abonnement Unibet Coolblue
pi_204270880
Gemeenteraadsverkiezingen! Ja hoor ze komen er weer aan. 16 maart al.

quote:
Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen zijn verkiezingen waarbij de gemeenteraad van een Nederlandse gemeente wordt gekozen. Omdat voor alle gemeenten op dezelfde dag verkiezingen worden gehouden (behalve in bijzondere gevallen, zoals bij een gemeentelijke herindeling), spreekt men veelal van gemeenteraadsverkiezingen (in het meervoud).

De Nederlandse gemeenteraadsleden worden om de vier jaar gekozen. Artikel 129 van de Grondwet schrijft voor dat de leden rechtstreeks worden gekozen; rechtstreeks betekent zonder tussenschakels en tussenpersonen. Dit betekent dat die leden een zetel behalen die de meeste stemmen krijgen. In het huidige systeem (evenredige vertegenwoordiging) worden stemmen overgedragen.

Stemrecht hebben alle Nederlanders en andere EU-onderdanen die ook daadwerkelijk in Nederland wonen, mits zij 18 jaar of ouder zijn. Ook niet-EU-onderdanen die langer dan vijf jaar (legaal) in Nederland verblijven, mogen stemmen. Voor de Tweede Kamerverkiezingen daarentegen kent de Grondwet uitsluitend kiesrecht toe aan Nederlanders, ongeacht of zij wel of niet woonachtig in Nederland zijn.
quote:
In de volgende gemeenten zullen op 16 maart 2022 geen reguliere gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden omdat zij recent betrokken (geweest) zijn bij een herindelingsoperatie:

Herindeling per 1 januari 2021
In de gemeenten Boxtel, Eemsdelta, Oisterwijk en Vught zijn herindelingsverkiezingen gehouden op 18 november 2020.

Herindeling per 1 januari 2022
In de gemeenten Purmerend, Dijk en Waard, Maashorst en Land van Cuijk zijn herindelingsverkiezingen gehouden op 24 november 2021.

Herindeling per 24 maart 2022
In de gemeenten Amsterdam en Weesp zullen herindelingsverkiezingen gehouden worden op 16 maart 2022.

Herindeling per 1 januari 2023
In de gemeenten Brielle, Westvoorne en Hellevoetsluis zullen - indien de parlementaire procedure inzake het wetsvoorstel tot samenvoeging in de loop van 2022 tijdig afgerond wordt - herindelingsverkiezingen gehouden worden in november 2022.


Hét topic voor alles omtrent de gemeenteraadsverkiezingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204270930
In Den Haag zal de huidige coalitie wel gewoon doorgaan.
pi_204271064
In Oegstgeest stapt een raadslid naar de Raad van State omdat hij ook na hertelling zijn zetel niet houdt.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220330_92626147
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 11:42:26 #4
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204271155
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:36 schreef Karstman het volgende:
In Oegstgeest stapt een raadslid naar de Raad van State omdat hij ook na hertelling zijn zetel niet houdt.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220330_92626147
Ik vraag mij af wat hij van de RvS verwacht in deze, eigenlijk. Er lijkt geen reden te zijn om aan te nemen dat de stemming niet klopt en of je nu 2 of 200 stemmen tekort komt lijkt mij ook niet erg juridisch relevant.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204271183
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik vraag mij af wat hij van de RvS verwacht in deze, eigenlijk. Er lijkt geen reden te zijn om aan te nemen dat de stemming niet klopt en of je nu 2 of 200 stemmen tekort komt lijkt mij ook niet erg juridisch relevant.
Hij wil een herstemming want alles rammelt aan alle kanten volgens hem. Uit een eerder artikel citerend: "We hebben in Oegstgeest een knal van een probleem". Maar bewijzen heeft ie niet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 11:46:30 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204271191
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:45 schreef Karstman het volgende:

[..]
Hij wil een herstemming want alles rammelt aan alle kanten volgens hem. Uit een eerder artikel citerend: "We hebben in Oegstgeest een knal van een probleem". Maar bewijzen heeft ie niet.
Tja, dat gaat bij de RvS, denk ik, weinig indruk maken. Beetje Trump toestanden dus.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204271524
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:45 schreef Karstman het volgende:

[..]
Hij wil een herstemming want alles rammelt aan alle kanten volgens hem. Uit een eerder artikel citerend: "We hebben in Oegstgeest een knal van een probleem". Maar bewijzen heeft ie niet.
Zal wel zo'n nietsnut zijn die het inkomen wel lekker vond.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_204272131
In Nissewaard trouwens ook een soap:

Ruzie bij de PVV:
https://www.ad.nl/voorne-(...)vv-fractie~a86f8636/
Het begon al met dat alleen Verweij, die trouwens de hele campagne van 4500 euro zelf had betaald, als enige kwam opdagen bij de verkiezingsavond van de gemeente en ook bij de fotosessie.

Wilders heeft zich tijdens de campagne er trouwens al mee bemoeid, die vond de fractie te weinig anti-islam, volgens Verweij is de islam helemaal geen issue in Nissewaard.

Vanavond zou het verder gaan:
quote:
Woensdagavond worden de vier gekozen PVV’ers tijdens een raadsvergadering officieel geïnstalleerd. Een fractievergadering die waarschijnlijk nog diezelfde avond volgt, is bepalend voor hoe het verdergaat. ,,Ik weet niet of ik er dan nog alleen zit of wij met z’n vieren”, zegt Heenvlieter Frank van Boven, de nummer twee op de lijst. Lijsttrekker Anita Verweij uit Spijkenisse laat weten dat ‘er wel iets gaat gebeuren’. ,,Maar we zijn nog in gesprek, ik wil daar niet op vooruitlopen.”
Maar nu is Verweij positief getest op corona en zal het dus wat langer door sudderen:
https://www.ad.nl/voorne-(...)nstalleerd~a718c935/


In 2019 scheurde de PVV fractie ook al.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 13:17:08 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204272358
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:59 schreef Hanca het volgende:
In Nissewaard trouwens ook een soap:

Ruzie bij de PVV:
https://www.ad.nl/voorne-(...)vv-fractie~a86f8636/
Het begon al met dat alleen Verweij, die trouwens de hele campagne van 4500 euro zelf had betaald, als enige kwam opdagen bij de verkiezingsavond van de gemeente en ook bij de fotosessie.

Wilders heeft zich tijdens de campagne er trouwens al mee bemoeid, die vond de fractie te weinig anti-islam, volgens Verweij is de islam helemaal geen issue in Nissewaard.

Vanavond zou het verder gaan:
[..]
Maar nu is Verweij positief getest op corona en zal het dus wat langer door sudderen:
https://www.ad.nl/voorne-(...)nstalleerd~a718c935/

In 2019 scheurde de PVV fractie ook al.
Ik moet hier wel een beetje om lachen, eigenlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 30 maart 2022 @ 13:34:45 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_204272613
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik vraag mij af wat hij van de RvS verwacht in deze, eigenlijk. Er lijkt geen reden te zijn om aan te nemen dat de stemming niet klopt en of je nu 2 of 200 stemmen tekort komt lijkt mij ook niet erg juridisch relevant.
Hij wilde eerder al dat de Kiesraad ingreep. Dat is echter alleen een adviesorgaan van het ministerie van BZK. Bij landelijke verkiezingen fungeert de Kiesraad daarnaast ook als het centraal stembureau, maar dus niet bij gemeenteraadsverkiezingen.

De RvS kan besluiten tot een herstemming, maar dat is sinds 1991 niet meer gebeurd. Dan moet er aangetoond worden dat er dusdanige fouten zijn gemaakt in het verkiezingsproces dat dit invloed kan hebben gehad op de uitslag. Misschien dat er gewezen kan worden op verschillen tussen het aantal kiezers en het aantal getelde stembiljetten?

edit: een lijstje met eerdere herstemmingen bij Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen:

freako in POL / Is fraude met politieke stemmen mogelijk in Nederland?

[ Bericht 10% gewijzigd door freako op 30-03-2022 13:42:17 ]
  woensdag 30 maart 2022 @ 13:49:07 #11
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204272802
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:59 schreef Hanca het volgende:
Wilders heeft zich tijdens de campagne er trouwens al mee bemoeid, die vond de fractie te weinig anti-islam, volgens Verweij is de islam helemaal geen issue in Nissewaard.
Precies de reden dat de PVV lokaal niets voor stelt. Omdat ze geen enkele visie hebben aangaande de inrichting van Nederland en alleen maar standpunten hebben over wat er allemaal fout zou zijn.
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 14:09:04 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204273036
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 13:49 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Precies de reden dat de PVV lokaal niets voor stelt. Omdat ze geen enkele visie hebben aangaande de inrichting van Nederland en alleen maar standpunten hebben over wat er allemaal fout zou zijn.
Nou, Wilders heeft wel een visie als ik het goed begreep, als je niet genoeg tegen de islam bent in zijn opinie dan mag je je wel PVV noemen maar laat hij je verder links (haha!) liggen.

Dus de visie is blijkbaar dat je heel erg tegen de islam moet zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 31 maart 2022 @ 15:22:07 #13
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_204284490
Rotterdam gaan Leefbaar, VVD, D66 en Denk definitief verder babbelen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)-rotterdam~a9bb5af6/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_204289560
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 15:22 schreef borisz het volgende:
Rotterdam gaan Leefbaar, VVD, D66 en Denk definitief verder babbelen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)-rotterdam~a9bb5af6/
Ik ben niet zo thuis in de Rotterdamse politiek maar een coalitie waar mogelijk Leefbaar én DENK in zit had ik niet voor mogelijk gehouden. Het zou leuk zijn als zo’n samenstelling ineens geweldig blijkt te werken.
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 22:21:43 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204289640
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:14 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik ben niet zo thuis in de Rotterdamse politiek maar een coalitie waar mogelijk Leefbaar én DENK in zit had ik niet voor mogelijk gehouden. Het zou leuk zijn als zo’n samenstelling ineens geweldig blijkt te werken.
Ik vind het nogal verbazingwekkend, ja. Leefbaar was de partij waarvan de voorman zijn ontzetting uitte dat hij vanuit de Kuip een moskee kon zien en dat dit nooit meer mocht gebeuren. Nu samen met DENK? Tja.

Nieuw bloed bij LR? Kan zomaar, ik woon er niet meer en ik besteed er niet veel aandacht meer aan.

Edit: Ah, ja, inderdaad, de oude garde is weg bij LR.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tijger_m op 31-03-2022 22:27:27 ]
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204291178
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:14 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik ben niet zo thuis in de Rotterdamse politiek maar een coalitie waar mogelijk Leefbaar én DENK in zit had ik niet voor mogelijk gehouden. Het zou leuk zijn als zo’n samenstelling ineens geweldig blijkt te werken.
Naast Leefbaar en Denk samen, is het ook D66 met 3 keer conservatief. D66 krijgt forse oppositie met PvdA, GL, Volt, PvdD, Bij1 en SP.

Edit: GL heeft het zelf op een heel vreemde manier lopen verpesten: https://www.ad.nl/rotterd(...)et-zij-nou~aa0796d2/

[ Bericht 16% gewijzigd door Hanca op 01-04-2022 06:20:56 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204294574
Hier in Midden Groningen voor nu eerst geen formatie, maar een raadsakkoord:
https://www.rtvnoord.nl/n(...)jn-voor-goede-ideeen

Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Er zijn weinig echt heel spannende punten voor deze periode, maar bijvoorbeeld over wijken die van het gas af moeten zouden ze nog wel besluiten moeten nemen. Kijken hoe dat uit gaat pakken, of dat er vooral uitstel komt van punten waar ze het niet over eens worden.

Er komt nog wel een coalitie met een coalitieprogramma, de vraag is dus hun leidend het raadsakkoord gaat worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204294643
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik vind het nogal verbazingwekkend, ja. Leefbaar was de partij waarvan de voorman zijn ontzetting uitte dat hij vanuit de Kuip een moskee kon zien en dat dit nooit meer mocht gebeuren. Nu samen met DENK? Tja.

Nieuw bloed bij LR? Kan zomaar, ik woon er niet meer en ik besteed er niet veel aandacht meer aan.

Edit: Ah, ja, inderdaad, de oude garde is weg bij LR.
Twee partijen zijn het natuurlijk nooit 100% met elkaar eens over elk ander onderwerp. Over andere onderwerpen dan 'n moskee, kunnen LR en Denk het misschien beter met elkaar vinden dan bv. LR en GL of Denk en GL. En in 'n versnipperd landschap moet je ook weleens wat.
  Moderator vrijdag 1 april 2022 @ 14:13:02 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204294653
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Twee partijen zijn het natuurlijk nooit 100% met elkaar eens over elk ander onderwerp. Over andere onderwerpen dan 'n moskee, kunnen LR en Denk het misschien beter met elkaar vinden dan bv. LR en GL of Denk en GL. En in 'n versnipperd landschap moet je ook weleens wat.
Er waren andere opties dan DENK maar ik denk dat het voornaamste punt is dat de oude garde verdwenen is bij LR.

Ik ken een aantal van die mensen persoonlijk en die waren echt nooit of te nimmer met een moslimpartij in zee gegaan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204294686
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er waren andere opties dan DENK maar ik denk dat het voornaamste punt is dat de oude garde verdwenen is bij LR.

Ik ken een aantal van die mensen persoonlijk en die waren echt nooit of te nimmer met een moslimpartij in zee gegaan.
GL, PvdA, Volt, Partij van de Dieren of Bij1, waarvan die laatste al had aangegeven niet te willen besturen. Of nog een extra partij erbij.
  Moderator vrijdag 1 april 2022 @ 14:26:43 #21
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204294785
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
GL, PvdA, Volt, Partij van de Dieren of Bij1, waarvan die laatste al had aangegeven niet te willen besturen. Of nog een extra partij erbij.
GL verhaal kun je teruglezen in de post van Hanca, dat is echt een lachwekkend verhaal :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204294807
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
GL verhaal kun je teruglezen in de post van Hanca, dat is echt een lachwekkend verhaal :D
Ja, had het gelezen. Lachwekkend inderdaad, maar doet GL vooral zelf eigenlijk. En GL is ook niet echt anti-moskee of zo. Denk dat LR het over meer dingen eens kan worden met Denk dan met GL.
pi_204335722
Ik lees her en der geruchten dat Kuzu wethouder zou willen worden in Rotterdam.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204347757
In Zoetermeer hebben D66, GL en PvdA zichzelf uit het college gehouden door te eisen dat ze altijd met alle 3 samen zouden blijven: https://www.ad.nl/zoeterm(...)ks-en-pvda~a52f1e7c/

VVD, LHN, PDvZ, Zó, CDA en ChristenUnie-SGP beginnen nu de onderhandelingen voor een nieuw college. Ben benieuwd of hun kiezers daar nu blij mee zijn...


Edit: het was te verwachten, D66, GL en PvdA zijn nu boos: https://www.ad.nl/zoeterm(...)kans-gehad~aea30cca/

Terwijl ze het toch echt over zichzelf afroepen. Denken ze nu echt dat VVD als grootste partij zou staan te springen om alle 3?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204356237
Jos van Rey gaat mee formeren in Roermond: https://www.ad.nl/limburg(...)e-roermond~a4f8c27f/

Iemand nog wat gehoord over die aangifte? https://www.roermond.nl/nieuws/aangifte
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 7 april 2022 @ 20:02:28 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204363439
In Eindhoven gaan Groenlinks, CDA, PvdA en D66 besturen.
https://studio040.nl/nieuws/artikel/coalitie-update

Had het niet verwacht maar Groenlinks heeft de VVD en het CDA uiteen weten te spelen. Dus ondanks dat ik die hoop wel verloren was komt D66 toch in het college.
pi_204365227
Arnhem gaat trouwens voor de trofee meest progressieve college ooit:

GroenLinks, PvdA, D66, Arnhem Centraal (lokale progressieve partij), de Partij voor de Dieren en Volt. Voor de laatste 2 zou het een unicum zijn, nooit eerder bestuurden ze ergens mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204368472
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:59 schreef Hanca het volgende:
In Nissewaard trouwens ook een soap:

Ruzie bij de PVV:
https://www.ad.nl/voorne-(...)vv-fractie~a86f8636/
Het begon al met dat alleen Verweij, die trouwens de hele campagne van 4500 euro zelf had betaald, als enige kwam opdagen bij de verkiezingsavond van de gemeente en ook bij de fotosessie.

Wilders heeft zich tijdens de campagne er trouwens al mee bemoeid, die vond de fractie te weinig anti-islam, volgens Verweij is de islam helemaal geen issue in Nissewaard.

Vanavond zou het verder gaan:
[..]
Maar nu is Verweij positief getest op corona en zal het dus wat langer door sudderen:
https://www.ad.nl/voorne-(...)nstalleerd~a718c935/


In 2019 scheurde de PVV fractie ook al.
En na Verweij is nu ook de fractievoorzitter weg:
https://www.ad.nl/voorne-(...)alle-steun~ac1b019a/

Financieel verschil van mening. Ook de partijleider had blijkbaar eigen geld in de campagne zitten wat hij terug wilde.
Hij houdt zijn zetel, PVV nu dus al van 4 naar 2.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 10:43:40 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204369815
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 07:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
En na Verweij is nu ook de fractievoorzitter weg:
https://www.ad.nl/voorne-(...)alle-steun~ac1b019a/

Financieel verschil van mening. Ook de partijleider had blijkbaar eigen geld in de campagne zitten wat hij terug wilde.
Hij houdt zijn zetel, PVV nu dus al van 4 naar 2.
Bijzonder verhaal weer en vooral het financieele deel want wie moet dat dan terug gaan betalen? De landelijke PVV aka Geert Wilders? :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204369852
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 10:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Bijzonder verhaal weer en vooral het financieele deel want wie moet dat dan terug gaan betalen? De landelijke PVV aka Geert Wilders? :)
Er is er ook zeker 1 die liegt: Verweij zei dat ze de hele campagne had betaald uit eigen zak en nu komt deze man ook met een verhaal dat hij het geld van de campagne terug wil.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 10:48:55 #31
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204369858
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 10:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is er ook zeker 1 die liegt: Verweij zei dat ze de hele campagne had betaald uit eigen zak en nu komt deze man ook met een verhaal dat hij het geld van de campagne terug wil.
Goh, een PVV'er die liegt. Hold the presses! :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204382953
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:02 schreef Hexagon het volgende:
In Eindhoven gaan Groenlinks, CDA, PvdA en D66 besturen.
https://studio040.nl/nieuws/artikel/coalitie-update

Had het niet verwacht maar Groenlinks heeft de VVD en het CDA uiteen weten te spelen. Dus ondanks dat ik die hoop wel verloren was komt D66 toch in het college.
In Leiden ligt de bal nog bij D66
quote:
Leidse informateurs adviseren coalitie GroenLinks, D66, PvdA en CDA

Leiden, 8 april 2022, 16:07 uur door Chris de Waard
Een bredere coalitie dan de huidige, zowel getalsmatig als inhoudelijk. Dat is wat het informateurstrio bestaande uit GroenLinksers Rob en Lint en Yvonne van Delft en oud-raadslid Mart Keuning van de ChristenUnie in hun eindrapport adviseren. De vier partijen die daarvoor het beste kunnen gaan samenwerken zijn in hun ogen de drie huidige coalitiepartijen GroenLinks, D66 en de PvdA, aangevuld met het CDA.
https://sleutelstad.nl/20(...)nks-d66-pvda-en-cda/
  zondag 10 april 2022 @ 21:06:56 #33
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_204398617
Nissewaard trouwens een redelijk gekleurde gemeente, maar in de raad zit de enige gekleurde bij de PVV, hmm.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_204423292
Wat iedereen al wist: geen coalitie te vormen met De Mos in Den Haag.
https://nos.nl/artikel/24(...)artij-richard-de-mos

Kunnen ze nu eindelijk echt door gaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 13 april 2022 @ 13:23:02 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204423524
Kan de gemeente Den Haag zich over vier jaar gaan afvragen hoe het toch komt dat de opkomst nog lager is geworden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204423595
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:23 schreef Janneke141 het volgende:
Kan de gemeente Den Haag zich over vier jaar gaan afvragen hoe het toch komt dat de opkomst nog lager is geworden.
Maar wat wil je dan? Je principes opzij schuiven en in zee gaan met iemand waar een strafrechtelijk onderzoek naar loopt? Want De Mos kan wel zeggen dat hij een stap opzij doet, hij blijft dan in de gemeenteraad en De Mos is zo ongeveer de partij. Je werkt dan dus toch met hem samen.

Als De Mos echt Hart had voor Den Haag, had hij zich helemaal niet verkiesbaar gesteld gedurende het onderzoek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 13:34:30 #37
408813 crew  trein2000
pi_204423618
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar wat wil je dan? Je principes opzij schuiven en in zee gaan met iemand waar een strafrechtelijk onderzoek naar loopt? Want De Mos kan wel zeggen dat hij een stap opzij doet, hij blijft dan in de gemeenteraad en De Mos is zo ongeveer de partij. Je werkt dan dus toch met hem samen.

Als De Mos echt Hart had voor Den Haag, had hij zich helemaal niet verkiesbaar gesteld gedurende het onderzoek.
Je bedoelt dat onderzoek dat al jaren duurt, waar geen enkel tempo in zit en waar De Mos alles ontkent? Lijkt me erg bevorderlijk voor de democratie om daarom maar iemand helemaal in de ban te doen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 13:53:28 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204423790
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je bedoelt dat onderzoek dat al jaren duurt, waar geen enkel tempo in zit en waar De Mos alles ontkent? Lijkt me erg bevorderlijk voor de democratie om daarom maar iemand helemaal in de ban te doen.
Klopt, maar dat verhaal is wel problematisch als je er mee in een coalitie gaat. Als het uiteindelijk wel wat is dan krijg je gegarandeerd een berg shit over je heen.

Dat het veel te lang duurt is overigens evident.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204423791
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je bedoelt dat onderzoek dat al jaren duurt, waar geen enkel tempo in zit en waar De Mos alles ontkent? Lijkt me erg bevorderlijk voor de democratie om daarom maar iemand helemaal in de ban te doen.
Daar kunnen de andere partijleiders toch niks aan doen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 13:54:28 #40
408813 crew  trein2000
pi_204423804
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Klopt, maar dat verhaal is wel problematisch als je er mee in een coalitie gaat. Als het uiteindelijk wel wat is dan krijg je gegarandeerd een berg shit over je heen.

Dat het veel te lang duurt is overigens evident.
Hij kan natuurlijk geen wethouder worden. Maar waarom het enkele feit dat hij in de gemeenteraad zit voor die partij een onoverkomelijke obstakel zou zijn zie ik echt niet.

Gezocht argument wat mij betreft.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 13:55:42 #41
408813 crew  trein2000
pi_204423812
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar kunnen de andere partijleiders toch niks aan doen?
Nee. Maar er staat nergens dat je hangende het onderzoek niet met zo’n partij in zee mag gaan. Dat is toch echt een eigen keuze van partijen. En dat je daarin tijdsverloop en dat het ondanks dat onderzoek toch weer de grootste partij is geworden meeneemt vind ik heel logisch.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204423824
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hij kan natuurlijk geen wethouder worden. Maar waarom het enkele feit dat hij in de gemeenteraad zit voor die partij een onoverkomelijke obstakel zou zijn zie ik echt niet.

Gezocht argument wat mij betreft.
Maar dan doe je alsof hij maar 'een lid' is. Dat is natuurlijk onzin. Hij is die partij. Het heet ook nog steeds Groep De Mos / Hart voor Den Haag, volgens mij. Zo heette het in elk geval de vorige periode nog wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 13:58:07 #43
408813 crew  trein2000
pi_204423843
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dan doe je alsof hij maar 'een lid' is. Dat is natuurlijk onzin. Hij is die partij. Het heet ook nog steeds Groep De Mos / Hart voor Den Haag, volgens mij. Zo heette het in elk geval de vorige periode nog wel.
Maar er is juist heel duidelijk en bewust verbreding gezocht, Constant Martini, Rita Verdonk. Juist zodat de boel kan doordraaien als het toch verkeerd afloopt voor De Mos.

Het is niet de PVV.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204423862
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar er is juist heel duidelijk en bewust verbreding gezocht, Constant Martini, Rita Verdonk. Juist zodat de boel kan doordraaien als het toch verkeerd afloopt voor De Mos.

Het is niet de PVV.
Ik snap de afweging in elk geval heel goed. Het was anders geweest als De Mos dit keer geen lijsttrekker was geweest en niet in de gemeenteraad was gaan zitten. Dat was ook een optie geweest.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 14:01:23 #45
408813 crew  trein2000
pi_204423880
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik snap de afweging in elk geval heel goed. Het was anders geweest als De Mos dit keer geen lijsttrekker was geweest en niet in de gemeenteraad was gaan zitten. Dat was ook een optie geweest.
Lijkt me heel democratisch ja. U bent verdacht in een onderzoek wat totaal niet opschiet dus u bent totaal paria.

Past beter in dubieuze dictaturen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204423922
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Lijkt me heel democratisch ja. U bent verdacht in een onderzoek wat totaal niet opschiet dus u bent totaal paria.

Past beter in dubieuze dictaturen.
Er loopt een onderzoek in verband met zijn politieke werk, he? Dat kun je gewoon niet negeren.

En totaal paria is hij niet, niemand zegt dat ze nooit meer wat met hem te maken willen hebben. Alleen kan hij niet besturen gedurende het onderzoek. En als je lijsttrekker bent van een coalitiepartij, bestuur je gewoon mee. Zeker in het geval De Mos.

Ik vind het idee van: 'er loopt een onderzoek naar iemand vanwege fraude in het bestuur, maar omdat het wat lang duurt geven we hem maar weer een bestuursfunctie', ook nogal vreemd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 14:06:08 #47
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204423926
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Lijkt me heel democratisch ja. U bent verdacht in een onderzoek wat totaal niet opschiet dus u bent totaal paria.

Past beter in dubieuze dictaturen.
Da;s ook nogal overdreven, iedereen die daar zit is gekozen en iedereen mag zijn eigen afweging maken op welke gronden men met elkaar in zee gaat. En dat is soms nog veel knulliger en persoonlijker dan dit.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 14:08:54 #48
408813 crew  trein2000
pi_204423942
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er loopt een onderzoek in verband met zijn politieke werk, he? Dat kun je gewoon niet negeren.

En totaal paria is hij niet, niemand zegt dat ze nooit meer wat met hem te maken willen hebben. Alleen kan hij niet besturen gedurende het onderzoek. En als je lijsttrekker bent van een coalitiepartij, bestuur je gewoon mee. Zeker in het geval De Mos.

Ik vind het idee van: 'er loopt een onderzoek naar iemand vanwege fraude in het bestuur, maar omdat het wat lang duurt geven we hem maar weer een bestuursfunctie', ook nogal vreemd.
Hij wil geen wethouder worden. Dat had natuurlijk ook niet gekund.

Maar in de gemeenteraad zit hij en gegeven het feit dat hij de grootste partij is vind de kiezer dat ook prima. Dat kun je ook niet negeren mijns inziens.

Daarnaast heb ik toch ook wel principiële bezwaren tegen iemand zo lang tot paria verklaren hangende een totaal niet opschietend onderzoek. Begin een onderzoek tegen een politieke tegenstander en ga op je handen zitten. Uitgeschakeld.

Ik verwijt het OM dat niet, maar het zou wel kunnen en ik vind dat rechtstatelijk problematisch m.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 14:10:29 #49
408813 crew  trein2000
pi_204423956
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Da;s ook nogal overdreven, iedereen die daar zit is gekozen en iedereen mag zijn eigen afweging maken op welke gronden men met elkaar in zee gaat. En dat is soms nog veel knulliger en persoonlijker dan dit.
Ik zie dat toch anders. Ik vind dit principieel problematisch. Iemand is verdachte en dus onschuldig. Natuurlijk moet je daar op acteren, maar je kunt dat schemergebied geen jaren laten bestaan. Dan geef je het OM veel te veel macht om mensen uit te schakelen.

Nogmaals, ik verwijt ze dat niet. Maar het kan wel en dat moeten we niet willen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204423990
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hij wil geen wethouder worden. Dat had natuurlijk ook niet gekund.

Maar in de gemeenteraad zit hij en gegeven het feit dat hij de grootste partij is vind de kiezer dat ook prima. Dat kun je ook niet negeren mijns inziens.

Daarnaast heb ik toch ook wel principiële bezwaren tegen iemand zo lang tot paria verklaren hangende een totaal niet opschietend onderzoek. Begin een onderzoek tegen een politieke tegenstander en ga op je handen zitten. Uitgeschakeld.

Ik verwijt het OM dat niet, maar het zou wel kunnen en ik vind dat rechtstatelijk problematisch m.
Iedereen wil dat dat onderzoek sneller gaat. Van Zanen is daar ook al een paar keer achteraan geweest. Maar dat is nu eenmaal niet zo en dan moet je naar dat feit handelen. En dan beslissen dat iemand die wordt beschuldigd van fraude/corruptie als bestuurder gedurende dat onderzoek bij het bestuur vandaan moet blijven, vind ik een zeer logische stap. Dus is besturen met hem aan tafel bij elke beslissing geen optie. Dan had hij dus afstand moeten doen van zijn lijsttrekkersschap, als hij wilde dat zijn partij wel mee kon doen.

Hij hoeft verder gedurende het onderzoek natuurlijk geen straf oid, maar dat je iemand weg houdt van de plek waar hij dat kan doen waar hij van beschuldigd wordt lijkt me niet ongewoon.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 13 april 2022 @ 14:15:15 #51
408813 crew  trein2000
pi_204424014
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Iedereen wil dat dat onderzoek sneller gaat. Van Zanen is daar ook al een paar keer achteraan geweest. Maar dat is nu eenmaal niet zo en dan moet je naar dat feit handelen. En dan beslissen dat iemand die wordt beschuldigd van fraude/corruptie als bestuurder gedurende dat onderzoek bij het bestuur vandaan moet blijven, vind ik een zeer logische stap. Dus is besturen met hem aan tafel bij elke beslissing geen optie. Dan had hij dus afstand moeten doen van zijn lijsttrekkersschap, als hij wilde dat zijn partij wel mee kon doen.
Hij wil geen bestuurder worden, hij is en blijft gemeenteraadslid. Ik vind dat toch wel een belangrijk verschil.

Maar wij komen hier niet uit verder denk ik maar zo ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204424045
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hij wil geen bestuurder worden, hij is en blijft gemeenteraadslid. Ik vind dat toch wel een belangrijk verschil.
Dan had hij in elk geval het fractievoorzitterschap ook neer moeten leggen. Dat zou al een hoop schelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 14:20:13 #53
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204424063
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zie dat toch anders. Ik vind dit principieel problematisch. Iemand is verdachte en dus onschuldig. Natuurlijk moet je daar op acteren, maar je kunt dat schemergebied geen jaren laten bestaan. Dan geef je het OM veel te veel macht om mensen uit te schakelen.

Nogmaals, ik verwijt ze dat niet. Maar het kan wel en dat moeten we niet willen.
Hij is juridisch onschuldig maar dit is geen juridische situatie, dit is een situatie waarin partijen moeten afwegen of ze de associatie het risico waard vinden. Ik heb daar geen moeite mee.

Je kan niet zeggen dat hij niet in raad mag zitten als daar geen juridische belemmering voor was, dat is iets anders.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 15:02:11 #54
375570 crew  Cyan9
pi_204424422
In mijn gemeente (Assen) heeft de informateur ook maar eens een tussenverslag uitgebracht: de voorkeur gaat uit naar een coalitie tussen Stadspartij PLOP, ChristenUnie en SP. Die zag ik eerlijk gezegd niet aankomen, vooral de SP niet.

https://www.assen.nl/nieu(...)en-tussenverslag-uit
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_204426453
.

[ Bericht 92% gewijzigd door superniger op 13-04-2022 18:43:59 ]
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_204426461
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:54 schreef Hanca het volgende:
Wat iedereen al wist: geen coalitie te vormen met De Mos in Den Haag.
https://nos.nl/artikel/24(...)artij-richard-de-mos

Kunnen ze nu eindelijk echt door gaan.
Wat kinderachtig allemaal.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_204426764
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2022 15:02 schreef Cyan9 het volgende:
In mijn gemeente (Assen) heeft de informateur ook maar eens een tussenverslag uitgebracht: de voorkeur gaat uit naar een coalitie tussen Stadspartij PLOP, ChristenUnie en SP. Die zag ik eerlijk gezegd niet aankomen, vooral de SP niet.

https://www.assen.nl/nieu(...)en-tussenverslag-uit
Het was daar nu een extreem brede coalitie van CU, VVD, D66, GL en SP, toch? Dan klinkt een driepartijencoalitie al best prettig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 19:31:46 #58
375570 crew  Cyan9
pi_204426926
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was daar nu een extreem brede coalitie van CU, VVD, D66, GL en SP, toch? Dan klinkt een driepartijencoalitie al best prettig.
Het waren vier partijen: CU, PLOP, VVD en GL. Toen stapte PLOP eruit, en kwamen D66 en SP erbij. Ook nu zullen ze opzoek moeten naar vier of vijf partijen, anders komen ze niet op een stabiele meerderheid uit. Assen Centraal, D66 en VVD zijn in beeld daarvoor. En ook dat valt me een beetje tegen, ik had op een wat groener en progressiever bestuur gehoopt.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_204427911
quote:
15s.gif Op woensdag 13 april 2022 19:31 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het waren vier partijen: CU, PLOP, VVD en GL. Toen stapte PLOP eruit, en kwamen D66 en SP erbij. Ook nu zullen ze opzoek moeten naar vier of vijf partijen, anders komen ze niet op een stabiele meerderheid uit. Assen Centraal, D66 en VVD zijn in beeld daarvoor. En ook dat valt me een beetje tegen, ik had op een wat groener en progressiever bestuur gehoopt.
Opvallend dat GL (en 50plus) dan nu als minst logisch worden gezien. SP is nota bene de op 1 na kleinste partij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 21:18:23 #60
375570 crew  Cyan9
pi_204428293
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 20:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Opvallend dat GL (en 50plus) dan nu als minst logisch worden gezien. SP is nota bene de op 1 na kleinste partij.
Het boeit me net niet genoeg om de verslagen in te duiken, maar er zal wel een (goede) reden voor zijn.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_204432091
De Mos weer naar de oppositie verwezen. _O- Alle rechtse stemmers in Den Haag weer woest.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 14 april 2022 @ 11:14:47 #62
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_204432123
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 11:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
De Mos weer naar de oppositie verwezen. _O- Alle rechtse stemmers in Den Haag weer woest.
Terecht , ze zijn de grootste partij.
Grote bek over niemand uitsluiten en zo en kijk wat ze doen.
Dit is gewoon schijt hebben aan de kiezer
Ik ben inmiddels overleden
  Moderator donderdag 14 april 2022 @ 12:32:32 #63
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204432523
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 11:14 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Terecht , ze zijn de grootste partij.
Grote bek over niemand uitsluiten en zo en kijk wat ze doen.
Dit is gewoon schijt hebben aan de kiezer
9 zetels van de 45, dan ben je wel de grootste maar ook niet onomkoombaar. Je kan net zo goed zeggen dat het schijt aan de kiezer is als niet alle partjen in de coalitie zitten. Waarom zijn de zetels van De Mos meer waard dan die van de PvdD?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 14 april 2022 @ 12:39:16 #64
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_204432589
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
9 zetels van de 45, dan ben je wel de grootste maar ook niet onomkoombaar. Je kan net zo goed zeggen dat het schijt aan de kiezer is als niet alle partjen in de coalitie zitten. Waarom zijn de zetels van De Mos meer waard dan die van de PvdD?
Het gaat me om het uitsluiten (D66) , als je er gewoon niet uitkomt om een coalitie te vormen dan is het wat anders.
Maar we zien in het in de tweede kamer ook , men sluit de PVV en de FVD van te voren al uit.
Wat je ook van hun standpunten vindt, uitsluiten kan gewoon niet.
ga eerst eens om de tafel zitten , bij het maken van een coalitie is het geven en nemen en moet je af en toe wat water bij de wijn doen
Ik ben inmiddels overleden
  Moderator donderdag 14 april 2022 @ 12:46:08 #65
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204432644
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:39 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Het gaat me om het uitsluiten (D66) , als je er gewoon niet uitkomt om een coalitie te vormen dan is het wat anders.
Maar we zien in het in de tweede kamer ook , men sluit de PVV en de FVD van te voren al uit.
Wat je ook van hun standpunten vindt, uitsluiten kan gewoon niet.
ga eerst eens om de tafel zitten , bij het maken van een coalitie is het geven en nemen en moet je af en toe wat water bij de wijn doen
Er is een eerste formatie geweest vanuit De Mos, daar kon geen coalitie in gevormd worden. Nu is de 2e partij qua uitslag aan de beurt om het te proberen. Men heeft dus exact gedaan wat je vraagt.

Men wil niet in een coalitie met De Mos omdat men nog steeds niet weet of hij nu wel of niet schuldig is aan corruptie. Andere partijen vinden het risico van imago schade voor hun te groot. Kan je wat van vinden maar het is niet extreem imho.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 14 april 2022 @ 13:14:05 #66
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_204432860
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er is een eerste formatie geweest vanuit De Mos, daar kon geen coalitie in gevormd worden. Nu is de 2e partij qua uitslag aan de beurt om het te proberen. Men heeft dus exact gedaan wat je vraagt.

Men wil niet in een coalitie met De Mos omdat men nog steeds niet weet of hij nu wel of niet schuldig is aan corruptie. Andere partijen vinden het risico van imago schade voor hun te groot. Kan je wat van vinden maar het is niet extreem imho.
D66 had ze van te voren al uitgesloten
Ik ben inmiddels overleden
pi_204433053
quote:
Je weet dat D66 tot de corruptiezaak gewoon in een college zat met De Mos?

Dat ze dan nu van te voren aangeven niet met De Mos in zee te gaan, kun je dan ook niet los zien van die corruptiezaak.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 14 april 2022 @ 14:09:26 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204433267
In Nederland heb je nou eenmaal geen recht op een plaats in de coalitie. Dus niets ondemocratisch aan.
  donderdag 14 april 2022 @ 15:17:12 #69
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_204433808
Voor alle zeikerds die beweren dat de SP wegloopt van verantwoordelijkheid:

quote:
Geen respect voor de kiezer in Oss
VDG heeft een blokkade opgeworpen tegen de SP voor deelname in een coalitie, zonder inhoudelijk met de SP gesproken te hebben. Dit is gewoon oude machtspolitiek. De SP heeft een coalitie voorgesteld van VDG, SP en CDA. Dat doet recht aan de verkiezingsuitslag. De drie grootste partijen in Oss vormen een goede afspiegeling van de politieke verhoudingen tussen de stad en de kernen en linkse, midden en rechtse politiek. Daarmee zou de wethouders verdeling 2-2-1 worden.
Voor de afwijzing van de SP worden alleen gelegenheidsargumenten gebruikt zoals de bezwaren van de SP tegen de plannen voor een verdiept spoor en het tegen de begrotingen stemmen.
Met onze verbetervoorstellen proberen we het beleid bij te sturen. Als dit niet lukt, dan is het logisch dat we als SP tegen stemmen. Verrassend in de argumentatie van VDG is dat de beoogde nieuwe coalitiepartij tegen de laatste begroting heeft gestemd en daarbij fel uithaalde naar de plannen voor een verdiept spoor. Hoe snel kan het veranderen in de politiek?
De VDG wil ook niet met een verliezende partij samenwerken. Waarom sloot VDG in de vorige coalitie de SP als winnende partij buiten, maar ging wel met een verliezende partij in zee? Nu is voor VDG de VVD als verliezende partij welkom in nieuw college. De SP vindt dit alles geen blijk van respect voor de kiezer. Als het aan de SP ligt dan wordt er eerst over inhoud gesproken en worden niet op basis van gelegenheidsargumenten partijen vooraf uitgesloten.
Een op de vijf kiezers heeft SP gestemd, de SP is de grootste partij in de stad. De VDG negeert dit botweg. Dit is schadelijk voor het vertrouwen in de politiek. De SP zal zich hoe dan ook blijven inzetten voor sociale en eerlijke politiek.

En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_204433867
quote:
18s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Voor alle zeikerds die beweren dat de SP wegloopt van verantwoordelijkheid:
[..]

Niemand zegt dat de SP in geen enkele gemeente in het college zit. Dat weglopen voor verantwoordelijkheid is vooral iets van de landelijke afdeling en het partijbestuur.

Verder staat VDG als je het programma leest gewoon vrij ver van de SP af, VDG lijkt behoorlijk een ondernemerspartij: https://vdg-oss.nl/over-voor-de-gemeenschap/verkiezingsprogramma/
4 jaar geleden is er uitgebreid gesproken door VDG met de SP, toen is het op inhoud mislukt. Dat nadat de SP verloren heeft nog een keer overdoen is ook niet logisch: https://www.ed.nl/oss-ude(...)e-coalitie~aec2cf3e/

[ Bericht 18% gewijzigd door Hanca op 14-04-2022 15:28:33 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport donderdag 14 april 2022 @ 15:28:06 #71
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204433908
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:09 schreef Hexagon het volgende:
In Nederland heb je nou eenmaal geen recht op een plaats in de coalitie. Dus niets ondemocratisch aan.
Democratie is geen tirannie van de meerderheid. Tegen een groep kiezers zeggen dat ze de tering kunnen krijgen gaat keihard tegen democratie in, hoe zeer sommige mensen dat ook toejuichen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 14 april 2022 @ 15:28:51 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204433915
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Democratie is geen tirannie van de meerderheid. Tegen een groep kiezers zeggen dat ze de tering kunnen krijgen gaat keihard tegen democratie in, hoe zeer sommige mensen dat ook toejuichen.
Dus het is alleen democratisch als er geen partijen in de oppositie zitten?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 14 april 2022 @ 15:29:48 #73
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204433919
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus het is alleen democratisch als er geen partijen in de oppositie zitten?
Het is democratisch als je niemand uitsluit uit principeoverwegingen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_204433921
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Democratie is geen tirannie van de meerderheid. Tegen een groep kiezers zeggen dat ze de tering kunnen krijgen gaat keihard tegen democratie in, hoe zeer sommige mensen dat ook toejuichen.
Maar er is in Den Haag niemand die dat zegt. Er zijn alleen partijen die niet lopende een onderzoek met een mogelijk corrupte bestuurder in zee willen. Niemand zegt dat De Mos voor altijd is uitgesloten. Sterker nog: ze zaten gewoon in het college met D66.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport donderdag 14 april 2022 @ 16:13:27 #75
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204434241
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar er is in Den Haag niemand die dat zegt. Er zijn alleen partijen die niet lopende een onderzoek met een mogelijk corrupte bestuurder in zee willen. Niemand zegt dat De Mos voor altijd is uitgesloten. Sterker nog: ze zaten gewoon in het college met D66.
Dat interesseert me dan weer weinig, het gaat om lui die claimen dat dit bij democratie hoort, terwijl mensen uitsluiten dat nadrukkelijk niet is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_204434333
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 16:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat interesseert me dan weer weinig, het gaat om lui die claimen dat dit bij democratie hoort, terwijl mensen uitsluiten dat nadrukkelijk niet is.
Uitsluiten om een bepaalde reden (botsende programma's of niet samen willen werken met een persoon om zijn woorden of daden of in dit geval een juridisch onderzoek) hoort wel bij democratie. Dat De Mos alleen daarom wordt uitgesloten, blijkt uit het feit dat hij daarvoor wel in het college zat, nota bene met partijen die nu niet met hem in het college willen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204434809
Zijn er nog grote plaatsen/steden waar er een centrumrechtse coalitie zit eigenlijk? :')

Het lokale bestuur van de machtigste steden van het land (die ook in de pers regelmatig opduiken) komt zo wel echt volledig bij de progressieve elite te liggen.

@Hanca
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 14 april 2022 @ 17:52:17 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204434921
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 16:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat interesseert me dan weer weinig, het gaat om lui die claimen dat dit bij democratie hoort, terwijl mensen uitsluiten dat nadrukkelijk niet is.
Het is vooral dat er geen plicht is om met de grootste fractie een coalitie te vormen. Zou je die wel hebben dan krijg je juist een dictatuur van de minderheid en zou zo'n partij een vrijbrief hebben om anderen van alles door hun strot te duwen zoals een wethouderskandidaat die ze totaal niet vertrouwen.

Dat zag je ook al in 1977 toen de PvdA de grootste werd en dacht wel even iedereen hun wil te kunnen opleggen. Dat resulteerde in een enkeltje oppositie en dat was een heel gezond resultaat van ons systeem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 14-04-2022 17:59:12 ]
pi_204434993
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 17:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Zijn er nog grote plaatsen/steden waar er een centrumrechtse coalitie zit eigenlijk? :')

Het lokale bestuur van de machtigste steden van het land (die ook in de pers regelmatig opduiken) komt zo wel echt volledig bij de progressieve elite te liggen.

@:hanca
Het woord elite is onzin voor een gemeenteraadslid of zelfs voor praktisch alle wethouders.

Maar zoals bekend gaan Amsterdam (PvdA, D66, GL), Utrecht (GL, D66, PvdA, Student & Starter en CU) en Groningen (GL, PvdA, D66, PvdD en SP) voor behoorlijk progressief.

Maar Den Haag krijgt dus waarschijnlijk gewoon weer een college met VVD en CDA, samen met D66, PvdA en GL. Bij Rotterdam ligt er een vrij conservatieve optie, met Leefbaar, VVD en Denk, de enige progressieve is D66. In Eindhoven lijkt CDA aan te schuiven bij 3 keer progressief (GL, PvdA, D66). Tilburg gaat voor GL, D66, PvdA en VVD. Dat zijn toch redelijk middencoalities.

Echt conservatief wordt het niet in grote steden, maar steden stemmen nou eenmaal vrij progressief. Bijvoorbeeld Hoeksche Waard gaat voor Lokalen HW, CDA, SGP en VVD, Ede voor SGP, ChristenUnie, Gemeentebelangen, D66 en CDA. De hierboven genoemde coalitie van Assen en Oss zijn ook niet progressief. De conservatieven zijn echt nog niet uitgeregeerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204435027
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het woord elite is onzin voor een gemeenteraadslid of zelfs voor praktisch alle wethouders.

Maar zoals bekend gaan Amsterdam (PvdA, D66, GL), Utrecht (GL, D66, PvdA, Student & Starter en CU) en Groningen (GL, PvdA, D66, PvdD en SP) voor behoorlijk progressief.

Maar Den Haag krijgt dus waarschijnlijk gewoon weer een college met VVD en CDA, samen met D66, PvdA en GL. Bij Rotterdam ligt er een vrij conservatieve optie, met Leefbaar, VVD en Denk, de enige progressieve is D66. In Eindhoven lijkt CDA aan te schuiven bij 3 keer progressief (GL, PvdA, D66). Tilburg gaat voor GL, D66, PvdA en VVD. Dat zijn toch redelijk middencoalities.

Echt conservatief wordt het niet in grote steden, maar steden stemmen nou eenmaal vrij progressief. Bijvoorbeeld Hoeksche Waard gaat voor Lokalen HW, CDA, SGP en VVD, Ede voor SGP, ChristenUnie, Gemeentebelangen, D66 en CDA. De hierboven genoemde coalitie van Assen en Oss zijn ook niet progressief. De conservatieven zijn echt nog niet uitgeregeerd.
Dankjewel. Het woord elite was inderdaad niet goed gekozen. Wat is jouw verklaring dat Den Haag en Rotterdam zoveel rechtser lijken?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204435039
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dankjewel. Het woord elite was inderdaad niet goed gekozen. Wat is jouw verklaring dat Den Haag en Rotterdam zoveel rechtser lijken?
Lager opgeleid.

Hoog opgeleiden stemmen D66, VVD, GL. En zeker jonge hoogopgeleiden stemmen GL of D66.



Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204435061
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lager opgeleid.

Hoog opgeleiden stemmen D66, VVD, GL.

[ afbeelding ]
Ja ik zie het. En Den Haag is ook geen universiteitsstad, scheelt misschien ook nog.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204435067
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ja ik zie het. En Den Haag is ook geen universiteitsstad, scheelt misschien ook nog.
Ja, zie de figuur die ik extra heb bijgevoegd. Studenten stemmen eigenlijk praktisch allemaal GL of D66 (Student en Starter in Utrecht werd afgelopen periode ook wel het verlengstuk van beide partijen genoemd).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204435095
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, zie de figuur die ik extra heb bijgevoegd. Studenten stemmen eigenlijk praktisch allemaal GL of D66 (Student en Starter in Utrecht werd afgelopen periode ook wel het verlengstuk van beide partijen genoemd).
Ja en hoe is dat dan weer mogelijk vraag ik me af. De linkse universiteiten?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204435111
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ja en hoe is dat dan weer mogelijk vraag ik me af. De linkse universiteiten?
Nee, jonge mensen zijn idealistisch en voor verandering. Dat universiteiten links gedachtegoed zouden verspreiden is een mythe.

Oudere mensen zijn meer voor behoud van wat er is. Zo blijft de leeftijdsgroep van CDA al decennia hetzelfde (CDA sterft dus niet uit, huidige progressieve stemmers gaan later VVD of CDA stemmen).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204435159
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, jonge mensen zijn idealistisch en voor verandering. Dat universiteiten links gedachtegoed zouden verspreiden is een mythe.

Oudere mensen zijn meer voor behoud van wat er is. Zo blijft de leeftijdsgroep van CDA al decennia hetzelfde (CDA sterft dus niet uit, huidige progressieve stemmers gaan later VVD of CDA stemmen).
Acceptabele verklaring wel ja.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 14 april 2022 @ 18:58:33 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204435479
De VVD is meer het nieuwe CDA geworden in dat opzicht. Hebben alle marktwerking, eigen verantwoordelijkheid en vrijheid standpunten van weleer naar zolder gebracht en zijn meer een partij geworden die liever zo weinig mogelijk wil veranderen.
pi_204436436
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:58 schreef Hexagon het volgende:
De VVD is meer het nieuwe CDA geworden in dat opzicht. Hebben alle marktwerking, eigen verantwoordelijkheid en vrijheid standpunten van weleer naar zolder gebracht en zijn meer een partij geworden die liever zo weinig mogelijk wil veranderen.
Marktwerking is ook wel zo ver als het kan (zelfs wat de VVD betreft wat doorgeschoten), natuurlijk. Als je zoveel van je ideaal van marktwerking en individualisme hebt bereikt, is het ook niet zo gek om vooral voor behoud van wat je bereikt hebt te pleiten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 14 april 2022 @ 21:09:32 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204437675
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Marktwerking is ook wel zo ver als het kan (zelfs wat de VVD betreft wat doorgeschoten), natuurlijk. Als je zoveel van je ideaal van marktwerking en individualisme hebt bereikt, is het ook niet zo gek om vooral voor behoud van wat je bereikt hebt te pleiten.
Staat me toch bij dat de VVD tot een jaar of tien geleden flink wat tandjes meer wilde. Maar dat die denkwijze ook daar wel uit de gratie is. En bovenden willen ze hun verworven macht natuurlijk niet verspelen door mensen af te stoten met doldrieste plannen.
pi_204555080
In Bloemendaal willen ze voor het eerst in de geschiedenis de VVD buitenspel zetten: https://www.parool.nl/ned(...)-oppositie~b0f587e8/

De VVD zou nogal arrogant zijn geweest in een debat afgelopen week over de opvang van statushouders en tegen het eigen college hebben gestemd. Daarop wilden GL en D66 niet meer met hen verder. Nu moeten GL en D66 het proberen met 4 eenmansfracties, PvdA, CDA, Liberaal Bloemendaal en Zelfstandig Bloemendaal, waarvan de laatste 2 uit de VVD komen. Die laatste 2 hielpen de VVD (en het eerder afgevallen Hart voor Bloemendaal) trouwens aan een meerderheid tegen de opvang van statushouders.

Ze lopen als ik het zo zie wel een risico: rechts heeft met VVD, Hart voor Bloemendaal, Liberaal Bloemendaal en Zelfstandig Bloemendaal een meerderheid (10 van de 19 zetels).

[ Bericht 24% gewijzigd door Hanca op 27-04-2022 15:08:30 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204619874
De BBB-Lijst Midden Groningen bij ons is gescheurd, daardoor schiet het nu ook eindelijk op met de formatie: https://www.rtvnoord.nl/n(...)in-stroomversnelling

BBB heeft nog 1 zetel over, de andere 5 zijn vertrokken en doen nu mee in de besprekingen. Reactie van de lijsttrekker (die al weggestemd was als fractievoorzitter, dat was al bijzonder) die alleen over blijft: https://www.rtvnoord.nl/n(...)g-ze-zijn-machtsgeil

Hier meer over de scheuring: https://www.rtvnoord.nl/n(...)kiezingen-uit-elkaar


We krijgen hier helaas wel een enorm rechtse coalitie met 2 keer vrij rechts lokaal en dan VVD en CDA.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 3 mei 2022 @ 22:06:02 #92
408813 crew  trein2000
pi_204620007
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 21:49 schreef Hanca het volgende:
De BBB-Lijst Midden Groningen bij ons is gescheurd, daardoor schiet het nu ook eindelijk op met de formatie: https://www.rtvnoord.nl/n(...)in-stroomversnelling

BBB heeft nog 1 zetel over, de andere 5 zijn vertrokken en doen nu mee in de besprekingen. Reactie van de lijsttrekker (die al weggestemd was als fractievoorzitter, dat was al bijzonder) die alleen over blijft: https://www.rtvnoord.nl/n(...)g-ze-zijn-machtsgeil

Hier meer over de scheuring: https://www.rtvnoord.nl/n(...)kiezingen-uit-elkaar

We krijgen hier helaas wel een enorm rechtse coalitie met 2 keer vrij rechts lokaal en dan VVD en CDA.
Moet de BBB ook mee oppassen, teveel van dit soort incidentjes en je staat zo te boek als de nieuwe lpf.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 4 mei 2022 @ 00:35:05 #93
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204621322
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:02 schreef Hanca het volgende:
In Bloemendaal willen ze voor het eerst in de geschiedenis de VVD buitenspel zetten: https://www.parool.nl/ned(...)-oppositie~b0f587e8/

De VVD zou nogal arrogant zijn geweest in een debat afgelopen week over de opvang van statushouders en tegen het eigen college hebben gestemd. Daarop wilden GL en D66 niet meer met hen verder. Nu moeten GL en D66 het proberen met 4 eenmansfracties, PvdA, CDA, Liberaal Bloemendaal en Zelfstandig Bloemendaal, waarvan de laatste 2 uit de VVD komen. Die laatste 2 hielpen de VVD (en het eerder afgevallen Hart voor Bloemendaal) trouwens aan een meerderheid tegen de opvang van statushouders.

Ze lopen als ik het zo zie wel een risico: rechts heeft met VVD, Hart voor Bloemendaal, Liberaal Bloemendaal en Zelfstandig Bloemendaal een meerderheid (10 van de 19 zetels).
VVD buitenspel in Bloemendaal klinkt als een hele vreemde utopie eigenlijk :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 4 mei 2022 @ 02:13:18 #94
408813 crew  trein2000
pi_204621581
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 00:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
VVD buitenspel in Bloemendaal klinkt als een hele vreemde utopie eigenlijk :D
Ik ben niet bekend met de Bloemendaalse politiek verder, maar ik moet nog zien of het ze lukt hoor. Het klinkt wel een beetje wanhopig
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 mei 2022 @ 06:57:13 #95
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_204621800
NRC over collegevorming met de Dieren
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ingewikkeld-a4120880

Qua Collegevorming in Nederland
quote:
In ongeveer vijftien gemeenten waar op 16 maart gemeenteraadsverkiezingen waren, zijn de onderhandelingen over een collegeakkoord afgerond. Onder meer in het Zuid-Hollandse Leiderdorp, Leudal in Limburg, Elburg in Gelderland en West Betuwe zijn nieuwe wethouders aan de slag gegaan. Van de grotere gemeenten zijn vooralsnog alleen Apeldoorn en Middelburg klaar.

In veel van de 333 gemeenten wordt verwacht dat eind deze maand de onderhandelingen afgerond zijn. Amsterdam en Rotterdam lijken af te stevenen op een akkoord in juni. De Haagse formatie is nog in een verkennende fase; gesprekken hebben nog niet geleid tot onderhandelingen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_204621980
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 06:57 schreef borisz het volgende:
NRC over collegevorming met de Dieren
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ingewikkeld-a4120880

Qua Collegevorming in Nederland
[..]

Over de PvdD is dit wel interessant:

quote:
De formerende PvdD-fractievoorzitters sparren regelmatig met de landelijke fractie. Volgens de fractievoorzitters en partijleider Esther Ouwehand gaat dat om „ruggespraak” en maken de lokale fracties de eindbeslissing. „Maar je wil natuurlijk wel dat je beslissing gesteund wordt door de landelijke fractie”, zegt Ouwehand. In Utrecht stuitte die aanpak bij andere fracties op bezwaren.

Volgens Ouwehand is de PvdD niet per se tegen het sluiten van compromissen. „We willen best zeggen: deze punten uit ons partijprogramma gaan we uitvoeren en met andere wachten we nog even. Maar wij willen wel een systeemverandering als het gaat over hoe wij omgaan met de aarde. Pas als we zien dat partijen bereid zijn om die koerswijziging in te zetten, doen wij mee.”
Aan één kant heb ik zoiets: vertrouw je lokale vertegenwoordigers, die weten ook het beste wat er speelt. Maar ik kan me ook voorstellen dat zo'n eerste keer mee doen enorm af gaat stralen op de landelijke partij. Dat kan in positieve zin (PvdD wordt een serieuze kandidaat om mee te regeren, zeker als je ziet dat ze inmiddels landelijk op 10 zetels staan), maar natuurlijk ook in negatieve zin.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204845520
Er ligt een akkoord in Amsterdam: https://www.parool.nl/ams(...)ieakkoord~b46b18ff7/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204845572
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 02:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik ben niet bekend met de Bloemendaalse politiek verder, maar ik moet nog zien of het ze lukt hoor. Het klinkt wel een beetje wanhopig
Bloemendaal heeft inmiddels een college zonder de VVD: https://bloemendaal.d66.nl/2022/05/14/witte-rook/


1 van de 6 partijen die mee onderhandelde is er nog wel uitgestapt: https://haarlem105.nl/lib(...)oor-een-meerderheid/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport woensdag 25 mei 2022 @ 10:54:03 #99
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_204857242
https://www.nrc.nl/nieuws(...)018-en-2014-a4128080

quote:
De college-onderhandelingen in gemeenten verlopen aanzienlijk trager dan na eerdere raadsverkiezingen. Vorige week, negen weken na de raadsverkiezingen van 16 maart, had ongeveer een op de drie gemeenten een nieuw bestuur. In 2018 was op datzelfde moment ruim 75 procent van de gemeenten al klaar met formeren, in 2014 bijna 90 procent.
(...)
En de details van Amsterdam --> https://www.parool.nl/ams(...)de-plannen~bf1725c3/

Ondertussen in Utrecht
twitter
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_204857591
Ondertussen in Amsterdam;

https://www.at5.nl/artike(...)n-buren-en-zita-pels

Rijxman wethouder…

Stukje achtergrond bij de GeenStijl;
https://www.geenstijl.nl/(...)jxman-wethouder-d66/
  woensdag 25 mei 2022 @ 13:29:25 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204858749
In Eindhoven zijn ze er ook bijna uit. Voor D66 krijgt de Nijmeegse wethouder Monique Esselbrugge een transfer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')