abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:39:33 #2
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_205569791
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou nou miljoenen
nee 1982 niet , maar HIMARS rockets of javelins in 2022 die moeten dat hebben , onbevoegden mogen die niet gebruiken kunnen

is toch vrij simpel te bedenken ?
Nee, als het rus lukt om een M142 + volle lading te bemachtigen, dan kunnen ze die rustig op oekrainse doelen gebruiken.

Daarna is het over, want aan nieuwe rocket pods gaan ze niet komen.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:41:29 #3
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205569811
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 22:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
En hoeveel daarvan vanuit Afghanistan hebben onze omineuze terroristen bereikt? :)
Laten we eens naar Irak/Syrië kijken:

quote:
How did this happen?

We’ve found ISIS use of arms and ammunition from at least 25 different countries – a large proportion were originally sourced by the Iraqi military from the USA, Russia and former Soviet bloc states.

The huge scope reflects decades of irresponsible arms transfers to Iraq, coupled with the failure to install oversight mechanisms during the US-led occupation after 2003.

Slack controls over military stockpiles and endemic corruption by successive Iraqi governments have added to the problem.

Among ISIS’s arsenal are portable air defence systems, guided anti-tank missiles and armoured fighting vehicles, as well as assault rifles like the Russian AK series and the US M16 and Bushmaster.
https://www.amnesty.org.u(...)s-weapons-iraq-syria
pi_205569816
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:19 schreef luxerobots het volgende:
Over de luchtdoelraketten, ik vond een interessant artikel uit 1993. Toen lukte het in ieder geval niet om burgervliegtuigen neer te halen met Stingers.
[..]
https://www.trouw.nl/nieu(...)%2Fwww.google.com%2F
Ik lees nergens dat het door Stingers gebeurd zou zijn... Ik kan je iig op eem briefje meegeven dat je niet meer doorvliegt als je een Stinger in je kist krijgt.
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:44:09 #5
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_205569829
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:41 schreef Repentless het volgende:

[..]
Laten we eens naar Irak/Syrië kijken:
Daar had ik het niet over ;)

quote:
JA MAAR DAAR WIL IK HET NU GRAAG WEL OVER HEBBEN!
I know.

Maar ik niet ;)
&lt;signature here&gt;.
pi_205569831
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 22:58 schreef ExTec het volgende:
En hoeveel daarvan vanuit Afghanistan hebben onze omineuze terroristen bereikt? :)
Ze waren vanaf 2001 nog als de dood voor die dingen toen het Afghanistan avontuur begon... Waarom denk je dat alles daar medium level ging? Juist om die reden. Gelukkig waren ze ondertussen ook al dusdanig oud dat de BCU's allemaal op waren... Eea werd natuurlijk niet geconditioneerd opgeslagen.
pi_205569862
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:31 schreef sp3c het volgende:

[..]
Moet niet

Ze hoeven geen lid te worden
Zal dan ook niet snel gaan gebeuren. De reputatie van de NATO zal dan terecht door het putje gaan, dat kan je moeilijk voorkomen. Met een hoop bombarie iets aankondigen wat je niet kan waarmaken omdat er een wolf in schaapskleren onder de gelederen blijkt te zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205569895
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik lees nergens dat het door Stingers gebeurd zou zijn... Ik kan je iig op eem briefje meegeven dat je niet meer doorvliegt als je een Stinger in je kist krijgt.
Kan ook geen serieus artikel zijn.

quote:
B. Baksteen, voorzitter van de Nederlandse vereniging van verkeersvliegers
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 7 augustus 2022 @ 00:08:07 #9
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205570000
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:44 schreef ExTec het volgende:

[..]
Daar had ik het niet over ;)
[..]
I know.

Maar ik niet ;)
Leuke quote met die hoofdletters. Geen idee van wie die is, staat er niet bij.

Maar jij vindt Stingers uit 1989 die 12 jaar stof hebben liggen te happen in een technologisch zwaar onderontwikkeld land dus een goed argument om aan te geven dat het niet zo'n probleem is dat zwaar materieel in verkeerde handen valt, prima. :)
pi_205570006
Enige dat we zeker weten is dat als we geen wapens hadden gestuurd Oekraïne allang verloren had.
pi_205570053
Echt winnen doen ze ook niet,
  Spellchecker zondag 7 augustus 2022 @ 00:17:14 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205570054
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Kan ook geen serieus artikel zijn.
[..]

Jawel, Benno Baksteen, zo heet die echt :D
  zondag 7 augustus 2022 @ 00:18:50 #13
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_205570068
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:08 schreef Repentless het volgende:

[..]
Leuke quote met die hoofdletters. Geen idee van wie die is, staat er niet bij.

Maar jij vindt Stingers uit 1989 die 12 jaar stof hebben liggen te happen in een technologisch zwaar onderontwikkeld land dus een goed argument om aan te geven dat het niet zo'n probleem is dat zwaar materieel in verkeerde handen valt, prima. :)
Geen idee waar je het vandaan haalt ;)
&lt;signature here&gt;.
pi_205570085
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:17 schreef quirina het volgende:
Echt winnen doen ze ook niet,
Denk dat niemand had verwacht dat ze wel ff zouden winnen met onze wapens. Dat gaat wel een paar jaar duren, mocht het ze lukken.
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 00:25:55 #15
236264 crew  capricia
pi_205570112
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:17 schreef quirina het volgende:
Echt winnen doen ze ook niet,
De slag om Kiev heeft Oekraïne wel degelijk gewonnen. En dat was wel echt een beslissende slag. Hadden ze die verloren, dan had het land opgehouden te bestaan.

Voor mij is dat wel een van de grootste Urban Warfare veldslagen, tijdens mijn leven. En die veldslag (en overwinning door Oekraïne) wordt echt serieus nu al bestudeerd.

De tactiek en de militaire doctrine van beide partijen krijgt hier misschien niet zo veel aandacht, maar ik kan je vertellen dat dit een zeer grote overwinning van Oekraïne was.

[ Bericht 9% gewijzigd door capricia op 07-08-2022 00:36:23 ]
Definitely not CIA
  zondag 7 augustus 2022 @ 00:33:44 #16
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205570169
quote:
10s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:18 schreef ExTec het volgende:

[..]
Geen idee waar je het vandaan haalt ;)
Vrij simpel: ik post m.b.t. statements uit de reportage over het gevaar van het ongecontroleerd leveren van zwaar materieel en daarna geen idee hebben wie daarna beschikking heeft over die wapens.

@AchJa geeft aan dat wanneer het om Stingers en aanverwante wapens gaat, hij dat zorgwekkend vindt. Daar reageer jij op door Stingers dikgedrukt te maken en de vraag te stellen hoeveel daarvan vanuit Afghanistan (met een Wikipedia-link naar de Sovjet-Afghaanse oorlog met een paasage over US Stingers ontvangen door de Mujahideen) onze omineuze terroristen hebben bereikt.

Ik neem aan dat je die vraag stelt om aan te geven dat er met die Stingers uit 1989 niks is gebeurd en dat dat aangeeft dat het niet zo zorgwekkend is.

Maar goed, wellicht bedoel je er iets anders mee?
  zondag 7 augustus 2022 @ 00:39:49 #17
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205570202
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:09 schreef BEFEM het volgende:
Enige dat we zeker weten is dat als we geen wapens hadden gestuurd Oekraïne allang verloren had.
Dit is puur een observatie. Zit er ook nog een punt achter?
pi_205570236
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik lees nergens dat het door Stingers gebeurd zou zijn... Ik kan je iig op eem briefje meegeven dat je niet meer doorvliegt als je een Stinger in je kist krijgt.
Zal meer met jouw leescapaciteit te maken hebben.

quote:
VS willen raketten terug 'Stinger een van de angsten van de huidige luchtvaart'
quote:
De FAA meent dat de Stinger-raketten nog geen reeel gevaar vormen: “Wij reageren niet op een crisis die nu bezig is, maar kijken vooruit”, aldus veiligheidsadviseur O. Steele.
quote:
De Afghaanse rebellen streden in de jaren tachtig tegen het regiem in Kaboel dat door de Sovjet-Unie werd gesteund. De Stinger-raketten kreeg het verzet vooral om Russische helikopters en gevechtsvliegtuigen neer te halen.
En deze vond ik ook wel scherp:

quote:
“Maar succes is voor terroristen bepaald niet verzekerd. De schade die de raketten aanrichten hoeft niet noodlottig te zijn voor een vliegtuig. Bovendien moet je met die raket in de buurt van een vliegveld gaan staan en dan val je natuurlijk wel op met zo'n lanceerbuis op je schouder.
pi_205570285
Het is trouwens niet mijn standpunt dat het goed is dat Stingers hier terechtkomen, of dat die dingen geen veiligheidsrisico zijn.

Het is mijn standpunt dat Stingers niet gevaarlijker zijn dan meer conventionele wapens, zoals machinegeweren.

Want als je echt veel slachtoffers wil maken, zijn Stingers niet bepaald effectief.

Ik vond ook nog dit stukje, van een aanval met een Stinger op een burgervliegtuig, maar waarbij er wederom geen doden vielen:

Iedereen Terrorist
Is vliegen echt veiliger geworden?

https://books.google.nl/b(...)erluchtvaart&f=false

quote:
DHL ontdekte hoe gevaarlijk die dingen kunnen zijn, toen op 23 november 2003 een van hun vliegtuigen werd aangevallen bij het opstijgen in Bagdad. De hydraulische systemen van het toestel werden stuk geschoten en het was dankzij de ongelooflijke vaardigheid van de bemanning dat iedereen de aanslag overleefde.
pi_205570287
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:17 schreef quirina het volgende:
Echt winnen doen ze ook niet,
Sinds 2014 verliezen ze steeds meer grondgebied. Het door Zelensky uitgeroepen offensief om Kherson te ontzetten komt ook nog niet echt van de grond.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 00:55:04 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205570293
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zal dan ook niet snel gaan gebeuren. De reputatie van de NATO zal dan terecht door het putje gaan, dat kan je moeilijk voorkomen. Met een hoop bombarie iets aankondigen wat je niet kan waarmaken omdat er een wolf in schaapskleren onder de gelederen blijkt te zijn.
Hoezo?

NATO heeft gezegd dat ze lid konden worden als de dertig lidstaten akkoord zijn

Dat zijn ze niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 7 augustus 2022 @ 01:00:56 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205570319
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:44 schreef luxerobots het volgende:
Zal meer met jouw leescapaciteit te maken hebben.
Ze geven een hele uitleg over de Stinger idd maar nergens wordt gesteld dat het daadwerkelijk met een Stinger gebeurd is. Ik heb een paar honderd Stingers verschoten zien worden en er zelf ook een keer of 10 mee geschoten dus ik weet wel een beetje wat het effect is van zo'n ding. En nee, die TU gaat zeker niet doorvliegen.

quote:
"Maar succes is voor terroristen bepaald niet verzekerd. De schade die de raketten aanrichten hoeft niet noodlottig te zijn voor een vliegtuig.
:D _O- _O- _O-

Nul komma nul verstand van zaken... :')
pi_205570325
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:55 schreef sp3c het volgende:

[..]
Hoezo?

NATO heeft gezegd dat ze lid konden worden als de dertig lidstaten akkoord zijn

Dat zijn ze niet
En ondertussen zijn alle lidstaten druk aan het ondertekenen en blijkt er straks 1 handtekening te ontbreken _O-
En dat zonder dat de reputatie van de NATO dan terecht door het putje gaat. Punt blijft dan dat je met een hoop bombarie iets hebt aankondigt wat je niet kan waarmaken omdat er een wolf in schaapskleren onder de gelederen blijkt te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 07-08-2022 01:11:40 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205570375
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ze geven een hele uitleg over de Stinger idd maar nergens wordt gesteld dat het daadwerkelijk met een Stinger gebeurd is.
Ik heb nu drie voorbeelden gegeven waarbij met manpads op vliegtuigen uit de burgerluchtvaart geschoten is. En waarbij er drie keer geen doden gevallen zijn.

Volgens de laatste bron (die je niet gelezen hebt, of niet begrepen hebt) ging het over een Stinger.

quote:
De Verenigde Staten stuurden 9000 van hun Stinger manpads naar Afghaanse rebellen, die oorlog voerden tegen de Sovjet-Unie. (...) DHL ontdekte hoe gevaarlijk die dingen kunnen zijn, toen op 23 november 2003 een van hun vliegtuigen werd aangevallen bij het opstijgen in Bagdad. De hydraulische systemen van het toestel werden stuk geschoten en het was dankzij de ongelooflijke vaardigheid van de bemanning dat iedereen de aanslag overleefde.
https://books.google.nl/b(...)erluchtvaart&f=false

Dan is jouw stelling dat je je geen zorgen maakt om machinegeweren van het type M16, maar wel om Stingers een behoorlijk vreemde. Een terrorist zal immers veel gemakkelijker doden kunnen maken met een machinegeweer dan met een Stinger. (Kijk maar naar de aanslag van Breivik, of de schietpartij in Vegas in 2017.)

quote:
Ik heb een paar honderd Stingers verschoten zien worden en er zelf ook een keer of 10 mee geschoten dus ik weet wel een beetje wat het effect is van zo'n ding. En nee, die TU gaat zeker niet doorvliegen.
[..]
:D _O- _O- _O-

Nul komma nul verstand van zaken... :')
Dat jij ze afgeschoten hebt, betekent niet dat jij veel weet van de impact ervan. Een timmerman weet ook niet alles van de constructie van een gebouw (dat is het werk van architecten).
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 01:48:15 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205570413
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
En ondertussen zijn alle lidstaten druk aan het ondertekenen en blijkt er straks 1 handtekening te ontbreken _O-
En dat zonder dat de reputatie van de NATO dan terecht door het putje gaat. Punt blijft dan dat je met een hoop bombarie iets hebt aankondigt wat je niet kan waarmaken omdat er een wolf in schaapskleren onder de gelederen blijkt te zijn.
Alle lidstaten is alle lidstaten

Niet alle lidstaten min 1 of de meeste lidstaten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 7 augustus 2022 @ 01:58:27 #26
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205570424
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:19 schreef luxerobots het volgende:


Dan is jouw stelling dat je je geen zorgen maakt om machinegeweren van het type M16, maar wel om Stingers een behoorlijk vreemde. Een terrorist zal immers veel gemakkelijker doden kunnen maken met een machinegeweer dan met een Stinger. (Kijk maar naar de aanslag van Breivik, of de schietpartij in Vegas in 2017.)
Het zorgwekkende aspect zit hem natuurlijk niet in de angst dat er hier een terrorist bij Schiphol met een Stinger op zijn schouder gaat staan om een Transavia-vlucht naar Kreta neer te halen.

Het gaat om bijvoorbeeld paramilitaire groeperingen die na beslechting van een grootschalig conflict in hun land (waarbij er een gemeenschappelijke vijand was) daarna hun eigen agenda gaan pushen. Dat kan d.m.v. gewapende strijd, terreur, etc. Je zag dat aan ISIS in Irak/Syrië. In het ontstane machtsvacuüm zagen ze hun kans schoon om een greep naar de macht te doen en de landen over te nemen. Dan is het als overheid vrij lastig om te strijden tegen groeperingen die tot de tanden toe bewapend zijn met een overvloed aan modern en zwaar materieel.
pi_205570480
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:58 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het zorgwekkende aspect zit hem natuurlijk niet in de angst dat er hier een terrorist bij Schiphol met een Stinger op zijn schouder gaat staan om een Transavia-vlucht naar Kreta neer te halen.

Het gaat om bijvoorbeeld paramilitaire groeperingen die na beslechting van een grootschalig conflict in hun land (waarbij er een gemeenschappelijke vijand was) daarna hun eigen agenda gaan pushen. Dat kan d.m.v. gewapende strijd, terreur, etc. Je zag dat aan ISIS in Irak/Syrië. In het ontstane machtsvacuüm zagen ze hun kans schoon om een greep naar de macht te doen en de landen over te nemen. Dan is het als overheid vrij lastig om te strijden tegen groeperingen die tot de tanden toe bewapend zijn met een overvloed aan modern en zwaar materieel.
Irak en Syrië is wel een compleet ander verhaal dan Oekraïne. Irak, Syrië eigenlijk het complete Midden-Oosten en Afrika zijn compleet verneukt door het koloniale verleden van Europa. Veel volkeren zijn daarzo door arbitraire grenzen een minderheid geworden in een bepaald land. Mooi voorbeeld zijn de Koerden die verspreid over 3 landen allemaal een minderheid zijn. In Oekraïne heb je een Hongaarse minderheid in het westen van Oekraïne. Dat gebied was vroeger van Oostenrijk-Hongarije en dat is na WO1 cadeau gegeven aan Oekraïne. Dan heb je de Russische minderheid. Maar die zijn al aan het rebelleren in het oosten of ze zijn niet meer zo pro Russische als daarvoor. Sinds 2014 is een groot gedeelte van de Russische minderheid niet meer zo pro Russisch als voor 2014 in Oekraïne. Sinds de oorlog is dat nog meer aan het veranderen. Daarom zie ik niet zo snel zoiets ontstaan als IS in Oekraïne. In Irak voor de interventie van de VS was een minderheidsgroep aan de macht in Irak. Die minderheidsgroep in Irak werd door de VS toen van al zijn voordelen ontdaan en zijn gaan rebelleren en daar is toen IS uit ontstaan. Dus om terug te komen op je stokpaardje dat is dus ook gewoon een erfenis van de domme interventie van de VS in Irak.

Voor de rest ben ik het met je eens dat dit soort wapens voor rebellen groepen interessanter zijn dan terroristische groepen. Die hebben meer aan geweren en bepaalde chemicaliën zoals kaliumnitraat en aceton waar je voor hun doen veel leukere dingen mee kan doen.
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 03:03:41 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205570486
Dat met die volken die door arbitraire grenzen in tweeën zijn gesplitst is juist het hele eieren eten hier
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 7 augustus 2022 @ 06:57:49 #29
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205570548
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 23:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
Minder films kijken
zelfs bij duur landbouw voertuigen is dat gebruikelijk, op afstand onbruikbaar maken voor niet geautoriseerd volk
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:04:47 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205570789
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:19 schreef luxerobots het volgende:

Dat jij ze afgeschoten hebt, betekent niet dat jij veel weet van de impact ervan. Een timmerman weet ook niet alles van de constructie van een gebouw (dat is het werk van architecten).
Uh, je ziet de impact gewoon he... :')

Enne dat is het werk van de constructeur, niet van de architect.

quote:
Volgens de laatste bron (die je niet gelezen hebt, of niet begrepen hebt) ging het over een Stinger.
quote:
To reduce exposure to ground attack, the aircraft was executing a rapid climbout. Around 8,000 ft (2,400 m) altitude, a 9K34 Strela-3 (SA-14 Gremlin) surface-to-air missile struck the rear of the left wing between the engine and the wing tip.
https://en.m.wikipedia.or(...)d_shootdown_incident

Maar goed, vertel ff wat jouw praktijkervaring mbt luchtverdediging, SAM's en MANPADS precies is?

[ Bericht 16% gewijzigd door AchJa op 07-08-2022 10:28:14 ]
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:05:56 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205570795
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 06:57 schreef michaelmoore het volgende:

zelfs bij duur landbouw voertuigen is dat gebruikelijk, op afstand onbruikbaar maken voor niet geautoriseerd volk
Alsof je zo'n backdoor in een wapensysteem wil hebben... :')
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:14:49 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205570832
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alsof je zo'n backdoor in een wapensysteem wil hebben... :')
als zo een wapensysteem miljoene kost wel ja
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:31:54 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205570912
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:14 schreef michaelmoore het volgende:

als zo een wapensysteem miljoene kost wel ja
Het zit er gewoon niet in, punt. Net als die onzin dat westerse wapens niet op VS vliegtuigen zouden kunnen schieten.

Gewoon wat minder MacGyver kijken.
pi_205570917
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 00:54 schreef luxerobots het volgende:
Het is trouwens niet mijn standpunt dat het goed is dat Stingers hier terechtkomen, of dat die dingen geen veiligheidsrisico zijn.

Het is mijn standpunt dat Stingers niet gevaarlijker zijn dan meer conventionele wapens, zoals machinegeweren.

Want als je echt veel slachtoffers wil maken, zijn Stingers niet bepaald effectief.

Ik vond ook nog dit stukje, van een aanval met een Stinger op een burgervliegtuig, maar waarbij er wederom geen doden vielen:

Iedereen Terrorist
Is vliegen echt veiliger geworden?

https://books.google.nl/b(...)erluchtvaart&f=false
[..]

Dus als we hier een artikel plaatsen over een schietpartij met alleen een paar gewonden zegt dat wat over de potentiële dreiging van een vuurwapen?

Een stinger in verkeerde handen kan enorme schade berokkenen, zeker als het er meer dan 1 zijn.
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:55:05 #35
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_205571029
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:33 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dus als we hier een artikel plaatsen over een schietpartij met alleen een paar gewonden zegt dat wat over de potentiële dreiging van een vuurwapen?

Een stinger in verkeerde handen kan enorme schade berokkenen, zeker als het er meer dan 1 zijn.
Dat er hier een discussie over is is vreemd. Een burgervliegtuig stort gewoon neer als er gaten in de romp komen, de motor uitvalt of de vleugel ernstig beschadigd raakt. Wat doet een Stinger heel goed?

Dus inderdaad, een Stinger in verkeerde handen is catastrofaal. Zeker gezien je met het afschieten van een Stinger nog weg kunt komen ook als je het vanuit een weiland of een bos doet. Daders van massale schietpartijen komen zelden ermee weg.
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:59:56 #36
491169 cleanfreak
Houd van schoonmaken
pi_205571047
Over een paar jaar ISIS 2.0 met de westerse wapens uit UA

Door westerse overheden getrainde fanatiekelingen (net zoals die soldaat uit NL leger die bij ISIS zat) die de wapens bedienen.

Met complimenten van Ollongren :')
pi_205571260
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Uh, je ziet de impact gewoon he... :')
Een Stinger is gevaarlijk voor een vliegtuig, duh.

Dat is de discussie niet. De discussie is hoe gevaarlijk die dingen zijn tegenover normale vuurwapens zoals een Colt of M16. Het angstbeeld bij een Stinger is dat er burgervliegtuigen neerstorten. De grap is echter dat ik geen enkel voorbeeld kan vinden waarbij er daadwerkelijk doden gevallen zijn omdat er met een manpad op een vliegtuig uit de burgerluchtvaart geschoten is.

Daarentegen kan ik wel 100 schietpartijen en aanslagen vinden waarbij er veel slachtoffers gevallen zijn met automatische vuurwapens, iets wat jouw dan weer aan je reet kon roesten (jouw woorden).

quote:
https://en.m.wikipedia.or(...)d_shootdown_incident

Maar goed, vertel ff wat jouw praktijkervaring mbt luchtverdediging, SAM's en MANPADS precies is?
Die truc kennen we. Jij hebt praktijkervaring als militair, vindt jezelf daarom reuze slim en wil dat er graag bij anderen inwrijven.

Maar het is natuurlijk ook zo dat een militair die wel eens met een manpad geschoten heeft, niet per se een specialist is wat betreft terrorisme en de precieze impact van de wapens.

Dat jij zegt dat je impact gewoon kan zien, duidt daar natuurlijk ook al op.
pi_205571297
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat er hier een discussie over is is vreemd. Een burgervliegtuig stort gewoon neer als er gaten in de romp komen, de motor uitvalt of de vleugel ernstig beschadigd raakt. Wat doet een Stinger heel goed?

Dus inderdaad, een Stinger in verkeerde handen is catastrofaal.
Dat ontken ik nergens. Je wil die dingen niet bij terroristen hebben.

Aan de andere kant, er is op burgervliegtuigen geschoten, en er zijn nooit doden bij gevallen. Dus ja, het is gevaarlijk, maar in de praktijk heeft het (gelukkig) vooral tot blikschade geleid.

quote:
Zeker gezien je met het afschieten van een Stinger nog weg kunt komen ook als je het vanuit een weiland of een bos doet. Daders van massale schietpartijen komen zelden ermee weg.
En waar is dit op gebaseerd? Jij denkt dat het niet opvalt als iemand met een stinger op zijn schouder op een vliegtuig gaat mikken?

Jij denkt dat je dan rustig weg kan rijden, dat er geen systeem is met camera's op de wegen waardoor je snel gepakt wordt?

Het is veel meer het angstbeeld van een neerstortend vliegtuig, waar niemand iets tegen kan doen, dan een werkelijke situatie.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:44:48 #39
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205571383
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een Stinger is gevaarlijk voor een vliegtuig, duh.

Dat is de discussie niet. De discussie is hoe gevaarlijk die dingen zijn tegenover normale vuurwapens zoals een Colt of M16. Het angstbeeld bij een Stinger is dat er burgervliegtuigen neerstorten. De grap is echter dat ik geen enkel voorbeeld kan vinden waarbij er daadwerkelijk doden gevallen zijn omdat er met een manpad op een vliegtuig uit de burgerluchtvaart geschoten is.
Kom nou maar gewoon met een bron dat er daadwerkelijk met een Stinger op een airliner geschoten is... Zolang jij die niet hebt kun jij helemaal geen uitspraak doen over de effectiviteit van de Stinger tegen airliners.

quote:
Daarentegen kan ik wel 100 schietpartijen en aanslagen vinden waarbij er veel slachtoffers gevallen zijn met automatische vuurwapens, iets wat jouw dan weer aan je reet kon roesten (jouw woorden).
Quote me maar waar ik dat zeg.

quote:
Die truc kennen we. Jij hebt praktijkervaring als militair, vindt jezelf daarom reuze slim en wil dat er graag bij anderen inwrijven.

Maar het is natuurlijk ook zo dat een militair die wel eens met een manpad geschoten heeft, niet per se een specialist is wat betreft terrorisme en de precieze impact van de wapens.

Dat jij zegt dat je impact gewoon kan zien, duidt daar natuurlijk ook al op.
Maak jezelf toch niet zo belachelijk vent. Ik heb simpelweg praktijkervaring met de Stinger (hoofdschietinstructeur) en dan ga jij mij wel ff uitleggen hoe eea werkt? _O-

Aangezien je mijn opmerking mbt de impact blijkbaar in twijfel trekt daag ik je uit om verdere uitleg te geven. Ik wacht af.
pi_205571450
Beetje semantische discussie over stingers en dergelijke.

Als zo’n ding in de verkeerde handen zou vallen en daarmee een vliegtuig bijvoorbeeld uit de lucht zou schieten en als er ook maar 1 spoortje daarvan terug te leiden is naar Rusland als verkoper (niet ondenkbaar) of Oekraïne, is het onmiddellijk oorlog met Rusland of Oekraïne kan verdere steun vergeten.

Hoop “als’en” maar je snapt wat ik ermee wil zeggen, zo’n scenario is niet bepaald onmogelijk.
pi_205571522
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:44 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kom nou maar gewoon met een bron dat er daadwerkelijk met een Stinger op een airliner geschoten is... Zolang jij die niet hebt kun jij helemaal geen uitspraak doen over de effectiviteit van de Stinger tegen airliners.
Ik heb een link naar een boek, en een nieuwsartikel, geplaatst die gaan over Stingers en het gevaar voor de burgerluchtvaart. Daarin staan drie voorbeelden beschreven van beschoten vliegtuigen, waarbij niemand om kwam.

Nu kom jij met 'ja, bewijs maar of het Stingers waren'. Zeker bij het voorbeeld van DHL is aannemelijk dat het een Stinger is, omdat die Amerikaanse wapens in Irak verspreid en gebruikt zijn.

Maar goed, het is vrij irrelevant of het om een Mistral, Strela of Stinger gaat. Je wil die wapens sowieso niet bij terroristen hebben.

quote:
Maak jezelf toch niet zo belachelijk vent. Ik heb simpelweg praktijkervaring met de Stinger (hoofdschietinstructeur) en dan ga jij mij wel ff uitleggen hoe eea werkt? _O-
Jij roept steeds dat je praktijkervaring hebt, maar je geeft geen enkele bron (of voorbeeld) waarbij een Stinger daadwerkelijk heel effectief was (tegen een burgervliegtuig).
pi_205571556
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:44 schreef AchJa het volgende:
Quote me maar waar ik dat zeg.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 22:46 schreef AchJa het volgende:
Daar werd natuurlijk vanaf dag D+1 al voor gewaarschuwd. Een partijtje M16's of Colts zal me verder aan mijn reet roesten maar op het moment dat het om Stingers en aanverwante wapens gaat is dat toch wel zorgwekkend.
  zondag 7 augustus 2022 @ 11:06:50 #43
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205571584
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het zit er gewoon niet in, punt. Net als die onzin dat westerse wapens niet op VS vliegtuigen zouden kunnen schieten.

Gewoon wat minder MacGyver kijken.
Vraag is wel, waarom niet? Met al die systemen die nu gedoneerd worden. Idealiter zit er een killswitch op die al dat gratis spul tot schroot degradeert zodra de oorlog voorbij is. Er zit zoveel technologie in die wapens. Zo moeilijk moet dat niet zijn.

Dat je dat soort meuk niet in je wapensystemen wil hebben die je koopt, snap ik. Maar al die weggeverij aan minder stabiele landen... Het had een hoop gescheeld in Afghanistan vorig jaar als het erin had gezeten. En het is toch wel fijn om te weten dat die PZH2000's niet volgend jaar op Nederland gericht worden.
  Overall beste user 2022 zondag 7 augustus 2022 @ 11:11:46 #44
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_205571621
Weet je wat je ook niet in handen van terroristen wilt hebben?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 7 augustus 2022 @ 11:12:43 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205571630
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:59 schreef luxerobots het volgende:

Ik heb een link naar een boek, en een nieuwsartikel geplaatst die gaan over Stingers en het gevaar voor de burgerluchtvaart. Daarin staan drie voorbeelden beschreven van beschoten vliegtuigen, waarbij niemand om kwam.

Nu kom jij met 'ja, bewijs maar of het Stingers waren'. Zeker bij het voorbeeld van DHL is aannemelijk dat het een Stinger is, omdat die Amerikaanse wapens in Irak verspreid en gebruikt zijn.
We hadden het over Stingers en ik heb je laten zien dat het vwb dat DHL toestel dus over de Strela ging.

En verder is er beschreven dat die toestellen beschoten zijn met "raketten"... Dat kan dus van alles zijn he. Zelfs een RPG is mogelijk, nergens worden types genoemd.

quote:
Maar goed, het is vrij irrelevant of het om een Mistral, Strela of Stinger gaat. Je wil die wapens sowieso niet bij terroristen hebben.
Dat zal allemaal best, het ging over de Stingers. En leg dat verhaal mbt de impact nou ff uit.

quote:
Jij roept steeds dat je praktijkervaring hebt, maar je geeft geen enkele bron (of voorbeeld) waarbij een Stinger daadwerkelijk heel effectief was (tegen een burgervliegtuig).
Als die dingen in staat zijn om gepantserde heli's als bv. de Hind aan flarden te schieten hoef je geen explosieven expert te zijn om je te kunnen voorstellen wat er met een regulier verkeerstoestel gebeurt of wel dan?

Of ga jij nu ook echt de uitwerking van bv. de Javelin tegen een personenbus in twijfel trekken?

Kijk vooral ff op 0:50:

  zondag 7 augustus 2022 @ 11:13:22 #46
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205571639
pi_205571701
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:12 schreef AchJa het volgende:
Dat zal allemaal best, het ging over de Stingers. En leg dat verhaal mbt de impact nou ff uit.
Het ging erover dat de Colts en M16's je aan je reet konden roesten, maar Stingers een groot gevaar zijn.

Ondanks dat er door terroristen heel veel terreur gezaaid is met conventionele wapens, maar er nog geen enkel burgervliegtuig neergehaald is met een Stinger.
pi_205571713
Overigens is de discussie behoorlijk ontopic. En de manier waarop hij ontopic wordt, heeft er vooral mee te maken dat we Oekraïne niet moeten steunen, omdat wapens wel eens in de verkeerde handen kunnen vallen. :o

Maar raad eens? Dat gebeurt in elk conflict. En hoewel we dat zeker moeten proberen om te voorkomen, lijkt het me geen reden om Oekraïne niet te steunen.
  zondag 7 augustus 2022 @ 11:20:42 #49
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205571715
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:02 schreef luxerobots het volgende:
Ik heb het over de wapens ansich, jij hebt het plotseling over schietpartijen met veel slachtoffers dat dat me "aan mijn reet zou roesten"

quote:
Daarentegen kan ik wel 100 schietpartijen en aanslagen vinden waarbij er veel slachtoffers gevallen zijn met automatische vuurwapens, iets wat jouw dan weer aan je reet kon roesten (jouw woorden).
Jij bent me woorden in de mond aan het leggen.
pi_205571723
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik heb het over de wapens ansich, jij hebt het plotseling over schietpartijen met veel slachtoffers dat dat me "aan mijn reet zou roesten"
[..]
Jij bent me woorden in de mond aan het leggen.
Nee, ik vertaal de Colt en M16 naar conventionele vuurwapens. En heb het over 'aan mijn reet roesten', als jouw woorden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')