Ik vind het altijd wel vermakelijk om een onderwerp met duizenden kanten te voorzien van één meningsstempelquote:Op woensdag 2 november 2022 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toxische werkcultuur.Veel druk om te presteren.
Ik zie vooral hopeloos verwende kutjeugd. Mensen zijn niet meer gewend om stevig aangepakt te worden.
Versterken we de problemen niet alleen maar door dit soort slappe psychologen?
Dat speelt ook mee denk ik.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:10 schreef Justinn het volgende:
Dit is deels (sneeuwvlokjes)mentaliteit, maar dit ligt inmiddels net goed aan de bedrijven zelf. Zeker nu imo. Ondanks personeelstekorten of zelfs -verliezen, blijven bedrijven t.a.v. winstmaximalisatie bijna onhaalbare doelstellingen hanteren, wordt tegen iedere opdracht 'ja' gezegd en stellen ze zelden bij naar een gezond capaciteitsniveau. Dan valt de rest van het personeel vanzelf om. We hebben een gigantisch bedrijvenoverschot en vraag, maar het aanbod beent dat gewoon niet meer bij.
Hoorde laatst van een of ander onderzoek dat men tegenwoordig per dag 7.500x meer prikkels krijgt dan iemand uit de bronstijd. Weet niet meer van wie, maar dit was de conclusie. Wij zijn evolutionair niet heel veel veranderd sinds die periode, maar de wereld om ons heen wel. Zouden we lastig mee kunnen omgaan omdat de stress die de huidige wereld brengt wel onze oerinstincten raakt.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:11 schreef Confetti het volgende:
Het komt door het gezwel dat het internet heet. En sociale media en de smartphones.
Het aantal prikkels is zo'n beetje verhonderdvoudigd. Het is geen toeval dat de burn-outs veel bij het kantoorpersoneel zitten. Als je aan het stucen bent heb je geen tijd voor je smartphone.
Nog een: van die verdeel en heers managers die continu veranderen van prioriteit.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:10 schreef Justinn het volgende:
Dit is deels (sneeuwvlokjes)mentaliteit, maar dit ligt inmiddels net goed aan de bedrijven zelf. Zeker nu imo. Ondanks personeelstekorten of zelfs -verliezen, blijven bedrijven t.a.v. winstmaximalisatie bijna onhaalbare doelstellingen hanteren, wordt tegen iedere opdracht 'ja' gezegd en stellen ze zelden bij naar een gezond capaciteitsniveau. Dan valt de rest van het personeel vanzelf om. We hebben een gigantisch bedrijvenoverschot en vraag, maar het aanbod beent dat gewoon niet meer bij in termen als personeelscapaciteit e.d..
Ja, mensen mogen zich best wat weerbaarder opstellen, maar dat heeft totaal geen zin als een bedrijf niet mee beweegt. Een burn-out is natuurlijk sowieso geen wissewasje, als het zover komt had je al veel eerder in moeten grijpen. Dan liever een tijdelijke time-out van 1-2 weken ziek, dan 6 maanden burn-out. Incidenteel een time-out is m.i. oke, structureel betekent dat je aan knoppen MOET gaan draaien.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat speelt ook mee denk ik.
Ik merk ook dat ik collega’s heb die zich voor elk wissewasje ziekmelden en echt hun best niet doen. Gewoon net genoeg. En waarom ook niet, ze worden toch niet ontslagen. Er zijn zo veel vacatures.
Een niveau hoger ook vaak aan de orde. 'Ja dit is het....dit is the way to go...'. En dan krijg je iets als scrum. Maar een jaar later is scrum dan weer totaal niet efficient....zo slecht en dan zegt die groep die je aan het scrummen wou helpen dat opeens SMART oid weer the way to go is. Etc etc.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nog een: van die verdeel en heers managers die continu veranderen van prioriteit.
Totale mafkezen dat. Wordt je stapel gek van op een gegeven moment.
Dat niet alleen, gewoon op dagelijkse of zelfs uurlijkse basis operationele opdrachten.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:24 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Een niveau hoger ook vaak aan de orde. 'Ja dit is het....dit is the way to go...'. En dan krijg je iets als scrum. Maar een jaar later is scrum dan weer totaal niet efficient....zo slecht en dan zegt die groep die je aan het scrummen wou helpen dat opeens SMART oid weer the way to go is. Etc etc.
Je denkt veel te zwart-wit en ziet bewust of onbewust een hoop factoren over het hoofd.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Naja veel mensen missen gewoon realisme. Allereerst is het leven voor veel mensen gewoon zwaar, dat is altijd zo geweest. Er is geen generatie die zo opgegroeid is in luxe als de nieuwe millenials. Mensen die in de jaren 60 of 70 werden geboren kregen echt geen gouden lepel in de mond hoor, hun ouders hadden vaak nog de oorlog meegemaakt. De mentaliteit waarop mensen werden opgevoed was echter: Je gaat door en je kijkt maar hoe je het doet, maar je doet het. (dat werd per generatie wel minder natuurlijk)
Wat betreft financiën: Ja, huizen kopen is duurder geworden maar de manier waarop iedereen denkt zonder consequenties van de consumptiemaatschappij te kunnen genieten is ook vrij stompzinnig. Veel mensen gaan elke week uit eten, willen uit, kopen dure kleren. Leer met geld omgaan. Leer bezuinigen en sparen.
En verder zijn mensen ook verwend als het om werk gaat, grootste deel van de hoger opgeleiden heeft een bullshitjob op een kantoor ergens.
Ik geloof dat het Nederlandse Huisartsen Genootschap daar anders over denkt.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:58 schreef GS-Raw het volgende:
Burn out is helemaal niet vast te stellen, geen officiële diagnose mogelijk. Staat dan ook niet in de DSM.
Mijn ervaring is toch dat er veel werkgevers zijn die assertieve werknemers niet kunnen of willen waarderen. Er zijn daarvan voorbeelden die ik hier niet durf te plaatsen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee hoor. Je moet gewoon werken om te leven en nooit andersom. Als je dan ook nog leuk werk hebt en het een beetje kunt doen rondom leuke collega's hoeft werken totaal niet vervelend te zijn.
Jij denkt echt dat de burn-outs komen doordat het kantoorpersoneel de hele dag op de Smartphone bezig is?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:11 schreef Confetti het volgende:
Het komt door het gezwel dat het internet heet. En sociale media en de smartphones.
Het aantal prikkels is zo'n beetje verhonderdvoudigd. Het is geen toeval dat de burn-outs veel bij het kantoorpersoneel zitten. Als je aan het stucen bent heb je geen tijd voor je smartphone.
Bij hoeveel werkgevers heb jij gewerkt, dan? Ik weet dat mijn werkgever er niet alleen geen moeite mee heeft, maar assertiviteit juist stimuleert.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:31 schreef torentje het volgende:
Mijn ervaring is toch dat er veel werkgevers zijn die assertieve werknemers niet kunnen of willen waarderen.
Heb je een onderbouwing voor deze uitspraak? Ik krijg namelijk het idee dat jij niet echt weet hoe de samenleving in elkaar zit en maar gewoon wat dingen bij elkaar verzint.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Veel mensen gaan elke week uit eten, willen uit, kopen dure kleren.
Maar ja, we hebben het wel over naar het café gaan hè. Dat soort decadente onzin deed men in de jaren '60 niet hoor.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb je een onderbouwing voor deze uitspraak? Ik krijg namelijk het idee dat jij niet echt weet hoe de samenleving in elkaar zit en maar gewoon wat dingen bij elkaar verzint.
True, tegelijkertijd had je ook geen enkele illusie dat je die leenheer kon worden. Tegenwoordig belooft elk "zelfoptimalisatietraject" en elk bedrijf je dat "je de kansen kan pakken als je ze zelf creëert". Je wordt aan alle kanten gebombardeerd met hoe speciaal je bent en dat de sky the limit is. En mensen voelen zich niet zo. Net als dat onzekere tienermeisje dat haar lichaam vergelijkt met dat graatmagere supermodel.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Mwah, zou toch niet in die tijd willen leven hoor.
Je moest hard werken en had niet altijd de garantie genoeg te eten te hebben. En je leenheer misschien wel. Dat moet ook frustrerend zijn.
De boomers hadden dan wel weer mooie, in Europa geproduceerde auto's, hifi apparatuur enz. ipv plastic Chinese wegwerpzooi die om het jaar vervangen moet worden. Dat dan weer wel.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou die boomers hadden geen I7, Ipad, of iets dergelijks hoor en ook geen smartphone. Sterker nog, er was niet eens internet. Zwart wit tv met Nederland 1 en 2, dat was alles.
Dat gebrek aan toekomstperspectief zorgt juist ook voor een zekere mate van berusting. Je hebt geen illusie dat je een kwartje wordt, maar je weet dat je altijd een dubbeltje blijft.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Romantiseer het maar niet. Die mensen hadden weer andere problemen. Onveilig werk, armoede, geen toekomstperspectief verder dan altijd maar dat eentonige werk.
Technologische vooruitgang is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als economische vooruitgang. Naar inflatie gecorrigeerd zijn dat soort goederen niet veel duurder of goedkoper dan de gadgets uit die tijd.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou die boomers hadden geen I7, Ipad, of iets dergelijks hoor en ook geen smartphone. Sterker nog, er was niet eens internet. Zwart wit tv met Nederland 1 en 2, dat was alles.
En staat al helemaal niet gelijk aan mentaal welzijn. Integendeel.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Technologische vooruitgang is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als economische vooruitgang. Naar inflatie gecorrigeerd zijn dat soort goederen niet veel duurder of goedkoper dan de gadgets uit die tijd.
Feminisering van Westerse samenlevingen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toxische werkcultuur.Veel druk om te presteren.
Ik zie vooral hopeloos verwende kutjeugd. Mensen zijn niet meer gewend om stevig aangepakt te worden.
Versterken we de problemen niet alleen maar door dit soort slappe psychologen?
Feminisering? BNW is de andere kant op hoor.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Feminisering van Westerse samenlevingen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.
er wordt ook heel vaak gezegd dat technologie het werk makkelijker maakt.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Technologische vooruitgang is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als economische vooruitgang. Naar inflatie gecorrigeerd zijn dat soort goederen niet veel duurder of goedkoper dan de gadgets uit die tijd.
Daar is niets controversieels aan hoor, laat staan dat het een complottheorie zou zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Feminisering? BNW is de andere kant op hoor.
quote:Een samenleving is volgens Hofstede masculien als emotionele sekserollen duidelijk gescheiden zijn. Bij mannen ligt het accent op prestatie en succes; bij vrouwen ligt de nadruk op bescheidenheid en tederheid en de kwaliteit van het bestaan. Een samenleving is feminien als emotionele sekserollen elkaar overlappen. Zowel mannen als vrouwen dienen bescheiden en teder te zijn en richten zich op de kwaliteit van het bestaan. Japan, Oostenrijk en Venezuela scoren hoog op masculiniteit, terwijl Zweden, Noorwegen en Nederland hoog scoren op femininiteit.
Er zijn ook wel genoeg filosofen die zeggen dat technologie ons minder mens maakt; en niet altijd beter af.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
er wordt ook heel vaak gezegd dat technologie het werk makkelijker maakt.
voor sociale media klopt dit helemaal.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er zijn ook wel genoeg filosofen die zeggen dat technologie ons minder mens maakt; en niet altijd beter af.
Berusting dat je vast zit in een situatie waar je niet in wil zitten ja?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat gebrek aan toekomstperspectief zorgt juist ook voor een zekere mate van berusting. Je hebt geen illusie dat je een kwartje wordt, maar je weet dat je altijd een dubbeltje blijft.
Ik zeg niet dat het leven vroeger makkelijker was, in tegenstelling. Vroeger overleefde men veel meer op een lager niveau van de Maslow Pyramide. Maar het was wel overzichtelijker, veel overzichtelijker.
er was niks te willen, dus ja dan is er berustingquote:Op woensdag 2 november 2022 18:16 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Berusting dat je vast zit in een situatie waar je niet in wil zitten ja?
Vrouwen hebben een belangrijke rol in de geschiedenis vd westerse samenleving.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Feminisering van Westerse samenlevingen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.
Door de mangel maakt het niet zo veel uit, iemand die nu een iPhone koopt is er niet meer of minder gelukkig mee dan iemand die vroeger een Walkman kocht. Als ik eerlijk ben ging het me er eigenlijk ook meer om dat het nogal vreemd is dat zaken die vroeger als doodnormaal voor een middenklasse levensstijl werden gezien (namelijk dat je voldoende zekerheid en geld had om af en toe ook eens leuke dingen te doen als op vakantie gaan, van de horeca gebruik maken, gadgets voor jezelf kopen etc.) nu ineens een symbool zijn geworden van decadentie en verwendheid. Dan is er ergens in die vooruitgang toch iets behoorlijk fout gegaan.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En staat al helemaal niet gelijk aan mentaal welzijn. Integendeel.
Oh ja het staat er in verleden tijd.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er was niks te willen, dus ja dan is er berusting
quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Ik heb laatst zo gelachen. Hadden we iemand in een projectteam gezet voor één klant, maar hem formeel in de lijnorganisatie laten zitten waar hij meerdere klanten moest helpen. En toen gingen we vanuit project zeggen dat hij zich alleen met die ene klant mocht bezighouden en absoluut niet met de andere, en toen we merkten dat hij toch af en toe iemand hielp spraken we hem er goed op aan dat dat dus absoluut niet mocht. En daarna gingen we vanuit de lijn uiteraard klagen dat hij de andere klanten verwaarloosde en dat dat geen goede beoordeling zou opleveren. Toen begon hij te klagen dat hij tegengestelde opdrachten kreeg. Probeerde het ook nog eens van zich af te schuiven. Het is dat hij jankend naar huis ging en zich ook met zo'n burnout ziekmeldde, anders was hij wegens werkweigering en niet staat zijn normale opdrachten uit te voeren op staande voet ontslagen.
Ontslag was niet de bedoeling. Hij moet gewoon zijn werk doen.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]![]()
er zijn makkelijkere manier om iemand te ontslaan, maar zo kan het ook
ik merk bij mij juist precies het tegenovergestelde en dat is gegroeid naar mate ik meer geld kreeg.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Door de mangel maakt het niet zo veel uit, iemand die nu een iPhone koopt is er niet meer of minder gelukkig mee dan iemand die vroeger een Walkman kocht. Als ik eerlijk ben ging het me er eigenlijk ook meer om dat het nogal vreemd is dat zaken die vroeger als doodnormaal voor een middenklasse levensstijl werden gezien (namelijk dat je voldoende zekerheid en geld had om af en toe ook eens leuke dingen te doen als op vakantie gaan, van de horeca gebruik maken, gadgets voor jezelf kopen etc.) nu ineens een symbool zijn geworden van decadentie en verwendheid. Dan is er ergens in die vooruitgang toch iets behoorlijk fout gegaan.
ik heb ook een collega die ik huilend naar huis kan krijgen als ik wil en een andere collega die lekker achteruit gaat zitten en je schaapachtig aankijkt wat je doet als je dit probeert bij hem.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ontslag was niet de bedoeling. Hij moet gewoon zijn werk doen.
Iemand naar de klote helpen is inderdaad erg grappigquote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Ik heb laatst zo gelachen. Hadden we iemand in een projectteam gezet voor één klant, maar hem formeel in de lijnorganisatie laten zitten waar hij meerdere klanten moest helpen. En toen gingen we vanuit project zeggen dat hij zich alleen met die ene klant mocht bezighouden en absoluut niet met de andere, en toen we merkten dat hij toch af en toe iemand hielp spraken we hem er goed op aan dat dat dus absoluut niet mocht. En daarna gingen we vanuit de lijn uiteraard klagen dat hij de andere klanten verwaarloosde en dat dat geen goede beoordeling zou opleveren. Toen begon hij te klagen dat hij tegengestelde opdrachten kreeg. Probeerde het ook nog eens van zich af te schuiven. Het is dat hij jankend naar huis ging en zich ook met zo'n burnout ziekmeldde, anders was hij wegens werkweigering en niet staat zijn normale opdrachten uit te voeren op staande voet ontslagen.
Heb je ook maar enig hard bewijs dat er een relatie is tussen feminisering v/d westerse samenlevingen en het % burnouts?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:59 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Wees er maar trots op.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
Dat je wordt beoordeeld door (al) je directe collega's en dat ze dan op een whiteboard een shitload aan papiertjes plakken over wat je goed doet en beter kan doen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:56 schreef Red_85 het volgende:
Maar even, whut the hell is een
[..]
nu weer
Ooow holy shit.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:37 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat je wordt beoordeeld door (al) je directe collega's en dat ze dan op een whiteboard een shitload aan papiertjes plakken over wat je goed doet en beter kan doen.
Zal allemaal. Maar er is geen psycholoog die ‘burn-out’ op zal schrijven als ‘diagnose’ want staat niet in de DSM dus geen zorgverzekeraar die de therapie gaat vergoeden.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waar het bij de meesten hier al fout gaat, is dat een burn-out nooit alleen maar werkgerelateerd is.
[..]
Ik geloof dat het Nederlandse Huisartsen Genootschap daar anders over denkt.![]()
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/overspanning-en-burn-out
Overigens gaat het DSM over Mental Disorders en een burn-out is gekwalificeerd als een Mental Illness door de WHO. Subtiel verschil, maar toch.
En vaak in combinatie met een depressieve en/of angstige kwetsbaarheid.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
De werkomgeving is nooit de enige factor in een burn-out, de sociale omgeving speelt daarin ook een hele belangrijke rol. Sterker nog, op instagram worden een stuk vaker onrealistische verwachtingen gesteld dan door je werkgever.
Vroeger kon je als werknemer jaren vegeteren achter hetzelfde bureau. Nu word je toch wel geacht enige productiviteit te halen, en daar kan niet iedereen even goed tegen.
Er zijn ook scholieren met een burn-out. Dat komt (in de regel) ook niet door de school, maar door de verwachtingen die er van buitenaf op die leerlingen worden gelegd.
hoe kan instagram iets van iemand verwachten?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
De werkomgeving is nooit de enige factor in een burn-out, de sociale omgeving speelt daarin ook een hele belangrijke rol. Sterker nog, op instagram worden een stuk vaker onrealistische verwachtingen gesteld dan door je werkgever.
Vroeger kon je als werknemer jaren vegeteren achter hetzelfde bureau. Nu word je toch wel geacht enige productiviteit te halen, en daar kan niet iedereen even goed tegen.
Er zijn ook scholieren met een burn-out. Dat komt (in de regel) ook niet door de school, maar door de verwachtingen die er van buitenaf op die leerlingen worden gelegd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |