abonnement Unibet Coolblue
pi_204562630

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_204562850
Even een reeks aflossingen van SIG binnen (5mails)

Hypotheek Tidemanstraat 33 B Rotterdam afgelost

Hypotheek Franselaan 266 C Rotterdam afgelost

Hypotheek Plein 1953 151 Rotterdam afgelost

Hypotheek Gijsingstraat 25 A1, A2, A3 en B Rotterdam afgelost

Hypotheek Rotterdamsedijk 164 B2 Schiedam afgelost
pi_204563114
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 10:46 schreef jsuijker het volgende:
Even een reeks aflossingen van SIG binnen (5mails)
Zou het voornemen om schulden in box 3 niet meer te mogen verrekenen er iets mee te maken hebben?
  donderdag 28 april 2022 @ 11:37:01 #4
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204563290
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:18 schreef optrandje het volgende:

[..]
Zou het voornemen om schulden in box 3 niet meer te mogen verrekenen er iets mee te maken hebben?
Denk meer de stijgende hypotheekrente.

Waarde van het onroerend goed is de laatste 2 jaar flink is gestegen. Nu hypotheek oversluiten (80 % van de taxatie waarde)
Hypotheek vast voor lange tijd.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204563639
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:18 schreef optrandje het volgende:

[..]
Zou het voornemen om schulden in box 3 niet meer te mogen verrekenen er iets mee te maken hebben?
Kan me niet voorstellen dat je beleid maakt op dergelijke voornemens.

Als je dat wel doet kan je beter stoppen met ondernemen. Anders ben je het hele jaar door bezig om te reageren op dergelijke proefballonnen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204563790
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 10:11 schreef quepos het volgende:
Compleet waardeloos daar bij NLinvesteert!!!

Als kleine investeerder kom je daar onmogelijk door om op tijd te kunnen investeren!!!
Ik werd er ook meteen uitgegooid, maar na een paar tellen en een keer F5 kon ik mijn opdracht gewoon uitvoeren.
Pecunia non olet
pi_204564673
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:18 schreef optrandje het volgende:

[..]
Zou het voornemen om schulden in box 3 niet meer te mogen verrekenen er iets mee te maken hebben?
ik vermoed gewoon een pakket vastgoed van Iljas die hij weer ergens goedkoper kan financieren
  donderdag 28 april 2022 @ 14:13:24 #8
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204564899
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 13:50 schreef jsuijker het volgende:

[..]
ik vermoed gewoon een pakket vastgoed van Iljas die hij weer ergens goedkoper kan financieren
En dat nu doet en niet wacht op stijgende rente.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204564931
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 10:46 schreef jsuijker het volgende:
Even een reeks aflossingen van SIG binnen (5mails)

Hypotheek Tidemanstraat 33 B Rotterdam afgelost

Hypotheek Franselaan 266 C Rotterdam afgelost

Hypotheek Plein 1953 151 Rotterdam afgelost

Hypotheek Gijsingstraat 25 A1, A2, A3 en B Rotterdam afgelost

Hypotheek Rotterdamsedijk 164 B2 Schiedam afgelost

+ Hypotheek Goudse Rijweg 4 A1 Rotterdam afgelost
pi_204564997
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 11:54 schreef jsuijker het volgende:

[..]
Dat is de aanname inderdaad. Zou je mogen verwachten dat je zekerheid niet zoveel verslechterd. Mja crowdfunding en aannames...

Ik had graag gezien dat je de harde zekerheden had en niet investeert op basis van de aanname van de zekerheid.
[..]
Dit dus. Kan je dus beter wachten op de 2e lening en meegaan met dezelfde zekerheden en een mogelijke inkijk in de cijfers

Nog even navraag gedaan bij Collin en jij hebt inderdaad helemaal gelijk.

De reactie van Collin was:
quote:
De definitieve hoogte van de volgende financiering is niet per definitie maximaal ¤ 170.000,-
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen maar ik heb geen zin in verassingen en laat deze dus toch lopen. Afhankelijk van de voorwaarden van de eventuele 2e lening kijk ik tzt wel of ik de 2e lening wel wil meenemen.
pi_204565034
SiG Drontenbuitenplaats 102

Na renteverhoging wordt de eerste recreatiehut nu teruggetrokken:

Beste Investeerders,
Vanwege onvoldoende animo heeft de aanvrager besloten dit object niet langer als project aan te bieden.
De toezeggingen zullen derhalve allemaal geannuleerd worden.
Het SamenInGeld team.


Ik ben benieuwd wanneer de rest volgen
pi_204565103
quote:
14s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Nog even navraag gedaan bij Collin en jij hebt inderdaad helemaal gelijk.

De reactie van Collin was:
[..]
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen maar ik heb geen zin in verassingen en laat deze dus toch lopen. Afhankelijk van de voorwaarden van de eventuele 2e lening kijk ik tzt wel of ik de 2e lening wel wil meenemen.
Mocht het inderdaad allemaal meevallen, dan zal de rente van # 2 daar dan ook wel naar zijn vermoed ik :7

Collin had dit kunnen voorkomen door die hyp inschrijving meteen een half tonnetje hoger te zetten, wat maakt het uit tenslotte. Kleine moeite, iedereen blij.
Pecunia non olet
pi_204565132
quote:
6s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:28 schreef Buurman_ het volgende:
SiG Drontenbuitenplaats 102

Na renteverhoging wordt de eerste recreatiehut nu teruggetrokken:

Beste Investeerders,
Vanwege onvoldoende animo heeft de aanvrager besloten dit object niet langer als project aan te bieden.
De toezeggingen zullen derhalve allemaal geannuleerd worden.
Het SamenInGeld team.


Ik ben benieuwd wanneer de rest volgen
Op SIG website zelf staat: "Dit project is opnieuw aangeboden maar nu met een 1 % hogere rentevergoeding!"
Je kunt dus weer investeren, zo lijkt het. Beetje onduidelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door markmangler op 28-04-2022 14:43:41 (nuance) ]
pi_204565164
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:41 schreef markmangler het volgende:

[..]
Op SIG website zelf staat: "Dit project is opnieuw aangeboden maar nu met een 1 % hogere rentevergoeding!"
Je kunt dus weer investeren, zo lijkt het. Beetje onduidelijk.
Dat was 2 weken geleden het geval, maar met 1% erbij loopt hij dus nog steeds niet vol.
pi_204565184
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:45 schreef Red_arrow het volgende:

[..]
Dat was 2 weken geleden het geval, maar met 1% erbij loopt hij dus nog steeds niet vol.
Ja, ik zie het nu bij de updates. Beter hadden ze dit bij de pitch erbij kunnen zetten. Vreemd dat de optie voor investeren ook weer open staat. Zal wel foutje zijn.
  donderdag 28 april 2022 @ 14:53:43 #16
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204565246
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:47 schreef markmangler het volgende:

[..]
Ja, ik zie het nu bij de updates. Beter hadden ze dit bij de pitch erbij kunnen zetten. Vreemd dat de optie voor investeren ook weer open staat. Zal wel foutje zijn.
Is SIG daar maken ze wel eens een "foutje".
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204565809
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 06:58 schreef KrekelJapie het volgende:
(bruilofts-)feesten en partijen met een etnische achtergrond.
https://www.collincrowdfund.nl/partycentrum-nabat/
1e hypotheek partycentrum
linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204565906
gve
U heeft geïnvesteerd in het project 16410 | ABS Sweets. Van dit project zijn reeds 57 termijnen betaald.
De geldnemer heeft besloten de overige termijnen (58-59 en 60) in één keer af te lossen, inclusief de volledige toegezegde rente. Deze termijnen worden met de aankomende verzamelbetaling aan u uitbetaald.

Project 16410 is hiermee volledig afgehandeld.
pi_204565973
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:00 schreef fok321 het volgende:

[..]
linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat op mij bijzonder overkomt is dat er een herfinanciering van een lening bij de huisbank plaatsvind via CCF.
Ik zou verwachtten als de bestaande lening reeds bij een bank loopt dat deze tegen een scherper tarief aangeboden kan worden dan de rente de nu bij CCF betaald moet worden?
pi_204565979
Begint de verzadiging bij Collin toe te slaan? Interessante ontwikkeling dat de pitches niet vol komen, teken dat de crowd de rentes te laag vindt?
pi_204566055
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:21 schreef Faraday01 het volgende:
Begint de verzadiging bij Collin toe te slaan? Interessante ontwikkeling dat de pitches niet vol komen, teken dat de crowd de rentes te laag vindt?
Allicht, al vond ik de autoschadezaak, de autozaak en de paardenhouderij überhaupt projecten om over te slaan, ongeacht de rente. Om verschillende redenen: een (te) hoge LTV, een slechte buurt, etc
pi_204566233
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:29 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Allicht, al vond ik de autoschadezaak, de autozaak en de paardenhouderij überhaupt projecten om over te slaan, ongeacht de rente. Om verschillende redenen: een (te) hoge LTV, een slechte buurt, etc
De box3 van Brummelen is de enige die ik meegenomen heb. Moest ergens heen met de aflossingen van SiG deze week _O-
pi_204567250
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:21 schreef Faraday01 het volgende:
Begint de verzadiging bij Collin toe te slaan? Interessante ontwikkeling dat de pitches niet vol komen, teken dat de crowd de rentes te laag vindt?
Rentes te laag, en wat in ieder geval bij mij ook meespeelt is dat ik vrijkomend geld op het moment op de beurs inzet ingeval van dipjes.
pi_204567481
De huurkoop dame van Proprt (hier een week of 2 geleden besproken adhv een krantenartikel) heeft nu een converteerbare lening openstaan van 150K tegen 10% bij MatchingCapital.
Er wordt dus risicodragend vermogen opgehaald om de groei van dit concept te faciliteren.
In Juni gaat dit nog een keer gebeuren wordt al aangekondigd.

Ik ben al niet zo enthousiast over het concept (en heb dus nog geen van deze projecten meegenomen), de converteerbare lening laat ik graag aan me voorbijgaan.
(Heb er nog 1 op de plank liggen van GvE: Organext, een hoofdpijn dossier).
pi_204567529
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:59 schreef ETphonehome het volgende:
De huurkoop dame van Proprt (hier een week of 2 geleden besproken adhv een krantenartikel) heeft nu een converteerbare lening openstaan van 150K tegen 10% bij MatchingCapital.
Er wordt dus risicodragend vermogen opgehaald om de groei van dit concept te faciliteren.
In Juni gaat dit nog een keer gebeuren wordt al aangekondigd.

Ik ben al niet zo enthousiast over het concept (en heb dus nog geen van deze projecten meegenomen), de converteerbare lening laat ik graag aan me voorbijgaan.
(Heb er nog 1 op de plank liggen van GvE: Organext, een hoofdpijn dossier).
domme vraag maar toch maar gesteld: je krijgt dus na een jaar geen geld terug maar na conversie certificaten/aandelen toch!? aandelen waarin? hoe kan je die verkopen?
pi_204567598
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:04 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
domme vraag maar toch maar gesteld: je krijgt dus na een jaar geen geld terug maar na conversie certificaten/aandelen toch!? aandelen waarin? hoe kan je die verkopen?
Ik kan de leningovereenkomst nog niet inzien. Wellicht staat daar een conversie waarde of range in vermeld. In zulke gevallen kan je meestal kiezen voor converteren, of terug ontvangen van de inleg.
Aandelen waarin? Ik neem aan in (een van de) o.g. bv-tjes.

Ik heb van een lampenbedrijfje ook nog wat aandelen liggen, verkopen is inderdaad een probleem. Ik blijf na Organext (optie tot converteren) en het lampenbedrijfje (aandelen) ver weg van niet-beursgenoteerde aandelen in bedrijven die ik niet als mijn broekzak ken.
  donderdag 28 april 2022 @ 20:14:59 #27
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204568297
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn allereerste crowdfundproject ever! Geld ingelegd op 24-12-2013. Uiteindelijk toch alle 60 termijnen ontvangen. Rentepercentage was 9% maar dat is het netto natuurlijk nooit geworden, met al die jarenlange vertragingen. Mooi dat het toch nog redelijk goed is afgelopen. Volgens mij is dat overigens nauwelijks de verdienste van GVE geweest.
pi_204568456
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:14 schreef InVestEerder het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn allereerste crowdfundproject ever! Geld ingelegd op 24-12-2013. Uiteindelijk toch alle 60 termijnen ontvangen. Rentepercentage was 9% maar dat is het netto natuurlijk nooit geworden, met al die jarenlange vertragingen. Mooi dat het toch nog redelijk goed is afgelopen. Volgens mij is dat overigens nauwelijks de verdienste van GVE geweest.
Ik zit in een van de volgende tranches van de oordoppen man, en krijg volgende week termijn 40-41-42-43 uitbetaald.
Nu wordt ik toch een beetje nieuwsgierig: wie heeft zich hier dan ingespannen voor de belangen van de CF investeerders?
pi_204568792
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 10:46 schreef jsuijker het volgende:
Even een reeks aflossingen van SIG binnen (5mails)

Hypotheek Tidemanstraat 33 B Rotterdam afgelost

Hypotheek Franselaan 266 C Rotterdam afgelost

Hypotheek Plein 1953 151 Rotterdam afgelost

Hypotheek Gijsingstraat 25 A1, A2, A3 en B Rotterdam afgelost

Hypotheek Rotterdamsedijk 164 B2 Schiedam afgelost

Volgens mij hebben we bij Gijsingstraat 25 A1, A2, A3 en B Rotterdam deze maand de jaarfee betaald. Was het niet zo dat SIG als er dezelfde maand afgelost wordt de fee terug geeft? Volgens mij heb ik dat niet in de afrekening gezien. Heeft iemand daar meer inzicht in?
pi_204568942
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Volgens mij hebben we bij Gijsingstraat 25 A1, A2, A3 en B Rotterdam deze maand de jaarfee betaald. Was het niet zo dat SIG als er dezelfde maand afgelost wordt de fee terug geeft? Volgens mij heb ik dat niet in de afrekening gezien. Heeft iemand daar meer inzicht in?
Sig heeft hier geen vaste regels voor. Ze zien het meer als coulance. Het gaat ook erg willekeurig. Ene keer zitten ze strak op de voorwaarden, andere keer krijg je de fee terug
pi_204569272
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 21:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Sig heeft hier geen vaste regels voor. Ze zien het meer als coulance. Het gaat ook erg willekeurig. Ene keer zitten ze strak op de voorwaarden, andere keer krijg je de fee terug
Zal er een mailtje over sturen.
pi_204569372
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:00 schreef fok321 het volgende:

[..]
linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt. Heb deze meegenomen, desondanks de matige reviews.
pi_204569713
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:21 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Wat op mij bijzonder overkomt is dat er een herfinanciering van een lening bij de huisbank plaatsvind via CCF.
Ik zou verwachtten als de bestaande lening reeds bij een bank loopt dat deze tegen een scherper tarief aangeboden kan worden dan de rente de nu bij CCF betaald moet worden?
Meestal verdacht als de huisbankier zich terugtrekt. Dat doen ze niet voor niets.
pi_204571467
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:28 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik zit in een van de volgende tranches van de oordoppen man, en krijg volgende week termijn 40-41-42-43 uitbetaald.
Nu wordt ik toch een beetje nieuwsgierig: wie heeft zich hier dan ingespannen voor de belangen van de CF investeerders?
betreft een royalty-regeling welke bij verkoop was bedongen.
In het verleden is een afspraak gemaakt over de royalty’s van de overname van Multi Care Systems door Bellman. Deze royalty’s komen toe aan de investeerders van Geldvoorelkaar.nl.
pi_204572143
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:28 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik zit in een van de volgende tranches van de oordoppen man, en krijg volgende week termijn 40-41-42-43 uitbetaald.
Nu wordt ik toch een beetje nieuwsgierig: wie heeft zich hier dan ingespannen voor de belangen van de CF investeerders?
Ik krijg 27 28 29 en 30.
pi_204572408
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:14 schreef InVestEerder het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn allereerste crowdfundproject ever! Geld ingelegd op 24-12-2013. Uiteindelijk toch alle 60 termijnen ontvangen. Rentepercentage was 9% maar dat is het netto natuurlijk nooit geworden, met al die jarenlange vertragingen. Mooi dat het toch nog redelijk goed is afgelopen. Volgens mij is dat overigens nauwelijks de verdienste van GVE geweest.
Ik krijg tranche 13 t/m 16. Het goede nieuws is dat ik volgend jaar meer krijg, omdat de oudste lening volledig is afgelost!
pi_204572987
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 00:06 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ik krijg tranche 13 t/m 16. Het goede nieuws is dat ik volgend jaar meer krijg, omdat de oudste lening volledig is afgelost!
Royalties stijgen ook:
2018: 18.000
2019: 147.000
2020: 151.000
2021: 190.000

De toko moet wel blijven lopen als we ons geld terug willen krijgen. Met de verkoop van het bedrijfspand is bv. 0 euro naar de investeerders gegaan omdat er een truc is uitgehaald met sale and lease back. Dit ondanks dat er een bedrag van 200.000-300.000 verwacht werd
quote:
Het bedrijfspand van waaruit MCS haar activiteiten voerde staat in de verkoop. 75% van de (substantiële) overwaarde komt toe aan de investeerders van Geldvoorelkaar.nl. Het pand is nog niet verkocht, dus op dit moment kunnen wij nog niet aangeven wat de daadwerkelijk te realiseren overwaarde is, maar dit zal naar verwachting een bedrag zijn tussen ¤ 200.000,- en ¤ 300.000,-.
Ook met de verkoop van de privewoning is 0 euro naar de investeerders gegaan ondanks een conservatoir beslag. Dit in een tijd dat de woningmarkt op een van hoogste punten ooit stond. Hier lijkt ook bewust een lagere verkoopprijs zijn bedongen.

Er is trouwens ook nooit een duidelijke uitleg geweest over de lage royalties over 2018. Destijds werd een bedrag van 100.000 verwacht.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 29-04-2022 06:17:55 ]
  vrijdag 29 april 2022 @ 08:33:34 #38
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204573559
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:28 schreef ETphonehome het volgende:
Nu wordt ik toch een beetje nieuwsgierig: wie heeft zich hier dan ingespannen voor de belangen van de CF investeerders?
Je moet niet te veel achter deze opmerking van mij zoeken. Wat ik bedoelde is dat de afwikkelende partij hier gewoon doet wat er destijds is afgesproken. Zoals het hoort natuurlijk. Maar als deze dat niet zou doen en zich stelselmatig zou bedienen van slappe smoezen en excuses, dan was de kans klein geweest dat er voor ons nog geld zou terugkomen.
Ik heb nóg een paar oude projecten waar, in mijn ogen, redelijk eenvoudig nog wat geld zou zijn binnen te harken geweest. Heb GVE ook wel per mail op dat spoor gewezen, maar dan krijg je slechts een uiterst slap antwoord,
De recovery bij GVE vind ik brandhout.
pi_204573707
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Was het niet zo dat SIG als er dezelfde maand afgelost wordt de fee terug geeft?
Hangt er vanaf of ze goed hebben geslapen, oftewel zover ik ervaren heb is het geen regel en lijkt erg afhankelijk van het humeur van het moment.
Overigens is er ook bij de betaling deze maand van Rosier Faassenstraat de jaarbijdrage ingehouden en nu vervroegd afgelost, normaal gesproken zou SIG een vervroegde aflossing het minimaal een maand vooraf moeten weten, dat is wat er in de voorwaarden staat.
pi_204573756
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 08:33 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik heb nóg een paar oude projecten waar, in mijn ogen, redelijk eenvoudig nog wat geld zou zijn binnen te harken geweest. Heb GVE ook wel per mail op dat spoor gewezen, maar dan krijg je slechts een uiterst slap antwoord,
De recovery bij GVE vind ik brandhout.
Helemaal mee eens, ik heb laatst weer eens een update gevraagd voor Sportcentrum De L**ds 12479, omdat deze leningnemer maandelijks steeds een klein bedrag aan een betalingsregeling betaald moet er uiteindelijk weer een termijn vrijkomen, dit was de reactie:

quote:
Bedankt voor uw e-mailbericht. Het verzoek voor een tussentijdse afdracht hebben wij ook doorgestuurd naar de gerechtsdeurwaarder.
De verwachting is dan ook dat er binnen enkele weken een afdracht kan worden gedaan aan de investeerders.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Dan houden ze het zelf toch ook niet bij als wij er naar moeten vragen en ze het dan doorsturen naar de gerechtsdeurwaarder.
pi_204574029
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 05:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Royalties stijgen ook:
2018: 18.000
2019: 147.000
2020: 151.000
2021: 190.000

De toko moet wel blijven lopen als we ons geld terug willen krijgen. Met de verkoop van het bedrijfspand is bv. 0 euro naar de investeerders gegaan omdat er een truc is uitgehaald met sale and lease back. Dit ondanks dat er een bedrag van 200.000-300.000 verwacht werd
[..]
Ook met de verkoop van de privewoning is 0 euro naar de investeerders gegaan ondanks een conservatoir beslag. Dit in een tijd dat de woningmarkt op een van hoogste punten ooit stond. Hier lijkt ook bewust een lagere verkoopprijs zijn bedongen.

Er is trouwens ook nooit een duidelijke uitleg geweest over de lage royalties over 2018. Destijds werd een bedrag van 100.000 verwacht.
Slechte nieuws uit faillisementsverslag: Royalties zijn voor slechts 7,5 jaar. Dus nog 3,5 jaar te gaan.
pi_204574269
Bij een GVE-project zie ik een update "Flanderijn status: TA - Toeslagenaffaire"

Gaat over een koffietentje dat moeizaam loopt maar waarvan het grootste deel al is afgelost, het laatste stukje loopt echter moeizaam en de laatste betaling is ook alweer van bijna 2 jaar geleden.

Deze status update kende ik echter niet en staat ook niet in dit lijstje:
https://www.geldvoorelkaa(...)usomschrijvingen.pdf

Heeft iemand deze wel eens eerder gezien?
pi_204574382
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 09:24 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Slechte nieuws uit faillisementsverslag: Royalties zijn voor slechts 7,5 jaar. Dus nog 3,5 jaar te gaan.
Kunnen we globaal gaan uit rekenen waar we op uit gaan komen. Mijn inschatting is nu dat ik met alle ontvangsten
in de buurt kom van mijn toenmalige inleg. Zal dus tzt een verhoudingsgewijs bescheiden verlies afboeken, het zij zo. Met deze royalty regeling is er dus nog een aardige recover.
pi_204574700
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 09:24 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Slechte nieuws uit faillisementsverslag: Royalties zijn voor slechts 7,5 jaar. Dus nog 3,5 jaar te gaan.
Royalties zijn totaal maximaal 750k, ik denk dat dat nog wel eerder wordt gehaald.
pi_204575469
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 21:23 schreef Zlatan51 het volgende:

[..]
Bedankt. Heb deze meegenomen, desondanks de matige reviews.
Ik was ook aan het twijfelen over Partyc*ntrum N*bat. Maar de reviews (naast de situatie over de huisbankier) waren voor mij doorslaggevend om het juist niet te doen. Het verbaast me dan ook dat deze nu al op 87% zit.

De eerste Google review die ik lees: "Wat een vreselijke ondernemer om zaken mee te doen. Komt afspraken niet na. Licht mensen op. Super corrupt. Zou hier nooit zaken mee doen. Overal op internet vindt je horror verhalen over zaken doen met deze zaak."
En meerdere geven aan dat er sprake van oplichting is... Op hun eigen website scoren ze overigens erg goed, hebben ze zo te zien zelf ingevuld. Op Facebook scoren ze 2 van de 5.

[ Bericht 1% gewijzigd door markmangler op 29-04-2022 11:40:28 (aanvulling) ]
pi_204575875
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:32 schreef markmangler het volgende:

[..]
Ik was ook aan het twijfelen over Partyc*ntrum N*bat. Maar de reviews (naast de situatie over de huisbankier) waren voor mij doorslaggevend om het juist niet te doen. Het verbaast me dan ook dat deze nu al op 87% zit.

De eerste Google review die ik lees: "Wat een vreselijke ondernemer om zaken mee te doen. Komt afspraken niet na. Licht mensen op. Super corrupt. Zou hier nooit zaken mee doen. Overal op internet vindt je horror verhalen over zaken doen met deze zaak."
En meerdere geven aan dat er sprake van oplichting is... Op hun eigen website scoren ze overigens erg goed, hebben ze zo te zien zelf ingevuld. Op Facebook scoren ze 2 van de 5.
Zit een beetje te "stoeien" met de omzetcijfers over de jaren ivht het aantal bruiloften per jaar/week. 170k omzet <> 3 - 4 bruiloften * 40 weken per jaar. Eten, keuken, personeel, overnachtingen? Je profit zou 170k moeten zijn met circa 200 weddings a year

38624 Lumado 2e deel afgelost Collin

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 29-04-2022 19:55:28 ]
  vrijdag 29 april 2022 @ 12:11:15 #47
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204575891
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:32 schreef markmangler het volgende:

[..]
Ik was ook aan het twijfelen over Partyc*ntrum N*bat. Maar de reviews (naast de situatie over de huisbankier) waren voor mij doorslaggevend om het juist niet te doen. Het verbaast me dan ook dat deze nu al op 87% zit.

De eerste Google review die ik lees: "Wat een vreselijke ondernemer om zaken mee te doen. Komt afspraken niet na. Licht mensen op. Super corrupt. Zou hier nooit zaken mee doen. Overal op internet vindt je horror verhalen over zaken doen met deze zaak."
En meerdere geven aan dat er sprake van oplichting is... Op hun eigen website scoren ze overigens erg goed, hebben ze zo te zien zelf ingevuld. Op Facebook scoren ze 2 van de 5.
Vol binnen een uur.
Heb het gevoel dat er nog veel mensen zijn die denken dat het alleen maar goed kan gaan.
Mogelijk nieuwkomers die FOK nog niet kennen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 29 april 2022 @ 12:33:31 #48
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204576154
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:32 schreef markmangler het volgende:
De eerste Google review die ik lees: "Wat een vreselijke ondernemer om zaken mee te doen. Komt afspraken niet na. Licht mensen op. Super corrupt. Zou hier nooit zaken mee doen. Overal op internet vindt je horror verhalen over zaken doen met deze zaak."
Wees in het algemeen voorzichtig met erg positieve of negatieve reviews. Wat ik in bovenstaande lees doet mij de haren al weer ten berge rijzen... in de eerste woorden doet schrijver het voorkomen of hij ervaringsdeskundige is met deze ondernemer. Vervolgens zegt deze dat hij er nooit zaken mee zal doen. Recensie is gedreven door valse motieven, lijkt mij
pi_204576200
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 april 2022 09:43 schreef escortmk2 het volgende:
Bij een GVE-project zie ik een update "Flanderijn status: TA - Toeslagenaffaire"

Gaat over een koffietentje dat moeizaam loopt maar waarvan het grootste deel al is afgelost, het laatste stukje loopt echter moeizaam en de laatste betaling is ook alweer van bijna 2 jaar geleden.

Deze status update kende ik echter niet en staat ook niet in dit lijstje:
https://www.geldvoorelkaa(...)usomschrijvingen.pdf

Heeft iemand deze wel eens eerder gezien?
Deze niet eerder gezien, wel eerder gezien dat (verouderde info) van GVE niet aansluit met werkelijkheid, de cf platformen hebben helemaal geen interesse in recovery. Ik krijg (op een enkele uitzondering na) het idee dat ze het vooral zien als een noodzakelijk kwaad, helaas! Het zou mooi zijn dat hierover iets geregeld wordt/is in de nieuwe europeese regelgeving, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet, is niet de meest eenvoudige literatuur om te lezen.
pi_204576328
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 12:37 schreef tnhb het volgende:

[..]
Deze niet eerder gezien, wel eerder gezien dat (verouderde info) van GVE niet aansluit met werkelijkheid, de cf platformen hebben helemaal geen interesse in recovery. Ik krijg (op een enkele uitzondering na) het idee dat ze het vooral zien als een noodzakelijk kwaad, helaas! Het zou mooi zijn dat hierover iets geregeld wordt/is in de nieuwe europeese regelgeving, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet, is niet de meest eenvoudige literatuur om te lezen.
Het track record van GvE is ook extreem beroerd als het gaat om recovery. Ik heb nog geen cent terug gezien van de projecten in default. Bij 1 van de projecten wordt al 2 jaar onderhandeld over een minnelijke schuldsanering zonder enig resultaat. Kom op zeg.
pi_204577147
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 05:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Royalties stijgen ook:
2018: 18.000
2019: 147.000
2020: 151.000
2021: 190.000

De toko moet wel blijven lopen als we ons geld terug willen krijgen. Met de verkoop van het bedrijfspand is bv. 0 euro naar de investeerders gegaan omdat er een truc is uitgehaald met sale and lease back. Dit ondanks dat er een bedrag van 200.000-300.000 verwacht werd
[..]
Ook met de verkoop van de privewoning is 0 euro naar de investeerders gegaan ondanks een conservatoir beslag. Dit in een tijd dat de woningmarkt op een van hoogste punten ooit stond. Hier lijkt ook bewust een lagere verkoopprijs zijn bedongen.

Er is trouwens ook nooit een duidelijke uitleg geweest over de lage royalties over 2018. Destijds werd een bedrag van 100.000 verwacht.
Ik heb even door mijn communicatie met GvE gespit over dit project. Ik kwam o.a. een mail wisseling met Martijn van Schelven tegen over het jaar uitstel wat er eind 2017 geweest is.
Dit uitstel is alleen voor de CF leningen geweest. De bank had daar geen zin in, GvE kon daar weinig aan doen "want de bank had nu eenmaal de hypotheek dus de beste kaarten" >> vrij vertaald uit de reactie.
Dit, en een aantal andere defaults die maar aanlopen was voor mij de reden om min of meer volledig om te gaan naar hypotheek gedekte projecten, en in het geval van GvE heb ik er in 2017 t/m 2019 flink de rem op gezet qua investeringen.

In een van de andere reacties werd sportcentrum de loods genoemd: ik kreeg vrijwel dezelfde reactie op mijn vraag over de betalings regeling van Ecoweed killer (zo'n 2 maanden geleden nu, en heb de betaling die aangekondigd werd ook nog niet ontvangen).
pi_204577254
Ik kan de kritiek op GVE wat betreft verhaalmaatregelen niet geheel onderschrijven eerlijk gezegd. Ik heb diverse projecten waarbij er prima wordt vastgehouden en er uiteindelijk nog iets terugkomt. Zojuist nog een prettig bericht:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Incasso is ook niet iets dat GVE betaalt, en wanneer er veel werk gestoken wordt in een incassotraject dat uiteindelijk niets oplevert gaat de rekening volgens de voorwaarden naar de investeerders. Tot nu toe is dat gelukkig niet gebeurd, maar er is geen reden om te veronderstellen dat GVE opdraait voor vruchteloze incassokosten.
pi_204577319
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 10:01 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Vol in een minuut. De site leek even overbelast en ik kreeg nog een (korte) investeerderstoets. Dus ben benieuwd of het mij nu gelukt is.
Ik lees al een tijd mee en hierbij maar eens eerste bericht/tip van mijn kant. Binnenkort komt er bij NLI voor deze ondernemer een nieuw project met 1e hypotheek als onderpand en eenzelfde geboden renteconstructie als bij bovenstaand project, met rentegarantie van de ondernemer.
pi_204577616
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:32 schreef markmangler het volgende:

[..]
Ik was ook aan het twijfelen over Partyc*ntrum N*bat. Maar de reviews (naast de situatie over de huisbankier) waren voor mij doorslaggevend om het juist niet te doen. Het verbaast me dan ook dat deze nu al op 87% zit.

De eerste Google review die ik lees: "Wat een vreselijke ondernemer om zaken mee te doen. Komt afspraken niet na. Licht mensen op. Super corrupt. Zou hier nooit zaken mee doen. Overal op internet vindt je horror verhalen over zaken doen met deze zaak."
En meerdere geven aan dat er sprake van oplichting is... Op hun eigen website scoren ze overigens erg goed, hebben ze zo te zien zelf ingevuld. Op Facebook scoren ze 2 van de 5.
Het lijkt er sterk op, dat de meeste reviews vanuit een "klant" komen. Want ze hebben het allemaal over een situatie, waarbij de aanbetaling niet wordt terugbetaald desondanks de klant is overleden. Het lijken allemaal familie / vrienden te zijn, die hierom een review hebben geschreven.

Dat is wel een verschil in mijn ogen.
  vrijdag 29 april 2022 @ 14:47:15 #55
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204577946
Nieuw project bij SIG.
Maar van wie? 2 verschillende namen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204578205
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 14:47 schreef Zeghomaar het volgende:
Nieuw project bij SIG.
Maar van wie? 2 verschillende namen.
Hetzelfde als de vorige 2 projecten.


Ik ben Koen, 38 jaar en woonachtig in Rotterdam. Ik ben al meer dan 10 jaar ondernemer in de IT, Horeca en Vastgoed. Ik hou ervan om altijd met verschillende projecten bezig te zijn en de laatste jaren is dat steeds vaker in het vastgoed. Voornamelijk woningen opknappen en energiezuiniger maken! Dit doe ik samen met Roël, ook ondernemer maar dan binnen de kunst&cultuur branche en in vastgoed. Roël is 43, woont in Den Haag en is sinds 2005 bezig met het bouwen en creëren van studio’s en creatieve werkplaatsen voor cultureel maatschappelijke doeleinden
pi_204578251
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 14:47 schreef Zeghomaar het volgende:
Nieuw project bij SIG.
Maar van wie? 2 verschillende namen.
Zijn dezelfde 2 als bij Heerlen Rotterdamstraat 72 en Eygelshoven Berghofstraat 145. Koen (achternaam zie ik zo even niet) en Roel Calister. Mogelijk staat er straks meer info in de pdf'jes.
pi_204578320
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 15:09 schreef markmangler het volgende:

[..]
Zijn dezelfde 2 als bij Heerlen Rotterdamstraat 72 en Eygelshoven Berghofstraat 145. Koen (achternaam zie ik zo even niet) en Roel Calister. Mogelijk staat er straks meer info in de pdf'jes.
https://www.funda.nl/koop(...)03-boudewijn-eik-52/
very 53 B:)B jaar geleden (wel of niet dronken onder te kotsen) :r style kitchen, badkamer en grinttegelbackyard. Maar er is zeker wat van te maken.

[ Bericht 8% gewijzigd door peterc op 29-04-2022 16:56:45 ]
pi_204578416
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 14:47 schreef Zeghomaar het volgende:
Maar van wie? 2 verschillende namen.
Tja, weer een SiG'je.

[ Bericht 98% gewijzigd door Horsemen op 29-04-2022 15:31:18 ]
pi_204579065
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2022 15:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Tja, weer een SiG'je.
de 3e in korte tijd van deze 2 jongens. In Kerkrade en Heerlen alwaar (nog) geen zelfbewoningseis
pi_204579222
Degelijk 3e generatie familiebedrijf in stabiele markt, er wordt goede zekerheid geboden, 6 %


link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204579585
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:59 schreef ETphonehome het volgende:
De huurkoop dame van Proprt (hier een week of 2 geleden besproken adhv een krantenartikel) heeft nu een converteerbare lening openstaan van 150K tegen 10% bij MatchingCapital.
Er wordt dus risicodragend vermogen opgehaald om de groei van dit concept te faciliteren.
In Juni gaat dit nog een keer gebeuren wordt al aangekondigd.

Ik ben al niet zo enthousiast over het concept (en heb dus nog geen van deze projecten meegenomen), de converteerbare lening laat ik graag aan me voorbijgaan.
(Heb er nog 1 op de plank liggen van GvE: Organext, een hoofdpijn dossier).
Ik deel je twijfels maar loopt toch best snel vol, nu op 60%
pi_204579677
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:40 schreef Jaco078 het volgende:
Degelijk 3e generatie familiebedrijf in stabiele markt, er wordt goede zekerheid geboden, 6 %


link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank Jaco! Ik heb deze in de basis meegenomen, zijn al lang bezig, nette website, redelijk goede reviews. En de zekerheden zijn ook niet verkeerd.
pi_204579993
Dat was een kort genoegen, 3mnd ipv 18.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aflossing is abusievelijk 2x bijgeboekt in de wallet...
pi_204580065
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Aflossing is abusievelijk 2x bijgeboekt in de wallet...
Ah, dan ben ik niet de enige bij wie dat is gebeurd. Ik heb het bedrag meteen maar ingelegd in de garagedeuren, deels om te kijken hoe ze daarmee omgaan. Blijft bijzonder dat dat soort dingen kan gebeuren.

Onze snelle scooterjongen staat inmiddels overigens bij de achterstanden en deels bij de voorziene afboekingen. We zijn ook alweer bijna twee maanden verder. Ik mag toch aannemen dat ze die hypotheek vlot gaan uitwinnen.
pi_204580226
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:58 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Ah, dan ben ik niet de enige bij wie dat is gebeurd. Ik heb het bedrag meteen maar ingelegd in de garagedeuren, deels om te kijken hoe ze daarmee omgaan. Blijft bijzonder dat dat soort dingen kan gebeuren.

Onze snelle scooterjongen staat inmiddels overigens bij de achterstanden en deels bij de voorziene afboekingen. We zijn ook alweer bijna twee maanden verder. Ik mag toch aannemen dat ze die hypotheek vlot gaan uitwinnen.
En dat het niet zo lang duurt als bij het Hotel in Kaatsheuvel.
Die Scooterjongen heeft lijkt mij een vast plan gehad om de boel te flessen anders was die niet al na 2 maanden gestopt met betalen. Ik mag toch aannemen dat Collin hier als de brandweer de gelden op gaat eisen.
pi_204580386
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Dat was een kort genoegen, 3mnd ipv 18.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aflossing is abusievelijk 2x bijgeboekt in de wallet...
en gecorrigeerd
pi_204580763
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 april 2022 18:23 schreef peterc het volgende:
en gecorrigeerd
Bij mij nog niet. Ik heb nog een positief saldo in m'n wallet, terwijl dat dik negatief zou moeten zijn.
pi_204580950
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 19:00 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Bij mij nog niet. Ik heb nog een positief saldo in m'n wallet, terwijl dat dik negatief zou moeten zijn.
Ook bij mij klopt het nog niet. Slordig.
pi_204581064
Probeer het plotseling erg grote wallet saldo bij Collin in de garagedeuren te steken maar hij blijft hangen op "bezig met bevestigen". Later nog maar eens een poging wagen. En anders maar niet.
pi_204581212
Ik heb mijn geld uit partycentrum nabat gehaald. Ik kwam een nieuwsartikel uit 2019 tegen, waar ik niet echt blij van word desondanks het uit 2019 is. (https://www.gelderlander.(...)%2Fwww.google.com%2F). Dat in combinatie met de reviews. Toch geen goed gevoel over.
pi_204581230
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 19:30 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Probeer het plotseling erg grote wallet saldo bij Collin in de garagedeuren te steken maar hij blijft hangen op "bezig met bevestigen". Later nog maar eens een poging wagen. En anders maar niet.
Nog een keer geprobeerd en na een kwartiertje wachten toch gelukt, maar nu staat hij twee keer in mijn lijstje. :|W
pi_204581270
Leuk fok projectje voor 8% en materiële 2e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-avondwinkel-overtoom/
pi_204581659
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:58 schreef Incitatus3 het volgende:
Ik mag toch aannemen dat ze die hypotheek vlot gaan uitwinnen.
Dat mag je aannemen, maar ik heb nog nooit gezien dat een platform snel is met uitwinnen zekerheden cq. snel is met de wanbetaler aan te pakken. Ik durf hier toch wel bijna te beweren dat er opzet in het spel zou kunnen zijn als je na twee maanden zomaar stopt met betalen zoals ik het van ccf begreep, dus doorpakken en handelen of waarheid boven tafel lijkt me wel zinvol.
pi_204581793
Krijgen de ondernemers die, een crowdfunding actie opzetten altijd een linkje om te delen met vrienden / familie etc?
pi_204582187
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 20:54 schreef Zlatan51 het volgende:
Krijgen de ondernemers die, een crowdfunding actie opzetten altijd een linkje om te delen met vrienden / familie etc?
Bij ccf altijd. Bij hcn meestal en bij gve soms
pi_204582288
Ik zat nog even de brief van de stas Van Rij te lezen. Alle niet-sparen wordt op 1 hoop gegooid onder beleggen en wordt aangeslagen voor het beleggingspecentage dat in 2022 op 5,53% staat. Niet meer voor schijf 2 die op 4,366% en schijf 1 die op 1,818% staat als je daarin zit. Allemaal voor % schijf 3 in de huidige situatie dus,
Dit geldt ook voor het rechtherstel van 2017 tot 2022.

Dat betekent dus dat iedereen die boven de vrijstelling van box 3 uitkomt wordt aangeslagen voor 5,53% (percentage 2022). Effectief 5,53*31% belasting is 1,71% .

Daaronder valt ook crowdfunding, kapitaalverzekering zoals Dela spaarverzekering en beleggen.

Dit werkt ook in de hand dat beleggingen op de beurs verkocht gaan worden in december, op een spaarrekening geparkeerd rond 1 januari en daarna weer gaan worden belegd , arbitrage.

Graag jullie visie.
pi_204582373
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 april 2022 18:23 schreef peterc het volgende:

[..]
en gecorrigeerd
Bij mij is het zo te zien half gecorrigeerd.
Als ik bij Transacties kijk, staat bovenaan het juiste saldo, maar in de tabel, bij 'Saldo na Transactie' is het bedrag nog inclusief de dubbele aflossing :X

En dat terwijl in die tabel het bedrag van de aflossing wel klopt (niet dubbel dus)??

Valt me tegen van CCF (CCF doet een SiGje :) ).

[ Bericht 0% gewijzigd door TisIk op 29-04-2022 22:01:39 ]
pi_204582459
En wederom een van mijn nu nog schaarse FcN lening afgelost met korte corona onderbreking : interieur Grieks restaurant 48 maanden tegen 12,99%! Toppetje wederom.
Behaald rendement is nu 10,67% nog 5 lopende projecten te gaan..
pi_204582503
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:40 schreef Jaco078 het volgende:
Degelijk 3e generatie familiebedrijf in stabiele markt, er wordt goede zekerheid geboden, 6 %


link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die gaat er in als koek c_/
Pecunia non olet
pi_204582853
Er zitten problemen bij GVE voor

2e depot termijn aangesproken voor termijn 13
Project: The H*ly Spi*itus
pi_204583033
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 21:42 schreef zeeland6 het volgende:Dit werkt ook in de hand dat beleggingen op de beurs verkocht gaan worden in december, op een spaarrekening geparkeerd rond 1 januari en daarna weer gaan worden belegd , arbitrage.Graag jullie visie.
Behalve dat het zwaar onverstandig is (de schade van dit soort geforceerde verkopen is veel groter dan de belasting die ermee bespaard wordt), is het ook nog eens verboden om te rotzooien met vermogen rondom de peildatum van 1 januari; dit is fiscaal fraude.
Pecunia non olet
pi_204583201
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 22:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Behalve dat het zwaar onverstandig is (de schade van dit soort geforceerde verkopen is veel groter dan de belasting die ermee bespaard wordt), is het ook nog eens verboden om te rotzooien met vermogen rondom de peildatum van 1 januari; dit is fiscaal fraude.
Ik denk niet dat dit onder fraus legis valt, tenzij er wetgeving komt die handelen rondom het jaareinde verbied. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Je kunt mensen moeilijk verbieden te verkopen vanaf half december.
pi_204583270
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:15 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit onder fraus legis valt, tenzij er wetgeving komt die handelen rondom het jaareinde verbied. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Je kunt mensen moeilijk verbieden te verkopen vanaf half december.
Het zou overigens alleen voor de overgangswetgeving spelen op 1 januari 23 en 24. Daarna willen ze elke (beurs)transactie geen belasten zo heb ik begrepen.

In ieder geval wordt de recenste spaarverzekering van dela voor 2% onzinnig. Als je bijna 2% belasting moet betalen in de heffing dan is zo'n product zonder waarde (boven de box 3 vrijstelling).
pi_204583290
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:15 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit onder fraus legis valt, tenzij er wetgeving komt die handelen rondom het jaareinde verbied. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Je kunt mensen moeilijk verbieden te verkopen vanaf half december.
Verbieden is niet mogelijk, sanctioneren wel. Verkopen vlak voor de peildatum en terug aankopen (vlak) na de peildatum is wel degelijk fraus legis.

Volgens de Hoge Raad, 21 november 1984 moet aan de volgende twee eisen zijn voldaan om fraus legis te kunnen toepassen:

De doorslaggevende beweegreden voor het aangaan van de (rechts)handeling is verijdeling van de belastingheffing (het subjectieve vereiste of motiefvereiste).
De gekozen wijze van belastingverijdeling is strijdig met doel en strekking van de wet (het objectieve vereiste of normvereiste).
Pecunia non olet
pi_204583291
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:23 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Het zou overigens alleen voor de overgangswetgeving spelen op 1 januari 23 en 24. Daarna willen ze elke (beurs)transactie geen belasten zo heb ik begrepen.

In ieder geval wordt de recenste spaarverzekering van dela voor 2% onzinnig. Als je bijna 2% belasting moet betalen in de heffing dan is zo'n product zonder waarde (boven de box 3 vrijstelling).
Ook crowdfundingbeleggingen tegen laag rente percentage van stel 4,9%-1,2 kosten= 3,7% wordt zo erg onaantrekkelijk. Dan zullen de platformen meer rente moeten gaan bieden.

Tot zover de eerste gedachtes....
pi_204583306
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Verbieden is niet mogelijk, sanctioneren wel. Verkopen vlak voor de peildatum en terug aankopen na de peildatum is wel degelijk fraus legis.

Volgens de Hoge Raad, 21 november 1984 moet aan de volgende twee eisen zijn voldaan om fraus legis te kunnen toepassen:

De doorslaggevende beweegreden voor het aangaan van de (rechts)handeling is verijdeling van de belastingheffing (het subjectieve vereiste of motiefvereiste).
De gekozen wijze van belastingverijdeling is strijdig met doel en strekking van de wet (het objectieve vereiste of normvereiste).

Jazeker, maar dan moet de wet ook wel zo'n beding bevatten. Daar zal het laatste niet over gezegd zijn.
Neem aan dat dit wel in de overgangswet zal komen, maar hoe dat is de vraag. Handelen kan je niet verbieden. Weer een uitdaging erbij voor Van Rij.
pi_204584098
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 21:42 schreef zeeland6 het volgende:
Ik zat nog even de brief van de stas Van Rij te lezen. Alle niet-sparen wordt op 1 hoop gegooid onder beleggen en wordt aangeslagen voor het beleggingspecentage dat in 2022 op 5,53% staat. Niet meer voor schijf 2 die op 4,366% en schijf 1 die op 1,818% staat als je daarin zit. Allemaal voor % schijf 3 in de huidige situatie dus,
Dit geldt ook voor het rechtherstel van 2017 tot 2022.
Heb je een linkje? Dan kunnen we even meelezen en hebben we het over dezelfde info.

Je zou ook een nieuw topic kunnen aanmaken om duiding te krijgen. Hier kunnen we het dan on topic houden. De vrh is een bijeffect, maar lang niet voor iedereen relevant omdat er een forse vrijstelling geldt van 50.650 p.p.
pi_204584356
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Verbieden is niet mogelijk, sanctioneren wel. Verkopen vlak voor de peildatum en terug aankopen (vlak) na de peildatum is wel degelijk fraus legis.

Volgens de Hoge Raad, 21 november 1984 moet aan de volgende twee eisen zijn voldaan om fraus legis te kunnen toepassen:

De doorslaggevende beweegreden voor het aangaan van de (rechts)handeling is verijdeling van de belastingheffing (het subjectieve vereiste of motiefvereiste).
De gekozen wijze van belastingverijdeling is strijdig met doel en strekking van de wet (het objectieve vereiste of normvereiste).

Veel mensen kochten eind december fiscaal aantrekkelijke groenfondsen om in januari te verkopen. De asn gaf aan dat dit fiscale fraude is en om dit tegen te gaan is de regel ingevoerd dat het groenfonds voor minstens een half jaar moet worden aangehouden. Dit is al langer geleden (schatting, 10-15 jaar geleden). Dus het klopt dat het al lang frauduleus is. Ze hebben de mensen die dit deden echter niet bestraft. Ik vermoed omdat het lange rechtszaken tot gevolg kan hebben.
pi_204584788
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 05:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Heb je een linkje? Dan kunnen we even meelezen en hebben we het over dezelfde info.

Je zou ook een nieuw topic kunnen aanmaken om duiding te krijgen. Hier kunnen we het dan on topic houden. De vrh is een bijeffect, maar lang niet voor iedereen relevant omdat er een forse vrijstelling geldt van 50.650 p.p.
geen linkje ik heb dit zelf opgesteld nav de bekende percentages in box3. Was even benieuwd of daar nog verdere gedachten over waren. Ik vermoed dat op dit deelforum bijna iedereen boven de vrijstelling zit en dan krijg je er automatisch mee te maken.
pi_204584842
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 08:27 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Veel mensen kochten eind december fiscaal aantrekkelijke groenfondsen om in januari te verkopen. De asn gaf aan dat dit fiscale fraude is en om dit tegen te gaan is de regel ingevoerd dat het groenfonds voor minstens een half jaar moet worden aangehouden. Dit is al langer geleden (schatting, 10-15 jaar geleden). Dus het klopt dat het al lang frauduleus is. Ze hebben de mensen die dit deden echter niet bestraft. Ik vermoed omdat het lange rechtszaken tot gevolg kan hebben.
Laat me een andere voorbeeld geven. Ik verkoop het aandeel ING op 20 dec. Ik stort op de opbrengst op een spaarrekening. Ik koop op 20 Jan SHELL. Knappe jongen die gaat zeggen dat dit niet mag. We moeten het maar afwachten wat er in de overgangs wetgeving komt. Prettig weekend iig allen.
pi_204584922
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 09:33 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Laat me een andere voorbeeld geven. Ik verkoop het aandeel ING op 20 dec. Ik stort op de opbrengst op een spaarrekening. Ik koop op 20 Jan SHELL. Knappe jongen die gaat zeggen dat dit niet mag. We moeten het maar afwachten wat er in de overgangs wetgeving komt. Prettig weekend iig allen.
* In dit voorbeeld gaat het om 2 verschillende fondsen. Dat lijkt me anders. Want gewone handel. Kun je verdedigen. Niet als je ING 29 december weg doet en op 2 januari weer aankoopt.

** Geld wat op de effectenrekening staat, staat sowieso al bij de spaarrekeningen in de aangifte. Het lijkt me niet handig om dat dan naar een spaarrekening te verhuizen. Dan roep je het wel een beetje af, lijkt me :)

*** Terug naar CF: sowieso niet mogelijk omdat de schema's vastliggen en vervroegde aflossingen doorgaans heel onverwacht komen....
Pecunia non olet
  zaterdag 30 april 2022 @ 10:32:24 #93
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204585265
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 19:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Leuk fok projectje voor 8% en materiële 2e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-avondwinkel-overtoom/
Zo'n 35 jaar geleden vond ik dit altijd een heel bijzonder en magisch fenomeen; avond- en nachtwinkels in de grote stad. In de contreien waar ik ben opgegroeid hadden we dit niet; daar was alles uiterlijk om 18u gesloten. Maar tegenwoordig zit er (zeker óók in Amsterdam) op iedere hoek van de straat een supermarkt die tot minstens 21u open is. Het lijkt me dat deze kleine zelfstandige avondwinkels qua prijs niet kunnen concurreren met de grote jongens. Dus ik vind het zeker wel een sympathiek project maar of het een verstandige investering is, dat weet ik nog zo net niet. Het is natuurlijk maar een klein bedrag (30k) en als de geldlener daar een horizon bij heeft van 5 jaar, dan geeft dit wel aan dat deze zelf ook geen gouden bergen verwacht...
  zaterdag 30 april 2022 @ 10:44:54 #94
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204585394
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:32 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Zo'n 35 jaar geleden vond ik dit altijd een heel bijzonder en magisch fenomeen; avond- en nachtwinkels in de grote stad. In de contreien waar ik ben opgegroeid hadden we dit niet; daar was alles uiterlijk om 18u gesloten. Maar tegenwoordig zit er (zeker óók in Amsterdam) op iedere hoek van de straat een supermarkt die tot minstens 21u open is. Het lijkt me dat deze kleine zelfstandige avondwinkels qua prijs niet kunnen concurreren met de grote jongens. Dus ik vind het zeker wel een sympathiek project maar of het een verstandige investering is, dat weet ik nog zo net niet. Het is natuurlijk maar een klein bedrag (30k) en als de geldlener daar een horizon bij heeft van 5 jaar, dan geeft dit wel aan dat deze zelf ook geen gouden bergen verwacht...
Verstandig ???
Wel een rente van 8% met een 2e hypotheek.
Is een Direct blijft er 6,8% over. Heb slechtere in mijn portefeuille.

Indien linkje beschikbaar, Zeker welkom.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204585803
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 09:27 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
geen linkje ik heb dit zelf opgesteld nav de bekende percentages in box3. Was even benieuwd of daar nog verdere gedachten over waren. Ik vermoed dat op dit deelforum bijna iedereen boven de vrijstelling zit en dan krijg je er automatisch mee te maken.
Ik hou bv. Max 100.000 aan, de rest geef ik uit. Je verwees naar de brief van de staatssecretaris. Neem aan dat daar een linkje van is.
pi_204586543
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 11:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik hou bv. Max 100.000 aan, de rest geef ik uit. Je verwees naar de brief van de staatssecretaris. Neem aan dat daar een linkje van is.
Ik ben wel benieuwd hoe de fiscus met 2021 en 2022 omgaat. Mijn financiële beslissingen heb ik genomen op basis van het toenmalige stelsel van fictieve rendementen, bij een werkelijk rendement gaat het sommetje er heel anders uitzien. Gaat ook voor 2023 gelden, je moet wel op 1-1 al weten waar je aan toe bent. Tijdens/na de wedstrijd worden de spelregels veranderd
pi_204586560
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 11:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik hou bv. Max 100.000 aan, de rest geef ik uit. Je verwees naar de brief van de staatssecretaris. Neem aan dat daar een linkje van is.
Ik heb het niet in detail gevolgd, maar is het deze ?https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/04/28/kamerbrief-over-rechtsherstel-en-overbruggingswetgeving-box-3
pi_204586658
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 12:53 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe de fiscus met 2021 en 2022 omgaat. Mijn financiële beslissingen heb ik genomen op basis van het toenmalige stelsel van fictieve rendementen, bij een werkelijk rendement gaat het sommetje er heel anders uitzien. Gaat ook voor 2023 gelden, je moet wel op 1-1 al weten waar je aan toe bent. Tijdens/na de wedstrijd worden de spelregels veranderd
Ruim voor het einde van dit jaar zou er een vernieuwde versie van de online aangifte zijn om bijvoorbeeld de verdeling opnieuw te optimaliseren (laat ze daar dat ook eens gewoon een knopje "optimaliseren" bij zetten :) ) Ik neem aan dat ze dan ook gecommuniceerd hebben at de nieuwe regels zijn anders kun je niets optimaliseren. Ik ben het met je eens dat spelregels tijdens de wedstrijd veranderen niet gewenst is, nu ze dat mogelijk wel doen is de kans dat we weer masaal ambtshalve verzoek, bezwaar en beroep gaan indienen, zeker als je door de "nieuwe nog niet bekende regels" denkt te wordne benadeeld onder de noemen "(on)betrouwbare overheid". Maar zover is het nog niet, scherp in d egaten houden hoe het gaat lopen is wel aan te bevelen, nu speculeren wat het effect zal zijn is lastig al staat er in die brief al wel een tabelletje met percentages als bijlage van de "Forfaits spaarvariant" optie.
pi_204586813
Collin direct, makelaar. 40k, 7%, 48 maanden.

https://www.collincrowdfund.nl/de-roo-makelaardij/
pi_204586957
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 09:07 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Het volgende iets kleinere project is alweer aangekondigd:

Binnenkort actueel

De onderstaande aanvragen zijn in behandeling
OMSCHRIJVING LOOPTIJD MND RENTE BEDRAG
Timmer- en trappenbedrijf Van Kooten 54 maanden 7.50% ¤ 75.000,00
Projectlink:
https://waardevoorjegeld.(...)enbedrijf-van-kooten
De inschrijving start op maandag avond 2 mei as. om 19:00 uur

Met 2de hypotheek op woning.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Looptijd: 6+48 maanden; 6 maanden aflossingsvrij en daarna 48 maanden lineaire aflossing
INCENTIVE
Bij deelname van minimaal ¤ 5.000 ontvangt u een speciaal door de heer Van Kooten gepersonaliseerde kaasplank.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tjalala op 30-04-2022 14:04:06 (Toevoeging onder de spoiler) ]
  zaterdag 30 april 2022 @ 13:32:03 #101
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204586966
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 13:19 schreef Zlatan51 het volgende:
Collin direct, makelaar. 40k, 7%, 48 maanden.

https://www.collincrowdfund.nl/de-roo-makelaardij/
Die beste man is 55 jaar.
Volgens zijn site zeer ervaren en nog meer bla-bla-bla.
Maar wel 40K moeten lenen.

Onze kinderen zijn net de deur uit. Die zouden dat uit eigen middelen doen.
Hou je de rente in je eigen potje.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204587175
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 21:42 schreef zeeland6 het volgende:

Dit werkt ook in de hand dat beleggingen op de beurs verkocht gaan worden in december, op een spaarrekening geparkeerd rond 1 januari en daarna weer gaan worden belegd , arbitrage.

Graag jullie visie.
Dat lijkt me sterk, die belasting te besparen ga je kosten maken en risico nemen dat je de aandelen een paar procent duurder terug moet kopen? Hoop gedoe en risico, maar eerst de echte uitwerking van het plan zien. Dan kan je er pas op reageren.

Tevens is dat makkelijk te counteren door de overheid om een willekeurige datum in november/december te nemen als peildatum. Ga je dan 2 maanden je geld op de spaarrekening houden?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204587315
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 22:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die gaat er in als koek c_/
Met een enkele vraagtekens???

Taxatie op het woonhuis is 475k terwijl de woz maar 342k is

Waarom wordt de lening van vader van 53k meegenomen in de lening?

Als de taxatie van het woonhuis al zo hoog is, klopt dan de taxatie van 250k op het bedrijfspand?

Ik neig naar lekker laten lopen
pi_204587457
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 april 2022 13:55 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Dat lijkt me sterk, die belasting te besparen ga je kosten maken en risico nemen dat je de aandelen een paar procent duurder terug moet kopen? Hoop gedoe en risico, maar eerst de echte uitwerking van het plan zien. Dan kan je er pas op reageren.

Tevens is dat makkelijk te counteren door de overheid om een willekeurige datum in november/december te nemen als peildatum. Ga je dan 2 maanden je geld op de spaarrekening houden?
Dit is idd. arbitrair. Maar wat gaan ze eraan doen, is geen beginnen aan.
PS De kosten van beleggen zijn als bijna nihil, paar euro voor een transactie.
Het gaat mij erom dat ze handelen niet kunnen verbieden.

Een ander aspect is dat dit wel eens een behoorlijke inperking kan zijn van bijv. de vastgoedleningen (bv business model SIG)
Bezit en lening kon je 'vroeger' tegen elkaar wegstrepen. Nu is de belegging belast in box 3 (5,69%), en de schuld tegen een veel lager percentage aftrekbaar (2,46%) voor geldvragers.
pi_204587503
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:14 schreef quepos het volgende:

[..]

Waarom wordt de lening van vader van 53k meegenomen in de lening?

Mijn inschatting is dat deze investering niet zozeer om financiële redenen is maar eerder om het bedrijf vrij te maken van familiebelangen. Naast het aflossen van de lening van vader wordt ook het bedrijfspand overgenomen dat nu nog in het bezit is van familie. Het is de laatste stap na het uitkopen van de vennoten in 2019. Wellicht is er ruzie in de familie over het bedrijf of wil men die in de toekomst op deze manier juist voorkomen. Ik kan me ook voorstellen dat pa wil genieten van zijn pensioen.
pi_204587536
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Mijn inschatting is dat deze investering niet zozeer om financiële redenen is maar eerder om het bedrijf vrij te maken van familiebelangen. Naast het aflossen van de lening van vader wordt ook het bedrijfspand overgenomen dat nu nog in het bezit is van familie. Het is de laatste stap na het uitkopen van de vennoten in 2019. Wellicht is er ruzie in de familie over het bedrijf of wil men die in de toekomst op deze manier juist voorkomen. Ik kan me ook voorstellen dat pa wil genieten van zijn pensioen.
Is ook mijn inschatting, dat Pa er klaar mee is.
  zaterdag 30 april 2022 @ 14:41:31 #107
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204587568
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:29 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dit is idd. arbitrair. Maar wat gaan ze eraan doen, is geen beginnen aan.
PS De kosten van beleggen zijn als bijna nihil, paar euro voor een transactie.
Het gaat mij erom dat ze handelen niet kunnen verbieden.

Een ander aspect is dat dit wel eens een behoorlijke inperking kan zijn van bijv. de vastgoedleningen (bv business model SIG)
Bezit en lening kon je 'vroeger' tegen elkaar wegstrepen. Nu is de belegging belast in box 3 (5,69%), en de schuld tegen een veel lager percentage aftrekbaar (2,46%) voor geldvragers.
Ze willen de werkelijke opbrengst gaan belasten.

En wat als die negatief is. Krijg ik dan geld van de belasting?
Of mag ik dat verrekenen met toekomstige winst?
Bij bedrijfsresultaten is dat toch zo. Of heb ik het fout?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204587682
Vastgoedportefeuille
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25242
Geen hypotheek
pi_204587691
Herfinanciering bedrijfspand
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25684
1e en 2e hypotheek
  zaterdag 30 april 2022 @ 14:59:32 #110
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204587729
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedportefeuille
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25242
Geen hypotheek
Laag percentage en dat voor 10 jaar.
Voor gekke Henkie moet je ergens anders zijn.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204588107
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:29 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Een ander aspect is dat dit wel eens een behoorlijke inperking kan zijn van bijv. de vastgoedleningen (bv business model SIG)
Bezit en lening kon je 'vroeger' tegen elkaar wegstrepen. Nu is de belegging belast in box 3 (5,69%), en de schuld tegen een veel lager percentage aftrekbaar (2,46%) voor geldvragers.
Dat viel me ook op, dat is kennelijk geintroduceerd om de schade beperkt te houden. Ik heb er nog geen studie van gemaakt, maar mag aannemen dat wanneer de “oude” berekening gunstiger is dan de nieuwe, dat de laagste heffing wordt toegepast, ook de komende paar jaar.
pi_204588269
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:54 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat viel me ook op, dat is kennelijk geintroduceerd om de schade beperkt te houden. Ik heb er nog geen studie van gemaakt, maar mag aannemen dat wanneer de “oude” berekening gunstiger is dan de nieuwe, dat de laagste heffing wordt toegepast, ook de komende paar jaar.
voor de jaren tot 2022 wel. daarna niet meer:
"Een belangrijk verschil met het rechtsherstel voor het verleden is dat de belastingheffing vanaf 2023 wél hoger kan zijn dan in het huidige box 3-stelsel het geval zou zijn geweest."

https://www.loyensloeff.c(...)-box-3-gepubliceerd/
pi_204588363
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:41 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Ze willen de werkelijke opbrengst gaan belasten.

En wat als die negatief is. Krijg ik dan geld van de belasting?
Of mag ik dat verrekenen met toekomstige winst?
Bij bedrijfsresultaten is dat toch zo. Of heb ik het fout?
"Het kabinet geeft aan dat het voor de hand ligt om onder het nieuwe stelsel van box 3, kosten zoals bankkosten en rente op schulden, mee te nemen bij de berekening van het belastbare inkomen. Verder zal het kabinet voorzien in verliesverrekening, waarbij het de voorkeur heeft om verliezen in box 3 uitsluitend met box 3 winsten in andere jaren te kunnen verrekenen."
  zaterdag 30 april 2022 @ 16:34:37 #114
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204588496
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:19 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
"Het kabinet geeft aan dat het voor de hand ligt om onder het nieuwe stelsel van box 3, kosten zoals bankkosten en rente op schulden, mee te nemen bij de berekening van het belastbare inkomen. Verder zal het kabinet voorzien in verliesverrekening, waarbij het de voorkeur heeft om verliezen in box 3 uitsluitend met box 3 winsten in andere jaren te kunnen verrekenen."
Dat was voor ondernemers al zo.

Maar voor de particulier / kleine investeerder?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204589635
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:23 schreef zeeland6 het volgende:
In ieder geval wordt de recenste spaarverzekering van dela voor 2% onzinnig. Als je bijna 2% belasting moet betalen in de heffing dan is zo'n product zonder waarde (boven de box 3 vrijstelling).
En wat te denken van groensparen (bij bank bijvoorbeeld) wat een negatieve rente kent (en onder de noemer beleggen valt bij de belastingaangifte?) en net iets aantrekkelijker was dan sparen vanwege de vrh vrijstelling en een heffingskorting van 0,7%, blijven die faciliteiten nog bestaan? (en zo zijn er vast nog meer vragen)
pi_204592587
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 april 2022 15:16 schreef peterc het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/koop(...)03-boudewijn-eik-52/
very 53 B:)B jaar geleden (wel of niet dronken onder te kotsen) :r style kitchen, badkamer en grinttegelbackyard. Maar er is zeker wat van te maken.
In tegenstelling tot hun vorige verbouw project van vorige week nu wel een toelichting van de verbouwing.
Nieuwe keuken, badkamer, stucwerk en een laminaat vloertje. Ik vrees dat die grind tegels blijven liggen :)
pi_204595732
Een nieuw project van Ren*vit* op NLinvesteert:
quote:
Daarbij ook een update over de andere projecten van hen. Waarbij het me opvalt dat
quote:
sinds 25 april 2022 op Funda staat. Maar ik weet vrij zeker dat ik de badkamer eerder heb gezien. Misschien prijs verlaagd en opnieuw in de verkoop gezet?
  zondag 1 mei 2022 @ 11:10:40 #118
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204596156
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:12 schreef probablyunsure het volgende:
Een nieuw project van Ren*vit* op NLinvesteert:
Over een maand of 2 moeten ze project waarin ik meedoe op Collin terugbetalen. Toen 7% rente. Nu lenen ze bij NLI tegen 8% en platform geeft risicoclassificatie 4/5. Dat is best fors. Omdat ze inmiddels al meerdere projecten bij NLI hebben, neem ik aan dat NLI een goede inschatting van deze leningnemer kan maken.
  zondag 1 mei 2022 @ 11:14:42 #119
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204596180
Ik krijg vanmorgen steeds een veiligheidswaarschuwing op website van CRE. Hebben meer mensen daar last van? Het gebeurt zowel met de browser Microsoft Edge als ook met Google Chrome.
Wellicht een veiligheidscertificaat dat maar tot 1 mei geldig is?
pi_204596217
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:14 schreef InVestEerder het volgende:
Ik krijg vanmorgen steeds een veiligheidswaarschuwing op website van CRE. Hebben meer mensen daar last van? Het gebeurt zowel met de browser Microsoft Edge als ook met Google Chrome.
Wellicht een veiligheidscertificaat dat maar tot 1 mei geldig is?
Hier idem, ssl certificate verlopen idd. Slordig.
pi_204596267
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:18 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Hier idem, ssl certificate verlopen idd. Slordig.
bij mij ook, wat te doen?
pi_204596402
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:24 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
bij mij ook, wat te doen?
Als je per se naar de website wilt kun je de beveiligingsinstellingen wat minder strict proberen in te stellen of een andere browser proberen. Edge geeft bij mij ook een melding maar laat wel toe om de website te bezoeken.

Ze zullen het maandag wel fixen neem ik aan, het betekent niet dat ze gehackt zijn of zo, ze hebben alleen een update van het ssl certificaat vergeten door te voeren.
  zondag 1 mei 2022 @ 12:37:07 #123
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204596930
quote:
14s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Als je per se naar de website wilt kun je de beveiligingsinstellingen wat minder strict proberen in te stellen of een andere browser proberen. Edge geeft bij mij ook een melding maar laat wel toe om de website te bezoeken.

Ze zullen het maandag wel fixen neem ik aan, het betekent niet dat ze gehackt zijn of zo, ze hebben alleen een update van het ssl certificaat vergeten door te voeren.
Had ook de zelfde melding.
Wacht even de actie van CRE af.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zondag 1 mei 2022 @ 12:38:32 #124
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204596947
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:12 schreef probablyunsure het volgende:
Een nieuw project van Ren*vit* op NLinvesteert:
[..]
Daarbij ook een update over de andere projecten van hen. Waarbij het me opvalt dat
[..]
sinds 25 april 2022 op Funda staat. Maar ik weet vrij zeker dat ik de badkamer eerder heb gezien. Misschien prijs verlaagd en opnieuw in de verkoop gezet?
Zo zit ik er ook in.
Gooi de appels nu even in een ander "mandje".
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204597497
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:12 schreef probablyunsure het volgende:
Een nieuw project van Ren*vit* op NLinvesteert:
[..]
Daarbij ook een update over de andere projecten van hen. Waarbij het me opvalt dat
[..]
sinds 25 april 2022 op Funda staat. Maar ik weet vrij zeker dat ik de badkamer eerder heb gezien. Misschien prijs verlaagd en opnieuw in de verkoop gezet?
Dat laatste zou wel eens kunnen kloppen,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204597509
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 12:37 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Had ook de zelfde melding.
Wacht even de actie van CRE af.
Er is een nieuw certificaat ingesteld met geldigheidsdatum vanaf 1 mei 2022.
pi_204597945
SIG bescheiden meegenomen tussendoorschnabbel voor 1 jr
  zondag 1 mei 2022 @ 14:41:25 #128
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204598044
quote:
12s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:33 schreef peterc het volgende:
SIG bescheiden meegenomen tussendoorschnabbel voor 1 jr
Heb deze basis mee gepakt.
Schijf 2 & 3 al vol.

Is nu 3e project van het duo in zeer korte tijd.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:20:27 #129
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204602784
Benieuwd wat CRE gaat doen met "Hof van Capelle".
Project staat al ruim een maand open en pas op 87%. Eigen schuld natuurlijk; een rentepercentage van 4,5% op een nieuwbouwontwikkelingstraject, daar lopen investeerders graag met een boog omheen.... Er zal minimaal 1% bij moeten, lijkt mij.
pi_204605564
Scheepvaartbedrijf, 350k, 6,5%, 60 maanden.

https://www.collincrowdfu(...)tbedrijf-messemaker/

De eigen inbreng bestaat volledig uit een subsidie.
pi_204605733
Aflossing Braad Livestock bij Collin met 6 maanden extra rente
pi_204605779
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:12 schreef probablyunsure het volgende:
Een nieuw project van Ren*vit* op NLinvesteert:
Na een uur op 81%, het gebeurt steeds vaker dat projecten niet direct vol zijn.
pi_204605995
2 projecten bij collin afgelost einde looptijd.

63 maanden inclusief 3 covid maanden
26162 Bereik Rotterdam 6,5%
25933 Glass Tinting NL 7,5%
pi_204606284
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 11:03 schreef probablyunsure het volgende:
et g
dat komt ook doordat de investeringskansen niet meer aangekondigd worden. Straks rond 14.00 uur (4 uur na livegang) volgt er alsnog een mail en zal hij snel vol zitten.
Dit heeft alles te maken met de vastlopende site om klokslag 10.00 destijds.
pi_204606819
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 14:26 schreef djtiesto8 het volgende:
Volgens de regelgeving vanuit de AFM mag je maximaal ¤ 80.000,- per privépersoon als investeerder op enig moment te vorderen hebben binnen één Crowdfund-platform.

Zijn er mensen die hier ook tegenaan zijn gelopen? Of hier niet tegenaan zijn gelopen, maar wel tips hebben? Ik zou namelijk graag door willen gaan met investeren, maar die grens komt voor mij bij CCF rap dichterbij. Is het eenvoudig en lonend om je rekening om te zetten naar een zakelijk account, om zo de grens te omzeilen, en kan dat zomaar?
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2022 14:44 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
In de nieuwe EU-regelgeving ( https://eur-lex.europa.eu(...)X:32020R1503&from=EN ) zijn geen absolute maxima meer opgenomen, alleen een maximum per project voor niet-ervaren beleggers, waarbij je bij het platform kunt vragen om als ervaren belegger te worden geklassificeerd. Ik weet niet hoe CCF hiermee omgaat, maar SIG heeft vorig jaar bij mij de limiet van mijn prive-account eraf gehaald, vooruit lopend op deze regelgeving.

Dus de regels gaan sowieso veranderen volgens mij.
Ik heb deze vraag bij CCF neergelegd en ze mailen het volgende:
quote:
De ECSP kent géén investeringslimiet voor particulieren van ¤ 80K zoals nog wel gold onder de AFM-ontheffing. Er geldt überhaupt geen investeringslimiet meer ongeacht zakelijk of particulier investeren.
In plaats daarvan zullen alle investeerders bij iedere investering van ¤ 1000,- of meer een risicowaarschuwing ontvangen (d.m.v. een soort pop-up melding).
De implementatie hiervan (en van de overige regels en veranderingen door ECSP) is afhankelijk vanaf het moment dat Collin de vergunning toegewezen heeft gekregen.
Dat zal uiterlijk aan het einde van de overgangsperiode zijn (10 november 2022). Daarnaast heeft Europa nog de mogelijkheid om de overgangsperiode te verlengen tot 10 november 2023, wat betekent dat het nog langer zou kunnen duren.

Als investeerder zal u te zijner tijd nog geïnformeerd worden over de precieze wijzigingen en wat dit voor u betekent.

Kortom het moment vanaf wanneer u méér dan ¤ 80K kunt investeren is nog onduidelijk. De verwachting is dat e.e.a. minimaal nog meerdere maanden gaat duren.
pi_204606834
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 12:54 schreef Kikkerdrilpudding het volgende:

[..]
[..]
Ik heb deze vraag bij CCF neergelegd en ze mailen het volgende:
[..]

Bedankt voor het delen van de reactie van CCF. Ik had hen ook gemaild n.a.v. de tip van Gaanmetdiebanaan, maar tot nu toe nog geen reactie ontvangen.

Jammer dat het nog een aantal maanden gaat duren, maar fijn dat ze er mee bezig zijn. :)
pi_204607147
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 12:54 schreef Kikkerdrilpudding het volgende:

[..]
[..]
Ik heb deze vraag bij CCF neergelegd en ze mailen het volgende:
[..]

Ook namens mij bedankt. Zelf zal ik bij Collin voorlopig niet aan de limiet komen, maar bij HCN zou dat binnen afzienbare tijd wel het geval kunnen zijn. Daar geldt dan natuurlijk hetzelfde voor.
pi_204608048
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 13:19 schreef Zlatan51 het volgende:
Collin direct, makelaar. 40k, 7%, 48 maanden.

https://www.collincrowdfund.nl/de-roo-makelaardij/
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204608203
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 15:22 schreef Zlatan51 het volgende:

[..]
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat een ontzettend onaantrekkelijke website. Ik denk er nog een kwartiertje over.
pi_204608227
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 15:37 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
wat een ontzettend onaantrekkelijke website. Ik denk er nog een kwartiertje over.
" Daarnaast zal de lening tevens gebruikt worden voor het verbeteren van de website."

;)
  maandag 2 mei 2022 @ 15:46:18 #141
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204608285
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 15:22 schreef Zlatan51 het volgende:

[..]
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens afspraak doet Collin mee in elke investering.
Minimaal is dat hier ¤ 100,--. En dat doen ze dan ook..
Ben benieuwd hoeveel "gekken" dat ze gaan vinden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204608339
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 15:39 schreef impact9 het volgende:

[..]
" Daarnaast zal de lening tevens gebruikt worden voor het verbeteren van de website."

;)
o ja, gniffel! _O-
pi_204608572
Volgende scheepvaart bedrijf: https://www.collincrowdfund.nl/brejpott-scheepvaart/.

550k, 7%, 60 maanden
pi_204608661
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 16:26 schreef Zlatan51 het volgende:
Volgende scheepvaart bedrijf: https://www.collincrowdfund.nl/brejpott-scheepvaart/.

550k, 7%, 60 maanden
Geen HA of persoonlijke borgstelling.
Dan is het vermelden van bezittingen als beleggingspanden een beetje misleidend. Feitelijk heb je alleen met de b.v. te maken.
pi_204608752
Er komen de laatste tijd wel aardig wat scheepjes langs, naar mijn idee meer dan daarvoor. Zelf zit ik in één vrachtschip project bij Collin wat zonder problemen betaalt, maar ik weet niet of ik nu nog zo graag in nieuwe leningen hiervoor zou willen investeren. Degene waar ik in zit heeft trouwens een 1e hypotheek op het schip en een 2e hypotheek op het woonhuis en intussen is de helft van de lening (later deze maand) al afgelost.
pi_204609824
CCF
9e termijn van de 60.....

Wij hebben de volledige termijn van de maand april van JLM H*gh End Pr*ducts. met leningnummer 40096 nog niet ontvangen.
De betaling van april wordt teruggevorderd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie.
Het dossier is overgedragen aan onze intensief beheer adviseur.


lening 50.000. borgstelling en 2e hypotheek.
pi_204610130
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:44 schreef zeeland6 het volgende:
CCF
9e termijn van de 60.....

Wij hebben de volledige termijn van de maand april van JLM H*gh End Pr*ducts. met leningnummer 40096 nog niet ontvangen.
De betaling van april wordt teruggevorderd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie.
Het dossier is overgedragen aan onze intensief beheer adviseur.

lening 50.000. borgstelling en 2e hypotheek.
Inderdaad idioot snel, nu al achterstand :(

En mooi, over het timmerbedrijf hoef ik niet meer na te denken, die is al volgeschreven bij WVJG.

[ Bericht 5% gewijzigd door lykkefund op 02-05-2022 19:25:42 ]
pi_204611671
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:44 schreef zeeland6 het volgende:
CCF
9e termijn van de 60.....

Wij hebben de volledige termijn van de maand april van JLM H*gh End Pr*ducts. met leningnummer 40096 nog niet ontvangen.
De betaling van april wordt teruggevorderd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie.
Het dossier is overgedragen aan onze intensief beheer adviseur.

lening 50.000. borgstelling en 2e hypotheek.
Hier zitten veel Fokkers in, het was destijds een FOK projectje
pi_204611862
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:54 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering bedrijfspand
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25684
1e en 2e hypotheek
Leest Geldvoorelkaar hier mee? Ze begrijpen het begrip loan to value niet helemaal.

Volgens hun logica zou in onderstaande situatie...
• Lening ¤10K
• Eerste hypotheek op onderpand A met waarde van ¤5K
• Tweede hypotheek op onderpand B met waarde van ¤100K, waar al een eerste hypotheek van ¤85K op rust
... de LTV 50% zijn ("¤10K lening.ten opzichte van ¤20K totale overwaarde" redeneren zij).

Dat klopt natuurlijk niet. Alleen de eerste ¤2,5K van de lening valt binnen de 50% LTV. Je zou kunnen zeggen dat de totale lening tot ongeveer 90% LTV gaat ((¤85K + ¤10K)/(¤100K+¤5K)), al vind ik dat je dit eigenlijk niet met één getal moet proberen weer te geven.

Dit is geen incident bij deze pitch, dit doen ze elke keer bij een gecombineerde 1e en 2e hypotheek. Het valt wat minder op omdat de getallen in de praktijk minder extreem zijn, maar ze spiegelen de situatie wel elke keer te rooskleurig voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Atlas_ op 03-05-2022 08:46:31 ]
pi_204613616
Goed nieuws uit Kaatsheuvel!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^ *O*

Overigens heeft deze ondernemer (gedeeltelijk door eigen schuld) het wel moeilijk genoeg gehad dus kan ik in dit geval prima leven met het gedane voorstel. Kan iedereen weer zonder veel kleerscheuren door met zijn/haar leven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 03-05-2022 09:36:19 ]
pi_204613640
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 22:13 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Leest Geldvoorelkaar hier mee? Ze begrijpen het begrip loan to value niet helemaal.
Feitelijk zou je het begrip LTV hier helemaal niet moeten gebruiken om de zekerheid van de GVE lening te omschrijven.

[ Bericht 12% gewijzigd door OpDieFiets op 03-05-2022 10:02:10 ]
pi_204613768
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:27 schreef Horsemen het volgende:
Goed nieuws uit Kaatsheuvel!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^ *O*

Overigens heeft deze ondernemer (gedeeltelijk door eigen schuld) het wel moeilijk genoeg gehad dus kan ik in dit geval prima leven met het gedane voorstel. Kan iedereen weer zonder veel kleerscheuren door met zijn/haar leven.
Ik stem ook voor en fijn dat het zo af loopt voor ons. Ik ben overigens flink kritisch op deze 'ondernemers' die er een potje van gemaakt hebben.
pi_204613785
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:29 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
In essentie gaat het om de vraag voor welke lening je de LTV bepaalt. Voor de GVE lening, wat de lening is waar het hier om gaat, is de waarde van de zekerheden wel degelijk 50% van het geleende bedrag. Jij kijkt naar de LTV van de totale financieele positiie van de leningnemer. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het een vertekend beeld geeft, zeker omdat de individuele componenten waaruit de zekerheid is opgebouwd bij kleine daling van de waarde van het onderliggende onderpand meteen waardeloos worden.
Betekenis: De loan-to-value (LTV) is het percentage waarin de leensom wordt afgezet tegen de waarde van het onderpand.

Dus niet afgezet naar leninghoogte maar naar waarde onderpand.
Waarbij natuurlijk 2 e in rang natuurlijk niet in een cijfer te combineren is met eerste in rang.
Kortom hier wordt door GVE zeer creatief met de LTV omgesprongen. Dus misleiding!
pi_204613839
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik stem ook voor en fijn dat het zo af loopt voor ons. Ik ben overigens flink kritisch op deze 'ondernemers' die er een potje van gemaakt hebben.
Mee eens, maar gelukkig heeft men uiteindelijk meegewerkt om naar een oplossing te zoeken en zijn er geen onnodige veiling kosten gemaakt. Afijn voor mij is het pas afgedaan als het geld op de rekening staat.
pi_204613859
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Mee eens, maar gelukkig heeft men uiteindelijk meegewerkt om naar een oplossing te zoeken en zijn er geen onnodige veiling kosten gemaakt. Afijn voor mij is het pas afgedaan als het geld op de rekening staat.
Zoals ik het lees hadden ze ook niet veel keuze en blijven ze met een forse betalingsregeling naar andere schuldeisers achter. Al met al ben ik in dit geval wel positief over het resultaat dat Collin geboekt heeft en dat is ook wel eens anders geweest bij het rommelen met zekerheden ^O^
pi_204613863
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Betekenis: De loan-to-value (LTV) is het percentage waarin de leensom wordt afgezet tegen de waarde van het onderpand.

Dus niet afgezet naar leninghoogte maar naar waarde onderpand.
Waarbij natuurlijk 2 e in rang natuurlijk niet in een cijfer te combineren is met eerste in rang.
Kortom hier wordt door GVE zeer creatief met de LTV omgesprongen. Dus misleiding!
Je hebt gelijk. Ik heb mijn reactie hierboven aangepast :)
pi_204613921
Nog geen linkje kunnen vinden van v.o.f Avondwinkel Overtoom? @ CCF
pi_204614009
Wat denken jullie van snackbar in Grou die morgen online komt bij HCN?
Ziet er niet slecht uit wat mij betreft.
Heeft iemand linkje misschien?
pi_204614289
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik stem ook voor en fijn dat het zo af loopt voor ons. Ik ben overigens flink kritisch op deze 'ondernemers' die er een potje van gemaakt hebben.
Er is inderdaad van alles mis gegaan en niet alleen bij de ondernemer. Overigens vind ik wel dat de wetgeving in dit geval flink is doorgeschoten want als ik me goed herinner was de man in zijn jonge jaren bij een flinke vechtpartij betrokken geweest, en ja dat hoort niet, maar het kan toch ook niet zo zijn dat zoiets je hele leven nagedragen wordt, zo kan je nooit je leven een goede herstart geven , wat hier zeker had gekund. Hoeveel 'foute' mannen komen niet goed terecht als ze de juiste vrouw tegen komen en een gezinnetje starten. Dat leek mij hier ook het geval....
Pecunia non olet
pi_204614404
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er is inderdaad van alles mis gegaan en niet alleen bij de ondernemer. Overigens vind ik wel dat de wetgeving in dit geval flink is doorgeschoten want als ik me goed herinner was de man in zijn jonge jaren bij een flinke vechtpartij betrokken geweest, en ja dat hoort niet, maar het kan toch ook niet zo zijn dat zoiets je hele leven nagedragen wordt, zo kan je nooit je leven een goede herstart geven , wat hier zeker had gekund. Hoeveel 'foute' mannen komen niet goed terecht als ze de juiste vrouw tegen komen en een gezinnetje starten. Dat leek mij hier ook het geval....
Ik vrees dat het iets complexer ligt. Ze zijn niet door een bibob onderzoek gekomen en dat is bij de rechtbank in stand gebleven. Wat deze man zelf zegt is ook niet zonder meer de waarheid. Bij een bibob onderzoek mag de gemeente niet in openbaarheid inhoudelijk reageren dus we zullen nooit precies weten wat er aan de hand is geweest. Maar het lijkt me sterk dat het alleen om een vechtpartij gaat als je als gevolg van een bibob onderzoek de horecavergunning weigert.
pi_204614448
Frye Ranch of CCF is aangepast en gelijk vol.

Het streefbedrag wordt neerwaarts aangepast tot ¤ 600.000,- (was 680.000)
De slottermijn wordt neerwaarts aangepast tot ¤ 495.000,- (was 500.00)
De looptijd wordt verkort tot 48 maanden waarvan de eerste 12 maanden aflossingsvrij (was 72 mnd)
De rente wordt verhoogd naar 7,0% (was 6,5%)
pi_204614614
Nieuwe op CCF:
https://www.collincrowdfund.nl/orhan-harman-box-3/
LTV 60% als het volle bedrag wordt opgehaald.
Zo niet, en het wordt uiteindelijk bodembedrag of iets daartussen, dan wordt de LTV gunstiger :)
Pecunia non olet
pi_204614929
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:38 schreef obligataire het volgende:
Nieuwe op CCF:
https://www.collincrowdfund.nl/orhan-harman-box-3/
LTV 60% als het volle bedrag wordt opgehaald.
Zo niet, en het wordt uiteindelijk bodembedrag of iets daartussen, dan wordt de LTV gunstiger :)
Ziet er goed uit.
Het pand in Wormerveer is volgens Google streetview een voormalig budgethotel.
pi_204614951
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:20 schreef Slijker het volgende:
Wat denken jullie van snackbar in Grou die morgen online komt bij HCN?
Ziet er niet slecht uit wat mij betreft.
Heeft iemand linkje misschien?
Ziet er niet slecht uit inderdaad. Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat HCN de laatste tijd iets makkelijker een 5-sterren rating toekent dan voorheen (geen specifieke opmerking tav van dit project, meer een algemene observatie).
pi_204615046
Voorstel tegen finale kwijting ivm
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204615054
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:14 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ziet er goed uit.
Het pand in Wormerveer is volgens Google streetview een voormalig budgethotel.
Klopt helemaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze neem ik mee. De reviews van zijn renovatie bedrijf zijn ook dik in orde.
pi_204615143
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er is inderdaad van alles mis gegaan en niet alleen bij de ondernemer. Overigens vind ik wel dat de wetgeving in dit geval flink is doorgeschoten want als ik me goed herinner was de man in zijn jonge jaren bij een flinke vechtpartij betrokken geweest, en ja dat hoort niet, maar het kan toch ook niet zo zijn dat zoiets je hele leven nagedragen wordt, zo kan je nooit je leven een goede herstart geven , wat hier zeker had gekund. Hoeveel 'foute' mannen komen niet goed terecht als ze de juiste vrouw tegen komen en een gezinnetje starten. Dat leek mij hier ook het geval....
Er waren wel wat incidentjes, o.a. uit 2018 (geen details) en uit 2014 in relatie tot (soft)drugs (als ik er vanuit mag gaan dat de pers geen leugens schrijft). Ja ik ben het met je eens dat de wet flink kan doorschieten, in dit geval kon er denk ik gezien de berichtgeving wel enige aanleiding zijn, mogelijk ook de reden dat de rechter het in stand heeft gehouden.
pi_204615348
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Betekenis: De loan-to-value (LTV) is het percentage waarin de leensom wordt afgezet tegen de waarde van het onderpand.

Dus niet afgezet naar leninghoogte maar naar waarde onderpand.
Waarbij natuurlijk 2 e in rang natuurlijk niet in een cijfer te combineren is met eerste in rang.
Kortom hier wordt door GVE zeer creatief met de LTV omgesprongen. Dus misleiding!
CCF gebruikt dezelfde misleidende ltv's en doet hier nog een paar schepjes bovenop. Bijvoorbeeld de slagerij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hierbij hanteren ze de waarde na verbouwing. Het is me trouwens een raadsel hoe ze aan de berekende LTV komen. Dit project is overigens niet zichtbaar in de app.
pi_204615789
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 13:04 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
CCF gebruikt dezelfde misleidende ltv's en doet hier nog een paar schepjes bovenop. Bijvoorbeeld de slagerij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hierbij hanteren ze de waarde na verbouwing. Het is me trouwens een raadsel hoe ze aan de berekende LTV komen. Dit project is overigens niet zichtbaar in de app.
Dit slaat echt helemaal nergens op van Collin :R De LTV zet je ALTIJD af tegen de marktwaarde in de huidige staat. Het gaat namelijk om welk deel van de investering op het meest kritische moment (start verbouwing) gedekt is. Daarnaast kun je wellicht een indicatie van de toekomstige waarde geven.

En de kwaliteit van zo'n toekomstige waarde taxatie kun je ook vraagtekens bij stellen want in het beste geval - maar ik vrees dat het nog veel summierder gedaan wordt - is een totale set verbouwingstekeningen betrokken bij de taxatie. En wie controleert vervolgens of het zo uitgevoerd wordt? Collin? Ik geloof er niets van.
pi_204615872
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 13:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dit slaat echt helemaal nergens op van Collin :R De LTV zet je ALTIJD af tegen de marktwaarde in de huidige staat. Het gaat namelijk om welk deel van de investering op het meest kritische moment (start verbouwing) gedekt is. Daarnaast kun je wellicht een indicatie van de toekomstige waarde geven.
CRE maakt zich hier volgens mij ook regelmatig schuldig aan bij hun herontwikkelingsprojecten, dwz dat ze de LTV baseren op de waarde na realisatie.
pi_204616427
Scooters Wezep

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_204616587
D
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 15:18 schreef obligataire het volgende:
Scooters Wezep

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor het delen van de info want volgens mij zitten er vele FOK-kers (mijzelf incluis) in dit project. De zekerheden leken keihard dus ik zie het ook wel als een test voor de recovery van CCF. Als wij niet alles terugkrijgen hebben ze wat mij betreft iets uit te leggen, hoewel de basis van het probleem natuurlijk bij de leningnemer ligt.
pi_204616680
Te laat voor Overtoom, erg jammer!
pi_204616705
Architectenbureau, 225k, 7%, 60 maanden.

https://www.collincrowdfund.nl/pold-holding-b-v/

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 16:07 schreef impact9 het volgende:
Te laat voor Overtoom, erg jammer!
Ik ook, helaas...
pi_204617363
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:16 schreef OpDieFiets het volgende:
Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat HCN de laatste tijd iets makkelijker een 5-sterren rating toekent dan voorheen (geen specifieke opmerking tav van dit project, meer een algemene observatie).
Mijn gevoel zegt hetzelfde. Ik vind de 5 sterren hier, zonder harde zekerheden, ook wel snel vergeven.
pi_204617814
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 12:54 schreef Kikkerdrilpudding het volgende:

[..]
[..]
Ik heb deze vraag bij CCF neergelegd en ze mailen het volgende:
[..]

De eerste Europese licentie is verstrekt
twitter


[ Bericht 25% gewijzigd door KrekelJapie op 03-05-2022 20:15:01 ]
pi_204618073
Auto/caravan verkoper
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25681
Jammer genoeg geen 2e hypotheek woonhuis
pi_204618163
De SIG/Augustinusstraat 7*3 is ook afgelost...... met een procentje erbij.
Pecunia non olet
pi_204622713
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 15:18 schreef obligataire het volgende:
Scooters Wezep

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor de info.
Ik ben ten tijden van de investering nog langs het adres gereden. Het onderpand (17H) is een nette unit dus ik ga er, ondanks het wel héél erg snel ontstaan van achterstanden, vanuit dat onze investering hier inclusief lopende rente terug zou moeten kunnen komen.
pi_204622744
De laatste weken toch al een aantal probleemprojecten erbij. Merken jullie het ook in jullie CF portefeuille en zou dat een direct gevolg zijn van het einde van de steunmaatregelen?
pi_204622774
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 09:54 schreef Faraday01 het volgende:
De laatste weken toch al een aantal probleemprojecten erbij. Merken jullie het ook in jullie CF portefeuille en zou dat een direct gevolg zijn van het einde van de steunmaatregelen?
Ik merk het nog niet maar verwacht wel dat er nog een paar bij gaan komen aangezien het wegvallen van de steunmaatregelen nog echt moet gaan doorwerken. Daar komt eerdaags (vanaf oktober?) nog bij dat de uitgestelde belasting ook terug betaald zal moeten gaan worden.
pi_204623482
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2022 09:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dank voor de info.
Ik ben ten tijden van de investering nog langs het adres gereden. Het onderpand (17H) is een nette unit dus ik ga er, ondanks het wel héél erg snel ontstaan van achterstanden, vanuit dat onze investering hier inclusief lopende rente terug zou moeten kunnen komen.
Daar vertrouw ik ook op, zelfs al zou er inmiddels een bepaalde mededeling van de gemeente opgeplakt zijn :)
Pecunia non olet
pi_204624057
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 17:37 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Mijn gevoel zegt hetzelfde. Ik vind de 5 sterren hier, zonder harde zekerheden, ook wel snel vergeven.
Het HCN project in Grou al vol voor 12 uur door automatische investeerders en het eigen netwerk. Het was ook niet een heel groot bedrag.
pi_204624338
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:14 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ziet er goed uit.
Het pand in Wormerveer is volgens Google streetview een voormalig budgethotel.
Linkske: :9

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_204624749
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:14 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ziet er goed uit.
Het pand in Wormerveer is volgens Google streetview een voormalig budgethotel.
Dat budgethotel werd kennelijk al uitgebaat door de lening-aanvrager.....
pi_204624837
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:19 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Dat budgethotel werd kennelijk al uitgebaat door de lening-aanvrager.....
Recent nog een klein brandje geweest

https://zaanstad.nieuws.n(...)drijf-in-wormerveer/
pi_204624870
SIG
Amersfoort Spreeuwenstaart 217 afgelost . 6 maanden boete
  woensdag 4 mei 2022 @ 13:38:53 #189
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_204624894
Mijn rendement bij GVE loopt langzaam weer omhoog omdat ik al een tijdje geen probleemgevallen meer heb gehad en zelfs wat betalingen van probleemgevallen heb gehad dus dat is wel fijn. :)
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_204624928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Linkske: :9

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik laat het aan anderen 5% is mij te laag voor een potentieel probleemgeval. Daarnaast de nieuwe wetgeving box 3. Er gaat 1% naar Collin 2% naar de BD. Dan blijft er 2% over......
Hypotheekrente zit al boven de 3%...

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 04-05-2022 13:53:29 ]
pi_204624931
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:35 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Amersfoort Spreeuwenstaart 217 afgelost . 6 maanden boete
Ook Spreeuwenstraat 153 en 257 afgelost.
pi_204625481
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik laat het aan anderen 5% is mij te laag voor een potentieel probleemgeval. Daarnaast de nieuwe wetgeving box 3. Er gaat 1% naar Collin 2% naar de BD. Dan blijft er 2% over......
Hypotheekrente zit al boven de 3%...
Die problemen zie ik niet zo, welkom in de wereld van de arbeidsmigranten, die mannen en vrouwen zijn moe na een dag hard werken en na een jointje (of meer) wil er dan nog wel eens een sigaret niet goed uitgaan. :) Belangrijker is dat het ding continu verhuurd is en geld oplevert , dan gaat het ons ook goed.

Als je high yield beleggingen weet die ook nog eens safe zijn, dan hoor ik het graag :)
Pecunia non olet
pi_204625514
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:14 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het HCN project in Grou al vol voor 12 uur door automatische investeerders en het eigen netwerk. Het was ook niet een heel groot bedrag.
Leuk projectje, Grou is toeristisch en druk & gezellig, denk dat dat wel goed komt.
Pecunia non olet
pi_204625618
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Leuk projectje, Grou is toeristisch en druk & gezellig, denk dat dat wel goed komt.
Ik denk ook dat het wel goed komt. De andere snackbar van deze ondernemers loopt zo te lezen ook goed.
Grou is inderdaad druk en gezellig, ooit nog eens als tiener met ouders daar op vakantie geweest. Lang geleden dus kan me niet alles meer herinneren van toen.

Ik zit overigens niet in dit nieuwe project, had geen automatisch investeren ingesteld en had recent enkele andere HCN projecten wel meegenomen dus nu even geen geld voor nog eentje.
pi_204625652
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:46 schreef Crowdyfunder het volgende:
Ook Spreeuwenstraat 153 en 257 afgelost.
Dat zijn er alweer drie op een dag. Geïnvesteerd blijven bij SIG blijft lastig. Leuk, die boeterentes, maar ik zie projecten projecten toch liever de looptijd volmaken. Inmiddels heb ik alweer de helft van het totaal geïnvesteerde bedrag terugontvangen als aflossing en zit ik qua geïnvesteerd bedrag 20% onder de top van wat ik ooit bij SIG had uitstaan.
pi_204625670
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik laat het aan anderen 5% is mij te laag voor een potentieel probleemgeval. Daarnaast de nieuwe wetgeving box 3. Er gaat 1% naar Collin 2% naar de BD. Dan blijft er 2% over......
Hypotheekrente zit al boven de 3%...
als het alternatief de volatiele aandelenmarkt is, of sparen (0 euro rente, weinig belasting), dan blijf ik - ondanks toekomstige regelgeving die mogelijk door gaat, tot die tijd gewoon investeren. En doen waar we goed in zijn; mooie pitches bespreken :-).

Linkje Reijr*nk

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

linkje Orhan


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204625704
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:51 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die problemen zie ik niet zo, welkom in de wereld van de arbeidsmigranten, die mannen en vrouwen zijn moe na een dag hard werken en na een jointje (of meer) wil er dan nog wel eens een sigaret niet goed uitgaan. :) Belangrijker is dat het ding continu verhuurd is en geld oplevert , dan gaat het ons ook goed.

Als je high yield beleggingen weet die ook nog eens safe zijn, dan hoor ik het graag :)
Als je 2% netto voor inflatie wilt maken dan is er over ik schat een maand of 3 wel een deposito beschikbaar voor 2% of meer, risicoloos. Daar is geen 'high yield' voor nodig. De rente vliegt omhoog, crowdfunding moet wel binnenkort aantrekkelijker rentes gaan bieden anders prijzen ze zich uit de markt.
pi_204625720
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:08 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
als het alternatief de volatiele aandelenmarkt is, of sparen (0 euro rente, weinig belasting), dan blijf ik - ondanks toekomstige regelgeving die mogelijk door gaat, tot die tijd gewoon investeren. En doen waar we goed in zijn; mooie pitches bespreken :-).

Dat blijven we ook zeker doen. Ik geef alleen mijn afweging. Ik pas vanaf dit moment voor 5% of minder.
pi_204625801
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Daarnaast de nieuwe wetgeving box 3.
Die wetgeving is er nog lang niet, om daar nu al op te reageren lijkt me wat vroeg.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204625860
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik laat het aan anderen 5% is mij te laag voor een potentieel probleemgeval. Daarnaast de nieuwe wetgeving box 3. Er gaat 1% naar Collin 2% naar de BD. Dan blijft er 2% over......
Hypotheekrente zit al boven de 3%...
Mee eens, ik doe ook niet mee.
Je vergeet trouwens nog de inflatie te noemen.
pi_204625920
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:07 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Dat zijn er alweer drie op een dag. Geïnvesteerd blijven bij SIG blijft lastig. Leuk, die boeterentes, maar ik zie projecten projecten toch liever de looptijd volmaken. Inmiddels heb ik alweer de helft van het totaal geïnvesteerde bedrag terugontvangen als aflossing en zit ik qua geïnvesteerd bedrag 20% onder de top van wat ik ooit bij SIG had uitstaan.
Bij mij zijn van de 38 afgeloste SiG projecten er welgeteld 2 niet vervroegd afgelost!
pi_204625965
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:46 schreef TisIk het volgende:
Bij mij zijn van de 38 afgeloste SiG projecten er welgeteld 2 niet vervroegd afgelost!
Bij mij 1 van in totaal 22
pi_204626101
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:46 schreef TisIk het volgende:

[..]
Bij mij zijn van de 38 afgeloste SiG projecten er welgeteld 2 niet vervroegd afgelost!
en dat waren projecten van 12 maanden? ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204626136
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:46 schreef TisIk het volgende:

[..]
Bij mij zijn van de 38 afgeloste SiG projecten er welgeteld 2 niet vervroegd afgelost!
En wat is het percentage/aantal nog lopende projecten? Want je kan pas echt een goede vergelijking maken, als al je projecten zijn afgerond.

Ik heb zelf geen account bij SIG, maar stel dat ik alleen investeer in 5-jarige projecten. Als we er vanuit gaan dat er altijd projecten de looptijd uitzitten en projecten voortijdig worden afgelost, dan heb ik na 4-jaar 100% aan vervroegde aflossingen, terwijl er ook best projecten met een reguliere aflossing tussen kunnen zitten, die zijn alleen nog niet afgerond.

Maar als ik zo hoor hier op het forum volgen de vroegtijdige aflossingen bij SIG elkaar nu wel snel op.

[ Bericht 3% gewijzigd door djtiesto8 op 04-05-2022 16:39:07 ]
pi_204626317
Bij mij bij SiG 40 van de 77 projecten vervroegd afgelost en pas1 project heeft regulier de eindstreep gehaald. Ik heb er nog wel een paar lopen die nog 4 tot 6 maanden te gaan hebben dus daar kan binnenkort verandering in komen.
pi_204626330
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:46 schreef TisIk het volgende:

[..]
Bij mij zijn van de 38 afgeloste SiG projecten er welgeteld 2 niet vervroegd afgelost!
Tsja het moge wel duidelijk zijn dat wij gebruikt worden om projecten te financieren waar een bank geen trek in heeft en zodra de heren het even goedkoper kunnen krijgen dan zijn ze weg. Daarom neem ik alleen langlopende projecten bij SIG, dat levert tenminste nog wat boete op. Ik heb wel spijt dat ik niet wat vaker een 2e schijfje heb meegepakt want dat is wel kassa bij vervroegde aflossing.
Pecunia non olet
  woensdag 4 mei 2022 @ 16:48:41 #207
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204626440
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 16:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tsja het moge wel duidelijk zijn dat wij gebruikt worden om projecten te financieren waar een bank geen trek in heeft en zodra de heren het even goedkoper kunnen krijgen dan zijn ze weg. Daarom neem ik alleen langlopende projecten bij SIG, dat levert tenminste nog wat boete op. Ik heb wel spijt dat ik niet wat vaker een 2e schijfje heb meegepakt want dat is wel kassa bij vervroegde aflossing.
Doe nog net zo lang mee maar schrijf wel in hoog tempo.
Momenteel 82 projecten ingeschreven.
Al 21 vervroegd afgelost.
En 4 regulier afgelost.

Ben niet zo benauwd met vervroegde aflossing met boeterente.
Gaat direct door naar een een volgend project. Hoeft niet per-se bij SIG.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204626507
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 16:48 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Doe nog net zo lang mee maar schrijf wel in hoog tempo.
Momenteel 82 projecten ingeschreven.
Al 21 vervroegd afgelost.
En 4 regulier afgelost.

Ben niet zo benauwd met vervroegde aflossing met boeterente.
Gaat direct door naar een een volgend project. Hoeft niet per-se bij SIG.
vervroegde aflossing, waar moet je dan aan denken? Een project van 5 jaar wordt na 1 jaar afgelost of na 4 jaar?
  woensdag 4 mei 2022 @ 16:57:47 #209
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204626562
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 16:53 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
vervroegde aflossing, waar moet je dan aan denken? Een project van 5 jaar wordt na 1 jaar afgelost of na 4 jaar?
Projecten Spreeuwenstaart stond voor 5 jaar. Zijn na ca. 9 maanden afgelost.
Na 9 maanden mijn geld terug en rente over 15 maanden. Da's 1,67 x. al met al kan ik daar nog redelijk van slapen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204627536
Dakdekker op GVE. Omzet is afgelopen twee jaar met de helft toegenomen, dat is mooi, maar de kosten zijn in dezelfde periode meer als verviervoudigd, waardoor er van het resultaat niet veel overblijft. Een verklaring hiervoor wordt niet gegeven. Wel mooie bedrijfsbusjes. De credit safe en BKR scores zijn dan weer wat minder mooi. In de aanbieding voor wel 7% zonder zekerheden.
pi_204628047
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 18:20 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Dakdekker op GVE. Omzet is afgelopen twee jaar met de helft toegenomen, dat is mooi, maar de kosten zijn in dezelfde periode meer als verviervoudigd, waardoor er van het resultaat niet veel overblijft. Een verklaring hiervoor wordt niet gegeven. Wel mooie bedrijfsbusjes. De credit safe en BKR scores zijn dan weer wat minder mooi. In de aanbieding voor wel 7% zonder zekerheden.
1. De meest plausibele verklaring is dat er in 2019 mensen hebben meegewerkt die dat klaarblijkelijk (kuch kuch) pro deo hebben gedaan. En ik denk dat hij die streken nog niet helemaal verleerd is.

2. De mooie bedrijfsbusjes zijn denk ik geleased.

3. De privéopnamen waren in 2021 43K hoog. (winst + afname eigen vermogen). Er van uitgaande dat hij in 2022 toe kon met hetzelfde privé, dan heeft hij in circa 4 maanden dus 13 K verdiend. Dat staat in fel contrast met de voorspelde 77 K over het hele jaar.

4. Zijn kortlopende schulden zijn schrikbarend toegenomen. Dat betekent m.i. dat hij de financiering vooral nodig heeft om wat gaten te dichten omdat zijn kredietlijntjes zijn opgedroogd.

5. En dat voor 7%. Bij FNC was dit goed voor een D en 16.99% rente.
Pecunia non olet
pi_204628199
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:15 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dat blijven we ook zeker doen. Ik geef alleen mijn afweging. Ik pas vanaf dit moment voor 5% of minder.
Dat begrijp ik wel, echter je oppert (vrij vertaald :) ) 2 opties:

- een paar maanden wachten totdat er betere deposito's komen
- kiezen voor projecten zoals de dakdekker hierboven voor 7%, waarbij je een serieus risico loopt o.a. wegens ontbreken van zekerheden. Nu zullen er ook wel betere zijn voor 7%, maar hoe dan ook is het risicoprofiel hoger dan bij het project dat 5% biedt.

Persoonlijk denk ik dat de hoge inflatie iets van voorbijgaande aard is, en die fiscale plannen dat zien we wel als ze definitief zijn, dus voor nu niet reden om meer risico's te gaan nemen dan dat je normaliter zou doen...

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 04-05-2022 19:22:31 ]
Pecunia non olet
pi_204628745
Zat nog even te speuren bij het bedrijfsunits en garageboxen in Tilburg van Collin. Het is een vreemde plek om bedrijfsunits te bouwen zo letterlijk midden in een woonwijk. Het zal de mogelijkheden van zo'n unit wel beperken, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er belangstelling is van omwonenden voor een klushok of klein bedrijfje in de achtertuin.
Meneer is zelf in het verleden wel bij een aantal faillissementen betrokken geweest, als je de voormalige BV's onder zijn beheer-BV nakijkt. Het is wel al een flink aantal jaren geleden en de zekerheid van eerste hypotheek lijkt mij prima.
pi_204629457
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 16:14 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
En wat is het percentage/aantal nog lopende projecten? Want je kan pas echt een goede vergelijking maken, als al je projecten zijn afgerond.

Ik heb zelf geen account bij SIG, maar stel dat ik alleen investeer in 5-jarige projecten. Als we er vanuit gaan dat er altijd projecten de looptijd uitzitten en projecten voortijdig worden afgelost, dan heb ik na 4-jaar 100% aan vervroegde aflossingen, terwijl er ook best projecten met een reguliere aflossing tussen kunnen zitten, die zijn alleen nog niet afgerond.

Maar als ik zo hoor hier op het forum volgen de vroegtijdige aflossingen bij SIG elkaar nu wel snel op.
In totaal 79 projecten, waarvan 39 afgelost (één meer dus inmiddels :) ), waarvan 37 vervroegd afgelost.
Het zijn vnl. 5 jarige projecten en verder een paar 3 jarige.
pi_204631376
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 21:08 schreef TisIk het volgende:

[..]
In totaal 79 projecten, waarvan 39 afgelost (één meer dus inmiddels :) ), waarvan 37 vervroegd afgelost.
Het zijn vnl. 5 jarige projecten en verder een paar 3 jarige.
Oe, dat is inderdaad een serieus aantal!
pi_204632305
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 20:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zat nog even te speuren bij het bedrijfsunits en garageboxen in Tilburg van Collin. Het is een vreemde plek om bedrijfsunits te bouwen zo letterlijk midden in een woonwijk. Het zal de mogelijkheden van zo'n unit wel beperken, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er belangstelling is van omwonenden voor een klushok of klein bedrijfje in de achtertuin.
Meneer is zelf in het verleden wel bij een aantal faillissementen betrokken geweest, als je de voormalige BV's onder zijn beheer-BV nakijkt. Het is wel al een flink aantal jaren geleden en de zekerheid van eerste hypotheek lijkt mij prima.
De locatie is inderdaad vreemd. De bedrijfsunits zien er wel netjes uit: https://www.fundainbusine(...)-goirkestraat-6-a-f/
pi_204632640
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 20:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zat nog even te speuren bij het bedrijfsunits en garageboxen in Tilburg van Collin. Het is een vreemde plek om bedrijfsunits te bouwen zo letterlijk midden in een woonwijk. Het zal de mogelijkheden van zo'n unit wel beperken, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er belangstelling is van omwonenden voor een klushok of klein bedrijfje in de achtertuin.
Vind het helemaal niet zo'n rare plek. De Goirkestraat is een straat met veel winkels en andere bedrijvigheid, zeker dat eerste stuk. De bedrijfsunits staan bovendien op een binnenterrein waar oa ook een 2e-hands auto handelaar zit. Verder is het vlakbij de Ringbaan Noord, dus de bereikbaarheid is ook prima.

[ Bericht 3% gewijzigd door OpDieFiets op 05-05-2022 08:19:12 ]
pi_204632697
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 08:13 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Vind het helemaal niet zo'n rare plek. De Goirkestraat is een straat met veel winkels en andere bedrijvigheid, zeker dat eerste stuk. De bedrijfsunits staan bovendien op een binnenterrein waar oa ook een 2e-hands auto handelaar zit. Verder is het vlakbij de Ringbaan Noord, dus de bereikbaarheid is ook prima.
Alleen de rente is 1 procent te laag op bedrijfs onroerengoed.
pi_204632761
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 20:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zat nog even te speuren bij het bedrijfsunits en garageboxen in Tilburg van Collin. Het is een vreemde plek om bedrijfsunits te bouwen zo letterlijk midden in een woonwijk. Het zal de mogelijkheden van zo'n unit wel beperken, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er belangstelling is van omwonenden voor een klushok of klein bedrijfje in de achtertuin.
Meneer is zelf in het verleden wel bij een aantal faillissementen betrokken geweest, als je de voormalige BV's onder zijn beheer-BV nakijkt. Het is wel al een flink aantal jaren geleden en de zekerheid van eerste hypotheek lijkt mij prima.
https://www.fundainbusine(...)-goirkestraat-6-a-f/
https://www.vostersonroer(...)transactiontype=Rent

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 05-05-2022 08:47:26 ]
pi_204633051
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 21:08 schreef TisIk het volgende:

[..]
In totaal 79 projecten, waarvan 39 afgelost (één meer dus inmiddels :) ), waarvan 37 vervroegd afgelost.
Het zijn vnl. 5 jarige projecten en verder een paar 3 jarige.
Indrukwekkend. Kun je ook aangeven na hoeveel tijd vervroegde aflossing gemiddeld plaatsvindt, is dat al snel bv na 1 jaar of pas meer tegen het eind van de looptijd, na ca 4 jaar dus
pi_204633132
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 21:08 schreef TisIk het volgende:

[..]
In totaal 79 projecten, waarvan 39 afgelost (één meer dus inmiddels :) ), waarvan 37 vervroegd afgelost.
Het zijn vnl. 5 jarige projecten en verder een paar 3 jarige.
Ik heb zo goed als dezelfde cijfers.

79 projecten
37 afgelost waarvan 1 volgens schema afgelost

Als een project afgelost is en het klopt dan verwijder ik de rij uit mijn excel, dus echte data heb ik niet. Maar ik zit nu 22 maanden bij SIG. Dus het neigt veel meer naar die 1 jaar dan na de ca 4 jaar @Slingervinger
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204633414
quote:
99s.gif Op donderdag 5 mei 2022 09:54 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Ik heb zo goed als dezelfde cijfers.

79 projecten
37 afgelost waarvan 1 volgens schema afgelost

Als een project afgelost is en het klopt dan verwijder ik de rij uit mijn excel, dus echte data heb ik niet. Maar ik zit nu 22 maanden bij SIG. Dus het neigt veel meer naar die 1 jaar dan na de ca 4 jaar @:Slingervinger
Tnx. Ik ben altijd terughoudend met langlopende projecten vanwege wat nu gebeurt: plotseling oplopende rente. Maar als je een ca 50% kans hebt op aflossing binnen pakweg anderhalf jaar dan kan je dat risico wel nemen
pi_204633468
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:34 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Tnx. Ik ben altijd terughoudend met langlopende projecten vanwege wat nu gebeurt: plotseling oplopende rente. Maar als je een ca 50% kans hebt op aflossing binnen pakweg anderhalf jaar dan kan je dat risico wel nemen
Ik vrees dat jouw redenering niet opgaat. Wanneer de rente oploopt dan zullen de voortijdige aflossingen juist minder vaak gaan plaatsvinden omdat herfinanciering minder aantrekkelijk wordt en de SIg financiering ineens relatief goedkoop wordt.
pi_204633556
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:34 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Tnx. Ik ben altijd terughoudend met langlopende projecten vanwege wat nu gebeurt: plotseling oplopende rente. Maar als je een ca 50% kans hebt op aflossing binnen pakweg anderhalf jaar dan kan je dat risico wel nemen
Zie ook wat hierboven staat.

Op het moment dat de rente nu nog wat door stijgt dan zal er niets meer vervroegd afgelost worden.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204633731
quote:
99s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:49 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Zie ook wat hierboven staat.

Op het moment dat de rente nu nog wat door stijgt dan zal er niets meer vervroegd afgelost worden.
Komt nog bij dat timing van renteontwikkelingen erg lastig is.

Als je wekelijks/maandelijks een aantal projecten investeert op diverse platformen dan leidt dit automatisch tot een gewenste spreiding. Daarnaast is de rentevergoeding bij langlopende projecten hoger en heb je minder werk aan de administratie....
Pecunia non olet
  donderdag 5 mei 2022 @ 11:23:08 #226
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_204633888
Net eens gaan tellen en inmiddels ruim over de 100 projecten heen :)
Paar jaar bezig en een gemiddeld rendement van zo'n 5,5% na aftrek. Nu moet ik wel zeggen dat ik er vroeg bij was en de rentes een paar jaar geleden wel een stukje hoger waren (en toen verreweg het meest geïnvesteerd)...vraag me af of zo'n rendement nu op langere termijn nog haalbaar is.
pi_204634148
quote:
99s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:49 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Zie ook wat hierboven staat.

Op het moment dat de rente nu nog wat door stijgt dan zal er niets meer vervroegd afgelost worden.
correct, tnx. Er zal naar verwachting dus minder vervroegd worden afgelost, alleen zij die nog verdere stijging vrezen
pi_204634254
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 11:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Komt nog bij dat timing van renteontwikkelingen erg lastig is.

Als je wekelijks/maandelijks een aantal projecten investeert op diverse platformen dan leidt dit automatisch tot een gewenste spreiding. Daarnaast is de rentevergoeding bij langlopende projecten hoger en heb je minder werk aan de administratie....
Ik houd de duratie van mijn crowdfundingportefeuille bij zodat ik dit ongeveer op 2,5 jaar kan houden (50% van de 5 jaars termijn van de meeste projecten). Bij Collin zit ik nu op 30 maanden en bij SiG op 32,5 maand.
pi_204634256
Nog niet zo lang bezig. Maar vandaag brons binnengehaald bij collin.

Aangezien ik nu ook op andere platformen ben begonnen, wil ik een overzicht voor mezelf creëren. Iemand die ervaring heeft met https://www.crowdfundpanel.com/nl/?
  donderdag 5 mei 2022 @ 12:06:52 #230
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204634328
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 11:59 schreef Zlatan51 het volgende:
Nog niet zo lang bezig. Maar vandaag brons binnengehaald bij collin.

Aangezien ik nu ook op andere platformen ben begonnen, wil ik een overzicht voor mezelf creëren. Iemand die ervaring heeft met https://www.crowdfundpanel.com/nl/?
Programma had eerder koppeling.
Nu alles handmatig invoeren.
Ze promoten hun nieuwe versie die bankkoppeling doet en gegevens upload vanaf je bankgegevens.
Daar ben ik nog niet aan toe om andere daar vrije inzage in te geven.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 5 mei 2022 @ 12:09:24 #231
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204634349
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 11:59 schreef Zlatan51 het volgende:
Nog niet zo lang bezig. Maar vandaag brons binnengehaald bij collin.

Aangezien ik nu ook op andere platformen ben begonnen, wil ik een overzicht voor mezelf creëren. Iemand die ervaring heeft met https://www.crowdfundpanel.com/nl/?
Inmiddels meer dan 100 projecten bij Collin.
MAAR nog maar Goud aangezien een aantal projecten Collin-Direct zijn.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204634374
De nieuwste box 3 bij Collin tegen 5% loopt nog niet erg hard. Zou het al beginnen te dagen dat de rente omhoog moet?
  donderdag 5 mei 2022 @ 12:28:47 #233
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204634491
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 12:12 schreef Faraday01 het volgende:
De nieuwste box 3 bij Collin tegen 5% loopt nog niet erg hard. Zou het al beginnen te dagen dat de rente omhoog moet?
5% bij Collin laat ik schieten. Dan pak ik wel een SIG-je.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204634518
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 12:28 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
5% bij Collin laat ik schieten. Dan pak ik wel een SIG-je.
Staat ook nog vastgoed open bij GVE. (6,5%). En morgen weer Duits en Engels vastgoed voor 11 en 10%
pi_204634611
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 12:12 schreef Faraday01 het volgende:
De nieuwste box 3 bij Collin tegen 5% loopt nog niet erg hard. Zou het al beginnen te dagen dat de rente omhoog moet?
Er staat nog een box3 open tegen (imho) betere voorwaarden en er komt er nog een met .5% meer rente. Ik zou Orhan nu alleen meenemen als ik met een race naar diamant bezig zou zijn.

En zelfs dan zou ik mijn twijfels hebben, dan is er voor hetzelfde rendement wel iets mee zekerheid te krijgen (een SIG in schaal 1A bijvoorbeeld). Gezien het verleden bij CCF ben ik zelf niet happig op een lening met diverse onderpanden, het risico blijft dat het goede er aan onttrokken wordt en we met een opgeblazen bedrijfspand blijven zitten.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204634761
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 12:33 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Staat ook nog vastgoed open bij GVE. (6,5%). En morgen weer Duits en Engels vastgoed voor 11 en 10%
bij Max. Ik zit trouwens ook al een aantal jaren bij Rendity, Oostenrijkse woningen, looptijd 2-5 jr rente 4,75-6,75% ben ik zeer tevreden over. Tevens kan je zo zien hoe duur woningen daar zijn, nogal een verschil met hier

[ Bericht 16% gewijzigd door Slingervinger op 05-05-2022 13:17:33 ]
pi_204634967
quote:
99s.gif Op donderdag 5 mei 2022 12:52 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Er staat nog een box3 open tegen (imho) betere voorwaarden en er komt er nog een met .5% meer rente. Ik zou Orhan nu alleen meenemen als ik met een race naar diamant bezig zou zijn.

En zelfs dan zou ik mijn twijfels hebben, dan is er voor hetzelfde rendement wel iets mee zekerheid te krijgen (een SIG in schaal 1A bijvoorbeeld). Gezien het verleden bij CCF ben ik zelf niet happig op een lening met diverse onderpanden, het risico blijft dat het goede er aan onttrokken wordt en we met een opgeblazen bedrijfspand blijven zitten.
Van Brummelen heb ik wel meegenomen, vooral ter herinvestering van een aantal afgeloste SiGjes. Mijn race naar diamant is nog zo'n 30 projecten en ik ga daar niet anders voor investeren. Een onvoldoende project blijft een onvoldoende project.
pi_204635370
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 11:59 schreef Zlatan51 het volgende:
Nog niet zo lang bezig. Maar vandaag brons binnengehaald bij collin.

Aangezien ik nu ook op andere platformen ben begonnen, wil ik een overzicht voor mezelf creëren. Iemand die ervaring heeft met https://www.crowdfundpanel.com/nl/?
Ik heb dat een aantal jaar geleden eens een jaar gedaan. Was nog veel handmatig in te voeren of te wijizgen. Ze gaven aan de betaalschema's automatisch te berekenen, in praktijk moet je daar nog het één en ander aan corrigeren. Zo klopten de bedragen aan aflossing en rente bij HCN niet (wel het totaal bedrag per maand) en staan de ingehouden platform kosten er niet bij. Die wil ik ook graag in mijn overzicht zodat ik zie wat ik per maand netto overhoudt van de rente. Ze hebben nu wel een versie waarbij je je bankrekening er aan kan koppelen maar dat zie ik niet zitten.
Het kostte me heel wat meer tijd dan zelf via Excel een overzicht maken en bijhouden en met Excel kan ik meer doen.
pi_204635597
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 12:12 schreef Faraday01 het volgende:
De nieuwste box 3 bij Collin tegen 5% loopt nog niet erg hard. Zou het al beginnen te dagen dat de rente omhoog moet?
Ik hoop het. Alles onder de 6 procent laat ik bij voorbaat al schieten.
pi_204635707
Ik mis nog een sig betaling over april

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog meer mensen die deze missen. Heb gemaild gisteren maar nog geen reactie van sig.
pi_204635799
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 15:51 schreef flexion het volgende:
Ik mis nog een sig betaling over april

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog meer mensen die deze missen. Heb gemaild gisteren maar nog geen reactie van sig.
Ik mis deze ook, nog niet gemaild. Wacht het nog paar dagen af. Heb meteen de rest ook even gecheckt, dit is bij mij inderdaad de enige.

[ Bericht 2% gewijzigd door markmangler op 05-05-2022 17:19:07 ]
pi_204636220
en nog een vervroegde aflossing bij SIG Raden Adjeng Kartinistraat 13
pi_204636281
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 13:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
....... Een onvoldoende project blijft een onvoldoende project.
Precies om die reden Pold Holding niet meegenomen. Maar hij zat in een uur vol en dat begrijp ik dan weer niet.
2 Procent meer rente en 50% meer kans op een default. Goede balans 8)7

Geen vastgelegde zekerheid, stapelfinanciering met de Rabobank, grote schuldenlast, hockeystick prognose (2021 4K winst, 2022 193K zonder toelichting). Ik zou minimaal een 2e hypotheek of een hogere rentevergoeding hebben verlangd maar blijkbaar denken die 245 waaghalzen investeerders er anders over....

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 05-05-2022 17:09:24 ]
Pecunia non olet
pi_204636536
Afhaalpizza's bij SIG. De opmerking dat het al 17 jaar aan Newyork pizza verhuurd is kan alleen kloppen als zij het de eerste jaren doorverhuurden want volgens google streetview was het in 2009 nog een "fitness outlet". Vermoedelijk moet het 12 jaar zijn. Ook al een hele tijd maar erg enthousiast over deze investeringsmogelijkheid ben ik nog niet.
pi_204636635
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 15:51 schreef flexion het volgende:
Ik mis nog een sig betaling over april

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog meer mensen die deze missen. Heb gemaild gisteren maar nog geen reactie van sig.
Beelstraat ontbreekt ook bij mij, zal de volgende vervroegde aflossing wel worden :)
Pecunia non olet
pi_204636659
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:57 schreef fok321 het volgende:
en nog een vervroegde aflossing bij SIG Raden Adjeng Kartinistraat 13
zal idem nr 25 binnenkort ook wel komen
pi_204637339
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 13:10 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
bij Max. Ik zit trouwens ook al een aantal jaren bij Rendity, Oostenrijkse woningen, looptijd 2-5 jr rente 4,75-6,75% ben ik zeer tevreden over. Tevens kan je zo zien hoe duur woningen daar zijn, nogal een verschil met hier
Dank voor de tip. Ik kijk niet zoveel meer bij Max, die 2 factor authenticatie van hen is mij te traag.
pi_204637347
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 20:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zat nog even te speuren bij het bedrijfsunits en garageboxen in Tilburg van Collin. Het is een vreemde plek om bedrijfsunits te bouwen zo letterlijk midden in een woonwijk. Het zal de mogelijkheden van zo'n unit wel beperken, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er belangstelling is van omwonenden voor een klushok of klein bedrijfje in de achtertuin.
Meneer is zelf in het verleden wel bij een aantal faillissementen betrokken geweest, als je de voormalige BV's onder zijn beheer-BV nakijkt. Het is wel al een flink aantal jaren geleden en de zekerheid van eerste hypotheek lijkt mij prima.
Vanmiddag toevallig of eigenlijk niet toevallig (afspraak) in Tilburg en al rijdend over de Ringbaan Oost, Noord West en/of Zuid de juiste afslag naar de unit & garagebox meneer genomen, auto bij de Jumbo neergezet en ff naar het terrein gelopen.
Is inderdaad een soort binnenterrein waarop de garageboxen (laat jaren 60 > 70 vorige eeuw zijn neergezet. Onze meneer heeft slim de andere zijde van het kavel ook renderend gemaakt middels de 6 units. Terrein was aan beide zijden afgesloten met een elec poort welke natuurlijk niet openstond-ging. De units zijn simpel, eenvoudig maar netjes gebouwd zonder franje. Het terrein was men keurig aan het bestraten met van de elementen waarbij men circa 1m2 in een keer legt. Voor de ¤ 1.275,= huur per maand heeft een eenvoudige basic unit ideaal voor oa. ZZP-ers in de (af)bouw, klein bedrijfje, etc.
De garageboxen die staan er al > 50 jaar, en die gaan zo nog wel een tijdje mee, zonder al teveel lasten.
Overigens een ingang ligt aan de Korte Hoefstraat waar onze Nick een SIG (nr21) pandje heeft.
pi_204637435
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 16:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tsja het moge wel duidelijk zijn dat wij gebruikt worden om projecten te financieren waar een bank geen trek in heeft en zodra de heren het even goedkoper kunnen krijgen dan zijn ze weg. Daarom neem ik alleen langlopende projecten bij SIG, dat levert tenminste nog wat boete op. Ik heb wel spijt dat ik niet wat vaker een 2e schijfje heb meegepakt want dat is wel kassa bij vervroegde aflossing.
SIG 182 totaal waarvan 13 regulier en 72 vervoegd afgelost. In het verleden "stuurde of plande" ik ook een beetje op de looptijd. Bijv niet dat ik 6 aflossingen had in mrt 2024. Nu pak ik bijna elke normaal SIG project mee, waarbij ik er eigenlijk vanuit ga dat alles dat een looptijd van +36mnd heeft eerder afgelost wordt. En zoniet dan niet.
Van mijn afgeloste SIGjes in 2022 is circa 80% vervroegd. Vindt het prima zo, pomp de knaken incl boeterente wel door naar andere projecten cq platformen.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 05-05-2022 19:34:22 ]
pi_204637795
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 19:08 schreef Gustaf86 het volgende:
die 2 factor authenticatie van hen is mij te traag.
Kun je (als je dat zou willen) ook op Google Authentication instellen, dan heb je een app op een smartphone die een code genereert en ben je niet afhankelijk van (trage) sms of email berichten maar heb je direct zelf de code.

[ Bericht 14% gewijzigd door tnhb op 06-05-2022 08:38:31 ]
pi_204637961
Wvjg:

Binnenkort actueel
De onderstaande aanvragen zijn in behandeling

Pretore B.V. innovatie in productie Bijbels
60 maanden
7.00%
¤ 1.400.000,00
pi_204640052
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 09:41 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Indrukwekkend. Kun je ook aangeven na hoeveel tijd vervroegde aflossing gemiddeld plaatsvindt, is dat al snel bv na 1 jaar of pas meer tegen het eind van de looptijd, na ca 4 jaar dus
Ik heb er geen precieze statistieken van, maar na een snelle berekening kom ik uit op: na 21 maanden.
Minder dan de helft van de beloofde looptijd dus.
pi_204643001
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:57 schreef fok321 het volgende:
en nog een vervroegde aflossing bij SIG Raden Adjeng Kartinistraat 13
Het lijkt er op dat SiG voor het eerst het bedrag automatisch direct na verwerken op de wallet heeft overmaakt naar de bankrekening. Hebben jullie dat eerder gezien?
pi_204643160
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 09:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het lijkt er op dat SiG voor het eerst het bedrag automatisch direct na verwerken op de wallet heeft overmaakt naar de bankrekening. Hebben jullie dat eerder gezien?
Ze hebben toch één vaste peildatum voor het leegboeken van de wallet? (ik ben ze zelf altijd te snel af :))
Pecunia non olet
pi_204643184
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze hebben toch één vaste peildatum voor het leegboeken van de wallet? (ik ben ze zelf altijd te snel af :))
edit: verkeerd bekeken, er zit wel wat tijd tussen. Dit zal dus de reguliere overboeking zijn. Ik ben ze ook meestal te snel af en dus kwam het bedrag overeen met de aflossing van de Raden Adjeng Kartinistraat
pi_204643208
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik ben ze ook meestal te snel af maar bij de Raden Adjeng Kartinistraat zie ik een boeking op de wallet staan en vervolgens meteen een boekingscode die ik ook zie als ik zelf geld van de wallet af haal.
Nou je het zegt, ik wilde gisteren wegboeken en toen zag ik dat het saldo al op nul stond. Ik dacht dat het met de ouderdom te maken had :)

Het geld is sowieso nog maar een dagje onderweg, een hele verbetering.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 06-05-2022 10:15:20 ]
Pecunia non olet
pi_204643536
https://www.collincrowdfund.nl/rover-b-v/
Aardig projectje, jammer dat weer Direct is i.v.m. de kosten.
Pecunia non olet
  vrijdag 6 mei 2022 @ 10:54:06 #258
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204643692
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:38 schreef obligataire het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/rover-b-v/
Aardig projectje, jammer dat weer Direct is i.v.m. de kosten.
Blijft 4,8% over maar wel 60 maanden.
Met stijgende rente. Ik blijf weg.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204643754
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:38 schreef obligataire het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/rover-b-v/
Aardig projectje, jammer dat weer Direct is i.v.m. de kosten.
Ik wil deze Rover wel meenemen. Jammer inderdaad van de Direct status.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 11:19:50 #260
454405 escortmk2
petrolhead
pi_204643964
14 SIG projecten hier, eerste juli 2017, laatste was die Raden Adjeng uit oktober 2021.

1 afgerond volgens plan
10 vervroegd afgelost
3 nog lopend (waarvan er 2, verschillende schijven in hetzelfde project zijn)

Qua percentages is het rendement niet slecht, maar met investeringen van 250-1000 euro heb je het dan wel steeds over tientjeswerk dat je er aan over houdt, dat is het mij niet meer waard qua werk en risico.
pi_204644148
quote:
12s.gif Op donderdag 5 mei 2022 19:18 schreef peterc het volgende:

[..]
SIG 182 totaal waarvan 13 regulier en 72 vervoegd afgelost. In het verleden "stuurde of plande" ik ook een beetje op de looptijd. Bijv niet dat ik 6 aflossingen had in mrt 2024. Nu pak ik bijna elke normaal SIG project mee, waarbij ik er eigenlijk vanuit ga dat alles dat een looptijd van +36mnd heeft eerder afgelost wordt. En zoniet dan niet.
Van mijn afgeloste SIGjes in 2022 is circa 80% vervroegd. Vindt het prima zo, pomp de knaken incl boeterente wel door naar andere projecten cq platformen.
vervroegd aflossen is dat altijd herfinancieren voor zover je kan beoordelen? Als dat zo is, wat wel logisch lijkt, dan zal het nu wel afgelopen zijn met voortijdig aflossen
pi_204644198
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:38 schreef obligataire het volgende:
Nieuwe op CCF:
https://www.collincrowdfund.nl/orhan-harman-box-3/
LTV 60% als het volle bedrag wordt opgehaald.
Zo niet, en het wordt uiteindelijk bodembedrag of iets daartussen, dan wordt de LTV gunstiger :)
Ondanks het lage percentage van 5% doe ik wel met het project mee.
Er is net ongelofelijk veel geld van SiG teruggekomen en liever 3.9% netto dan renteloos.

Wel met een standaard bedrag. Want met de stijgende marktrente's kan het zo maar zijn dat dit project wel de volle 4 jaar gaat uitzitten.
pi_204644239
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 11:37 schreef dyna18 het volgende:

Wel met een stan
Hier is het linkje van Rover
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204644252
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 11:33 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
vervroegd aflossen is dat altijd herfinancieren voor zover je kan beoordelen? Als dat zo is, wat wel logisch lijkt, dan zal het nu wel afgelopen zijn met voortijdig aflossen
Misschien de komende maanden just nog extra veel projecten die nu vervroegd aflossen?
Met rentes van schijf 3 op 7.3% is er nog steeds veel voordeel te behalen als je nu met een lagere risicoklasse bij een bank terecht kan.
(zelf heb ik bij mijn vastgoed ook net voor langere tijd de financiering vastgezet). Ik verwacht dus dat nu de rentes duidelijk stijgen er veel vastgoedbeleggers nog snel de rente proberen vast te zetten voor hij nog verder gaat stijgen.
Daarnaast zit er nog een paar maanden tussen offerte aanvragen en de daadwerkelijke aflossing. In maart een offerte aanvragen betekent dat je dan nog 3 a 4 maanden hebt om het rond te krijgen. Pas daarna zal de oude (CF) lening afgelost worden.
Ben bang dat we in Mei-Jun dus ook nog de nodige vervroegde aflossingen gaan zien.

Daarnaast ben ik benieuwd wanneer de rentes van CF omhoog gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door dyna18 op 06-05-2022 11:55:25 ]
pi_204644362
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:29 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Een ander aspect is dat dit wel eens een behoorlijke inperking kan zijn van bijv. de vastgoedleningen (bv business model SIG)
Bezit en lening kon je 'vroeger' tegen elkaar wegstrepen. Nu is de belegging belast in box 3 (5,69%), en de schuld tegen een veel lager percentage aftrekbaar (2,46%) voor geldvragers.
Hier wilde ik ook nog op reageren.
Dit viel mij ook op (als je de volledige brief gelezen hebt, want in de media stond dit niet).
Als je geïnvesteerd hebt met geleend geld, is investeren in box3 ineens een heel stuk ongunstiger geworden. Doordat je de schulden nu tegen een lager bedrag mag wegstrepen dan je bezit, zal er ineens zo'n 3.2% van je rendement afgaan.

Zit je dan met je rendement op vastgoed van 4%.... Wordt dit ineens 0.8%.

Dit kan nog wel eens flinke gevolgen hebben voor CF leningen. Investeren met geleend geld is daardoor een stuk minder interessant voor box3 investeerders. Vooral SiG projecten kunnen hierdoor wel eens flink geraakt worden, waarbij de nieuwe projecten niet meer komen en bestaande projecten vervroegd afgelost worden.

Als ik naar mijn eigen vastgoed kijk, dan heb ik 50% gefinancierd met geleend geld. Deze wijzingen van de spelregels zorgen nu ineens voor een belastingaanslag die duizenden euro's hoger ligt.

Edit: berekening gecorrigeerd

[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 06-05-2022 16:18:00 (berekening gecorrigeerd) ]
pi_204644474
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 11:41 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Hier is het linkje van Rover
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank ik doe mee.
Ik vind de zekerheden prima voor dit project.
pi_204644492
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 17:51 schreef obligataire het volgende:

[..]
Beelstraat ontbreekt ook bij mij, zal de volgende vervroegde aflossing wel worden :)
Heb reactie ontvangen van SIG:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door markmangler op 06-05-2022 12:07:23 (spoiler) ]
pi_204644509
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Volgens mij hebben we bij Gijsingstraat 25 A1, A2, A3 en B Rotterdam deze maand de jaarfee betaald. Was het niet zo dat SIG als er dezelfde maand afgelost wordt de fee terug geeft? Volgens mij heb ik dat niet in de afrekening gezien. Heeft iemand daar meer inzicht in?

Zal er een mailtje over sturen.
Was hier nog reactie op gekomen?

Mij viel ook nog de aflossing van Rotterdam Augustinusstraat 73 op.
1 April de jaarkosten in rekening gebracht. Ergens 2e helft april afgelost.

Update: Ik heb in ieder geval ook op beide projecten een mailtje aan SiG gestuurd om de kosten ongedaan te maken. Het zou fijn zijn als meer mensen dat doen.

[ Bericht 9% gewijzigd door dyna18 op 06-05-2022 12:30:10 ]
pi_204644684
Bericht van SiG

quote:
Geuzenweg 19 te Hilversum
In het project hebben wij een fotopresentatie toegevoegd van de tot nu toe gedane verbouwingswerkzaamheden van dit project.
https://investeren.sameni(...)9d5ab5d84ce97424.pdf

Betreft een project van juni 2021.
Ik waardeer het om zo updates te ontvangen van de voortgang.

Ik krijg de link alleen niet geopend...
pi_204645022
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 12:06 schreef markmangler het volgende:

[..]
Heb reactie ontvangen van SIG:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor het delen. Ik heb tot op heden nog geen reactie gehad. Volgens mij had hij het vorige maand ook al naar het verkeerde nr overgemaakt.

Maar het zit er dus aan te komen. Goed om te lezen.
pi_204645557
Weer een drama bij MaxCrowdfund.
OTP via google authenticator klopt niet (meerdere keren.... vreemd want met inloggen werkt het wel).
Dan maar via e-mail, en dan krijg je The website encountered an unexpected error. Please try again later."
pi_204645613
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 14:05 schreef ron6 het volgende:
Weer een drama bij MaxCrowdfund.
OTP via google authenticator klopt niet (meerdere keren.... vreemd want met inloggen werkt het wel).
Dan maar via e-mail, en dan krijg je The website encountered an unexpected error. Please try again later."
Bij mij ging het langzaam, maar wel goed. Google Autheticator gebruik ik niet. Gewoon de website in Safari geopend en authenticatie via SMS.
pi_204645614
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nou je het zegt, ik wilde gisteren wegboeken en toen zag ik dat het saldo al op nul stond. Ik dacht dat het met de ouderdom te maken had :)

Het geld is sowieso nog maar een dagje onderweg, een hele verbetering.
Naar ABN AMRO zelfs binnen een paar uur bijgeschreven hier …
pi_204645995
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 11:41 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Hier is het linkje van Rover
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tnx, iets hoger meegenomen dan basis....

[ Bericht 92% gewijzigd door obligataire op 06-05-2022 15:33:37 ]
Pecunia non olet
pi_204646348
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 11:54 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Hier wilde ik ook nog op reageren.
Dit viel mij ook op (als je de volledige brief gelezen hebt, want in de media stond dit niet).
Als je geïnvesteerd hebt met geleend geld, is investeren in box3 ineens een heel stuk ongunstiger geworden. Doordat je de schulden nu tegen een lager bedrag mag wegstrepen dan je bezit, zal er ineens zo'n 2.2% van je rendement afgaan.

Zit je dan met je rendement op vastgoed van 4%.... Wordt dit ineens 1.8%.

Dit kan nog wel eens flinke gevolgen hebben voor CF leningen. Investeren met geleend geld is daardoor een stuk minder interessant voor box3 investeerders. Vooral SiG projecten kunnen hierdoor wel eens flink geraakt worden, waarbij de nieuwe projecten niet meer komen en bestaande projecten vervroegd afgelost worden.

Als ik naar mijn eigen vastgoed kijk, dan heb ik 50% gefinancierd met geleend geld. Deze wijzingen van de spelregels zorgen nu ineens voor een belastingaanslag die duizenden euro's hoger ligt.
Geen 2,2 maar 3,2%...... rendementen in vastgoed verdampen.

Mogelijke redding: beursrendementen omlaag en hypotheekrente omhoog. We zijn al op het goede spoor vandaag.

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 06-05-2022 16:10:18 ]
pi_204646353
.

[ Bericht 99% gewijzigd door zeeland6 op 06-05-2022 16:05:20 ]
pi_204646478
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 12:24 schreef dyna18 het volgende:
Bericht van SiG
[..]
https://investeren.sameni(...)9d5ab5d84ce97424.pdf

Betreft een project van juni 2021.
Ik waardeer het om zo updates te ontvangen van de voortgang.

Ik krijg de link alleen niet geopend...
Update: SiG heeft de download link (voor nu) weer verwijderd
pi_204646503
Nieuw SiG project van dure villa in Bilthoven.
https://investeren.sameni(...)ijklaan-108-en-108-a

Splitsen van de woning en commerciële ruimte. Plus uitbouw en realiseren 2e woning achter het object.
Maar eens even goed doorlezen.

Er lijkt extra geld als zekerheid in een depot gezet te worden voor uitbetalen van de renten.
pi_204646538
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:23 schreef dyna18 het volgende:
Nieuw SiG project van dure villa in Bilthoven.
https://investeren.sameni(...)ijklaan-108-en-108-a

Splitsen van de woning en commerciële ruimte. Plus uitbouw en realiseren 2e woning achter het object.
Maar eens even goed doorlezen.

Er lijkt extra geld als zekerheid in een depot gezet te worden voor uitbetalen van de renten.
Een verbouwing van een half miljoen..... dat kon wel een duurder uitvallen met de huidige situatie. Volop onzekerheden, ik doe niet mee.
pi_204646558
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:29 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Een verbouwing van een half miljoen..... dat kon wel een duurder uitvallen met de huidige situatie. Volop onzekerheden, ik doe niet mee.
https://www.funda.nl/koop(...)erdijklaan-108-108a/
pi_204646623
Korte financiering voor bedrijfsunits bij Collin
pi_204646643
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:46 schreef optrandje het volgende:
Korte financiering voor bedrijfsunits bij Collin
1e hypotheek, LTV van 54% en 7% rente.
Deze lust ik wel.
pi_204646737
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:50 schreef dyna18 het volgende:

[..]
1e hypotheek, LTV van 54% en 7% rente.
Deze lust ik wel.
Ik denk dat je binnen 2 of 3 maanden je geld al weer terug hebt met 1 maandje boete.
Of na 7 maanden zonder boete _O-
Pecunia non olet
pi_204646763
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 12:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Was hier nog reactie op gekomen?

Mij viel ook nog de aflossing van Rotterdam Augustinusstraat 73 op.
1 April de jaarkosten in rekening gebracht. Ergens 2e helft april afgelost.

Update: Ik heb in ieder geval ook op beide projecten een mailtje aan SiG gestuurd om de kosten ongedaan te maken. Het zou fijn zijn als meer mensen dat doen.

Nee nog geen reactie gehad.
pi_204646767
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik denk dat je binnen 2 of 3 maanden je geld al weer terug hebt met 1 maandje boete.
Of na 7 maanden zonder boete _O-

Dat is toch makkelijk verdiend. En +1 op weg naar diamant.

Met al het SiG geld wat terug komt pak ik deze graag aan.

[ Bericht 2% gewijzigd door dyna18 op 06-05-2022 17:43:49 ]
pi_204646784
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik denk dat je binnen 2 of 3 maanden je geld al weer terug hebt met 1 maandje boete.
Of na 7 maanden zonder boete _O-


Daar is 'ie. Pareltje.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204646840
De slager uit Bussem heeft elders goedkoper kunnen lenen. Wie ingeschreven heeft heeft geld weer terug. Jammer moeten ee weer een aardig nieuw projectje zoeken.
pi_204647085
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De slager uit Bussem heeft elders goedkoper kunnen lenen. Wie ingeschreven heeft heeft geld weer terug. Jammer moeten ee weer een aardig nieuw projectje zoeken.
Dat wordt wat mij betreft de Ruhrpott. In die mensen heb ik wel vertrouwen als ik zie wat hun activiteiten ze aan privé vermogen heeft opgeleverd. En flinke overwaarde dus dat geeft enig comfort als het mis zou gaan. Komt wel goed denk ik.

Die andere 2 zijn me ofwel veel te kort qua looptijd (Gremberghen) of het levert niets op (Bots en Gremberghen).
Pecunia non olet
pi_204647337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik denk dat je binnen 2 of 3 maanden je geld al weer terug hebt met 1 maandje boete.
Of na 7 maanden zonder boete _O-

De enige reden om dit te overwegen is omdat het met vrij weinig risico een projectje dichter naar diamant is. Maar ik denk niet dat dat voldoende is om mij over de streep te trekken.
pi_204647387
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:56 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De enige reden om dit te overwegen is omdat het met vrij weinig risico een projectje dichter naar diamant is. Maar ik denk niet dat dat voldoende is om mij over de streep te trekken.
Ik zit zelf te wachten op een duurdere edelsteen dus dit speelt al helemaal niet O~)
Pecunia non olet
pi_204647408
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zit zelf te wachten op een duurdere edelsteen dus dit speelt al helemaal niet O~)
En heb je signalen dat die er aan zit te komen ;)
pi_204647428
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:03 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En heb je signalen dat die er aan zit te komen ;)
Ze lezen vast mee hier. Extra 'royaliteitskorting' gevraagd! Jullie verdienen al zat aan ons :W
Pecunia non olet
  vrijdag 6 mei 2022 @ 18:20:26 #293
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204647546
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:07 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Daar is 'ie. Pareltje.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik doe mee
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 18:48:32 #294
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204647783
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:30 schreef obligataire het volgende:
Dat wordt wat mij betreft de Ruhrpott
Waar doel je op, Obli?
pi_204647820
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:23 schreef dyna18 het volgende:
Nieuw SiG project van dure villa in Bilthoven.
https://investeren.sameni(...)ijklaan-108-en-108-a

Splitsen van de woning en commerciële ruimte. Plus uitbouw en realiseren 2e woning achter het object.
Maar eens even goed doorlezen.

Er lijkt extra geld als zekerheid in een depot gezet te worden voor uitbetalen van de renten.
Ik woon er vlakbij en ken het daar wel, het is een rijtje buurtwinkels in een villawijk met o a een Spar. Pand ziet er armoediger uit dan de overige panden daar. Er staat overigens niet bij wanneer hij opengaat
pi_204648049
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:48 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Waar doel je op, Obli?
Het schip van de familie Wolters op Collin.
Pecunia non olet
pi_204648193
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:51 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik woon er vlakbij en ken het daar wel, het is een rijtje buurtwinkels in een villawijk met o a een Spar. Pand ziet er armoediger uit dan de overige panden daar. Er staat overigens niet bij wanneer hij opengaat
Bilderdijklaan 108 en 108 A​ te Bilthove­n​ LIVE 8​ mei​ om 16.00​ uur. Gezien het hoge leenbedrag zal je wel ruim de tijd hebben om te investeren.
pi_204648632
quote:
Mijn race naar diamant is nog zo'n 30 projecten en ik ga daar niet anders voor investeren. Een onvoldoende project blijft een onvoldoende project.
Logisch, want door diamant-status worden deze projecten ook niet beter. Bestaande projecten houden dezelfde kosten. De extra korting geldt alleen vanaf dat moment op volgende investeringen.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 22:28:17 #299
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204650081
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:22 schreef obligataire het volgende:
Het schip van de familie Wolters op Collin.
Ohh...nu zie ik het pas. Ruhrpott wordt straks de nieuwe naam.
In principe ziet het er wel goed uit en de ondernemers lijkt mij idd niks mis mee. Maar crowdfunding en bootjes is al vaak geen geweldige combinatie gebleken. Een motor die 60 jaar oud is kan dan weliswaar altijd goed onderhouden zijn, maar alles heeft een eindige levensduur. Ik twijfel nog.
pi_204650458
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 22:28 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ohh...nu zie ik het pas. Ruhrpott wordt straks de nieuwe naam.
In principe ziet het er wel goed uit en de ondernemers lijkt mij idd niks mis mee. Maar crowdfunding en bootjes is al vaak geen geweldige combinatie gebleken. Een motor die 60 jaar oud is kan dan weliswaar altijd goed onderhouden zijn, maar alles heeft een eindige levensduur. Ik twijfel nog.
Mij persoonlijk zijn 2 gevallen bekend van 'gezonken' schepen (KOM/Partyboot en GVE/Lavanda). Met name die eerste was niet te vergelijken met vrachtvaart met een vaste bevrachter. Meer een drijvende feestlocatie. Bij Lavanda speelden ook wat privé omstandigheden mee meen ik me te herinneren. Alle andere schepen die ik heb betalen netjes af.

Dat men niet in privé aansprakelijk is is een minpunt.
En dat er raakvlakken zouden kunnen zijn met Duits recht is misschien ook een minpunt. Het schip vaart onder Duitse vlag (zie foto). Is de hypotheek dan naar Duits recht gevestigd?
De slottermijn had ik ook graag wat lager gezien.

Maar als je vervolgens kijkt naar de cashflow overschotten van 108K in 2021 en 182K in 2022 dan zou je zeggen dat ze de lasten fluitend zouden moeten kunnen opbrengen. En als je de helft van de taxatie met een korreltje zout zou nemen dan is de lening nog steeds gedekt. De laatste tijd zag je veel 2e scheepshypotheken en die nam ik niet mee, maar deze heeft dan weer een 1e hypotheek voor de funders.

Denk dat ik deze basis mee ga nemen. Klein beetje durf hoort er ook bij voor 7% bruto rente :)


https://www.marinetraffic(...):0/vessel:KAISERBERG

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 06-05-2022 23:19:10 ]
Pecunia non olet
pi_204652595
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bilderdijklaan 108 en 108 A​ te Bilthove­n​ LIVE 8​ mei​ om 16.00​ uur. Gezien het hoge leenbedrag zal je wel ruim de tijd hebben om te investeren.
het is wel erg ambitieus en zoals eerder hier al aangegeven is een ingrijpende verbouwing in deze tijd een extra risico. Aan de andere kant is het een geschikte lokatie voor expats want je zit zo op het science park Utrecht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')