quote:De uitslagenavond van de gemeenteraadsverkiezingen wordt in Nederland Kiest: de Uitslagen gepresenteerd door Rob Trip en Simone Weimans. Malou Petter komt met de exitpolls (vanaf 21.00 uur) en de uitslagen waarvan de eerste rond 22.00 uur worden verwacht.
Nederland gaat naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen en de NOS verzorgt traditioneel de uitslagenavond, die wordt gepresenteerd door Rob Trip en Simone Weimans. Malou Petter komt in Nederland Kiest: de Uitslagen met de exitpolls en de uitslagen. Politiek verslaggevers Ron Fresen en Arjan Noorlander bespreken de gevolgen voor de politieke verhoudingen, politiek deskundigen Josse de Voogd en Carolien van Ham zullen de uitslagen duiden.
Exitpolls
Er zijn dit jaar exitpolls in zeven gemeenten. De eerste exitpoll die om 21.00 uur bekend wordt gemaakt is in Nieuwegein, waar volgens de NOS ‘gemiddeld Nederland’ stemt. De laatste exitpoll komt rond 22.30 uur uit Amsterdam. Vanaf 22.00 uur worden de eerste uitslagen verwacht uit de kleinere gemeenten.
Opkomst
De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen ligt altijd lager dan bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. In 2018 was de opkomst bijna 55 procent (tegenover 79 procent bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021). De lokale partijen bleken vier jaar geleden de grote winnaars: bijna 29 procent van de stemmen ging naar een lokale partij. GroenLinks kwam (in de grote steden) veelal als grootste uit de bus. D66 liep flinke klappen op, evenals de PvdA en de SP. Deze partijen hopen de schade nu goed te maken, maar de peilingen zijn ongunstig. Met name de regeringspartijen D66, VVD en het CDA staan er niet goed voor.
Woensdag 16 maart, NPO1 20:35.
Met zichzelf.quote:Op zondag 13 maart 2022 20:03 schreef Zipportal het volgende:
@:capricia, @:Tijger_m, @:trein2000
Reeksen allen.
Alle partijen die meedoen zijn lokaal.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:28 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Aanwezig en natuurlijk op een lokale partij gestemd.![]()
Daarom dusquote:Op woensdag 16 maart 2022 17:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alle partijen die meedoen zijn lokaal.
Met lokaal bedoeld men een partij die enkel in die gemeente bestaat en dus geen provinciale of landelijke afdeling heeft.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alle partijen die meedoen zijn lokaal.
EmmenGoden. @Cocoquote:Op woensdag 16 maart 2022 10:55 schreef GlennQuagmire het volgende:
Josse die weer mag aangeven wat het verschil is tussen stemgedrag op in plaatsen op veengronden en zandgronden![]()
Kingfloplandquote:
Dat kan ook niet echt met alle lokale partijen, partijen die niet overal meedoen of partijen die samen meedoen etcquote:
Je kan bij de RAI parkeren voor ¤1 per dag als je daar dan opstapt in de metro.quote:Op woensdag 16 maart 2022 20:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Politiek duiders
Hier nog wat humor
https://d17bo9qplapc3c.cloudfront.net/web/y03h01/index.htmlquote:Op woensdag 16 maart 2022 20:50 schreef Gebruikersnaam404 het volgende:
https://nos.nl/index.php/(...)-van-de-verkiezingen
Hier het kaartje voor straks
Maar ik wil het zo graag.quote:Op woensdag 16 maart 2022 20:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat kan ook niet echt met alle lokale partijen, partijen die niet overal meedoen of partijen die samen meedoen etc
Volgens Josse de op een na gemiddeldste gemeente van Nederland, na Apeldoornquote:Op woensdag 16 maart 2022 20:54 schreef Raw85 het volgende:
Ik schakel het in.. is Nieuwegein qua uitslag een veelzeggende gemeente? Het klinkt als een redelijk gemiddelde en daarom veelzeggende gemeente
Wanneer exit polls?quote:
Zodra Juventus en Villarreal hebben afgetrapt!quote:
SP was de tweede en doet dit jaar niet meequote:Op woensdag 16 maart 2022 21:01 schreef Magister_Artium het volgende:
De uitslag in Nieuwegein is winst voor PvdA en GL en verlies voor lokale partijen.
NOLLESED.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:02 schreef Mexicanobakker het volgende:
Deed de SP vier jaar geleden wel mee?
Ja 4 zetelsquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:02 schreef Mexicanobakker het volgende:
Deed de SP vier jaar geleden wel mee?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
Nee, dit komt omdat de SP niet meedoet en dan is GroenLinks (of PvdA) het meest logische alternatief.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:04 schreef Slobeend het volgende:
Komt dit niet gewoon omdat jonge mensen niet meer in Utrecht terecht kunnen en dan maar in Nieuwegein gaan wonen?
Kan de rest van het land lekker door met de stinklucht van Tata Steelquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:05 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Top. Extra windmolens voor Nieuwegein. Scheelt weer elders in het land.
Waarom?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:02 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
SP was de tweede en doet dit jaar niet mee
Gelukkig is gas en olie bijna gratisquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:05 schreef asco het volgende:
Nou, succes met nog meer belasting betalen voor "het klimaat". 👍
Ik heb hier in het oosten nog nooit wat geroken van Tata Steel. Tata Steel wekt ook geen energie op, vreet enkel heel veel energie volgens mij.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Kan de rest van het land lekker door met de stinklucht van Tata Steel
Restwarmte ha ha haquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik heb hier in het oosten nog nooit wat geroken van Tata Steel. Tata Steel wekt ook geen energie op, vreet enkel heel veel energie volgens mij.
Ik ben team kernenergie.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik heb hier in het oosten nog nooit wat geroken van Tata Steel. Tata Steel wekt ook geen energie op, vreet enkel heel veel energie volgens mij.
Ik ook maar NIMBY ha ha haquote:
Wat een zooitje.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/utrecht(...)meenteraad~a317ddd5/
Wel leuk dat die is exposed door zn vriendin.quote:
quote:
https://indebuurt.nl/zwol(...)ingen-zwolle~204506/quote:VVD 16 procent (was 14 procent)
D66 16 procent (was 11 procent)
ChristenUnie 15 procent (was 18 procent)
GroenLinks 15 procent (was 17 procent)
D66 zoveel gestegen?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:10 schreef Hanca het volgende:
Zwolle peiling was heel spannend, 2 partijen 16%, 2 15%.
[..]
https://indebuurt.nl/zwol(...)ingen-zwolle~204506/
Vriendinnen die hun vriend voor schut durven zetten zijn altijd het leukst.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:10 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Wel leuk dat die is exposed door zn vriendin.
Zoals publiekelijk vertellen dat je vriend niet kan beffen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:12 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Vriendinnen die hun vriend voor schut durven zetten zijn altijd het leukst.
Onvoorstelbaarquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:14 schreef FireFox1 het volgende:
Het gaat blijkbaar meer dan uitstekend in Nederland, want mensen stemmen nog altijd op de VVD en GL
Wat denk ik ook meespeelt is dat met de huizenprijzen een hoop Utrechters naar de gemeenten rondom Utrecht trekken... en Utrechters stemmen best veel op GroenLinks. Eens kijken of dat in de andere gemeenten ook zo is, en wat het doet in de stad zelf.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nee, dit komt omdat de SP niet meedoet en dan is GroenLinks (of PvdA) het meest logische alternatief.
Wellicht is het in andere gemeenten wel een vergelijkbaar beeld, dat kan, maar alleen deze gemeente zegt niet zoveel.
SP die niet meedoet? Bij mij in de (grote) stad wel. Verschilt dit per gemeente?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nee, dit komt omdat de SP niet meedoet en dan is GroenLinks (of PvdA) het meest logische alternatief.
Wellicht is het in andere gemeenten wel een vergelijkbaar beeld, dat kan, maar alleen deze gemeente zegt niet zoveel.
Ik krijg in het algemeen het idee dat de 2018-dip van links iets recupereert, ook aan peilingen vooraf.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:17 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat denk ik ook meespeelt is dat met de huizenprijzen een hoop Utrechters naar de gemeenten rondom Utrecht trekken... en Utrechters stemmen best veel op GroenLinks. Eens kijken of dat in de andere gemeenten ook zo is, en wat het doet in de stad zelf.
Ja.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:18 schreef StoerePatser1968 het volgende:
[..]
SP die niet meedoet? Bij mij in de (grote) stad wel. Verschilt dit per gemeente?
Hoezo? Er zijn pas twee gemeentes bekend toch?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
Conservatief rechts in shambles.
SP heeft in diverse plaatsen geen lijst kunnen krijgen door geroyeerde leden van ROOD.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:18 schreef StoerePatser1968 het volgende:
[..]
SP die niet meedoet? Bij mij in de (grote) stad wel. Verschilt dit per gemeente?
Ja. Hier doen ze ook gewoon mee.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:18 schreef StoerePatser1968 het volgende:
[..]
De Femkeficatie van de periferie.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:18 schreef Raw85 het volgende:
‘’Stem Femke weg” is FVD vooralsnog niet echt gelukt..
Door gedoe met de jongerenafdelingenquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
SP heeft in diverse plaatsen geen lijst kunnen krijgen door ROOD.
Utrecht was heel lang D66. Maar sinds de vorige verkiezingen GL, idd.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:17 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat denk ik ook meespeelt is dat met de huizenprijzen een hoop Utrechters naar de gemeenten rondom Utrecht trekken... en Utrechters stemmen best veel op GroenLinks. Eens kijken of dat in de andere gemeenten ook zo is, en wat het doet in de stad zelf.
Echt he?quote:
Geeft wat te denken aan de integratie in Rotterdam.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:24 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Droevig. Die bevolking geeft echt 0 fucks schijnbaar
Ik vind Rotterdam toch altijd wel zo’n verschrikkelijke en lelijke kutstadquote:
Gewoon de bevolking de schuld geven. Lekker makkelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:24 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Droevig. Die bevolking geeft echt 0 fucks schijnbaar
Den Haag vind ik vooral heel weinig bijzonders.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:25 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik vind Rotterdam toch altijd wel zo’n verschrikkelijke en lelijke kutstadOp de een of andere manier is Amsterdam altijd de meest afgezeken stad maar ik zou daar toch echt liever wonen dan in Roffa. En Den Haag wordt ook weinig afgezeken, onterecht eigenlijk.
Utecht opkomst 50%quote:
Als je weinig verdient kun je daar volgens mij ook nog huurtoeslag voor krijgen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
700 euro is nog sociaal in deze tijden...
En in Rotterdam mocht je zelfs 2x stemmen. Ook nog voor de wijkraad.quote:
Ja had het eerder gelezen. Ze hadden er weinig zin in blijkbaarquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En in Rotterdam mocht je zelfs 2x stemmen. Ook nog voor de wijkraad.
quote:Historisch lage opkomst: slechts 43 procent van Hagenaars heeft stem uitgebracht
Neuh, zij worden echt de grootste nietquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:28 schreef Frozen-assassin het volgende:
Heel bijzonder als VVD grootste is in zo'n arme stad...
Denk is een beetje de Corendon onder de politieke partijen.quote:
Zij zijn degenen die dat rondje rood moeten kleuren hèquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon de bevolking de schuld geven. Lekker makkelijk.
En waarom doen ze dat niet?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:31 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Zij zijn degenen die dat rondje rood moeten kleuren hè
Maar qua percentage stemmen toch wel minder dan Volt? Klopte dit wel?quote:
Daar klopt iets niet inderdaad. Hebben denk ik de zetels of de procentjes voor een van die twee partijen gewisseld.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:32 schreef StephanL het volgende:
Hoe kan Volt nou hogere percentage hebben maar minder zetels?
Dat was nogal raar jaquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:32 schreef StephanL het volgende:
Hoe kan Volt nou hogere percentage hebben maar minder zetels?
Viel mij ook op. Dacht dat ik het niet goed gezien had ofzo.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Dat was nogal raar ja
Forum 2% 3 zetels
Volt 5% 2 zetels
![]()
![]()
![]()
Verbaasde mij ook...quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:32 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar qua percentage stemmen toch wel minder dan Volt? Klopte dit wel?
Ja zou zomaar kunnenquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daar klopt iets niet inderdaad. Hebben denk ik de zetels of de procentjes voor een van die twee partijen gewisseld.
jip, klopte niks vanquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Dat was nogal raar ja
Forum 2% 3 zetels
Volt 5% 2 zetels
![]()
![]()
![]()
We worden hier besodemieterd door het kartel!quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Dat was nogal raar ja
Forum 2% 3 zetels
Volt 5% 2 zetels
![]()
![]()
![]()
#werkenbijdenosquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Dat was nogal raar ja
Forum 2% 3 zetels
Volt 5% 2 zetels
![]()
![]()
![]()
Wel een rare plek voor een wederopstanding na die 1989 jaar.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Magister_Artium het volgende:
Jezus Leeft in de Rotterdamse raad?
De man van Jezus Redt (dat huis), evangelisch.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Harvest89 het volgende:
Jezus Leeft wat zijn dat eigenlijk?
Jehova's?
Bijbel plus complottheorieën. Achter elke boom zit de duivel. Die pakt iedereen die niet bij hen hoort, want zij zijn ondergedompeld in een tropisch zwemparadijs en zijn sindsdien gevrijwaard.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Harvest89 het volgende:
Jehova's?
Schijnt dat ze allemaal op de zwarte markt zijn in Beverwijk om daar de absolute meerderheid te vieren vanavondquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:32 schreef monkyyy het volgende:
Geen beelden vanuit de DENK Shisha lounge?
Vind ik niet. Ik vind Denk de laatste tijd best goed bezig ook voor autochtone Nederlanders iets om mee te nemen in de overweging.quote:
quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Tourniquet het volgende:
Rotterdam
FvD: 2,0%, 3 zetels
Volt: 5,7%, 2 zetels
Hoe dan??
Lijkt mij iets beter te kloppen, 45 zetels, dus dan is 2% wel ongeveer 1 zetel.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:34 schreef GlennQuagmire het volgende:
Nos site heeft het over 3 zetels voor volt en 1 voor fvd
Max, de fakkelzwaaier bij het huis van Kaag, heeft ook banden met Jezus Leeft.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Harvest89 het volgende:
Jehova's?
Fvd lijkt 1 zetel te halen. Zelfde als de CU.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:33 schreef Tourniquet het volgende:
Rotterdam
FvD: 2,0%, 3 zetels
Volt: 5,7%, 2 zetels
Hoe dan??
Dat is duidelijk. Dank.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
De man van Jezus Redt (dat huis), evangelisch.
Maar ook voor uittreding uit de EU omdat ze daarin raakvlakken met Openbaringen zien, dus ook eindtijdchristenen.
Nopequote:Op woensdag 16 maart 2022 21:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gaan we nog naar Schiermonnikoog???
Lopend over de Maas?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:38 schreef Jason22 het volgende:
Hoe kan Jezus Rotterdam binnengekomen zijn?
Ik vermoed lopend, of misschien te paard of met een ezel in die tijd.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:38 schreef Jason22 het volgende:
Willem Engel werd ook na een stem op FvD opgepakt vanmiddag. Ik zie een complot ontstaan. Maar er komen tribunalen!!!!quote:
Hij heeft de Maas overgestokenquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:38 schreef Jason22 het volgende:
Maar ze hebben wel kabeltv!quote:
Palmpasen aan de Maas.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vermoed lopend, of misschien te paard of met een ezel in die tijd.
Dit is een belediging voor Irma. Rotterdamrommel.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:39 schreef Zipportal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Van R'dam naar Sittard.
Moet denk ik BIJ1 zijn, die hadden 4,4%.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:38 schreef Jason22 het volgende:
Niet mijn probleem.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit is een belediging voor Irma. Rotterdamrommel.
Lijkt me sterk.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:38 schreef Jason22 het volgende:
Dat is al bijna 2000 jaar zo.quote:
Count the votes!quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Schuimende tweets straks vrees ik. Corruptie. MSM. Fraude.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik daar ook ietwat vurig van word ja.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:41 schreef Raw85 het volgende:
Ik vind Malou dus overigens echt best wel heet
Die met die tijdmachine?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat is al bijna 2000 jaar zo.
Schuld van Barabas, de schoft.
Ze heeft het gewoon niet he?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:44 schreef Drass het volgende:
Kunnen we eindelijk het moment meemaken dat Marijnissen gaat opstappen?
FvD en de boel belazeren zijn nu eenmaal synoniem. Niets nieuws onder de zon.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:44 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
JA HET IS EEN GROOT COMPLOT
Alleen Parkstad niet echt.quote:
Hadden ze die mijnen maar niet moeten sluiten.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zitten dan ook veel uitkeringstrekkers
quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:48 schreef -XOR- het volgende:
Lokale partijen
Al heb ik wel een zwak voor Leefbaar Doodstil.
Helaas.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:49 schreef Hanca het volgende:
De eerste uitslagen (exitpolls) van CDA vallen me mee. Wat verlies, maar niet de dreun waar voor werd gevreesd denk ik.
Broekje fatsoeneren.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:50 schreef Raw85 het volgende:
Op de een of andere manier vertrouw ik een politicus met Limburgs accent gelijk voor geen ene meter
Heb je een bron van een exitpoll?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:49 schreef Hanca het volgende:
De eerste uitslagen (exitpolls) van CDA vallen me mee. Wat verlies, maar niet de dreun waar voor werd gevreesd denk ik.
Lage opkomst is vaak wel gunstig voor het CDA.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:49 schreef Hanca het volgende:
Zou ik ook niet verdiend vinden. Prima partij.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:49 schreef Hanca het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |