Ik ben een beetje kwijt waar we precies waren/wat we allemaal gedaan hebben voor kleine zaken, dus het wordt een soort samenvatting. (Mijzelf kennende zijn die toch altijd al meer dan lang genoeg

)
Ze zijn dus eind januari het glas komen vervangen. Deze mannen werkten ontzettend snel (en netjes) dus we hebben echt amper in de kou hoeven zitten. Binnen 1,5 dag waren ze klaar met het vervangen van het glas in de voorkamer, eetkamer, de hal, de slaapkamer en keuken.
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-52.jpg]()
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-52-1.jpg]()
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-51-2.jpg]()
Doordat de kozijnen maar 3mm dik oud glas hielden, en wij wel HR++ wilden én de schuiffunctie van drie ramen wilden behouden, moesten er opdeklatten geplaatst worden. Die gaan straks nog wel in de (groene) verf mee gelukkig, maar voor nu ziet het er een beetje matig uit aan de buitenkant. Ze hebben wel waar het kon gebruik gemaakt van mooie schuine latjes die al veel meer in het kozijn vallen

.
Ik zal eerlijk zijn; ik moest even slikken toen ik het nieuwe glas in de woonkamer zag. Het gele Byzantijn had echt wel wat, maar het was ook wel heel sfeerbepalend en op bepaalde momenten gaf het heel vreemd licht. En dan ook vooral in de slaapkamer en eetkamer. (Maar enkel daar wit glas doen zou er weer raar uitzien). Het nieuwe glas (wit fijn Byzantijn) zorgt wel weer voor een veel lichtere kamer. En de hal heeft natuurlijk wel weer geel glas gekregen, om de oude uistraling te behouden

.
Voor:
Na: ![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-55.jpg]()
[/url]
Goed, genoeg over glaswerk. Al het houtwerk moest ook nog eens in de verf. Dus het schuren, primeren, gronden en schilderen kon beginnen. We hebben gelukkig een oom die schilder is, en deze klus voor ons doet
Er moeten nog wat zaken in de zijdeglans gezet worden en de trap moet nog helemaal gedaan worden, maar de kozijnen zitten in de lak en de deuren hebben in elk geval al hun kleur gekregen dus het begint ergens op te lijken.
HalVoor de kleuren in de hal hebben we gezocht naar de oude kleuren die er al op zaten. Hoewel het echt een soort grijsblauw lijkt voor het oog, is het grijsgroen. Iets blauwer dan Early Dew, maar zeker weer niet té. Met een hele dikke stalenwaaier van de verfwinkel om de hoek zijn we eruit gekomen. Oom vond het wel een tof idee het brievenbusdeurtje ook eens wat meer naar voren te laten komen ('Want wie heeft dit unieks nu nog?!!) , dus in plaats van wit is deze ook grijs/blauw/groen.
Het schuren gaf best een tof effect (maar wel mooier op de foto dan in real life)
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-53-1.jpg]()
Ik vind het heel erg leuk dat je in een hal komt met 5 blauwe deuren (eetkamer, voorkamer, wc, kelder, voordeur) en het (bij wijze van spreken dan) een verrassing is wat er achter een deur tevoorschijn komt

.
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-51-1.jpg]()
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-51.jpg]()
Tevens is de radiator geplaatst en aangesloten. Een Jaga Strada, zodat we altijd nog kunnen upgraden met fannetjes. Ik wil enkel nog graag zwarte voetjes ipv de witte die er nu op zitten.
To do in de hal:
- Schilderwerk verder afmaken (trap nog volledig)
- Vloer eens goed boenen
- Traploper reinigen en terugplaatsen (op zoek naar mooiere roedes?)
- Kapstok...
De wc staat voorlopog nog niet hoog op het prioriteitenlijstje, dat komt pas wanneer we de badkamer gaan doen. (En dat zal niet dit jaar zijn, want dat wordt een groter project).
Woonkamer/voorkamer: De nieuwe bank kwam wat eerder dan verwacht
Er zit alleen een haaltje in een van de kussens, dus vrijdag komen ze even terug om die netjes weg te steken.
Wat we in de woonkamer nog willen is een houtkachel (moet alleen de pijp wel voor vervangen worden), raambekleding (iets lichts...) en ik wil iets anders voor de salontafel. Oh en ik wil graag een paar kussens en een mooi plaid voor op de bank. En nog wat toffe planten. En een schilderij of iets anders boven de bank....
Maar het begint tenminste een beetje op een (t)huis te lijken nu
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-46.jpg]()
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-46-1.jpg]()
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-47-1.jpg]()
Waar nu dus dat krukje staat zou dan een houtkacheltje komen.
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-48.jpg]()
Ook kregen we een oude pendule (staat op de kast). Komt bij oma van mijn lief vandaan. We hebben hem iets te goed opgewonden, want hij blijft maar lopen. Elk kwartier galmt hier Westminster Abby Chimes door de kamer. En niet te zuinig qua volume

(Dat is het deuntje dat je op Utrecht CS hoort. Ik mis echt enkel nog een klapperbord en een omroepstem....)
Dus voor de foto mocht ie even op de kast, zometeen ligt ie weer in een dikke deken gewikkeld
EetkamerEn dan kwam ein-de-lijk na jaaaaren wachten (want op een flatje geen mogelijkheid) mijn oude liefde; de piano die ooit bij mijn ouders terecht is gekomen zodat ik op pianoles kon
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-48-1.jpg]()
[/url]
Hij wordt begin mei gestemd, maar hij klinkt nog steeds prachtig warm. (Nu moet ik weer op les! )
We kozen voor groene deuren om ze weer wat naar voren te halen (het is de 'middelste' kleur van de kleuren op de muur). Dat vonden we erg geslaagd uitpakken.
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-49.jpg]()
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-50-1.jpg]()
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-50.jpg]()
En we gaan nog wel op zoek naar in elk geval andere eetstoelen (deze krijg je echt een houten reet van

) maar dat is voor latere zorg.
De bloem (lamp) is meeverhuisd uit het appartement. Mijn vriend is hem zat, maar ik ben er nog steeds helemaal weg van. Hate it or love it gevalletje denk ik
To do:
- Raambekleding
- Schilderwerk deuren afmaken
- Aankleding (boven de piano e.d.)
- Meer licht want nu wat donker.
De keuken: Nog weinig te melden hier

Nouja, er is een vloerstaal onderweg. Duurde effe. Dus wordt vervolgd.
De slaapkamerHier niet veel gedaan/afgewerkt nog, maar wel al een begin gemaakt met de afwerking van de dakkapel. Moet nog geschilderd worden.
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-50-2.jpg]()
Rest van de bovenverdieping weinig te melden. Of nouja, we zijn bezig met het plaatsen van de radiatoren (gisteren nog sleuven gefreesd) en we hebben de werkkamer weer eens wat beter ingericht; de konijnen hebben een fijnere plek en de VR set is weer operationeel
De tuinVooral vriend is druk bezig geweest met de oorlog verklaren aan de braamstruiken achterin de tuin. Daar staat/stond ongeveer 10x10m braam.....
![Whats-App-Image-2023-03-14-at-16-00-53.jpg]()
Verder is er een boomverzorger langsgeweest. De bomen zijn gezond en vormen geen gevaar. De enorme den/spar (wat is het?) is weliswaar kaal aan een kant, maar dat moet gewoon herstellen met de jaren.
Toch prettig om te weten, want de buren hebben net een vrij luxe overkapping met 24 zonnepanelen naast de boom laten neerzetten.
That's all folks!
[ Bericht 11% gewijzigd door Candaasje op 14-03-2023 17:01:32 ]