Het enige wat de overheid kan is meer belastingen verzinnen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:05 schreef Za het volgende:
Nog meer bewustwording.
Fijn dat de overheid ons op al deze punten aanmoedigt tot spaarzaamheid.
Het is puur de bewustwording!quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Als ik niet uitgebreid de tuin sproei zijn volgende maand al mijn planten en boompjes dood en waar gaan de vlinders en bijen dan heen? Bij de buren in de tegeltuin zitten zeker.
Ik zet al bewust geen zwembad op in de tuin en heb geen tegels liggen. Krijg ik daar dan subsidie voor.quote:
Dan moet je je tuin aan het klimaat aanpassen in las Vegas hebben de meeste huizen nu ook al woestijn tuinen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Als ik niet uitgebreid de tuin sproei zijn volgende maand al mijn planten en boompjes dood en waar gaan de vlinders en bijen dan heen? Bij de buren in de tegeltuin zitten zeker.
Ik zal een cactus planten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet je je tuin aan het klimaat aanpassen in las Vegas hebben de meeste huizen nu ook al woestijn tuinen.
Nee jij blijft gewoon een normale prijs voor het basis verbeuik van water betalen. Misschien kun je wel de niet verbruikt kuubs aan grootverbruikers gaan verkopen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:08 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Ik zet al bewust geen zwembad op in de tuin en heb geen tegels liggen. Krijg ik daar dan subsidie voor.
Ohja, dan is het goed.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee jij blijft gewoon een normale prijs voor het basis verbeuik van water betalen. Misschien kun je wel de niet verbruikt kuubs aan grootverbruikers gaan verkopen.
Je bent gewoon goed bezig, vast ook bijenhotels etc.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:08 schreef Waldorf22 het volgende:
Ik zet al bewust geen zwembad op in de tuin en heb geen tegels liggen. Krijg ik daar dan subsidie voor.
Pak dit soort zooi keihard aan in plaats van het burgertje die z'n auto op zaterdag doet wassen of z'n postzegel van een tuintje besproeid weer wat extra te pesten aub.quote:Het Microsoft-datacenter in Noord-Holland verbruikte voor het koelen van zijn servers vorig jaar 84 miljoen liter drinkwater.
Dat is ruim vier keer meer dan de 12 tot 20 miljoen liter water die Microsoft zei vorig jaar verbruikt te hebben.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ter-84-miljoen-liter
Als je niet én-én-én doet, waarom zou je dan in een hoger tarief terecht komen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:08 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Heb je het nieuwsbericht gelezen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:14 schreef Leandra het volgende:
Ah, weer eens eerst de kleinverbruikers aanpakken en daarna eens onderzoeken of de grootverbruikers aangepakt kunnen worden, grootverbruikers die nu nota bene nog vrijgesteld zijn van de belasting die kleinverbruikers wel betalen.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:13 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Als je niet én-én-én doet, waarom zou je dan in een hoger tarief terecht komen?
En omdat VVD.quote:In het onderzoek wordt mogelijk gekeken naar België, waar consumenten een basisprijs betalen voor de hoeveelheid die een gemiddeld huishouden per persoon nodig heeft, en een zogenoemde comfortprijs voor alles wat daarboven zit. De comfortprijs is het dubbele van de basisprijs. Zo blijft water als eerste levensbehoefte beschikbaar, maar moet extra worden betaald voor overmatig gebruik, zoals uitgebreid de tuin besproeien of een groot zwembad vullen.
Waarom zijn bedrijven dan nu nog vrijgesteld van die 35 cent belasting per kuub?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:12 schreef EinarBoe het volgende:
De algemene - bijna gratis - watervoorziening in Nederland is bedoeld om iedereen toegang te geven tot schoon (drink)water. Niet om je zwembad mee te vullen, of om er deels je verdienmodel van te maken omdat je het in grote mate gebruikt in je bedrijfsactiviteiten.
Dus je wil er wel iets mee ja, met waterverspililng.
Je snapt het niet he?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:13 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Pak dit soort zooi keihard aan in plaats van het burgertje die z'n auto op zaterdag doet wassen of z'n postzegel van een tuintje besproeid weer wat extra te pesten aub.
Je baseert het nergens op dus. Maar wel leuk dat je zo snel de slachtofferrol hebt kunnen pakken, inclusief verontwaardiging!quote:
Omdat we nu wetgeving hebben die niet adequaat waterverspilling tegengaat.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom zijn bedrijven dan nu nog vrijgesteld van die 35 cent belasting per kuub?
Heb je het bericht gelezen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:17 schreef herverwijderd het volgende:
He ja, en dan moet de overheid weer ingrijpen omdat mensen hun waterrekening niet kunnen betalen. Goed plan.
Ja:quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:14 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Heb je het nieuwsbericht gelezen?
Niet bij het onderzoek dat in september uitkomt dus, bij het vervolgonderzoek gaan ze het industrieel verbruik eens bekijken.quote:Ook belasting van industrieel waterverbruik ligt bij een vervolgonderzoek op tafel.
Allemaal meer belasting betalen want de aarde warmt opquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:16 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
ze pompen water uit een meer of rivier (etc), koelen de servers daarmee en pompen het warme water daarna terug,
In dit soort warme weken giet ik alleen water rond de planten en struiken die het moeilijk hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Dus komt er wetgeving die deze waterverspilling niet aanpakt maar enkel geld bij de burger haalt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:17 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Omdat we nu wetgeving hebben die niet adequaat waterverspilling tegengaat.
Nee, dat is geen reden om bepaalde gebruikers een belasting niet te laten betalen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:17 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Omdat we nu wetgeving hebben die niet adequaat waterverspilling tegengaat.
Alles wat er bij mij in staat is dit jaar geplant dus die hebben het allemaal moeilijkquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In dit soort warme weken giet ik alleen water rond de planten en struiken die het moeilijk hebben.
Gras herstelt wel weer.
Nou, dan betaal jij meer! Probleem opgelost.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:21 schreef laforest het volgende:
Goed plan. Ik vind het niet erg meer te betalen.
Idd, het is godsgeklaagd dat ze daar drinkwater voor gebruiken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:13 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Pak dit soort zooi keihard aan in plaats van het burgertje die z'n auto op zaterdag doet wassen of z'n postzegel van een tuintje besproeid weer wat extra te pesten aub.
Microsoft heeft dus zo'n 84.000 kuub water verbruikt, ofwel dezelfde hoeveelheid als 1.135 huishoudens.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:13 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Nee, daarmee is de maatschappij en de natuur niet geholpen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nou, dan betaal jij meer! Probleem opgelost.
Heb je het bericht gelezen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:12 schreef EinarBoe het volgende:
De algemene - bijna gratis - watervoorziening in Nederland is bedoeld om iedereen toegang te geven tot schoon (drink)water. Niet om je zwembad mee te vullen, of om er deels je verdienmodel van te maken omdat je het in grote mate gebruikt in je bedrijfsactiviteiten.
Dus je wil er wel iets mee ja, met waterverspililng.
Met belastingverhogingen ook niet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:23 schreef laforest het volgende:
[..]
Nee, daarmee is de maatschappij en de natuur niet geholpen.
Dan geef je het wat extra water, het is geen moord.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:22 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Alles wat er bij mij in staat is dit jaar geplant dus die hebben het allemaal moeilijk
Ah, dus je geeft toe dat dit misschien weer niet het sterkste plan is. Hoewel ik me nog wel in het Belgische model kan vinden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:23 schreef laforest het volgende:
[..]
Nee, daarmee is de maatschappij en de natuur niet geholpen.
En dat komt omdat de bevolking niks moet weten van zuinig aan doen. Die doet wat het wil. Het enige wat helpt is ze flink laten betalen naarmate ze meer consumeren. Of gewoon een quotum wanneer de nood echt aan de man is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het enige wat de overheid kan is meer belastingen verzinnen.
Het gaat niet om praktische oplossingen of verbeteringen. Het gaat om geld binnen harken.
edit: dat waren prijzen voor bedrijven, voor consumenten ligt het andersquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:05 schreef Za het volgende:
Daar kost 1000 liter drinkwater zo’n 4,30 euro, In Nederland 1,91 euro. Dat laatste is inclusief 35 cent belasting op leidingwater.
Het is nog steeds bizar dat we toiletten doorspoelen met drinkwater...quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:24 schreef Hexagon het volgende:
Laat ze dat dan in staffels doen zodat alleen verspillers meer moeten betalen
Verder hebben we water zat. We moeten vooral de huishouding anders inregelen
Maar een onderzoek is geen volgorde van wetgeving...quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja:
[..]
Niet bij het onderzoek dat in september uitkomt dus, bij het vervolgonderzoek gaan ze het industrieel verbruik eens bekijken.
Als het tot verlaging van verspilling leidt wel.quote:
inderdaad.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het gaat niet om praktische oplossingen of verbeteringen. Het gaat om geld binnen harken.
Toen ik dit artikel las moest ik er ook aan denken, een regenton. Tegenwoordig zie je ze nooit meer, maar vroeger was het volgens mij redelijk normaal.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is nog steeds bizar dat we toiletten doorspoelen met drinkwater...
Je zou iedere nieuwe woning sowieso kunnen uitrusten met regenwateropslag.
Of desnoods regel je dat voor een heel blok / straat / wijk in 1x.
Vandaar de onderzoeken naar hoe watergebruik beter belast kan worden... Wat snap je daar niet aan?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat is geen reden om bepaalde gebruikers een belasting niet te laten betalen.
Nee, totaal niet. Hoe kom je op dat idee?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus komt er wetgeving die deze waterverspilling niet aanpakt maar enkel geld bij de burger haalt.
Zoals bij vele andere belastingen of verhogingen met als hoofdsmoes voornamelijk het klimaat.
Wat een onzin. Als er problemen zijn, moet je die praktisch aanpakken. En dat is nou net waar het aan schort met onze regering. Die denken alles op te lossen door meer geld binnen te harken. Besparen hebben ze nog NOOIT van gehoord. En waar gaat al dat geld naartoe? Gaan ze dat ergens voor in zetten of is het gewoon een straf-belasting?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
En dat komt omdat de bevolking niks moet weten van zuinig aan doen. Die doet wat het wil. Het enige wat helpt is ze flink laten betalen naarmate ze meer consumeren. Of gewoon een quotum wanneer de nood echt aan de man is.
Nu verdraai je mijn woorden. Ik zeg dat mij alleen een verhoging niet het gewenste resultaat zal leveren. Iedereen moet dan meer gaan betalen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ah, dus je geeft toe dat dit misschien weer niet het sterkste plan is. Hoewel ik me nog wel in het Belgische model kan vinden.
MS koelt zijn datacenters niet met kraanwater maar met oppervlaktewater wat ze daarna gewoon terug pompen net zoals een kerncentrale dat doet er gaat geen kraanwater verloren.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Microsoft heeft dus zo'n 84.000 kuub water verbruikt, ofwel dezelfde hoeveelheid als 1.135 huishoudens.
Het zal op die 8 miljoen huishoudens geen deuk maken maar evengoed prima om er wat aan te doen, in het algemeen.
Druppel op een gloeiende plaat is geen oplossing.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:28 schreef laforest het volgende:
[..]
Als het tot verlaging van verspilling leidt wel.
Beter dan niets doen. Daarna kan men ook verder gaan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Druppel op een gloeiende plaat is geen oplossing.
Heb je opgelet hoeveel belastingen er het laatste jaar al zijn verzonnen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nee, totaal niet. Hoe kom je op dat idee?
Goed plan, maar praktische oplossingen hebben we niks aan, meer belastingen please!!quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed verhaal, als je inhoudelijks niets te melden hebt maar gewoon wil klagen om het klagen kun je dat ook gewoon zeggen hoor.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Heb je opgelet hoeveel belastingen er het laatste jaar al zijn verzonnen?
Wat hebben die belastingen bijgedragen aan een oplossing voor het bijbehorende "probleem"?
Je kan diezelfde energie ook steken in het aanpakken van een oplossing die zoden aan de dijk zet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Beter dan niets doen. Daarna kan men ook verder gaan.
Als het onzin is, waarom hebben de meeste mensen dan schijt? En een praktische oplossing wordt alleen als praktisch gezien wanneer het (in potentie) geld oplevert. Bijvoorbeeld het gebruik van zonnepanelen wat valt of staat met de salderingsregeling.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als er problemen zijn, moet je die praktisch aanpakken.
Volgens mij bedoel je de middenklasse. De overheid bedenkt wel weer een compensatieregeling voor de armen die de middenklasse weer kan ophoesten natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef daNpy het volgende:
Ondertussen zijn er vele woonproblemen en lopen de kosten voor de burger de spuigaten uit.
Misschien verzinnen ze nog wel een belasting voor arme mensen, om te stimuleren dat je niet arm moet zijn.
Dieseltax klimaat tax vliegtax tc.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:32 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Goed verhaal, als je inhoudelijks niets te melden hebt maar gewoon wil klagen om het klagen kun je dat ook gewoon zeggen hoor.
Nope kijk naar wat thefreshprince zegt. Dat is een praktische oplossing, zonder belastingen te verhogen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:33 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als het onzin is, waarom hebben de meeste mensen dan schijt? En een praktische oplossing wordt alleen als praktisch gezien wanneer het (in potentie) geld oplevert. Bijvoorbeeld het gebruik van zonnepanelen wat valt of staat met de salderingsregeling.
Voor burgers, niet voor grootverbruikers.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Vandaar de onderzoeken naar hoe watergebruik beter belast kan worden... Wat snap je daar niet aan?
Wat moet jij een verdord leven hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Maar men begint daarbij met de mogelijkheid de groep die al belasting betaalt hoger te belasten, en men kijkt later wel eens naar de groep die en veel meer verbruikt en helemaal geen belasting betaalt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Vandaar de onderzoeken naar hoe watergebruik beter belast kan worden... Wat snap je daar niet aan?
toch is dat een behoorlijk probleem omdat het koelwater enorm opgewarmd is als ze het terugpompen, warmer water bevat minder zuurstof en kan tot visssterfte leiden en beinvloed ook de groei van algen, in de meeste gevalllen blijkt dit koelwater tevens allerhande verontreinigingen te bevatten, of verzilt te zijn, door de processen rondom de koeling.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:30 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
MS koelt zijn datacenters niet met kraanwater maar met oppervlaktewater wat ze daarna gewoon terug pompen net zoals een kerncentrale dat doet er gaat geen kraanwater verloren.
MS doet dat juist op dagen waarop het heet is, en dat zijn ook vaak de dagen dat mensen opgeroepen worden zuinig te zijn met water en niet te sproeien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:30 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
MS koelt zijn datacenters niet met kraanwater maar met oppervlaktewater wat ze daarna gewoon terug pompen net zoals een kerncentrale dat doet er gaat geen kraanwater verloren.
Ik heb er één staan, maar die doet momenteel ook weinig nut met dit weer. Maar wanneer het normaliter regent, is het inderdaad handig. Het is wel iets omslachtiger dan een slang aan de kraan koppelen, maar om enkel wat planten water te geven voldoet het hier prima.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Toen ik dit artikel las moest ik er ook aan denken, een regenton. Tegenwoordig zie je ze nooit meer, maar vroeger was het volgens mij redelijk normaal.
Ik heb er 1 van 80L en die is nog nooit leeg geweest, ook nu is dievoor ca 60% gevuld.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:42 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Ik heb er één staan, maar die doet momenteel ook weinig nut met dit weer. Maar wanneer het normaliter regent, is het inderdaad handig. Het is wel iets omslachtiger dan een slang aan de kraan koppelen, maar om enkel wat planten water te geven voldoet het hier prima.
Post met hoog BNW gehalte.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je kan diezelfde energie ook steken in het aanpakken van een oplossing die zoden aan de dijk zet.
Maar dat is niet zo makkelijk, via de burger is altijd wel geld te halen. En dat is dus waar het om draait.
Oh dan liegen ze op tv bij de NOSquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:30 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
De volgorde van onderzoeken zegt niets over de wet die komt. En dit is de verdeling van leidingwatergebruik in NL - waar de onderzoeken specifiek naar kijken:quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar men begint daarbij met de mogelijkheid de groep die al belasting betaalt hoger te belasten, en men kijkt later wel eens naar de groep die en veel meer verbruikt en helemaal geen belasting betaalt.
Die volgorde klopt niet, wat begrijp je daar niet aan?
Bijvoorbeeld het toilet doorspoelen met regenwater is inderdaad een goede oplossing.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nope kijk naar wat thefreshprince zegt. Dat is een praktische oplossing, zonder belastingen te verhogen.
Goh....
Ze gebruiken ook drinkwaterquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:46 schreef Leandra het volgende:
Overigens zou ik wel eens een bron willen zien van het verhaal dat MS oppervlaktewater zou gebruiken, ik lees alleen maar drinkwater, dat geleverd wordt door waterbedrijf PWN.
https://www.hollandskroon.nl/ontwikkelen/datacenters/watergebruik
nee, wantquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
toch is dat een behoorlijk probleem omdat het koelwater enorm opgewarmd is als ze het terugpompen, warmer water bevat minder zuurstof en kan tot visssterfte leiden en beinvloed ook de groei van algen, in de meeste gevalllen blijkt dit koelwater tevens allerhande verontreinigingen te bevatten, of verzilt te zijn, door de processen rondom de koeling.
zeker bij lagere waterstanden is het terugpompen van opgewarmd koelwater een enorm probleem
Hier 70 meen ik. Maar bedoel meer, als je een slang aansluit heb je druk en loop je met die slang je tuin rond. Hier is het idd kraan open en x gieters vullen. Op het oog net wat minder gemakkelijk, maar goed, zo'n slang is dan eigenlijk meer luxe vandaag de dag dan noodzakelijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb er 1 van 80L en die is nog nooit leeg geweest, ook nu is dievoor ca 60% gevuld.
En bij mij is het gieter eronder en kraantje open, net zoals bij de buitenkraan.
klopt dat is ook zo, daarom produceren elektriciteitscentrales in de zomer ook minder elektriciteit als het droog is. Ze kunnen niet genoeg koelwater uit de rivieren halen vanwege terechte wetgeving.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
toch is dat een behoorlijk probleem omdat het koelwater enorm opgewarmd is als ze het terugpompen, warmer water bevat minder zuurstof en kan tot visssterfte leiden en beinvloed ook de groei van algen, in de meeste gevalllen blijkt dit koelwater tevens allerhande verontreinigingen te bevatten, of verzilt te zijn, door de processen rondom de koeling.
zeker bij lagere waterstanden is het terugpompen van opgewarmd koelwater een enorm probleem
nee, als je water uit je sloot pompt en in je tuin sproeit verlaag je het waterniveau van de sloot, dat doet microsoft nietquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:41 schreef Leandra het volgende:
Volgens de MS methode zou ik dan water uit de naastgelegen sloot mogen pompen om mijn tuin te sproeien en volgens jou is er dan niets aan de hand.
Dat is het Baikal meer in Ruslandquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hier in Nederland, met het grootste zoetwater reservoir op de planeet.
Tegeltuinbezitter gespotquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wat moet jij een verdord leven hebben.
ook niet, het is potentieel drinkwater wat ze gebruiken, dat klopt, want het water uit het ijselmeer (of een rivier/kanaal) stroomt uiteindelijk ook door diverse leidingen in NL. In theorie kan het zo zijn dat het water wat MS gebruikt heeft om te koelen en terug heeft gepompt in het ijselmeer weer wordt opgepompt door een waterbedrijf en via filters als leidingwater bij jou uit de kraan komt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh dan liegen ze op tv bij de NOS
Lol geen scherpe antwoorden meer merk ikquote:
ik heb hier weleens naar gekeken omdat ik ook de ruimte heb en een tijdje geleden kostte dit 1500 euro incl installatie. Maar de kosten zijn het probleem niet, want je bent aan de beurt als de droogte voorbij is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:47 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld het toilet doorspoelen met regenwater is inderdaad een goede oplossing.
Maar wie gaat dat betalen?
Wat kan een installateur vragen voor zo iets? 5000 euro (opslagtank, pomp, integratie/installatie, voorrijkosten, materiaal enz enz)? 10000 euro? Kan ook best wel met de prijzen van tegenwoordig.
Dusja, leuk idee als het eenmaal in uitvoering is, maar totaal niet realistisch.
Rusland bestaat wat mij betreft niet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:52 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat is het Baikal meer in Rusland
Lees even de link die @Leandra heeft gepost en evt de daar in staande verdere links naar verduidelijking.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:49 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
nee, want
in het ijsselmeer zit 2240 miljard liter water, microsoft gebruikt 84 miljoen liter water
Stel dat dit een zwembad is van 2240 miljard liter water waar geen water in of uit gaat, ze halen er 84miljoen liter water uit, dat water is voor het opwarmen 20 graden
ze brengen 84miljoen liter water aan de kook naar 100 graden en pompen het dan terug dan is de temperatuur van het ijselmeer uiteindelijk 20,003 graden, dat is nauwelijks merkbaar. Het koelwater zal geen 100 graden zijn, eerder iets van 60 verwacht ik, dan zal het ijselmeer 20,0015 graden worden
en dat is ook nog eens als je al het water in 1x gebruikt, opwarmt en terugpompt wat niet het geval is
MS gebruikt drinkwater dat wordt geleverd door PWN.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:50 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
nee, als je water uit je sloot pompt en in je tuin sproeit verlaag je het waterniveau van de sloot, dat doet microsoft niet
Microsoft pompt water uit de sloot, verwarmt het en pompt het daarna weer terug
oh zo, je geeft je tuin water met de slang, dat doe ik nooit, het pakken, aansluiten, afkoppelen, schoonmaken, oprollen en wegzetten kost mij teveel tijd.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:50 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Hier 70 meen ik. Maar bedoel meer, als je een slang aansluit heb je druk en loop je met die slang je tuin rond. Hier is het idd kraan open en x gieters vullen. Op het oog net wat minder gemakkelijk, maar goed, zo'n slang is dan eigenlijk meer luxe vandaag de dag dan noodzakelijk.
dat je nog de moeite neemt bij deze gebruiker siert jequote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Lees even de link die @:Leandra heeft gepost en evt de daar in staande verdere links naar verduidelijking.
Er word dus wel degelijk schoon en helder drinkwater gebruikt waarvan het grootste deel verdampt.
Het restant is niet schoon drinkwater maar mag wel geloosd worden.
Verder klopt je verhaal van die opwarming ook al niet erg. Als ergens koelwater wordt geloosd dan zorgt dat plaatselijk wel voor een opwarming van oppervlakte water met dus allerlei ongewenste gevolgen zoals blauwalg en dergelijke.
Daarom dus bronpomp en beregeningsinstallatie, aangestuurd door een computerquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
oh zo, je geeft je tuin water met de slang, dat doe ik nooit, het pakken, aansluiten, afkoppelen, schoonmaken, oprollen en wegzetten kost mij teveel tijd.
Precies, wij gaan straks meer betalen voor hetzelfde, de industrie wordt ontzien en het geld wat extra binnenkomt gebruiken we in ieder geval niet voor de watervoorziening in de toekomst.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus komt er wetgeving die deze waterverspilling niet aanpakt maar enkel geld bij de burger haalt.
Zoals bij vele andere belastingen of verhogingen met als hoofdsmoes voornamelijk het klimaat.
doe mij maar een gietertjequote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daarom dus bronpomp en beregeningsinstallatie, aangestuurd door een computer
quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Lees even de link die @:Leandra heeft gepost en evt de daar in staande verdere links naar verduidelijking.
Er word dus wel degelijk schoon en helder drinkwater gebruikt waarvan het grootste deel verdampt.
Het restant is niet schoon drinkwater maar mag wel geloosd worden.
Verder klopt je verhaal van die opwarming ook al niet erg. Als ergens koelwater wordt geloosd dan zorgt dat plaatselijk wel voor een opwarming van oppervlakte water met dus allerlei ongewenste gevolgen zoals blauwalg en dergelijke.
er staat (drink)water wat niet hoeft te betekenen dat het kraanwater of leidingwater isquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
MS gebruikt drinkwater dat wordt geleverd door PWN.
Man man man, wanneer begin je eens met lezen en stop eens met die volkomen onzin te verkondigen. Je vervuilt het hele topic hiermee.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:58 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
[..]
er staat (drink)water wat niet hoeft te betekenen dat het kraanwater of leidingwater is
wat in het ijselmeer zit is ook drinkwater, alleen moet het voordat je het echt kunt drinken eerst gefilterd worden voordat het leidingwater word
https://www.hollandskroon.nl/ontwikkelen/datacenters/watergebruikquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:58 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
[..]
er staat (drink)water wat niet hoeft te betekenen dat het kraanwater of leidingwater is
wat in het ijselmeer zit is ook drinkwater, alleen moet het voordat je het echt kunt drinken eerst gefilterd worden voordat het leidingwater word
quote:
quote:kost mij teveel tijd.
zolang er reacties komen zal de troll gewoon verder gaanquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Man man man, wanneer begin je eens met lezen en stop eens met die volkomen onzin te verkondigen. Je vervuilt het hele topic hiermee.
Maar ook zonder reactie heeft die man het al zes keer beweerd. Hij blijft dus zijn zelf verzonnen onzin verkondigen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zolang er reacties komen zal de troll gewoon verder gaan
Ja, maar na die eerste keer heeft hij het de volgende keer ergens gelezen en dan is het dus waar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar ook zonder reactie heeft die man het al zes keer beweerd. Hij blijft dus zijn zelf verzonnen onzin verkondigen.
Wat vind je er van dat bedrijven zonder belasting jouw drinkwater kunnen gebruiken? De zwakste schouders dragen de zwaarste lastquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het verschilt per waterschap of dat mag, en waterschappen kunnen ook een tijdelijk verbod inzetten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:03 schreef monkyyy het volgende:
Als ik mijn tuin sproei, dan doe ik dat al bewust met water uit het kanaal.
Het waterverbruik van de afgelopen 30 jaar in Nederland gaat niet mee in deze theorie, dus kun je dit onderbouwen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:07 schreef Alpha0 het volgende:
Iedereen moet zuinig zijn, maar waren we maar eens zuinig met bevolkingsgroei. 18 miljoen mensen verbruiken nu eenmaal meer water dan 15 miljoen mensen.
Iedereen kan nu al aan voelen komen dat de basisprijs de huidige prijs wordt en je dus aan het eind van de maand duurder uit bent. Of als je heel zuinig doet, even veel betaalt als nu.quote:In het onderzoek wordt mogelijk gekeken naar België, waar consumenten een basisprijs betalen voor de hoeveelheid die een gemiddeld huishouden per persoon nodig heeft, en een zogenoemde comfortprijs voor alles wat daarboven zit. De comfortprijs is het dubbele van de basisprijs.
Dat hou ik in de gaten. Zolang het niet mag doe ik het niet. Hier is nog niet zo'n verbod van kracht. Zo op het oog staat het water ook best hoog, maar daar zal wel bewust op gestuurd worden door het waterschap.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het verschilt per waterschap of dat mag, en waterschappen kunnen ook een tijdelijk verbod inzetten.
Zal nu ook veiliger zijn, water besparen dus het waterkanon is wellicht ook uit de runningquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:17 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik ga NU mijn gele hesje aantrekken.![]()
Geen idee wat je hiermee bedoeltquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:13 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Het waterverbruik van de afgelopen 30 jaar in Nederland gaat niet mee in deze theorie,
Zeker. Een deelverzameling van een geheel verbruikt altijd minder (niet noodzakelijk strikt minder) dan het geheel. QED.quote:dus kun je dit onderbouwen?
Terug de natoerrr in, waar ze horen. Ipv in jouw kunstmatige aangelegde tuin.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
In jouw wereld zijn woningen niet alleen halve elektriciteitscentrales, maar nu ook nog waterreservoirs voor grijs water. Mogen we er ook nog in wonen?????quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens verdiepen in de legio belastigen die de burger wel en het bedrijfsleven niet betaalt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:27 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Maar een onderzoek is geen volgorde van wetgeving...
Sowww Dries ik wist niet dat je zo wiskundig begaafd was, het begint bij mij te duizelen als ik al die moeilijke getalletjes ziequote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:49 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
nee, want
in het ijsselmeer zit 2240 miljard liter water, microsoft gebruikt 84 miljoen liter water
Stel dat dit een zwembad is van 2240 miljard liter water waar geen water in of uit gaat, ze halen er 84miljoen liter water uit, dat water is voor het opwarmen 20 graden
ze brengen 84miljoen liter water aan de kook naar 100 graden en pompen het dan terug dan is de temperatuur van het ijselmeer uiteindelijk 20,003 graden, dat is nauwelijks merkbaar. Het koelwater zal geen 100 graden zijn, eerder iets van 60 verwacht ik, dan zal het ijselmeer 20,0015 graden worden
en dat is ook nog eens als je al het water in 1x gebruikt, opwarmt en terugpompt wat niet het geval is
waar na te zien / horen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:33 schreef hunterrnl het volgende:
Ach hebben ze weer een stok gevonden om hun inwoners mee te slaan.
Vond het interview bij Eenvandaag wel grappig met een meneer van Vewin. Toen hij begon over bevolkings groei als 1 van de oorzaken werd hij gelijk afgekapt.
Die bijen hebben daar geen boodschap aan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Terug de natoerrr in, waar ze horen. Ipv in jouw kunstmatige aangelegde tuin.
https://www.npostart.nl/eenvandaag/15-08-2022/AT_300002961 Of je provider app.quote:
Deze hoeveelheid zou vanuit de overheid geregeld moeten worden, ipv dat je er voor moet betalen. Daarboven dan gewoon betalen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:05 schreef Za het volgende:
waar consumenten een basisprijs betalen voor de hoeveelheid die een gemiddeld huishouden per persoon nodig heeft
https://www.h2owaternetwe(...)-vragen-op-te-roepenquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:30 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven is daarin vele malen erger en wordt vaak geheel of gedeeltelijk ontzien van allerlei belastingen die de burger wel moet betalen, daardoor betaalt de consument niet de werkelijke prijs en dat zet aan tot consumptie.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
En dat komt omdat de bevolking niks moet weten van zuinig aan doen. Die doet wat het wil. Het enige wat helpt is ze flink laten betalen naarmate ze meer consumeren. Of gewoon een quotum wanneer de nood echt aan de man is.
rutte doctrine. Nieuw elan. Gaaf land.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:40 schreef Tanatos het volgende:
Gezien het krakter van de Nederlandse politiek zal de rekening wel weer bij de burger worden neergelegd
Betaalde we maar de werkelijke prijs.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:44 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven is daarin vele malen erger en wordt vaak geheel of gedeeltelijk ontzien van allerlei belastingen die de burger wel moet betalen, daardoor betaalt de consument niet de werkelijke prijs en dat zet aan tot consumptie.
Als je meer opslag hebt dan een regenton wordt het steeds nuttiger voor droge periodes.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:42 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Ik heb er één staan, maar die doet momenteel ook weinig nut met dit weer. Maar wanneer het normaliter regent, is het inderdaad handig. Het is wel iets omslachtiger dan een slang aan de kraan koppelen, maar om enkel wat planten water te geven voldoet het hier prima.
Jammer dat er nauwelijks een politieke partij is die dit probleem gaat oplossen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
rutte doctrine. Nieuw elan. Gaaf land.
En de datacenters en industrie maar doorpompen. Middenklasse betaald de rekening wel.
Met het vaker voorkomen van (drink)watertekorten nemen ook de kosten voor het waterbeheer toe, dus dat je bij excessief waterverbruik meer gaat betalen dan het lage basistarief vind ik prima te verkopen. Ook omdat mensen pas hun gedrag veranderen (= praktische oplossingen verzinnen) wanneer ze het in de portemonnee merken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als er problemen zijn, moet je die praktisch aanpakken. En dat is nou net waar het aan schort met onze regering. Die denken alles op te lossen door meer geld binnen te harken. Besparen hebben ze nog NOOIT van gehoord. En waar gaat al dat geld naartoe? Gaan ze dat ergens voor in zetten of is het gewoon een straf-belasting?
Ondertussen zijn er vele woonproblemen en lopen de kosten voor de burger de spuigaten uit.
Misschien verzinnen ze nog wel een belasting voor arme mensen, om te stimuleren dat je niet arm moet zijn.
Behalve als er bespaard moet worden, dan hebben ze één trucje ineens wel gehoord, want dan moet er weer ergens geld vandaan gehaald worden en kan Defensie voor de honderdmiljoenste keer weer leeggetrokken wordenquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef daNpy het volgende:
Die denken alles op te lossen door meer geld binnen te harken. Besparen hebben ze nog NOOIT van gehoord.
Ik zie hier veel aversie tegen een hogere belasting op drinkwater terwijl als uiteindelijk een groep hier van gaat profiteren dan is het de burgerquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En de datacenters en industrie maar doorpompen. Middenklasse betaald de rekening wel.
ik haal met mijn mobile airco water uit de lucht .. heb al aardig wat emmers vol staan ...quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Try againquote:
Maar als je de datacenters en industrie meer gaat belasten, dan rekenen zij het toch weer door aan de consument? Volgens mij valt er niet aan te ontkomen dat de consument betaalt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De prijs voor bedrijfsmatig gebruik eerst maar eens omhoog gooien dus, zodat bedrijven een reden hebben zuiniger met water om te gaan.quote:Erik Driessen, een waterexpert die al langer bepleit dat Nederlanders veel meer van water zouden moeten weten, noemt het Belgische model ‘charmant’, maar gelooft allereerst in het aanpakken van industrieel watergebruik. ,,In landen om ons heen zie je bedrijven al hard werken aan hergebruik van water, in Nederland nog nauwelijks’’, zegt hij. ,,Als iets niet duur is, ontbreekt de reden om er op te besparen.’’ Hij pleit ook voor veel betere voorlichting over watergebruik.
een deel zal in de prijs worden doorberekend inderdaad. Alleen als ze nu niks tot weinig bijdragen en de burger nagenoeg alles, wat maakt het dan uit? Als die bedrijven internationaal proberen te concurreren dan wordt de winst lager en stijgt de overheidsopbrengsten waar de burger van profiteert. Daarnaast zal de industrie proberen te innoveren of kijken naar alternatieven, wat wederom in ons voordeel is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 13:11 schreef MizzezAmy het volgende:
[..]
Maar als je de datacenters en industrie meer gaat belasten, dan rekenen zij het toch weer door aan de consument? Volgens mij valt er niet aan te ontkomen dat de consument betaalt.
Begin er een topic over zodat je niet dit draadje hoeft te vervuilen met een algemene klaagzang om het klagen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:28 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens verdiepen in de legio belastigen die de burger wel en het bedrijfsleven niet betaalt.
Die bijen worden bijgevoerd vanwege de droogte https://www.omroepbrabant(...)e-redden-van-de-doodquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Dan leg je het juist op de goede plek. Microsoft verbruikt meer water, dus hogere rekening. Microsoft moet die doorberekenen in de services die ze hosten in dat datacenter, dus de tarieven voor de gebruikers van MS gaan omhoog.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 13:11 schreef MizzezAmy het volgende:
Maar als je de datacenters en industrie meer gaat belasten, dan rekenen zij het toch weer door aan de consument? Volgens mij valt er niet aan te ontkomen dat de consument betaalt.
Dan heb je een te kleine tuin.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
oh zo, je geeft je tuin water met de slang, dat doe ik nooit, het pakken, aansluiten, afkoppelen, schoonmaken, oprollen en wegzetten kost mij teveel tijd.
Dan moeten ze het koelen. Met water.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
Allemaal meer belasting betalen want de aarde warmt op
Regenwater is er voor de natuur, Heino. Als dat overal gedaan wordt, droogt de hele grond uit.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het in veel delen van de wereld, m.n. de VS, verboden is om dat te doen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nope kijk naar wat thefreshprince zegt. Dat is een praktische oplossing, zonder belastingen te verhogen.
Goh....
Hoe moet ik met deze droogte des doods zomer dan mijn kak doorspoelen???quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met je water in je regenton.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoe moet ik met deze droogte des doods zomer dan mijn kak doorspoelen???
je douche water opvangen en daarmee je toilet doorspoelen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoe moet ik met deze droogte des doods zomer dan mijn kak doorspoelen???
Maar ja, zoals je zegt;quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 13:54 schreef TigerXtrm het volgende:
Als ik af en toe de tokkies hier zo trots zie posten dat ze midden in een droogte weer 1000 liter in hun zwembad hebben gegooid want 'ik betaal ervoor dus ik mag doen wat ik wil' .....
Gooi je midden in een droogte je zwembad vol? Veel plezier met je boete van 1000 euro. Zoiets.
Dus dat boete idee van jou slaat nergens op, want zoals je al zegt;quote:Rijke mensen geven echt geen neuk hoeveel ze voor hun drinkwater betalen.
Nee, lekker dan.quote:Uiteindelijk heb je hier namelijk alleen de armen mee.
Dezelfde reden waarom je je dieselmotor niet op frituurvet mag laten lopen: dan loopt staat bizar veel inkomsten mis?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:16 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het in veel delen van de wereld, m.n. de VS, verboden is om dat te doen?
Daarom een belasting op arm-zijn. Dan laten mensen dat welquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:54 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Maar ja, zoals je zegt;
[..]
Dus dat boete idee van jou slaat nergens op, want zoals je al zegt;
[..]
Nee, lekker dan.
Je weet dat het regenwater nu vrijwel overal vanaf de hemelwaterafvoer het riool in gaat?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:12 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Regenwater is er voor de natuur, Heino. Als dat overal gedaan wordt, droogt de hele grond uit.
Ik heb zelf het antwoord al gegeven...quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dezelfde reden waarom je je dieselmotor niet op frituurvet mag laten lopen: dan loopt staat bizar veel inkomsten mis?
Wat bedoel je precies met dat het verboden is om dat te doen? Wat is volgens jou in de VS verboden?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:16 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het in veel delen van de wereld, m.n. de VS, verboden is om dat te doen?
En dit idd, het hergebruik van water moet echt een punt worden in de woningbouw (waardoor de woningen overigens nog weer duurder worden, dat wel).quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
je douche water opvangen en daarmee je toilet doorspoelen.
Dat zeg ik toch?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met dat het verboden is om dat te doen? Wat is volgens jou in de VS verboden?
Ja dat klopt. Je zegt dat het voor de natuur is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:00 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Ik heb zelf het antwoord al gegeven...
Bij nieuwbouw wordt HWA en riool gescheidenquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je weet dat het regenwater nu vrijwel overal vanaf de hemelwaterafvoer het riool in gaat?
Als je het vanaf de HWA opslaat in een reservoir onder je tuin dat of gebruikt wordt weer af te geven aan je tuin (infiltratiekratten) of te hergebruiken voor het doorspoelen van de WC is dat sowieso al een enorme verbetering op het weg laten lopen in het riool.
Let wel dat het opslaan van water weer andere nadelen geeft zoals legionella. Ook moet je het kwijt kunnen (ruimte) en dat is in NL wel een dingetje, want hier moeten per sé heel veel mensen bij elkaar op weinig m2 wonen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Douchewater opslaan voor het doorspoelen van de WC en wasmachine, de HWA aansluiten op infiltratiekratten zodat het water langzaam weer aan de tuin wordt afgegeven.
Ja, ik weet het, hier in onze wijk is de HWA helemaal niet meer op het riool aangesloten maar loopt het water de weg op, via de weg moet het dan weer naar de wadi lopen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Je zegt dat het voor de natuur is.
Dat is feitelijk al het water. Nu gebruiken we water wat al in de natuur is ook om de WC door te spoelen. Echter is het nog gefilterd zodat we het ook kunnen drinken en dat is best zonde.
Als we het regenwater opvangen om de WC door te spoelen komt het inderdaad wat minder verdeeld in de natuur. Maar water wat op een dak valt komt toch al niet bij de natuur, in stedelijk gebied wordt het (nog veel) afgevoerd via het riool. Aan de andere kant worden natuurlijke reservoirs vóór filtering minder belast. De WC doorspoelen kost best veel water.
Er zal best een goede casus gemaakt moeten worden en ik begrijp je punt, maar ik denk zelf dat het effect vrij klein zal zijn, of iig dat het ook per gebied zal schelen natuurlijk.
[..]
Bij nieuwbouw wordt HWA en riool gescheiden
Je hebt de link verder wel goed bekeken?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:03 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch?
https://worldpopulationre(...)to-collect-rainwater
Douche water voor de waschine waarna er andere zepen gedoseerd worden lijkt me dan weer een slecht plan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dit idd, het hergebruik van water moet echt een punt worden in de woningbouw (waardoor de woningen overigens nog weer duurder worden, dat wel).
Douchewater opslaan voor het doorspoelen van de WC en wasmachine, de HWA aansluiten op infiltratiekratten zodat het water langzaam weer aan de tuin wordt afgegeven.
Een boete van 1000 euro is natuurlijk wel iets anders dan 20 cent betalen voor 1000 liter water in plaats van 10 cent (ik noem maar wat, geen idee wat water kost tegenwoordigquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:54 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Maar ja, zoals je zegt;
[..]
Dus dat boete idee van jou slaat nergens op, want zoals je al zegt;
[..]
Nee, lekker dan.
Goed systeem wel.quote:In het onderzoek wordt mogelijk gekeken naar België, waar consumenten een basisprijs betalen voor de hoeveelheid die een gemiddeld huishouden per persoon nodig heeft, en een zogenoemde comfortprijs voor alles wat daarboven zit. De comfortprijs is het dubbele van de basisprijs. Zo blijft water als eerste levensbehoefte beschikbaar, maar moet extra worden betaald voor overmatig gebruik, zoals uitgebreid de tuin besproeien of een groot zwembad vullen.
Klopt maar zo'n WTW installatie doet verder ook niets met het douchewater, dat loopt nog steeds gewoon het riool in.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Douche water voor de waschine waarna er andere zepen gedoseerd worden lijkt me dan weer een slecht plan.![]()
Verder kan men tegenwoordig ook nog warmte wisselaars in de douche afvoer zetten zodat je koud douchewater ook nog wat voorverwarmd wordt.
Wat is er eng aan?quote:
Nou het feit dat er echt mensen op zitten te letten hoe lang jij je tuin sproeit.quote:
quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:54 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een boete van 1000 euro is natuurlijk wel iets anders dan 20 cent betalen voor 1000 liter water in plaats van 10 cent (ik noem maar wat, geen idee wat water kost tegenwoordig). En wat mij betreft zijn boetes ook alleen effectief op het moment dat ze schalen met iemand's inkomen/vermogen.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
In Nederland betaal je ¤0,0008 per liter water.
Eigenlijk onvoorstelbaar goedkoop.
Misschien wordt het gewoon tijd dat we ons er van bewust zijn dat schoon drinkwater voor heel veel mensen geen vanzelfsprekendheid is. Ik vind het helemaal prima als er aan overmatig verbruik een prijskaartje komt te hangen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:28 schreef tesssssssss het volgende:
Nou het feit dat er echt mensen op zitten te letten hoe lang jij je tuin sproeit.
Dat voelt niet zo relaxed.
Tenminste voor mij niet zo, dan.
Nou nee, het maakt geen bal uit of je in de zomer wekelijks je tuin sproeit of het hele jaar dagelijks een bad van 200 liter vult om in te gaan zitten bubbelen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou het feit dat er echt mensen op zitten te letten hoe lang jij je tuin sproeit.
Dat voelt niet zo relaxed.
Tenminste voor mij niet zo, dan.
Nee idd, maar laten we eens beginnen de bedrijfsmatige waterverbruikers dezelfde belasting te laten betalen als de huishoudelijke gebruikers.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Misschien wordt het gewoon tijd dat we ons er van bewust zijn dat schoon drinkwater voor heel veel mensen geen vanzelfsprekendheid is. Ik vind het helemaal prima als er aan overmatig verbruik een prijskaartje komt te hangen.
Ja, maar dan zou het - bij wijze van spreken- voordeliger zijn om helemaal geen plantje in de tuin te hebben, of vergis ik me?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, het maakt geen bal uit of je in de zomer wekelijks je tuin sproeit of het hele jaar dagelijks een bad van 200 liter vult om in te gaan zitten bubbelen.
Als je verbruik boven de standaard is voor jouw huishoudgrootte dan betaal je meer per kuub.
Dus als 130m³ de standaard is voor een driepersoons huishouden en jij gebruikt 150m³ water in jouw driepersoons huishouden dan betaal je voor die 20m³ boven de standaard het dubbele per kuub dan voor die 130m³ tot de standaard.
En het maakt niet uit of je je tuin ermee sproeit, iedere dag de halve avond in je bubbelbad zit of het verdomt de rubbers van je lekkende kranen te vervangen.
Onbegrijpelijk dat mensen hier op tegen kunnen zijnquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd, maar laten we eens beginnen de bedrijfsmatige waterverbruikers dezelfde belasting te laten betalen als de huishoudelijke gebruikers.
Geheel mee eens.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd, maar laten we eens beginnen de bedrijfsmatige waterverbruikers dezelfde belasting te laten betalen als de huishoudelijke gebruikers.
Dat is geen incompetentie. Dat is zeer doelgericht en bewust, precies de ingezette werkwijze.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:11 schreef Alpha0 het volgende:
OMG heb nu het hele artikel gelezen, de burgers moeten het weer eens oplossen. Dacht dat we hier een overheid voor hadden, maar die kiepert alles over de schutting bij lagere overheden en burgers. Wat is Mark rutte toch een incompetent figuur.
Nou, het gros van de plantjes in de tuin kan ook prima zonder sproeien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:36 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, maar dan zou het - bij wijze van spreken- voordeliger zijn om helemaal geen plantje in de tuin te hebben, of vergis ik me?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn gras is geel, maar dat herstelt zich wel weer.
Ik heb gisteren weer onkruid tussen de tegels van de oprit weg kunnen halen, dus als dat nog groeit dan valt het wel mee met moeten sproeien.
En prijs per m3.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okee, dat snap ik maar ik denk dat mensen met een laag inkomen, beter de tuin kunnen laten betegelen, inderdaad.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, het gros van de plantjes in de tuin kan ook prima zonder sproeien.
Toevallig heb ik gisteren de jonge magnoliaboom een gieter water gegeven, en de bak met klavers die al uit de tuin komen van het huis waar mijn moeder geboren is, maar het gras bij de buren is idd een stuk groener, want ingebouwde sproeiers bij de buren.
Mijn gras is geel, maar dat herstelt zich wel weer.
Ik heb gisteren weer onkruid tussen de tegels van de oprit weg kunnen halen, dus als dat nog groeit dan valt het wel mee met moeten sproeien.
Laten we dan niet beginnen met water maar met energieprijzen die grootverbruiker betalen en accijnzen op kerosine tbv vliegverkeer.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Van betegelen wordt de tuin alleen maar warmerquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Okee, dat snap ik maar ik denk dat mensen met een laag inkomen, beter de tuin kunnen laten betegelen, inderdaad.
Want de zomers worden ook steeds heter.
Ja, maar dan hoef je niet meer te sproeien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Van betegelen wordt de tuin alleen maar warmer
Of je vangt regenwater op. Kost niks.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Okee, dat snap ik maar ik denk dat mensen met een laag inkomen, beter de tuin kunnen laten betegelen, inderdaad.
Een betegelde tuin is nog veel heter.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik heb zelf al geen planten meer. Alleen een paar voor in potjes.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Of je vangt regenwater op. Kost niks.
Ook.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we dan niet beginnen met water maar met energieprijzen die grootverbruiker betalen en accijnzen op kerosine tbv vliegverkeer.
Zet een emmer naast je in de douche, scheelt minstens één keer wc doorspoelen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Of je vangt regenwater op. Kost niks.
Leg even uit waarom je een grasveld zou moeten sproeien?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:45 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, maar dan hoef je niet meer te sproeien.
Dat kan straks toch niemand meer betalen al die prijs-verhogingen.
Dat gaat alleen werken als het wereldwijd gebeurt. Of in ieder geval voor heel Europa. Alleen in Nederland heeft het geen zin en zet uiteraard ook de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen onder druk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:44 schreef Basp1 het volgende:
....en accijnzen op kerosine tbv vliegverkeer.
Geen sloot in de buurt?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Ik zie hier wel een win-win in door korting te geven afhankelijk van hoeveel m2 groen je in je tuin hebt (tot een bepaalde grens natuurlijk). Stimuleert mensen om meer groen in hun tuin te nemen en straft niet de tuinliefhebbers af zodat er nog meer tuinarmoede ontstaat.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Nee, ik bedoel gewoon helemaal vol met tegels.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Leg even uit waarom je een grasveld zou moeten sproeien?
Voor die paar planten die echt kwetsbaar zijn kun je best een gieter pakken, en planten planten ipv in potten houden helpt ook.
Heb je wel knappe afvoer op je plaatsje? Anders bij een flinke hoosbui kan het water niet weg.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel gewoon helemaal vol met tegels.
Gewoon niks meer om te sproeien.
Die grond hier in Brabant was zo droog, als je sproeide bleef het water er gewoon op liggen.
Ik heb alle planten eruit gegooid.
Ik dacht nog "dat wordt straks hartstikke duur"en dat is nu ook zo.
Ja, die heb ik wel, ik heb het gewoon professioneel laten doen, maar qua waterkosten zag ik de bui al hangen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:00 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Heb je wel knappe afvoer op je plaatsje? Anders bij een flinke hoosbui kan het water niet weg.
En warm, en door de tegels kan het water helemaal niet meer weg.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die grond hier in Brabant was zo droog, als je sproeide bleef het water er gewoon op liggen.
Ik zie hier wel een win-win in door korting te geven afhankelijk van hoeveel m2 groen je in je tuin hebt (tot een bepaalde grens natuurlijk). Stimuleert mensen om meer groen in hun tuin te nemen en straft niet de tuinliefhebbers af zodat er nog meer tuinarmoede ontstaat.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Kan ook niet op andere wijze. De enige manier om gedrag bij de burger te veranderen is op kosten te sturen en te straffen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
En het water van je afvoer loopt waarnaartoe weg?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, die heb ik wel, ik heb het gewoon professioneel laten doen, maar qua waterkosten zag ik de bui al hangen.
( ja, juist geen bui, dan he)
Als alles duurder wordt, dan ga ik dan gewoon niet meer kunnen betalen. Zo is het gewoon.
Heeft ze gratis waterquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
En warm, en door de tegels kan het water helemaal niet meer weg.
Naar het riool.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
En het water van je afvoer loopt waarnaartoe weg?
Ik was bezig met ondergrondse regenwater opslag en ik las dat een huis gemiddeld 1500 liter sproeit. Stel jij sproeide het dubbele dan scheelt jou al die planten eruit trekken vier euro per jaar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, ik wilde eigenlijk ook wel gewoon een balkon, maar die appartementen zijn 3 x zo duur als mijn hele huis.quote:
Oeh... een appartement dat 3 keer zo duur is als mijn huis...quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:08 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, ik wilde eigenlijk ook wel gewoon een balkon, maar die appartementen zijn 3 x zo duur als mijn hele huis.
Jij weet niet hoeveel huur ik nu betaal.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oeh... een appartement dat 3 keer zo duur is als mijn huis...
Prinsengracht, here I come!
Waarom zou ik een apart topic openen, dezelfde problematiek speelt ook bij waterverbruik, de grootverbruiker betaalt volstrekt niet naar rato.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 13:21 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Begin er een topic over zodat je niet dit draadje hoeft te vervuilen met een algemene klaagzang om het klagen.
Nee, wel een regenton maar die is ook leeg nu.quote:
Van een blokje van 8 huizen ben ik de enige die de tegels eruit heeft gehaald. 3 keer raden waar het water naartoe stroomt als het wel een keer regent.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:53 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik zie hier wel een win-win in door korting te geven afhankelijk van hoeveel m2 groen je in je tuin hebt (tot een bepaalde grens natuurlijk). Stimuleert mensen om meer groen in hun tuin te nemen en straft niet de tuinliefhebbers af zodat er nog meer tuinarmoede ontstaat.
Sjonge, soms verbaast het me nog steeds hoe mensen zo makkelijk mee gaan met nóg een belasting, of nóg een verhoging.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:04 schreef Knipoogje het volgende:
Kan ook niet op andere wijze. De enige manier om gedrag bij de burger te veranderen is op kosten te sturen en te straffen.
Vragen aan de burger of hij alsjeblieft geen zwembad in de tuin wil plaatsen of maar 1 minuut per dag de tuin te besproeien helpt natuurlijk niet.
De mensen die het kunnen betalen flikkeren sowieso wel een zwembad in hun tuin. En wellicht nog wat exorbitante fonteinen. Die prijsopdrijving raakt echt niet de groep die het meest verspilt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik zie hier wel een win-win in door korting te geven afhankelijk van hoeveel m2 groen je in je tuin hebt (tot een bepaalde grens natuurlijk). Stimuleert mensen om meer groen in hun tuin te nemen en straft niet de tuinliefhebbers af zodat er nog meer tuinarmoede ontstaat.
[..]
Kan ook niet op andere wijze. De enige manier om gedrag bij de burger te veranderen is op kosten te sturen en te straffen.
Vragen aan de burger of hij alsjeblieft geen zwembad in de tuin wil plaatsen of maar 1 minuut per dag de tuin te besproeien helpt natuurlijk niet.
hoef je niet uitgebreid voor te sproeien, kan je primna heel gericht een druppelsysteem voor gebruikenquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Stoere taal dus veel plusjes, maar toch goeddeels zinloos.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:14 schreef Leandra het volgende:
Ah, weer eens eerst de kleinverbruikers aanpakken en daarna eens onderzoeken of de grootverbruikers aangepakt kunnen worden, grootverbruikers die nu nota bene nog vrijgesteld zijn van de belasting die kleinverbruikers wel betalen.
Beetje traditie dit in bepaalde wijken in Den Haag. Is al jaren aan de gang. Beetje triest maar goed ik snap ook niet dat er nog niks aan dit probleem gedaan is. Een slot erop of iets dergelijks, snap dat het niet wenselijk is voor de brandweer maar je zal toch iets moeten...quote:Op woensdag 17 augustus 2022 00:00 schreef maily het volgende:
Ondertussen in Den Haag
https://www.telegraaf.nl/(...)-bewoners-in-zwempak
Leuk, maar nu betalen wij die rekening ook al, plus dat ze dan wel een reden hebben zuiniger met water om te gaan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 23:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
Stoere taal dus veel plusjes, maar toch goeddeels zinloos.
Grootverbruikers (bedrijven) zullen elke kostenverhoging mee nemen in hun prijzen. Sterker nog over de extra kosten pakken ze ook nog een percentage winst.
En uiteindelijk komt de rekening altijd bij de consument, wij dus, terecht.
Dan krijg je deugpuntenquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:08 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Verzonnen probleemquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 19:42 schreef daNpy het volgende:
Zoals ik al zo vaak heb gezegd, al die belastingen lossen helemaal geen erbij verzonnen probleem op.
Het levert alleen maar geld op, voor de staat dan. De werkende Nederlander gaat er telkens weer een beetje op achteruit. En daadwerkelijke oplossingen in de praktijk? Daar wil de overheid niks van weten.
Is dit een probleem dan? Of is het de bekende druppel op een gloeiende plaat, net als de emissie van auto's?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 08:55 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Hoe ga je overmatig watergebruik bij de burger dan oplossen?
Nee.quote:Dit staat los van de grootbedrijven,
quote:Op woensdag 17 augustus 2022 12:53 schreef maily het volgende:
Waarschijnlijk spuit (!) 11, maar tegeltaks invoeren
quote:
Ma me kindere hebbe gewoon recht op badje, betaal er gwn voor laat ze lekker krijse daar vul em gwn elke dag opnieuw hoorquote:Op woensdag 17 augustus 2022 08:57 schreef HSG het volgende:
Prima idee. Het wordt steeds moeilijker om drinkwater te winnen. Leuk dat je tijdens de droogte continue je zwembadje opnieuw loopt te vullen maar dan betaal je er ook maar extra voor.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:06 schreef Waldorf22 het volgende:
Tja als de dader niet te vinden is...quote:Op woensdag 17 augustus 2022 00:03 schreef Haags het volgende:
[..]
Beetje traditie dit in bepaalde wijken in Den Haag. Is al jaren aan de gang. Beetje triest maar goed ik snap ook niet dat er nog niks aan dit probleem gedaan is. Een slot erop of iets dergelijks, snap dat het niet wenselijk is voor de brandweer maar je zal toch iets moeten...
Huishoudens verbruiken 2/3 van het totaal aan geproduceerd drinkwater in Nederland. 1/3 wordt gebruikt door bedrijven. Dus de burger bewuster maken van waterverbruik levert zeker iets op.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 08:57 schreef daNpy het volgende:
Is dit een probleem dan? Of is het de bekende druppel op een gloeiende plaat, net als de emissie van auto's?
zeker en bedrijven bewuster maken van hun verbruik ook!quote:Op woensdag 17 augustus 2022 16:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Huishoudens verbruiken 2/3 van het totaal aan geproduceerd drinkwater in Nederland. 1/3 wordt gebruikt door bedrijven. Dus de burger bewuster maken van waterverbruik levert zeker iets op.
Huishoudens verbruikten 818 miljoen m³ (in 2019), of 130 lter per dag per persoon.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 08:57 schreef HSG het volgende:
Prima idee. Het wordt steeds moeilijker om drinkwater te winnen. Leuk dat je tijdens de droogte continue je zwembadje opnieuw loopt te vullen maar dan betaal je er ook maar extra voor.
Minder consumeren gaat ook enorm helpen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 22:38 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Huishoudens verbruikten 818 miljoen m³ (in 2019), of 130 lter per dag per persoon.
Maar Nederland heeft meer dan genoeg zoet oppervlaktewater, zo werd 6604 miljoen m³ gebruikt voor koeling in bedrijven en elektriciteitscentrales.
[ afbeelding ]
Misschien moet men eerder focussen op de aanleg van reserves, en waar mogelijk grondwater vervangen door oppervlaktewater.
Oppervlakte water wordt juist geinfiltreerd om er grondwater van te maken. De bodem is een goede reiniger.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 22:38 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Huishoudens verbruikten 818 miljoen m³ (in 2019), of 130 lter per dag per persoon.
Maar Nederland heeft meer dan genoeg zoet oppervlaktewater, zo werd 6604 miljoen m³ gebruikt voor koeling in bedrijven en elektriciteitscentrales.
[ afbeelding ]
Misschien moet men eerder focussen op de aanleg van reserves, en waar mogelijk grondwater vervangen door oppervlaktewater.
Blijkbaar niet voldoende. En als je oppervlaktewater reserves aanlegt zorgt dat ook voor meer infiltratie.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 08:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Oppervlakte water wordt juist geinfiltreerd om er grondwater van te maken. De bodem is een goede reiniger.
Beetje kort door de bocht als je bijv. een zwembad in je tuin staat te vullen. Ik gebruik circa 24 kuub water per jaar als alleenstaande met een appartement en ben zuinig met watergebruik. Je zou bijv. 25 kuub per jaar per persoon kunnen aanhouden als primair en inderdaad al het meerdere onder een luxe tarief kunnen plaatsen. Ben daar groot voorstander van.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 13:49 schreef FL_Freak het volgende:
Extra tax op een eerst levensbehoefte. Kots
Ze zijn zo stom nog niet. Zou voor veel meer voorzieningen moeten gelden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:05 schreef Za het volgende:
In het onderzoek wordt mogelijk gekeken naar België, waar consumenten een basisprijs betalen voor de hoeveelheid die een gemiddeld huishouden per persoon nodig heeft, en een zogenoemde comfortprijs voor alles wat daarboven zit.
Voor water is dat echt een prima systeem. Voor gas en electra wat lastiger omdat woningen en de wijze van verwarmen wel heel erg verschillend zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze zijn zo stom nog niet. Zou voor veel meer voorzieningen moeten gelden.
Water, elektra, gas, afvalverwerking, benzine, alcoholische dranken?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze zijn zo stom nog niet. Zou voor veel meer voorzieningen moeten gelden.
Ja eens. Maar over dit soort systemen en basis-beprijzingen wordt in NL HELEMAAL niet nagedacht lijkt het. Onze bestuurders boeit het allemaal niks en lopen achter de feiten aan. Of meestal dat niet eens.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 19:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Voor water is dat echt een prima systeem. Voor gas en electra wat lastiger omdat woningen en de wijze van verwarmen wel heel erg verschillend zijn.
Behalve die laatste zeer zeker.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 19:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Water, elektra, gas, afvalverwerking, benzine, alcoholische dranken?
Waarom die laatste nu weer niet?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Behalve die laatste zeer zeker.![]()
Elektra en gas gaat bijna niet, omdat huishoudens in zo'n totaal andere verhoudingen van die twee gebruik maken. Maar voor afval kan het zeker en is het op veel plekken al zo. Lokale overheden denken daar veel verder in door, al moet het registratiesysteem natuurlijk niet duurder zijn dat wat het opbrengt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 19:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Water, elektra, gas, afvalverwerking, benzine, alcoholische dranken?
https://www.vmm.be/data/g(...)k-gezinnen#section-1quote:Het gemiddeld kraanwaterverbruik van een gemiddeld gezin (2,3 personen) bedraagt in 2021 74 m³ per jaar ofwel 89 liter per persoon per dag. De minimum waterbehoefte voor een Vlaams gezin wordt geschat op 90 liter per dag voor een alleenstaande en 70 liter water per persoon per dag voor een koppel met twee kinderen. Deze informatie is terug te vinden in de studie Implementatie van de betaalbaarheidstoets voor de integrale waterfactuur). Het vastgestelde gemiddelde kraanwaterverbruik ligt maar iets hoger dan het minimum noodzakelijke.
Doe ook maar dan. Ik stook het toch min of meer zelf. Pure Wodka Moonshine.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom die laatste nu weer niet?
Nee. Niet op de eerste levensbehoefte. Op hetgeen dat je meer gebruikt dan anderen van een eerste levensbehoefte.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 13:49 schreef FL_Freak het volgende:
Extra tax op een eerst levensbehoefte. Kots
Dit vind ik ook al heel hartverwarmend. Uw regering is begaan met de betaalbaarheid van primaire levensbehoeften en daar houden we ons dus volop mee bezig door middel van serieus onderzoek.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:10 schreef crystal_meth het volgende:
Deze informatie is terug te vinden in de studie Implementatie van de betaalbaarheidstoets voor de integrale waterfactuur). Het vastgestelde gemiddelde kraanwaterverbruik ligt maar iets hoger dan het minimum noodzakelijke.
Ja. Dat verschil moet je even zien.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:13 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee. Niet op de eerste levensbehoefte. Op hetgeen dat je meer gebruikt dan anderen van een eerste levensbehoefte.
Je zou bijna denken dat ze een visie hebben. Een beleid en de ballen om impopulaire beslissingen te nemenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja eens. Maar over dit soort systemen en basis-beprijzingen wordt in NL HELEMAAL niet nagedacht lijkt het. Onze bestuurders boeit het allemaal niks en lopen achter de feiten aan. Of meestal dat niet eens.
Zo zag je in het energiecrisis-topic in de OP dat ons omringende landen bepaalde maatregelen nemen.
En in NL? Geen ene flying fuck.
Het boeit onze regering helemaal niet en eigenlijk hebben ze een grote hekel en een diepe minachting voor de burger. Ik hoop (en verwacht) dat de VVD gedecimeerd word hierom de volgende verkiezingen. Hun totale desinteresse en onnozelheid dient afgestraft m.i.
Lol.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit vind ik ook al heel hartverwarmend. Uw regering is begaan met de betaalbaarheid van primaire levensbehoeften en daar houden we ons dus volop mee bezig door middel van serieus onderzoek.
In Nederland: doodse stilte tot het echt niet meer kan. Pas dan gaan we de problematiek proberen door te schuiven naar het volgende kabinet. Zo ongelooflijk lui. Zo weinig waarde voor ons geld. Prutsers zijn het. Maar zeer berekende prutsers.
Ligt aan je woning of dat kan, bij mij in ieder geval niet. En alsof er iemand op zijn waterverbruik gaat passen als dat een tientje meer kost.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Water kan het natuurlijk heel eenvoudig, want in de basis heeft de ene persoon niet meer water nodig dan de andere, tenzij je om medische reden bijvoorbeeld vaker moet wassen of douchen.
Wij hebben natuurlijk een Koning die zich actief bezighoudt met "watermanagement" EN we hebben veel meer water waar je wat mee kunt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:51 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Lol.
Een schrale troost wanneer we uiteindelijk 2x meer betalen dan in Nederland.
Kijk als Kaag en haar man een beetje armer worden dan merken ze daar niks van omdat ze samen zeker 20 keer modaal binnenharken. Laat dat dan door de crisis 19 keer modaal worden (gevoelsmatig door gestegen vaste lasten). Dat zorgt voor een bron van inkomsten waar je nog steeds riant van leeft inderdaad. Ze zwijgen verder als het graf over de grote groep die door die derving cq verplicht verhoogde vaste lasten door het putje dreigt te gaan.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 20:34 schreef opgebaarde het volgende:
Kaag die het gewoon hardop durft te zeggen dat we allemaal een beetje armer worden. Vervelende boodschap maar ze durft het
Kaag is in ieder geval eerlijk in tegenstelling tot de hele oppositie. Prima dat jij haar dan een hoer noemt, dat zegt alles over jou en dat jij, icm met die eerste alinea, dus niet in staat bent om een normaal gesprek te voerenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kijk als Kaag en haar man een beetje armer worden dan merken ze daar niks van omdat ze samen zeker 20 keer modaal binnenharken. Laat dat dan door de crisis 19 keer modaal worden (gevoelsmatig door gestegen vaste lasten). Dat zorgt voor een bron van inkomsten waar je nog steeds riant van leeft inderdaad. Ze zwijgen verder als het graf over de grote groep die door die derving cq verplicht verhoogde vaste lasten door het putje dreigt te gaan.
Zo'n ongelofelijke hoer van het kapitaal die Kaag.
Ja dat lijkt zo. Ze kan heel "eerlijk" zijn omdat het haar persoonlijk niet raakt. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Maar dat komt niet door blijkbaar.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 21:07 schreef opgebaarde het volgende:
Kaag is in ieder geval eerlijk in tegenstelling tot de hele oppositie.
Langere periode dat ze door lobbyisten gefêteerd kunnen wordenquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja:
[..]
Niet bij het onderzoek dat in september uitkomt dus, bij het vervolgonderzoek gaan ze het industrieel verbruik eens bekijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |