Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.quote:
Ik kwam vroeger bij een studentenflat over de vloer waar de kachel op 25 stond en het raam maximaal open voor ventilatie, als er een plafond komt op energiekosten gaan dit soort taferelen meer gebeuren mobiele airco’s de hele zomer aan en dat soort ongeinquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:34 schreef Galvez het volgende:
Invoeren van maximumbedrag op energierekening gaat natuurlijk nergens over.
Want wie betaalt dat?
Gratis geld bestaat niet, als overheid dit compenseert gaan de geldpersen gewoon nog wat harder draaien, en stijgt de inflatie nog meer.
Prijzen zullen nooit dalen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:37 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.
Als we dadelijk in een recessie raken, zullen toch best wel wat mensen hun baan verliezen. Dan gaat je inkomen al rap enkele tientallen procenten achteruit.
Ik zie energieprijzen en prijzen voor levensmiddelen niet snel met tientallen procenten dalen.
Dan heb je wel (te) hoge vaste lasten lijkt me.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Als je ziet wat er netto overblijft van 2* modaal is dat geen vetpot.
Zeker na aftrek van alle lasten blijft er weinig over voor "leuke dingen".
En helemaal met deze stijgende prijzen.
Dan zul je iets moeten doen aan de lastenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Zo staat het niet expliciet in de OP. Er staat wat iemand met 2x modaal extra kwijt is nu.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je een stijging van 200 euro niet kan opvangen met 2x modaal gaat er in de basis al iets gruwelijks fout
Lage inkomens is een ander verhaal natuurlijk
Dan hebben ze in het verleden vaker gedaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Prijzen zullen nooit dalen.
En de energiebedrijven en supermarkten zullen nog steeds miljoenen winst maken.
Doen die mensen dat? Wat een gaaf landquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:32 schreef Galvez het volgende:
Wat een gaaf land.
Maar dit komt natuurlijk ook wel door die eeuwige consumptie-drang.
Het gevoel steeds maar meer te moeten willen.
Ik ken zoveel mensen die zodra ze een een iets beter betaalde baan krijgen, gelijk gaan kijken naar een duurder huis en/of duurdere auto. Die zitten qua maandlasten bijna altijd gelijk aan maximum, dan wordt het lastig tegenslagen op te vangen natuurlijk.
Dit begrijp ik ook echt niet, hier 1,5x modaal en gaat nog steeds prima.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je een stijging van 200 euro niet kan opvangen met 2x modaal gaat er in de basis al iets gruwelijks fout
Dat ligt er nogal aan hoe elastisch die prijzen/producten zijn. Als men massaal niet meer koopt omdat het te duur is dan gaan die prijzen gewoon weer naar benedenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:37 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.
Als we dadelijk in een recessie raken, zullen toch best wel wat mensen hun baan verliezen. Dan gaat je inkomen al rap enkele tientallen procenten achteruit.
Ik zie energieprijzen en prijzen voor levensmiddelen niet snel met tientallen procenten dalen.
Antwoord op je 1e vraag:quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar los daarvan, het kabinet moet toch wel een keer in actie komen?
Of vinden we het acceptabel dat 1 op de 3 huishoudens niet rond kan komen?
Niet belangrijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
In actie komen tegen wat? Dat mensen boven hun stand leven en alle eindjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen omdat ze een te groot huis hebben, te dure auto en op vakantie willen? En daardoor nu in de problemen komen omdat ze een maximale hypotheek nodig hebben?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Een tijdje terug heb ik een poging gedaan om een topic op te zetten om bedrijven te ontmaskeren die diensten en producten vele malen duurder maken terwijl ze al enorme winsten boeken. ABN Amro was toen het voorbeeld. Later kwam ik het volgende tegen, dat de winsten in de VS het hoogst zijn in 50 jaar. Van een serieuze bron.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Prijzen zullen nooit dalen.
En de energiebedrijven en supermarkten zullen nog steeds miljoenen winst maken.
Aan wie?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef jefysteen het volgende:
Rutte had laatst nog 500 euro extra toeslag beloofd aan de armen. Als hij daarbovenop is nog is 1000 euro cadeau geeft komt het goed.
Even kijken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat was de kamer. Rutte wil dat heel verstandig niet want meer gratis geld = meer inflatie = meer problemenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef jefysteen het volgende:
Rutte had laatst nog 500 euro extra toeslag beloofd aan de armen. Als hij daarbovenop is nog is 1000 euro cadeau geeft komt het goed.
Lol, hier ook hoor.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
2 X bruto 3.100 = 5.000 netto
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Blijft over 2.400. Is best aardig toch?
Werken jullie allebei full time?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Lol, hier ook hoor.
1,5x modaal, en we houden elke maand tussen de 1000 en 1500 euro over, hier hoeven we niet eens ons best voor te doen!
Probleem is dat de prijzen in korte tijd enorm gestegen zijn en het niet vaststaat dat de prijzen ook zo hoog blijven. Het kabinet kan de portemonnee wel een derde (!) keer trekken alleen we weten niet hoe het er volgend jaar uitzietquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Iedereen die een laag inkomen heeft of die nou wel of niet werkt veranderd daar niks aan. Jij hebt het volgens mij over de menschen die vol op,quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:52 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Aan wie?
Ik vind dat mensen die werken, met een laag loon, hierin voorrang horen te krijgen.
Werk je niet, omdat je simpelweg niet wil werken (er zijn zat banen nu, dus dat is geen excuus), dan verdien je imo geen extra ondersteuning, dan zoek je het zelf maar uit...
Partner bijna fulltime (op 2 uur na) en ik parttime (20 uur).quote:
Wat zou er veranderen met kids? Niet veel gok ik. Opvangkosten kan wel hoog op lopen...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:15 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Partner bijna fulltime (op 2 uur na) en ik parttime (20 uur).
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat we geen kinderen hebben (en ontvangen dan ook geen kinderbijslag, of welke toeslag dan ook)
Nu nog een keer met twee kinderen op de opvangquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Huh? De vraag is opeens veel groter?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan hebben ze in het verleden vaker gedaan.
De prijsstijgingen hebben deels te maken met grote vraag
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:19 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Wat zou er veranderen met kids? Niet veel gok ik.
We hebben allerlei instituten die sturen op een inflatie van 3%, maar nu we al maanden rond de 10 zitten doen we niks?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
In actie komen tegen wat? Dat mensen boven hun stand leven en alle eindjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen omdat ze een te groot huis hebben, te dure auto en op vakantie willen? En daardoor nu in de problemen komen omdat ze een maximale hypotheek nodig hebben?
Lagere lonen moeten gecompenseerd worden , hier moet goed naar gekeken worden, de grotere verdieners hebben het vooral aan zichzelf te danken
Bijvoorbeeld:
1 van de managers op mijn werk zat al te denken om de 2de auto eruit te doen omdat ze de woonlasten niet meer kunnen betalen, dan heb je het gewoon fout gedaan en heb je boven je stand een huis gekocht, gespeculeerd en verloren
Leuk maar niet haalbaar, we hebben al een begrotingstekort dat zal alleen maar erger worden en op de lange termijn verkopen we ons kontje aan China omdat we geen geld meer hebbenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We hebben allerlei instituten die sturen op een inflatie van 3%, maar nu we al maanden rond de 10 zitten doen we niks?
Verlaag de energiebelasting, desnoods doe je het zoals in Spanje, verlaag het btw tarief, verlaag de belasting schijven etc
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.
Krijgen we 1300¤ van terug, dus 1400¤ per maand netto kosten. Toch iets om rekening mee te houden
Je mag je kids ook bij ons thuis achterlaten. Per maand kost het je 700 euro. Helft van de prijs dus. Luiers/eten kosten etc is voor ons. Wij hebben ook 2 kids thuis. We zijn echter wel altijd thuis dus kinderopvang is niet nodig voor ons.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.
Krijgen we 1300¤ van terug, dus 1400¤ per maand netto kosten. Toch iets om rekening mee te houden
Afhankelijk van je inkomen krijg je wel meer of minder terug, maar als je als gezin 2x of 3x modaal verdient dan wordt dat vlot minder.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:24 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.
Wij hebben 2 kids en sparen per maand 500 euro. We komen rond met een uitkering. Kids zijn gewoon thuis kinderopvang is niet nodig...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Afhankelijk van je inkomen krijg je wel meer of minder terug, maar als je als gezin 2x of 3x modaal verdient dan wordt dat vlot minder.
Maar voor ons betekent het idd flink minder sparen op het moment.
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:34 schreef Galvez het volgende:
Invoeren van maximumbedrag op energierekening gaat natuurlijk nergens over.
Want wie betaalt dat?
Gratis geld bestaat niet, als overheid dit compenseert gaan de geldpersen gewoon nog wat harder draaien, en stijgt de inflatie nog meer.
In het bedrijfsleven klotsen de miljardenwinsten al decennialang tegen de plinten terwijl de gewone burger zijn welvaart sinds de jaren '70 niet significant heeft zien stijgen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:52 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Een tijdje terug heb ik een poging gedaan om een topic op te zetten om bedrijven te ontmaskeren die diensten en producten vele malen duurder maken terwijl ze al enorme winsten boeken. ABN Amro was toen het voorbeeld. Later kwam ik het volgende tegen, dat de winsten in de VS het hoogst zijn in 50 jaar. Van een serieuze bron.
https://www.bloomberg.com(...)n-profits-since-1950
Mij bekruipt dan het gevoel dat we beflikkert worden en dat ga je denk ik alleen tegen door het zichtbaar te maken.
Dat topic kan ik niet eens meer vinden trouwens. De algemene opvatting was dacht ik dat het wel terecht was dat ABN recordwinsten maakten en tegelijkertijd de diensten met tientallen procenten duurder maakten.
Sjezus.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Voor 1400 wil ik ook wel 12 dagen per maand op 2 kinderen passen dat is gen opvang meer maar oplichting.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is een lastige, want zoals eerder gebleken zijn ze zo vertrokken naar een ander land als je met zulke wetgeving komt. Dus dat zou je minstens Europees moeten regelen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven klotsen de miljardenwinsten al decennialang tegen de plinten terwijl de gewone burger zijn welvaart sinds de jaren '70 niet significant heeft zien stijgen.
Shell heeft alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 9 miljard euro winst gemaakt, ik ben benieuwd hoeveel dat in de overige kwartalen gaat zijn. Ik heb een voorgevoel dat dat wel eens een veelvoud van 9 miljard kan gaan zijn. Zelfs politici en kartelwaakhonden kunnen inmiddels niet meer ontkennen dat ze het sterke vermoeden hebben dat de oliemaatschappijen de compensatie op de brandstofprijs voor de burger in eigen zak gestoken hebben.
Ik vind het aanpakken van Russische oligarchen meer dan terecht, maar wanneer gaan we datzelfde eens met onze eigen oligarchen doen?
Tja, begin een opvang, er zijn flinke tekortenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:37 schreef vipergts het volgende:
[..]
Voor 1400 wil ik ook wel 12 dagen per maand op 2 kinderen passen dat is gen opvang meer maar oplichting.
Ja, en zaken als roken. Dat zijn zeker dingen die je als eerste kunt schrappen als je écht in de problemen komt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:39 schreef Fisherman het volgende:
Het gaat vooral om wat je overhoudt na vaste lasten inclusief boodschappen. Ik denk dat als je na vaste lasten en boodschappen 2500 euro of meer overhoudt, je comfortabel genoeg kan leven.
Volgens mij komen er dan hele volksstammen eerder in de problemen, voordat je zelf aan de beurt bent. Tegen die tijd is er wel wat geregeld door de overheid.
Overigens hebben veel mensen die nu in de problemen komen nog steeds een auto. Laten ze die maar verkopen ipv steun proberen te vangen.
Goed plan, en dan komt uiteindelijk die recessie een keer en heeft de overheid het geld niet meer om alle sociale voorzieningen te blijven financieren, en dan is het ook weer janken na alle massa-ontslagen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?
Klaaaaaaar.
Voor een deel wel in de post-lockdown tijd en ook tekorten aan personeelquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Huh? De vraag is opeens veel groter?
Accijnzen op fossiele brandstoffen moeten juist veel hoger. Ten eerste drijft dat mensen uit vervuilende auto's. Ten tweede kunnen ze dat geld goed gebruiken om eerste levensbehoeften goedkoper te maken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?
Klaaaaaaar.
Ja joh. En hoe kom je dan op je werk als je de auto daar voor nodog hebt?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:39 schreef Fisherman het volgende:
Het gaat vooral om wat je overhoudt na vaste lasten inclusief boodschappen. Ik denk dat als je na vaste lasten en boodschappen 2500 euro of meer overhoudt, je comfortabel genoeg kan leven.
Volgens mij komen er dan hele volksstammen eerder in de problemen, voordat je zelf aan de beurt bent. Tegen die tijd is er wel wat geregeld door de overheid.
Overigens hebben veel mensen die nu in de problemen komen nog steeds een auto. Laten ze die maar verkopen ipv steun proberen te vangen.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Accijnzen op fossiele brandstoffen moeten juist veel hoger. Ten eerste drijft dat mensen uit vervuilende auto's. Ten tweede kunnen ze dat geld goed gebruiken om eerste levensbehoeften goedkoper te maken.
Als je een auto nodig hebt voor je werk ben je verkeerd bezig. We hebben 2 auto's, waarvan 1 elektrisch en dat is gewoon luxe. Beide niet nodig om op het werk te komen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja joh. En hoe kom je dan op je werk als je de auto daar voor nodog hebt?
En offtopic. Dat een auto je heel veel geld kost in de maand is ook onzin.
Een beetje auto kost je al gauw 400 tot 500 euro per maand hoor, als je alle kosten eerlijk meerekent.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:47 schreef Toine51 het volgende:
En offtopic. Dat een auto je heel veel geld kost in de maand is ook onzin.
Die mensen moeten helemaal geen auto meer gaan rijden. Het is geen recht om een auto te mogen bezitten. Overigens is 90 procent van de nieuwe auto's niet eens echt bezit, want dat zijn sneue leasers of mensen die een auto financieren.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:49 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Tuurlijk knul.
Iedereen doet zijn "vuile" benzineauto weg, krijgt er geen drol voor terug door hoge brandstofprijzen, en trekt ff 40k van de bank voor een EV....
Waar leef jij?
Ik denk dat je lult, dat zou betekenen dat jullie minimaal 200.000¤ of meer aan huishoudinkomen hebben. Volgens deze tabel kan het uberhaupt al niet, tenzij je een walgelijk dure opvang hebt. Dat is dan idd oplichting.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet IEDEREEN kan dat he?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:49 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je een auto nodig hebt voor je werk ben je verkeerd bezig. We hebben 2 auto's, waarvan 1 elektrisch en dat is gewoon luxe. Beide niet nodig om op het werk te komen.
Volledig elektrisch moet je echt niet aan beginnen. Dat is heel erg veel duurder dan gas.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:51 schreef Bocaj het volgende:
Is Gas nog steeds 1e keus voor verwarmen met deze prijzen? (Kan electrisch al interessant worden voor vooral najaar/voorjaar? of ook winter al?)
Of misschien de cv overal op 17/18 (ivm voorkomen vocht in huis) en de rest met infrarood in de tv/zithoek?
Het lijkt haast alsof je dure benzine aan het verstoken bent....
Zo he! Jij kent ook écht iedereen in NL he?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Die mensen moeten helemaal geen auto meer gaan rijden. Het is geen recht om een auto te mogen bezitten. Overigens is 90 procent van de nieuwe auto's niet eens echt bezit, want dat zijn sneue leasers of mensen die een auto financieren.
Wat eten jullie volgende week dinsdag?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
30 euro per maand aan eten meer? Bedoelde ze per week? Want dan klopt het wel.
Wij kopen meestal, als het saaiste gezin van Nederland, meestal hetzelfde iedere week qua samenstelling eten/drinken etc.
Sinds begin 2022 (of eind 2021) is de wekelijkse boodschappen rekening gegaan van rond de 90 naar 110 a 120.
Kopen toch echt niks bijzonders.
Heel de week water en brood, beetje met de tijd mee gaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat eten jullie volgende week dinsdag?
Ongetwijfeld iets met rijst.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat eten jullie volgende week dinsdag?
Linkse extinction rebellion activist gespot!quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef Fisherman het volgende:
Die mensen moeten helemaal geen auto meer gaan rijden. Het is geen recht om een auto te mogen bezitten.
Ik vind salarissen niet eens het grootste probleem, maar de belastingdruk op inkomen is belachelijk in dit land. Je wordt gewoon gestraft in dit land zodra je ook meer iets meer verdient dan modaal. Krijg je een keer wat extra gaat meteen 50% naar de staat.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef ArnosL het volgende:
Typisch weer, het wordt meteen op eigen verantwoordelijkheid gegooid. Dat is het dit keer echt niet.
De energieprijzen, boodschappen en brandstofprijzen zijn dermate veel duurder geworden dat het simpelweg niet meer op te vangen is. Collega van me ging van ¤160 naar ¤400 per maand voor energie. Een kuub gas is ¤2 duurder geworden in een jaar tijd. Dat heeft simpelweg enorme impact.
Het wordt echt tijd dat salarissen flink omhoog gaan om dit te compenseren. Het kan anders nog wel eens een hele nare tijd gaan worden.
Nee, ze zei dat ze 1000 tot 1500 euro p/m overhoud, dat is heel iets andersquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:24 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.
Je weet niet waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
De prijzen stijgen een beetje en daardoor komt een derde van alle huishoudens in de problemen?
Nou komt dat mismanagement van huishoudens aan het licht. Ja, en al die figuren die boven hun stand leven om er bij te horen.
KLB / Schoodbappen beginnen prijzig te worden...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
30 euro per maand aan eten meer? Bedoelde ze per week? Want dan klopt het wel.
Wij kopen meestal, als het saaiste gezin van Nederland, meestal hetzelfde iedere week qua samenstelling eten/drinken etc.
Sinds begin 2022 (of eind 2021) is de wekelijkse boodschappen rekening gegaan van rond de 90 naar 110 a 120.
Kopen toch echt niks bijzonders.
Met brandstof erbij idd. Maar alleen verz, mrb, afschrijving? Dan rij je te duur idd.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een beetje auto kost je al gauw 400 tot 500 euro per maand hoor, als je alle kosten eerlijk meerekent.
Dat is gewoon een behoorlijk aandeel van het maandelijkse inkomen voor de meeste mensen.
In scandinavie ligt die belastingdruk nog hoger. Ik vind dat niet erg, zolang er goede dingen met het geld gedaan wordt. En dat is wat 12 jaar Rutte niet heeft gedaan. De overheid is alleen maar bezig met korte termijn brandjes blussen door eigen onkunde. Het is een chaos to be honest.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:57 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ik vind salarissen niet eens het grootste probleem, maar de belastingdruk op inkomen is belachelijk in dit land. Je wordt gewoon gestraft in dit land zodra je ook meer iets meer verdient dan modaal. Krijg je een keer wat extra gaat meteen 50% naar de staat.
Klopt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Goed plan, en dan komt uiteindelijk die recessie een keer en heeft de overheid het geld niet meer om alle sociale voorzieningen te blijven financieren, en dan is het ook weer janken na alle massa-ontslagen.
Je mag het narekenen, verzamelinkomen is geloof ik rond de 115k, en de opvang kost give or take 9 euro per uur. Is niet verschrikkelijk duur hoor, zit bijvoorbeeld ook warm eten bij enzo.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik denk dat je lult, dat zou betekenen dat jullie minimaal 200.000¤ of meer aan huishoudinkomen hebben. Volgens deze tabel kan het uberhaupt al niet, tenzij je een walgelijk dure opvang hebt. Dat is dan idd oplichting.
https://www.rijksoverheid(...)eropvangtoeslag-2022
Iedereen weet dat je met een hoog inkomen een au-pair neemt. Die kosten +- ¤800 per maand.
Er zal ongetwijfeld mismanagement zijn, maar ga nou niet lopen bagatelliseren dat de prijzen van ALLES door het dak zijn geschoten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
De prijzen stijgen een beetje en daardoor komt een derde van alle huishoudens in de problemen?
Nou komt dat mismanagement van huishoudens aan het licht. Ja, en al die figuren die boven hun stand leven om er bij te horen.
Voor een alleenstaande wordt dit sommetje wel anders.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Schandalige reactie wel. Ja, er zal best een percentage zijn die boven hun stand leeft en nu in de problemen komt. Maar er zijn heel veel gezinnen in Nederland die elke maand een paar honderd euro hebben voor boodschappen en niet omdat ze in een dikke Lamborghini rijden. Wanneer binnen een jaar je kosten opeens honderden euro's per maand hoger worden dan kom je gewoon zwaar in de problemen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
Dan zou je 67,5% dienen terug te krijgen en niet minder dan de helft zoals jij aangeeft.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je mag het narekenen, verzamelinkomen is geloof ik rond de 115k, en de opvang kost give or take 9 euro per uur. Is niet verschrikkelijk duur hoor, zit bijvoorbeeld ook warm eten bij enzo.
Au-pair zou kunnen, al is ons huis daar eigenlijk net te klein voor (dan zou ik bijvoorbeeld al twee badkamers willen). Plus ik hoef niet zonodig een vreemde in mijn huis.
Goeie 2de hands hoeft niet meer dan 250 te kostenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een beetje auto kost je al gauw 400 tot 500 euro per maand hoor, als je alle kosten eerlijk meerekent.
Dat is gewoon een behoorlijk aandeel van het maandelijkse inkomen voor de meeste mensen.
Gaat niet gebeuren. Eerder een Sri Lankaatje.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Klopt.
Snijdt de overheid maar een keer in zn eigen vlees. Minder ambtenaren en ook minder naar asielzoekers.
Zie de ruimte, denk in oplossingen.
Deels klopt dat, ja. Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:00 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt.
Dit dus.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Lol, hier ook hoor.
1,5x modaal, en we houden elke maand tussen de 1000 en 1500 euro over, hier hoeven we niet eens ons best voor te doen!
Leuk voorbeeld van die Lamborghini maar met om de zoveel tijd een nieuwe telefoon, tablet, grote TV, dure abonnementen etc etc lopen de uitgaven ook gewoon hard op. Mensen zijn ook niet meer gewend om een stapje terug te doen denk ik.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:02 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Schandalige reactie wel. Ja, er zal best een percentage zijn die boven hun stand leeft en nu in de problemen komt. Maar er zijn heel veel gezinnen in Nederland die elke maand een paar honderd euro hebben voor boodschappen en niet omdat ze in een dikke Lamborghini rijden. Wanneer binnen een jaar je kosten opeens honderden euro's per maand hoger worden dan kom je gewoon zwaar in de problemen.
Landen waar je geheel gratis kunt studeren zijn:quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:00 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
In scandinavie ligt die belastingdruk nog hoger. Ik vind dat niet erg, zolang er goede dingen met het geld gedaan wordt. En dat is wat 12 jaar Rutte niet heeft gedaan. De overheid is alleen maar bezig met korte termijn brandjes blussen door eigen onkunde. Het is een chaos to be honest.
Ja fantastisch. Maar je kunt je afvragen in hoeverre het 'beschaafd' is als je als land iemand die 1,5 modaal verdiend quasi verplicht saai te leven. Zeker in een land die zichzelf nog steeds wil verkopen als: 'hier kun je kansen grijpen en je potentie benutten'.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:45 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Dit begrijp ik ook echt niet, hier 1,5x modaal en gaat nog steeds prima.
Als je uitgave patroon een beetje normaal is, dan hoeft er niets aan de hand te zijn.
Sommige mensen geven graag gelijk elke cent wat er binnenkomt (het gras moet groener zijn dan die van de buren), alleen in zo'n situatie kan ik me voorstellen dat je jezelf financieel in de problemen helpt.
Misschien saai, maar wij kopen alleen wat we nodig hebben, en soms natuurlijk ook dingen die gewoon leuk zijn, maar niets overmatig. We hoeven ons uitgave patroon niet eens aan te passen aan de huidige economische situatie, want we waren al financieel bewust bezig.
Sommige modaal-verdieners zullen zich echter wél iets aan moeten passen, en dat is kennelijk vrij moeilijk.
Ik weet in elk geval uit eigen ervaring dat je totaal niet in de financiële problemen hoeft te komen, met een modaal inkomen. Deze mensen hebben gewoon een gat in hun hand, simpel...
Gratis? Dat wordt ook niet met belastinggeld betaald?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:06 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Landen waar je geheel gratis kunt studeren zijn:
Zweden.
Denemarken.
Noorwegen.
Finland.
Tja, scheelt alweer 200 euro per maand voor een student of ouder.
Zo'n uitgavenpatroon lijkt me juist makkelijk om te veranderen en meer geld over te houden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:05 schreef daNpy het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld van die Lamborghini maar met om de zoveel tijd een nieuwe telefoon, tablet, grote TV, dure abonnementen etc etc lopen de uitgaven ook gewoon hard op. Mensen zijn ook niet meer gewend om een stapje terug te doen denk ik.
Mag t hopen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:04 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Eerder een Sri Lankaatje.
Goed idee.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:01 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld mismanagement zijn, maar ga nou niet lopen bagatelliseren dat de prijzen van ALLES door het dak zijn geschoten.
Krijg je daarna ook nog eens van de huurbaas een brief dat omdat alles duurder is geworden, ze 10% meer huur gaan vragen.
Neem je dan mee dat 9,25 boven het maximale uurtarief zit?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:03 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dan zou je 67,5% dienen terug te krijgen en niet minder dan de helft zoals jij aangeeft.
Of je woont nog bij je ouders thuis, of je verdient 4x modaal, waardoor je niet in de gaten hebt hoe zeer de prijzen gestegen zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
Nog genoeg om van af te schrapen inderdaad...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:03 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Tja, iedereen moet tegenwoordig twee auto’s en een bakfiets van 5 ruggen hebben. Maximale hypotheek afgesloten, minimaal twee keer per jaar met het vliegtuig op vakantie. En dan gaan de rente en inflatie ietsjes omhoog en dan hebben we geen geld meer. Goh hoe kan dat nou he
Nee, zoek een goedkopere opvangquote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:07 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Neem je dan mee dat 9,25 boven het maximale uurtarief zit?
Ik reageerde op het feit dat hij aangaf dat je in Scandinavië ook hoge belastingdruk hebt maar dat daar wel verstandige dingen mee worden gedaan. Je ziet ook daadwerkelijk terug waarom je veel belasting aan het betalen ben. Dat ben ik in Nederland een beetje verloren. Ik heb het idee dat ik alleen maar betaal en vrij weinig krijg.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:07 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gratis? Dat wordt ook niet met belastinggeld betaald?
Sommige mensen leven daadwerkelijk, Koos.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit dus.
1,5 keer modaal en houd met twee m'n vingers in zo'n bedrag over, zelfs als ik een incidentele grote uitgave moet doen (deze maand bijvoorbeeld nieuwe bank gekocht).
Snap echt heel goed dat minima het moeilijk hebben, maar als je bovenmodaal verdient, heb je weinig te klagen.
Dat is altijd een optie, maar het is hier wel lekker dat de kinderen al gegeten hebben als we ze om half 6 ophalenquote:
Kan je ze net zo goed in een kindertehuis opbergen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is altijd een optie, maar het is hier wel lekker dat de kinderen al gegeten hebben als we ze om half 6 ophalen
Whehe, ik leef ook echt wel hoor: nieuwe Mercedes CLA 250e hier, en (tot voor corona) elk jaar naar Caribisch gebied op vakantie.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sommige mensen leven daadwerkelijk, Koos.
Avondeten?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is altijd een optie, maar het is hier wel lekker dat de kinderen al gegeten hebben als we ze om half 6 ophalen
Die had er na de vorige verkiezingen al niet meer moeten zitten, maar mensen blijken hardleers. Rutte V is niet ondenkbaar.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mag t hopen.
Rutte zegt vandaag dat hij 'voelt op de helft van de tijd van het premierschap' te zitten.
Maar dat is fout natuurlijk, die vent is als dat blik vergeten zalmragout uit een kerstpakket al 5 jaar over datum.
Lekker, hoor. Neem ruim !quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:11 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Whehe, ik leef ook echt wel hoor: nieuwe Mercedes CLA 250e hier, en (tot voor corona) elk jaar naar Caribisch gebied op vakantie.
En nog steeds houden we meer dan 1000 euro over p/m.
Ja weet je hoe duur dat is??quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:11 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Kan je ze net zo goed in een kindertehuis opbergen.
Er is ook een grote groep waar het gewoon heel goed meegaat. Dat is die overige 2/3. Die stemmen allemaal VVD, wAnT dIe GeVen LaGe bElAsTiNgEnquote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:11 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Die had er na de vorige verkiezingen al niet meer moeten zitten, maar mensen blijken hardleers. Rutte V is niet ondenkbaar.
Dat lukt dan ook.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sommige mensen leven daadwerkelijk, Koos.
En hij zelf wel 2 auto's rijden he...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Linkse extinction rebellion activist gespot!
Deels de rijke bovenlaag maar ook deels de middenklasse, die (naast de onderklasse) ook al kwetsbaar aan het worden is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:13 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Er is ook een grote groep waar het gewoon heel goed meegaat. Dat is die overige 2/3. Die stemmen allemaal VVD, wAnT dIe GeVen LaGe bElAsTiNgEn
Dat zegt weinig. Veel mensen met financiële problemen willen de buitenwereld laten zien hoe goed ze het hebben. Ik kan je bizarre verhalen vertellen......quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat lukt dan ook.
En ik ben daarin zeker niet alleen, gezien hoe afgeladen vol de terrasjes, kroegen en restaurants hier in de stad elke dag zitten.
Apple doet het niet voor niets zo goed. Terwijl voor veel van de kopers een smartphone van 400 euro ook de gewenste dingen zou doen (en dat vind ik nog steeds duur).quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat zegt weinig. Veel mensen met financiële problemen willen de buitenwereld laten zien hoe goed ze het hebben. Ik kan je bizarre verhalen vertellen......
Vertel. Ik ben altijd geïnteresseerd in zulke verhalen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat zegt weinig. Veel mensen met financiële problemen willen de buitenwereld laten zien hoe goed ze het hebben. Ik kan je bizarre verhalen vertellen......
Het wordt steeds erger lijkt t.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:16 schreef theunderdog het volgende:
Maar goed, is dit probleem er niet al jaren?
Veel mensen kunnen dan ook gewoon niet met geld omgaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat moeten de buren daar wel niet van denken...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen dan ook gewoon niet met geld omgaan.
Je kunt ook in een kleine tweedehands auto rijden ipv een dure leasebak.
Etc etc.
Ja, dat is bizar. Ik begrijp ook oprecht niet waarom die marketing het zo goed doet. Nooit begrepen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:19 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Apple doet het niet voor niets zo goed. Terwijl voor veel van de kopers een smartphone van 400 euro ook de gewenste dingen zou doen (en dat vind ik nog steeds duur).
Ja, dat is allemaal wel zo. Maar dan heb je nog niets. Althans: mag toch aannemen dat ook jij een 'haha je kunt niet met geld omgaan. Stik in je problemen!!' ook niet erg constructief vindt?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen dan ook gewoon niet met geld omgaan.
Je kunt ook in een kleine tweedehands auto rijden ipv een dure leasebak.
Etc etc.
Hier een Samsung A32. Doet in feite alles wat je zou kunnen wensen, alleen is het niet iets waar je in het openbaar lekker mee gaat lopen pronken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:21 schreef theunderdog het volgende:
Ik heb al jaren een mobiel van 320 euro. Doet het nog steeds prima. Kan er alles op. Heb wel een asociaal dure PC, maar dat komt omdat ik daar heel veel op moet doen, qua grote bestanden enz.
Laten we beginnen met vermogens zwaarder belasten in ruil voor een ruimhartige verlaging van de belasting op arbeid.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, dat is allemaal wel zo. Maar dan heb je nog niets. Althans: mag toch aannemen dat ook jij een 'haha je kunt niet met geld omgaan. Stik in je problemen!!' ook niet erg constructief vindt?
Dus: wat doen wij eraan? want het is echt een groot probleem. Maatschappelijk ontwrichtend.
Gewoon, mensen die hun problemen ontkennen. Door duur te leven, terwijl ze eigenlijk het geld niet hebben. Zichzelf liever in de schulden werken, dan hulp te gaan zoeken. Is echt heel verdrietig. Als je alleen bent dan kun je er nog bovenop komen, maar als je samen met je gezin naar de knoppen gaat dan is zelfmoord niet ver weg.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:20 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vertel. Ik ben altijd geïnteresseerd in zulke verhalen.
Alsof 20 euro een enorm bedrag is tegenwoordig.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:08 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Of je woont nog bij je ouders thuis, of je verdient 4x modaal, waardoor je niet in de gaten hebt hoe zeer de prijzen gestegen zijn.
Het is ook niet dat je er aan ontkomt, bij normaal boodschappen doen ben je zeker al 20 euro meer kwijt dan een jaar geleden.
Zelfs als je zuiniger aan gaat doen met allerlei zaken, ben je nog steeds een stuk duurder uit dan een jaar geleden.
Dus dat de prijzen 'een beetje' gestegen zijn, is een zeer kortzichtige opmerking, en pertinent niet juist.
Betaal al jaren welgeteld 0 euro per maand aan m'n smartphone, want werk. Dat helpt ook.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, dat is bizar. Ik begrijp ook oprecht niet waarom die marketing het zo goed doet. Nooit begrepen.
Ik heb al jaren een mobiel van 320 euro. Doet het nog steeds prima. Kan er alles op. Heb wel een asociaal dure PC, maar dat komt omdat ik daar heel veel op moet doen, qua grote bestanden enz.
Die activisten zijn sowieso bijna altijd hypocriet!quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:15 schreef Toine51 het volgende:
[..]
En hij zelf wel 2 auto's rijden he...
Eens !quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laten we beginnen met vermogens zwaarder belasten in ruil voor een ruimhartige verlaging van de belasting op arbeid.
Ja kijk. Jij zal waarschijnlijk geen slachtoffer worden van financiële problematiek. Goed voor je ! ik ook niet.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Betaal al jaren welgeteld 0 euro per maand aan m'n smartphone, want werk. Dat helpt ook.
En dan krijg je je eerste kind, en ga je er zon 1000 euro op achteruit (opvang, minder werken, etc.).quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Lol, hier ook hoor.
In de meeste gevallen 'maak' je een kind. In een gezonde situatie ook nog eens bewust.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:32 schreef wpor het volgende:
[..]
En dan krijg je je eerste kind, en ga je er zon 1000 euro op achteruit (opvang, minder werken, etc.).
Dat werd ons nog niet zo lang geleden ook over bankiers verteld; als die geen exorbitant hoge salarissen en bonussen zouden ontvangen zouden ze allemaal naar het buitenland vertrekken en dat konden we ons niet permitteren omdat het zonder uitzondering allemaal toppers waren. (waarom hun op instorten staande banken met belastinggeld gered moesten worden is me dan ook een raadsel) Alsof die bankiers geen familie, vrienden en sociaal leven hier hebben en hun boeltje pakken zonder met hun ogen te knipperen om naar één of ander corrupt exotisch oord te vertrekken waar je op iedere straathoek beroofd en afgeknald kan worden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is een lastige, want zoals eerder gebleken zijn ze zo vertrokken naar een ander land als je met zulke wetgeving komt. Dus dat zou je minstens Europees moeten regelen.
Minder werken doe ik al (20 uur), en ook in die situatie houden we nog steeds geld over.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:32 schreef wpor het volgende:
[..]
En dan krijg je je eerste kind, en ga je er zon 1000 euro op achteruit (opvang, minder werken, etc.).
In Scandinavië zijn de salarissen dan ook wel een stuk hoger dan in lagelonenland nederlandje. De reden waarom in Nederland zo veel mensen toeslagen hebben is omdat de salarissen veel te laag zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:00 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
In scandinavie ligt die belastingdruk nog hoger. Ik vind dat niet erg, zolang er goede dingen met het geld gedaan wordt. En dat is wat 12 jaar Rutte niet heeft gedaan. De overheid is alleen maar bezig met korte termijn brandjes blussen door eigen onkunde. Het is een chaos to be honest.
Doe jij 1x per maand boodschappen? 20 x 4 á 5, dan hoopt ie lekker op. En dan nog de overige gestegen kosten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:26 schreef laforest het volgende:
[..]
Alsof 20 euro een enorm bedrag is tegenwoordig.
Hoe dom kun je zijn?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Accijnzen op fossiele brandstoffen moeten juist veel hoger. Ten eerste drijft dat mensen uit vervuilende auto's. Ten tweede kunnen ze dat geld goed gebruiken om eerste levensbehoeften goedkoper te maken.
dAn NeMeN zE tOcH eEn BeTeRe BaAn?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe dom kun je zijn?
Dat is nu juist de drijver van de hele inflatie
En juist niet iedereen heeft gem ¤40.000 liggen om zn huis te verbouwen om fossielvrij te worden.
Of snap je dat niet met je ideologie...
Ah, de betweter die perse het laatste woord wil hebben...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:26 schreef laforest het volgende:
[..]
VVD stemmenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Eens !
Echt bizar dat men dat niet allang doet.
Om nog maar te zwijgen over alle huurders.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe dom kun je zijn?
En juist niet iedereen heeft gem ¤40.000 liggen om zn huis te verbouwen om fossielvrij te worden.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
Heb je het bericht of de OP überhaupt wel gelezen?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:26 schreef laforest het volgende:
[..]
nu is dat een hele makkelijke optie en oplossing hiervoor inderdaadquote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
dAn NeMeN zE tOcH eEn BeTeRe BaAn?
daar heb ik ook over nagedacht, echter:quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Betaal al jaren welgeteld 0 euro per maand aan m'n smartphone, want werk. Dat helpt ook.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:37 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Minder werken doe ik al (20 uur), en ook in die situatie houden we nog steeds geld over.
In het geval van 2 kinderen, zouden we wellicht wat minder vast kunnen sparen p/m.
Het minimumloon in Nederland gaat straks in 1x met ruim 40% stijgen. Zo'n stijging hebben we nog nooit eerder gehad.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Lagere lonen moeten gecompenseerd worden , hier moet goed naar gekeken worden, de grotere verdieners hebben het vooral aan zichzelf te danken
Klopt. Maar is wel voor de bevolking een gunstigere uitgave van belastinggeld i.p.v. reïntegratiebureautjes, zinloze stichtingen en fraude in de hand werkende regelingen zoals het pgb.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:07 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gratis? Dat wordt ook niet met belastinggeld betaald?
Zover ik weet gebeurt dat niet.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het minimumloon in Nederland gaat straks in 1x met ruim 40% stijgen. Zo'n stijging hebben we nog nooit eerder gehad.
Op zich valt dat nog mee. Maar er is meer collectief geregeld van dat extra belastinggeld, waar je dan van je nettosalaris geen kosten meer aan hebt. Zo krijgen bijvoorbeeld alle kinderen in Zweden op school een fatsoenlijke warme maaltijd als lunch en zijn de meeste publieke voorzieningen niet aan de "efficientie van de markt" overgeleverd. Dan zie je meteen wat het doet als je de collectieve voorzieningen overeind houdt met als doel "zoveel mogelijk nut voor je geld" in plaats van "zo min mogelijk kosten" of winstmaximalisatie. Ik zou graag in Nederland iets meer belasting betalen als daarmee de collectieve voorzieningen fatsoenlijk in stand gehouden kunnen worden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:42 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In Scandinavië zijn de salarissen dan ook wel een stuk hoger dan in lagelonenland nederlandje. De reden waarom in Nederland zo veel mensen toeslagen hebben is omdat de salarissen veel te laag zijn.
Google voor de grap eens op oligarchie.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
Shell heeft alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 9 miljard euro winst gemaakt, ik ben benieuwd hoeveel dat in de overige kwartalen gaat zijn. Ik heb een voorgevoel dat dat wel eens een veelvoud van 9 miljard kan gaan zijn. Zelfs politici en kartelwaakhonden kunnen inmiddels niet meer ontkennen dat ze het sterke vermoeden hebben dat de oliemaatschappijen de compensatie op de brandstofprijs voor de burger in eigen zak gestoken hebben.
Ik vind het aanpakken van Russische oligarchen meer dan terecht, maar wanneer gaan we datzelfde eens met onze eigen oligarchen doen?
Voor een huishouden dat twee keer modaal verdient he. Zo’n huishouden moet dit vrij gemakkelijk kunnen opvangenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:06 schreef FYazz het volgende:
[..]
[..]
Heb je het bericht of de OP überhaupt wel gelezen?
Er worden prijsstijgingen van ¤ 188,- per maand benoemd aan enkel energiekosten en boodschappen.
Dat lees ik niet terug in het bericht eerlijk gezegd. Wel dat het Nibud in de ideale situatie 40-50% als ideaal ziet, maar waar dan opeens die 70% vandaan komt is me een raadsel, want dat volgt niet uit de bedragen die genoemd worden (130 euro voor een alleenstaande bijstandstrekker die ook nog eens in een tochtig huis woont).quote:Nibud waarschuwt dat voor sommige huishoudens de vaste lasten stijgen naar 70% van het inkomen waar dit eerst (en idealiter) tussen de 40 a 50% lag.
Dan gaat het hard inderdaad alleen kickinalfa vond het nu al geen vetpot.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nu nog een keer met twee kinderen op de opvang
Nog even afwachten dus hoe Nederland deze nieuwe richtlijnen in gaat vullen. Een grote stijging in het minimumloon komt er sowieso.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik weet gebeurt dat niet.
https://nos.nl/artikel/2431804-minimumloon-stijgt-maar-gaat-nederland-de-nieuwe-europese-richtlijn-volgen
De directeur van het Nibud is een SP’er.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor een huishouden dat twee keer modaal verdient he. Zo’n huishouden moet dit vrij gemakkelijk kunnen opvangen
[..]
Dat lees ik niet terug in het bericht eerlijk gezegd. Wel dat het Nibud in de ideale situatie 40-50% als ideaal ziet, maar waar dan opeens die 70% vandaan komt is me een raadsel, want dat volgt niet uit de bedragen die genoemd worden (130 euro voor een alleenstaande bijstandstrekker die ook nog eens in een tochtig huis woont).
Er zullen vast mensen in de problemen zitten hoor, maar ik vind eenderde wel een zeer groot aantal. En bij het Nibud moet je op je hoede zijn, want die slaan voortdurend alarm om van alles.
Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik weet gebeurt dat niet.
https://nos.nl/artikel/2431804-minimumloon-stijgt-maar-gaat-nederland-de-nieuwe-europese-richtlijn-volgen
En dan vergeet je nog dat een hoop mensen geen eigen huis heeft (en daardoor ook ver achterblijft bij het opbouwen van kapitaal).quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe dom kun je zijn?
Ik zie dat eerder als een aanbeveling, SP'ers zijn tenminste nog betrokken bij Jan Modaal.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:55 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De directeur van het Nibud is een SP’er.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arjan_Vliegenthart
Je kunt je inderdaad afvragen hoe onafhankelijk deze organisatie is.
Hoezo zag je dit al van mijlenver aankomen? En waar zit het scheef in het beleid?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:57 schreef asco het volgende:
We houden hier ongeveer 5k over per maand na aftrek van alle vast lasten dus er is nog rek.![]()
Maargoed, we werken dan ook beide fulltime en hebben geen kinderen.![]()
Nog 10 jaartjes en dan zijn we klaar.![]()
Maar ik zeg het wel vaker tegen de minder bedeelden, ga de straat op en ik loop mee want er klopt natuurlijk van alles niet aan dit beleid.![]()
Helaas beginnen een hoop mensen nu pas te klagen terwijl je dit alles al van mijlenver zag aankomen.
Ik vind dat aan de top van zo’n organisatie helemaal geen politicus mag staan. Hetzelfde geldt voor de SER(Hamer) en OVV(Dijsselbloem).quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie dat eerder als een aanbeveling, SP'ers zijn tenminste nog betrokken bij Jan Modaal.
Je moet je pas zorgen gaan maken als een VVD'er daar de scepter zwaait.
Nee, niet iedereen heeft ¤40.000 liggen, dat lijkt me logisch.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe dom kun je zijn?
Het maakt weinig uit.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:01 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik vind dat aan de top van zo’n organisatie helemaal geen politicus mag staan. Hetzelfde geldt voor de SER(Hamer) en OVV(Dijsselbloem).
Als je inflatie wilt tegenhouden moeten juist salarissen lager worden en investeringen worden tegengehoudenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:56 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Gelukkig maar.
Zou alleen maar gaan zorgen voor nog meer inflatie als ze straks de vakkenvullers geen slavenloon meer kunnen betalen.
Oplossing: emigreren (heb ik ook gedaan).
Ja dat is opvallend. Zodra je een beetje sociaal denkt en dat opschrijft krijg je al snel te horen: "communisme heeft ook zo goed gewerkt"..quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:50 schreef recursief het volgende:
Wel jammer dat er hier wat clubjes met een beperkt historisch besef zijn die meteen denken dat je een hardcore communist bent als je vindt dat er in Nederland ook wel wat meer belasting in ruil voor goede publieke voorzieningen mag komen. Behalve natuurlijk als die publieke voorziening "asfalt" heet, dan is het opeens wel okay.
Mijn Apple producten gaan anders tot vijf keer langer mee dan niet-Apple producten dus onder de streep ben ik goedkoper uit geweest en heeft het me veel comfort en tijd opgeleverd (die anders verloren zou zijn gegaan aan eeuwig wachten tot programma’s geladen zijn en werk is opgeslagen).quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:19 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Apple doet het niet voor niets zo goed. Terwijl voor veel van de kopers een smartphone van 400 euro ook de gewenste dingen zou doen (en dat vind ik nog steeds duur).
Dat kan zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:16 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Mijn Apple producten gaan anders tot vijf keer langer mee dan niet-Apple producten dus onder de streep ben ik goedkoper uit geweest en heeft het me veel comfort en tijd opgeleverd (die anders verloren zou zijn gegaan aan eeuwig wachten tot programma’s geladen zijn en werk is opgeslagen).
Vanaf welke leeftijd kunnen ze t shirts maken denk je?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tja, begin een opvang, er zijn flinke tekorten. 9euro per kind per uur.
Mooi verhaal hoeveel procent van de 9% inflatie is veroorzaakt door gestegen loonkosten?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je inflatie wilt tegenhouden moeten juist salarissen lager worden en investeringen worden tegengehouden
Dat is absoluut waar. Toch behoudt een iPhone zijn waarde. Kan de mijne nu verkopen en dan hoef ik maar 600 bij te leggen bij wijze van voor een gloednieuwe (zonder abo) of je kunt daarvan een geheel nieuwe Android kopen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan zijn.
Maar als je de keuze hebt tussen je boodschappen en energierekening betalen óf een nieuwe iPhone dan is er niets mis mee om even een knakentelefoon te halen en geen >¤449 uit te geven voor een iPhone.
Dat is budgetteren. Als je prima rondkomt en een spaarrekening hebt die voldoende gevuld is, dan snap ik de keuze voor een iPhone volledig.
In dit onderzoek is het maar een beetje idd maar in veel gevallen is het ook veel en veel meer.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
geen idee, maar de vraag verlagen met gelijk aanbod verlaagd de prijsquote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mooi verhaal hoeveel procent van de 9% inflatie is veroorzaakt door gestegen loonkosten?
¤600? Kijk, daar gaat het al mis. Als je moet kiezen tussen energie, boodschappen of telefoon en je geeft ¤600 uit voor een telefoon dan ben je niet heel slim bezig. Je hebt al een nieuwe iPhone voor ¤450 die ook alle software draait.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:33 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar. Toch behoudt een iPhone zijn waarde. Kan de mijne nu verkopen en dan hoef ik maar 600 bij te leggen
Ik weet het, heb zelf al jaren iPhones.quote:bij wijze van voor een gloednieuwe (zonder abo) of je kunt daarvan een geheel nieuwe Android kopen.
Met partijen als vvd66 en politici als Kaag weet je in ieder geval dat er nooit aan een oplossing gewerkt zal worden.quote:
Als je ervoor zorgt dat particulieren en bedrijven minder gaan investeren of laten we het extreem stellen "investeringen gaan uitstellen". Wat voor goeds doet dat? Volgens mij is dat het allerallerallerlaatste wat we zouden moeten willen. De economie (en de loonslaaf) is gebaat bij een gecontroleerde lichte inflatiequote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
geen idee, maar de vraag verlagen met gelijk aanbod verlaagd de prijs
de vraag verlagen met minder aanbod geeft gelijke prijzen.
Minder geld = minder vraag.
Als je geen inflatie wilt dan haal je geld weg, zodat men minder kan kopen, dit doe je bij zowel bedrijven als particulieren. Dus salaris verlagen en investeringen tegenhouden.
Wat zou de overheid moeten doen?quote:
Per week denk ik? Tikt toch aan bij velen..quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:26 schreef laforest het volgende:
[..]
Ten dele, ja.quote:
Die doen dat uiteraard op afbetaling. Overigens klopt het wel. Heb je minder, dan wil je meer. Heb je genoeg, dan boeit het niet meer zo.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
¤600? Kijk, daar gaat het al mis. Als je moet kiezen tussen energie, boodschappen of telefoon en je geeft ¤600 uit voor een telefoon dan ben je niet heel slim bezig. Je hebt al een nieuwe iPhone voor ¤450 die ook alle software draait.
[..]
Ik weet het, heb zelf al jaren iPhones.
Maar nogmaals: als je keuzes moet maken dan is een telefoon de sluitpost.
En je kan je telefoon alleen voor dat geld verkopen als hij niet stuk is.
Als hij niet stuk is en je hebt ook geen geld voor een nieuwe, dan kan je er beter nog even mee door blijven werken.
Als hij wel stuk is en je hebt geen geld voor een nieuwe, ben je het volle pond kwijt voor een nieuwe en dan kan je beter even een knakentelefoon kopen.
Het punt is dat sommige mensen alles willen, ook als het even niet kan of verstandig is.
Dat zijn vaak mensen met producten op afbetaling en andere schulden en dan kom je vroeg of laat in de fase dat je gaten met gaten blijft vullen en daar kom je moeilijk uit.
Je moet eens een keer voorrekenen wat ze de afgelopen 5 jaar kwijt is geweest aan roken..misschien dat ze dan wel schrikt?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zolang ik m'n zusje nog met een peuk zie rondlopen is er nog geld genoeg, dank ik dan maar
Het kan allemaal gratis, maar de personen met veel geld vrij ter beschikking willen dat niet, want als het allemaal gratis verkrijgbaar zou zijn dan zou iedereen gelukkig zijn en niet slechts de personen met veel geld.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat zou de overheid moeten doen?
Stel je wil die 2,67 miljoen huishoudens compenseren.
Dat kost je 12 x ¤250 x 2.670.000 = ¤8.010.000.000 per jaar
Maar dat moet je dan vervolgens weer ophalen bij die andere 5.33 miljoen huishoudens, waardoor ook een deel in de problemen gaat komen.
Dat kan je compenseren door die huishoudens te compseneren.
Maar dat moet je dan vervolgens weer ophalen bij die andere resterende huishoudens, waardoor ook een deel in de problemen gaat komen.
Ofwel: gratis overheidsgeld bestaat niet, het is altijd belastinggeld dat is opgehaald bij burgers en bedrijven.
Je kan ook bedrijven zwaarder belasten, bedrijven die ook te maken hebben met hogere grondstofprijzen, energiekosten, etc. Of alleen energiebedrijven en oliemaatschappijen belasten? Maar gaan die dat ook niet doorrekenen onder de streep?
Ik ben overigens niet tegen het helpen van mensen die echt niet rond kunnen komen maar dan wel in combinatie met budget coaching.
Lijkt een beetje op het voorbeeldeconomische verhaal van de arbeider die begin 1900 leeft. Hij was +/- 30% van zijn inkomen kwijt aan goedkope schoenen die na een maand al afgetrapt waren. De directeur kocht wel goede schoenen die twee keer zo duur waren alleen die schoenen gingen een heel jaar mee. Oftewel die goedkope schoenen zorgde er voor dat de arbeider arm bleefquote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:33 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar. Toch behoudt een iPhone zijn waarde. Kan de mijne nu verkopen en dan hoef ik maar 600 bij te leggen bij wijze van voor een gloednieuwe (zonder abo) of je kunt daarvan een geheel nieuwe Android kopen.
Ja mooi voorbeeld inderdaad.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Lijkt een beetje op het voorbeeldeconomische verhaal van de arbeider die begin 1900 leeft. Hij was +/- 30% van zijn inkomen kwijt aan goedkope schoenen die na een maand al afgetrapt waren. De directeur kocht wel goede schoenen die twee keer zo duur waren alleen die schoenen gingen een heel jaar mee. Oftewel die goedkope schoenen zorgde er voor dat de arbeider arm bleef
¤600 bijleggen voor een nieuwe telefoon....quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:33 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar. Toch behoudt een iPhone zijn waarde. Kan de mijne nu verkopen en dan hoef ik maar 600 bij te leggen bij wijze van voor een gloednieuwe (zonder abo) of je kunt daarvan een geheel nieuwe Android kopen.
Nee, dat heb ik al eens gedaan. De verslaving is dermate groot dat het altijd wordt weggewuifd met "ik heb deze shag uit Polen via een kennis", "ik draai ze heel klein" of "ik rook echt niet zoveel, Piet en Jannie roken 3x meer".quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:58 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Je moet eens een keer voorrekenen wat ze de afgelopen 5 jaar kwijt is geweest aan roken..misschien dat ze dan wel schrikt?
Staat geld gelijk aan geluk? Ik ben niet meer of minder gelukkig dan 10 of 20 jaar terug terwijl ik er financieel heel anders voor sta dan toen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Het kan allemaal gratis, maar de personen met veel geld vrij ter beschikking willen dat niet, want als het allemaal gratis verkrijgbaar zou zijn dan zou iedereen gelukkig zijn en niet slechts de personen met veel geld.
toch is dat wat de ECB doet met de renteverhoging.... Het is alleen wat weinig en laat. Historisch zou bij deze inflatie de rente over de 10% moeten zitten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als je ervoor zorgt dat particulieren en bedrijven minder gaan investeren of laten we het extreem stellen "investeringen gaan uitstellen". Wat voor goeds doet dat? Volgens mij is dat het allerallerallerlaatste wat we zouden moeten willen. De economie (en de loonslaaf) is gebaat bij een gecontroleerde lichte inflatie
Verder wordt de huidige inflatie van 9% door veel veroorzaakt maar gestegen loonkosten maakt daar geen deel van uit
Gratis zorgt niet voor langdurig geluk. Het is tijdelijk, na een tijdje is het genormaliseerd.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Het kan allemaal gratis, maar de personen met veel geld vrij ter beschikking willen dat niet, want als het allemaal gratis verkrijgbaar zou zijn dan zou iedereen gelukkig zijn en niet slechts de personen met veel geld.
Die iPhone25 met tien camera’s heeft anders na vier jaar nog steeds honderden euro’s marktwaarde/ dezelfde marktwaarde als een splinternieuwe Android en dan niet uit het goedkoopste segment. Verkoop je hem, dan heb je er uiteindelijk dus maar de helft voor betaald of evenveel als een Android die geen tien camera’s heeft en na die paar jaar hooguit 100 waard is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
¤600 bijleggen voor een nieuwe telefoon....
Kost dat ding meer dan ¤1000?
Dan heb je wat afslagen gemist als je dat uit gaat geven aan een nieuwe telefoon hoor ..
En voor wat? Kijk mij eens met mijn nieuwe Iphone 25 met 10 camera's...
Als de telefoon nog werkt krijg je er nog aardig wat voor terug inderdaad. En als hij nog werkt, waarom een nieuwe kopen terwijl je krap zit?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:09 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Die iPhone25 met tien camera’s heeft anders na vier jaar nog steeds honderden euro’s marktwaarde. Verkoop je hem, dan heb je er uiteindelijk dus maar de helft voor betaald.
mooi sprookjequote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Lijkt een beetje op het voorbeeldeconomische verhaal van de arbeider die begin 1900 leeft. Hij was +/- 30% van zijn inkomen kwijt aan goedkope schoenen die na een maand al afgetrapt waren. De directeur kocht wel goede schoenen die twee keer zo duur waren alleen die schoenen gingen een heel jaar mee. Oftewel die goedkope schoenen zorgde er voor dat de arbeider arm bleef
Ja dat begrijp ik ook niet, maar dat zijn dus de mensen waar alles om de buitenkant draait omdat het van binnen hol is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de telefoon nog werkt krijg je er nog aardig wat voor terug inderdaad. En als hij nog werkt, waarom een nieuwe kopen terwijl je krap zit?
Ik heb het even niet over mensen die het wél prima kunnen betalen want daar gaat het topic niet over.
Naja, ze hoeven er ook niet dankbaar voor te zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Gratis zorgt niet voor langdurig geluk. Het is tijdelijk, na een tijdje is het genormaliseerd.
Mensen met lage inkomens betalen geen tot nauwelijks belasting. Toch maakt ze dat niet gelukkig noch zijn ze hier dankbaar voor
Nee, oké. Maar dan begrijp ik niet hoe een iPhone in deze discussie is beland.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:14 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik ook niet, maar dat zijn dus de mensen waar alles om de buitenkant draait omdat het van binnen hol is.
Roken is een verslaving he?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zolang ik m'n zusje nog met een peuk zie rondlopen is er nog geld genoeg, dank ik dan maar
Hij is NIET Ash. Als je dezelfde Ash bedoelt als ik that is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:57 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Die doen dat uiteraard op afbetaling. Overigens klopt het wel. Heb je minder, dan wil je meer. Heb je genoeg, dan boeit het niet meer zo.
Zie dat bij mezelf terug. Toen ik hem nam was het op abo en had ik financieel idd weinig en fantaseerde ik over dure dingetjes. Nu ligt dat binnen bereik en boeit het me niet. Enige waar ik flink op nat ga is dat ik bijna niet meer kook en liever in een restaurant ga zitten na het werken omdat boodschappen doen, koken, eten en alles opruimen en wegwerken uren duurt.
Ben jij Ash trouwens?
Dit soort thematiek legt altijd heel mooi de totale wereldvreemdheid van de gemiddelde D66'er en GL'er bloot... Echte problemen waarbij echte mensen betrokken zijn worden weggewuifd, als het even kan wordt er nog een trap na gegeven (slechte boekhouders, uitvreters, niet met geld om kunnen gaan, hebberig) want de dames heren geslaagden in het leven hebben de zaak goed voor elkaar. Zo goed dat dit soort problematiek niet eens niet interesseert, het wordt als niet-bestaand bestempeld. Klimaat, milieu, kolonialisme en genderneutraliteit, dat zijn de echte problemen voor de mens van nu.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:06 schreef FYazz het volgende:
[..]
[..]
Heb je het bericht of de OP überhaupt wel gelezen?
Er worden prijsstijgingen van ¤ 188,- per maand benoemd aan enkel energiekosten en boodschappen.
Nibud waarschuwt dat voor sommige huishoudens de vaste lasten stijgen naar 70% van het inkomen waar dit eerst (en idealiter) tussen de 40 a 50% lag.
Kortom, het siert je wat mij betreft niet (zeker niet in de rol van mod) dat je er zo 'lollig' over doet en de mensen die ermee worstelen wegzet als slechte huishoudboek-managers. Voegt ook niets toe aan een constructieve dialoog hierover, uiteindelijk heeft de gehele samenleving er niets aan als een derde van de huishoudens worstelt met financiële zaken en bijbehorende stress.
Jezus Christus wat een geldquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik zie dat we 3,2 miljard Euro aan accijns op tabak binnenhalen en ruim 1 miljard Euro uit alcohol.quote:
Want verslaafden mogen wel de financiële misere in? Die verdienen geen hulp?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie dat we 3,2 miljard Euro aan accijns op tabak binnenhalen en ruim 1 miljard Euro uit alcohol.
Daar kan je de helft van die compensatie voor huishoudens die niet rondkomen van betalen.
Lijkt me een goed idee om die accijnzen te verdubbelen en daar de compensatie van te betalen.
"Maar dan wordt roken en drank duurder".
Klopt, maar dat is een keuze, je energierekening niet.
Heb je ook het artikel van het Nibud gelezen inclusief de rekenvoorbeelden die als voorbeeld zijn toegevoegd in het bericht? Kunt daar de verschillen en percentages duidelijk terugvinden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor een huishouden dat twee keer modaal verdient he. Zo’n huishouden moet dit vrij gemakkelijk kunnen opvangen
[..]
Dat lees ik niet terug in het bericht eerlijk gezegd. Wel dat het Nibud in de ideale situatie 40-50% als ideaal ziet, maar waar dan opeens die 70% vandaan komt is me een raadsel, want dat volgt niet uit de bedragen die genoemd worden (130 euro voor een alleenstaande bijstandstrekker die ook nog eens in een tochtig huis woont).
Er zullen vast mensen in de problemen zitten hoor, maar ik vind eenderde wel een zeer groot aantal. En bij het Nibud moet je op je hoede zijn, want die slaan voortdurend alarm om van alles.
Precies, ontneem Jan Burgerlul ook z'n laatste verzetje, z'n peuk en z'n biertje.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie dat we 3,2 miljard Euro aan accijns op tabak binnenhalen en ruim 1 miljard Euro uit alcohol.
Daar kan je de helft van die compensatie voor huishoudens die niet rondkomen van betalen.
Lijkt me een goed idee om die accijnzen te verdubbelen en daar de compensatie van te betalen.
"Maar dan wordt roken en drank duurder".
Klopt, maar dat is een keuze, je energierekening niet.
Ash met de fixatie op een bepaalde handeling bij vrouwenbillen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij is NIET Ash. Als je dezelfde Ash bedoelt als ik that is.
Ja vanwege de enorme inflatie.....quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
toch is dat wat de ECB doet met de renteverhoging....
Ik betaal liever meer voor sigaretten en dat we dan als maatschappij gewoon in warmte kunnen zitten, dan dat ik de maatschappij in de kou laat zitten ongeacht ze roken of niet.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, ontneem Jan Burgerlul ook z'n laatste verzetje, z'n peuk en z'n biertje.
Jij hebt dat ook niet nodig, dus dat kunnen zij ook.
Kijk, dat is dus het probleem wat ik aangaf.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, ontneem Jan Burgerlul ook z'n laatste verzetje, z'n peuk en z'n biertje.
Jij hebt dat ook niet nodig, dus dat kunnen zij ook.
Dat is de helft van het verhaal.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:38 schreef Cherni het volgende:
Jarenlang een slecht beleid voeren. En nu is het de schuld van de burger als men in de financiële problemen komt. Men kan zogenaamd niet met geld omgaan.
Dat is een hele negatieve interpretatie.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:40 schreef HeatWave het volgende:
Samengevat, het is "mijn" probleem niet, anderen moeten maar dingen laten en anders verrekken ze maar.
De saamhorigheid is zo mooi om te zien in Nederland.
precies wat ik zeg dusquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja vanwege de enorme inflatie.....
En de rente is nog steeds erg beperkt, maar 0,25%
Zo zonde idd.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik al eens gedaan. De verslaving is dermate groot dat het altijd wordt weggewuifd met "ik heb deze shag uit Polen via een kennis", "ik draai ze heel klein" of "ik rook echt niet zoveel, Piet en Jannie roken 3x meer".
De ooit witte muren en plafonds vertellen een ander verhaal.
ik zou die propjes niet meer vangen, dat scheelt veelquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:38 schreef Cherni het volgende:
Jarenlang een slecht beleid voeren. En nu is het de schuld van de burger als men in de financiële problemen komt. Men kan zogenaamd niet met geld omgaan.
Ik had met mijn post niet als doel om er een politiek-bash topic van te maken, dus heb liever ook niet dat jij mijn reactie daarvoor gebruiktquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit soort thematiek legt altijd heel mooi de totale wereldvreemdheid van de gemiddelde D66'er en GL'er bloot... Echte problemen waarbij echte mensen betrokken zijn worden weggewuifd, als het even kan wordt er nog een trap na gegeven (slechte boekhouders, uitvreters, niet met geld om kunnen gaan, hebberig) want de dames heren geslaagden in het leven hebben de zaak goed voor elkaar. Zo goed dat dit soort problematiek niet eens niet interesseert, het wordt als niet-bestaand bestempeld. Klimaat, milieu, kolonialisme en genderneutraliteit, dat zijn de echte problemen voor de mens van nu.
Roken is een verslaving , geen keus. Dat maak je topic wel oneerlijk. Is hetzelfde als een heroïne junk. Die heeft ook geen keus. Mijn vader rook al 30 jaar , meerdere keren geprobeerd te stoppen , niet gelukt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stelling:
"Als je een gezin hebt en niet rond kan komen maar ondertussen nog wel 2 of 3 pakjes per week wegrookt, dan pleeg je een financiële aanslag op je eigen gezin".
[poll=4251]
ik ook, ik wil best een salarisverlaging accepteren mits iedereen dit doet en bedrijven stoppen met investeren. Dit moet dan wel strafrechterlijk worden afgedwongen met levenslang gevangenisstraf zonder vervroegde vrijkom mogelijkheden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou overigens zonder probleem 5 procentpunt extra inkomstenbelasting betalen voor de komende 2 jaar als gezinnen die in de problemen zitten daarmee geholpen kunnen worden.
Met m'n financiële situatie van 15 jaar geleden zou ik nu wss ook een probleem hebben.
Als binnenkort alle tabaksplanten doodgaan door een agressieve schimmel dan stopt hij echt wel met roken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:54 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Roken is een verslaving , geen keus. Dat maak je topic wel oneerlijk. Is hetzelfde als een heroïne junk. Die heeft ook geen keus. Mijn vader rook al 30 jaar , meerdere keren geprobeerd te stoppen , niet gelukt.
Ik ben niet zo voor dat soort straffen. Maar het eerste deel kan ik wel in meegaan. Investeringsaftrek tijdelijk verlagen voor bedrijven zou ook al een prima optie zijn. Dan hebben ze niet meer het belastingvoordeel.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ook, ik wil best een salarisverlaging accepteren mits iedereen dit doet en bedrijven stoppen met investeren. Dit moet dan wel strafrechterlijk worden afgedwongen met levenslang gevangenisstraf zonder vervroegde vrijkom mogelijkheden.
als je afspraken maakt zonder dat het niet opvolgen consequenties heeft dan hebben afspraken geen zin.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben niet zo voor dat soort straffen. Maar het eerste deel kan ik wel in meegaan.
Uiteraard. Maar mensen zijn verplichtingen aangegaan op basis van hun inkomen wat heel normaal is. En een hypotheek en/of huur, vervoer, energie etc zijn zaken die je niet even snel kunt aanpassen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is de helft van het verhaal.
Er zijn mensen die rond komen van een minimum inkomen, goed budgetteren en toch niet rondkomen.
Er zijn ook mensen die op zich rond zouden moeten kunnen komen maar niet meer weten hoe ze de tering naar de nering moeten zetten. Deels door aangegane verplichtingen, deels door verslavingen (roken), deels door die nieuwe iPhone, TV, merkkleding, etc.
Zoals aangevuld: je kan de investeringsaftrek / afschrijvingen tijdelijk verlagen (of afschaffen) op nieuwe investeringen. Dan hoef je niet te straffen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je afspraken maakt zonder dat het niet opvolgen consequenties heeft dan hebben afspraken geen zin.
Ik heb dat te vaak meegemaakt.
Een tophypotheek nemen is heel normaal idd, of het verstandig is is een tweede.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar mensen zijn verplichtingen aangegaan op basis van hun inkomen wat heel normaal is. En een hypotheek en/of huur, vervoer, energie etc zijn zaken die je niet even snel kunt aanpassen.
Enfin, uiteindelijk is het de schuld van de burger die de tering naar de nering moet zetten al heeft hij twee baantjes. Jarenlang slecht beleid komt niet ter sprake. De financiële wereld komt er weer mee weg. De miljarden klotsen heen en weer. Maar komt vaak niet terecht waar het zou moeten. Jarenlang een graai en snaai cultuur waar het verschil tussen arm en rijk steeds groter is geworden.
zolang er maar consequenties zijn bij het niet nakomen, dan vind ik het prima. Het liefste heb ik iets wat niet-proportioneel is voor een individu (behalve de directeur persoonlijk), maar goed, alles is beter dan vrijblijvendheid wat tegenwoordig helemaal hip is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals aangevuld: je kan de investeringsaftrek / afschrijvingen tijdelijk verlagen (of afschaffen) op nieuwe investeringen. Dan hoef je niet te straffen.
Ik snap best wat je bedoelt. Dat is het niet.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar mensen zijn verplichtingen aangegaan op basis van hun inkomen wat heel normaal is. En een hypotheek en/of huur, vervoer, energie etc zijn zaken die je niet even snel kunt aanpassen.
Enfin, uiteindelijk is het de schuld van de burger die de tering naar de nering moet zetten al heeft hij twee baantjes. Jarenlang slecht beleid komt niet ter sprake. De financiële wereld komt er weer mee weg. De miljarden klotsen heen en weer. Maar komt vaak niet terecht waar het zou moeten. Jarenlang een graai en snaai cultuur waar het verschil tussen arm en rijk steeds groter is geworden.
Er is wel meer een keuze.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:33 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Ik betaal liever meer voor sigaretten en dat we dan als maatschappij gewoon in warmte kunnen zitten, dan dat ik de maatschappij in de kou laat zitten ongeacht ze roken of niet.
Uiteindelijk gaan ze wel roken, maar dat is dan de damp die van ze af komt omdat het vriest in de woonkamer.
Roken is een keuze.
En waarom zitten we in een energiecrisis? Niet door de burger, maar door de regering.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik snap best wat je bedoelt. Dat is het niet.
Maar een heel groot deel van de wereld zit momenteel in deze energiecrisis en je kan wijzen en frustraties uiten maar de oplossing voor jezelf is nu: tering naar de nering zetten. De geldprinter aanzetten lost het niet op, geld uitdelen is ook maar beperkt mogelijk, je moet het altijd weer ergens ophalen.
geld behoudt zijn waarde als het schaars blijft, omdat het simpel economie is, namelijk vraag en aanbodquote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik snap best wat je bedoelt. Dat is het niet.
Maar een heel groot deel van de wereld zit momenteel in deze energiecrisis en je kan wijzen en frustraties uiten maar de oplossing voor jezelf is nu: tering naar de nering zetten. De geldprinter aanzetten lost het niet op, geld uitdelen is ook maar beperkt mogelijk, je moet het altijd weer ergens ophalen.
Het gaat erom dat je gemakshalve er maar voor pleit om de accijns te verdubbelen. Jou treft het niet.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kijk, dat is dus het probleem wat ik aangaf.
Als je in het leven moet kiezen tussen je energierekening en boodschappen of je peukje en je biertje en je kiest het laatste, dan is dat prima. Maar dan moet je ook niet janken wanneer je niet rond komt.
En nee, zij hebben het niet nodig. Niemand heeft een peuk nodig. Niemand heeft alcohol nodig.
En ja, ik dronk en drink ook wel eens een biertje maar toen ik een maagzweer had heb ik 2 jaar geen alcohol (en o.a. sambal) geconsumeerd en dat gaat ook prima.
daarnaast mogen mensen prima janken om van alles en nog wat. Niemand kan je dat verbieden en dat recht heeft iedereen in NL gelukkig. Ook drugsdealers die gepakt worden mogen prima janken en jammeren en zichzelf zielig vinden. Dat moeten ze helemaal zelf weten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je gemakshalve er maar voor pleit om de accijns te verdubbelen. Jou treft het niet.
En wat goed dat je niet drinkt. Ik ook niet. Daarnaast gebruik ik nauwelijks de auto. Vrijwel nooit. OV scheelt een hoop, ook qua kosten. Zouden meer mensen moeten doen, auto de deur uit. Of wegenbelasting omhoog. Of wacht, nee, toch niet, want ik heb geen idee of MIJN situatie geldt voor die van een ander.
Een regering betaalt sowieso niet de prijs. Dat kan ook niet wat al het geld dat een regering kan besteden is belastinggeld dat op verschillende plekken is opgehaald.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:03 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
En waarom zitten we in een energiecrisis? Niet door de burger, maar door de regering.
Wie betaalt de prijs? Niet de regering...
Gewoon roepen dat alles waar je zelf geen last van ondervindt dubbel zo duur moet worden is inderdaad stukken sterker.quote:
Keuzes en nog eens keuzes. Een mantra om gek van te worden. Een vsn de meest ideale uitspraken om problemen af te schuiven.quote:
De prijs betalen is niet perse een hoeveelheid geld. Nam aan dat je dat ook wel snapte.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een regering betaalt sowieso niet de prijs. Dat kan ook niet wat al het geld dat een regering kan besteden is belastinggeld dat op verschillende plekken is opgehaald.
Je kan het herverdelen maar uiteindelijk moet je altijd keuzes maken en heeft iedere aanpassing gevolgen.
Ja, je kan burgers enigszins compenseren voor de hogere energierekening (is ook al gedaan, BTW omlaag, energiebelasting omlaag, accijns omlaag) maar het betekent ook minder inkomsten en dat betekent dat een overheid op andere punten ook weer keuzes moet maken.
Ben ik volledig met je eens.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, ze hoeven er ook niet dankbaar voor te zijn.
Ik gun iedereen een schuldenvrij leven. Dat is rijkdom.
Maar je kan aan de andere kant niet alles compenseren.
Als komende winter het aardgas naar ¤50 per kuub zou gaan, dan zit er een grens aan wat je nog kan compenseren. Dan ontkom je er niet aan dat 80% de kachel op 10 graden moet zetten om bevriezing te voorkomen en verder binnen met een jas gaan rondlopen.
Dat is een extreem voorbeeld natuurlijk maar ¤5 is zeker mogelijk komende winter.
Alles kan , theekan koffiekan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als binnenkort alle tabaksplanten doodgaan door een agressieve schimmel dan stopt hij echt wel met roken.
Normaal ben je altijd zo van de percentages...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een regering betaalt sowieso niet de prijs. Dat kan ook niet wat al het geld dat een regering kan besteden is belastinggeld dat op verschillende plekken is opgehaald.
Je kan het herverdelen maar uiteindelijk moet je altijd keuzes maken en heeft iedere aanpassing gevolgen.
Ja, je kan burgers enigszins compenseren voor de hogere energierekening (is ook al gedaan, BTW omlaag, energiebelasting omlaag, accijns omlaag) maar het betekent ook minder inkomsten en dat betekent dat een overheid op andere punten ook weer keuzes moet maken.
Dat is toch ook de situatie van mensen die nu niet rond kunnen komen? Het is de schuld van een ander?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:07 schreef HeatWave het volgende:
Dat bedoelde ik dus, het is altijd het probleem van de ander.
Ik ga er toch echt niet vanuit dat enigszins gelijkgestemden die hier posten allemaal 200 kilo wegen, een villa en een indoor zwembad hebben.quote:Ik ga niet stoppen met autorijden, die paupers moeten maar stoppen met roken
Ik ga niet stoppen met roken, die paupers moeten maar stoppen met drinken
Ik zet mijn verwarming gewoon op 20, die paupers trekken maar een trui aan.
Allemaal Timmerfrans-wannabe's, drammen dat anderen minder moeten eten en kleiner moeten wonen terwijl hij 200 kilo weegt en in een enorme villa met indoor zwembad woont.
Het belangrijkste is tegenwoordig toch slechts verkrijgbaar als men meer dan voldoende betaald?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Staat geld gelijk aan geluk? Ik ben niet meer of minder gelukkig dan 10 of 20 jaar terug terwijl ik er financieel heel anders voor sta dan toen.
Verhoging van het minimumloon (incl. koppeling van uitkeringen en pensioenen) lijkt me voorlopig het antwoord.
Maar het risico daarvan is ook juist weer meer inflatie.
Maximumprijs voor brandstoffen en aardgas is ook een optie maar ook daar moet je voorzichtig in zijn.
Precies. Nee lekker goedkope energie van Rusland en marktwerking op dat gebied. Maar ik ben uiteraard machteloos en was hier al fel tegen in de jaren 90. Maar als individu heb je toch nul invloed.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
De prijs betalen is niet perse een hoeveelheid geld. Nam aan dat je dat ook wel snapte.
We waren redelijk onafhankelijk met onze voorzieningen. Alles stop gezet, geen alternatief gezocht of gecreëerd. Afhankelijk worden van een labiel land waar je altijd op zit te zeuren. En dan ben je plots genaaid.
Jeetje, wie had dit aan zien komen?
Ach, de schapen betalen wel. Ze hebben toch geen optie.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
De prijs betalen is niet perse een hoeveelheid geld. Nam aan dat je dat ook wel snapte.
We waren redelijk onafhankelijk met onze voorzieningen. Alles stop gezet, geen alternatief gezocht of gecreëerd. Afhankelijk worden van een labiel land waar je altijd op zit te zeuren. En dan ben je plots genaaid.
Jeetje, wie had dit aan zien komen?
Ach, de schapen betalen wel. Ze hebben toch geen optie.
Uiteindelijk is de gasprijs in 2021 al ontploft, we zijn toen al dik genaaid door de Russen (Gazprom) die de voorraden met opzet niet gevuld hebben.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ben ik volledig met je eens.
Alleen de oorlog in Oekraïne en onze maatregelen zorgen wel voor de geescaleerde (gas)prijs. Dus dat de overheid minima enigszins tegemoet komt vind ik wel een goede zaak. Moeten we alleen opletten dat die tegemoetkoming niet indirecte subsidie voor de energiebedrijven wordt.
Okéquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies wat ik zeg dus![]()
mooi dat we het met elkaar eens zijn
Jawel hoor; gewoon 40 uur blijven stampen, belasting betalen en je biertje opzij zetten. Voor het algemeen goed.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Nee lekker goedkope energie van Rusland en marktwerking op dat gebied. Maar ik ben uiteraard machteloos en was hier al fel tegen in de jaren 90. Maar als individu heb je toch nul invloed.
Ik ook. Heb in 2018 (volgens mij in dezelfde topics waar jij rondhing) ook een paar gepost met de vraag of het wel zo'n goed idee was om zo afhankelijk van / chantabel door Rusland te zijn met aardgas.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Nee lekker goedkope energie van Rusland en marktwerking op dat gebied. Maar ik ben uiteraard machteloos en was hier al fel tegen in de jaren 90. Maar als individu heb je toch nul invloed.
Maar dan zorgen mensen toch voor betere isolatie van hun eigen huis? En zetten ze zonnepanelen op dak?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
En meer is er niet in het leven voor het plebsquote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor; gewoon 40 uur blijven stampen, belasting betalen en je biertje opzij zetten. Voor het algemeen goed.
Niet? Dat is valse beeldvorming door beter-gestelden, in een vrij trieste en imo inmiddels ronduit kwaadaardige poging om de schuld van arm-zijn toch voornamelijk bij de minder-gestelden zelf in de schoenen te schuiven, ipv in een systeem van welvaarts- en kansenongelijkheid.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, oké. Maar dan begrijp ik niet hoe een iPhone in deze discussie is beland.
Ja, het zijn mooie telefoons, goed OS en als je het geld er voor hebt liggen zeker een aanrader.
Maar als je moet kiezen tussen een warm huis, eten en nieuwe bling bling dan is het een vreemde keuze.
Beeldvorming waar je dus blijkbaar graag zelf aan bijdraagt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stelling:
"Als je een gezin hebt en niet rond kan komen maar ondertussen nog wel 2 of 3 pakjes per week wegrookt, dan pleeg je een financiële aanslag op je eigen gezin".
[poll=4251]
Ik heb het over de groep mensen die niet met geld kan omgaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Niet? Dat is valse beeldvorming door beter-gestelden, in een vrij trieste en imo inmiddels ronduit kwaadaardige poging om de schuld van arm-zijn toch voornamelijk bij de minder-gestelden zelf in de schoenen te schuiven, ipv in een systeem van welvaarts- en kansenongelijkheid.
[..]
Beeldvorming waar je dus blijkbaar graag zelf aan bijdraagt.
Doodvermoeiend die stropop. Vals en demoniserend ook.
Ik mis de optie; rot op met je valse tegenstellingquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stelling:
[poll=4251]
Dan maak je toch een nieuwe pollquote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik mis de optie; rot op met je valse tegenstelling
Het is gewoon uitermate veelzeggend om in een topic als dit het over rokende gezinsleden te hebben. Het beeld van de tokkie moet overeind blijven, nietwaar. Je zou eens uit die ivoren toren komen en je weer tussen het plebs begeven...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb het over de groep mensen die niet met geld kan omgaan.
Je laat nu alle nuance uit m'n andere reacties weg.
Maar goed, als dat je spelletje is dan speel je dat maar.
Ik rook al twintig jaar, Marlboro Rood. Is mijn keuze. Als de energieprijzen omlaag zouden gaan (en blijven) door sigaretten duurder te maken dan zou ik daarvoor tekenen. Mijn ‘winst’ op energie gaat dan naar sigaretten maar bij mensen die niet roken kan het naar boodschappen gaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gewoon roepen dat alles waar je zelf geen last van ondervindt dubbel zo duur moet worden is inderdaad stukken sterker.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is gewoon uitermate veelzeggend om in een topic als dit het over rokende gezinsleden te hebben. Het beeld van de tokkie moet overeind blijven, nietwaar. Je zou eens uit die ivoren toren komen en je weer tussen het plebs begeven...
Zelden zoveel D66-GL bij elkaar gezien in een draad.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is de helft van het verhaal.
Er zijn mensen die rond komen van een minimum inkomen, goed budgetteren en toch niet rondkomen.
Er zijn ook mensen die op zich rond zouden moeten kunnen komen maar niet meer weten hoe ze de tering naar de nering moeten zetten. Deels door aangegane verplichtingen (dingen op afbetaling kopen), deels door verslavingen (roken), deels door die nieuwe iPhone, TV, merkkleding, etc.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou overigens zonder probleem 5 procentpunt extra inkomstenbelasting betalen voor de komende 2 jaar als gezinnen die in de problemen zitten daarmee geholpen kunnen worden.
Met m'n financiële situatie van 15 jaar geleden zou ik nu wss ook een probleem hebben, al zou dan wel de kachel naar 10 graden gegaan zijn.
Nee hoor, beter een poll maken over roken bij minima.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Normaal ben je altijd zo van de percentages...
Welnu, 10% van NL bezit 64% van de welvaart.
Zou daar wat aan doen i.p.v. te lopen zeiken over de sigaret en het biertje van de burgerlul.
Jij opperde nog niet voor een verdubbeling van de accijns, wel?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:25 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Ik rook, Marlboro Rood. Is mijn keuze. Als de energieprijzen omlaag zouden gaan (en blijven) door sigaretten duurder te maken dan zou ik daarvoor tekenen. Mijn ‘winst’ op energie gaat dan naar sigaretten maar bij mensen die niet roken kan het naar boodschappen gaan.
Klasse. Ik vind je bijdrages en kennis op het gebied van energie van een hoog niveau. Ik lees het altijd graag.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ook. Heb in 2018 (volgens mij in dezelfde topics waar jij rondhing) ook een paar gepost met de vraag of het wel zo'n goed idee was om zo afhankelijk van / chantabel door Rusland te zijn met aardgas.
Maar goed, we moeten nu even dealen met die shit
Wat fijn, dan zou je denken dat je geleerd had niet met veralgemeniserende troep over mensen met minder inkomen of inkomensproblemen te hoeven komen.quote:
Ik weet niet wat je zeggen wil met wat tweets van andere mensen?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:36 schreef jefysteen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Verdomde fijn dat je het dan blijkbaar toch het belangrijkst acht om een topic lang voornamelijk over die laatste groep te moeten zeiken.quote:
Ik stel nergens dat mensen niet rond kunnen komen omdat ze roken, drinken of een nieuwe telefoon kopen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klasse. Ik vind je bijdrages en kennis op het gebied van energie van een hoog niveau. Ik lees het altijd graag.
We moeten nu inderdaad dealen met de shit die er gecreëerd is. Maar waar ik het niet mee eens ben is dat dit word afgeschoven op een biertje, roken etc. Iets dat de mens nu eenmaal nodig heeft om af te schakelen. De sportschool of andere hobby's vallen daar ook onder.
Ik heb hier ook geen oplossing voor.
Je stelt enkel dat we accijnzen op tabak en alcohol best kunnen verdubbelen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik stel nergens dat mensen niet rond kunnen komen omdat ze roken, drinken of een nieuwe telefoon kopen.
Aan de andere kant vraag ik me wel af of het verstandig is om het te doen als je niet kan rondkomen.
Maar goed, "een tevreden roker is geen onruststoker" krijg ik dan vaak te horen
Lijkt me heel effectief. Opbrengst gebruik je om energiearmoede te compenseren.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je stelt enkel dat we accijnzen op tabak en alcohol best kunnen verdubbelen.
Heb ik een achterban? Dat zou me verbazen.quote:Men moet en zal leven zoals Fresh en achterban dat goed achten.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik stel nergens dat mensen niet rond kunnen komen omdat ze roken, drinken of een nieuwe telefoon kopen.
Ben ik nou gek, of ...?quote:Stelling:
Huh? Maar net stelde je nog nergens dat 'mensen niet rond kunnen komen omdat ze roken, drinken of een nieuwe telefoon kopen'. Waarom vraag je je dan dingen af omtrent een stelling die je helemaal niet oppert?quote:Aan de andere kant vraag ik me wel af of het verstandig is om het te doen als je niet kan rondkomen.
En een valse tegenstelling in een jammerlijke poging om kwalijk te generaliseren, is een valse tegenstelling in een jammerlijke poging om kwalijk te generaliseren.quote:Maar goed, "een tevreden roker is geen onruststoker" krijg ik dan vaak te horen
Of je geeft even aan waarom je enerzijds al aangeeft dat roken en drinken duur is, anderzijds juist die zaken nog duurder wil maken, wetende dat beide voor bepaalde mensen geheel onbereikbaar worden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb ik een achterban? Dat zou me verbazen.
[poll=4252]
Dat denk ik wel.quote:
Nee, nogmaals, ik stel niet dat mensen niet rondkomen dóór het roken of drinken maar het is wel een factor die niet bijdraagt aan het rondkomen.quote:[..]
Huh? Maar net stelde je nog nergens dat 'mensen niet rond kunnen komen omdat ze roken, drinken of een nieuwe telefoon kopen'. Waarom vraag je je dan dingen af omtrent een stelling die je helemaal niet oppert?
Rare jongen.
[..]
En een valse tegenstelling in een jammerlijke poging om kwalijk te generaliseren, is een valse tegenstelling in een jammerlijke poging om kwalijk te generaliseren.
Ho ho, Kaag zegt dat we allemaal een beetje armer worden en het samen moeten doen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:38 schreef Confetti het volgende:
Massaconsumptie zit vooral bij de massa. Dit is dus niet op te lossen met een handvol rijken te gaan belasten. Dat is een druppel op een gloeiende plaat.
Er moet een manier worden gevonden om het volk minder te laten consumeren. Compenseren om te consumeren is dus het domse wat je kan doen.
Zorg dat ze een lagere levensstandaard accepteren. Kaag zei dat tenminste eerlijk. Groenlinks en PvdA blijven nog sprookjes verkopen.
Roken of drinken is nog enigszins een keuze.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of je geeft even aan waarom je enerzijds al aangeeft dat roken en drinken duur is, anderzijds juist die zaken nog duurder wil maken, wetende dat beide voor bepaalde mensen geheel onbereikbaar worden.
Daar zit geen paternalistische betweterij achter?
Afstappen van een economisch model gestoeld op groei en consumptie.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:38 schreef Confetti het volgende:
Massaconsumptie zit vooral bij de massa. Dit is dus niet op te lossen met een handvol rijken te gaan belasten. Dat is een druppel op een gloeiende plaat.
Er moet een manier worden gevonden om het volk minder te laten consumeren. Compenseren om te consumeren is dus het domse wat je kan doen.
Zorg dat ze een lagere levensstandaard accepteren. Kaag zei dat tenminste eerlijk. Groenlinks en PvdA blijven nog sprookjes verkopen.
... wat heeft dat met accijnsverhoging te maken? Het is al duur genoeg, kennelijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Roken of drinken is nog enigszins een keuze.
Je energierekening niet.
Dat lijkt me niet zo moeilijk.
Helemaal waar, dit gebeurt trouwrns vanzelf met inflatie zonder compensatiequote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:38 schreef Confetti het volgende:
We halen nu 4 miljard per jaar op aan tabaks- en alcoholaccijns.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... wat heeft dat met accijnsverhoging te maken? Het is al duur genoeg, kennelijk.
... door bepaalde producten voor een groot deel van datzelfde volk onbetaalbaar te maken. En natuurlijk niet geheel ontoevallig juist díe producten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We halen nu 4 miljard per jaar op aan tabaks- en alcoholaccijns.
Door dat te verdubbelen haal je 8 miljard op, wat precies genoeg is om de verhoogde energierekening voor 1/3e van de bevolking te compenseren.
En toch heb je het er steeds over, alsof het relevant is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat denk ik wel.
Ik stel nergens dat mensen niet rond kunnen komen door te roken of drinken.
Precies wat ik bedoel.quote:Ik stel wel dat het niet verstandig is om te roken en drinken als je krap bij kas zit.
Heb je een gezin, dan kan dat een aanslag zijn op je gezin. Omdat jij rookt, komen je kinderen tekort.
[..]
Nee, nogmaals, ik stel niet dat mensen niet rondkomen dóór het roken of drinken maar het is wel een factor die niet bijdraagt aan het rondkomen.
Het komt primair door de keuzes mbt uitgaven van armen, dat ze arm zijn. Ja, dat valse riedeltje heb je nu wel vaak genoeg duidelijk proberen te maken.quote:Als je niet rondkomt en iedere maand naar een pretpark gaat of je haar laat verven bij een kapper, geldt dat overigens net zo hard. Je vergroot je probleem. Ik stel niet dat je daarzonder geen probleem zou hebben.
Keuzes.
Probeer je nu de indruk te wekken dat alleen arme mensen roken en drinken?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... door bepaalde producten voor een groot deel van datzelfde volk onbetaalbaar te maken. En natuurlijk niet geheel ontoevallig juist díe producten.
Nee, dat juist voor die mensen die verzetjes geheel onbetaalbaar worden. Natuurlijk rookt en drinkt de rest daarboven ook, die gaan het derhalve ook gewoon voortzetten. Ik, qua roken van goede sigaren, in ieder geval wel.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Probeer je nu de indruk te wekken dat alleen arme mensen roken en drinken?
Is roken een verzetje? Dat is wel geestelijke armoede dan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat juist voor die mensen die verzetjes geheel onbetaalbaar worden. Natuurlijk rookt en drinkt de rest daarboven ook, die gaan het derhalve ook gewoon voortzetten. Ik, qua roken van goede sigaren, in ieder geval wel.
Als je mensen roken en andere bezigheden gaat afnemen krijg je te maken met sociale onrust. Dat willen we ook niet. De sociale onrust neemt nu al enorm toe. Daar maak ik mij nog de meeste zorgen over. Dan heb je persoonlijk financieel je zaken op orde maar leeft dan wel in een onprettige samenleving waar ik uiteindelijk last van ga krijgen. Maar nogmaals als individu zijnde kan ik daar niets aan veranderen anders dan 1 maal in de vier jaar mijn stem uitbrengen. Maar de regering is een complete fiasco. Als je de debatten zo nu en dan volgt dan denk je aan een stel kleuters die zich de tent uitvechten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan de andere kant vraag ik me wel af of het verstandig is om het te doen als je niet kan rondkomen.
Maar goed, "een tevreden roker is geen onruststoker" krijg ik dan vaak te horen
Komt de aap toch nog uit de mouw. Duurde nog lang.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is roken een verzetje? Dat is wel geestelijke armoede dan.
Dat is ook wel heel erg makkelijk gezegd?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:54 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Roken is een verslaving , geen keus. Dat maak je topic wel oneerlijk. Is hetzelfde als een heroïne junk. Die heeft ook geen keus. Mijn vader rook al 30 jaar , meerdere keren geprobeerd te stoppen , niet gelukt.
Daar begint het mee. Maar straks ook de studie van kinderen voor die groep. Waar onze voorouders voor hebben gevochten word nu weer afgebroken. En ik blijf erbij dat dit is begonnen in de jaren 90. Afbraak van arbeidsrechten tot en met ons sociaal vangnet.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat juist voor die mensen die verzetjes geheel onbetaalbaar worden. Natuurlijk rookt en drinkt de rest daarboven ook, die gaan het derhalve ook gewoon voortzetten. Ik, qua roken van goede sigaren, in ieder geval wel.
Die poll is gewoon legit.. er is geen enkel pluspunt aan roken dus daarom is het verraad aan je gezin.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik mis de optie; rot op met je valse tegenstelling
Ik vind het heerlijk, zo'n lekkere Cubaan. Absoluut pluspunt van de avond.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:03 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Die poll is gewoon legit.. er is geen enkel pluspunt aan roken dus daarom is het verraad aan je gezin.
Mensen onbekend met verslavingsproblematiek denken vaak dat het een keuze is. Als je er het geld niet voor hebt moet je gewoon niet roken, zo moeilijk is dat toch niet? Maar als je verslaafd bent is dat dus wel zo moeilijk en heb je niet echt een keus. De dokter vertelde mijn opa dat hij zou overlijden als hij niet zou stoppen met roken, maar nog kon hij niet stoppen. Op zijn sterfbed zei hij huilend dat hij zo wou dat hij kon stoppen toen het nog niet te laat was. Dus nee, ik geloof niet dat roken een keuze is. Ik geloof wel in een ontmoedigingsbeleid voor roken, maar niet door het zo duur te maken dat rokers die niet kunnen stoppen in de financiële problemen komen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 13:57 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dat is ook wel heel erg makkelijk gezegd?
Nou dat laatste stukje is wel confronterend genoeg om me tenminste te laten nadenken over stoppen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:52 schreef MizzezAmy het volgende:
[..]
Mensen onbekend met verslavingsproblematiek denken vaak dat het een keuze is. Als je er het geld niet voor hebt moet je gewoon niet roken, zo moeilijk is dat toch niet? Maar als je verslaafd bent is dat dus wel zo moeilijk en heb je niet echt een keus. De dokter vertelde mijn opa dat hij zou overlijden als hij niet zou stoppen met roken, maar nog kon hij niet stoppen. Op zijn sterfbed zei hij huilend dat hij zo wou dat hij kon stoppen toen het nog niet te laat was. Dus nee, ik geloof niet dat roken een keuze is. Ik geloof wel in een ontmoedigingsbeleid voor roken, maar niet door het zo duur te maken dat rokers die niet kunnen stoppen in de financiële problemen komen.
Overigens schijnen rokers onze samenleving juist minder te kosten. Ze betalen de accijns en over het algemeen wanneer ze ziek worden door het roken, maken ze nog maar een korte tijd gebruik van de gezondheidszorg voor ze overlijden,
waardoor de zorgkosten beperkt blijven. Daarbij is de levensverwachting lager, wat goed is voor de aow en pensioenen.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de normen die het Nibud stelt aan een gezonde buffer, die echt onwaarschijnlijk hoog zijn. Daar voldoet vervolgens een groot deel van de bevolking (uiteraard) niet aan. Waarop het Nibud elk jaar met ronkende persberichten komt dat een groot deel van de huishoudens grote risico’s loopt. Want véél te kleine buffer!quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:26 schreef FYazz het volgende:
[..]
Wat betreft het Nibud zelf.
Vind dat wat makkelijk, vanachter de pc andere mensen of instellingen diskwalificeren terwijl men zelf hoogstwaarschijnlijk geen enkele inhoudelijke deskundigheid of ervaring heeft inzake het thema of situatie alsook zelf niet de data heeft om het tegendeel te bewijzen.
Als je vraagtekens stelt bij het Nibud of de cijfers ga er dan zelf werken of kom met representatieve onderzoeken waaruit blijkt dat we op onze hoede moeten zijn omdat Nibud voortdurend loos alarm slaat. Anders zijn het wat mij betreft enkel holle woorden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |