Dat weten we niet. Er zal een deel al een militaire achtergrond heben gehad.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 23:38 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Maar dan hebben ze weinig training gekregen van de Rusland.
Van een bepaalde aanval las ik dat oekraine 85% van alles neerhaalde. Het nieuwe is er idd ondertussen wel af. Added bonus is dat oekraine binnen een x-tijd volledige air superiority heeft. Worden nu links, rechts, boven, onder helemaal volgedouwd met allerhande anti-air middelen. Zien we nu al, gaat geen dag voorbij of er zijn weer wat helikopters en vliegtuigen neergehaald. De al 1000 keer vernietigde oekrainse luchtmacht doet elke dag tig sorties.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 08:57 schreef BEFEM het volgende:
Tis al een paar dagen stil met de kruisrakketten?
En die vliegen niet tegen flats aanquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 10:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Van een bepaalde aanval las ik dat oekraine 85% van alles neerhaalde. Het nieuwe is er idd ondertussen wel af. Added bonus is dat oekraine binnen een x-tijd volledige air superiority heeft. Worden nu links, rechts, boven, onder helemaal volgedouwd met allerhande anti-air middelen. Zien we nu al, gaat geen dag voorbij of er zijn weer wat helikopters en vliegtuigen neergehaald. De al 1000 keer vernietigde oekrainse luchtmacht doet elke dag tig sorties.
Volgens mij betreft dit een Russisch offensief.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 11:48 schreef ExTec het volgende:
Opening van het 3de front, van de 3de legergroep die oa. in de woorden van strelkov daar al tijden aan het formeren is?
[ twitter ]
Laat me raden, ze gaan eindelijk bakhmut veroveren?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 11:59 schreef riazop het volgende:
Er komt een aanval van de Rus. Maar niet hier.
Dat zou heel speculatief zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kun je ook uitweiden waar ze dat aanvallen mee gaan doen?
Maar die worden nu al ingezet hé?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:15 schreef riazop het volgende:
Pas over een paar maanden worden die vers gemobiliseerde troepen inzetbaar en effectief voor aanvalstaken.
Het idee is echt opvulling en het innemen van verdedigdende posities, en bijvoorbeeld aanwinsten uit de gevangenis worden in de frontlijn ingezet, als die zich willen terugtrekken moet de gemobiliseerde op ze schieten, net zoals dat erop de gemobiliseerde geschoten zal worden als zij zich terugtrekken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 23:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ze geen wapens en training hebben gehad dan kun je net zo goed niets sturen.
Die filmpjes zal je ongetwijfeld aan Oekrainse kant ook kunnen maken.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
....
Talloze filmpjes, en interviews waar mensen binnen een week van gemobiliseerd tot dood of PoW zijn gegaan.
Ik krijg niet die indruk. Ik heb wel heel veel filmpjes gezien van oekrainers die worden getraind in engeland, daar is ondertussen heel europa + z'n moeder aangeschoven om die mensen te trainen. En dat is incl. een goede uitrusting krijgen. Weetjewel; dat spul wat een rus soldaat zelf maar moeten proberen te kopen. Incl. echte bodyarmor, wat niet van pisbakken ijzer is, of van spaanplaat.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:16 schreef riazop het volgende:
[..]
Die filmpjes zal je ongetwijfeld aan Oekrainse kant ook kunnen maken.
Aardig wat naieve westerlingen die mee gingen helpen in het oekraiense vreemdelingenlegioen kwamen in een plastic zak thuis.
https://www.vice.com/en/a(...)ighters-quit-ukraine
Ik denk met een leger te paard bewapend met zwaarden. Ondersteund door infantrie met musketten en katapulten. En heel af en toe een "vuurspuwende draeck" oftewel een T-34.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Laat me raden, ze gaan eindelijk bakhmut veroveren?
Kun je ook uitweiden waar ze dat aanvallen mee gaan doen? Met de "kwaliteitsimpuls", misschien?
Dat olie filmpje is natuurlijk pure onzin. De opec heeft juist de productie verlaagd om de olieprijs hoog te houden. China en India hebben geen enkel probleem met Russische olie kopenquote:Op zondag 30 oktober 2022 12:51 schreef oheng het volgende:
Oekraine zit in de problemen in het gebied bij Donetsk (en het Zaporizhia front ernaast, maar daar zoek ik nog Oekrainsche bronnen voor).
Hier een Oekrainsche bron over de situatie:
Zoals gewoonlijk, heeft Joe Blogs weer een geweldige video gemaakt over de strategische olie situatie:
Nou heb ik dat filmpje nog niet gezien, maar het idee is dat het westen die cap oplegt, en wil je daar als China of India niet aan mee doen: sancties.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:00 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat olie filmpje is natuurlijk pure onzin. De opec heeft juist de productie verlaagd om de olieprijs hoog te houden. China en India hebben geen enkel probleem met Russische olie kopen
Nabij Chernovopopivka afgaande van dit nieuwsbericht. Het is overigens geen snelweg maar hooguit een matige provinciale weg.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 11:22 schreef ExTec het volgende:
En nieuws van gisteren was al dat de snelweg tussen svatove en keminna onder vuurcontrole van oekraine valt. Geen bevoorrading vanuit het noorden meer, dus.
[ afbeelding ]
quote:"In the area of Kremennaya, the Armed Forces of Ukraine continue to try to break through our defenses, looking for weak points in it. The enemy acts according to the standard scheme. First, our positions are subjected to artillery fire, after which they are attacked by enemy infantry supported by tanks and armored fighting vehicles. Enemy forces are accumulating to attack at a distance of about 1.5 to 2 kilometers from our positions passing to the west of the Kremennaya-Svatovo highway (that is, about 3-4 kilometers from the highway itself). Thus, the attacking units of the Armed Forces of Ukraine operate along the entire line of defense of Zhytlovka-Peschanoe-Krasnopopovka, as well as from the direction of Torskoye to Dibrovka with the obvious intention of breaking through our defenses north and south of Kremennaya. The enemy does not take into account its own losses, pulls new forces to the line of battle. Today, the Armed Forces of Ukraine used aviation in attacks on our positions in the area of Krasnopopovka. And in the area of Peschanoye, our fighters were actively working on the positions of the enemy sniper. The attacks continue all day."
Dat werd 17.10 al geclaimd als ingenomen, de Russen zouden nog altijd aan de overzijde van de rivier ten oosten van het dorp zitten.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 14:26 schreef ExTec het volgende:
Nietszeggend dorp bevrijd in het oosten:
[ twitter ]
Maar ligt ten noordwesten van severdonetsk. En dat was die plaatst die rus tegen hele hoge prijs heeft kunnen veroveren, in de periode toen oekraine nog geen HIMARS had om alle depots op te blazen.
Zou een mooie opsteker zijn als ze ook die kunnen bevrijden
[ afbeelding ]
De kernplaats om herovering van Severodonetsk mogelijk te maken is Kreminna, vandaar de focus op de noordelijke toegangsweg naar Kreminna zoals in een van de eerdere posts werd besproken.quote:Russian forces holds eastern bank of Zherebets River at Stelmakhivka (19/10)
description
" Concentrated fire of Russian troops have resulted in frustrating the attempts made by units of the Armed Forces of Ukraine (AFU) to cross Zherebets River near Nadiya, Stelmakhovka, Makeyevka (Lugansk People's Republic) and Yampolovka (Donetsk People's Republic) at Krasny Liman direction."
Wat een geneuzel dit. Het westen gaat dit nooit kunnen afdwingen. China en India doen nu al niet mee met de sancties maar hier zeker welquote:Op zondag 30 oktober 2022 17:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou heb ik dat filmpje nog niet gezien, maar het idee is dat het westen die cap oplegt, en wil je daar als China of India niet aan mee doen: sancties.
En dan mag je kiezen: bv voor China, tussen niet meedoen, en 85% van je afzetmarkt verliezen, of eigenlijk nog goedkoper dan nu olie inkopen en je primaire export markt overeind houden.
Bij Vuhledar lijkt er eerder sprake van een Russisch offensief in samenwerking met aanvallen ten westen van Donetsk.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 11:48 schreef ExTec het volgende:
Opening van het 3de front, van de 3de legergroep die oa. in de woorden van strelkov daar al tijden aan het formeren is?
[ twitter ]
Net alsof de EU en de VS de handel met China dan stopzettenquote:Op zondag 30 oktober 2022 17:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou heb ik dat filmpje nog niet gezien, maar het idee is dat het westen die cap oplegt, en wil je daar als China of India niet aan mee doen: sancties.
En dan mag je kiezen: bv voor China, tussen niet meedoen, en 85% van je afzetmarkt verliezen, of eigenlijk nog goedkoper dan nu olie inkopen en je primaire export markt overeind houden.
Welk gedeelte is onzin. Joe zegt: "OPEC wil de olieprijs hoog houden door productie niet te verhogen/productie te verlagen".quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:00 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat olie filmpje is natuurlijk pure onzin. De opec heeft juist de productie verlaagd om de olieprijs hoog te houden. China en India hebben geen enkel probleem met Russische olie kopen
Ja, dat dacht ik ook, hoewel Rybar claimt dat dit dorp _geheel_ in russische handen is.quote:Op zondag 30 oktober 2022 18:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat werd 17.10 al geclaimd als ingenomen, de Russen zouden nog altijd aan de overzijde van de rivier ten oosten van het dorp zitten.
[..]
Dit is een overzicht van de huidige kortingen op de olieprijzen. Dit is gewoon terug te vinden op oilprice.com en dan in de lijst Ural en Brent vergelijken. Het is te verwachten dat de korting de komende maanden lichtelijk terugloopt aangezien er meer vraag is als een product met korting gekocht kan worden.quote:Op zondag 30 oktober 2022 21:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Welk gedeelte is onzin. Joe zegt: "OPEC wil de olieprijs hoog houden door productie niet te verhogen/productie te verlagen".
China en India hebben geen enkel probleem met het kopen van russische olie met enorme kortingen.
quote:Prices for Urals grade oil are formed on the basis of the cost of Brent grade oil. Since the quality of Russian oil is lower, it costs less than the equivalent from the North Sea. The cost of Urals grade oil is 1-2 USD/barrel less than Brent. But - not always.
Ik weet nog steeds niet wat het originele probleem is, maar wat jij en Joe zeggen klopt. Joe heeft het ook over verzekeringen en tanker capaciteit. En het is zo dat een maximum prijs op russische olie, de prijs hoe dan ook naar beneden zal drukken.quote:Op zondag 30 oktober 2022 22:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is een overzicht van de huidige kortingen op de olieprijzen. Dit is gewoon terug te vinden op oilprice.com en dan in de lijst Ural en Brent vergelijken. Het is te verwachten dat de korting de komende maanden lichtelijk terugloopt aangezien er meer vraag is als een product met korting gekocht kan worden.
Daarnaast is het te verwachten dat de huidige trend van het mengen van olie door het overzetten van een tanker op een andere wel door kan gaan ondanks een strikter embargo.
De grotere tankerschepen kunnen ongeveer 2 miljoen vaten meenemen, stel je mixt 25% Russische olie daarbij en weet dat te verkopen aan de marktprijs voor een standaard type dan heb je toch snel 10 miljoen dollar extra binnen (bij $20 korting).
Dit is een goed artikel hierover:
https://asia.nikkei.com/B(...)ia-waters-off-Greece
Ik heb dit overzicht even snel gemaakt op die site.
[ afbeelding ]
Hou rekening met het volgende om de precieze korting te berekenen.
[..]
Vuledar zou geheel ingenomen zijn door de Rus.quote:Op zondag 30 oktober 2022 18:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bij Vuhledar lijkt er eerder sprake van een Russisch offensief in samenwerking met aanvallen ten westen van Donetsk.
.....
Is Bakhmut ondertussen al in Russische handen gevallen?quote:Op maandag 31 oktober 2022 01:02 schreef riazop het volgende:
[..]
Vuledar zou geheel ingenomen zijn door de Rus.
De grote kale begint zijn stempel te drukken?
[ afbeelding ]
Niet meer dusquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 08:57 schreef BEFEM het volgende:
Tis al een paar dagen stil met de kruisrakketten?
Jij trapt wel erg snel in retoriek van het Kremlin. De eerste beste kerel met een dikke nek die chemokuur ondergaat zal echt niet zo maar de oorlog kantelen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 01:02 schreef riazop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Denk dat Palestina weer een lapje grond is verloren, of een of ander Moslim broederschapje aan de verliezende hand. Pure frustratie wat ik lees van hem.quote:Op maandag 31 oktober 2022 07:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Is Bakhmut ondertussen al in Russische handen gevallen?
Jij kijkt echt naar andere versies van de livemap dan de rest van de wereldquote:Op maandag 31 oktober 2022 01:02 schreef riazop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zowel de platvormen voor de raketten als de drones zijn mobiel en hun bereik is dusdanig ver, dat het onbegonnen werk is, het ding op te sporen en er iets op af te sturen, wat dan ook nog eens op tijd aankomt.quote:Op maandag 31 oktober 2022 21:50 schreef Ouwesok het volgende:
Even een vraagje voor de deskundo's hier: Het moet met de intel die Oekraïne vanuit het westen krijgt goed te acherhalen zijn van welk punt die Russische raketten en drones afkomstig zijn
Zou daar niet preventief iets mee te doen zijnIs met heel wat munitie- en brandstofdepots ook vrij aardig gelukt.
Domme vraag uiteraard, als het zou kunnen hadden ze het al lang gedaan. Het lijkt nu echter steeds uit het niets te komen.
Opmerking 1) is afhankelijk van opmerking 2).quote:Op maandag 31 oktober 2022 00:07 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik weet nog steeds niet wat het originele probleem is, maar wat jij en Joe zeggen klopt. Joe heeft het ook over verzekeringen en tanker capaciteit. 1) En het is zo dat een maximum prijs op russische olie, de prijs hoe dan ook naar beneden zal drukken.
2) Of je een maximum prijs kunt afdwingen: de toekomst zal het uitwijzen.
Op deze afbeelding is wel duidelijk dat de positie van Vuhledar sterk verzwakt is. Er waren berichten van versterkingen aan de linie Preschystivka - Bohoyavlenka.quote:Op maandag 31 oktober 2022 11:15 schreef oheng het volgende:
Waarom verspillen jullie je tijd met zulke onzin?
Afijn, hier even een update dan van Rybar over de situatie ten zuiden van Vuhledar:
[ afbeelding ]
Aha, ik denk meer in de trant van vraag en aanbod.quote:Op maandag 31 oktober 2022 22:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Opmerking 1) is afhankelijk van opmerking 2).
Het probleem is dat smokkel interessant wordt vanaf een bepaalde prijs en die prijs ligt boven de maximumprijs. De laatste maanden hebben laten zien dat de markt zich automatisch vormt naar de sancties en er momenteel een dalende trend is in het kortingsverschil. Dit is ook logisch aangezien smokkelnetwerken lastig op te zetten zijn het vrij makkelijk blijkt de sancties te ontwijken als er ~$20 per vat verdient kan worden.
Een maximumprijs zou dus effect kunnen hebben, maar enkel als er handhaving is of die prijs kan worden afgedwongen.
Gezien het massale mengen van olie voor de Griekse kust zie ik weinig soelaas voor handhaving of afdwingen.
De kernvraag is eigenlijk: wie doen er allemaal mee? Als dit beperkt blijft tot het westen dan kan het niet werken omdat er teveel andere afnemers zijn die maar al te graag olie met korting kopen. Dit is ook de mening van de wereldbank in het rapport wat ze over de maximumprijs gepubliceerd hebben.quote:Op maandag 31 oktober 2022 23:02 schreef oheng het volgende:
[..]
Aha, ik denk meer in de trant van vraag en aanbod.
Als Het Westen een maximum prijs instelt voor russische olie, betekent dat er minder vraag is (vanuit Het Westen) naar russische olie.
Ergo: lagere prijs voor russische olie.
Ze lanceren vooral met high altitude bommenwerpers, dik boven rusland, of, de zwarte zee.quote:Op maandag 31 oktober 2022 22:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zowel de platvormen voor de raketten als de drones zijn mobiel en hun bereik is dusdanig ver, dat het onbegonnen werk is, het ding op te sporen en er iets op af te sturen, wat dan ook nog eens op tijd aankomt.
Heb ik grotendeels ook hier opgevangen van een kundiger persoon.
Precies. Een heel aantal van die raketten hangt onder bijv. Mi31's en die vuren ze af vanuit Rusland of Belarus. En die zeedrones mikten natuurlijk niet per ongeluk op een paar van die fregatten. Ik meen dat er daar ook één of twee lanceerplatform waren.quote:Op maandag 31 oktober 2022 22:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zowel de platvormen voor de raketten als de drones zijn mobiel en hun bereik is dusdanig ver, dat het onbegonnen werk is, het ding op te sporen en er iets op af te sturen, wat dan ook nog eens op tijd aankomt.
Heb ik grotendeels ook hier opgevangen van een kundiger persoon.
Ik denk wel dat alleen het Westen deze prijs max zal invoeren. Maar, het geeft wel een sterkere onderhandelingspositie voor bijv India en China tegenover rusland. Die 2 landen willen nu ook wel olie kopen, maar dan met grote kortingen. Wat laat zien waar hun belangen liggen: die zijn puur economisch.quote:Op dinsdag 1 november 2022 00:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De kernvraag is eigenlijk: wie doen er allemaal mee? Als dit beperkt blijft tot het westen dan kan het niet werken omdat er teveel andere afnemers zijn die maar al te graag olie met korting kopen. Dit is ook de mening van de wereldbank in het rapport wat ze over de maximumprijs gepubliceerd hebben.
Overigens heeft Rusland aangegeven niet te gaan leveren tegen die maximumprijs - de voorgestelde maximumprijs ligt ongeveer 10$ onder het huidige niveau van Ural - dus het kan even duren voordat ze nieuwe afzetmarkten gevonden hebben.
Een negatief effect, voor Rusland althans, lijkt me mogelijk op de korte termijn. Op de langere termijn denk ik dat de markt dit corrigeert, de correctie is sneller naargelang er minder landen meedoen aan een maximumprijs.
Een mogelijk bijkomend probleem is dat het kan zorgen tot hogere olieprijzen waardoor Rusland zijn olie makkelijker kwijt kan met wellicht iets grotere kortingen (zeg 5$ per vat extra korting).
De huidige sancties en deze aanvullende sancties van een maximum prijs gaan Rusland natuurljk nog veel meer pijn doen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:27 schreef oheng het volgende:
Ik denk wel dat alleen het Westen deze prijs max zal invoeren. Maar, het geeft wel een sterkere onderhandelingspositie voor bijv India en China tegenover rusland. Die 2 landen willen nu ook wel olie kopen, maar dan met grote kortingen. Wat laat zien waar hun belangen liggen: die zijn puur economisch.
Heeft dit ook nog directe invloed die aan het front te merken is of is dat iets voor op termijn als de eurlog moelijker wordt als de funding een beetje weg begint te vallenquote:Op woensdag 2 november 2022 13:23 schreef oheng het volgende:
Welp, schijnt dat de verkoop van olie aan China toch echt dalende is (India is stabiel). Zelfs met de enorme kortingen van 30% kopen China en India niet meer olie.
Doorspoelen naar 1e hoofdstuk @ 02:04
vroeger hadden de russen een doctrine die ze assymetrische afhankelijkheid noemden (asymmetric interdependence)quote:Op woensdag 2 november 2022 15:31 schreef Ouwesok het volgende:
Heeft dit ook nog directe invloed die aan het front te merken is of is dat iets voor op termijn als de eurlog moelijker wordt als de funding een beetje weg begint te vallen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 2 november 2022 15:31 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Heeft dit ook nog directe invloed die aan het front te merken is of is dat iets voor op termijn als de eurlog moelijker wordt als de funding een beetje weg begint te vallen
Als de russen Kherson tot de laatste rus willen verdedigen terwijl hun aanvoerslijnen binnen bereik van vrijwel alle Oekraische artillerie liggen, dan is dat fantastisch nieuws voor het Oekrainsche leger.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:12 schreef ed_reeb het volgende:
Poetin benadrukt dat burgers Kherson moeten verlaten. Tegelijkertijd zijn er berichten dat Russische troepen Kherson en omliggende posities verlaten. Wordt Kherson leeg achtergelaten of wordt het een stedelijk slagveld waar russche tropen zich ingraven? Je zou haast verwachten dat Ukrainsche troepen in een hinderlaag worden gelokt? Of wordt Kherson HET statement om helemaal plat te gooien, al dan niet nucleair en is dat een reden om alle burgers weg te halen?
Ik kan me zo voorstellen dat het niet het ultieme doel van de Ukraine is om Kherson (inclusief russen) volledig in puin te schieten... en dat geldt ook voor de Nova Kakhova dam...quote:Op vrijdag 4 november 2022 16:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Als de russen Kherson tot de laatste rus willen verdedigen terwijl hun aanvoerslijnen binnen bereik van vrijwel alle Oekraische artillerie liggen, dan is dat fantastisch nieuws voor het Oekrainsche leger.
Zeker aangezien het strategische doel, de Nova Kakhova dam, dan in bezit komt van Oekraine.
Oekraine gaat Kherson echter niet frontaal aanvallen. Dat brengt namelijk alleen maar onnodige slachtoffers mee.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:12 schreef ed_reeb het volgende:
Poetin benadrukt dat burgers Kherson moeten verlaten. Tegelijkertijd zijn er berichten dat Russische troepen Kherson en omliggende posities verlaten. Wordt Kherson leeg achtergelaten of wordt het een stedelijk slagveld waar russche tropen zich ingraven? Je zou haast verwachten dat Ukrainsche troepen in een hinderlaag worden gelokt? Of wordt Kherson HET statement om helemaal plat te gooien, al dan niet nucleair en is dat een reden om alle burgers weg te halen?
Die kans is sowieso torenhoog. Als Oekraine de west/rechyer oever van de Dnipr in handen krijgt, zal het russische leger, met hun super onnauwkeurige artillerie, vrijwel zeker Kherson beschieten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 17:19 schreef ed_reeb het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat het niet het ultieme doel van de Ukraine is om Kherson (inclusief russen) volledig in puin te schieten... en dat geldt ook voor de Nova Kakhova dam...
Mwah, dat lijkt me sterk...quote:Op vrijdag 4 november 2022 19:51 schreef Joooo-pi het volgende:
Dit klinkt als de voorbereiding om een kernwapen op Kherson te gooien.
Daarnaast heeft de VS meermaals aangegeven dat een nucleair wapen zeer zware gevolgen zal gaan hebben voor de Russen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:01 schreef RM-rf het volgende:
Last-but-not-least hebben recentelijk China en India aangegeven dat ze een nuclaire escalatie niet willen en dan zich vermoedelijk gedwongen worden verder de amerikaanse zijde te kiezen...
Dan raakt rusland geheel geisoleerd en kgaan ze noodzakelijke deviezen wel heel erg mislopen.
Ik vind het nogal opportuun om zo te zeggen dat de Rusland zich zo geïntimideerd voelt door de VS dat ze een wapen niet durven te gebruiken in een gebied dat ze zelf als hun eigendom beschouwen. Het moment dat Rusland echt in het nauw komt, is het ook wel een punt om een statement te makennaar de rest van de wereld. Het ligt wel een beetje in lijn met de Russische houding om alles op te nemen als een bedreiging van het groot-russische rijk dat met goedkeuring en hulp van god de wereld van het satanische westen moet redden, Steeds meer escaleren tot een punt dat de rest van de wereld niet meer durft? En dan juist wel een nucleaire escalatie, het zou me niet verbazen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarnaast heeft de VS meermaals aangegeven dat een nucleair wapen zeer zware gevolgen zal gaan hebben voor de Russen.
Dat gaat echt niet gebeuren.
Belangrijker is dat Xi zich tijdens het scholz bezoek (deze keer) duidelijk heeft uitgesproken over een mogelijke nucleaire inzet door poetje.quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarnaast heeft de VS meermaals aangegeven dat een nucleair wapen zeer zware gevolgen zal gaan hebben voor de Russen.
Dat gaat echt niet gebeuren.
Daar komt bij dat Putin sinds zijn aantreden, toen hij nog als vrij Westers werd gezien, uitvoerig heeft geschopt tegen het hypocriete Westen. Zijn belangrijkste punt is steeds geweest dat hij geen landen mocht binnenvallen, maar dat de VS dat wel aan de lopende band doet.quote:Op zaterdag 5 november 2022 17:07 schreef ed_reeb het volgende:
[..]
Ik vind het nogal opportuun om zo te zeggen dat de Rusland zich zo geïntimideerd voelt door de VS dat ze een wapen niet durven te gebruiken in een gebied dat ze zelf als hun eigendom beschouwen. Het moment dat Rusland echt in het nauw komt, is het ook wel een punt om een statement te makennaar de rest van de wereld. Het ligt wel een beetje in lijn met de Russische houding om alles op te nemen als een bedreiging van het groot-russische rijk dat met goedkeuring en hulp van god de wereld van het satanische westen moet redden, Steeds meer escaleren tot een punt dat de rest van de wereld niet meer durft? En dan juist wel een nucleaire escalatie, het zou me niet verbazen.
Het laatste is aannemelijkquote:Op vrijdag 4 november 2022 13:12 schreef ed_reeb het volgende:
niet echt, het kan de russen geen zier schelen of ze een stad platgooien vol burgers of zonder, ik vermoed zelfs dat ze net zo lief het erste doen als dat hen werk scheelt....quote:
Ja of we weten het gewoon niet en is het weer de zoveelste keer dat de Russen "maar wat aanrommelen" en dat wij hierover volop speculeren over allerlei vermeende strategische manoeuvres die er helemaal niet zijn.quote:Op zaterdag 5 november 2022 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
niet echt, het kan de russen geen zier schelen of ze een stad platgooien vol burgers of zonder, ik vermoed zelfs dat ze net zo lief het erste doen als dat hen werk scheelt....
Maar wat ik eerder denk is dat ze hopen op een eindeloos stadsgevecht waar de russen kunnen afwachten en de stad vol boobytraps en hinderlagen zit en overal de oekainers moeten vrezen, als ze deze stad betreden;
echter, met burgers is de kans eerder groot dat die de oekrainers steunen en hen volop tips geven waar de rusen zitten of gezeten hebben.
ze kunnen die stad langer en makkelijker verdedigen zonder burgers erin, die niet aan hun zijde staan.
Dan wel zonder aanvoer. Zodra de Oekraïners aan de rand van de stad staan en al hun artillerie de bruggen raken kunnen, hebben de Russen weinig opties meer wat betreft de voorraden aanvoeren.quote:Op zaterdag 5 november 2022 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
niet echt, het kan de russen geen zier schelen of ze een stad platgooien vol burgers of zonder, ik vermoed zelfs dat ze net zo lief het erste doen als dat hen werk scheelt....
Maar wat ik eerder denk is dat ze hopen op een eindeloos stadsgevecht waar de russen kunnen afwachten en de stad vol boobytraps en hinderlagen zit en overal de oekainers moeten vrezen, als ze deze stad betreden;
echter, met burgers is de kans eerder groot dat die de oekrainers steunen en hen volop tips geven waar de rusen zitten of gezeten hebben.
ze kunnen die stad langer en makkelijker verdedigen zonder burgers erin, die niet aan hun zijde staan.
Die dam wordt pas opgeblazen als de westerzijde van de Dnjepr in Oekraïnse handen valt. Anders is er voor de Russen ook geen reden om dat te doen.quote:Op zondag 6 november 2022 10:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Over die dam, vooralsnog lijkt het sterk dat ze die gaan opblazen. Het zou hun hele verdedigingslinies onder water zetten. En het zou het zuidelijke front gewoon wegnemen ... dan kan Oekraine in het midden door. Totaal niet logisch.
Moeten de Russen die dam wel kunnen houden natuurlijk.quote:Op zondag 6 november 2022 19:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die dam wordt pas opgeblazen als de westerzijde van de Dnjepr in Oekraïnse handen valt. Anders is er voor de Russen ook geen reden om dat te doen.
Dergelijke objecten zijn erg makkelijk te verdedigen en we mogen verwachten, indien men überhaupt het idee heeft deze dam op te blazen, dat de explosieven al gemonteerd zijn.quote:Op zondag 6 november 2022 19:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Moeten de Russen die dam wel kunnen houden natuurlijk.
Ja, maar de Russen kunnen pas de Dam laten springen als verder stroomafwaarts hun kornuiten al weg zijn.quote:Op zondag 6 november 2022 20:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dergelijke objecten zijn erg makkelijk te verdedigen en we mogen verwachten, indien men überhaupt het idee heeft deze dam op te blazen, dat de explosieven al gemonteerd zijn.
Verder gebeurt er vrij weinig zie ik.
Bij Kherson blijft Oekraïne de bovenliggende partij, nabij Vuhledar zijn de Russen wat opgeschoven, bij Donetsk een heel klein beetje terreinwinst voor de Russen.
Tussen Svatove en Kreminna zijn er twee punten waar de Oekraïners zijn opgeschoven richting de hoofdweg.
Bij Zybyne is er een mogelijk nieuw offensief in het gebied nabij Kharkiv wat de Russen eerlijk kwijtgeraakt zijn aan de Oekraïners.
Ik las op nu.nl wat over de electriciteitsproblematiek, denken jullie dat dat nog invloed gaat hebben op de publieke opinie?
Juist, vandaar ook het offensief vanuit het noorden. Oekraïne wil eerst de dam innemen en later pas Kherson stad.quote:Op zondag 6 november 2022 20:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja, maar de Russen kunnen pas de Dam laten springen als verder stroomafwaarts hun kornuiten al weg zijn.
Dam mag dan pas als laatste vallen niet?
Schade daarvan valt reuze mee. Is meer symbolisch en terreur.quote:Op zondag 6 november 2022 21:14 schreef etuiedelapiel het volgende:
Vuile bom gooien, Oekraïne de schuld geven en de Russen vertrekken zonder gezichtsverlies omdat ze de vervuilde regios niet meer willen hebben.
Zo gaat het gebeuren.
Dat gejank van Rusland over het inzetten van kernwapens door de VS is ook weer zo'n prachtig voorbeeld van cynisch het halve verhaal vertellen. Na het nuken van Japan was het namelijk juist Rusland dat de oorlog verklaarde en Japans grondgebied annexeerde. Iets wat nog steeds een puntje is tussen beide landen.quote:Op zaterdag 5 november 2022 19:19 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Daar komt bij dat Putin sinds zijn aantreden, toen hij nog als vrij Westers werd gezien, uitvoerig heeft geschopt tegen het hypocriete Westen. Zijn belangrijkste punt is steeds geweest dat hij geen landen mocht binnenvallen, maar dat de VS dat wel aan de lopende band doet.
In het verlengde ervan zou je natuurlijk kunnen stellen dat Rusland van de VS geen kernwapens mag gebruiken, terwijl de VS het enige land is wat ze ooit heeft ingezet. Daar zit natuurlijk wat hypocriets in (al is dat heel erg begrijpelijk) en dus mag Rusland dat ook, in het verongelijkte wereldbeeld van Poetin.
Dat was niet meer dan een uitvoering van standaardtheorie. "Val aan als de vijand zwak is." De oorsprong van deze actie kan ook verder terug bezien worden in de Russo-Japanse oorlog van begin 20e eeuw.quote:Op dinsdag 8 november 2022 21:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat gejank van Rusland over het inzetten van kernwapens door de VS is ook weer zo'n prachtig voorbeeld van cynisch het halve verhaal vertellen. Na het nuken van Japan was het namelijk juist Rusland dat de oorlog verklaarde en Japans grondgebied annexeerde. Iets wat nog steeds een puntje is tussen beide landen.
Ukraine heeft niet echt het voordeel van de verassing hier, de Russen zijn ondertussen behoorlijk ingegraven (lijkt mij). Tenzij de Russen al hebben besloten dit stuk op te geven om aan de oostzijde van de rivier zich verder in te graven. Of het is (weer) een afleidingsmanoeuvre.quote:Op woensdag 9 november 2022 00:29 schreef oheng het volgende:
Schijnbaar is het Kherson offensief begonnen:
Nee, Oekraine heeft geen verrassingseffect, maar gezien de ontelbare problemen waarmee het russsiche leger kampt, is dat ook niet echt nodig.quote:Op woensdag 9 november 2022 09:18 schreef zoost het volgende:
[..]
Ukraine heeft niet echt het voordeel van de verassing hier, de Russen zijn ondertussen behoorlijk ingegraven (lijkt mij). Tenzij de Russen al hebben besloten dit stuk op te geven om aan de oostzijde van de rivier zich verder in te graven. Of het is (weer) een afleidingsmanoeuvre.
[ Bericht 1% gewijzigd door oheng op 09-11-2022 15:47:30 ]
Het hangt vooral af of Kherson echt door de Russen opgegeven wordt. Als dat zo is heeft Oekraine weer wat troepen over om in te zetten in andere gebieden.quote:Op woensdag 9 november 2022 16:52 schreef oheng het volgende:
De hamvraag is: gaat Oekraine voor een grotere omsingeling door vanuit Zaporizhia de landbrug af te sluiten.
De russen zijn al verdedigingen aan het opwerpen rondom Mariupol....
De Oekraïners claimen iedere dag 600 doden aan Russische zijde. Stel dat dit de helft is van wat ze beheren, dan verliest Rusland 3% van zijn opgeroepen soldaten per maand. Dat gaat best wel hard, zit je ergens volgend jaar weer in de problemen omdat 20/30% weer uitgevallen is.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:49 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het hangt vooral af of Kherson echt door de Russen opgegeven wordt. Als dat zo is heeft Oekraine weer wat troepen over om in te zetten in andere gebieden.
En hoewel Rusland zich ingraaft, dus terugvalt op de eeuwenoude strategie, moet het Rusland inmiddels wel duidelijk zijn dat Oekraine niet gaat voor een frontale aanval.
Men valt de logistiek aan, gesteund door de intel die NATO / VS geeft zodat men op de juiste plekken kan toeslaan.
Het meest bijzondere is dat je nu nog figuren hebt die lopen te roeptoeteren dat het door Oekraine aangekondigd groot offensief volledig geflopt is.
Terwijl de regio Kharkiv volledig is teruggenomen en zoals het nu lijkt Rusland zich uit Kherson terugtrek, met als reden dat de aanvoerlijnen niet meer beschikbaar zijn, dat betekent dus dat Oekraine fire control heeft over al de aanvoerroutes, zowel de bruggen als ferry opties wat dus feitelijk aangeeft dat het offensief volledig is geslaagd.
Wat alleen vervelend is voor de Russische propaganda is dat er niet en masse Oekrainsche soldaten omkomen als in een massale bestorming, de tactiek die Rusland wel gebruikt, maar dat men dus juist eerst de logistiek aanvalt en de tijd neemt, iets wat Rusland echt parten speelt omdat men, zo is inmiddels wel duidelijk, logistiek het niet lang kunnen volhouden, daarop is e.e.a. helemaal niet opgezet.
Het enige wat Rusland kan is mobilisatie en met heel veel man een bestorming opzetten die uiteindelijk door de grote aantallen wel kans van slagen hebben, maar als Oekraine standhoudt, en dat doet men vooralsnog wel, dan kost dat aan Russische zijde zoveel slachtoffers dat men dat echt niet ongelimiteerd kan doen, Kremlin retoriek of niet, die slachtoffers komen ook weer thuis...
Ze kunnen zich weer gaan uitgraven want ze hebben het opgegeven.quote:Op woensdag 9 november 2022 09:18 schreef zoost het volgende:
[..]
Ukraine heeft niet echt het voordeel van de verassing hier, de Russen zijn ondertussen behoorlijk ingegraven (lijkt mij). Tenzij de Russen al hebben besloten dit stuk op te geven om aan de oostzijde van de rivier zich verder in te graven. Of het is (weer) een afleidingsmanoeuvre.
Dit zou de enige reden zijn die ik mij kan voorstellen waarom Rusland zich terugtrekt van de westelijk oever. Al vermoed ik dat ze daar weinig mee opschieten, want als Oekaine de westoever inneemt, dan zullen ze de aanvoerlijnen naar het gebied tussen de Krim en de oostoever aan gaan vallen. Wellicht zijn die aanvoerlijnen minder kwetsbaar, maar ze komen wel in bereik.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:49 schreef ozzietukker het volgende:
Terwijl de regio Kharkiv volledig is teruggenomen en zoals het nu lijkt Rusland zich uit Kherson terugtrek, met als reden dat de aanvoerlijnen niet meer beschikbaar zijn, dat betekent dus dat Oekraine fire control heeft over al de aanvoerroutes, zowel de bruggen als ferry opties wat dus feitelijk aangeeft dat het offensief volledig is geslaagd.
ik vermoed dat dit nu de Oekrainse strategie is, gewoon de tijd laten werken... Rusland verliest enkel verder, heeft de logistiek niet om de troepen aan het front te onderhouden, en moet aan het thuisfront verkopen hoeveel lijkenzakken, en gewonde, getraumatiseerde troepen terugkomen voor een oorlog die hen verder niks lijkt op te leveren..quote:Op donderdag 10 november 2022 08:45 schreef THEALPHA het volgende:
Als de beweringen van Oekraïne kloppen of er naast de doden ook veel gewonden zijn ben je als Rusland nog sneller door je manschappen heen. Een lange oorlog trekken ze niet lijkt me.
Ik weet het niet. Dat laatste is sporadisch gebeurd. Er is verzet maar ik denk niet een massale protestbeweging te zien. Misschien uit angst.quote:Op donderdag 10 november 2022 11:09 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik vermoed dat dit nu de Oekrainse strategie is, gewoon de tijd laten werken... Rusland verliest enkel verder, heeft de logistiek niet om de troepen aan het front te onderhouden, en moet aan het thuisfront verkopen hoeveel lijkenzakken, en gewonde, getraumatiseerde troepen terugkomen voor een oorlog die hen verder niks lijkt op te leveren..
'Propaganda'kan op de korte termijn wel een stemming zetten, maar is praktisch onmogelijk als de soldaten zelf ook terugkomen.
Bv bij de Vietnam-oorlog was de grootste bedreiging voor voortduren van de oorlog en brede invloed op de publieke moraal in de VS de 'GI movement' https://en.wikipedia.org/wiki/G.I._movement
deze ontstond vanuit veteranen en teruggekeerde soldaten die de verhalen meebrachten hoe het er op het slagveld werkelijk aan toeging....
Militair gezien heeft amerika vietnam eigenlijk niet eens verloren, maar hun grootste probleem was dat de bevolking domweg weigerde deze oorlog verder te steunen en de maatschappelijke onrust die dat opwekte...
Het kan interessant zijn te bekijken in hoeverre deze vorm van verzet in rusland zelf ook bestaat en/of doorzet... veel aanwijzingen ervor lijken er wel te zijn, inclusief ook gewelddaden van russische soldaten tegen hun eigen officieren en schietpartijen door gemobiliseerden op hun eigen trainingsgorunds.
Ook een autoritair systeem kan zulke protesten niet eindeloos en met steeds groter counter-geweld onderdrukken.
Dit is ook exact de tactiek. Rusland denkt steeds dat Oekraine massaal steden gaat aanvallen, en uiteraard bij bepaalde acties om posities te veroveren is dat nodig.quote:Op donderdag 10 november 2022 11:35 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Dat laatste is sporadisch gebeurd. Er is verzet maar ik denk niet een massale protestbeweging te zien. Misschien uit angst.
Overigens kan het inderdaad best zo zijn dat de tijd hier juist de nodige wonden maakt. Op die manier kan Oekraïne met minimaal geweld en destructie de gebieden weer terugkrijgen. En dat heeft lijkt mij altijd voorkeur.
Deze update mag ook wel in dit topic, heer Oheng.quote:Op vrijdag 11 november 2022 06:50 schreef oheng het volgende:
Rybar meldt dat alle russen succesvol Kherson hebben verlaten, en dat ze de Antonovsky brug ook hebben opgeblazen.
Vertaling:
"The situation in Kherson as of 8 am
▪️Russian troops completed the withdrawal to the left bank of the Dnieper. The air defense units provided cover for ferry crossings and groupings of troops. Cannon and rocket artillery guns fought counter-battery and tried to slow down the enemy’s advance as much as possible, army and tactical aviation of the Russian Aerospace Forces worked on enemy units.
▪️Together with the Russian troops, part of the civilian population was evacuated. The Armed Forces of the Russian Federation did everything possible to the last to save civilians.
▪️The main communications across the Dnieper were cut: the Antonovsky bridge was blown up at 5 am, the bridge of the Kakhovskaya hydroelectric power station - at 3 am.
▪️As a result of shelling by the Armed Forces of Ukraine, one of the locks of the Kakhovskaya HPP was damaged. It is impossible to accurately assess the technical condition of the object. In the event of the failure of the Kakhovskaya hydroelectric power station, first of all, the settlements on the left bank of the Dnieper, the water intake of the Zaporizhzhya nuclear power plant (even with the nuclear reactors stopped, a lot of water is needed) and the water supply to the Crimea will suffer.
#digest #Russia #Kherson"
Ik durf niet uit te sluiten dat de midterms in de VS er echt iets mee te maken hadden. Dat in combinatie met het orkestreren van het benodigde politieke theater om dit niet als een totale afgang te framen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Deze update mag ook wel in dit topic, heer Oheng.
Mooie hoogtekaart, ik neem aan dat er daar niet veel meer gevochten gaat worden. Het front verschuift naar het gebied tussen Donetsk-Zaporizha.
De vraag die blijft: waarom heeft men zolang gewacht met het ontruimen van Kherson?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |