abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204513968
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:02 schreef BEFEM het volgende:

Maar normaal gesproken 2 maanden of nu 2 maanden? Kan me voorstellen als je nu een training doet dat het wat efficinter is dan tijdens vredestijd en dat arbotijden niet van toepassing zijn. Tevens vraag ik me af of het 2 maanden is voor leken of voor soldaten die al ervaring hebben met artillerie.
Normaal is het langer... Vroeger was de WTO (Wapen Technische Opleiding) voor een stukscommandant M109 (onderoffcier) 12 maanden (24 maanden inclusief onderofficier algemeen) aangezien dat de belangrijkste persoon is op de howitser zelf moet je die zeker hebben... Ik heb nu niet paraat wat de duur van de opleiding stukscommandant PzH exact is maar het het zal niet veel korter dan 12 maanden zijn gok ik.

Het stopt natuurlijk niet met het op de laadgoot leggen van een granaat en knal maar raak voor een knaak. Dan kun je ze net zo goed een stel losse 107MM's geven en het ze op de Taliban manier laten doen...

quote:
En als laatst, tijd is vaak een drogreden. Als we er niet weken over zaten te vergaderen waren ze nu al flink onderweg met leren. De oorlog is ook al 2 maanden aan de gang en zal over een week niet voorbij zijn.
Klopt natuurlijk volkomen. Maar initieel is het natuurlijk een verantwoordelijkheid van het land zelf om het militair vermogen op peil te brengen en te houden.

Ik kan niet in de toekomst kijken maar stel dat wij over een jaar artillerie nodig gaan hebben maar wij hebben van alles af lopen splitsen, en dan? Denk je dat we het weer terug kunnen vorderen ofzo?
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:21:39 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204513982
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1517760030279409664
weer een paar fuel trucks naar de mallemiezen
quote:
Russian convoy was ambushed by the Ukrainian Armed Forces in the Kharkiv region, a pair of KAMAZ 6x6 fuel trucks and a 2C3 Acacia self-propelled howitzer were shot down.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_204514059
twitter

Dit lijkt mij niet zulk goed nieuws...

Google translate:
quote:
The enemy withdrew four submarines from the Crimean base into the Black Sea
pi_204514062
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 02:32 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ongetwijfeld zal dit wat flauw kunnen overkomen, maar: waarom zou een wapenstilstand in De Krim of De Donbas "ons" iets op moeten leveren? Wie zijn nou exact die "ons" en "we", op welke manier zijn wij partij hierin die in een Europese oorlog verzeild zijn geraakt?

Ik begrijp echt wel dat "we" (EU/West-Europa/NAVO/whatever) collectief sancties aan Rusland aan het opleggen zijn en wapens sturen naar Oekrane ter ondersteuning, maar "we" zijn toch niet officieel in oorlog met Rusland op dit moment?

Waren "we" ook in oorlog met Joegoslavi in de jaren '90? Zo ja, wie viel er toen onder "we" en met wie waren we dan precies in oorlog? Het is echt niet om al het leed dat zich in Oekrane afspeelt te bagatelliseren, want dat is afschuwelijk. Maar wat vormt nu het doorslaggevende criterium om een conflict in een land dat geen EU- of NAVO-lidstaat is wel te beschouwen als een oorlog waarin we een strijdende partij zijn met een tegenstander?
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen? Joegoslavi en Oekrane zijn onvergelijkbaar omdat de eerste een burgeroorlog was met meerdere strijdende partijen, terwijl een fascistisch Rusland nu op een imperialistische tour gaat die we sinds WOII niet meer gezien hebben. 'We' willen gewoon vrede in Europa, en de kans op een langdurige vrede is groter wanneer de agressieve en imperialistische partij (Rusland) terug in z'n hok wordt geschopt.
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:34:40 #6
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_204514065
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:19 schreef AchJa het volgende:

Ik kan niet in de toekomst kijken maar stel dat wij over een jaar artillerie nodig gaan hebben maar wij hebben van alles af lopen splitsen, en dan? Denk je dat we het weer terug kunnen vorderen ofzo?
Over hoe snel je ervaren artillerie personeel kunt omscholen zullen we het wel nooit eens worden, maar hier roer je natuurlijk precies aan waarover het moet gaan.

Niemand kan met enige zekerheid in de toekomst kijken, maar gewoon in het heden is Oekrane het enige land waar we ons wellicht met onze landmacht tegen zouden moeten verdedigen qua militaire mogelijkheden aan het slopen. Oekrane wint sowieso tijd voor ons, gekoppeld aan economische sancties waarschijnlijk veel tijd. Oekrane vecht niet voor ons, maar voor zijn eigen voortbestaan als zelfstandig land, dat ze daarbij voor ons tijd wint is bijvangst. Oekrane helpen tegen het enige land wat ons echt kan en wellicht wil bedreigen is dan ook 100% eigenbelang.

Laten we eens een decennium vooruit proberen te kijken. mij lijkt een toekomst waarin we in dat decennium als NATO weer bij machte zijn onszelf te verdedigen dankzij die tijd beter dan een toekomst waarin Rusland met herstelbare schade over pakweg drie jaar hongerig naar de Baltische Staten kijkt.

Randvoorwaarde is en blijft dat we niet terugzakken in gemakzucht en daadwerkelijk onze defensie weer opbouwen. Eerlijk gezegd lijkt mij de menselijke component weer op sterkte brengen prioriteit 1. Voldoende mensen, goed betaalde mensen, kundige mensen in voldoende aantallen die trots kunnen zijn op waar hun organisatie naartoe groeit.
pi_204514071
twitter

Wellicht interessant, misschien onzin. Onze @crystal_meth kan er vast wat over roepen.
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:45:49 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204514158
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:34 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]

Google translate:
[..]

Daar zitten kernraketten op, toch?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:46:55 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204514177
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:34 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]

Google translate:
[..]

Misschien zijn ze liever geen sitting duck in de haven?
Alhoewel hun normale havens wel een eindje uit de buurt liggen (Novorossiysk en Sebastopol).

Novorossiysk
https://www.google.nl/map(...)1e3?hl=nl&authuser=0

[ Bericht 8% gewijzigd door Hyperdude op 23-04-2022 09:58:14 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:49:10 #10
403588 mcmlxiv
pi_204514209
quote:
84s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Daar zitten kernraketten op, toch?
Denk het niet. Dat is de Borei klasse. Die varen hun rondjes door de oceanen vol met raketten in afwachting van commando’s vanaf de wal. Dit zullen aanvalsboten zijn. Wel interessant wie ze denken te moeten aanvallen, Oekrane heeft geen marine meer.
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:53:19 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204514236
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:49 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Denk het niet. Dat is de Borei klasse. Die varen hun rondjes door de oceanen vol met raketten in afwachting van commando’s vanaf de wal. Dit zullen aanvalsboten zijn. Wel interessant wie ze denken te moeten aanvallen, Oekrane heeft geen marine meer.
Als ik aan Russische duikboten denk, dan denk ik direct aan kernraketten :')

Ik neem aan dat ze gewone raketten aan boord hebben? Dan kan het misschien varende artillerie zijn.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:57:57 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514268
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:34 schreef mcmlxiv het volgende:
Over hoe snel je ervaren artillerie personeel kunt omscholen zullen we het wel nooit eens worden, maar hier roer je natuurlijk precies aan waarover het moet gaan.

Niemand kan met enige zekerheid in de toekomst kijken, maar gewoon in het heden is Oekrane het enige land waar we ons wellicht met onze landmacht tegen zouden moeten verdedigen qua militaire mogelijkheden aan het slopen. Oekrane wint sowieso tijd voor ons, gekoppeld aan economische sancties waarschijnlijk veel tijd. Oekrane vecht niet voor ons, maar voor zijn eigen voortbestaan als zelfstandig land, dat ze daarbij voor ons tijd wint is bijvangst. Oekrane helpen tegen het enige land wat ons echt kan en wellicht wil bedreigen is dan ook 100% eigenbelang.
Daar is ook helemaal niks mee maar het moet wel een realistisch plan zijn natuurlijk. We kunnen ons geweten natuurlijk afkopen met het sturen van allerlei geavanceerde middelen om er vervolgens achter te komen dat alles of kapotgeschoten wordt of dat het in de loods blijft staan omdat niemand er iets mee kan...

En ik zie de Oekraiense artilleristen ook nog niet afreizen naar Idar-Oberstein.

quote:
Laten we eens een decennium vooruit proberen te kijken. mij lijkt een toekomst waarin we in dat decennium als NATO weer bij machte zijn onszelf te verdedigen dankzij die tijd beter dan een toekomst waarin Rusland met herstelbare schade over pakweg drie jaar hongerig naar de Baltische Staten kijkt.

Randvoorwaarde is en blijft dat we niet terugzakken in gemakzucht en daadwerkelijk onze defensie weer opbouwen. Eerlijk gezegd lijkt mij de menselijke component weer op sterkte brengen prioriteit 1. Voldoende mensen, goed betaalde mensen, kundige mensen in voldoende aantallen die trots kunnen zijn op waar hun organisatie naartoe groeit.
Absoluut. Maar gezien de behaalde resultaten uit het verleden zie ik dat somber in... Ja, ik ben na 30 jaar lang bezuinigen wel een beetje cynisch geworden...

Maar ja, als je de laatste uitspraken van onze hoogste militair baas erbij pakt:

quote:
Hoogste militair over versterken leger: wel Reaper-drones bewapenen, geen tanks

Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim pleit voor meer investeringen in de krijgsmacht. Hij denkt dat het uitrusten van Nederlandse Reaper-drones met wapens een logische stap is. Het aanschaffen van nieuwe tanks is geen must, zegt Eichelsheim in Nieuwsuur.

De Commandant der Strijdkrachten benadrukt dat Nederland bij het versterken van het leger ook moet kijken naar het materieel dat bondgenoten al hebben. "De grootste fout die we kunnen maken is dat alle landen naar zichzelf kijken."

Door de oorlog in Oekrane is het versterken van het leger zeer actueel geworden. De focus moet daarbij liggen op internationale samenwerking, vindt Eichelsheim.
Met dit soort "vrienden" heb je geen vijanden meer nodig... Is het de politiek niet de de krijgsmacht afbreekt dan is het de CDS wel... -O-

Ps. vwb de 6200 mills... Ik heb ooit eens lopen stoeien met een WP kompasrichttoestel en meende dat die in 6200 mills verdeeld was maar het is idd 6000 mills.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 23-04-2022 10:03:35 ]
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:12:57 #13
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_204514387
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:34 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Er zijn 3 opties:
1) Het Russische leger zelf slopen met kans op WW3
2) Het Ukraiense leger bewapenen en hen het voor ons laten doen.
3) Niets doen

Van 1 en 2 is 2 voor de Ukraiense bevolking het minst charmant, wel het veiligst.
pi_204514405
https://www.telegraaf.nl/(...)ell-bezit-in-rusland

Die Chinezen staan in de rij om de grondstoffen op te pompen die Shell laat liggen.
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:18:13 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514417
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:49 schreef mcmlxiv het volgende:

De Kilo-class. Hebben iig LACM's aan boord, maar niks nucleairs idd.
pi_204514426
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Daar is ook helemaal niks mee maar het moet wel een realistisch plan zijn natuurlijk. We kunnen ons geweten natuurlijk afkopen met het sturen van allerlei geavanceerde middelen om er vervolgens achter te komen dat alles of kapotgeschoten wordt of dat het in de loods blijft staan omdat niemand er iets mee kan...

En ik zie de Oekraiense artilleristen ook nog niet afreizen naar Idar-Oberstein.
[..]
Absoluut. Maar gezien de behaalde resultaten uit het verleden zie ik dat somber in... Ja, ik ben na 30 jaar lang bezuinigen wel een beetje cynisch geworden...

Maar ja, als je de laatste uitspraken van onze hoogste militair baas erbij pakt:
[..]
Met dit soort "vrienden" heb je geen vijanden meer nodig... Is het de politiek niet de de krijgsmacht afbreekt dan is het de CDS wel... -O-

Ps. vwb de 6200 mills... Ik heb ooit eens lopen stoeien met een WP kompasrichttoestel en meende dat die in 6200 mills verdeeld was maar het is idd 6000 mills.
Het belangrijkste zit inderdaad in of we deze wapens kwijt zijn of dat we nu echt in defensie gaan investeren en er een hoop wapens voor terug krijgen. En op wat voor termijn. Ik denk, als buitenstaander en leek :+, dat we nu meer waarde halen uit het versturen van wapens en de Russen daarmee in hun hok houden, de noodzaak creeren om in ons leger te investeren, dan achterover te leunen en van een afstandje toe te kijken, met al onze wapens nog handen.

Het belangrijkste wat we van deze oorlog kunnen leren is dat we de gigantische bureaucratische teringzooi op zowel NL niveau als op EU niveau moeten wegsnijden. Tegen beter weten in hoop ik daarop :+

[ Bericht 6% gewijzigd door BEFEM op 23-04-2022 10:28:11 ]
pi_204514471
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:16 schreef Candymannetje het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ell-bezit-in-rusland

Die Chinezen staan in de rij om de grondstoffen op te pompen die Shell laat liggen.
Standaard trucje van die chinezen (en slim). Zo hebben ze half afrika ook opgekocht.
pi_204514523
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:26 schreef descon het volgende:

[..]
Standaard trucje van die chinezen (en slim). Zo hebben ze half afrika ook opgekocht.
Triest. Man man. Soms zou je denken of de Chinezen de Russen aansturen om die oorlog te voeren. Een failliet Rusland is voor China een enorme buit als het om grondstoffen gaat. Ik volg het niet meer zo goed waar die Chinezen mee bezig zijn. Dat maakt mijn dag er niet beter op. :)
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:35:58 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514527
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:20 schreef BEFEM het volgende:

Het belangrijkste zit inderdaad in of we deze wapens kwijt zijn of dat we nu echt in defensie gaan investeren en er een hoop wapens voor terug krijgen. En op wat voor termijn. Ik denk, als buitenstaander en leek :+, dat we nu meer waarde halen uit het versturen van wapens en de Russen daarmee in hun hok houden, de noodzaak creeren om in ons leger te investeren, dan achterover te leunen en van een afstandje toe te kijken, met al onze wapens nog handen.
Het probleem zit hem natuurlijk in het feit dat iedereen nu een beroep gaat doen op de wapenindustrie want het hele europese deel van de NATO is als een idioot aan het investeren in de verschillende krijgsmachten. Als je nu bv. 50 nieuwe pantservoertuigen wil bestellen ben je de laatste in de rij en rolt de eerste voor jou over pak hem beet 10 jaar van de band en dat vergeten een hoop mensen. Wapensystemen zijn geen treetjes bier die je ff snel bij de Jumbo scoort.

quote:
Het belangrijkste wat we van deze oorlog kunnen leren is dat we de gigantische bureaucratische teringzooi op zowel NL niveau als op EU niveau moeten wegsnijden. Tegen beter weten in hoop ik daarop :+
Laten we ons gewoon richten op de NATO, dat is al een militaire organisatie.
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:37:32 #20
403588 mcmlxiv
pi_204514530
quote:

[..]

[..]
Ik deel je “eerst zien dan geloven” gevoel. Ik ben de afgelopen decennia binnen nogal wat ministeries en overheden werkzaam geweest en de misre over het totaal gebrek aan echt leiderschap, aan echte visie en slim en efficint omgaan met de organisatie en haar middelen is een algemeen probleem geworden. De overheid is behoorlijk stuk en repareren is extreem lastig.zeker nu, nu personeel werven zowat onmogelijk is.

Het grootste probleem zit in de toplaag, teveel jaknikkers, teveel mensjes die vooral of alleen maar bezig zijn de baas “uit de wind” te houden. Het onderliggende probleem is dat wij blijkbaar een maatschappij hebben die dat graag wil. Visie is uit, reageren op incidenten is hot.
pi_204514566
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:20 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Ik ben bang dat die bureaucratiseringsfetish nooit meer gaat verdwijnen; het idee van de maakbare samenleving is immers in alle haarvaten van de maatschappij doorgedrongen. En om aan alle knopjes te kunnen draaien om de samenleving als een machine te kunnen bedienen dient alles gemonitord, geregistreerd en geadministreerd en vastgelegd te worden.

En over die vastgelegde data dient vervolgens maanden- of jarenlang (of meerdere kabinetsperiodes) vergaderd en gedebatteerd te worden om het daadwerkelijk nemen van beslissingen op de lange baan te kunnen schuiven. Met het nemen van beslissingen volgt namelijk verantwoordelijkheid en in de hedendaagse laffe bestuurscultuur neemt men liever geen verantwoordelijkheid. Naar beneden schoppen in een hirarchie is nl. veel makkelijker.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_204514575
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het probleem zit hem natuurlijk in het feit dat iedereen nu een beroep gaat doen op de wapenindustrie want het hele europese deel van de NATO is als een idioot aan het investeren in de verschillende krijgsmachten. Als je nu bv. 50 nieuwe pantservoertuigen wil bestellen ben je de laatste in de rij en rolt de eerste voor jou over pak hem beet 10 jaar van de band en dat vergeten een hoop mensen. Wapensystemen zijn geen treetjes bier die je ff snel bij de Jumbo scoort.

[..]

Waar zit hem dat eigenlijk in? Te weinig grondstoffen? Te lage productiecapaciteit?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_204514591
quote:
Ja, ik ben na 30 jaar lang bezuinigen wel een beetje cynisch geworden...

Nogmaals, er is niet 30 jaar lang bezuinigd. Er zijn jaren geweest dat er bezuinigd is, maar er zijn ook jaren geweest dat er juist geld bij gekomen is. Overigens is voor de inval van Rusland in Oekrane al besloten dat er geld bij moet.
pi_204514593
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:46 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Waar zit hem dat eigenlijk in? Te weinig grondstoffen? Te lage productiecapaciteit?
Capaciteit en complexiteit. Dezelfde problemen die de auto industrie heeft met een tekort aan halfgeleiders hebben defensie bedrijven ook, natuurlijk.
pi_204514600
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Laten we ons gewoon richten op de NATO, dat is al een militaire organisatie.
Het laatste waar ik voor pleit is een EU leger :D! Ik bedoel dat er vanuit de EU natuurlijk 10000x aanbestedingsregels en weet ik veel opgelegd worden.

Je moet alles versimpelen, waar je een visie en mentaliteitsverandering voor nodig hebt, waardoor die defensiebedrijven ook meer en makkelijker kunnen produceren.

Bij de overheid wordt altijd gezegd dat alles 'moeilijk is, het kost tijd, het kan niet sneller' etc. Dat is niet waar. Het wordt moeilijk gemaakt. Verschil tussen Russisch leger en Oekrains leger is precies dat, een snelle kleine organisatie met beslissingsbevoegdheid tegenover een log monster wat moet wachten tot de baas 5000 km verder iets heeft gezegd. Die vertaalslag moet er ook gemaakt worden naar de organisatie.

En ik besef me goed dat dit een leuk 'beste zeelui staan aan wal' verhaal is, maar daar is een forum voor bedoeld.
pi_204514633
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:49 schreef BEFEM het volgende:
Bij de overheid wordt altijd gezegd dat alles 'moeilijk is, het kost tijd, het kan niet sneller' etc. Dat is niet waar. Het wordt moeilijk gemaakt. Verschil tussen Russisch leger en Oekrains leger is precies dat, een snelle kleine organisatie met beslissingsbevoegdheid tegenover een log monster wat moet wachten tot de baas 5000 km verder iets heeft gezegd. Die vertaalslag moet er ook gemaakt worden naar de organisatie.
Ja, pakkend voorbeeld is die houwitsers die pas na maanden inzetbaar zouden zijn. Nee, het is nu oorlog en je doet het maar in de helft van de tijd. Regel mensen die ervaring hebben of goed zijn in het oppikken van deze systemen. En zet de ARBO-regels over werkuren maar buiten spel.
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:58:56 #27
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514661
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:47 schreef luxerobots het volgende:

Nogmaals, er is niet 30 jaar lang bezuinigd. Er zijn jaren geweest dat er bezuinigd is, maar er zijn ook jaren geweest dat er juist geld bij gekomen is. Overigens is voor de inval van Rusland in Oekrane al besloten dat er geld bij moet.
Er wordt al 30 jaar lang bezuinigd, iedereen is het daarover eens... Het "innen van het vredesdividend" was het devies na het vallen van de muur. Dat jij het daar niet mee eens bent is prima maar marineschepen.nl legt het prima uit:

quote:
De afgelopen veertig jaar is fors bezuinigd op Defensie, al is er ook genvesteerd. De jaarlijkse Defensiebegroting laat namelijk zeer regelmatig stijgingen zien. Sterker, in 2010 werd het meeste ooit aan Defensie uitgegeven: 8,5 miljard euro. Vergelijk dat eens met de magere 1,9 miljard euro in 1971! Toch kun je met die 8,5 miljard van nu minder dan met de 1,9 miljard van toen. Vergis je niet, de Nederlandse Staat gaf in 1971 in totaal 14,9 miljard euro uit. In 2015, zo'n 260 miljard! De totale uitgaven zijn dus veel harder gestegen dan het bedrag dat aan Defensie wordt besteed. De uitgaven stegen natuurlijk door inflatie, maar de totale begroting steeg veel harder door een stijgende schuld en meer uitgaven aan de gezondheidszorg, onderwijs en sociale voorzieningen.

Het aandeel van Defensie in de Rijksbegroting is gedaald van 12,84% in 1971 tot 2,81% in 2015. Als ook in 2015 12,84% naar Defensie was gegaan, zou de krijgsmacht een budget van 33,3 miljard euro hebben. Flink meer dan de 7,3 van nu. Niet realistisch, maar het geeft wel aan hoe de prioriteiten zijn verlegd en hoe de Nederlandse Defensie dezelfde taak moet volbrengen met een klein budget.
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:59:47 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514665
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:55 schreef luxerobots het volgende:
Ja, pakkend voorbeeld is die houwitsers die pas na maanden inzetbaar zouden zijn. Nee, het is nu oorlog en je doet het maar in de helft van de tijd. Regel mensen die ervaring hebben of goed zijn in het oppikken van deze systemen. En zet de ARBO-regels over werkuren maar buiten spel.
Alsof het aan de ARBO/ werk en rusttijden wetgeving ligt... :')

Dat jij het er niet mee eens bent maakt het geen waarheid he. Hetzelfde geldt voor de bezuinigingen, de hele wereld zegt dat er bezuinigd is behalve luxerobots...
pi_204514676
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een Pzh 2000 is geen simpel systeem, he? Het kost tijd om te leren ermee om te gaan en het kost nog meer tijd om te leren hoe je het moet onderhouden. Dat het sneller kan dan de normale, vredestijd, situatie is logisch en ARBO aanvoeren is ook redelijk onzinnig, dat staat sowieso buitenspel voor Oekraine.

Het is geen kwestie van leveren en meteen inzetbaar zijn, de veel simpele Amerikaanse artillerie stukken die geleverd zijn vallen wel onder vrijwel meteen inzetbaar zijn.
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:02:22 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514680
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:46 schreef DDDDDaaf het volgende:
Het is natuurlijk nooit echt lopende band werk geweest. Klein kaliber wapens en dat soort zaken gaan wel maar tanks ed. kosten gewoon enorm veel tijd.

De productielijnen van de Leo-2 bv. zijn volgens mij allemaal al gesloten/ waren iig gesloten.

Edit: Zal eens zoeken waar dat ook alweer stond.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 23-04-2022 11:09:48 ]
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:03:43 #31
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204514687
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:26 schreef descon het volgende:

[..]
Das het voordeel van beperkte ethische normen en waarden. Daar is het westen ook groot mee geworden ;) .
pi_204514726
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Er wordt al 30 jaar lang bezuinigd, iedereen is het daarover eens...
Ah, iedereen is het met je eens, makkelijk discussiren dan. :')

quote:
Het "innen van het vredesdividend" was het devies na het vallen van de muur. Dat jij het daar niet mee eens bent is prima maar marineschepen.nl legt het prima uit:
[..]

Ik denk niet dat marineschepen.nl een relevante bron is.

Maar goed ik zal je logica even volgen:

quote:
De totale uitgaven zijn dus veel harder gestegen dan het bedrag dat aan Defensie wordt besteed. De uitgaven stegen natuurlijk door inflatie, maar de totale begroting steeg veel harder door een stijgende schuld en meer uitgaven aan de gezondheidszorg, onderwijs en sociale voorzieningen.
Het is een bezuiniging als de algemene uitgaven harder stijgen dan de uitgaven op een specifiek onderdeel?

Dus stel je voor, je werkt op een afdeling in een bedrijf, en in sommige jaren gaat het slecht, terwijl het in andere jaren beter gaat. Het budget fluctueert dus, soms moet er geld af, soms komt er geld bij. Nu is het bedrijf de afgelopen jaren flink gegroeid, en is de jouw afdeling ongeveer gelijk gebleven (wel netjes met de inflatie meegegroeid), is er dan bezuinigd omdat andere (nieuwe) afdelingen wel meer geld gekregen hebben?

quote:
Het aandeel van Defensie in de Rijksbegroting is gedaald van 12,84% in 1971 tot 2,81% in 2015. Als ook in 2015 12,84% naar Defensie was gegaan, zou de krijgsmacht een budget van 33,3 miljard euro hebben. Flink meer dan de 7,3 van nu. Niet realistisch, maar het geeft wel aan hoe de prioriteiten zijn verlegd en hoe de Nederlandse Defensie dezelfde taak moet volbrengen met een klein budget.
Dit is dus niet het geval, defensie heeft niet meer dezelfde taak als vroeger. We zijn van een groot leger met dienstplichtigen, dat paraat stond tegen het rode gevaar, naar een klein professioneel leger gegaan dat zich vooral bezighoud met dingen zoals internationale missies.
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:12:05 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514746
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:09 schreef luxerobots het volgende:

Ah, iedereen is het met je eens, makkelijk discussiren dan. :')
Nou ja, anders Google je zelf toch even?

quote:
Ik denk niet dat marineschepen.nl een relevante bron is.
Uiteraard... Anders kom je zelf even met een bron dat er NIET bezuinigd is op defensie...

quote:
Maar goed ik zal je logica even volgen:

Het is een bezuiniging als de algemene uitgaven harder stijgen dan de uitgaven op een specifiek onderdeel?

Dus stel je voor, je werkt op een afdeling in een bedrijf, en in sommige jaren gaat het slecht, terwijl het in andere jaren beter gaat. Het budget fluctueert dus, soms moet er geld af, soms komt er geld bij. Nu is het bedrijf de afgelopen jaren flink gegroeid, en is de jouw afdeling ongeveer gelijk gebleven (wel netjes met de inflatie meegegroeid), is er dan bezuinigd omdat andere (nieuwe) afdelingen wel meer geld gekregen hebben?

Dit is dus niet het geval, defensie heeft niet meer dezelfde taak als vroeger. We zijn van een groot leger met dienstplichtigen, dat paraat stond tegen het rode gevaar, naar een klein professioneel leger gegaan dat zich vooral bezighoud met dingen zoals internationale missies.
Leuk, maar is er nou bezuinigd of niet? Zo ja, gaarne een bron die jouw verhaal ondersteunt.
pi_204514770
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alsof het aan de ARBO/ werk en rusttijden wetgeving ligt... :')
Punt is dat jij je vasthoudt aan de standaardprocedure, terwijl het natuurlijk ook veel sneller kan. Zoals meerdere users je hier proberen duidelijk te maken.

quote:
Dat jij het er niet mee eens bent maakt het geen waarheid he. Hetzelfde geldt voor de bezuinigingen, de hele wereld zegt dat er bezuinigd is behalve luxerobots...
De hele wereld ziet het, en daarom kom jij met een gekleurde bron als marineschepen.nl.

Dat Nederland als land qua bevolking en economie gegroeid is, betekent niet dat de begroting in dezelfde mate mee moet groeien en je anders met bezuinigingen te maken hebt.
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:27:22 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514830
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:15 schreef luxerobots het volgende:

Punt is dat jij je vasthoudt aan de standaardprocedure, terwijl het natuurlijk ook veel sneller kan. Zoals meerdere users je hier proberen duidelijk te maken.
Juist niet he. De genoemde twee maanden zijn al veel korter dan de standaard, dat heb ik ook al uitgelegd...

quote:
De hele wereld ziet het, en daarom kom jij met een gekleurde bron als marineschepen.nl.

Dat Nederland als land qua bevolking en economie gegroeid is, betekent niet dat de begroting in dezelfde mate mee moet groeien en je anders met bezuinigingen te maken hebt.
Heb je nou nog een bron dat er niet bezuinigd zou zijn of blijft het bij theorie luxerobots?

En echt de bron weer ter discussie stellen omdat die niet in de kraam te pas komt... :')
pi_204514834
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Een Pzh 2000 is geen simpel systeem, he? Het kost tijd om te leren ermee om te gaan en het kost nog meer tijd om te leren hoe je het moet onderhouden. Dat het sneller kan dan de normale, vredestijd, situatie is logisch en ARBO aanvoeren is ook redelijk onzinnig, dat staat sowieso buitenspel voor Oekraine.

Het is geen kwestie van leveren en meteen inzetbaar zijn, de veel simpele Amerikaanse artillerie stukken die geleverd zijn vallen wel onder vrijwel meteen inzetbaar zijn.
Maar goed, die tijd hebben ze nu de dreiging dat heel Oekrane in korte tijd eronder gelopen wordt wel even weg is. Zolang je maar een vrij stuk Oekrane hebt biedt dat je ook de kans om een tegenoffensief voor te bereiden om gebieden later weer terug te veroveren.
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 11:38:09 #37
8781 crew  Frutsel
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:40:22 #38
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_204514906
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:12 schreef AchJa het volgende:
Uiteraard... Anders kom je zelf even met een bron dat er NIET bezuinigd is op defensie...
[..]
Leuk, maar is er nou bezuinigd of niet? Zo ja, gaarne een bron die jouw verhaal ondersteunt.
Ik krijg het idee dat jij nu even voor het gemak de bezuinigingen, en het hier aanwezige idee dat training van het e.e.a. sneller kan dat wat de mensen - ik parafraseer - die in problemen denken stellen, op 1 berg aan het gooien bent.

Lijken mij verschillende dingen. Over andere posters kan ik niet spreken, maar in ieder geval ik, ben altijd zeer vocaal geweest in dat ik het schandelijk vind dat defensie kapot is bezuinigd, en in de 20 jaar dat ik hier zit, was dat zeker niet altijd een populair standpunt.

Ik vind dat we zeer ruim Oekrane moeten voorzien van middelen, niet in de laatste plaats omdat ik niet geloof dat Duitsland ons binnen gaat vallen, dus is geschikte wapensystemen voor Oekrane lekker hier houden, zodat soldaten ze elke week kunnen wassen - want zo houd defensie haar medewerkers bezig, oefenen zit er niet in, kost munitie, kost geld :') - de meest slimme inzet daarvan? Lijkt me niet.

We kunnen het zelf nodig hebben - waarvoor?

Een politiek opportune waan van de dag missie naar Mali ofzo? Met net zulke weinig concrete doelstellingen als de VS in Afghanistan? Waar menig soldaat met tegen de plinten klotsende frustraties van terug komt?

Ik denk dat dat soort politieke hobby's sowieso over zijn.
pi_204514926
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nou ja, anders Google je zelf toch even?
[..]
[..]
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:27 schreef AchJa het volgende:
Heb je nou nog een bron dat er niet bezuinigd zou zijn of blijft het bij theorie luxerobots?
Je vraagstelling is al verkeerd. Nu moet ik bewijzen dat iets 'NIET' gebeurd is. Ik moet dus bronnen geven van dingen die niet gebeurd zijn. Dat is vrij lastig, net als dat het vrij lastig is om aan te tonen dat god niet bestaat of jij geen massavernietigingswapens hebt.

Daar speelt nog iets anders bij. Elke bezuiniging op defensie is nieuws. De organisatie zit logischerwijs zo in elkaar dat men altijd extra geld wil (ook om hun taken goed uit te voeren). En zelfs als er extra geld bij komt, zal het vaak weer uitgelegd worden als dat het niet goed genoeg is.

Maar goed, ik kan wel wat dingetjes laten zien.

Allereerst is de bezuinigingssoep lang niet zo heet gegeten als ze opgediend is:

quote:
Algemene Rekenkamer: Defensie bezuinigde 423 miljoen minder dan beloofd

De Algemene Rekenkamer komt na jarenlang onderzoek tot de conclusie dat beloofde bezuinigingen bij de krijgsmacht niet zijn waargemaakt. Bovendien is de administratie van Defensie een rommeltje.

Wendelmoet Boersema en Bart Zuidervaart13 april 2021, 15:09
Bezuinigingen bij de krijgsmacht zijn de afgelopen tien jaar deels mislukt. Het ministerie van defensie beloofde in 2011 vele honderden miljoenen te besparen, onder andere door het afstoten van materieel. Maar in de praktijk deed de krijgsmacht geen afstand van de tanks, helikopters en mijnenjagers.
https://www.trouw.nl/poli(...)n-beloofd~bb8d81af2/

Daarbij is er al langer een trend om wel extra geld uit te geven.

Een nieuwsbericht van voor de inval van Rusland in Oekrane:

quote:
Extra geld voor Defensie in 2022

Defensie krijgt er vanaf volgend jaar structureel 428 miljoen bij en eenmalig 13,5 miljoen. Het incidentele bedrag is bedoeld om activiteiten in te halen die vanwege COVID niet door konden gaan. Denk aan oefeningen. In totaal heeft Defensie in 2022 12,9 miljard te besteden. Dit is vorige week besproken tijdens de behandeling van de begroting 2022 van Defensie in de Tweede Kamer en vandaag met de stemmingen vastgesteld.
https://www.defensie.nl/a(...)oor-defensie-in-2022

En de bereidwilligheid voor extra geld is na de inval natuurlijk alleen maar groter geworden:

quote:
Veel meer geld naar Europese defensie: 'Tien dagen geleden nog ondenkbaar'

De Russische invasie in Oekrane heeft voor een ongekende kentering gezorgd in hoe er in Europa wordt gedacht over hoeveel geld we over hebben voor defensie. Ook Nederland koerst af op een fors hoger defensiebudget. "Het is opvallend hoe snel dit is gegaan."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-navo-norm-2-procent
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:45:22 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514948
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:40 schreef ExTec het volgende:

Ik krijg het idee dat jij nu even voor het gemak de bezuinigingen, en het hier aanwezige idee dat training van het e.e.a. sneller kan dat wat de mensen - ik parafraseer - die in problemen denken stellen, op 1 berg aan het gooien bent.
Uh, neen.

@luxerobots wil beweren dat er niet bezuinigd is op defensie. Dat staat idd compleet los van de tijd die benodigd is om de PzH fatsoenlijk in te zetten.

quote:
Lijken mij verschillende dingen. Over andere posters kan ik niet spreken, maar in ieder geval ik, ben altijd zeer vocaal geweest in dat ik het schandelijk vind dat defensie kapot is bezuinigd, en in de 20 jaar dat ik hier zit, was dat zeker niet altijd een populair standpunt.
I know. ;)

quote:
Ik vind dat we zeer ruim Oekrane moeten voorzien van middelen, niet in de laatste plaats omdat ik niet geloof dat Duitsland ons binnen gaat vallen, dus is geschikte wapensystemen voor Oekrane lekker hier houden, zodat soldaten ze elke week kunnen wassen - want zo houd defensie haar medewerkers bezig, oefenen zit er niet in, kost munitie, kost geld :') - de meest slimme inzet daarvan? Lijkt me niet.

We kunnen het zelf nodig hebben - waarvoor?

Een politiek opportune waan van de dag missie naar Mali ofzo? Met net zulke weinig concrete doelstellingen als de VS in Afghanistan? Waar menig soldaat met tegen de plinten klotsende frustraties van terug komt?

Ik denk dat dat soort politieke hobby's sowieso over zijn.
Dat is natuurlijk koffiedik kijken zoals ik al eerder zei.
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:46:34 #41
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204514962
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:38 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:47:45 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204514969
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:43 schreef luxerobots het volgende:
Je vraagstelling is al verkeerd. Nu moet ik bewijzen dat iets 'NIET' gebeurd is. Ik moet dus bronnen geven van dingen die niet gebeurd zijn. Dat is vrij lastig, net als dat het vrij lastig is om aan te tonen dat god niet bestaat of jij geen massavernietigingswapens hebt.
Ik toon aan met bronnen dat er bezuinigd is. De bal ligt nu bij jou om het tegendeel te beweren en dat lukt je dus niet.
pi_204514991
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:45 schreef AchJa het volgende:
@luxerobots wil beweren dat er niet bezuinigd is op defensie.
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:47 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik toon aan met bronnen dat er bezuinigd is. De bal ligt nu bij jou om het tegendeel te beweren en dat lukt je dus niet.
Quote eens even waar ik zeg dat er niet bezuinigd is.
pi_204515006
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]
[..]

Als je 50 jaar geleden 10 ijsjes kocht ter waarde van 1 gulden. Als je nu 1 ijsje koopt ter waarde van 2 euro. Heb je dan bezuinigd of niet?
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:53:36 #45
6484 ExTec
pi_204515015
quote:

[..]
Uh, neen.

@:Luxerobots wil beweren dat er niet bezuinigd is op defensie.
Dat is op geen enkele manier vol te houden :{

quote:
Dat is natuurlijk koffiedik kijken zoals ik al eerder zei.
Dat is zo, maar dat is geen werkbaar standpunt.

Wil je daar effectief op kunnen anticiperen, dan mogen we allemaal terug naar koude oorlogs-sterkte.

En al hoewel ik on-nederlands, redelijk pro-leger ben, is dat geen efficiente besteding van onze belasting dukaten.

Gedachten experiment: ;)

Wat heb jij tegen een Europees leger?

Antwoord is niet: er is geen politieke wil, weet ik, wat als die er nu wel is.
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:54:26 #46
3542 Gia
User under construction
pi_204515024
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 april 2022 00:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Je bedoeld dat Rutte nog steeds in dienst is van Unilever en dat de "volks" in VVD staat voor volksverlakkerij?
Er zit geen 'volks' in VVD en terecht ook. Heeft niks met het volk te maken
pi_204515033
quote:
12s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:53 schreef ExTec het volgende:
Dat is op geen enkele manier vol te houden :{
Ik heb dus nooit gezegd dat er niet bezuinigd is.
pi_204515045
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:52 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Als je 50 jaar geleden 10 ijsjes kocht ter waarde van 1 gulden. Als je nu 1 ijsje koopt ter waarde van 2 euro. Heb je dan bezuinigd of niet?
Ik denk dat je dan minder kan kopen vanwege inflatie.
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:57:48 #49
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204515055
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:38 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
Ik ga misschien dit najaar wel sexen.
Als het allemaal meezit. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 23 april 2022 @ 11:58:58 #50
6484 ExTec
pi_204515068
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Als dat zo is, duidelijk ;)
pi_204515069
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Complete tankbataljons zijn gesaneerd, dienstplicht afgeschaft en ga zo maar door. Sinds het omvallen van de muur is er enorm bezuinigd. Het leger moest meer een leger worden tbv een vredesmissie.
pi_204515095
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:59 schreef Cherni het volgende:

[..]
Complete tankbataljons zijn gesaneerd, dienstplicht afgeschaft en ga zo maar door. Sinds het omvallen van de muur is er enorm bezuinigd. Het leger moest meer een leger worden tbv een vredesmissie.

Staan we in het buitenland niet bekend als het 'beggars army' ofzo?
pi_204515110
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:01 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat weet ik niet. Maar er is enorm bezuinigd sinds het omvallen van de muur.
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:04:01 #54
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204515125
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:01 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat valt wel mee. We hebben bijvoorbeeld (historiegetrouw) wel een state of the art marine / vloot. Op de firepowerindex scoren we ook niet heel slecht. Ben te lui om het nu op te zoeken maar ik dacht in de buurt van Noorwegen. Een land dat aan de Russen grenst
pi_204515218
http://www.rhpa.nl/index.php/hetregiment/41-tankbat

Ik heb in dit tankbat. nog mijn dienstplicht vervuld in 1984/85. Allemaal weg. En dat is dan nog maar een klein onderdeel. En dan moet je bedenken dat dus ook de staf dat ondeel is van een tankbat er dan ook niet meer is. Dat gaat van onderhoud, verkenners, geneeskundige troepen tot transport.
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:18:02 #56
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_204515268
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:59 schreef Cherni het volgende:

[..]

De dienstplicht is niet afgeschaft. De opkomstplicht is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:20:46 #57
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204515291
Was er nou echt een discussie of er bezuinigd is of niet? :')
pi_204515315
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:04 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Dat valt wel mee. We hebben bijvoorbeeld (historiegetrouw) wel een state of the art marine / vloot. Op de firepowerindex scoren we ook niet heel slecht. Ben te lui om het nu op te zoeken maar ik dacht in de buurt van Noorwegen. Een land dat aan de Russen grenst
Hier had ik dat gelezen.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)st-befehl-in-uruzgan
Schijnbaar noemen de Australirs ons zo.
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:23:07 #59
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204515324
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:18 schreef mazaru het volgende:

[..]
De dienstplicht is niet afgeschaft. De opkomstplicht is voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Okies. In theorie heb je gelijk. Maar het is natuurlijk een enorme bezuinig om 14 maanden dan aan je opkomstplicht te voldoen met alle opleidingen die daarbij behoren uit te stellen.
pi_204515359
quote:
12s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:53 schreef ExTec het volgende:
Dat is zo, maar dat is geen werkbaar standpunt.

Wil je daar effectief op kunnen anticiperen, dan mogen we allemaal terug naar koude oorlogs-sterkte.

En al hoewel ik on-nederlands, redelijk pro-leger ben, is dat geen efficiente besteding van onze belasting dukaten.
Besturen is ook prioriteiten stellen. Jarenlang vonden we het belangrijker om de zorg, onderwijs en justitie overeind te houden, dan extra geld uit te trekken voor defensie. Onze bevolking vergrijst, en er is medisch steeds meer mogelijk, dat verklaart wel waarom de zorgkosten zo gestegen zijn (en nog verder zullen stijgen).

Daarbij moeten we ook gewoon eerlijk zijn, we kunnen ons niet tegen alles verzekeren. Na het vallen van de muur is de dienstplicht opgeschort en zijn we ook gestopt met de dienst burgerbescherming, die bom zou toch niet meer vallen. Goed, als we echt terug willen, zou dat kunnen. Maar dan heb je wel 10 miljard extra per jaar nodig om ons weerbaar te maken voor een buitenlands leger dat aan de grens zou kunnen te staan. Maar het is niet bepaald realistisch dat de Belgen of Duitsers ons aan gaan vallen. Kortom, niemand vind het echt nodig om zulke grote bedragen extra uit te trekken.

(Al zitten er misschien wat verstokte militairen op marineschepen.nl die er anders over denken.)
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:28:21 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204515379
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:51 schreef luxerobots het volgende:
Quote eens even waar ik zeg dat er niet bezuinigd is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 19:00 schreef luxerobots het volgende:

Het bekt wel lekker, 30 jaar bezuinigen, maar het klopt natuurlijk niet.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:47 schreef luxerobots het volgende:
Nogmaals, er is niet 30 jaar lang bezuinigd.
pi_204515388
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:22 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Hier had ik dat gelezen.
Internationaal worden de Russen juist als beggars gezien.

Russian soldiers now begging Ukrainians for food in disaster for Putin 'Please help us'
https://www.express.co.uk(...)ohn-sweeney-video-vn
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:29:25 #64
38396 mazaru
pi_204515389
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:24 schreef Cherni het volgende:

[..]
Okies. In theorie heb je gelijk. Maar het is natuurlijk een enorme bezuinig om 14 maanden dan aan je opkomstplicht te voldoen met alle opleidingen die daarbij behoren uit te stellen.
In deze tijd hadden we gewoon weer een opkomstplicht moeten hebben. Het was trouwens sowieso geen slechte zaak om 18 jarigen een tijdje in het leger mee te laten draaien. Daar leren ze wat discipline en leren ze dat er momenten in het leven zijn dat je gewoon je mond moet houden en doen wat er gezegd wordt.
pi_204515406
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Besturen is ook prioriteiten stellen. Jarenlang vonden we het belangrijker om de zorg, onderwijs en justitie overeind te houden, dan extra geld uit te trekken voor defensie. Onze bevolking vergrijst, en er is medisch steeds meer mogelijk, dat verklaart wel waarom de zorgkosten zo gestegen zijn (en nog verder zullen stijgen).

Daarbij moeten we ook gewoon eerlijk zijn, we kunnen ons niet tegen alles verzekeren. Na het vallen van de muur is de dienstplicht opgeschort en zijn we ook gestopt met de dienst burgerbescherming, die bom zou toch niet meer vallen. Goed, als we echt terug willen, zou dat kunnen. Maar dan heb je wel 10 miljard extra per jaar nodig om ons weerbaar te maken voor een buitenlands leger dat aan de grens zou kunnen te staan. Maar het is niet bepaald realistisch dat de Belgen of Duitsers ons aan gaan vallen. Kortom, niemand vind het echt nodig om zulke grote bedragen extra uit te trekken.

(Al zitten er misschien wat verstokte militairen op marineschepen.nl die er anders over denken.)
Geeft wel aan hoe wereldvreemd onze overheid is.
Zulke blunders kunnen voorkomen worden door mensen met vakkennis als minister aan te stellen.
Nu hebben we een lesbische allochtoon als minister van defensie, natuurlijk wel goed voor de deugpunten maar ik zie liever iemand met praktijkervaring.
pi_204515447
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:29 schreef mazaru het volgende:

[..]
In deze tijd hadden we gewoon weer een opkomstplicht moeten hebben. Het was trouwens sowieso geen slechte zaak om 18 jarigen een tijdje in het leger mee te laten draaien. Daar leren ze wat discipline en leren ze dat er momenten in het leven zijn dat je gewoon je mond moet houden en doen wat er gezegd wordt.
Dat trekken die jongeren van nu niet. Alleen al telefoon inleveren is een grens te ver en gaan ze boos terug naar huis.
En dan gaan die ouders van die jongeren steeds naar de kazerne bellen om opheldering te vragen.
Radio Espantoso
pi_204515451
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Internationaal worden de Russen juist als beggars gezien.

Russian soldiers now begging Ukrainians for food in disaster for Putin 'Please help us'
https://www.express.co.uk(...)ohn-sweeney-video-vn
Als we op hetzelfde niveau zitten van Rusland is het niet best....
Wel pluspunten voor die soldaten, beter bedelen dan plunderen.
pi_204515463
quote:

[..]
Nou ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik wilde absoluut niet gaan. Ik kon een mooie baan bij DSM destijds gaan vervullen ook nog in een tijd dat de jeugdwerkloosheid hoog was.

Maar ik heb er achteraf toch geen spijt van gehad. Uiteraard de verveling vergeet je al snel. Maar ik heb er een gezellige tijd van gemaakt. En daarna ben ik een tijd lang in Duitsland blijven hangen om daar te gaan werken na mijn dienstplicht. En aanzien de Duitse taal voor een Limburger in die tijd de tweede voertaal was, had dat een enorm voordeel.

Het stappen in Walsrode, Hamburg, Celle en Hannover waren geweldige hoogtepunten. Ik heb maar niet alle verhalen kenbaar gemaakt aan mijn Nederlandse vriendin destijds waar ik nu mee getrouwd ben. :)
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:41:11 #69
38396 mazaru
pi_204515478
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:39 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nou ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik wilde absoluut niet gaan. Ik kon een mooie baan bij DSM destijds gaan vervullen ook nog in een tijd dat de jeugdwerkloosheid hoog was.

Maar ik heb er achteraf toch geen spijt van gehad. Uiteraard de verveling vergeet je al snel. Maar ik heb er een gezellige tijd van gemaakt. En daarna ben ik een tijd lang in Duitsland blijven hangen om daar te gaab werken na mijn dienstplicht. En aanzien de Duitse taal voor een Limburger in die tijd de tweede voertaal was, had dat een enorm voordeel.

Het stappen in Walsrode, Hamburg, Celle en Hannover waren geweldige hoogtepunten. Ik hen maar niet alle verhalen kenbaar gemaakt aan mijn Nedeandse vriendin destijds waar ik nu mee getrouwd ben. :)
De meeste jongens die in dienst zijn geweest hebben er geweldige herinneringen aan. En als je echt niet wou dan was er altijd nog S5 :9
pi_204515495
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
[..]

Heb je een beetje moeite met begrijpend lezen?

Ik ontken niet dat er bezuinigd is. Ik haak aan op jouw opmerking over 30 jaar bezuinigen:

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 18:54 schreef AchJa het volgende:
Als je je defensie wil versterken wat zo te lezen prioriteit heeft na 30 jaar lang bezuinigen past het uitdelen van je meest moderne en schaarse systemen aan andere landen niet heel erg goed in die strategie...

Dat is iets anders dan dat er niet bezuinigd is:

quote:
@luxerobots wil beweren dat er niet bezuinigd is op defensie.
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 11:47 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het gaat mij om die 30 jaar, alsof er aan n stuk door bezuinigd is. De laatste jaren is de trend juist weer dat er geld bij komt.

Uit 2019:

quote:
Kabinet steekt extra geld in Defensie

Het kabinet steekt tussentijds extra geld in Defensie. Structureel gaat het om 162 miljoen euro extra per jaar. Het bedrag loopt op tot 461 miljoen euro en in totaal gaat het om 1,5 miljard euro tot 2024.
https://www.rijksoverheid(...)tra-geld-in-defensie

Uit 2021:

quote:
Extra geld voor Defensie in 2022

Defensie krijgt er vanaf volgend jaar structureel 428 miljoen bij en eenmalig 13,5 miljoen. Het incidentele bedrag is bedoeld om activiteiten in te halen die vanwege COVID niet door konden gaan. Denk aan oefeningen. In totaal heeft Defensie in 2022 12,9 miljard te besteden. Dit is vorige week besproken tijdens de behandeling van de begroting 2022 van Defensie in de Tweede Kamer en vandaag met de stemmingen vastgesteld.
https://www.defensie.nl/a(...)oor-defensie-in-2022

Uit 2022:
quote:
Veel meer geld naar Europese defensie: 'Tien dagen geleden nog ondenkbaar'

De Russische invasie in Oekrane heeft voor een ongekende kentering gezorgd in hoe er in Europa wordt gedacht over hoeveel geld we over hebben voor defensie. Ook Nederland koerst af op een fors hoger defensiebudget. "Het is opvallend hoe snel dit is gegaan."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-navo-norm-2-procent

Overigens is de focus ook veranderd. De dienstplicht is opgeschort en de dienst burgerbescherming bestaat niet meer. We hadden een groot leger met dienstplichtigen dat klaarstond tegen het rode gevaar, en hebben nu een klein professioneel leger dat zich vooral met internationale missies bezighoudt.

[ Bericht 4% gewijzigd door luxerobots op 23-04-2022 12:48:04 ]
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:46:32 #71
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204515510
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:34 schreef J.B. het volgende:

[..]
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen? Joegoslavi en Oekrane zijn onvergelijkbaar omdat de eerste een burgeroorlog was met meerdere strijdende partijen, terwijl een fascistisch Rusland nu op een imperialistische tour gaat die we sinds WOII niet meer gezien hebben. 'We' willen gewoon vrede in Europa, en de kans op een langdurige vrede is groter wanneer de agressieve en imperialistische partij (Rusland) terug in z'n hok wordt geschopt.
Servi viel toch het inmiddels onafhankelijke Bosni-Herzegovina binnen? Daarop werd er door het westen ingegrepen met vredesmissies, bombardementen, etc.

Was er in Oost-Oekrane geen burgeroorlog gaande tussen verschillende strijdende partijen?
pi_204515520
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 05:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik snap geen reet van die blijvende toestroom van zware wapens, vanuit het westen, zonder ergens een doel of rode lijn te hebben.
Het is doorgeschoten en de burgers van de Donbas moeten het lijden. Het westen kijkt genoegzaam toe hoe het Russische leger leegloopt.
Leuk totdat ineens China gaat meedoen of de Russen voorzien van wapens. Wat is dan het eindresultaat?
Waarom ben je zo begaan met de burgers in Donbas als het gaat om zware wapens geleverd aan Oekraense kant? Aan de kant van de Oekraense burgers die door Rusland worden geraakt bagatelliseer je het en maak je er grapjes over. Waarom dat verschil?
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:47:30 #73
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204515524
quote:

[..]
Onzin natuurlijk in Rusland is er dienstplicht en dat zie je nu wel dat het niet werkt.
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:47:31 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204515525
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:22 schreef Candymannetje het volgende:
Hier had ik dat gelezen.
En hier:

quote:
Beggar’s Army

“Leger is beperkt inzetbaar na missie Afghanistan”

In de media verscheen vandaag het bericht over de deplorabele toestand waarin onze landmacht zich momenteel bevindt. De 24.000 manschappen hebben te kampen met dramatische financile tekorten, gevechtsgroepen zijn versnipperd, de opleiding is van een desastreus niveau; kortom het Nederlandse leger doet zijn naam, opgeduikeld in Afghanistan eer aan: “Royal Beggar’s Army”.
quote:
De Nederlandse krijgsmacht is een ‘beggars army’ geworden

De Nederlandse krijgsmacht wordt steeds verder uitgehold door bezuinigingen en financile tekorten. Luchtmachtpiloten kunnen niet voldoende trainen en de uitrusting van troepen in oorlogsgebieden is zwaar onder de maat. De nijpende problemen worden nog verergerd door foutieve prognoses over de euro-dollarkoers. Wie neemt het op voor onze militairen?

Het wordt gekscherend wel eens de Haagse versie van de ‘managersreflex’ genoemd: ministers en hoge ambtenaren die niet verder willen — of vooral durven — kijken dan de eigen regeerperiode en lastige dossiers zo ver mogelijk vooruitschuiven, in de hoop politieke verantwoordelijkheid te ontlopen. Lastige dossiers worden behandeld als blauwe belastingenveloppen: als je ze zo lang mogelijk negeert, dan gaan ze misschien vanzelf weg. Zowel de militaire, politieke als ambtelijke leiding op het ministerie van Defensie heeft hier een handje van. Door drie ontwikkelingen te negeren krijgt het volgende kabinet — en met name de volgende minister — nog een zware dobber aan het berhaupt operationeel inzetbaar houden van onze krijgsmacht.
AchJa in NWS / CDA wil herinvoering dienstplicht
  zaterdag 23 april 2022 @ 12:48:51 #75
38396 mazaru
pi_204515533
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:47 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Onzin natuurlijk in Rusland is er dienstplicht en dat zie je nu wel dat het niet werkt.
Je kan Rusland niet vergelijken met Nederland. Dat is een aardappel vergelijken met een winterpeen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')