abonnement Unibet Coolblue
pi_206143700
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:


Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter


Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter


UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572


Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent


Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).

Gaan we weer... :)
.....
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206143739
Deze doe ik nog even. Of het een goeie tip is weet je nooit natuurlijk maar ik heb het gedaan:

quote:
Misschien nog een tip: via vastelastenbond.nl kun je een jaarcontract afsluiten (vaste prijzen dus), +- 60 cent voor stroom en 2 euro 15 voor gas. Lidmaatschap kost wel 49 euro per jaar. Maar al met al was dit veel goedkoper dan mijn huidige provider Budget Energie. Scheelt +- 1.000 euro per jaar. :) Of je beter variabel kunt zitten weet ik niet. Dat weet w.s. niemand. Ik ben i.i.g. vandaag overgestapt. Ik had een vast contract bij BE en betaalde zoiets als 70 cent voor gas maar dat ging nu naar 2 euro 75 als dank voor het trouwe vaste klant zijn. :)

Je komt via hun dan bij Gewoon Energie (?). Het is te hopen dat dat een beetje betrouwbare toko is... we wagen het er maar op.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 29 september 2022 @ 19:09:47 #3
862 Arcee
Look closer
pi_206143929
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:44 schreef lily het volgende:

[..]
Nee, daar heeft niemand inderdaad wat aan
Hier staat het anders. Maar goed. De exacte uitwerking is nog niet bekend.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)mber-overcompensatie
Dat lijkt inderdaad nieuwere info te zijn dan dat van die voorschotten waar ik op doelde.

Bij dat stuk dat jij aanhaalt denk ik vooral: laat het prijsplafond dan gewoon op 1 november ingaan in plaats van die vage rompslomp.
  donderdag 29 september 2022 @ 19:39:08 #4
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206144451
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:09 schreef Arcee het volgende:

[..]
Dat lijkt inderdaad nieuwere info te zijn dan dat van die voorschotten waar ik op doelde.

Bij dat stuk dat jij aanhaalt denk ik vooral: laat het prijsplafond dan gewoon op 1 november ingaan in plaats van die vage rompslomp.
Het streven is ingaan per 1 november inderdaad. Maar er werd al aangegeven dat niet elke leverancier dat gaat redden. Dan krijg je dus straks leverancier X wel en Y niet. Lijkt mij een gevalletje rechtsongelijkheid? Is toch niet uit te leggen aan de klanten.

Dus ben ook heel benieuwd hoe dit gaat straks. De energiemaatschappijen wachten nu op de nadere uitwerking vanuit Den Haag. En dat gaat vaak niet zo rap (of zorgvuldig) hebben andere crises reeds aangetoond.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_206144991
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:39 schreef Gerard-Joling het volgende:
En dat gaat vaak niet zo rap (of zorgvuldig) hebben andere crises reeds aangetoond.
klopt ze beginnen doelbewust en express te laat om dat dan de schuld te geven ivm hun vaardigheden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206145814
Wat betreft de energiecrisis: onze gasopslagen zijn inmiddels voor 90% gevuld. Zelfs bij een strenge winter is het nu onwaarschijnlijk dat we een fysiek tekort aan gas zullen hebben.

Na wederom een kleine stijging als gevolg van nieuwe onrust (explosies NS 1 & 2) lijkt de inkoopprijs voor gas nu toch al wel rond of onder de 2 euro uit te gaan komen voor deze winter.

Ja, dat is inclusief BTW en energiebelasting nog altijd ¤3,- per kuub.

Maar niet de ¤4+ of zelfs ¤5+ die sommige energieleveranciers voor nieuwe klanten in rekening willen brengen.
  donderdag 29 september 2022 @ 22:07:25 #7
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147057
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 20:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat betreft de energiecrisis: onze gasopslagen zijn inmiddels voor 90% gevuld. Zelfs bij een strenge winter is het nu onwaarschijnlijk dat we een fysiek tekort aan gas zullen hebben.

Na wederom een kleine stijging als gevolg van nieuwe onrust (explosies NS 1 & 2) lijkt de inkoopprijs voor gas nu toch al wel rond of onder de 2 euro uit te gaan komen voor deze winter.

Ja, dat is inclusief BTW en energiebelasting nog altijd ¤3,- per kuub.

Maar niet de ¤4+ of zelfs ¤5+ die sommige energieleveranciers voor nieuwe klanten in rekening willen brengen.
Zou jij als energiebedrijf tegen inkoopprijs willen verkopen?
Omzet: 100%
Winst: 0%
En dan nog alle vaste lasten (bedenk die zelf maar) eraf
Verlies: XX%
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206147147
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:07 schreef Papabear het volgende:

[..]
Zou jij als energiebedrijf tegen inkoopprijs willen verkopen?
Omzet: 100%
Winst: 0%
En dan nog alle vaste lasten (bedenk die zelf maar) eraf
Verlies: XX%
Afgelopen decennia waren die kosten + winsten minder dan 1ct per verhandelde kWh en 2 a 3ct per m3 gas. Bijna verwaarloosbaar op de huidige energieprijzen.
  donderdag 29 september 2022 @ 22:16:41 #9
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147243
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Afgelopen decennia waren die kosten + winsten minder dan 1ct per verhandelde kWh en 2 a 3ct per m3 gas. Bijna verwaarloosbaar op de huidige energieprijzen.
Oh, dat zou best kunnen. Ik heb er verder ook de ballen verstand van ;)
Maar ik heb ook begrepen dat die opslagen niet voor de hele winter gelden toch? In de zin van: de boel is nu wel goed gevuld, maar dat is niet genoeg om b.v. t/m maart 2023 de kachels te laten branden.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206147248
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 20:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat betreft de energiecrisis: onze gasopslagen zijn inmiddels voor 90% gevuld. Zelfs bij een strenge winter is het nu onwaarschijnlijk dat we een fysiek tekort aan gas zullen hebben.

Na wederom een kleine stijging als gevolg van nieuwe onrust (explosies NS 1 & 2) lijkt de inkoopprijs voor gas nu toch al wel rond of onder de 2 euro uit te gaan komen voor deze winter.

Ja, dat is inclusief BTW en energiebelasting nog altijd ¤3,- per kuub.

Maar niet de ¤4+ of zelfs ¤5+ die sommige energieleveranciers voor nieuwe klanten in rekening willen brengen.
Ik zou daar niet te hard van uit gaan, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb nog winters van december tot april meegemaakt, sterker nog ik denk dat als we pech hebben en 1 harde maand van -10en krijgen we omvallen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 29 september 2022 @ 22:18:05 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206147277
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik zou daar niet te hard van uit gaan, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb nog winters van december tot april meegemaakt, sterker nog ik denk dat als we pech hebben en 1 harde maand van -10en krijgen we omvallen.
Ik wil niet naast jou zitten op een verjaardagsfeestje.
  donderdag 29 september 2022 @ 22:18:35 #12
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147290
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik zou daar niet te hard van uit gaan, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb nog winters van december tot april meegemaakt, sterker nog ik denk dat als we pech hebben en 1 harde maand van -10en krijgen we omvallen.
De laatste echt strenge winter was volgens mij in 2012, maar ik heb wel erger meegemaakt in b.v. 1976
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206147357
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:18 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ik wil niet naast jou zitten op een verjaardagsfeestje.
Mwoah ik heb nog 2 jaar vast contract, dus je bent hier lekker welkom ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206147395
Wat ik wil zeggen, de laatste jaren hebben we niet heel strenge winters gehad, maar volgens mij kan het echt enorm hard gaan als we extremen mee maken, stel we gaan te maken krijgen met de -15 of 20s, volgens mij gaat het dan wel heel hard met de voorraad.....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 29 september 2022 @ 22:23:39 #15
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147396
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mwoah ik heb nog 2 jaar vast contract, dus je bent hier lekker welkom ;)
De mijne loopt na 3 jaar af op 20 november a.s.
Zit nu nog op 11/12 ct/KwH en 76 ct/M3 :X
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206147407
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:23 schreef Papabear het volgende:

[..]
De mijne loopt na 3 jaar af op 20 november a.s.
Zit nu nog op 11/12 ct/KwH en 76 ct/M3 :X
Bier staat hier warm voor je vriend :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 29 september 2022 @ 22:25:00 #17
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147421
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Bier staat hier warm voor je vriend :)
Top maat! Hier staat het na 20 november ijskoud! _O-
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206147438
Overigens wil ik zo lang mogelijk mijn gastkraantje dicht houden om die kut Putin niet hoeven te spekken. Normaal hoef ik sowieso geen kachel aan omdat ik graag frisse lucht wil.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 29 september 2022 @ 22:32:29 #19
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147558
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:26 schreef raptorix het volgende:
Overigens wil ik zo lang mogelijk mijn gastkraantje dicht houden om die kut Putin niet hoeven te spekken. Normaal hoef ik sowieso geen kachel aan omdat ik graag frisse lucht wil.
Ik stook alleen even in de ochtend een half uurtje om het even behaaglijk te maken. Daarna meestal het zonnetje op de raampartij op het zuiden. Dat gaat natuurlijk niet heel lang meer duren, maar de boel is hier goed geïsoleerd.
Ik heb echt medelijden met de mensen die in een tochtig huurhuis zitten, dat is gewoonweg een drama -O-
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  donderdag 29 september 2022 @ 22:34:10 #20
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147594
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206147711
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:16 schreef Papabear het volgende:

[..]
Oh, dat zou best kunnen. Ik heb er verder ook de ballen verstand van ;)
Maar ik heb ook begrepen dat die opslagen niet voor de hele winter gelden toch? In de zin van: de boel is nu wel goed gevuld, maar dat is niet genoeg om b.v. t/m maart 2023 de kachels te laten branden.
De opslag is inderdaad alleen maar een buffer voor wanneer de eigen productie + levering aan Nederland niet genoeg is om aan de actuele vraag te voldoen.
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:18 schreef Papabear het volgende:

[..]
De laatste echt strenge winter was volgens mij in 2012, maar ik heb wel erger meegemaakt in b.v. 1976
De winter van 2012-2013 was 'vrij koud'. Een half graadje kouder dan het langjarig gemiddelde.

Er waren vooral wat nachten met voor ons land extreem lage temperaturen. Gezien ons zeeklimaat en de warme zomer is het trouwens vrij aannemelijk dat in elk geval het begin van de komende winter zacht zal verlopen. De temperatuur van het water in de Noordzee is bovengemiddeld en dat is nog wel een aardige thermische buffer. Alleen bij aanhoudende Noordoosten wind is er al vroeg in de winter kans op echt lage temperaturen.
pi_206147713
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:23 schreef Papabear het volgende:

[..]
De mijne loopt na 3 jaar af op 20 november a.s.
Zit nu nog op 11/12 ct/KwH en 76 ct/M3 :X
Dat zal een fikse prijsstijging worden. Hier 1,125/M3 en stroom iets van 23 ct/kWh. Op 15 januari nieuwe prijzen. Ik heb nog geluk gehad, mensen die een paar maanden later hun jaarrekening kregen, zitten opgescheept met nieuwe tarieven elke 3 maanden.

Nederlandse beleid is overigens ziekelijk sterk gericht op energie besparen. Koud douchen, alleen in NL. Een erfenis van het calvinisme en de grote armoede in de jaren 50?
pi_206147797
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:26 schreef raptorix het volgende:
Overigens wil ik zo lang mogelijk mijn gastkraantje dicht houden om die kut Putin niet hoeven te spekken. Normaal hoef ik sowieso geen kachel aan omdat ik graag frisse lucht wil.
Het gaat echt geen verschil uitmaken. Sterker nog, nu zijn ook gewone Russen opgeroepen om mee te vechten.
  donderdag 29 september 2022 @ 23:05:11 #24
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206147975
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:41 schreef core2duo het volgende:

[..]
Dat zal een fikse prijsstijging worden. Hier 1,125/M3 en stroom iets van 23 ct/kWh. Op 15 januari nieuwe prijzen. Ik heb nog geluk gehad, mensen die een paar maanden later hun jaarrekening kregen, zitten opgescheept met nieuwe tarieven elke 3 maanden.

Nederlandse beleid is overigens ziekelijk sterk gericht op energie besparen. Koud douchen, alleen in NL. Een erfenis van het calvinisme en de grote armoede in de jaren 50?
Ik hou m'n hart vast, echt. Maar tegelijkertijd denk ik ook aan al die gezinnen die het nog veel slechter hebben ;(
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206148005
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 20:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat betreft de energiecrisis: onze gasopslagen zijn inmiddels voor 90% gevuld. Zelfs bij een strenge winter is het nu onwaarschijnlijk dat we een fysiek tekort aan gas zullen hebben.
Lekker blijven hopen ;) :')
pi_206148017
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 23:05 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ik hou m'n hart vast, echt. Maar tegelijkertijd denk ik ook aan al die gezinnen die het nog veel slechter hebben ;(
Een herfst/winter waarin maaltijden worden overgeslagen dreigt voor menig gezin. Prijzen van 4,63 per kuub bij Eneco (nieuwe contracten). Dat is met een lager inkomen niet meer op te brengen zonder te leven op 3e wereld-niveau. Dan kun je eigenlijk nog beter in de gevangenis zitten, geen financiële verantwoordelijkheid.
  donderdag 29 september 2022 @ 23:11:38 #27
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206148040
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 23:09 schreef core2duo het volgende:

[..]
Een herfst/winter waarin maaltijden worden overgeslagen dreigt voor menig gezin. Prijzen van 4,63 per kuub bij Eneco (nieuwe contracten). Dat is met een lager inkomen niet meer op te brengen zonder te leven op 3e wereld-niveau. Dan kun je eigenlijk nog beter in de gevangenis zitten, geen financiële verantwoordelijkheid.
Ik zit ook bij Eneco. Ben benieuwd met welke tarieven ze zullen komen per 20 november
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206148682
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 23:11 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ik zit ook bij Eneco. Ben benieuwd met welke tarieven ze zullen komen per 20 november
in Rusland schijnt gas rond de 8ct per m3 te zitten.

Die kant zal 't wel niet opgaan, zoveel is zeker.
pi_206149025
Never a dull winter.
Het houdt het allemaal wel spannend de laatste jaren. Wel/geen lockdown, wel/geen gas, wel/of niet zo koud.
Je gaat vanzelf meer met de dag leven.
Go hard or go home
pi_206149042
NWS / Inflatie stijgt naar recordhoogte van 17,1 procent
En dat is nog maar het officiële cijfer :@
pi_206149094
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 23:09 schreef core2duo het volgende:

[..]
Een herfst/winter waarin maaltijden worden overgeslagen dreigt voor menig gezin. Prijzen van 4,63 per kuub bij Eneco (nieuwe contracten). Dat is met een lager inkomen niet meer op te brengen zonder te leven op 3e wereld-niveau. Dan kun je eigenlijk nog beter in de gevangenis zitten, geen financiële verantwoordelijkheid.
In het VK slaat de crisis nu over naar de huizenmarkt. En zoals in het bericht stond, daarbij vergeleken is de energiecrisis niets.

Ondertussen gaan de politici in Europa stug door met de in decennia opgebouwde welvaart in zeer rap tempo af te breken. En het erge is dat de bevolking niet beseft hoe extreem de risico’s zijn. Gefixeerd op de vraag of men nog iedere dag kan douchen en de verwarming op 20 graden kan zetten, terwijl de economie voorgoed dreigt te veranderen. En nee, niet in positieve zin.
  vrijdag 30 september 2022 @ 07:56:23 #32
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206149137
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
In het VK slaat de crisis nu over naar de huizenmarkt. En zoals in het bericht stond, daarbij vergeleken is de energiecrisis niets.

Ondertussen gaan de politici in Europa stug door met de in decennia opgebouwde welvaart in zeer rap tempo af te breken. En het erge is dat de bevolking niet beseft hoe extreem de risico’s zijn. Gefixeerd op de vraag of men nog iedere dag kan douchen en de verwarming op 20 graden kan zetten, terwijl de economie voorgoed dreigt te veranderen. En nee, niet in positieve zin.
Welvaart is niet iets waar je recht op hebt. We hebben zo luxe geleefd omdat we in een paar generaties de hele erfenis aan fossiele energie er doorheen hebben gejaagd. Gefeest zo lang het kon, maar het feestje loopt nu tegen zijn einde.

Dan kun je boos stampvoeten dat het feestje altijd moet voortduren, maar dat heeft weinig met de realiteit te maken dat het opraakt en dat we met het verstoken van die zooi de planeet in recordtempo onleefbaar aan het maken zijn.

Constructiever is aan het idee wennen dat het een onsje minder zal moeten. En dat grote delen van de wereld totaal egoistisch, onhoudbaar en onverantwoord bezig zijn geweest de laatste decennia.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206149407
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:41 schreef Houtenbeen het volgende:
NWS / Inflatie stijgt naar recordhoogte van 17,1 procent
En dat is nog maar het officiële cijfer :@
Dat is het niet, het is een eerste raming. Het officiële cijfer komt volgende week ;)
pi_206149426
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Welvaart is niet iets waar je recht op hebt. We hebben zo luxe geleefd omdat we in een paar generaties de hele erfenis aan fossiele energie er doorheen hebben gejaagd. Gefeest zo lang het kon, maar het feestje loopt nu tegen zijn einde.

Dan kun je boos stampvoeten dat het feestje altijd moet voortduren, maar dat heeft weinig met de realiteit te maken dat het opraakt en dat we met het verstoken van die zooi de planeet in recordtempo onleefbaar aan het maken zijn.

Constructiever is aan het idee wennen dat het een onsje minder zal moeten. En dat grote delen van de wereld totaal egoistisch, onhoudbaar en onverantwoord bezig zijn geweest de laatste decennia.
En je durft nog met droge ogen te beweren dat deze ontwikkelingen toevallig parallel lopen met de wens voor een nieuwe wereld?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 30 september 2022 @ 11:22:26 #35
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206151558
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:36 schreef Noek het volgende:
Never a dull winter.
Het houdt het allemaal wel spannend de laatste jaren. Wel/geen lockdown, wel/geen gas, wel/of niet zo koud.
Je gaat vanzelf meer met de dag leven.
Naomi Klein's shockdoctrine, niet als plan maar wel als uitkomst. In voortdurend onzekere tijden is niets meer absurd dat voorheen als onmogelijk of onhaalbaar werd gehouden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 30 september 2022 @ 11:45:20 #36
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206151825
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Welvaart is niet iets waar je recht op hebt. We hebben zo luxe geleefd omdat we in een paar generaties de hele erfenis aan fossiele energie er doorheen hebben gejaagd. Gefeest zo lang het kon, maar het feestje loopt nu tegen zijn einde.

Dan kun je boos stampvoeten dat het feestje altijd moet voortduren, maar dat heeft weinig met de realiteit te maken dat het opraakt en dat we met het verstoken van die zooi de planeet in recordtempo onleefbaar aan het maken zijn.

Constructiever is aan het idee wennen dat het een onsje minder zal moeten. En dat grote delen van de wereld totaal egoistisch, onhoudbaar en onverantwoord bezig zijn geweest de laatste decennia.
Ik kan mij niet herinneren dat de (achter/klein)kinderen, wij, onze (over/groot)ouders hebben gefeest.

Het vervelende is dat luxe & feesten een relatief en persoonlijk referentie verschijnsel is en straks dat "onsje minder" t.o.v. nu een pond is geworden en er dan dezelfde discussie voortwoekert dat het allemaal geen recht is.
Waar de gedachte vandaan komt dat voorzien in basisbehoeften (Maslov) geen recht zou zijn (voor ieder mens), blijft mij verbazen.

De argumentatie dat het elders ..vul-in.. is, is vooral een drogreden die een teruggang acceptabel* moet maken. Idem is dat om maatregelen op te hangen aan de "planeet", die het de afgelopen 4 miljard jaar ook prima met & zonder ons bemoeienis en aanwezigheid, redde.
Voor (mis)leiders is zo altijd wel ergens iets vaags aan te wijzen dat meer of minder is en zo maatregelen of situaties zouden moeten rechtvaardigen.
Er is geen enkel gebrek aan energie. Het ontbreekt aan de wil om effectief en vooral efficiënt te zijn om onze wereld voor ons(zelf) uit te nutten.

* Dat mensen het zo voor zichzelf wegkaderen kan ik begrijpen omdat de persoon daar zelf geen invloed op kan oefenen en het dan ziet als wat 'm overkomt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206151850
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Welvaart is niet iets waar je recht op hebt. We hebben zo luxe geleefd omdat we in een paar generaties de hele erfenis aan fossiele energie er doorheen hebben gejaagd. Gefeest zo lang het kon, maar het feestje loopt nu tegen zijn einde.

Dan kun je boos stampvoeten dat het feestje altijd moet voortduren, maar dat heeft weinig met de realiteit te maken dat het opraakt en dat we met het verstoken van die zooi de planeet in recordtempo onleefbaar aan het maken zijn.

Constructiever is aan het idee wennen dat het een onsje minder zal moeten. En dat grote delen van de wereld totaal egoistisch, onhoudbaar en onverantwoord bezig zijn geweest de laatste decennia.
De dreiging is dat het door ingrepen van een onsje minder gaat naar je kan een ons wegen voordat er weer voldoende is om iedereen een minimum bestaan te garanderen.
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:12:36 #38
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206152159
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Welvaart is niet iets waar je recht op hebt. We hebben zo luxe geleefd omdat we in een paar generaties de hele erfenis aan fossiele energie er doorheen hebben gejaagd. Gefeest zo lang het kon, maar het feestje loopt nu tegen zijn einde.

Dan kun je boos stampvoeten dat het feestje altijd moet voortduren, maar dat heeft weinig met de realiteit te maken dat het opraakt en dat we met het verstoken van die zooi de planeet in recordtempo onleefbaar aan het maken zijn.

Constructiever is aan het idee wennen dat het een onsje minder zal moeten. En dat grote delen van de wereld totaal egoistisch, onhoudbaar en onverantwoord bezig zijn geweest de laatste decennia.
Dus eigenlijk beweer je dat we dit aan het socialisme en de linkse partijen te danken hebben? Want de arbeider moest verheven worden, recht op een auto, vliegvakanties voor iederen en zodra iets belast moet worden is "maar dan wordt X alleen voor de rijken" :')
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:16:41 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206152217
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De dreiging is dat het door ingrepen van een onsje minder gaat naar je kan een ons wegen voordat er weer voldoende is om iedereen een minimum bestaan te garanderen.
mwah, voor definitie van minimum bestaan moet je ff naar afrika kijken. We hebben nog even te gaan.
Tot nooit .......
pi_206152416


*O* *O* *O* *O*
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:53:52 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206152690
quote:
Hmmm... schandalig :P , je had dus - wat 'dom' - al veel te veel vooruit betaald en dan blij zijn dat je het teveel terugkrijgt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 30 september 2022 @ 13:13:25 #42
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206152891
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
mwah, voor definitie van minimum bestaan moet je ff naar afrika kijken. We hebben nog even te gaan.
Ik zal je het verhaal van mijn Hoogopperaartsvooredelstamoudbetovergrootvader maar niet voorhouden want die heeft pas echt geleden toen hij 12.500 jaar geleden in het Saharagebied probeerde te overleven. De Afrikaanse mens bestond nog niet eens. Man, wat heeft die vent geleden en dan vallen al onze ongemakken als nazaten in het niets.

tldr; het is leuk maar nutteloos om de een situatie van nu te relativeren door naar elders en ooit te verwijzen dat het dus zg daarmee wel meevalt. Dat 1/0/0/0km verderop mensen worden ontdaan van hun have en goed maakt niet dat (energie)inflatie die onze bestaanszekerheid hier verlechterd, dus prima te accepteren is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206152962
quote:
Eigen bier.
  vrijdag 30 september 2022 @ 13:23:01 #44
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206152972
quote:
¤534 verbruik, netjes. had je nog een vast contract?

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 30-09-2022 17:29:39 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206154494
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
¤543 verbruik, netjes. had je nog een vast contract?
Ja nog 2 jaar, moet el zeggen dat bij dat bedrag nog 250 euro terugkom premie zit :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206155032
Na kritiek vanuit de Tweede Kamer en toezichthouder ACM schuift ook energiebedrijf Greenchoice de aangekondigde verhoging van zijn variabele tarieven een paar weken op. De verhogingen gaan nu niet per 1 oktober, maar pas op 20 oktober in.

https://www.nu.nl/economi(...)ater-na-kritiek.html
pi_206155163
quote:
Ah wat goed! Kun je mooi 12 uren van stoken.
Go hard or go home
  vrijdag 30 september 2022 @ 16:48:51 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206155264
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:13 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik zal je het verhaal van mijn Hoogopperaartsvooredelstamoudbetovergrootvader maar niet voorhouden want die heeft pas echt geleden toen hij 12.500 jaar geleden in het Saharagebied probeerde te overleven. De Afrikaanse mens bestond nog niet eens. Man, wat heeft die vent geleden en dan vallen al onze ongemakken als nazaten in het niets.

tldr; het is leuk maar nutteloos om de een situatie van nu te relativeren door naar elders en ooit te verwijzen dat het dus zg daarmee wel meevalt. Dat 1/0/0/0km verderop mensen worden ontdaan van hun have en goed maakt niet dat (energie)inflatie die onze bestaanszekerheid hier verlechterd, dus prima te accepteren is.
ach kom, beetje zuinig met stroom. we gebruiken nu wel heel veel met z'n allen.
Tot nooit .......
pi_206155532
Ik sprak gister iemand die naar een termijnbedrag van 6500 euro ging :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206155642
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:24 schreef raptorix het volgende:
Ik sprak gister iemand die naar een termijnbedrag van 6500 euro ging :D
kantoorpand met label G ofzo :D
  vrijdag 30 september 2022 @ 18:04:39 #51
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206155890
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 16:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ach kom, beetje zuinig met stroom. we gebruiken nu wel heel veel met z'n allen.
Wat is veel ? Ook dit is net als al die andere non-argumenten puur een aanname die anderen gaan opleggen omdat het de baas zo uitkomt.
Zelfde geldt ook met wat in de media wordt verteld als gemiddeld blahblah..... ik ben nog nooit een gemiddeld mens, of huishouden tegengekomen.

Ik ben helemaal voor dat iemand alleen moet gebruiken wat die zelf verbruikt en het dus niet ongebruikt moet laten wegvloeien (omdat het kan of stoer is). Hier mogen de kids opscheppen wat ze willen waarbij welzeker het uitgangspunt is dat ze het dan ook opeten. Datzelfde zie ik ook met energie... dat het ergens voor nodig of bestemd is. Alles mag gerust aan maar dan moet het ook gebruikt worden.

Waar we met z'n allen naartoe moeten is onze levenstijl(en) effectief en vooral efficiënt inrichten. Dat is soms moeilijk en zelfs onmogelijk omdat onze apparaten, systemen en gewoonten daar totaal niet op zijn ingericht.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 30 september 2022 @ 18:16:32 #52
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206156049
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 16:25 schreef Klepper272 het volgende:
Na kritiek vanuit de Tweede Kamer en toezichthouder ACM schuift ook energiebedrijf Greenchoice de aangekondigde verhoging van zijn variabele tarieven een paar weken op. De verhogingen gaan nu niet per 1 oktober, maar pas op 20 oktober in.

https://www.nu.nl/economi(...)ater-na-kritiek.html
Hmmmm.... G(r(eenchoice stelt/zegt datprijzne van het model contract alleen op 1 januario en 1 julie veranderen.

quote:
bron: De prijzen van het Greenchoice Modelcontract zijn variabel en kunnen twee keer per jaar wijzigen, namelijk op 1 januari en 1 juli. Daarnaast is het Modelcontract flexibel. Dit betekent dat jij kunt opzeggen wanneer je wilt, met een opzegtermijn van 30 dagen. Lees voor alle belangrijke zaken de Voorwaarden Modelcontract, de Algemene Voorwaarden. Bekijk hier de Kwaliteitscriteria Greenchoice en het Formulier voor ontbinding / herroeping.
Maar goed door dit geneuzel, gaat elektrabedrijven hun eigen prijsmoment bepalen waarmee de consument imo niet zijn geholpen omdat die alert moet gaan zijn op de dans van kleine letters.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 30 september 2022 @ 18:43:08 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206156444
quote:
15s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:16 schreef Vallon het volgende:

[..]
Hmmmm.... G(r(eenchoice stelt/zegt datprijzne van het model contract alleen op 1 januario en 1 julie veranderen.
[..]
Maar goed door dit geneuzel, gaat elektrabedrijven hun eigen prijsmoment bepalen waarmee de consument imo niet zijn geholpen omdat die alert moet gaan zijn op de dans van kleine letters.
Er is een verschil tussen een modelcontract en een variabel contract, de enige overeenkomst is dat ze voor onbetaalde tijd zijn en dat je er boetevrij met 30 dagen (9 bij Eneco) vanaf kunt.

Dus bij een modelcontract zouden de tarieven alleen maar op 1 januari en 1 juli moeten wijzigen, bij een variabel contract kan dat ook tussen die data.

Als je vaste contract afloopt zul je overgaan op variabel, als je wat meer vastigheid wilt zul je een modelcontract aan moeten gaan, de tarieven daarvan zullen vast hoger zijn dan van het variabele contract.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 30 september 2022 @ 18:56:45 #54
22565 asco
Los in deze tent
pi_206156628
Nieuwe schaatsen gekocht. Bring it on. _O_
pi_206156644
Gelukkig komt er een plafond voor de gasprijs en heb ik zonnepanelen...

Nieuwe tarieven Eneco... 85 cent kWh en 3.39 m3...
pi_206156746
Greenchoice is bijgedraaid :D

Zojuist een mail ontvangen. Verhoogde tarieven gaan per 20 oktober in :') _O-
pi_206156790
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:56 schreef asco het volgende:
Nieuwe schaatsen gekocht. Bring it on. _O_
Pas maar op! Nog een hoop wakken hier.
pi_206157810
Heb een Finse vriend, die ooit rond de herfst op bezoek kwam en het enorm koud had in mijn huis toen nog onverwarmd 19/20 graden. Omgekeerd kwam ik bij hem op bezoek paar weken later, buitentemperatuur -20, in huis 23 graden, bloedheet. Ik heb dat nooit begrepen.

Ondertussen vind ik wel dat waterkou (vochtigheidsgraad hoog) echt onaangenaam voelt in huis. Je kunt nog beter buiten zitten met een heater of kampvuurtje dan binnen in een klam koud huis.

Misschien net als de Finnen, elk weekend naar de sauna om je lijf weer voor een week op te warmen.
pi_206157843
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:40 schreef Firuze60 het volgende:
Ondertussen vind ik wel dat waterkou (vochtigheidsgraad hoog) echt onaangenaam voelt in huis. Je kunt nog beter buiten zitten met een heater of kampvuurtje dan binnen in een klam koud huis.
Ja, een waterkoud gevoel is niet fijn.
Afgelopen week met veel regen, mist en grijs. Dat voelt meteen een stuk vervelender in je huis.

Vandaag heerlijk zonnig en volgende week lijkt ook goed. Scheelt een hoop.
pi_206158113
Hoe zit het eigenlijk met mensen die in augustus(variabel) een verhoging hebben gekregen? krijgen die pas een verhoging vanaf november?
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206158136
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:11 schreef Bredemug het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met mensen die in augustus(variabel) een verhoging hebben gekregen? krijgen die pas een verhoging vanaf november?
Dat hangt helemaal van de energiemaatschappij af, ze mogen in principe elke maand verhogen
pi_206158160
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:13 schreef PS. het volgende:

[..]
Dat hangt helemaal van de energiemaatschappij af, ze mogen in principe elke maand verhogen
Hmm ok, ik zit bij Eneco en had in augustus een verhoging gekregen, maar heb verder niks meer gehoord of gekregen over een eventuele verhoging in oktober waar veel media aandacht voor was.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206158308
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:40 schreef Firuze60 het volgende:
Heb een Finse vriend, die ooit rond de herfst op bezoek kwam en het enorm koud had in mijn huis toen nog onverwarmd 19/20 graden. Omgekeerd kwam ik bij hem op bezoek paar weken later, buitentemperatuur -20, in huis 23 graden, bloedheet. Ik heb dat nooit begrepen.

Typisch Fins. Daar is het overal heerlijk warm met de verwarming lekker hoog, ja. :) Ze lopen ook eerder met korte mouwen binnen.

En het vochtige gevoel in huis baal ik ook van. Je gaat nog liever naar buiten dan thuis te zijn.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_206158423
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:15 schreef Bredemug het volgende:

[..]
Hmm ok, ik zit bij Eneco en had in augustus een verhoging gekregen, maar heb verder niks meer gehoord of gekregen over een eventuele verhoging in oktober waar veel media aandacht voor was.
Die doen het waarschijnlijk dan vanaf november bij jou.
  vrijdag 30 september 2022 @ 22:09:06 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206158689
Hoe zouden al die bedrijven de meterstand bepalen op/voor een bepaalde nieuwe prijs datum ?

Krijgen mensen zonder "slimme meter" (off autorisatie om die uit te lezen) dan bericht dat ze hun meterstand per exact die prijsdatum om 00u00 middernacht moeten opgeven ?

Mensen met lagere prijzen dan straks wordt verhoogd, raad ik aan nog even snel de Tesla en die van de buren vol te plempen.
Tot vanavond kan ik nog lekker buiten zitten om voor half geld mijn terrasverarming te gebruiken (je moet ergens mee protesteren). Vanaf morgen wordt dat met een dekentje zitten want we hebben nog geen mail/brief dat de dubbele prijs op een later tijdstip actief wordt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206158729
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:09 schreef Vallon het volgende:
Hoe zouden al die bedrijven de meterstand bepalen op/voor een bepaalde nieuwe prijs datum ?

Krijgen mensen zonder "slimme meter" (off autorisatie om die uit te lezen) dan bericht dat ze hun meterstand per exact die prijsdatum om 00u00 middernacht moeten opgeven ?

Mensen met lagere prijzen dan straks verhoogt, raad ik aan nog even snelde Tesla en die van buren vol te plempen.
Tot vanavond kan ik nog lekker buiten zitten om voor half geld mijn terrasverarming te gebruiken (je moet ergens mee protesteren). Vanaf morgen wordt dat met een dekentje zitten want we hebben nog geen mail/brief dat de dubbele prijs op een later tijdstip actief wordt.
Gewoon verbruik delen door.... Of inderdaad meterstanden doorgeven (volgens mij staat iedereen dat vrij op elk moment te doen)

Je doet er niet echt slim aan dat niet te doen. Ze kunnen het voorschot ook bepalen door te kijken wat de buurt doet, en gaan dan natuurlijk altijd een stukje hoger zitten.
pi_206158794
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:09 schreef Vallon het volgende:
Hoe zouden al die bedrijven de meterstand bepalen op/voor een bepaalde nieuwe prijs datum ?

Krijgen mensen zonder "slimme meter" (off autorisatie om die uit te lezen) dan bericht dat ze hun meterstand per exact die prijsdatum om 00u00 middernacht moeten opgeven ?

Zou wel zo eerlijk zijn, maar denk dat het voor de afrekening gewoon geschat wordt door het om te rekenen:


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2022 22:19:06 ]
  Moderator vrijdag 30 september 2022 @ 22:48:06 #68
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206159231
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:09 schreef Vallon het volgende:
Hoe zouden al die bedrijven de meterstand bepalen op/voor een bepaalde nieuwe prijs datum ?

Krijgen mensen zonder "slimme meter" (off autorisatie om die uit te lezen) dan bericht dat ze hun meterstand per exact die prijsdatum om 00u00 middernacht moeten opgeven ?

Mensen met lagere prijzen dan straks wordt verhoogd, raad ik aan nog even snel de Tesla en die van de buren vol te plempen.
Tot vanavond kan ik nog lekker buiten zitten om voor half geld mijn terrasverarming te gebruiken (je moet ergens mee protesteren). Vanaf morgen wordt dat met een dekentje zitten want we hebben nog geen mail/brief dat de dubbele prijs op een later tijdstip actief wordt.
Ja? MOET je ergens mee protesteren?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206159313
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:18 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zou wel zo eerlijk zijn, maar denk dat het voor de afrekening gewoon geschat wordt door het om te rekenen:
[ afbeelding ]
Als werkelijke meterstanden bekend zijn moeten die gebruikt worden voor de rekening.
  vrijdag 30 september 2022 @ 23:34:09 #70
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206159662
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja? MOET je ergens mee protesteren?
Nee, zeker niet omdat het een situatie niet echt verandert.
Je snapt hopelijk dat wat scherts is van mijn zijde is om duidelijk te maken hoe onzinnig indirect verzet is tegen hogere markttarieven door die bv juridisch aan te vechten op een komma en/of je voorschot te verlagen etc.etc.

Ja, iemand wint een zaak maar zal die met anderen toch zelf betalen. Een belegger zou zeggen, heb ik toch 2 of 3 weken prijsvoordeel door alleen maar mijn stem te verheffen onder te willen bedenken dat dit ergens anders in het systeem moet worden bekostigd.

Los daarvan is de volksaard, ik generaliseer, dat mensen het oneens willen zijn met iets dat alleen hunzelf raakt en zich niet realiseren dat zij zelf door hun aflatende en afwachtende gedrag mbt belangen van anderen, juist een ongewenste situatie meehelpen om die te laten ontstaan.
tldr; "we" doen het onszelf aan en protesteren daartegen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206159989
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen een modelcontract en een variabel contract, de enige overeenkomst is dat ze voor onbetaalde tijd zijn en dat je er boetevrij met 30 dagen (9 bij Eneco) vanaf kunt.

Dus bij een modelcontract zouden de tarieven alleen maar op 1 januari en 1 juli moeten wijzigen, bij een variabel contract kan dat ook tussen die data.

Als je vaste contract afloopt zul je overgaan op variabel, als je wat meer vastigheid wilt zul je een modelcontract aan moeten gaan, de tarieven daarvan zullen vast hoger zijn dan van het variabele contract.
Ik ben na mijn vast contract toch echt niet naar een variabel contract gegaan. Mijn prijzen liggen tussen variabel en model.
pi_206160045
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:34 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nee, zeker niet omdat het een situatie niet echt verandert.
Je snapt hopelijk dat wat scherts is van mijn zijde is om duidelijk te maken hoe onzinnig indirect verzet is tegen hogere markttarieven door die bv juridisch aan te vechten op een komma en/of je voorschot te verlagen etc.etc.

Ja, iemand wint een zaak maar zal die met anderen toch zelf betalen. Een belegger zou zeggen, heb ik toch 2 of 3 weken prijsvoordeel door alleen maar mijn stem te verheffen onder te willen bedenken dat dit ergens anders in het systeem moet worden bekostigd.

Los daarvan is de volksaard, ik generaliseer, dat mensen het oneens willen zijn met iets dat alleen hunzelf raakt en zich niet realiseren dat zij zelf door hun aflatende en afwachtende gedrag mbt belangen van anderen, juist een ongewenste situatie meehelpen om die te laten ontstaan.
tldr; "we" doen het onszelf aan en protesteren daartegen.
Ok, dus die lui die de afgelopen 3 decennia gewoon braaf gebleven zijn bij hun ouwe trouwe energieleveraar en afwachtend of aflatend zijn (variabel langdurig bij een en hetzelfde) geweest zijn nu de klos? Of juist de energiehoppers, die met allerlei bonuskadootjes zijn binnengeharkt?
pi_206160047
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:11 schreef patrickt37 het volgende:

[..]
Ik ben na mijn vast contract toch echt niet naar een variabel contract gegaan. Mijn prijzen liggen tussen variabel en model.
Ik heb bij Oxxio zo te zien een "Los-vast"-contract. Zoals ik het lees is dat een contract voor onbepaalde tijd (kan het wel elke maand opzeggen) en passen ze 2 keer per jaar de prijzen aan. Tot nu toe kom ik nog ontzettend goed weg met wat ik betaal. 0,22 per KWH en 1 euro en een paar centen voor een kuub gas. Maar ik verwacht wel dat dat per 1 januari allemaal op het prijsplafond komt te liggen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206160067
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ok, dus die lui die de afgelopen 3 decennia gewoon braaf gebleven zijn bij hun ouwe trouwe energieleveraar en afwachtend of aflatend zijn (variabel langdurig bij een en hetzelfde) geweest zijn nu de klos? Of juist de energiehoppers, die met allerlei bonuskadootjes zijn binnengeharkt?
Ik was een energiehopper tot 2-3 jaar geleden. Toen droogden de 'no-brainers' van aanbiedingen al op voor mij en ben ik bij Oxxio blijven hangen. Daarvoor was het echt gewoon gratis ergens tussen de 100 en 300 euro voordeel bij overstappen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206160127
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Ik was een energiehopper tot 2-3 jaar geleden. Toen droogden de 'no-brainers' van aanbiedingen al op voor mij en ben ik bij Oxxio blijven hangen. Daarvoor was het echt gewoon gratis ergens tussen de 100 en 300 euro voordeel bij overstappen.
Hier andersom, toen nog bij Nuon (nu Vattenfall) al 20 jaar afnemer tot drie jaar geleden, overgestapt naar Oxxio voor een jaar vast, na dat jaar vloog ook bij Oxxio de prijzen, variabel, omhoog. Vorige zomer dacht ik slim te wezen om toch weer terug te stappen, contract voor vaste tarieven voor 3 jaar bij Vattenfall, bonusprijs 100 euro per jaar. Je kunt nu pas achteraf zeggen, toevallig mazzel. Maarrrrr, nog geen twee weken na oversluiting stond hier een agressieve verkoper van Essent aan mijn voordeur irl, dat hij het wel veel goedkoper kon regelen en de boete zouden zij ook voor zichzelf regelen. Nog nooit zo'n dwingende verkoper aan de deur gehad. Uiteraard niet gedaan en afgescheept. Maar gotsamme, hoeveel energie is alleen al aan die concurrentie tussen die energiemaatschappijen gegaan?
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 02:15:14 #76
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206160539
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ok, dus die lui die de afgelopen 3 decennia gewoon braaf gebleven zijn bij hun ouwe trouwe energieleveraar en afwachtend of aflatend zijn (variabel langdurig bij een en hetzelfde) geweest zijn nu de klos? Of juist de energiehoppers, die met allerlei bonuskadootjes zijn binnengeharkt?
Wat wil je duidelijk maken ?

Ja, mensen zijn nu de klos omdat "we" hebben toegelaten dat basisbehoeften werden geprivatiseerd en prijstelling aan de markt wordt overgelaten. Prima in een bepaalde bandbreedte als stimulans maar niet daar waar een overheid alsnog ter zekerheid bij moet gaan springen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206161814
Nee, we zijn de klos omdat gas schaars is geworden, onze vraag naar gas groot is en de prijzen daardoor logischerwijs zijn gestegen. Ook in een genationaliseerde markt betaal je daar linksom of rechtsom de prijs voor. Er zijn twee oplossingen: zorgen dat er meer gas komt of zorgen dat de vraag kleiner wordt door op alternatieve energiebronnen over te stappen.

Iemand vroeg zich af of het onze calvinistische volksaard is waarom we proberen ons energieverbruik te verminderen. Het lijkt mij vooral een kwestie van gezond verstand.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:34:41 #78
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_206162225
Gezond verstand hebben ze hier niet anders zouden we minder afhankelijk zijn van gas, maar ja het klimaat en het milieu hé...... :')
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_206173047
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Ik heb bij Oxxio zo te zien een "Los-vast"-contract. Zoals ik het lees is dat een contract voor onbepaalde tijd (kan het wel elke maand opzeggen) en passen ze 2 keer per jaar de prijzen aan. Tot nu toe kom ik nog ontzettend goed weg met wat ik betaal. 0,22 per KWH en 1 euro en een paar centen voor een kuub gas. Maar ik verwacht wel dat dat per 1 januari allemaal op het prijsplafond komt te liggen.
Hoe kan je bij Oxxio zien wat voor contract je hebt. :@ Want volgens mij heb ik een vast contract, naar wil het wel zeker weten.
ROBODEMONS..................|:(
pi_206173295
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:46 schreef Claudia_x het volgende:
Nee, we zijn de klos omdat gas schaars is geworden, onze vraag naar gas groot is en de prijzen daardoor logischerwijs zijn gestegen. Ook in een genationaliseerde markt betaal je daar linksom of rechtsom de prijs voor. Er zijn twee oplossingen: zorgen dat er meer gas komt of zorgen dat de vraag kleiner wordt door op alternatieve energiebronnen over te stappen.

Iemand vroeg zich af of het onze calvinistische volksaard is waarom we proberen ons energieverbruik te verminderen. Het lijkt mij vooral een kwestie van gezond verstand.
Ik verwacht dat uit de data zal blijken dat we ook heel succesvol zullen zijn met gas besparen. Het was immers idioot goedkoop en dus dacht niemand erover na. Nu wel!
pi_206173448
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 07:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik verwacht dat uit de data zal blijken dat we ook heel succesvol zullen zijn met gas besparen. Het was immers idioot goedkoop en dus dacht niemand erover na. Nu wel!
Ik moet bekennen dat ik het ook ben gaan doen, niet ut noodzaak maar uit solidariteit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 2 oktober 2022 @ 08:49:39 #82
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206173459
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 02:51 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Hoe kan je bij Oxxio zien wat voor contract je hebt. :@ Want volgens mij heb ik een vast contract, naar wil het wel zeker weten.
Dat kun je in de Oxxio App zien

Menu => Producten

Daar staat bij mij:

Oxxio Gas LosVast
Oxxio Stroom LosVast
pi_206173461
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:34 schreef deedeetee het volgende:
Gezond verstand hebben ze hier niet anders zouden we minder afhankelijk zijn van gas, maar ja het klimaat en het milieu hé...... :')
Dat moet ik helaas met je eens zijn. Ik ben zelf al jaren fan van Lomborg. Laatst kwam ik dit verfrissende gesprek tegen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206173797


Verwarming kan nog heel oktober uit.

[ Bericht 15% gewijzigd door Kidjuh op 02-10-2022 09:41:54 ( ) ]
pi_206173848
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 08:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik moet bekennen dat ik het ook ben gaan doen, niet ut noodzaak maar uit solidariteit.
Same here.

De crisis zorgt juist ook voor bewustzijn bij mensen die voorheen er niet echt over na aan het denken waren.
pi_206173860
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:37 schreef Kidjuh het volgende:
[ afbeelding ]

Verwarming kan nog heel oktober uit.
Eenendertig is verwarrend. Ik snap dat je denkt dat het in cijfers 13 is, maar het is dus 31.
pi_206173886
Wat?
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Eenendertig is verwarrend. Ik snap dat je denkt dat het in cijfers 13 is, maar het is dus 31.
Ik snap niet wat je hier bedoelt
pi_206173907
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:45 schreef Kidjuh het volgende:
Wat?
[..]
Ik snap niet wat je hier bedoelt
Echt niet???

Kijk eens tot hoe ver de voorspelling rijkt en de conclusie die je daaraan hangt.
pi_206173954
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Echt niet???

Kijk eens tot hoe ver de voorspelling rijkt en de conclusie die je daaraan hangt.
Oh god, blij dat ik niet naast jou hoef te zitten op deze zondag. :W

ps. het is reikt.
pi_206173985
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:51 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Oh god, blij dat ik niet naast jou hoef te zitten op deze zondag. :W

ps. het is reikt.
Verdomd, dat is waar ook.

Ik ben ‘rijk’ gewend, dat zal het zijn. :)
  roze zondag 2 oktober 2022 @ 09:54:39 #91
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206173995
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:43 schreef Leandra het volgende:
Dus bij een modelcontract zouden de tarieven alleen maar op 1 januari en 1 juli moeten wijzigen, bij een variabel contract kan dat ook tussen die data.
Helaas in april ook verhoging gehad.
Your beauty never ever scared me.
  Moderator zondag 2 oktober 2022 @ 10:00:43 #92
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206174050
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:37 schreef Kidjuh het volgende:
[ afbeelding ]

Verwarming kan nog heel oktober uit.
Heb jij een glazen bol voor de overige 2 weken dan?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 2 oktober 2022 @ 10:01:51 #93
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206174055
Iemand al zicht op wanneer het prijsplafond ingaat? 1 november of 1 januari is namelijk een enorm verschil gezien de koude maanden november en december.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_206174068
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:01 schreef Gerard-Joling het volgende:
Iemand al zicht op wanneer het prijsplafond ingaat? 1 november of 1 januari is namelijk een enorm verschil gezien de koude maanden november en december.
Het is oktober. Nieuwe prijzen 30 dagen van te voren. Overheid heeft nog geen ei gelegd over de details (zoals de maximumprijs).

Ergo: 1 januari wordt al krap.
pi_206174122
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:01 schreef Gerard-Joling het volgende:
Iemand al zicht op wanneer het prijsplafond ingaat? 1 november of 1 januari is namelijk een enorm verschil gezien de koude maanden november en december.
Er is nooit gesproken over een prijsplafond per 1 november.
Dus ga uit van op zijn vroegst 1 januari, de datum die door de overheid gecommuniceerd is.

Er is wat betreft het prijsplafond alléén gevraagd aan energieleveranciers om in november alvast het maandelijkse voorschot naar beneden bij te stellen, om huishoudens financieel wat lucht te geven.
pi_206174137
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb jij een glazen bol voor de overige 2 weken dan?
Ja. /remind me 31-10-2022
  zondag 2 oktober 2022 @ 10:17:41 #97
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206174192
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb jij een glazen bol voor de overige 2 weken dan?
De kans dat het binnen een week van 16 graden naar <5 gaat is wel erg klein natuurlijk.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206174346
twitter
pi_206174448
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 08:49 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Dat kun je in de Oxxio App zien

Menu => Producten

Daar staat bij mij:

Oxxio Gas LosVast
Oxxio Stroom LosVast
Bedankt, ik zie het ook staan.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 2 oktober 2022 @ 11:02:42 #100
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_206174674
Traditioneel biomassa en renewables zijn de toekomst, de rest is eindig, sterk vervuilend en daarmee een aanslag op de toekomst. Probeer deze grafiek maar eens 50 jaar door te trekken en bedenk dan hoeveel terrawattuur er dan links moet staan.

Wie nu nog niet begrijpt dat we roofbouw op de toekomst plegen is niet meer te redden eigenlijk. Wie nu nog niet begrijpt dat nucleair deze hoeveelheden niet gaat vervangen ook niet.

pi_206175149
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 07:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik verwacht dat uit de data zal blijken dat we ook heel succesvol zullen zijn met gas besparen. Het was immers idioot goedkoop en dus dacht niemand erover na. Nu wel!
Door al die heffingen en belastingen was het helemaal niet goedkoop.
pi_206175274
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 07:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik verwacht dat uit de data zal blijken dat we ook heel succesvol zullen zijn met gas besparen. Het was immers idioot goedkoop en dus dacht niemand erover na. Nu wel!
Maar nu krijgen we LNG uit de VS wat 10x(?) zo duur is ofzo?
  zondag 2 oktober 2022 @ 12:22:40 #103
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206175489
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:02 schreef mcmlxiv het volgende:
Traditioneel biomassa en renewables zijn de toekomst, de rest is eindig, sterk vervuilend en daarmee een aanslag op de toekomst. Probeer deze grafiek maar eens 50 jaar door te trekken en bedenk dan hoeveel terrawattuur er dan links moet staan.

Wie nu nog niet begrijpt dat we roofbouw op de toekomst plegen is niet meer te redden eigenlijk. Wie nu nog niet begrijpt dat nucleair deze hoeveelheden niet gaat vervangen ook niet.

[ afbeelding ]
Ik begrijp zoveel als dat er makkelijk een wo3 met kernbommen over energie wordt gestart dus dat er over 100 jaar een paar torretjes minder door de tuin kruipen is volgens mij de komende jaren het minste probleem waar mensen mee zullen zitten
  zondag 2 oktober 2022 @ 12:26:40 #104
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_206175521
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:22 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ik begrijp zoveel als dat er makkelijk een wo3 met kernbommen over energie wordt gestart dus dat er over 100 jaar een paar torretjes minder door de tuin kruipen is volgens mij de komende jaren het minste probleem waar mensen mee zullen zitten
Goh, zou er een relatie kunnen bestaan tussen die dreiging en mijn grafiekje? Jouw nageslacht wordt keihard genaaid door jouw soort kortzichtigheid. Maar ja, dat zijn ook maar torretjes in het grote geheel, dat begrijp ik.
  zondag 2 oktober 2022 @ 13:00:20 #105
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206175855
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:26 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Goh, zou er een relatie kunnen bestaan tussen die dreiging en mijn grafiekje? Jouw nageslacht wordt keihard genaaid door jouw soort kortzichtigheid. Maar ja, dat zijn ook maar torretjes in het grote geheel, dat begrijp ik.
Ik zie vooral een relatie tussen de groei van de wereldbevolking en jouw grafiekje. Ik heb nooit kinderen gewild dus voel ik me ook niet aangesproken door je plaatje
pi_206176056
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 02:51 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Hoe kan je bij Oxxio zien wat voor contract je hebt. :@ Want volgens mij heb ik een vast contract, naar wil het wel zeker weten.
In de online omgeving :P
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206176369
quote:
Beetje vreemd die suggestie aan het einde dat gas ooit nog zo goedkoop gaat worden als een paar jaar geleden. Vergeet dat nou maar.
pi_206177130
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
In de online omgeving :P
Ik heb het inmiddels gevonden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_206185767
Is het prijs plafond inmiddels rond?
pi_206190204
quote:
HAK stopt productie tijdelijk vanwege energiekosten: 'Appelmoes duurder'
https://nos.nl/artikel/24(...)en-appelmoes-duurder

Groenten- en peulvruchtenbedrijf HAK gaat de productie vanaf januari zes weken stilleggen. Met de huidige energieprijzen is het niet haalbaar om in de winter door te produceren, zegt de conservenfabrikant, die vooral bekend is van de glazen potten appelmoes, doperwten en bruine bonen.

"Het is niet alleen de hoge prijs, maar ook de onzekerheid, zegt directeur Timo Hoogeboom. "Vandaag is het twee euro voor een kuub gas, het is ook wel eens drie euro geweest. Wat het in januari of februari zal zijn weten we niet. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen blijven we dan dicht."
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 3 oktober 2022 @ 17:02:05 #112
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206190446
Ach ja dat kan er nog wel bij veel duurdere appelmoes

kunnen bedrijven niet gewoon wat meer interen i.p.v klakkeloos doorberekenen? dat gas-argument vind ik een beetje oud worden. bedrijven krijgen bij grootverbruik ook een volumekorting. kan me niet voorstellen dat HAK echt 2 of drie euro per kuub betalen net als wij, anders waren die glastelers tientallen jaren geleden al out of business
  maandag 3 oktober 2022 @ 17:03:07 #113
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206190457
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 17:02 schreef Gunner het volgende:
Ach ja dat kan er nog wel bij veel duurdere appelmoes

kunnen bedrijven niet gewoon wat meer interen i.p.v klakkeloos doorberekenen? dat gas-argument vind ik een beetje oud worden. bedrijven krijgen bij grootverbruik ook een volumekorting. kan me niet voorstellen dat HAK echt 2 of drie euro per kuub betalen net als wij, anders waren die glastelers tientallen jaren geleden al out of business
Eerst was het corona. Daarna Oekraïne. Daarna gas. Er is elke keer wel weer wat.
  maandag 3 oktober 2022 @ 17:30:20 #114
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206190672
Weet iemand waar je de consumentenprijs - dwz wat betaalt iemand uiteindelijk thuis all-in tax & reduction - van elektra en gas in Europa (per land) kan checken ?

Oea manier is of kan ik die data nu niet terugvinden. Ik heb wel een mooi overzicht van voor de crisis maar meer recent wordt het één en al donkerte (of je moet zwaar betalen voor data uit statista e.d.).
Ik zou toch zomaar denken dat er vast wel een actueel overzicht zou moeten zijn....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 3 oktober 2022 @ 18:05:15 #115
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206190994
quote:
7s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:23 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat wordt weer hamsteren
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  maandag 3 oktober 2022 @ 18:18:27 #116
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_206191106
Het is de schuld van de ACM!

quote:
Toezichthouder negeerde waarschuwingen overbelast elektriciteitsnet

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft jarenlang waarschuwingen genegeerd dat het elektriciteitsnet overbelast zou raken. De toezichthouder lette vooral op zo laag mogelijke kosten, waardoor het net onvoldoende werd uitgebreid.

De ACM had meer ruimte kunnen en moeten bieden voor investeringen, zeggen netbeheerders, onderzoekers en wetenschappers tegen Nieuwsuur. De ACM weerspreekt dat en benadrukt behoedzaam te hebben geopereerd om te voorkomen dat er onnodige investeringen werden gedaan.

Landelijk staan inmiddels meer dan 6700 bedrijven en maatschappelijke instellingen op een wachtlijst om aangesloten te worden op het net. Nieuwe aanvragen worden pas na maanden of zelfs jaren gehonoreerd. Dat remt de economische groei én de energietransitie: nieuwe bedrijvigheid komt niet van de grond en bestaande bedrijven kunnen niet uitbreiden of hun processen verduurzamen.

Dit had deels voorkomen kunnen worden als de ACM minder strikt op kosten had getoetst. Al in 2008 waarschuwt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat de energietransitie vraagt om forse investeringen in het elektriciteitsnet. Er zou volgens de onderzoekers "vooral gekoerst" zijn op efficiëntie en lage kosten, terwijl langetermijndoelen zoals duurzaamheid "minder aandacht dreigen te krijgen".

Op verzoek van de ACM zelf, onderzoekt PricewaterhouseCoopers een paar jaar later de rol van de toezichthouder in investeringen in het elektriciteitsnet. Ook dat rapport waarschuwt dat de manier waarop de toezichthouder investeringen beoordeelt, netbeheerders "geen prikkel geeft om in te spelen op verwachte toekomstige ontwikkelingen". Maar ook nu past de ACM zijn methode niet aan.

In 2013 wijzigt toenmalig minister Kamp van Economische Zaken zelfs de wet: de ACM moet naast 'kostendoelmatigheid' ook letten op leveringszekerheid, en het belang van duurzaamheid. Maar volgens Hans-Peter Oskam, directeur energietransitie van Netbeheer Nederland, bleef "de focus echt op een zo efficiënt mogelijke en zo goedkoop mogelijke energietransitie". "Wij zeiden toen al: let op, dit gaat een keer fout." Netbeheerders durfden het risico niet te nemen om het net uit te breiden, als zij daar mogelijk geen vergoeding voor zouden krijgen.

Alle experts die Nieuwsuur sprak, gaven aan dat de groei van duurzame energie sneller ging dan zelfs het meest optimistische scenario. Ook de lange doorlooptijd van vergunningen voor het aanleggen van kabels, verdeelstations en hoogspanningsmasten zorgt ervoor dat netbeheerders voorlopig achter de feiten blijven aanlopen. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. De starre houding van toezichthouder ACM heeft het gebrek aan netcapaciteit veel groter gemaakt, zeggen zij.

"We hebben ervoor gewaarschuwd", zegt André Jurjus, oud-directeur van brancheorganisatie Netbeheer Nederland. Hij spreekt van "institutioneel onvermogen" dat de ACM zo de nadruk is blijven leggen op kostenefficiëntie terwijl de gevolgen van de energietransitie steeds duidelijker werden.

De ACM zegt in een reactie dat het pas investeringen kan goedkeuren als zeker is dat aansluitingen van het uitgebreide net ook gebruikt worden "Wat belangrijk is, is dat er geen investeringen worden gedaan die achteraf niet nodig blijken te zijn", zegt ACM-voorzitter Snoep. "Daarvoor is het nodig dat eerst duidelijk wordt waar er precies behoefte aan aansluitingen is."

Die redenering van de ACM is "onzin", zegt André Faaij, hoogleraar en directeur energietransitie van onderzoeksorganisatie TNO. Hij wijst erop dat al jaren bekend is dat de energietransitie gepaard gaat met verregaande elektrificatie. "Dan moet je niet zeggen: we wachten tot er een aanvraag voor een aansluiting ligt, maar vooruitplannen. Nu is het net een fundamentele rem op de energietransitie, terwijl het juist een cruciale faciliterende factor moet zijn."

Strak plan

Toch houdt de ACM vast aan zijn huidige werkwijze. "Je kunt een euro maar een keer uitgeven", zegt voorzitter Snoep. "Doe dat dan op de plek waar het het meest van belang is om de energietransitie te bevorderen. En daarvoor moet je weten waar dat nodig is."

Zowel Faaij als de netbeheerders bepleitten een veel strakkere sturing vanuit het Rijk op de problemen met het elektriciteitsnet. "Wat wij nodig hebben is een strak plan waarin harde keuzes worden gemaakt exact waar en welke investeringen echt nodig zijn", zegt Oskam van Netbeheer Nederland.

Tot 2030 willen de netbeheerders 30 miljard euro besteden aan het verzwaren van het net. Daarvoor zijn wel 13.000 extra technisch geschoolde medewerkers nodig, en die mensen zijn niet makkelijk te vinden. Netbeheerders vrezen dat de vraag naar elektriciteit de komende jaren sneller zal groeien dan zij kunnen bijbouwen. De wachtlijsten zullen dan alleen maar langer worden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_206191235
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 17:02 schreef Gunner het volgende: kan me niet voorstellen dat HAK echt 2 of drie euro per kuub betalen net als wij, anders waren die glastelers tientallen jaren geleden al out of business
Gas op de groothandelsmarkt kostte afgelopen weken rond de ¤2,- er kuub of daarboven. Exclusief BTW en energiebelasting.
Dat is de prijs waarvoor grootverbruikers als energieleveranciers maar ook de grote industriële verbruikers en tuinders het gas voor inkopen. Tot pakweg anderhalf jaar terug schommelde die prijs rond de 20ct/m³.

De energiebelasting + ODE is voor consumenten 45ct per m³. Vanaf 170.000m³ per jaar kom je in een laag tarief voor energiebelasting van slechts een paar cent.
pi_206192732
Deze meneer heeft schijt. ~:)



"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!"

Bruno en zijn vrouw Riny beginnen standaard op 1 september met het versieren van hun huis. Dit jaar is daar niets aan veranderd. De lichtjeszee in hun huiskamer is alweer helemaal compleet. Er staan meerdere kerstbomen in de huiskamer, een exemplaar op de slaap- en logeerkamer en in de bar aan de achterkant van het huis. Buiten komen er nog exemplaren bij deze maand.

"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!", zegt Bruno resoluut. Toch beseft hij dat hij geluk heeft dat anderen niet per se hebben. Hij heeft namelijk voor de energiecrisis begon zijn energiecontract verlengd met vijf jaar.

https://www.1limburg.nl/n(...)nwege-energieprijzen
  maandag 3 oktober 2022 @ 20:22:11 #119
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206192917
quote:
11s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:11 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Deze meneer heeft schijt. ~:)

[ afbeelding ]

"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!"

Bruno en zijn vrouw Riny beginnen standaard op 1 september met het versieren van hun huis. Dit jaar is daar niets aan veranderd. De lichtjeszee in hun huiskamer is alweer helemaal compleet. Er staan meerdere kerstbomen in de huiskamer, een exemplaar op de slaap- en logeerkamer en in de bar aan de achterkant van het huis. Buiten komen er nog exemplaren bij deze maand.

"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!", zegt Bruno resoluut. Toch beseft hij dat hij geluk heeft dat anderen niet per se hebben. Hij heeft namelijk voor de energiecrisis begon zijn energiecontract verlengd met vijf jaar.

https://www.1limburg.nl/n(...)nwege-energieprijzen
Maare als dat vooral ledlampjes zijn, dan kost dat toch soberso niet veel?
pi_206192969
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:22 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Maare als dat vooral ledlampjes zijn, dan kost dat toch soberso niet veel?
Misschien niet, maar vind het wel behoorlijk aso als iedereen geacht wordt te minderen en hij als enige zijn goddelijke gang gaat met zijn miljoenen lampjes. :')
  maandag 3 oktober 2022 @ 20:35:49 #121
22565 asco
Los in deze tent
pi_206193103
quote:
7s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:26 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Misschien niet, maar vind het wel behoorlijk aso als iedereen geacht wordt te minderen en hij als enige zijn goddelijke gang gaat met zijn miljoenen lampjes. :')
Moet hij toch zelf weten? Zijn huis, zijn kosten.
pi_206193404
quote:
11s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:11 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Deze meneer heeft schijt. ~:)

[ afbeelding ]

"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!"

Bruno en zijn vrouw Riny beginnen standaard op 1 september met het versieren van hun huis. Dit jaar is daar niets aan veranderd. De lichtjeszee in hun huiskamer is alweer helemaal compleet. Er staan meerdere kerstbomen in de huiskamer, een exemplaar op de slaap- en logeerkamer en in de bar aan de achterkant van het huis. Buiten komen er nog exemplaren bij deze maand.

"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!", zegt Bruno resoluut. Toch beseft hij dat hij geluk heeft dat anderen niet per se hebben. Hij heeft namelijk voor de energiecrisis begon zijn energiecontract verlengd met vijf jaar.

https://www.1limburg.nl/n(...)nwege-energieprijzen
Ik weet zeker dat sommige van zijn buren gebaald zullen hebben.
pi_206193454
twitter
  Beste debater 2022 maandag 3 oktober 2022 @ 21:03:53 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206193462
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 21:03 schreef weetjewel5 het volgende:
[ twitter ]
Ze smachten waarschijnlijk naar een nieuwe Gottwald.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_206194712
Gas staat voor het eerst sinds 22 juli weer onder de 170 euro.
pi_206195008
Benieuwd met welk verhaal de aanbieders eind oktober komen als ze de nieuwe tarieven in laten gaan. "Aangezien Vandebron alles op het laatste moment inkoopt en daardoor in augustus/september op de piek moesten kopen."
pi_206195352
Ik ben per 30 oktober ook lid van de club! 😂

Het zou eigenlijk ingaan in de maand waarin het precies een jaar geleden is dat ik mijn laatste tariefsverandering heb gekregen (januari 2022). Maar de bom slaat al op 30 oktober in. Omdat ze van de ACM op hun kop hebben gekregen hebben ze iedereen maar even op het hoge tarief gezet. Mooi voorbeeld van “Iedereen komt aan de beurt.“ 🤮💩#eneco #ratten
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:05:50 #129
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206196188
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:55 schreef Kidjuh het volgende:
Benieuwd met welk verhaal de aanbieders eind oktober komen als ze de nieuwe tarieven in laten gaan. "Aangezien Vandebron alles op het laatste moment inkoopt en daardoor in augustus/september op de piek moesten kopen."
Ik gok op reserveren voor de komende maanden...

Het is natuurlijk raar dat ALLLE partijen precies op het verkeerde moment inkopen en dat niemand langere termijn contracten heeft.
Tot nooit .......
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:09:04 #130
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206196194
quote:
7s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:26 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Misschien niet, maar vind het wel behoorlijk aso als iedereen geacht wordt te minderen en hij als enige zijn goddelijke gang gaat met zijn miljoenen lampjes. :')
Misschien 's nachts even een bezoekje brengen met een schaar :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206196202
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 17:02 schreef Gunner het volgende:
Ach ja dat kan er nog wel bij veel duurdere appelmoes

kunnen bedrijven niet gewoon wat meer interen i.p.v klakkeloos doorberekenen? dat gas-argument vind ik een beetje oud worden. bedrijven krijgen bij grootverbruik ook een volumekorting. kan me niet voorstellen dat HAK echt 2 of drie euro per kuub betalen net als wij, anders waren die glastelers tientallen jaren geleden al out of business
Die betaalde 2 jaar geleden ook iets van 20ct per kuub nu zullen ze net onder de 2 euro zitten. Daarom passen veel bedrijven hun teeltschema aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door vipergts op 04-10-2022 07:55:18 ]
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206196386
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 07:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik gok op reserveren voor de komende maanden...

Het is natuurlijk raar dat ALLLE partijen precies op het verkeerde moment inkopen en dat niemand langere termijn contracten heeft.
Tijd voor transparantie in de markt waarbij er max. ¤x,xx bovenop de inkoopprijs mag worden gegooid i.p.v. dit cowboys gedrag. Uberhaupt bedrijven die de gok wagen om voor een boete te gaan van de overheid, in plaats van hun regels aan te passen mogen van mij op non actief.
pi_206196519
Weten we al tegen welke prijs de Nederlandse staat de eerste 1200 m3 gas gaat subsidiëren? Wat gaat de burger betalen voor de eerste 1200 m3 gas?
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:49:10 #134
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206196524
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:47 schreef zoost het volgende:
Weten we al tegen welke prijs de Nederlandse staat de eerste 1200 m3 gas gaat subsidiëren? Wat gaat de burger betalen voor de eerste 1200 m3 gas?
Ik weet ook niet waarom het zo lang moet duren.
Het is niet zo dat je tegenwoordig nog fysieke biljetten hoeft bij te drukken.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206196528
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:47 schreef zoost het volgende:
Weten we al tegen welke prijs de Nederlandse staat de eerste 1200 m3 gas gaat subsidiëren? Wat gaat de burger betalen voor de eerste 1200 m3 gas?
Volgens mij gaan ze vandaag details bekend maken van hoe de regeling eruit komt te zien. Oorspronkelijke plan was 1,50 euro per kuub.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:52:38 #136
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206196551
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:49 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Volgens mij gaan ze vandaag details bekend maken van hoe de regeling eruit komt te zien. Oorspronkelijke plan was 1,50 euro per kuub.
Dat gaat nu 2 euro per kuub worden de VVD kennende :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206196599
quote:
11s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:11 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Deze meneer heeft schijt. ~:)

[ afbeelding ]

"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!"

Bruno en zijn vrouw Riny beginnen standaard op 1 september met het versieren van hun huis. Dit jaar is daar niets aan veranderd. De lichtjeszee in hun huiskamer is alweer helemaal compleet. Er staan meerdere kerstbomen in de huiskamer, een exemplaar op de slaap- en logeerkamer en in de bar aan de achterkant van het huis. Buiten komen er nog exemplaren bij deze maand.

"Het Swalmer Kersthuis blijft gewoon. Ik laat me dat niet door de neus boren. Door niets!", zegt Bruno resoluut. Toch beseft hij dat hij geluk heeft dat anderen niet per se hebben. Hij heeft namelijk voor de energiecrisis begon zijn energiecontract verlengd met vijf jaar.

https://www.1limburg.nl/n(...)nwege-energieprijzen
Je zal toch godverdomme naast die sneukees wonen.

Van de andere kant ligt de lat dan al niet hoog, want Swalmen.
pi_206196745
Huize Alpeko is ook aan de beurt

Nu
0,48937 per kWh
2.24955 per m3

Per 2-11
0,79368 per kWh
3.17391 per m3

Eneco. Wel met de boodschap dat ze het over 3 maanden nog weer gaan herzien.
pi_206196793

Gaat de goede kant op *O*
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:28:42 #140
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_206196813
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:49 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik weet ook niet waarom het zo lang moet duren.
Het is niet zo dat je tegenwoordig nog fysieke biljetten hoeft bij te drukken.
Omdat ze te laat begonnen zijn. In het VK was alles afgelopen zomer al duidelijk, hier begonnen ze een paar weken terug pas met nadenken. Dat is het verschil tussen besturen (vooruitzien) en managen (op de zaak passen).
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_206196953
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 07:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik gok op reserveren voor de komende maanden...

Het is natuurlijk raar dat ALLLE partijen precies op het verkeerde moment inkopen en dat niemand langere termijn contracten heeft.
Je zou haast denken dat ze er allemaal dezelfde goede reden voor hebben, bijvoorbeeld dat de ACM de boetes voor overstappen kunstmatig laag heeft gehouden waardoor kortetermijndenken in de hand is gewerkt bij leveranciers en hun klanten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:57:37 #142
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206197033
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je zal toch godverdomme naast die sneukees wonen.

[..]
dat staat natuurlijk los van de energiekosten.......
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:04:54 #143
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206197086
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:18 schreef alpeko het volgende:
Huize Alpeko is ook aan de beurt

Nu
0,48937 per kWh
2.24955 per m3

Per 2-11
0,79368 per kWh
3.17391 per m3

Eneco. Wel met de boodschap dat ze het over 3 maanden nog weer gaan herzien.
De tering.
Die verhogen de prijs zodat ze straks lekker kunnen cashen als het prijsplafond er is? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:16:07 #144
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_206197160
Ik zit in een variabel contract bij GreenChoice.
Prijzen hier gaan nu naar:

3,51 euro per m3 gas.
1,05 euro per KWh
pi_206197195
Iemand er wel eens bij stil gestaan dat dit wellicht net zo een trucje word als de QR code?
Ik voorspel dat men ook het CO2 paspoort gaat koppelen, waarbij je bij laag CO2 verbruik je prijs plafond hoger mag liggen, read my lips :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206197203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:19 schreef raptorix het volgende:
Iemand er wel eens bij stil gestaan dat dit wellicht net zo een trucje word als de QR code?
Ik voorspel dat men ook het CO2 paspoort gaat koppelen, waarbij je bij laag CO2 verbruik je prijs plafond hoger mag liggen, read my lips :)
--> BNW
pi_206197220
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:22:24 #148
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206197228
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:19 schreef raptorix het volgende:
Iemand er wel eens bij stil gestaan dat dit wellicht net zo een trucje word als de QR code?
Ik voorspel dat men ook het CO2 paspoort gaat koppelen, waarbij je bij laag CO2 verbruik je prijs plafond hoger mag liggen, read my lips :)
Durf je daar een krat bier op te wedden?
Huilen dan.
pi_206197238
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Durf je daar een krat bier op te wedden?
Jup, binnen 1.5 jaar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206197250
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:19 schreef raptorix het volgende:
Iemand er wel eens bij stil gestaan dat dit wellicht net zo een trucje word als de QR code?
Ik voorspel dat men ook het CO2 paspoort gaat koppelen, waarbij je bij laag CO2 verbruik je prijs plafond hoger mag liggen, read my lips :)
Ja maar daar redden we dan wel de wereld mee dus dat is goed toch?
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:25:37 #151
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206197251
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:23 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jup, binnen 1.5 jaar.
Cool. Kratje pils naar keuze.

Staat genoteerd voor 1 mei 2024.
Huilen dan.
pi_206197524
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:16 schreef NaturalScience het volgende:
Ik zit in een variabel contract bij GreenChoice.
Prijzen hier gaan nu naar:

3,51 euro per m3 gas.
1,05 euro per KWh
:o valt het bij mij nog mee
pi_206197627
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:16 schreef NaturalScience het volgende:
Ik zit in een variabel contract bij GreenChoice.
Prijzen hier gaan nu naar:

3,51 euro per m3 gas.
1,05 euro per KWh
Ga je overstappen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:11:03 #154
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206197648
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:16 schreef NaturalScience het volgende:
Ik zit in een variabel contract bij GreenChoice.
Prijzen hier gaan nu naar:

3,51 euro per m3 gas.
1,05 euro per KWh
Dus ze gaan nog verder omhoog...

het was 3,44
en 1,04 (hoogtarief ivm laag tarief)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:13:57 #155
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_206197677
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ga je overstappen?
Heeft geen zin.
Al even gekeken... maar er zit nogal een 'stapboete' op overstappen momenteel. Als ik nu overstap naar Essent (bijvoorbeeld) betaal ik ongeveer dezelfde prijzen.
pi_206197691
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:13 schreef NaturalScience het volgende:

[..]
Heeft geen zin.
Al even gekeken... maar er zit nogal een 'stapboete' op overstappen momenteel. Als ik nu overstap naar Essent (bijvoorbeeld) betaal ik ongeveer dezelfde prijzen.
Wij zaten bij Greenchoice en zijn na de mededeling van deze tarieven meteen overgestapt, want er zijn wel degelijk goedkopere aanbieders (ook voor nieuwe klanten).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206197705
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:11 schreef BertV het volgende:

[..]
Dus ze gaan nog verder omhoog...

het was 3,44
en 1,04 (hoogtarief ivm laag tarief)
Misschien omdat ze alsnog overstag zijn gegaan en een termijn van 30 dagen aan gaan houden voor het aankondigen van prijswijzigingen? Wij krijgen hierdoor 20 dagen langer een laag tarief; dat moet natuurlijk op een of andere manier worden gecompenseerd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:19:14 #158
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_206197730
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij zaten bij Greenchoice en zijn na de mededeling van deze tarieven meteen overgestapt, want er zijn wel degelijk goedkopere aanbieders (ook voor nieuwe klanten).
Tips voor het overstappen?
pi_206197737
quote:
Je weet waar dat voor is?
pi_206197749
Wie heeft ervaring met leveranciers zoals ANWB en Nieuwe Stroom die dagprijzen hanteren?
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:22:03 #161
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206197753
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ga je overstappen?
Serieus?

Je hebt echt geen idee hoe de markt (*kuch*) nu werkt?
pi_206197765
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:19 schreef NaturalScience het volgende:

[..]
Tips voor het overstappen?
Dat is moeilijk te zeggen omdat het van je situatie afhangt. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206197779
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:22 schreef Zelva het volgende:

[..]
Serieus?

Je hebt echt geen idee hoe de markt (*kuch*) nu werkt?
Ja, want ik heb het zelf gedaan, overstappen. Greenchoice zit gewoon aan de erg hoge kant met de tarieven op dit moment. Waarom zou je tot het prijsplafond er komt de hoofdprijs betalen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206197789
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:21 schreef patrickt37 het volgende:
Wie heeft ervaring met leveranciers zoals ANWB en Nieuwe Stroom die dagprijzen hanteren?
@nostra
pi_206197843
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je weet waar dat voor is?
Ja nu voor boeren ja, maar ik ken de mensen die er nu bovenop zitten bij de Rabobank, dat doet mij sterk vermoeden dat ze met iets anders bezig zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206197853
Energiedirect variable tarieven. Gaan per 1 oktober omhoog naar:

Stroom: ¤ 0.49 per kWh
Gas: ¤ 1.97 per m3

Duur. Maar valt dus nog mee als ik de tarieven van sommigen anderen hier lees. Zal wel niet lang duren voordat het ook weer omhoog gaat, maar toch.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:31:40 #167
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_206197857
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is moeilijk te zeggen omdat het van je situatie afhangt. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen?
Ja.
Voldoende om mijn stroomverbruik per jaar (4000KWh) op ongeveer 0 KWh te krijgen.
Gasverbruik is dat van een gemiddeld huishouden. Dus wachten op het prijsplafond gaat behoorlijk lonen.
pi_206197907
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:31 schreef NaturalScience het volgende:

[..]
Ja.
Voldoende om mijn stroomverbruik per jaar (4000KWh) op ongeveer 0 KWh te krijgen.
Gasverbruik is dat van een gemiddeld huishouden. Dus wachten op het prijsplafond gaat behoorlijk lonen.
Dan is het denk ik handig dat je even naar de salderingsregeling van Greenchoice kijkt, die hier bijvoorbeeld wordt besproken. Voor ons vormde die de belangrijkste reden om over te stappen, nu ons vaste contract is afgelopen en we tussentijds met tariefwijzigingen te maken krijgen. Voor ons waren Engie en Vandebron aantrekkelijke opties, maar dat was 2 weken geleden. En wij nemen geen gas af, dus ik heb niet naar de gastarieven gekeken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:38:47 #169
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206197923
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:30 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja nu voor boeren ja, maar ik ken de mensen die er nu bovenop zitten bij de Rabobank, dat doet mij sterk vermoeden dat ze met iets anders bezig zijn.
ECB/DNB vind dat ook ‘groen’ nu tot hun portefeuille behoort. Dus sturing weg van milieu vervuilende industrie. Banken kijken bij indeling in risico sector hier ook al naar.

Die eerste opstap is al lang gezet
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206197969
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:31 schreef matigeuser het volgende:
Energiedirect
Dat is toch net als bij Essent uitgesteld tot 8 november?
pi_206198005
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:41 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat is toch net als bij Essent uitgesteld tot 8 november?
Daar heb ik nog geen bericht over ontvangen.
pi_206198023
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:44 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Daar heb ik nog geen bericht over ontvangen.
Staat wel op hun site

https://www.energiedirect(...)energieprijzen#intro
pi_206198041
quote:
Ah mooi zo, dankjewel.

Ik had al een bericht gestuurd naar ze dat ze niet 1 week voor de ingangsdatum de tarieven mogen wijzigen. Dus dat hebben ze al aangepast. Dank voor de link.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:47:18 #174
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206198057
Veel geld voor mijn "camping verbruik".

Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206198107
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:31 schreef matigeuser het volgende:
Energiedirect variable tarieven. Gaan per 1 oktober omhoog naar:

Stroom: ¤ 0.49 per kWh
Gas: ¤ 1.97 per m3

Duur. Maar valt dus nog mee als ik de tarieven van sommigen anderen hier lees. Zal wel niet lang duren voordat het ook weer omhoog gaat, maar toch.
Wij zitten ook bij Energiedirect en mijn collega toevallig ook. De tarieven die jij nu krijgt, hadden wij in augustus al en mijn collega had ook al lagere variabele tarievan voorgesteld gekregen per 1 oktober, dan wij.

Heeft iemand een idee waar dat verschil vandaan komt?
pi_206198299
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:51 schreef Friso89 het volgende:

[..]
Wij zitten ook bij Energiedirect en mijn collega toevallig ook. De tarieven die jij nu krijgt, hadden wij in augustus al en mijn collega had ook al lagere variabele tarievan voorgesteld gekregen per 1 oktober, dan wij.

Heeft iemand een idee waar dat verschil vandaan komt?
Energiebedrijven kopen in op de groothandelsprijzen op basis van klantprofielen en berekenen dat door. Het is totaal onduidelijk hoe die klantprofielen tot stand komen, maar logische variabelen lijken mij:
- Hoeveel verbruik je
- Hoe lang ben je al klant
- Vanaf wanneer is je contract afgelopen
Schimmig als de pest, maar daardoor ontstaan dus ook prijsverschillen tussen klanten die allebei op een variabel tarief zitten.
pi_206198722
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:10 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Energiebedrijven kopen in op de groothandelsprijzen op basis van klantprofielen en berekenen dat door. Het is totaal onduidelijk hoe die klantprofielen tot stand komen, maar logische variabelen lijken mij:
- Hoeveel verbruik je
- Hoe lang ben je al klant
- Vanaf wanneer is je contract afgelopen
Schimmig als de pest, maar daardoor ontstaan dus ook prijsverschillen tussen klanten die allebei op een variabel tarief zitten.
Hmmm precies wat je zegt, schimmig.

Om het verschil maar aan te geven van de tarieven die per 1 oktober werden gecommuniceerd:

Energie
Collega: 0,49
Wij: 0,62

Gas
Collega: 1,97
Wij: 2,31

We zijn ongeveer even lang klant, maar wij verbruiken bijna het dubbele per jaar. Je zou zeggen dat een hogere afname voor een lagere prijs zou moeten zorgen. Kennelijk werkt dat in de energiemarkt toch anders…
pi_206198791
Het is gewoon een verkopersmarkt geworden in plaats van een kopersmarkt. That's it.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206198806
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:51 schreef Friso89 het volgende:

[..]
Hmmm precies wat je zegt, schimmig.

Om het verschil maar aan te geven van de tarieven die per 1 oktober werden gecommuniceerd:

Energie
Collega: 0,49
Wij: 0,62

Gas
Collega: 1,97
Wij: 2,31

We zijn ongeveer even lang klant, maar wij verbruiken bijna het dubbele per jaar. Je zou zeggen dat een hogere afname voor een lagere prijs zou moeten zorgen. Kennelijk werkt dat in de energiemarkt toch anders…
Dat hangt ervanaf. Grootverbruikers betalen wel een ander tarief
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:03:44 #180
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206198845
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:47 schreef BertV het volgende:
Veel geld voor mijn "camping verbruik".

[ afbeelding ]
Het hangt natuurlijk ook af wanneer je je eindafrekening krijgt.
Als je die 1 december krijgt dan zeggen ze in weze: ja moet 500 euro bijbetalen. (had dus 40 euro per maand kunnen zijn).
Tot nooit .......
pi_206198853
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:25 schreef Heph844 het volgende:

[..]
@:nostra
Werkt voor mij prima. Echte test komt pas vanaf nu.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_206199186
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat hangt ervanaf. Grootverbruikers betalen wel een ander tarief
We zitten op 2.300 kuub gas en 9.000kwh (we hebben een elektrische auto). Volgens mij ga je vanaf 10.000kwh naar een ander tarief toe. Voor gas weet ik zo niet.
pi_206199341
twitter
pi_206199361
Nieuwe tarieven van Essent. Per 7-11.

Stroom ¤ 0,52943 per kWh
Gas ¤ 2,15138 per m³
pi_206199413
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Zou het nog steeds per 1-11 ingaan?
pi_206199446
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Je bent er snel bij, dank voor het delen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  roze dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:09:59 #187
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206199472
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Stroom toch geen 70 cent. _O_
Your beauty never ever scared me.
  roze dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:14:33 #188
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206199513
Your beauty never ever scared me.
pi_206199534
Die 70 cent was ook gewoon te hoog gesteld, vergeleken met gas.

Had ergens wel gedacht dat ze een aparte regeling zouden optuigen voor mensen zonder gasaansluiting, maar dat was kennelijk toch niet uitvoerbaar en hebben ze nu geprobeerd te ondervangen door de verbruiksgrens iets op te schuiven.

Zie nog niets terug over mensen met stadsverwarming en blokverwarming, ook wel benieuwd wat daar over besloten is.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:18:03 #190
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206199541
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:58 schreef Aurelius het volgende:
Nieuwe tarieven van Essent. Per 7-11.

Stroom ¤ 0,52943 per kWh
Gas ¤ 2,15138 per m³
aha. we gaan dus nu maandelijks verhogen?
pi_206199561
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:18 schreef Gunner het volgende:

[..]
aha. we gaan dus nu maandelijks verhogen?
Heeft te maken met de heisa over de 30 dagen vooraf informeren vermoed ik. Maar ik denk dat we - afhankelijk van de ingangsdatum van het plafond - inderdaad nog wel 1-2 wijzigingen kunnen verwachten.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206199677
Ben vooral benieuwd wat we gaan betalen voor de 1000 kWu die we waarschijnlijk boven het plafond gaan verbruiken. Vast een of ander krankzinnig tarief dat 5x boven het normale zit.

Gas daarentegen verbruiken we amper, had liever een korting gehad op het totale verbruik. Maar goed genaaid zullen we worden :)
blablablabla
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:53:35 #193
168739 Red_85
'echt wel'
pi_206199956
RTL, NOS en NU melden:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)gasrekening-gasprijs
https://www.nu.nl/economi(...)ning-na-kritiek.html
https://nos.nl/artikel/24(...)er-dan-eerder-gemeld

quote:
Voor gas geldt straks een maximumprijs van 1,45 euro per kubieke meter en voor stroom geldt maximaal 0,40 euro. Deze prijzen gelden tot een bepaald verbruiksplafond: voor gas maximaal 1200 kuub per jaar en elektriciteit maximaal 2900 kWh per jaar.
Dat lijkt mij een prima regeling gezien de bizarre markt prijzen van deze tijd.

Huishoudens zijn pittig gered op deze manier, nu het mkb nog.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:55:20 #194
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206199982
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:53 schreef Red_85 het volgende:
RTL, NOS en NU melden:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)gasrekening-gasprijs
https://www.nu.nl/economi(...)ning-na-kritiek.html
https://nos.nl/artikel/24(...)er-dan-eerder-gemeld
[..]
Dat lijkt mij een prima regeling gezien de bizarre markt prijzen van deze tijd.

Huishoudens zijn pittig gered op deze manier, nu het mkb nog.
Voor dit jaar ja. Maar er komt volgend jaar ook een winter, en die voorraden moeten dan aangevuld worden. Dit is (voor gas) voorlopig nog niet voorbij.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:00:12 #195
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206200024
Wat een lachertje die stroomprijs. Dat is 4ct lager dan mijn gemiddelde tarief dit jaar. Dus met 2 elektrische kachels verwarm ik nu mijn hele huis voor een habbekrats :D
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:03:10 #196
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206200066
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:00 schreef stinkie het volgende:
Wat een lachertje die stroomprijs. Dat is 4ct lager dan mijn gemiddelde tarief dit jaar. Dus met 2 elektrische kachels verwarm ik nu mijn hele huis voor een habbekrats :D
ach ja, scheelt me toch weer 55 cent per m3 gas.

wat me de laatste tijd opvalt dat jan en allemaal maar vind dat ze recht hebben op allerhande compensatie. vraag me af of dat op lange termijn een goed idee is
pi_206200088
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Voor dit jaar ja. Maar er komt volgend jaar ook een winter, en die voorraden moeten dan aangevuld worden. Dit is (voor gas) voorlopig nog niet voorbij.
Klopt, maar dan zijn we ook 9-12 maanden verder en kan het er natuurlijk een stuk anders uitzien (mbt de oorlog).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:07:15 #198
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206200106
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:05 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Klopt, maar dan zijn we ook 9-12 maanden verder en kan het er natuurlijk een stuk anders uitzien (mbt de oorlog).
mbt de oorlog ja, maar dat betekent niet dat rusland ineens weer vrolijk gas gaat leveren natuurlijk. Dus die (kunstmatige) schaarste zal blijven voorlopig.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:08:34 #199
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_206200114
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:53 schreef Red_85 het volgende:
RTL, NOS en NU melden:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)gasrekening-gasprijs
https://www.nu.nl/economi(...)ning-na-kritiek.html
https://nos.nl/artikel/24(...)er-dan-eerder-gemeld
[..]
Dat lijkt mij een prima regeling gezien de bizarre markt prijzen van deze tijd.

Huishoudens zijn pittig gered op deze manier, nu het mkb nog.
Gewoon alsnog een verdubbeling van de gasprijs voor mij en bijna x 3 voor de stroomprijs.

Ja, het valt mee. Nee, het is niet weinig. Ik ben gelukkig alleen dus kan het makkelijk betalen, maar kan me voorstellen dat er ook genoeg gezinnen gaan zijn die ook met dit plafond in de problemen gaan komen.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')