abonnement Unibet Coolblue
pi_205984880
Goed, hier verder met ons huisje op de Utrechste Heuvelrug O+

Een snelle recap:

Sinds 20 mei zijn we de nieuwe bewoners van een jaren 30 (1935) woning in behoorlijk 'authentieke' staat.
(Lees: gaskachels, 3mm dikke glazen in de kozijnen en geen isolatie, cv of moderne keuken. Wél een knaloranje elektrisch zonnescherm :+ )

De rechterhelft (of links vanuit het huis gezien, het is maar hoe je het bekijkt) van een tweekapper. Zo'n 91m2 oppervlak en 612m2 wildernis perceel.



Plattegronden in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het huis bevat veek authenieke details, zoals een granitovloer in de hal, plafonds met lijstwerk, paneeldeuren en zowel als in de voorkamer en eetkamer een betegelde schouw. O+
We gaan proberen zoveel mogelijk van dit soort kenmerken te behouden, maar ondertussen wel de boel wat te verduurzamen. Dat betekent dus soms concessies doen, in beide richtingen. Zoals hoeken van paneeldeuren moeten afzagen vanwege de dakisolatie ( ;( ), maar ook accepteren dat de hal beneden een enorme koudebrug blijft.

De foto's uit de oorspronkelijke OP ook even in een spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed, dat was de situatie.
Voor de laatste klusfoto's verwijs ik even terug naar het vorige topic. We sloten af met het storten van het schuimbeton op de begane grond :)

Het schuimbeton hardde uit en nadat ik de instructie had gekregen van de vloerenman om nog wat gaten aan de zijkanten (door de leidingen ontstaan) op te vullen met mortel, en twee openingen te maken naar de kelder toe.... is het vandaag tijd voor de vloerverwarming! *O*

Eerst werd het folie neergelegd, en de gaasnetten:

En terwijl de ene er in een razende vaart de buisjes aan vastmaakte (10cm hart op hart) ....





... plaatste de ander de verdeler in de kelder:


Bypass en thermostaatknop moeten er dus nog op, maar liggen al klaar voor de loodgieter.

Dus euh, nu hoop ik maar dat het gewoon goed is, want ik heb er verder weinig verstand van :D
Dit (en de schuimbetonleverancier) waren externe partijen, ingehuurd door het bedrijf dat de vloer doet. De eigenaar van dat bedrijf komt morgen de dekvloer (anhydriet) aanbrengen :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Candaasje op 15-09-2022 13:59:06 ]
pi_205984919
Er gaat even wat mis met de spoilers (scheelt weer scrollen, dus ik ga dat even proberen te fixen).

Wil een modje misschien dit topic reeksen aan K&W / Candaas gaat terug in de tijd: Anno 1935 ? O-)
pi_205993708
Vanochtend kwam ik terug van werk, en was de anhydriet dekvloer al zo goed als klaar 8-)
(Sorry buren...'t was vroeg, zo'n betonwagen in de straat :@ )





Nu 2 dagen drogen voordat we er weer op mogen lopen :) .

@gcjoel even een tagje voor jou, weet je wat je te wachten staat straks :P
pi_205994355
*O* Mooie dekvloer hoor!
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 12:33:30 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205999649
Strak!

Kan je ook wat vertellen over de keuze voor anhydriet?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205999725
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:32 schreef sigme het volgende:
Strak!

Kan je ook wat vertellen over de keuze voor anhydriet?
Naar wat ons verteld is, geleid het de warmte beter dan een zandcementdekvloer, wat fijn is in combinatie met de vloerverwarming. En je krijgt direct een heel glad resultaat wat meer makkelijk is met het leggen van de uiteindelijke vloerbedekking. (Wij gaan voor parket in voorkamer en eetkamer, en voor tegels in de keuken).

Anhydriet is overigens een restproduct van kolencentrales en wordt daarom uit Duitsland gehaald. Dat leerde ik vandaag pas :@
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die herkomst vind... enerzijds wel goed dat restproducten nuttig besteed kunnen worden... maar ja...kolencentrales..... :+
pi_205999803
Tenminste geen nucleair afval? :+
Resistance is futile.
pi_205999822
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:44 schreef Seven. het volgende:
Tenminste geen nucleair afval? :+
Zou dat genoeg warmte afgeven en dus voordelig zijn voor de energierekening? :P
pi_205999847
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:37 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Naar wat ons verteld is, geleid het de warmte beter dan een zandcementdekvloer, wat fijn is in combinatie met de vloerverwarming. En je krijgt direct een heel glad resultaat wat meer makkelijk is met het leggen van de uiteindelijke vloerbedekking. (Wij gaan voor parket in voorkamer en eetkamer, en voor tegels in de keuken).

Anhydriet is overigens een restproduct van kolencentrales en wordt daarom uit Duitsland gehaald. Dat leerde ik vandaag pas :@
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die herkomst vind... enerzijds wel goed dat restproducten nuttig besteed kunnen worden... maar ja...kolencentrales..... :+
Oh, ik had gedacht dat je misschien liever kalk had dan cement omdat cement echt grote milieubelasting geeft. Maar er spelen dus nog andere zaken mee. Ik had er nog nooit van gehoord, dus weer wat geleerd ^O^
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206000257
Top👍🏼 Lekker waterpas ook.
  vrijdag 16 september 2022 @ 20:00:38 #12
63722 z80
I fink you freaky
pi_206000857
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:37 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Naar wat ons verteld is, geleid het de warmte beter dan een zandcementdekvloer, wat fijn is in combinatie met de vloerverwarming. En je krijgt direct een heel glad resultaat wat meer makkelijk is met het leggen van de uiteindelijke vloerbedekking. (Wij gaan voor parket in voorkamer en eetkamer, en voor tegels in de keuken).

Anhydriet is overigens een restproduct van kolencentrales en wordt daarom uit Duitsland gehaald. Dat leerde ik vandaag pas :@
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die herkomst vind... enerzijds wel goed dat restproducten nuttig besteed kunnen worden... maar ja...kolencentrales..... :+
Vliegas. Werd bij de centrale in Nijmegen ook afgevangen om te hergebruiken.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_206008415
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:47 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, ik had gedacht dat je misschien liever kalk had dan cement omdat cement echt grote milieubelasting geeft. Maar er spelen dus nog andere zaken mee. Ik had er nog nooit van gehoord, dus weer wat geleerd ^O^
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de vloer en de keuze voor het materiaal aan mijn vriend heb overgelaten, dus zelf weinig verder onderzoek heb gedaan :@
De laag schuimbeton is natuurlijk ook niet bepaald vrij van milieubelasting helaas, maar het werd opwegen van alle voor- en nadelen van de verschillende methoden om de vloer te isoleren.
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 20:49:46 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206011038
Ziet er mooi strak uit ^O^ Ben benieuwd wat jullie van de vloerverwarming gaan vinden, hier is de eerste ervaring dat het behoorlijk comfortabel is O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206012184
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:20 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de vloer en de keuze voor het materiaal aan mijn vriend heb overgelaten, dus zelf weinig verder onderzoek heb gedaan :@
De laag schuimbeton is natuurlijk ook niet bepaald vrij van milieubelasting helaas, maar het werd opwegen van alle voor- en nadelen van de verschillende methoden om de vloer te isoleren.
Oh, dat schuimbeton had ik ook al nog nooit van gehoord, en wat googelen een tijdje geleden toen jij het mij introduceerde leerde mij dat dat behoorlijk nogal betere milieukeuze is dan een cementvloer.
En echt milieuvriendelijk wordt het natuurlijk niet, met huizenbouw in Nederland. Volgens mij proberen jullie heel goed om zo goed mogelijke keuzes te maken en dat maakt het extra leuk om te volgen ^O^
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206044264
Dat schilderijtje weet ook niet wat het ziet :D
  dinsdag 27 september 2022 @ 10:54:13 #17
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_206116496
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 09:18 schreef Candaasje het volgende:
Vanochtend kwam ik terug van werk, en was de anhydriet dekvloer al zo goed als klaar 8-)
(Sorry buren...'t was vroeg, zo'n betonwagen in de straat :@ )

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Nu 2 dagen drogen voordat we er weer op mogen lopen :) .

@:gcjoel even een tagje voor jou, weet je wat je te wachten staat straks :P
Ik heb dit helemaal gemist, maar _O_
Ik kijk er nog niet naar uit, wat een werk allemaal :o
pi_206271964
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 20:49 schreef MaJo het volgende:
Ziet er mooi strak uit ^O^ Ben benieuwd wat jullie van de vloerverwarming gaan vinden, hier is de eerste ervaring dat het behoorlijk comfortabel is O+
Het is heerlijk! O+ We moeten het nu natuurlijk steeds warmer stoken (en ondertussen staan alle ramen en deuren open om te ventileren :') Tot eind van de maand gelukkig nog een vast contract...) maar het was direct al heel fijn om niet meer in een kil huis binnen te komen! Na 1,5 week geen warm water te hebben ga je dat wel missen... en toen ook nog geen cv, en wel overal vocht door die vloer.... en dagenlang koud zeikweer..... brrr! :X

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 20:42 schreef Blues het volgende:
Dat schilderijtje weet ook niet wat het ziet :D
:D Dat zat ik toen ook al te bedenken. Schilderijtje is inmiddels van z'n haakje afgehaald, het behang in de voorkamer moet eraf :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 10:54 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Ik heb dit helemaal gemist, maar _O_
Ik kijk er nog niet naar uit, wat een werk allemaal :o
Het voelde minder als werk dan de keuken verder afwerken. Althans, het slopen van de vloer was natuurlijk wel een werkje, met ook al het kruien en scheppen van puin. En de leidingen en afvoeren aanleggen. En de gaten dichten. En het plastic aanbrengen. En gewoon weken in een zandbak leven....

.... maar toch, de vloer zelf werd voor ons gestord en de vloerverwarming werd ook aangelegd. Ik hoefde enkel toe te kijken :D
pi_206273371
Weer tijd voor een update 8-)

Terwijl de vloer droogde en de loodgieters de vloerverwarming kwamen aansluiten (en nog een waterleiding kwamen omleggen), we quick&dirty van oud materiaal van de gesloopte vloeren een verhoginkje voor de wasmachine in elkaar knutselden en een afvoer aanlegden, waardoor we weer zelf kunnen wassen.....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
....gingen we verder met de keuken!

Even een kleine terugblik:

toen we het kochten:
Enkelsteens buitenmuren, een schoorsteen die ongeveer uit elkaar donderde vanbinnen, een wespennest in het plafond, en een keukenblok dat z'n langste tijd wel had gehad. (Althans, het doet nu natuurlijk fantastisch dienst als onze buitenkeuken in de schuur 8-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdens het slopen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na het weghalen van de boiler (en dus ons warm water... ;( wel lekker voordelig zullen we maar zeggen :') ) werd het tijd om de boel weer op te gaan bouwen;

We begonnen met het maken van een gat in de gevel voor de afzuiging. Ik vreesde voor een hoop herrie en overlast voor de buren, maar we huurden goed materiaal en het was binnen 2 minuten gepiept 8-)

/url]


Voor de enkelssteensmuren (die met het raam/deur en de muur rechts waar ooit de kastjes hingen) hebben we PIRplaten geplaatst. Daarvoor moeten er natuurlijk wel eerst houten latten tegen de muren geplaatst worden. Toch nog best een werkje, want geen enkel stuk muur is recht/haaks/effen, en hoewel je veel kunt afstellen met plastic plaatjes ertussen wriemelen, hebben we ook nog wel wat gaten en sleuven eerst moeten dichten/uitvlakken met mortel. En er moesten nog wat elektradozen geplaatst worden in het muurtje tussen raam en deur. En de verroeste wapening in het plafond moest in de menie gezet worden. En.... nouja, dit soort dingetjes x2047 :P

Dus, quizvraag: wat heeft DIT ding met een verbouwing te maken?



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uitrachelen:



PIRplaten ertegenaan (eerst lijmen,vastschroeven en tussendoor PUR-ren tussen de platen )


..,Of zoals hier ontdekken dat je nooit meer fatsoenlijk een gat kunt uitvlakken met zo'n plaat ervoor, dus plaat er af, snel mortel er in proppen en dan weer plaat er terug op |:(



En dan is het, op de afwerking van de kozijnen na, klaar. We hebben bij de kozijnen/deuren het isolatiemateriaal 3cm weggesneden, zodat de gipsrand oversteekt. Daardoor kan je dan een dunnere plaat mooi tegenaan plaatsen waarbij je dus geen onbeschermd isolatiemateriaal tussen die platen krijgt.


Vervolgens gingen mijn vriend en zijn vader samen aan de slag met het plafond. De oude balken gingen eruit, en er werden twee 'nieuwe' oude vloerbalken (nog vanuit de woonkamer/eetkamer) over de breedte geplaatst. Hierop werden dan de nieuwe balken bevestigd. (30 of 40cm hart op hart als ik me niet vergis).



Ze bouwden ook een koof voor de inbouw-afzuigunit en een koof voor de afzuigpijp naar buiten. Het was nog even iets om over na te denken; gaan we heel het plafond verlagen (en dus geen extra stukje koof voor die pijp) of maken we het koofje net iets lager dan zou hoeven, zodat het gewoon zo de bedoeling lijkt geweest (itt tot een koofje van 5cm hoog, waardoor je meer een stom extra randje krijgt tegen het plafond aan).

Het werd dus de tweeed optie, want ik vond het plafond nog lager maken eigenlijk geen optie. De ruimte is nog steeds zo'n 2.50 hoog, maar het is geen grote ruimte en de aangrenzende eetkamer heeft het plafond op 3m zitten. Op de foto's verderop wordt dit verhaaltje duidelijker :+


De plafondplaten werden geplaatst, waarbij rekening werd gehouden met de spotjes (en deze blijven ook goed bereikbaar, mocht er eens eentje stuk gaan) en de ventilatie . Deze laatste loopt naar het oude schoorsteenkanaal. We gaan dat later verder oppakken als we de rest van het ventilatiesysteem gaan instaleren.
Ook de bedrading voor de ledstrips (op de planken naast de koof met afzuiging, en op de hoge kast in de hoek) werd aangelegd (en getest ;) Ooit eens in het vorige huis een complete wand weer kunnen losschroeven...)






In voorbereiding op de stucwerkzaamheden haalden we wat los stucwerk los van de wand. En dat onthulde een natte plek..... :{


buiten bleek het ook te spelen:


Bij wat uitvoeriger onderzoek werd de hemelwaterafvoer als schuldige aangewezen. Wel gelijk een dakdekker gebeld, die 2 dagen later gelukkig kon komen kijken.

....en over 3 weken een offerte kan uitbrengen, en over een half jaar tot driekwart jaar kan komen repareren en het dak kan komen dekken.

-O-

Dus we hebben maar met een pijpje, een stukje hout, een tie-wrap en wat teer de boel provorisch proberen te 'repareren' voor de korte termijn. Er loopt in elk geval nu wat minder water de muren in.

Afijn, de stucadoor kwam:






Nu is de boel aan het drogen, moeten we morgen even contact opnemen met de keukenzaak voor de precieze datum van plaatsing + inmeten blad, en zijn we ook vast wat winkels lansgegaan op zoek naar een houten vloer voor in de voorkamer/eetkamer.



We hebben morgen nog contact met de zaak van het kleine plankje vooraan, ik wil die graag in een wat groter geheel zien (hoe de planken op elkaar aansluiten e.d.) en een idee van de prijs krijgen :+
Mooie van dat kleine plankje is dat het hergebruikt hout is afkomstig uit Duisland en Nederland. Ik verwacht alleen dat het veel duurder is dan die andere vloeren, want herkomst en het heeft een iets dikkere toplaag. De twee andere vloeren van Life komen uit China. Vind ik qua herkomst mogelijk wat lastiger te verantwoorden. Wel beide erg mooie vloeren, waarbij ik wat sterker naar de rodere neig vanwege de warmte, in de ander zit net wat meer grijs/geel. (Het zijn echt crapfoto's, doet het hout echt gee recht. ).

Het lijkt in elk geval een eiken vloer, rustiek (dus met noesten) en mogelijk gerookt te gaan worden. Geen visgraat, geen whitewash, niet geborsteld of fijnbezaagd... dat alles weten we in elk geval al wel. Dus we komen er vast wel op korte termijn uit ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 10-10-2022 11:52:40 ]
pi_206273565
Goeie update Candaas en Candaas man👍🏼

Wat wit en ruim hè! als de stukadoor is geweest… *O*
  maandag 10 oktober 2022 @ 11:59:09 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206273574
Wow, wat een leuke update weer en wat maakt een goede stukadoor toch meteen veel verschil. Mooi strak! _O_
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206273756
Ja, in het echt is het nog gaver dan op de foto's O+

Heel aardige stucadoor trouwens, hij gaat over 2 weken verder met de rest van de kamers en hal beneden. Geeft ons mooi tijd om behang af te steken, hier en daar nog wat te metselen, een muurtje op te trekken achter de wc....
pi_206274051
Wat leuk om het proces te zien! Ik krijg er warempel een 'dat zou ik ook moeten kunnen'-gevoel bij en dat heb ik normaal niet in klustopics.

Had je je plannen voor de keuken al gedeeld? Ik ben vooral benieuwd wat voor tegels jullie nemen. De oude waren geweldig!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206274908
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:35 schreef Claudia_x het volgende:
Wat leuk om het proces te zien! Ik krijg er warempel een 'dat zou ik ook moeten kunnen'-gevoel bij en dat heb ik normaal niet in klustopics.

Had je je plannen voor de keuken al gedeeld? Ik ben vooral benieuwd wat voor tegels jullie nemen. De oude waren geweldig!
Behoorlijk veel is eigenlijk heel goed zelf te doen, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik vooral achter mijn vriend aanhobbel. Hij is degenen met het technisch inzicht, de wil om alles uit te zoeken en het lef om dit soort nieuwe dingen te proberen. Hij heeft vanuit huis ook altijd wel veel geklust met zijn vader, dat helpt ook wel.

Maar samen vormen we best een goed team 8-)

Ooit al wel eens denk ik... maar kan er wel weer eens een plaatje bij pakken. Ik heb niet heel veel fancy afbeeldingen van de keukenboer, want dit is er zo eentje die je vooral door de zaak meeneemt, dingen bespreekt, met pen tekent en dan een offerte opstelt in Comic Sans :+
(Maar goede ervaringen bij mijn ouders, vriendelijk zonder vooral te willen verkopen, denkt goed en geen idioot prijsstuntgedoe dus we vergeven hem dat maar ;) )

Plattegrond:



Onder het raam/naast het raam dus het aanrecht met uiteindelijk grote laden onder de kookplaat.
Kookplaat wordt een inductie van Siemens. En de kraan wordt een RVS Quooker (rond model), spoelbak wordt eveneens RVS, evenals de plinten. Fronten worden oud-eiken (fineer, massief kan ik niet betalen ;) ) met geborsteld grafiet grepen. Er komt aan het uiteinde naast de deur een witte 'stol' zoals dat heet, waarop het werkblad (lijkt) te rusten. Werkblad (5cm dik) wordt grijs keramiek. Planken naast de koof met de afzuigunit worden qua kleur hetzelfde als de fronten.


En dan de hoge kast aan de andere kant; links bovenin planken en onderin laden. Rechts koelkast (wat hoger model, anders moet vriend zover bukken) en dan daarboven een NEFF oven (waarbij je deur kunt inschuiven, dat is voor de veiligheid) en daarboven nog een kastje. Daar komt overigens geen handgreep op. Ook hier dus weer witte ombouw, hoewel niet volledig tot het plafond.


En tegels... ja goede vraag, die moeten we nog uitzoeken. Ik neig naar iets van Hollandse witjes ofzo, boven de kookplaat/tot onder de planken in elk geval. Maar misschien is iets met kleur ook wel erg mooi. (Vriend is daar wat huiveriger voor, die schildert liever een van de muren in iets van grijsblauw, de kleur die ook in de gang overal terug komt. )

De oude tegeltjes waren niet geheel mijn smaak, maar het was wel vakmanschap. Echt super strak gezet :Y
pi_206274922
oeps..
pi_206275015
De oude tegels zijn op zich ook niet mijn smaak, maar het geheel oogde heel zacht en aangenaam.

Leuk om je plannen te zien! De nieuwe keuken is best stoer en dan passen zulke tegels als de oude misschien minder goed. Ik ben benieuwd wat jullie gaan kiezen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206294960
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 14:00 schreef Claudia_x het volgende:
De oude tegels zijn op zich ook niet mijn smaak, maar het geheel oogde heel zacht en aangenaam.

Leuk om je plannen te zien! De nieuwe keuken is best stoer en dan passen zulke tegels als de oude misschien minder goed. Ik ben benieuwd wat jullie gaan kiezen!
Ja, het paste wel bij het beeld van de oude bewoonster; 92 jaar oud en al heel haar leven hier wonende O+

Qua kleur zou ik dan meer 'effen' gaan, geen patroontjes. Maar geen idee of dat iets is dat we weer snel zat zijn (en dat vervang je toch minder snel dan een verfje op de muur...)

We gaan proberen de keuken zowel moderne als een warme uitstraling te geven, dat het ook nog een beetje recht doet aan het huis. Helemaal full blown jaren 30 met tegeltjesspoelbak was eerst het idee maar hebben we toch laten varen. Daarom wel gekozen voor hout. En niet greeploos. (Kan ik bij een ander prachtig vinden hoor, maar ik vond het voor hier te strak).

Het DA koffiemolentje van mijn oma komt ook weer terug O+
pi_206295033
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:23 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja, het paste wel bij het beeld van de oude bewoonster; 92 jaar oud en al heel haar leven hier wonende O+

Qua kleur zou ik dan meer 'effen' gaan, geen patroontjes. Maar geen idee of dat iets is dat we weer snel zat zijn (en dat vervang je toch minder snel dan een verfje op de muur...)

We gaan proberen de keuken zowel moderne als een warme uitstraling te geven, dat het ook nog een beetje recht doet aan het huis. Helemaal full blown jaren 30 met tegeltjesspoelbak was eerst het idee maar hebben we toch laten varen. Daarom wel gekozen voor hout. En niet greeploos. (Kan ik bij een ander prachtig vinden hoor, maar ik vond het voor hier te strak).

Het DA koffiemolentje van mijn oma komt ook weer terug O+
Mooie plannen! Het is zoeken naar recht doen aan het oude huis, het huis naar het huidige tijdperk brengen en je eigen smaak inbrengen. Ons huis was nogal niksig en daardoor was er weinig om te behouden. Wat we konden behouden vonden we niet mooi (glasblokken) of moest er helaas uit (wenteltrap). We hadden wel voor een jaren '60 interieur kunnen kiezen, maar ik ben niet zo'n purist dat ik vind dat je je geheel moet voegen naar de tijd waarin het huis is gebouwd.

Hollandse witjes zijn waarschijnlijk altijd goed. Onze leverancier had tegels van Winckelmans en die vond ik zó mooi. Als ik tegels in een effen kleur zou nemen, dan zou ik het wel weten!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206295178
Weer enorme vorderingen gemaakt! Leuk om te zien en wat knap dat jullie zoveel zelf kunnen. En de keukenplannen worden nu inderdaad helemaal helder! Tof hoor. Ben benieuwd hoe duur de Duits/Nederlandse vloer is...
pi_206295203
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:45 schreef yinu het volgende:
Weer enorme vorderingen gemaakt! Leuk om te zien en wat knap dat jullie zoveel zelf kunnen. En de keukenplannen worden nu inderdaad helemaal helder! Tof hoor. Ben benieuwd hoe duur de Duits/Nederlandse vloer is...
Dankjewel!

Ik ga zo even langs de winkel, kijken of de vrouw des huizes er is ;) (Zij gaat over de verkoop, hij over het leggen en de technische details, begrepen we van onze buren.)
pi_206295287
Fijn, lokale leveranciers!
  woensdag 12 oktober 2022 @ 23:02:27 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206304768
Mooie update weer. Hard gewerkt!
Resistance is futile.
pi_206351752
Ik wilde nog even de verticale warmte-terugwin-buis showen. Althans, die hing er al, maar gisteren hebben we het laatste leidingwerk aangelegd (en ook alvast de afvoer voor de wastafel, hoewel deze nog niet aangsloten is. Dat komt pas wanneer we de badkamer gaan verbouwen) en vanmorgen konden we dan eens zien of we verschil merkten met douchen.


Die koperen buis dus, is de wtw-unit.

Zodoende gebeurde het dat ik poedelnaakt stond te wachten totdat vriendlief de warmtesensor gevonden en bevestigd had }:|

Maar het verschil was duidelijk te merken! Waar ik normaal de thermostaatkraan op zeker 38C zet om een aangename temperatuur te bekomen, kon ik het ding al heel snel naar de 30C terugdraaien. Het werd gewoon veel te warm :D .

De metingen beneden lieten zien dat het koude water met 17-18C werd aangevoerd, en dan via de WTW opgewarmd werd door het afgevoerde douchewater tot 25-26C.
pi_206354843
Wat een goede updates *O*
Spoilers!
pi_206355206
Mooi simpel systeem die WTW afvoer, had ik achteraf ook moeten doen bij mijn badkamer, ruimte genoeg voor gehad.

quote:
Maar het verschil was duidelijk te merken! Waar ik normaal de thermostaatkraan op zeker 38C zet om een aangename temperatuur te bekomen, kon ik het ding al heel snel naar de 30C terugdraaien. Het werd gewoon veel te warm
Maar dit zou toch niet mogelijk moeten zijn? De thermostaatkraan bepaald de uitgangs temperatuur onafhankelijk van de aanvoer temperatuur. (Tot op zekere hoogte natuurlijk.)
Bij een standaard mengkraan zou je het verschil iid wel merken.
Voorheen Post ID 101472
  maandag 17 oktober 2022 @ 19:10:11 #36
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_206355231
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 14:03 schreef Candaasje het volgende:

Maar het verschil was duidelijk te merken! Waar ik normaal de thermostaatkraan op zeker 38C zet om een aangename temperatuur te bekomen, kon ik het ding al heel snel naar de 30C terugdraaien. Het werd gewoon veel te warm :D .

De metingen beneden lieten zien dat het koude water met 17-18C werd aangevoerd, en dan via de WTW opgewarmd werd door het afgevoerde douchewater tot 25-26C.
Dan werkt jouw thermostaatkraan niet goed. Als de koude toevoer warmer wordt, dan moet ie de warme kraan knijpen en andersom
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_206357218
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 19:07 schreef Estate2 het volgende:
Mooi simpel systeem die WTW afvoer, had ik achteraf ook moeten doen bij mijn badkamer, ruimte genoeg voor gehad.
[..]
Maar dit zou toch niet mogelijk moeten zijn? De thermostaatkraan bepaald de uitgangs temperatuur onafhankelijk van de aanvoer temperatuur. (Tot op zekere hoogte natuurlijk.)
Bij een standaard mengkraan zou je het verschil iid wel merken.
Het ding is járen oud, dus mogelijk dat ie inderdaad niet goed functioneert. Ik zal de baas thuis eens vragen naar zijn ideeën, hij heeft meer verstand van dit soort zaken dan ik :D
pi_206357571
Thermomengkranen zijn vaak verrassend slecht, leert de ervaring.
Ik wil ‘s ochtends KOUD water, en ik ben niet de eerste die erachter komt dat een thermostaatkraan dat na verloop van tijd niet meer levert :?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206359096
Die wtw unit vind ik ook wel interessant. Zit er dus in die koperen buis een aan en afvoer? Waarbij afvoer aanvoer verwarmt?

Zodra mijn vrouw is bijgekomen van onze verbouwing tot nu (complete woning behalve de badkamers is inmiddels gedaan) gaan we de badkamers aanpakken. Ergens volgend jaar hoop ik.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:00:31 #40
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_206360785
Wat een updates _O_

Die WTW is ook echt interessant, maar ik ga me er maar niet in verdiepen. Ik kan het niet aan om nog een wens toe te voegen :D

Tegeltjes voor de keuken zijn van die handgemaakte (of look a like) erg leuk!
Hadden wij ook in onze vorige keuken, paste heel mooi bij de jaren 30 look.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:11:18 #41
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_206360895
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 00:05 schreef Sport_Life het volgende:
Die wtw unit vind ik ook wel interessant. Zit er dus in die koperen buis een aan en afvoer? Waarbij afvoer aanvoer verwarmt?
Ik heb 'm ook, bevalt uitstekend ^O^

Is idd een dubbelwandige koperen buis. Door de wat rare aansluiting van boven (of met een cycloon, of een aantal 45-graden koppelingen), wordt het afvoerwater als een draaikolk langs de wanden van de binnenste buis naar beneden geleid, waarbij koud aanvoerwater van beneden naar boven wordt opgewarmd met dat afvoerwater.
pi_206361387
Wauw, wat een verschil! Jullie zijn echt geweldig bezig!
pi_206361574
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 00:05 schreef Sport_Life het volgende:
Die wtw unit vind ik ook wel interessant. Zit er dus in die koperen buis een aan en afvoer? Waarbij afvoer aanvoer verwarmt?

Zodra mijn vrouw is bijgekomen van onze verbouwing tot nu (complete woning behalve de badkamers is inmiddels gedaan) gaan we de badkamers aanpakken. Ergens volgend jaar hoop ik.
Zoals Ai al zegt, inderdaad :Y Het principe is eigenlijk heel eenvoudig; dubbelwandige buis waarbij de binnenste de afvoer is. Buitenste wand bevat allemaal kleine kanaaltjes die het koude water naar boven, langs het afvoerwater voeren.

Het is ook niet moeilijk te installeren; zorgen dat het ding loodrecht hangt, een afvoer en 2 waterleidingen verbinden. Bij ons ziet het er nu iets ingewikkelder uit omdat we rechts een aparte afvoer voor de wastafel hebben gemaakt. (Dat is voor de toekomst, dan willen we die weg hebben van de wtw) en er loopt ook een waterleiding naar de wc.
pi_206361599
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 10:00 schreef gcjoel het volgende:
Wat een updates _O_

Die WTW is ook echt interessant, maar ik ga me er maar niet in verdiepen. Ik kan het niet aan om nog een wens toe te voegen :D

Tegeltjes voor de keuken zijn van die handgemaakte (of look a like) erg leuk!
Hadden wij ook in onze vorige keuken, paste heel mooi bij de jaren 30 look.
Ja, ik neig inderdaad naar zoiets qua tegeltjes! Misschien wel in een kleurtje, maar dat is wel weer zo tijdgevoelig. (Dan ben ik het over 5 jaar zat ofzo.... ik ken mezelf...). Maar dat geeft ook hopelijk weer een beetje dat warme, oude gevoel :Y O+
pi_206362934
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 14:03 schreef Candaasje het volgende:
Ik wilde nog even de verticale warmte-terugwin-buis showen. Althans, die hing er al, maar gisteren hebben we het laatste leidingwerk aangelegd (en ook alvast de afvoer voor de wastafel, hoewel deze nog niet aangsloten is. Dat komt pas wanneer we de badkamer gaan verbouwen) en vanmorgen konden we dan eens zien of we verschil merkten met douchen.

[ link | afbeelding ]
Die koperen buis dus, is de wtw-unit.

Zodoende gebeurde het dat ik poedelnaakt stond te wachten totdat vriendlief de warmtesensor gevonden en bevestigd had }:|

Maar het verschil was duidelijk te merken! Waar ik normaal de thermostaatkraan op zeker 38C zet om een aangename temperatuur te bekomen, kon ik het ding al heel snel naar de 30C terugdraaien. Het werd gewoon veel te warm :D .

De metingen beneden lieten zien dat het koude water met 17-18C werd aangevoerd, en dan via de WTW opgewarmd werd door het afgevoerde douchewater tot 25-26C.
Cool! Die wil ik ook nog gaan plaatsen. Is dit er een van technea? Hoeveel cm ruimte heb je voor deze nodig? Zegmaar hoe breed mag de koof zijn?

Officieel hoort er een inlaatcombinatie tussen de koudwaterleiding hè. ;) Om te zorgen dat er geen opgewarmd water terug de waterleiding in kan stromen.

Verder volg ik al een tijdje in stilte haha, leuk om te volgen!
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:55:24 #46
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_206365441
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:14 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Buitenste wand bevat allemaal kleine kanaaltjes die het koude water naar boven, langs het afvoerwater voeren.
Ik kende dit niet, maar hier in argentinie wordt er sowieso niet gelet op besparing in welke vorm dan ook |:( wat ik me wel afvraag: hier zit de halve douchekop verstopt na een jaartje ivm kalk, hoe gaat dat met "allemaal kleine kanaaltjes" waar je niet meer bij kan?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:48:51 #47
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206366810
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 16:55 schreef flipsen het volgende:

[..]
Ik kende dit niet, maar hier in argentinie wordt er sowieso niet gelet op besparing in welke vorm dan ook |:( wat ik me wel afvraag: hier zit de halve douchekop verstopt na een jaartje ivm kalk, hoe gaat dat met "allemaal kleine kanaaltjes" waar je niet meer bij kan?
Dit wordt veel toegepast in nieuwbouwhuizen hier.
1x per jaar komt er een mannetje langs die er een goedje in gooit en het werkt al 7 jaar perfect.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206367642
leuke update hoor ! erg benieuwd naar de rest
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_206381533
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 13:06 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Cool! Die wil ik ook nog gaan plaatsen. Is dit er een van technea? Hoeveel cm ruimte heb je voor deze nodig? Zegmaar hoe breed mag de koof zijn?

Officieel hoort er een inlaatcombinatie tussen de koudwaterleiding hè. ;) Om te zorgen dat er geen opgewarmd water terug de waterleiding in kan stromen.

Verder volg ik al een tijdje in stilte haha, leuk om te volgen!
Deze is van Itho Daalderop.
Met de beugels opgehangen komt ie zo'n 9-9,5cm uit de muur.

Ik heb het even nagevraagd bij vriendlief, over die inlaatcombinatie. Laten we het erop houden dat ' ie eigenwijs is }:| en bang was dat hetonderdeel stuk zou kunnen gaan.

Wat is precies het gevaar van terugstromend warm water? Koelt dat niet gewoon weer af? :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 16:55 schreef flipsen het volgende:

[..]
Ik kende dit niet, maar hier in argentinie wordt er sowieso niet gelet op besparing in welke vorm dan ook |:( wat ik me wel afvraag: hier zit de halve douchekop verstopt na een jaartje ivm kalk, hoe gaat dat met "allemaal kleine kanaaltjes" waar je niet meer bij kan?
We hebben hier gelukkig zacht water maar er schijnt ook WTW cleaner te bestaan. Ofzo. geen idee hoe en waar je dat dan in moet gieten, en of het dan ook in de toevoer terechtkomt. Ik kan op internet ook geen reviews vinden die het over kalkafzetting in die kanaaltjes hebben.

We gaan het meemaken.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 19:55:30 #50
63722 z80
I fink you freaky
pi_206391000
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 22:24 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Deze is van Itho Daalderop.
Met de beugels opgehangen komt ie zo'n 9-9,5cm uit de muur.

Ik heb het even nagevraagd bij vriendlief, over die inlaatcombinatie. Laten we het erop houden dat ' ie eigenwijs is }:| en bang was dat hetonderdeel stuk zou kunnen gaan.

Wat is precies het gevaar van terugstromend warm water? Koelt dat niet gewoon weer af? :)
[..]
We hebben hier gelukkig zacht water maar er schijnt ook WTW cleaner te bestaan. Ofzo. geen idee hoe en waar je dat dan in moet gieten, en of het dan ook in de toevoer terechtkomt. Ik kan op internet ook geen reviews vinden die het over kalkafzetting in die kanaaltjes hebben.

We gaan het meemaken.
Grootste probleem voor de bewoners is legionella gevaar. Of de terugslagklep bij wet verplicht is in woningen weet ik niet. In industrie wel.

En kalkafzetting in een leiding onder druk is minimaal. Anders zouden de leidingen vanaf de verwarmingsketel ook dicht raken. Hier een tijdje terug leidingen van ruim 50 vervangen. Dikwandig staal wat ruw is van binnen. Ja daar zat wat aanslag in. Maar niet heel veel.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_206603811
*Schop*

Er is hier tussen de bedrijven door toch redelijk wat gebeurd.

- Spouwmuurisolatie is aangebracht
- Stucadoor heeft de hele benedenverdieping gladgetrokken
- Houten vloer is besteld
- Meterkast is vervangen
- Muren en plafond in de keuken zijn gewit
- Keuken is geleverd en geplaatst.

Althans, wat die laatste betreft, het blad (grijs keramiek) moet nog komen (is vandaag ingemeten) en de oven moet ook nog geleverd worden. (Leveringsproblemen)
En wij zelf moeten dan nog de witte wandjes ('stollen') maken. En de afvoer aansluiten op het riool zodat we de vaatwasmachine ook echt aan kunnen gaan sluiten. En een vloer en wandtegels gaan uitzoeken.
En nog 1073 kleine klusjes...

Maar hey, er is progressie. We gingen van dit doolhof:



Naar toch al een soort van keuken:




Doorgang naar de tuindeur blijft ook ruim genoeg voor ons, ondanks dat er dus nog witte ombouwen/stol komen aan zowel de kopse kant van het lage gedeelte, als dus om de hoge kast.


Nog een paar weken en ik kan 's ochtends koffie/thee pakken zonder eerst mezelf in ochtendjas via de tuin naar de schuur te begeven. Toch wel lekker in de winter, hoewel ik gek genoeg al een beetje gehecht ben aan onze schuurkeuken :D
pi_206603871
O+ O+ O+
Spoilers!
  dinsdag 8 november 2022 @ 17:17:26 #53
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_206604004
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:58 schreef Candaasje het volgende:
*Schop*

Er is hier tussen de bedrijven door toch redelijk wat gebeurd.

- Spouwmuurisolatie is aangebracht
- Stucadoor heeft de hele benedenverdieping gladgetrokken
- Houten vloer is besteld
- Meterkast is vervangen
- Muren en plafond in de keuken zijn gewit
- Keuken is geleverd en geplaatst.

Althans, wat die laatste betreft, het blad (grijs keramiek) moet nog komen (is vandaag ingemeten) en de oven moet ook nog geleverd worden. (Leveringsproblemen)
En wij zelf moeten dan nog de witte wandjes ('stollen') maken. En de afvoer aansluiten op het riool zodat we de vaatwasmachine ook echt aan kunnen gaan sluiten. En een vloer en wandtegels gaan uitzoeken.
En nog 1073 kleine klusjes...

Maar hey, er is progressie. We gingen van dit doolhof:

[ link | afbeelding ]

Naar toch al een soort van keuken:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Doorgang naar de tuindeur blijft ook ruim genoeg voor ons, ondanks dat er dus nog witte ombouwen/stol komen aan zowel de kopse kant van het lage gedeelte, als dus om de hoge kast.
[ link | afbeelding ]

Nog een paar weken en ik kan 's ochtends koffie/thee pakken zonder eerst mezelf in ochtendjas via de tuin naar de schuur te begeven. Toch wel lekker in de winter, hoewel ik gek genoeg al een beetje gehecht ben aan onze schuurkeuken :D
Ziet er al mooi uit! Waarom geen houten plaat op de keuken tijdelijk kun je alvast binnen koken en koffie zetten
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_206604108
Fraai zeg! De vlammen in het hout lopen ook mooi door in bijv. de laden onder de kookplaat!
Doe je ook een vensterbank van het keramiek van het aanrechtblad?
  dinsdag 8 november 2022 @ 17:32:38 #55
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206604114
Begint zowaar op een keuken te lijken. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 8 november 2022 @ 19:16:32 #56
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206605408
Mooi dat hout O+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206605572
Haha..is dat blokje op de grond om de deur tegen te houden?
AnneX kijkt naar deuk in vers stucwerk. <O)
pi_206607248
Wat een mooie warme keuken
We have far more in common than that which devides us..
  dinsdag 8 november 2022 @ 20:49:06 #59
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_206607355
Woah!! dat ziet er zo veel beter uit dan de oude keuken! tof hoor! _O_
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_206607655
Ohhh mooie fronten zeg! O+
pi_206610566
Mooie vooruitgang! Leuke oplossing ook met de plankjes boven het aanrecht in de hoek. Maakt het geheel luchtiger en de noodzakelijke koof van de afzuiging een stuk logischer eruit zien.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2022 17:31 schreef AnneX het volgende:
Fraai zeg! De vlammen in het hout lopen ook mooi door in bijv. de laden onder de kookplaat!
Doe je ook een vensterbank van het keramiek van het aanrechtblad?
Ik zie bij de bovenste 2 lades juist een herhalend patroon. :@
Dat is bij onze pvc vloer nog steeds een van mijn grootste ergernissen, dat ze platen met dezelfde print soms naast elkaar hebben gelegd.

Maar de frontjes zien er wel stoer uit! Hoe is de oppervlaktestructuur? Glad of een textuurtje?
  Moderator woensdag 9 november 2022 @ 09:44:02 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  woensdag 9 november 2022 @ 11:42:50 #63
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_206612263
mooie keuken! ben heel benieuwd naar het blad erbij! *O*
pi_206612715
Dat wordt mooi! Leuke fase dit, opbouwen... en daarna inrichten!
pi_206615036
Dank allen voor de leuke reacties! :*

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 17:17 schreef SV-tje het volgende:

[ link | afbeelding ]
Op zich zouden we het koffiezetapparaat ook al gewoon binnen kunnen zetten op de werk/leefkamer :P
Vriend is bang voor spetters in de nieuwe laden... Dus ach..we wachten het nog maa even af.
Die paar weken extra maakt ook niet meer uit :D

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2022 17:31 schreef AnneX het volgende:
Fraai zeg! De vlammen in het hout lopen ook mooi door in bijv. de laden onder de kookplaat!
Doe je ook een vensterbank van het keramiek van het aanrechtblad?
Vensterbank weten we nog niet, misschien houden we die wel gewoon wit gestuct. Hoewel we dat deel pas echt netjes kunnen afwerken als het nieuwe glas er in is gezet en de kozijnen hersteld zijn :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2022 19:26 schreef AnneX het volgende:
Haha..is dat blokje op de grond om de deur tegen te houden?
AnneX kijkt naar deuk in vers stucwerk. <O)
:Y Goed gezien

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:54 schreef archito het volgende:
Mooie vooruitgang! Leuke oplossing ook met de plankjes boven het aanrecht in de hoek. Maakt het geheel luchtiger en de noodzakelijke koof van de afzuiging een stuk logischer eruit zien.
[..]
Ik zie bij de bovenste 2 lades juist een herhalend patroon. :@
Dat is bij onze pvc vloer nog steeds een van mijn grootste ergernissen, dat ze platen met dezelfde print soms naast elkaar hebben gelegd.

Maar de frontjes zien er wel stoer uit! Hoe is de oppervlaktestructuur? Glad of een textuurtje?
Ja, die plankjes vinden wij ook wel geslaagd. In het eerste ontwerp stonden bovenkastjes, maar dat wordt in zo'n klein hokje veel te vol en donker. en opbergruimte hebben we toch meer dan genoeg nu, die laden zijn echt giga.

En er zit inderdaad een herhalend patroon in. Helaas wel, maar dat we dat risico liepen wisten we. Het is vooral een herhalende noest die het verraadt }:| , de rest van de nerven loopt vrij mooi in elkaar over. Gelukkig is dat de enige herhaling die ik heb kunnen ontdekken.

Fronten hebben een ruwe structuur :)

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 11:42 schreef gcjoel het volgende:
mooie keuken! ben heel benieuwd naar het blad erbij! *O*
Ja wij ook! Het is een iets dikker blad (6cm), dus dat heeft toch ook weer grote invloed op het hele aanzicht verwacht ik. :Y
pi_206615940
Mooi! Warm!
pi_206615985
Mooi! Wel jammer van de herhaling. Was wel fijn geweest als dat in ieder geval niet naast elkaar had gezeten, zoals bij de lades en de kastjes onder de gootsteen. Wel heel benieuwd naar de stollen erbij, dat gaat het vast helemaal afmaken.
  woensdag 9 november 2022 @ 19:56:01 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206616993
Mooie keuken hoor 8-)
Resistance is futile.
pi_206617925
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:52 schreef Myraela het volgende:
Mooi! Wel jammer van de herhaling. Was wel fijn geweest als dat in ieder geval niet naast elkaar had gezeten, zoals bij de lades en de kastjes onder de gootsteen. Wel heel benieuwd naar de stollen erbij, dat gaat het vast helemaal afmaken.
Onder de gootsteen was me nog niet eens opgevallen. :D moet zeggen dat het in het echt ook wat minder storend is dan op de foto gelukkig :)

Was een risico met dit soort fronten. (Het budget hield ook wel ergens op, dus handgemaakt oid zit er dan ook niet in natuurlijk).
Maar ik geloof wel dat ik er mee kan leven. In elk geval beter dan met het herhalende tegelpatroon wat we in het vorige huis hadden :P
pi_206618662
quote:
7s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:45 schreef Candaasje het volgende:
Onder de gootsteen was me nog niet eens opgevallen. :D moet zeggen dat het in het echt ook wat minder storend is dan op de foto gelukkig :)

Was een risico met dit soort fronten. (Het budget hield ook wel ergens op, dus handgemaakt oid zit er dan ook niet in natuurlijk).
Maar ik geloof wel dat ik er mee kan leven. In elk geval beter dan met het herhalende tegelpatroon wat we in het vorige huis hadden :P
Wij hebben het hier ook met tegels, dat is inderdaad flink wat stappen erger, haha. Nu zijn het natuurlijk ook alleen de frontjes waar je op kunt letten, straks in het geheel valt het vast niet meer op.

Ik vind het wel tof hoe je halve keuken al zo'n knusse uitstraling heeft. O+ Gaat een heerlijk plekje worden.
pi_206989481
Goed.... ik hou deze update redelijk (voor mijn doen) beknopt, want hoewel nog her en der kleine klusjes (verlichting kelder op sensor e.d.) hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met schuren, voorstrijken en schilderijen. En dat x weetikveelhoeveel.

Alle plafonds werden schoongemaakt (minstens 50 jaar vuil...), voorgstreken en gewit (waarbij er hier en daar ook nog wat aangestreken moest worden. Gelukkig geen sprake van veegvast, dat schijnt een ramp te zijn want dan kom je plafond gewoon naar beneden zetten). Ook de muren werden gepoetst en in de voorstrijk gezet.

Ik zal jullie niet vervelen met teveel witte, rommelige foto's :D Maar toch nog even voor het contrast met later ..... O-)



We boorden (voor het witten van de plafonds) ook nog een gat in de voorkamer voor het venilatiesysteem. Ondergetekende wil namelijk een houtkachel, dus het oude rookkanaal is dan niet meer beschikbaar. In de eetkamer willen we deze wel gebruiken voor het aanleggen van de ventilatie :)

Dus we schermden een beetje de boel af:


Huurden een diamanboor met een statief en een waterstofzuiger.....

En boorden via de inbouwkast op de slaapkamereen gat naar beneden, waardoor we dus nu als aandenken een nieuwe deurstopper hebben :+


Goed, afijn, best indrukwekkend/leuk voor ons KlusNews's om te doen, minder spectaculair voor het topic :P

Dus we bouwden ook de witte 'stollen' voor de keuken. Die gingen ongeveer 4x in de verf (waterafstotend MDF, maar het zuigt alsnog als een gek) en na plaatsen nog een keer met afneembare verf.



En dan krijg je dus dit, voor:


en na:


en voor:


en na:


En toen werd het dus tijd voor kleur in de kamers. De hal blijft eigenlijk zo goed als dat 'ie was qua kleuren.
De voorkamer heeft de kleuren gekregen die we 10 jaar geleden zochten voor onze slaapkamer - maar wat niet echt lekker uit de verf kwam...(pun intended)- en de eetkamer heeft de kleuren van onze oude woonkamer gekregen.
Dus eigenlijk zijn we gewoon heel conservatief en lekker in onze comfortzone gebleven :D

Veel van de foto's zijn wel genomen met kunstlicht (bouwlamp) want het was de afgelopen dagen natuurlijk triest grauw weer. Maar vooruit, het duurt nog wel even voordat het weer lichter wordt/ik overdag vrij ben, dus bij deze:

De voorkamer, we begonnen met een lichte basis omdat je met helemaal wit geen contrast meer had met het plafond/de plafondlijsten. Het heeft iets weg van de bekende Early Dew, maar is iets groener/minder grijs.
(Het is gull feather van Histor)




De tweede foto verraadt eigenlijk al een beetje wat we wilden doen; de lambrisering van de hal als het ware doortrekken naar de eetkamer. Dat deden we met een iets donkerdere tint (Olden Days Histor):


Doorkijkje naar de keuken O+


Lilluke groothoeklens, maar dat geef even een overzihct:


En omdat we heel graag een derde, nog donkerdere kleur bij de rest wilden betrekken en niet als los vlak in de ruimte wilden...en we gewoon een beetje aan het improviseren waren en vriend dol is op geometrische vormen.... (en we vast beinvloed zijn geraakt door VT wonen en de topics hier..... ) gingen we nog even los met diep donkergroen (kleurnaameven kwijt, Renulac verf)



Achteraf gezien hadden we die baan op de lange zijde ook wel gewoon recht kunnen maken in plaats van schuin, maar ach, hij zit er wel lekker strak op :D

Dus dat is de eetkamer. De voorkamer zijn we minder los gegaan met kleurvlakken, maar hebben we gewoon voor een aanwezig kleurtje gekozen 8-)

Terra it is:

(of nouja, 'Madagascar' . Want net zoals de donkere muur in de slaapkamer afkomstig uit de brouwsels van onze algenverfmengers uit Frankrijk!)



De twee andere muren zijn dan wel lichter (ook algenverf.... ):


De witte kozijnen, witte hoge plinten en de warme eikenhouten vloer mogen jullie er zelf nog even bij verzinnen.
Tot 12 december dan, want dan komen zowel de vloer als de rest van de keuken. (Goede timing... de vloerenman weet ervan en gaat gewoon in de voorkamer beginnen.)

Tot zover..... .to be continued....
pi_206989591
Wat ziet het er gaaf uit. Die keuken _O_ en vooral ook dat groen in de eetkamer
We have far more in common than that which devides us..
  woensdag 7 december 2022 @ 22:56:02 #73
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206989609
Het wordt echt heel mooi. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 7 december 2022 @ 23:49:42 #74
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_206990097
Prachtig idee van de doorlopende lambrizering. ❤️
Het wordt een heerlijk, warm huis.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_206990620
Heerlijk kleurrijk gedurfd 😎 schilderwerk _O_
pi_206991017
O+
Spoilers!
pi_206992622
Wauw, veel werk verzet! Wordt prachtig. Ik houd van de kleurtjes O+
pi_206993214
Mooi *O* Mooi *O* Mooi *O*
  donderdag 8 december 2022 @ 12:54:28 #79
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_206993230
OMG die kleuren! _O_
ik vind het schuine van het donkergroene juist tof O+
heel leuk gedaan zo.
  donderdag 8 december 2022 @ 12:59:16 #80
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_206993311
Erg mooi! En die kleuren horen m.i. gewoon bij zo'n type huis.
pi_206994332
O+
pi_206994722
Gave kleuren zeg! Heel mooi _O_
pi_206995122
Wow, wat een kleurtje met een ruimte kan doen O+
pi_206997682
Mooie kleuren hoor :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207001065
Een plaatje, de eetkamer. En ik vind jullie erg stoer met de diamantboor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207039414
Thnx allen O+
We zijn er zelf heel blij mee. En ik ben straks zo benieuwd hoe het met de vloer wordt! (Nog één nachtje slapen….)

Ik kan overigens ook enorm genieten van lichte interieurs, maar vriend en ik zijn daar niet zo geschikt voor. /teamsloddervos. En we houden gewoon van kleur :D

Nu proberen de juiste kleur voor de gang te vinden. De eerste muurverf (dolfijn van perfection) bleek te blauw, de tweede (early dew) weer net te groen. Precies ertussen zo goed zijn, dus we gaan die twee eens mengen. En dan eens langs de verfwinkel hier om te zien of we er ook een beetje gelijkende houtlak in kunnen vinden voor de deuren en de bovenkant leuning. Het is een oude grijsgroenblauwe kleur die niet meer te vinden is.


En als morgen ook het aanrechtblad ligt, ga ik jullie vragen om mee te helpen denken met de tegels erboven. Vooral tot hoever we ze zullen laten lopen. (Qua stijl denk ik aan oude witjes) :)

Bijna weer binnen koken *O*
  zondag 11 december 2022 @ 21:18:33 #87
4330 PJ
Tja.....
pi_207089130
quote:
Oeh, we zaten al te mopperen dat we een colorpicker nodig hadden in ons leven, maar dat bestaat dus echt :D
Wel prijzig nog enkel voor de hal.

Ik ga zo even kleurstalen vragen bij de verfwinkel hier verderop voor de kozijnen.
pi_207089349
Ohja, waar ik voor kwam.

Het aanrechtblad is geplaatst, de randen zijn gekit ( de kookplaat werkt, de Quooker maakt inmiddels overuren......... kortom: we kunnen weer binnen koken *O*

(wat erg prettig is, want onze campinggaz-tankjes denken bij deze temperaturen 'Tabee! :W ' en ik stond van de week bijna huilend van de pijn in mijn klauwen binnen tussen het snijden van de paprika's door op te warmen :') Pizza hadden we de dag ervoor al op dus ik durfde ook niet weer naar de Italiaan, hij kent me al bij naam/bestelling :+ ...)

Nu dus nog wel op zoek naar tegeltjes/vloertegels, plinten plaatsen, de verlichting vastzetten op de plankjes/hoge kast..de kastindeling goed gaan bepalen, bakkeleien over de plaats van de handdoekhaakjes... et cetera, enzovoorts en zo verder.... genoeg te doen dus, maar dat is ook wel weer leuk.



(groothoeklens)


Op dezelfde dag werd ook begonnen aan de houten vloer O+
Het is dus 'reclaimed wood' , afkomstig van oude balken/vloeren uit Duitsland en Nederland, en het betekent dat ongeveer 'alles' qua oneffenheid (noesten, spijkergaatjes, oude holletjes van insecten, spint, fijnbezaagd, etc.) er in mag zitten.

Het is qua tint een vrij warme vloer, maar het wisselt natuurlijk ook met lichtinval e.d. Het is op dit moment in de eetkamer vrij donker en het gele glas heeft ook invloed, en in de voorkamer staat de zon en weerkaatsen de terra muren.

Voorkamer:





Eetkamer:






Tot slot nog een paar detailfoto's van enkele oneffenheden. Ik vind het vooral heel gaaf dat grote noesten wel deels zijn opgevuld, maar niet helemaal tot de rand. (Dat zagen we bij heel veel vloeren wel, en dan krijg je dus opeens een zwart tot grijze vlek zonder diepte).







Er is dus op het moment niks heerlijkers dan kopjes thee te drinken met je billen op de verwarmde vloer, met het gezicht in het zonnetje *;
pi_207089506
Prachtig, je vloer! Het wordt zo mooi O+
pi_207089513
Mooie vloer! ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207089735
Heel mooi :Y
pi_207089949
Heerlijk sfeervol zeg O+
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_207090804
Mooi hoor candaasje! de eetkamer is mijn favoriet O+
Wanneer mogen de meubels er nu in dan?

oh, en over die net-niet-helemaal-opgevulde oneffenheden. ben je niet bang dat je daar enorm je teen aan gaat stoten ofzo ? ( dat zou ik namelijk op dagelijkse basis doen, vrees ik :P )
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_207090917
Dank! Ik ben er helemaal gelukkig mee O+

quote:
7s.gif Op donderdag 15 december 2022 13:44 schreef Barreltje het volgende:
Mooi hoor candaasje! de eetkamer is mijn favoriet O+
Wanneer mogen de meubels er nu in dan?

oh, en over die net-niet-helemaal-opgevulde oneffenheden. ben je niet bang dat je daar enorm je teen aan gaat stoten ofzo ? ( dat zou ik namelijk op dagelijkse basis doen, vrees ik :P )
Haha ja de eetkamer heeft ook al wel de meeste 'vorm' denk ik, de voorkamer moet het straks ook erg hebben van meubels (een nieuwe bank, onze boekenkast) en tzt een houtkachel O+
Eetkamer vind ik overigens nog wel lastig in te delen in mijn hoofd. Tegen de langste wand komt in elk geval de piano, hoe we de rest van de eethoek gaan maken moeten we eens rustig bekijken.

Oh en nee valt mee, het is echt maar een paar mm. je zou er misschien met je sok een beetje in kunnen blijven haken, maar het is niet diep genoeg om echt aan te kunnen stoten :)
pi_207091068
Wat een balzalen, zó.
Inderdaad genieten. :P
  donderdag 15 december 2022 @ 19:45:40 #97
63722 z80
I fink you freaky
pi_207094388
quote:
7s.gif Op donderdag 15 december 2022 13:55 schreef Candaasje het volgende:
Dank! Ik ben er helemaal gelukkig mee O+
[..]

Oh en nee valt mee, het is echt maar een paar mm. je zou er misschien met je sok een beetje in kunnen blijven haken, maar het is niet diep genoeg om echt aan te kunnen stoten :)
Mooie vloer.
En er achter haken doe je niet kan ik uit ervaring melden. Mijn ouders hebben een houten vloer die "los" ligt met oneffenheden. De noesten en oneffenheden zijn ontbraamd, de puntjes waar je achter blijft hangen zijn er af geschuurd. Het is hooguit ruw.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 15 december 2022 @ 20:15:28 #98
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_207094981
Je vloer O+
Zoiets zou ik ook wel willen _O_
pi_207095144
Niks zo mooi als flink levendig hout. Heel mooi geworden!
Kostte misschien ( ;) ) wat meer, maar hier hou je zolang je hier woont plezier van ^O^
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207097546
Nice _O_ O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_207098050
Prachtig weer. Zo leuk om te zien hoe iedere keer weer mooier is geworden
We have far more in common than that which devides us..
pi_207098392
Trouwens: goed om te lezen, dat jullie voor hoge plinten kiezen in die hoge ruimten.
Ben wel benieuwd welke kleur de plinten worden… O-)
pi_207144603
Ik zit nog elke dag even op de vloer te genieten O+

@AnneX : ja goeed vraag. Wel licht, maar niet spierwit. We zijn op zoek naar een wittint met een wat grijzige ondertoon, niet te kil, maar ook weer niet te geel. Hopeloos.

De muren in de hal zijn weer overgeschilderd, nu dus in het mengsel van Early Dew en Dolfijn. En ze zijn perfect qua kleur *O*

Tevens zat ik een beetje te sippen dat we dit jaar geen kerstboom hadden (voor het eerst in mijn leven geen boom :o ;( ), dus toen ik vannacht om 3 uur weer thuis kwam van werk, trof ik dit:



~:) *;
Je kon me opdweilen....

Goed, genoeg sentimenteel gezemel. Tijd voor verdere beslissingen. Vloertegels en wandtegeltjes in de keuken.

Allemachtig wat is dat moeilijk...

In eerste instantie wilde we voor oudhollandse witjes gaan. Maar we vonden zelf de keuken stiekum eigenlijk wel een beetje aan de (te) witte kant voor ons doen. En toen de keukenmonteur er ook al over begon (hij vond de kleuren in de kamers geweldig en de keuken wat uit de toon vallen :D ) en mijn ouders het later ook nog eens opmerkten.......

.... zijn we richting een tegelzaak gereden. Qua vloertegels waren we er al snel uit dat het matte, donkere/antracieten keramische tegels moeten worden met iets van wat relief erin. oid. We hebben monsterstalen aangevraagd. Niet heel spannend, behalve dat we die tegels er de komende 30 jaar niet meer uit slopen dus we nemen gewoon de tijd om dat te beslissen.

Qua wandtegels wordt het een heel ander verhaal. We vielen voor twee soorten tegeltjes.

De witjes, maar dan blauwgrijsjes:


of... en dit is gewoon natuurlijk een enorme trend ( :@ ) , de rechthoekige groen/blauw/grijsjes:





Het eerste plan was om tot halverwege de muur achter de kookplaat de wand te betegelen, en dan de hoek om achter de kraan ook. Dat is nog steeds wel het idee, maar we hebben met wat mislukt knip&plakwerk en gesnuffel op Google besloten dat het dan wel een erg dominant element in de ruime wordt. De grijsblauwe optie iets minder maar toch ook nog steeds wel, de donkere groene echt wel enorm.

Even een (niet helemaal accuraat, maar wel enigszins dezelfde teinten blad/fronten en zelfde indeling, en ook dus een donkergekleurde wand) voorbeeld waar ik bang voor ben:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus we willen het dan gaan combineren met witte varianten; gekleurde tegels op de muur achter de kookplaat en dan witte tegels op de muur achter de kraan. Wel dus zelfde soort en zelfde hoogte, maar dan wat euh..' subtieler'.

Ok top...en toen kwam de vraag welke tegels het dan zouden worden. Zouden we voor de wat klassiekere, oude-sfeer grijsblauwe, of de wat modernere groene gaan?

We neigen nu toch naar de groene. Vooral vriend heeft er een grote voorkeur voor. De kleuren zijn echt heel mooi diep (foto doet er geen recht aan) en we vinden de grijsblauwe toch wat minder 'spannend' (sorry, kan even geen beter woord vinden :') ) dan de groene, wat we als we dan toch slechts 1 wand doen, eigenlijk wel zoeken. En ik denk dat zo langwerpig wel mooi is qua vorm omdat we dus tot halverwege de wand willen gaan.

Maar ik ben nog even in conclaaf met mezelf of ik het idee van het uit de hal terugkerende grijsblauw en het meer ' authentieke' gevoel van 'witjes' al naast me neer wil leggen. En dat we weer eens zwichten voor een enorme trend vind ik ook ergens maar matig, hoewel dat nergens op slaat. (Met de kleuren in huis kan ik tenminste nog zeggen dat ik ze 10 jaar geleden al had, voordat VT wonen er mee aan de haal ging :+ )

En ondertussen probeer ik te bedenken waar ik die blauwgrijsjes dan toch ergens in huis terug kan laten komen :D
(Wellicht de wc? De badkamer wil ik denk ik wel iets anders).

Luxeprobleem dit hoor, haha :P
pi_207144824
De groene langwerpige zijn té modieus voor de komende 30 jaar. Trust me.
De blauwgrijze zijn kleur genoeg voor de ‘saaie’ keuken en passen meer bij huis. Imho.

Je kunt ook een een /twee muurverfkleuren kiezen…ook kiezen 😎 en dan een glasplaat ervoor.
Ben je de kleur zat, makkelijker dan tegels vervangen.
(Drom nog steeds witte muren achter de glasplaat hiero)

Wat plinten betreft: in de kleur van de muur? Of strakwit zoals je wel eens ziet in films in Engelse of Franse huizen. Heel klassiek. Alweer imho.
  maandag 19 december 2022 @ 13:08:15 #105
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207144874
Ooooh die blauwgrijsjeswitjes, past veel meer bij de uitstraling van jullie huis vind ik! En dat van iemand die WEL lekker in trends enzo meegaat :P. Maar vind die blauwgrijze oprecht mooier.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_207145001
Ja jongens nu twijfel ik nog steeds }:|

(vriend is er dus al wel uit, ik dacht dat ik eruit was.... :') )
pi_207145042
>:) Zodra je tegen jezelf zegt “té groen/blauw” ben je eruit >:)

Durf je een poll aan? zoals Seven regelmatig deed.
Trouwens, wat is de afzuigkap mooi opgeborgen!👍🏼
pi_207145175
Oh ik durf best een poll aan hoor :D Ik ga alleen niet beloven dat we iets met de uitslag doen.
(Vriend heeft ook een stem en een mening. Ik krijg hier nog geen IKEA krukje binnen zonder wederzijdse goedkeuring in drievoud..)

Ik vind het voor een enkele wand overigens niet te groen of blauw, maar voor een halve keuken vind ik beide te overheersend.

POLL
pi_207145176
quote:
17s.gif Op maandag 19 december 2022 13:08 schreef Debsterr het volgende:
Ooooh die blauwgrijsjeswitjes, past veel meer bij de uitstraling van jullie huis vind ik! En dat van iemand die WEL lekker in trends enzo meegaat :P. Maar vind die blauwgrijze oprecht mooier.
Hier sluit ik me bij aan!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207145220
Moet ik nu serieus zelf stemmen om de uitslag te zien? :D
pi_207145233
Ondanks dat ik van groen hou, zou ik hier ook echt voor de blauwe tegeltjes gaan. En dan juist wel gewoon doortrekken ook op de andere muur. :Y
pi_207145238
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 13:28 schreef Candaasje het volgende:
Moet ik nu serieus zelf stemmen om de uitslag te zien? :D
100% blauw zie ik nu.
pi_207145263
Overigens ook het gevoel dat die groene tegeltjes er wat groezelig uit kunnen gaan zien. Dat kan een look zijn, maar ik zou het zelf liever niet in de keuken willen.
pi_207145329
Nog een andere optie voor het tegelen: doorgaan tot het plafond. Dat kan ook rustiger ogen dan alleen het onderste deel en dan het hoekje om.




Het gedeelte om de afzuigkap zou je mee kunnen schilderen (ton-sur-ton).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 19 december 2022 @ 13:35:07 #115
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207145348
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 12:51 schreef Candaasje het volgende:

of... en dit is gewoon natuurlijk een enorme trend ( :@ ) , de rechthoekige groen/blauw/grijsjes:
[ link | afbeelding ]
Dit hebben wij overwogen voor de badkamer maar als je online zoekt naar grotere oppervlaktes hiermee dan oogde dat super lelijk dus ik zou 'm niet aanraden, los van of het bij de sfeer van jullie huis past.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207145775
Jullie zijn wel lekker eensgezind, ik moest drie keer kijken of ik wel op Fok! zat :P

Hmmm.. het groezelig-element kan ik wel inkomen, hoewel ik de groene tegels in het echt wel veel mooier vind dan dat ze op de foto overkomen.

@Claudia_x ik vind je tweede voorbeeld wel rustiger ja... maar misschien dat ik er dan toch eerder voor zou kiezen de grijsblauwe tegeltjes tot aan de planken te tegelen, en dan de hoek om witjes (zelfde fabrikant, dus qua glans e.d. zelfde uitstraling).

Ik ben er nog niet uit -O-
pi_207146456
Hoezo eigenlijk tegeltjes?
Optie: Ga anders voor een schrobvaste verf. In een kleur naar jullie smaak…
  Public Relations / Redactie Film maandag 19 december 2022 @ 14:55:30 #118
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_207146606
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 14:46 schreef AnneX het volgende:
Hoezo eigenlijk tegeltjes?
Optie: Ga anders voor een schrobvaste verf. In een kleur naar jullie smaak…
Hebben wij ook. vorige week nog rode kool gemaakt. Spetters waren er met een veeg vanaf.
pi_207146773
Ik vind het allebei niets. Groen te heftig en modieus. Blauw te weinig afstekend bij je aanrechtblad, dat maakt alles een stuk saaier.

Ik vind dat tot plafond tegelen prachtig trouwens O+
Spoilers!
pi_207146846
Kijk, dit begint al vertrouwder te worden, allerlei verschillende meningen :D

Schrobvaste verf hebben we nu. Ik vind het ok voor nu tijdelijk, maar ik hou enorm van de uitstraling van tegeltjes en ik wil ook gewoon met kurkuma kunnen rondspetteren en het er de volgende dag pas af kunnen poetsen :P
  maandag 19 december 2022 @ 15:20:23 #121
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_207146936
Ik vind de vierkante tegeltjes echt veel mooier en passen beter bij het huis.
Wel lijkt het mij juist minder mooi als je deze met witte tegeltjes gaat combineren.
Dat geeft toch een beetje zo'n 'we willen wel maar durven niet echt' gevoel.
En dat past niet bij de rest van jullie huis! :D
pi_207146982
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 15:20 schreef gcjoel het volgende:
Ik vind de vierkante tegeltjes echt veel mooier en passen beter bij het huis.
Wel lijkt het mij juist minder mooi als je deze met witte tegeltjes gaat combineren.
Dat geeft toch een beetje zo'n 'we willen wel maar durven niet echt' gevoel.
En dat past niet bij de rest van jullie huis! :D
Kies maar weer partij voor @Myraela :'(

:D

gvd jongens, nu weet ik het helemaal niet meer.

Bestaan er fatsoenlijke ontwerpprogramma's om je tegeltjes tegen een muur te kunnen aanschouwen? De tegelzaak had er wel een voor de vloertegels, maar voor de wandtegels kan ik niks vinden.
  maandag 19 december 2022 @ 15:54:59 #123
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207147397
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 15:13 schreef Candaasje het volgende:
Kijk, dit begint al vertrouwder te worden, allerlei verschillende meningen :D

Schrobvaste verf hebben we nu. Ik vind het ok voor nu tijdelijk, maar ik hou enorm van de uitstraling van tegeltjes en ik wil ook gewoon met kurkuma kunnen rondspetteren en het er de volgende dag pas af kunnen poetsen :P
Kan gewoon is mijn ervaring :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207147440
Ik wil tegeltjes :6
  maandag 19 december 2022 @ 16:00:47 #125
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207147464
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 15:59 schreef Candaasje het volgende:
Ik wil tegeltjes :6
Is ook mooi dus ik geef je groot gelijk :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207147575
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 15:20 schreef gcjoel het volgende:
Ik vind de vierkante tegeltjes echt veel mooier en passen beter bij het huis.
Wel lijkt het mij juist minder mooi als je deze met witte tegeltjes gaat combineren.
Dat geeft toch een beetje zo'n 'we willen wel maar durven niet echt' gevoel.
En dat past niet bij de rest van jullie huis! :D
Ja, dat vind ik ook wel. Pak er gewoon flink mee uit! En het gaat er denk ik sowieso tof uitzien als je achter de planken door tegelt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 19 december 2022 @ 16:20:10 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207147649
Zijn die groene er niet in het vierkant?
Want daar waar ik niet van groen houd vind ik deze wel weer mooi, maar dat langwerpige vind ik en te modegevoelig en niet in het huis passen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 19 december 2022 @ 16:20:51 #128
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207147656
Ik wil graag even melden dat ik er geen enkele mening over heb. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207147759
Ik kom ook even mijn mening geven: ik zou niet combineren met witte tegeltjes wegens wat @gcjoel zegt. Liever een groot vlak. Wat mij stoort in het voorbeeld dat je geeft met die hard-groene tegeltjes (wat je liever niet wilt) is juist die smalle rand tegeltjes waardoor het juist erg opvalt en daardoor wringt. En ik ben het ook eens met dat de vierkante tegeltjes minder trendgevoelig zijn en beter bij het huis passen. Maar het grijzige is inderdaad wel een beetje grijs in combinatie met het grijze aanrechtblad. Alleen, die tegeltjes zijn er toch in 278391 kleuren? Misschien is er een kleur die bij jullie allebei genoeg sprankeling in de ogen brengt en mooi bij de rest van het huis past? Want nu lijkt het wel erg op een compromis uit te draaien…
pi_207147864
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 16:30 schreef yinu het volgende:
Ik kom ook even mijn mening geven: ik zou niet combineren met witte tegeltjes wegens wat @:gcjoel zegt. Liever een groot vlak. Wat mij stoort in het voorbeeld dat je geeft met die hard-groene tegeltjes (wat je liever niet wilt) is juist die smalle rand tegeltjes waardoor het juist erg opvalt en daardoor wringt. En ik ben het ook eens met dat de vierkante tegeltjes minder trendgevoelig zijn en beter bij het huis passen. Maar het grijzige is inderdaad wel een beetje grijs in combinatie met het grijze aanrechtblad. Alleen, die tegeltjes zijn er toch in 278391 kleuren? Misschien is er een kleur die bij jullie allebei genoeg sprankeling in de ogen brengt en mooi bij de rest van het huis past? Want nu lijkt het wel erg op een compromis uit te draaien…
Als je de twee kleuren combineert, krijg je zoiets:




Dit vind ik ook een lekker kleurtje:




Fijne sfeer zo met die planten erbij. Maar ik vind het grijsblauw ook heel mooi.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207147892
Ik vind een groter oppervlak wel mooi, maar dan zou ik vooral nu gaan bedenken of ik achter de planken door kan tegelen, dat vind ik wel een toffe suggestie :Y
De andere wand meepakken vind ik nog steeds wat too much worden, dat alle aandacht opeist. Was eerst wel het idee, maar we vonden het ook vanuit de eetkamer enorm overheersend. En ik hou best van wat kleur, maar... nah, ik vind het witte ook wel rustgevend zo boven de kraan/naast de buitendeur. Of het moeten gewoon overal witte witjes worden die we overal doortrekken, maar dat heeft nog niet mijn voorkeur. Das weer te wit. (Ik ben verder niet moeilijk hoor :+ )

De kleur van de grijsblauwe tegeltjes is inderdaad niet heel sterk contrasterend met het aantrechtblad (hoewel in het echt iets blauwer dan op de foto), maar ik vind het zo gaaf dat het (bijna) de kleur is vanuit de gang die terugkomt. Ooit was er het idee om de keukenfronten in die kleur te doen.

Of de groene tegeltjes er in vierkantjes zijn weet ik niet, niet van dit merk maar wellicht wel van een andere fabrikant. Weet alleen niet of ik dan niet gewoon gelijk liever voor grijsblauwe witjes ga.
(En dan misschien deze groene tegels, of in een aqua variant, verwerken in de badkamer. Of niet, en heel wat anders. Maar dat is voorlopig toch nog niet aan de orde)
pi_207147923
Oh ja C wil geen aqua in de keuken, dat vind ie meer voor badkamers/niet voor deze keuken.
Denk dat ik hem daarin wel een beetje gelijk geef, hoezeer ik ook verliefd ben op donker groenblauwe kleuren (zie slaapkamer...)
  woensdag 11 januari 2023 @ 09:09:26 #133
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207507306
En, al tegel keuzes gemaakt O+?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_207518069
Nop :') er is nog een monster besteld voor de vloertegel in de keuken, en we hebben zwarte tegeltjes gevonden voor de schouw (enkelen waren gesneuveld) en verder is het voor nu maar even voor latere zorg :P

Maar we zijn inmiddels bezig met project ‘plint’ .
Was nog gedoe met schilderen (bleek toch iets van siliconen vervuiling te zijn, dus alle plinten 4x kunnen schilderen…). In de voorkamer zitten ze inmiddels op de muren 8-)

De oude bank hebben we naar beneden verplaatst, dus we leven nu meer beneden en de konijnen hebben een kamer voor zichzelf.

Tevens bestelden we een nieuwe bank, deze maar dan in okergeel:



Komt ergens einde maart.

Een eind deze maand komen ze al het glas vervangen. Dus ik hoop op een beetje mooi weer.

Voor de komende tijd is het vooral opruimen (gereedschap naar de schuur zodat we weer ruimte hebben in de kelder) en de opslag leeghalen, en transport regelen voor de piano. Daarna weer verder met klussen/schilderen.
pi_207518442
En zoiets?







  donderdag 12 januari 2023 @ 08:00:47 #136
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_207521294
Mooie bank! Ben benieuwd hoe het straks allemaal staat in je woonkamer O+
pi_207522061
Wij hebben een wat knalgroener tegeltje in de achterwand van onze keukennis, wel iets feller dan de kleuren die je hier beschrijft. Misschien nog een leuke ter inspiratie:

afbeeldinge n
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 12 januari 2023 @ 12:14:50 #138
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207523963
Ik vind die groene tegels echt geweldig. :Y
De blauwe vind ik wat flets, dan vind ik die aqua kleur mooier.
To BG or not to BG!
  donderdag 12 januari 2023 @ 13:09:32 #139
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207524716
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2023 21:10 schreef Candaasje het volgende:
Nop :') er is nog een monster besteld voor de vloertegel in de keuken, en we hebben zwarte tegeltjes gevonden voor de schouw (enkelen waren gesneuveld) en verder is het voor nu maar even voor latere zorg :P

Maar we zijn inmiddels bezig met project ‘plint’ .
Was nog gedoe met schilderen (bleek toch iets van siliconen vervuiling te zijn, dus alle plinten 4x kunnen schilderen…). In de voorkamer zitten ze inmiddels op de muren 8-)

De oude bank hebben we naar beneden verplaatst, dus we leven nu meer beneden en de konijnen hebben een kamer voor zichzelf.

Tevens bestelden we een nieuwe bank, deze maar dan in okergeel:

[ afbeelding ]

Komt ergens einde maart.

Een eind deze maand komen ze al het glas vervangen. Dus ik hoop op een beetje mooi weer.

Voor de komende tijd is het vooral opruimen (gereedschap naar de schuur zodat we weer ruimte hebben in de kelder) en de opslag leeghalen, en transport regelen voor de piano. Daarna weer verder met klussen/schilderen.
Och, soms moet iets ook gewoon even rusten qua keuze :).

Mooie bank wel!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Official ESF Kreviewer dinsdag 14 maart 2023 @ 13:39:40 #140
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208372304
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:39 schreef Kreator het volgende:
Dipje?
Beetje wel ja :D

Hoewel er toch nog wel wat gebeurd is, ligt het tempo wel wat lager. En veel dingen zijn niet zo foto waardig, zoals dozen uitpakken en dat soort geneuzel.

Maar ik zal even een rondje door het huis maken met wat foto’s. :)
pi_208372675
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 14:58 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Beetje wel ja :D

Hoewel er toch nog wel wat gebeurd is, ligt het tempo wel wat lager. En veel dingen zijn niet zo foto waardig, zoals dozen uitpakken en dat soort geneuzel.

Maar ik zal even een rondje door het huis maken met wat foto’s. :)
*O*
pi_208373486
Ik ben een beetje kwijt waar we precies waren/wat we allemaal gedaan hebben voor kleine zaken, dus het wordt een soort samenvatting. (Mijzelf kennende zijn die toch altijd al meer dan lang genoeg ;) )

Ze zijn dus eind januari het glas komen vervangen. Deze mannen werkten ontzettend snel (en netjes) dus we hebben echt amper in de kou hoeven zitten. Binnen 1,5 dag waren ze klaar met het vervangen van het glas in de voorkamer, eetkamer, de hal, de slaapkamer en keuken.




Doordat de kozijnen maar 3mm dik oud glas hielden, en wij wel HR++ wilden én de schuiffunctie van drie ramen wilden behouden, moesten er opdeklatten geplaatst worden. Die gaan straks nog wel in de (groene) verf mee gelukkig, maar voor nu ziet het er een beetje matig uit aan de buitenkant. Ze hebben wel waar het kon gebruik gemaakt van mooie schuine latjes die al veel meer in het kozijn vallen :) .

Ik zal eerlijk zijn; ik moest even slikken toen ik het nieuwe glas in de woonkamer zag. Het gele Byzantijn had echt wel wat, maar het was ook wel heel sfeerbepalend en op bepaalde momenten gaf het heel vreemd licht. En dan ook vooral in de slaapkamer en eetkamer. (Maar enkel daar wit glas doen zou er weer raar uitzien). Het nieuwe glas (wit fijn Byzantijn) zorgt wel weer voor een veel lichtere kamer. En de hal heeft natuurlijk wel weer geel glas gekregen, om de oude uistraling te behouden :) .

Voor:


Na:
[/url]

Goed, genoeg over glaswerk. Al het houtwerk moest ook nog eens in de verf. Dus het schuren, primeren, gronden en schilderen kon beginnen. We hebben gelukkig een oom die schilder is, en deze klus voor ons doet O+
Er moeten nog wat zaken in de zijdeglans gezet worden en de trap moet nog helemaal gedaan worden, maar de kozijnen zitten in de lak en de deuren hebben in elk geval al hun kleur gekregen dus het begint ergens op te lijken.

Hal

Voor de kleuren in de hal hebben we gezocht naar de oude kleuren die er al op zaten. Hoewel het echt een soort grijsblauw lijkt voor het oog, is het grijsgroen. Iets blauwer dan Early Dew, maar zeker weer niet té. Met een hele dikke stalenwaaier van de verfwinkel om de hoek zijn we eruit gekomen. Oom vond het wel een tof idee het brievenbusdeurtje ook eens wat meer naar voren te laten komen ('Want wie heeft dit unieks nu nog?!!) , dus in plaats van wit is deze ook grijs/blauw/groen. O+

Het schuren gaf best een tof effect (maar wel mooier op de foto dan in real life)


Ik vind het heel erg leuk dat je in een hal komt met 5 blauwe deuren (eetkamer, voorkamer, wc, kelder, voordeur) en het (bij wijze van spreken dan) een verrassing is wat er achter een deur tevoorschijn komt :D .




Tevens is de radiator geplaatst en aangesloten. Een Jaga Strada, zodat we altijd nog kunnen upgraden met fannetjes. Ik wil enkel nog graag zwarte voetjes ipv de witte die er nu op zitten.

To do in de hal:
- Schilderwerk verder afmaken (trap nog volledig)
- Vloer eens goed boenen
- Traploper reinigen en terugplaatsen (op zoek naar mooiere roedes?)
- Kapstok...

De wc staat voorlopog nog niet hoog op het prioriteitenlijstje, dat komt pas wanneer we de badkamer gaan doen. (En dat zal niet dit jaar zijn, want dat wordt een groter project).

Woonkamer/voorkamer:
De nieuwe bank kwam wat eerder dan verwacht O+
Er zit alleen een haaltje in een van de kussens, dus vrijdag komen ze even terug om die netjes weg te steken.

Wat we in de woonkamer nog willen is een houtkachel (moet alleen de pijp wel voor vervangen worden), raambekleding (iets lichts...) en ik wil iets anders voor de salontafel. Oh en ik wil graag een paar kussens en een mooi plaid voor op de bank. En nog wat toffe planten. En een schilderij of iets anders boven de bank....

Maar het begint tenminste een beetje op een (t)huis te lijken nu *O*






Waar nu dus dat krukje staat zou dan een houtkacheltje komen.


Ook kregen we een oude pendule (staat op de kast). Komt bij oma van mijn lief vandaan. We hebben hem iets te goed opgewonden, want hij blijft maar lopen. Elk kwartier galmt hier Westminster Abby Chimes door de kamer. En niet te zuinig qua volume :')(Dat is het deuntje dat je op Utrecht CS hoort. Ik mis echt enkel nog een klapperbord en een omroepstem....)
Dus voor de foto mocht ie even op de kast, zometeen ligt ie weer in een dikke deken gewikkeld :+

Eetkamer

En dan kwam ein-de-lijk na jaaaaren wachten (want op een flatje geen mogelijkheid) mijn oude liefde; de piano die ooit bij mijn ouders terecht is gekomen zodat ik op pianoles kon O+ O+ O+

[/url]

Hij wordt begin mei gestemd, maar hij klinkt nog steeds prachtig warm. (Nu moet ik weer op les! )

We kozen voor groene deuren om ze weer wat naar voren te halen (het is de 'middelste' kleur van de kleuren op de muur). Dat vonden we erg geslaagd uitpakken.






En we gaan nog wel op zoek naar in elk geval andere eetstoelen (deze krijg je echt een houten reet van :P ) maar dat is voor latere zorg.
De bloem (lamp) is meeverhuisd uit het appartement. Mijn vriend is hem zat, maar ik ben er nog steeds helemaal weg van. Hate it or love it gevalletje denk ik :+

To do:
- Raambekleding
- Schilderwerk deuren afmaken
- Aankleding (boven de piano e.d.)
- Meer licht want nu wat donker.

De keuken:
Nog weinig te melden hier :@ Nouja, er is een vloerstaal onderweg. Duurde effe. Dus wordt vervolgd.

De slaapkamer
Hier niet veel gedaan/afgewerkt nog, maar wel al een begin gemaakt met de afwerking van de dakkapel. Moet nog geschilderd worden.


Rest van de bovenverdieping weinig te melden. Of nouja, we zijn bezig met het plaatsen van de radiatoren (gisteren nog sleuven gefreesd) en we hebben de werkkamer weer eens wat beter ingericht; de konijnen hebben een fijnere plek en de VR set is weer operationeel *O*

De tuin
Vooral vriend is druk bezig geweest met de oorlog verklaren aan de braamstruiken achterin de tuin. Daar staat/stond ongeveer 10x10m braam.....


Verder is er een boomverzorger langsgeweest. De bomen zijn gezond en vormen geen gevaar. De enorme den/spar (wat is het?) is weliswaar kaal aan een kant, maar dat moet gewoon herstellen met de jaren.
Toch prettig om te weten, want de buren hebben net een vrij luxe overkapping met 24 zonnepanelen naast de boom laten neerzetten.


That's all folks! 8-)

[ Bericht 11% gewijzigd door Candaasje op 14-03-2023 17:01:32 ]
  dinsdag 14 maart 2023 @ 17:12:33 #144
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208373795
Je kleuren in de hal O+

Je bank brengt de gelige gloed wel weer een beetje terug in je woonkamer.
Spoilers!
pi_208373853
Wat een leuk huis O+
  dinsdag 14 maart 2023 @ 17:23:02 #146
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208373975
Prachtige bank en de deuren in de hal O+
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 14 maart 2023 @ 17:36:54 #147
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208374141
Wordt echt heel mooi. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_208374197
Prach.Tig. Vooral de deuren! En de kleuren. En ik vind de bank mooi en met het gele glas was het misschien wel ietsjes aan de gele kant geworden. Je went er vanzelf aan!
pi_208374213
Wat een goede en kleurrijke samenvatting.
Grote stappen hebben jullie gemaakt zeg! _O_
HR++ is zó veel comfortabeler. De kleuren zijn prachtig.
En de tuin is groooooot!
pi_208374236
Die kleuren, die deuren, die H O+ L _O_
Dat knopje bij de trap O+ half half geschilderd.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 14 maart 2023 @ 18:05:56 #151
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208374524
Ziet er goed uit. Binnenkort eens naar binnen spieken. 8-)
pi_208374761
Wat een heerlijk huis! Prachtige kleuren
We have far more in common than that which devides us..
pi_208375162
Dit huis _O_ O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_208377979
Thnx allen!

quote:
14s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:41 schreef yinu het volgende:
Prach.Tig. Vooral de deuren! En de kleuren. En ik vind de bank mooi en met het gele glas was het misschien wel ietsjes aan de gele kant geworden. Je went er vanzelf aan!
Is ook zo hoor :Y Dan hadden we voor een lichte/witte/lichtgrijze bank moeten gaan denk ik.
Maar ik wilde al jaren graag een gekleurde bank en een te lichte bank is niet handig met toekomstige viervoetige huisgenoten :P

Inmiddels ben ik er al erg aan gewend gelukkig :)
pi_208377999
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 21:25 schreef Candaasje het volgende:
Thnx allen!
[..]
Is ook zo hoor :Y Dan hadden we voor een lichte/witte/lichtgrijze bank moeten gaan denk ik.
Maar ik wilde al jaren graag een gekleurde bank en een te lichte bank is niet handig met toekomstige viervoetige huisgenoten :P

Inmiddels ben ik er al erg aan gewend gelukkig :)
Nee maar ik vind de gele bank juist fantastisch! Ik heb zelf ook een okergele bank O+
pi_208378017
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 18:05 schreef Kreator het volgende:
Ziet er goed uit. Binnenkort eens naar binnen spieken. 8-)
Ik heb tegenwoordig een koffiezetapparaat, dus kan je nu eindelijk koffie aanbieden. (Of ik zet fris of bier koud. 't Is maar wat je wil natuurlijk. )

Doen we dan wel gelijk een 'show me yours and I'll show you mine? 8-)

(Ik wil je haard nog in werking zien ;) )
pi_208378055
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 21:26 schreef yinu het volgende:

[..]
Nee maar ik vind de gele bank juist fantastisch! Ik heb zelf ook een okergele bank O+
Oh ja ik ook O+ Heel blij mee. We hadden wel kleurstaaltjes van de muren naar de winkel meegenomen, maar de bank stond er niet deze kleur dus het is dan altijd wat spannend :D
  dinsdag 14 maart 2023 @ 21:34:56 #158
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_208378123
Welke kleuren blauw en wit hebben jullie gebruikt in de hal? Ik vind het er supermooi uitzien O+
  dinsdag 14 maart 2023 @ 21:46:29 #159
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208378274
Prachtig! De hal is mijn absolute favoriet. Wauw!!

Voetjes van de radiator: potje zwarte verf, penseeltje.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_208378276
quote:
17s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 21:34 schreef Fietsertje70 het volgende:
Welke kleuren blauw en wit hebben jullie gebruikt in de hal? Ik vind het er supermooi uitzien O+
Wit op de muren is Histor Clean Wit (hadden we nog over van de keuken, maar afneembaar is in een hal ook wel praktisch).
De kozijnen zijn beneden overal 'Shaded Whisper' (Histor kleur, we hebben het laten mengen in Sikkens maar kan geloof ik in elk merk). Dat is een iets grijzere tint dan wit:


Het blauwgrijs is dus eigenlijk meer groengrijs, en voor het houtwerk (deuren en kozijnen van de kleine raampjes) is dat de kleur Juturna:

Kijk wel even goed hoe dat in je eigen kamer uitpakt, ik vermoed dat het gele glas bij ons wel invloed heeft op de kleurbeleving :)

Het blauwgrijs op de muren was nog een hele zoektocht, want Early Dew was te groen, en Dolfijn van de Praxis Perfection was te blauw. Dus die hebben we 1 op 1 gemengd, en toen kregen we de juiste kleur :D
pi_208378334
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 21:46 schreef Duderinnetje het volgende:
Prachtig! De hal is mijn absolute favoriet. Wauw!!

Voetjes van de radiator: potje zwarte verf, penseeltje.
De hal was ook DE reden waarom ik wilde kijken bij dit huis (ok, de lap grond deed het hem ook wel) en waarom ik mijn vriend - al mopperend - toch met tegenzin meegesleept kreeg naar de bezichtiging :D

Maar ik merk dat ik elke ruimte nu heel fijn vind. Afgelopen weekend hadden we vrienden over de vloer; dat je dan heel 'decadent' in de voorkamer je bezoek ontvangt, en uiteindelijk voor het avondeten en een avond bordspelletjes naar de eetkamer verhuisd. En dan daarna weer koffie/thee in de voorkamer.

O+
  dinsdag 14 maart 2023 @ 21:55:52 #162
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208378436
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 21:49 schreef Candaasje het volgende:

[..]
De hal was ook DE reden waarom ik wilde kijken bij dit huis (ok, de lap grond deed het hem ook wel) en waarom ik mijn vriend - al mopperend - toch met tegenzin meegesleept kreeg naar de bezichtiging :D

Maar ik merk dat ik elke ruimte nu heel fijn vind. Afgelopen weekend hadden we vrienden over de vloer; dat je dan heel 'decadent' in de voorkamer je bezoek ontvangt, en uiteindelijk voor het avondeten en een avond bordspelletjes naar de eetkamer verhuisd. En dan daarna weer koffie/thee in de voorkamer.

O+
Heerlijk, zo genieten van je huis.
En dat kan zo maar nooit meer weggaan.

Ik loop, zónder overdrijven, nog elke dag met vlinders in mijn buik door ons huis (1880). De schoonheid, de kamers met hun details, schouwen, houtkacheltje ( *; ), het comfort tegelijkertijd (ieder een eigen badkamer als we zouden willen _O- ) en gewoon de historie die uit alle hoeken en gaten druipt. De koning te rijk. Kan me zo voorstellen dat jullie dat ook hebben. Heerlijk! En dan heb je die hele tuin nog te gaan. Daar kun je ook een paradijs van maken.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 14 maart 2023 @ 22:11:16 #163
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_208378693
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 21:46 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Wit op de muren is Histor Clean Wit (hadden we nog over van de keuken, maar afneembaar is in een hal ook wel praktisch).
De kozijnen zijn beneden overal 'Shaded Whisper' (Histor kleur, we hebben het laten mengen in Sikkens maar kan geloof ik in elk merk). Dat is een iets grijzere tint dan wit:
[ afbeelding ]

Het blauwgrijs is dus eigenlijk meer groengrijs, en voor het houtwerk (deuren en kozijnen van de kleine raampjes) is dat de kleur Juturna:
[ link | afbeelding ]
Kijk wel even goed hoe dat in je eigen kamer uitpakt, ik vermoed dat het gele glas bij ons wel invloed heeft op de kleurbeleving :)

Het blauwgrijs op de muren was nog een hele zoektocht, want Early Dew was te groen, en Dolfijn van de Praxis Perfection was te blauw. Dus die hebben we 1 op 1 gemengd, en toen kregen we de juiste kleur :D
Dank je, wij hebben beneden in de hal een bovenlicht met geel glas en dezelfde vloer, dus ik denk dat het allemaal goed komt.
  woensdag 15 maart 2023 @ 06:57:53 #164
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208380434
Wow, wat een update _O_ . Prachtige kleuren O+ , dat is wel jullie ding.

Is de knoop al doorgehakt over de tegels onder achterwand? :D
Resistance is futile.
  woensdag 15 maart 2023 @ 08:46:32 #165
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_208381134
wat een fijne update candaasje!
die kleuren zijn zo mooi! O+ beetje jaloers hoor!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 15 maart 2023 @ 08:51:16 #166
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208381193
Wat een prachtupdate O+ heel mooi die lichtgroene deuren in die donkerdere wand!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_208381941
Ik hou van jouw kleuren. O+
  woensdag 15 maart 2023 @ 11:12:48 #168
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_208382776
@Candaasje wauw jeetje, jullie hebben hier echt oog voor. Heel mooi en gezellig!
Welke bank hebben jullie?
  woensdag 15 maart 2023 @ 16:22:40 #169
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_208388078
Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle bovenstaande.
De kleuren O+ die hal vooral O+
geweldig!
pi_208415016
Dank voor alle leuke reacties!

quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:12 schreef Morgane89 het volgende:
@:Candaasje wauw jeetje, jullie hebben hier echt oog voor. Heel mooi en gezellig!
Welke bank hebben jullie?
De hartford van Happy Home. :)
pi_208424130
Ik had de update gemist, maar _O_ _O_ prachtig!
  vrijdag 17 maart 2023 @ 16:10:42 #172
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208424218
Dit is wel een frigging toffe toko zo zeg! Props voor de uitwerking ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 17 maart 2023 @ 16:12:14 #173
130803 Gripper
Get a grip
pi_208424242
Ik kan niks toevoegen wat niet al gezegd is, het is prachtig geworden :)

Wat zijn jullie plannen voor de tuin, en hoe groot is die lap grond eigenlijk? Wij hebben vorig jaar de tuin gedaan (2021 het huis, 2022 de tuin) en dat was minstens zo'n grote klus als de verbouwing binnen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_208453308
Gratz!

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:12 schreef Gripper het volgende:
Ik kan niks toevoegen wat niet al gezegd is, het is prachtig geworden :)

Wat zijn jullie plannen voor de tuin, en hoe groot is die lap grond eigenlijk? Wij hebben vorig jaar de tuin gedaan (2021 het huis, 2022 de tuin) en dat was minstens zo'n grote klus als de verbouwing binnen.
Ha, ja, nou, die plannen moeten we nog maken. Het is een behoorlijke lap tuin (zeker voor 'Utrechtste begrippen'), want het perceel is zo'n 600m2 en vanaf de achterdeur zal de tuin een meter of 40 diep zijn, en 10 meter breed. Het is wel een beetje een pijpelade en dat maakt het ook weer wat lastiger. Ook omdat er al veel beplanting staat; ga je dat dan weghalen, verplaatsen of laat je het staan?





We willen dit voorjaar naar de Tuinen van Appeltern voor wat inspiratie. We hebben namelijk wel vaag wat wensen en ideeen, maar het conreet maken vind ik wel een ding.

Enkele wensen die we nu hebben:

- Groot verblijf voor de konijnen. (Een konijnenheuvel en binnenverblijf... maar... hoe gaan we dit een beetje mooi overdekken? En waar willen we het precies gaan maken? Liefst niet helemaal achterin.
- Terrasje bij het huis voor de kop koffie in het zonnetje 's ochtends ;)
-Grotere zitplek achterin. Liefste wil graag een vuurtje kunnen stoken, maar dan moeten we wel een beetje rekening houden met de buren.
- Plek voor in elk geval wat kruiden (eventueel ook wat groenten) dicht bij het huis
- Plek voor de kliko's (beetje uit het zicht)
- Schuurtje behouden.
- Vijver behouden (eventueel uitbreiden indien we eendjes gaan houden O+ )
- Grote den (en de conifeer bij het huis) behouden.
- Oude boomstronken eruit (zijn met de Valwind omgegaan, staan nu dus nog half afgezaagd overeind. Stuk of 4 exemplaren.)
- Plek voor wat kippen in de toekomst
- Plek voor de aanhanger, die vanaf de oprit dus ook wel enigszins toegankelijk moet blijven en daardoor is dit een wat lastiger punt (hoewel we ook overwegen om de aanganger uit het ontwerp te schrappen, en deze te stallen bij een stalling vlakbij. Achter onze tuin zit of zat een caravanstalling, het is me nog niet duidelijk of deze nog in bedrijf is).

In elk geval niet te strak en wel natuurlijk/veel beplanting. Beetje meer kleur en privacy.

Maar euh, ja, dat wordt dus nog wel even ons beter/verder oriënteren en verdiepen. tot die tijd is het vooral de boel weer eens goed snoeien en in toom houden :D
pi_208455300
Volgens mij zijn jullie al prima bezig! Eerst bedenken welke functies je in de tuin wilt hebben en daar een plek aan geven. Daar ontwerp je dan omheen.

Met een lange, smalle tuin kun je betrekkelijk makkelijk dieptewerking krijgen waardoor de tuin er al gauw interessant uitziet, vind ik. Dat is trouwens iets wat jullie buren niet bepaald hebben geprobeerd. :+

Ter inspiratie drie tuinen die ik geslaagd vind:



#1 In deze tuin vind ik het beekje briljant bedacht - en de combinatie met het stapelmuurtje voor de vuurplek is slim. Hoogteverschillen maken een tuin interessanter en het geluid van kabbelend water is rustgevend.


#2 Harry Pierik laat met zijn stadstuin zien dat je niet veel ruimte nodig hebt om bomen en open plekken in je tuin te hebben. Op YouTube kun je filmpjes vinden van zijn tuin. Een van zijn belangrijkste tips is: plant niet in groepjes, maar durf planten door elkaar te zetten.



#3 Ik ben niet zo'n van van Eigen Huis en Tuin, maar ik viel eens in een aflevering met deze transformatie en stond ervan versteld. De tuin is klein maar herbergt veel functies en oogt natuurlijk. En er is op een slimme manier plek gemaakt voor kippen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 19 maart 2023 @ 17:59:17 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208455345
Het achterste gedeelte een "verstoptuin" maken?
Dat het vanuit het huis lijkt alsof de tuin 20 meter diep is maar dat daar dan achter nog een tuin is die je niet ziet en waar je veel meer privacy hebt?

Dat zou ik iig doen met zo'n lange tuin.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 19 maart 2023 @ 18:08:41 #177
130803 Gripper
Get a grip
pi_208455544
Wat een heerlijke lap grond! Die van ons is ook zo groot, 32 diep en 9 breed. Je mag altijd even in Cothen komen kijken voor inspiratie, hier is het ook helemaal op z’n kop gegaan want de oude tuin was net zo’n weelderig bos als bij jullie.
Al het werk hier is gedaan, nu moet het alleen nog gaan bloeien.

Een tuinman een avond uitnodigen kan ook heel leerzaam zijn :)
Mijn lief had een ontwerp gemaakt wat al zo compleet was, daar kon hij niks meer aan toevoegen of afdoen. We hebben de tuin eigenlijk ook in 3 vakken opgedeeld, en wat breedte gecreëerd met grote plantenbakken en een veranda achterin over de hele breedte
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  zondag 19 maart 2023 @ 18:14:23 #178
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208455646
Waar ergens zit die vijver?

De functionaliteit is in ieder geval al bedacht, prima eerste stap. En voor veel zaken weet je al wel waar je ze wil. Volgende stap is om te bedenken welke sfeer je wil neerzetten. Dat bepaalt de inrichting deels, maar je zei al niet te strak. Dan zou ik bij rechte paden en borders wegblijven. Dat vergt ook minder aanpassingen aan de tuin zoals die nu is. En wil je veel of weinig onderhoud? Eens met Claudia, de ingrediënten voor dieptewerking zijn er. Probleem is denk ik dat je al snel moet besluiten wat het dichts bij het huis moet komen.

Je kunt je oprit nog wat groter maken door de planten aan de zijkant te vervangen voor bijvoorbeeld laurier haag. De struiken naast je oprit kun je dan weer in de achtertuin gebruiken. En je kunt diezelfde haag ook doortrekken op zo'n manier dat je de aanhanger niet constant in het zicht hebt. En wil je de containers aan de zijkant of aan de achterkant? Hoeveel ruimte heb je tussen de achterkant van het huis en de schuur?

Kippen, konijnen en eenden zou ik lekker bij elkaar houden. Wel zo praktisch met voeren. Maar OK, ik weet niet waar je vijver zich bevindt. Je hebt met zo'n zee van ruimte ook wel ruimte voor een paar bijenkasten en kleine bloemenweide. O+
Resistance is futile.
  zondag 19 maart 2023 @ 18:15:14 #179
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208455672
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 17:59 schreef Leandra het volgende:
Het achterste gedeelte een "verstoptuin" maken?
Dat het vanuit het huis lijkt alsof de tuin 20 meter diep is maar dat daar dan achter nog een tuin is die je niet ziet en waar je veel meer privacy hebt?

Dat zou ik iig doen met zo'n lange tuin.
Met sauna en jacuzzi O+
Resistance is futile.
  zondag 19 maart 2023 @ 18:21:54 #180
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208455820




Resistance is futile.
  zondag 19 maart 2023 @ 18:24:04 #181
130803 Gripper
Get a grip
pi_208455865
quote:
17s.gif Op zondag 19 maart 2023 18:15 schreef Seven. het volgende:

[..]
Met sauna en jacuzzi O+
Dat hebben wij idd gedaan :)
Onze tuin loopt aan het eind in een punt toe. We hebben de veranda iets voor het einde gezet, en een hottub helemaal achterin, lekker beschut.

https://ibb.co/9gJnmSR
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator zondag 19 maart 2023 @ 22:02:32 #182
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208461862
Haha, geweldig, ik hou van FOK! :D O+
Ik ga eens even al jullie ideeën bekijken!
  Official ESF Kreviewer maandag 20 maart 2023 @ 10:22:34 #184
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208462983
quote:
7s.gif Op zondag 19 maart 2023 16:01 schreef Candaasje het volgende:
Gratz!
[..]
Ha, ja, nou, die plannen moeten we nog maken. Het is een behoorlijke lap tuin (zeker voor 'Utrechtste begrippen'), want het perceel is zo'n 600m2 en vanaf de achterdeur zal de tuin een meter of 40 diep zijn, en 10 meter breed. Het is wel een beetje een pijpelade en dat maakt het ook weer wat lastiger. Ook omdat er al veel beplanting staat; ga je dat dan weghalen, verplaatsen of laat je het staan?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

We willen dit voorjaar naar de Tuinen van Appeltern voor wat inspiratie. We hebben namelijk wel vaag wat wensen en ideeen, maar het conreet maken vind ik wel een ding.

Enkele wensen die we nu hebben:

- Groot verblijf voor de konijnen. (Een konijnenheuvel en binnenverblijf... maar... hoe gaan we dit een beetje mooi overdekken? En waar willen we het precies gaan maken? Liefst niet helemaal achterin.
- Terrasje bij het huis voor de kop koffie in het zonnetje 's ochtends ;)
-Grotere zitplek achterin. Liefste wil graag een vuurtje kunnen stoken, maar dan moeten we wel een beetje rekening houden met de buren.
- Plek voor in elk geval wat kruiden (eventueel ook wat groenten) dicht bij het huis
- Plek voor de kliko's (beetje uit het zicht)
- Schuurtje behouden.
- Vijver behouden (eventueel uitbreiden indien we eendjes gaan houden O+ )
- Grote den (en de conifeer bij het huis) behouden.
- Oude boomstronken eruit (zijn met de Valwind omgegaan, staan nu dus nog half afgezaagd overeind. Stuk of 4 exemplaren.)
- Plek voor wat kippen in de toekomst
- Plek voor de aanhanger, die vanaf de oprit dus ook wel enigszins toegankelijk moet blijven en daardoor is dit een wat lastiger punt (hoewel we ook overwegen om de aanganger uit het ontwerp te schrappen, en deze te stallen bij een stalling vlakbij. Achter onze tuin zit of zat een caravanstalling, het is me nog niet duidelijk of deze nog in bedrijf is).

In elk geval niet te strak en wel natuurlijk/veel beplanting. Beetje meer kleur en privacy.

Maar euh, ja, dat wordt dus nog wel even ons beter/verder oriënteren en verdiepen. tot die tijd is het vooral de boel weer eens goed snoeien en in toom houden :D
Gelukkig hebben de buren links en rechts inspiratievol grasveld.
  maandag 20 maart 2023 @ 13:45:48 #185
4330 PJ
Tja.....
pi_208465330
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2023 10:22 schreef Kreator het volgende:

[..]
Gelukkig hebben de buren links en rechts inspiratievol grasveld.
Die zullen vast ook heel blij zijn met kippen en een haan …
  maandag 20 maart 2023 @ 14:00:30 #186
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208465544
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:45 schreef PJ het volgende:

[..]
Die zullen vast ook heel blij zijn met kippen en een haan …
Je kunt ook kippen houden zonder haan hoor.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Official ESF Kreviewer maandag 20 maart 2023 @ 14:30:29 #187
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208465925
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:45 schreef PJ het volgende:

[..]
Die zullen vast ook heel blij zijn met kippen en een haan …
Ik woon daar letterlijk om de hoek en 3 huizen verderop hebben ze ook kippen. Dat is wel genieten idd.
pi_208465959
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2023 10:22 schreef Kreator het volgende:

[..]
Gelukkig hebben de buren links en rechts inspiratievol grasveld.
Grind en gras zijn wel favoriet.
En trampolines zijn hier ook wel een ding….



[ Bericht 16% gewijzigd door Candaasje op 20-03-2023 14:40:32 ]
pi_208465998
quote:
6s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:30 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik woon daar letterlijk om de hoek en 3 huizen verderop hebben ze ook kippen. Dat is wel genieten idd.
De achterburen van mijn buren hebben ook kippen vermoed ik. En duifjes.

Ik vond de schaapjes naast jou ook wel gezellig!

(Mijn buren zijn trouwen heel relaxt, zolang ik geen hanenweide begin maak ik me niet zo’n zorgen. )
  Official ESF Kreviewer maandag 20 maart 2023 @ 15:15:00 #190
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208466457
quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:37 schreef Candaasje het volgende:
Ik vond de schaapjes naast jou ook wel gezellig!
Ja die zijn zeker leuk. Schijnen ze elk jaar wel neer te zetten om het gras kort te houden. (ik zou dat stukje grond allang verkocht hebben maar goed wie ben ik)

quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:33 schreef Candaasje het volgende:
En trampolines zijn hier ook wel een ding….
:D. Ja echt iedereen heeft zo'n ding. Het liefst vol in de voortuin ook.
pi_208466558
quote:
11s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:15 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ja die zijn zeker leuk. Schijnen ze elk jaar wel neer te zetten om het gras kort te houden. (ik zou dat stukje grond allang verkocht hebben maar goed wie ben ik)
[..]
Dan mogen ze het wel aan mij verkopen. Zet ik er elk jaar schaapjes neer.
(Of maak ik er een hanenweide van :+ )

quote:
:D. Ja echt iedereen heeft zo'n ding. Het liefst vol in de voortuin ook.
Mocht ik ooit zo'n ding neerzetten, dan wel met een stel geiten erbij. Dat is hilarisch. 8-)
(totdat je om de dag je geiten weer uit de tuin van de buren 6 huizen verderop kunt gaan halen...)
pi_208466900
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 17:55 schreef Claudia_x het volgende:
Volgens mij zijn jullie al prima bezig! Eerst bedenken welke functies je in de tuin wilt hebben en daar een plek aan geven. Daar ontwerp je dan omheen.

Met een lange, smalle tuin kun je betrekkelijk makkelijk dieptewerking krijgen waardoor de tuin er al gauw interessant uitziet, vind ik. Dat is trouwens iets wat jullie buren niet bepaald hebben geprobeerd. :+

Ter inspiratie drie tuinen die ik geslaagd vind:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
#1 In deze tuin vind ik het beekje briljant bedacht - en de combinatie met het stapelmuurtje voor de vuurplek is slim. Hoogteverschillen maken een tuin interessanter en het geluid van kabbelend water is rustgevend.

[ afbeelding ]
#2 Harry Pierik laat met zijn stadstuin zien dat je niet veel ruimte nodig hebt om bomen en open plekken in je tuin te hebben. Op YouTube kun je filmpjes vinden van zijn tuin. Een van zijn belangrijkste tips is: plant niet in groepjes, maar durf planten door elkaar te zetten.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
#3 Ik ben niet zo'n van van Eigen Huis en Tuin, maar ik viel eens in een aflevering met deze transformatie en stond ervan versteld. De tuin is klein maar herbergt veel functies en oogt natuurlijk. En er is op een slimme manier plek gemaakt voor kippen.
Ik vind dat verhoogde beekje een heel tof concept! O+ Eens kijken hoe we dat hier mooi kunnen toepassen. Denk dat we de grote dennenboom - aan de andere kant van het looppaadje gekeken vanaf de vijver - erbij moeten betrekken, dat is al een heel 'natuurlijk ogend' en romantisch plekje. Bruggetje of stapstenen erover.... ik zie het wel voor me geloof ik! :D

En die laatste is inderdaad heel mooi gedaan! Oogt ook veel ruimtelijker, dan zo'n betonnen binnenplaatsje met een vierkant lappie gras.

Thnx voor de linkjes!
pi_208466968
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 17:59 schreef Leandra het volgende:
Het achterste gedeelte een "verstoptuin" maken?
Dat het vanuit het huis lijkt alsof de tuin 20 meter diep is maar dat daar dan achter nog een tuin is die je niet ziet en waar je veel meer privacy hebt?

Dat zou ik iig doen met zo'n lange tuin.
Ja, dat wil ik sowieso wel :Y Veel mensen vonden dat we net achter het huis een buxusstruik moesten weghalen die erg naar het midden gesprongen staat. Maar ik vind het wel fijn dat 'ie ten minste nog een beetje het zicht vanaf de straat naar achteren beperkt. (Je kunt echt vrij ver naar achteren kijken. Het is dat wat struiken net voorbij de grote den in de tuin nog een beetje het zicht blokkeren.)

Zit er ook aan te denken om iets van een afscheiding (struik, deels opengewerkte schutting, eventueel halfhoog..) halverwege het huis te plaatsen. (Net voorbij de voordeur) Dan heb je ook in de eetkamer wat meer privacy. En dan kunnen we daar meer 'tuin' maken, in plaats van de huidige soort van halve oprit. Hebben de buren 2 huizen verderop gedaan en dat is echt wel mooi geworden. (Op de Funda foto's boven niet zo goed te zien).
pi_208466986
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 18:08 schreef Gripper het volgende:
Wat een heerlijke lap grond! Die van ons is ook zo groot, 32 diep en 9 breed. Je mag altijd even in Cothen komen kijken voor inspiratie, hier is het ook helemaal op z’n kop gegaan want de oude tuin was net zo’n weelderig bos als bij jullie.
Al het werk hier is gedaan, nu moet het alleen nog gaan bloeien.

Een tuinman een avond uitnodigen kan ook heel leerzaam zijn :)
Mijn lief had een ontwerp gemaakt wat al zo compleet was, daar kon hij niks meer aan toevoegen of afdoen. We hebben de tuin eigenlijk ook in 3 vakken opgedeeld, en wat breedte gecreëerd met grote plantenbakken en een veranda achterin over de hele breedte
Oh leuk, ik ben heel benieuwd! :)
(Heb je al iets van foto's? Hoewel nu natuurlijk nog lang niet alles lekker in bloei staat)
  dinsdag 21 maart 2023 @ 11:16:06 #195
130803 Gripper
Get a grip
pi_208476919
quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:50 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Oh leuk, ik ben heel benieuwd! :)
(Heb je al iets van foto's? Hoewel nu natuurlijk nog lang niet alles lekker in bloei staat)
Vooral foto's van de XXL tuinverbouwing, maar zal er een paar maken van hoe het nu is en aan je PM'en!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 30 maart 2023 @ 16:52:16 #196
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_208592494
quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Mocht ik ooit zo'n ding neerzetten, dan wel met een stel geiten erbij. Dat is hilarisch. 8-)
(totdat je om de dag je geiten weer uit de tuin van de buren 6 huizen verderop kunt gaan halen...)
OMG! ik zit even bij te lezen, en dit idee is hilarisch! ik ga het in mijn achterhoofd houden voor als we ooit geiten krijgen ( en help me er tzt ajb aan herrineren O-) )
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 30 maart 2023 @ 19:25:31 #197
63722 z80
I fink you freaky
pi_208594107
quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:49 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja, dat wil ik sowieso wel :Y Veel mensen vonden dat we net achter het huis een buxusstruik moesten weghalen die erg naar het midden gesprongen staat. Maar ik vind het wel fijn dat 'ie ten minste nog een beetje het zicht vanaf de straat naar achteren beperkt. (Je kunt echt vrij ver naar achteren kijken. Het is dat wat struiken net voorbij de grote den in de tuin nog een beetje het zicht blokkeren.)

Zit er ook aan te denken om iets van een afscheiding (struik, deels opengewerkte schutting, eventueel halfhoog..) halverwege het huis te plaatsen. (Net voorbij de voordeur) Dan heb je ook in de eetkamer wat meer privacy. En dan kunnen we daar meer 'tuin' maken, in plaats van de huidige soort van halve oprit. Hebben de buren 2 huizen verderop gedaan en dat is echt wel mooi geworden. (Op de Funda foto's boven niet zo goed te zien).
Je zou een laurier kunnen gebruiken als groenen schutting. Die zijn dusdanig dicht met blad dat er geen zicht door heen is. En altijd groen. Kunnen tegen storm. Je kunt ze zonder probleem verwaarlozen mbt geen water geven.
Nadeel is wel dat je ze 1 keer per jaar een snoeibeurt moet geven om te voorkomen dat ze te groot worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_208595805
Wie vloeken wil leren moet geiten nemen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 30 maart 2023 @ 21:26:42 #199
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_208596085
quote:
2s.gif Op donderdag 30 maart 2023 21:06 schreef sigme het volgende:
Wie vloeken wil leren moet geiten nemen.
Wie lekker eten wil leren moet een geitje roosteren :Y

Edit: foto weggehaald, was onnodig in dit topic :@

[ Bericht 7% gewijzigd door flipsen op 30-03-2023 23:31:40 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_208596621
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2023 21:26 schreef flipsen het volgende:

[..]
Wie lekker eten wil leren moet een geitje roosteren :Y

Of beter nog, naar het Festival Nacional de Chivito in Argentinie komen :9~

[ afbeelding ]
Ik zou het prettig vinden als je dit soort leed uit mijn topic laat, thx ^O^
pi_209681106
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2023 16:52 schreef Barreltje het volgende:

[..]
OMG! ik zit even bij te lezen, en dit idee is hilarisch! ik ga het in mijn achterhoofd houden voor als we ooit geiten krijgen ( en help me er tzt ajb aan herrineren O-) )
Is dit het juiste moment? Of moet de trampoline dan bij de buurman :D.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')