Kan je dat ook toelichten?quote:
Het is volkomen duidelijk dat de Baltische Staten een even grote doorn in het oog van Putin is als Oekrane. Dat heeft hij ook al meerdere malen geuit en zelfs opgeschreven.quote:Op maandag 30 mei 2022 12:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je dat ook toelichten?
Ze je nope op het aanvallen van Baltische staten deel of nope op het inpikken van Moldavi?
Wat fijn dat je toch nog de moeite neemt om je achteraf in te lezen in de materie, vanzelfsprekend nadat je uit je reet trekt dat diegene die zegt dat in deze oorlog russificatie een ding is maar onzin verkondigd:quote:Op maandag 30 mei 2022 11:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja gedaan maar ik heb brave gebruikt ipv google mag dat van jou?
En wat heeft de russification met de huidige oorlog te maken en waarom ben je dan een landverrader als je pro Rusland bent?
quote:Op maandag 30 mei 2022 10:03 schreef polderturk het volgende:
Kijk en huiver. Het lijkt me duidelijk wat de Russen van plan zijn. Als de militaire operatie afgerond is, zullen opstandige Oekraners gedood of gedeporteerd worden. Ze zullen vervangen worden door Russen. Dit is het Russische concept dat al vele malen is uitgevoerd.
Gast, wat doe jij hier, als je niet eens de moeite wil nemen om je in te lezen?quote:
Wie zegt dat ik me niet verdiep in de materie?quote:Op maandag 30 mei 2022 12:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat fijn dat je toch nog de moeite neemt om je achteraf in te lezen in de materie, vanzelfsprekend nadat je uit je reet trekt dat diegene die zegt dat in deze oorlog russificatie een ding is maar onzin verkondigd:
[..]
[..]
Gast, wat doe jij hier, als je niet eens de moeite wil nemen om je in te lezen?
De Baltische Staten maken voor Poetin weinig uit. Die stellen niet zoveel voor. Estland en Letland zijn qua bevolking kleiner dan bijvoorbeeld Gelderland, en de bevolkingsomvang van Litouwen kun je vergelijken met Noord-Brabant.quote:Op maandag 30 mei 2022 12:19 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Het is volkomen duidelijk dat de Baltische Staten een even grote doorn in het oog van Putin is als Oekrane. Dat heeft hij ook al meerdere malen geuit en zelfs opgeschreven.
Ik begrijp dat het voor iemand die niet eens weet wie nou eigenlijk de spelers zijn, iemand die blijkbaar geen enkele normale nieuwsbron raadpleegt lastig is, maar het is volkomen duidelijk dat een onderdeel van deze oorlog het testen van de saamhorigheid van NATO is en dat wanneer we voor die test gefaald waren dat er direct drie consequenties waren geweest.
1. Oekrane was gevallen, want onvoldoende wapens om zich te verdedigen
2. De Russische krijgsmacht was redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen
3. Putin was erg in verleiding gekomen om zijn plannen met de Baltische Staten te gaan uitvoeren
Dat ben ik met je eens maar alles en iedereen staat nu in staat van paraatheid in de Baltische staten.quote:Op maandag 30 mei 2022 12:19 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Het is volkomen duidelijk dat de Baltische Staten een even grote doorn in het oog van Putin is als Oekrane. Dat heeft hij ook al meerdere malen geuit en zelfs opgeschreven.
Ik begrijp dat het voor iemand die niet eens weet wie nou eigenlijk de spelers zijn, iemand die blijkbaar geen enkele normale nieuwsbron raadpleegt lastig is, maar het is volkomen duidelijk dat een onderdeel van deze oorlog het testen van de saamhorigheid van NATO is en dat wanneer we voor die test gefaald waren dat er direct drie consequenties waren geweest.
1. Oekrane was gevallen, want onvoldoende wapens om zich te verdedigen
2. De Russische krijgsmacht was redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen
3. Putin was erg in verleiding gekomen om zijn plannen met de Baltische Staten te gaan uitvoeren
Meneer heeft geen idee wie lavrov is.quote:Op maandag 30 mei 2022 12:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik me niet verdiep in de materie?
Nu weet ik het welquote:Op maandag 30 mei 2022 12:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Meneer heeft geen idee wie lavrov is.
Meneer wuift de observatie dat russificatie een gevaar is, en her en der al plaats vind, gewoon weg, zonder een idee te hebben wat het nou eigenlijk is.
Ja, vervelend h, op je eigen gezwets gewezen worden?quote:
Joh, ik wil niet vervelend doen, maar per definitie heb je alleen pro-rus bronnen, pro-UA bronnen.quote:Maar ik ga hem niet serieus nemen, net zo goed als dat ik de Oekraense overheid en bijbehorende Twitter accounts niet serieus neem.
Ze preken allemaal voor eigen parochie.
Wij zijn ook ineens wakker geworden na jaren van bezuinigingen...quote:Extra miljarden defensie naar vuurkracht en ondersteuning
Het geld dat dit kabinet extra uittrekt voor het leger gaat naar uitbreiding van de vuurkracht en het herstellen van ondersteunende eenheden. Bronnen bevestigen berichtgeving van De Telegraaf daarover.
Defensie krijgt er jaarlijks 5 miljard euro bij, werd eerder deze maand besloten. Ongeveer de helft gaat volgens de krant naar zogenoemde kruisvluchtwapens, extra F-35-jachtvliegtuigen (ook bekend als JSF), uitbreiding van de Patriot-luchtverdediging en een nieuw raketsysteem waarmee landdoelen kunnen worden bestookt.
Reapers en straaljagers
Volgens bronnen gaat het om zes extra F-35's, boven op de 46 die al waren besteld door Nederland. Ook zouden er vier extra Reaper-drones worden gekocht, een verdubbeling van het huidige aantal.
Of de onbemande toestellen ook worden bewapend, is nog niet duidelijk. De Tweede Kamer sprak onlangs wel de wens uit om de MQ-9 Reaper-drones uit te rusten met wapens.
Nieuwe cao
De andere 2,5 miljard gaat naar ondersteunende eenheden zoals de logistiek en geneeskundige troepen. Deze onderdelen van de krijgsmacht moeten na jaren van bezuinigingen weer sterk genoeg worden om meerdere missies en oefeningen tegelijk mogelijk te maken.
Woensdag presenteert minister Ollongren de Defensienota waarin de plannen staan uitgewerkt. Los daarvan wordt morgen de nieuwe defensie-cao gepresenteerd. Vooral de lagere rangen gaan er daarin fors op vooruit. De hoop is dat defensie, dat kampt met een personeelstekort, een aantrekkelijkere werkgever wordt.
betaalmuurcolumnaidsquote:Op maandag 30 mei 2022 13:01 schreef Halcon het volgende:
https://www.ad.nl/show/ma(...)cd180f3f1f&auth_rd=1
Waarom zou ik het vervelend vinden als ik niet weet wie lavrov is.quote:Op maandag 30 mei 2022 12:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, vervelend h, op je eigen gezwets gewezen worden?
[..]
Joh, ik wil niet vervelend doen, maar per definitie heb je alleen pro-rus bronnen, pro-UA bronnen.
En als je die allemaal "niet serieus neemt" wat is dan je kompas?
Je natte vinger?
Dat verklaart wel perfect dat je bv niet weet wie lavrov is ja. Want je natte vinger vertelt je dat idd niet.
Maar Tweebeeke slaagde er onverwachts in om door het masker van Zelenski heen te prikken. Zodra ze over de corruptie in zijn land begon en over dat het nog decennia kan duren voor Oekrane bij de EU mag, vond Volodymyr het niet meer zo gezellig. Hij deed wat mannen al eeuwen doen als een vrouw lastige vragen stelt: hij werd neerbuigend en ging haar kleineren. ,,Beweer jij nu dat er corruptie bestaat in Oekrane, Marille? Heb jij hier gewoond?’’ In zijn ergernis schakelde hij ook pardoes over van het Oekraens naar het Engels. Over het EU-lidmaatschap dat nog lang op zich laat wachten: ,,Hoe weet u dat? Vertel dat eens. Jij weet alles, Marille. Waarom heb je me niet gewaarschuwd?’’quote:
Tja wat je nu doet is net als of je veel over voetbal wil gaan vertellen, maar niet eens weet wat een keeper is. Lavrov is sinds 2004 al minister van Buitenlandse zaken van Rusland en na Putin de man die het meest zou zien in berichten.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom zou ik het vervelend vinden als ik niet weet wie lavrov is.
Die vent interesseert me helemaal niks.
Denk je dat mijn gedachten nu ineens veranderen ofzo?
Ik ben met je eens dat er erg veel pro Russische en pro Oekranse bronnen zijn.
Daarom neem ik ze ook niet serieus.
Ik lees hier wat pro Oekranse info en ik kijk op telegram naar wat pro Russische bronnen.
Dan heb ik een aardige indruk wat er gebeurt en daar neem ik het gemiddelde van.
Als ik hier naar de pro Russische bronnen kijk zijn de Russen monsters en als ik op de pro Russische bronnen kijk zijn de Russen troetelbeertjes.
Maar ik denk dat de eerste prioriteit van de Russen is om de oorlog te winnen.
Als ik dan iets lees van een pro Oekranse bron dat de Russen niet helpt om de oorlog te winnen dan vind ik het niet geloofwaardig.
Als ik op een pro Russische bron lees dat het erg goed gaat en weinig weerstand ondervinden dan vind ik dat ook niet geloofwaardig.
Een beetje gezond verstand en logica gebruiken.
Ja en?quote:Op maandag 30 mei 2022 13:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Tja wat je nu doet is net als of je veel over voetbal wil gaan vertellen, maar niet eens weet wat een keeper is. Lavrov is sinds 2004 al minister van Buitenlandse zaken van Rusland en na Putin de man die het meest zou zien in berichten.
Die man was ook erg emotioneel en oververmoeid natuurlijk. Hij ziet zijn land afgemaakt worden door een stel nazi's en dan komt een journalist uit een veilig land vertellen dat Oekraine corrupt is.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar Tweebeeke slaagde er onverwachts in om door het masker van Zelenski heen te prikken. Zodra ze over de corruptie in zijn land begon en over dat het nog decennia kan duren voor Oekrane bij de EU mag, vond Volodymyr het niet meer zo gezellig. Hij deed wat mannen al eeuwen doen als een vrouw lastige vragen stelt: hij werd neerbuigend en ging haar kleineren. ,,Beweer jij nu dat er corruptie bestaat in Oekrane, Marille? Heb jij hier gewoond?’’ In zijn ergernis schakelde hij ook pardoes over van het Oekraens naar het Engels. Over het EU-lidmaatschap dat nog lang op zich laat wachten: ,,Hoe weet u dat? Vertel dat eens. Jij weet alles, Marille. Waarom heb je me niet gewaarschuwd?’’
Tweebeeke trapte niet in de val om te gaan jij-bakken, maar lachte beleefd, bleef koel n bij de feiten, al moet ze inwendig gehighfived hebben op dat moment. Ze bewees zich weer als een van de beste tv-interviewers die we hebben. En Zelenski? Die blijkt maar gewoon een mens te zijn, met nukken en onhebbelijkheden.
Zucht, van die zure sloten die direct gaan zeiken over 'mansplaining' zijn per definitie al af.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:09 schreef Halcon het volgende:
"Hij deed wat mannen al eeuwen doen als een vrouw lastige vragen stelt: hij werd neerbuigend en ging haar kleineren."
Dat je eigen onkunde je niet stoort is pijnlijk duidelijk; dat hoef je niet te benadrukken.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom zou ik het vervelend vinden als ik niet weet wie lavrov is.
Het komt wat vreemd over dat je pretendeert jezelf zo goed te informeren, maar dan 1 van de hoofdrolspelers niet kent.quote:
Wat men denkt is dat als er een beroep wordt gedaan op artikel 5 alle NATO landen opeens massaal gaan steunen en er "full force" in de aanval wordt gegaan.quote:Op maandag 30 mei 2022 12:34 schreef Candymannetje het volgende:
Ik denk dat Rusland de Baltische staten niet gaat aanvallen omdat dan artikel 5 in werking treed.
Daar moet je even doorheen kijken.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:16 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Zucht, van die zure sloten die direct gaan zeiken over 'mansplaining' zijn per definitie al af.
Niks gemist aan dat column dus
Wat zou dat voor toegevoegde waarde hebben voor mijn mening?quote:Op maandag 30 mei 2022 13:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Het komt wat vreemd over dat je pretendeert jezelf zo goed te informeren, maar dan 1 van de hoofdrolspelers niet kent.
Maar er zitten daar al een hele berg NAVO militairen.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:17 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Wat men denkt is dat als er een beroep wordt gedaan op artikel 5 alle NATO landen opeens massaal gaan steunen en er "full force" in de aanval wordt gegaan.
De realiteit is toch echt anders hoor. Er wordt door de leden eerst de kat uit de boom gekeken, waarschijnlijk zal in het begin ontkenning de boventoon voeren en na het nodige diplomatieke verkeer wordt er pas op actie overgegaan en dit kunnen landen helemaal zelf invullen. Als Nederland besluit een peleton van 100 soldaten naar Estland te sturen als de raketten daar inslaan dan is dat an sigh prima en wordt er aan artikel 5 voldaan.
Nee, artikel 5 zou dan geen fluit meer waard zijn.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:17 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Wat men denkt is dat als er een beroep wordt gedaan op artikel 5 alle NATO landen opeens massaal gaan steunen en er "full force" in de aanval wordt gegaan.
De realiteit is toch echt anders hoor. Er wordt door de leden eerst de kat uit de boom gekeken, waarschijnlijk zal in het begin ontkenning de boventoon voeren en na het nodige diplomatieke verkeer wordt er pas op actie overgegaan en dit kunnen landen helemaal zelf invullen. Als Nederland besluit een peleton van 100 soldaten naar Estland te sturen als de raketten daar inslaan dan is dat an sigh prima en wordt er aan artikel 5 voldaan.
Waarom nou dat selectief quoten?quote:Op maandag 30 mei 2022 13:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat je eigen onkunde je niet stoort is pijnlijk duidelijk; dat hoef je niet te benadrukken.
Ik pak de analogie ff verder op:quote:
In welk opzicht is lavrov een keeper?quote:Op maandag 30 mei 2022 13:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik pak de analogie ff verder op:
Hoe waardevol is het gebrabbel van een joker, over voetbal, die voor de rest niet eens weet wat een keeper is?
0
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htmquote:Op maandag 30 mei 2022 13:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee, artikel 5 zou dan geen fluit meer waard zijn.
Moet je eens kijken hoe abstract die artikel 5 gedefinieerd is. Deze is ook nog nooit echt op de proef gesteld, en mijn vermoeden is dat als dat moment er is het echt allerminst zeker is hoe bereid men is om te helpen.quote:Article 5
“The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognized by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area
Waarom nou zo ongenformeerd zijn, maar toch mee willen praten?quote:Op maandag 30 mei 2022 13:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom nou dat selectief quoten?
Hoe kun je dat weten als je hem nietkent? Als je daadwerkelijk de situatie volgt ontkom je er niet aan om dit ook mee te krijgen.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat zou dat voor toegevoegde waarde hebben voor mijn mening?
Ik geloof toch niet wat hij zegt.
Ik kijk niet naar de namen en de poppetjes maar naar de overheid in z'n geheel.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Hoe kun je dat weten als je hem nietkent? Als je daadwerkelijk de situatie volgt ontkom je er niet aan om dit ook mee te krijgen.
Daarnaast lijken mij de dreigementen en leugens vanuit het Kremlin richting het Westen gewoon relevant, ongeacht of het serieus moet nemen of niet.
Beetje alles of niets h.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm
[..]
Moet je eens kijken hoe abstract die artikel 5 gedefinieerd is. Deze is ook nog nooit echt op de proef gesteld, en mijn vermoeden is dat als dat moment er is het echt allerminst zeker is hoe bereid men is om te helpen.
Er zijn volgens mij ook best veel artikelen te vinden die speculeren over hoe artikel 5 in werking treedt en dat is niet zo optimistisch.
Dat moet ook wel. Aanpak zal per geval verschillen. Je kunt moeilijk concreet vast gaan leggen dat in geval van een voet over 'n NAVO-grens of een afgedwaalde raket je de "aanvaller" nucleair gaat nuken en er een parkeerplaats van gaat maken.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
[..]
Moet je eens kijken hoe abstract die artikel 5 gedefinieerd is. Deze is ook nog nooit echt op de proef gesteld, en mijn vermoeden is dat als dat moment er is het echt allerminst zeker is hoe bereid men is om te helpen.
Er zijn volgens mij ook best veel artikelen te vinden die speculeren over hoe artikel 5 in werking treedt en dat is niet zo optimistisch.
Precies, we gaan echt geen nucleare winter ontketenen.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
[..]
Leuk om met je tank een keerje overheen te rijden natuurlijk.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:37 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Waarom zou je niet militair intressant objecten zo vernietigen? Zeker als je dat gebied zelf wil veroveren? King of the ashes?
Ik zie het niet gebeuren. Bij een effectieve tegenaanval moet de politiek van alle leden dezelfde kant op staan en dat is bij lange na niet het geval. Oost Europa staat heel anders tegenover Rusland dan Duitsland en Frankrijk. Voor de laatste twee landen is een genocide blijkbaar niet eens reden genoeg de handel te stoppen met het land wat deze uitvoert. Hongarije kan het allemaal ook geen ruk schelen en in mindere mate Italie ook. Dus ik denk dat het vrij realistisch is dat je een aantal NAVO landen gaat krijgen die alles uit de kast halen, en praktisch enkele landen die het echt minimale van het minimale aan inzet zullen tonen.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Beetje alles of niets h.
Niet acteren op aan aanval op 1 van de Baltische staten is einde NAVO.
En het klopt dat ze in het kremlin ge-wargamed hebben, "we gooien een nuke op warschau, en NAVO durft daar toch niks aan te doen". Enige probleem daar aan is dat ze dat in het kremlin niet aan de NAVO zelf hebben gevraagd.
Het antwoord zal "een proportionele vergelding" zijn, in zo'n geval.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:45 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie het niet gebeuren. Bij een effectieve tegenaanval moet de politiek van alle leden dezelfde kant op staan en dat is bij lange na niet het geval. Oost Europa staat heel anders tegenover Rusland dan Duitsland en Frankrijk. Voor de laatste twee landen is een genocide blijkbaar niet eens reden genoeg de handel te stoppen met het land wat deze uitvoert. Hongarije kan het allemaal ook geen ruk schelen en in mindere mate Italie ook. Dus ik denk dat het vrij realistisch is dat je een aantal NAVO landen gaat krijgen die alles uit de kast halen, en praktisch enkele landen die het echt minimale van het minimale aan inzet zullen tonen.
Dat is dus in mindere of meerdere maten wel het geval. Vrijwel alle kernmachten geven glashelder aan in welk geval die bom word ingezet, of juist niet.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat moet ook wel. Aanpak zal per geval verschillen. Je kunt moeilijk concreet vast gaan leggen dat in geval van een voet over 'n NAVO-grens of een afgedwaalde raket je de "aanvaller" nucleair gaat nuken en er een parkeerplaats van gaat maken.
Als je te veel naar de poppetjes kijkt mis je het algehele plaatje.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Hoe kun je dat weten als je hem nietkent? Als je daadwerkelijk de situatie volgt ontkom je er niet aan om dit ook mee te krijgen.
Daarnaast lijken mij de dreigementen en leugens vanuit het Kremlin richting het Westen gewoon relevant, ongeacht of het serieus moet nemen of niet.
quote:Op maandag 30 mei 2022 13:53 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je te veel naar de poppetjes kijkt mis je het algehele plaatje.
Ik vind die dreigingen helemaal niet relevant eigenlijk, ik kijk meer naar daden dan naar woorden.
Misschien dat ik daarom anders naar het conflict kijk dan de meeste hier.
Target practice. Die felrode kleur trok de aandacht van het drone mannetje en ze oefenen de communicatie met het artillerieteam.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:37 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Waarom zou je niet militair intressant objecten zo vernietigen? Zeker als je dat gebied zelf wil veroveren? King of the ashes?
Niks abstracts aan.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
[..]
Misschien omdat ze een vliegtuig vol Nederlanders neerschoten en weigerden verantwoording te nemen?quote:Op maandag 30 mei 2022 11:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..] waarom ben je dan een landverrader als je pro Rusland bent?
quote:Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
[..]
Afghanistan? Dat lag al in puin.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:04 schreef speknek het volgende:
[..]
Artikel 5 heeft het in puin schieten, invasie, en 20 jarige bezetting van een land ingeluid waarvan de regering niet eens verantwoordelijk voor de initiele aanval was.
Ja maar al met al is dat een stuk "wazigere" aanleiding dan Rusland dat de Baltische staten aanvalt.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:16 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Afghanistan? Dat lag al in puin.
En de toenmalige regering gaf onderdak aan degenen die wel verantwoordelijk waren voor de aanval.
Maar het bondgenootschap is inderdaad nog niet beproefd waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was: Een vijand als de Sovjetunie.
Die aanleiding was toch niet "wazig"?quote:Op maandag 30 mei 2022 15:21 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja maar al met al is dat een stuk "wazigere" aanleiding dan Rusland dat de Baltische staten aanvalt.
Waaruit blijkt dat het westen geen ruggengraat heeft?quote:Dus je kan zeggen dat het Westen geen ruggengraat heeft, maar niet dat het onduidelijk is wanneer artikel 5 ingaat.
Lekker makkelijk van Tweebeeke met haar witte privilege. Zij is lekker veilig in Nederland.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar Tweebeeke slaagde er onverwachts in om door het masker van Zelenski heen te prikken. Zodra ze over de corruptie in zijn land begon en over dat het nog decennia kan duren voor Oekrane bij de EU mag, vond Volodymyr het niet meer zo gezellig. Hij deed wat mannen al eeuwen doen als een vrouw lastige vragen stelt: hij werd neerbuigend en ging haar kleineren. ,,Beweer jij nu dat er corruptie bestaat in Oekrane, Marille? Heb jij hier gewoond?’’ In zijn ergernis schakelde hij ook pardoes over van het Oekraens naar het Engels. Over het EU-lidmaatschap dat nog lang op zich laat wachten: ,,Hoe weet u dat? Vertel dat eens. Jij weet alles, Marille. Waarom heb je me niet gewaarschuwd?’’
Tweebeeke trapte niet in de val om te gaan jij-bakken, maar lachte beleefd, bleef koel n bij de feiten, al moet ze inwendig gehighfived hebben op dat moment. Ze bewees zich weer als een van de beste tv-interviewers die we hebben. En Zelenski? Die blijkt maar gewoon een mens te zijn, met nukken en onhebbelijkheden.
Misschien moet je lezen waar ik op reageer.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:29 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Die aanleiding was toch niet "wazig"?
Alleen anders dan men in 1949 voor ogen had.
[..]
Waaruit blijkt dat het westen geen ruggengraat heeft?
Dat zou je kunnen concluderen als Rusland de Baltische staten binnen valt en de rest dat dan accepteert zolang Putin belooft het daar bij te laten.
Dan kun je zeggen dat het NAVO bondgenootschap op los zand is gebouwd.
Zelfde als wij onze nekkraagjes naar het front zouden sturen, gemotiveerd en al, en voor ons land inpikten.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:23 schreef slashdotter3 het volgende:
Door hun allochtonen naar Ukraine te sturen lost Rusland 2 problemen tegelijk op. Een land veroveren met mensen waarvan je het niet erg vindt als ze dood gaan.
Klik op de tweet voor de rest van het verhaal
[ twitter ]
quote:Op maandag 30 mei 2022 15:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zelfde als wij onze nekkraagjes naar het front zouden sturen, gemotiveerd en al, en voor ons land inpikten.
quote:Op maandag 30 mei 2022 15:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Volgens mij zijn er gezondere en geschiktere mensen te vinden om naar het front te sturen.
Of je bedoelt wat anders, dat kan ook.
Ow.quote:
Leek me al sterk dat Russische elite-eenheden zomaar zouden worden weggeveegd.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:23 schreef slashdotter3 het volgende:
Door hun allochtonen naar Ukraine te sturen lost Rusland 2 problemen tegelijk op. Een land veroveren met mensen waarvan je het niet erg vindt als ze dood gaan.
Klik op de tweet voor de rest van het verhaal
[ twitter ]
Kan het niet aanraden om met gas te douchenquote:Op maandag 30 mei 2022 17:01 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Holy shit dus dat wordt koud douchen?
Gebeurt ff veel nu, de leveringsstop van gas, dit. Endgame dit datquote:Op maandag 30 mei 2022 17:41 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)alen-russen-tevreden
Biden: geen raketten voor Oekrane die Rusland kunnen halen, Russen tevreden
De VS gaan Oekrane niet voorzien van langeafstandsraketten die doelen diep in Rusland kunnen bereiken. President Joe Biden sloot dat maandag uit ondanks herhaalde verzoeken van de regering in Kiev om dergelijke wapens. Vicevoorzitter Dmitri Medvedev van de Russische veiligheidsraad noemde het Amerikaanse besluit "rationeel".
Amerikaanse media stelden de afgelopen dagen dat Washington levering van het zogeheten Multiple Launch Rocket System (MLRS) aan het voorbereiden was. Met dergelijke meervoudige raketwerpers kunnen doelen tot 300 kilometer afstand worden geraakt, maar de Amerikanen vinden het risico dat ze daardoor direct betrokken raken bij de oorlog kennelijk te groot. Ander wapens waarover wordt gerept zijn de zogeheten Himars met een bereik van 70 tot 150 kilometer. Dat is een stuk verder dan de houwitsers die bijvoorbeeld Nederland levert aan het Oekraense leger.
De Oekraense president Volodimir Zelenski sprak afgelopen weekend nog de hoop uit deze week "goed nieuws" te krijgen van westerse bondgenoten over nieuwe wapenleveranties. "Het is lastig vechten als je wordt aangevallen van 70 kilometer afstand en je niks hebt om je mee te verdedigen", aldus zijn belangrijkste adviseur Michailo Podoljak. "Als het Westen werkelijk wil dat Oekrane de oorlog wint, is het dan misschien niet eens tijd om ons MLRS te geven?"
Misschien mijn posts in deze reeks wat beter lezen ipv alleen maar de dingen eruit pikken die je uitkomen, bv. hier noem ik Rusland de agressor en nb. een paar posts eerder ook...quote:Op maandag 30 mei 2022 01:31 schreef luxerobots het volgende:
Je moet goed lezen wat ik schreef:
Ik kan dus moeilijk quoten wat jij achterwege laat. Net zoals dat ik niet kan bewijzen dat god (of het vliegende spaghettimonster) niet bestaat.
Wel kan ik zichtbaar maken dat je achterwege laat dat Rusland de agressor is.
Het is dan ook gewoon een normaal conflict in de zin van een staal op staal oorlog. Vredesmissies en COIN zijn in die zin juist de abnormale conflicten maar die zijn de nieuwe normaal geworden. Men vindt dat oorlogen zo gevoerd dienen te worden want relatief weinig slachtoffers en militairen moeten met twee handen op de rug vechten met een shitload aan ROE's waar ze zich aan dienen te houden.quote:Je doet namelijk alsof dit een normaal conflict is, alsof thermobarische bommen wel prima zijn
Nee, dat negeer ik helemaal nergens.quote:en je negeert de modus-operandi van de Russen, waarbij ze weinig genteresseerd zijn in burgerslachtoffers. Of deze waarschijnlijk juist expres maken om vrees aan te jagen.
Ik dacht dat de boobytrap een paar meter verderop zat bij die chokepoint met aan beide kanten bomenquote:
Dit is belangrijk nieuws en toch een soort descalatie. Dit valt samen met de wens van Zelensky en Putin om te gaan onderhandelen van de laatste paar dagen.quote:Op maandag 30 mei 2022 17:41 schreef slashdotter3 het volgende:
De VS gaan Oekrane niet voorzien van langeafstandsraketten die doelen diep in Rusland kunnen bereiken. President Joe Biden sloot dat maandag uit ondanks herhaalde verzoeken van de regering in Kiev om dergelijke wapens. Vicevoorzitter Dmitri Medvedev van de Russische veiligheidsraad noemde het Amerikaanse besluit "rationeel".
Amerikaanse media stelden de afgelopen dagen dat Washington levering van het zogeheten Multiple Launch Rocket System (MLRS) aan het voorbereiden was. Met dergelijke meervoudige raketwerpers kunnen doelen tot 300 kilometer afstand worden geraakt, maar de Amerikanen vinden het risico dat ze daardoor direct betrokken raken bij de oorlog kennelijk te groot. Ander wapens waarover wordt gerept zijn de zogeheten Himars met een bereik van 70 tot 150 kilometer. Dat is een stuk verder dan de houwitsers die bijvoorbeeld Nederland levert aan het Oekraense leger.
De Oekraense president Volodimir Zelenski sprak afgelopen weekend nog de hoop uit deze week "goed nieuws" te krijgen van westerse bondgenoten over nieuwe wapenleveranties. "Het is lastig vechten als je wordt aangevallen van 70 kilometer afstand en je niks hebt om je mee te verdedigen", aldus zijn belangrijkste adviseur Michailo Podoljak. "Als het Westen werkelijk wil dat Oekrane de oorlog wint, is het dan misschien niet eens tijd om ons MLRS te geven?"
Ergo, geen ATACMS met een bereik van 300km voor ze dus...quote:Op maandag 30 mei 2022 17:41 schreef slashdotter3 het volgende:
quote:Op zaterdag 7 mei 2022 22:41 schreef AchJa het volgende:
Moeten zel wel de ATACMS meegeleverd hebben gekregen natuurlijk.
Dit gaat om een Mykolaivka in het noorden van Kherson, niet aan de Dnjepr.quote:
https://www.politico.eu/article/ruble-gas-paid-russia-eu/amp/quote:. The Netherlands’ GasTerra: The partially state-owned company declined to comment on the details of its Gazprom contract, but said on May 20 that the lack of clarity on sanctions was “very annoying” and forcing the company “to constantly take all sorts of scenarios into account.” GasTerra told POLITICO on Tuesday the situation was still unclear. The government also said it couldn’t punish any move to open a ruble account without a clear message from Brussels that doing so breaches sanctions. “The Netherlands asked the Commission to clarify the guidance on the part of ruble accounts,” a spokesperson for the Dutch Ministry of Economic Affairs said Tuesday via email. “More clarity is needed before enforcement of that specific part can take place.”
Dus misschien wel andere wapens met een bereik tot 150 km?quote:Op maandag 30 mei 2022 18:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ergo, geen ATACMS met een bereik van 300km voor ze dus...
[..]
Wel jammer dat de deeskalazie altijd maar van n kant schijnt te moeten komen.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is belangrijk nieuws en toch een soort descalatie. Dit valt samen met de wens van Zelensky en Putin om te gaan onderhandelen van de laatste paar dagen.
Wel grappig. Je haalt aan dat Rusland de agressor is, maar komt meteen met 'ja maars'. In het eerste voorbeeld heb je het over propaganda die van twee kanten komt. Waarbij je niet vermeld dat we hier in het westen, en in Oekrane, een vrije pers hebben, en in Rusland niet. En in het tweede voorbeeld jammer je over de mensen die zeggen dat Rusland niet eerlijk vecht.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien mijn posts in deze reeks wat beter lezen ipv alleen maar de dingen eruit pikken die je uitkomen, bv. hier noem ik Rusland de agressor en nb. een paar posts eerder ook...
In die zin is de tweede wereldoorlog ook een normaal conflict. Dat was ook een 'staal op staal oorlog'. Maar het was ook een bloedig conflict met heel veel doden en waarbij het oorlogsrecht in de prullenbak belandde.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien mijn posts in deze reeks wat beter lezen ipv alleen maar de dingen eruit pikken die je uitkomen, bv. hier noem ik Rusland de agressor en nb. een paar posts eerder ook...
[..]
Het is dan ook gewoon een normaal conflict in de zin van een staal op staal oorlog. Vredesmissies en COIN zijn in die zin juist de abnormale conflicten maar die zijn en soort nieuw normaal geworden. Men vindt dat oorlogen zo gevoerd dienen te worden want relatief weinig slachtoffers en militairen moeten met twee handen op de rug vechten met een shitload aan ROE's waar ze zich aan dienen te houden.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Het is een wapen dat de lucht uit je longen zuigt en mens en dier levend doet verbranden. Daarbij zijn het wapens die op grote schaal ingezet kunnen worden (een grote reikwijdte hebben), waarbij er dus veel slachtoffers vallen. Dat ze niet verboden zijn bij de Geneefse conventie, betekent niet dat het legitieme wapens zijn. Het betekent dat landen het niet gezamenlijk kunnen verbieden. En ook dat is logisch, als Rusland er geen afstand van wil doen, willen de VS en China het ook niet.quote:En ja, thermobarische bommen zijn gewoon legitieme wapens.
Goed, je erkent dat Rusland de agressor is, maar je posts hier zijn, als het over Rusland gaat, wel steeds verdedigend van aard. En dat is toch enigszins opvallend.quote:Nee, dat negeer ik helemaal nergens.
Die komt van beide kanten, er wordt amper terreinwinst geboekt waardoor er een vaste basis ontstaat waarover onderhandeld kan worden.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wel jammer dat de deeskalazie altijd maar van n kant schijnt te moeten komen.
Onderhandelingen op korte termijn lijken me vrij onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die komt van beide kanten, er wordt amper terreinwinst geboekt waardoor er een vaste basis ontstaat waarover onderhandeld kan worden.
Zelensky (via BNR) heeft vandaag schijnbaar gezegd dat herovering van de verloren gebieden niet langer mogelijk is, aangezien dat nog eens 100.000 slachtoffers aan Oekranse zijde zou kosten.
Wat doet Rusland dan precies aan deescalatie?quote:Op maandag 30 mei 2022 18:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die komt van beide kanten, er wordt amper terreinwinst geboekt waardoor er een vaste basis ontstaat waarover onderhandeld kan worden.
Zelensky (via BNR) heeft vandaag schijnbaar gezegd dat herovering van de verloren gebieden niet langer mogelijk is, aangezien dat nog eens 100.000 slachtoffers aan Oekranse zijde zou kosten.
Nee, ongeveer max 70km. (M30/31 Rocket).quote:Op maandag 30 mei 2022 18:35 schreef fjs het volgende:
Dus misschien wel andere wapens met een bereik tot 150 km?
Geen nukes op Parijs en Rotterdam gooienquote:Op maandag 30 mei 2022 19:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat doet Rusland dan precies aan deescalatie?
Als Rusland in een winning mood was hadden ze Sjevjerodonetsk wel omsingeld in plaats van het straat voor straat uit te kammen. Bij Izium zit het al twee maanden muurvast en bij Popasna zijn ze in drie weken 10km verder gekomen. Om de een of andere reden lijkt dat Sjevjerodonetsk nogal veel symbolische waarde te hebben voor de Russen, want strategisch is het niet echt van belang. Nogal vreemd om daar hele brigades voor door de gehaktmolen te halen.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Onderhandelingen op korte termijn lijken me vrij onwaarschijnlijk.
Rusland is nu in een 'winning mood', terwijl de Oekraners ook nog volop kansen zien (vooral met nieuwe wapens).
Die moeizame terreinwinst is inderdaad het gevolg van Russische de-escalatie en natuurlijk niet van een onvermogen om sneller op te rukken.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
quote:Russian and Ukrainian forces suffer unsustainable casualty rates
After three months of conflict, Kyiv, which has declared general mobilization, has more human reserves than the Russian army.
How long can the troops hold out? That’s the question that has haunted the general staff since the beginning of the Russian offensive in the Donbas, on April 18 after the failure to conquer Kyiv. After three months of fighting the likes of which Europe had not seen since the Second World War, many are wondering about the state of both the Ukrainian and Russian armies. "The next few weeks of war will be difficult," warned Ukrainian President Volodymyr Zelensky on Monday May 23.
The number of casualties on both sides is already in the thousands. According to Kyiv, more than 29,000 Russian soldiers have been killed since February 24. An inflated figure, experts said. In a lengthy post on Twitter on May 16, Michael Kofman, director of Russian studies at the Center for Naval Analyses in Arlington and one of the top analysts of the conflict, mentioned a range of 7,000 to 15,000 Russian servicemen killed, with a likely average of "10,000 to 12,000 dead."
On the Ukrainian side, authorities refuse to give any indication. On Sunday May 22, during Polish President Andrzej Duda’s visit to Kyiv, Mr. Zelensky acknowledged that 50 to 100 Ukrainian soldiers were killed every day in the Donbas but did not give further details. "It would be reasonable to think that Ukraine has had as many losses as Russia," said a Western military source for whom the reality would be between 15,000 and 20,000 military killed on each side.
But beyond the number of deaths, which is already significant compared to other conflicts (Russia lost 15,000 men in Afghanistan, but that war lasted nearly ten years), what intrigues analysts most is the number of wounded. "To determine the state of a unit, one must take into account the number of dead, but also the wounded, those captured by the enemy, those who have disappeared or deserted..." said Joseph Henrotin, a researcher at the Centre for International Risk Analysis and Forecasting.
According to documents made public by the Ukrainian intelligence services in mid-May, during the first three weeks of the conflict the Russian armoured divisions had two and a half to four times more soldiers wounded, missing or captured than killed. By way of comparison, the ratio was two and a half during the battle of Kursk, which pitted the Soviet and German armies in 1943 in one of the most important tank battles in history.
Although it is difficult to extrapolate such ratios to the entire Russian force, experts believe that the pace is unsustainable for Moscow whose manpower reserves are more limited than those of its adversary. "This war is that of a ground expeditionary force against a well armed nation that has decreed general mobilization. Their ability to replace men, or even just to relieve them to rest, is not the same" said Philippe Gros, researcher at the Foundation for Strategic Research
Ook een slak beklimt een hoge berg.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Als Rusland in een winning mood was hadden ze Severodonetsk wel omsingeld in plaats van het straat voor straat uit te kammen. Bij Izium zit het al twee maanden muurvast en bij Popasna zijn ze in drie weken 10km verder gekomen.
Winning mood is misschien wat overdreven. Maar ze hebben duidelijk momentum in de Donbas.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Als Rusland in een winning mood was hadden ze Severodonetsk wel omsingeld in plaats van het straat voor straat uit te kammen. Bij Izium zit het al twee maanden muurvast en bij Popasna zijn ze in drie weken 10km verder gekomen.
Nu mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, maar toch jammer dat Oekrane er geen raketten bijkrijgt die verder kunnen vliegen.quote:
Rusland is de aanvallende partij, als aanvallende partij heb je een lijst eisen die tijdens het conflict kunnen veranderen. Op het moment dat Oekrane aan de op dat moment geldende eisen voldoet is het conflict ten einde.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat doet Rusland dan precies aan deescalatie?
Het is het laatste stukje van de Luhansk regio in Oekrans bezit. En precies, als het Rusland voor de wind zou gaan was Severodonetsk al lang omsingeld geweest.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Als Rusland in een winning mood was hadden ze Sjevjerodonetsk wel omsingeld in plaats van het straat voor straat uit te kammen. Bij Izium zit het al twee maanden muurvast en bij Popasna zijn ze in drie weken 10km verder gekomen. Om de een of andere reden lijkt dat Sjevjerodonetsk nogal veel symbolische waarde te hebben voor de Russen, want strategisch is het niet echt van belang. Nogal vreemd om daar hele brigades voor door de gehaktmolen te halen.
Uiteindelijk hebben die Russen alleen Kherson en Marioepol kunnen veroveren. Voor de rest is het alleen maar eindeloos steppe en landbouw gebied. Waar overigens nog altijd verzet is in de vorm van een partizanen oorlog.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Als Rusland in een winning mood was hadden ze Sjevjerodonetsk wel omsingeld in plaats van het straat voor straat uit te kammen. Bij Izium zit het al twee maanden muurvast en bij Popasna zijn ze in drie weken 10km verder gekomen. Om de een of andere reden lijkt dat Sjevjerodonetsk nogal veel symbolische waarde te hebben voor de Russen, want strategisch is het niet echt van belang. Nogal vreemd om daar hele brigades voor door de gehaktmolen te halen.
Als aanvallende partij kan je een oorlog ook verliezen. Dan zijn de kosten zo hoog dat men die niet meer kan of wil opbrengen.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Rusland is de aanvallende partij, als aanvallende partij heb je een lijst eisen die tijdens het conflict kunnen veranderen. Op het moment dat Oekrane aan de op dat moment geldende eisen voldoet is het conflict ten einde.
Je laat je wel kennen hoor. Ik toon gewoon aan met verwijzingen waar ik zeg dat Rusland de agressor is maar jij komt met "ja maar" geouwehoer...quote:Op maandag 30 mei 2022 18:41 schreef luxerobots het volgende:
Wel grappig. Je haalt aan dat Rusland de agressor is, maar komt meteen met 'ja maars'. In het eerste voorbeeld heb je het over propaganda die van twee kanten komt. Waarbij je niet vermeld dat we hier in het westen, en in Oekrane, een vrije pers hebben, en in Rusland niet. En in het tweede voorbeeld jammer je over de mensen die zeggen dat Rusland niet eerlijk vecht.
Zelfs in die voorbeelden is het dus slechts een voetnoot om nog een beetje objectief over te komen.
Ja, dat is nou oorlog beste kerel.quote:In die zin is de tweede wereldoorlog ook een normaal conflict. Dat was ook een 'staal op staal oorlog'. Maar het was ook een bloedig conflict met heel veel doden en waarbij het oorlogsrecht in de prullenbak belandde.
Jawel, dat betekent het wel. Het enige onderscheid wat je kunt maken is het een legitiem of geen legitiem doel.quote:Daar zijn de meningen over verdeeld. Het is een wapen dat de lucht uit je longen zuigt en mens en dier levend doet verbranden. Daarbij zijn het wapens die op grote schaal ingezet kunnen worden (een grote reikwijdte hebben), waarbij er dus veel slachtoffers vallen. Dat ze niet verboden zijn bij de Geneefse conventie, betekent niet dat het legitieme wapens zijn.
Human Rights Watch pleit wel voor meer dingen. Je kunt het wel geen leuk wapen vinden maar dat is verder geen argument en ook niet relevant.quote:Het betekent dat landen het niet gezamenlijk kunnen verbieden. En ook dat is logisch, als Rusland er geen afstand van wil doen, willen de VS en China het ook niet.
Hier pleit Human Rights Watch voor een verbod op thermobarische bommen:
https://www.hrw.org/news/(...)evastating-civilians
Nee, ik post helemaal niet verdedigend. Ik post dingen die niet in jouw kraam te pas komen, dat is wat anders.quote:Goed, je erkent dat Rusland de agressor is, maar je posts hier zijn, als het over Rusland gaat, wel steeds verdedigend van aard. En dat is toch enigszins opvallend.
Uiteraard, het is niet veel meer als een weegschaal met belangen.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als aanvallende partij kan je een oorlog ook verliezen. Dan zijn de kosten zo hoog dat men die niet meer kan of wil opbrengen.
Severodonetsk is al dagen bijna helemaal omsingeld en ligt onder constante artillerie, de Russen zitten nu in de buitenwijken.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is het laatste stukje van de Luhansk regio in Oekrans bezit. En precies, als het Rusland voor de wind zou gaan was Severodonetsk al lang omsingeld geweest.
quote:. Volgens het Russische ministerie van Defensie zou ook de snelweg naar Severodonetsk inmiddels in Russische handen zijn, daarmee zou de stad helemaal zijn omsingeld. Dit bericht werd door Oekrane onmiddellijk tegengesproken. Op internet verschenen beelden van Oekraense militairen op die snelweg bij uitgebrande Russische tanks.
Die beelden bewezen wel dat om de snelweg hevig was gevochten.
Nou en dan moeten ze het maar zomaar opgeven?quote:Op maandag 30 mei 2022 19:15 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Voor de rest is het alleen maar eindeloos steppe en landbouw gebied.
Al bijna helemaal omsingeld is dus niet omsingeld. Zolang de Oekraeners Lysytsjansk in handen hebben blijft dat ook zo, en bijkomend voordeel is dat die stad hoger ligt dan het omringende gebied.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Severodonetsk is al dagen bijna helemaal omsingeld en ligt onder constante artillerie, de Russen zitten nu in de buitenwijken.
https://www.trouw.nl/buit(...)te-krijgen~bd49c8ee/
De verwachting is dat severodonesk binnen een dag/paar dagen valt danwel ingenomen is door de Russen.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:24 schreef J.B. het volgende:
[..]
Al bijna helemaal omsingeld is dus niet omsingeld. Zolang de Oekraeners Lysytsjansk in handen hebben blijft dat ook zo, en bijkomend voordeel is dat die stad hoger ligt dan het omringende gebied.
Dat zal best, maar als ze in een winning mood waren was deze hele slachtpartij in Sjevjerodonetsk niet nodig. Het is de laatste optie omdat ze er niet in slagen om het gebied te omsingelen.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De verwachting is dat severodonesk binnen een dag/paar dagen valt danwel ingenomen is door de Russen.
In je eerste voorbeeld noem je Rusland de agressor. Maar plaatst daarna geen punt, maar een komma en gaat gelijk door over propaganda die van twee kanten komt.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je laat je wel kennen hoor. Ik toon gewoon aan met verwijzingen waar ik zeg dat Rusland de agressor is maar jij komt met "ja maar" geouwehoer...![]()
Onderbouw jij je claims nou maar eens met voorbeelden/ quotes ipv te komen met eoa onderbuikgevoel omdat je het niet met mij eens bent...
En in je tweede voorbeeld noem je Rusland wel de agressor, maar is het wederom een bijzinnetje en gaat het vooral om jouw ergernis over mensen die vinden dat Rusland niet eerlijk vecht. (Waar Starhopper gewoon een valide punt heeft.)quote:Op vrijdag 18 maart 2022 21:30 schreef AchJa het volgende:
Kijk, ik snap prima dat Russen Oekraiene uitgetrapt dienen te worden en dat zij de agressor zijn in dit verhaal maar we moeten niet vergeten dat propaganda van beide kanten komt. Dus een beetje kritisch naar de berichtgeving kijken kan echt geen kwaad hoor.
Nou, en dit zijn dus jouw voorbeelden die jouw objectiviteit moeten aantonen. Dan hoef ik niet eens dingen te quoten als:quote:@:Starhopper vindt het vooral een "walgelijk" wapen als het tegen de Oekraiense militairen ingezet wordt. Andersom is het natuurlijk geen enkel probleem. Ik snap dat men anti-Rusland is aangezien dat de agressor is in deze oorlog en ik vind het verder ook prima dat men het op basis daarvan geen reet kan schelen als de Russen de meest pijnlijke doden sterven maar zeg dat dan gewoon ipv dat eeuwige "ze vechten niet eerlijk!!!" gejammer als de Russen voorwaarts gaan.
quote:Op dinsdag 24 mei 2022 14:55 schreef AchJa het volgende:
quirinia: ''Ik hoorde op BNR radio dat de Russen aardig terrein aan het winnen zijn. Jammer''
[..]
Hoho, nieuws met deze strekking wordt hier niet getolereerd he. Dit past nl. niet in het narratief.
quote:Op dinsdag 24 mei 2022 17:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Behalve wanneer de Oekraieners terreinwinst boeken toch?
(Natuurlijk is Oekrane er slecht aan toe, er wordt daar een vernietigende oorlog uitgevoerd, door de Russen dus.)quote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:23 schreef AchJa het volgende:
Ukraine Is in Worse Shape than You Think
(knip)
Ik vind het standpunt van Human Rights Watch anders wel veel beter onderbouwd dan jouw standpunt.quote:Human Rights Watch pleit wel voor meer dingen. Je kunt het wel geen leuk wapen vinden maar dat is verder geen argument en ook niet relevant.
Las toch echt tot 150 km.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, ongeveer max 70km. (M30/31 Rocket).
Lijkt me best een goede zet voor Ukraine om nu gewoon voorzichtig te spelen, achterover leunen en wachten totdat Rusland instort door sancties. Kost misschien een paar jaar maar kost verder geen levens.quote:Op maandag 30 mei 2022 18:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Probleem hierbij is dat Oekrane aangevallen wordt, er is geen tijd om achterover te leunen.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:32 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Lijkt me best een goede zet voor Ukraine om nu gewoon voorzichtig te spelen, achterover leunen en wachten totdat Rusland instort door sancties. Kost misschien een paar jaar maar kost verder geen levens.
Rusland is vrij onafhankelijk maar voor technologie hebben ze wel China nodig denk ik.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Probleem hierbij is dat Oekrane aangevallen wordt, er is geen tijd om achterover te leunen.
Ten tweede is het nog maar de vraag of Rusland instort, Noord-Korea houdt het bijvoorbeeld ook al heel lang vol.
Het is omsingeldquote:Op maandag 30 mei 2022 19:27 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat zal best, maar als ze in een winning mood waren was deze hele slachtpartij in Sjevjerodonetsk niet nodig. Het is de laatste optie omdat ze er niet in slagen om het gebied te omsingelen.
Weet je wat ook een hele geweldige was?quote:Op maandag 30 mei 2022 19:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In je eerste voorbeeld noem je Rusland de agressor. Maar plaatst daarna geen punt, maar een komma en gaat gelijk door over propaganda die van twee kanten komt.
Terwijl we hier een vrije pers hebben, en in Oekrane ook, de echte propaganda komt natuurlijk vooral uit Rusland.
[..]
En in je tweede voorbeeld noem je Rusland wel de agressor, maar is het wederom een bijzinnetje en gaat het vooral om jouw ergernis over mensen die vinden dat Rusland niet eerlijk vecht. (Waar Starhopper gewoon een valide punt heeft.)
[..]
Nou, en dit zijn dus jouw voorbeelden die jouw objectiviteit moeten aantonen. Dan hoef ik niet eens dingen te quoten als:
[..]
[..]
[..]
(Natuurlijk is Oekrane er slecht aan toe, er wordt daar een vernietigende oorlog uitgevoerd, door de Russen dus.)
Kortom, jouw lijn is vooral afgeven op mensen die aan de kant van Oekrane staan. En dat vind ik gezien de hele situatie (waarbij Rusland een buurland probeert te veroveren en schijt aan alle verdragen heeft) behoorlijk opvallend.
[..]
Ik vind het standpunt van Human Rights Watch anders wel veel beter onderbouwd dan jouw standpunt.
Bekijk de economische cijfers en je zult vrij snel de conclusie kunnen trekken dat Rusland dit langer gaat kunnen volhouden dan Oekrane. Wat wel kan gebeuren is dat de publieke opinie in Rusland omslaat, puur economisch gezien moet deze oorlog voor Oekrane echter kort blijven.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:32 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Lijkt me best een goede zet voor Ukraine om nu gewoon voorzichtig te spelen, achterover leunen en wachten totdat Rusland instort door sancties. Kost misschien een paar jaar maar kost verder geen levens.
In de tussentijd het Ukrainse leger verder opbouwen en tzt wanneer Rusland op z’n zwakst is (na de instorting) toeslaan.
Laat de sancties hun werk doen.
Of jullie snappen elkaar niet. Dat zie ik steeds.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Weet je wat ook een hele geweldige was?
Bij de eerste tekenen van plundering, dus foto's van vrachtwagen, uitgebrand, met wasmachines achterin.
Nee, maar was geen plundering volgens AchJa, die wasmachines waren van Rus zelf!
Noord Korea is natuurlijk n grote boel ellende en hebben geen idee meer van hoe het leven ook zou kunnen zijn. Voor de Russische bevolking is dat wel anders, zeker in de grote steden. Op een gegeven moment gaan die echt wel muiten, hun leger doet dat zelfs al flink.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Probleem hierbij is dat Oekrane aangevallen wordt, er is geen tijd om achterover te leunen.
Ten tweede is het nog maar de vraag of Rusland instort, Noord-Korea houdt het bijvoorbeeld ook al heel lang vol.
De meeste machinerie en apparatuur, die de Russen in hun olie- en gasindustrie gebruiken, komt uit het westen, net als zo'n beetje alles wat ook maar een beetje naar hi-tech riekt. (halfgeleiders etc.) Zelfs hun defensie-industrie kan niet zonder westerse onderdelen.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Rusland is vrij onafhankelijk maar voor technologie hebben ze wel China nodig denk ik.
Je vergeet medicijnen sancties, die helemaal niet in europa gemaakt worden en wij de grondstoffen niet voor hebben. Wat de EU enorm zwak maakt in een medicijnen oorlog.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De meeste machinerie en apparatuur, die de Russen in hun olie- en gasindustrie gebruiken, komt uit het westen, net als zo'n beetje alles wat ook maar een beetje naar hi-tech riekt. (halfgeleiders etc.) Zelfs hun defensie-industrie kan niet zonder westerse onderdelen.
De huidige sancties zullen echt wel effect gaan hebben, maar het is geen knop die aan en uit gezet kan worden en dan meteen effect heeft. Bovendien mogen de sancties wat mij betreft veel zwaarder gaan worden om zodoende ook de Russische burgerbevolking zo hard mogelijk pijn te gaan doen.
Het hoeven niet pers medicijnen te zijn, iedere sanctie waarmee de Russische bevolking getroffen kan worden is wat mij betreft geoorloofd. Make them bleed!quote:Op maandag 30 mei 2022 20:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je vergeet medicijnen sancties, die helemaal niet in europa gemaakt worden en wij de grondstoffen niet voor hebben. Wat de EU enorm zwak maakt in een medicijnen oorlog.
Nee, ik weet vrij zeker dat AchJa vond dat we toch echt serieus moesten overwegen dat die was machines van rus zelf waren.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of jullie snappen elkaar niet. Dat zie ik steeds.
Maar dat is verder totaal geen argument die jouw beschuldigingen ondersteunen. Ik zeg simpelweg dat Rusland de agressor is, toon nou maar gewoon aan dat ik dat niet vind of dat ik het "allemaal wel mee vind vallen" als het Rusland betreft.quote:Op maandag 30 mei 2022 19:31 schreef luxerobots het volgende:
In je eerste voorbeeld noem je Rusland de agressor. Maar plaatst daarna geen punt, maar een komma en gaat gelijk door over propaganda die van twee kanten komt.
Terwijl we hier een vrije pers hebben, en in Oekrane ook, de echte propaganda komt natuurlijk vooral uit Rusland.
Ook dit doet verder helemaal niks af van mijn opmerking dat Rusland de agressor is. Jij legt allerlei rare verbanden omdat jij het simpelweg niet met mij eens kan zijn.quote:En in je tweede voorbeeld noem je Rusland wel de agressor, maar is het wederom een bijzinnetje en gaat het vooral om jouw ergernis over mensen die vinden dat Rusland niet eerlijk vecht. (Waar Starhopper gewoon een valide punt heeft.)
Dus jij gaat nou echt artikelen op een nieuwsmedium als "Time" ter discussie stellen? Het is geen Ninefornews ofzo...quote:Nou, en dit zijn dus jouw voorbeelden die jouw objectiviteit moeten aantonen. Dan hoef ik niet eens dingen te quoten als:
(Natuurlijk is Oekrane er slecht aan toe, er wordt daar een vernietigende oorlog uitgevoerd, door de Russen dus.)
Dan lees je toch echt verkeerd. Maar dat komt vooral omdat jij zo gefixeerd bent op het feit dat Oekraine niet kan en mag verliezen (wat ik overigens ook gewoon vind) dat elk bericht wat ook maar een beetje daar tegenin gaat meteen afgedaan wordt als Putinpijperij en Russische propaganda.quote:Kortom, jouw lijn is vooral afgeven op mensen die aan de kant van Oekrane staan. En dat vind ik gezien de hele situatie (waarbij Rusland een buurland probeert te veroveren en schijt aan alle verdragen heeft) behoorlijk opvallend.
Ja, prima dat ze dat standpunt hebben, het is alleen niet relevant in deze. Human Rights Watch kan wel meer vinden en onderbouwen maar dat maakt bepaalde wapens niet illegaal/ niet legitiem. Maar hier ben je het ook niet mee eens dus is de TOS illegaal toch?quote:Ik vind het standpunt van Human Rights Watch anders wel veel beter onderbouwd dan jouw standpunt.
Klopt. Was op dat moment ook gewoon een mogelijkheid. En ik zou er nog steeds hetzelfde over denken met de kennis van dat moment.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:03 schreef ExTec het volgende:
Weet je wat ook een hele geweldige was?
Bij de eerste tekenen van plundering, dus foto's van vrachtwagen, uitgebrand, met wasmachines achterin.
Nee, maar was geen plundering volgens AchJa, die wasmachines waren van Rus zelf!
Yup.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:20 schreef ExTec het volgende:
Nee, ik weet vrij zeker dat AchJa vond dat we toch echt serieus moesten overwegen dat die was machines van rus zelf waren.
Ja, je mag jezelf echt gezegend vinden, dat heel de wereld + moeder + hond, het zagen voor wat het was,quote:Op maandag 30 mei 2022 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt. Was op dat moment ook gewoon een mogelijkheid. En ik zou er nog steeds hetzelfde over denken met de kennis van dat moment.
En dit, beste mensen, spreekt boekdelen.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:29 schreef AchJa het volgende:
En zelfs nu is het niet onomstotelijk bewezen.
Vreemd genoeg is je bewijsstandaard niet zo hoog als het in het voordeel van de Russen spreekt, dan volstaat ineens een artikel in Bild al (die niet bijster hoge journalistieke standaarden hebben).quote:Op maandag 30 mei 2022 20:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yup.
Heb je overigens bewijs dat ze niet van de Russen zelf waren? Het heeft er achteraf natuurlijk alle schijn van dat dit buit was maar op dat moment wist jij dat ook nog niet. En zelfs nu is het niet onomstotelijk bewezen.
quote:Op maandag 30 mei 2022 20:34 schreef ExTec het volgende:
Ja, je mag jezelf echt gezegend vinden, dat heel de wereld + moeder + hond, het zagen voor wat het was,
Maar jij niet
Wat zullen we zeggen: het is maar wie je precies het voordeel van de twijfel gunt?
Glashelder wie jij dat, hier, dag in, dag uit, gunt.
Nope, doe ik idd niks mee... Ik ben meer van de bewijzen ongeacht welke kant wat uitspookt. Wat dat betreft ben ik redelijk zwart wit ja maar dat had je vast al door.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:37 schreef ExTec het volgende:
Ik herhaal mezelf:
Doe ermee wat je wil.
Niks, vermoed ik zo.
Welke was dat precies? Meestal heb ik meerdere bronnen voorbij zien komen voordat ik iets post. Als het dan Bild is die ik als laatste zie dan is dat maar zo.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:48 schreef Tocadisco het volgende:
Vreemd genoeg is je bewijsstandaard niet zo hoog als het in het voordeel van de Russen spreekt, dan volstaat ineens een artikel in Bild al (die niet bijster hoge journalistieke standaarden hebben).
Beide kan dus niet? Iets niet zeker weten icm tegen Rusland zijn?quote:Op maandag 30 mei 2022 20:40 schreef ExTec het volgende:
En dit, beste mensen, spreekt boekdelen.
Want absoluutheden bestaan naderend tot niet.
Je kan letterlijk alles wel pareren met "maar het is niet onomstotelijk bewezen".
Maar wat maakt dan, dat mensen gaan grossieren met die dooddoener/opendeur, inzake misstanden gepleegd door een agressor?
Juist.
En Zelensky die een Russische pion is.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Kom kom schatten. Nu weer lief zijn voor elkaar!![]()
Met onderlinge twisten spelen we Poetin alleen maar verder in de kaart
Ok Za.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En Zelensky die een Russische pion is.
Nog even en we kunnen de Russische dashcam filmpjes gaan vervangen door dit soort fuckup's...quote:Op maandag 30 mei 2022 20:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Oef...
https://www.reddit.com/r/(...)n_over_by_a_russian/
Russian soldier gets run over by a Russian military vehicle, occupied Ukraine 2022
Dat is best erg....quote:Op maandag 30 mei 2022 20:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Oef...
Russian soldier gets run over by a Russian military vehicle, occupied Ukraine 2022
Die zal blij zijn dat hij een helm op had.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Oef...
En dat het geen tank was..quote:Op maandag 30 mei 2022 21:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die zal blij zijn dat hij een helm op had.
quote:
Geen HIMARS voor Ukraine.quote:"We're not going to send to Ukraine rocket systems that strike into Russia," Biden told reporters after arriving back at the White House after a weekend in Delaware.
Biden did not rule out providing any specific weapons system, but instead appeared to be placing conditions on how they could be used. Biden and his team are working on a new package of military equipment and it is expected to be announced in coming days.
The MLRS was under consideration, but nothing with long-range strike capabilities outside of battlefield use, a senior administration official said.
Die zijn blij gemaakt met een dooie mus. Ook niet zo fraai.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Geen HIMARS voor Ukraine.
Kan, alleen dan niet met de type munitie die 300KM ver kan.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Ach, gewone MLRS doet ook boem.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die zijn blij gemaakt met een dooie mus. Ook niet zo fraai.
Dit, de MLRS en HIMARS kunnen prima want verschieten beide exact dezelfde raketten. De ATACMS wordt niet geleverd, voor de rest is er niks aan de hand.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:24 schreef ExTec het volgende:
Kan, alleen dan niet met de type munitie die 300KM ver kan.
HIMARS heeft ook een ander autootje.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kan, alleen dan niet met de type munitie die 300KM ver kan.
Daar gaan exact dezelfde raketten in als in de M270.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
HIMARS heeft ook een ander autootje.
M142 HIMARS
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 30 mei 2022 21:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Dus het enige verschil zijn de wielen?quote:Op maandag 30 mei 2022 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar gaan exact dezelfde raketten in als in de M270.
Ach, gewone MLRS doet ook boem. Vraag maar aan de russen met hun museumstukken.quote:
en himars heeft half zoveel rakettenquote:Op maandag 30 mei 2022 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus het enige verschil zijn de wielen?
still nicequote:
Het is ook de bedoeling dat we de HIMARS gaan krijgen. Zal woensdag wel officieel bekend worden gemaakt.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:37 schreef sp3c het volgende:
still nice
ik zeg kopen voor achterop de Boxer
En wat komt er allemaal nog meer voor interesants aan?quote:Op maandag 30 mei 2022 21:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is ook de bedoeling dat we de HIMARS gaan krijgen. Zal woensdag wel officieel bekend worden gemaakt.
6X F35quote:Op maandag 30 mei 2022 21:40 schreef xpompompomx het volgende:
En wat komt er allemaal nog meer voor interesants aan?
Lijkt wel gemaakt van meccanoquote:Op maandag 30 mei 2022 21:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Over Stalinorgels gesproken:
[ afbeelding ]
Die eerste Grad's waren gemonteerd op Amerikaanse Studebakers uit een lend-lease-program.
Er zijn geen wapens voor ze. Zodra er wapens zijn word het Ukrainse leger alleen maar groter.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:46 schreef Usert het volgende:
Wat ik overigens niet snap, er is nog geen algehele mobilisatie in Ukraine toch? Wat is daar de reden van? Mannen 18+ mochten het land niet uit, maar daar blijft het bij?
(Als leek zeg ik: ) Toe maar.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
6X F35
4X MQ-9
Bewapening MQ-9
HIMARS
Tomahawk
Uitbreiding PATRIOT capaciteit
Op orde brengen van de logistieke capaciteit
Dat is wat er nu uitgelekt is.
Dat is een aardig lijstje.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
6X F35
4X MQ-9
Bewapening MQ-9
HIMARS
Tomahawk
Win win voor Poetin. Hij ziet ze waarschijnlijk toch maar als untermenschen en als ze dan ook nog een paar Oekraners afknallen voordat ze zelf gaan.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:43 schreef quirina het volgende:
Mensen met handicaps moeten ook maar vechten.
Nieuwe vuurpijlen tochquote:Op maandag 30 mei 2022 21:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Woensdag wordt de defensienota gepresenteerd. Dan horen we de details.
Daar zie je een omsingeling.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:58 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is het (nog) niet: https://liveuamap.com/en/(...)-near-sieverodonetsk
Officieel is de algehele mobilisatie in februari al afgekondigd hoor.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:46 schreef Usert het volgende:
Wat ik overigens niet snap, er is nog geen algehele mobilisatie in Ukraine toch? Wat is daar de reden van? Mannen 18+ mochten het land niet uit, maar daar blijft het bij?
Ja hallo.quote:Op maandag 30 mei 2022 22:33 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.newsweek.com/(...)gence-report-1711389
the subdivision of the Ukrainian Ministry of Defence said on the Telegram messaging app.
Dat zijn de offeringen om vrede te brengen.quote:Op maandag 30 mei 2022 22:37 schreef capricia het volgende:
Echt totale verwoesting, kijk die filmpjes maar.
Rusland maakt er een zone van waar bijna niemand meer kan wonen.
[ twitter ]
Haha clown ga naar bedquote:Op maandag 30 mei 2022 22:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zijn de offeringen om vrede te brengen.
Tactics of a losing army.quote:Op maandag 30 mei 2022 22:37 schreef capricia het volgende:
Echt totale verwoesting, kijk die filmpjes maar.
Rusland maakt er een zone van waar bijna niemand meer kan wonen.
[ twitter ]
Ze krijgen gewoon MLRS alleen geen lange-afstands raketten.quote:
Beschuldigingen ondersteunen? Ik zeg niet dat jij een Poetin-fanboy bent. Die users heb je ook.quote:Op maandag 30 mei 2022 20:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar dat is verder totaal geen argument die jouw beschuldigingen ondersteunen.
Jij zegt dat Rusland de agressor is, om vervolgens te wijzen naar propaganda van twee kanten. Maar een voorbeeld van Oekraense propaganda geef je dan weer niet. Terwijl de Russen letterlijk leugen op leugen stapelen.quote:Ik zeg simpelweg dat Rusland de agressor is, toon nou maar gewoon aan dat ik dat niet vind of dat ik het "allemaal wel mee vind vallen" als het Rusland betreft.
Nogmaals, jij pakt er twee quotes uit die in jouw voordeel werken. Bij het eerste punt heb je het over propaganda van beide zijden, en bij het tweede punt klaag je over mensen die vinden dat Rusland niet eerlijk vecht.quote:Ook dit doet verder helemaal niks af van mijn opmerking dat Rusland de agressor is. Jij legt allerlei rare verbanden omdat jij het simpelweg niet met mij eens kan zijn.
Het gaat mij niet om het nieuwsartikel op zichzelf. Het gaat erom dat jij de situatie steeds negatief belicht voor Oekrane. En, belangrijk, dat bij Rusland dan weer niet doet.quote:Dus jij gaat nou echt artikelen op een nieuwsmedium als "Time" ter discussie stellen? Het is geen Ninefornews ofzo...
Rusland zet zo'n wapen in. Oekrane heeft zulke wapens niet.quote:En verder zijn dat opmerkingen tegen personen die het allemaal prima vinden dat de ene kant een bepaald wapen inzet maar andersom is het allemaal maar walgelijk... Dat mag je allemaal vinden maar ik vind dat toch aardig hypocriet.
Ik lees verkeerd? En vervolgens beschuldig je mij ervan dat ik anderen Poetinpijperij toedicht?quote:Dan lees je toch echt verkeerd. Maar dat komt vooral omdat jij zo gefixeerd bent op het feit dat Oekraine niet kan en mag verliezen (wat ik overigens ook gewoon vind) dat elk bericht wat ook maar een beetje daar tegenin gaat meteen afgedaan wordt als Putinpijperij en Russische propaganda.
Niet door mij in ieder geval. Ik heb meteen gezegd dat het conflict lang kon gaan duren.quote:Ik heb het al eerder gezegd, ik zie het liefst dat de Russen gisteren nog Oekraine uitgetrapt worden maar toen ik in het begin zei dat dit een langdurig verhaal gaat worden was ik ook meteen pro-Rusland etc... We zijn ondertussen 3 maanden verder en het einde is nog niet in zicht.
Human Rights Watch laat zien hoeveel doden en schade zulke TOS-systemen aanrichten. En pleit voor een internationaal verbod. Iets waar ik helemaal voor ben.quote:Ja, prima dat ze dat standpunt hebben, het is alleen niet relevant in deze. Human Rights Watch kan wel meer vinden en onderbouwen maar dat maakt bepaalde wapens niet illegaal/ niet legitiem. Maar hier ben je het ook niet mee eens dus is de TOS illegaal toch?
Je verzet de doelpalen.quote:En wat vind je nou van de MLRS?
Die ze eigenlijk nooit winnen.quote:Op maandag 30 mei 2022 23:03 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Nee, gewoon de standaard Russische manier van oorlog voeren.
Een hoop schade aanrichten op allerlei fronten wel, natuurlijk.quote:
Dat achtergebleven, geperverteerde volk is het niveau van een verongelijkte kleuter nooit ontgroeid; als zij het niet kunnen of mogen hebben moet het kapot.quote:Op maandag 30 mei 2022 23:03 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik mis een vliegdekschip in dit lijstje.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
6X F35
4X MQ-9
Bewapening MQ-9
HIMARS
Tomahawk
De donbass inwoners zullen wel erg blij zijn over hoe hun “bevrijders” oorlog voeren in hun regio.quote:Op maandag 30 mei 2022 23:03 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Tomahawks mogen niet verkocht worden omdat ze een bereik van 300+ km hebben.quote:Op maandag 30 mei 2022 21:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
6X F35
4X MQ-9
Bewapening MQ-9
HIMARS
Tomahawk
De gedegenereerde aap komt steeds meer uit de mouw bij dat ongedierte...quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:23 schreef polderturk het volgende:
Dit gaat wel heel ver.
Op de Russische tv wordt gedreigd met het wegvagen van de VS.
[ twitter ]
Op het laatst praat die gek wel iets begrijpelijker en emotioneler. “Dit is een burgeroorlog, dit zijn Russen die Russen vermoorden. Allemaal omdat wordt geprobeerd om ons uit te spelen. En alles op te delen in 10-15 ongevaarlijke Staten.”quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:23 schreef polderturk het volgende:
Dit gaat wel heel ver.
[ twitter ]
Nouja, hij vertegenwoordigd prima de gemiddelde Rus: bloeddorstige monsters. Dat is het enge, hij is niet raar of bijzonder. Gewoon een doorsnee Rus.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:23 schreef polderturk het volgende:
Dit gaat wel heel ver.
[ twitter ]
stukje racismequote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:37 schreef Confetti het volgende:
[..]
Nouja, hij vertegenwoordigd prima de gemiddelde Rus: bloeddorstige monsters. Dat is het enge, hij is niet raar of bijzonder. Gewoon een doorsnee Rus.
De INF treaty was een afspraak tussen Rusland en de VS. Daarnaast behelste dat alleen de ground launched systemen. En de Tomahawks zijn voor de KM, dus komen ze op schepen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:22 schreef polderturk het volgende:
Tomahawks mogen niet verkocht worden omdat ze een bereik van 300+ km hebben.
Icm nieuwe duikboten zou wel leuk zijn.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
De INF treaty was een afspraak tussen Rusland en de VS. Daarnaast behelste dat alleen de ground launched systemen. En de Tomahawks zijn voor de KM, dus komen ze op schepen.
En oh ja, de INF treaty is dood en begraven.
Wanneer gaan we het hier op TV hebben over het wegvagen van Rusland en kernbommen op het Kremlin?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:23 schreef polderturk het volgende:
Dit gaat wel heel ver.
[ twitter ]
Jammer. Ik hou wel van een beetje fantaserenquote:
Dan zet je maar ff een pornootje opquote:Op dinsdag 31 mei 2022 09:16 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jammer. Ik hou wel van een beetje fantaseren
Ik ben nogal dol op pluizige dieren, dus een paar weekjes geleden heb ik deze mensen maar eens gesponderd:quote:
Stukje realisme eerder.quote:
En dit is nog maar een speciale operatie.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:23 schreef polderturk het volgende:
Dit gaat wel heel ver.
[ twitter ]
Russen hebben ook allemaal speciaal onderwijs gehad.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:43 schreef Aether het volgende:
[..]
En dit is nog maar een speciale operatie.
Er is zelfs een filmpje over de helicopters:quote:Op maandag 30 mei 2022 17:14 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)compleet-andere-orde
Ontsnapt uit de hel van Azovstal: ’Dit was gekte van een compleet andere orde’
KIEV - „Het was waanzin. Ik ben op allerhande plekken geweest in mijn carrire en ik heb alles gezien, maar dit was gekte van een compleet andere orde.” Aan het woord is kolonel Giorgi Kuparasjvili, een van de verdedigers van de Azovstalfabriek in het Oekraense Marioepol. De 44-jarige militair wist - naakt en zwaargewond - uit de hel van de belegerde staalfabriek te ontsnappen, met dank aan de ’herosche’ helikopterpiloten van de Oekraense luchtmacht.
[ afbeelding ]
Rook kringelt op boven de Azovstal fabriek na een beschieting door de Russen.
Kuparasjvili is niet zomaar een militair. Zoals zijn naam al duidelijk maakt is hij van oorsprong een Georgir. Namens de Georgische krijgsmacht vocht hij in Irak en hij was enige tijd bodyguard van president Michail Saakasjvili. In 2014 zag Kuparasjvili het als zijn morele plicht om Oekrane te helpen tegen Russische agressie, zo zegt hij in een interview met de Oekraense website ZN: „We zijn niet vergeten dat Oekrane in de jaren ’90, toen het heel slecht ging met Georgi, het enige land was dat ons lijden lenigde.”
De Georgir refereert aan de oorlog in Abchazi. Separatisten uit dit gebied wilden zich afscheiden van Georgi en werden daarbij gesteund door Rusland. De Abchazirs belegerden de stad Soechoemi waar duizenden burgers klem kwamen te zitten. Oekrane schoot te hulp en stuurde helikopters die hielpen bij de evacuatie van de stad. „Ook toen al wisten we wie de gezamenlijke vijand was”, aldus Kuparasjvili. Dus toen Rusland de Krim annexeerde en zich actief begon te bemoeien met de strijd van separatisten in Oost-Oekrane twijfelde de Georgische militair geen moment en reisde hij af naar Oekrane.
’Geen tijd voor berouw’
Kuparasjvili was een van de eerste leden van het roemruchte Azov Bataljon. Aan het rechts-extremisme van onder meer oprichter Andrei Biletski maakt hij weinig woorden vuil: „In 2014 had hij geen tijd om berouw daarvoor te tonen of om mythes te ontzenuwen, want hij moest een legereenheid aanvoeren.” En dat de leden van Azov nationalisten zijn, klopt volgens de Georgir: „De hele natie verenigt zich rond het nationale idee tijdens een crisis. En oorlog is een crisis.”
Ten tijde van de Russische invasie die op 24 februari was Kuparasjvili, inmiddels een kolonel, gestationeerd in Marioepol. Nog voor de inval hielp hij om burgers te evacueren, omdat duidelijk was dat de Russen een belangrijke focus op de havenstad zouden leggen. Maar zelfs toen de oorlog al woedde in de stad zelf, weigerden veel burgers te vertrekken, vertelt de Georgir: „Ik zag hoe ze zich in flats schuilhielden. En hoe ze levend werden begraven toen de gebouwen instortten.”
Chaos
Wat de situatie bemoeilijkte volgens Kuparasjvili, was de chaos die uitbrak na de Russische invasie: „Mensen begonnen direct met het leeghalen van winkels. Kan je je voorstellen hoe het is als er massale punderingen uitbreken in een stad met een half miljoen inwoners?” Azov probeerde iets van rust te herstellen, beweert hij, door depots aan te leggen met levensmiddelen. Die voorraden raakten al snel op door de Russische belegering van Marioepol.
Uiteindelijk kwam Kuparasjvili in de Azovstal fabriek terecht, het laatste bastion van Oekraens verzet in Marioepol. Daar leek het wel de ’steentijd’, aldus de militair. Artsen moesten, staand in de modder, gewonden verplegen, vertelt hij: „Eentje hield een zaklamp vast, de ander een scalpel. Het was amper te doen, maar ze deden het om levens te redden.” Dat weet hij uit eigen ervaring, omdat hij ook zelf gewond raakte. De Georgir werd tot twee keer toe in de maag geschoten waarbij een heupzenuw werd geraakt met als gevolg dat hij tijdelijk niet meer kon lopen.
Mission impossible
De artsen waren fantastisch, vertelt Kuparasjvili aan de Daily Mail: „Die gasten hebben me perfect geopereerd. Het was ongelofelijk. Ze haalden twee kogels uit mijn buik terwijl het bommen op ons regende.” Ondanks de succesvolle operatie, was hij niet meer in staat om te vechten en kwam hij in aanmerking voor evacuatie. Dat was geen sinecure. Kyrylo Budanov, het hoofd van de Oekraense militaire veiligheidsdienst, sprak van een mission impossible. De Russen hadden de Azovstalfabriek namelijk omsingeld en goed beveiligd met luchtafweer.
Desondanks aarzelden Oekraense helikopterpiloten niet om te helpen bij de evacuatie van gewonde verdedigers, iets wat hen op veel lof van president Volodimir Zelenski kwam te staan: „Stel je eens voor wat ze hebben gedaan. Ze vlogen ernaartoe om de verdedigers van de Azovstalfabriek te voorzien van voedsel, water en wapens, en ze namen de gewonden mee. We zijn veel piloten kwijtgeraakt. Ze zijn allemaal helden.” Volgens Zelenski heeft 90 procent van de piloten het niet overleefd.
Overal strijd
Zoals gezegd was Kuparasjvili een van de gevacueerden: „Om vier uur ’s ochtends moesten we naar het verzamelpunt. Maar om dat punt te bereiken moesten we bombardementen en beschietingen doorstaan. Overal werd strijd geleverd.” Toch wist hij een helikopter te bereiken die over de Russische stellingen heen vertrok en als door een wonder niet werd geraakt door luchtafweer. „Er was een minuscule kans dat we onze bestemming zouden bereiken. Maar wat maakt het uit of je op de grond sterft of in de lucht? Er was tenminste een kans.”
Kuparasjvili had geluk en bereikte de stad Dniepro, van waaruit hij naar de hoofdstad Kiev is gebracht. Daar herstelt hij nu van zijn verwondingen. De piloot die hem heeft gered, had minder geluk. Hij is vermoedelijk neergestort toen hij opnieuw naar de Azovstalfabriek vloog. De ervaring heeft de Georgir niet minder strijdlustig gemaakt: „Als de strijd tegen het kwaad opoffering vereist, blijf ik niet langs de zijlijn staan toekijken. Anders vallen de muren en zal iedereen voelen wat Boetsja, Irpin en Marioepol betekenen.”
En wat de doorsnee Rus is bepaal jij? Mooi man.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:37 schreef Confetti het volgende:
[..]
Nouja, hij vertegenwoordigd prima de gemiddelde Rus: bloeddorstige monsters. Dat is het enge, hij is niet raar of bijzonder. Gewoon een doorsnee Rus.
Onderbuiken zo groot dat het jaren geleden moet zijn dat ze hun eigen javelin hebben mogen aanschouwen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:01 schreef Noek het volgende:
Maar is niet iedereen hier een Russisch expert dan? De FOK!kers hier weten precies hoe de gemiddelde Rus leeft of denkt. Ze wonen er immers al jaa...
oh!
Ik ken wel wat Russen en er is geen die bloeddorstig is of een monster. Sterker nog, ik ken er eentje die nu vluchtelingen helpt uit Oekrane.
Lekker belangrijk, je "gemiddelde rus". Kan die "gemiddelde rus" niet ff aan appje sturen naar putin dat die ophoud?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:01 schreef Noek het volgende:
Maar is niet iedereen hier een Russisch expert dan? De FOK!kers hier weten precies hoe de gemiddelde Rus leeft of denkt. Ze wonen er immers al jaa...
oh!
Ik ken wel wat Russen en er is geen die bloeddorstig is of een monster. Sterker nog, ik ken er eentje die nu vluchtelingen helpt uit Oekrane.
Zegt hij!quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lekker belangrijk, je "gemiddelde rus". Kan die "gemiddelde rus" niet ff aan appje sturen naar putin dat die ophoud?
Hihi ja want zo werkt het he.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lekker belangrijk, je "gemiddelde rus". Kan die "gemiddelde rus" niet ff aan appje sturen naar putin dat die ophoud?
Met de kans dat je in Siberi eindigt? Juist ja.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:16 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Met de kans dat je in Siberi eindigt? Juist ja.
In een land waar een dictator figuren die hem onwelgevallig zijn opruimt is het wat maf om te veronderstellen dat mensen gewoon hun ongenoegen kenbaar maken, ja.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat?
Ga je hier nou echt stellen dat de insteek van een individu niet zo heel veel te maken heeft met hoe het collectief opereert?
Lijkt allemaal redelijk vanzelfsprekend h.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:23 schreef Poem_ het volgende:
[..]
In een land waar een dictator figuren die hem onwelgevallig zijn opruimt is het wat maf om te veronderstellen dat mensen gewoon hun ongenoegen kenbaar maken, ja.
quote:JA MAAR ZE ZIJN NIET ALLEMAAL ZO!!!!!!
Ja, en dat die gasten letterlijk al eeuwen met dictators en whatnot opgescheept zitten, kunnen ze "heulemaal niks aan doen"quote:Op dinsdag 31 mei 2022 13:56 schreef Mr.Sandman het volgende:
De gemiddelde Rus wordt net zo goed de dood of armoede in gejaagd door deze shitzooi, ik zie niet in hoe ik of iemand daar blij mee zou moeten zijn.
Doe nou toch eens lief tegen je mede-usersquote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat?
Ga je hier nou echt stellen dat de insteek van een individu niet zo heel veel te maken heeft met hoe het collectief opereert?
Wow, shockerend.
Dit dus, dat volk heeft gewoon de leiders die het zelf wenst te hebben.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en dat die gasten letterlijk al eeuwen met dictators en whatnot opgescheept zitten, kunnen ze "heulemaal niks aan doen"
"Arme ruskies", h?
Denk dat ze bij de helicopteravonturen naar Maripul het geluk hadden dat de Moskva op de bodem van de Zwarte zee lag. Wat betreft de Krimbrug vrees/gok ik dat Rusland ook wel snapt dat dat ding van groot belang is en ze daarom de omgeving ervan vol hebben gepropt met luchtafweerspul. Bovendien is een brug ook vrij lastig om te rakenquote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:57 schreef nixxx het volgende:
Als ze met helikopters in Mariupol kunnen komen, kunnen ze dan niet met een paar SU-25 of dergelijke naar de Krimbrug vliegen?
Arme mensen, bedoel je.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en dat die gasten letterlijk al eeuwen met dictators en whatnot opgescheept zitten, kunnen ze "heulemaal niks aan doen"
"Arme ruskies", h?
Heb jij een handje van h, mensen dingen in de mond leggen en dan daarover gaan zeiken?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:06 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Arme mensen, bedoel je.
Dat jij te weinig capaciteit hebt om te bevatten dat niet alle Russen slecht zijn is een beter voorbeeld van iets waar iemand echt niets aan kan doen.
Even vooraf: dit is een serieuze vraag, geen aanval richting jou.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
"Arme ruskies", h?
lolquote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:30 schreef Mr.Sandman het volgende:
Dictators haten deze truc! Je stuurt ze gewoon een sms dat ze moeten oprotten en poef!
En omdat West-Europa zo in de kolonin heeft gehandeld heeft Rusland dat nog te goed?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Even vooraf: dit is een serieuze vraag, geen aanval richting jou.
Maar: West-Europa is in de afgelopen eeuwen toch ook geen baken van vrijheid of democratie geweest? Sinds de verschrikkingen van WOII genieten we hier veel vrijheid. Tegelijkertijd was het in de koloniale gebieden tot ver na WOII verre van vrij onder het bewind van diverse West-Europese landen. Daarvoor hebben we allerlei overheersingen gehad van Spanjaarden, Fransen, noem maar op.
Daarnaast: als de Russen niet aan onze zijde hadden gestaan in zowel WOI als WOII, hadden we hier volgens de populaire uitdrukking nu allemaal Duits gesproken. Dat maakt hen niet beter, maar we konden onszelf totaal niet helpen toen. Was dat ook allemaal onze eigen schuld destijds en wilden we het eigenlijk zo?
Russisch imperialsme heeft ook een lange geschiedenis:quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En omdat West-Europa zo in de kolonin heeft gehandeld heeft Rusland dat nog te goed?
Voor zover ze dat niet al gedaan hebben natuurlijk, want wat in het Russisch keizerrijk en daarna de Sovjet-Unie gebeurde lijkt toch wel verrot veel op dat imperiale beleid van West-Europa.
Dat de nabestaanden van die mensen wat meer moeite hebben om te bevatten dat niet alle Russen slecht zijn is heel wat logischer en begrijpelijker dan jouw onderbuikgerommel.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:46 schreef ExTec het volgende:
Vertel het tegen de 9000 dooien in Bucha, dat ze "niet allemaal zo zijn".
Hey domme nitwit:quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:26 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat de nabestaanden van die mensen wat meer moeite hebben om te bevatten dat niet alle Russen slecht zijn is heel wat logischer en begrijpelijk dan jouw onderbuikgerommel.
Maakt het nog steeds niet waar, natuurlijk.
Ik word zo godsgruwelijk moe van dit soort kinderachtige "conclusies". Waarom denken mensen hier dat je zoiets aangeeft om een punt te maken dat het helemaal prima is wat Rusland doet? Daar gaat het helemaal niet om.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En omdat West-Europa zo in de kolonin heeft gehandeld heeft Rusland dat nog te goed?
Bedankt, je bevestigt mijn punt dus. Op basis van de vrijheid van slechts de laatste 80 jaar hier, kun je dus mijns inziens niet beweren dat wij van nature wel altijd vrijheidslievend zijn geweest, in tegenstelling tot de Russen.quote:Voor zover ze dat niet al gedaan hebben natuurlijk, want wat in het Russisch keizerrijk en daarna de Sovjet-Unie gebeurde lijkt toch wel verrot veel op dat imperiale beleid van West-Europa.
Je quote mij letterlijk op de vorige pagina, beschimmelde banaan.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey domme nitwit:
Quote mij eens waar ik zeg dat het almaal monsters zijn oid?
Maar dat was niet mijn vraag hquote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:32 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Je quote mij letterlijk op de vorige pagina, beschimmelde banaan.
quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:28 schreef ExTec het volgende:
Quote mij eens waar ik zeg dat het allemaal monsters zijn oid?
In Januari werd dit ook geroepen over Londen.. nothing to see here.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:23 schreef polderturk het volgende:
Dit gaat wel heel ver.
[ twitter ]
Hoezo? Vertel het tegen de 9000 dooien in Bucha, dat ze "niet allemaal zo zijn".quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar dat was niet mijn vraag h
Dit was de vraag:
[..]
Wat oorlog doet met mensen h?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:54 schreef Barbusse het volgende:
Er vinden hier soms hele rare gesprekken plaats....
Maar je lult dus straal uit je nek, want jij kan niet quoten waar ik heb gezegd heb dat ze allemaal monsters zijn?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:46 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Hoezo? Vertel het tegen de 9000 dooien in Bucha, dat ze "niet allemaal zo zijn".
Jeetje, wat ben ik toch een grapjas soms.
Heb je wel eens van de Franse Revolutie gehoord?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:31 schreef Repentless het volgende:
Het ging erom dat de gewone Rus ook niet altijd een keuze heeft, er iets aan kan doen of er vierkant achter staat. Dat werd gepareerd met de opmerking dat ze al eeuwenlang dictators hebben daar, met tussen aanhalingstekens dat ze daar helemaal niks aan kunnen doen. Sarcastisch dus, waarmee je impliceert dst het kun eigen schuld is of dit allemaal zo willen.
Dingen, als ik het goed begrijp.quote:
Polen toch ook al of was dat een losse flodder uiteindelijk?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:03 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dingen, als ik het goed begrijp.
Welk land wordt na Finland en Nederland afgekapt van het Russische gas?
Ik hou het allemaal niet meer bij johquote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Polen toch ook al of was dat een losse flodder uiteindelijk?
Zeker. Waarom de vraag?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heb je wel eens van de Franse Revolutie gehoord?
De heilzame werking daarvan heeft Rusland nooit bereikt.quote:
Heilzame werking? Jaren van staatsterreur tijdens het schrikbewind, waarin de guillotine overuren draaide. Daarna vriend Napoleon die het weer overnam om heel Europa te onderdrukken en zichzelf tot keizer te kronen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
De heilzame werking daarvan heeft Rusland nooit bereikt.
En dat is ultra kort door de bocht waarom Russen nog steeds lijfeigenen zijn.
Laatste wat ik er over zeg, is dat er meer dan zat bronnen te vinden zijn die uiteenzetten waarom russen democratie zo slecht dragen.quote:
Je moet zo denken, wie nu gas krijgt heeft dus gewoon een rekening bij Gazprom geopend.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Polen toch ook al of was dat een losse flodder uiteindelijk?
Er zijn hier geen gesprekken. Ik vraag me af waarom dit topic dan nog open is.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:54 schreef Barbusse het volgende:
Er vinden hier soms hele rare gesprekken plaats....
Zouden ze diesel op rantsoen gaan gooien?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoorde op BNR dat diesel een groot probleem kan worden. Nog 3 maanden voorraad en dan kan het stokken.
Geen diesel is geen transport en handel
Ook interessant de beschouwing aangaande de sancties op hetzelfde platform. Als ik zo de opmerkingen van de experts beluister kunnen de sancties, zoals zij zelf zeggen, wel een volledig contraproductief kunnen zijn. Zeker als de OPEC, zoals al eerder duidelijk, op de hand van Rusland is.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoorde op BNR dat diesel een groot probleem kan worden. Nog 3 maanden voorraad en dan kan het stokken.
Geen diesel is geen transport en handel
Fietshelmen ja?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:05 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik snap dit niet, ze moeten juist crowdfunden voor zaken waar niet zo snel aan gedacht wordt zoals tourniquets, branchards, ebikes, fietshelmen (militaire helmen zijn wereldwijd op) , knie/elleboogbeschermers, veiligheidsbrillen, gehoorbeschermers, powerbanks.
Er komt al voor 40+ miljard aan wapens aan van de VS en EU
[ twitter ]
Beter dan nix. Als je op je achterhoofd valt om wat voor reden dan ook grote kans dat je dood gaatquote:
Tja beter dan niks kan ik weinig tegen in brengen natuurlijk. Maar gok dat geen 1 militair een fietshelm op gaat doenquote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:43 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Beter dan nix. Als je op je achterhoofd valt om wat voor reden dan ook grote kans dat je dood gaat
Dan kan dat een probleem voor opec worden aangezien het de transitie naar andere energiebronnen zal versnellen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ook interessant de beschouwing aangaande de sancties op hetzelfde platform. Als ik zo de opmerkingen van de experts beluister kunnen de sancties, zoals zij zelf zeggen, wel een volledig contraproductief kunnen zijn. Zeker als de OPEC, zoals al eerder duidelijk, op de hand van Rusland is.
Omdat NL wel een vrij land is.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:24 schreef cleanfreak het volgende:
Ik vraag me af waarom dit topic dan nog open is.
De klimaatsverandering word geboycot.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan kan dat een probleem voor opec worden aangezien het de transitie naar andere energiebronnen zal versnellen.
Ja. Dat is veilig op de Ebikequote:
Ja oke in dat geval wel ja.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Dat is veilig op de Ebike
[ twitter ]
Geweldig dat er een Georgische legioen meevecht aan Oekranse zeide.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Dat is veilig op de Ebike
[ twitter ]
Dan kun je nog beter een klimhelm opzetten. Ziet er nog beter uit ook in je legerpakje.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:43 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Beter dan nix. Als je op je achterhoofd valt om wat voor reden dan ook grote kans dat je dood gaat
Dat lijkt me inderdaad heel goed mogelijk. De oorlog is 'pas' drie maanden bezig. Natuurlijk drie maanden te lang en hopelijk zo snel mogelijk ten einde, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ook interessant de beschouwing aangaande de sancties op hetzelfde platform. Als ik zo de opmerkingen van de experts beluister kunnen de sancties, zoals zij zelf zeggen, wel een volledig contraproductief kunnen zijn. Zeker als de OPEC, zoals al eerder duidelijk, op de hand van Rusland is.
Geen idee of het duurder is geworden. Maar de schappen bij de lokale AH liggen intussen weer vol, nadat ze een maand of 2,5 leeg waren.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad heel goed mogelijk. De oorlog is 'pas' drie maanden bezig. Natuurlijk drie maanden te lang en hopelijk zo snel mogelijk ten einde, maar dat terzijde.
De lange termijn-gevolgen van de sancties merken we op economisch vlak nu nog niet extreem veel van. Brandstof is wel aanzienlijk duurder geworden en dat zal voor sommigen helaas al problemen opleveren, maar het is nog niet zwaar onbetaalbaar. Energieprijzen zijn enorm gestegen, maar veel mensen hebben nog een lopend energiecontract met vaste prijzen. Daarnaast begon dit aan het einde van het stookseizoen. Zonnebloemolie is schaarser en duurder geworden.
We kunnen dus nu denken dat die sancties top zijn, omdat we door voorraden e.d. nog relatief ongestoord kunnen doordraaien. Maar wanneer dit lang gaat duren en er dus echt schaarste gaat optreden, wordt het (denk ik) wel een wat ander verhaal. En dan wordt toch ook duidelijk dat het niet anders kan dan dat deze sancties uiteindelijk ook jezelf hard gaan raken. Even wat minder autorijden, zuiniger stoken of even geen zonnebloemolie gebruiken is nog tot daar aan toe, maar wanneer supermarkten niet meer voldoende bevoorraad kunnen worden omdat niet alle vrachtwagens kunnen rijden heb je dus wel een direct probleem.
En als het OPEC-verhaal m.b.t. de petrodollar doorzet, ben je nog verder van huis. Dan wordt het wel wat heftiger dan "even met wat minder genoegen nemen uit solidariteit". Dus inderdaad, volledig contraproductief. Ik vraag me wel af hoe ver dat solidariteitsgevoel nog reikt. Die hobbeltjes die we nu ervaren zijn redelijk makkelijk op te vangen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo blijft als dit lang aanhoudt.
Uiteraard hoop ik dat ik er volledig naast zit en we dat makkelijk kunnen opvangen. Nog beter zou zijn als dit allemaal snel ten einde komt en we weer naar een relatief normale situatie kunnen gaan. Maar daar ben ik niet volledig zeker van.
Het is 2 x zo duur geworden. Handelaren kopen inmiddels ook elders in, waardoor de voorraad niet helemaal is opgedroogd. Daarnaast is de eerste hamstergolf voorbij, waardoor nu niet direct meer alle schappen worden leeggekocht.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Geen idee of het duurder is geworden. Maar de schappen bij de lokale AH liggen intussen weer vol, nadat ze een maand of 2,5 leeg waren.
Allemaal speculanten, is nog de oogst van vorig jaar.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het is 2 x zo duur geworden. Handelaren kopen inmiddels ook elders in, waardoor de voorraad niet helemaal is opgedroogd. Daarnaast is de eerste hamstergolf voorbij, waardoor nu niet direct meer alle schappen worden leeggekocht.
De Duitsers doen weer eens hun uiterste best om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Wat een natte krant is die Scholz tochquote:Je kunt ervanuit gaan dat er ook in het geheim geleverd wordt, zegt Neitzel, maar het zichtbare deel laat geen goede indruk achter. De Duitse krant Die Welt zocht uit wat er sinds eind maart nou daadwerkelijk geleverd is namens Duitsland. En concludeerde: zelfs van de lichte wapens, vrijwel niets.
Klopt, maar een nieuwe distributieketen vanuit andere landen heb je (neem ik aan) niet van de een op de andere dag opgezet. Dus wanneer in het begin alle beschikbare voorraad wordt gehamsterd en er geen alternatief is, kijk je dus tegen lege schappen aan. Als die eerste hamstergolf voorbij is en je hebt inmiddels nieuwe leveranciers gevonden, kun je dus toch voorlopig de schappen blijven vullen en zal niet direct alles worden leeggekocht. Ik neem aan dat hamsteraars met 100 flessen zonnebloemolie niet de behoefte voelen om hun voorraad continu uit breiden bij elke beschikbaarheid.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:04 schreef spoilert het volgende:
[..]
Allemaal speculanten, is nog de oogst van vorig jaar.
Hier is zonnebloemolie 3.19. En dat was 2.99 voor deze hele crisis.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het is 2 x zo duur geworden. Handelaren kopen inmiddels ook elders in, waardoor de voorraad niet helemaal is opgedroogd. Daarnaast is de eerste hamstergolf voorbij, waardoor nu niet direct meer alle schappen worden leeggekocht.
quote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:16 schreef J.B. het volgende:
Waar blijven de Duitse zware wapensystemen? https://nos.nl/l/2430971
[..]
De Duitsers doen weer eens hun uiterste best om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Wat een natte krant is die Scholz toch
Ter hun verdediging, ze geven wel wapens aan andere landen zodat zij hun wapens aan Oekrane kunnen geven. Die landen maken goede sier terwijl ze betere vervanging (en het zal me niks verbazen als het gratis is) krijgen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:16 schreef J.B. het volgende:
Waar blijven de Duitse zware wapensystemen? https://nos.nl/l/2430971
[..]
De Duitsers doen weer eens hun uiterste best om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Wat een natte krant is die Scholz toch
Die helikopters waren voordat de Moskva gekelderd was.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk dat ze bij de helicopteravonturen naar Maripul het geluk hadden dat de Moskva op de bodem van de Zwarte zee lag. Wat betreft de Krimbrug vrees/gok ik dat Rusland ook wel snapt dat dat ding van groot belang is en ze daarom de omgeving ervan vol hebben gepropt met luchtafweerspul. Bovendien is een brug ook vrij lastig om te raken
Hij heeft geen andere keus dan wachten. De Krim en de Donbass opgeven is onverkoopbaar aan de bevolking en honderdduizenden soldaten kapotslaan ook…quote:
Dat zeggen ze ja, maar dat blijkt in de praktijk ook nogal tegen te vallen. Volgens hetzelfde artikel:quote:Op dinsdag 31 mei 2022 21:48 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ter hun verdediging, ze geven wel wapens aan andere landen zodat zij hun wapens aan Oekrane kunnen geven. Die landen maken goede sier terwijl ze betere vervanging (en het zal me niks verbazen als het gratis is) krijgen.
quote:Ondertussen klagen ook Polen en Tsjechi. Die hebben met Duitsland afgesproken oude Sovjet-tanks aan Oekrane te geven, waarna ze moderne vervangende wapens mogen bestellen bij Duitse leveranciers op kosten van de Duitse regering. Maar het lukt de landen nog niet om het eens te worden over die bestelling.
Moet dat er wel zijn en die is er niet binnen 3 maanden. Zodra de energie weer stroomt vallen we meteen weer terug in het oude patroon.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 20:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan kan dat een probleem voor opec worden aangezien het de transitie naar andere energiebronnen zal versnellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |