abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209681106
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2023 16:52 schreef Barreltje het volgende:

[..]
OMG! ik zit even bij te lezen, en dit idee is hilarisch! ik ga het in mijn achterhoofd houden voor als we ooit geiten krijgen ( en help me er tzt ajb aan herrineren O-) )
Is dit het juiste moment? Of moet de trampoline dan bij de buurman :D.
pi_216724997
Er is al 600 dagen niet gepost in dit topic…. :o :@
Dus hoog tijd om Artax dit topic eens uit het spreekwoordelijke drijfzand te trekken en zien waar we gebleven waren!
Er was minder tijd voor non-stop kunnen klussen, maar we hebben niet helemaal stilgezeten. Ik ga het wel even in twee delen splitsen, want 1,5 jaar en mijn schrijfstijl....

April en mei 2023
We kochten een nieuwe salontafel, zowaar gevonden op MP:

En een nieuwe lamp:

In mei gingen de rododendrons vol in bloei. Wilde ik jullie toch niet onthouden:
(Oppashond voor schaal)

Juni en juli 2023
Na een heerlijke vakantie op Corsica, gingen we eind juni en juli met de buitenboel aan de slag.
Met hulp van C zijn oom vervingen we grote delen van het houtwerk (windveren en de boeiboorden zowel aan de voor als achterzijde).

Compleet vergane windveren. Was bekend ‘gebrek’ bij aankoop van het huis; er is ooit verkeerd hout gebruikt

Voor de boeiboorden idem dito

Oorspronkelijk stond ooit het gemeentelijke wapen op de boeiboorden. Bij ons huis was dit al niet meer het geval, en gezien de gemeente samen is gegaan (Utrechtse Heuvelrug) en wij bovendien import zijn… hebben we ons eigen stempel erop gedrukt. Of nouja, erin gevreesd. Dus aan de voor- en achterzijde van het huis zie je nu ons ‘wapen’ 8-) (Daar is niet iedereen in de straat een groot fan van. Maar gezien wij een van de weinigen zijn die überhaupt nog de authentieke details laten zitten, kunnen ze mooi de boom in :D .
(oefening)

Veel houtwerk werd grondig geschuurd en voorzien van nieuwe lagen verf. (RAL9010 en Monumentgroen).

(Het kleine ruitje moet nog)

Ook het houten ‘kruis’ bovenin aan de voorzijde van het huis was aan vervanging toe. Het was ooit deels aan de zijde van de buren vervangen (de horizontale balk) maar de rest was compleet doorgerot. Dus dan maar gewoon helemaal. (Uiteraard nadien ook in de witte lak gezet, zoals het was.)

Nog voor het plaatsen van de wandtegels in de keuken legden we (of nouja,C) de vloertegels.

Augustus 2023 en september

Begin augustus kregen we gezinsuitbreiding; via mijn werk kwam Simon bij ons wonen. Inmiddels hebben we en co-ouderschap met de buren en is het een echte eigenzinnige rooie.

De tuin (braam) begon wel een tikkie te woekeren. Tot op de dag van vandaag zijn we nog in staat van oorlog met alle scheuten die OVERAL in de tuin opduiken en je enkels grijpen.

In september werd het tijd om de zolder te gaan isoleren en het ventilatiesysteem aan te leggen. Het idee van de vide/doorkijk naar de nok hebben we (helaas wel) laten varen, want er moest ruimte overblijven voor zowel een klein logeer’kamertje’ alsook voor de toch wel forse WTW-unit.

De schoorsteen in de eetkamer doet dienst als ventilatieschacht; bovenop zolder hebben we een gat geboord en vervolgens de buis er voorzichtig doorheen getrokken. Beneden in de eetkamer wordt er zo verse (gefilterde en verwarmde) lucht naar binnen geblazen.

Om het geheel af te werken hebben we het ventilatieventiel zwart gespoten en er een zwarte plaat overheen gezet (en de tegeltjes aan de zijkant en onderkant van de schouw weer op hun plek gelijmd)

De afzuiging van de keuken was een grotere puzzel, want hier trokken we geen buis doorheen, maar wordt de lucht gewoon via de kale schoorsteen afgezogen. (Er zit een afscheiding tussen het kanaal van de eetkamer en de keuken in de schoorsteen zelf, dus aan/afzuiging mengt niet) Boven op zolder zit dan een gat aan de zijkant van de gemetselde schoorsteen, daar sluiten we een buis op en deze gaat dan direct naar de WTW-unit. Maar daarboven loopt de schoorsteen wel verder door, tot buiten het dak… en dat brengt dan toch weer koude lucht mee naar beneden…. Hoe krijg je dat nu dicht, zonder zelf het dak op te hoeven klauteren, en zonder dat er zooi naar beneden de schat invalt?

.. .Men neme het gat waar de buis uiteindelijk op aangesloten wordt, steken daar een hand met ballon doorheen. Blazen de ballon op met een pvcpijpje (na eerst tevergeefs 371 winkels af te zijn geweest voor een ballonnenpomp…) en boren een gaatje in de schoorsteen net boven de ballon. Door dat kleine gaatje spuit je gewoon liters PURRRRRRR, en als dat eenmaal uitgehard is prik je de ballon door.

Geen idee of dit nog te volgen is, en het kan vast anders, maar het werkte :D

Voordat dan de WTW-unit eindelijk naar boven kon, moest er nog wel iets aan de vloer gebeuren. (En het trapgat groter gemaakt worden, maar daar hebben we het verder maar niet over… :') ) Nadat al het elektra en de (hybride)cv waren aangelegd, lag de halve plankenvloer van de zolder immers open.

Oude vloerplanken verwijderd, isolatiemateriaal ertussen en houtplaten er weer bovenop. Voor het achterste gedeelte van de zolder hebben we OSB plaat gebruikt. In zo’n lage/schuine ruimte, al balancerend en om elkaar heen dansend over de smalle balken van het onderliggende plafond wel een garantie op rugpijn overigens. (De voorzijde van de zolder hebben we pas later weer voorzien van een houten vloert, dat had voor nu geen prioriteit.)

Vervolgens werd het dus tijd om het dak te gaan isoleren. Eerst rachelen, daarna al het glaswol erin leggen/trekken/duwen. Iedereen weet wat voor kriebelende kutklus dat is, dus het gevloek en gepuf en gesteun mogen jullie er zelf bij bedenken. We kregen gelukkig hulp van schoonvader en een goede vriend. Het glaswol tenslotte afgedekt met folie, wat nog redelijk wat tijd kostte door de vele staanders onderaan.

(Voor de oplettende kijker: helemaal beneden ligt op de vloer nog geen isolatiemateriaal, dit hebben we later nog wel aangebracht, maar pas op het moment dat we ook gelijk tijd hadden om knieschotten te maken. Simon bleek namelijk glaswol wel aangenaam te vinden om op te plassen….

Zo’n WTW systeem heeft natuurlijk een aanvoer van verse lucht en een afvoer nodig. Voor de aanvoer hebben we het raampje aan de achterzijde ‘opgeofferd’.(De aanvoer moet namelijk niet in de buurt van de afvoer lucht gaan aanzuigen). C. heeft een ruitvormige constructie gemaakt van hout, met dubbel plexiglas (daartussen dus lucht) en een uitsparing voor de buis. (Indien we het ooit anders willen, dan hebben we het oude ruitje ook nog en kunnen we deze constructie er gewoon af halen.)

De afzuiging van de WTW brengt de lucht naar buiten via het dak. Uiteindelijk na tevergeefs pogingen gedaan te om iemand te vinden om een gat voor ons te kunnen boren en de afzuiging te plaatsen, zelf maar het dak opgegaan. Steiger gehuurd, dakpannen eraf, en dan met een boor en reciprozaag een doorgang gemaakt.

Buizen eraan, en we hebben een werkend ventilatie systeem! (Alleen de afzuiging voor de badkamer is nog niet geplaatst, want die laatste moet nog helemaal vernieuwd worden.)

VLNR met de klok mee : aanvoer verse lucht eetkamer (via de schouw), Afvoer lucht keuken (via het andere kanaal van het rookkanaal), aanvoer verse lucht werkkamer achterzijde huis eerste verdieping.

December 2023
December was weer een wat rustigere maand qua klussen. Wel nog een kerstboom uit de tuin gehaald (nog nooit zo’n scheve boom gehad, maar vanuit de juiste hoek leek het nog best wel wat :P ), en een “Booknook’ in elkaar geknutseld (hele kerstdag mee bezig geweest met z’n tweeën.)

Oh en tip van de dag; zet je boom weer op tijd uit huis. Wij waren eigenwijs en lui. :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot zover! Volgende post weer verder, met de keuken…. (cliffhanger! 8-) ) en de komst van de nieuwe dakkapel + badkamer. (En ik heb voor die laatste niet eens een poll aangemaakt voor de tegels! … )
pi_216725431
Wat een fijne post, lekker veel meekijken. Technische deel ben ik snel doorheen gegaan maar heerlijk dat het allemaal werkt zoals jullie willen.
Kerstboomgroen is herkenbaar :D
We have far more in common than that which devides us..
  maandag 17 februari 2025 @ 23:07:33 #204
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_216726182
Heel benieuwd naar een foto met het kruis, aangezien wij ook iets soortgelijks op ons huis hebben.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 17 februari 2025 @ 23:19:57 #205
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216726282
Wow, monster update! Hard gewerkt in de afgelopen 600 dagen. WTW perikelen ook heel herkenbaar.. wat een circus kan dat soms zijn. Ben je er uiteindelijk ook blij mee?

Fijn dat Simon mocht blijven ondanks zijn liefde voor glaswol :P .
Resistance is futile.
  maandag 17 februari 2025 @ 23:41:27 #206
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216726418
Wat een werk weer allemaal. Complimenten voor het ingenieuze ventilatiesysteem. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_216727314
@Candaasje en C. Wat een ongelooflijke bult werk hebben jullie verricht!
Alle lof 👍🏼 _O_

Uitdenken van WTW systeem, de isolatie in die ruimre onder het dak, het dak op brrrrr. Ge.wel.dig _O_
pi_216727422
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 22:08 schreef Kaatje1 het volgende:
Wat een fijne post, lekker veel meekijken. Technische deel ben ik snel doorheen gegaan maar heerlijk dat het allemaal werkt zoals jullie willen.
Kerstboomgroen is herkenbaar :D
Haha snap ik hoor :D
Volgende update wordt wat minder 'in depth' qua techniek, want de dakkapel/badkamer hebben we laten doen door de aannemer. Hoewel we wel alles een beetje in de gaten hielden, ben je dan zelf toch meer bezig met foto's maken van voor - tijdens - en NA. :)

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 23:07 schreef SV-tje het volgende:
Heel benieuwd naar een foto met het kruis, aangezien wij ook iets soortgelijks op ons huis hebben.
Ik zal even kijken of een foto van wat dichterbij heb, en anders maak ik ergens deze week (wanneer het nog licht is, dus ik vermoed dit weekend) even een foto. Ik moet toch nog een rondje foto's bij daglicht maken want we werden wat lui in het verslag bijhouden :')

quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2025 23:19 schreef Seven. het volgende:
Wow, monster update! Hard gewerkt in de afgelopen 600 dagen. WTW perikelen ook heel herkenbaar.. wat een circus kan dat soms zijn. Ben je er uiteindelijk ook blij mee?

Fijn dat Simon mocht blijven ondanks zijn liefde voor glaswol :P .
Ja, zeker blij mee! Ik was eerst heel skeptisch hoor, want A) veel geld B) redelijk wat gedoe en een hele kluwen aan buizen en C) we kwamen er bij het bedrijf 'Van grijs naar groen'* achter dat ik een heel ander 'ventilatie-type' ben dan C; ik wil ramen en deuren die open kunnen. (Als het aan C. had gelegen hadden we de zijramen gewoon vastgezet.... }:| ) C. wordt ook licht gestoord van een vriendin én kat die graag de achterdeur laten openstaan.... :+

Voor het balans-ventiltiesysteem is dat eigenlijk niet ideaal, maar in de praktijk lijkt het toch mee te vallen.
We hebben één keer een storing gehad (kapot onderdeeltje, werd gelijk een vervangend exemplaa r opgestuurd) en dan merk je in bepaalde kamers (slaapkamer, badkamer) gelijk dat het wat bedompter wordt.

*Bedrijfje dat niet zozeer verkoopt, maar advies geeft op gebied van ventilatie/isolatie/etc. Zit in Zeist, uitje werd georganiseerd door de gemeente omdar onze de wijk energielabels om te janken heeft en daardoor uitverkoren is tot de 'Duurzame wijk' ..)

Simon heeft wel ergere dingen op z'n kerfstof. En een beetje urine ben ik wel gewend vanuit mijn werk, dus ach :P

quote:
14s.gif Op maandag 17 februari 2025 23:41 schreef golfer het volgende:
Wat een werk weer allemaal. Complimenten voor het ingenieuze ventilatiesysteem. ^O^
Thnx! Eer gaat wel naar C. hoor, hij is echt maanden bezig geweest met uitzoeken/rekenen en overdenken. :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 05:28 schreef AnneX het volgende:
@:Candaasje en C. Wat een ongelooflijke bult werk hebben jullie verricht!
Alle lof 👍🏼 _O_

Uitdenken van WTW systeem, de isolatie in die ruimre onder het dak, het dak op brrrrr. Ge.wel.dig _O_
Dank! :*

[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 18-02-2025 06:50:40 ]
pi_216914192
Ok, hier weer verder!

Laten we dan maar aftrappen met de keuken, want die hadden jullie nog tegoed. (En dan hebben we het ergste gehad ;) )
Ik las jullie suggesties, ik maakte voor thuis diverse knutsels in paint om een idee te krijgen, ik opende zelfs een poll…. En toch… en toch…. Is de keuken echt C zijn domein (ik klaag niet, hij kan veel beter koken!) en werden het de groende tegels :D

Voor diegenen die nog niet hoofdschuddend het topic hebben weggeklikt:

We zijn dus wél de hoek omgegaan maar betegelden uiteindelijk niet de volledige muur. En we hebben de richting van de tegels aan de kant van de gootsteen omgedraaid.

We hebben in eerste instantie nog wel geprobeerd om tegen de muur boven de gootsteen tóch witte tegeltjes te plaatsen (zelfde afmeting als de groene). Maar ik had natuurlijk daarin wel direct naar jullie moeten luisteren; er zaten nog geen 3 rijen op, of we trokken het er alweer af. :P

In combinatie met ons oude zwarte koffiezetapparaat vond ik alles wel een beetje oubollig ogen, dus dat werd wel een eis: er moet een nieuwe, witte komen. (Jaja, prioriteiten, ik heb ze!) C. stortte zich vol overgave in het leren maken van de ideale espresso, en zo kwam al snel de vraag of we dan de bonenmaler van 150 euro goed genoeg zouden vinden of dat ‘ie er toch een van 250 euro moest bestellen…. :+

De foto’s zijn pas recent genomen, en verraden daarom ook al wat van het verdere verhaal…. Voor de oplettende kijker; de keuken is hier nog niet af en behoeft op dit moment van schrijven ook nog wat herstelwerkzaamheden/aandacht. Kom ik nog op terug.

Januari – maart 2024

Nieuw jaar, dus tijd voor meer nieuwe plannen. Naast alle nog bestaande to-do-tjes. De nieuwe dakkapel + badkamer + werkkamer moesten ook gepland worden met de aannemer, dus we ontkwamen er niet aan ons daar ook in te gaan verdiepen. Wel nog snel wat kleine klusjes uitgevoerd:

Een poster met een knipoog opgehangen in de eetkamer. Ik ben dol op anatomische studies, maar C. vind het vaak wat luguber. Dus dan kom je met een compromis:

We gaven de eettafel weer eens een opknapbeurt (10 jaar niet gedaan, dus het was niet overbodig)

We hingen overgordijnen op in de eetkamer:

En we besloten eens een begin te maken aan het ‘logeerkamertje’ op zolder. Het was een mooie oefening om te leren stuken, en het werd ook wel een beetje ingegeven door een vriend waarmee het slecht ging/gaat en die de maanden ervoor een aantal keer op de bank in onze woonkamer moest overnachten. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit project wel op een lager pitje kwam, door alle andere klussen.

April – mei 2024

De tuin begon weer in bloei te raken – het leuke van zo’n wildernis is dat er talloze verschillende planten en bloemen opkomen; elke week is het weer een verrassing wat er nu bijgekomen is/in bloei staat.

En je kunt er mooie veldboeketjes mee maken O+

Goed, terug naar het klussen. De tuin is nog een heel project-to-be maar qua planten- en bloemenpracht kan ik er nu al topics over volspammen O+

Konijn Nox was aan het daten met haar nieuwe vriend, en omdat we A) de werkkamer wilden gaan verbouwen (waar ze de winter had doorgebracht) en B) omdat Simon echt niet te vertrouwen is in de buurt van konijnen, moest er een nieuw verblijf komen. Niet vol in de zon, wel nog een beetje in het zicht van het huis, dus er vielen hele wat locaties af.

Dat betekende dat er eerst heel veel braam, een taxus en een enorme hedera moest verdwijnen…. (zonde, maar het zat wel allemaal zodanig met elkaar in de knoop dat we er toch al iets mee moesten, ongeacht konijnenren of niet.. schrale troost; van de takken hebben we nog een insectenhotel gemaakt :) ) En oude schuurtjes/hout/asbestplaten/kippengaas kwamen we ook genoeg tegen:

Het plan: een tuinhuisje (2mx2m) met daaraan een ren vast van 3,5mx2m.

[/url]

Helaas begon in de tussentijd de lekkage van eerder, van de aanbouw waarin de keuken zich bevindt, weer op te spelen. Binnen korte tijd verschenen er gele vlekken in de muur naast de koof in de keuken, en kreeg het stuc een nogal ‘knisperende’ structuur:

Om te voorkomen dat al het stuc naar beneden zou komen, gingen we op zoek naar een dakdekker. Kort samengevat: niet te vinden voor zo’n klein oppervlak. Na wat provisorisch geknutsel met mortel en pvcpijpjes om het water van de muur weg te leiden - dat natuurlijk geen houdende oplossing was - heeft (voornamelijk) C. uiteindelijk zelf het dak vernieuwd. (EDPM, isolatie, lood in de muur frezen, nieuw houtwerk, de hele rataplan.)

Linksboven zit het grootste probleem; de verbinding met de HWA is niet goed meer, door barsten in het beton.

Dus eerst maar eens al het hekwerk en hout eraf:

U ziet, het gaat niet helemaal lekker. Ook wat betonrot. Dus menie en nieuwe bekisting eromheen it is:

Met isolatie, en EDPM ziet het er dan alweer wat beter uit:

/url]
En tot slot is het lood in de muur gezet:

Yours truly heeft toen de buitenboel geschilderd (voor het voorjaar staat nog het aflakken van de witte onderkant/rand van het houtwerk op de planning. Als het eens een keer stopt met regenen/miezeren. ) en met een nieuwe HWA en een regenton ziet het er dan toch best een stuk beter uit, al zeggen we het zelf (ook al was het gezellige vingerhoedskruid van een paar foto’s terug helaas al wel uitgebloeid)

Aankomende maand worden de deurtjes op de eerste verdieping nog vervangen door twee ramen en het idee is om er dan een groen sedumdak van te maken. :)

Juni- juli 2024
Terug naar Casa Cuniculus:
Het tuinhuisje ‘Mats’ werd geleverd. Allereerst de hele boel in de beits gezet en in de tuin de grond geëgaliseerd ( de tuin loopt erg af), en met hele brede opsluitbanden een mooi vlak gevormd om het tuinhuisje op te kunnen bouwen.

Composietbandjes erop en we kunnen gaan stapelen:

Ik zal jullie niet vermoeien met de complete handleiding van een tuinhuisje in elkaar zetten, maar gratis ongevraagd advies: plaats het dak niet in z’n geheel achterstevoren. :+ Wij kwamen er pas achter nadat alle shingles vast lagen.. best een prestatie! :’)

Tijd voor de ren. Eerst tegels (60x40cm, grindtegels via MP opgehaald) ingegraven om roofdieren buiten en konijnen binnen te houden, en vervolgens frames gemaakt van hout en martergaas.

Dat nagelen van het gaas was een erg luidruchtig klusje, vandaar dat dekbedovertrek. Het dempte ‘iets’. Deze foto geeft trouwens goed weer in wat voor chaos wij gedijen/klussen :’)

We hadden nog mooie houten planken over van de zolder, dus de konijnen hebben parket in hun woning:

We doen graag aan hergebruik, dus ter bescherming van de vloer legden we nog een oud stuk vinyl neer. En daaroverheen een oud tapijt, want een van de konijnen is een driepoot en heeft daardoor verhoogde kans op doorlig/zit/loopplekken. Onze oude salontafel doet nu dienst als een stevige verhoging. Van ander resthout hebben we een brede plank gemaakt voor voorraad hooi/voer/etc, Tot slot hebben we nog een paneel met gaas gemaakt zodat de konijnen er niet gelijk uitkunnen rennen wanneer je binnenkomt. Plus nog een groter paneel voor in de zomer; wel frisse lucht, maar geen roofdieren naar binnen.

Nog een tunneltje voor buiten, met zandbak, gras er in…..

.. En Vinny zag dat het goed was!

(Inmiddels is het hoog tijd om weer nieuw gras in te zaaien en het zand weer IN de zandbak te gooien. Een tweede lik beits kan ook geen kwaad en een van de deuren van het tuinhuisje klemt… Houdt ons van de straat zullen we maar zeggen…)

Augustus – september 2024
En toen begon het ‘échte’ klussen weer…. Nouja, aan ons eigen huis dan. Dit keer wel vooral voor de aannemer en zijn mannen.
Het plan:
- Een nieuwe dakkapel, want de oude (ter grootte van de badkamer) was te klein, en rotte inmiddels letterlijk onder je vingers weg. De nieuwe zal ook een groot deel van de werkkamer gaan overspannen, en zo’n halve meter naar buiten geplaatst worden (de betonnen overstek maakt dat mogelijk), én een halve meter de andere kant op breder worden door het nisje op de overloop erbij te betrekken.
- Een nieuwe badkamer
- Een werkkamer die ook ruimte biedt om een boek te lezen, te gamen, etc.

De oude situatie:

overloop, Rechtdoor de badkamer (deur met glas) en rechts de slaapkamer aan de voorzijde van het huis.

Overloop, rechtdoor de badkamer en links de toekomstige werkkamer (aan de achterzijde van het huis)

BBadkamer

Werkamer (foto's nog van de makelaar)

De dakkapel ging eraf:

In de werkkamer werd ook het een en ander weggebroken:

De nieuwe dakkapel werd opgebouwd; zowel badkamer als de kamer achter worden voorzien van elk drie ramen. En het nieuwe houtwerk en de kozijnen worden een halve meter naar buiten geplaatst:

De ramen van de badkamer zijn melkglas, de ramen in de werkkamer zijn gewoon helder.
De nieuwe situatie op de overloop:

Het kozijn moest nog op maat gemaakt worden want er komt een paneeldeur in die we nog over hebben.

De nieuwe situatie in de werkkamer:

groothoeklens vertekent; het lijkt op de foto wat smaller dan het in werkelijkheid is.
Van buiten ziet het dat er dan zo uit (in het voorjaar gaan we het nog (laten) schilderen en de screens liggen al klaar om daarna te monteren (in een 'bak' in de overstek van de dakkapel):

De volgende fase is natuurlijk het indelen/inrichten van de badkamer. We wilden graag een ruimere douche, liefst inloop. Ik ben geen fan van volledig glazen wanden, maar het moest ook allemaal niet te donker worden… dus het werd een muurtje met een wat bredere glazen deur.
Hier alvast een nog wel heel erg ruwbouwplaatje voor het idee:

Om te voorkomen dat het kozijn steeds erg nat zou worden, hebben we besloten tot het neerzetten van een muurtje voor een van de matte ramen. Deze oplossing hebben meerdere buren (met gelijke huizen) en door het matglas zie je het niet van buitenaf. We moesten de aannemer nog wel overtuigen dat we niet een muurtje voor maar liefst twee ramen wilden hebben, dat betekende wel een iets smallere doucheruimte (nog steeds breed zat) maar veel meer daglicht O+

Voor de kleuren/tegels hadden al maanden terug wat lopen prutsen in Sketch-up, zodat we met de VR een wat beter idee konden krijgen van de ruimte. Zo vielen er gelijk al wat (veelal te donkere) ontwerpen af, en kwamen we op een combinatie van ‘hout’ (tegels), ‘grijsblauw marmer’ en licht ‘zandsteen’. En dit dan gecombineerd met een grijsblauw wastafelmeubel. Het is wat moderner qua uitstraling, maar het ís natuurlijk ook geen jaren 30 badkamer. (De vorige is er in de jaren 70 ingezet, daarvoor was het dak schuin en stond er een bed achter een gordijn.)

De tegels hadden we in mei al besteld bij de tegelzetter:

Het meubel is van Muebles Unique, was nog moeilijk om aan te komen want niet alle kleuren waren nog leverbaar:

De douche/thermostaatkraan/wastafelkraan zijn van Hotbath, en dan geborsteld nikkel.
De douche is een ‘gewone’ douche (ik hou niet van regendouches, ik sta graag met mijn neus en de rest van mijn gezicht een beetje droog, anders heb ik het gevoel dat ik verzuip :P ) en de thermostaatkraan hebben we uiteindelijk toch gekozen voor opbouw.
Voorbeeldje van de stijl:
De douchedeur is er een van het merk Novellini, het kostte ze maar liefst drie keer om de deur te bezorgen eer het geen kapot exemplaar was. :') (De deur zat in een doos, en dat was het, geen karton, geen piepschuin, helemaal niks… en dat moest dan uit Italië komen..) Werd nog spannend of ‘ie op tijd er zou zijn, want de fabrikant ging zelf ook nog even op vakantie.
Hiervan dan de versie met matzwart profiel:
De verwarming werd een witte Plieger (ook gedoe met levering, maar gelukkig ook net op tijd) en de spiegel hebben we bij Maxaro gehaald. Die van >1200 euro bij een wat luxere zaak werd me wat te gortig.

En uiteindelijk pakte dit alles dan in het echt zo uit:

Thermostaatkraan/douche/slang zijn overigens dezelfde kleur, de camera heeft er wat moeite mee
Even gebruik gemaakt van een groothoeklens, het is ruim, maar ook weer niet zó diep.

Deze foto geeft beter de diepte weer.

We bestelden nog handgrepen voor het kastje, want de bijbehorende deden mij teveel aan ziekenhuizen (en dus mijn werk) denken. De handgrepen zijn dezelfde als degenen die we voor onze PAX kasten in de slaapkamer hebben gemonteerd. (In het echt ogen ze veel minder lomp groot dan op de foto)

Voor onze kleding monteerden we zwarte haakjes voor aan de muur, en worstelden met waar de shampoo en zeep te laten. Oorspronkelijk was het plan een nisje te laten maken in een muur, maar uiteindelijk is dat afgeblazen (dikte muren werd een obstakel). Nu hebben we een Tiger rekje in de hoek. En gelijk een reserve-exemplaar op voorraad, want we moesten boren. De lijm blijft namelijk fantastisch op de tegel plakken, maar het rekje zelf niet aan de lijm….

De keuze om het rekje op deze plek te hangen, kwam tot stand door twee ‘problemen’: 1) C. vond het maar niks dat alles telkens nat zou worden als het te dichtbij de douche hing, en gezien ik graag een blok zeep gebruik i.p.v. flessen shampoo, had ‘ie wel een punt, en 2) er was agendatechnisch wat miscommunicatie, waardoor de tegelzetter niet kon komen tegelen. Nu kon onze aannemer gelukkig wel tegelen (jaren gedaan samen met betreffende tegelzetter) maar er sloop toch een schoonheidsfoutje in. De voeg van de houtlook-tegel loopt net niet gelijk met die marmertegel. Geen haan die daar naar kraait, behalve wij. Dus dit was een manier om het te kunnen verhullen.

Nu nog een passende badmat, een mooiere wasmand en het schilderwerk van de kozijnen/deur, en dan is de badkamer écht af. Maar het voelt al heel erg luxe! *O*

November – december 2024
In november isoleerden we (lees: C.) nog het stukje dak naast de dakkapel…

… staken we heel de werkkamer in de gipsplaten:

… hing de aannemer een van de oude paneeldeuren in het kozijn van de badkamer...

… metselden we één van de twee deuropeningen van de werkkamer dicht en pasten de architraven aan:

Daarna kwam een stukadoor de boel weer voorzien van een net wit laagje:

Excuses voor de lelijke groothoeklenzen. Ik heb kennelijk geen betere foto’s t.t. gemaakt, helaas.

In december namen we dan toch, na lang twijfelen, de beslissing om een houtkachel te laten plaatsen. We hadden er al eerder naar gekeken, en naast dat de kosten wel een beetje een ding waren, is het ook milieutechnisch niet echt lekker te verantwoorden natuurlijk. Of gewoon niet.
We stoken weinig, maar gelukkig staat ‘ie ook als er geen vuurtje in brand wel heel mooi te wezen bij de schouw O+

Het is een Dovre 540w. Lucht wordt via een buis onder de vloer aangezogen (weten jullie het Helms Deepje nog?). Mooi klein dingetje, zorgt ook voor een fijne temperatuur want heeft een niet al te groot vermogen.

We zitten er nog sterk aan te denken de zwarte plaat te vervangen voor tegeltjes. Het zwart is wel echt heel zwart en wat te glimmend. De kachel verdrinkt als het ware in de diepe kleur als het net wat donkerder in huis is. (Polletje voor type en kleur tegel? :D )

Voor het plaatsen dekten we de woonkamer nog volledig af (was wel een tikje overdreven achteraf)…

... en moesten de planten even verhuizen. Ik moet zeggen dat ik dit zo gezellig vond/vind staan O+ dat mijn voornemen is dit voorjaar een beter ‘huiskamerplantenplan’ te maken voor binnen. Op dit moment hebben veel plantjes het helaas wel erg zwaar met het weinige licht dus ik wacht nog even. Maar dan…ga ik los! ;)

We deden overigens nog een poging de indeling van de woonkamer beter op de kachel af te stemmen. Conclusie: het zicht vanaf de bank op de kachel was zeker beter, maar alles werd enorm in een hoek geduwd (door de vorm van de bank/richting tafel) en de kou uit de hal waaide wel zo je nek in. Dus de volgende ochtend zetten we alles weer terug op z’n oude plek. Voelde toch beter.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot zover! De volgende update komen we eindelijk aan waar we de afgelopen en aankomende weken mee bezig zijn; de werkkamer.

Speciaal voor jullie nog even wat gezellige voorjaarsblommetjes:
pi_216914312
O+ !
Wat een werk verzet _O_ Ik vind 't kleurgebruik zo mooi!
pi_216914543
Jongens wat hebben jullie hard gewerkt en wat een eer van je werk _O_
pi_216914672
Thnx beiden!
Het begint nu ook boven eindelijk wat te worden :D
pi_216916014
Jullie kunnen ook beiden een ontwerp/advies bureau beginnen!
“Kleuren en klussen.”

Wat een grootse update van een jaar hard werk binnen en buiten.
Geweldig mooi werk geleverd.

Voor jullie beiden 👍🏼 _O_
  dinsdag 4 maart 2025 @ 07:09:29 #214
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216916103
_O_ geweldige update weer!

Wat moet er allemaal nog gebeuren? :@
Resistance is futile.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 11:26:57 #215
207727 Smallish
Kleintje!
pi_216918804
Hele fijne update, @Candaasje ! ^O^
Is dat zo?
pi_216920412
Wat een update zeg! Leuk om alle work in progress te zien.
En wat een toffe keuzes voor de badkamer. Leuk om te zien dat jullie voor kleur durven te gaan en dat goed weten te combineren.
pi_216923476
Toffe updates! En wat zijn je buitendeuren mooi nu ze weer helemaal strak in de verf staan!
pi_216930542
Dank voor de complimenten O+

@Seven : heb je even? :D ik zal vanavond even een lijstje maken. De werkkamer is nu het project waar we mee bezig zijn, en dan volgt nog de overloop en hal (dat is veel schuur- en schilderwerk… en we willen de vloer in de hal laten opknappen).
En natuurlijk project tuin moet ook eens van start gaan. En ooit ook nog de wc… en de zolder verder afwerken.

Naast 1001 afwerking/aankledingsklusjes.
pi_216931139
@Candaasje wat een fijn huis is het geworden O+
pi_216931553
Wauw!

Verliefd op de marmer tegels van je badkamer O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 5 maart 2025 @ 11:32:22 #221
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_216932420
LAAANGE update!
top! ^O^
mooie badkamer. en ben benieuwd hoe de werk kamer gaat worden. ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 5 maart 2025 @ 13:08:16 #222
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_216933809
Wat een superfijn huis zeg O+
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217293658
Januari –april 2025
Zo, weer tijd voor een update. We zijn nog bezig met de werkkamer, maar het begint inmiddels wat te worden.

Jullie hadden het na de laatste update al over kleur.... maar de werkkamer is/wordt voor ons doen zelfs wel next level :D

Het begon allemaal met de Instagram/Youtube DIY 'Billy-boekenkast-hack' . Het idee: maak een ‘oude’ (‘English library’) boekenkastwand met behulp van Billy's. Scheelt enorm in de kosten, want een op maat gemaakte boekenkast loopt in de duizenden euro's.

Het scheelt geen tijd, kan ik je vertellen :') :P .

Men neme:
- 5 Billy boekenkasten. In ons geval 3 smalle en 2 brede.
- 5 Billy verhogingen voor op die basiskasten
- Houten afwerklatten om tussen de kasten brede stijlen te maken
- Houten afwerklatten om de planken aan de voorzijde breder te laten lijken
- Een houten afwerkingslat tegen het plafond voor de sier (de lat had wel wat breder gemogen voor het optische, maar hij moest bij ons goed kunnen meebuigen omdat we >2cm verloop hadden en daardoor een enorme kier.)
- Nog wat hout voor de neuten
- Een houten afwerklat voor aan de onderzijde
- Kunststofprimer
- Houtprimer
- Plamuur om de gaatjes van de planken te vullen en af te smeren
- Een cirkelzaag

Na het nodige meetwerk neemt men eerst wat Billy’s en zet men deze waterpas. Hierbij moesten we er rekening mee houden dat de afstand tussen de kasten gelijk bleef (Zo'n 10cm, er komen namelijk nog bredere houten latten voor voor die oude uitstraling). ‘Gelukkig’ is de vloer niet helemaal waterpas, dus het was nog best even puzzelen.

Vervolgens ging al het houtwerk ertegenaan:

We hebben van de verticale latten de zijkanten gefreesd, zodat je net een mooie afronding hebt met een randje. De neuten maken werd ook nog een projectje, deze wilden we aan de bovenzijde wat af laten lopen. (Ik zeg wel ‘we’, maar de eer gaat echt naar C. die hier avonden mee bezig is geweest.)

Tijd om de 2657401 gaatjes dicht te smeren…. We hebben het uiteindelijk gedaan met behulp van een medicijnspuitje en een spatel.

De voorste kastjes op bovenstaande foto zijn al geplamuurd, de kasten daarachter moeten nog

Daarna een laag met kunststofprimer, want dat was iets wat in veel youtube/instagram filmpjes naar voren kwam; verf hecht vaak heel erg slecht op IKEA.

En dan moet er toch echt een kleurtje op….
Maar welke? Eerst dachten we aan vergrijsd groen of vergrijsd blauw. Enig nadeel; dat hebben we al zoveel in huis…. :{w

Dus we gooiden dat ‘veilige’ idee de deur uit, we kwamen uit bij ‘Amethyst Shadow’ (Histor/Sigma) Dachten wij trouwens effe origineel te zijn, blijkt het de ‘kleur van het jaar!’ :') .

Nooit gedacht dat ik ooit iets van ‘paars’ in mijn huis zou dulden :D , maar het gaf ruimte om te combineren met een behang dat ik al tig keer voorbij had zien komen en wat ik heel graag ergens zou willen gebruiken:

Het idee was om het behang te combineren met geverfde ‘lambrisering’ (Ook dus die Amathyst Shadow). De reden; er komt een bureau voor, dus als je heel de wand met dat behang doet, zie je de helft er niet van.

We kwamen er alleen al snel achter dat de paarse kleur in de avond bij lamplicht er vrij bruinig uitziet :{ . Dat vonden we wat saai voor onze kast, dus we zochten een nieuwe die ook voorkomt in het behang; Blue Festival van Peintagone.

En zo geschiedde:

We hadden twee lagen nodig, (op de foto’s zit pas één laag, en de planken liggen apart te drogen) en nog moet ik hier en daar wat bijstippen. Ook zie je dat er een luikje (links) zit, daar daar zit een deurtje in zodat we bij de stopcontacten kunnen. (Hadden we toen we die plaatsten niet echt bij stilgestaan… )

Tussendoor zaten we nog met een lelijke en incomplete balk in de schuine wand naast de dakkapel.

We namen een oude vloerbalk (vanuit woonkamer/eetkamer toentertijd):

De achterkant freesden we uit, zodat hij over het resterende stuk balk in de wand valt:

En dan ziet het er nu dus zo uit:

We egaliseerden de vloer bij de dakkapel (dit zat voorheen achter een knieschot), nog meer paars!

De deur en kozijnen werden gelakt (Shaded Whisper, zelfde kleur als de rest van de kozijnen binnen. We kwamen er namelijk achter dat er een paarse tint in zit, want voor de badkamer vond ik het daardoor niet mooi uitpakken. Maar voor hier dus ideaal! )

Oh fun fact; de deurtjes worden nog vervangen voor glas. (Het is nu heel erg dun enkelglas, de deuren zijn krom, en nieuwe deuren op maat kosten 2-3K.) Ze zijn inmiddels 3x langs geweest, waarvan twee keer met een te korte ruit, en afgelopen week met een te brede.

:'( :D :'(

Er zijn naar ik begreep bloemen onderweg, maar goed, het is geen ramp, en ze hebben de rest van onze ramen echt heel netjes vervangen. Viermaal is scheepsrecht? :P

De muur werd geverfd:

Op dit punt wisten we nog niet zo goed wat we er precies van vonden… :{

Maar een weekend later gingen mijn moeder en ik behangen (we blijken een goed team te zijn!) en toen begon het samen te komen O+

Voor de oplettende kijkers: er mist dus een hele strook (een boom) ter hoogte van de deur. Deze hebben we bewaard, en ga ik aan de andere kant van de kamer ‘inlijsten’. Komt ‘ie toch terug en heb ik gelijk iets voor aan de wand ^O^

Voor de vloer hebben we voor een eiken parket gekozen. Niet zo dik (en duur) als in de woonkamer/eetkamer, wel echt die houten uitstraling. (Ik ben op zich nog wel blij met het laminaat in de slaapkamer, maar je ziet toch dat het plastic is.)

Eerste stap was het vervangen van de dorpels. C. is namelijk into de robotstofzuigers, en die kunnen niet over de hogere, oude houten dorpels heen. Plus dat ze nog wel heel veel liefde nodig hebben om weer een beetje toonbaar te worden. Dus we vervangen ze door heel het huis met stenen, lagere versies:

Vloer er in:

Plinten en (paarse) afwerklatten voor de afwerking:

En dan kunnen we eindelijk beginnen met het inrichten van de boekenkast. *O*

Conclusie: we moeten meer boeken, en dan ook meer hardcovers/fraaie edities :D
(We hebben er nog wat beneden staan in de kast in de woonkamer, maar ja, daar wordt het nu ook wel weer erg leeg…)

Work in proces dus, we willen dichte manden voor in de onderste vakken. En/Of ik zet nog ergens de oude boekenkist neer, en gooi daar wat spellen in. Oh en er komt nog een laddertje, die gaan we maken van de oude zoldertrap (ligt nog in de schuur) O+ .

Gisteren kwam alvast het onderstel van het nieuwe bureau. C. werkt regelmatig thuis, en we houden van gamen, dus het moet breed genoeg worden om er beide comfortabel aan te kunnen zitten, en een hoog/laag bureau. Dit onderstel valt in elk geval niet om, het is van hout.

We zijn op dit moment in dubio over het blad. We hebben stalen aangevraagd, en we twijfelen tussen:

en

Het wordt een behoorlijk groot en aanwezig ‘vlak’, (230m x 75cm). Beide kleuren komen in het behang terug, hoewel het blauwe misschien wat opvallender. Nadeel is dat het wel heel egaal is, en mogelijk wat veel blauw zo samen met de kast. De bronskleur is wat onrustiger qua reliëf, maar qua kleur misschien wat minder aanwezig.

… to be continued…

Voor de ramen van de dakkapel hebben we kleurstalen aangevraagd voor jaloezieën. (Wit, we houden het rustig/neutraal).

En we zijn ook al een dagje wezen stoelzitten. Oorspronkelijk wilden we de bekende Strandmom van Ikea, maar qua kleuren waren we niet overtuigd. Dus we zochten verder, en na heel wat winkels afgestruind te hebben (en superagressief te zijn benaderd in de Piet Klerckx, omdat we nog niet in het design-gedeelte zouden zijn geweest. Dat waren we wel, maar we gaan geen stoel van 4,5k voor op de werkkamer kopen...) kwamen we uit bij dit eiige ding:

Hij zit voor ons beide heel fijn, je kunt er ook prima in kleermakerszit in zitten, en je kunt de kleuren naar wens aanpassen. Kortom, een naar ons idee lekkere lounge stoel om te lezen/te gamen/etc.

Nu dus ook daarvan de kleuren uitkiezen;
--> Gaan we voor blauw (dan donker ‘velvet’ aan de onder/achterzijde, en dan een wat lichtere blauwe wat ruwere/geweven stof aan de voorzijde)

--> of gaan we voor de okergele variant (donkergeel ‘velvet’ onderzijde/achterzijde, en dan lichtere stof wat een beetje geel erin aan de voorzijde) ?

Ik neig sterk naar het laatste, maar keuzes, keuzes, keuzes :D

Oh en voor @Seven nog even wat er zoal nog moet gebeuren, ik vergeet vast de helft.

SPOILER
pi_217293764
Wauw, wat een heerlijke update weer. En wat is die kamer gaaf geworden
pi_217293789
Geweldige update _O_ Behang O+ Kleurgebruik O+ En wat creatief allemaal opgelost ook.
pi_217294022
Goh, dat begrijpt men niet :R een 4,5 k stoel in de werkkamer om te gamen!

Wat een gaaf en gedurfd behang _O_

Had ik je al eens een linkje gegeven van graniet herstelllers in Wijk?
  zaterdag 5 april 2025 @ 12:50:35 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217294099
Piet Klerkx is DMG (De Mandemakers Groep) dus dan weet je genoeg... :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217294574
We zijn zelf ook gelukkig blij met hoe het wordt :Y O+
(Is toch altijd een gok, hoe het er in het echt uitziet en hoe het voelt.)

Ik heb besloten, ik ga vandaag de stoel bestellen. C. *O* Nog even in de winkel kijken wat het wordt (ik neem wat stalen van de kleuren uit de kamer mee) maar ik denk dat ik het eigenlijk al weet.

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 12:38 schreef AnneX het volgende:
Goh, dat begrijpt men niet :R een 4,5 k stoel in de werkkamer om te gamen!

Wat een gaaf en gedurfd behang _O_

Had ik je al eens een linkje gegeven van graniet herstelllers in Wijk?
Dat we niet even een eames daar neer zetten, paupers! :{w

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 12:50 schreef Leandra het volgende:
Piet Klerkx is DMG (De Mandemakers Groep) dus dan weet je genoeg... :{
Nou echt hè. Doe eens even normaal zeg, ik wil best rondkijken en het mag heus wel 'iets' kosten, maar ik bepaal zelf wel in welk deel van de winkel ik kijk :{w
  zaterdag 5 april 2025 @ 14:55:22 #229
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217294854
Dat behang O+
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 5 april 2025 @ 15:17:07 #230
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_217294944
Prachtig! O+ O+

Het bureau met houten onderstel: wordt dat een hoog-laag-bureau? Of bedoel je dat er ook nog een hoog-laag bureau bij komt?

Indien het eerste: Hoe komt men aan een houten hoog-laag-bureau? O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 5 april 2025 @ 16:52:47 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217295501
Wow, wat is het mooi geworden? En je to-do lijstje _O_ , volgens mij kunnen we hier nog wel een paar jaar meelezen ^O^ .
Resistance is futile.
pi_217295869
Jullie bevestigen weer eens de stelling "met een eigen huis ben je nooit klaar".

De tuin alleen al: jullie hebben veel grond m2?

Kan je je jarenlang op storten om wat van te maken. Wij gaan aan een kas denken/kopen/bouwen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217296599
Gaaf geworden!

Welke primer en lak heb je precies gebruikt voor de Billy? En is deze nu voldoende krasvast? Altijd handig om te weten :)
pi_217296769
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 april 2025 14:55 schreef laziness het volgende:
Dat behang O+
Ja toch! O+

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 15:17 schreef Duderinnetje het volgende:
Prachtig! O+ O+

Het bureau met houten onderstel: wordt dat een hoog-laag-bureau? Of bedoel je dat er ook nog een hoog-laag bureau bij komt?

Indien het eerste: Hoe komt men aan een houten hoog-laag-bureau? O+
Dat is een hoog-laag bureau :Y . Nu moet ik het een klein beetje minder fraai voorstellen dan eerst; het A-frame van de poten is van hout. Maar dan ook wel gewoon volledig eiken, niet gelamineerd ofzo. De verticale poten die daar in vallen die dus naar boven en beneden kunnen, zijn samen met het frame waarop het blad rust van metaal. Maar dan wel in dezelfde kleur als het A-frame.

Je kunt trouwens kiezen uit witte poten, zwarte poten, of gewoon de eikenkleur zelf. (Wij waren bang dat zwart te donker zou worden voor deze kamer, en hout op hout vinden we niet zo mooi. Dus het werd wit).

Deze komt bij 'Worktrainer' vandaan (https://www.worktrainer.nl/zit-sta-bureau-oak-desk )

Het blad bestellen we dan weer ergens anders, omdat we graag een kleurtje willen :P .

quote:
14s.gif Op zaterdag 5 april 2025 16:52 schreef Seven. het volgende:
Wow, wat is het mooi geworden? En je to-do lijstje _O_ , volgens mij kunnen we hier nog wel een paar jaar meelezen ^O^ .
We zijn nog wel even bezig ja :') Komt ook omdat we misschien af en toe een dagje vrij nemen om te klussen, maar niet meer onze vakantie(s) er volledig aan opofferen. Dus het gaat allemaal net wat trager. Achja, houdt ons van de straat :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 17:43 schreef blomke het volgende:
Jullie bevestigen weer eens de stelling "met een eigen huis ben je nooit klaar".

De tuin alleen al: jullie hebben veel grond m2?

Kan je je jarenlang op storten om wat van te maken. Wij gaan aan een kas denken/kopen/bouwen
Het is 600m2, maar het is ook vooral verwilderd. Dus er staan een stuk of 10 taxussen verspreid door de tuin heen, nog een paar dode boomstronken (met de Valwind in 2021 zijn die bomen ten onder gegaan) tientallen boompjes in de groei (van eik en esdoorn tot nog niet gedefinieerd...), overal groeit alles door elkaar (en verstikt elkaar ook wel behoorlijk), de vijver is lek en ligt vol drab, de achterste 100m2 is gewoon puur BRAAAM, er zijn geen terassen of zithoekjes (we hebben denk ik de meest tegelvrije-tuin van midden NL :D NK tegeltjewippen kunnen we dus niet eens aan meedoen -O- ) en de oprit is nu groen :+ (het was ooit grind).

Maar goed, is ook wel leuk om aan te pakken. We krijgen er steeds een beetje meer tijd voor :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 19:01 schreef archito het volgende:
Gaaf geworden!

Welke primer en lak heb je precies gebruikt voor de Billy? En is deze nu voldoende krasvast? Altijd handig om te weten :)
Euh... ja.... op het blikje staat Global Top PU professional primer... maar geen idee of we die nu bij de lokale verfwinkel hebben gehaald of gewoon bij de Hornbach. De lak is van Peintagone, een Belgisch bedrijf. Het zou behoorlijk krasvast moeten zijn, maar we hebben er nog niet zoveel gebruik van gemaakt om te zeggen of het dat ook écht is. Er zitten wel beschadigingen hier en daar, maar dat kwam meer door hardhandig een plank eruit moeten halen. En Sigma lak tik je er ook af als het maar hard genoeg gaat...
pi_217296811
Nemen jullie ook altijd je olifant mee naar de winkel?

:+

(De kleuren zijn in het echt wel een stuk mooier, de verlichting daarbinnen maakt het niet de beste foto).

Ik had geen stalen meer (iets met opruimwoede..) en geen zin om nieuwe stalen met verf te maken en dan het risico te lopen alles onder te smeren. Aangezien deze olifant redelijk qua kleuren (hij heeft paarse pootjes!) overeen komt, mocht deze mee. De verkoper deed net alsof dit doodnormaal was 8-)

De stoel is besteld. Achterkant wordt dat gouden velvet, voorkant dus het lichtere geweven stofje met een heel klein beetje (licht)geel erin. O+
pi_217297088
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 april 2025 19:28 schreef Candaasje het volgende:
Nemen jullie ook altijd je olifant mee naar de winkel?

[ link | afbeelding ]

:+

(De kleuren zijn in het echt wel een stuk mooier, de verlichting daarbinnen maakt het niet de beste foto).

Ik had geen stalen meer (iets met opruimwoede..) en geen zin om nieuwe stalen met verf te maken en dan het risico te lopen alles onder te smeren. Aangezien deze olifant redelijk qua kleuren (hij heeft paarse pootjes!) overeen komt, mocht deze mee. De verkoper deed net alsof dit doodnormaal was 8-)

De stoel is besteld. Achterkant wordt dat gouden velvet, voorkant dus het lichtere geweven stofje met een heel klein beetje (licht)geel erin. O+
Nee, geen olifant maar wel eens met een vloerplank in de bus gezeten naar de keukenboer
  zaterdag 5 april 2025 @ 22:42:40 #237
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_217298946
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 april 2025 19:24 schreef Candaasje het volgende:

Het is 600m2, maar het is ook vooral verwilderd. Dus er staan een stuk of 10 taxussen verspreid door de tuin heen, nog een paar dode boomstronken (met de Valwind in 2021 zijn die bomen ten onder gegaan) tientallen boompjes in de groei (van eik en esdoorn tot nog niet gedefinieerd...), overal groeit alles door elkaar (en verstikt elkaar ook wel behoorlijk), de vijver is lek en ligt vol drab, de achterste 100m2 is gewoon puur BRAAAM, er zijn geen terassen of zithoekjes (we hebben denk ik de meest tegelvrije-tuin van midden NL :D NK tegeltjewippen kunnen we dus niet eens aan meedoen -O- ) en de oprit is nu groen :+ (het was ooit grind).
Mooie dingen gedaan weer!

Die tuin herken ik, wij hebben ook zo’n regelvrije tuin waar beplanting heel welkom zou zijn.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')