Zwitserland is een goed voorbeeld.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Noem eens een huidige succesvolle 'masculiene' samenleving.
Misschien is het zelfs beter om nog een stap verder terug te gaan en ons beter te verdiepen in wat die "traditionele" rol precies is, want het idee dat vrouwen "vroeger" niet werkten is simpelweg onhistorisch.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Pseudowetenschappelijk achterhaald gereutel.
Maar dan nog, erg benieuwd hoe jij denkt vrouwen te kunnen weerhouden zich niet in die 'traditionele rol' te schikken.
Vreemd, want je kunt de dimensies van Hofstede niet toepassen op wat jij stelt; Hofstede heeft het namelijk nergens over de inherente schadelijkheid of het inherente benefiet van die dimensies; het is een verklaringsmodel voor culturele verschillen, niet een bron die onderbouwt waarom 'feminien' slecht zou zijn voor een samenleving.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:05 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Ik heb anders al in mijn tweede post in dit topic uitgebreid mijn standpunt uitgelegd, onderbouwd en gerefereerd naar vakliteratuur. Ik denk dat maar weinig users hier oprecht kunnen zeggen dat ze van überhaupt van iemand als Hofstede hebben gehoord. Daarnaast meermaals verteld dat ik gewoon mijn mening geef als tegenwicht en dat anderen ook hun mening mogen geven.
Er werd geadverteerd met dat je veouw veel meer huishouden gedaan kreeg als ze Cola of Pepsi dronk maargoed nee het ging om de smaak verder.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:52 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Dat was een bijkomstigheid, niet de reden om te drinken. Net zoals heroïne werd toegediend in ziekenhuizen vanwege de medicinale werking, niet om de recreatieve eigenschappen.
In Zwitserland werkt nochtans 61.73% van de vrouwen... Valt een beetje buiten het 'rolpatroon'.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:11 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Zwitserland is een goed voorbeeld.
Werp eens een blik op social media. Ronduit zielig dat figuren als Madonna op hun leeftijd nog met hun blote reet op internet opzoek gaan naar likes. Mannen die totaal gedomesticeerd zijn. Mensen die een live concert voornamelijk doorbrengen vanachter een telefoonschermpje etcetera.quote:
Maar dat zou wel weer juist een van de oorzaken van de in het begin van dit topic vermelde problematiek kunnen zijn. Het is nu een eenmaal stressvoller om binnen een wereld met miljarden mogelijkheden je eigen weg te vinden in plaats van simpelweg een "rolpatroon" te volgen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wellicht omdat de meeste mensen niet zo'n zin hebben zich naar een rolpatroon te schikken.
Dat lijkt me altijd nog beter voor individuen en samenlevingen dan armoede, slavernij, gebrek aan hygiëne en educatie, systematische/religieuze discriminatie op basis van vaststaande eigenschappen...quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Werp eens een blik op social media. Ronduit zielig dat figuren als Madonna op hun leeftijd nog met hun blote reet op internet opzoek gaan naar likes. Mannen die totaal gedomesticeerd zijn. Mensen die een live concert voornamelijk doorbrengen vanachter een telefoonschermpje etcetera.
... wanneer dat puur gekoppeld is aan 'masculiene' traites als presteren, geld verdienen en macht vergaren lijkt me dat een logisch gegeven ja. Daarom zie ik sinds de neoliberalisering van Nederland ook eerder een terugkeer van 'masuclien' gedrag dan een voortzetting van 'feminien' gedrag; het collectief bestaat niet meer, het is het individu. En succes is een keuze, dat soort spul.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar dat zou wel weer juist een van de oorzaken van de in het begin van dit topic vermelde problematiek kunnen zijn. Het is nu een eenmaal stressvoller om binnen een wereld met miljarden mogelijkheden je eigen weg te vinden in plaats van simpelweg een "rolpatroon" te volgen.
Vrouwen die werken is niet iets dat per definitie buiten traditionele rolpatronen valt. Wat er precies masculien is aan Zwitserland weet ik niet, ik ging af op de scores van Hofstede maar zo te zien moet ik me daar nog wat meer in verdiepen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In Zwitserland werkt nochtans 61.73% van de vrouwen... Valt een beetje buiten het 'rolpatroon'.
Echtscheidingen op 40% en éénderde leeft op zichzelf.
Wat is er precies zo 'masculien' aan Zwitserland?
Het enige dat je hebt gedaan is de kreet 'feminiteit' gebruiken en een psycholoog noemen die die kreet verzonnen heeft.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:05 schreef Alexandrian het volgende:
Ik heb anders al in mijn tweede post in dit topic uitgebreid mijn standpunt uitgelegd, onderbouwd en gerefereerd naar vakliteratuur.
Ik kan wel met je meegaan dat sociale media een ramp is, maar verder staat het Madonna toch vrij om in haar blote reet op internet op zoek naar likes te gaan en mannen om zich gedomesticeerd te gedragen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Werp eens een blik op social media. Ronduit zielig dat figuren als Madonna op hun leeftijd nog met hun blote reet op internet opzoek gaan naar likes. Mannen die totaal gedomesticeerd zijn. Mensen die een live concert voornamelijk doorbrengen vanachter een telefoonschermpje etcetera.
Zo reageren de meeste werkgevers. Kameraad.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:37 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je denkt dat je assertief bent, maar dat je dat mogelijk toch niet bent.
Ja, dat kan ik zeker met je eens zijn. Hoewel er op sociaal vlak een tegengestelde trend is waar te nemen in het onderwijs bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... wanneer dat puur gekoppeld is aan 'masculiene' traites als presteren, geld verdienen en macht vergaren lijkt me dat een logisch gegeven ja. Daarom zie ik sinds de neoliberalisering van Nederland ook eerder een terugkeer van 'masuclien' gedrag dan een voortzetting van 'feminien' gedrag; het collectief bestaat niet meer, het is het individu. En succes is een keuze, dat soort spul.
Uiteraard staat ze dat vrij. Ik vraag me echter af of je dat soort praktijken zou moeten willen. De genoemde personen komen namelijk verre van gelukkig over. Ik ben geen voorstander van dingen verbieden maar tegenwicht bieden door je zichtbaar te maken in de publieke ruimte is al een hele stap. Men heeft hele volksstammen van alles wijs gemaakt in de loop van de geschiedenis waar niets van klopte dus het moet goed te doen zijn om nu een positieve boodschap over te brengen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik kan wel met je meegaan dat sociale media een ramp is, maar verder staat het Madonna toch vrij om in haar blote reet op internet op zoek naar likes te gaan en mannen om zich gedomesticeerd te gedragen.
Wat zou je hier überhaupt tegen willen doen?
Ik denk 2zijdig.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Gek genoeg heeft die houding decennia lang uitstekend gewerkt tot de boel vanaf de jaren 90 echt verwend werd.
Daarom ook de vraag: Creëren we met al dat pappen en nathouden, zeuren over toxische werkculturen en andere onzin ook niet gewoon een stelletje mietjes? Mensen kunnen best wel wat aan maar niet als je er constant in meegaat dat ze niets aankunnen.
Misschien (deels) waar, maar wat ik me dan afvraag: wellicht dat afname v/d effectiviteit van de vakbonden OOK een rol speelt of heeft gespeeld in afname interesse. Naast werknemers die hun goede voorwaarden op den duur als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Eens met je verhaal, maar het feit dat er nu minder zekerheid is voor werknemers komt omdat de werknemers zich niet willen verenigen.
Onlangs was er nog een topic alhier of mensen bij een vakbond zaten. De meesten niet, want "voor/ door oude mensen" en allerlei andere redenen die eigenlijk kwamen omdat de jeugd zich niet verenigt dmv een vakbond.
Toch zijn vakbonden nog steeds een partner bij het opstellen van CAO's en krijg je bij een vakbond doorbetaald bij stakingen bijvoorbeeld. Dan heb je dus ook iets te makken als de werkgevers de arbeidsvoorwaarden/ rechten willen verminderen.
Zelfs bij arbeidsconflicten kun je bij de bond aankloppen om hulp. Maar men vind dat het niet meer waard.
En nu hebben ze allemaal een kutcontract.
Ja, dat is ook waar natuurlijk. In West Europa zijn we gewoon 'te duur' voor bepaald werk.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Misschien (deels) waar, maar wat ik me dan afvraag: wellicht dat afname v/d effectiviteit van de vakbonden OOK een rol speelt of heeft gespeeld in afname interesse. Naast werknemers die hun goede voorwaarden op den duur als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen.
Denk aan globalisering: als de werknemers de poot stijf houden (bijv. middels vakbond) en de lonen/voorwaarden op den duur te ongunstig worden voor het bedrijf, kan men op de lange termijn vaak naar het buitenland vertrekken (afhankelijk v/d sector natuurlijk).
Wat in elk geval heeft meegespeeld is dat de vakbonden heel lang in de jaren '80 zijn blijven hangen, terwijl die toch al lang voorbij waren.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:42 schreef KreKkeR het volgende:
Misschien (deels) waar, maar wat ik me dan afvraag: wellicht dat afname v/d effectiviteit van de vakbonden OOK een rol speelt of heeft gespeeld in afname interesse.
Hij daar onzeker van wordt.quote:
Hoe weet jij dat nou weer? Als je van de verwende generatie bent, dan heb je niet gewerkt in de jaren 90. Het optuigen van allerlei targets voor zelfs minimumloon werk is zover ik weet pas iets van de laatste 30 jaar.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Gek genoeg heeft die houding decennia lang uitstekend gewerkt tot de boel vanaf de jaren 90 echt verwend werd.
Daarom ook de vraag: Creëren we met al dat pappen en nathouden, zeuren over toxische werkculturen en andere onzin ook niet gewoon een stelletje mietjes? Mensen kunnen best wel wat aan maar niet als je er constant in meegaat dat ze niets aankunnen.
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat is een gevaar. Maar dat komt dan meestal doordat die verantwoordelijkheden niet duidelijk afgebakend zijn. Iets wat het bedrijf zich zou moeten aantrekken.
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.quote:Op donderdag 3 november 2022 06:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.
Maar toen was er collega B, die dat dan op wil lossen door zich verantwoordelijk te voelen voor het werk van A, en dat steeds maar naar zich toe te trekken wanneer A weer eens niet leverde. Dus die was voor twee bezig en zich steeds zorgen aan het maken over of A het wel deed. En omdat het resultaat klopte had het management dat ook niet in de gaten, aangezien die niks hoorden. Dus ja toen ging B na een tijd onderuit. Een burnout.
En die burnout had ze kunnen voorkomen door het de verantwoordelijkheid van het management te houden of collega A zijn werk naar behoren doet. Dan hadden ze hem kunnen corrigeren of buiten kunnen zetten. Maar sommige mensen hebben een karaktertrek om dan alle verantwoordelijkheid maar naar zichzelf te trekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |