abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205249536
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 18:28 schreef Document1 het volgende:

[..]
Die supers hebben vooral de pech dat ze bij niemand de rekening kunnen neerleggen.
Dat valt nog te bezien. Met goede camerabeelden en privé detectives kan er vast hier en daar achterhaald worden wie die trekker voor het hek geparkeerd heeft. Wordt dan een civiele zaak natuurlijk, maar met goed bewijs kunnen er dan in elk geval wat boerderijen op een executieveiling belanden vanwege faillissement van de eigenaar die een grote schade niet kan vergoeden.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:28:55 #227
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205249566
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Industrie en overig wordt natuurlijk niet naar gekeken he. Het zijn alleen de boeren...
De industrie en overig wordt wel naar gekeken. Alle industrie moet namelijk ook gewoon een stikstofruimte-vergunning aanvragen, en nieuwe activiteit kan ook worden voorkomen als er geen stikstofruimte is - daarom ligt er zoveel stil momenteel in de bouw. Daarnaast is direct al aangegeven dat er voor de industrie óók een sectorplan komt - en ik kan me prima voorstellen dat die met wetgeving te maken krijgen waar geen zak geld ter vergoeding bij mee komt, maar we gaan het zien.
pi_205249571
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 18:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik denk eerder andersom. Maar ook bij anderen werd er praktisch niks verhaald.
De broer van mijn vrouw reed een keer dronken een trafo huisjevstuk. De gehele wijk incl bedrijven zaten een dag zonder stroom. Hij kreeg alleen een taakstraf. Schade claimen en verhalen is nagenoeg onmogelijk in NL.
Ik heb het een keer geprobeerd maar elke advocaat ontraadde mij dat vanwege de gering slagingskans en bijkomende kosten.
Waarschijnlijk was die auto WA-verzekerd. En niet elke WA-verzekering sluit schade na alcoholgebruik uit.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:32:01 #229
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205249612
quote:

[..]
Industrie en overig wordt natuurlijk niet naar gekeken he. Het zijn alleen de boeren...
Je kunt aan de kleurtjes zien dat die twee samen minder problemen opleveren dan de boeren.

Maar het is zeker niet zo dat er niet naar het bedrijfsleven wordt gekeken. Hoe kom je bij die onzin?
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:32:20 #230
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_205249619
quote:

[..]
Maar de andere sectoren komen nog aan bod...
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:38:00 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205249694
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Je kunt aan de kleurtjes zien dat die twee samen minder problemen opleveren dan de boeren.

Maar het is zeker niet zo dat er niet naar het bedrijfsleven wordt gekeken. Hoe kom je bij die onzin?
quote:
Ook daarover is Bisschop trouwens niet te spreken. Want waarom alleen met de boeren praten over stikstof? 'Het kabinet heeft heel geïsoleerd de agrarische sector eruit gelicht, daarom hebben ze nu een probleem. Ze voeren geen geïntegreerde aanpak.' Bisschop wijst erop dat in Van der Wals' inmiddels beruchte stikstofkaartje boerenbedrijven geraakt worden die dezelfde uitstoot hebben als hun niet-agrarische buurbedrijven zoals Rockwool. 'Bedrijven met exact dezelfde ammoniakuitstoot zijn uit het kaartje gelaten, aanpalende boerenbedrijven krijgen een opgave'.
BNR
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:38:50 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:41:00 #233
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_205249734
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dan ga ik lachen.
Dat weet ik niet. De andere bedrijven met hoge stikstofuitstoot gaan niet lachen. Overigens heeft Bisschop wellicht gelijk over geintegreerde aanpak. Het is wel door minister gezegd dat dit kaart niet definitief is. In gevallen van Rockwool zou het inderdaad kunnen dat de boeren daar minder problemen hebben dan nu op kaart lijkt omdat Rockwool er iets aan zal moeten doen. Lijkt me niet meer dan logisch.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:44:12 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205249761
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dat weet ik niet. De andere bedrijven met hoge stikstofuitstoot gaan niet lachen.
Als het iedereen tot op het bot raakt ben ik tevreden want dit hebben we over onszelf afgeroepen... Het is natuurlijk schattig dat de halve randstad nu in het geweer komt tegen de boeren met dit, dat, alles en kutlui... Maar als straks bedrijven aan de beurt zijn waar de randstad direct hinder van ondervindt ga ik achteroverhangen en popcorn vreten.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:57:02 #235
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_205249920
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
BNR
Flagrante leugens, maar had ook niet anders verwacht van zo'n gereformeerde fiene rakker van de SGP.

https://www.aanpakstikstof.nl/maatregelen
pi_205249924
quote:

[..]
Jezus man.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:58:25 #237
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_205249935
Maar waarom eerst de boeren, nadat ze 40 jaar de boel getraineerd hebben, huillie huillie. :') :')

dinsdag 5 juli 2022 @ 22:02:20 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205249974
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:57 schreef RichardHammond het volgende:

Flagrante leugens, maar had ook niet anders verwacht van zo'n gereformeerde fiene rakker van de SGP.

https://www.aanpakstikstof.nl/maatregelen
Stuur hem een mail dan. Hij zal het wel weer verzonnen hebben volgens eoa anonieme Fokkert... :')
pi_205249988
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 17:46 schreef Elan het volgende:
Hebben jullie sympathie voor de boeren? Ik totaal niet. Als je dagenlang vrij kunt nemen om andere mensen lastig te hebben geloof ik totaal niet dat je een zwaar bestaan zou leiden. Daarbij moet er vanwege stikstof gewoon minder geboerd worden. Het is dus een noodzakelijk kwaad.
Ga eens kijken bij een boer en vraag waarom ze het nu aan tijd hebben. Je ogen zullen open gaan...

Je bent een stadsbewoner?
Old Tyme Hardcore!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:03:33 #240
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205249989
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 20:30 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Zucht….

Nee, daar zijn geen subsidies voor nodig.

Men lijkt tegenwoordig echt te denken dat alles alleen op te lossen is met subsidies of uitkoop :')
Toch wordt men gecompenseerd voor inkrimpen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:03:45 #241
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205249992
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:58 schreef RichardHammond het volgende:
Maar waarom eerst de boeren, nadat ze 40 jaar de boel getraineerd hebben, huillie huillie. :') :')
Leuk, emissie is wat anders dan depositie IN de N2K gebieden. Daarbij (ook al honderd keer verteld ofzo) is er helemaal niemand die bepaald heeft dat we iets aan stikstof moeten doen, het enige wat opgelegd is is de N2K gebieden in stand houden die we overigens zelf aangewezen hebben... :')
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:04:51 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:07:40 #243
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205250026
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:32 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Maar de andere sectoren komen nog aan bod...
Dat is hem ook al meerdere keren uitgelegd, maar de overheid is de schuldige volgens hem. Als je vooraf kiest dat er helemaal geen stikstofprobleem is hoeven de boeren niets te doen en zo gaat die user al dagen de discussie aan.
pi_205250039
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:23 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2021-0200.pdf
[ afbeelding ]

Landbouw is consequent de grootste factor waar we zelf enige invloed op hebben :) alleen bij Rotterdam is het oranje partje soms groter.
Heel vaak is het buitenland de grootste leverancier van stikstof, wanneer ik dit staatje mag geloven. Zelfs op de Wadden. Gaan we het buitenland nu ook saneren? Gewoon even lekker met de botte bijl er in en ze overbodig verklaren?
Old Tyme Hardcore!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:09:41 #245
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205250055
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:44 schreef AchJa het volgende:
Als het iedereen tot op het bot raakt ben ik tevreden want dit hebben we over onszelf afgeroepen
Wat een rancune. En dat na dagenlang huilen en het probleem ontkennen. We zullen er allemaal mee te maken krijgen en niet alleen de stikstofcrisis. Je zal nog meer gaan huilen bij de aanpak van het klimaatprobleem, als je nu al zo kinderachtig gaat doen. En lekker elke keer in opstand komen, schuldigen aanwijzen, maar verder stellen dat er geen probleem is. Slaap lekker.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:12:41 #246
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205250096
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:07 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat is dit voor een onzin?

Exacte waardes weet je bij uitstek door te meten.

Pak jij een weegschaal of volg je een theoretisch modelletje als je iets wil wegen?
Jij hebt, tegen alle verwachtingen in, duidelijk geen wetenschappelijke (bèta-)opleiding genoten.
Huilen dan.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:16:37 #247
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205250144
quote:

[..]
Daar wordt wel naar gekeken, maar de bijdrage van de niet-agrarische industrie aan de uitstoot van stikstofverbindingen valt in het niet bij die van de agrarische industrie. Dus als je het stikstofprobleem wil aanpakken, waar moet je dan zijn? Precies.
Huilen dan.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:16:43 #248
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_205250146
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Leuk, emissie is wat anders dan depositie IN de N2K gebieden. Daarbij (ook al honderd keer verteld ofzo) is er helemaal niemand die bepaald heeft dat we iets aan stikstof moeten doen, het enige wat opgelegd is is de N2K gebieden in stand houden die we overigens zelf aangewezen hebben... :')
Ja, klopt en wordt ook keurig gemonitord:

Verder is er wel degelijk beleid vanuit de EU dat o.a. de amoniakvervuiling moet worden teruggedrongen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:17:03 #249
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205250148
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:07 schreef Vis1980 het volgende:
Dat is hem ook al meerdere keren uitgelegd, maar de overheid is de schuldige volgens hem. Als je vooraf kiest dat er helemaal geen stikstofprobleem is hoeven de boeren niets te doen en zo gaat die user al dagen de discussie aan.
Zo lang jij en een clubje anderen niet willen begrijpen dat het feitelijk een papieren probleem is blijf ik doorgaan. Dat kun je leuk vinden of niet maar daar heb ik weinig boodschap aan.

De opdracht is simpel, hou de door jullie aangewezen N2K gebieden in stand, hoe interesseert ons geen flikker. Nederland: "Stikstof!!!!" En zo geschiede, terwijl dat helemaal niet de oplossing hoeft te zijn zoals Louise Fresco ook al liep te verkondingen, maar ja die praat de "hurdur kutboeren" blatende Fokkers ook niet naar de mond dus die begrijpt er als Prof.dr.ir ook geen reet van... :')

quote:
Hoe kijkt u naar de politieke plannen voor minder stikstofuitstoot?

'Maatwerk moet én voor de boeren én voor de natuur gelden. We hebben twee typen natuurgebied die onder Natura 2000 vallen. Daar spreekt niemand over. We hebben de natte stukken van Nederland, die uniek zijn, zoals de Wadden of de Biesbosch.'

'We hebben ook de hoge zandgronden. Die zijn niet uniek voor Nederland. Probleem daarmee is dat wij die bewust schraal maken en houden. Als je de natuur zijn gang laat gaan, komt er bos. Zandverstuivingen op de Hoge Veluwe zijn het resultaat van middeleeuwse landbouw. Het is niet per se natuur.'

'Die schrale gronden zijn heel gevoelig voor stikstof, en daar zit het probleem. De Habitatrichtlijn zegt niet per se dat je daar stikstof moet verminderen, maar je moet die gronden in stand houden. Dat is óók een keuze. Je moet ook durven nadenken of een robuustere natuur een betere optie is op die plekken en of al die stukjes schrale grond het behouden waard zijn. Niet alles kan overal, zei Remkes. Die nuance moet je ook bij natuur hebben.'

Hechten we te veel waarde aan natuur?

'Dat zeg ik niet. Als ik zie hoeveel natuur wij hebben ontwikkeld de laatste decennia: dat is fantastisch. Maar ook bij natuur mag je vraagtekens plaatsen. Welke natuur is voor ons het belangrijkst, wat heb je ervoor over, en waar? We hebben ooit ervoor gekozen om veel kleine Natura 2000-gebieden te definiëren. Sommige zijn maar 10 hectare of kleiner.'

'Ik vind ook dat burgers, inclusief de natuur- en milieuorganisaties, te weinig erkenning hebben voor dat moeilijke, risicovolle werk van boeren. Wij vinden het vanzelfsprekend dat wij elke dag alles kunnen kopen. Boeren zorgen daarvoor.'

Bent u anders gaan kijken naar het gebruik van chemicaliën?

‘Ik ben meer gaan beseffen hoe essentieel het is dat je zorgt dat planten zo goed mogelijk kunnen groeien. Door schimmels, ziektes of insecten kan je snel een gigantisch deel van de oogst verliezen, zeker in de tropen. Tegelijkertijd moet je niet onmiddellijk alles doodspuiten, je moet een balans zoeken met biologische methoden.'

'Dat is alleen een proces dat lang duurt. Als mensen ergens tegen zijn, willen ze morgen een alternatief. Zo werkt dat niet. Het is ongelooflijk ingewikkeld planten te veredelen zodat ze sterker worden en minder ziektegevoelig zijn.’

'Veredeling is iets anders dan genetische modificatie, het inbouwen van een gen dat niet in een soort voorkomt. In Europa bestaat grote huivering tegenover genetische modificatie, ondanks de positieve resultaten elders waaruit geen extra risico’s blijken.'

Hoe zeker is het dat er in de toekomst voldoende voedsel is?

‘De veranderingen in de landbouw gingen ongelooflijk snel. Als we nu nog de opbrengst hadden uit 1960, dan zouden we twee keer zoveel land nodig hebben. Toen gingen ook honderd keer meer mensen dood aan honger, terwijl de wereldbevolking nu een derde groter is. We hebben het eigenlijk heel goed gedaan. Het voedselsysteem werkt.'

Moeten we minder vlees eten, zodat we meer areaal overhouden voor landbouw?

'Heeft u hier rond Amsterdam ooit een tarweveld gezien? Het is hier veel te nat. Heel veel plaatsen op aarde zijn te nat, te droog, te koud of te steil voor akkerbouw. Dieren zijn van belang omdat ze vegetatie omzetten en voedselresten verteren. Dat kunnen wij niet. Dieren helemaal uit de voedselketen halen is daarom geen goed idee. We voeden dieren wel met geïmporteerd veevoer. Dat komt van stukken land die je goed zou kunnen gebruiken voor akkerbouw. In dat opzicht kun je wat veranderen als je iets minder vlees eet.'

'Waar we vooral wat tegen moeten doen, is voedselverspilling. Een derde van wat op het land staat, komt niet in de maag van de consument. Weet je welk product het meest wordt weggegooid? Brood. Omdat mensen niet meer bereid zijn brood van een dag oud te eten. Come on! Ik denk dat het niet zo slecht is dat we nu door hogere voedselprijzen beter beseffen dat voedsel geen goedkoop wegwerpproduct is.'

Is het een goed idee om voedsel lokaler te produceren?

'Waar het kan, prima. Maar overschat niet wat lokaal kan, dat is heel beperkt. Als je in Nederland alleen maar lokaal wilt eten, dan eet je kool en linzen of bonen. Er is ongelooflijk veel wat níet lokaal kan. Zomaar van de boer, dat kan eigenlijk alleen bij groente. Jij hebt niks aan tarwe. Ga jij daar zelf meel van maken?'

'Doordat wij sperzieboontjes uit Kenia halen, creëren we daar werkgelegenheid en dat is een heel belangrijke manier van inkomens- en kennisoverdracht. Mensen vragen ook niet om kleding gemaakt van lokale vlas. Sterker, ik weet dat men de wol van Texelse schapen in Nederland niet kwijt kan en deze daarom verbrandt.'

U staat niet bekend als een voorstander van biologisch eten. Waarom niet?

'Het gaat niet om voorstander zijn of niet. Alleen moet je niet de pretentie hebben dat biologisch voedsel een aantal problemen van de gewone landbouw vermijdt. Je gebruikt dan geen chemische bestrijdingsmiddelen, maar wel andere bestrijdingsmiddelen. Logisch, omdat je de plant moet beschermen tegen andere soorten. Want de natuur is een voortdurende strijd.'

'Als je niet wilt bemesten met kunstmest, heb je dierlijke mest nodig. Dat betekent dat je veel meer land nodig hebt. Wat ik heel graag wil, is dat mensen gevoed worden, en dat we dat op zo'n manier doen dat we zo min mogelijk land gebruiken.'
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:17:35 #250
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205250158
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Jij hebt, tegen alle verwachtingen in, duidelijk geen wetenschappelijke (bèta-)opleiding genoten.
Zo hebben we een robot op Mars laten rondrijden door het te wegen. Niet door een of ander theoretisch modelletje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')