Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.quote:
Ik kwam vroeger bij een studentenflat over de vloer waar de kachel op 25 stond en het raam maximaal open voor ventilatie, als er een plafond komt op energiekosten gaan dit soort taferelen meer gebeuren mobiele airco’s de hele zomer aan en dat soort ongeinquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:34 schreef Galvez het volgende:
Invoeren van maximumbedrag op energierekening gaat natuurlijk nergens over.
Want wie betaalt dat?
Gratis geld bestaat niet, als overheid dit compenseert gaan de geldpersen gewoon nog wat harder draaien, en stijgt de inflatie nog meer.
Prijzen zullen nooit dalen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:37 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.
Als we dadelijk in een recessie raken, zullen toch best wel wat mensen hun baan verliezen. Dan gaat je inkomen al rap enkele tientallen procenten achteruit.
Ik zie energieprijzen en prijzen voor levensmiddelen niet snel met tientallen procenten dalen.
Dan heb je wel (te) hoge vaste lasten lijkt me.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Als je ziet wat er netto overblijft van 2* modaal is dat geen vetpot.
Zeker na aftrek van alle lasten blijft er weinig over voor "leuke dingen".
En helemaal met deze stijgende prijzen.
Dan zul je iets moeten doen aan de lastenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Zo staat het niet expliciet in de OP. Er staat wat iemand met 2x modaal extra kwijt is nu.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je een stijging van 200 euro niet kan opvangen met 2x modaal gaat er in de basis al iets gruwelijks fout
Lage inkomens is een ander verhaal natuurlijk
Dan hebben ze in het verleden vaker gedaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Prijzen zullen nooit dalen.
En de energiebedrijven en supermarkten zullen nog steeds miljoenen winst maken.
Doen die mensen dat? Wat een gaaf landquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:32 schreef Galvez het volgende:
Wat een gaaf land.
Maar dit komt natuurlijk ook wel door die eeuwige consumptie-drang.
Het gevoel steeds maar meer te moeten willen.
Ik ken zoveel mensen die zodra ze een een iets beter betaalde baan krijgen, gelijk gaan kijken naar een duurder huis en/of duurdere auto. Die zitten qua maandlasten bijna altijd gelijk aan maximum, dan wordt het lastig tegenslagen op te vangen natuurlijk.
Dit begrijp ik ook echt niet, hier 1,5x modaal en gaat nog steeds prima.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je een stijging van 200 euro niet kan opvangen met 2x modaal gaat er in de basis al iets gruwelijks fout
Dat ligt er nogal aan hoe elastisch die prijzen/producten zijn. Als men massaal niet meer koopt omdat het te duur is dan gaan die prijzen gewoon weer naar benedenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:37 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Nu is er nog volop werk en stijgen lonen ook.
Als we dadelijk in een recessie raken, zullen toch best wel wat mensen hun baan verliezen. Dan gaat je inkomen al rap enkele tientallen procenten achteruit.
Ik zie energieprijzen en prijzen voor levensmiddelen niet snel met tientallen procenten dalen.
Antwoord op je 1e vraag:quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar los daarvan, het kabinet moet toch wel een keer in actie komen?
Of vinden we het acceptabel dat 1 op de 3 huishoudens niet rond kan komen?
Niet belangrijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
In actie komen tegen wat? Dat mensen boven hun stand leven en alle eindjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen omdat ze een te groot huis hebben, te dure auto en op vakantie willen? En daardoor nu in de problemen komen omdat ze een maximale hypotheek nodig hebben?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Een tijdje terug heb ik een poging gedaan om een topic op te zetten om bedrijven te ontmaskeren die diensten en producten vele malen duurder maken terwijl ze al enorme winsten boeken. ABN Amro was toen het voorbeeld. Later kwam ik het volgende tegen, dat de winsten in de VS het hoogst zijn in 50 jaar. Van een serieuze bron.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Prijzen zullen nooit dalen.
En de energiebedrijven en supermarkten zullen nog steeds miljoenen winst maken.
Aan wie?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef jefysteen het volgende:
Rutte had laatst nog 500 euro extra toeslag beloofd aan de armen. Als hij daarbovenop is nog is 1000 euro cadeau geeft komt het goed.
Even kijken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat was de kamer. Rutte wil dat heel verstandig niet want meer gratis geld = meer inflatie = meer problemenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef jefysteen het volgende:
Rutte had laatst nog 500 euro extra toeslag beloofd aan de armen. Als hij daarbovenop is nog is 1000 euro cadeau geeft komt het goed.
Lol, hier ook hoor.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
2 X bruto 3.100 = 5.000 netto
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Blijft over 2.400. Is best aardig toch?
Werken jullie allebei full time?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Lol, hier ook hoor.
1,5x modaal, en we houden elke maand tussen de 1000 en 1500 euro over, hier hoeven we niet eens ons best voor te doen!
Probleem is dat de prijzen in korte tijd enorm gestegen zijn en het niet vaststaat dat de prijzen ook zo hoog blijven. Het kabinet kan de portemonnee wel een derde (!) keer trekken alleen we weten niet hoe het er volgend jaar uitzietquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Iedereen die een laag inkomen heeft of die nou wel of niet werkt veranderd daar niks aan. Jij hebt het volgens mij over de menschen die vol op,quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:52 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Aan wie?
Ik vind dat mensen die werken, met een laag loon, hierin voorrang horen te krijgen.
Werk je niet, omdat je simpelweg niet wil werken (er zijn zat banen nu, dus dat is geen excuus), dan verdien je imo geen extra ondersteuning, dan zoek je het zelf maar uit...
Partner bijna fulltime (op 2 uur na) en ik parttime (20 uur).quote:
Wat zou er veranderen met kids? Niet veel gok ik. Opvangkosten kan wel hoog op lopen...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:15 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Partner bijna fulltime (op 2 uur na) en ik parttime (20 uur).
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat we geen kinderen hebben (en ontvangen dan ook geen kinderbijslag, of welke toeslag dan ook)
Nu nog een keer met twee kinderen op de opvangquote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Huh? De vraag is opeens veel groter?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan hebben ze in het verleden vaker gedaan.
De prijsstijgingen hebben deels te maken met grote vraag
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:19 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Wat zou er veranderen met kids? Niet veel gok ik.
We hebben allerlei instituten die sturen op een inflatie van 3%, maar nu we al maanden rond de 10 zitten doen we niks?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
In actie komen tegen wat? Dat mensen boven hun stand leven en alle eindjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen omdat ze een te groot huis hebben, te dure auto en op vakantie willen? En daardoor nu in de problemen komen omdat ze een maximale hypotheek nodig hebben?
Lagere lonen moeten gecompenseerd worden , hier moet goed naar gekeken worden, de grotere verdieners hebben het vooral aan zichzelf te danken
Bijvoorbeeld:
1 van de managers op mijn werk zat al te denken om de 2de auto eruit te doen omdat ze de woonlasten niet meer kunnen betalen, dan heb je het gewoon fout gedaan en heb je boven je stand een huis gekocht, gespeculeerd en verloren
Leuk maar niet haalbaar, we hebben al een begrotingstekort dat zal alleen maar erger worden en op de lange termijn verkopen we ons kontje aan China omdat we geen geld meer hebbenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We hebben allerlei instituten die sturen op een inflatie van 3%, maar nu we al maanden rond de 10 zitten doen we niks?
Verlaag de energiebelasting, desnoods doe je het zoals in Spanje, verlaag het btw tarief, verlaag de belasting schijven etc
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.
Krijgen we 1300¤ van terug, dus 1400¤ per maand netto kosten. Toch iets om rekening mee te houden
Je mag je kids ook bij ons thuis achterlaten. Per maand kost het je 700 euro. Helft van de prijs dus. Luiers/eten kosten etc is voor ons. Wij hebben ook 2 kids thuis. We zijn echter wel altijd thuis dus kinderopvang is niet nodig voor ons.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wij betalen maandelijks ongeveer 2700 euro aan kinderopvang. En dat is dan 3 dagen per week voor twee kinderen.
Krijgen we 1300¤ van terug, dus 1400¤ per maand netto kosten. Toch iets om rekening mee te houden
Afhankelijk van je inkomen krijg je wel meer of minder terug, maar als je als gezin 2x of 3x modaal verdient dan wordt dat vlot minder.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:24 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.
Wij hebben 2 kids en sparen per maand 500 euro. We komen rond met een uitkering. Kids zijn gewoon thuis kinderopvang is niet nodig...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Afhankelijk van je inkomen krijg je wel meer of minder terug, maar als je als gezin 2x of 3x modaal verdient dan wordt dat vlot minder.
Maar voor ons betekent het idd flink minder sparen op het moment.
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 06:34 schreef Galvez het volgende:
Invoeren van maximumbedrag op energierekening gaat natuurlijk nergens over.
Want wie betaalt dat?
Gratis geld bestaat niet, als overheid dit compenseert gaan de geldpersen gewoon nog wat harder draaien, en stijgt de inflatie nog meer.
In het bedrijfsleven klotsen de miljardenwinsten al decennialang tegen de plinten terwijl de gewone burger zijn welvaart sinds de jaren '70 niet significant heeft zien stijgen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:52 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Een tijdje terug heb ik een poging gedaan om een topic op te zetten om bedrijven te ontmaskeren die diensten en producten vele malen duurder maken terwijl ze al enorme winsten boeken. ABN Amro was toen het voorbeeld. Later kwam ik het volgende tegen, dat de winsten in de VS het hoogst zijn in 50 jaar. Van een serieuze bron.
https://www.bloomberg.com(...)n-profits-since-1950
Mij bekruipt dan het gevoel dat we beflikkert worden en dat ga je denk ik alleen tegen door het zichtbaar te maken.
Dat topic kan ik niet eens meer vinden trouwens. De algemene opvatting was dacht ik dat het wel terecht was dat ABN recordwinsten maakten en tegelijkertijd de diensten met tientallen procenten duurder maakten.
Sjezus.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Voor 1400 wil ik ook wel 12 dagen per maand op 2 kinderen passen dat is gen opvang meer maar oplichting.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is een lastige, want zoals eerder gebleken zijn ze zo vertrokken naar een ander land als je met zulke wetgeving komt. Dus dat zou je minstens Europees moeten regelen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven klotsen de miljardenwinsten al decennialang tegen de plinten terwijl de gewone burger zijn welvaart sinds de jaren '70 niet significant heeft zien stijgen.
Shell heeft alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 9 miljard euro winst gemaakt, ik ben benieuwd hoeveel dat in de overige kwartalen gaat zijn. Ik heb een voorgevoel dat dat wel eens een veelvoud van 9 miljard kan gaan zijn. Zelfs politici en kartelwaakhonden kunnen inmiddels niet meer ontkennen dat ze het sterke vermoeden hebben dat de oliemaatschappijen de compensatie op de brandstofprijs voor de burger in eigen zak gestoken hebben.
Ik vind het aanpakken van Russische oligarchen meer dan terecht, maar wanneer gaan we datzelfde eens met onze eigen oligarchen doen?
Tja, begin een opvang, er zijn flinke tekortenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:37 schreef vipergts het volgende:
[..]
Voor 1400 wil ik ook wel 12 dagen per maand op 2 kinderen passen dat is gen opvang meer maar oplichting.
Ja, en zaken als roken. Dat zijn zeker dingen die je als eerste kunt schrappen als je écht in de problemen komt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:39 schreef Fisherman het volgende:
Het gaat vooral om wat je overhoudt na vaste lasten inclusief boodschappen. Ik denk dat als je na vaste lasten en boodschappen 2500 euro of meer overhoudt, je comfortabel genoeg kan leven.
Volgens mij komen er dan hele volksstammen eerder in de problemen, voordat je zelf aan de beurt bent. Tegen die tijd is er wel wat geregeld door de overheid.
Overigens hebben veel mensen die nu in de problemen komen nog steeds een auto. Laten ze die maar verkopen ipv steun proberen te vangen.
Goed plan, en dan komt uiteindelijk die recessie een keer en heeft de overheid het geld niet meer om alle sociale voorzieningen te blijven financieren, en dan is het ook weer janken na alle massa-ontslagen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?
Klaaaaaaar.
Voor een deel wel in de post-lockdown tijd en ook tekorten aan personeelquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Huh? De vraag is opeens veel groter?
Accijnzen op fossiele brandstoffen moeten juist veel hoger. Ten eerste drijft dat mensen uit vervuilende auto's. Ten tweede kunnen ze dat geld goed gebruiken om eerste levensbehoeften goedkoper te maken.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je van een overheid die de belachelijke accijnzen en belastingen gewoon niet rekend?
Klaaaaaaar.
Ja joh. En hoe kom je dan op je werk als je de auto daar voor nodog hebt?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:39 schreef Fisherman het volgende:
Het gaat vooral om wat je overhoudt na vaste lasten inclusief boodschappen. Ik denk dat als je na vaste lasten en boodschappen 2500 euro of meer overhoudt, je comfortabel genoeg kan leven.
Volgens mij komen er dan hele volksstammen eerder in de problemen, voordat je zelf aan de beurt bent. Tegen die tijd is er wel wat geregeld door de overheid.
Overigens hebben veel mensen die nu in de problemen komen nog steeds een auto. Laten ze die maar verkopen ipv steun proberen te vangen.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Accijnzen op fossiele brandstoffen moeten juist veel hoger. Ten eerste drijft dat mensen uit vervuilende auto's. Ten tweede kunnen ze dat geld goed gebruiken om eerste levensbehoeften goedkoper te maken.
Als je een auto nodig hebt voor je werk ben je verkeerd bezig. We hebben 2 auto's, waarvan 1 elektrisch en dat is gewoon luxe. Beide niet nodig om op het werk te komen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja joh. En hoe kom je dan op je werk als je de auto daar voor nodog hebt?
En offtopic. Dat een auto je heel veel geld kost in de maand is ook onzin.
Een beetje auto kost je al gauw 400 tot 500 euro per maand hoor, als je alle kosten eerlijk meerekent.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:47 schreef Toine51 het volgende:
En offtopic. Dat een auto je heel veel geld kost in de maand is ook onzin.
Die mensen moeten helemaal geen auto meer gaan rijden. Het is geen recht om een auto te mogen bezitten. Overigens is 90 procent van de nieuwe auto's niet eens echt bezit, want dat zijn sneue leasers of mensen die een auto financieren.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:49 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Tuurlijk knul.
Iedereen doet zijn "vuile" benzineauto weg, krijgt er geen drol voor terug door hoge brandstofprijzen, en trekt ff 40k van de bank voor een EV....
Waar leef jij?
Ik denk dat je lult, dat zou betekenen dat jullie minimaal 200.000¤ of meer aan huishoudinkomen hebben. Volgens deze tabel kan het uberhaupt al niet, tenzij je een walgelijk dure opvang hebt. Dat is dan idd oplichting.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet IEDEREEN kan dat he?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:49 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je een auto nodig hebt voor je werk ben je verkeerd bezig. We hebben 2 auto's, waarvan 1 elektrisch en dat is gewoon luxe. Beide niet nodig om op het werk te komen.
Volledig elektrisch moet je echt niet aan beginnen. Dat is heel erg veel duurder dan gas.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:51 schreef Bocaj het volgende:
Is Gas nog steeds 1e keus voor verwarmen met deze prijzen? (Kan electrisch al interessant worden voor vooral najaar/voorjaar? of ook winter al?)
Of misschien de cv overal op 17/18 (ivm voorkomen vocht in huis) en de rest met infrarood in de tv/zithoek?
Het lijkt haast alsof je dure benzine aan het verstoken bent....
Zo he! Jij kent ook écht iedereen in NL he?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Die mensen moeten helemaal geen auto meer gaan rijden. Het is geen recht om een auto te mogen bezitten. Overigens is 90 procent van de nieuwe auto's niet eens echt bezit, want dat zijn sneue leasers of mensen die een auto financieren.
Wat eten jullie volgende week dinsdag?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
30 euro per maand aan eten meer? Bedoelde ze per week? Want dan klopt het wel.
Wij kopen meestal, als het saaiste gezin van Nederland, meestal hetzelfde iedere week qua samenstelling eten/drinken etc.
Sinds begin 2022 (of eind 2021) is de wekelijkse boodschappen rekening gegaan van rond de 90 naar 110 a 120.
Kopen toch echt niks bijzonders.
Heel de week water en brood, beetje met de tijd mee gaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat eten jullie volgende week dinsdag?
Ongetwijfeld iets met rijst.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat eten jullie volgende week dinsdag?
Linkse extinction rebellion activist gespot!quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef Fisherman het volgende:
Die mensen moeten helemaal geen auto meer gaan rijden. Het is geen recht om een auto te mogen bezitten.
Ik vind salarissen niet eens het grootste probleem, maar de belastingdruk op inkomen is belachelijk in dit land. Je wordt gewoon gestraft in dit land zodra je ook meer iets meer verdient dan modaal. Krijg je een keer wat extra gaat meteen 50% naar de staat.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef ArnosL het volgende:
Typisch weer, het wordt meteen op eigen verantwoordelijkheid gegooid. Dat is het dit keer echt niet.
De energieprijzen, boodschappen en brandstofprijzen zijn dermate veel duurder geworden dat het simpelweg niet meer op te vangen is. Collega van me ging van ¤160 naar ¤400 per maand voor energie. Een kuub gas is ¤2 duurder geworden in een jaar tijd. Dat heeft simpelweg enorme impact.
Het wordt echt tijd dat salarissen flink omhoog gaan om dit te compenseren. Het kan anders nog wel eens een hele nare tijd gaan worden.
Nee, ze zei dat ze 1000 tot 1500 euro p/m overhoud, dat is heel iets andersquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:24 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze per maand 1000 á 1500 euro spaart. Dat zou in één klap alles wegvagen.
Je weet niet waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
De prijzen stijgen een beetje en daardoor komt een derde van alle huishoudens in de problemen?
Nou komt dat mismanagement van huishoudens aan het licht. Ja, en al die figuren die boven hun stand leven om er bij te horen.
KLB / Schoodbappen beginnen prijzig te worden...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
30 euro per maand aan eten meer? Bedoelde ze per week? Want dan klopt het wel.
Wij kopen meestal, als het saaiste gezin van Nederland, meestal hetzelfde iedere week qua samenstelling eten/drinken etc.
Sinds begin 2022 (of eind 2021) is de wekelijkse boodschappen rekening gegaan van rond de 90 naar 110 a 120.
Kopen toch echt niks bijzonders.
Met brandstof erbij idd. Maar alleen verz, mrb, afschrijving? Dan rij je te duur idd.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een beetje auto kost je al gauw 400 tot 500 euro per maand hoor, als je alle kosten eerlijk meerekent.
Dat is gewoon een behoorlijk aandeel van het maandelijkse inkomen voor de meeste mensen.
In scandinavie ligt die belastingdruk nog hoger. Ik vind dat niet erg, zolang er goede dingen met het geld gedaan wordt. En dat is wat 12 jaar Rutte niet heeft gedaan. De overheid is alleen maar bezig met korte termijn brandjes blussen door eigen onkunde. Het is een chaos to be honest.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:57 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ik vind salarissen niet eens het grootste probleem, maar de belastingdruk op inkomen is belachelijk in dit land. Je wordt gewoon gestraft in dit land zodra je ook meer iets meer verdient dan modaal. Krijg je een keer wat extra gaat meteen 50% naar de staat.
Klopt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Goed plan, en dan komt uiteindelijk die recessie een keer en heeft de overheid het geld niet meer om alle sociale voorzieningen te blijven financieren, en dan is het ook weer janken na alle massa-ontslagen.
Je mag het narekenen, verzamelinkomen is geloof ik rond de 115k, en de opvang kost give or take 9 euro per uur. Is niet verschrikkelijk duur hoor, zit bijvoorbeeld ook warm eten bij enzo.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:52 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik denk dat je lult, dat zou betekenen dat jullie minimaal 200.000¤ of meer aan huishoudinkomen hebben. Volgens deze tabel kan het uberhaupt al niet, tenzij je een walgelijk dure opvang hebt. Dat is dan idd oplichting.
https://www.rijksoverheid(...)eropvangtoeslag-2022
Iedereen weet dat je met een hoog inkomen een au-pair neemt. Die kosten +- ¤800 per maand.
Er zal ongetwijfeld mismanagement zijn, maar ga nou niet lopen bagatelliseren dat de prijzen van ALLES door het dak zijn geschoten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
De prijzen stijgen een beetje en daardoor komt een derde van alle huishoudens in de problemen?
Nou komt dat mismanagement van huishoudens aan het licht. Ja, en al die figuren die boven hun stand leven om er bij te horen.
Voor een alleenstaande wordt dit sommetje wel anders.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Even kijken.
Hypotheek 1.200
Onderhoud 150
Verzekering 250
Zorgverz 150
Auto 400
GWE 450
Schandalige reactie wel. Ja, er zal best een percentage zijn die boven hun stand leeft en nu in de problemen komt. Maar er zijn heel veel gezinnen in Nederland die elke maand een paar honderd euro hebben voor boodschappen en niet omdat ze in een dikke Lamborghini rijden. Wanneer binnen een jaar je kosten opeens honderden euro's per maand hoger worden dan kom je gewoon zwaar in de problemen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
Dan zou je 67,5% dienen terug te krijgen en niet minder dan de helft zoals jij aangeeft.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je mag het narekenen, verzamelinkomen is geloof ik rond de 115k, en de opvang kost give or take 9 euro per uur. Is niet verschrikkelijk duur hoor, zit bijvoorbeeld ook warm eten bij enzo.
Au-pair zou kunnen, al is ons huis daar eigenlijk net te klein voor (dan zou ik bijvoorbeeld al twee badkamers willen). Plus ik hoef niet zonodig een vreemde in mijn huis.
Goeie 2de hands hoeft niet meer dan 250 te kostenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een beetje auto kost je al gauw 400 tot 500 euro per maand hoor, als je alle kosten eerlijk meerekent.
Dat is gewoon een behoorlijk aandeel van het maandelijkse inkomen voor de meeste mensen.
Gaat niet gebeuren. Eerder een Sri Lankaatje.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Klopt.
Snijdt de overheid maar een keer in zn eigen vlees. Minder ambtenaren en ook minder naar asielzoekers.
Zie de ruimte, denk in oplossingen.
Deels klopt dat, ja. Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:00 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt.
Dit dus.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Lol, hier ook hoor.
1,5x modaal, en we houden elke maand tussen de 1000 en 1500 euro over, hier hoeven we niet eens ons best voor te doen!
Leuk voorbeeld van die Lamborghini maar met om de zoveel tijd een nieuwe telefoon, tablet, grote TV, dure abonnementen etc etc lopen de uitgaven ook gewoon hard op. Mensen zijn ook niet meer gewend om een stapje terug te doen denk ik.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:02 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Schandalige reactie wel. Ja, er zal best een percentage zijn die boven hun stand leeft en nu in de problemen komt. Maar er zijn heel veel gezinnen in Nederland die elke maand een paar honderd euro hebben voor boodschappen en niet omdat ze in een dikke Lamborghini rijden. Wanneer binnen een jaar je kosten opeens honderden euro's per maand hoger worden dan kom je gewoon zwaar in de problemen.
Landen waar je geheel gratis kunt studeren zijn:quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:00 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
In scandinavie ligt die belastingdruk nog hoger. Ik vind dat niet erg, zolang er goede dingen met het geld gedaan wordt. En dat is wat 12 jaar Rutte niet heeft gedaan. De overheid is alleen maar bezig met korte termijn brandjes blussen door eigen onkunde. Het is een chaos to be honest.
Ja fantastisch. Maar je kunt je afvragen in hoeverre het 'beschaafd' is als je als land iemand die 1,5 modaal verdiend quasi verplicht saai te leven. Zeker in een land die zichzelf nog steeds wil verkopen als: 'hier kun je kansen grijpen en je potentie benutten'.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 07:45 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Dit begrijp ik ook echt niet, hier 1,5x modaal en gaat nog steeds prima.
Als je uitgave patroon een beetje normaal is, dan hoeft er niets aan de hand te zijn.
Sommige mensen geven graag gelijk elke cent wat er binnenkomt (het gras moet groener zijn dan die van de buren), alleen in zo'n situatie kan ik me voorstellen dat je jezelf financieel in de problemen helpt.
Misschien saai, maar wij kopen alleen wat we nodig hebben, en soms natuurlijk ook dingen die gewoon leuk zijn, maar niets overmatig. We hoeven ons uitgave patroon niet eens aan te passen aan de huidige economische situatie, want we waren al financieel bewust bezig.
Sommige modaal-verdieners zullen zich echter wél iets aan moeten passen, en dat is kennelijk vrij moeilijk.
Ik weet in elk geval uit eigen ervaring dat je totaal niet in de financiële problemen hoeft te komen, met een modaal inkomen. Deze mensen hebben gewoon een gat in hun hand, simpel...
Gratis? Dat wordt ook niet met belastinggeld betaald?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:06 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Landen waar je geheel gratis kunt studeren zijn:
Zweden.
Denemarken.
Noorwegen.
Finland.
Tja, scheelt alweer 200 euro per maand voor een student of ouder.
Zo'n uitgavenpatroon lijkt me juist makkelijk om te veranderen en meer geld over te houden.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:05 schreef daNpy het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld van die Lamborghini maar met om de zoveel tijd een nieuwe telefoon, tablet, grote TV, dure abonnementen etc etc lopen de uitgaven ook gewoon hard op. Mensen zijn ook niet meer gewend om een stapje terug te doen denk ik.
Mag t hopen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:04 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Eerder een Sri Lankaatje.
Goed idee.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:01 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld mismanagement zijn, maar ga nou niet lopen bagatelliseren dat de prijzen van ALLES door het dak zijn geschoten.
Krijg je daarna ook nog eens van de huurbaas een brief dat omdat alles duurder is geworden, ze 10% meer huur gaan vragen.
Neem je dan mee dat 9,25 boven het maximale uurtarief zit?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:03 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dan zou je 67,5% dienen terug te krijgen en niet minder dan de helft zoals jij aangeeft.
Of je woont nog bij je ouders thuis, of je verdient 4x modaal, waardoor je niet in de gaten hebt hoe zeer de prijzen gestegen zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:56 schreef laforest het volgende:
Nog genoeg om van af te schrapen inderdaad...quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:03 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Tja, iedereen moet tegenwoordig twee auto’s en een bakfiets van 5 ruggen hebben. Maximale hypotheek afgesloten, minimaal twee keer per jaar met het vliegtuig op vakantie. En dan gaan de rente en inflatie ietsjes omhoog en dan hebben we geen geld meer. Goh hoe kan dat nou he
Nee, zoek een goedkopere opvangquote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:07 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Neem je dan mee dat 9,25 boven het maximale uurtarief zit?
Ik reageerde op het feit dat hij aangaf dat je in Scandinavië ook hoge belastingdruk hebt maar dat daar wel verstandige dingen mee worden gedaan. Je ziet ook daadwerkelijk terug waarom je veel belasting aan het betalen ben. Dat ben ik in Nederland een beetje verloren. Ik heb het idee dat ik alleen maar betaal en vrij weinig krijg.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:07 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gratis? Dat wordt ook niet met belastinggeld betaald?
Sommige mensen leven daadwerkelijk, Koos.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit dus.
1,5 keer modaal en houd met twee m'n vingers in zo'n bedrag over, zelfs als ik een incidentele grote uitgave moet doen (deze maand bijvoorbeeld nieuwe bank gekocht).
Snap echt heel goed dat minima het moeilijk hebben, maar als je bovenmodaal verdient, heb je weinig te klagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |