Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.quote:
Ik kwam vroeger bij een studentenflat over de vloer waar de kachel op 25 stond en het raam maximaal open voor ventilatie, als er een plafond komt op energiekosten gaan dit soort taferelen meer gebeuren mobiele airco’s de hele zomer aan en dat soort ongeinquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:34 schreef Galvez het volgende:
Invoeren van maximumbedrag op energierekening gaat natuurlijk nergens over.
Want wie betaalt dat?
Gratis geld bestaat niet, als overheid dit compenseert gaan de geldpersen gewoon nog wat harder draaien, en stijgt de inflatie nog meer.
Prijzen zullen nooit dalen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:37 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.
Als we dadelijk in een recessie raken, zullen toch best wel wat mensen hun baan verliezen. Dan gaat je inkomen al rap enkele tientallen procenten achteruit.
Ik zie energieprijzen en prijzen voor levensmiddelen niet snel met tientallen procenten dalen.
Dan heb je wel (te) hoge vaste lasten lijkt me.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Als je ziet wat er netto overblijft van 2* modaal is dat geen vetpot.
Zeker na aftrek van alle lasten blijft er weinig over voor "leuke dingen".
En helemaal met deze stijgende prijzen.
Dan zul je iets moeten doen aan de lastenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Zo staat het niet expliciet in de OP. Er staat wat iemand met 2x modaal extra kwijt is nu.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je een stijging van 200 euro niet kan opvangen met 2x modaal gaat er in de basis al iets gruwelijks fout
Lage inkomens is een ander verhaal natuurlijk
Dan hebben ze in het verleden vaker gedaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Prijzen zullen nooit dalen.
En de energiebedrijven en supermarkten zullen nog steeds miljoenen winst maken.
Doen die mensen dat? Wat een gaaf landquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:32 schreef Galvez het volgende:
Wat een gaaf land.
Maar dit komt natuurlijk ook wel door die eeuwige consumptie-drang.
Het gevoel steeds maar meer te moeten willen.
Ik ken zoveel mensen die zodra ze een een iets beter betaalde baan krijgen, gelijk gaan kijken naar een duurder huis en/of duurdere auto. Die zitten qua maandlasten bijna altijd gelijk aan maximum, dan wordt het lastig tegenslagen op te vangen natuurlijk.
Dit begrijp ik ook echt niet, hier 1,5x modaal en gaat nog steeds prima.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je een stijging van 200 euro niet kan opvangen met 2x modaal gaat er in de basis al iets gruwelijks fout
Dat ligt er nogal aan hoe elastisch die prijzen/producten zijn. Als men massaal niet meer koopt omdat het te duur is dan gaan die prijzen gewoon weer naar benedenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:37 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.
Als we dadelijk in een recessie raken, zullen toch best wel wat mensen hun baan verliezen. Dan gaat je inkomen al rap enkele tientallen procenten achteruit.
Ik zie energieprijzen en prijzen voor levensmiddelen niet snel met tientallen procenten dalen.
Antwoord op je 1e vraag:quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar los daarvan, het kabinet moet toch wel een keer in actie komen?
Of vinden we het acceptabel dat 1 op de 3 huishoudens niet rond kan komen?
Niet belangrijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
In actie komen tegen wat? Dat mensen boven hun stand leven en alle eindjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen omdat ze een te groot huis hebben, te dure auto en op vakantie willen? En daardoor nu in de problemen komen omdat ze een maximale hypotheek nodig hebben?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Een tijdje terug heb ik een poging gedaan om een topic op te zetten om bedrijven te ontmaskeren die diensten en producten vele malen duurder maken terwijl ze al enorme winsten boeken. ABN Amro was toen het voorbeeld. Later kwam ik het volgende tegen, dat de winsten in de VS het hoogst zijn in 50 jaar. Van een serieuze bron.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Prijzen zullen nooit dalen.
En de energiebedrijven en supermarkten zullen nog steeds miljoenen winst maken.
Aan wie?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef jefysteen het volgende:
Rutte had laatst nog 500 euro extra toeslag beloofd aan de armen. Als hij daarbovenop is nog is 1000 euro cadeau geeft komt het goed.
Even kijken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat was de kamer. Rutte wil dat heel verstandig niet want meer gratis geld = meer inflatie = meer problemenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef jefysteen het volgende:
Rutte had laatst nog 500 euro extra toeslag beloofd aan de armen. Als hij daarbovenop is nog is 1000 euro cadeau geeft komt het goed.
Lol, hier ook hoor.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
2 X bruto 3.100 = 5.000 netto
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Blijft over 2.400. Is best aardig toch?
Werken jullie allebei full time?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Lol, hier ook hoor.
1,5x modaal, en we houden elke maand tussen de 1000 en 1500 euro over, hier hoeven we niet eens ons best voor te doen!
Probleem is dat de prijzen in korte tijd enorm gestegen zijn en het niet vaststaat dat de prijzen ook zo hoog blijven. Het kabinet kan de portemonnee wel een derde (!) keer trekken alleen we weten niet hoe het er volgend jaar uitzietquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Iedereen die een laag inkomen heeft of die nou wel of niet werkt veranderd daar niks aan. Jij hebt het volgens mij over de menschen die vol op,quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:52 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Aan wie?
Ik vind dat mensen die werken, met een laag loon, hierin voorrang horen te krijgen.
Werk je niet, omdat je simpelweg niet wil werken (er zijn zat banen nu, dus dat is geen excuus), dan verdien je imo geen extra ondersteuning, dan zoek je het zelf maar uit...
Partner bijna fulltime (op 2 uur na) en ik parttime (20 uur).quote:
Wat zou er veranderen met kids? Niet veel gok ik. Opvangkosten kan wel hoog op lopen...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:15 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Partner bijna fulltime (op 2 uur na) en ik parttime (20 uur).
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat we geen kinderen hebben (en ontvangen dan ook geen kinderbijslag, of welke toeslag dan ook)
Nu nog een keer met twee kinderen op de opvangquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
2 X bruto 3.100 = 5.000 netto
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Blijft over 2.400. Is best aardig toch?
Huh? De vraag is opeens veel groter?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan hebben ze in het verleden vaker gedaan.
De prijsstijgingen hebben deels te maken met grote vraag
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:19 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Wat zou er veranderen met kids? Niet veel gok ik.
We hebben allerlei instituten die sturen op een inflatie van 3%, maar nu we al maanden rond de 10 zitten doen we niks?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
In actie komen tegen wat? Dat mensen boven hun stand leven en alle eindjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen omdat ze een te groot huis hebben, te dure auto en op vakantie willen? En daardoor nu in de problemen komen omdat ze een maximale hypotheek nodig hebben?
Lagere lonen moeten gecompenseerd worden , hier moet goed naar gekeken worden, de grotere verdieners hebben het vooral aan zichzelf te danken
Bijvoorbeeld:
1 van de managers op mijn werk zat al te denken om de 2de auto eruit te doen omdat ze de woonlasten niet meer kunnen betalen, dan heb je het gewoon fout gedaan en heb je boven je stand een huis gekocht, gespeculeerd en verloren
Leuk maar niet haalbaar, we hebben al een begrotingstekort dat zal alleen maar erger worden en op de lange termijn verkopen we ons kontje aan China omdat we geen geld meer hebbenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We hebben allerlei instituten die sturen op een inflatie van 3%, maar nu we al maanden rond de 10 zitten doen we niks?
Verlaag de energiebelasting, desnoods doe je het zoals in Spanje, verlaag het btw tarief, verlaag de belasting schijven etc
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.
Krijgen we 1300¤ van terug, dus 1400¤ per maand netto kosten. Toch iets om rekening mee te houden
Je mag je kids ook bij ons thuis achterlaten. Per maand kost het je 700 euro. Helft van de prijs dus. Luiers/eten kosten etc is voor ons. Wij hebben ook 2 kids thuis. We zijn echter wel altijd thuis dus kinderopvang is niet nodig voor ons.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.
Krijgen we 1300¤ van terug, dus 1400¤ per maand netto kosten. Toch iets om rekening mee te houden
Afhankelijk van je inkomen krijg je wel meer of minder terug, maar als je als gezin 2x of 3x modaal verdient dan wordt dat vlot minder.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:24 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.
Wij hebben 2 kids en sparen per maand 500 euro. We komen rond met een uitkering. Kids zijn gewoon thuis kinderopvang is niet nodig...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Afhankelijk van je inkomen krijg je wel meer of minder terug, maar als je als gezin 2x of 3x modaal verdient dan wordt dat vlot minder.
Maar voor ons betekent het idd flink minder sparen op het moment.
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:34 schreef Galvez het volgende:
Invoeren van maximumbedrag op energierekening gaat natuurlijk nergens over.
Want wie betaalt dat?
Gratis geld bestaat niet, als overheid dit compenseert gaan de geldpersen gewoon nog wat harder draaien, en stijgt de inflatie nog meer.
In het bedrijfsleven klotsen de miljardenwinsten al decennialang tegen de plinten terwijl de gewone burger zijn welvaart sinds de jaren '70 niet significant heeft zien stijgen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:52 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Een tijdje terug heb ik een poging gedaan om een topic op te zetten om bedrijven te ontmaskeren die diensten en producten vele malen duurder maken terwijl ze al enorme winsten boeken. ABN Amro was toen het voorbeeld. Later kwam ik het volgende tegen, dat de winsten in de VS het hoogst zijn in 50 jaar. Van een serieuze bron.
https://www.bloomberg.com(...)n-profits-since-1950
Mij bekruipt dan het gevoel dat we beflikkert worden en dat ga je denk ik alleen tegen door het zichtbaar te maken.
Dat topic kan ik niet eens meer vinden trouwens. De algemene opvatting was dacht ik dat het wel terecht was dat ABN recordwinsten maakten en tegelijkertijd de diensten met tientallen procenten duurder maakten.
Sjezus.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Voor 1400 wil ik ook wel 12 dagen per maand op 2 kinderen passen dat is gen opvang meer maar oplichting.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is een lastige, want zoals eerder gebleken zijn ze zo vertrokken naar een ander land als je met zulke wetgeving komt. Dus dat zou je minstens Europees moeten regelen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven klotsen de miljardenwinsten al decennialang tegen de plinten terwijl de gewone burger zijn welvaart sinds de jaren '70 niet significant heeft zien stijgen.
Shell heeft alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 9 miljard euro winst gemaakt, ik ben benieuwd hoeveel dat in de overige kwartalen gaat zijn. Ik heb een voorgevoel dat dat wel eens een veelvoud van 9 miljard kan gaan zijn. Zelfs politici en kartelwaakhonden kunnen inmiddels niet meer ontkennen dat ze het sterke vermoeden hebben dat de oliemaatschappijen de compensatie op de brandstofprijs voor de burger in eigen zak gestoken hebben.
Ik vind het aanpakken van Russische oligarchen meer dan terecht, maar wanneer gaan we datzelfde eens met onze eigen oligarchen doen?
Tja, begin een opvang, er zijn flinke tekortenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:37 schreef vipergts het volgende:
[..]
Voor 1400 wil ik ook wel 12 dagen per maand op 2 kinderen passen dat is gen opvang meer maar oplichting.
Ja, en zaken als roken. Dat zijn zeker dingen die je als eerste kunt schrappen als je écht in de problemen komt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:39 schreef Fisherman het volgende:
Het gaat vooral om wat je overhoudt na vaste lasten inclusief boodschappen. Ik denk dat als je na vaste lasten en boodschappen 2500 euro of meer overhoudt, je comfortabel genoeg kan leven.
Volgens mij komen er dan hele volksstammen eerder in de problemen, voordat je zelf aan de beurt bent. Tegen die tijd is er wel wat geregeld door de overheid.
Overigens hebben veel mensen die nu in de problemen komen nog steeds een auto. Laten ze die maar verkopen ipv steun proberen te vangen.
Goed plan, en dan komt uiteindelijk die recessie een keer en heeft de overheid het geld niet meer om alle sociale voorzieningen te blijven financieren, en dan is het ook weer janken na alle massa-ontslagen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?
Klaaaaaaar.
Voor een deel wel in de post-lockdown tijd en ook tekorten aan personeelquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Huh? De vraag is opeens veel groter?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |