Hij daar onzeker van wordt.quote:
Hoe weet jij dat nou weer? Als je van de verwende generatie bent, dan heb je niet gewerkt in de jaren 90. Het optuigen van allerlei targets voor zelfs minimumloon werk is zover ik weet pas iets van de laatste 30 jaar.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Gek genoeg heeft die houding decennia lang uitstekend gewerkt tot de boel vanaf de jaren 90 echt verwend werd.
Daarom ook de vraag: Creëren we met al dat pappen en nathouden, zeuren over toxische werkculturen en andere onzin ook niet gewoon een stelletje mietjes? Mensen kunnen best wel wat aan maar niet als je er constant in meegaat dat ze niets aankunnen.
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat is een gevaar. Maar dat komt dan meestal doordat die verantwoordelijkheden niet duidelijk afgebakend zijn. Iets wat het bedrijf zich zou moeten aantrekken.
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.quote:Op donderdag 3 november 2022 06:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.
Maar toen was er collega B, die dat dan op wil lossen door zich verantwoordelijk te voelen voor het werk van A, en dat steeds maar naar zich toe te trekken wanneer A weer eens niet leverde. Dus die was voor twee bezig en zich steeds zorgen aan het maken over of A het wel deed. En omdat het resultaat klopte had het management dat ook niet in de gaten, aangezien die niks hoorden. Dus ja toen ging B na een tijd onderuit. Een burnout.
En die burnout had ze kunnen voorkomen door het de verantwoordelijkheid van het management te houden of collega A zijn werk naar behoren doet. Dan hadden ze hem kunnen corrigeren of buiten kunnen zetten. Maar sommige mensen hebben een karaktertrek om dan alle verantwoordelijkheid maar naar zichzelf te trekken.
Gewoon NSB'er.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:53 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dus je bent een collaborateur?
Pamperen door wie?quote:Op donderdag 3 november 2022 07:47 schreef Halcon het volgende:
Krijg je van al dat pamperen. Het echte leven is dan opeens heel zwaar.
Overal. Dat is door de hele samenleving doordrenkt. Zogenaamd niet teveel de focus leggen op presteren, overal maar een excuserend label op plakken, etc.quote:
In de praktijk kan het jaren en jaren duren voor iemand 'door de mand' valt en zeker als hij een vast contract heeft blijft die persoon gewoon lekker zitten waar hij zit.quote:Op donderdag 3 november 2022 07:05 schreef quirina het volgende:
[..]
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.
Het is een beetje een paradox ja. Want er wordt overal gezegd dat het niet om presteren gaat, woorden als 'beoordelingsgesprek' worden aangepast.quote:Op donderdag 3 november 2022 07:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Overal. Dat is door de hele samenleving doordrenkt. Zogenaamd niet teveel de focus leggen op presteren, overal maar een excuserend label op plakken, etc.
Ook gewoon te weinig de focus op de handen uit de mouwen steken. Iedereen wil maar aan zichzelf werken, verbetertrajecten, beleidsnotities tikken en andere onzin.
Belediging voor alle vrouwen ditquote:Op donderdag 3 november 2022 08:16 schreef TweedeKlum het volgende:
First world problems.![]()
Een oom van mij was leraar en zei altijd, als je tot 's avonds laat aan je huiswerk zit, zit je een niveau te hoog.
Ja, er wordt om de brei heen gedraaid. Tot het moment dat je er niet meer onderuit komt. In het leven zul je toch soms objectief wat moeten presteren.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is een beetje een paradox ja. Want er wordt overal gezegd dat het niet om presteren gaat, woorden als 'beoordelingsgesprek' worden aangepast.
En toch heeft iedereen last van prestatiedruk. Komt het misschien ook gewoon omdat mensen door dat omslachtige gedoe totaal zijn afgeleerd hoe je presteert? Vroeger was het 'Hans, morgen om 10 uur dit dossier op mijn bureau en je ziet maar hoe je het afkrijgt'.
En dat accepteerde je. Je wist waar je aan toe was.
(Tikkeltje gechargeerd uiteraard)
Ik ben toch blij dat ik werk. Lijkt me dat je wereld zo klein wordt als je thuis blijft voor de kinderen. En je bent afhankelijk van je man.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:37 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Onzin, ze heeft er 3 groot gebracht en ik zorgde voor de centen. Gewoon zorgen dat je als vent een beetje fatsoenlijk geld verdient. En ja eigen huis auto zonnepanelen blabla
Ja maar B had dus A door de mand moeten laten vallen voor ze een burnout had.quote:Op donderdag 3 november 2022 07:05 schreef quirina het volgende:
[..]
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.
Dit is gewoon pertinent onwaar. Ontslagrecht en positie van de werknemer zijn de afgelopen jaren juist aantoonbaar slechter geworden t.o.v. bijvoorbeeld 20 jaar geleden.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
In de praktijk kan het jaren en jaren duren voor iemand 'door de mand' valt en zeker als hij een vast contract heeft blijft die persoon gewoon lekker zitten waar hij zit.
Dat is ook wel het lastige met vaste contracten, zie om mij heen ook genoeg mensen die geen reet uitvoeren maar er wordt echt veel gepamperd. Snap wel dat mensen liever een vast contract hebben natuurlijk, maar de rechten die je als werknemer inmiddels hebt zijn groot in Nederland.
Geen idee of dit als troll bedoeld is maar het klopt wel.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:37 schreef Nielsch het volgende:
jongeren willen ook veel teveel hooi op hun vork nemen... hebben itt boomers nog niet door dat je met werken op half of kwart tempo ook gewoon je salaris krijgt...
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:37 schreef Nielsch het volgende:
jongeren willen ook veel teveel hooi op hun vork nemen... hebben itt boomers nog niet door dat je met werken op half of kwart tempo ook gewoon je salaris krijgt...
nou dit ja! vroeger was ik ook altijd bereikbaar voor al m'n collega's. nu staat m'n telefoon eigenlijk de hele dag op niet storen en kijk ik er af en toe eens op. als iemand mij heeft gebeld maar daarna geen whatsapp of sms heeft gestuurd zal het wel niet dringend zijn geweest en bel ik ook niet terug.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.
Ik zie dat dit om me heen echt een probleem is, ja.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.
Geen outlook meer op mijn werkfoon en daarnaast werk telefoon alleen in de buurt tijdens werkuren. Dat scheelt ook een hoopquote:Op donderdag 3 november 2022 09:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
nou dit ja! vroeger was ik ook altijd bereikbaar voor al m'n collega's. nu staat m'n telefoon eigenlijk de hele dag op niet storen en kijk ik er af en toe eens op. als iemand mij heeft gebeld maar daarna geen whatsapp of sms heeft gestuurd zal het wel niet dringend zijn geweest en bel ik ook niet terug.
Dit. Een burnout heeft zelden alleen met werk te maken. Mensen die te hard werken hebben geen tijd om zich druk te maken om zichzelf. Heel handig om bepaalde zaken een tijdlang te kunnen onderdrukken, gewoon lekker vluchten in je werk.. maar een elastiek rekt maar zover tot het een keer knapt. Er zijn al zoveel signalen (waar je dus eigenlijk op zou moeten anticiperen) voordat je daadwerkelijk opgebrand raakt.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik denk dat 'burn out' in 90% van de gevallen geen juiste diagnose is. Als het niet lekker gaat dan is het veilig om dat te wijten aan de 'hoge werkdruk' Je hebt zooo hard gewerkt dat je daardoor omvalt.. nou petje af en sterkte.
Toegeven dat je eigenlijk andere problemen hebt, doen veel mensen niet. Omdat dat minder wordt geaccepteerd.
Ja, weinig rust en op veel momenten veel dingen tegelijk. Telefoon in combinatie met andere activiteiten.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik zie dat dit om me heen echt een probleem is, ja.
Er is geen mogelijkheid tot rust. Dan stapelt de druk zich natuurlijk snel op.
De mogelijkheid tot rust is er wel, maar de verslaving aan de mobiele telefoon heeft de overhandquote:Op donderdag 3 november 2022 09:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik zie dat dit om me heen echt een probleem is, ja.
Er is geen mogelijkheid tot rust. Dan stapelt de druk zich natuurlijk snel op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |