Ja, de kachel 's nachts én 's ochtends uit laten is uiteraard nog zuiniger. Als je overdag niet thuis bent (omdat je werkt) dan is dat logisch om de kachel 's ochtends niet aan te zetten.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat is sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als jij de cv in de ochtend uit laat voor dat korte moment dat je nog thuis bent ben je voordeliger uit. Toen we dit eind jaren '90 onderzochten konden we enkele belangrijke conclusies trekken:
De proeven in het lab konden linea recta de prullenbak in, want mensen gedragen zich heel anders dan een klinische laboratoriumomgeving. Dus vroegen we enkele proefpersonen om zich beschikbaar te stellen voor een veldonderzoek in ruil voor korting van hun nieuwe cv. Er werd een tweede telefoonlijn aangelegd bij de proefpersonen waarop we dagelijks konden inbellen om de gegevens te downloaden met PC Anywhere op een Windows NT 4.0 machine![]()
Het algemene beeld dat we zagen is dat laag houden van de aanvoertemperatuur een aanzienlijk beter rendement gaf. Vooral de bezitters van een vloerverwarming kwamen als winnaar uit de bus. De proefpersonen met een kleine radiator moesten harder stoken om op temperatuur te komen. De ervaring van toen leerde dat men eerder voor het comfort ging dan voor zuinigheid, maar dat was natuurlijk wel in een tijd dat de gasprijs aanzienlijk lager lag dan nu.
Als jij inlevert op comfort en dus in de ochtend langzaam opwarmt dan ben je met het uitzetten van de cv in de nacht zuiniger. Je moet dus voor jezelf een afweging maken. Persoonlijk zou ik niet stoken in de ochtend aangezien ik toch binnen een uur de deur uit ben, maar voor degenen die overdag thuis zijn is het lonend om langzaam op te warmen. Proeven leren echter dat we comfortdieren zijn en zo snel mogelijk behaaglijk willen hebben waardoor er veel warmte de schoorsteen uitvliegt
Isolatie is wel het belangrijkste nu.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je leest het verkeerd, ook na uitleg.
[..]
Nee, uit is zuiniger.
Dat effect neemt toe naarmate je woning slechter geïsoleerd is en dat is nu juist de doelgroep die nu in de shit zit.
Het helpt niet echt om dan jouw advies te geven.
Warmteverlies is alleen constant bij een constante binnen en buitentemperatuur. Als het buiten iets kouder of warmer wordt dan verandert je verliesquote:Op vrijdag 2 september 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je begrijpt die zin niet of je probeert het bewust niet te begrijpen.
Het warmteverlies van een woning is constant (tenzij je alle ramen openzet). Dat betekent niet dat het van iedere woning hetzelfde is, dat kan per woning hoger of lager zijn. Maar het is wel constant.
Het is nutteloos om warmteverlies aan te vullen als je onder je dekbed ligt te slapen.
Uit = geen verbruik.
[..]
De CV-ketel uitschakelen (ofwel thermostaat zo laag mogelijk tot wat acceptabel is voor het comfort) is het zuinigst.
Daar is de klokthermostaat voor uitgevonden, ben je om 18:30 thuis dan zou je om 17:30 de ketel kunnen inschakelen.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:11 schreef BertV het volgende:
[..]
Isolatie is wel het belangrijkste nu.
Met een doortochthuis is de boel pas weer op temperatuur als je lang en breed op je werk zit.
Wel een probleem want ga je dan stoken voor het moment dat je thuis komt?
quote:Met deze prijzen zou ik gaan kijken wat het kost om boven het dauwpunt te blijven.
s'nachts is het vaak kouder, dus meer verlies.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Warmteverlies is alleen constant bij een constante binnen en buitentemperatuur. Als het buiten iets kouder of warmer wordt dan verandert je verlies
Maar het is voor de betreffende woning wel een constante die niet van jaar tot jaar verandert (tenzij je HR++ lek is, je een raam open zet of juist extra isoleert).quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Warmteverlies is alleen constant bij een constante binnen en buitentemperatuur. Als het buiten iets kouder of warmer wordt dan verandert je verlies
Dat is nogal wiedes. Daarom stook ik ook niet omdat ik toch niet lager uitkom dan minimaal 16 graden. Doorgaans heb ik in de winter het in de woonkamer 18 graden zonder te stoken. De zonnestraaltjes naar binnenlaten en de warmte binnenhouden met HR++ glas voldoet uitstekendquote:Op vrijdag 2 september 2022 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over het algemeen: hoe langer je CV-ketel niet hoeft te stoken, hoe groter de besparing.
Maar dat is ook wel een belangrijk detail.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is nogal wiedes. Daarom stook ik ook niet omdat ik toch niet lager uitkom dan minimaal 16 graden. Doorgaans heb ik in de winter het in de woonkamer 18 graden zonder te stoken. De zonnestraaltjes naar binnenlaten en de warmte binnenhouden met HR++ glas voldoet uitstekend
Als je meet bij x graden binnen, y graden buiten, en z m/s wind en x, y en z veranderen niet dan is je verlies constant over jaren tenzij je ramen of deuren openzet of je materiaal weghaalt.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar het is voor de betreffende woning wel een constante die niet van jaar tot jaar verandert (tenzij je HR++ lek is, je een raam open zet of juist extra isoleert).
En dat vervuilt de discussie. Feitelijk moet je in de discussie de lab situatie wel gebruiken als uitgangspunt. Daar kan je dan inderdaad een gebruikers situatie overheen doen maar dat moet je er dan wel bij vertellen.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef ACT-F het volgende:
De proeven in het lab konden linea recta de prullenbak in, want mensen gedragen zich heel anders dan een klinische laboratoriumomgeving.
Ik heb beidequote:Op vrijdag 2 september 2022 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
dan is je woning prima geïsoleerd (of je hebt buren die voor de mussen stoken)
Alle onderzoeken beweren het tegenovergestelde van wat een paar personen hier beweren.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoelang ga je volhouden dit te beweren terwijl iedereen het tegengestelde beweert en ook weet te onderbouwen.
Laat je de kachel in de zomer ook aan omdat anders het opstarten in de herfst te duur is? Waar ligt dan je grens? Kan je die grens onderbouwen?
Als je woning slechter is geïsoleerd dan blijft het effect volledig hetzelfde.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, uit is zuiniger.
Dat effect neemt toe naarmate je woning slechter geïsoleerd is en dat is nu juist de doelgroep die nu in de shit zit.
Het helpt niet echt om dan jouw advies te geven.
Ik kreeg ooit nieuwe onderburen en dat merkte ik direct in de gemiddelde temperatuur van mijn eigen huis als de verwarming uit stond. De vorige buren hielden wel van een heel warm huis; de huidige buurman is nauwelijks thuis.quote:
Had je vloerverwarming en later niet meer?quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik kreeg ooit nieuwe onderburen en dat merkte ik direct in de gemiddelde temperatuur van mijn eigen huis als de verwarming uit stond. De vorige buren hielden wel van een heel warm huis; de huidige buurman is nauwelijks thuis.
Ja, zoietsquote:
Ik had ooit een flat waarin een deel wel vloerverwarming had en een deel niet. Dat merkte ik direct.quote:
Eens. Ik heb mijn gasverbruik van mijn huis onder controle gekregen door die ketel gewoon echt niet te laten stoken als ik het niet vraag.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
ebt buren die voor de mussen stoken) en zit je niet bij de groep die een groot probleem heeft.
Juist voor de woningen met een fors warmteverlies is het effect van de CV-ketel 's nachts uitschakelen groter omdat op temperatuur houden extra gas kost.
30-40% van de elektra is niet nodig denk ik.quote:Op woensdag 7 september 2022 13:08 schreef damsco het volgende:
Gas/elektra is een luxeproduct. Als men het niet meer kan betalen dan moeten ze maar een warme trui aantrekken. En moet water in een teil nu echt verwarmd worden? Koken op gas ipv op een houtkachel? En is elektra nu echt nodig?
Ik zou in werptent in de woonkamer zetten en koude bonen gaan eten.quote:Op woensdag 7 september 2022 13:08 schreef damsco het volgende:
Gas/elektra is een luxeproduct. Als men het niet meer kan betalen dan moeten ze maar een warme trui aantrekken. En moet water in een teil nu echt verwarmd worden? Koken op gas ipv op een houtkachel? En is elektra nu echt nodig?
Gaat wel verder dan alleen een warme trui aantrekken.quote:Op woensdag 7 september 2022 13:08 schreef damsco het volgende:
Afgezien van een hikje van één dag toen Putin bekend maakte om NordStream 1 niet meer te openen, is de prijs nu ook al meer dan 2 weken aan het dalen.quote:Op dinsdag 13 september 2022 11:31 schreef monkyyy het volgende:
Prijs is inmiddels ¤187 per MWh. Nog steeds hoog, maar in ieder geval niet ¤320 per MWh.
https://www.powernext.com/spot-market-data
Er is grootschalig ingeslagen, die vraag neemt nu af. Reserves kunnen niet veel voller.quote:Op dinsdag 13 september 2022 11:31 schreef monkyyy het volgende:
Prijs is inmiddels ¤187 per MWh. Nog steeds hoog, maar in ieder geval niet ¤320 per MWh.
https://www.powernext.com/spot-market-data
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |