Heeft dit ook nog directe invloed die aan het front te merken is of is dat iets voor op termijn als de eurlog moelijker wordt als de funding een beetje weg begint te vallenquote:Op woensdag 2 november 2022 13:23 schreef oheng het volgende:
Welp, schijnt dat de verkoop van olie aan China toch echt dalende is (India is stabiel). Zelfs met de enorme kortingen van 30% kopen China en India niet meer olie.
Doorspoelen naar 1e hoofdstuk @ 02:04
vroeger hadden de russen een doctrine die ze assymetrische afhankelijkheid noemden (asymmetric interdependence)quote:Op woensdag 2 november 2022 15:31 schreef Ouwesok het volgende:
Heeft dit ook nog directe invloed die aan het front te merken is of is dat iets voor op termijn als de eurlog moelijker wordt als de funding een beetje weg begint te vallen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 2 november 2022 15:31 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Heeft dit ook nog directe invloed die aan het front te merken is of is dat iets voor op termijn als de eurlog moelijker wordt als de funding een beetje weg begint te vallen
Als de russen Kherson tot de laatste rus willen verdedigen terwijl hun aanvoerslijnen binnen bereik van vrijwel alle Oekraische artillerie liggen, dan is dat fantastisch nieuws voor het Oekrainsche leger.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:12 schreef ed_reeb het volgende:
Poetin benadrukt dat burgers Kherson moeten verlaten. Tegelijkertijd zijn er berichten dat Russische troepen Kherson en omliggende posities verlaten. Wordt Kherson leeg achtergelaten of wordt het een stedelijk slagveld waar russche tropen zich ingraven? Je zou haast verwachten dat Ukrainsche troepen in een hinderlaag worden gelokt? Of wordt Kherson HET statement om helemaal plat te gooien, al dan niet nucleair en is dat een reden om alle burgers weg te halen?
Ik kan me zo voorstellen dat het niet het ultieme doel van de Ukraine is om Kherson (inclusief russen) volledig in puin te schieten... en dat geldt ook voor de Nova Kakhova dam...quote:Op vrijdag 4 november 2022 16:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Als de russen Kherson tot de laatste rus willen verdedigen terwijl hun aanvoerslijnen binnen bereik van vrijwel alle Oekraische artillerie liggen, dan is dat fantastisch nieuws voor het Oekrainsche leger.
Zeker aangezien het strategische doel, de Nova Kakhova dam, dan in bezit komt van Oekraine.
Oekraine gaat Kherson echter niet frontaal aanvallen. Dat brengt namelijk alleen maar onnodige slachtoffers mee.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:12 schreef ed_reeb het volgende:
Poetin benadrukt dat burgers Kherson moeten verlaten. Tegelijkertijd zijn er berichten dat Russische troepen Kherson en omliggende posities verlaten. Wordt Kherson leeg achtergelaten of wordt het een stedelijk slagveld waar russche tropen zich ingraven? Je zou haast verwachten dat Ukrainsche troepen in een hinderlaag worden gelokt? Of wordt Kherson HET statement om helemaal plat te gooien, al dan niet nucleair en is dat een reden om alle burgers weg te halen?
Die kans is sowieso torenhoog. Als Oekraine de west/rechyer oever van de Dnipr in handen krijgt, zal het russische leger, met hun super onnauwkeurige artillerie, vrijwel zeker Kherson beschieten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 17:19 schreef ed_reeb het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat het niet het ultieme doel van de Ukraine is om Kherson (inclusief russen) volledig in puin te schieten... en dat geldt ook voor de Nova Kakhova dam...
Mwah, dat lijkt me sterk...quote:Op vrijdag 4 november 2022 19:51 schreef Joooo-pi het volgende:
Dit klinkt als de voorbereiding om een kernwapen op Kherson te gooien.
Daarnaast heeft de VS meermaals aangegeven dat een nucleair wapen zeer zware gevolgen zal gaan hebben voor de Russen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:01 schreef RM-rf het volgende:
Last-but-not-least hebben recentelijk China en India aangegeven dat ze een nuclaire escalatie niet willen en dan zich vermoedelijk gedwongen worden verder de amerikaanse zijde te kiezen...
Dan raakt rusland geheel geisoleerd en kgaan ze noodzakelijke deviezen wel heel erg mislopen.
Ik vind het nogal opportuun om zo te zeggen dat de Rusland zich zo geïntimideerd voelt door de VS dat ze een wapen niet durven te gebruiken in een gebied dat ze zelf als hun eigendom beschouwen. Het moment dat Rusland echt in het nauw komt, is het ook wel een punt om een statement te makennaar de rest van de wereld. Het ligt wel een beetje in lijn met de Russische houding om alles op te nemen als een bedreiging van het groot-russische rijk dat met goedkeuring en hulp van god de wereld van het satanische westen moet redden, Steeds meer escaleren tot een punt dat de rest van de wereld niet meer durft? En dan juist wel een nucleaire escalatie, het zou me niet verbazen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarnaast heeft de VS meermaals aangegeven dat een nucleair wapen zeer zware gevolgen zal gaan hebben voor de Russen.
Dat gaat echt niet gebeuren.
Belangrijker is dat Xi zich tijdens het scholz bezoek (deze keer) duidelijk heeft uitgesproken over een mogelijke nucleaire inzet door poetje.quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarnaast heeft de VS meermaals aangegeven dat een nucleair wapen zeer zware gevolgen zal gaan hebben voor de Russen.
Dat gaat echt niet gebeuren.
Daar komt bij dat Putin sinds zijn aantreden, toen hij nog als vrij Westers werd gezien, uitvoerig heeft geschopt tegen het hypocriete Westen. Zijn belangrijkste punt is steeds geweest dat hij geen landen mocht binnenvallen, maar dat de VS dat wel aan de lopende band doet.quote:Op zaterdag 5 november 2022 17:07 schreef ed_reeb het volgende:
[..]
Ik vind het nogal opportuun om zo te zeggen dat de Rusland zich zo geïntimideerd voelt door de VS dat ze een wapen niet durven te gebruiken in een gebied dat ze zelf als hun eigendom beschouwen. Het moment dat Rusland echt in het nauw komt, is het ook wel een punt om een statement te makennaar de rest van de wereld. Het ligt wel een beetje in lijn met de Russische houding om alles op te nemen als een bedreiging van het groot-russische rijk dat met goedkeuring en hulp van god de wereld van het satanische westen moet redden, Steeds meer escaleren tot een punt dat de rest van de wereld niet meer durft? En dan juist wel een nucleaire escalatie, het zou me niet verbazen.
Het laatste is aannemelijkquote:Op vrijdag 4 november 2022 13:12 schreef ed_reeb het volgende:
niet echt, het kan de russen geen zier schelen of ze een stad platgooien vol burgers of zonder, ik vermoed zelfs dat ze net zo lief het erste doen als dat hen werk scheelt....quote:
Ja of we weten het gewoon niet en is het weer de zoveelste keer dat de Russen "maar wat aanrommelen" en dat wij hierover volop speculeren over allerlei vermeende strategische manoeuvres die er helemaal niet zijn.quote:Op zaterdag 5 november 2022 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
niet echt, het kan de russen geen zier schelen of ze een stad platgooien vol burgers of zonder, ik vermoed zelfs dat ze net zo lief het erste doen als dat hen werk scheelt....
Maar wat ik eerder denk is dat ze hopen op een eindeloos stadsgevecht waar de russen kunnen afwachten en de stad vol boobytraps en hinderlagen zit en overal de oekainers moeten vrezen, als ze deze stad betreden;
echter, met burgers is de kans eerder groot dat die de oekrainers steunen en hen volop tips geven waar de rusen zitten of gezeten hebben.
ze kunnen die stad langer en makkelijker verdedigen zonder burgers erin, die niet aan hun zijde staan.
Dan wel zonder aanvoer. Zodra de Oekraïners aan de rand van de stad staan en al hun artillerie de bruggen raken kunnen, hebben de Russen weinig opties meer wat betreft de voorraden aanvoeren.quote:Op zaterdag 5 november 2022 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
niet echt, het kan de russen geen zier schelen of ze een stad platgooien vol burgers of zonder, ik vermoed zelfs dat ze net zo lief het erste doen als dat hen werk scheelt....
Maar wat ik eerder denk is dat ze hopen op een eindeloos stadsgevecht waar de russen kunnen afwachten en de stad vol boobytraps en hinderlagen zit en overal de oekainers moeten vrezen, als ze deze stad betreden;
echter, met burgers is de kans eerder groot dat die de oekrainers steunen en hen volop tips geven waar de rusen zitten of gezeten hebben.
ze kunnen die stad langer en makkelijker verdedigen zonder burgers erin, die niet aan hun zijde staan.
Die dam wordt pas opgeblazen als de westerzijde van de Dnjepr in Oekraïnse handen valt. Anders is er voor de Russen ook geen reden om dat te doen.quote:Op zondag 6 november 2022 10:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Over die dam, vooralsnog lijkt het sterk dat ze die gaan opblazen. Het zou hun hele verdedigingslinies onder water zetten. En het zou het zuidelijke front gewoon wegnemen ... dan kan Oekraine in het midden door. Totaal niet logisch.
Moeten de Russen die dam wel kunnen houden natuurlijk.quote:Op zondag 6 november 2022 19:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die dam wordt pas opgeblazen als de westerzijde van de Dnjepr in Oekraïnse handen valt. Anders is er voor de Russen ook geen reden om dat te doen.
Dergelijke objecten zijn erg makkelijk te verdedigen en we mogen verwachten, indien men überhaupt het idee heeft deze dam op te blazen, dat de explosieven al gemonteerd zijn.quote:Op zondag 6 november 2022 19:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Moeten de Russen die dam wel kunnen houden natuurlijk.
Ja, maar de Russen kunnen pas de Dam laten springen als verder stroomafwaarts hun kornuiten al weg zijn.quote:Op zondag 6 november 2022 20:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dergelijke objecten zijn erg makkelijk te verdedigen en we mogen verwachten, indien men überhaupt het idee heeft deze dam op te blazen, dat de explosieven al gemonteerd zijn.
Verder gebeurt er vrij weinig zie ik.
Bij Kherson blijft Oekraïne de bovenliggende partij, nabij Vuhledar zijn de Russen wat opgeschoven, bij Donetsk een heel klein beetje terreinwinst voor de Russen.
Tussen Svatove en Kreminna zijn er twee punten waar de Oekraïners zijn opgeschoven richting de hoofdweg.
Bij Zybyne is er een mogelijk nieuw offensief in het gebied nabij Kharkiv wat de Russen eerlijk kwijtgeraakt zijn aan de Oekraïners.
Ik las op nu.nl wat over de electriciteitsproblematiek, denken jullie dat dat nog invloed gaat hebben op de publieke opinie?
Juist, vandaar ook het offensief vanuit het noorden. Oekraïne wil eerst de dam innemen en later pas Kherson stad.quote:Op zondag 6 november 2022 20:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja, maar de Russen kunnen pas de Dam laten springen als verder stroomafwaarts hun kornuiten al weg zijn.
Dam mag dan pas als laatste vallen niet?
Schade daarvan valt reuze mee. Is meer symbolisch en terreur.quote:Op zondag 6 november 2022 21:14 schreef etuiedelapiel het volgende:
Vuile bom gooien, Oekraïne de schuld geven en de Russen vertrekken zonder gezichtsverlies omdat ze de vervuilde regios niet meer willen hebben.
Zo gaat het gebeuren.
Dat gejank van Rusland over het inzetten van kernwapens door de VS is ook weer zo'n prachtig voorbeeld van cynisch het halve verhaal vertellen. Na het nuken van Japan was het namelijk juist Rusland dat de oorlog verklaarde en Japans grondgebied annexeerde. Iets wat nog steeds een puntje is tussen beide landen.quote:Op zaterdag 5 november 2022 19:19 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Daar komt bij dat Putin sinds zijn aantreden, toen hij nog als vrij Westers werd gezien, uitvoerig heeft geschopt tegen het hypocriete Westen. Zijn belangrijkste punt is steeds geweest dat hij geen landen mocht binnenvallen, maar dat de VS dat wel aan de lopende band doet.
In het verlengde ervan zou je natuurlijk kunnen stellen dat Rusland van de VS geen kernwapens mag gebruiken, terwijl de VS het enige land is wat ze ooit heeft ingezet. Daar zit natuurlijk wat hypocriets in (al is dat heel erg begrijpelijk) en dus mag Rusland dat ook, in het verongelijkte wereldbeeld van Poetin.
Dat was niet meer dan een uitvoering van standaardtheorie. "Val aan als de vijand zwak is." De oorsprong van deze actie kan ook verder terug bezien worden in de Russo-Japanse oorlog van begin 20e eeuw.quote:Op dinsdag 8 november 2022 21:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat gejank van Rusland over het inzetten van kernwapens door de VS is ook weer zo'n prachtig voorbeeld van cynisch het halve verhaal vertellen. Na het nuken van Japan was het namelijk juist Rusland dat de oorlog verklaarde en Japans grondgebied annexeerde. Iets wat nog steeds een puntje is tussen beide landen.
Ukraine heeft niet echt het voordeel van de verassing hier, de Russen zijn ondertussen behoorlijk ingegraven (lijkt mij). Tenzij de Russen al hebben besloten dit stuk op te geven om aan de oostzijde van de rivier zich verder in te graven. Of het is (weer) een afleidingsmanoeuvre.quote:Op woensdag 9 november 2022 00:29 schreef oheng het volgende:
Schijnbaar is het Kherson offensief begonnen:
Nee, Oekraine heeft geen verrassingseffect, maar gezien de ontelbare problemen waarmee het russsiche leger kampt, is dat ook niet echt nodig.quote:Op woensdag 9 november 2022 09:18 schreef zoost het volgende:
[..]
Ukraine heeft niet echt het voordeel van de verassing hier, de Russen zijn ondertussen behoorlijk ingegraven (lijkt mij). Tenzij de Russen al hebben besloten dit stuk op te geven om aan de oostzijde van de rivier zich verder in te graven. Of het is (weer) een afleidingsmanoeuvre.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door oheng op 09-11-2022 15:47:30 ]
Het hangt vooral af of Kherson echt door de Russen opgegeven wordt. Als dat zo is heeft Oekraine weer wat troepen over om in te zetten in andere gebieden.quote:Op woensdag 9 november 2022 16:52 schreef oheng het volgende:
De hamvraag is: gaat Oekraine voor een grotere omsingeling door vanuit Zaporizhia de landbrug af te sluiten.
De russen zijn al verdedigingen aan het opwerpen rondom Mariupol....
De Oekraïners claimen iedere dag 600 doden aan Russische zijde. Stel dat dit de helft is van wat ze beheren, dan verliest Rusland 3% van zijn opgeroepen soldaten per maand. Dat gaat best wel hard, zit je ergens volgend jaar weer in de problemen omdat 20/30% weer uitgevallen is.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:49 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het hangt vooral af of Kherson echt door de Russen opgegeven wordt. Als dat zo is heeft Oekraine weer wat troepen over om in te zetten in andere gebieden.
En hoewel Rusland zich ingraaft, dus terugvalt op de eeuwenoude strategie, moet het Rusland inmiddels wel duidelijk zijn dat Oekraine niet gaat voor een frontale aanval.
Men valt de logistiek aan, gesteund door de intel die NATO / VS geeft zodat men op de juiste plekken kan toeslaan.
Het meest bijzondere is dat je nu nog figuren hebt die lopen te roeptoeteren dat het door Oekraine aangekondigd groot offensief volledig geflopt is.
Terwijl de regio Kharkiv volledig is teruggenomen en zoals het nu lijkt Rusland zich uit Kherson terugtrek, met als reden dat de aanvoerlijnen niet meer beschikbaar zijn, dat betekent dus dat Oekraine fire control heeft over al de aanvoerroutes, zowel de bruggen als ferry opties wat dus feitelijk aangeeft dat het offensief volledig is geslaagd.
Wat alleen vervelend is voor de Russische propaganda is dat er niet en masse Oekrainsche soldaten omkomen als in een massale bestorming, de tactiek die Rusland wel gebruikt, maar dat men dus juist eerst de logistiek aanvalt en de tijd neemt, iets wat Rusland echt parten speelt omdat men, zo is inmiddels wel duidelijk, logistiek het niet lang kunnen volhouden, daarop is e.e.a. helemaal niet opgezet.
Het enige wat Rusland kan is mobilisatie en met heel veel man een bestorming opzetten die uiteindelijk door de grote aantallen wel kans van slagen hebben, maar als Oekraine standhoudt, en dat doet men vooralsnog wel, dan kost dat aan Russische zijde zoveel slachtoffers dat men dat echt niet ongelimiteerd kan doen, Kremlin retoriek of niet, die slachtoffers komen ook weer thuis...
Ze kunnen zich weer gaan uitgraven want ze hebben het opgegeven.quote:Op woensdag 9 november 2022 09:18 schreef zoost het volgende:
[..]
Ukraine heeft niet echt het voordeel van de verassing hier, de Russen zijn ondertussen behoorlijk ingegraven (lijkt mij). Tenzij de Russen al hebben besloten dit stuk op te geven om aan de oostzijde van de rivier zich verder in te graven. Of het is (weer) een afleidingsmanoeuvre.
Dit zou de enige reden zijn die ik mij kan voorstellen waarom Rusland zich terugtrekt van de westelijk oever. Al vermoed ik dat ze daar weinig mee opschieten, want als Oekaine de westoever inneemt, dan zullen ze de aanvoerlijnen naar het gebied tussen de Krim en de oostoever aan gaan vallen. Wellicht zijn die aanvoerlijnen minder kwetsbaar, maar ze komen wel in bereik.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:49 schreef ozzietukker het volgende:
Terwijl de regio Kharkiv volledig is teruggenomen en zoals het nu lijkt Rusland zich uit Kherson terugtrek, met als reden dat de aanvoerlijnen niet meer beschikbaar zijn, dat betekent dus dat Oekraine fire control heeft over al de aanvoerroutes, zowel de bruggen als ferry opties wat dus feitelijk aangeeft dat het offensief volledig is geslaagd.
ik vermoed dat dit nu de Oekrainse strategie is, gewoon de tijd laten werken... Rusland verliest enkel verder, heeft de logistiek niet om de troepen aan het front te onderhouden, en moet aan het thuisfront verkopen hoeveel lijkenzakken, en gewonde, getraumatiseerde troepen terugkomen voor een oorlog die hen verder niks lijkt op te leveren..quote:Op donderdag 10 november 2022 08:45 schreef THEALPHA het volgende:
Als de beweringen van Oekraïne kloppen of er naast de doden ook veel gewonden zijn ben je als Rusland nog sneller door je manschappen heen. Een lange oorlog trekken ze niet lijkt me.
Ik weet het niet. Dat laatste is sporadisch gebeurd. Er is verzet maar ik denk niet een massale protestbeweging te zien. Misschien uit angst.quote:Op donderdag 10 november 2022 11:09 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik vermoed dat dit nu de Oekrainse strategie is, gewoon de tijd laten werken... Rusland verliest enkel verder, heeft de logistiek niet om de troepen aan het front te onderhouden, en moet aan het thuisfront verkopen hoeveel lijkenzakken, en gewonde, getraumatiseerde troepen terugkomen voor een oorlog die hen verder niks lijkt op te leveren..
'Propaganda'kan op de korte termijn wel een stemming zetten, maar is praktisch onmogelijk als de soldaten zelf ook terugkomen.
Bv bij de Vietnam-oorlog was de grootste bedreiging voor voortduren van de oorlog en brede invloed op de publieke moraal in de VS de 'GI movement' https://en.wikipedia.org/wiki/G.I._movement
deze ontstond vanuit veteranen en teruggekeerde soldaten die de verhalen meebrachten hoe het er op het slagveld werkelijk aan toeging....
Militair gezien heeft amerika vietnam eigenlijk niet eens verloren, maar hun grootste probleem was dat de bevolking domweg weigerde deze oorlog verder te steunen en de maatschappelijke onrust die dat opwekte...
Het kan interessant zijn te bekijken in hoeverre deze vorm van verzet in rusland zelf ook bestaat en/of doorzet... veel aanwijzingen ervor lijken er wel te zijn, inclusief ook gewelddaden van russische soldaten tegen hun eigen officieren en schietpartijen door gemobiliseerden op hun eigen trainingsgorunds.
Ook een autoritair systeem kan zulke protesten niet eindeloos en met steeds groter counter-geweld onderdrukken.
Dit is ook exact de tactiek. Rusland denkt steeds dat Oekraine massaal steden gaat aanvallen, en uiteraard bij bepaalde acties om posities te veroveren is dat nodig.quote:Op donderdag 10 november 2022 11:35 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Dat laatste is sporadisch gebeurd. Er is verzet maar ik denk niet een massale protestbeweging te zien. Misschien uit angst.
Overigens kan het inderdaad best zo zijn dat de tijd hier juist de nodige wonden maakt. Op die manier kan Oekraïne met minimaal geweld en destructie de gebieden weer terugkrijgen. En dat heeft lijkt mij altijd voorkeur.
Deze update mag ook wel in dit topic, heer Oheng.quote:Op vrijdag 11 november 2022 06:50 schreef oheng het volgende:
Rybar meldt dat alle russen succesvol Kherson hebben verlaten, en dat ze de Antonovsky brug ook hebben opgeblazen.
Vertaling:
"The situation in Kherson as of 8 am
▪️Russian troops completed the withdrawal to the left bank of the Dnieper. The air defense units provided cover for ferry crossings and groupings of troops. Cannon and rocket artillery guns fought counter-battery and tried to slow down the enemy’s advance as much as possible, army and tactical aviation of the Russian Aerospace Forces worked on enemy units.
▪️Together with the Russian troops, part of the civilian population was evacuated. The Armed Forces of the Russian Federation did everything possible to the last to save civilians.
▪️The main communications across the Dnieper were cut: the Antonovsky bridge was blown up at 5 am, the bridge of the Kakhovskaya hydroelectric power station - at 3 am.
▪️As a result of shelling by the Armed Forces of Ukraine, one of the locks of the Kakhovskaya HPP was damaged. It is impossible to accurately assess the technical condition of the object. In the event of the failure of the Kakhovskaya hydroelectric power station, first of all, the settlements on the left bank of the Dnieper, the water intake of the Zaporizhzhya nuclear power plant (even with the nuclear reactors stopped, a lot of water is needed) and the water supply to the Crimea will suffer.
#digest #Russia #Kherson"
Ik durf niet uit te sluiten dat de midterms in de VS er echt iets mee te maken hadden. Dat in combinatie met het orkestreren van het benodigde politieke theater om dit niet als een totale afgang te framen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Deze update mag ook wel in dit topic, heer Oheng.
Mooie hoogtekaart, ik neem aan dat er daar niet veel meer gevochten gaat worden. Het front verschuift naar het gebied tussen Donetsk-Zaporizha.
De vraag die blijft: waarom heeft men zolang gewacht met het ontruimen van Kherson?
Dit dus. En dat heeft niet echt veel opgeleverd.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik durf niet uit te sluiten dat de midterms in de VS er echt iets mee te maken hadden. Dat in combinatie met het orkestreren van het benodigde politieke theater om dit niet als een totale afgang te framen.
Ik denk niet dat de russen echt gewacht hebben, maar vanaf halverwege oktober al heel druk waren met het terugtrekken, en hooguit nu dat ook openlijk voor het publiek willen toegeven.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:00 schreef BlaZ het volgende:
De vraag die blijft: waarom heeft men zolang gewacht met het ontruimen van Kherson?
Als de russen wat verder tegemoetkomen op een ander punt: Repair-payments die ze moeten doen voor alles wat ze vernield hebben, vind ik dat geeneens een raar begin-voorstel waar over gepraat kan worden (maar zeker niet genoeg voor een wapenstilstand tijdens de verdere gesprekken, dus gelijktijdig praten, maar de oekrainers kunnen gewoon ook verder gebieden innemen die door de russen verlaten worden en hun logistiek aanvallen, wat momenteel het grotste probleem voor de russen is).quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:39 schreef koemleit het volgende:
[ twitter ]
als ie dat tekent kan ie net zo goed meteen in de guillotine gaan liggen lijkt me.
aan de andere kant, als ie dat niet tekent is ie straks de Krim ook nog kwijt, en zit Oekraïne straks bij de navo.
[ afbeelding ]
Die gast lult toch altijd uit z'n nek.quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:39 schreef koemleit het volgende:
[ twitter ]
als ie dat tekent kan ie net zo goed meteen in de guillotine gaan liggen lijkt me.
aan de andere kant, als ie dat niet tekent is ie straks de Krim ook nog kwijt, en zit Oekraïne straks bij de navo.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:55 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Die gast lult toch altijd uit z'n nek.
We zijn wel totaal blind tot ie weer in NL is.quote:Laatste insider info uit het Kremlin tot ik terug in NL ben:
Dit kan wel naar nws denk ik, tenzij je een bron hebt? Zonder bruggen wordt het lastig daar te komen denk je niet?quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:26 schreef Fe2O3 het volgende:
Oekraine gaat niet de krim opgeven, ze staan voor de deur straks en kunnen alles erop plat schieten ... Cherson maar dan groter.
Er is dekking van artillerie en meer tot ver over de rivierquote:Op vrijdag 11 november 2022 11:35 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Dit kan wel naar nws denk ik, tenzij je een bron hebt? Zonder bruggen wordt het lastig daar te komen denk je niet?
Jouw mening doet er in dit topic niet zoveel toe.quote:Op vrijdag 11 november 2022 16:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vandaag de totale ineenstorting van het Cherson-front zie ik. Lachwekkend, zie de Oekraïners nu alles wel terugveroveren.
Ik heb dit topic ooit gestart Hans.quote:Op vrijdag 11 november 2022 16:14 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Jouw mening doet er in dit topic niet zoveel toe.
Niet te snel hé.quote:Op vrijdag 11 november 2022 16:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vandaag de totale ineenstorting van het Cherson-front zie ik. Lachwekkend, zie de Oekraïners nu alles wel terugveroveren.
Hoezo 40K troepen, je wou toch niet zeggen dat Rob gelijk had?quote:Op vrijdag 11 november 2022 16:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet te snel hé.
DIe 40k aan troepen gaan niet terug naar Rusland, de gebied wat nu nog onder Russische controle is kan beter bescherm worden.
Misschien slim om het dan ook on topic te houdenquote:Op vrijdag 11 november 2022 16:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik heb dit topic ooit gestart Hans.
Beschermen ... In een gat in de grond in de vrieskoud met je zomerkleren wachten tot een drone een handgranaat in je gat gooit ...quote:Op vrijdag 11 november 2022 16:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet te snel hé.
DIe 40k aan troepen gaan niet terug naar Rusland, de gebied wat nu nog onder Russische controle is kan beter bescherm worden.
Slecht voorstel. Oekraine hoeft de krim en het lidmaatschap helemaal niet op te geven. Ze hebben het volledige initiatief. Als dit een legit verhaal is dan kan Wladimir niet anders dan snel tekenen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:39 schreef koemleit het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Het hangt simpelweg af van de publieke opinie in beide landen:quote:Op vrijdag 11 november 2022 18:32 schreef Rode_Wijn het volgende:
Slec
[..]
Slecht voorstel. Oekraine hoeft de krim en het lidmaatschap helemaal niet op te geven. Ze hebben het volledige initiatief. Als dit een legit verhaal is dan kan Wladimir niet anders dan snel tekenen.
Rusland gaat zeker proberen om aanvallende aspiraties te hebben, ze moeten wel voor de binnenlandse propaganda.quote:Op vrijdag 11 november 2022 19:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het hangt simpelweg af van de publieke opinie in beide landen:
https://news.gallup.com/p(...)g-until-victory.aspx
Ik denk dat een vredesovereenkomst makkelijker was in het begin van de oorlog toen Rusland nog terrein kon teruggeven voor vrede. Zie hiervoor de definitie van winst in de oorlog voor de Oekraïners van het bovenstaande artikel.
Nu de zwakke plek in de Russische lijn weggenomen is, is het ook even afwachten of Oekraïne het initiatief kan vasthouden. Ik verwacht zoals hierboven gesteld een offensief richting Tokmak.
Die middelgrote stad is Kakhovka/Nova Kakhovka, dat heeft ongeveer 100.000 inwoners. Een week of twee terug kwam er ook het bericht voorbij dat veel bewoners in Kahkovka verdreven werden om zo woningen voor de soldaten te hebben, daar worden dus troepen gelegerd.quote:Op vrijdag 11 november 2022 19:53 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Rusland gaat zeker proberen om aanvallende aspiraties te hebben, ze moeten wel voor de binnenlandse propaganda.
Maar de posities in de Kherson regio zijn zonder de grote stad niet te verdedigen omdat de aanvoerlijnen te lang zijn, vanuit middelgrote steden is het 60 KM of meer, dat is simpelweg te ver en die aanvoerlijnen kan je met bijvoorbeeld Himar prima aanvallen net zoals de verdedigingsposities rond de rivieren.
Kan me haast niet voorstellen dat dit reeel is maar zou heel mooie uitkomst zijn. Herstel betalingen zitten er helaas niet in (echt gezichtsverlies) maar handelen met Rusland ipv Oekraine is altijd een optie om wat recht te trekken.quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:39 schreef koemleit het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Ik denk dat dit een uitkomst is waarmee EU/USA wel kunnen leven en op een gegeven moment moet je kijken hoeveel miljard meer winst waard is. Je kan het verkopen als een win op Rusland. Je hebt wat je had. Misschien ook Russische demilitarisatie van de Krim?quote:Op vrijdag 11 november 2022 18:32 schreef Rode_Wijn het volgende:
Slec
[..]
Slecht voorstel. Oekraine hoeft de krim en het lidmaatschap helemaal niet op te geven. Ze hebben het volledige initiatief. Als dit een legit verhaal is dan kan Wladimir niet anders dan snel tekenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |