abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204913059
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 11:59 schreef quirina het volgende:

[..]
Nope
Kan je dat ook toelichten?
Ze je nope op het aanvallen van Baltische staten deel of nope op het inpikken van Moldavi?
pi_204913166
High-tech race to map Ukraine’s damaged historic buildings
https://www.kyivpost.com/(...)toric-buildings.html
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 30 mei 2022 @ 12:19:29 #4
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_204913174
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:03 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Kan je dat ook toelichten?
Ze je nope op het aanvallen van Baltische staten deel of nope op het inpikken van Moldavi?
Het is volkomen duidelijk dat de Baltische Staten een even grote doorn in het oog van Putin is als Oekrane. Dat heeft hij ook al meerdere malen geuit en zelfs opgeschreven.

Ik begrijp dat het voor iemand die niet eens weet wie nou eigenlijk de spelers zijn, iemand die blijkbaar geen enkele normale nieuwsbron raadpleegt lastig is, maar het is volkomen duidelijk dat een onderdeel van deze oorlog het testen van de saamhorigheid van NATO is en dat wanneer we voor die test gefaald waren dat er direct drie consequenties waren geweest.

1. Oekrane was gevallen, want onvoldoende wapens om zich te verdedigen
2. De Russische krijgsmacht was redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen
3. Putin was erg in verleiding gekomen om zijn plannen met de Baltische Staten te gaan uitvoeren
  maandag 30 mei 2022 @ 12:22:45 #5
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_204913202
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 11:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja gedaan maar ik heb brave gebruikt ipv google mag dat van jou?
En wat heeft de russification met de huidige oorlog te maken en waarom ben je dan een landverrader als je pro Rusland bent?
Wat fijn dat je toch nog de moeite neemt om je achteraf in te lezen in de materie, vanzelfsprekend nadat je uit je reet trekt dat diegene die zegt dat in deze oorlog russificatie een ding is maar onzin verkondigd:

quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 10:03 schreef polderturk het volgende:

Kijk en huiver. Het lijkt me duidelijk wat de Russen van plan zijn. Als de militaire operatie afgerond is, zullen opstandige Oekraners gedood of gedeporteerd worden. Ze zullen vervangen worden door Russen. Dit is het Russische concept dat al vele malen is uitgevoerd.
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 10:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Onzin, pure bangmakerij.
Gast, wat doe jij hier, als je niet eens de moeite wil nemen om je in te lezen?
pi_204913282
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wat fijn dat je toch nog de moeite neemt om je achteraf in te lezen in de materie, vanzelfsprekend nadat je uit je reet trekt dat diegene die zegt dat in deze oorlog russificatie een ding is maar onzin verkondigd:
[..]
[..]
Gast, wat doe jij hier, als je niet eens de moeite wil nemen om je in te lezen?
Wie zegt dat ik me niet verdiep in de materie?
Ik ga alleen niet alle pro Oekranse en pro Russische propaganda serieus nemen.
Sorry dat ik niet mee doe met de hysterie.
Ik denk dat Rusland de Baltische staten niet gaat aanvallen omdat dan artikel 5 in werking treed.
Ik denk eerder dat hij richting Moldavi gaat om de zwarte vloot veilig te stellen en daar mee de controle over de zee.
  maandag 30 mei 2022 @ 12:38:24 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204913304
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:19 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Het is volkomen duidelijk dat de Baltische Staten een even grote doorn in het oog van Putin is als Oekrane. Dat heeft hij ook al meerdere malen geuit en zelfs opgeschreven.

Ik begrijp dat het voor iemand die niet eens weet wie nou eigenlijk de spelers zijn, iemand die blijkbaar geen enkele normale nieuwsbron raadpleegt lastig is, maar het is volkomen duidelijk dat een onderdeel van deze oorlog het testen van de saamhorigheid van NATO is en dat wanneer we voor die test gefaald waren dat er direct drie consequenties waren geweest.

3. Putin was erg in verleiding gekomen om zijn plannen met de Baltische Staten te gaan uitvoeren
De Baltische Staten maken voor Poetin weinig uit. Die stellen niet zoveel voor. Estland en Letland zijn qua bevolking kleiner dan bijvoorbeeld Gelderland, en de bevolkingsomvang van Litouwen kun je vergelijken met Noord-Brabant.
In de beide Donbas-republieken wonen alleen al twee keer zoveel mensen dan in de drie Baltische Staten.
Poetins vergissing is geweest dat hij in 2014 niet heeft doorgepakt met deze beide oblasten, die hij toen relatief gemakkelijk kon annexeren zonder veel bloedvergieten. . Dan maar een boycot van het WK voetbal 2018, maar dat zou beter geweest zijn dan de huidige ellende.
pi_204913313
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:19 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens maar alles en iedereen staat nu in staat van paraatheid in de Baltische staten.
Hij kan zich nu echt geen oorlog met de NAVO riskeren.
  maandag 30 mei 2022 @ 12:43:34 #10
6484 ExTec
pi_204913343
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:34 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wie zegt dat ik me niet verdiep in de materie?
Meneer heeft geen idee wie lavrov is.

Meneer wuift de observatie dat russificatie een gevaar is, en her en der al plaats vind, gewoon weg, zonder een idee te hebben wat het nou eigenlijk is.

:')
pi_204913387
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:43 schreef ExTec het volgende:

[..]
Meneer heeft geen idee wie lavrov is.

Meneer wuift de observatie dat russificatie een gevaar is, en her en der al plaats vind, gewoon weg, zonder een idee te hebben wat het nou eigenlijk is.

:')
Nu weet ik het wel :)
Maar ik ga hem niet serieus nemen, net zo goed als dat ik de Oekraense overheid en bijbehorende Twitter accounts niet serieus neem.
Ze preken allemaal voor eigen parochie.
  maandag 30 mei 2022 @ 12:49:17 #12
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  maandag 30 mei 2022 @ 12:55:00 #13
6484 ExTec
pi_204913445
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nu weet ik het wel :)
Ja, vervelend h, op je eigen gezwets gewezen worden?

quote:
Maar ik ga hem niet serieus nemen, net zo goed als dat ik de Oekraense overheid en bijbehorende Twitter accounts niet serieus neem.
Ze preken allemaal voor eigen parochie.
Joh, ik wil niet vervelend doen, maar per definitie heb je alleen pro-rus bronnen, pro-UA bronnen.

En als je die allemaal "niet serieus neemt" wat is dan je kompas?

Je natte vinger? :')

Dat verklaart wel perfect dat je bv niet weet wie lavrov is ja. Want je natte vinger vertelt je dat idd niet.
pi_204913475
Ik kan me overigens voorstellen dat het tactisch slim is om geen enkel moment te hebben dat Rusland de gehele oblast kan claimen?
  maandag 30 mei 2022 @ 13:01:56 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204913504
quote:
Extra miljarden defensie naar vuurkracht en ondersteuning

Het geld dat dit kabinet extra uittrekt voor het leger gaat naar uitbreiding van de vuurkracht en het herstellen van ondersteunende eenheden. Bronnen bevestigen berichtgeving van De Telegraaf daarover.

Defensie krijgt er jaarlijks 5 miljard euro bij, werd eerder deze maand besloten. Ongeveer de helft gaat volgens de krant naar zogenoemde kruisvluchtwapens, extra F-35-jachtvliegtuigen (ook bekend als JSF), uitbreiding van de Patriot-luchtverdediging en een nieuw raketsysteem waarmee landdoelen kunnen worden bestookt.
Reapers en straaljagers

Volgens bronnen gaat het om zes extra F-35's, boven op de 46 die al waren besteld door Nederland. Ook zouden er vier extra Reaper-drones worden gekocht, een verdubbeling van het huidige aantal.

Of de onbemande toestellen ook worden bewapend, is nog niet duidelijk. De Tweede Kamer sprak onlangs wel de wens uit om de MQ-9 Reaper-drones uit te rusten met wapens.
Nieuwe cao

De andere 2,5 miljard gaat naar ondersteunende eenheden zoals de logistiek en geneeskundige troepen. Deze onderdelen van de krijgsmacht moeten na jaren van bezuinigingen weer sterk genoeg worden om meerdere missies en oefeningen tegelijk mogelijk te maken.

Woensdag presenteert minister Ollongren de Defensienota waarin de plannen staan uitgewerkt. Los daarvan wordt morgen de nieuwe defensie-cao gepresenteerd. Vooral de lagere rangen gaan er daarin fors op vooruit. De hoop is dat defensie, dat kampt met een personeelstekort, een aantrekkelijkere werkgever wordt.

Wij zijn ook ineens wakker geworden na jaren van bezuinigingen...
pi_204913513
quote:
betaalmuurcolumnaids
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_204913539
quote:
10s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, vervelend h, op je eigen gezwets gewezen worden?
[..]
Joh, ik wil niet vervelend doen, maar per definitie heb je alleen pro-rus bronnen, pro-UA bronnen.

En als je die allemaal "niet serieus neemt" wat is dan je kompas?

Je natte vinger? :')

Dat verklaart wel perfect dat je bv niet weet wie lavrov is ja. Want je natte vinger vertelt je dat idd niet.
Waarom zou ik het vervelend vinden als ik niet weet wie lavrov is.
Die vent interesseert me helemaal niks.
Denk je dat mijn gedachten nu ineens veranderen ofzo?

Ik ben met je eens dat er erg veel pro Russische en pro Oekranse bronnen zijn.
Daarom neem ik ze ook niet serieus.
Ik lees hier wat pro Oekranse info en ik kijk op telegram naar wat pro Russische bronnen.
Dan heb ik een aardige indruk wat er gebeurt en daar neem ik het gemiddelde van.

Als ik hier naar de pro Russische bronnen kijk zijn de Russen monsters en als ik op de pro Russische bronnen kijk zijn de Russen troetelbeertjes.

Maar ik denk dat de eerste prioriteit van de Russen is om de oorlog te winnen.
Als ik dan iets lees van een pro Oekranse bron dat de Russen niet helpt om de oorlog te winnen dan vind ik het niet geloofwaardig.
Als ik op een pro Russische bron lees dat het erg goed gaat en weinig weerstand ondervinden dan vind ik dat ook niet geloofwaardig.

Een beetje gezond verstand en logica gebruiken.
pi_204913559
twitter
pi_204913565
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:02 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
betaalmuurcolumnaids
Maar Tweebeeke slaagde er onverwachts in om door het masker van Zelenski heen te prikken. Zodra ze over de corruptie in zijn land begon en over dat het nog decennia kan duren voor Oekrane bij de EU mag, vond Volodymyr het niet meer zo gezellig. Hij deed wat mannen al eeuwen doen als een vrouw lastige vragen stelt: hij werd neerbuigend en ging haar kleineren. ,,Beweer jij nu dat er corruptie bestaat in Oekrane, Marille? Heb jij hier gewoond?’’ In zijn ergernis schakelde hij ook pardoes over van het Oekraens naar het Engels. Over het EU-lidmaatschap dat nog lang op zich laat wachten: ,,Hoe weet u dat? Vertel dat eens. Jij weet alles, Marille. Waarom heb je me niet gewaarschuwd?’’

Tweebeeke trapte niet in de val om te gaan jij-bakken, maar lachte beleefd, bleef koel n bij de feiten, al moet ze inwendig gehighfived hebben op dat moment. Ze bewees zich weer als een van de beste tv-interviewers die we hebben. En Zelenski? Die blijkt maar gewoon een mens te zijn, met nukken en onhebbelijkheden.
pi_204913577
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:08 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Ja die is wel treffend :'(
Цой жив
  maandag 30 mei 2022 @ 13:11:23 #22
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204913582
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:06 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Die vent interesseert me helemaal niks.
Denk je dat mijn gedachten nu ineens veranderen ofzo?

Ik ben met je eens dat er erg veel pro Russische en pro Oekranse bronnen zijn.
Daarom neem ik ze ook niet serieus.
Ik lees hier wat pro Oekranse info en ik kijk op telegram naar wat pro Russische bronnen.
Dan heb ik een aardige indruk wat er gebeurt en daar neem ik het gemiddelde van.

Als ik hier naar de pro Russische bronnen kijk zijn de Russen monsters en als ik op de pro Russische bronnen kijk zijn de Russen troetelbeertjes.

Maar ik denk dat de eerste prioriteit van de Russen is om de oorlog te winnen.
Als ik dan iets lees van een pro Oekranse bron dat de Russen niet helpt om de oorlog te winnen dan vind ik het niet geloofwaardig.
Als ik op een pro Russische bron lees dat het erg goed gaat en weinig weerstand ondervinden dan vind ik dat ook niet geloofwaardig.

Een beetje gezond verstand en logica gebruiken.
Tja wat je nu doet is net als of je veel over voetbal wil gaan vertellen, maar niet eens weet wat een keeper is. Lavrov is sinds 2004 al minister van Buitenlandse zaken van Rusland en na Putin de man die het meest zou zien in berichten.
pi_204913606
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:11 schreef Momo het volgende:

[..]
Tja wat je nu doet is net als of je veel over voetbal wil gaan vertellen, maar niet eens weet wat een keeper is. Lavrov is sinds 2004 al minister van Buitenlandse zaken van Rusland en na Putin de man die het meest zou zien in berichten.
Ja en?
pi_204913614
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:09 schreef Halcon het volgende:

[..]
Maar Tweebeeke slaagde er onverwachts in om door het masker van Zelenski heen te prikken. Zodra ze over de corruptie in zijn land begon en over dat het nog decennia kan duren voor Oekrane bij de EU mag, vond Volodymyr het niet meer zo gezellig. Hij deed wat mannen al eeuwen doen als een vrouw lastige vragen stelt: hij werd neerbuigend en ging haar kleineren. ,,Beweer jij nu dat er corruptie bestaat in Oekrane, Marille? Heb jij hier gewoond?’’ In zijn ergernis schakelde hij ook pardoes over van het Oekraens naar het Engels. Over het EU-lidmaatschap dat nog lang op zich laat wachten: ,,Hoe weet u dat? Vertel dat eens. Jij weet alles, Marille. Waarom heb je me niet gewaarschuwd?’’

Tweebeeke trapte niet in de val om te gaan jij-bakken, maar lachte beleefd, bleef koel n bij de feiten, al moet ze inwendig gehighfived hebben op dat moment. Ze bewees zich weer als een van de beste tv-interviewers die we hebben. En Zelenski? Die blijkt maar gewoon een mens te zijn, met nukken en onhebbelijkheden.
Die man was ook erg emotioneel en oververmoeid natuurlijk. Hij ziet zijn land afgemaakt worden door een stel nazi's en dan komt een journalist uit een veilig land vertellen dat Oekraine corrupt is.

Ja, het is waar dat ze corrupt zijn maar vond het niet het moment om daar zo concreet over te beginnen.
  maandag 30 mei 2022 @ 13:15:59 #25
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204913635
Polen heeft hun eigen Panzerhaubitze 2000 variant, de AHS Krab en ze doneren er 18
Ze hebben al 100 man erin getraind en aangezien ze nu met de aankondiging komen zullen ze wel per direct ingezet worden.
Dus een maand eerder dan de P2000 die eind juni verwacht wordt

twitter

twitter
pi_204913638
quote:
"Hij deed wat mannen al eeuwen doen als een vrouw lastige vragen stelt: hij werd neerbuigend en ging haar kleineren."
Zucht, van die zure sloten die direct gaan zeiken over 'mansplaining' zijn per definitie al af.
Niks gemist aan dat column dus :T
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  maandag 30 mei 2022 @ 13:16:37 #27
6484 ExTec
pi_204913640
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:06 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat je eigen onkunde je niet stoort is pijnlijk duidelijk; dat hoef je niet te benadrukken.
pi_204913641
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:13 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja en?
Het komt wat vreemd over dat je pretendeert jezelf zo goed te informeren, maar dan 1 van de hoofdrolspelers niet kent.
Цой жив
pi_204913643
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:34 schreef Candymannetje het volgende:
Ik denk dat Rusland de Baltische staten niet gaat aanvallen omdat dan artikel 5 in werking treed.

Wat men denkt is dat als er een beroep wordt gedaan op artikel 5 alle NATO landen opeens massaal gaan steunen en er "full force" in de aanval wordt gegaan.

De realiteit is toch echt anders hoor. Er wordt door de leden eerst de kat uit de boom gekeken, waarschijnlijk zal in het begin ontkenning de boventoon voeren en na het nodige diplomatieke verkeer wordt er pas op actie overgegaan en dit kunnen landen helemaal zelf invullen. Als Nederland besluit een peleton van 100 soldaten naar Estland te sturen als de raketten daar inslaan dan is dat an sigh prima en wordt er aan artikel 5 voldaan.
pi_204913644
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:16 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Zucht, van die zure sloten die direct gaan zeiken over 'mansplaining' zijn per definitie al af.
Niks gemist aan dat column dus :T
Daar moet je even doorheen kijken.
pi_204913656
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:16 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het komt wat vreemd over dat je pretendeert jezelf zo goed te informeren, maar dan 1 van de hoofdrolspelers niet kent.
Wat zou dat voor toegevoegde waarde hebben voor mijn mening?
Ik geloof toch niet wat hij zegt.
pi_204913668
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:17 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Wat men denkt is dat als er een beroep wordt gedaan op artikel 5 alle NATO landen opeens massaal gaan steunen en er "full force" in de aanval wordt gegaan.

De realiteit is toch echt anders hoor. Er wordt door de leden eerst de kat uit de boom gekeken, waarschijnlijk zal in het begin ontkenning de boventoon voeren en na het nodige diplomatieke verkeer wordt er pas op actie overgegaan en dit kunnen landen helemaal zelf invullen. Als Nederland besluit een peleton van 100 soldaten naar Estland te sturen als de raketten daar inslaan dan is dat an sigh prima en wordt er aan artikel 5 voldaan.
Maar er zitten daar al een hele berg NAVO militairen.
Die worden dan toch echt bij de oorlog betrokken als Rusland aanvalt.
pi_204913697
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:17 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Nee, artikel 5 zou dan geen fluit meer waard zijn.
pi_204913702
quote:
10s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:16 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat je eigen onkunde je niet stoort is pijnlijk duidelijk; dat hoef je niet te benadrukken.
Waarom nou dat selectief quoten?
  maandag 30 mei 2022 @ 13:23:24 #35
6484 ExTec
pi_204913710
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:13 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja en?
Ik pak de analogie ff verder op:

Hoe waardevol is het gebrabbel van een joker, over voetbal, die voor de rest niet eens weet wat een keeper is?

0 :)
pi_204913731
quote:
10s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:23 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik pak de analogie ff verder op:

Hoe waardevol is het gebrabbel van een joker, over voetbal, die voor de rest niet eens weet wat een keeper is?

0 :)
In welk opzicht is lavrov een keeper?
pi_204913743
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Nee, artikel 5 zou dan geen fluit meer waard zijn.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm

quote:
Article 5

“The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognized by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area
Moet je eens kijken hoe abstract die artikel 5 gedefinieerd is. Deze is ook nog nooit echt op de proef gesteld, en mijn vermoeden is dat als dat moment er is het echt allerminst zeker is hoe bereid men is om te helpen.

Er zijn volgens mij ook best veel artikelen te vinden die speculeren over hoe artikel 5 in werking treedt en dat is niet zo optimistisch.
  maandag 30 mei 2022 @ 13:27:26 #38
6484 ExTec
pi_204913746
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:22 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Waarom nou dat selectief quoten?
Waarom nou zo ongenformeerd zijn, maar toch mee willen praten? :)
pi_204913753
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:18 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wat zou dat voor toegevoegde waarde hebben voor mijn mening?
Ik geloof toch niet wat hij zegt.
Hoe kun je dat weten als je hem nietkent? Als je daadwerkelijk de situatie volgt ontkom je er niet aan om dit ook mee te krijgen.
Daarnaast lijken mij de dreigementen en leugens vanuit het Kremlin richting het Westen gewoon relevant, ongeacht of het serieus moet nemen of niet.
Цой жив
pi_204913774
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Hoe kun je dat weten als je hem nietkent? Als je daadwerkelijk de situatie volgt ontkom je er niet aan om dit ook mee te krijgen.
Daarnaast lijken mij de dreigementen en leugens vanuit het Kremlin richting het Westen gewoon relevant, ongeacht of het serieus moet nemen of niet.
Ik kijk niet naar de namen en de poppetjes maar naar de overheid in z'n geheel.
Hoe ze heten zal me een zorg zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Candymannetje op 30-05-2022 14:10:43 ]
  maandag 30 mei 2022 @ 13:34:08 #41
6484 ExTec
pi_204913796
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Joppiez het volgende:

[..]
[..]
Moet je eens kijken hoe abstract die artikel 5 gedefinieerd is. Deze is ook nog nooit echt op de proef gesteld, en mijn vermoeden is dat als dat moment er is het echt allerminst zeker is hoe bereid men is om te helpen.

Er zijn volgens mij ook best veel artikelen te vinden die speculeren over hoe artikel 5 in werking treedt en dat is niet zo optimistisch.
Beetje alles of niets h.

Niet acteren op aan aanval op 1 van de Baltische staten is einde NAVO.

En het klopt dat ze in het kremlin ge-wargamed hebben, "we gooien een nuke op warschau, en NAVO durft daar toch niks aan te doen". Enige probleem daar aan is dat ze dat in het kremlin niet aan de NAVO zelf hebben gevraagd.
pi_204913806
quote:

[..]
[..]

Dat moet ook wel. Aanpak zal per geval verschillen. Je kunt moeilijk concreet vast gaan leggen dat in geval van een voet over 'n NAVO-grens of een afgedwaalde raket je de "aanvaller" nucleair gaat nuken en er een parkeerplaats van gaat maken.
  maandag 30 mei 2022 @ 13:37:09 #43
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204913815
twitter

Waarom zou je niet militair intressant objecten zo vernietigen? Zeker als je dat gebied zelf wil veroveren? King of the ashes?
pi_204913816
quote:

[..]
[..]

Precies, we gaan echt geen nucleare winter ontketenen.
Zelfs al gooit Putin een kernbom op een Nato land, daarvoor hebben wij als westen veel te veel te verliezen.

Denk ook niet dat het verstandig is om wraak te nemen, hoe kut het ook moge zijn...
pi_204913833
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:37 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Waarom zou je niet militair intressant objecten zo vernietigen? Zeker als je dat gebied zelf wil veroveren? King of the ashes?
Leuk om met je tank een keerje overheen te rijden natuurlijk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_204913876
quote:
12s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
Beetje alles of niets h.

Niet acteren op aan aanval op 1 van de Baltische staten is einde NAVO.

En het klopt dat ze in het kremlin ge-wargamed hebben, "we gooien een nuke op warschau, en NAVO durft daar toch niks aan te doen". Enige probleem daar aan is dat ze dat in het kremlin niet aan de NAVO zelf hebben gevraagd.
Ik zie het niet gebeuren. Bij een effectieve tegenaanval moet de politiek van alle leden dezelfde kant op staan en dat is bij lange na niet het geval. Oost Europa staat heel anders tegenover Rusland dan Duitsland en Frankrijk. Voor de laatste twee landen is een genocide blijkbaar niet eens reden genoeg de handel te stoppen met het land wat deze uitvoert. Hongarije kan het allemaal ook geen ruk schelen en in mindere mate Italie ook. Dus ik denk dat het vrij realistisch is dat je een aantal NAVO landen gaat krijgen die alles uit de kast halen, en praktisch enkele landen die het echt minimale van het minimale aan inzet zullen tonen.
  maandag 30 mei 2022 @ 13:47:56 #47
6484 ExTec
pi_204913893
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:45 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik zie het niet gebeuren. Bij een effectieve tegenaanval moet de politiek van alle leden dezelfde kant op staan en dat is bij lange na niet het geval. Oost Europa staat heel anders tegenover Rusland dan Duitsland en Frankrijk. Voor de laatste twee landen is een genocide blijkbaar niet eens reden genoeg de handel te stoppen met het land wat deze uitvoert. Hongarije kan het allemaal ook geen ruk schelen en in mindere mate Italie ook. Dus ik denk dat het vrij realistisch is dat je een aantal NAVO landen gaat krijgen die alles uit de kast halen, en praktisch enkele landen die het echt minimale van het minimale aan inzet zullen tonen.
Het antwoord zal "een proportionele vergelding" zijn, in zo'n geval.

Maar zoiets is net zo goed een trede op de escalatie ladder.

En om die reden is en blijft het inzetten van kernwapens gewoon weinig realistisch.
  maandag 30 mei 2022 @ 13:53:10 #48
6484 ExTec
pi_204913923
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:35 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat moet ook wel. Aanpak zal per geval verschillen. Je kunt moeilijk concreet vast gaan leggen dat in geval van een voet over 'n NAVO-grens of een afgedwaalde raket je de "aanvaller" nucleair gaat nuken en er een parkeerplaats van gaat maken.
Dat is dus in mindere of meerdere maten wel het geval. Vrijwel alle kernmachten geven glashelder aan in welk geval die bom word ingezet, of juist niet.

Leerzame video wat dat betreft, maar is wel ff een zit.

pi_204913930
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:27 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Als je te veel naar de poppetjes kijkt mis je het algehele plaatje.
Ik vind die dreigingen helemaal niet relevant eigenlijk, ik kijk meer naar daden dan naar woorden.
Misschien dat ik daarom anders naar het conflict kijk dan de meeste hier.
pi_204914080
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:53 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Als je te veel naar de poppetjes kijkt mis je het algehele plaatje.
Ik vind die dreigingen helemaal niet relevant eigenlijk, ik kijk meer naar daden dan naar woorden.
Misschien dat ik daarom anders naar het conflict kijk dan de meeste hier.
:') Altijd leuk die wappies die iets slims denken te zeggen terwijl het eigenlijk helemaal nergens op slaat....
The name is Putler, Vladimir Putler
  maandag 30 mei 2022 @ 14:22:06 #51
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204914116
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 13:37 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Target practice. Die felrode kleur trok de aandacht van het drone mannetje en ze oefenen de communicatie met het artillerieteam.
pi_204914123
quote:

[..]
[..]

Niks abstracts aan.

Je biedt hulp als individueel land of in samenwerking met.

Nergens staat er dat het een optie betreft om niks te doen.
  Overall beste user 2022 maandag 30 mei 2022 @ 14:43:37 #53
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_204914253
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 11:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..] waarom ben je dan een landverrader als je pro Rusland bent?
Misschien omdat ze een vliegtuig vol Nederlanders neerschoten en weigerden verantwoording te nemen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 30 mei 2022 @ 14:51:12 #54
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204914303
Dit zijn mannetjes van de geheime politie die normaal gesproken tegenstanders van het regime zoals ongewapende protesterende burgers neerknuppelen. Maar in Ukraine kan de tegenstander wel terugvechten. Ja dan is het niet leuk meer ;(

https://www.businessinsid(...)fight-ukraine-2022-5
More than 100 members of Putin's 'private army' were fired for refusing to fight in Ukraine
• More than 100 members of Russia's Rosgvardia were fired for disobeying orders to fight in Ukraine.
• They filed a collective lawsuit to challenge their dismissal as illegal, but it was rejected.
• Their lawyer said they had been given a choice by their commanders not to fight, per The Guardian.

[ Bericht 0% gewijzigd door slashdotter3 op 30-05-2022 16:42:25 ]
  maandag 30 mei 2022 @ 15:04:53 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_204914400
quote:

[..]
[..]

:?

Artikel 5 heeft het in puin schieten, invasie, en 20 jarige bezetting van een land ingeluid waarvan de regering niet eens verantwoordelijk voor de initiele aanval was.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_204914486
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:04 schreef speknek het volgende:

[..]
:?

Artikel 5 heeft het in puin schieten, invasie, en 20 jarige bezetting van een land ingeluid waarvan de regering niet eens verantwoordelijk voor de initiele aanval was.
Afghanistan? Dat lag al in puin.
En de toenmalige regering gaf onderdak aan degenen die wel verantwoordelijk waren voor de aanval.

Maar het bondgenootschap is inderdaad nog niet beproefd waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was: Een vijand als de Sovjetunie.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 30 mei 2022 @ 15:21:48 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_204914546
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:16 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Afghanistan? Dat lag al in puin.
En de toenmalige regering gaf onderdak aan degenen die wel verantwoordelijk waren voor de aanval.

Maar het bondgenootschap is inderdaad nog niet beproefd waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was: Een vijand als de Sovjetunie.
Ja maar al met al is dat een stuk "wazigere" aanleiding dan Rusland dat de Baltische staten aanvalt.

Dus je kan zeggen dat het Westen geen ruggengraat heeft, maar niet dat het onduidelijk is wanneer artikel 5 ingaat.

(Dst gebrek aan ruggengraat is er ongetwijfeld bij Frankrijk en Duitsland, maar zeker niet de VS, waar het militair industrieel complex zelfs een aanleiding verzon om de grootste coalitie en wapenmaterieel in de geschiedenis voor biljoenen dollars een ander land plat te kunnen walsen)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 30 mei 2022 @ 15:23:04 #58
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204914563
twitter
  maandag 30 mei 2022 @ 15:23:38 #59
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204914571
Door hun allochtonen naar Ukraine te sturen lost Rusland 2 problemen tegelijk op. Een land veroveren met mensen waarvan je het niet erg vindt als ze dood gaan.
Klik op de tweet voor de rest van het verhaal

twitter
pi_204914618
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:21 schreef speknek het volgende:

[..]
Ja maar al met al is dat een stuk "wazigere" aanleiding dan Rusland dat de Baltische staten aanvalt.
Die aanleiding was toch niet "wazig"?
Alleen anders dan men in 1949 voor ogen had.
quote:
Dus je kan zeggen dat het Westen geen ruggengraat heeft, maar niet dat het onduidelijk is wanneer artikel 5 ingaat.
Waaruit blijkt dat het westen geen ruggengraat heeft?
Dat zou je kunnen concluderen als Rusland de Baltische staten binnen valt en de rest dat dan accepteert zolang Putin belooft het daar bij te laten.
Dan kun je zeggen dat het NAVO bondgenootschap op los zand is gebouwd.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_204914648
quote:

[..]

Lekker makkelijk van Tweebeeke met haar witte privilege. Zij is lekker veilig in Nederland.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 30 mei 2022 @ 15:33:02 #62
8369 speknek
Another day another slay
pi_204914652
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:29 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Die aanleiding was toch niet "wazig"?
Alleen anders dan men in 1949 voor ogen had.
[..]
Waaruit blijkt dat het westen geen ruggengraat heeft?
Dat zou je kunnen concluderen als Rusland de Baltische staten binnen valt en de rest dat dan accepteert zolang Putin belooft het daar bij te laten.
Dan kun je zeggen dat het NAVO bondgenootschap op los zand is gebouwd.
Misschien moet je lezen waar ik op reageer.
pi_204914706
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:23 schreef slashdotter3 het volgende:
Door hun allochtonen naar Ukraine te sturen lost Rusland 2 problemen tegelijk op. Een land veroveren met mensen waarvan je het niet erg vindt als ze dood gaan.

[ twitter ]
Zelfde als wij onze nekkraagjes naar het front zouden sturen, gemotiveerd en al, en voor ons land inpikten.
Vakman pur sang
pi_204914754
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zelfde als wij onze nekkraagjes naar het front zouden sturen, gemotiveerd en al, en voor ons land inpikten.

Volgens mij zijn er gezondere en geschiktere mensen te vinden om naar het front te sturen.
Of je bedoelt wat anders, dat kan ook.
pi_204914905
quote:
2s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Volgens mij zijn er gezondere en geschiktere mensen te vinden om naar het front te sturen.
Of je bedoelt wat anders, dat kan ook.
Vakman pur sang
pi_204914943
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 16:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ow.
haha
hihi
hoho

Maar goed. Je vergelijking klopt dan nog niet. Deze zou pas kloppen als Indonesi en Suriname nog onze kolonien zouden zijn en we mensen uit deze kolonien ons vuile werk zouden laten opknappen omdat we in Amsterdam liever geen verminkte mensen of elke dag begrafenissen van omgekomen soldaten willen.
pi_204915138
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 15:23 schreef slashdotter3 het volgende:

[ twitter ]
Leek me al sterk dat Russische elite-eenheden zomaar zouden worden weggeveegd.
pi_204915245
RIP
twitter
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Moderator maandag 30 mei 2022 @ 16:54:37 #69
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204915275
twitter
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204915315
quote:
88s.gif Op maandag 30 mei 2022 16:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[ twitter ]
Holy shit dus dat wordt koud douchen?
  FOK!fotograaf maandag 30 mei 2022 @ 17:10:30 #71
364681 over_hedge
pi_204915391
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 17:01 schreef slavaukrainii het volgende:

[..]
Holy shit dus dat wordt koud douchen?
Kan het niet aanraden om met gas te douchen :+

Flauw. weet het
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 30 mei 2022 @ 17:14:35 #72
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204915436
https://www.telegraaf.nl/(...)compleet-andere-orde

Ontsnapt uit de hel van Azovstal: ’Dit was gekte van een compleet andere orde’

KIEV - „Het was waanzin. Ik ben op allerhande plekken geweest in mijn carrire en ik heb alles gezien, maar dit was gekte van een compleet andere orde.” Aan het woord is kolonel Giorgi Kuparasjvili, een van de verdedigers van de Azovstalfabriek in het Oekraense Marioepol. De 44-jarige militair wist - naakt en zwaargewond - uit de hel van de belegerde staalfabriek te ontsnappen, met dank aan de ’herosche’ helikopterpiloten van de Oekraense luchtmacht.

Rook kringelt op boven de Azovstal fabriek na een beschieting door de Russen.

Kuparasjvili is niet zomaar een militair. Zoals zijn naam al duidelijk maakt is hij van oorsprong een Georgir. Namens de Georgische krijgsmacht vocht hij in Irak en hij was enige tijd bodyguard van president Michail Saakasjvili. In 2014 zag Kuparasjvili het als zijn morele plicht om Oekrane te helpen tegen Russische agressie, zo zegt hij in een interview met de Oekraense website ZN: „We zijn niet vergeten dat Oekrane in de jaren ’90, toen het heel slecht ging met Georgi, het enige land was dat ons lijden lenigde.”

De Georgir refereert aan de oorlog in Abchazi. Separatisten uit dit gebied wilden zich afscheiden van Georgi en werden daarbij gesteund door Rusland. De Abchazirs belegerden de stad Soechoemi waar duizenden burgers klem kwamen te zitten. Oekrane schoot te hulp en stuurde helikopters die hielpen bij de evacuatie van de stad. „Ook toen al wisten we wie de gezamenlijke vijand was”, aldus Kuparasjvili. Dus toen Rusland de Krim annexeerde en zich actief begon te bemoeien met de strijd van separatisten in Oost-Oekrane twijfelde de Georgische militair geen moment en reisde hij af naar Oekrane.

’Geen tijd voor berouw’

Kuparasjvili was een van de eerste leden van het roemruchte Azov Bataljon. Aan het rechts-extremisme van onder meer oprichter Andrei Biletski maakt hij weinig woorden vuil: „In 2014 had hij geen tijd om berouw daarvoor te tonen of om mythes te ontzenuwen, want hij moest een legereenheid aanvoeren.” En dat de leden van Azov nationalisten zijn, klopt volgens de Georgir: „De hele natie verenigt zich rond het nationale idee tijdens een crisis. En oorlog is een crisis.”

Ten tijde van de Russische invasie die op 24 februari was Kuparasjvili, inmiddels een kolonel, gestationeerd in Marioepol. Nog voor de inval hielp hij om burgers te evacueren, omdat duidelijk was dat de Russen een belangrijke focus op de havenstad zouden leggen. Maar zelfs toen de oorlog al woedde in de stad zelf, weigerden veel burgers te vertrekken, vertelt de Georgir: „Ik zag hoe ze zich in flats schuilhielden. En hoe ze levend werden begraven toen de gebouwen instortten.”

Chaos

Wat de situatie bemoeilijkte volgens Kuparasjvili, was de chaos die uitbrak na de Russische invasie: „Mensen begonnen direct met het leeghalen van winkels. Kan je je voorstellen hoe het is als er massale punderingen uitbreken in een stad met een half miljoen inwoners?” Azov probeerde iets van rust te herstellen, beweert hij, door depots aan te leggen met levensmiddelen. Die voorraden raakten al snel op door de Russische belegering van Marioepol.

Uiteindelijk kwam Kuparasjvili in de Azovstal fabriek terecht, het laatste bastion van Oekraens verzet in Marioepol. Daar leek het wel de ’steentijd’, aldus de militair. Artsen moesten, staand in de modder, gewonden verplegen, vertelt hij: „Eentje hield een zaklamp vast, de ander een scalpel. Het was amper te doen, maar ze deden het om levens te redden.” Dat weet hij uit eigen ervaring, omdat hij ook zelf gewond raakte. De Georgir werd tot twee keer toe in de maag geschoten waarbij een heupzenuw werd geraakt met als gevolg dat hij tijdelijk niet meer kon lopen.

Mission impossible

De artsen waren fantastisch, vertelt Kuparasjvili aan de Daily Mail: „Die gasten hebben me perfect geopereerd. Het was ongelofelijk. Ze haalden twee kogels uit mijn buik terwijl het bommen op ons regende.” Ondanks de succesvolle operatie, was hij niet meer in staat om te vechten en kwam hij in aanmerking voor evacuatie. Dat was geen sinecure. Kyrylo Budanov, het hoofd van de Oekraense militaire veiligheidsdienst, sprak van een mission impossible. De Russen hadden de Azovstalfabriek namelijk omsingeld en goed beveiligd met luchtafweer.

Desondanks aarzelden Oekraense helikopterpiloten niet om te helpen bij de evacuatie van gewonde verdedigers, iets wat hen op veel lof van president Volodimir Zelenski kwam te staan: „Stel je eens voor wat ze hebben gedaan. Ze vlogen ernaartoe om de verdedigers van de Azovstalfabriek te voorzien van voedsel, water en wapens, en ze namen de gewonden mee. We zijn veel piloten kwijtgeraakt. Ze zijn allemaal helden.” Volgens Zelenski heeft 90 procent van de piloten het niet overleefd.

Overal strijd

Zoals gezegd was Kuparasjvili een van de gevacueerden: „Om vier uur ’s ochtends moesten we naar het verzamelpunt. Maar om dat punt te bereiken moesten we bombardementen en beschietingen doorstaan. Overal werd strijd geleverd.” Toch wist hij een helikopter te bereiken die over de Russische stellingen heen vertrok en als door een wonder niet werd geraakt door luchtafweer. „Er was een minuscule kans dat we onze bestemming zouden bereiken. Maar wat maakt het uit of je op de grond sterft of in de lucht? Er was tenminste een kans.”

Kuparasjvili had geluk en bereikte de stad Dniepro, van waaruit hij naar de hoofdstad Kiev is gebracht. Daar herstelt hij nu van zijn verwondingen. De piloot die hem heeft gered, had minder geluk. Hij is vermoedelijk neergestort toen hij opnieuw naar de Azovstalfabriek vloog. De ervaring heeft de Georgir niet minder strijdlustig gemaakt: „Als de strijd tegen het kwaad opoffering vereist, blijf ik niet langs de zijlijn staan toekijken. Anders vallen de muren en zal iedereen voelen wat Boetsja, Irpin en Marioepol betekenen.”
  maandag 30 mei 2022 @ 17:41:41 #73
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204915686
https://www.telegraaf.nl/(...)alen-russen-tevreden
Biden: geen raketten voor Oekrane die Rusland kunnen halen, Russen tevreden
De VS gaan Oekrane niet voorzien van langeafstandsraketten die doelen diep in Rusland kunnen bereiken. President Joe Biden sloot dat maandag uit ondanks herhaalde verzoeken van de regering in Kiev om dergelijke wapens. Vicevoorzitter Dmitri Medvedev van de Russische veiligheidsraad noemde het Amerikaanse besluit "rationeel".

Amerikaanse media stelden de afgelopen dagen dat Washington levering van het zogeheten Multiple Launch Rocket System (MLRS) aan het voorbereiden was. Met dergelijke meervoudige raketwerpers kunnen doelen tot 300 kilometer afstand worden geraakt, maar de Amerikanen vinden het risico dat ze daardoor direct betrokken raken bij de oorlog kennelijk te groot. Ander wapens waarover wordt gerept zijn de zogeheten Himars met een bereik van 70 tot 150 kilometer. Dat is een stuk verder dan de houwitsers die bijvoorbeeld Nederland levert aan het Oekraense leger.

De Oekraense president Volodimir Zelenski sprak afgelopen weekend nog de hoop uit deze week "goed nieuws" te krijgen van westerse bondgenoten over nieuwe wapenleveranties. "Het is lastig vechten als je wordt aangevallen van 70 kilometer afstand en je niks hebt om je mee te verdedigen", aldus zijn belangrijkste adviseur Michailo Podoljak. "Als het Westen werkelijk wil dat Oekrane de oorlog wint, is het dan misschien niet eens tijd om ons MLRS te geven?"
pi_204915697
twitter
pi_204915770
Russia to Remove From Storage Hundreds of Obsolete Armored Vehicles, Including the T-62 and T-80
https://en.defence-ua.com(...)2_and_t_80-3120.html
pi_204915927
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 17:41 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)alen-russen-tevreden
Biden: geen raketten voor Oekrane die Rusland kunnen halen, Russen tevreden
De VS gaan Oekrane niet voorzien van langeafstandsraketten die doelen diep in Rusland kunnen bereiken. President Joe Biden sloot dat maandag uit ondanks herhaalde verzoeken van de regering in Kiev om dergelijke wapens. Vicevoorzitter Dmitri Medvedev van de Russische veiligheidsraad noemde het Amerikaanse besluit "rationeel".

Amerikaanse media stelden de afgelopen dagen dat Washington levering van het zogeheten Multiple Launch Rocket System (MLRS) aan het voorbereiden was. Met dergelijke meervoudige raketwerpers kunnen doelen tot 300 kilometer afstand worden geraakt, maar de Amerikanen vinden het risico dat ze daardoor direct betrokken raken bij de oorlog kennelijk te groot. Ander wapens waarover wordt gerept zijn de zogeheten Himars met een bereik van 70 tot 150 kilometer. Dat is een stuk verder dan de houwitsers die bijvoorbeeld Nederland levert aan het Oekraense leger.

De Oekraense president Volodimir Zelenski sprak afgelopen weekend nog de hoop uit deze week "goed nieuws" te krijgen van westerse bondgenoten over nieuwe wapenleveranties. "Het is lastig vechten als je wordt aangevallen van 70 kilometer afstand en je niks hebt om je mee te verdedigen", aldus zijn belangrijkste adviseur Michailo Podoljak. "Als het Westen werkelijk wil dat Oekrane de oorlog wint, is het dan misschien niet eens tijd om ons MLRS te geven?"
Gebeurt ff veel nu, de leveringsstop van gas, dit. Endgame dit dat
Vakman pur sang
pi_204915953
twitter
  maandag 30 mei 2022 @ 18:14:05 #78
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204915954
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 01:31 schreef luxerobots het volgende:

Je moet goed lezen wat ik schreef:

Ik kan dus moeilijk quoten wat jij achterwege laat. Net zoals dat ik niet kan bewijzen dat god (of het vliegende spaghettimonster) niet bestaat.

Wel kan ik zichtbaar maken dat je achterwege laat dat Rusland de agressor is.
Misschien mijn posts in deze reeks wat beter lezen ipv alleen maar de dingen eruit pikken die je uitkomen, bv. hier noem ik Rusland de agressor en nb. een paar posts eerder ook...

quote:
Je doet namelijk alsof dit een normaal conflict is, alsof thermobarische bommen wel prima zijn
Het is dan ook gewoon een normaal conflict in de zin van een staal op staal oorlog. Vredesmissies en COIN zijn in die zin juist de abnormale conflicten maar die zijn de nieuwe normaal geworden. Men vindt dat oorlogen zo gevoerd dienen te worden want relatief weinig slachtoffers en militairen moeten met twee handen op de rug vechten met een shitload aan ROE's waar ze zich aan dienen te houden.

En ja, thermobarische bommen zijn gewoon legitieme wapens.

quote:
en je negeert de modus-operandi van de Russen, waarbij ze weinig genteresseerd zijn in burgerslachtoffers. Of deze waarschijnlijk juist expres maken om vrees aan te jagen.
Nee, dat negeer ik helemaal nergens.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 30-05-2022 18:34:23 ]
  maandag 30 mei 2022 @ 18:23:18 #79
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204916037
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 18:13 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Ik dacht dat de boobytrap een paar meter verderop zat bij die chokepoint met aan beide kanten bomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')