Russen hebben ruim 20 jaar de tijd gehad er iets aan te doen, geen medelijden mee.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gooi Putin lekker op één hoop met de rest van Rusland.
Ze zullen wel geindoctrineerd zijn en weet ik veel wat, maar als je een gezonde wereld wilt zonder oorlog is dit niet de methode.
Dusss.....quote:Op woensdag 13 april 2022 20:11 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Hadden ze maar geen imperialistische nazidictatuur van hun land moeten maken.
Tis allemaal zo makkelijk hè.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Russen hebben ruim 20 jaar de tijd gehad er iets aan te doen, geen medelijden mee.
Sinds zijn derde termijn zie je een Exodus van Russen uit Rusland.
Wat dat betreft wisten de meeste heus wel hoe de vork in de steel zat en zit.
Ja maar deze keer als we met de Russen proberen te praten gaat het heus wel anders hoorquote:Op woensdag 13 april 2022 20:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Russen hebben ruim 20 jaar de tijd gehad er iets aan te doen, geen medelijden mee.
Sinds zijn derde termijn zie je een Exodus van Russen uit Rusland.
Wat dat betreft wisten de meeste heus wel hoe de vork in de steel zat en zit.
Zijn jullie dezelfde mensen die het wel prima vinden dat de Taliban in Afghanistan weer aan de macht is trouwens?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ja maar deze keer als we met de Russen proberen te praten gaat het heus wel anders hoor!
Dit dus.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Is toch echt Poetin zelf die dat doet.
20 euro per Oekrainse ingezetene, wat levert dat op, 20 kogels pp?quote:
Je moet eens aan de gemiddelde Rus vragen hoe 'ie over Stalin denkt. De helft vindt het een toffe gozer.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis allemaal zo makkelijk hè.
Nou ze rennen dus het land uit, als ze wat geld hebben.
Maar tis allemaal zo makkelijk en ze verdienen het.
Ah, verklaart het.quote:
Putin klaagt al heel lang bij Nato dat ze militair materiaal aan de grens stallen. Dat vindt Putin niet leuk en waarschuwt en waarschuwt voor ingrijpen.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit dus.
Poetin had alle kans om van Rusland een welvarende staat te maken. Het westen staat al decennia welwillend tegenover de Russen, omdat we liever handel drijven dan oorlog voeren. Gunstige handelsverdragen lagen voor het oprapen, waar Rusland volop van had kunnen profiteren (zie de economische vooruitgang van Oost-Europese landen nadat zij toenadering zochten tot de EU).
Maar Poetin kiest voor een andere koers. De man gelooft in geweld en machtspolitiek en wantrouwt het westen. Als de Russen boos zijn dat hun land er economisch belabberd voor staat, dan moeten ze hun woede richten op hun idiote leider.
Artillerie, Humvee's, helicopters (mogelijk), drones, anti scheepswapens en nog wat spulletjes.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
20 euro per Oekrainse ingezetene, wat levert dat op, 20 kogels pp?
Wat gaat dat idee verhelpen, ik denk dat je die gevoelens alleen maar versterkt door ze af te zonderen. Naar mijn idee is het een gevaarlijke weg, maar okay.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:15 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Je moet eens aan de gemiddelde Rus vragen hoe 'ie over Stalin denkt. De helft vindt het een toffe gozer.
https://www.themoscowtime(...)ord-high-poll-a65245
Hmm. Welk materieel staat er aan de grens dan? Want de NAVO heeft juist vanwege Poetins lange tenen nauwelijks materieel aan de grens staan.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Putin klaagt al heel lang bij Nato dat ze militair materiaal aan de grens stallen. Dat vindt Putin niet leuk en waarschuwt en waarschuwt voor ingrijpen.
Ik kan het er best mee eens zijn dat die psychotisch is qua dreiging van NATO, maar we kwamen hem ook niet tegemoet. Ik vraag me wél af of deze oorlog voorkomen had kunnen worden.
Luister naar de woorden van Poetin zelf. Hij vindt dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft als zelfstandige natie, zie het als onderdeel van Rusland.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Putin klaagt al heel lang bij Nato dat ze militair materiaal aan de grens stallen. Dat vindt Putin niet leuk en waarschuwt en waarschuwt voor ingrijpen.
Ik kan het er best mee eens zijn dat die psychotisch is qua dreiging van NATO, maar we kwamen hem ook niet tegemoet. Ik vraag me wél af of deze oorlog voorkomen had kunnen worden.
NATO is altijd van defensieve aard geweest. Dus tegemoet komen is niet eens aan de orde.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die gevoelens zijn er sowieso wel, wat wij ook doen. Als die dag in dag uit uren aan haatpropaganda binnen krijgen maakt het echt geen bal uit of ze nog in Italië op vakantie kunnen of op Netflix kunnen.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat gaat dat idee verhelpen, ik denk dat je die gevoelens alleen maar versterkt door ze af te zonderen. Naar mijn idee is het een gevaarlijke weg, maar okay.
Anyhow, Putin waarschuwt al sinds 2014 (?) wss langer terug, dat NATO bij de grens vandaan moet blijven.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hmm. Welk materieel staat er aan de grens dan? Want de NAVO heeft juist vanwege Poetins lange tenen nauwelijks materieel aan de grens staan.
Containment gaat natuurlijk wel de strategie worden. Reken daar maar op.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat gaat dat idee verhelpen, ik denk dat je die gevoelens alleen maar versterkt door ze af te zonderen. Naar mijn idee is het een gevaarlijke weg, maar okay.
Luister maar terug hij heeft het nergens fout gehad.quote:Op woensdag 13 april 2022 19:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, alleen heeft deze expert er ook vanaf het begin flink naast gezeten. Da's dus wel iets om mee te nemen.
Poetin is Oekraïne binnengevallen in een poging om het hele land over te nemen om 2 redenen:quote:Op woensdag 13 april 2022 20:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat geeft Rusland het recht te dreigen met een inval? Probeer je dit nu goed te praten?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Anyhow, Putin waarschuwt al sinds 2014 (?) wss langer terug, dat NATO bij de grens vandaan moet blijven.
Dan kan je dat negeren maar dan moet je wel berekenen dat er een reactie kan komen.
En zolang Rusland het "kan maken" is die dreiging reeel, dus als je zo doet wees dan bereid oorlog te voeren.
Als jij een peace treaty kan tekenen met Rusland in ruil voor geen nato lid, dan is het win/win.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Luister naar de woorden van Poetin zelf. Hij vindt dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft als zelfstandige natie, zie het als onderdeel van Rusland.
Dat gejank over de 'dreiging van de NAVO' is niet meer dan een stok om mee te slaan, een slap excuus.
Dat is totaal niet wat hij zegt.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat heeft Rusland het recht te dreigen met een inval? Probeer je dit nu goed te praten?
Zo'n vredesverdrag is waardeloos als Poetin hem tekent.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jij een peace treaty kan tekenen met Rusland in ruil voor geen nato lid, dan is het win/win.
En hier zit het probleem, inderdaad.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zo'n vredesverdrag is waardeloos als Poetin hem tekent.
Wie wat niet zegt?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is totaal niet wat hij zegt.
Vond dit ook wel een aparte interpretatie, maar ergens ook wel weer typisch voor dit topicquote:Op woensdag 13 april 2022 20:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is totaal niet wat hij zegt.
Eens.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zo'n vredesverdrag is waardeloos als Poetin hem tekent.
Kijk jij snap het wel.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:28 schreef Divje het volgende:
[..]
Vond dit ook wel een aparte interpretatie, maar ergens ook wel weer typisch voor dit topic
Het moet niet gekker worden hier.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:28 schreef Divje het volgende:
[..]
Vond dit ook wel een aparte interpretatie, maar ergens ook wel weer typisch voor dit topic
edit: Ow laat maar, Vliegbaard trollert
Het is ook lose/lose voor zichzelf, dus rationeel was dit sowieso niet, Putin was oprecht bang voor NATO, is mijn opvatting.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Containment gaat natuurlijk wel de strategie worden. Reken daar maar op.
Rusland heeft de wereld niet een leukere plek gemaakt door deze agressie.
Dat dat idiote volk graag in een dictatuur leeft moeten ze lekker zelf weten, maar val de rest van Europa niet lastig met je onderdanige fetish.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:15 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Je moet eens aan de gemiddelde Rus vragen hoe 'ie over Stalin denkt. De helft vindt het een toffe gozer.
Denk je dit echt of zit je wat te trollen?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat heeft Rusland het recht te dreigen met een inval? Probeer je dit nu goed te praten?
Oprecht bang voor de NAVO terwijl je een nucleair arsenaal hebt? VInd je dat geloofwaardig want ik kan daar niet echt in meegaan.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is ook lose/lose voor zichzelf, dus rationeel was dit sowieso niet, Putin was oprecht bang voor NATO, is mijn opvatting.
Ik vind het opvallen dat dat zo weggewuifd wordt.
Het enige onderhandelingswapen wat Poetin straks heeft is het stoppen van humanitaire drama's en de dreiging van nucleaire wapens. Land zal Zelensky nooit opgeven, zeker niet nu hij al een tijd aan de winnende hand is.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Bovendien waren ze al geen Navo lid. En gingen dat ook het komende jaar niet opeens worden.
Lekker dan. Wel een stuk van je land weg.
En nu opeens twee extra Navo uitbreidingen erbij. Richting het oosten.
Geweldig plan van Poetin.
Dit is de reden:quote:Op woensdag 13 april 2022 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Duitsers zijn flink pissig.
De reacties op NU gaan ook steeds meer tegen Zelensky in.
https://www.nu.nl/spannin(...)l#coral_talk_wrapper
Krim.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oprecht bang voor de NAVO terwijl je een nucleair arsenaal hebt? VInd je dat geloofwaardig want ik kan daar niet echt in meegaan.
Wij zingen ook nog over Willem van Oranje.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:15 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Als de Russen een normaal volk zouden zijn was er voor hun buurlanden nooit een reden geweest om middels een NATO lidmaatschap een verzekering tegen Russische agressie af te sluiten.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zo werkt het sowieso niet en Poetin weet dondersgoed hoe de NAVO in elkaar zit en op welke voorwaarden de NAVO kan en mag ingrijpen.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Krim.
Oekraine wilt Krim terug... NATO gebonden oekraine te beschermen...
Deze hele oorlog heeft echt geen fuck te maken met 'een dreiging van de NAVO' maar met het feit dat Poetin droomt van een Groot Russisch Rijk.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat groot Russisch rijk droomverhaal is niet waar.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Deze hele oorlog heeft echt geen fuck te maken met 'een dreiging van de NAVO' maar met het feit dat Poetin droomt van een Groot Russisch Rijk.
Dat landen dan lid worden van de NAVO is een bedreiging voor het realiseren van die droom, omdat het dan heel lastig wordt om die landen in zijn invloedsfeer te trekken.
Maar het zijn toch echt die landen zélf die aansluiting bij de EU en de NAVO zoeken. Die blijken keer op keer helemaal niet bij Poetin te willen horen. Zelfs de vrienden die hij in Oost-Europa heeft, zoals Hongarije en Servië willen niet terug onder de Russische knoet.
Wat tegemoetkomen betreft: de neutraliteit van Zweden en Finland is min of meer altijd een tegemoetkoming geweest aan Rusland na de Tweede Wereldoorlog. Poetin's reactie op die altijd in stand gebleven neutraliteit waren dreigementen aan hun adres, met als absoluut dieptepunt de recente schending van Zweeds luchtruim door gevechtsvliegtuigen die nucleaire wapens aan boord hadden. Wat valt er met zo'n vent nog te praten?
Hoe is de verhouding Rusland-Stalin te vergelijken met Nederland-Willem van Oranje? Suggereer je dat Stalin de vader des vaderlands is voor russen?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wij zingen ook nog over Willem van Oranje.
En waar baseer jij die uitspraak op? Want gezien de Krim en de huidige situatie met Oekraine en voorgaande pogingen in de Baltische Staten, het conflict met Georgie en een paar andere plaatsen kan ik daar toch wel een lijn in zien.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat groot Russisch rijk droomverhaal is niet waar.
Je moet eens in Oekraïne gaan vragen hoe hun peace treaty uit 2014 met de Russen bevallen is, of de belofte uit de jaren 90 aan Oekraïne dat Rusland de Oekraïense grenzen en soevereiniteit erkendequote:Op woensdag 13 april 2022 20:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jij een peace treaty kan tekenen met Rusland in ruil voor geen nato lid, dan is het win/win.
Onderstaande quote spreekt in ieder geval niet uit dat je het onterecht vindt. Ik stel je de oprechte vraag of je überhaupt de dreiging goed wil praten.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Denk je dit echt of zit je wat te trollen?
Zeg ik dat ergens? Nee.
Wellicht lees ik het verkeerd hoor. Zal wel aan mij liggen dan.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Anyhow, Putin waarschuwt al sinds 2014 (?) wss langer terug, dat NATO bij de grens vandaan moet blijven.
Dan kan je dat negeren maar dan moet je wel berekenen dat er een reactie kan komen.
En zolang Rusland het "kan maken" is die dreiging reeel, dus als je zo doet wees dan bereid oorlog te voeren.
Krijg ook het gevoel dat Oekraine half geofferd wordt, qua soldaten in ieder geval that is.
Rusland verzwakt enorm, meer dan ik gedacht had in het begin. Oekrainse leger wordt sterk onderschat.
Het uiteenvallen van de Sovjetunie is volgens Poetin de grootste geopolitieke ramp van de 20e eeuw, Medvedev heeft het over een groot Eurazië van Lissabon tot aan Vladivostok. Hij ontkent het bestaansrecht van Oekraïne, en dat gekoppeld aan hoe hij in meerdere voormalige Sovjetrepublieken heeft gehandeld zeggen mij dat er toch wel het nodig wél waar aan is.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En onder andere hierom was er helemaal geen sprake van een Oekraïens NAVO-lidmaatschap binnen een afzienbare termijn. Als Poetin minder NAVO wil, dan moet hij zich minder als een landjepik spelende schurk gedragen: kijk wat dit akkefietje voor de NAVO-aanwezigheid in Oost-Europa betekend heeft, en welke invloed dat heeft op de Europese defensie-uitgaven en -samenwerking.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Krim.
Oekraine wilt Krim terug... NATO gebonden oekraine te beschermen...
Een nogal stellige uitspraak van je. Hoe weet je dat zo zeker?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is wel opvallend aan zijn strategie. Wij hebben het hier de laatste maanden nogal veel gehad over 'dat wij in het Westen Poetin niet begrijpen', en dat was waarschijnlijk tot een paar maanden geleden ook grotendeels waar. Maar Poetin schijnt 'het Westen' evenmin goed te begrijpen.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En onder andere hierom was er helemaal geen sprake van een Oekraïens NAVO-lidmaatschap binnen een afzienbare termijn. Als Poetin minder NAVO wil, dan moet hij zich minder als een landjepik spelende schurk gedragen: kijk wat dit akkefietje voor de NAVO-aanwezigheid in Oost-Europa betekend heeft, en welke invloed dat heeft op de Europese defensie-uitgaven en -samenwerking.
Nogmaals, hoe het allemaal begon en daarin staat helder wat het doel was. Incl Kiev is mislukt de Donbas en Krim tot een westerse grens was ook een doel. Waarvoor ze nu gaan.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En waar baseer jij die uitspraak op? Want gezien de Krim en de huidige situatie met Oekraine en voorgaande pogingen in de Baltische Staten, het conflict met Georgie en een paar andere plaatsen kan ik daar toch wel een lijn in zien.
quote:Waarom heeft Poetin de pik op Oekraïne?
Voordat in de nacht van woensdag op donderdag de eerste schoten vielen, zette de Russische president zijn rechtvaardiging voor de invasie van Oekraïne uiteen in twee toespraken, op maandag en donderdag.
Hij beweerde onder meer dat het grootste deel van Oekraïne historisch Russisch is en aan het begin van de twintigste eeuw werd losgemaakt door de leiders van de Sovjet-Unie. Een fout, aldus de Russische president. Hij beschouwt de Oekraïense nationale identiteit als fictief, nep. Historici zoals Yale-hoogleraar Timothy Snyder maken gehakt van dat argument: de Oekraïense historische identiteit is vergelijkbaar met die van veel andere Europese landen.
Na de Maidanrevolutie in 2014, de volksopstand die de brute pro-Russische president Viktor Yanukovych op de vlucht joeg en door Poetin wordt beschouwd als een gewapende staatsgreep, werd Oekraïne volgens de Russische president een pion van de NAVO (lees: de VS).
Poetin sprak eerst nog met een neutraal gezicht over de NAVO en de VS, maar zijn toon werd merkbaar venijniger toen het over Oekraïne ging. Hij ziet Oekraïne als fundamenteel Russisch. Oekraïners die voor het Westen kiezen zijn voor hem niet alleen pionnen, maar ook verraders.
In 2014 reageerde Rusland door zich de Krim toe te eigenen en pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne (die kunnen worden beschouwd als een verlengstuk van Moskou) te steunen. De instabiliteit die dat meebracht, vormde een garantie dat plannen voor een NAVO-lidmaatschap van Oekraïne de ijskast in gingen. Landen die zijn verwikkeld in een conflict om grondgebied mogen volgens de NAVO-regels geen lid worden.
Zo kondigde president Poetin de invasie in Oekraïne aan
Zo kondigde president Poetin de invasie in Oekraïne aan
Ah, de NAVO. Rusland is bang dat die allerlei wapentuig opstelt aan zijn grenzen. Op zich wel logisch, toch?
Poetins grieven tegen de NAVO gaan wel wat verder dan dat. Hij vindt dat het Westen er na de val van de Sovjet-Unie alles aan heeft gedaan om Rusland klein te houden. Sterker nog, in zijn toespraak op 24 februari zei hij dat de VS en zijn bondgenoten hebben "geprobeerd ons af te maken, ons compleet te vernietigen".
De NAVO "steunt nazi's en nationalisten in Oekraïne, die het volk van de Krim zijn keuze om zich bij Rusland te voegen nooit zullen vergeven", zei Poetin. Volgens hem maken Oekraïne en het Westen zich schuldig aan "genocide" op Russischsprekenden in Oost-Oekraïne. Voor die bewering, duidelijk bedoeld om de Russische bevolking warm te maken voor militaire actie tegen Oekraïne (lees: de VS), zijn geen bewijzen.
De huidige crisis is terug te leiden naar 2008, toen de NAVO aankondigde dat Oekraïne en Georgië de eerste stap hadden gezet in het proces om lid te worden. Dat bleek een brug te ver voor Rusland, dat Georgië binnenviel om twee separatistische gebieden te steunen (Abchazië en Zuid-Ossetië).
Vanaf dat moment denderde de relatie tussen Rusland en het Westen bergafwaarts. Grote punten van spanning waren onder meer de oorlog in Syrië (Rusland voorzag de dictator Bashar Al Assad van directe militaire steun tegen de rebellen), Russische pogingen om de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 te beïnvloeden en de vergiftiging van een Russische oud-dubbelspion in het Britse Salisbury.
Rusland was veruit het machtigste land binnen de Sovjet-Unie en maakte daarom de dienst uit. Ook daarvoor was het eeuwenlang dé regionale grootmacht op de oostelijke helft van het Euraziatische continent. Dat maakt het pijnlijk als landen die - zoals dat heet - tot de Russische invloedsfeer behoorden, kiezen voor een westerse koers en zich van Rusland afwenden.
Daarnaast is het voor Poetin bedreigend dat grote delen van de bevolkingen van Georgië en Oekraïne ervoor kozen om via een volksrevolutie af te rekenen met een autocratische en corrupte elite en de democratisering van hun landen door te zetten. Voor de autocratische en corrupte Poetin is dat een bedreigend beeld.
Oorlog in OekraïneZie ook: Waarom de NAVO en Nederland vrijwel zeker geen leger naar Oekraïne sturen
Wat wil Poetin met Oekraïne na de verovering?
Poetins plannen lijken dit keer een stuk verder te gaan dan die voor Georgië in 2008. Hij heeft duidelijk gemaakt dat het zijn bedoeling is de regering in Kiev te vervangen en de Oekraïense strijdkrachten te neutraliseren, ervoor te zorgen dat die geen enkele bedreiging meer kunnen vormen.
Aanvankelijk was onduidelijk of de Russen genoegen zouden nemen met de bezetting van de oostelijke provincies Donetsk en Luhansk, die al voor ongeveer een derde in handen waren van de pro-Russische separatisten. Inmiddels weten we dat Rusland ook optrekt naar het noordelijk gelegen Kiev. Vrijdagochtend werden de eerste Russische pantservoertuigen waargenomen in een buitenwijk van de hoofdstad.
In zijn toespraak op maandag gaf de Russische president wellicht een voorproefje van de omvang van zijn plannen. Hij verwees naar Oekraïense inspanningen in de afgelopen jaren om af te rekenen met het communistische verleden. Die betekenen volgens de Russische president ook dat het grondgebied dat het land in zijn lezing van de geschiedenis cadeau kreeg van de Sovjet-Unie terug moet naar Rusland. Op Poetins kaart wordt Oekraïne dan teruggebracht tot een klein geel vlekje, even ten zuiden van Kiev.
"Nu hebben ondankbare nakomelingen monumenten voor Lenin vernietigd in Oekraïne. Dat noemen ze 'decommuniseren'", sneerde hij. "Willen jullie decommuniseren? Nou, dat komt ons prima uit. Maar jullie moeten niet halverwege stoppen. Wij zijn klaar om jullie te laten zien wat decommuniseren betekent voor Oekraïne."
Ook na een val van het Poetin regime zal Rusland door zijn imperialistische en genocidale aspiraties jegens zijn Europese buren een bedreiging voor zijn buurlanden en de Europese en wereldvrede blijven vormen.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En onder andere hierom was er helemaal geen sprake van een Oekraïens NAVO-lidmaatschap binnen een afzienbare termijn. Als Poetin minder NAVO wil, dan moet hij zich minder als een landjepik spelende schurk gedragen: kijk wat dit akkefietje voor de NAVO-aanwezigheid in Oost-Europa betekend heeft, en welke invloed dat heeft op de Europese defensie-uitgaven en -samenwerking.
Sorry maar het artikel wat post spreekt gewoon puur over uitbreiding van Rusland dus waarom jij de conclusie trekt dat het geen doel in van Poetin ontgaat mij een beetje. Maar goed, wat je wil geloven, ik zie geen enkel ander doel wat beantwoord aan de acties van de laatste 15 jaar.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nogmaals, hoe het allemaal begon en daarin staat helder wat het doel was. Incl Kiev is mislukt de Donbas en Krim tot een westerse grens was ook een doel. Waarvoor ze nu gaan.
Al die retoriek van een nieuw ussr is ten eerste onhaalbaar en ten tweede ook geen uitgesproken doel van Poetin.
[..]
Met wat? Harde woorden?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:51 schreef quirina het volgende:
Oh en Finland en Zweden in de Navo. Dat gaat zeker oorlog worden.
Finland deelt een hele lange grens met Rusland en dat gaat Putin zeker weten niet pikken.
Dit soort ruilen zijn wel vrij gebruikelijk in gewapende conflicten, en vaak spelen die zich niet op het allerhoogste niveau af maar (een stuk) daaronder.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:50 schreef quirina het volgende:
Medvevchuk ruiken voor Oekraïense gevangenen.
Als ze al niet dood zijn..
Denk niet dat Putin gaat ruilen,denken jullie wel?
En waar gaan ze die oorlog mee voeren? Dat handjevol inzetbare troepen dat nog niet in Oekraïne zit? Of gaan ze die uit het oosten halen in de hoop dat China en/.of Japan geen misbruik van die situatie gaat maken?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:51 schreef quirina het volgende:
Finland deelt een hele lange grens met Rusland en dat gaat Putin zeker weten niet pikken.
Maar kom op zeg. Het is helemaal geen doel dat Rusland Europa doortrekt, kom op zeg.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sorry maar het artikel wat post spreekt gewoon puur over uitbreiding van Rusland dus waarom jij de conclusie trekt dat het geen doel in van Poetin ontgaat mij een beetje. Maar goed, wat je wil geloven, ik zie geen enkel ander doel wat beantwoord aan de acties van de laatste 15 jaar.
"Zeker oorlog" is onzin, maar het gaat waarschijnlijk wel spannend worden en een ongeluk zit in een klein hoekje.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:51 schreef quirina het volgende:
Ik zou niet weten waarom "China of Japan daar misbruik van zou maken". Het is wel zo dat Rusland inderdaad helemaal niet de militaire capaciteit heeft voor zo'n oorlog en EU-leden aanvallen is weliswaar niet hetzelfde als NAVO-leden aanvallen, maar ook daar is wel wat meer sprake van solidariteit dan in het geval van Oekraïne.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En waar gaan ze die oorlog mee voeren? Dat handjevol inzetbare troepen dat nog niet in Oekraïne zit? Of gaan ze die uit het oosten halen in de hoop dat China en/.of Japan geen misbruik van die situatie gaat maken?
Medvedev zei van wel. Rusland hoort te bestaan van Vladivostok tot Lissabon waren zijn woorden.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar kom op zeg. Het is helemaal geen doel dat Rusland Europa doortrekt, kom op zeg.
Waar zeg ik dat? Nergens. Groot Rusland omvatte nooit heel Europa, overigens.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar kom op zeg. Het is helemaal geen doel dat Rusland Europa doortrekt, kom op zeg.
Gelukkig lijken de meeste mensen die er daadwerkelijk toe doen Poetin nu wel te begrijpen.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is wel opvallend aan zijn strategie. Wij hebben het hier de laatste maanden nogal veel gehad over 'dat wij in het Westen Poetin niet begrijpen', en dat was waarschijnlijk tot een paar maanden geleden ook grotendeels waar.
Ik kan me voorstellen dat hij heeft bedacht hoe Europa de vorige keren reageerde, en hoopte dat Europese landen niet bereid waren economisch pijn te lijden en het weer niet eens zouden worden. Een logische gedachte ook, en vertrek van Merkel speelde daar wellicht ook een rol in. Gelukkig heeft hij zich daar behoorlijk op verkeken.quote:Maar Poetin schijnt 'het Westen' evenmin goed te begrijpen.
Nee hoor, dat is het niet. Hoe meer landen in de NAVO, des te beter. Voor die landen zelf tenminste.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:54 schreef Za het volgende:
Ik begrijp de positie van Zweden en Finland nav deze invasie, maar dit is echt het worst case scenario.
Dit gaat niet meer opgelost worden maar escaleren.
Oorlog met Finland? Hoe dan. Ze hebben hun handen al meer dan vol aan Oekraïne.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:51 schreef quirina het volgende:
Zeker? Dan gaat Nato 100% zeker ingrijpen en zal de wereld de adem inhouden hoe dit afloopt.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:51 schreef quirina het volgende:
Mooi man. Een extra front erbij.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:51 schreef quirina het volgende:
Nou de Baltische Staten terug toch? Das tegenwoordig Europa toch?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Nergens. Groot Rusland omvatte nooit heel Europa, overigens.
Ja, en je weet niet dat er al meer dan een decennium pogingen door Rusland zijn gedaan om de Baltische Staten te destabiliseren en te bedreigen? En de enige reden dat er niets meer gebeurt is? Ze zijn lid van de NAVO.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou de Baltische Staten terug toch? Das tegenwoordig Europa toch?
Maar de Navo is de agressor.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Medvedev zei van wel. Rusland hoort te bestaan van Vladivostok tot Lissabon waren zijn woorden.
Hoezo tegenwoordig?quote:Op woensdag 13 april 2022 21:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou de Baltische Staten terug toch? Das tegenwoordig Europa toch?
Switchblades, artillerie, heel veel munitie die ook in ander 155mm geschut gebruikt kan worden zoals de Slowaakse Zuzana, APC's, Radar installaties, helicopters...ja, dat lijkt mij een mooi boodschappenlijstje voor Oekraine.quote:
Hoe meer landen zich tegen de orcs verenigen des te beter.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is het niet. Hoe meer landen in de NAVO, des te beter. Voor die landen zelf tenminste.
Ja dat is ook een goed ding. Daarom hoeft men helemaal niet te vrezen voor die maffe woorden, waarschijnlijk dronken geschreven, door mafklapper medvedevquote:Op woensdag 13 april 2022 21:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, en je weet niet dat er al meer dan een decennium pogingen door Rusland zijn gedaan om de Baltische Staten te destabiliseren en te bedreigen? En de enige reden dat er niets meer gebeurt is? Ze zijn lid van de NAVO.
Misschien kan Poetin proberen dat die landen zich doodlachen.quote:
Waarmee?quote:
Met zijn helikopters met VDV troepen die hij naar de slachtbank vloogquote:Op woensdag 13 april 2022 21:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Misschien kan Poetin proberen dat die landen zich doodlachen.
Ik weet het...boze blikken!quote:
Dan doen ze ook niet, maar Poetin is ondertussen wel zo paranoia dat die dat wel als reële optie ziet.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom "China of Japan daar misbruik van zou maken". Het is wel zo dat Rusland inderdaad helemaal niet de militaire capaciteit heeft voor zo'n oorlog en EU-leden aanvallen is weliswaar niet hetzelfde als NAVO-leden aanvallen, maar ook daar is wel wat meer sprake van solidariteit dan in het geval van Oekraïne.
quote:The Ukrainian military said: two "Neptune" missiles hit the Russian cruiser Moskva. It burns. And the sea is stormy. Requires tactical flooding, apparently. This ship is the flagship of the Russian Black Sea Fleet.
Dat wordt net zo'n groot succes als de Fins-Russische Winteroorlog 82 jaar geleden.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met zijn helikopters met VDV troepen die hij naar de slachtbank vloog
Hopelijk vergaat ze met man orc en muis.quote:
Zullen we een lijstje maken welke niet of kunnen we het gewoon samenvatten als "Trump supporters"?quote:
Als Greene en Cawthorn op die sanctielijst staan vreet ik mijn schoenen opquote:Op woensdag 13 april 2022 21:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zullen we een lijstje maken welke niet of kunnen we het gewoon samenvatten als "Trump supporters"?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |