Mwah, zou toch niet in die tijd willen leven hoor.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En daar is dus de kern van het probleem. Wat dat betreft durf ik te stellen dat zelfs een horige vroeger nog meer vrijheid had. Hij werkte dan weliswaar gedwongen op het land en zijn lijf was bezit van iemand anders, maar zijn leenheer stond niet continu achter hem met templates, coachingstrajecten, cursussen, PoP's, 360 graden feedback gesprekken, teambuilding activiteiten etc.
Romantiseer het maar niet. Die mensen hadden weer andere problemen. Onveilig werk, armoede, geen toekomstperspectief verder dan altijd maar dat eentonige werk.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee maar de fabrieksarbeider had wel een zekere mate van zingeving omdat hij een huis kon kopen en zijn gezin kon onderhouden. Welk huis kan je tegenwoordig van je salaris kopen en welk gezin valt er te onderhouden?
En: de fabrieksarbeider werd juist NIET lastiggevallen met geforceerde communicatie- en HR onzin.
Ik vind het altijd wel vermakelijk om een onderwerp met duizenden kanten te voorzien van één meningsstempelquote:Op woensdag 2 november 2022 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toxische werkcultuur.Veel druk om te presteren.
Ik zie vooral hopeloos verwende kutjeugd. Mensen zijn niet meer gewend om stevig aangepakt te worden.
Versterken we de problemen niet alleen maar door dit soort slappe psychologen?
Dat speelt ook mee denk ik.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:10 schreef Justinn het volgende:
Dit is deels (sneeuwvlokjes)mentaliteit, maar dit ligt inmiddels net goed aan de bedrijven zelf. Zeker nu imo. Ondanks personeelstekorten of zelfs -verliezen, blijven bedrijven t.a.v. winstmaximalisatie bijna onhaalbare doelstellingen hanteren, wordt tegen iedere opdracht 'ja' gezegd en stellen ze zelden bij naar een gezond capaciteitsniveau. Dan valt de rest van het personeel vanzelf om. We hebben een gigantisch bedrijvenoverschot en vraag, maar het aanbod beent dat gewoon niet meer bij.
Hoorde laatst van een of ander onderzoek dat men tegenwoordig per dag 7.500x meer prikkels krijgt dan iemand uit de bronstijd. Weet niet meer van wie, maar dit was de conclusie. Wij zijn evolutionair niet heel veel veranderd sinds die periode, maar de wereld om ons heen wel. Zouden we lastig mee kunnen omgaan omdat de stress die de huidige wereld brengt wel onze oerinstincten raakt.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:11 schreef Confetti het volgende:
Het komt door het gezwel dat het internet heet. En sociale media en de smartphones.
Het aantal prikkels is zo'n beetje verhonderdvoudigd. Het is geen toeval dat de burn-outs veel bij het kantoorpersoneel zitten. Als je aan het stucen bent heb je geen tijd voor je smartphone.
Nog een: van die verdeel en heers managers die continu veranderen van prioriteit.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:10 schreef Justinn het volgende:
Dit is deels (sneeuwvlokjes)mentaliteit, maar dit ligt inmiddels net goed aan de bedrijven zelf. Zeker nu imo. Ondanks personeelstekorten of zelfs -verliezen, blijven bedrijven t.a.v. winstmaximalisatie bijna onhaalbare doelstellingen hanteren, wordt tegen iedere opdracht 'ja' gezegd en stellen ze zelden bij naar een gezond capaciteitsniveau. Dan valt de rest van het personeel vanzelf om. We hebben een gigantisch bedrijvenoverschot en vraag, maar het aanbod beent dat gewoon niet meer bij in termen als personeelscapaciteit e.d..
Ja, mensen mogen zich best wat weerbaarder opstellen, maar dat heeft totaal geen zin als een bedrijf niet mee beweegt. Een burn-out is natuurlijk sowieso geen wissewasje, als het zover komt had je al veel eerder in moeten grijpen. Dan liever een tijdelijke time-out van 1-2 weken ziek, dan 6 maanden burn-out. Incidenteel een time-out is m.i. oke, structureel betekent dat je aan knoppen MOET gaan draaien.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat speelt ook mee denk ik.
Ik merk ook dat ik collega’s heb die zich voor elk wissewasje ziekmelden en echt hun best niet doen. Gewoon net genoeg. En waarom ook niet, ze worden toch niet ontslagen. Er zijn zo veel vacatures.
Een niveau hoger ook vaak aan de orde. 'Ja dit is het....dit is the way to go...'. En dan krijg je iets als scrum. Maar een jaar later is scrum dan weer totaal niet efficient....zo slecht en dan zegt die groep die je aan het scrummen wou helpen dat opeens SMART oid weer the way to go is. Etc etc.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nog een: van die verdeel en heers managers die continu veranderen van prioriteit.
Totale mafkezen dat. Wordt je stapel gek van op een gegeven moment.
Dat niet alleen, gewoon op dagelijkse of zelfs uurlijkse basis operationele opdrachten.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:24 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Een niveau hoger ook vaak aan de orde. 'Ja dit is het....dit is the way to go...'. En dan krijg je iets als scrum. Maar een jaar later is scrum dan weer totaal niet efficient....zo slecht en dan zegt die groep die je aan het scrummen wou helpen dat opeens SMART oid weer the way to go is. Etc etc.
Je denkt veel te zwart-wit en ziet bewust of onbewust een hoop factoren over het hoofd.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Naja veel mensen missen gewoon realisme. Allereerst is het leven voor veel mensen gewoon zwaar, dat is altijd zo geweest. Er is geen generatie die zo opgegroeid is in luxe als de nieuwe millenials. Mensen die in de jaren 60 of 70 werden geboren kregen echt geen gouden lepel in de mond hoor, hun ouders hadden vaak nog de oorlog meegemaakt. De mentaliteit waarop mensen werden opgevoed was echter: Je gaat door en je kijkt maar hoe je het doet, maar je doet het. (dat werd per generatie wel minder natuurlijk)
Wat betreft financiën: Ja, huizen kopen is duurder geworden maar de manier waarop iedereen denkt zonder consequenties van de consumptiemaatschappij te kunnen genieten is ook vrij stompzinnig. Veel mensen gaan elke week uit eten, willen uit, kopen dure kleren. Leer met geld omgaan. Leer bezuinigen en sparen.
En verder zijn mensen ook verwend als het om werk gaat, grootste deel van de hoger opgeleiden heeft een bullshitjob op een kantoor ergens.
Ik geloof dat het Nederlandse Huisartsen Genootschap daar anders over denkt.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:58 schreef GS-Raw het volgende:
Burn out is helemaal niet vast te stellen, geen officiële diagnose mogelijk. Staat dan ook niet in de DSM.
Mijn ervaring is toch dat er veel werkgevers zijn die assertieve werknemers niet kunnen of willen waarderen. Er zijn daarvan voorbeelden die ik hier niet durf te plaatsen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee hoor. Je moet gewoon werken om te leven en nooit andersom. Als je dan ook nog leuk werk hebt en het een beetje kunt doen rondom leuke collega's hoeft werken totaal niet vervelend te zijn.
Jij denkt echt dat de burn-outs komen doordat het kantoorpersoneel de hele dag op de Smartphone bezig is?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:11 schreef Confetti het volgende:
Het komt door het gezwel dat het internet heet. En sociale media en de smartphones.
Het aantal prikkels is zo'n beetje verhonderdvoudigd. Het is geen toeval dat de burn-outs veel bij het kantoorpersoneel zitten. Als je aan het stucen bent heb je geen tijd voor je smartphone.
Bij hoeveel werkgevers heb jij gewerkt, dan? Ik weet dat mijn werkgever er niet alleen geen moeite mee heeft, maar assertiviteit juist stimuleert.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:31 schreef torentje het volgende:
Mijn ervaring is toch dat er veel werkgevers zijn die assertieve werknemers niet kunnen of willen waarderen.
Heb je een onderbouwing voor deze uitspraak? Ik krijg namelijk het idee dat jij niet echt weet hoe de samenleving in elkaar zit en maar gewoon wat dingen bij elkaar verzint.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Veel mensen gaan elke week uit eten, willen uit, kopen dure kleren.
Maar ja, we hebben het wel over naar het café gaan hè. Dat soort decadente onzin deed men in de jaren '60 niet hoor.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb je een onderbouwing voor deze uitspraak? Ik krijg namelijk het idee dat jij niet echt weet hoe de samenleving in elkaar zit en maar gewoon wat dingen bij elkaar verzint.
True, tegelijkertijd had je ook geen enkele illusie dat je die leenheer kon worden. Tegenwoordig belooft elk "zelfoptimalisatietraject" en elk bedrijf je dat "je de kansen kan pakken als je ze zelf creëert". Je wordt aan alle kanten gebombardeerd met hoe speciaal je bent en dat de sky the limit is. En mensen voelen zich niet zo. Net als dat onzekere tienermeisje dat haar lichaam vergelijkt met dat graatmagere supermodel.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Mwah, zou toch niet in die tijd willen leven hoor.
Je moest hard werken en had niet altijd de garantie genoeg te eten te hebben. En je leenheer misschien wel. Dat moet ook frustrerend zijn.
De boomers hadden dan wel weer mooie, in Europa geproduceerde auto's, hifi apparatuur enz. ipv plastic Chinese wegwerpzooi die om het jaar vervangen moet worden. Dat dan weer wel.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou die boomers hadden geen I7, Ipad, of iets dergelijks hoor en ook geen smartphone. Sterker nog, er was niet eens internet. Zwart wit tv met Nederland 1 en 2, dat was alles.
Dat gebrek aan toekomstperspectief zorgt juist ook voor een zekere mate van berusting. Je hebt geen illusie dat je een kwartje wordt, maar je weet dat je altijd een dubbeltje blijft.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Romantiseer het maar niet. Die mensen hadden weer andere problemen. Onveilig werk, armoede, geen toekomstperspectief verder dan altijd maar dat eentonige werk.
Technologische vooruitgang is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als economische vooruitgang. Naar inflatie gecorrigeerd zijn dat soort goederen niet veel duurder of goedkoper dan de gadgets uit die tijd.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou die boomers hadden geen I7, Ipad, of iets dergelijks hoor en ook geen smartphone. Sterker nog, er was niet eens internet. Zwart wit tv met Nederland 1 en 2, dat was alles.
En staat al helemaal niet gelijk aan mentaal welzijn. Integendeel.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Technologische vooruitgang is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als economische vooruitgang. Naar inflatie gecorrigeerd zijn dat soort goederen niet veel duurder of goedkoper dan de gadgets uit die tijd.
Feminisering van Westerse samenlevingen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toxische werkcultuur.Veel druk om te presteren.
Ik zie vooral hopeloos verwende kutjeugd. Mensen zijn niet meer gewend om stevig aangepakt te worden.
Versterken we de problemen niet alleen maar door dit soort slappe psychologen?
Feminisering? BNW is de andere kant op hoor.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Feminisering van Westerse samenlevingen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.
er wordt ook heel vaak gezegd dat technologie het werk makkelijker maakt.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Technologische vooruitgang is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als economische vooruitgang. Naar inflatie gecorrigeerd zijn dat soort goederen niet veel duurder of goedkoper dan de gadgets uit die tijd.
Daar is niets controversieels aan hoor, laat staan dat het een complottheorie zou zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Feminisering? BNW is de andere kant op hoor.
quote:Een samenleving is volgens Hofstede masculien als emotionele sekserollen duidelijk gescheiden zijn. Bij mannen ligt het accent op prestatie en succes; bij vrouwen ligt de nadruk op bescheidenheid en tederheid en de kwaliteit van het bestaan. Een samenleving is feminien als emotionele sekserollen elkaar overlappen. Zowel mannen als vrouwen dienen bescheiden en teder te zijn en richten zich op de kwaliteit van het bestaan. Japan, Oostenrijk en Venezuela scoren hoog op masculiniteit, terwijl Zweden, Noorwegen en Nederland hoog scoren op femininiteit.
Er zijn ook wel genoeg filosofen die zeggen dat technologie ons minder mens maakt; en niet altijd beter af.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
er wordt ook heel vaak gezegd dat technologie het werk makkelijker maakt.
voor sociale media klopt dit helemaal.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er zijn ook wel genoeg filosofen die zeggen dat technologie ons minder mens maakt; en niet altijd beter af.
Berusting dat je vast zit in een situatie waar je niet in wil zitten ja?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat gebrek aan toekomstperspectief zorgt juist ook voor een zekere mate van berusting. Je hebt geen illusie dat je een kwartje wordt, maar je weet dat je altijd een dubbeltje blijft.
Ik zeg niet dat het leven vroeger makkelijker was, in tegenstelling. Vroeger overleefde men veel meer op een lager niveau van de Maslow Pyramide. Maar het was wel overzichtelijker, veel overzichtelijker.
er was niks te willen, dus ja dan is er berustingquote:Op woensdag 2 november 2022 18:16 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Berusting dat je vast zit in een situatie waar je niet in wil zitten ja?
Vrouwen hebben een belangrijke rol in de geschiedenis vd westerse samenleving.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Feminisering van Westerse samenlevingen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.
Door de mangel maakt het niet zo veel uit, iemand die nu een iPhone koopt is er niet meer of minder gelukkig mee dan iemand die vroeger een Walkman kocht. Als ik eerlijk ben ging het me er eigenlijk ook meer om dat het nogal vreemd is dat zaken die vroeger als doodnormaal voor een middenklasse levensstijl werden gezien (namelijk dat je voldoende zekerheid en geld had om af en toe ook eens leuke dingen te doen als op vakantie gaan, van de horeca gebruik maken, gadgets voor jezelf kopen etc.) nu ineens een symbool zijn geworden van decadentie en verwendheid. Dan is er ergens in die vooruitgang toch iets behoorlijk fout gegaan.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En staat al helemaal niet gelijk aan mentaal welzijn. Integendeel.
Oh ja het staat er in verleden tijd.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er was niks te willen, dus ja dan is er berusting
quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Ik heb laatst zo gelachen. Hadden we iemand in een projectteam gezet voor één klant, maar hem formeel in de lijnorganisatie laten zitten waar hij meerdere klanten moest helpen. En toen gingen we vanuit project zeggen dat hij zich alleen met die ene klant mocht bezighouden en absoluut niet met de andere, en toen we merkten dat hij toch af en toe iemand hielp spraken we hem er goed op aan dat dat dus absoluut niet mocht. En daarna gingen we vanuit de lijn uiteraard klagen dat hij de andere klanten verwaarloosde en dat dat geen goede beoordeling zou opleveren. Toen begon hij te klagen dat hij tegengestelde opdrachten kreeg. Probeerde het ook nog eens van zich af te schuiven. Het is dat hij jankend naar huis ging en zich ook met zo'n burnout ziekmeldde, anders was hij wegens werkweigering en niet staat zijn normale opdrachten uit te voeren op staande voet ontslagen.
Ontslag was niet de bedoeling. Hij moet gewoon zijn werk doen.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]![]()
er zijn makkelijkere manier om iemand te ontslaan, maar zo kan het ook
ik merk bij mij juist precies het tegenovergestelde en dat is gegroeid naar mate ik meer geld kreeg.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Door de mangel maakt het niet zo veel uit, iemand die nu een iPhone koopt is er niet meer of minder gelukkig mee dan iemand die vroeger een Walkman kocht. Als ik eerlijk ben ging het me er eigenlijk ook meer om dat het nogal vreemd is dat zaken die vroeger als doodnormaal voor een middenklasse levensstijl werden gezien (namelijk dat je voldoende zekerheid en geld had om af en toe ook eens leuke dingen te doen als op vakantie gaan, van de horeca gebruik maken, gadgets voor jezelf kopen etc.) nu ineens een symbool zijn geworden van decadentie en verwendheid. Dan is er ergens in die vooruitgang toch iets behoorlijk fout gegaan.
ik heb ook een collega die ik huilend naar huis kan krijgen als ik wil en een andere collega die lekker achteruit gaat zitten en je schaapachtig aankijkt wat je doet als je dit probeert bij hem.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ontslag was niet de bedoeling. Hij moet gewoon zijn werk doen.
Iemand naar de klote helpen is inderdaad erg grappigquote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Ik heb laatst zo gelachen. Hadden we iemand in een projectteam gezet voor één klant, maar hem formeel in de lijnorganisatie laten zitten waar hij meerdere klanten moest helpen. En toen gingen we vanuit project zeggen dat hij zich alleen met die ene klant mocht bezighouden en absoluut niet met de andere, en toen we merkten dat hij toch af en toe iemand hielp spraken we hem er goed op aan dat dat dus absoluut niet mocht. En daarna gingen we vanuit de lijn uiteraard klagen dat hij de andere klanten verwaarloosde en dat dat geen goede beoordeling zou opleveren. Toen begon hij te klagen dat hij tegengestelde opdrachten kreeg. Probeerde het ook nog eens van zich af te schuiven. Het is dat hij jankend naar huis ging en zich ook met zo'n burnout ziekmeldde, anders was hij wegens werkweigering en niet staat zijn normale opdrachten uit te voeren op staande voet ontslagen.
Heb je ook maar enig hard bewijs dat er een relatie is tussen feminisering v/d westerse samenlevingen en het % burnouts?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Wees er maar trots op.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Dat je wordt beoordeeld door (al) je directe collega's en dat ze dan op een whiteboard een shitload aan papiertjes plakken over wat je goed doet en beter kan doen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:56 schreef Red_85 het volgende:
Maar even, whut the hell is een
[..]
nu weer
Ooow holy shit.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:37 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat je wordt beoordeeld door (al) je directe collega's en dat ze dan op een whiteboard een shitload aan papiertjes plakken over wat je goed doet en beter kan doen.
Zal allemaal. Maar er is geen psycholoog die ‘burn-out’ op zal schrijven als ‘diagnose’ want staat niet in de DSM dus geen zorgverzekeraar die de therapie gaat vergoeden.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waar het bij de meesten hier al fout gaat, is dat een burn-out nooit alleen maar werkgerelateerd is.
[..]
Ik geloof dat het Nederlandse Huisartsen Genootschap daar anders over denkt.![]()
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/overspanning-en-burn-out
Overigens gaat het DSM over Mental Disorders en een burn-out is gekwalificeerd als een Mental Illness door de WHO. Subtiel verschil, maar toch.
En vaak in combinatie met een depressieve en/of angstige kwetsbaarheid.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
De werkomgeving is nooit de enige factor in een burn-out, de sociale omgeving speelt daarin ook een hele belangrijke rol. Sterker nog, op instagram worden een stuk vaker onrealistische verwachtingen gesteld dan door je werkgever.
Vroeger kon je als werknemer jaren vegeteren achter hetzelfde bureau. Nu word je toch wel geacht enige productiviteit te halen, en daar kan niet iedereen even goed tegen.
Er zijn ook scholieren met een burn-out. Dat komt (in de regel) ook niet door de school, maar door de verwachtingen die er van buitenaf op die leerlingen worden gelegd.
hoe kan instagram iets van iemand verwachten?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
De werkomgeving is nooit de enige factor in een burn-out, de sociale omgeving speelt daarin ook een hele belangrijke rol. Sterker nog, op instagram worden een stuk vaker onrealistische verwachtingen gesteld dan door je werkgever.
Vroeger kon je als werknemer jaren vegeteren achter hetzelfde bureau. Nu word je toch wel geacht enige productiviteit te halen, en daar kan niet iedereen even goed tegen.
Er zijn ook scholieren met een burn-out. Dat komt (in de regel) ook niet door de school, maar door de verwachtingen die er van buitenaf op die leerlingen worden gelegd.
Iig is het doorgaans een wisselwerking tussen jezelf en de buitenwereld. Je leeft nou eenmaal niet alleen, en je moet jezelf tot die anderen zien te verhouden.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:43 schreef Cherni het volgende:
Privileges en pesterijen speelt een grote rol.
Lekker belangrijk.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:41 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Zal allemaal. Maar er is geen psycholoog die ‘burn-out’ op zal schrijven als ‘diagnose’ want staat niet in de DSM dus geen zorgverzekeraar die de therapie gaat vergoeden.
quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Nou wat stoer iemand pesten en daarover opscheppen op het internet. Hoop dat iemand hetzelfde bij jou flikt ooit.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]![]()
er zijn makkelijkere manier om iemand te ontslaan, maar zo kan het ook
Best wel belangrijk. Want als jij enkel met een ‘burn-out’ bij een psycholoog komt en verder niks dan kan/mag deze niks voor je doen.quote:
Je hebt serieus geen idee?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe kan instagram iets van iemand verwachten?
nee ik heb echt geen idee. Ten eerste ken ik instagram nauwelijks en ten tweede het is een amerikaans bedrijf, dus hoe kan die nou iets van iemand verwachten....quote:
Laten we zeggen dat Instagram tegenwoordig nogal normbepalend is.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee ik heb echt geen idee. Ten eerste ken ik instagram nauwelijks en ten tweede het is een amerikaans bedrijf, dus hoe kan die nou iets van iemand verwachten....
Onzin. Je moet het alleen zelf betalen. En als de psycholoog een andere diagnose 'verzint' tbv de verzekering, dan pleegt hij valsheid in geschrifte.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:47 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Best wel belangrijk. Want als jij enkel met een ‘burn-out’ bij een psycholoog komt en verder niks dan kan/mag deze niks voor je doen.
Het is de moderne variant van 'mijn buurman heeft een grotere auto, dus dan moet ik er ook een', of 'Ome Henk is naar Kaapverdië op vakantie geweest, dus nu moet ik naar Aruba'. Daar is lang niet iedereen gevoelig voor, maar toch een hele grote groep wel.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee ik heb echt geen idee. Ten eerste ken ik instagram nauwelijks en ten tweede het is een amerikaans bedrijf, dus hoe kan die nou iets van iemand verwachten....
Hij verwoordt het wellicht wat onhandig maar er zit vgm best iets in wat ie zegt.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:16 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Berusting dat je vast zit in een situatie waar je niet in wil zitten ja?
Voor wie? Voor jou? Niet voor mij, namelijk.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:50 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat Instagram tegenwoordig nogal normbepalend is.
Jazeker, een deel daarvan heb ik hierboven ook gepost 👍🏻. Zal zo aan de slag gaan met de rest.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Heb je ook maar enig hard bewijs dat er een relatie is tussen feminisering v/d westerse samenlevingen en het % burnouts?
Heb je uberhaupt enig hard bewijs voor de bewering dat er sprake is van feminisering? Enige cijfers, duidelijke criteria in combinatie met onderzoek?
Voor mijn nichtje van 20 jaar wel. Iedereen gaat op reis naar mooie bestemmingen, heeft altijd feestjes, ziet er altijd mooi en verzorgd uit in leuke kleren die jij ook wel wil kopen. Voor jongeren doet zoiets wel met je. En vaak is het ook niet de waarheid, die Gucci tas is geleend van iemand anders, die vakantiefoto's zijn eigenlijk nog van 3 jaar terug.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Voor wie? Voor jou? Niet voor mij, namelijk.
Valsheid in geschrifte joh?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Onzin. Je moet het alleen zelf betalen. En als de psycholoog een andere diagnose 'verzint' tbv de verzekering, dan pleegt hij valsheid in geschrifte.
En e.e.a. heeft overigens niets te maken met het DSM. Want burn-out is geen disorder, maar een illness.
Ik mis wat hier grappig aan is?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Rare gedachte...stoppen met Instagram als je daar negatieve gevoelens van krijgt?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is de moderne variant van 'mijn buurman heeft een grotere auto, dus dan moet ik er ook een', of 'Ome Henk is naar Kaapverdië op vakantie geweest, dus nu moet ik naar Aruba'. Daar is lang niet iedereen gevoelig voor, maar toch een hele grote groep wel.
En Instagram is een soort utopia. Vrijwel iedere gebruiker toont alleen zijn mooiste momenten, dus als gebruiker heb je het idee dat al je vrienden een min of meer perfect leven hebben terwijl je net zelf een pan spaghetti op de vloer van je Landal-huisje hebt laten vallen. Dat trekt toch niet iedereen even goed.
Jazeker, dat ontken ik dan ook niet. Ik ben echter van mening dat samenlevingen er bij gebaat zijn als mannen en vrouwen elkaar aanvullen in plaats van met elkaar concurreren.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:20 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Vrouwen hebben een belangrijke rol in de geschiedenis vd westerse samenleving.
Bloeddorstige koninginnen. Wetenschappers en Madonna.
Kwestie van even uitleggen dat het allemaal fake is. Ik geloof niet dat mijn 13-jarige dochter haar oren erg laat hangen naar instagram.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Voor mijn nichtje van 20 jaar wel. Iedereen gaat op reis naar mooie bestemmingen, heeft altijd feestjes, ziet er altijd mooi en verzorgd uit in leuke kleren die jij ook wel wil kopen. Voor jongeren doet zoiets wel met je. En vaak is het ook niet de waarheid, die Gucci tas is geleend van iemand anders, die vakantiefoto's zijn eigenlijk nog van 3 jaar terug.
Ja, zolang mannen vrouwen ongestraft in elkaar konden rammen ging het altijd fantastisch in de samenleving. Voor mannen, dan wel.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Jazeker, dat ontken ik dan ook niet. Ik ben echter van mening dat samenlevingen er bij gebaat zijn als mannen en vrouwen elkaar aanvullen in plaats van met elkaar concurreren.
Zo heet dat in goed Nederlands.quote:
Het vertekenen van iemands standpunt komt een discussie niet ten goede.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, zolang mannen vrouwen ongestraft in elkaar konden rammen ging het altijd fantastisch in de samenleving. Voor mannen, dan wel.
Niet bij zo erg veel werkgevers, wegens de botsingen omdat ik assertief was/ben. Ik heb daardoor dus op een gegeven moment het solliciteren naar een betaalde baan maar opgegeven.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Bij hoeveel werkgevers heb jij gewerkt, dan? Ik weet dat mijn werkgever er niet alleen geen moeite mee heeft, maar assertiviteit juist stimuleert.
Klinkt meer als gehoor geven aan een stukje zelfreflectie.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rare gedachte...stoppen met Instagram als je daar negatieve gevoelens van krijgt?
De breinen zijn verslaafd aan Instagram. Social media is net zo'n drug als heroïne, waar gebruikers doorgaans ook erg negatieve gevoelens van krijgen.. Sommige mensen zijn helemaal verslaafd aan het kijken naar foto's en het verzamelen van likes. Als je foto's en filmpjes van sommigen ziet, alleen maar selfies en obsessief zichzelf filmen. Het is echt ziek.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rare gedachte...stoppen met Instagram als je daar negatieve gevoelens van krijgt?
Ligt ook aan de persoon he hoe vatbaar je daarvoor bent, en jou dochter staat nog aan het begin van de pubertijd. Maar er speelt wel zeker een druk op dat jij dat ook moet hebben. Een gevoel dat jij een van de weinigen bent die dat soort mooie dingen niet heeft en niet zo knapt bent als de rest. Speelt zeker wel mee bij bepaalde jongeren.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kwestie van even uitleggen dat het allemaal fake is. Ik geloof niet dat mijn 13-jarige dochter haar oren erg laat hangen naar instagram.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Jij en ik zijn er niet mee opgegroeid (althans, ik hoop niet dat ik je beledig, maar ik meen me te herinneren dat je ouder was dan ik) maar voor veel jongeren (<25) geldt dat ze ermee zijn opgegroeid en dat social media een belangrijk deel van hun identiteit is. Dat geef je niet zo maar op.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En jij bent die kutmiddlemanager die door iedereen wordt uitgekotst?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Ik mag toch hopen dat jongeren zelf ook wel snappen dat instagram, influencers enz. in niets verschillen van televisieseries, films en andere fictie.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Voor mijn nichtje van 20 jaar wel. Iedereen gaat op reis naar mooie bestemmingen, heeft altijd feestjes, ziet er altijd mooi en verzorgd uit in leuke kleren die jij ook wel wil kopen. Voor jongeren doet zoiets wel met je. En vaak is het ook niet de waarheid, die Gucci tas is geleend van iemand anders, die vakantiefoto's zijn eigenlijk nog van 3 jaar terug.
Dat mag je vinden maar zodra mensen over de goede oude tijd beginnen mag ik altijd graag opmerken wat de realiteit van de goede oude tijd was en helaas vaak nog steeds is.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:02 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Het vertekenen van iemands standpunt komt een discussie niet ten goede.
Vind ik wat makkelijk geredeneerd, eigenlijk. Als je alles maar als een verslaving bestempeld hoeven mensen vooral geen verantwoording te nemen voor eigen gedrag.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De breinen zijn verslaafd aan Instagram. Social media is net zo'n drug als heroïne, waar gebruikers doorgaans ook erg negatieve gevoelens van krijgen.. Sommige mensen zijn helemaal verslaafd aan het kijken naar foto's en het verzamelen van likes. Als je foto's en filmpjes van sommigen ziet, alleen maar selfies en obsessief zichzelf filmen. Het is echt ziek.
Als het allemaal zo makkelijk was zoals het hier wordt gepresenteerd dan zou het massaal gedaan worden.
Wat jij vindt doet er niet zoveel toe, met alle respect. De experts en onderzoeken wijzen anders uit.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vind ik wat makkelijk geredeneerd, eigenlijk. Als je alles maar als een verslaving bestempeld hoeven mensen vooral geen verantwoording te nemen voor eigen gedrag.
En dit is grappig?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
'Geen verantwoording hoeven te nemen voor eigen gedrag' of 'niet zomaar op dinsdagmiddag zeggen dat je ermee ophoudt' zijn twee nogal verschillende dingen. En precies het verschil tussen een hobby en een verslaving.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vind ik wat makkelijk geredeneerd, eigenlijk. Als je alles maar als een verslaving bestempeld hoeven mensen vooral geen verantwoording te nemen voor eigen gedrag.
Mijn lieve goedheid... Waar haal je dit soort nonsens toch steeds vandaan?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is een beetje de 'go-to' boeman (lol) voor conservatieven met Rambo-illusies, ja.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Eens met je verhaal, maar het feit dat er nu minder zekerheid is voor werknemers komt omdat de werknemers zich niet willen verenigen.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:26 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je denkt veel te zwart-wit en ziet bewust of onbewust een hoop factoren over het hoofd.
Iemand die in de eerste 10 jaar van zijn of haar carrière al snel een vast contract had, wist dat hij waarschijnlijk verzekerd was van een baan bij hetzelfde bedrijf, die zal over het algemeen bekeken vaak minder stress ervaren dan iemand die niet of nauwelijks een vast contract kan krijgen, elke week weer een andere afdeling ziet vertrekken ivm reorganisatie, enz.
Nee man. Genoeg 30+ers die enkel naar bepaalde plekken gaan om Instagram foto's te kunnen maken en te delenquote:Op woensdag 2 november 2022 19:07 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat jongeren zelf ook wel snappen dat instagram, influencers enz. in niets verschillen van televisieseries, films en andere fictie.
Wil je niet horen, dit, maar: vrouwen hebben hier het volste recht zichzelf op hun eigen wijze te ontwikkelen. Kiezen ze voor onderwijs, scholing, werk, carrière, dan doet ze dat. Kiezen ze voor moederschap en huishouden, dan doen ze dat. En geen conservatieve macho-man die dat hier nog gaat veranderen.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Jazeker, dat ontken ik dan ook niet. Ik ben echter van mening dat samenlevingen er bij gebaat zijn als mannen en vrouwen elkaar aanvullen in plaats van met elkaar concurreren.
Jeetje zeg, en qua alle lijstjes staan die 'feminiene samenlevingen' overal bovenaan...quote:Op woensdag 2 november 2022 18:08 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Daar is niets controversieels aan hoor, laat staan dat het een complottheorie zou zijn.
Lees de vijf cultuurdimensies van Hofstede er maar op na.
[..]
Het zou ook fijn zijn als die grenzen wat meer van de werkgever kwamen. Zeker mensen aan het begin van hun carrière met een jaarcontract zijn vaak nog erg onzeker en makkelijk te pushen. En de werkgever maar projecten blijven aannemen.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:23 schreef detaris het volgende:
Klopt wel, en niet alleen bij jongeren. Het vraagt om grenzen stellen aan jezelf en naar je werkgever toe.
Ja dat is een gevaar. Maar dat komt dan meestal doordat die verantwoordelijkheden niet duidelijk afgebakend zijn. Iets wat het bedrijf zich zou moeten aantrekken.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:16 schreef Hexagon het volgende:
En ook mensen die zich teveel verantwoordelijk voelen voor dingen waar een ander eigenlijk verantwoordelijk had moeten zijn. Dat loopt inderdaad vaak mis.
Het middenkader. Als dat een zwakke lijn is binnen je organisatie heb je een probleem. Dat gaat van werkdruk tot privileges en pesterijen.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat is een gevaar. Maar dat komt dan meestal doordat die verantwoordelijkheden niet duidelijk afgebakend zijn. Iets wat het bedrijf zich zou moeten aantrekken.
Dat komt allemaal door hoger en middel management die denken als een bedrijf en niet als mens. Zij redeneren vanuit het feit van wat "het bedrijf" zou willen. Terwijl dat helemaal geen entiteit is. Ze zouden moeten redeneren vanuit het menselijk perspectief. Burn out is dan verleden tijd.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:33 schreef Saekerhett het volgende:
Het is ook wel typisch iets van veel werkgevers van tegenwoordig: portfolio's, doelstellingen, 1-op-1-gesprekken, 360-graden feedbacks, waar wil je over een jaar staan, waar wil je over vijf jaar staan, welke cursussen wil je volgen, heb je die en die training al gehad, etc, etc...
Inderdaad. En dat is het ook heel vaak. Omhoog gevallen nitwits. Strebers.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het middenkader. Als dat een zwakke lijn is binnen je organisatie heb je een probleem. Dat gaat van werkdruk tot privileges en pesterijen.
Juist, geforceerde identiteit met "wij van..." of "wij zijn...". Een bedrijf is een mentaal concept dat wordt gevalideerd door de mensen die eraan meewerken, dat maakt het nog geen fysieke entiteit ondanks dat het wel fysieke attributen zoals kantoorpanden etc. heeft. Dit geldt uiteraard ook voor natie-staten.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat komt allemaal door hoger en middel management die denken als een bedrijf en niet als mens. Zij redeneren vanuit het feit van wat "het bedrijf" zou willen. Terwijl dat helemaal geen entiteit is. Ze zouden moeten redeneren vanuit het menselijk perspectief. Burn out is dan verleden tijd.
Ik vermoed dat je denkt dat je assertief bent, maar dat je dat mogelijk toch niet bent.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Niet bij zo erg veel werkgevers, wegens de botsingen omdat ik assertief was/ben. Ik heb daardoor dus op een gegeven moment het solliciteren naar een betaalde baan maar opgegeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |