https://www.fitchratings.(...)on-report-18-07-2022quote:Fitch Downgrades Belarus to 'RD'
Oh ja dat klopt, probleem wat ze hebben is wapens.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:27 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Euh ... het is Oekraine die 1 miljoen man (en vrouwen) wil mobilizeren
Ik zeg niet dat het kut is, ik zeg dat het in deze aantallen niet zo heel interessant is ... er is niet iets unieks aan waardoor HIMARS en enkel HIMARS die depots uit kon schakelenquote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:21 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Schieten verder. Maar vooral veel preciezer. Waardoor je dus makkelijk logistiek van de russen kan aanpakken. En omdat het high mobile is. Kan je schieten en weg zijn voor de russen een tegenaanval kunnen doen.
Vandaar dat ze zoveel depots de lucht in ziet vliegen de laatste tijd. En dat hebben de russen ook door. En die zijn al bezig heel de logistiek verder naar achter te verplaatsen. Dat doen ze ook niet voor hun lol. Als die himars echt zo kut was
Dus zeggen dat het geen interessant wapen is, is een beetje raar.
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het kut is, ik zeg dat het in deze aantallen niet zo heel interessant is ... er is niet iets unieks aan waardoor HIMARS en enkel HIMARS die depots uit kon schakelen
Daarnaast zijn ze preciezer dan wat?
Pzh2000?
Dacht het niet
Je zegt hier letterlijk dat hirmars niet zo heel interessant is. Je zegt ZEKER in deze lage aantallen. Wat dus impliceert dat het in grote aantallen ook niet interessant zou zijn.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:00 schreef sp3c het volgende:
En HIMARS is helemaal niet zo heel interessant, zeker niet in deze lage aantallen
Ze hebben een 200-250K leger, waarvan er 80-100k zijn gewond of overleden. Dan heb je wel een miljoen nodig op langere termijn (zeg jaren).quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:07 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ok ze gaan 1 miljoen sterk leger mobilizeren dan ... en niet mee oprukken
[..]
Jij hebt dan ook een eerder realistische kijk op de zaken, een uitzondering alhier .
Het zal nog zover komen dat het westen (lees NATO) eigen troepen zal sturen en ze afdoen als vrijwilligersquote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Ze hebben een 200-250K leger, waarvan er 80-100k zijn gewond of overleden. Dan heb je wel een miljoen nodig op langere termijn (zeg jaren).
Er zijn meer dan 1 miljoen van het Ukrainse leger verwond of dood ondertussen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ze hebben een 200-250K leger, waarvan er 80-100k zijn gewond of overleden. Dan heb je wel een miljoen nodig op langere termijn (zeg jaren).
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
\
Er zijn meer dan 1 miljoen van het Ukrainse leger verwond of dood ondertussen.
Dat is ook waarom er nogal wat vrouwen terugkeren vermoed ik. Zich laten bezwangeren in Ukraine door hun man/vriend en weer terug naar het westen als het ze te heet onder de voeten wordt.
Ik proef wat onderliggende seksuele frustraties in deze post?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is ook waarom er nogal wat vrouwen terugkeren vermoed ik. Zich laten bezwangeren in Ukraine door hun man/vriend en weer terug naar het westen als het ze te heet onder de voeten wordt.
1 miljoen ja?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Incel gespot.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De warmte stijgt al naar je hoofd jonguhquote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Waarmee konden ze dat nog meer dan zo ver achter de frontlinie? Die Tochka's zijn niet zo nauwkeurig en hebben ze amper.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het kut is, ik zeg dat het in deze aantallen niet zo heel interessant is ... er is niet iets unieks aan waardoor HIMARS en enkel HIMARS die depots uit kon schakelen
De zogenoemde groene mannetjes zijn niet uniek, zoiets kan iedereen doen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:21 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Het zal nog zover komen dat het westen (lees NATO) eigen troepen zal sturen en ze afdoen als vrijwilligers
Als het zo bizar is dan doen de Russen het nog goed als ik dit even snel lees. Wel apart dat tanks zonder motoren toch op het slagveld belanden. Worden die geduwd.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:45 schreef Hyperdude het volgende:
https://nadinbrzezinski.m(...)ollapse-945984f5d48e
Over Orcs en logistiek.
Misschien niet neutraal. Doe je eigen research.
Totaal onzin verhaalquote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als het zo bizar is dan doen de Russen het nog goed als ik dit even snel lees. Wel apart dat tanks zonder motoren toch op het slagveld belanden. Worden die geduwd.
Nee.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Benieuwd wie er vanavond weer ontslagen worden.
Het halve parlement en de resterende oppositiepartijen? Ohnee die waren al verboden toch?
Ik heb het al vaker gezegd. Ik vergelijk kaarten van diverse bronnen zowel Pro Westers als Pro Russisch. Zodra beide kaarten overeenkomen dan pas geloof ik een aantal zaken mbt terrein winst.quote:
Er is idd een verschil in doctrine tussen oost en west en dat zie je terug in de wapensystemen dat maakt HIMARS niet meer of minder speciaalquote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:06 schreef over_hedge het volgende:
[..]
[..]
Je zegt hier letterlijk dat hirmars niet zo heel interessant is. Je zegt ZEKER in deze lage aantallen. Wat dus impliceert dat het in grote aantallen ook niet interessant zou zijn.
Maar zelfs in deze lage aantallen is het al interessant. interessant genoeg dat rusland hun logistiek er voor aanpassen.
en preciezer dan wat? dan wat de russen gebruiken. Dat is sowieso al een ding sinds de ww2. Rusland gaat meer voor grote aantallen en grote explosief die minder precies zijn. En het westen gaat meer voor precisie.
Zie de rocket artillery in ww2. Of het verschil in nukes in de koude oorlog. Rusland ging maar voor groter en groter. Want als je dan mis gooit maakt het ook weinig uit. (tasar bomb) En het westen richt zich veel meer op artillerie wat heel precies is.
Verschil tussen de verschillende systemen is voornamelijk wat voor soort ammunitie je er in kan stoppen. En hoe mobile ze zijn.
Dankje voor het luisteren naar mijn tedtalk waarom het apart is om himars niet interessant te noemen.
Nogal logisch dat ten tijde van oorlog een pro-Russische partij verboden wordt. Maar dat is iets anders dan het verbieden van de hele oppositie.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://www.wsws.org/en/articles/2022/06/23/hxae-j23.html
In grotere aantallen in combinatie met andere onderdelen zoals luchtafweer is het een zeer goed systeem dat de Russen pijn doet.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is idd een verschil in doctrine tussen oost en west en dat zie je terug in de wapensystemen dat maakt HIMARS niet meer of minder speciaal
Het is een mlrs, dat is nuttig om te hebben in de gereedschapskist maar echt een hele bijzondere is het niet en als ik met de centjes zou mogen smijten zou ik zijn voorganger kopen
Volgens mij konden ze dat überhaupt nietquote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:32 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Waarmee konden ze dat nog meer dan zo ver achter de frontlinie? Die Tochka's zijn niet zo nauwkeurig en hebben ze amper.
In theorie kan je die depots ook met een molotov opblazen maar dat telt natuurlijk niet. Als dat een optie was hadden ze dat allang gedaan.
Ja dat geld voor allesquote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
In grotere aantallen in combinatie met andere onderdelen zoals luchtafweer is het een zeer goed systeem dat de Russen pijn doet.
Alleen de aantallen die de VS stuurt lijken mij veel te weinig.
Het gaat er toch niet om of het een speciaal wapen is of niet, het gaat erom wat de invloed is op het slagveld nu. En die is wel zeker interessant aangezien er een hoop munitie opgeblazen wordt en daardoor het veel moeilijker is om aan te vallen voor de Russen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is idd een verschil in doctrine tussen oost en west en dat zie je terug in de wapensystemen dat maakt HIMARS niet meer of minder speciaal
Het is een mlrs, dat is nuttig om te hebben in de gereedschapskist maar echt een hele bijzondere is het niet en als ik met de centjes zou mogen smijten zou ik zijn voorganger kopen
Bron: Telegram kanalen waar rus soldaten inzitten.quote:
Nee, daarom is het toch wel een interessant wapenquote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
Volgens mij konden ze dat überhaupt niet
Anders waren er geen munitiedepots, die wil je niet binnen bereik van de vijand hebben
Wat de hirmars "speciaal" (ik heb dit woord nooit genoemd)maakt is hoe mobiel ze zijn en het type ammo wat je er in kan stoppen. Wat het gewoon hele goede wapensystemen maakt. En dus interessant zijn. Ook omdat het lastig te counteren is voor de russen omdat ze nog geen AI software hebben die de hirmars kunnen onderscheiden van andere soorten aanvallen en dan luchtafweer er tegen in te zetten. En daar een update van maken en dit naar alle units krijgen die het nodig hebben is ook niet even gedaan.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://www.wsws.org/en/articles/2022/06/23/hxae-j23.html
Bagger bron, dus.quote:For over a year prior to the current war, the Zelensky government, at the behest of US imperialism,
Ik reageerde op Unclescorp die deed alsof de oorlog bijna gelopen was omdat er nu Himars is en er een miljoen man in de aanval zou gaan oidquote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:10 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Wat de hirmars "speciaal" (ik heb dit woord nooit genoemd)maakt is hoe mobiel ze zijn en het type ammo wat je er in kan stoppen. Wat het gewoon hele goede wapensystemen maakt. En dus interessant zijn. Ook omdat het lastig te counteren is voor de russen omdat ze nog geen AI software hebben die de hirmars kunnen onderscheiden van andere soorten aanvallen en dan luchtafweer er tegen in te zetten. En daar een update van maken en dit naar alle units krijgen die het nodig hebben is ook niet even gedaan.
Betekent niet dat andere systemen niet interessant zijn. Je zegt nu zelf dat het nuttig is om te hebben. Dat maakt het dus interessant voor ukraine om te hebben. Dus je spreekt je zelf een beetje tegen.
De discussie was niet of het een soort heilig wapen is wat heel de oorlog veranderd.
Laten ze pzh2000 tenminste met rustquote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Volgens de Volkskrant heeft het Rode Leger 1 prioriteit: HiMARS.
In letterlijk de eerste keer dat je mij qoute zeg je:quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik reageerde op Unclescorp die deed alsof de oorlog bijna gelopen was omdat er nu Himars is en er een miljoen man in de aanval zou gaan oid
Nou ZO interessant is het helemaal niet, ik zeg nergens dat het kut of oninteressant is en ik spreek mezelf dus ook niet tegen![]()
Ik laat me graag overtuigen impliceert dus dat je het niet eens bent dat het een interessant wapensysteem is.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
Het is het enige wapen dat zover kan schieten dus het lijkt me niet toevallig dat ze ineens verder kunnen schieten sinds himars binnen is
[..]
Ik laat me graag overtuigen
Ik vind van niet zo heel interessant nee, ik heb aangegeven waarom, ik heb aangegeven waar mijn voorkeur zou liggen en ik vind het wel mooi geweest zoquote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:30 schreef over_hedge het volgende:
[..]
In letterlijk de eerste keer dat je mij qoute zeg je:
[..]
Ik laat me graag overtuigen impliceert dus dat je het niet eens bent dat het een interessant wapensysteem is.
En je zegt ook nog dat het het enige wapen is dat zo vet kan schieten. Nou dat is toch best interessant dan
En ik gaf je ook gelijk dat in deze aantallen niet opeens heel de oorlog gewonnen zou worden. Maar daarna ging de discussie verder of de hirmars zelf interessant is ja of nee. En daar blijf je bij volhouden dat het nee is
Mooi toch, dan hoef jij je daar ook niet meer druk om te maken.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
Sancties lijken niet te werken.
Denk dat ik ook maar een Oekraïense avatar ga nemen, misschien dat dat gaat helpen?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mooi toch, dan hoef jij je daar ook niet meer druk om te maken.
Ja eens hoor, aan beide kanten dezelfde hosanna verhalen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd. Ik vergelijk kaarten van diverse bronnen zowel Pro Westers als Pro Russisch. Zodra beide kaarten overeenkomen dan pas geloof ik een aantal zaken mbt terrein winst.
Als ik alleen Pro Russische bronnen bekijk dan spreekt men over vernietigde HIMARS en zelfs een gekochte HIMARS. En alles is daar hosanna. Ook daar geloof ik niets van. Allemaal propaganda.
China ontvangt meer gas, dus de sancties werken niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
Ach je moet wat over hebben voor je steun aan Oekrainequote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Nog een laatste toevoeging, de EU moet nu gaan oppassen niet de grootste economische verliezer te worden van deze oorlog.
Er zijn een paar partijen die er lachend naar kijken en er zelf goed op gedijen.
Behalve dat Zelensky echte, voor Oekraïners zichtbare resultaten moet boeken en Poetin alleen resultaten in de door hem gecontroleerde media. Het doet er voor Poetin geheel niet toe wat er in Oekraïne daadwerkelijk gebeurt, hij kan op ieder moment de overwinning uitroepen en vieren in Rusland.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja eens hoor, aan beide kanten dezelfde hosanna verhalen.
In de korte termijn schiet je jezelf eventjes in de voeten (minder gas), maar op de langere termijn ben je af van de chantagemiddelen van Rusland. Een mooie bijkomst is dat de transitie naar (meer) duurzame energie nu wellicht sneller verloopt.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:21 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ach je moet wat over hebben voor je steun aan Oekraine![]()
Het is overduidelijk dat we onszelf in de voet schieten in de hoop de ander pijn te doen.
En dat er met ons zal gelachen worden is ook evident
Rusland lijdt anders meer pijn (door de sancties en de verliezen op het slachtveld) dan de EU.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Nog een laatste toevoeging, de EU moet nu gaan oppassen niet de grootste economische verliezer te worden van deze oorlog.
Er zijn een paar partijen die er lachend naar kijken en er zelf goed op gedijen.
Klopt, maar wij zijn snowflakes die niets gewend zijn. Een paar procent koopkrachtverlies en Oekraine moet geofferd worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Rusland lijdt anders meer pijn (door de sancties en de verliezen op het slachtveld) dan de EU.
Geloof dat Oekraïne de meeste fysieke pijn geniet, dat is immers het soevereine land dat is ingevallen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Rusland lijdt anders meer pijn (door de sancties en de verliezen op het slachtveld) dan de EU.
Dat komt puur omdat politiek (in zijn algemeenheid) handelen op de korte termijn is. De poppetjes worden vaak vervangen, en de zittende poppetjes willen blijven zitten en bedrijven ze hun politiek dus daarnaar (in plaats van dat ze handelen op wat beter is op de langere termijn).quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:27 schreef Confetti het volgende:
[..]
Klopt, maar wij zijn snowflakes die niets gewend zijn. Een paar procent koopkrachtverlies en Oekraine moet geofferd worden.
Daarom zullen wij verliezen.
Alleen als je de ladingen berichten van hoe de rus economie water maakt, comfortabel blijft negeren, of natuurlijk terzijde schuift als zijnde "onzin".quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Van de verliezen op het slagveld is weinig bekend, zowel van de Oekraine als Rusland. En of de sancties meer pijn doen bij het russische regieme betwijfel ik. De russische bevolking is nogal wat gewend, de westerse bevolking is daarentegen verworden tot naïeve volgevreten moraalridders.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat Duitsland (en andere landen) niet lukraak beslissingen nemen die grote gevolgen kunnen hebben, lijkt het erop dat de EU-landen allang al bij elke beslissing de economische gevolgen meewegen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar op puur geopolitiek financieel vlak moet de EU gaan oppassen niet uitgespeeld te worden.
Ah telt ideologie ineens ook mee nu ?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:25 schreef YStec het volgende:
[..]
In de korte termijn schiet je jezelf eventjes in de voeten (minder gas), maar op de langere termijn ben je af van de chantagemiddelen van Rusland. Een mooie bijkomst is dat de transitie naar (meer) duurzame energie nu wellicht sneller verloopt.
De EU en Rusland zijn ideologisch simpelweg niet compatible. Wordt de ruzie nu gesust, gaat het in de toekomst alsnog een probleem vormen, aangezien Rusland er elke keer mee kan dreigen. De EU mag wel eens een keertje pro-actief zijn en de troefkaarten van Rusland onschadelijk maken.
Wij ontvangen nog maar 25% van normaal en Rusland verdient daar 2,5x meer mee dan wat het normaal voor 100% verdiende.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:19 schreef YStec het volgende:
[..]
China ontvangt meer gas, dus de sancties werken niet..
Je moet dat niet telkens gaan betrekken op Rusland.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:35 schreef YStec het volgende:
[..]
Dat Duitsland (en andere landen) niet lukraak beslissingen nemen die grote gevolgen kunnen hebben, lijkt het erop dat de EU-landen allang al bij elke beslissing de economische gevolgen meewegen.
En laten we eerlijk zijn: de EU - een groep landen die elkaar steunen - overleeft een paar economische tikken (of meppen) veel beter dan een land als Rusland. Dat laatste staat er min of meer in z'n eentje voor, en dat de economische banden tussen Rusland en de EU verslechteren is een hardere klap voor Rusland dan voor de EU.
Wat ik hiermee wil aangeven is... als het aankomt op de lange adem, heeft de EU een veel langere adem dan Rusland.
Dat komt omdat wij ons in het Westen worden voorzien in onze basale behoeften en ons dus druk kunnen maken om luxeprobleempjes.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De russische bevolking is nogal wat gewend, de westerse bevolking is daarentegen verworden tot naïeve volgevreten moraalridders.
De Power of Siberia is ongeveer even groot als Nord Stream 1 en is de enige pijpleiding die naar China loopt. Hoeveel lopen er ook alweer van Rusland naar Europa? Ah ja, Nord Stream 1, Nord Stream 2, Druzhba, Sojoez, Yamal, Turkstream en Blue Stream. Die maximale (!) jaarlijkse 60 miljard kuub voor China zal lekker compenseren voor de 155 miljard kuub Russisch gas die jaarlijks in Europa wordt verstooktquote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
Dat is nu met 60% gestegen, oftewel China importeert nu grofweg 10% van het Europese verbruik van afgelopen jaar, en ik ga er vanuit dat ze een zeer aanzienlijke korting krijgen in vergelijking met de Europese prijzen. Inderdaad overduidelijk dat de sancties niet werken, allemachtig zegquote:Im ersten Halbjahr 2022 hat Gazprom seine Gaslieferungen über die Power of Siberia-Pipeline nach China um 63,4 Prozent erhöht, teilte der Konzern kürzlich mit.
Dem Jahresbericht des russischen Konzerns zufolge lieferte Gazprom im Jahr 2021 10,39 Milliarden Kubikmeter Gas über die Pipeline Power of Siberia nach China. Zum Vergleich: Im Jahr 2020 belief sich die Liefermenge auf lediglich 4,1 Milliarden Kubikmeter Gas.
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Wij ontvangen nog maar 25% van normaal en Rusland verdient daar 2,5x meer mee dan wat het normaal voor 100% verdiende.
Dus nee, die sancties werken inderdaad voor geen ene mieter.
Donderdag maar eens zien of Gazprom die Nordstream weer opstart. Ze hebben zich in ieder geval al beroepen op force majeure, dus de verwachtingen liggen niet heel hoog op dat er weer gas gaat stromen door die pijp.
Ik verwacht voor het weekend nog redelijk wat paniek en dan met name in Duitsland.
Tegen oktober gaat de gaskraan in Groningen gewoon weer open om onze oosterburen van gas te voorzien. En dat voor een lagere prijs dan wat wij er zelf voor betalen.
Nee de sancties werken echt prima. Laat je nakijken vent
Verder is het leven meer dan gas en olie alleen; als je straks niet aan je electronica kunt komen, ga je dat ook keihard merken aan de meest basale dingen in het leven. Maar het duurt allemaal eventjes voordat die kleine dingetjes zichtbaar worden.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:03 schreef YStec het volgende:
[..]
Sancties zijn niet direct zichtbaar en zijn er voor de lange(re) termijn.
Stel je voor dat je werkt, en vervolgens ontslagen wordt. Je zoekt werkt, maar je wordt nergens aangenomen. De eerste paar maanden overleef je wel, dankzij je spaarrekening, en aanpassingen aan je uitgavepatroon. Op een gegeven moment is je spaargeld op. Nog steeds geen inkomstenbron... Je gaat vragen aan familie en vrienden. Daar overleef je het een tijdje mee. Nog steeds geen inkomstenbron. Je hebt geld nodig, dus ga je bij anderen lenen. Op een gegeven moment kun je niet meer lenen en maak je nog meer aanpassingen aan je leven. Misschien ga je kleiner wonen, misschien ga je je spullen verkopen. Daar overleef je het weer een tijdje mee. Je gaat bij je ouders inwonen. Op een gegeven moment is dat ook klaar. Je probeert nog wat, maar op een gegeven moment is het gewoon op en kun je niet meer aan geld komen. Je overleeft het in Nederland met uitkeringen, maar die luxe heeft niet iedereen. En met die uitkering leef je natuurlijk minimaal...
Je hebt al maanden geen salaris ontvangen, maar je hebt het alsnog maanden uitgehouden zonder dat het echt pijnlijk werd.
Dat zijn sancties: ze doen pijn na een tijdje, want het duurt wel even voordat het land door al zijn opties is.
Sancties hebben verder ook langetermijngevolgen: denk aan brain drain en het vertrek van buitenlandse investeringen. In geval van Rusland geldt bijvoorbeeld ook dat de EU zich minder afhankelijk maakt van Rusland, iets dat achteraf moeilijk terug te draaien is en Rusland dus gewoon een markt kwijt is.
wat jij hier nu verkondigd is precies hoe de russen het voorstellen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Wij ontvangen nog maar 25% van normaal en Rusland verdient daar 2,5x meer mee dan wat het normaal voor 100% verdiende.
Donderdag maar eens zien of Gazprom die Nordstream weer opstart. Ze hebben zich in ieder geval al beroepen op force majeure, dus de verwachtingen liggen niet heel hoog op dat er weer gas gaat stromen door die pijp.
Ik verwacht voor het weekend nog redelijk wat paniek en dan met name in Duitsland.
Tegen oktober gaat de gaskraan in Groningen gewoon weer open om onze oosterburen van gas te voorzien. En dat voor een lagere prijs dan wat wij er zelf voor betalen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op de langere tijd lijkt het mij voor Rusland niet slecht om nu minder gas te gaan leveren aan Europa. Zo houd je zelf meer over voor de ontwikkeling van je eigen industrie straks.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:41 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Power of Siberia is ongeveer even groot als Nord Stream 1 en is de enige pijpleiding die naar China loopt. Hoeveel lopen er ook alweer van Rusland naar Europa? Ah ja, Nord Stream 1, Nord Stream 2, Druzha, Sojoez, Yamal, Turkstream en Blue Stream. Die maximale (!) jaarlijkse 60 miljard kuub voor China zal lekker compenseren voor de 155 miljard kuub Russisch gas die jaarlijks in Europa wordt verstookt
Dat zei een rus ambassadeur gisteren ook.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Op de langere tijd lijkt het mij voor Rusland niet slecht om nu minder gas te gaan leveren aan Europa. Zo houd je zelf meer over voor de ontwikkeling van je eigen industrie straks.
lolquote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Op de langere tijd lijkt het mij voor Rusland niet slecht om nu minder gas te gaan leveren aan Europa. Zo houd je zelf meer over voor de ontwikkeling van je eigen industrie straks.
Dat geldt voor normale landen, maar de Russen maken er overal zo'n bende van dat wanneer ze het zelf gebruiken om zaken te produceren de gasproductie verlies oplevert, terwijl ze winst maken met de export ervan. Heeft een artikel over gestaan in ik dacht de Economist, ik zal eens kijken of ik dat nog kan opsnorren.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Op de langere tijd lijkt mij voor Rusland niet slecht om nu minder gas te gaan leveren aan Europa. Zo houd je zelf meer over voor de ontwikkeling van je eigen industrie straks.
Oh, dan ken jij vosss nog nietquote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:42 schreef koemleit het volgende:
ik had jouw reactie weleens willen zien als er geen sancties waren gekomen, en wij vrolijken gas en olie bleven importeren, dan was je het daar vast ook niet mee eens geweest
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Worden al een tijd niet meer gemaakt, hé?quote:
er zijn er nog genoegquote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Worden al een tijd niet meer gemaakt, hé?
https://www.csis.org/anal(...)ange-rockets-ukrainequote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:42 schreef sp3c het volgende:
dit is wat HIMARS interessant maakt
het kan met een relatief simpel en altijd beschikbaar toestel als de Hercules inrollen en 24 uur later overal ter wereld iemand zijn dag compleet verpesten
niet omdat het op de grond high mobile is want met wielen plak je eigenlijk gewoon aan het asfalt
dat is voor Oekraine niet zo heel boeiend, die willen ze gewoon in een bos verstoppen en af en toe naar een opening rollen om zoveel mogelijk raketten weg te schieten, dan heb je meer aan m270 (die ze ook krijgen dus focus vooral op himars)
Zeker, maar betekent dat je aan mag kloppen bij de VS. Die hebben er nog 1000en.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn er nog genoeg
daarnaast kun je gewoon weer beginnen als er vraag naar is
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:42 schreef koemleit het volgende:
[..]
wat jij hier nu verkondigd is precies hoe de russen het voorstellen.
Ze verdienen nu inderdaad meer aan het gas, maar dat wordt natuurlijk veel minder... of denk jij dat China de hoofdprijs blijft betalen als Rusland vrijwel al z'n afnemers kwijt is.
De aankomende jaren wordt het echt kommer en kwel voor de Russen, die gaan economisch zo'n klappen krijgen.
En ja wij worden er ook niet rijker op, maar ik denk dat dit de enige juiste manier is.
Wij betalen met onze portemonnee, maar gelukkig niet met mensenlevens.Voor wat betreft die spoiler, ow jawel hoor, daar was ik het gewoon mee eens geweest.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben namelijk een egoïst en hoe kut het ook is voor alle mensen die op wat voor manier dan ook betrokken zijn bij die oorlog baal ik als een stekker dat mijn leven hier substantieel duurder wordt door al die sancties.![]()
Rusland gaat Europa als klant verliezen en wij zijn de enige die zo gestoord zijn 10x zo veel voor gas en olie te betalen dan een India of China. En Rusland wordt natuurlijk (nog meer dan het al is) het hoertje van China en een serieuze wereldspeler gaat het dus al helemaal nooit meer worden. Langzaam maar zeker wordt het uitgezogen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is geen goed nieuws show, en ook niet de shit show die jij er in wil zien.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:06 schreef UncleScorp het volgende:
Jep genoeg realiteit ... terug naar de goed-nieuws-show![]()
Maar dat staat toch al te gebeuren, hoe is dat nog af te wenden?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
De sancties doen hun werk wel alleen op korte termijn kan Rusland een hoop compenseren dankzij die verhoogde gasprijs. Echter is dat positieve effect ook maar beperkt tot het binnenland want al het goede Westerse spul kunnen ze niet meer kopen. Rusland gaat stap voor stap (nog meer) verpauperen en hoogstwaarschijnlijk de voetveeg van China worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Tja, vooralsnog gaat het giga goed met de economie en is personeel waar dan ook niet aan te slepen. Als die oorlog in Oekraine/Rusland voor 10% krimp zorgt doet het ons dus nog een gunst ook!quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:08 schreef Za het volgende:
[..]
Maar dat staat toch al te gebeuren, hoe is dat nog af te wenden?
Het was nooit voor de hand liggend dat de sancties de oorlog snel ging stoppen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is geen goed nieuws show, en ook niet de shit show die jij er in wil zien.
De waarheid ligt, zoals vrijwel altijd, in het midden.
Dat is een privilege enkel aan de VS gegund ?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:12 schreef ExTec het volgende:
Voordeel is wel dat die landen militair totaal geen vuist meer kunnen maken.
Wat is de bron voor deze claim, lees het namelijk nergens terug.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:04 schreef ExTec het volgende:
Over de rus economie en DiE SaNcTiEs DiE mAaR nIeT wErKeN:
[ twitter ]
Dat zie je mij nergens zeggen, hé.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:13 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Dat is een privilege enkel aan de VS gegund ?
Nee zeg ik ook niet ... maar het komt er wel op neer ...quote:
quote:
Velen met jou hoor, alleen ben jij er eerlijk en duidelijk over.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Voor wat betreft die spoiler, ow jawel hoor, daar was ik het gewoon mee eens geweest.
Ik ben namelijk een egoïst en hoe kut het ook is voor alle mensen die op wat voor manier dan ook betrokken zijn bij die oorlog baal ik als een stekker dat mijn leven hier substantieel duurder wordt door al die sancties.
Wat wil je dat er gezegd wordt over de VS?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:14 schreef UncleScorp het volgende:
Niemand die hier de VS aankaart ... allemaal Europa dit, Rusland dat, China dit ... en de VS stond erbij, keek ernaar en lachte in het vuistje ?
ja niks mis mee hoor, Nederland moet ze ook halen wmbquote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zeker, maar betekent dat je aan mag kloppen bij de VS. Die hebben er nog 1000en.
En ik denk niet dat ze de productie lijn weer opzetten voor minder dan 1000 oid.
Maar detail, dat geef ik toe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |