abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 november 2022 @ 05:45:51 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206540039
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 21:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
... omdat?
Hij daar onzeker van wordt.

HIj is vast zo'n sneue kerel die er niet mee kan omgaan dat hij rekening moet houden met de meningen van vrouwen en dat die niet zomaar dienend zijn aan hem. En daarom wil hij terug naar de verhoudingen van lang geleden, waarin zijn onvermogen met vrouwen om te gaan minder een probleem was.
pi_206540134
Als ik het topic zo lees dan zijn we het met z'n allen echt maar over een paar dingen eens. Natuurlijk is zo'n fenomeen niet eenzijdig te verklaren maar als we het over de basis al niet eens kunnen worden dan wordt het wel lastig. Ik denk toch echt dat we met een beetje realisme ver komen.

• Er zijn mensen die altijd al wat 'zwakker' of 'gevoeliger' waren voor stress, die mensen zijn er altijd geweest en daar was vroeger wat minder aandacht voor.

• Tegelijkertijd is het onmogelijk vol te houden dat de cultuur 'toxischer' is geworden, dat is echt totale flauwekul. Mensen werden vroeger echt verrot gescholden op de werkvloer en creëerden hiermee veel meer een olifantenhuid. De huidige lichting is in dat opzicht echt verwender en gevoeliger. Beoordelingsgesprekken moeten met de grootste mogelijke zorgvuldigheid gevoerd worden en met veel psychologische poeha erbij, want anders trekken we het niet.

• Veel mensen verwachten denk ik gewoon teveel van een baan. Willen 'fulfillment' en 'zingeving' en nog een heleboel andere dingen.

• Hoewel je inderdaad kunt zeggen dat nieuwe lichtingen minder makkelijk een huis kunnen kopen, is de consumptiemaatschappij wel vele malen groter geworden. We gaan matig om met geld, het vliegt eruit en wordt vaak aan onzin besteedt. Als ik door de stad loop zie ik ontzettend veel mensen cappucino's slurpen op het terras. Ik denk niet dat we kunnen zeggen dat geldstress de oorzaak van veel burn-outs is.

Dan wat oplossingen, dingen zijn al wel genoemd.

1. Ik vond de post van @DesertGlory wel aardig. Zie werk voor wat het is: Vooral een inkomstenbron waar je het redelijk tot goed met je collega's moet kunnen vinden. Speel het spel ook gewoon mee en verwacht niet teveel van allerlei 360 feedback gesprekken, cursussen en zingevingsgesprekken. Verwacht niet dat het gras aan de overkant groener is, een groot deel van de samenleving teert op bullshitbanen.
2. Leer een beetje te relativeren en kijk hierbij ook naar het verleden. Generaties hiervoor kregen echt geen gouden lepel in de mond hoor, hun ouders hadden vaak nog de oorlog meegemaakt. Mensen gingen vaker dood. Als je in de schoenen van iemand die in 1960 is geboren had gestaan dan was je ook genoeg ellende tegengekomen.
3. Ga wat rustiger aandoen als je stressgevoelig bent. Veel mensen vinden dat moeilijk te accepteren maar het lost veel op.
4. Los het probleem niet op met klagen en zeuren over een toxische werkcultuur en een prestatiesamenleving en erken dat je deze druk jezelf vooral oplegt. Leg het probleem niet bij een ander maar kijk vooral naar jezelf. De meeste kantoorbanen zijn echt prima vol te houden als je bij jezelf niet teveel druk legt en je niet meteen wat aantrekt van een semi-kritische opmerking van je baas.
pi_206540155
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 14:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Gek genoeg heeft die houding decennia lang uitstekend gewerkt tot de boel vanaf de jaren 90 echt verwend werd.

Daarom ook de vraag: Creëren we met al dat pappen en nathouden, zeuren over toxische werkculturen en andere onzin ook niet gewoon een stelletje mietjes? Mensen kunnen best wel wat aan maar niet als je er constant in meegaat dat ze niets aankunnen.
Hoe weet jij dat nou weer? Als je van de verwende generatie bent, dan heb je niet gewerkt in de jaren 90. Het optuigen van allerlei targets voor zelfs minimumloon werk is zover ik weet pas iets van de laatste 30 jaar.
  donderdag 3 november 2022 @ 06:55:47 #274
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206540166
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 19:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat is een gevaar. Maar dat komt dan meestal doordat die verantwoordelijkheden niet duidelijk afgebakend zijn. Iets wat het bedrijf zich zou moeten aantrekken.
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.

Maar toen was er collega B, die dat dan op wil lossen door zich verantwoordelijk te voelen voor het werk van A, en dat steeds maar naar zich toe te trekken wanneer A weer eens niet leverde. Dus die was voor twee bezig en zich steeds zorgen aan het maken over of A het wel deed. En omdat het resultaat klopte had het management dat ook niet in de gaten, aangezien die niks hoorden. Dus ja toen ging B na een tijd onderuit. Een burnout.

En die burnout had ze kunnen voorkomen door het de verantwoordelijkheid van het management te houden of collega A zijn werk naar behoren doet. Dan hadden ze hem kunnen corrigeren of buiten kunnen zetten. Maar sommige mensen hebben een karaktertrek om dan alle verantwoordelijkheid maar naar zichzelf te trekken.
pi_206540193
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 06:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.

Maar toen was er collega B, die dat dan op wil lossen door zich verantwoordelijk te voelen voor het werk van A, en dat steeds maar naar zich toe te trekken wanneer A weer eens niet leverde. Dus die was voor twee bezig en zich steeds zorgen aan het maken over of A het wel deed. En omdat het resultaat klopte had het management dat ook niet in de gaten, aangezien die niks hoorden. Dus ja toen ging B na een tijd onderuit. Een burnout.

En die burnout had ze kunnen voorkomen door het de verantwoordelijkheid van het management te houden of collega A zijn werk naar behoren doet. Dan hadden ze hem kunnen corrigeren of buiten kunnen zetten. Maar sommige mensen hebben een karaktertrek om dan alle verantwoordelijkheid maar naar zichzelf te trekken.
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.
pi_206540298
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 13:53 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Dus je bent een collaborateur?
Gewoon NSB'er.
pi_206540342
Krijg je van al dat pamperen. Het echte leven is dan opeens heel zwaar.
  donderdag 3 november 2022 @ 07:49:22 #278
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_206540351
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 07:47 schreef Halcon het volgende:
Krijg je van al dat pamperen. Het echte leven is dan opeens heel zwaar.
Pamperen door wie?
pi_206540406
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 07:49 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Pamperen door wie?
Overal. Dat is door de hele samenleving doordrenkt. Zogenaamd niet teveel de focus leggen op presteren, overal maar een excuserend label op plakken, etc.

Ook gewoon te weinig de focus op de handen uit de mouwen steken. Iedereen wil maar aan zichzelf werken, verbetertrajecten, beleidsnotities tikken en andere onzin.
pi_206540418
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 07:05 schreef quirina het volgende:

[..]
In de praktijk kan het jaren en jaren duren voor iemand 'door de mand' valt en zeker als hij een vast contract heeft blijft die persoon gewoon lekker zitten waar hij zit.

Dat is ook wel het lastige met vaste contracten, zie om mij heen ook genoeg mensen die geen reet uitvoeren maar er wordt echt veel gepamperd. Snap wel dat mensen liever een vast contract hebben natuurlijk, maar de rechten die je als werknemer inmiddels hebt zijn groot in Nederland.
pi_206540431
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 07:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Overal. Dat is door de hele samenleving doordrenkt. Zogenaamd niet teveel de focus leggen op presteren, overal maar een excuserend label op plakken, etc.

Ook gewoon te weinig de focus op de handen uit de mouwen steken. Iedereen wil maar aan zichzelf werken, verbetertrajecten, beleidsnotities tikken en andere onzin.
Het is een beetje een paradox ja. Want er wordt overal gezegd dat het niet om presteren gaat, woorden als 'beoordelingsgesprek' worden aangepast.

En toch heeft iedereen last van prestatiedruk. Komt het misschien ook gewoon omdat mensen door dat omslachtige gedoe totaal zijn afgeleerd hoe je presteert? Vroeger was het 'Hans, morgen om 10 uur dit dossier op mijn bureau en je ziet maar hoe je het afkrijgt'.

En dat accepteerde je. Je wist waar je aan toe was.

(Tikkeltje gechargeerd uiteraard)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2022 08:14:56 ]
pi_206540512
First world problems. :')

Een oom van mij was leraar en zei altijd, als je tot 's avonds laat aan je huiswerk zit, zit je een niveau te hoog.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_206540538
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 08:16 schreef TweedeKlum het volgende:
First world problems. :')

Een oom van mij was leraar en zei altijd, als je tot 's avonds laat aan je huiswerk zit, zit je een niveau te hoog.
Belediging voor alle vrouwen dit :{w
Vakman pur sang
pi_206540606
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 08:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het is een beetje een paradox ja. Want er wordt overal gezegd dat het niet om presteren gaat, woorden als 'beoordelingsgesprek' worden aangepast.

En toch heeft iedereen last van prestatiedruk. Komt het misschien ook gewoon omdat mensen door dat omslachtige gedoe totaal zijn afgeleerd hoe je presteert? Vroeger was het 'Hans, morgen om 10 uur dit dossier op mijn bureau en je ziet maar hoe je het afkrijgt'.

En dat accepteerde je. Je wist waar je aan toe was.

(Tikkeltje gechargeerd uiteraard)

Ja, er wordt om de brei heen gedraaid. Tot het moment dat je er niet meer onderuit komt. In het leven zul je toch soms objectief wat moeten presteren.

Dat was vroeger al zo. Als je geen wild dier schoot, had je familie niks te vreten. Als je je fikkie niet aan kreeg, dan was het kou lijden. Etc.

En dan zijn het nu niet eens meer vraagstukken die gaan over leven of dood.
  donderdag 3 november 2022 @ 08:35:17 #285
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_206540636
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2022 20:37 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Onzin, ze heeft er 3 groot gebracht en ik zorgde voor de centen. Gewoon zorgen dat je als vent een beetje fatsoenlijk geld verdient. En ja eigen huis auto zonnepanelen blabla
Ik ben toch blij dat ik werk. Lijkt me dat je wereld zo klein wordt als je thuis blijft voor de kinderen. En je bent afhankelijk van je man.
En wat ga je doen als de kids ouder zijn en je een gat hebt in je cv?

Iedereen moet het zelf weten, maar mijn keuze is het niet. Mijn moeder was wel thuis voor de kinderen, en uiteindelijk was ze daar zelf ook niet blij mee. Toen ze ging werken toen we ouder waren zei ze, dat ze dat eerder had moeten doen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_206540656
jongeren willen ook veel teveel hooi op hun vork nemen... hebben itt boomers nog niet door dat je met werken op half of kwart tempo ook gewoon je salaris krijgt...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2022 08:37:21 ]
  donderdag 3 november 2022 @ 08:43:15 #287
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206540690
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 07:05 schreef quirina het volgende:

[..]
Ja maar B had dus A door de mand moeten laten vallen voor ze een burnout had.
  donderdag 3 november 2022 @ 08:44:14 #288
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_206540695
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 08:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
In de praktijk kan het jaren en jaren duren voor iemand 'door de mand' valt en zeker als hij een vast contract heeft blijft die persoon gewoon lekker zitten waar hij zit.

Dat is ook wel het lastige met vaste contracten, zie om mij heen ook genoeg mensen die geen reet uitvoeren maar er wordt echt veel gepamperd. Snap wel dat mensen liever een vast contract hebben natuurlijk, maar de rechten die je als werknemer inmiddels hebt zijn groot in Nederland.
Dit is gewoon pertinent onwaar. Ontslagrecht en positie van de werknemer zijn de afgelopen jaren juist aantoonbaar slechter geworden t.o.v. bijvoorbeeld 20 jaar geleden.

Waar baseer jij dit soort feitelijk onjuiste beweringen in hemelsnaam op?
Krekker is de bom!
  donderdag 3 november 2022 @ 08:44:34 #289
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206540698
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2022 08:37 schreef Nielsch het volgende:
jongeren willen ook veel teveel hooi op hun vork nemen... hebben itt boomers nog niet door dat je met werken op half of kwart tempo ook gewoon je salaris krijgt...
Geen idee of dit als troll bedoeld is maar het klopt wel.

Er zijn best veel ijverige jongeren die harder, meer, en zwaarder werk doen dan waar ze beloning voor ontvangen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_206541058
De productie per arbeider is enorm gestegen in de laatste decennia. Dat de druk op de arbeider daarvoor omhoog moest is een niet heel vreemde gedachte.

Als je minder burnouts wil moet de arbeidsproductiviteit gewoon omlaag naar de cijfers van de jaren vijftig.
pi_206541059
Ik denk dat 'burn out' in 90% van de gevallen geen juiste diagnose is. Als het niet lekker gaat dan is het veilig om dat te wijten aan de 'hoge werkdruk' Je hebt zooo hard gewerkt dat je daardoor omvalt.. nou petje af en sterkte.
Toegeven dat je eigenlijk andere problemen hebt, doen veel mensen niet. Omdat dat minder wordt geaccepteerd.
pi_206541100
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2022 08:37 schreef Nielsch het volgende:
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.
pi_206541146
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:38 schreef Halcon het volgende:

[..]
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.
nou dit ja! vroeger was ik ook altijd bereikbaar voor al m'n collega's. nu staat m'n telefoon eigenlijk de hele dag op niet storen en kijk ik er af en toe eens op. als iemand mij heeft gebeld maar daarna geen whatsapp of sms heeft gestuurd zal het wel niet dringend zijn geweest en bel ik ook niet terug.

(ik geef dit ook aan in m'n voicemail bericht: dat ik niet m'n voicemail afluister maar dat ze even moeten whatsappen als het dringend is).

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2022 09:45:08 ]
  donderdag 3 november 2022 @ 09:44:38 #294
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206541157
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:38 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik zie dat dit om me heen echt een probleem is, ja.
Er is geen mogelijkheid tot rust. Dan stapelt de druk zich natuurlijk snel op.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 3 november 2022 @ 09:45:29 #295
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_206541167
quote:
6s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:43 schreef Nielsch het volgende:

[..]
nou dit ja! vroeger was ik ook altijd bereikbaar voor al m'n collega's. nu staat m'n telefoon eigenlijk de hele dag op niet storen en kijk ik er af en toe eens op. als iemand mij heeft gebeld maar daarna geen whatsapp of sms heeft gestuurd zal het wel niet dringend zijn geweest en bel ik ook niet terug.
Geen outlook meer op mijn werkfoon en daarnaast werk telefoon alleen in de buurt tijdens werkuren. Dat scheelt ook een hoop :D
Krekker is de bom!
pi_206541183
Naar mijn ervaring werken de jonge mensen het hardst.

De oudere generatie zijn super langzaam en kunnen niet met computers omgaan (willen het niet leren).

Helaas hebben die boomers wel allemaal de grootste mond.
pi_206541186
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik denk dat 'burn out' in 90% van de gevallen geen juiste diagnose is. Als het niet lekker gaat dan is het veilig om dat te wijten aan de 'hoge werkdruk' Je hebt zooo hard gewerkt dat je daardoor omvalt.. nou petje af en sterkte.
Toegeven dat je eigenlijk andere problemen hebt, doen veel mensen niet. Omdat dat minder wordt geaccepteerd.
Dit. Een burnout heeft zelden alleen met werk te maken. Mensen die te hard werken hebben geen tijd om zich druk te maken om zichzelf. Heel handig om bepaalde zaken een tijdlang te kunnen onderdrukken, gewoon lekker vluchten in je werk.. maar een elastiek rekt maar zover tot het een keer knapt. Er zijn al zoveel signalen (waar je dus eigenlijk op zou moeten anticiperen) voordat je daadwerkelijk opgebrand raakt.
pi_206541196
Ik heb zelf ook in zo'n toxische werkcultuur gezeten (waardoor ik een burnout kreeg) .
Dat was overigens niet op het moment dat ik daar kwam werken want toen was alles prima in orde, maar 4 directeuren en 7 managers later (in een tijdsbestek van 6 jaar) was de sfeer aardig verziekt.

Dus ja, ik selecteer er ook wel op, en weet ook wel welke vragen ik moet stellen tijdens een sollicitatie, je komt er trouwens ook snel genoeg achter aan de hand van wat ze van je verlangen.
Maar het geeft geen 100% garantie omdat een bedrijf dus alsnog bergafwaarts kan gaan met nieuw management of aandeelhoudertjes die de winst te laag vinden.
pi_206541205
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:44 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Ja, weinig rust en op veel momenten veel dingen tegelijk. Telefoon in combinatie met andere activiteiten.
pi_206541239
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:44 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
De mogelijkheid tot rust is er wel, maar de verslaving aan de mobiele telefoon heeft de overhand
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')