abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 september 2022 @ 10:14:14 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205818253
quote:
Tot wel 170.000 extra Nederlanders in de kou bij hoge gasprijs

Energiearmoede

Het aantal Nederlanders dat de energierekening niet of nauwelijks kan betalen, zal flink oplopen als de gasprijs hoog blijft. Dat verwachten onderzoekers van TNO.
quote:
Gasprijs is iets tot bedaren gekomen maar daar zullen we weinig van merken

De handelsprijs voor gas is iets tot bedaren gekomen, maar de prijs ligt nog altijd vier keer hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Brussel heeft maatregelen gepresenteerd die overheden kunnen nemen om bedrijven en consumenten tegemoet te komen. Als er niks gebeurt, gaat de energierekening volgend jaar gemiddeld 900 euro omhoog.
quote:
Huishoudens krijgen honderden euro's compensatie voor stijgende energieprijzen

Het kabinet trekt zo'n drie miljard euro uit voor maatregelen om de hogere energierekening van consumenten door de sterk stijgende gasprijs te compenseren. Dat geld gaat onder meer naar een verlaging van de belasting op energie.
quote:
'Nederland heeft hoge gasprijs aan zichzelf te danken'

Waarschuwingen over tekorten aan gas en de hoge prijs die hiermee gepaard gaat zijn door de Nederlandse overheid systematisch genegeerd. Kritische rapporten van deskundigen over de vrije gasmarkt werden terzijde geschoven.
Realtime marktprijs bij: The Ice (TTF)

Meer over de TTF: Dutch gas trading platform

Underground gas storage data: The Netherlands https://gas.kyos.com/gas/nl

Overzicht van gasleidingen in Europa en daarbuiten: https://transparency.entsog.eu

Overzicht van LNG-terminals in Europa en daarbuiten https://www.gie.eu/publications/maps/gie-lng-map/

Ontwikkeling gasprijs (Bron)



Visualisatie belasting op energie (Bron):





[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 24-02-2024 18:57:26 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205818259
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Het is gewoon goedkoper om iets af te laten koelen en weer op te warmen dan om het warm te houden. Simpeler of moeilijker is het niet.

Precies.

Volgens mij kun je verwarmen vergelijken met bewegen.

Je verbruikt altijd minder benzine als je de auto een aantal uren (of zelfs veel korter) stil zet.
Het kost meer energie om van stilstand weer in beweging te komen, maar dat is nooit meer dan het behouden van een constante lage snelheid.

Ik geloof niet in het gevaar van "hard werken" etc.
Want nog meer dan in voorbeeld van de auto (warmteverlies van een motor) komt alle warmte gewoon in de woning.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205818340
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:14 schreef BertV het volgende:

Je verbruikt altijd minder benzine als je de auto een aantal uren (of zelfs veel korter) stil zet.
Het kost meer energie om van stilstand weer in beweging te komen, maar dat is nooit meer dan het behouden van een constante lage snelheid.

Kijk naar het doen van een marathon.

Wil je hetzelfde bereiken door het doen van verscheidene sprints dan kost dat zeer veel kracht.
Een constante inspanning is veel effectiever, veel zuiniger voor je energie.

Dat geldt eigenlijk bij alles. Het duurste moment bij eigenlijk alles is als je ineens vol gas gaat ipv geleidelijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je alleen de ketel warm wilt hebben hoef je niet langer dan vijf seconden te stoken hoor.

Het is gewoon goedkoper om iets af te laten koelen en weer op te warmen dan om het warm te houden. Simpeler of moeilijker is het niet.
Met een CV-ketel blijkbaar net anders.
Constant houden is ontzettend zuinig, ineens een gigantische boost geven kost heel veel gas.
pi_205818412
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:26 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Met een CV-ketel blijkbaar net anders.
Constant houden is ontzettend zuinig, ineens een gigantische boost geven kost heel veel gas.
Het warmteverlies in een woning is een constante - zeg 100 watt per uur.
Ieder moment dat je dat verlies niet hoeft te compenseren levert die 100watt op die je anders had moeten bijstoken.

Anders dan bij beweging is alles uit een "boost" warmte, dus komt in de woning.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205818417
Verwarming uitzetten 's nachts is het meest voordelig. Die discussie hebben we al gehad, is al eens goed onderbouwd.

Voor comfort zou ik wel een minimum temperatuur aanhouden, bijvoorbeeld 14 graden Celsius.

Als je woning 's nachts ook echt afkoelt naar die ingestelde 14 graden Celsius dan moet je je echter wel afvragen of het niet eens tijd wordt om de boel te isoleren.
pi_205818420
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:26 schreef bianconeri het volgende:
Constant houden is ontzettend zuinig, ineens een gigantische boost geven kost heel veel gas.
Dus je laat je auto ook rondjes rijden in de nacht?

Een cv ketel kan bij je huis opwarmen iets onzuiniger zijn als je dat te snel wilt doen. Dan verdwijnt er meer uit de schoorsteen. Als je echter op een normale manier je de kachel aan zet dan heeft ieder ander in dit topic gelijk dat er met uitzetten minder energie weglekt dan met warm houden. Dat gaat op voor je cv maar ook voor je boiler of cooker. Het enige wat je wint is tijd.

Een en ander als je boven de dauwgrens blijft, dat is wel een gamebreaker.
  vrijdag 2 september 2022 @ 10:36:06 #7
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205818424
OP weer aangepast met een nieuw grafiek :P

Wat betreft de discussie of het zuiniger is om de thermostaat 's nachts lager te zetten is afhankelijk van je cv-ketel en thermostaat. Eind jaren '90 werkte ik op een onderzoeksafdeling van een bekende cv-ketelfabrikant waar me dit uitgelegd werd door de ontwikkelaars. Het zit als volgt:

'Ouderwetse' aan/uit-regeling.

De eerste generatie cv-ketels hebben 2 mogelijkheden: de brander staat vol aan of helemaal uit behoudens een waakvlam. De bijbehorende thermostaat was vroeger een eenvoudige kwikschakelaar die alleen maar aan of uit kon.

Hedendaagse modulerende regeling

Moderne cv-ketels hebben de mogelijkheid om de brander te moduleren, oftewel variëren in brandsterkte waardoor de aanvoertemperatuur gematigd kan worden zodat er minder warmte via de schoorsteen verdwijnt. Voorwaarde is wel dat je thermostaat kan communiceren met een modulerende cv. Je kunt een simpele aan/uit-thermostaat aansluiten op een modulerende cv waardoor het voordeel verdwijnt en de cv zich als een aan/uit-regeling gedraagt. Let er dus op dat zowel cv als thermostaat modulerend zijn en elkaars communicatieprotocol ondersteunen.

Heb je een modulerende regeling dan is het meestal zuiniger om de thermostaat niet te laag te zetten om te voorkomen dat de cv in de ochtend volop moet branden, want dan is de cv op z'n onzuinigst. Als je toch je cv aan het nakijken bent zet de aanvoertemperatuur op 60 graden zodat er minder warmte via de schoorsteen verdwijnt. Meestal is de aanvoertemperatuur fabrieksmatig hoger ingesteld zodat je meer het comfort hebt van snel verwarmen. Met de huidige gasprijs kun je beter inleveren op comfort en iets meer geduld opbrengen bij het opwarmen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205818462
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:36 schreef ACT-F het volgende:
OP weer aangepast met een nieuw grafiek :P

Wat betreft de discussie of het zuiniger is om de thermostaat 's nachts lager te zetten is afhankelijk van je cv-ketel en thermostaat. Eind jaren '90 werkte ik op een onderzoeksafdeling van een bekende cv-ketelfabrikant waar me dit uitgelegd werd door de ontwikkelaars. Het zit als volgt:

'Ouderwetse' aan/uit-regeling.

De eerste generatie cv-ketels hebben 2 mogelijkheden: de brander staat vol aan of helemaal uit behoudens een waakvlam. De bijbehorende thermostaat was vroeger een eenvoudige kwikschakelaar die alleen maar aan of uit kon.

Hedendaagse modulerende regeling

Moderne cv-ketels hebben de mogelijkheid om de brander te moduleren, oftewel variëren in brandsterkte waardoor de aanvoertemperatuur gematigd kan worden zodat er minder warmte via de schoorsteen verdwijnt. Voorwaarde is wel dat je thermostaat kan communiceren met een modulerende cv. Je kunt een simpele aan/uit-thermostaat aansluiten op een modulerende cv waardoor het voordeel verdwijnt en de cv zich als een aan/uit-regeling gedraagt. Let er dus op dat zowel cv als thermostaat modulerend zijn en elkaars communicatieprotocol ondersteunen.

Heb je een modulerende regeling dan is het meestal zuiniger om de thermostaat niet te laag te zetten om te voorkomen dat de cv in de ochtend volop moet branden, want dan is de cv op z'n onzuinigst. Als je toch je cv aan het nakijken bent zet de aanvoertemperatuur op 60 graden zodat er minder warmte via de schoorsteen verdwijnt. Meestal is de aanvoertemperatuur fabrieksmatig hoger ingesteld zodat je meer het comfort hebt van snel verwarmen. Met de huidige gasprijs kun je beter inleveren op comfort en iets meer geduld opbrengen bij het opwarmen.
En toch is dat niet correct voor de situatie van "nachtverlaging". Wel voor de situatie van de werking van een moderne ketel.

Het is absoluut waar dat een CV-ketel die voluit gaat een lager rendement heeft dan een ketel die lekker rustig kan branden en condenseren.

Echter weegt dat niet op tegen de uren dat de CV-ketel niets (!) verbruikt als je de verwarming uitschakelt.

Rendement is niet zaligmakend: iets dat niet ingeschakeld is heeft geen rendement maar verbruikt ook niets.

Het is jammer dat dit soort misinformatie nog steeds verspreid wordt. Het is ook jammer dat ik daar ooit aan meegedaan heb toen ik niet beter wist.

Mocht je niet overtuigd zijn: meet dan om-en-om 10 nachten lang met normale nachtverlaging én met de thermostaat nog een fors stukje lager.

Overigens zijn er ook woningen die zo goed geïsoleerd zijn dat ze zelfs niet dalen tot de ingestelde nachtverlaging, in dat geval zal het geen enkele effect hebben om hem lager te zetten aangezien de ketel sowieso al niet meer aanspringt tot de ochtend. Maar hoe tochtiger je woning, hoe meer effect.
pi_205818470
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:36 schreef ACT-F het volgende:
Als je toch je cv aan het nakijken bent zet de aanvoertemperatuur op 60 graden zodat er minder warmte via de schoorsteen verdwijnt.
Mijn isolatie is goed genoeg om de aanvoertemperatuur op 50 graden te zetten... mits het niet al te koud gaat worden buiten.

Ik snap wel waarom monteurs die dingen hoog zetten want de gemiddelde eigenaar gaat niet met die knoppen rommelen, en zeker niet aan de hand van de buitentemperatuur.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205818515
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

Het is jammer dat dit soort misinformatie nog steeds verspreid wordt. Het is ook jammer dat ik daar ooit aan meegedaan heb toen ik niet beter wist.

Mocht je niet overtuigd zijn: meet dan om-en-om 10 nachten lang met normale nachtverlaging én met de thermostaat nog een fors stukje lager.

Dit.

Als je gewoon je nachtverbruik tot wanneer het opgewarmd is gaat meten dan weet je dat je de thermostaat niet zo ver moet terugdraaien.
Meten is weten.
pi_205818534
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:34 schreef BertV het volgende:

[..]
Het warmteverlies in een woning is een constante - zeg 100 watt per uur.
Ieder moment dat je dat verlies niet hoeft te compenseren levert die 100watt op die je anders had moeten bijstoken.

Anders dan bij beweging is alles uit een "boost" warmte, dus komt in de woning.
Warmteverlies van een woning is constant?
Want jij weet in wat voor woning ik woon, hoe de isolatiewaarde van mijn woning is?
Of neem je de gemiddelde isolatie waarde van alle woningen in heel NL?

Lekker logisch :')

Elke nachttemperatuur is verschillend, voor de ene is 17-18 graden het meest zuinige (bij goede isolatie).
Voor de ander 15 graden.
pi_205818542
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:43 schreef BertV het volgende:

[..]
Mijn isolatie is goed genoeg om de aanvoertemperatuur op 50 graden te zetten... mits het niet al te koud gaat worden buiten.

Ik snap wel waarom monteurs die dingen hoog zetten want de gemiddelde eigenaar gaat niet met die knoppen rommelen, en zeker niet aan de hand van de buitentemperatuur.
Ben van plan om dat deze winter ook eens te gaan testen. Staat nu op 50, benieuwd of dat genoeg is en of het misschien nog wel wat lager kan.

Ik lees ook een hoop over forse besparingen door het waterzijdig inregelen van de radiatoren. Alleen bij ons staan alleen de radiatoren in de woonkamer en de badkamer open, dus weet niet of dat dan nog veel zin heeft.
  vrijdag 2 september 2022 @ 10:53:53 #13
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205818565
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:50 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Warmteverlies van een woning is constant?
Want jij weet in wat voor woning ik woon, hoe de isolatiewaarde van mijn woning is?
Of neem je de gemiddelde isolatie waarde van alle woningen in heel NL?

Lekker logisch :')

Elke nachttemperatuur is verschillend, voor de ene is 17-18 graden het meest zuinige (bij goede isolatie).
Voor de ander 15 graden.
Hoe beter je isolatie, hoe minder voordeel je hebt bij het uitzetten van je verwarming s'nachts.
Voordeel heb je altijd, want je winst is het niet bijstoken van het warmteverlies.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205818571
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:50 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Warmteverlies van een woning is constant?
Want jij weet in wat voor woning ik woon, hoe de isolatiewaarde van mijn woning is?
Of neem je de gemiddelde isolatie waarde van alle woningen in heel NL?
Je begrijpt die zin niet of je probeert het bewust niet te begrijpen.

Het warmteverlies van een woning is constant (tenzij je alle ramen openzet). Dat betekent niet dat het van iedere woning hetzelfde is, dat kan per woning hoger of lager zijn. Maar het is wel constant.

Het is nutteloos om warmteverlies aan te vullen als je onder je dekbed ligt te slapen.

Uit = geen verbruik.

quote:
Lekker logisch :')

Elke nachttemperatuur is verschillend, voor de ene is 17-18 graden het meest zuinige (bij goede isolatie).
Voor de ander 15 graden.
De CV-ketel uitschakelen (ofwel thermostaat zo laag mogelijk tot wat acceptabel is voor het comfort) is het zuinigst.
pi_205818581
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:51 schreef Heph844 het volgende:
Ik lees ook een hoop over forse besparingen door het waterzijdig inregelen van de radiatoren. Alleen bij ons staan alleen de radiatoren in de woonkamer en de badkamer open, dus weet niet of dat dan nog veel zin heeft.
Als je alleen die twee ruimtes verwarmt en de temperatuur klopt ten opzichte van elkaar dan heb je feitelijk al ingeregeld. Je kan hooguit nog eens zien of de ene kant van de kamer sneller verwarmt dan de andere.

De badkamer zou je een tijdklok op kunnen zetten. Je komt daar maar twee keer per dag en dan nog kortere tijd ook. Het hoeft daar dus niet de hele dag warm te zijn. Persoonlijk heb ik daar geen verwarming zelfs.
pi_205818591
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je alleen die twee ruimtes verwarmt en de temperatuur klopt ten opzichte van elkaar dan heb je feitelijk al ingeregeld. Je kan hooguit nog eens zien of de ene kant van de kamer sneller verwarmt dan de andere.

De badkamer zou je een tijdklok op kunnen zetten. Je komt daar maar twee keer per dag en dan nog kortere tijd ook. Het hoeft daar dus niet de hele dag warm te zijn. Persoonlijk heb ik daar geen verwarming zelfs.
Dat is nog wel een idee ja, om daar een tijdklok op te zetten. Van mij hoeft de verwarming in de badkamer ook niet echt aan, maar een scheiding is duurder ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2022 10:57:45 ]
pi_205818608
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:57 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dat is nog wel een idee ja, om daar een tijdklok op te zetten. Van mij hoeft de verwarming in de badkamer ook niet echt aan, maar een scheiding is duurder ;)
Ja, ik vrees dat ik nooit meer aan de vrouw kom. *O* Maar dat vind ik ook wel weer fijn.
pi_205818626
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je begrijpt die zin niet of je probeert het bewust niet te begrijpen.

Het warmteverlies van een woning is constant (tenzij je alle ramen openzet). Dat betekent niet dat het van iedere woning hetzelfde is, dat kan per woning hoger of lager zijn. Maar het is wel constant.

Het is nutteloos om warmteverlies aan te vullen als je onder je dekbed ligt te slapen.

Uit = geen verbruik.
In basis is het een constante, als je ervan uitgaande dat alles hetzelfde is en je een basis hebt.
Maar dat is er niet.
Heb jij een dikke laag isolatie onder je dak zitten dan is wat je woning verliest veel minder.

Uit is geen verbruik, maar het gaat om het verbruik bij het weer opstarten.
Aan is ook nagenoeg geen verbruik namelijk en een veel lager verbruik bij het weer opstarten.

quote:
De CV-ketel uitschakelen (ofwel thermostaat zo laag mogelijk tot wat acceptabel is voor het comfort) is het zuinigst.
Thermostaat zo laag mogelijk tot wat acceptabel is voor comfort is totaal niet relevant.
Al zet je hem op -10 dan boeit dat niet. Het daalt toch niet tot -10.
Dus als je hem onder de temperatuur van de woning zet dan boeit het totaal niet meer hoe laag je hem zet. Uit is uit.
En nee als je gaat meten zal dat voor de meesten niet zuiniger zijn.
pi_205818637
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:53 schreef BertV het volgende:

[..]
Hoe beter je isolatie, hoe minder voordeel je hebt bij het uitzetten van je verwarming s'nachts.
Voordeel heb je altijd, want je winst is het niet bijstoken van het warmteverlies.
Voordeel van het uitzetten (lager zetten dan de temperatuur van je woning) heb je nooit :)
Bij een goede isolatie zal die temperatuur echter hoger zijn en zal je het op 18 graden bv kunnen zetten ipv 15.
Lager dan 15 is sowieso niet aan te raden.
pi_205818654
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Omdat er ook iets meer is dan alleen temperatuur. Je wilt ook de luchtvochtigheid en dauwpunt controleren.
Daarom kan het beter zijn om een minimum temperatuur in je woning te hanteren.
Ja dat is waar. Moet niet onder het dauwpunt komen. Het ging mij er even om dat dat "voor ieder huis" aangeduid werd als "het meest zuinig" (qua energieverbruik) en dat is niet zo. Maar daar zijn we inmiddels uit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Echter wil je niet al te veel vocht laten condenseren in je huis want dat gaat schimmel en stank opleveren. Om die reden worden diverse dingen aangeraden. Je mag zelf kiezen.
Ik lees wel eens dat 13 graden het absoluut minimum moet zijn. Ook lees ik wel dat het verschil tussen dacht en nacht niet meer dan een graad of vijf moet zijn. In mijn geval komen die twee redelijk bij elkaar in de buurt.
Dauwpunt is de term hiervoor. Regelmatig daaronder levert schade op door vocht en schimmel inderdaad. Niet aangenaam en ook niet gezond.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205818655
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:03 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Voordeel van het uitzetten (lager zetten dan de temperatuur van je woning) heb je nooit :)
Bij een goede isolatie zal die temperatuur echter hoger zijn en zal je het op 18 graden bv kunnen zetten ipv 15.
Lager dan 15 is sowieso niet aan te raden.
Hoelang ga je volhouden dit te beweren terwijl iedereen het tegengestelde beweert en ook weet te onderbouwen.

Laat je de kachel in de zomer ook aan omdat anders het opstarten in de herfst te duur is? Waar ligt dan je grens? Kan je die grens onderbouwen?
  vrijdag 2 september 2022 @ 11:06:27 #22
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205818656
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Echter weegt dat niet op tegen de uren dat de CV-ketel niets (!) verbruikt als je de verwarming uitschakelt.
En dat is sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als jij de cv in de ochtend uit laat voor dat korte moment dat je nog thuis bent ben je voordeliger uit. Toen we dit eind jaren '90 onderzochten konden we enkele belangrijke conclusies trekken:

De proeven in het lab konden linea recta de prullenbak in, want mensen gedragen zich heel anders dan een klinische laboratoriumomgeving. Dus vroegen we enkele proefpersonen om zich beschikbaar te stellen voor een veldonderzoek in ruil voor korting van hun nieuwe cv. Er werd een tweede telefoonlijn aangelegd bij de proefpersonen waarop we dagelijks konden inbellen om de gegevens te downloaden met PC Anywhere op een Windows NT 4.0 machine :+

Het algemene beeld dat we zagen is dat laag houden van de aanvoertemperatuur een aanzienlijk beter rendement gaf. Vooral de bezitters van een vloerverwarming kwamen als winnaar uit de bus. De proefpersonen met een kleine radiator moesten harder stoken om op temperatuur te komen. De ervaring van toen leerde dat men eerder voor het comfort ging dan voor zuinigheid, maar dat was natuurlijk wel in een tijd dat de gasprijs aanzienlijk lager lag dan nu.

Als jij inlevert op comfort en dus in de ochtend langzaam opwarmt dan ben je met het uitzetten van de cv in de nacht zuiniger. Je moet dus voor jezelf een afweging maken. Persoonlijk zou ik niet stoken in de ochtend aangezien ik toch binnen een uur de deur uit ben, maar voor degenen die overdag thuis zijn is het lonend om langzaam op te warmen. Proeven leren echter dat we comfortdieren zijn en zo snel mogelijk behaaglijk willen hebben waardoor er veel warmte de schoorsteen uitvliegt :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205818659
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:02 schreef bianconeri het volgende:

[..]
In basis is het een constante, als je ervan uitgaande dat alles hetzelfde is en je een basis hebt.
Maar dat is er niet.
Heb jij een dikke laag isolatie onder je dak zitten dan is wat je woning verliest veel minder.
Je leest het verkeerd, ook na uitleg.

quote:
Uit is geen verbruik, maar het gaat om het verbruik bij het weer opstarten.
Aan is ook nagenoeg geen verbruik namelijk en een veel lager verbruik bij het weer opstarten.
Nee, uit is zuiniger.
Dat effect neemt toe naarmate je woning slechter geïsoleerd is en dat is nu juist de doelgroep die nu in de shit zit.
Het helpt niet echt om dan jouw advies te geven.
pi_205818676
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:02 schreef bianconeri het volgende:

[..]
In basis is het een constante, als je ervan uitgaande dat alles hetzelfde is en je een basis hebt.
Maar dat is er niet.
Heb jij een dikke laag isolatie onder je dak zitten dan is wat je woning verliest veel minder.

Uit is geen verbruik, maar het gaat om het verbruik bij het weer opstarten.
Aan is ook nagenoeg geen verbruik namelijk en een veel lager verbruik bij het weer opstarten.
[..]
Thermostaat zo laag mogelijk tot wat acceptabel is voor comfort is totaal niet relevant.
Al zet je hem op -10 dan boeit dat niet. Het daalt toch niet tot -10.
Dus als je hem onder de temperatuur van de woning zet dan boeit het totaal niet meer hoe laag je hem zet. Uit is uit.
En nee als je gaat meten zal dat voor de meesten niet zuiniger zijn.
Bij een goed geïsoleerd huis duurt het wat langer (lees later) voor de CV weer opstart en heb je over een dag gezien minder gas verbruikt dan dat je de ketel een hele dag laat bij verwarmen.

De hoeveelheid gas die gebruikt wordt bij opstart is geen verloren energie, hij gebruikt OP DAT MOMENT wel meer gas. Over 24 uur gezien is heel de dag bijstoken echter onzin, zeker als je niet thuis bent en de warmte niet nodig hebt.
pi_205818684
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:43 schreef BertV het volgende:

[..]
Mijn isolatie is goed genoeg om de aanvoertemperatuur op 50 graden te zetten... mits het niet al te koud gaat worden buiten.

Ik snap wel waarom monteurs die dingen hoog zetten want de gemiddelde eigenaar gaat niet met die knoppen rommelen, en zeker niet aan de hand van de buitentemperatuur.
Klopt die bellen de monteur op dat het niet goed werkt en verwachten dat hij ff gratis terugkomt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205818688
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En dat is sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als jij de cv in de ochtend uit laat voor dat korte moment dat je nog thuis bent ben je voordeliger uit. Toen we dit eind jaren '90 onderzochten konden we enkele belangrijke conclusies trekken:

De proeven in het lab konden linea recta de prullenbak in, want mensen gedragen zich heel anders dan een klinische laboratoriumomgeving. Dus vroegen we enkele proefpersonen om zich beschikbaar te stellen voor een veldonderzoek in ruil voor korting van hun nieuwe cv. Er werd een tweede telefoonlijn aangelegd bij de proefpersonen waarop we dagelijks konden inbellen om de gegevens te downloaden met PC Anywhere op een Windows NT 4.0 machine :+

Het algemene beeld dat we zagen is dat laag houden van de aanvoertemperatuur een aanzienlijk beter rendement gaf. Vooral de bezitters van een vloerverwarming kwamen als winnaar uit de bus. De proefpersonen met een kleine radiator moesten harder stoken om op temperatuur te komen. De ervaring van toen leerde dat men eerder voor het comfort ging dan voor zuinigheid, maar dat was natuurlijk wel in een tijd dat de gasprijs aanzienlijk lager lag dan nu.

Als jij inlevert op comfort en dus in de ochtend langzaam opwarmt dan ben je met het uitzetten van de cv in de nacht zuiniger. Je moet dus voor jezelf een afweging maken. Persoonlijk zou ik niet stoken in de ochtend aangezien ik toch binnen een uur de deur uit ben, maar voor degenen die overdag thuis zijn is het lonend om langzaam op te warmen. Proeven leren echter dat we comfortdieren zijn en zo snel mogelijk behaaglijk willen hebben waardoor er veel warmte de schoorsteen uitvliegt :P
Ja, de kachel 's nachts én 's ochtends uit laten is uiteraard nog zuiniger. Als je overdag niet thuis bent (omdat je werkt) dan is dat logisch om de kachel 's ochtends niet aan te zetten.

Maar dat is persoonlijk, je kan ook met pensioen zijn of werkloos of een gezin waar iemand thuis is.

Over het algemeen: hoe langer je CV-ketel niet hoeft te stoken, hoe groter de besparing.
  vrijdag 2 september 2022 @ 11:11:00 #27
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205818696
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je leest het verkeerd, ook na uitleg.
[..]
Nee, uit is zuiniger.
Dat effect neemt toe naarmate je woning slechter geïsoleerd is en dat is nu juist de doelgroep die nu in de shit zit.
Het helpt niet echt om dan jouw advies te geven.
Isolatie is wel het belangrijkste nu.

Met een doortochthuis is de boel pas weer op temperatuur als je lang en breed op je werk zit.
Wel een probleem want ga je dan stoken voor het moment dat je thuis komt?

Met deze prijzen zou ik gaan kijken wat het kost om boven het dauwpunt te blijven.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205818702
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je begrijpt die zin niet of je probeert het bewust niet te begrijpen.

Het warmteverlies van een woning is constant (tenzij je alle ramen openzet). Dat betekent niet dat het van iedere woning hetzelfde is, dat kan per woning hoger of lager zijn. Maar het is wel constant.

Het is nutteloos om warmteverlies aan te vullen als je onder je dekbed ligt te slapen.

Uit = geen verbruik.
[..]
De CV-ketel uitschakelen (ofwel thermostaat zo laag mogelijk tot wat acceptabel is voor het comfort) is het zuinigst.
Warmteverlies is alleen constant bij een constante binnen en buitentemperatuur. Als het buiten iets kouder of warmer wordt dan verandert je verlies
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205818707
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:11 schreef BertV het volgende:

[..]
Isolatie is wel het belangrijkste nu.

Met een doortochthuis is de boel pas weer op temperatuur als je lang en breed op je werk zit.
Wel een probleem want ga je dan stoken voor het moment dat je thuis komt?
Daar is de klokthermostaat voor uitgevonden, ben je om 18:30 thuis dan zou je om 17:30 de ketel kunnen inschakelen.

Maar dat is een keuze ivm comfort.

quote:
Met deze prijzen zou ik gaan kijken wat het kost om boven het dauwpunt te blijven.
  vrijdag 2 september 2022 @ 11:12:46 #30
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205818709
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Warmteverlies is alleen constant bij een constante binnen en buitentemperatuur. Als het buiten iets kouder of warmer wordt dan verandert je verlies
s'nachts is het vaak kouder, dus meer verlies.

Constant is niet het goede woord idd. ...meer dat er altijd warmteverlies is.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205818715
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Warmteverlies is alleen constant bij een constante binnen en buitentemperatuur. Als het buiten iets kouder of warmer wordt dan verandert je verlies
Maar het is voor de betreffende woning wel een constante die niet van jaar tot jaar verandert (tenzij je HR++ lek is, je een raam open zet of juist extra isoleert).
  vrijdag 2 september 2022 @ 11:14:17 #32
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205818719
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over het algemeen: hoe langer je CV-ketel niet hoeft te stoken, hoe groter de besparing.
Dat is nogal wiedes. Daarom stook ik ook niet omdat ik toch niet lager uitkom dan minimaal 16 graden. Doorgaans heb ik in de winter het in de woonkamer 18 graden zonder te stoken. De zonnestraaltjes naar binnenlaten en de warmte binnenhouden met HR++ glas voldoet uitstekend :Y
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205818734
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is nogal wiedes. Daarom stook ik ook niet omdat ik toch niet lager uitkom dan minimaal 16 graden. Doorgaans heb ik in de winter het in de woonkamer 18 graden zonder te stoken. De zonnestraaltjes naar binnenlaten en de warmte binnenhouden met HR++ glas voldoet uitstekend :Y
Maar dat is ook wel een belangrijk detail.

Als je temperatuur niet verder daalt dan tot 16 graden (vanaf die 18 graden) op de koudste nacht dan is je woning prima geïsoleerd (of je hebt buren die voor de mussen stoken) en zit je niet bij de groep die een groot probleem heeft.

Juist voor de woningen met een fors warmteverlies is het effect van de CV-ketel 's nachts uitschakelen groter omdat op temperatuur houden extra gas kost.
pi_205818742
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar het is voor de betreffende woning wel een constante die niet van jaar tot jaar verandert (tenzij je HR++ lek is, je een raam open zet of juist extra isoleert).
Als je meet bij x graden binnen, y graden buiten, en z m/s wind en x, y en z veranderen niet dan is je verlies constant over jaren tenzij je ramen of deuren openzet of je materiaal weghaalt.

Daarnaast moet de opgeslagen warmte in je huis dan ook constant zijn.

Maar ja, die dingen wijzigen continu over een tijdsinterval, dus ook je warmteverlies of zelfs warmtewinst.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 02-09-2022 11:23:29 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205818745
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef ACT-F het volgende:

De proeven in het lab konden linea recta de prullenbak in, want mensen gedragen zich heel anders dan een klinische laboratoriumomgeving.
En dat vervuilt de discussie. Feitelijk moet je in de discussie de lab situatie wel gebruiken als uitgangspunt. Daar kan je dan inderdaad een gebruikers situatie overheen doen maar dat moet je er dan wel bij vertellen.

Als iets blijkt uit een lab situatie kan je met voorlichting gebruikers zelf laten kiezen of ze willen aanpassen of niet. Ik snap de redenatie van de fabrikant wel maar zou het graag anders zien.
  vrijdag 2 september 2022 @ 11:23:50 #36
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205818815
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
dan is je woning prima geïsoleerd (of je hebt buren die voor de mussen stoken)
Ik heb beide _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205818829
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hoelang ga je volhouden dit te beweren terwijl iedereen het tegengestelde beweert en ook weet te onderbouwen.

Laat je de kachel in de zomer ook aan omdat anders het opstarten in de herfst te duur is? Waar ligt dan je grens? Kan je die grens onderbouwen?
Alle onderzoeken beweren het tegenovergestelde van wat een paar personen hier beweren.
En alle logica zegt ook heel wat anders.

Het kantelpunt volgens onderzoek zit rondom 24u.
Dus nee mijn CV staat nou volledig uit en ook echt laag zodat die niet onnodig aan gaat slaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

Nee, uit is zuiniger.
Dat effect neemt toe naarmate je woning slechter geïsoleerd is en dat is nu juist de doelgroep die nu in de shit zit.
Het helpt niet echt om dan jouw advies te geven.
Als je woning slechter is geïsoleerd dan blijft het effect volledig hetzelfde.
Het enige wat anders wordt is dat je je temperatuur in de nacht lager wilt zetten, omdat je woning zelf ook verder zakt.
Met een goede isolatie zakt je woning eens tot 17 a 18 graden en wil je dus ook niet lager gaan zakken in de nacht.
Met slechte isolatie zakt de woning al gauw tot 15 graden of lager. Echter lager dan 15 wil je niet gaan vanwege andere problemen in de woning. En ja oke, dan stook je idd iets teveel en is dat nadelig.
pi_205818896
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:23 schreef ACT-F het volgende:

Ik heb beide _O_
Ik kreeg ooit nieuwe onderburen en dat merkte ik direct in de gemiddelde temperatuur van mijn eigen huis als de verwarming uit stond. De vorige buren hielden wel van een heel warm huis; de huidige buurman is nauwelijks thuis.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_205818912
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik kreeg ooit nieuwe onderburen en dat merkte ik direct in de gemiddelde temperatuur van mijn eigen huis als de verwarming uit stond. De vorige buren hielden wel van een heel warm huis; de huidige buurman is nauwelijks thuis.
Had je vloerverwarming en later niet meer?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205818924
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kreeg je vloerverwarming?
Ja, zoiets :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_205818935
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:32 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ja, zoiets :D
Ik had ooit een flat waarin een deel wel vloerverwarming had en een deel niet. Dat merkte ik direct.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205877522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
ebt buren die voor de mussen stoken) en zit je niet bij de groep die een groot probleem heeft.

Juist voor de woningen met een fors warmteverlies is het effect van de CV-ketel 's nachts uitschakelen groter omdat op temperatuur houden extra gas kost.
Eens. Ik heb mijn gasverbruik van mijn huis onder controle gekregen door die ketel gewoon echt niet te laten stoken als ik het niet vraag.

En dat opzicht doe ik alles 'handmatig'. Zet hem standaard laag, 15 graden. Als we willen stoken, is dat altijd tijdelijk, dus per dagdeel. Bij het volgend dagdeel gaat 'ie weer terug. Geen probleem, handmatig opplussen als je thuisbent.

Zorg ALTIJD dat je thermostaat is ingesteld dat 'ie binnen een acceptable tijd terugslaat naar een lage waarde als je hem vergeet uit te zetten. Het liefst gebruik je zoveel mogelijk dagdelen.
  woensdag 7 september 2022 @ 12:56:29 #43
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205877656
Hier ook, verarming in blokken om de
Vloerverwarming een beetje op temperatuur te houden. Met de hand hoger als het nodig is. Rest van de radiatoren staat gewoon dicht tot benodigd.

Idem verlichting en weinig gebruikte apparatuur. Staat allemaal ingesteld om op 9.00, 12.00 en 00.00 alles uit te zetten. Verrekte handig met kinderen die denken dat een schakelaar maar 1 kant op werkt
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 7 september 2022 @ 13:08:10 #44
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_205877758
Gas/elektra is een luxeproduct. Als men het niet meer kan betalen dan moeten ze maar een warme trui aantrekken. En moet water in een teil nu echt verwarmd worden? Koken op gas ipv op een houtkachel? En is elektra nu echt nodig?
  woensdag 7 september 2022 @ 13:37:14 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205878010
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 13:08 schreef damsco het volgende:
Gas/elektra is een luxeproduct. Als men het niet meer kan betalen dan moeten ze maar een warme trui aantrekken. En moet water in een teil nu echt verwarmd worden? Koken op gas ipv op een houtkachel? En is elektra nu echt nodig?
30-40% van de elektra is niet nodig denk ik.
thermostaat op 18 max, de rest is een keuze (geen warme trui aan)

en los van het verbruik...
Ik heb de laatste jaren in het zonnepanelen-topic toch ook wel erg vaak gehoord dat mensen geen zonnepanelen hadden omdat ze lelijk waren. Hoe denken die er nu over?
Tot nooit .......
pi_205878503
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 13:08 schreef damsco het volgende:
Gas/elektra is een luxeproduct. Als men het niet meer kan betalen dan moeten ze maar een warme trui aantrekken. En moet water in een teil nu echt verwarmd worden? Koken op gas ipv op een houtkachel? En is elektra nu echt nodig?
Ik zou in werptent in de woonkamer zetten en koude bonen gaan eten.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205878518
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 13:08 schreef damsco het volgende:
Gas/elektra is een luxeproduct. Als men het niet meer kan betalen dan moeten ze maar een warme trui aantrekken. En moet water in een teil nu echt verwarmd worden? Koken op gas ipv op een houtkachel? En is elektra nu echt nodig?
Gaat wel verder dan alleen een warme trui aantrekken.
  dinsdag 13 september 2022 @ 11:31:46 #48
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205958091
Prijs is inmiddels ¤187 per MWh. Nog steeds hoog, maar in ieder geval niet ¤320 per MWh.

https://www.powernext.com/spot-market-data
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205961220
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 11:31 schreef monkyyy het volgende:
Prijs is inmiddels ¤187 per MWh. Nog steeds hoog, maar in ieder geval niet ¤320 per MWh.

https://www.powernext.com/spot-market-data
Afgezien van een hikje van één dag toen Putin bekend maakte om NordStream 1 niet meer te openen, is de prijs nu ook al meer dan 2 weken aan het dalen.
pi_205961312
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 11:31 schreef monkyyy het volgende:
Prijs is inmiddels ¤187 per MWh. Nog steeds hoog, maar in ieder geval niet ¤320 per MWh.

https://www.powernext.com/spot-market-data
Er is grootschalig ingeslagen, die vraag neemt nu af. Reserves kunnen niet veel voller.

Prijsdruk neemt dus af.

Als het beetje meezit komen er nog EU maatregelen overheen wat ook dempend effect kan hebben. Maar dan moeten ze wel snel handelen.
  dinsdag 13 september 2022 @ 16:55:56 #51
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205961322
Is er een omrekenfactor van de MWh prijs naar m3 prijs?
pi_205961364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:55 schreef Van_Poppel het volgende:
Is er een omrekenfactor van de MWh prijs naar m3 prijs?
Er zit ongeveer 10kWh energie in 1 m3 aardgas (afhankelijk van laag- of hoogcalorisch).

Aangezien 1MWh gelijk staat aan 1.000kWh gaat er dus zo'n (1.000 / 10 =) 100m3 aardgas in 1MWh.

Dus bij een prijs van ¤200 per MWh kan je dat delen door 100m3 en zit je op zo'n ¤2 per m3.
  dinsdag 13 september 2022 @ 17:04:08 #53
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205961417
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit ongeveer 10kWh energie in 1 m3 aardgas (afhankelijk van laag- of hoogcalorisch).

Aangezien 1MWh gelijk staat aan 1.000kWh gaat er dus zo'n (1.000 / 10 =) 100m3 aardgas in 1MWh.

Dus bij een prijs van ¤200 per MWh kan je dat delen door 100m3 en zit je op zo'n ¤2 per m3.
Dankjewel. Delen door 100 is een gemakkelijk sommetje.

Al komen er natuurlijk voor de eindklant ook extra kosten bij (proceskosten en belasting).
pi_205961429
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:04 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Dankjewel. Delen door 100 is een gemakkelijk sommetje.

Al komen er natuurlijk voor de eindklant ook extra kosten bij (proceskosten en belasting).
Ja, uiteraard zit er nog wat marge en belasting op. Maar het rekent wel vrij makkelijk.
  dinsdag 13 september 2022 @ 17:47:52 #55
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205961856
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 13:08 schreef damsco het volgende:
Gas/elektra is een luxeproduct. Als men het niet meer kan betalen dan moeten ze maar een warme trui aantrekken. En moet water in een teil nu echt verwarmd worden? Koken op gas ipv op een houtkachel? En is elektra nu echt nodig?
Ja elektra is een luxe product in streken & tijden waar een kleine bevolking nog knollen at, hout sprokkelde om zich te kunnen verwarmen en zicht had op een bedreigde levensverwachting.

Waar steeds die (calvinistische?) gedachte weer vandaan komt dat in onze samenleving, elektra een luxe is; blijft mij verbazen. Drinken, eten en een veilig warm dak boven je hoofd; zijn geen luxe zaken maar iets dat bij ons (mensen) hoort.

Dat iemand het luxe vindt, is des persoon wat niet betekent dat dit voor anderen ook zo is.
En nee, we kunnen niet allemaal leven van biosgoed, laat staan tijd/geld overhouden om zelf in ons leven te voorzien. Wij zijn afhankelijk van onze omgeving die we daarom ook cultiveren (in de zin van voor ons geschikt maken). Elektra is voor ons bestaan net zo essentieel als water uit de kraan en een riool om ons te ontdoen van ontlasting.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 13-09-2022 17:53:28 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205962561
https://nos.nl/l/2444473

EU grijpt waarschijnlijk in met deze maatregelen, winsten gaan afgeroomd worden en komen toe aan de burger.

Blijft heel complex maar dit soort ingrijpen is wel gewenst.

Winst is niet vies maar dat is ingrijpen op een verstoorde markt evenmin.
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:22:18 #57
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205963953
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:58 schreef Ericr het volgende:
https://nos.nl/l/2444473

EU grijpt waarschijnlijk in met deze maatregelen, winsten gaan afgeroomd worden en komen toe aan de burger.

Blijft heel complex maar dit soort ingrijpen is wel gewenst.

Winst is niet vies maar dat is ingrijpen op een verstoorde markt evenmin.
Ursula. De ongekozen akela van een regering op zoek naar een land :’)

Rare politieke keuzes verzieken de markt en dan roepen dat de markt niet werkt :’) (en nee, die werkt niet altijd perfect nee)

Benieuwd hoe de EU een UK bedrijf gaat afromen. Normale winstbelasting krijgen ze al niet voor elkaar
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  dinsdag 13 september 2022 @ 21:55:36 #58
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_205965858
Zouden we ooit weer richting de 0,25 per kWh gaan? Denk er sterk over na om mijn 22 jaar oude koelkast in de ruilen voor een C modelletje echter blijf ik het wel een dure investering vinden.
BAM dit is 3KB
pi_205965909
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:58 schreef Ericr het volgende:
https://nos.nl/l/2444473

EU grijpt waarschijnlijk in met deze maatregelen, winsten gaan afgeroomd worden en komen toe aan de burger.

Blijft heel complex maar dit soort ingrijpen is wel gewenst.

Winst is niet vies maar dat is ingrijpen op een verstoorde markt evenmin.
Dit soort moet vanuit de landsregeringen zelf komen. De eu heeft geen mandaat hier.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  FOK!fotograaf dinsdag 13 september 2022 @ 21:58:08 #60
842 Zorro
Z
pi_205965918
Het ziet er dus naar uit dat de EU meer voor ons doet dan onze eigen regering.
Wie had dat ooit gedacht.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205966132
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:58 schreef Ericr het volgende:
https://nos.nl/l/2444473

EU grijpt waarschijnlijk in met deze maatregelen, winsten gaan afgeroomd worden en komen toe aan de burger.

Blijft heel complex maar dit soort ingrijpen is wel gewenst.

Winst is niet vies maar dat is ingrijpen op een verstoorde markt evenmin.
Zeer juist. De Spanjaarden deden dat al 2 maanden eerder. En andere landen volgden. En Nederland liet het uiteraard op zijn beloop. Blikje voor je uit trappen en hopen dat het vanzelf wel weer goed komt.

Ik hoop echt dat de huidige regering zwaar afgerekend wordt op die totale desinteresse. Onze regering is er niet voor de gewone burger, zoveel is zeker.

Heeft wel raakvlakken met de "intelligente Corona lockdown" a.k.a. niks doen. En daar een aansprekende benaming aan geven. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 13 september 2022 @ 22:13:02 #62
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_205966211
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:55 schreef Ericr het volgende:

[..]
Er is grootschalig ingeslagen, die vraag neemt nu af. Reserves kunnen niet veel voller.

Prijsdruk neemt dus af.

Als het beetje meezit komen er nog EU maatregelen overheen wat ook dempend effect kan hebben. Maar dan moeten ze wel snel handelen.
De daling lijkt lange termijn. Internationale sites en kranten verwachten in q1 weer onder de 100 dollar te komen. Zou mooi zijn
  dinsdag 13 september 2022 @ 22:27:53 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205966500
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:58 schreef Zorro het volgende:
Het ziet er dus naar uit dat de EU meer voor ons doet dan onze eigen regering.
Wie had dat ooit gedacht.
Daar hebben we de EU ook voor. Dit soort ingewikkelde internationale dossiers horen daar te worden opgepakt. Als ieder land voor zich van alles gaat doen wordt het er vooral erger op.
pi_205967292
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:58 schreef Ericr het volgende:
https://nos.nl/l/2444473

EU grijpt waarschijnlijk in met deze maatregelen, winsten gaan afgeroomd worden en komen toe aan de burger.

Blijft heel complex maar dit soort ingrijpen is wel gewenst.

Winst is niet vies maar dat is ingrijpen op een verstoorde markt evenmin.
quote:
Producenten van duurzame elektriciteit en kernenergie krijgen voortaan niet meer dan 180 euro per megawattuur, nu is dat meer dan het dubbele
Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Als de prijs altijd hetzelfde is, is er geen reden om onderhoud buiten de piekuren te plannen. Grote producenten met hydro-energie in hun portefeuille hebben zelfs eerder een aanleiding om dat water op onhandige momenten te lozen, om kunstmatige schaarste in de piekuren te creëren om hun kolen/gascentrales meer te laten verdienen. Ook pompsystemen (water oppompen in de nacht en laten stromen overdag) worden onrendabel zonder prijsverschillen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_205970475
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:03 schreef Fred_B het volgende:

[..]
[..]
Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Als de prijs altijd hetzelfde is, is er geen reden om onderhoud buiten de piekuren te plannen. Grote producenten met hydro-energie in hun portefeuille hebben zelfs eerder een aanleiding om dat water op onhandige momenten te lozen, om kunstmatige schaarste in de piekuren te creëren om hun kolen/gascentrales meer te laten verdienen. Ook pompsystemen (water oppompen in de nacht en laten stromen overdag) worden onrendabel zonder prijsverschillen.
Wat snap je niet aan maximum prijs? Het maximum is al ongeveer het dubbele van wat het anderhalf jaar terug normaal een hoog bedrag was.
pi_205970742
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat snap je niet aan maximum prijs? Het maximum is al ongeveer het dubbele van wat het anderhalf jaar terug normaal een hoog bedrag was.
Het punt is dat die maximumprijs een constante prijs is, die ook nog lager is dan de marktprijs. Met een constante prijs heeft een grote energieproducent geen reden om zijn (hydro-)productie te optimaliseren met een maximale output als de vraag en prijs het hoogste is. Eigenlijk schiet hij zichzelf eerder in de voet als die dat wel doet, omdat je daarmee de winstgevendheid van het deel van zijn park dat niet getroffen is door deze maximumprijs beperkt.

En bij een waterreservoir als in Coo in België, speelt dit nog sterker. Daar wordt ‘s nachts water in het reservoir gepompt met kernenergie en tijdens de piekuren genereert dat energie. Als je de energie die je gebruikt voor het volpompen ook gewoon in de markt kan verkopen aan dezelfde maximumprijs, dan ga je die energie natuurlijk niet meer gebruiken om te pompen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_205970759
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat snap je niet aan maximum prijs? Het maximum is al ongeveer het dubbele van wat het anderhalf jaar terug normaal een hoog bedrag was.
Maximumprijs. Dat gaat ongetwijfeld neerkomen op de maximumsnelheid. Dus dat iedereen 80 rijdt waar je 80 mag.

Oftewel die maximumprijs wordt gewoon de prijs. Ongeacht of het goedkoper zou zijn op termijn zonder dat maximum.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205970778
quote:
18s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:33 schreef vosss het volgende:

[..]
Maximumprijs. Dat gaat ongetwijfeld neerkomen op de maximumsnelheid. Dus dat iedereen 80 rijdt waar je 80 mag.

Oftewel die maximumprijs wordt gewoon de prijs. Ongeacht of het goedkoper zou zijn op termijn zonder dat maximum.
Er zullen met zo'n maximumprijs vast centrales zijn die op de gekste momenten ineens "onderhoud" nodig hebben en even afschakelen.
pi_205970802
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:58 schreef Ericr het volgende:
https://nos.nl/l/2444473

EU grijpt waarschijnlijk in met deze maatregelen, winsten gaan afgeroomd worden en komen toe aan de burger.

Blijft heel complex maar dit soort ingrijpen is wel gewenst.

Winst is niet vies maar dat is ingrijpen op een verstoorde markt evenmin.
Dat gaat dan wel waarschijnlijk ten koste van investeringen om de energie-transitie op tempo te houden. Of dat slecht is of niets uitmaakt, laat ik hier even in het midden. Maar als je winsten van wind- en zonne-energie producenten gaat afromen, kunnen zij dat niet meer investeren in het ontwikkelen van meer zonne- en wind-parken.
pi_205971043
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat gaat dan wel waarschijnlijk ten koste van investeringen om de energie-transitie op tempo te houden. Of dat slecht is of niets uitmaakt, laat ik hier even in het midden. Maar als je winsten van wind- en zonne-energie producenten gaat afromen, kunnen zij dat niet meer investeren in het ontwikkelen van meer zonne- en wind-parken.
Ik weet daar wel iets voor: subsidies aan fossiele energie stoppen en het vrijgekomen geld voor bovenstaande inzetten.
What Would Goku Do
pi_205971175
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:55 schreef Loll het volgende:
Zouden we ooit weer richting de 0,25 per kWh gaan? Denk er sterk over na om mijn 22 jaar oude koelkast in de ruilen voor een C modelletje echter blijf ik het wel een dure investering vinden.
Als je geen probleem hebt met een deuk of een kras, dan kan je hier soms wat leuks vinden.

https://outlet.mediamarkt.nl
pi_205972021
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:55 schreef Loll het volgende:
Zouden we ooit weer richting de 0,25 per kWh gaan? Denk er sterk over na om mijn 22 jaar oude koelkast in de ruilen voor een C modelletje echter blijf ik het wel een dure investering vinden.
Een 22 jaar oude koelkast zou ik hoe dan ook als de wiedeweerga inruilen. De efficiëntie van koelkasten is de afgelopen jaren enorm verbeterd. Zelfs bij de oude energietarieven zou dat een no-brainer zijn die je weer terugverdient.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 14 september 2022 @ 13:07:35 #73
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205972071
De elite zit er sowieso warmpjes bij, letterlijk en figuurlijk.
pi_205972104
Op de gasbeurs betaal je 1.8x euro per m3.

Jij als lulletje rozenwater 4euro per m3.

Niet dat er geen winst gemaakt mag worden, maar dit is uitknijpen geblazen.
pi_205972142
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:58 schreef Ericr het volgende:
https://nos.nl/l/2444473

EU grijpt waarschijnlijk in met deze maatregelen, winsten gaan afgeroomd worden en komen toe aan de burger.

Blijft heel complex maar dit soort ingrijpen is wel gewenst.

Winst is niet vies maar dat is ingrijpen op een verstoorde markt evenmin.
Ik hoop echt dat ze dit niet goed werkend krijgen want dit is echt een draak van een maatregel.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205972159
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:55 schreef Loll het volgende:
Zouden we ooit weer richting de 0,25 per kWh gaan? Denk er sterk over na om mijn 22 jaar oude koelkast in de ruilen voor een C modelletje echter blijf ik het wel een dure investering vinden.
Sowieso doen! Ik heb de laatste tijd ook wat apparaten ontvangen en gebruik nu iets van 35% minder stroom al en daar hoef je dan nog niets voor te laten. Sowieso verlaag je dan je risico wat mocht het lang hoog blijven.

quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:50 schreef viagraap het volgende:

[..]
Ik weet daar wel iets voor: subsidies aan fossiele energie stoppen en het vrijgekomen geld voor bovenstaande inzetten.
Lijkt me niet slim, we moeten als een gek zorgen dat we meer gas en olie kunnen oppompen dus juist zorgen dat dat gebeurd.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205972270
We gaan weer omhoog *O*
pi_205972530
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zeer juist. De Spanjaarden deden dat al 2 maanden eerder. En andere landen volgden. En Nederland liet het uiteraard op zijn beloop. Blikje voor je uit trappen en hopen dat het vanzelf wel weer goed komt.

Ik hoop echt dat de huidige regering zwaar afgerekend wordt op die totale desinteresse. Onze regering is er niet voor de gewone burger, zoveel is zeker.

Heeft wel raakvlakken met de "intelligente Corona lockdown" a.k.a. niks doen. En daar een aansprekende benaming aan geven. :)
Het is werkelijkwaar ongekend hoe dit kabinet, maar ook het vorige kabinet, de problemen voor zich uit weet te schuiven.
Ik snap heus dat Rome niet in 1 dag is gebouwd maar dit is wel het andere uiterste.
pi_205972611
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het is werkelijkwaar ongekend hoe dit kabinet, maar ook het vorige kabinet, de problemen voor zich uit weet te schuiven.
Ik snap heus dat Rome niet in 1 dag is gebouwd maar dit is wel het andere uiterste.
Zo'n ingreep als de EU nu heeft aangekondigd had Nederland nooit in zijn eentje kunnen doen. Dat hebben andere individuele landen ook niet gedaan.

Maar inderdaad, ook qua andere maatregelen is het bedroevend stil. Misschien dat ze ons nog verrassen met prinsjesdag, er zit in ieder geval een schuldenregeling aan te komen las ik, maar ik hoop dat er toch ook nog enige prijsdemping voor de middenklasse zal komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2022 13:57:01 ]
pi_205972781
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Afgezien van een hikje van één dag toen Putin bekend maakte om NordStream 1 niet meer te openen, is de prijs nu ook al meer dan 2 weken aan het dalen.
Dus de prijs per kuub is nu rond de 1.90¤ of heb ik dat fout.
٩๏̯͡๏)۶
pi_205972797
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
De elite zit er sowieso warmpjes bij, letterlijk en figuurlijk.
de eckte elite zit te bibberen in een kasteel waar het 11 graden is
  woensdag 14 september 2022 @ 14:42:40 #82
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205973075
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
De elite zit er sowieso warmpjes bij, letterlijk en figuurlijk.
'de elite' _O- Ik ben officieel de elite :D nice
pi_205973160
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het is werkelijkwaar ongekend hoe dit kabinet, maar ook het vorige kabinet, de problemen voor zich uit weet te schuiven.
Ik snap heus dat Rome niet in 1 dag is gebouwd maar dit is wel het andere uiterste.
Men doet alsof dat allemaal ingenieuze ingevingen zijn van andere landen en dat je knettergek bent als je het niet doet, maar zo simpel ligt het niet.
pi_205973178
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:55 schreef Loll het volgende:
Zouden we ooit weer richting de 0,25 per kWh gaan? Denk er sterk over na om mijn 22 jaar oude koelkast in de ruilen voor een C modelletje echter blijf ik het wel een dure investering vinden.
Dit lijkt me echt een no-brainer maar ok.
  woensdag 14 september 2022 @ 14:55:25 #85
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205973201
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 14:51 schreef Confetti het volgende:

[..]
Men doet alsof dat allemaal ingenieuze ingevingen zijn van andere landen en dat je knettergek bent als je het niet doet, maar zo simpel ligt het niet.
Zeg dan gewoon in een persco dat we het moeten tanken met z'n allen. Dat is kut; maar wel duidelijk.
pi_205973313
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 14:51 schreef Confetti het volgende:

[..]
Men doet alsof dat allemaal ingenieuze ingevingen zijn van andere landen en dat je knettergek bent als je het niet doet, maar zo simpel ligt het niet.
Mag ik even opnoemen:

- toeslagenaffaire
- compensatie Groningers
- Corona-crisis
- Stikstof
- energiecrisis

Stuk voor stuk crisissen waar het kabinet maar niks mee lijkt te willen. Ik snap de keuzes op dat niveau gecompliceerd liggen maar voorlopig lijkt het er meer op dat we wachten tot het echt niet anders kan en dan trekken we weer een potje geld open.
pi_205974422
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:55 schreef Loll het volgende:
Zouden we ooit weer richting de 0,25 per kWh gaan? Denk er sterk over na om mijn 22 jaar oude koelkast in de ruilen voor een C modelletje echter blijf ik het wel een dure investering vinden.
Daar hoefde je zelfs met de oude tarieven niet eens over na te denken. Met de huidige tarieven heb je dat ding letterlijk binnen een paar maanden terug verdiend.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_205974571
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 15:05 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Mag ik even opnoemen:

- toeslagenaffaire
- compensatie Groningers
- Corona-crisis
- Stikstof
- energiecrisis

Stuk voor stuk crisissen waar het kabinet maar niks mee lijkt te willen. Ik snap de keuzes op dat niveau gecompliceerd liggen maar voorlopig lijkt het er meer op dat we wachten tot het echt niet anders kan en dan trekken we weer een potje geld open.
Je mist er nog best flink veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205974824
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je mist er nog best flink veel.
Wou het ook niet te groot maken. En natuurlijk zijn er ook zaken die om een oplossing vragen maar niet direct een crisis is, hoewel ik woningen en asielbeleid er wellicht nog bij had kunnen zetten.

Punt is dat dit kabinet gewoon slag-, en daadkracht mist.
pi_205974835
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 17:23 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Wou het ook niet te groot maken. En natuurlijk zijn er ook zaken die om een oplossing vragen maar niet direct een crisis is, hoewel ik woningen en asielbeleid er wellicht nog bij had kunnen zetten.

Punt is dat dit kabinet gewoon slag-, en daadkracht mist.
zorg en onderwijs dacht ik eigenlijk aan ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205975971
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat gaat dan wel waarschijnlijk ten koste van investeringen om de energie-transitie op tempo te houden. Of dat slecht is of niets uitmaakt, laat ik hier even in het midden. Maar als je winsten van wind- en zonne-energie producenten gaat afromen, kunnen zij dat niet meer investeren in het ontwikkelen van meer zonne- en wind-parken.
Het gaat vooral ten koste van Greenwashing hopelijk. Het schijnt dat b.v. Shell een groter budget heeft voor marketing van hun groene imago dan voor de werkelijke transitie.

Mogelijk zijn jouw bedenkingen terecht maar dat moeten ze dan eerst maar even aantonen. Als het ten koste gaat van het reclamebudget en lobbyisme is dat alleen maar prima.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205976003
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het is werkelijkwaar ongekend hoe dit kabinet, maar ook het vorige kabinet, de problemen voor zich uit weet te schuiven.
Ik snap heus dat Rome niet in 1 dag is gebouwd maar dit is wel het andere uiterste.
Ik zeg daar "desinteresse" maar het zou ook gewoon totale minachting kunnen zijn. Het is inderdaad door- en door slecht.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 14 september 2022 @ 19:24:10 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205976410
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 18:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zeg daar "desinteresse" maar het zou ook gewoon totale minachting kunnen zijn. Het is inderdaad door- en door slecht.
Zou het niet ook wellicht kunnen dat de gasmarkt van Spanje anders is? En dat het voor Nederland beter is dit via de EU aan te pakken?
pi_205976447
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zou het niet ook wellicht kunnen dat de gasmarkt van Spanje anders is? En dat het voor Nederland beter is dit via de EU aan te pakken?
Dat zou kunnen. Maar ik denk niet dat die overwegingen speelden bij onze regering... Daadkracht is ver te zoeken, zoveel moet zelfs jou duidelijk zijn. Het is misschien vloeken in de kerk maar dat moet dan maar even. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 14 september 2022 @ 19:29:23 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205976474
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat zou kunnen. Maar ik denk niet dat die overwegingen speelden bij onze regering... Daadkracht is ver te zoeken, zoveel moet zelfs jou duidelijk zijn. Het is misschien vloeken in de kerk maar dat moet dan maar even. :)
Dat denk ik wel, want zonder steun van onze regering kan Von der Leyen helemaal niks.
pi_205976530
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat denk ik wel, want zonder steun van onze regering kan Von der Leyen helemaal niks.
Dan krijgen ze het voordeel van de twijfel. We lezen later wel hoe het echt gegaan is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205977524
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 14:11 schreef Ronald het volgende:

[..]
Dus de prijs per kuub is nu rond de 1.90¤ of heb ik dat fout.
Toen ik dat schreef, stond de prijs ik meen op ¤194/MWh.

Helaas lijkt het er op dat ik iets te vroeg heb gejuicht. De prijs staat nu weer op ¤222/MWh.
pi_205977742
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 18:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het gaat vooral ten koste van Greenwashing hopelijk. Het schijnt dat b.v. Shell een groter budget heeft voor marketing van hun groene imago dan voor de werkelijke transitie.

Mogelijk zijn jouw bedenkingen terecht maar dat moeten ze dan eerst maar even aantonen. Als het ten koste gaat van het reclamebudget en lobbyisme is dat alleen maar prima.
De grote olie en gasbedrijven zijn nog lang niet echt vol bezig met duurzame energie, ze hebben nog vele miljarden te verdienen aan fossiele brandstoffen. Maar er zijn ook energie-bedrijven die vrijwel alleen in wind- en zonne-energie zitten. Vaak zijn die projecten ook ontwikkeld met veel subsidie, dus het is niet onterecht dat hun winst nu ook wordt beperkt in mijn ogen, maar zij investeren wel meer.
pi_205977781
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar er zijn ook energie-bedrijven die vrijwel alleen in wind- en zonne-energie zitten. Vaak zijn die projecten ook ontwikkeld met veel subsidie, dus het is niet onterecht dat hun winst nu ook wordt beperkt in mijn ogen, maar zij investeren wel meer.
Het gaat ook enkel over de fossiele industrie. Doe je dat niet dan wordt je niet beperkt.

Edit: zo had ik dat ergens gelezen. Maar heel duidelijk is dat niet. Ik vind net als jij dat je daar wel onderscheid in zou moeten maken.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205977901
Binnenkort krijg ik mijn eindafrekening van Essent. (Vast contract loopt ten einde). Hierna krijgt ik natuurlijk een voorstel van een nieuw maandbedrag. Echter mijn verbruik is door allerlei aanpassing niet meer hetzelfde dan afgelopen jaar.
Ik verwacht een veel hoger maandbedrag, welke je niet meer kan/mag aanpassen. Hoe ga ik dit oplossen?
  woensdag 14 september 2022 @ 20:56:52 #101
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205977930
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:54 schreef patrickt37 het volgende:
Binnenkort krijg ik mijn eindafrekening van Essent. (Vast contract loopt ten einde). Hierna krijgt ik natuurlijk een voorstel van een nieuw maandbedrag. Echter mijn verbruik is door allerlei aanpassing niet meer hetzelfde dan afgelopen jaar.
Ik verwacht een veel hoger maandbedrag, welke je niet meer kan/mag aanpassen. Hoe ga ik dit oplossen?
Bellen en zeggen wat je hebt aangepast.
Als je dan zegt hoeveel je denkt te besparen dan passen ze het aan.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')