Tenzij, zoals in Nederland trouwens wel vaker het geval is, de hele rambam gezamenlijk schuift op het politieke spectrum.quote:Op maandag 4 juli 2022 13:05 schreef zoost het volgende:
[..]
Wat is het alternatief? Weer een combinatie van het gedachtegoed van: VVD, D66, CDA, GL, PVDA, CU?
Dan gaat er dus helemaal niets veranderen.
Vliegende keep, boksbal, bliksemafleider of Rutte redder. Je zegt het maar.quote:Op maandag 4 juli 2022 13:40 schreef Tijger_m het volgende:
Mag Remkes ooit met pensioen of blijft hij voor eeuwig vliegende keep spelen?
Met name omdat hij het belang van stikstofreductie in ziet, denk ik. Wellicht is hij bang dat een andere bemiddelaar wel aan de doelen zal gaan tornen.quote:Op maandag 4 juli 2022 15:07 schreef zoost het volgende:
[..]
Vliegende keep, boksbal, bliksemafleider of Rutte redder. Je zegt het maar.
Dat je ja zegt tegen zo'n klus waar je geen speelruimte hebt, waarom zou je dat willen?
Maar dat maakt hem toch per definitie ongeschikt als bemiddelaar. Als hij om inhoudelijke bemoeienis gekozen zou zijn.quote:Op maandag 4 juli 2022 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met name omdat hij het belang van stikstofreductie in ziet, denk ik. Wellicht is hij bang dat een andere bemiddelaar wel aan de doelen zal gaan tornen.
Ja, natuurlijk. Maar de keuze van Remkes kan ik onmogelijk los zien van het rapport Remkes over stikstof. Hij zit er volgens mij nog een stukje harder in dan Van der Wal.quote:Op maandag 4 juli 2022 15:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat maakt hem toch per definitie ongeschikt als bemiddelaar. Als hij om inhoudelijke bemoeienis gekozen zou zijn.
Of hij laat optekenen dat voor sommige een functie elders gezoch tmoet wordenquote:Op maandag 4 juli 2022 13:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ligt denk ik ook aan het leiderschap van die partijen op dat moment. Met de persoon Rutte heeft hij het helemaal gehad, maar volgens mij is hij politicus genoeg om met een nieuwe VVD leider wel een nieuwe start te maken.
Het cda is een ander verhaal, daar heb je nog genoeg pro-Omtzigt elementen, in ieder geval op lokaal niveau. Zeker als Wopke ‘sensibiliseren’ Hoekstra weg is zie ik dat nog wel goedkomen.
Weer een klusje voor baantjesjager Remkes.quote:Op maandag 4 juli 2022 16:27 schreef phpmystyle het volgende:
Wel mooi dat ze een bemiddelaar kiezen die slechts aan één kant op waardering kan rekenen
Wat kan ie daar voor vangen dan? 12k per maand?quote:Op maandag 4 juli 2022 16:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Weer een klusje voor baantjesjager Remkes.
Omtzigt is zonde ik zie liever een PVV fvd BBB JA21 BIJ1 Groep van Haga kabinet die de rit uitzit Nederland zal dan verwoest zijn maar de les die we als maatschappij leren is onbetaalbaar. 😀quote:Op maandag 4 juli 2022 11:37 schreef zoost het volgende:
[..]
Tja, laten we het eens proberen met:
Partij Pieter Omtzigt (25 zetels)
BBB (20 zetels)
SP (20 zetels)
PVV (15 zetels)
Eens een frisse blik, lijkt me goed voor iedereen.
Gewoon PvdA GL SP PvdD Bij1 toch. Iedereen is welkom, gratis geld en basisinkomen voor iedereen, behalve als je boven modaal verdiend, dan is de marginale belastingdruk 75%. En een speciale heffingskorting voor nazaten van tot slaaf gemaakten. Verder alles klimaat neutraal en miljarden extra naar OSW om de blanke erfzonde af te kopen. Gaat goed komen!quote:Op maandag 4 juli 2022 18:06 schreef vipergts het volgende:
[..]
Omtzigt is zonde ik zie liever een PVV fvd BBB JA21 BIJ1 Groep van Haga kabinet die de rit uitzit Nederland zal dan verwoest zijn maar de les die we als maatschappij leren is onbetaalbaar. 😀
ik vermoed dat hij daar zijn bed niet voor uitkomt. Dat zou ik niet doen in ieder geval in zijn positie.quote:Op maandag 4 juli 2022 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat kan ie daar voor vangen dan? 12k per maand?
dat hoeft niet. Ze kunnen ook iemand inhuren om voor hun het woord te doen. Dan praten 2 ingehuurde mensen tegen elkaar.quote:Op maandag 4 juli 2022 16:36 schreef phpmystyle het volgende:
Mjah, nu zitten de boeren opgescheept met een zelf ingenomen autoritaire zak.
Dit zal het laatste kunstje wel zijn, want hier komt hij nooit uit. Er valt weinig te bemiddelen tussen twee partijen die beide geen enkele ruimte gaan geven.quote:Op maandag 4 juli 2022 13:40 schreef Tijger_m het volgende:
Mag Remkes ooit met pensioen of blijft hij voor eeuwig vliegende keep spelen?
Nee, een-voorstel-tot gaat er komen.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:31 schreef Hanca het volgende:
Toetsing aan de grondwet door de rechter gaat er komen: https://nos.nl/artikel/24(...)toetsen-aan-grondwet
En ook gewoon door de gewone rechter, heel goed. Die rare praktijk met een constitutioneel hof moet je niet hebben.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:31 schreef Hanca het volgende:
Toetsing aan de grondwet door de rechter gaat er komen: https://nos.nl/artikel/24(...)toetsen-aan-grondwet
Ja.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, een-voorstel-tot gaat er komen.
Is hier een grondwetswijziging voor nodig?
Kan me niet voorstellen dat de kamer dit nog weg stemt, eigenlijk...quote:Op maandag 4 juli 2022 19:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, een-voorstel-tot gaat er komen.
Is hier een grondwetswijziging voor nodig?
Kan het me ook slecht voorstellen, of de uitwerking moet beroerd zijn. Maar je bent wel sowieso vele jaren verder.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat de kamer dit nog weg stemt, eigenlijk...
Dan duurt het sowieso nog wel even.quote:
Beoogd de wet om dingen als urgenda, een Johan Vollenbroek, en andere oproerkraaiers minder wettelijke mogelijkheden te geven om de samenleving te ontregelen?quote:Op maandag 4 juli 2022 19:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Desalniettemin zeer goede stap, alleen de uitwerking nog even afwachten.
Dat was zeker niet de intentie van de staatscommissie, ik heb ook niet het idee dat dat het effect gaat zijn. Volgens mij staat dit met name in het regeerakkoord omdat het ooit 1 van de grote punten van Omtzigt was.quote:Op maandag 4 juli 2022 22:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beoogd de wet om dingen als urgenda, een Johan Vollenbroek, en andere oproerkraaiers minder wettelijke mogelijkheden te geven om de samenleving te ontregelen?
Ik ben hier geen fan van en vind dit meer bij common law-stelsels horen .Je zou verwachten dat in Nederland het hele rechtsstelsel wel door validatie tijdens de wetgevingsprocedure is afgedekt.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:31 schreef Hanca het volgende:
Zo niet dan lijkt me dat dat ook wel enige reparatie behoeft.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 08:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben hier geen fan van en vind dit meer bij common law-stelsels horen .Je zou verwachten dat in Nederland het hele rechtsstelsel wel door validatie tijdens de wetgevingsprocedure is afgedekt.
De eerste kamer had die rol ooit, maar die zijn daar gewoon mee gestopt toen ze vol politiek werden.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 08:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben hier geen fan van en vind dit meer bij common law-stelsels horen .Je zou verwachten dat in Nederland het hele rechtsstelsel wel door validatie tijdens de wetgevingsprocedure is afgedekt.
Rutte naar de NAVO is ietsjes meer denkbaar dan naar de EU. Maar voor wie Rutte echt kent weet dat Rutte het liefst voor kabinet Rutte 28 gaat.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 22:56 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Als zelf Sjuul Paradijs zich tegen je keert als VVD-premier… Die is aan z’n laatste kunstje bezig. Maar opvallendere. Henk Otten suggereert dat hij naar de NAVO gaat?
Rutte V zie ik ook nog wel gebeuren inderdaad.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 23:18 schreef borisz het volgende:
[..]
Rutte naar de NAVO is ietsjes meer denkbaar dan naar de EU. Maar voor wie Rutte echt kent weet dat Rutte het liefst voor kabinet Rutte 28 gaat.
Hij is Den Haag-verslaafd. Met Brussel heeft ie niet zoveel.
Sjuul is tegenwoordig nou niet echt relevant meer, dacht ik.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 22:56 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Als zelf Sjuul Paradijs zich tegen je keert als VVD-premier… Die is aan z’n laatste kunstje bezig. Maar opvallendere. Henk Otten suggereert dat hij naar de NAVO gaat?
Als je zo'n kop er boven zet, klinkt het inderdaad gek. Typische Telegraafactie. Wat moet je laag zinken om daar koppen te willen gaan verzinnen.quote:
Er werken bij VWS alleen politicologen? Beetje inhoudelijke kennis en kunde op een ministerie zou geen kwaad kunnen, dan hoef je niet voor alles externen voor de hoofdprijs in te huren.quote:Op woensdag 6 juli 2022 07:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je zo'n kop er boven zet, klinkt het inderdaad gek. Typische Telegraafactie. Wat moet je laag zinken om daar koppen te willen gaan verzinnen.
Gelukkig was de NOS ze een paar dagen voor met een goede uitleg: https://nos.nl/artikel/24(...)r-simpel-is-dat-niet
Hier is met name juridische kennis voor nodig om het exact zo af te bakenen dat het gaat zoals je wilt. Vrij specifiek werk.quote:Op woensdag 6 juli 2022 07:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er werken bij VWS alleen politicologen? Beetje inhoudelijke kennis en kunde op een ministerie zou geen kwaad kunnen.
Ja daarvoor lijken me ambtenaren juist zeer geschikt.quote:Op woensdag 6 juli 2022 07:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier is met name juridische kennis voor nodig om het exact zo af te bakenen dat het gaat zoals je wilt. Vrij specifiek werk.
En blijkbaar zijn die er achter gekomen dat hun kennis niet toereikend is. Ze zijn hier al sinds februari zeker mee bezig. Ik vraag me ook af waarom VWS dergelijke juridische kennis in huis zou moeten hebben, het afbakenen van producten is vrij specifiek werk wat ze volgens mij verder nooit nodig hebben.quote:Op woensdag 6 juli 2022 07:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja daarvoor lijken me ambtenaren juist zeer geschikt.
Een academicus met een bul in een levensmiddelendiscipline zou samen met een jurist gewoon zelf zo'n onderzoekje moeten kunnen doen, dat mag je wat mij betreft als ministerie best zelf wel in huis hebben.quote:Op woensdag 6 juli 2022 07:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
En blijkbaar zijn die er achter gekomen dat hun kennis niet toereikend is. Ze zijn hier al sinds februari zeker mee bezig. Ik vraag me ook af waarom VWS dergelijke juridische kennis in huis zou moeten hebben, het afbakenen van producten is vrij specifiek werk wat ze volgens mij verder nooit nodig hebben.
Ik ben zeker niet altijd voor de inhuur van externen, maar bij dergelijk eenmalig zeer specifiek werk vind ik het eigenlijk een prima idee.
Natuurlijk is het een Telegraafkop, maar als je wil heb je dit zo opgelost. Alleen wil men dus niet.quote:Op woensdag 6 juli 2022 07:32 schreef -XOR- het volgende:
[ [url=https://i.redd.it/sbao6snh3t991.jpg?width=100&height=200"]afbeelding[/url] ]
Tuurlijk wil men wel, het is onderdeel van het regeerakkoord en letterlijk alle partijen in de coalitie zijn heel erg voor. Allemaal hebben ze zich daar al over uit gelaten, ook al voor het in het regeerakkoord stond.quote:Op woensdag 6 juli 2022 08:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een Telegraafkop, maar als je wil heb je dit zo opgelost. Alleen wil men dus niet.
Schitterend ook dat de types die normaal zeuren dat Bergkamp haar werk niet goed doet nu bijna ziedend voor de interruptiemicrofoon staan.quote:
Het ging verder. 'Ik ga niet weg'.quote:Op woensdag 6 juli 2022 19:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Schitterend ook dat de types die normaal zeuren dat Bergkamp haar werk niet goed doet nu bijna ziedend voor de interruptiemicrofoon staan.
Boosmenschen op twitter ontploffen helemaalquote:Op woensdag 6 juli 2022 19:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Het ging verder. 'Ik ga niet weg'.![]()
[ twitter ]
Maar waarom zit die Bergkamp daar eigenlijk wanneer ze deze baas hebben? Sowieso zouden media ook wel meer een dergelijke opstelling tegenover deze lui mogen hebben.quote:Op woensdag 6 juli 2022 19:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Boosmenschen op twitter ontploffen helemaal
Dat gaat een bijzondere enquête worden.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:09 schreef Koffieplanter het volgende:
De samenstelling van de parlementaire enquêtecommissie aangaande corona is echt ontzettend ironisch. Het is voor een kwart gevuld met mensen die het bestaan van het virus stelselmatig ontkend hebben. Ik geef het een week.
Haha, lekker bezigquote:
Ergens zijn die laatste twee nog het meest treurig.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat een bijzondere enquête worden.
Met Arib als voorzitter.
Leden tijdelijke commissie corona
Ulysse Ellian - VVD
Marijke van Beukering - D66
Vicky Maeijer - PVV
Hilde Palland - CDA
Khadija Arib - PvdA
Pepijn van Houwelingen - Forum voor Democratie
Nicki Pouw-Verweij - JA21
Wybren van Haga - Groep Van Haga
Pieter Omtzigt - fractie Omtzigt
Haga is geen eenmansfractie. En Omtzigt zie ik er wel toe in staat om hier gewoon tijd voor vrij te maken.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:20 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ergens zijn die laatste twee nog het meest treurig.
Hoe wil je ooit als eenmansfractie dit soort zaken kunnen doen. Normale partijen hebben daar dedicated iemand voor, die ook nog eens wordt ondersteund door een team vanuit de partij.
Het enige wat je daar kunt gaan doen als Wybren of Peter zijnde, is matig onderbouwde opmerkingen in de ring smijten in de hoop op wat media-aandacht. Veel meer zit er echt niet in.
Wat een onzin.
Ah wat, hoezo zijn dat er ineens drie?quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Haga is geen eenmansfractie. En Omtzigt zie ik er wel toe in staat om hier gewoon tijd voor vrij te maken.
Kiesdrempel had in dit geval niets opgelost.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ah wat, hoezo zijn dat er ineens drie?
Nou ja, punt blijft staan. Je hebt werkelijk geen fluit aan deze fracties. Ook allemaal spreektijd in de Kamer steeds. Ik begin meer en meer voorstander van een kiesdrempel te worden.
Er is al een kiesdrempel, je moet genoeg halen voor een zetel. Ik zou niet weten waarom de gevestigde partijen nog verder gestut moeten worden door het systeem. PvDD heeft zich op deze manier tot best een goede partij ontwikkelt. Bij BBB (waar ik een hekel aan heb) zie je ook dat ze hun zetel als springplank kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ah wat, hoezo zijn dat er ineens drie?
Nou ja, punt blijft staan. Je hebt werkelijk geen fluit aan deze fracties. Ook allemaal spreektijd in de Kamer steeds. Ik begin meer en meer voorstander van een kiesdrempel te worden.
De gevestigde orde is VVD met het CDA aan het lijntje.quote:Op donderdag 7 juli 2022 00:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er is al een kiesdrempel, je moet genoeg halen voor een zetel. Ik zou niet weten waarom de gevestigde partijen nog verder gestut moeten worden door het systeem. PvDD heeft zich op deze manier tot best een goede partij ontwikkelt. Bij BBB (waar ik een hekel aan heb) zie je ook dat ze hun zetel als springplank kunnen gebruiken.
Ik vind het eerijk waar een heel raar idee om te zien dat dezelfde partijen er continue een potje van maken en dat we dan denken als we ze nou kunstmatig groter maken dan ze verdienen dán gaan ze dit land pas echt gaaf maken.
Daarbij het is toch een democratie, als je kleine partijtjes kut vindt dan stem je toch gewoon enkel op de grote partijen en probleem opgelost? Nogal raar dat de keuze van anderen beperkt moet worden om jouw voorkeursscenario (grotere partijen) te krijgen. Blijkbaar delen veel mensen die mening niet zie de versplintering.
Ik denk dat je D66 vergeet. Maar goed ik heb meer vertrouwen in dat Volt ooit iets presteert dan dat D66 opeens ergens voor gaat staan. Zon partij als SGP is ook totaal kut natuurlijk maar kunnen soms toch goede bijdragen hebben, waarom de trouwe stemmers daarop opeens hun partij moeten verliezen zodat CDA die stemmen voor niks krijgt en hoe dat helpt is mij onduidelijk.quote:Op donderdag 7 juli 2022 00:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De gevestigde orde is VVD met het CDA aan het lijntje.
De BBB mevrouw hoeft er echt niet aan te pas te komen om dit land wat van richting te veranderen. Zonder verantwoordelijkheid of (relevante en daadwerkelijk breed geïnformeerde) vertegenwoordiging loopt dit soort Kamerhooligans alleen maar in de weg, dat voegt echt niks toe.
Ik was ook tegen CETA, maar het is inmiddels al 5 jaar in werking. Niet alleen laat om het weg te stemmen, maar ook heeft geen enkele van de bezwaren zich voorgedaan. De handel met Canada is wel geïntensiveerd. Wat mij betreft stemmen ze voor in de Eerste Kamer. Maar inderdaad, dit toont wel weer aan dat een fractiefusie in 1 kamer zonder een fusie in de andere kamer en minstens een begin van een partijfusie gekkenwerk is.quote:Op zondag 10 juli 2022 07:24 schreef Raw85 het volgende:
Het zou wel bijzonder zijn als de PvdA volgende week in de Eerste Kamer voor CETA stemt terwijl GL fel tegenstander is.
En ik zie heel PvdA-Twitter (incluis kaderleden) op hun achterste benen staan…quote:
Historische foutquote:Op dinsdag 12 juli 2022 14:04 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Wel een geslaagde actie van tegenstanders van de fusie met GL als Mei-Li Vos om te samenwerking gelijk op losse schroeven te zetten
Rutte overleeft de toeslagenaffaire gewoon. Stikstof en uber wordt spannenderquote:Op woensdag 13 juli 2022 08:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Er moet een WOO-verzoek aan te pas komen om nog meer feiten boven tafel te krijgenDit kan echt niet. Houdbaarheid van de topambtenaren bij Belastingsdienst en meneer Rutte is echt heel lang verstreken...
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-in-toeslagenaffaire
Ene schandaal na andere. Het houdt niet op. Maar met Segers en Kaag die op hun woorden zijn teruggekomen gaat er niets gebeuren. Die houden hem gewoon in zetel.quote:Op woensdag 13 juli 2022 09:23 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Rutte overleeft de toeslagenaffaire gewoon. Stikstof en uber wordt spannender
Dat is het punt inderdaad. Ik zie het als vorm van omertà.quote:Op woensdag 13 juli 2022 09:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ene schandaal na andere. Het houdt niet op. Maar met Segers en Kaag die op hun woorden zijn teruggekomen gaat er niets gebeuren. Die houden hem gewoon in zetel.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-onderbouwd-a4136348quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:24 schreef Hanca het volgende:
Rectificatie voor Knops: https://nos.nl/artikel/24(...)l-knops-rectificeren
Ik kan me ook wel herinneren dat hier verbaasd werd gereageerd, Knops was wel de laatste CDAer waar de meesten het van hadden verwacht.
Er komt straks een punt dat ze moeten opschieten met uitbetalen omdat de begunstigden anders al overleden zijn.quote:Op donderdag 14 juli 2022 10:33 schreef trein2000 het volgende:
Ondertussen in het toeslagendossier, de belastingdienst komt niet meer toe aan mensen die niet naar de rechter gaan. Uitroken heet dat volgens mij.
Het is schandalig in het kwadraat hoe dat gaat, levens vernielen was zo gepiept maar herstellen duurt jaren en vereist inmiddels dus ook een rechtszaak…
https://nos.nl/artikel/24(...)-naar-rechter-gingen
Gelukkig dat er voor statushouders die net een paar dagen in Nederland zijn via dwang en drang wel van alles kan worden geregeld.quote:Op donderdag 14 juli 2022 11:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er komt straks een punt dat ze moeten opschieten met uitbetalen omdat de begunstigden anders al overleden zijn.
En toch kun je je niet voorstellen dat ze dit allemaal bewust zo aanpakken, overal is toch wel doorgedrongen dat dit zo snel mogelijk (maar wel eerlijk) moet worden afgehandeld? Waarom is dat toch zo verschrikkelijk ingewikkeld voor een deel van die groep (want we hebben het nu alleen nog over dat deel dat meer dan 30.000 euro compensatie en kwijtschelden schulden moet hebben, het deel wat daarmee voldoende was gecompenseerd is inmiddels dacht ik afgerond)?quote:Op donderdag 14 juli 2022 10:33 schreef trein2000 het volgende:
Ondertussen in het toeslagendossier, de belastingdienst komt niet meer toe aan mensen die niet naar de rechter gaan. Uitroken heet dat volgens mij.
Het is schandalig in het kwadraat hoe dat gaat, levens vernielen was zo gepiept maar herstellen duurt jaren en vereist inmiddels dus ook een rechtszaak…
En als je nagaat dat deze hele affaire is ontstaan door rechts-liberaal populisme aangejaagd door KRO en RTLquote:Op donderdag 14 juli 2022 10:33 schreef trein2000 het volgende:
Omdat we nog steeds proberen de burger aan te passen aan het systeem, in plaats van andersom.quote:Op donderdag 14 juli 2022 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch kun je je niet voorstellen dat ze dit allemaal bewust zo aanpakken, overal is toch wel doorgedrongen dat dit zo snel mogelijk (maar wel eerlijk) moet worden afgehandeld? Waarom is dat toch zo verschrikkelijk ingewikkeld voor een deel van die groep (want we hebben het nu alleen nog over dat deel dat meer dan 30.000 euro compensatie en kwijtschelden schulden moet hebben, het deel wat daarmee voldoende was gecompenseerd is inmiddels dacht ik afgerond)?
Maar gewoon 1 voor 1 door die dossiers heen gaan en berekenen wat ze moeten hebben, dat moet toch gewoon kunnen. Ja, dan ben je misschien 3 dagen per geval bezig, maar als je er 100 man op zet doe je er dan 200 per week, 1000 in een maand. En het totaal ging om 26.000 gevallen, maar het grootste deel daarvan heeft genoeg aan de compensatie met 30.000 euro. Dus volgens mij ben je dan altijd binnen een jaar er doorheen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 12:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat we nog steeds proberen de burger aan te passen aan het systeem, in plaats van andersom.
Lijkt me juist dat dat totaal niet doorgedrongen is. Ongeveer niemand heeft verantwoordelijkheid genomen Asscher is de enige politicus die dat deed. De kiezer heeft de verantwoordelijke partijen met een nieuwe verkiezingswinst beloond. Als je nu kijkt naar de ophef als de boeren aan hun afspraken gehouden worden zie je wel dat de toeslagenaffaire gewoon niet echt impact had. Dus dat eerlijke afhandeling ervan blijkbaar echt niet boeiend is voor de meeste Nederlanders. Extreem schandalig natuurlijk maar ook weinig verassend.quote:Op donderdag 14 juli 2022 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch kun je je niet voorstellen dat ze dit allemaal bewust zo aanpakken, overal is toch wel doorgedrongen dat dit zo snel mogelijk (maar wel eerlijk) moet worden afgehandeld? Waarom is dat toch zo verschrikkelijk ingewikkeld voor een deel van die groep (want we hebben het nu alleen nog over dat deel dat meer dan 30.000 euro compensatie en kwijtschelden schulden moet hebben, het deel wat daarmee voldoende was gecompenseerd is inmiddels dacht ik afgerond)?
Dat is toch heel simpel? Er zijn er teveel voor wie sneller werken vooral een bedreiging is, die mogen het komen uitleggen als er straks weer Bulgaren onterecht geld hebben gekregen. En aangezien vertraging toch door alles en iedereen geslikt wordt…quote:Op donderdag 14 juli 2022 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als je 3 dagen per individu uit trekt, dan filter je die gevallen er toch wel uit?quote:Op donderdag 14 juli 2022 13:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is toch heel simpel? Er zijn er teveel voor wie sneller werken vooral een bedreiging is, die mogen het komen uitleggen als er straks weer Bulgaren onterecht geld hebben gekregen. En aangezien vertraging toch door alles en iedereen geslikt wordt…
Je kent duidelijk het Nederlandse ambtenarenapparaat onvoldoende. Dat is wel gewoon onwil.quote:Op donderdag 14 juli 2022 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar gewoon 1 voor 1 door die dossiers heen gaan en berekenen wat ze moeten hebben, dat moet toch gewoon kunnen. Ja, dan ben je misschien 3 dagen per geval bezig, maar als je er 100 man op zet doe je er dan 200 per week, 1000 in een maand. En het totaal ging om 26.000 gevallen, maar het grootste deel daarvan heeft genoeg aan de compensatie met 30.000 euro. Dus volgens mij ben je dan altijd binnen een jaar er doorheen.
Ik snap werkelijk niet waarom het zo niet werkt. Ik geloof ook echt niet dat het onwil is. Maar wat is het wel, wat zorgt er voor dat het ze niet zo lukt?
In de meeste Europese landen is juist rechts of de christendemocratie al tijden aan de macht. Frankrijk met Macron, Duitsland had Merkel, in Oostenrijk regeren de christendemocraten, in België is de premier gewoon rechts.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 08:53 schreef TitanicLover het volgende:
Balkenende hield het 8 jaar vol maar onze strijder Rutte 12 jaar. Misschien wordt het zelfs 20 jaar.
Vele grote Europese landen hebben sociale partijen macht maar onze Nederland VVD.
Rijken worden rijker en armen armer.
Je wordt geen ambtenaar om mensen tegen te werken, daar geloof ik gewoon niet in.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 08:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Je kent duidelijk het Nederlandse ambtenarenapparaat onvoldoende. Dat is wel gewoon onwil.
Links en rechts in politiek is zeer moeilijk om te bestuderen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de meeste Europese landen is juist rechts of de christendemocratie al tijden aan de macht. Frankrijk met Macron, Duitsland had Merkel, in Oostenrijk regeren de christendemocraten, in België is de premier gewoon rechts.
Je gaat regelmatig wel wat losjes om met de begrippen rechts en links. Macron is echt een typische D66-middenpartij. Dat jij D66 als rechts ziet is natuurlijk prima maar dat ziet een meerderheid van de mensen niet zo.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de meeste Europese landen is juist rechts of de christendemocratie al tijden aan de macht. Frankrijk met Macron, Duitsland had Merkel, in Oostenrijk regeren de christendemocraten, in België is de premier gewoon rechts.
Waar kan ik zo'n tas bestellen?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:02 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Je zou dit soort bagger maar moeten beantwoorden
Ik denk dat ze hun taak goed en grondig willen doen, en ook alleen maar overzicht hebben over hun eigen kleine taak. Dat kan uiteindelijk heel makkelijk in een grote onoverzichtelijke kluwen van taken leiden die elkaar soms letterlijk tegenwerken. De ene die zich aan de letter van de wet houdt de ander ook en geen haarbreed toegeven en daardoor vastlopen totdat er een mediator wel een knoop durft te hakken of het nog een laag hoger trekt etc.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je wordt geen ambtenaar om mensen tegen te werken, daar geloof ik gewoon niet in.
Die mensen willen ook gewoon mensen helpen.
D66 wordt door in alle modellen gewoon als rechts aangegeven, met name het toonaangevende ches data geeft zowel Macron als D66 gewoon als rechts aan:quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:36 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Je gaat regelmatig wel wat losjes om met de begrippen rechts en links. Macron is echt een typische D66-middenpartij. Dat jij D66 als rechts ziet is natuurlijk prima maar dat ziet een meerderheid van de mensen niet zo.
Daarom wat ik zei: 1 persoon die één geval helemaal door spit. Geen elkaar tegensprekende mensen. Wel een kans op beroep, natuurlijk. Maar volgens mij is dat het meest efficiënt.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik denk dat ze hun taak goed en grondig willen doen, en ook alleen maar overzicht hebben over hun eigen kleine taak. Dat kan uiteindelijk heel makkelijk in een grote onoverzichtelijke kluwen van taken leiden die elkaar soms letterlijk tegenwerken. De ene die zich aan de letter van de wet houdt de ander ook en geen haarbreed toegeven en daardoor vastlopen totdat er een mediator wel een knoop durft te hakken of het nog een laag hoger trekt etc.
Waarschijnlijk is er geen één persoon die daar de bevoegdheid voor heeft en de verantwoordelijkheid voor wil nemen, ook grote kans dat de expertises in hele kleine stukjes zijn opgeknipt en er niemand is die het hele process kan.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom wat ik zei: 1 persoon die één geval helemaal door spit. Geen elkaar tegensprekende mensen. Wel een kans op beroep, natuurlijk. Maar volgens mij is dat het meest efficiënt.
Dit is dieptreurig.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:02 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Zo ingewikkeld is het niet. Je hebt een dossier met alles wat er is gebeurd dankzij/tijdens de toeslagenaffaire bij 1 stel/persoon. Dan heb je niet veel verschillende expertises nodig, maar je moet een hoop doorspitten. Wat je moet weten kun je echt in een weekje wel uitgelegd krijgen. Je kunt verder gewoon een groep mensen die bevoegdheden geven.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is er geen één persoon die daar de bevoegdheid voor heeft en de verantwoordelijkheid voor wil nemen, ook grote kans dat de expertises in hele kleine stukjes zijn opgeknipt en er niemand is die het hele process kan.
Ruttenomicsquote:Het ministerie van Landbouw is kritisch op die houding. „Iedereen heeft een rol bij de verduurzaming van de landbouw, zeker ook de banken. Ze moeten dus hun verantwoordelijkheid nemen”, zegt een woordvoerder van het ministerie. Om de bank aan te sporen meer aan verduurzaming te doen, ontvangt Rabobank later deze zomer een „opdracht om bij te dragen aan de transitie”, zegt de woordvoerder.bron
Boerenbedrijven zijn gewoon bv's. Je zou als regering ook een persoonlijke compensatie voor de boeren kunnen regelen en de bedrijven failliet laten gaan door regelgeving te wijzigen - dan komen de kosten deels bij de Rabo te liggen ipv volledig bij de belastingbetaler, die vooral de investeringen van de Rabo mag gaan ophoesten.quote:
Walgelijk hoe ook in ons land allerlei wanbestuurders de rechtsstaat ondermijnen en schaamteloos verantwoording ontwijken. In de Westerse wereld lijkt de politieke houtrot niet te stoppen.quote:Op maandag 18 juli 2022 12:39 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Toch wel een nieuw dieptepunt van de ruttedoctrine dit. Ondanks rechterlijke uitspraak en het feit dat de gevraagde gegevens gewoon beschikbaar zijn (zijn naar Deloitte gegaan) weigeren de boel openbaar te maken. Heel bijzonder, daar ga je toch wat van denken.
Die vraag is treurig, maar erbij vermelden dat het beantwoorden van een vraag gemiddeld ¤ 4.000,- kost, is ook treurig. Dit soort vraagjes halen het gemiddelde juist omlaag.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:02 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Veel boerenbedrijven hebben helaas een andere structuur.quote:Op zondag 17 juli 2022 10:32 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Boerenbedrijven zijn gewoon bv's. Je zou als regering ook een persoonlijke compensatie voor de boeren kunnen regelen en de bedrijven failliet laten gaan door regelgeving te wijzigen - dan komen de kosten deels bij de Rabo te liggen ipv volledig bij de belastingbetaler, die vooral de investeringen van de Rabo mag gaan ophoesten.
Wat een ongekende bestuurlijke brutaliteit. Punt is ook dat de gegevens uiteindelijk naar buiten gaan komen, waarschijnlijk in het Deloitte-rapport. Om dan nu zoveel gemeenschapsgeld te verkwisten is onbegrijpelijk. Op basis van gevoel zeg ik dat het kabinet niet lekker uit dat rapport gaat komen. Dat zou ook de tegenwerking van Deloitte verklaren.quote:Op maandag 18 juli 2022 12:39 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Toch wel een nieuw dieptepunt van de ruttedoctrine dit. Ondanks rechterlijke uitspraak en het feit dat de gevraagde gegevens gewoon beschikbaar zijn (zijn naar Deloitte gegaan) weigeren de boel openbaar te maken. Heel bijzonder, daar ga je toch wat van denken.
Ik kan ook geen enkele andere reden verzinnen waarom je deze bizarre manoeuvre uithaalt. Het is niet alsof het kabinet vertrouwen te over heeft of zo.quote:Op maandag 18 juli 2022 15:41 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Wat een ongekende bestuurlijke brutaliteit. Punt is ook dat de gegevens uiteindelijk naar buiten gaan komen, waarschijnlijk in het Deloitte-rapport. Op basis van gevoel zeg ik dat het kabinet niet lekker uit dat rapport gaat komen. Dat zou ook de tegenwerking van Deloitte verklaren.
quote:Op maandag 18 juli 2022 15:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik kan ook geen enkele andere reden verzinnen waarom je deze bizarre manoeuvre uithaalt. Het is niet alsof het kabinet vertrouwen te over heeft of zo.
Die hadden deze mediastorm ook niet verwacht natuurlijk, dit was niet meer houdbaar.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 20:01 schreef Raw85 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Ook de coalitiepartijen eisen dat de boel openbaar wordt gemaakt. Alleen het CDA gaat niet volledig mee, maar de anderen dus wel.
Dat zal wel, Sywert was een CDA-jongen. Wordt weer heel ongemakkelijk allemaal.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 20:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die hadden deze mediastorm ook niet verwacht natuurlijk, dit was niet meer houdbaar.
Maar wat doet het CDA dan weer gek. Zouden die dan toch met de vingers tussen de deur zitten?
Nee joh dat is de standaard waar bemoeit de burger zich mee van iedere politieke partij. Letterlijk alles komt moeizaam boven alles wordt achtergehouden tot het echt niet meer kan.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 20:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die hadden deze mediastorm ook niet verwacht natuurlijk, dit was niet meer houdbaar.
Maar wat doet het CDA dan weer gek. Zouden die dan toch met de vingers tussen de deur zitten?
D66 is natuurlijk wel een partij voor hoogopgeleiden en een partij die 'deugt'. Tegenwoordig ben je bij alles rechts daarvan al bijna verdacht. Dus die keuze snap ik wel.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 06:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Robbert Dijkgraaf bereidt een wetswijziging voor die het voor Mbo-besturen makkelijker maakt om minder contacturen op school aan te bieden en ter compensatie daarvan meer online te doen. Maar uit onderzoek blijkt dat Mbo-studenten juist behoefte hebben aan meer fysiek onderwijs in plaats van minder en dat is ook effectiever.
Aanvankelijk vond ik het vreemd dat Robbert Dijkgraaf voor D66 heeft gekozen. Dijkgraaf heeft immers een behoorlijke carrière in de wetenschap achter de rug terwijl mensen die op D66 stemmen juist erg oppervlakkig zijn. Maar nu Dijkgraaf met een typisch ivoren toren idee komt aanzetten waaruit een groot gebrek aan voeling met de praktijk spreekt ben ik toch gedraaid en vind ik Dijkgraaf juist uitstekend passen bij D66.
Een boeiend artikel waaruit blijkt dat het onderwijs in Nederland er erg beroerd opstaat. Sinds D66 zichzelf heeft uitgeroepen tot de onderwijspartij is het bergafwaarts gegaan met het onderwijs in Nederland. Dat is geen toeval denk ik.
[ twitter ]
Bij alles rechts van D66 vindt men vaak wetenschap 'ook maar een mening' en wil men weten 'wat je er nu aan hebt, want anders is het zonde van het geld'. Daar zie ik een serieus natuurkundige zich niet zo snel bij aansluiten.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
D66 is natuurlijk wel een partij voor hoogopgeleiden en een partij die 'deugt'. Tegenwoordig ben je bij alles rechts daarvan al bijna verdacht. Dus die keuze snap ik wel.
Maar waarom negeert deze serieuze natuurkundige dan de wetenschap dat fysiek onderwijs effectiever is dan de online variant?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bij alles rechts van D66 vindt men vaak wetenschap 'ook maar een mening' en wil men weten 'wat je er nu aan hebt, want anders is het zonde van het geld'. Daar zie ik een serieus natuurkundige zich niet zo snel bij aansluiten.
Tja, het blijft een D66'er.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 19:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Maar waarom negeert deze serieuze natuurkundige dan de wetenschap dat fysiek onderwijs effectiever is dan de online variant?
Dan vraag ik mij toch af wat moreel verwerpelijker is.quote:
Ik denk eerder dat deze gegevens uit context veel ernstiger lijken dan in context. Dat is natuurlijk ook de reden dat de kranten ze zo graag willen hebben, die smullen daarvan.quote:Op maandag 18 juli 2022 15:41 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Wat een ongekende bestuurlijke brutaliteit. Punt is ook dat de gegevens uiteindelijk naar buiten gaan komen, waarschijnlijk in het Deloitte-rapport. Om dan nu zoveel gemeenschapsgeld te verkwisten is onbegrijpelijk. Op basis van gevoel zeg ik dat het kabinet niet lekker uit dat rapport gaat komen. Dat zou ook de tegenwerking van Deloitte verklaren.
Waarom begin je niet met de vraag waarom Dijkgraaf die wet voorbereidt? Als hij al pleit voor meer online onderwijs in het MBO, waar ik verder niks van terug vind?!quote:Op zaterdag 23 juli 2022 19:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Maar waarom negeert deze serieuze natuurkundige dan de wetenschap dat fysiek onderwijs effectiever is dan de online variant?
Ik lees daar hier trouwens niks van: https://www.rijksoverheid(...)n-kansenongelijkheidquote:Op vrijdag 22 juli 2022 06:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Robbert Dijkgraaf bereidt een wetswijziging voor die het voor Mbo-besturen makkelijker maakt om minder contacturen op school aan te bieden en ter compensatie daarvan meer online te doen.
Dat staat in het artikel van mijn post #112.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik lees daar hier trouwens niks van: https://www.rijksoverheid(...)n-kansenongelijkheid
Wel zie ik dat er meer aandacht komt voor onder andere die lees en schrijfvaardigheden die jij noemt op het MBO. En dat het MBO professioneler moet worden met ook meer kansen op stages in het buitenland en andere waardevolle ervaringen.
Dat voorstel van jou kan ik hier niet zo snel vinden: https://www.rijksoverheid(...)ultuur+en+Wetenschap
Misschien heb je een directe link, dan kunnen we het hoe en waarom ook lezen.
Dat artikel is voor mij niet leesbaar, maar het staat dus nergens op de site van het ministerie of van de rijksoverheid. Als het een serieus kabinetsplan was, stond het daar wel.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 22:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Dat staat in het artikel van mijn post #112.
En ik vond nog dit:
https://bron.fontys.nl/ka(...)js-niet-ontmoedigen/
Die brief weerspreekt je oorspronkelijke post dus.quote:De kwaliteit van het onderwijs dient bij de afweging voor een onderwijsvorm altijd voorop te staan. Dit geldt ook voor afstandsonderwijs. Wij koesteren de autonomie en deskundigheid die instellingen en docenten hiervoor hebben. Instellingen en docenten hebben zich echter wel aan verschillende wettelijke kaders te houden. In het mbo geldt dat afstandsonderwijs alleen onder bepaalde voorwaarden aangemerkt kan worden als begeleide onderwijstijd. Afwijken van deze urennormen ten bate van afstandsonderwijs kan wettelijk gezien alleen als dit de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.
Ik gebruik toch nergens het woord bevorderen? Dijkgraaf wil dat de MBO-instellingen zelf gaan over het online onderwijs en neemt daarmee afscheid van het afwegingskader. De studenten willen meer fysiek onderwijs maar Dijkgraaf geeft de MBO-instellingen zo de ruimte om tegen de wens van de studenten in juist meer online aan te bieden.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat artikel is voor mij niet leesbaar, maar het staat dus nergens op de site van het ministerie of van de rijksoverheid. Als het een serieus kabinetsplan was, stond het daar wel.
Edit: In die brief die je nu linkt staat ook niks over het bevorderen van online onderwijs.
https://www.rijksoverheid(...)wijs-po-vo-mbo-en-ho
Alleen dat scholen autonomie hebben wat betreft de keuze van de vorm van onderwijs en dat leerkrachten daar altijd inspraak in moeten hebben en het de kwaliteit ten goede moet komen.
[..]
Die brief weerspreekt je oorspronkelijke post dus.
Nog steeds blijft online onderwijs alleen mogelijk als aangetoond wordt dat het de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. Zolang dat het geval is, lijkt het me dat er weinig bezwaar is tegen online onderwijs.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 23:07 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik gebruik toch nergens het woord bevorderen? Dijkgraaf wil dat de MBO-instellingen zelf gaan over het online onderwijs en neemt daarmee afscheid van het afwegingskader. De studenten willen meer fysiek onderwijs maar Dijkgraaf geeft de MBO-instellingen zo de ruimte om tegen de wens van de studenten in juist meer online aan te bieden.
Omdat er geen docenten te vinden zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 19:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Maar waarom dan niet inzetten op het verbeteren van de werkomstandigheden van docenten zodat er minder uitstroom is?quote:Op zondag 24 juli 2022 09:24 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Omdat er geen docenten te vinden zijn.
Het is uiteindelijk roeien met de riemen die je hebt. Het best effectief is werken in licht-gedifferentieerde groepen van 6-7 studenten per docent, maar ja. Dat gaat niet zomaar.
Ik heb ook een MBO lesbevoegdheid en online ik gewoon efficiënter grotere aantallen studenten helpen. Da's absoluut iets anders dan beter, en werkelijk elke docent werkt liever offline. Maar waar het kan scheelt het wel tijd. En die is hard nodig.
Je kunt niet zomaar een blik docenten opentrekken helaas.
https://mbo-today.nl/twin(...)omt-na-een-jaar-uit/quote:Eén op de vijf startende docenten in het mbo is na één jaar al weer uitgestroomd. Na drie jaar gaat het om ruim 30 procent. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Onderwijsarbeidsmarktfonds MBO (SOM).
Dat is de moeilijkere oplossing, terwijl de makkelijkere oplossing oppervlakkig gezien even goede resultaten oplevert zodat we mooi hoog op de onderwijslijstjes blijven prijken.quote:Op zondag 24 juli 2022 09:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Maar waarom dan niet inzetten op het verbeteren van de werkomstandigheden van docenten zodat er minder uitstroom is?
[..]
https://mbo-today.nl/twin(...)omt-na-een-jaar-uit/
quote:(...)
Instellingen geven aan dat toen er weer meer ruimte ontstond voor fysiek onderwijs de meeste instellingen gekozen hebben voor 'blended learning', waarbij het fysieke onderwijs op locatie (op enkele dagdelen) werd
aangevuld met online afstandsonderwijs. Mbo-opleidingen hadden daarbij verschillende varianten. De ruimte voor fysiek onderwijs werd vooral benut voor praktijklessen en voor onderwijs aan kwetsbare groepen zoals eerstejaars studenten en studenten van entreeopleidingen. Onderwijs op afstand brengt uitdagingen met zich mee rondom motivatie van studenten. Onderwijsteams en docenten hebben daarom naar manieren gezocht om de actieve aanwezigheid van studenten in de online lessen te stimuleren.
Wat zijn de effecten
Allereerst zien we in de literatuurstudie effecten op studentenwelzijn en studententevredenheid. In onderzoeken geven veel studenten aan dat ze bij een grote inzet van online afstandsonderwijs voor een langere periode moeite hadden om gemotiveerd en geconcentreerd te blijven, en dat ze het contact met medestudenten en docenten misten.Een deel van de studenten voelt zich eenzaam als het (grotendeels) thuisonderwijs volgt. Dit lijkt ook te komen doordat bij online afstandsonderwijs het organiseren van samenwerking en sociaal contact lastiger bleek te zijn.
We zien dit dan ook terug in onderzoeken naar de ontevredenheid over het onderwijs op afstand bij studenten. De ontevredenheid zit met name op het vlak van interactie en sociaal contact.Er werden niet altijd didactische werkvormen toegepast waarvan studenten vonden dat die passend waren voor online afstandsonderwijs. Daarnaast misten ze de interactie die je hebt in een fysieke context. Tegelijkertijd waren er ook positieve signalen in het literatuuronderzoek. Sommige studenten geven aan gemotiveerder te zijn. Dit komt met name door de flexibiliteit die online onderwijs geeft en de beperking van reistijd. Dit werd ook bevestigd in enkele casestudies en expertgesprekken.
Het mbo-onderwijs heeft heel snel de omschakeling gemaakt van fysiek naar online onderwijs. Echter, online afstandsonderwijs heeft de onderwijskwaliteit onder druk gezet. Zo constateert de Inspectie dat digitale lessen op afstand in het algemeen niet goed aansluiten bij de behoefte van mbo-studenten om praktische vaardigheden te leren. Daarnaast hebben (vooral in het begin) technische perikelen het onderwijs op afstand bemoeilijkt. Dit blijkt uit het literatuur onderzoek en wordt eveneens bevestigd in de casestudies. Samenwerking en sociaal contact blijken (vooralsnog) online lastiger te organiseren voor docenten. Hierdoor is het contact in hun ogen onderwijsinhoudelijk gezien achteruitgegaan.
(...)
bron
Niet alles is de schuld van de kabinetten Rutte. Grondwaterstanden zijn laag omdat de waterschappen - een eigen bestuursorgaan - de grondwaterstanden laag houden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 07:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Weer een crisis erbij omdat de kabinetten van Rutte liever vooruitschuiven dan aanpakken.
[ twitter ]
Het probleem met de waterschappen zijn de geborgde zetels die immers voornamelijk het belang van de boeren en industrie dienen. Dat is al tijden bekend. Afschaffen van dat voorrecht zou daarom zeer verstandig zijn en wordt ook aanbevolen maar Rutte doet niks.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:54 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Niet alles is de schuld van de kabinetten Rutte. Grondwaterstanden zijn laag omdat de waterschappen - een eigen bestuursorgaan - de grondwaterstanden laag houden.
Het is toch niet zo dat Rutte geacht wordt om alle weerspannige onderliggende bestuursorganen maar de hele tijd te corrigeren. Op een gegeven moment ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de rest van Nederland om er geen teringbende van te maken.
En dat komt dan ook weer voor een heel deel door de invloed van de boeren in die waterschappen. Gelukkig wordt dat verminderd, al had ik die vaste zetels het liefst naar 0 zien gaan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:54 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Niet alles is de schuld van de kabinetten Rutte. Grondwaterstanden zijn laag omdat de waterschappen - een eigen bestuursorgaan - de grondwaterstanden laag houden.
Hoezo 'Rutte doet niets'?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het probleem met de waterschappen zijn de geborgde zetels die immers voornamelijk het belang van de boeren en industrie dienen. Dat is al tijden bekend. Afschaffen van dat voorrecht zou daarom zeer verstandig zijn en wordt ook aanbevolen maar Rutte doet niks.
Nu het eigenlijk al te laat is want de natuur lijdt enorm komt er eindelijk iets van beweging bij Rutte. Helaas wel nog steeds onvoldoende.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:04 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Hoezo 'Rutte doet niets'?
Rutte kan niet in zijn eentje het democratisch bestel aanpassen. En in deze regeerperiode gaat er nu eindelijk eens wat gedaan worden aan die geborgde zetels. Moet je je voorstellen.
Je kunt wel de hele tijd naar 'Rutte' blijven wijzen maar de waterschappen zijn zelf een vertegenwoordigend orgaan waarvan de vertegenwoordigers geacht worden het publiek belang in acht te nemen bij de beslissingen. Dat ze dat niet kunnen is onmogelijk Rutte aan te rekenen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Nu het eigenlijk al te laat is want de natuur lijdt enorm komt er eindelijk iets van beweging bij Rutte. Helaas wel nog steeds onvoldoende.
Er was nooit een meerderheid aan het aanpassen van die geborgde zetels en dat lag zeker niet alleen aan de VVD. Steeds Rutte aanwijzen voor alles wat fout is, is echt onzin. En vooral zeer simplistisch.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Nu het eigenlijk al te laat is want de natuur lijdt enorm komt er eindelijk iets van beweging bij Rutte. Helaas wel nog steeds onvoldoende.
Rutte gebruikt zelf regelmatig de frame "alles wat goed gaat komt door het team, voor de fouten moet u bij mij zijn". Dus ja, toch Rutte.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er was nooit een meerderheid aan het aanpassen van die geborgde zetels en dat lag zeker niet alleen aan de VVD. Steeds Rutte aanwijzen voor alles wat fout is, is echt onzin. En vooral zeer simplistisch.
Dus als de gemeente voor mijn deur de stoeptegels verkeerd legt, ligt dat aan Rutte? Want dat is jouw niveau van redeneren...quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Rutte gebruikt zelf regelmatig de frame "alles wat goed gaat komt door het team, voor de fouten moet u bij mij zijn". Dus ja, toch Rutte.
Rutte redeneert zo, ik niet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus als de gemeente voor mijn deur de stoeptegels verkeerd legt, ligt dat aan Rutte? Want dat is jouw niveau van redeneren...
Onzin. Rutte zegt dat over kabinetsbeleid, grondwaterstanden zijn net zo min kabinetsbeleid als stoeptegels. Jij moet je simplistische kijk op de wereld eens verbreden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Rutte redeneert zo, ik niet.
Kom op, als er een probleem wordt gesignaleerd bij de waterschappen en die kunnen dat niet zelf oplossen dan mag je toch van zo'n Rutte kabinet verwachten dat ze ingrijpen om het een en ander te verbeteren. Maar jij hebt blijkbaar net als Rutte liever een spek en bonen kabinet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin. Rutte zegt dat over kabinetsbeleid, grondwaterstanden zijn net zo min kabinetsbeleid als stoeptegels. Jij moet je simplistische kijk op de wereld eens verbreden.
https://www.tweedekamer.n(...)el-voor-het-volledigquote:Steun
We moeten de waterschappen democratisch vernieuwen, betoogt Sneller (D66), omdat ze steeds belangrijker zijn voor het algemeen belang. Extreem weer door klimaatverandering zorgt voor overstromingen en droge perioden. Ook moet Nederland voldoen aan de Kaderrichtlijn Water.
De democratie in de waterschappen doet denken aan vervlogen tijden, zegt Maatoug (GroenLinks): zij die meer betalen, zijn beter vertegenwoordigd. Het zou daarom beter zijn om het waterschapsbestuur rechtstreek te verkiezen.
Ook Van Esch (PvdD) is positief over het initiatiefwetsvoorstel: geborgde zetels zijn oneerlijk en onnodig. De keuzes die waterschappen maken, vragen om een democratische samengesteld bestuur.
De hoogte van het waterpeil, de aanleg van natuurvriendelijke oevers of de aanpak van vervuilend gedrag. Beslissingen over dit soort zaken vragen volgens De Hoop (PvdA) om een democratisch waterschapsbestuur. De geborgde zetels zijn volgens hem een restant uit het verleden en horen niet thuis in de moderne democratie.
Het zou eigenlijk beter zijn om de waterschappen helemaal af te schaffen en hun taken onder te brengen bij de provincies, vindt Madlener (PVV). Hij is positief over het initiatiefwetsvoorstel omdat het leidt tot een democratischer bestuur. De geborgde zetels zijn volgens hem onderdeel van een kliek die onderling de baantjes verdeelt.
Kritiek
De waterschappen zouden geen politieke arena moeten worden, betoogt Minhas (VVD), maar moeten vooral zorgen voor droge voeten en schoon water. Hij is tegen afschaffing van de geborgde zetels. Die vertegenwoordigen belangen en zorgen voor deskundigheid en draagvlak.
Als de geborgde zetels er nog niet waren, betoogt Stoffer (SGP), zouden we ze direct moeten invoeren. De stem van boeren en andere grondbeheerders moet worden gehoord omdat zij een groter belang hebben. Ook is het belangrijk dat men in de besturen verstand van zaken heeft.
Het is altijd goed om te bezien wat er beter kan, zegt Grinwis (ChristenUnie), maar hij denkt niet dat afschaffing van de geborgde zetels een goed idee is. "One man, one vote" is volgens hem niet per definitie altijd eerlijker en democratischer, omdat sommigen meer belangen hebben of meer belasting betalen. Hij is wel bereid om de geborgde zetel in het dagelijks bestuur te schrappen.
De initiatiefnemers hanteren een te beperkte opvatting van het begrip democratie, zegt Goudzwaard (JA21), die verwijst naar het advies van de Raad van State. Ook bescherming van minderheden of specifieke belangen kan een rol spelen.
Het goed functioneren van de waterschappen hangt samen met de betrokkenheid van de partijen die nu de geborgde zetels hebben, denkt Van der Molen (CDA). Het is in zijn ogen gerechtvaardigd dat partijen met een duidelijk belang aan tafel zitten.
Het initiatiefwetsvoorstel gaat niet over democratie maar over het afnemen van rechten, concludeert Van der Plas (BBB). Boeren spelen bovendien een wezenlijke rol in goed waterbeheer, benadrukt ze, en dienen het algemeen belang omdat ze voedsel produceren.
Het debat over het initiatiefwetsvoorstel gaat op een later moment verder met de reactie van de initiatiefnemers en minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) op de eerste termijn van de woordvoerders.
Ja, dit kabinet lijkt (nog) niet uit te blinken in oplossingen voor problemen waar ze wel wat aan kunnen doen, maar dat maakt ze niet verantwoordelijk voor iets waar ze niet eens wat aan mogen doen (ze mogen niet zo maar de waterschappen corrigeren in hun hoofdtaak, die waterschappen hebben hun eigen democratische mandaat namelijk). Die 'alles ligt aan Rutte' mentaliteit hebben we ook niks aan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:33 schreef Tocadisco het volgende:
Even los van wiens schuld het is blijft er nog altijd de vraag over of je nu wel de juiste mensen aan het roer hebt om met oplossingen te komen. En aangezien het reportoire van de huidige regering eigenlijk vooral lijkt te bestaan uit óf hopen dat het probleem zichzelf wel oplost óf iemand anders oproepen om het te fiksen lijkt dat nogal problematisch.
Kortom: die geborgde zetels worden al aangepakt, precies wat we hier al zeiden (en dit is allemaal maanden geleden in deze topicreeks al besproken).quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 13:07 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)el-voor-het-volledig
Dus kan het kabinet wel zich wel verantwoordelijk tonen op het punt van de waterschappen. Wel veel te laat natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kortom: die geborgde zetels worden al aangepakt, precies wat we hier al zeiden (en dit is allemaal maanden geleden in deze topicreeks al besproken).
De tweede kamer (niet echt het kabinet) kan inderdaad wat doen aan kiessystemen zoals de geborgde zetels. Samen met de eerste kamer, trouwens. Maar dat maakt de tweede en eerste kamer niet verantwoordelijk voor alle besluiten van alle verkozen vertegenwoordigers in Nederland.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:34 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Dus kan het kabinet wel zich wel verantwoordelijk tonen op het punt van de waterschappen. Wel veel te laat natuurlijk.
Ik beweer toch nergens dat de tweede kamer overal verantwoordelijk voor is? Maar als er een probleem wordt gesignaleerd zoals bij de waterschappen dan kan je als kabinet toch een meerderheid proberen te organiseren om er wat aan te doen. Het op zijn beloop laten gaat zeker niet werken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
De tweede kamer (niet echt het kabinet) kan inderdaad wat doen aan kiessystemen zoals de geborgde zetels. Samen met de eerste kamer, trouwens. Maar dat maakt de tweede en eerste kamer niet verantwoordelijk voor alle besluiten van alle verkozen vertegenwoordigers in Nederland.
Zoals je ziet is die aanpassing ook een kamerinitiatief, het kabinet is slechts betrokken als adviseur. Het kabinet gaat namelijk niet over de manier waarop andere overheden verkozen worden.
En daar zijn ze ook zeker wel mee bezig, voor zover ik weet praten kabinet en waterschappen/provincies al jaren over de lage waterstanden. Komt wel vaker terug in debatten. Maar het is gewoon niet de knop waar het kabinet aan kan draaien. Je wil toch niet beweren dat jij graag hebt dat het kabinet de waterschappen, een democratisch verkozen overheid, praktisch 100% buitenspel zet? Want dit is wel echt de hoofdtaak van de waterschappen, de grondwaterstand. Dit is wel heel wat anders dan bijvoorbeeld gemeentes dwingen asielzoekers op te nemen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik beweer toch nergens dat de tweede kamer overal verantwoordelijk voor is? Maar als er een probleem wordt gesignaleerd zoals bij de waterschappen dan kan je als kabinet toch een meerderheid proberen te organiseren om er wat aan te doen. Het op zijn beloop laten gaat zeker niet werken.
Ik heb het toch niet over het buitenspel zetten van de waterschappen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het is gewoon niet de knop waar het kabinet aan kan draaien. Je wil toch niet beweren dat jij graag hebt dat het kabinet de waterschappen, een democratisch verkozen overheid, praktisch 100% buitenspel zet? Want dit is wel echt de hoofdtaak van de waterschappen, de grondwaterstand. Dit is wel heel wat anders dan bijvoorbeeld gemeentes dwingen asielzoekers op te nemen.
Jawel, dat heb je wel. Je wil ze namelijk hun belangrijkste bevoegdheid afpakken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:19 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik heb het toch niet over het buitenspel zetten van de waterschappen?
Welke bevoegdheid wil ik ze afpakken dan en waar schrijf ik dat?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, dat heb je wel. Je wil ze namelijk hun belangrijkste bevoegdheid afpakken.
Geef nou gewoon toe dat je hiervoor bij de waterschappen moet zijn en de volgende regeerlaag zijn de provincies. Niet bij alles is Rutte de boeman.
Kom op, speel niet zulke domme spelletjes. Jij geeft Rutte de schuld van te lage grondwaterstanden. Over die grondwaterstand gaan de waterschappen, dat is hun belangrijkste bevoegdheid. Maar jij hebt hier meerdere keren gezegd dat het kabinet ze had moeten overrulen op dat gebied. Dan zet je de facto de hele waterschappen buitenspel. Dat is wat jij hier zegt:quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Welke bevoegdheid wil ik ze afpakken dan en waar schrijf ik dat?
Het is heel simpel: niet bij alles kun je Rutte de schuld geven.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:25 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Kom op, als er een probleem wordt gesignaleerd bij de waterschappen en die kunnen dat niet zelf oplossen dan mag je toch van zo'n Rutte kabinet verwachten dat ze ingrijpen om het een en ander te verbeteren.
Ik geef Rutte niet de schuld van de lage grondwaterstanden, maar ik verwijt hem niet in te grijpen als al lang duidelijk is dat de waterschappen te veel op het belang van de boeren en industrie inzet. Je kan namelijk ingrijpen door de waterschappen democratischer te maken. Dus niets over overrulen en meer van dat soort onzin dat jij blijkbaar leest in mijn woorden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kom op, speel niet zulke domme spelletjes. Jij geeft Rutte de schuld van te lage grondwaterstanden. Over die grondwaterstand gaan de waterschappen, dat is hun belangrijkste bevoegdheid. Maar jij hebt hier meerdere keren gezegd dat het kabinet ze had moeten overrulen op dat gebied. Dan zet je de facto de hele waterschappen buitenspel. Dat is wat jij hier zegt:
[..]
Het is heel simpel: niet bij alles kun je Rutte de schuld geven.
Dat verwijt moet je eigenlijk ook richting de Kamer maken. Die kunnen zulke dingen veel sneller regelen. Die hebben daar democratische mandaat voor.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik geef Rutte niet de schuld van de lage grondwaterstanden, maar ik verwijt hem niet in te grijpen als al lang duidelijk is dat de waterschappen te veel op het belang van de boeren en industrie inzet. Je kan namelijk ingrijpen door de waterschappen democratischer te maken. Dus niets over overrulen en meer van dat soort onzin dat jij blijkbaar leest in mijn woorden.
Uiteraard, maar als je toch onderhandelt over een nieuw regeerakkoord kan je ook de kwestie over de waterschappen meenemen. De nood ik immers hoog.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat verwijt moet je eigenlijk ook richting de Kamer maken. Die kunnen zulke dingen veel sneller regelen. Die hebben daar democratische mandaat voor.
En ook hier: daar gaat het kabinet niet over, dat is aan de beide kamers. Regeringen gaan niet over de manier van kiezen van medebesturen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik geef Rutte niet de schuld van de lage grondwaterstanden, maar ik verwijt hem niet in te grijpen als al lang duidelijk is dat de waterschappen te veel op het belang van de boeren en industrie inzet. Je kan namelijk ingrijpen door de waterschappen democratischer te maken. Dus niets over overrulen en meer van dat soort onzin dat jij blijkbaar leest in mijn woorden.
Als je toch aan het onderhandelen bent over een nieuw regeerakkoord kan je ook meteen de waterschappen problematiek daarin meenemen. Rutte 2 kon dat immers wel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ook hier: daar gaat het kabinet niet over, dat is aan de beide kamers. Regeringen gaan niet over de manier van kiezen van medebesturen.
Het is gewoon aan de kamer. Overheden die zich bemoeien met verkiezingen van mede-overheden is echt not done. En de kamer gaat er nu wat aan doen. Dat de kamer daar tot nu toe niks aan deed, ligt aan alle kamerleden, niet alleen die van de afgelopen coalities.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als je toch aan het onderhandelen bent over een nieuw regeerakkoord kan je ook meteen de waterschappen problematiek daarin meenemen. Rutte 2 kon dat immers wel.
Blijkbaar blijf je maar woorden lezen in mijn teksten die ik helemaal niet bezig.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon aan de kamer. Overheden die zich bemoeien met verkiezingen van mede-overheden is echt not done. En de kamer gaat er nu wat aan doen. Dat de kamer daar tot nu toe niks aan deed, ligt aan alle kamerleden, niet alleen die van de afgelopen coalities.
Maar nogmaals: de schuld van de te lage waterstanden ligt dus gewoon bij de waterschappen, je moet problemen adresseren waar ze horen en niet in je favoriete 'het is de schuld van Rutte' vervallen. Die te lage waterstanden en bijbehorende verzakkingen speelden trouwens ook al onder kabinetten voor Rutte.
De kamer onderhandelt helemaal niet over dit soort zaken. En als de nood hoog is kan je gewoon een voorstel indienen vanuit de TK om de waterschappen anders in te richten. Dat hoeft totaal niet van Rutte te komen. Je hebt voor jezelf een nogal hinderlijk gat gegraven waarin je per se Rutte wil betrekken bij iets waar hij nou eenmaal niet echt betrokken is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 15:53 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Uiteraard, maar als je toch onderhandelt over een nieuw regeerakkoord kan je ook de kwestie over de waterschappen meenemen. De nood ik immers hoog.
Ik heb het niet over de kamer maar over de kopstukken van de politieke partijen die een nieuw regeerakkoord moeten uitonderhandelen. Tijdens Rutte 2 kwamen de waterschappen daarin immers ook aan bod. Wel in een andere context overigens.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:23 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De kamer onderhandelt helemaal niet over dit soort zaken. En als de nood hoog is kan je gewoon een voorstel indienen vanuit de TK om de waterschappen anders in te richten. Dat hoeft totaal niet van Rutte te komen. Je hebt voor jezelf een nogal hinderlijk gat gegraven waarin je per se Rutte wil betrekken bij iets waar hij nou eenmaal niet echt betrokken is.
Jij pakt een artikel over lage waterstanden en sleept daar Rutte bij. Dat 'lees ik niet in jouw teksten', dat is wat jij gewoon standaard doet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:13 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Blijkbaar blijf je maar woorden lezen in mijn teksten die ik helemaal niet bezig.
Waar zeg ik dat de lage waterstanden de schuld van Rutte zijn?
Rutte ergens bij slepen is niet hetzelfde als hem de schuld geven.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij pakt een artikel over lage waterstanden en sleept daar Rutte bij. Dat 'lees ik niet in jouw teksten', dat is wat jij gewoon standaard doet.
Dit is de schuld geven:quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 16:36 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Rutte ergens bij slepen is niet hetzelfde als hem de schuld geven.
Blijkbaar vind jij het spelletje "ik lees ik lees wat jij niet schrijft en het is..." heel erg leuk. Je krijgt er namelijk niet genoeg van.
Een crisis door (de kabinetten van) Rutte, jij zegt het hier letterlijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 07:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Weer een crisis erbij omdat de kabinetten van Rutte liever vooruitschuiven dan aanpakken.
Jij had het over lage grondwaterstanden schuld. Ik verwijt hem hier laksheid. Als eerder in een regeerakkoord was opgenomen dat de geborgde zetels gaan verdwijnen waardoor andere belangen dan boeren en industrie meer gewicht krijgen was het grondwater probleem dan net zo groot?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is de schuld geven:
[..]
Een crisis door (de kabinetten van) Rutte, jij zegt het hier letterlijk.
Maar goed, ik ben blij dat je er nu op terug komt, het is niet de schuld van Rutte. En hem of zijn kabinetten hier bij slepen is pure nonsens, dat weet je inmiddels ook omdat je het plots over kamerkopstukken hebt, terwijl je toch over de kabinetten begon.
Maar het is goed zo, ik snap dat het voor jou moeilijk is om openlijk toe te geven dat het niet aan Rutte en co ligt.
Misschien wel, ja. De geborgde zetels hebben nergens een meerderheid. Bijna overal hebben VVD en CDA een heel deel van de macht. Geen idee of het hier in Hunze en Aa's, waar het groene Water Natuurlijk! de grootste is, beter gaat. Volgens mij niet, eigenlijk. Want juist hier gaat het ook over verzakkingen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:40 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Jij had het over lage grondwaterstanden schuld. Ik verwijt hem hier laksheid. Als eerder in een regeerakkoord was opgenomen dat de geborgde zetels gaan verdwijnen waardoor andere belangen dan boeren en industrie meer gewicht krijgen was het grondwater probleem dan net zo groot?
Ik beschuldigde de kabinetten in die post van laksheid inderdaad, meer niet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien wel, ja. De geborgde zetels hebben nergens een meerderheid. Bijna overal hebben VVD en CDA een heel deel van de macht. Geen idee of het hier in Hunze en Aa's, waar het groene Water Natuurlijk! de grootste is, beter gaat. Volgens mij niet, eigenlijk. Want juist hier gaat het ook over verzakkingen.
Maar dan nog: dit is niet aan de kabinetten (die jij de schuld gaf in je eerste post), maar aan de kamers. Dit is dus net zo zeer de schuld van pakweg Marijnissen, die ook nooit een initiatiefwet heeft ingediend. De kabinetten hier op aankijken is echt heel erg vreemd. Je eerste post slaat dus nergens op...
Omdat het niet aan een kabinet is, maar aan de kamers.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 18:08 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Waarom is het vreemd om wat te doen aan de geborgde zetels door dat op te nemen in een regeerakkoord?
Bij de vorming van Rutte 2 werden wel beoogde veranderingen met betrekking tot de waterschappen opgenomen in het regeerakkoord. Waarom kan dat bij Rutte 4 dan niet?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat het niet aan een kabinet is, maar aan de kamers.
Een fout van Rutte 2, maar fouten moet je niet herhalen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 18:13 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Bij de vorming van Rutte 2 werden wel beoogde veranderingen met betrekking tot de waterschappen opgenomen in het regeerakkoord. Waarom kan dat bij Rutte 4 dan niet?
Maar het kan dus wel! Ik zie het juist als fout om achterover te leunen terwijl je dus wel kan ingrijpen. Nu is er een probleem bij die deskundigen al van ver zagen aankomen. Voorkomen is immers beter dan genezen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fout van Rutte 2, maar fouten moet je niet herhalen.
Het enige wat had gekund was al een aantal verkiezingen geleden de geborgde zetels schrappen. Maar dat had de kamer moeten doen, niet de kabinetten. En we hebben geen idee of dat enige invloed had gehad op dit verhaal.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 18:30 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Maar het kan dus wel! Ik zie het juist als fout om achterover te leunen terwijl je dus wel kan ingrijpen. Nu is er een probleem bij die deskundigen al van ver zagen aankomen. Voorkomen is immers beter dan genezen.
Of je neemt het plan op in een regeerakkoord. Nu dat niet is gebeurd onder Rutte verdroogt en verzilt Nederland in hoog tempo en dat is niet fraai.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 18:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het enige wat had gekund was al een aantal verkiezingen geleden de geborgde zetels schrappen. Maar dat had de kamer moeten doen, niet de kabinetten. En we hebben geen idee of dat enige invloed had gehad op dit verhaal.
Kabinetten moeten zich hier ver van houden. Een rechts kabinet moet ook niet een volgens hen te links beleid in de grote steden gaan corrigeren, of zoiets.
Een regeerakkoord gaat over kabinetsbeleid, dit is echt niet aan een kabinet. Maar uiteindelijk maakt dat niet veel uit: de coalitie heeft alsnog besloten om de geborgde zetels er grotendeels uit te halen. Maar of dat hierop invloed heeft? Dan moet je kijken of waterschappen waarin de geborgde zetels van de boeren/industrie in het bestuur zitten het anders doen dan de andere waterschappen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 18:45 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Of je neemt het plan op in een regeerakkoord. Nu dat niet is gebeurd onder Rutte verdroogt en verzilt Nederland in hoog tempo en dat is niet fraai.
Het is niet aan het kabinet om het regeerakkoord uit te voeren?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 19:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een regeerakkoord gaat over kabinetsbeleid, dit is echt niet aan een kabinet.
Als tijdens de waterschapsverkiezingen er vooral op boerenminnende partijen gestemd wordt zoals VVD, CDA en CU zal er niet veel veranderen inderdaad. Maar er zijn meer opties om de waterschappen te hervormen dan alleen op het punt van de geborgde zetels.quote:Maar uiteindelijk maakt dat niet veel uit: de coalitie heeft alsnog besloten om de geborgde zetels er grotendeels uit te halen. Maar of dat hierop invloed heeft? Dan moet je kijken of waterschappen waarin de geborgde zetels van de boeren/industrie in het bestuur zitten het anders doen dan de andere waterschappen.
https://www.groene.nl/lijsten/de-waterschappenquote:Serie
De waterschappen
Onderzoekscollectief Spit is samen met De Groene Amsterdammer en Argos en een aantal lokale media in de wondere wereld van de waterschappen gedoken, een wit mannenbolwerk waar belangen dikwijls in dikke kluwen door elkaar heen lopen. Deze serie kwam tot stand met steun van Stichting Democratie en Media.
Jawel, maar het is niet aan een kabinet om zich te bemoeien met hoe mede overheden en controleurs daarvan als de provinciale staten, gemeenten of waterschappen of zelfs de eerste kamer verkozen worden, dat is echt aan de kamer.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 06:06 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het is niet aan het kabinet om het regeerakkoord uit te voeren?
[..]
En hier zijn we het eens, de waterschappen zijn dan ook de enige verkiezingen dat ik geen CU stem. Vorige keer was het PvdD, nu zal het Water Natuurlijk! worden.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 06:06 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als tijdens de waterschapsverkiezingen er vooral op boerenminnende partijen gestemd wordt zoals VVD, CDA en CU zal er niet veel veranderen inderdaad.
Ik hoorde op de radio dat Hoekstra de natuur belangrijk vindt maar dat de boeren wel een eerlijke boterham moeten kunnen blijven verdienen. Maar waarom wordt dat nooit eens gezegd over de bezorgers of de schoonmakers waar de flexibilisering de norm is en de arbeidsvoorwaarden slecht zijn? Heeft iemand daar een elegante verklaring voor?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 06:37 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2441205
Nu wordt het leuk, Hoekstra laat 2030 los…
Die hebben geen tractoren en zijn tegenwoordig een introverte groep geworden waardoor ze uit de aandacht ontsnappen. En een boterham verdienen met deze sterke inflatie zal steeds mee een halve boterham worden voor deze gemarginaliseerde groepen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 07:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik hoorde op de radio dat Hoekstra de natuur belangrijk vindt maar dat de boeren wel een eerlijke boterham moeten kunnen blijven verdienen. Maar waarom wordt dat nooit eens gezegd over de bezorgers of de schoonmakers waar de flexibilisering de norm is en de arbeidsvoorwaarden slecht zijn? Heeft iemand daar een elegante verklaring voor?
Ik denk ook dat de intrinsieke motivatie bij dit kabinet ontbreekt om het op te nemen voor de mensen die de zwaarste levens hebben. Dan vervalt men daar toch al snel in de doorgeslagen "succes is een keuze" retoriek (invechten). Terwijl van boeren blijkbaar niet mag worden verwacht dat ze zich met succes kunnen aanpassen als geëist wordt dat ze een andere weg moeten inslaan. Mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt verdienen net zo goed een fatsoenlijke boterham alleen al omdat het werk wat ze doen zeer waardevol is voor de samenleving. Daarom spreek ik ook liever niet van onderkant.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 07:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die hebben geen tractoren en zijn tegenwoordig een introverte groep geworden waardoor ze uit de aandacht ontsnappen. En een boterham verdienen met deze sterke inflatie zal steeds mee een halve boterham worden voor deze gemarginaliseerde groepen.
Het wordt nu juist niet leuk. Hij spreekt ook rechtstreeks de betrokken ministers tegen, ik verwacht dus eigenlijk dat hij dit snel in moet slikken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 06:37 schreef trein2000 het volgende:
Omdat de boeren echt niet over Harm Smit uit Holten gaat die zes koeien op stal heeft. Nee, dit gaat om megabedrijven met enorme lobbykracht.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 07:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik hoorde op de radio dat Hoekstra de natuur belangrijk vindt maar dat de boeren wel een eerlijke boterham moeten kunnen blijven verdienen. Maar waarom wordt dat nooit eens gezegd over de bezorgers of de schoonmakers waar de flexibilisering de norm is en de arbeidsvoorwaarden slecht zijn? Heeft iemand daar een elegante verklaring voor?
Destabiliteit in het kabinet kunnen we in deze crisistijd al helemaal niet gebruiken nee. Het is hoogstens leuk voor de ramptoerist die zelf geen problemen heeft door de inflatie, prijzen op de huizenmarkt, etc.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt nu juist niet leuk. Hij spreekt ook rechtstreeks de betrokken ministers tegen, ik verwacht dus eigenlijk dat hij dit snel in moet slikken.
Ah, klassiek CDA-geglibber. Het heeft nog lang geduurd.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 06:37 schreef trein2000 het volgende:
Rutte noemt het “staatsrechtelijk een vraagteken”. Waar blijft dat ontslag-KB dan? Of geldt dat alleen voor lastige staatssecretarissen?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 09:58 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Ah, klassiek CDA-geglibber. Het heeft nog lang geduurd.
En terecht, als CDA zich echt niet aan de afspraken houdt zijn ze gewoon niet te vertrouwen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 10:29 schreef Bananenpap het volgende:
Dit soort uitspraken gaan voor een breuk met D66 zorgen.
https://nos.nl/artikel/24(...)-doen-vreest-kabinetquote:Lastig om dit jaar nog iets aan koopkracht te doen, vreest kabinet
"Het wordt hartstikke lastig om nog dit jaar iets aan de koopkracht te doen." Dat zei vicepremier en minister van Financiën Kaag over de cijfers van het Centraal Planbureau.
Wat hebben buurlanden precies op orde want ik zie daar weinig bewijs voor, eigenlijk.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:22 schreef alpeko het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)-doen-vreest-kabinet
Ja, omdat jullie de hele zomer hebben zitten slapen en achter de feiten aanlopenKaag is de slechtst mogelijke minister van Financiën. Buurlanden hebben het allemaal op orde maar in NL kan het allemaal niet.
Of dit nu aan de persoon Kaag ligt (alhoewel dat ook wel echt een waardeloze minfin is) of aan het feit dat het kabinet een puur verstandshuwelijk is weet ik zo snel nog niet. Of eigen wel.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:22 schreef alpeko het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)-doen-vreest-kabinet
Ja, omdat jullie de hele zomer hebben zitten slapen en achter de feiten aanlopenKaag is de slechtst mogelijke minister van Financiën. Buurlanden hebben het allemaal op orde maar in NL kan het allemaal niet.
In Duitsland liggen er in ieder geval al plannen op tafel. Los van dat dat nog niet is doorgevoerd maar ze waren iig eerder. Ook hebben wij zowat het hoogste BTW tarief op energie waardoor iedere euro stijging hier extra hard doorwerkt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat hebben buurlanden precies op orde want ik zie daar weinig bewijs voor, eigenlijk.
Die vissen deels in dezelfde vijver en die loopt aan de kant van het CDA hard leeg naar de BBB.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Reactie van de CU ook heel opvallend. Geen veroordeling, wel “geen taboes”…
Die context is mij bekend, maar het geeft wel aan dat er ruimte zit. Dit is hard op weg om 3-1 te worden, alhoewel de VVD dan weer in een heel ingewikkeld pakket komt te zitten (die hebben cda enerzijds nodig maar zijn anderzijds natuurlijk concurrenten)quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die vissen deels in dezelfde vijver en die van het CDA loopt hard leeg naar de BBB.
Het CU staat er wellicht sowieso niet zo stug in als D66 en VVD, maar Hoekstra is nu echt alleen maar bezig met het beperken van de leegloop van het CDA.
3-1 als in, D66 vs de rest?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die context is mij bekend, maar het geeft wel aan dat er ruimte zit. Dit is hard op weg om 3-1 te worden, alhoewel de VVD dan weer in een heel ingewikkeld pakket komt te zitten (die hebben cda enerzijds nodig maar zijn anderzijds natuurlijk concurrenten)
De toon van VVD (Rutte) is vooralsnog toch ook niet alsof er ruimte ligt? Die was laatst nog vrij rechtlijnig.quote:
Leuk. Maar Rutte is premier, als die om gaat dan stort het hele beleid in. Dat lijkt me niet de graadmeter. En ik heb niet het idee dat de fractie er mega-geharnast in zit.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:48 schreef alpeko het volgende:
[..]
De toon van VVD (Rutte) is vooralsnog toch ook niet alsof er ruimte ligt? Die was laatst nog vrij rechtlijnig.
Maar verkiezingen zijn ook voor D66 nu niet aantrekkelijkquote:Op vrijdag 19 augustus 2022 14:55 schreef Hexagon het volgende:
Voordeel voor D66 is dat er niet echt een alternatief is voor een reductie beleid. Dan lopen ze gewoon weer tegen de rechter aan.
Hoeft ook niet direct.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 15:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar verkiezingen zijn ook voor D66 nu niet aantrekkelijk
Allerlei wensen van het CDA, VVD en CU komen er ook gewoon niet als de Stikstof niet teruggedrongen gaat worden. Het is niet zo dat ze naar iets dat D66 niet wil, kunnen grijpen om dat alsnog te doen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 15:30 schreef Lurf het volgende:
D66 hoeft niks te doen. Er ligt een regeerakkoord. De strategie van Hoekstra tijdens de formatie, niet toegeven, lijkt me in dit geval ook prima voor D66.
Dan valt de regering en of dat nu zo'n goed idee is...prima hoor, als dat de wens is van VVD, CDA en CU omdat ze bang zijn voor de BBB maar landsbelang kan je het niet noemen.quote:
Alleen de CU kan zich dit permitteren, de rest niet. Maar als de verhoudingen zo op scherp staan dan is een ongeluk zo gebeurd.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan valt de regering en of dat nu zo'n goed idee is...prima hoor, als dat de wens is van VVD, CDA en CU omdat ze bang zijn voor de BBB maar landsbelang kan je het niet noemen.
Eerst ruim 20 jaar de boel laten vertiefen (VVD en CDA voornamelijk) en als er dan ingegrepen MOET worden komen ze hiermee? Om te janken.
Mag ik eerlijk zeggen dat ik daar niet rouwig om zou zijn? Het CDA is de grootste architect van de shit waar we nu in zitten qua milieu beleid en doet nu WEER wat het altijd al gedaan heeft, proberen de boeren weer maar eens uit de wind te houden en de problemen verleggen naar de rest van Nederland.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen de CU kan zich dit permitteren, de rest niet. Maar als de verhoudingen zo op scherp staan dan is een ongeluk zo gebeurd.
De Telegraaf analyseert (ja ik weet, de t, maar ik deel de analyse) overigens dat het CDA wel iets moet doen omdat anders die partij dit niet overleeft. Ik denk dat dat klopt. Als het cda in de provincies gedecimeerd wordt dan breekt daar finaal de pleuris uit.
Ik begrijp werkelijk niet waarom het CDA dan heeft getekend voor dit coalitieakkoord. Wat dachten ze nou? Dat de boeren het wel prima zouden vinden ofzo?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De Telegraaf analyseert (ja ik weet, de t, maar ik deel de analyse) overigens dat het CDA wel iets moet doen omdat anders die partij dit niet overleeft. Ik denk dat dat klopt. Als het cda in de provincies gedecimeerd wordt dan breekt daar finaal de pleuris uit.
Dan moet je denk ik even terugdenken aan hoe het toen ging. Het was de tijd van functie elders en de nieuwe bestuurscultuur. Hoekstra was allang blij dat hij zijn samenstelling binnen had. En de rest zien we dan wel weer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp werkelijk niet waarom het CDA dan heeft getekend voor dit coalitieakkoord. Wat dachten ze nou? Dat de boeren het wel prima zouden vinden ofzo?
Maar Hoekstra moet toch geweten hebben dat het stikstofbeleid gevolgen zou hebben voor de boeren, en dus zijn achterban? Er is nota bene een minister van stikstofzaken aangesteld. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat Wopke niet inzag dat dat voor problemen zou gaan zorgen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je denk ik even terugdenken aan hoe het toen ging. Het was de tijd van functie elders en de nieuwe bestuurscultuur. Hoekstra was allang blij dat hij zijn samenstelling binnen had. En de rest zien we dan wel weer.
Ik wil dat niet goed praten of zo, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Overigens is er in de uitvoering ook wel het nodige mis gegaan. Dat debiele kaartje en de totaal afwezige staghouwer, om maar wat te noemen. Nu be. Ik niet zo naïef om te denken dat je met wat betere communicatie alle onvrede had weggenomen. Maar of het zo bizar geëscaleerd zou zijn weet ik ook nog niet.
Had jij dat zo scherp dan? Dat dit zo mega zou escaleren? Ik niet, ik wist wel dat vvd en cda pijn zouden moeten nemen. Maar dat hoort bij regeren, dat de vvd een waardeloze minister* afvaardigt en de cu zo mogelijk een nog slechtere weet je dan nog niet hè?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar Hoekstra moet toch geweten hebben dat het stikstofbeleid gevolgen zou hebben voor de boeren, en dus zijn achterban? Er is nota bene een minister van stikstofzaken aangesteld. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat Wopke niet inzag dat dat voor problemen zou gaan zorgen.
Dat vind ik wel heel vergezocht eerlijk gezegd, als je bedoelt dat hij dat al gepland had bij de ondertekening.quote:Of misschien denkt-ie dat hiermee het CDA juist kan redden, door nu voor de boeren op te komen door het kabinet te laten knappen, waarmee hij hoopt dat de stikstofplannen op de lange baan worden geschoven.
Nou, het is niet bepaald voor het eerst dat de boeren op het Malieveld staan, he. Dat gedoe met de boeren en stikstof is zeker niet iets dat pas speelt sinds de nieuwe kabinetsperiode.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Had jij dat zo scherp dan? Dat dit zo mega zou escaleren? Ik niet, ik wist wel dat vvd en cda pijn zouden moeten nemen. Maar dat hoort bij regeren, dat de vvd een waardeloze minister* afvaardigt en de cu zo mogelijk een nog slechtere weet je dan nog niet hè?
Het lijkt me ook niet dat-ie het echt zo gepland heeft, maar misschien dacht-ie "ach, als het misloopt, trek ik de stekker er gewoon uit en ben ik de held". Dat vind ik niet zo heel vergezocht eerlijk gezegd.quote:Dat vind ik wel heel vergezocht eerlijk gezegd, als je bedoelt dat hij dat al gepland had bij de ondertekening.
Ja, dat had ik wel verwacht.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Had jij dat zo scherp dan? Dat dit zo mega zou escaleren? Ik niet, ik wist wel dat vvd en cda pijn zouden moeten nemen. Maar dat hoort bij regeren, dat de vvd een waardeloze minister* afvaardigt en de cu zo mogelijk een nog slechtere weet je dan nog niet hè?
[..]
Dat vind ik wel heel vergezocht eerlijk gezegd, als je bedoelt dat hij dat al gepland had bij de ondertekening.
* ik denk dat ik dit even moet toelichten. Van der Wal heeft natuurlijk een ondankbare taak. Maar de manier waarop ze het gebracht heeft en nog steeds brengt is gewoon echt heel slecht en voor een deel oorzaak van de ellende.
Er schijnt ook een pamflet bij het cda op de site te staan. Dit is dus gewoon gepland, dan ligt het niet alleen bij de persoon hoekstra.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:44 schreef Raw85 het volgende:
Hoekstra is wel echt een olifant in de porseleinkast hè, man man man
Ik vraag me wel af wat dan stap twee in dat hele plan zou zijn, want het zou wel erg naief van de partij zijn als ze denken dat als gevolg hiervan (of de kabinetscrisis die eruit volgt) iedereen wel weer even terug zal rennen naar het CDA.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er schijnt ook een pamflet bij het cda op de site te staan. Dit is dus gewoon gepland, dan ligt het niet alleen bij de persoon hoekstra.
Tja. Kat in het nauw. Ze weten dat als ze niets doen het over 3 jaar ook voor goed gebeurd is met het cda. Dan ga je rare dingen doen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af wat dan stap twee in dat hele plan zou zijn, want het zou wel erg naief van de partij zijn als ze denken dat als gevolg hiervan (of de kabinetscrisis die eruit volgt) iedereen wel weer even terug zal rennen naar het CDA.
Dat zou wel een hele cynische manier zijn van politiek bedrijven, dus ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar Hoekstra moet toch geweten hebben dat het stikstofbeleid gevolgen zou hebben voor de boeren, en dus zijn achterban? Er is nota bene een minister van stikstofzaken aangesteld. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat Wopke niet inzag dat dat voor problemen zou gaan zorgen.
Of misschien denkt-ie dat hiermee het CDA juist kan redden, door nu voor de boeren op te komen door het kabinet te laten knappen, waarmee hij hoopt dat de stikstofplannen op de lange baan worden geschoven.
Linksom of rechtsom, schaamteloos en walgelijk. Met dat soort politiek is het geen wonder dat de kloof tussen burger en politiek een gapende afgrond begint te worden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:57 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Dat zou wel een hele cynische manier zijn van politiek bedrijven, dus ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben.
Rutte zegt dat er geen vraag is gekomen om het regeringsakkoord te herzien. Kan natuurlijk nog komen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 18:21 schreef Breekfast het volgende:
De vraag is wel of Hoekstra enkel even het eigen CDA stemgeluid wou profileren of dat hij echt op zijn strepen gaat staan om de doelen van tafel te vegen.
Komt waarschijnlijk nooit. Net als al die populistische plannen als de dienstplicht of Wilhelmus zingen, waar vervolgens nooit een concreet wetsvoorstel voor wordt ingediend.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 18:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rutte zegt dat er geen vraag is gekomen om het regeringsakkoord te herzien. Kan natuurlijk nog komen.
Lekker gênant voor Hoekstra om nu niet door te pakken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 19:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Komt waarschijnlijk nooit. Net als al die populistische plannen als de dienstplicht of Wilhelmus zingen, waar vervolgens nooit een concreet wetsvoorstel voor wordt ingediend.
Hij krabbelt toch al terug?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 19:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lekker gênant voor Hoekstra om nu niet door te pakken.
Dat wat niet kan ook niet gaat gebeuren is altijd zo. En volgens mij hield het doel daar al rekening mee: geen 100% van de natuurgebieden in 2030 op de juiste waarden, maar 'slechts' 75%.quote:Hoekstra zei na afloop van het kabinetsoverleg dat wat hem betreft de doelen in 2030 nog steeds overeind staan, en dat hij denkt dat die in de meeste gevallen ook wel gehaald worden. Maar voor de gevallen waar dat niet lukt "moeten we niet dogmatisch zijn", aldus de CDA-leider.
Het is niet bepaald Wim Kok uit 1991 nee.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, gênant. Begin er dan ook niet over als je het niet meent.
Tis geen politiekwonder wat aanvankelijk een aantal jaar geleden wel leek.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, gênant. Begin er dan ook niet over als je het niet meent.
Daar hebben de tegenstanders geen trekkersquote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:29 schreef Tocadisco het volgende:
Wordt wel een beetje depri van dit hele saga. Als iets (relatief) kleins als stikstof al zo'n enorme berg gezeik oplevert hoe moet het dan ooit goed komen met thema's die echt flink gaan ingrijpen in het directe leven van burgers, zoals de wooncrisis oplossen of de energietransitie.
Hadden ze maar trekkersquote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar hebben de tegenstanders geen trekkers
Al zijn die wel weer makkelijker met geld te sussen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hadden ze maar trekkers. Die tegenstanders hebben advocaten en juridische procedures waarmee het proces vertraagd kan worden tot kerstmis en pasen op dezelfde datum vallen.
Hoekstra sprak dus niet in zijn rol als vicepremier en minister, maar in zijn rol als notoire rasopportunist.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 19:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij krabbelt toch al terug?
[..]
Dat wat niet kan ook niet gaat gebeuren is altijd zo. En volgens mij hield het doel daar al rekening mee: geen 100% van de natuurgebieden in 2030 op de juiste waarden, maar 'slechts' 75%.
Wat niet per se onterecht was, maar wel uitermate hypocriet.quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:12 schreef Perrin het volgende:
Dezelfde Wopke die zich luidkeels zorgen maakte over de stabiliteit van de regering als linkse partijen deelnamen..
Pot verwijt ketel idd.quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat niet per se onterecht was, maar wel uitermate hypocriet.
Zodat de VVD weer wint en we naar Rutte V gaan, nee dankjequote:Op maandag 22 augustus 2022 09:18 schreef cherrycoke het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ker-maar-uit-kabinet
Gaan we stemmen?
Eerst maar eens de voorzittersverkiezing afwachten, want er zijn serieuze tegenkandidaten. Als de partijtop dat niet over de streep trekt dan hebben ze toch echt wel een megaprobleem intern.quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:31 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Zodat de VVD weer wint en we naar Rutte V gaan, nee dankje
Ze gaan hier (nog) niet over vallen, hoor.quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:06 schreef borisz het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)wen-is-weg~ab3ba8a2/
#DeVal is op komst.... Dat konden we zien aankomen. Kabinetten van dezelfde samenstelling hebben nooit 2x de rit uitgezeten. Paars II deed dat bijna.
Komende verkiezingen kan de VVD naar mijn stem fluiten.quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:31 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Zodat de VVD weer wint en we naar Rutte V gaan, nee dankje
Ik denk dat het morgen wel spannend gaat worden. In aanloop naar de PS zou het sommigen niet slecht uitkomen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze gaan hier (nog) niet over vallen, hoor.
Sowieso is dit kabinet niet gebouwd op onderling vertrouwen, maar op tot elkaar veroordeeld zijn. Volgens mij heeft Kaag Hoekstra nooit vertrouwd, vertrouwt Segers heel D66 nauwelijks en heeft al helemaal niemand in de coalitie echt vertrouwen in Rutte. Maar ze moeten het nou eenmaal met elkaar doen, omdat er geen enkele andere optie over bleef en het demissionair al helemaal niet lekker liep (coalitiepartijen die mee stemden met wisselende meerderheden, waardoor ministers met dingen opgezadeld werden waar ze helemaal niet achter stonden of waar in elk geval een deel van de ministerraad fel op tegen was).
"Het vertrouwen is weg", lijkt me dus hier een lege term. Ze blijven tot elkaar veroordeeld omdat de peilingen geen hoop geven voor een betere optie.
Als er iets gaat gebeuren dan gebeurt het als Remkes klaar is. Dan moet het cda kleur bekennen. Tot die tijd kunnen ze schuilen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:15 schreef Greetje21 het volgende:
[..]
Ik denk dat het morgen wel spannend gaat worden. In aanloop naar de PS zou het sommigen niet slecht uitkomen.
Nee, Hoekstra heeft zijn opmerkingen allang weer teruggetrokken.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:15 schreef Greetje21 het volgende:
[..]
Ik denk dat het morgen wel spannend gaat worden. In aanloop naar de PS zou het sommigen niet slecht uitkomen.
Wel een rare amateuristische actie van die Hoekstra. Hij kon weten dat dit Rutte maar zeker Kaag ook niet dit niet zouden pikken, en gezien het huidige klimaat kan hij een kabinetscrisis zich ook niet veroorloven.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Hoekstra heeft zijn opmerkingen allang weer teruggetrokken.
De kamer wil het CDA alleen laten bloeden, het CDA moet nogmaals zeggen dat de doelen 100% staan.
Tjah, proberen een lans te breken voor discussie en debat, iets dat bij de VVD ook steeds meer gaat plaatsvinden ondanks dat hun politiek leider daar anders over denkt.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wel een rare amateuristische actie van die Hoekstra. Hij kon weten dat dit Rutte maar zeker Kaag ook niet dit niet zouden pikken, en gezien het huidige klimaat kan hij een kabinetscrisis zich ook niet veroorloven.
Hij kan dus enkel die keutel weer intrekken.... wat heeft hij hier nu - anders dan onhandigheid - mee bereikt. Zijn achterban laten zien dat hij wel wat doet ? Er gebeurt niks, want de 2030 deadline blijft staan.
De reacties uit lokale/regionale CDA afdelingen was wel positief op de opmerking van Hoekstra, het lijkt echt een uitspraak om de kikkers in de kruiwagen te houden bij het CDA. Ze hebben geen zin dat er straks hele afdelingen vertrekken.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wel een rare amateuristische actie van die Hoekstra. Hij kon weten dat dit Rutte maar zeker Kaag ook niet dit niet zouden pikken, en gezien het huidige klimaat kan hij een kabinetscrisis zich ook niet veroorloven.
Hij kan dus enkel die keutel weer intrekken.... wat heeft hij hier nu - anders dan onhandigheid - mee bereikt. Zijn achterban laten zien dat hij wel wat doet ? Er gebeurt niks, want de 2030 deadline blijft staan.
Dat gaat Hoekstra niet doen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Hoekstra heeft zijn opmerkingen allang weer teruggetrokken.
De kamer wil het CDA alleen laten bloeden, het CDA moet nogmaals zeggen dat de doelen 100% staan.
Hoekstra niet, komt die wel? Het is een stikstofdebat, daar heeft hij niks te zoeken. Maar dus wordt de woordvoerder van het CDA het slachtoffer dit debat, al heeft die natuurlijk wel iets meer ruimte.quote:
Komt op mij over als paniekvoetbal.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar had hij deze opmerking niet moeten maken ten tijde van de onderhandelingen/besprekingen van het regeerakkoord, nog niet eens een jaar geleden ?quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
De reacties uit lokale/regionale CDA afdelingen was wel positief op de opmerking van Hoekstra, het lijkt echt een uitspraak om de kikkers in de kruiwagen te houden bij het CDA. Ze hebben geen zin dat er straks hele afdelingen vertrekken.
Wie is de woordvoerder namens het CDA eigenlijk ? Die moet morgen wel stevig in zijn of haar schoenen staan om opmerkingen - niet eens door hem of haar gebezigd - recht te praten.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoekstra niet, komt die wel? Het is een stikstofdebat, daar heeft hij niks te zoeken. Maar dus wordt de woordvoerder van het CDA het slachtoffer dit debat, al heeft die natuurlijk wel iets meer ruimte.
Boswijk. Maar het zou me ook niets verbazen als Heerma het gaat doen als fractievoorzitter.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:56 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wie is de woordvoerder namens het CDA eigenlijk ? Die moet morgen wel stevig in zijn of haar schoenen staan om opmerkingen - niet eens door hem of haar gebezigd - recht te praten.
Grappig hoe Omtzigt met zijn ene zetel zich voortdurend in de kijker weet te spelen. Doet ie goed.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:08 schreef trein2000 het volgende:
https://www.trouw.nl/poli(...)d-door-cpb~bb66d903/
Wat is dit dan weer, waarom zijn drie van de vier coalitiepartijen tegen?
Eerst maar referenda houden welke gebiedsdelen nog bij Nederland willen horen in deze vorm met een centraal gestuurd gezag vanuit Den Haag.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:31 schreef WhateverWhatever het volgende:
Stekker graag uit dit kabinet, nieuwe verkiezingen!
Als je geen nieuwe berekening maakt hoef je ook geen nieuw excuus te bedenken waarom je geen extra maatregelen kunt treffen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:08 schreef trein2000 het volgende:
Dat vond ik toch wel een hele cynische uitleg.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als je geen nieuwe berekening maakt hoef je ook geen nieuw excuus te bedenken waarom je geen extra maatregelen kunt treffen.
[ afbeelding ]
Bij de NOS stond 'in elk geval CU van de coalitie', wellicht heeft de rest gewoon nog niet gereageerd?quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:08 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)iet-kunnen-rondkomenquote:De roep om een nieuwe stresstest wordt gesteund door vrijwel de hele oppositie en van de coalitiepartijen sluit in elk geval de ChristenUnie zich erbij aan.
Toch ben ik bang dat er wel een kern van waarheid in zit.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat vond ik toch wel een hele cynische uitleg.
En van al die andere partijen heeft wel iemand de wacht? Terwijl dit drie van de grootste fracties zijn? Dat geloof je toch zelf niet?quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij de NOS stond 'in elk geval CU van de coalitie', wellicht heeft de rest gewoon nog niet gereageerd?
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)iet-kunnen-rondkomen
Misschien wel door iets simpels als "door vakantie is woordvoerder of fractievoorzitter niet zo snel bereikbaar".
De oppositie heeft het plan gezamelijk naar buiten gebracht. Grinwis heeft er gelijk vandaag op gereageerd, de andere 3 coalitiepartijen volgens mij nog niet (dus ook niet afwijzend).quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En van al die andere partijen heeft wel iemand de wacht? Terwijl dit drie van de grootste fracties zijn? Dat geloof je toch zelf niet?
Mwah, cynisch. Is eigenlijk precies hetzelfde type uitstelgedrag dat je wel vaker bij (groepen) mensen ziet als ze met meer problemen dan ze aankunnen worden geconfronteerd.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat vond ik toch wel een hele cynische uitleg.
Van de VVD kan ik me dat misschien nog voorstellen, CDA is momenteel bezig met hun eigen interne strijd... maar Van Weyenberg is echt niet zo cynisch en wil ook echt wel dat iedereen die het nodig heeft geholpen wordt. Zie ook zijn twitterlijn. En dit artikel: https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitterquote:Op maandag 22 augustus 2022 17:27 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mwah, cynisch. Is eigenlijk precies hetzelfde type uitstelgedrag dat je wel vaker bij (groepen) mensen ziet als ze met meer problemen dan ze aankunnen worden geconfronteerd.
Volgens mij gaat dit echt om een update van de cijfers van juni, zonder nieuw beleid dus. Die update lijkt inderdaad wel nodig, want sindsdien zijn er nog wel wat cijfers door het dak gegaan.quote:Op maandag 22 augustus 2022 18:05 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Is dit niet een variant op het jaarlijkse MEV-cijfers-gelekt-naar-RTL-feestje?
Vlak voor Prinsjesdag komt het CPB met nieuwe macro economische cijfers. Kabinet beslist dan altijd nog op basis van die cijfers tot laatste wijzigingen in de Miljoenennota. CPB cijfers worden ook dan gepubliceerd.
Coalitiepartijen willen misschien die cpb info niet delen omdat er in de laatste paar dagen voor Prinsjesdag dan een discussie ontstaat terwijl men nog niet alle plannen van de miljoenennota kan delen. Kabinet regeert, Kamer controleert. De MEV cijfers worden bepaald door keuzes in de Miljoenennota, daar kan je dus een en ander al uit afleiden voor Prinsjesdag.
Maar te vaak is dat gebruikt om de Kamer op tijd en goed te informeren. Ergens een manier vinden om beleidsarme cijfers voor Prinsjesdag te delen is niet zo gek lijkt mij.
Ik zie eigenlijk niet wat de Kamer moet met geüpdate cijfers van de CEP als er week later een MEV komt inclusief nieuw kabinetsbeleid. Enige reden is ophef en zelf willen sturen. Welk belang van de burger dat dient ontgaat mij.quote:Op maandag 22 augustus 2022 18:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dit echt om een update van de cijfers van juni, zonder nieuw beleid dus. Die update lijkt inderdaad wel nodig, want sindsdien zijn er nog wel wat cijfers door het dak gegaan.
Vraag me dan ook af; hoeveel erger zou het uberhaupt kunnen worden als dit circus demissionair wordt.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:37 schreef trein2000 het volgende:
U bent burger? Dan kunt u aan het gas, we kunnen niets meer doen. Loon-prijsspiraal, IT, moeilijk moeilijk, Mañana Mañana, bla bla bla
U bent giffabriek Tata? Hier 800 miljoen staatssteun als prijscompensatie. (let op, deze partij maakte vorig jaar een miljard winst he?)
Dit kabinet is volkomen, maar dan ook volkomen de kluts kwijt. Gek zeg dat hier ter stede steeds meer blauw-wit-rode vlaggen te zien zijn. Hoe zou dat nou komen?
Tata krijgt geen 800 miljoen maar mogelijk een deel daarvan staat in de Tekstquote:Op maandag 22 augustus 2022 22:37 schreef trein2000 het volgende:
U bent burger? Dan kunt u aan het gas, we kunnen niets meer doen. Loon-prijsspiraal, IT, moeilijk moeilijk, Mañana Mañana, bla bla bla
U bent giffabriek Tata? Hier 800 miljoen staatssteun als prijscompensatie. (let op, deze partij maakte vorig jaar een miljard winst he?)
Dit kabinet is volkomen, maar dan ook volkomen de kluts kwijt. Gek zeg dat hier ter stede steeds meer blauw-wit-rode vlaggen te zien zijn. Hoe zou dat nou komen?
Drie keer lezen, maar je hebt gelijk. Belangrijke nuance wel. Desalniettemin nog steeds belachelijk.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:46 schreef Gunner het volgende:
[..]
Tata krijgt geen 800 miljoen maar mogelijk een deel daarvan staat in de Tekst
Nog steeds een bezopen plan dat wel en als burger mag je de tering krijgen
Ja ik had dezelfde initiële reactie hoorquote:Op maandag 22 augustus 2022 22:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Drie keer lezen, maar je hebt gelijk. Belangrijke nuance wel. Desalniettemin nog steeds belachelijk.
Hangt er van af hoe je een plan in richt. Het koppelen aan verplicht te nemen vergroeningsmaatregelen die het energieverbruik drastisch verminderen, dan is het best een redelijk plan. Los van Tata, die moeten naast energiezuinig worden natuurlijk ook stoppen met de uitstoot van ziekteverwekkende stoffen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Drie keer lezen, maar je hebt gelijk. Belangrijke nuance wel. Desalniettemin nog steeds belachelijk.
Nee. Sorry, maar dit kan gewoon niet. Een partij die een miljard winst maakt compenseren voor gestegen prijzen terwijl volgend jaar 10% van de kinderen in armoede leeft en daar over elke cent moeilijk gedaan wordt. Dat kan gewoon niet.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hangt er van af hoe je een plan in richt. Het koppelen aan verplicht te nemen vergroeningsmaatregelen die het energieverbruik drastisch verminderen, dan is het best een redelijk plan. Los van Tata, die moeten naast energiezuinig worden natuurlijk ook stoppen met de uitstoot van ziekteverwekkende stoffen.
Even tussendoor, ik dacht dat het Catshuisoverleggen waren afgeschaft samen met de laatste coronapersconferentie. Niet dus?quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:54 schreef trein2000 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)aar-nog-wel-a4139619
De NRC praat inmiddels over een val van het kabinet, als Remkes klaar is.
Wel met heel veel mitsen en maren. Dat er na Remkes weer een gesprek komt tussen de coalitiepartijen waarvan de uiterste uitkomst zou kunnen zijn dat ze er niet uit komen en dan het kabinet laten vallen, dat staat er eigenlijk. Meer niet.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:54 schreef trein2000 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)aar-nog-wel-a4139619
De NRC praat inmiddels over een val van het kabinet, als Remkes klaar is.
Maar je moet op een manier het gasverbruik eigenlijk in 2/3 jaar drastisch verminderen, zonder weer vol op kolen over te gaan. Dan kijk je toch eerst naar energiebesparing bij de grootverbruikers.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Sorry, maar dit kan gewoon niet. Een partij die een miljard winst maakt compenseren voor gestegen prijzen terwijl volgend jaar 10% van de kinderen in armoede leeft en daar over elke cent moeilijk gedaan wordt. Dat kan gewoon niet.
Als het nou een milieusubsidie was is het anders, maar dit is prijscompensatie waar toevallig ook wat milieuvoorwaarden aan hangen.
Heropgericht. De notulist is nog steeds met vakantie.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even tussendoor, ik dacht dat het Catshuisoverleggen waren afgeschaft samen met de laatste coronapersconferentie. Niet dus?
Wel de wekelijkse overleggen. Overleg richting prinsjesdag tussen de coalities is er toch altijd al geweest?quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even tussendoor, ik dacht dat het Catshuisoverleggen waren afgeschaft samen met de laatste coronapersconferentie. Niet dus?
Nou ik lees toch wel wat meer. Dat het al langer totaal niet botert op persoonlijk vlak en dat het CDA heel lastig zit. Maar ook dat Hoekstra een draai bij andere partijen (met name VVD) lastiger heeft gemaakt door het zo opzichtig te claimen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 22:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel met heel veel mitsen en maren. Dat er na Remkes weer een gesprek komt tussen de coalitiepartijen waarvan de uiterste uitkomst zou kunnen zijn dat ze er niet uit komen en dan het kabinet laten vallen, dat staat er eigenlijk. Meer niet.
Dat wisten we toch al, dat het niet botert op persoonlijk vlak? Rutte III stond al bekend als het grootste ruziekabinet aller tijden en dat was met name tussen Hoekstra en Kaag en Hoekstra en De Jonge. En dat het CDA lastig zit, dat staat dagelijks in de krant. In de Trouw komen continue klagende lokale/regionale afdelingen van het CDA langs...quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ik lees toch wel wat meer. Dat het al langer totaal niet botert op persoonlijk vlak en dat het CDA heel lastig zit. Maar ook dat Hoekstra een draai bij andere partijen (met name VVD) lastiger heeft gemaakt door het zo opzichtig te claimen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |