abonnement Unibet Coolblue
pi_205816561
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:16 schreef bianconeri het volgende:
Meeste mensen hebben niet door dat gas verbruik puur afhankelijk is van het verwarmen van de woning en dus echt voor 80% bepaald wordt in de wintermaanden.
Dit beweerde ik ook in misschien een ander topic. Er zijn er veel tegenwoordig hier. Maar dat daalt lastig of niet in bij de meesten. Douchen gaat het dan over. En koken. Terwijl dat peanuts is in het totale verbruik. Maar zelf weten dan hoor. Als je gaat "investeren" in inductie dan kost dat veel en levert geen bal op. Of het moet de laatste stap zijn in een gasloos huis. Dan bespaar je het jaarlijkse vastrecht (+- 500 euro).
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205816581
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:35 schreef bianconeri het volgende:
Flexibel contract en zit nog gewoon op 76 euro per maand :)

En nee geen nieuwbouw, zonnepanelen of goed geisoleerde woningen.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Maximaal 18 graden zetten, mocht het wel ietsje frisser zijn in huis dan lekker warm kleedje over.
In de nacht 16 graden (niet te ver laten zakken is voor meeste woningen zuinigste).
En bv voor werk aan ook niet even snel een half uurtje aan zetten, maar gwn op de 16 graden laten staan tot er echt iemand langdurig in huis gaat zijn.
CV ketel staat op 60.

Dat is het eigenlijk wel. Woning is niet bijzonder geïsoleerd. En ook verder weinig trucjes.
Op basis van die informatie van "variabel contract" en "18 graden" kan ik nu al voorspellen dat je voorschot veel te laag staat.

Maar zolang je een ruime buffer op je spaarrekening hebt, doet dat er niet zoveel toe.
pi_205816598
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Een tikkende peperdure tijdbom heb je dan in huis. :)

Tegen de moderne gasprijzen kost die waakvlam je dan al +- 1.200 euro per jaar. Tijd om te verhuizen. :)
De ketel wordt volgende maand vervangen.
Damn, ik had alvast niet verwacht dat de waakvlam veel meer gas zou verbruiken dan dagelijks douchen (290 m³ tov 75 m³ per jaar)...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205816617
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:42 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
De ketel wordt volgende maand vervangen.
Damn, ik had alvast niet verwacht dat de waakvlam veel meer gas zou verbruiken dan dagelijks douchen (290 m³ tov 75 m³ per jaar)...
Toen die ketel geplaatst werd in 1977 was een m3 aardgas rond de ¤0,05 dus men keek niet op een kuub meer of minder.

De condenserende CV-ketel bestond toen ook nog niet, dus sowieso stook je een hoop warmte door de schoorsteen.

En een waakvlam... tsja...
pi_205816644
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Toen die ketel geplaatst werd in 1977 was een m3 aardgas rond de ¤0,05 dus men keek niet op een kuub meer of minder.

De condenserende CV-ketel bestond toen ook nog niet, dus sowieso stook je een hoop warmte door de schoorsteen.

En een waakvlam... tsja...
Heb ik geluk dat Nederland stopt met het leveren van gas aan België. Dat is de reden waarom de ketel vervangen wordt (overschakeling op calorierijk gas).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205817802
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is niet waar. Gaat tegen de natuurwetten in. Dus dat klopt niet. Hij moet gewoon uit. Het dan weer op temperatuur brengen is altijd goedkoper dan aan laten staan.

Ik weet dat dit lastig is te bevatten, intuïtief voor het menselijk brein. Maar hij moet gewoon uit dus. Het is een ander verhaal wat betreft comfort maar in de nacht 16 is altijd duurder dan uit.

Edit: ook met vloerverwarming is dit zo. Alleen krijg je het dan nooit meer snel op de gewenste temperatuur. Maar dat is dus een comfortkwestie en dat kost wel degelijk meer. Dus je hebt het dan niet over "zuinig" maar over comfort. En daar betaal je dan ook voor.
Whut :')

Je zegt het precies verkeerd.
Het gaat tegen het menselijk verstand in dat uitzetten duurder is dan niet te ver omlaag zetten.
Het is veel duurder in gas verbruik om een CV ketel af te laten slaan (dan wel te ver omlaag te zetten) en dat hij in de ochtend weer heel erg moet opstoken.

En vloerverwarming is dat nog veel sterker.

Ps: Hopelijk lezen de mensen die je post een like gegeven dit ook. Want dat zijn dus ook van die mensen die onnodig veel gas verstoken door de CV uit te laten slaan in de nacht.
pi_205817827
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Op basis van die informatie van "variabel contract" en "18 graden" kan ik nu al voorspellen dat je voorschot veel te laag staat.

Maar zolang je een ruime buffer op je spaarrekening hebt, doet dat er niet zoveel toe.
76 euro is waar mijn leverancier het contract naar wil verlagen op basis van mijn verbruik tot nu toe ;)
Ik betaal meer voorschot dan die 76 euro.

En idd het is eigenlijk totaal niet relevant wat je voorschot is, aan het eind betaal je exact hetzelfde bedrag.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 23:19 schreef Momo het volgende:

Dan zou je niet uitkomen met 76 euro per maand. (En daar zitten dan ook nog vaak 40 euro vaste kosten bij).
Volgens mijn contract en leverancier wel en het is recent nog weer aangepast.
Ik heb mijn voorschot bewust nog even iets hoger staan omdat ik het heel optimistisch vind die 76 euro.
pi_205817896
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:19 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Whut :')

Je zegt het precies verkeerd.
Het gaat tegen het menselijk verstand in dat uitzetten duurder is dan niet te ver omlaag zetten.
Het is veel duurder in gas verbruik om een CV ketel af te laten slaan (dan wel te ver omlaag te zetten) en dat hij in de ochtend weer heel erg moet opstoken.

En vloerverwarming is dat nog veel sterker.

Ps: Hopelijk lezen de mensen die je post een like gegeven dit ook. Want dat zijn dus ook van die mensen die onnodig veel gas verstoken door de CV uit te laten slaan in de nacht.
Oh jij bent zo'n cv gelovige... In het echte leven heb ik er een keer slaande ruzie over gehad.

Uit zetten is 100% goedkoper, maar ik laat cv-gelovigen altijd maar in hun waan geloven zoals je moet doen met alle religies.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205817920
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh jij bent zo'n cv gelovige... In het echte leven heb ik er een keer slaande ruzie over gehad.

Uit zetten is 100% goedkoper, maar ik laat cv-gelovigen altijd maar in hun waan geloven zoals je moet doen met alle religies.
Vandaar dat alle onderzoeken aangeven dat het beter is om een beetje aan te laten......
En daarnaast kun je het ook heel simpel onderzoeken door je eigen gas verbruiken.

Er zullen best uitzonderingen zijn, 1/100, maar normaal moet je ongeveer de temperatuur aanhouden tot waar de woning zelf naar toe zakt in de nacht zodat de CV een beetje werk moet blijven doen.
pi_205817928
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh jij bent zo'n cv gelovige... In het echte leven heb ik er een keer slaande ruzie over gehad.

Uit zetten is 100% goedkoper, maar ik laat cv-gelovigen altijd maar in hun waan geloven zoals je moet doen met alle religies.
Er is een verschil met wat praktisch is (comfort). Maar hij had het over "zuinig" in de zin van "goedkoper". Dan moet ie uit inderdaad. Ik snap er niks van hoe men tegen de natuurwetten in toch iets anders "gelooft" inderdaad. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205817947
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Vandaar dat alle onderzoeken aangeven dat het beter is om een beetje aan te laten......
En daarnaast kun je het ook heel simpel onderzoeken door je eigen gas verbruiken.

Er zullen best uitzonderingen zijn, 1/100, maar normaal moet je ongeveer de temperatuur aanhouden tot waar de woning zelf naar toe zakt in de nacht zodat de CV een beetje werk moet blijven doen.
Die zijn allang weerlegd
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205817960
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Er is een verschil met wat praktisch is (comfort). Maar hij had het over "zuinig" in de zin van "goedkoper". Dan moet ie uit inderdaad. Ik snap er niks van hoe men tegen de natuurwetten in toch iets anders "gelooft" inderdaad. :)
Gelovigen doen dat vaker en dit is ook een religie. Dat merk ik ook in het echte leven met ruzies tot gevolg.
Een collega stormde een keer weg toen ik dit zei en ik het bewijs probeerde uit ye leggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205817962
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die zijn allang weerlegd
Zucht.....
Nee, dat zijn ze niet.
pi_205817973
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Zucht.....
Nee, dat zijn ze niet.
Dat moet jij weten.
Je zoekt het maar uit, ik noem het alleen en ga er niet meer over in discussie. Bewijzen heb ik al op fok geschreven toen ik naief was. Zoek ze maar, en anders heb je pech.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205817982
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Er is een verschil met wat praktisch is (comfort). Maar hij had het over "zuinig" in de zin van "goedkoper". Dan moet ie uit inderdaad. Ik snap er niks van hoe men tegen de natuurwetten in toch iets anders "gelooft" inderdaad. :)
Hoezo druist dat in tegen natuurwetten?

Een CV-ketel die een beetje aan staat in de nacht gebruikt nagenoeg geen gas.
En die ketel hoeft als hij dan weer volle kracht moet veel minder op te stoken.

Een CV-ketel die helemaal uitslaat en dan in de ochtend weer moet opstoken heeft ontzettend veel energie nodig om dat te bereiken.

Dus voor in de nacht gebruik je minder gas (al is dat heel erg weinig), maar voor het opstookmoment ben je veel en veel meer kwijt. En ben je dat voordeel allang weer kwijt qua gas verbruik.
pi_205818061
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:41 schreef bianconeri het volgende:
Een CV-ketel die helemaal uitslaat en dan in de ochtend weer moet opstoken heeft ontzettend veel energie nodig om dat te bereiken.

Dus voor in de nacht gebruik je minder gas (al is dat heel erg weinig), maar voor het opstookmoment ben je veel en veel meer kwijt. En ben je dat voordeel allang weer kwijt qua gas verbruik.
Dat is een "gevoel", of "geloof" of "religie". Maar het klopt niet. Ik kom erop terug. Ben aan het werk nu. :)

Het komt erop neer dat als het verschil tussen de binnenste schil en buiten groter is (als je hem op 16 graden houdt) het verlies kwadratisch is. Het goedkoopste is dus een zo klein mogelijk verschil tussen binnen en buiten.

Dus hoe langer de periode dat er een groter verschil bestaat, hoe duurder. Dat is dus het geval met als je het in de nacht op 16 graden houdt. Dat is duurder dan uit. Het is echt zo hoor. :)

Er is een dingetje met vloerverwarming dat het systeem niet meer goed werkt omdat je hem niet snel genoeg op temperatuur kunt krijgen. Maar dat heeft te maken met comfort. Dat op temperatuur houden is echter duurder. Maar dat is dus een nadeel van vloerverwarming. Buiten de vele voordelen uiteraard.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 02-09-2022 09:59:29 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205818072
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is een "gevoel", of "geloof" of "religie". Maar het klopt niet. Ik kom erop terug. Ben aan het werk nu. :)
Sterkte ermee!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205818124
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is een "gevoel", of "geloof" of "religie". Maar het klopt niet. Ik kom erop terug. Ben aan het werk nu. :)

Het komt erop neer dat als het verschil tussen de binnenste schil en buiten groter is (als je hem op 16 graden houdt) het verlies kwadratisch is. Het goedkoopste is dus een zo klein mogelijk verschil tussen binnen en buiten.

Dus hoe langer de periode dat er een groter verschil bestaat, hoe duurder. Dat is dus het geval met als je het in de nacht op 16 graden houdt. Dat is duurder dan uit. Het is echt zo hoor. :)
Je doelt op het verschil tussen de ketel zelf en de temperatuur buiten (dus in de woning in combinatie met buiten)?

Als dat zo is dan is dat precies waar je de mist in gaat en mijn post niet goed gelezen hebt.
Ja, de temperatuur buiten daalt in NL natuurlijk makkelijk naar 0 graden en kouder. Maar de temperatuur rondom de CV-ketel zal dat absoluut niet doen.

Hou je de temperatuur van je thermostaat in de gaten dan zal het in de meeste woningen in de nacht eens afdalen tot een temperatuur van minstens 15 graden.
Haalt je woning die 15 graden dan is je woning niet heel goed geïsoleerd. Maar in dat geval zet je de thermostaat rondom die 15 graden.

Eigenlijk hou je dus die temperatuur inderdaad met een zo min mogelijk verschil tussen binnen en buiten, zoals jij zegt. Dat is het meest zuinige.
pi_205818134
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:59 schreef bianconeri het volgende:
Eigenlijk hou je dus die temperatuur inderdaad met een zo min mogelijk verschil tussen binnen en buiten, zoals jij zegt. Dat is het meest zuinige.
Ja precies.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205818191
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja precies.
Idd, dat is dus precies wat ik al in een post eerder gezegd heb en uitleg ;)

Oftewel je wilt de temperatuur rondom de temperatuur van de woning instellen.
Dat is het meest zuinige.

De CV-ketel gaat daar echter niet bij uit ;) Die slaat daar een klein beetje bij aan, waardoor die zijn temperatuur niet kwijt is.
Alleen hij slaat niet onnodig veel aan (stel de temperatuur is 16 graden en jij stelt in 18 graden dan stook je onnodig 2 graden extra).
Maar in de ochtend is de CV-ketel een beetje warm waardoor hij niet ongelofelijk hard moet werken wat hij wel zou moeten doen als je de CV-ketel te laag instelt (alles onder de temperatuur van de woning).
pi_205818199
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Sterkte ermee!
Lees jij ook even mee :)
Dan kun je een hoop leren voor aankomende winter!
pi_205818225
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Er is een verschil met wat praktisch is (comfort). Maar hij had het over "zuinig" in de zin van "goedkoper". Dan moet ie uit inderdaad. Ik snap er niks van hoe men tegen de natuurwetten in toch iets anders "gelooft" inderdaad. :)
Omdat er ook iets meer is dan alleen temperatuur. Je wilt ook de luchtvochtigheid en dauwpunt controleren.
Daarom kan het beter zijn om een minimum temperatuur in je woning te hanteren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205818234
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Lees jij ook even mee :)
Dan kun je een hoop leren voor aankomende winter!
Ik ga ervan genieten met mijn popcorn! Ik he net al extra ingekocht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205818247
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:06 schreef bianconeri het volgende:
Maar in de ochtend is de CV-ketel een beetje warm waardoor hij niet ongelofelijk hard moet werken wat hij wel zou moeten doen als je de CV-ketel te laag instelt (alles onder de temperatuur van de woning).
Als je alleen de ketel warm wilt hebben hoef je niet langer dan vijf seconden te stoken hoor.

Het is gewoon goedkoper om iets af te laten koelen en weer op te warmen dan om het warm te houden. Simpeler of moeilijker is het niet.

Echter wil je niet al te veel vocht laten condenseren in je huis want dat gaat schimmel en stank opleveren. Om die reden worden diverse dingen aangeraden. Je mag zelf kiezen.
Ik lees wel eens dat 13 graden het absoluut minimum moet zijn. Ook lees ik wel dat het verschil tussen dacht en nacht niet meer dan een graad of vijf moet zijn. In mijn geval komen die twee redelijk bij elkaar in de buurt.

In de praktijk is isolatie vaak voldoende om het huis niet zo ver af te laten koelen in een nacht. Dus zolang het niet echt vriest zet ik met gerust hart de kachel helemaal uit en als het een paar dagen wel vriest ga ik op dat moment wel zien wat nodig is.
  vrijdag 2 september 2022 @ 10:13:59 #300
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205818251
BAM!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')