Ok, hier weer verder! Laten we dan maar aftrappen met de keuken, want die hadden jullie nog tegoed. (En dan hebben we het ergste gehad

)
Ik las jullie suggesties, ik maakte voor thuis diverse knutsels in paint om een idee te krijgen, ik opende zelfs een poll…. En toch… en toch…. Is de keuken echt C zijn domein (ik klaag niet, hij kan veel beter koken!) en werden het de groende tegels
…
Voor diegenen die nog niet hoofdschuddend het topic hebben weggeklikt:
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-06-21.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-07-42-1.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-07-42.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-07-42-2.jpg]()
We zijn dus wél de hoek omgegaan maar betegelden uiteindelijk niet de volledige muur. En we hebben de richting van de tegels aan de kant van de gootsteen omgedraaid.
We hebben in eerste instantie nog wel geprobeerd om tegen de muur boven de gootsteen tóch witte tegeltjes te plaatsen (zelfde afmeting als de groene). Maar ik had natuurlijk daarin wel
direct naar jullie moeten luisteren; er zaten nog geen 3 rijen op, of we trokken het er alweer af.
In combinatie met ons oude zwarte koffiezetapparaat vond ik alles wel een beetje oubollig ogen, dus dat werd wel een eis: er moet een nieuwe, witte komen. (Jaja, prioriteiten, ik heb ze!) C. stortte zich vol overgave in het leren maken van de ideale espresso, en zo kwam al snel de vraag of we dan de bonenmaler van 150 euro goed genoeg zouden vinden of dat ‘ie er toch een van 250 euro moest bestellen….
De foto’s zijn pas recent genomen, en verraden daarom ook al wat van het verdere verhaal…. Voor de oplettende kijker; de keuken is hier nog niet af en behoeft op dit moment van schrijven ook nog wat herstelwerkzaamheden/aandacht. Kom ik nog op terug. Januari – maart 2024Nieuw jaar, dus tijd voor meer nieuwe plannen. Naast alle nog bestaande to-do-tjes. De nieuwe dakkapel + badkamer + werkkamer moesten ook gepland worden met de aannemer, dus we ontkwamen er niet aan ons daar ook in te gaan verdiepen. Wel nog snel wat kleine klusjes uitgevoerd:
Een poster met een knipoog opgehangen in de eetkamer. Ik ben dol op anatomische studies, maar C. vind het vaak wat luguber. Dus dan kom je met een compromis:
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-27-42.jpg]()
We gaven de eettafel weer eens een opknapbeurt (10 jaar niet gedaan, dus het was niet overbodig)
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-27-42-2.jpg]()
We hingen overgordijnen op in de eetkamer:
En we besloten eens een begin te maken aan het ‘logeerkamertje’ op zolder. Het was een mooie oefening om te leren stuken, en het werd ook wel een beetje ingegeven door een vriend waarmee het slecht ging/gaat en die de maanden ervoor een aantal keer op de bank in onze woonkamer moest overnachten. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit project wel op een lager pitje kwam, door alle andere klussen.
April – mei 2024De tuin begon weer in bloei te raken – het leuke van zo’n wildernis is dat er talloze verschillende planten en bloemen opkomen; elke week is het weer een verrassing wat er nu bijgekomen is/in bloei staat.
![Whats-App-Image-2025-02-15-at-14-31-49.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-53-10.jpg]()
En je kunt er mooie veldboeketjes mee maken

Goed, terug naar het klussen. De tuin is nog een heel project-to-be maar qua planten- en bloemenpracht kan ik er nu al topics over volspammen
Konijn Nox was aan het daten met haar nieuwe vriend, en omdat we A) de werkkamer wilden gaan verbouwen (waar ze de winter had doorgebracht) en B) omdat Simon echt niet te vertrouwen is in de buurt van konijnen, moest er een nieuw verblijf komen. Niet vol in de zon, wel nog een beetje in het zicht van het huis, dus er vielen hele wat locaties af.
Dat betekende dat er eerst heel veel braam, een taxus en een enorme hedera moest verdwijnen…. (zonde, maar het zat wel allemaal zodanig met elkaar in de knoop dat we er toch al iets mee moesten, ongeacht konijnenren of niet.. schrale troost; van de takken hebben we nog een insectenhotel gemaakt

) En oude schuurtjes/hout/asbestplaten/kippengaas kwamen we ook genoeg tegen:
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-41-11.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-41-11-3.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-41-11-2.jpg]()
Het plan: een tuinhuisje (2mx2m) met daaraan een ren vast van 3,5mx2m.
![Whats-App-Image-2025-02-24-at-21-41-11-4.jpg]()
[/url]
Helaas begon in de tussentijd de lekkage van eerder, van de aanbouw waarin de keuken zich bevindt, weer op te spelen. Binnen korte tijd verschenen er gele vlekken in de muur naast de koof in de keuken, en kreeg het stuc een nogal ‘knisperende’ structuur:
Om te voorkomen dat al het stuc naar beneden zou komen, gingen we op zoek naar een dakdekker. Kort samengevat: niet te vinden voor zo’n klein oppervlak. Na wat provisorisch geknutsel met mortel en pvcpijpjes om het water van de muur weg te leiden - dat natuurlijk geen houdende oplossing was - heeft (voornamelijk) C. uiteindelijk zelf het dak vernieuwd. (EDPM, isolatie, lood in de muur frezen, nieuw houtwerk, de hele rataplan.)
Linksboven zit het grootste probleem; de verbinding met de HWA is niet goed meer, door barsten in het beton.
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55.jpg]()
Dus eerst maar eens al het hekwerk en hout eraf:
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55-1.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55-2-Copy.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55-4-Copy.jpg]()
U ziet, het gaat niet helemaal lekker. Ook wat betonrot. Dus menie en nieuwe bekisting eromheen it is:
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55-5-Copy.jpg]()
Met isolatie, en EDPM ziet het er dan alweer wat beter uit:
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55-6-Copy.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55-7-Copy.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-02-25-at-06-29-55-8-Copy.jpg]()
/url]
En tot slot is het lood in de muur gezet:
Yours truly heeft toen de buitenboel geschilderd (voor het voorjaar staat nog het aflakken van de witte onderkant/rand van het houtwerk op de planning. Als het eens een keer stopt met regenen/miezeren. ) en met een nieuwe HWA en een regenton ziet het er dan toch best een stuk beter uit, al zeggen we het zelf (ook al was het gezellige vingerhoedskruid van een paar foto’s terug helaas al wel uitgebloeid)
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-25-03.jpg]()
Aankomende maand worden de deurtjes op de eerste verdieping nog vervangen door twee ramen en het idee is om er dan een groen sedumdak van te maken.
Juni- juli 2024 Terug naar Casa Cuniculus:
Het tuinhuisje ‘Mats’ werd geleverd. Allereerst de hele boel in de beits gezet en in de tuin de grond geëgaliseerd ( de tuin loopt erg af), en met hele brede opsluitbanden een mooi vlak gevormd om het tuinhuisje op te kunnen bouwen.
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-36-33.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-36-33-1.jpg]()
Composietbandjes erop en we kunnen gaan stapelen:
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-36-33-2.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-36-33-3.jpg]()
Ik zal jullie niet vermoeien met de complete handleiding van een tuinhuisje in elkaar zetten, maar gratis ongevraagd advies: plaats het dak niet in z’n geheel achterstevoren.

Wij kwamen er pas achter nadat alle shingles vast lagen.. best een prestatie! :’)
Tijd voor de ren. Eerst tegels (60x40cm, grindtegels via MP opgehaald) ingegraven om roofdieren buiten en konijnen binnen te houden, en vervolgens frames gemaakt van hout en martergaas.
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51.jpg]()
Dat nagelen van het gaas was een erg luidruchtig klusje, vandaar dat dekbedovertrek. Het dempte ‘iets’. Deze foto geeft trouwens goed weer in wat voor chaos wij gedijen/klussen :’) ![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51-2.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51-3.jpg]()
We hadden nog mooie houten planken over van de zolder, dus de konijnen hebben parket in hun woning:
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51-4.jpg]()
We doen graag aan hergebruik, dus ter bescherming van de vloer legden we nog een oud stuk vinyl neer. En daaroverheen een oud tapijt, want een van de konijnen is een driepoot en heeft daardoor verhoogde kans op doorlig/zit/loopplekken. Onze oude salontafel doet nu dienst als een stevige verhoging. Van ander resthout hebben we een brede plank gemaakt voor voorraad hooi/voer/etc, Tot slot hebben we nog een paneel met gaas gemaakt zodat de konijnen er niet gelijk uitkunnen rennen wanneer je binnenkomt. Plus nog een groter paneel voor in de zomer; wel frisse lucht, maar geen roofdieren naar binnen.
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51-5.jpg]()
Nog een tunneltje voor buiten, met zandbak, gras er in…..
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51-6.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51-7.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-12-53-51-8.jpg]()
.. En Vinny zag dat het goed was!
(Inmiddels is het hoog tijd om weer nieuw gras in te zaaien en het zand weer IN de zandbak te gooien. Een tweede lik beits kan ook geen kwaad en een van de deuren van het tuinhuisje klemt… Houdt ons van de straat zullen we maar zeggen…)
Augustus – september 2024En toen begon het ‘échte’ klussen weer…. Nouja, aan ons eigen huis dan. Dit keer wel vooral voor de aannemer en zijn mannen.
Het plan:
- Een nieuwe dakkapel, want de oude (ter grootte van de badkamer) was te klein, en rotte inmiddels letterlijk onder je vingers weg. De nieuwe zal ook een groot deel van de werkkamer gaan overspannen, en zo’n halve meter naar buiten geplaatst worden (de betonnen overstek maakt dat mogelijk), én een halve meter de andere kant op breder worden door het nisje op de overloop erbij te betrekken.
- Een nieuwe badkamer
- Een werkkamer die ook ruimte biedt om een boek te lezen, te gamen, etc.
De oude situatie:
![20231029-110333555-i-OS.jpg]()
overloop, Rechtdoor de badkamer (deur met glas) en rechts de slaapkamer aan de voorzijde van het huis.
Overloop, rechtdoor de badkamer en links de toekomstige werkkamer (aan de achterzijde van het huis)
BBadkamer
Werkamer (foto's nog van de makelaar)
De dakkapel ging eraf:
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-19-50-08.jpg]()
In de werkkamer werd ook het een en ander weggebroken:
De nieuwe dakkapel werd opgebouwd; zowel badkamer als de kamer achter worden voorzien van elk drie ramen. En het nieuwe houtwerk en de kozijnen worden een halve meter naar buiten geplaatst:
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-19-50-08-11.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-19-50-08-10.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-19-50-08-6.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-19-50-08-7.jpg]()
De ramen van de badkamer zijn melkglas, de ramen in de werkkamer zijn gewoon helder.
De nieuwe situatie op de overloop:
Het kozijn moest nog op maat gemaakt worden want er komt een paneeldeur in die we nog over hebben. ![Whats-App-Image-2025-03-02-at-22-07-00-2.jpg]()
De nieuwe situatie in de werkkamer:
groothoeklens vertekent; het lijkt op de foto wat smaller dan het in werkelijkheid is. Van buiten ziet het dat er dan zo uit (in het voorjaar gaan we het nog (laten) schilderen en de screens liggen al klaar om daarna te monteren (in een 'bak' in de overstek van de dakkapel):
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-22-07-00-4.jpg]()
De volgende fase is natuurlijk het indelen/inrichten van de badkamer. We wilden graag een ruimere douche, liefst inloop. Ik ben geen fan van volledig glazen wanden, maar het moest ook allemaal niet te donker worden… dus het werd een muurtje met een wat bredere glazen deur.
Hier alvast een nog wel heel erg ruwbouwplaatje voor het idee:
Om te voorkomen dat het kozijn steeds erg nat zou worden, hebben we besloten tot het neerzetten van een muurtje voor een van de matte ramen. Deze oplossing hebben meerdere buren (met gelijke huizen) en door het matglas zie je het niet van buitenaf. We moesten de aannemer nog wel overtuigen dat we
niet een muurtje voor maar liefst twee ramen wilden hebben, dat betekende wel een iets smallere doucheruimte (nog steeds breed zat) maar veel meer daglicht

Voor de kleuren/tegels hadden al maanden terug wat lopen prutsen in Sketch-up, zodat we met de VR een wat beter idee konden krijgen van de ruimte. Zo vielen er gelijk al wat (veelal te donkere) ontwerpen af, en kwamen we op een combinatie van ‘hout’ (tegels), ‘grijsblauw marmer’ en licht ‘zandsteen’. En dit dan gecombineerd met een grijsblauw wastafelmeubel. Het is wat moderner qua uitstraling, maar het ís natuurlijk ook geen jaren 30 badkamer. (De vorige is er in de jaren 70 ingezet, daarvoor was het dak schuin en stond er een bed achter een gordijn.)
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-22-27-25-1.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-02-at-22-27-25.jpg]()
De tegels hadden we in mei al besteld bij de tegelzetter:
Het meubel is van Muebles Unique, was nog moeilijk om aan te komen want niet alle kleuren waren nog leverbaar:
De douche/thermostaatkraan/wastafelkraan zijn van Hotbath, en dan geborsteld nikkel.
De douche is een ‘gewone’ douche (ik hou niet van regendouches, ik sta graag met mijn neus en de rest van mijn gezicht een beetje droog, anders heb ik het gevoel dat ik verzuip

) en de thermostaatkraan hebben we uiteindelijk toch gekozen voor opbouw.
Voorbeeldje van de stijl:
![thermostaatkraan.jpg]()
De douchedeur is er een van het merk Novellini, het kostte ze maar liefst drie keer om de deur te bezorgen eer het geen kapot exemplaar was.

(De deur zat in een doos, en dat was het, geen karton, geen piepschuin, helemaal niks… en dat moest dan uit Italië komen..) Werd nog spannend of ‘ie op tijd er zou zijn, want de fabrikant ging zelf ook nog even op vakantie.
Hiervan dan de versie met matzwart profiel:
![novellini.jpg]()
De verwarming werd een witte Plieger (ook gedoe met levering, maar gelukkig ook net op tijd) en de spiegel hebben we bij Maxaro gehaald. Die van >1200 euro bij een wat luxere zaak werd me wat te gortig.
En uiteindelijk pakte dit alles dan in het echt zo uit:
Thermostaatkraan/douche/slang zijn overigens dezelfde kleur, de camera heeft er wat moeite mee
Even gebruik gemaakt van een groothoeklens, het is ruim, maar ook weer niet zó diep.
Deze foto geeft beter de diepte weer. We bestelden nog handgrepen voor het kastje, want de bijbehorende deden mij teveel aan ziekenhuizen (en dus mijn werk) denken. De handgrepen zijn dezelfde als degenen die we voor onze PAX kasten in de slaapkamer hebben gemonteerd. (In het echt ogen ze veel minder lomp groot dan op de foto)
Voor onze kleding monteerden we zwarte haakjes voor aan de muur, en worstelden met waar de shampoo en zeep te laten. Oorspronkelijk was het plan een nisje te laten maken in een muur, maar uiteindelijk is dat afgeblazen (dikte muren werd een obstakel). Nu hebben we een Tiger rekje in de hoek. En gelijk een reserve-exemplaar op voorraad, want we moesten boren. De lijm blijft namelijk fantastisch op de tegel plakken, maar het rekje zelf niet aan de lijm….
![Whats-App-Image-2025-03-03-at-19-20-07.jpg]()
De keuze om het rekje op deze plek te hangen, kwam tot stand door twee ‘problemen’: 1) C. vond het maar niks dat alles telkens nat zou worden als het te dichtbij de douche hing, en gezien ik graag een blok zeep gebruik i.p.v. flessen shampoo, had ‘ie wel een punt, en 2) er was agendatechnisch wat miscommunicatie, waardoor de tegelzetter niet kon komen tegelen. Nu kon onze aannemer gelukkig wel tegelen (jaren gedaan samen met betreffende tegelzetter) maar er sloop toch een schoonheidsfoutje in. De voeg van de houtlook-tegel loopt net niet gelijk met die marmertegel. Geen haan die daar naar kraait, behalve wij. Dus dit was een manier om het te kunnen verhullen. Nu nog een passende badmat, een mooiere wasmand en het schilderwerk van de kozijnen/deur, en dan is de badkamer écht af. Maar het voelt al heel erg luxe!
November – december 2024In november isoleerden we (lees: C.) nog het stukje dak naast de dakkapel…
![Whats-App-Image-2025-03-03-at-19-23-08.jpg]()
… staken we heel de werkkamer in de gipsplaten:
… hing de aannemer een van de oude paneeldeuren in het kozijn van de badkamer...
… metselden we één van de twee deuropeningen van de werkkamer dicht en pasten de architraven aan:
Daarna kwam een stukadoor de boel weer voorzien van een net wit laagje:
![Whats-App-Image-2025-03-03-at-19-23-09-6.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-03-at-19-23-09-3.jpg]()
Excuses voor de lelijke groothoeklenzen. Ik heb kennelijk geen betere foto’s t.t. gemaakt, helaas. In december namen we dan toch, na lang twijfelen, de beslissing om een houtkachel te laten plaatsen. We hadden er al eerder naar gekeken, en naast dat de kosten wel een beetje een ding waren, is het ook milieutechnisch niet echt lekker te verantwoorden natuurlijk. Of gewoon niet.
We stoken weinig, maar gelukkig staat ‘ie ook als er geen vuurtje in brand wel heel mooi te wezen bij de schouw
![Whats-App-Image-2025-03-03-at-21-11-54-3.jpg]()
![Whats-App-Image-2025-03-03-at-21-11-54-1.jpg]()
Het is een Dovre 540w. Lucht wordt via een buis onder de vloer aangezogen (weten jullie het Helms Deepje nog?). Mooi klein dingetje, zorgt ook voor een fijne temperatuur want heeft een niet al te groot vermogen.
We zitten er nog sterk aan te denken de zwarte plaat te vervangen voor tegeltjes. Het zwart is wel echt heel zwart en wat te glimmend. De kachel verdrinkt als het ware in de diepe kleur als het net wat donkerder in huis is. (Polletje voor type en kleur tegel?

)
Voor het plaatsen dekten we de woonkamer nog volledig af (was wel een tikje overdreven achteraf)…
... en moesten de planten even verhuizen. Ik moet zeggen dat ik dit zo gezellig vond/vind staan

dat mijn voornemen is dit voorjaar een beter ‘huiskamerplantenplan’ te maken voor binnen. Op dit moment hebben veel plantjes het helaas wel erg zwaar met het weinige licht dus ik wacht nog even. Maar dan…ga ik los!
We deden overigens nog een poging de indeling van de woonkamer beter op de kachel af te stemmen. Conclusie: het zicht vanaf de bank op de kachel was zeker beter, maar alles werd enorm in een hoek geduwd (door de vorm van de bank/richting tafel) en de kou uit de hal waaide wel zo je nek in. Dus de volgende ochtend zetten we alles weer terug op z’n oude plek. Voelde toch beter.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot zover! De volgende update komen we eindelijk aan waar we de afgelopen en aankomende weken mee bezig zijn; de werkkamer. Speciaal voor jullie nog even wat gezellige voorjaarsblommetjes: