SPOILER: Errata 2021Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities
Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.
Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
Hier is de Kerstpuzzel 2021 te vinden!
Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:
W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
Ahh, wat balen van dat ene puntje. Maar winnen is mooier dan club100 toch? Van harte proficiat!!!quote:Op maandag 21 februari 2022 16:03 schreef TeamTHT het volgende:
[..]
[..]
[..]
Heel leuk dat de uitslag er zo snel is!
Wij zijn TeamTHT en hebben dit jaar 99 punten gehaald. Normaal zitten wij niet op FOK! (maar lezen stiekem wel met jullie mee).
In het laatste weekend voor de inleverdatum is het alsnog gelukt om opgave 3 op te lossen waardoor we hoopten eindelijk bij de club van 100 te behoren. Helaas zijn we 1 punt misgelopen op opgave 13a waar een ander antwoord werd gezocht dan dat wij gaven.
We willen de puzzelmakers en puzzelaars bedanken voor een onwijze editie van de AIVD kerstpuzzel en we zien jullie volgend jaar weer
Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat 4 bonuspunten gaf.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:26 schreef thabit het volgende:
Wel grappig om te zien dat een Caesarversleuteling tot een bonuspunt leidt.
Ja, zo lust ik er nog één. Als wij dat halve puntje erbij hadden gehad, waren wij 2e hoor en jij gewoon 3equote:Op maandag 21 februari 2022 18:40 schreef CarloV het volgende:
@:PZZLD ja ik ben ook 2e met 96 punten ik heb me vergist in de jaartallen van de F1 circuits dus het halve puntje wat ik op je voor was met thema is daarom teniet gedaan![]()
Maar goed met dat halve puntje erbij was ik alsnog 2e dus dat halve puntje kan me wat dat betreft gestolen worden.
Ik heb dat met 21d die had ik echt binnen no time, maar goed zo zie je maar weer niets is wat het lijkt!quote:Op maandag 21 februari 2022 18:43 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat 4 bonuspunten gaf.
Kunnen we niet ergens een top 2 party organiseren, dat wordt vast een gezellige boel zo!quote:Op maandag 21 februari 2022 18:52 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ja, zo lust ik er nog één. Als wij dat halve puntje erbij hadden gehad, waren wij 2e hoor en jij gewoon 3e![]()
, haha...
En er is nog een groep 2e geworden, toch? Iemand van Fok ook? Wie, wat, waar...?
Ik had 4 dan weer wel bij de bonus verwacht. Ik ben meer verbaasd dat 13b de bonus niet heeft gehaald, die had ik zelfs op het randje van 2 bonuspunten verwacht.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:43 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat 4 bonuspunten gaf.
Haha inderdaad zeg, dat is wel discutabel want 13e was al vier punten kun je beter een 1- of 2punter belonen, die werden immers makkelijker ingeschat dan in eerste instantie gedacht.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:56 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
Ik had 4 dan weer wel bij de bonus verwacht. Ik ben meer verbaasd dat 13b de bonus niet heeft gehaald, die had ik zelfs op het randje van 2 bonuspunten verwacht.
Verder opvallend dat 10b, 13e en 22a alle drie 55 keer volledig zijn opgelost, maar dat ze het bonuspunt alleen aan 13e hebben gegeven...
Ja, dat was echt supertof van de puzzelmakers. Complimenten voor hen!!quote:Op maandag 21 februari 2022 18:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
Het meest verrassend vind ik de snelheid waarmee het dit keer is nagekeken.
Nog even nagezocht vanaf 2014:quote:Op maandag 21 februari 2022 18:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
Het meest verrassend vind ik de snelheid waarmee het dit keer is nagekeken.
De zonnebloemen zijn op zich wel gemeen, aangezien het 7 coderingen tegelijkertijd zijn, dus zelfs als je voor een van de coderingen het juiste idee hebt weet je nog niet dat dat ook daadwerkelijk juist is (dat had ik met de ternaire code in de groene blaadjes, die had ik meteen goed maar ik kwam niet verder). Maar daar staat tegenover dat je de opgave echt niet helemaal hoeft te begrijpen om hem toch op te kunnen lossen, zelfs met alleen het aantal blaadjes kan je al een heel eind komen als je bedenkt dat met een H het eerste woord 'HOE' zou kunnen zijn (al is achteraf bedenken altijd makkelijk).quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:54 schreef llamalama het volgende:
Ik vond er heel wat gemene puzzels tussen zitten dit jaar: het toetsenbord, de zonnebloemen, de "poëtische" vraag... denk niet dat ik veel hoger had kunnen komen dan wat ik had. Misschien dat er daardoor ook zo weinig inzendingen waren, nog geen 400. Helpt natuurlijk ook bij het snelle nakijken.
Ik snap bar weinig van de uitwerking daar, maar volgens mij hebben ze de breuken die je moet optellen gewoon zo gekozen dat je steeds de kleinst mogelijke breuk krijgt met bijhorende noemer.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:31 schreef bilopi het volgende:
Ook met de uitwerkingen erbij, snap ik nog steeds niet hoe ze bij opgave 11 aan de teller-getallen zijn gekomen.
Kan iemand het me uitleggen?
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:31 schreef bilopi het volgende:
Ook met de uitwerkingen erbij, snap ik nog steeds niet hoe ze bij opgave 11 aan de teller-getallen zijn gekomen.
Kan iemand het me uitleggen?
Dat klopt, in de spoiler heb ik een uitwerking gezet.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 17:43 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
[knip]
[..]
Ik snap bar weinig van de uitwerking daar, maar volgens mij hebben ze de breuken die je moet optellen gewoon zo gekozen dat je steeds de kleinst mogelijke breuk krijgt met bijhorende noemer.
SPOILER: schrijfmachine tandwielenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door CarloV op 22-02-2022 20:38:28 ]
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:30 schreef CarloV het volgende:
[..]
[..]
Dat klopt, in de spoiler heb ik een uitwerking gezet.Bedankt voor deze uitleg!SPOILER: schrijfmachine tandwielenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap nu wat beter wat de bedoeling was (maar het was me, denk ik, nog steeds niet gelukt om deze opgave op te lossen)
SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. uberhaupt betekenis heeft?
[ Bericht 29% gewijzigd door SnertMetChoco op 23-02-2022 09:49:15 ]“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Hoe bedenk je dat als jeSPOILER: 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. uberhaupt betekenis heeft?SPOILER: 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Hoe bedenk je dat als jeHet is een korte tekst, dus het moet een eenvoudige versleuteling hebben. Dat is een belangrijk aanknopingspunt. Er zijn ook nog wel wat kanon-op-mug methoden die je kunt toepassen, maar daarover later meer.SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. uberhaupt betekenis heeft?
Omdat het een korte tekst betrof moest ik daarom ook wel denken aan de betreffende versleuteling. Daar kwam echter voor mijn gevoel gibberish uit. Het duurde overigens ook even voordat ik door had datquote:Op woensdag 23 februari 2022 10:58 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is een korte tekst, dus het moet een eenvoudige versleuteling hebben. Dat is een belangrijk aanknopingspunt. Er zijn ook nog wel wat kanon-op-mug methoden die je kunt toepassen, maar daarover later meer.
SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., anders had ik meer tijd gehad om dat laatste stukje even op te lossen.
Ik ben benieuwd wat voor kanon-op-mug methoden je evt had toegepast.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Omdat het een korte tekst betrof moest ik daarom ook wel denken aan de betreffende versleuteling. Daar kwam echter voor mijn gevoel gibberish uit. Het duurde overigens ook even voordat ik door had datAutokey/One time pad leek mij in eerste instantie de bedoeling te zijn, omdat de cijfertekst precies even lang was als het stukje ''ontcijfer en vul aan''SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., anders had ik meer tijd gehad om dat laatste stukje even op te lossen.
Ik ben benieuwd wat voor kanon-op-mug methoden je evt had toegepast.
Even de teaser quoten, hebben we weer wat te doen:quote:Op donderdag 24 november 2022 21:24 schreef QIXL het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lossen-zijn-a4149202
Ik krijg er weer zin in.
En het volgende artikel pas op 10 december, dus zoals gebruikelijk rond 13 december de puzzel, hopelijk.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | DE REKENING Bij de AIVD op kantoor Het bonnetje is deze week een puzzel. Wie goed kijkt, vindt nog een zevende ding dat bij de lunch geserveerd werd. glas aardbeiensap 1, 25 pistolet pesto/tomaat 3, 32 sinaasappel 3, 45 pistolet kaas 3, 01 appel 2, 45 glas appel-ananassap 4, 37 |
Dat je zoiets onthoudt vind ik best knap. Mijn ogen zijn bij dat soort dingen vooral op het bier gefocust.quote:Op vrijdag 25 november 2022 00:25 schreef MarianneS het volgende:
Leuk interview, zie zo dat kamertje weer voor me. En het 7e product hadden ze daar toen ook..
Hoi Marianne, ik zoek ook al jaren een puzzelmaatje, maar merk vaak dat het communiceren toch wel lastig is. Toch weerhoudt mij dat er niet van nog een poging te wagenquote:Op vrijdag 25 november 2022 10:24 schreef MarianneS het volgende:
Ik zoek voor dit jaar nog een puzzelmaatje. Jarenlang alleen gepuzzeld, maar had vorig jaar een maatje en dat was erg leuk. Alleen maatje kan dit jaar niet helaas. Dus ...
Die kan ik niet helemaal thuisbrengen..quote:Op vrijdag 25 november 2022 23:49 schreef mister_xxx het volgende:
Voor 0,28 had ik er best een bordje groenvoer bij gelust! En na deze lunch alweer veel zin in het diner
Super leuk artikel, ik wilde 'm ook net posten!quote:Op donderdag 24 november 2022 21:24 schreef QIXL het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lossen-zijn-a4149202
Ahh vandaar dat je zo vroeg weg wasquote:Op vrijdag 25 november 2022 10:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat je zoiets onthoudt vind ik best knap. Mijn ogen zijn bij dat soort dingen vooral op het bier gefocust.
Nee.quote:Op zondag 4 december 2022 20:40 schreef CathyCathy het volgende:
Ik bedoel had die pistolet kaas niet 4,01 moeten zijn?
Ben benieuwd wat voor gedachtegang je hierbij hebt. Er zit geen fout in de opgave.quote:Op zondag 4 december 2022 20:40 schreef CathyCathy het volgende:
Ik bedoel had die pistolet kaas niet 4,01 moeten zijn?
De kleur: de beschrijving in het artikel komt inderdaad niet 100% overeen met de gegevens + oplossing. Dus negeer het artikel maarquote:Op zondag 4 december 2022 21:29 schreef CathyCathy het volgende:
Ehm, zonder onbedoeld te hinten. Je moet toch verder tellen dan 9… en waar laat je die 1 van de 10 dan?
Daarbij, de kleur klopt niet. Of denk ik weer te moeilijk…
Omdat 3,01 al duur genoeg is.quote:Op zondag 4 december 2022 21:53 schreef CathyCathy het volgende:
Waarom hebben ze niet gewoon gekozen voor de pistolet appelstroop van 3,91?
Ik vind het allemaal maar verdacht
quote:Op zondag 4 december 2022 22:00 schreef thabit het volgende:
[..]
Omdat 3,01 al duur genoeg is.. Maar ik mis de link met kleuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee maar eigenlijk zitten ze ook wel weer goed met de kleuren.quote:Op zondag 4 december 2022 21:45 schreef pzl het volgende:
[..]
De kleur: de beschrijving in het artikel komt inderdaad niet 100% overeen met de gegevens + oplossing. Dus negeer het artikel maar
Als ik google krijg ik de kleur die ik verwacht. Hopelijk zegt dat niet iets over mijn bewaar skillsquote:Op zondag 4 december 2022 22:35 schreef CathyCathy het volgende:
Mja, misschien als je de appel-ananassap een tijdje laat staan. Een maandje of zo.
Haha nou wel een beetje. Maar dan voor roodquote:Op zondag 4 december 2022 22:40 schreef CathyCathy het volgende:
Misschien ben je gewoon kleurenblind? 😂
Ik denk ook niet dat het toevallig is. Het zal ook vast wel goed zijn. Het moet natuurlijk ook niet te moeilijk zijn voor de NRC-lezers.quote:Op zondag 4 december 2022 23:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Haha nou wel een beetje. Maar dan voor rood.
Overigens maakte ik een Google foutje en kwam zo op de goede kleur. Maar denk toch dat de oplossing wel goed is. Zou wel heel toevallig zijn als die klopt via foutieve route.
Ja, want hier beschrijf je natuurlijk elke typische opgave van de kerstpuzzel mee!quote:Op maandag 5 december 2022 13:17 schreef amopi het volgende:
Hopelijk is de echte puzzel straks eenduidiger en direct sluitend in combinatie met de context.
Je moet niet nu al mensen afschrikken natuurlijk. Denk dat ik nu ook weet waarom stoplicht verwijzing wel klopt, maar gaan we zien bij het antwoord.quote:Op zondag 4 december 2022 23:44 schreef CathyCathy het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat het toevallig is. Het zal ook vast wel goed zijn. Het moet natuurlijk ook niet te moeilijk zijn voor de NRC-lezers.
Je hebt hem.quote:Op maandag 5 december 2022 18:21 schreef hilliebillie het volgende:
Ik had hem opgelost aan de hand van deze link
https://www.instagram.com/p/ClWThDnokV0/
Dus daar stond niets over de stoplichtkleuren.. dus dacht dat ik hem had. Nu twijfel ik toch weer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hij is denk ik ietsje moeilijker dan voorgaande jaren.quote:Op dinsdag 6 december 2022 20:55 schreef KTruyaert93 het volgende:
Ik ben duidelijk nog niet opgewarmd, aan de teaser te zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
Voor de zekerheid: het prentje van Legoblokje is niet de echte teaser, zie hoger voor de opgave.quote:Op dinsdag 6 december 2022 20:55 schreef KTruyaert93 het volgende:
Ik ben duidelijk nog niet opgewarmd, aan de teaser te zien.
Die van vorig jaar had ik niet geradenquote:Hij is denk ik ietsje moeilijker dan voorgaande jaren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
dobbels pagina: 1, 2, 3, 5, 8, 11, 13, 14, 17
quote:Op dinsdag 6 december 2022 21:43 schreef QIXL het volgende:
Zo het kostte me een paar uurtjes, maar deze is ook weer opgelost. Klaar voor het echte werk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 6 december 2022 21:43 schreef QIXL het volgende:
Zo het kostte me een paar uurtjes, maar deze is ook weer opgelost. Klaar voor het echte werk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door thabit op 07-12-2022 15:28:57 ]
quote:Op dinsdag 6 december 2022 21:45 schreef pzl het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je gevoel zou zomaar eens kunnen kloppen. Die extra info hebben ze er natuurlijk niet willekeurig ingestopt.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:09 schreef jurjen3000 het volgende:
Leuke teaser, maar ik heb toch nog het gevoel dat ik een laag mis....
Dat is inderdaad precies waar mijn gevoel vandaan kwam. Alleen wat ik ermee moet staar ik me nu al 2 dagen dood op.quote:Op vrijdag 9 december 2022 17:17 schreef Athos3000 het volgende:
[..]
Je gevoel zou zomaar eens kunnen kloppen. Die extra info hebben ze er natuurlijk niet willekeurig ingestopt.
quote:Op zaterdag 10 december 2022 10:26 schreef jurjen3000 het volgende:
Dat is inderdaad precies waar mijn gevoel vandaan kwam. Alleen wat ik ermee moet staar ik me nu al 2 dagen dood op.
quote:Op zaterdag 10 december 2022 18:37 schreef Athos3000 het volgende:
[..]Inderdaad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Over welke puzzel hebben we het ondertussen? De teaser of de pre-teaser? In de teaser vind ik momenteel twee lagen en ik zie niet onmiddellijk nog plaats voor een derde.quote:
De gewone teaserquote:Op zondag 11 december 2022 10:30 schreef mbo_osese het volgende:
[..]
Over welke puzzel hebben we het ondertussen? De teaser of de pre-teaser? In de teaser vind ik momenteel twee lagen en ik zie niet onmiddellijk nog plaats voor een derde.
Volgens mij mis ik juist de korte.quote:Op zaterdag 10 december 2022 20:41 schreef billiebob123 het volgende:
De korte boodschap (of het korte deel van de boodschap) heb ik, alleen de lange variant lukt me niet. Ik weet vrij zeker wat de bedoeling is, maar ik vind de juiste 'sleutel' niet
Lijkt mij ook, maar ik zie niet hoe het geleuter van hierboven op de tweede laag slaat. De meeste mensen die er niet uit komen, hebben waarschijnlijk gewoon een kloppende methode.quote:Op zondag 11 december 2022 11:28 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
De gewone teaser
Het lijkt mij nagenoeg onmogelijk dat er nog een derde laag in zit.
Is dit bedoeld om de verwarring nog groter te maken?quote:Op zondag 11 december 2022 13:43 schreef thabit het volgende:
Lijkt mij ook, maar ik zie niet hoe het geleuter van hierboven op de tweede laag slaat. De meeste mensen die er niet uit komen, hebben waarschijnlijk gewoon een kloppende methode.
quote:Op zondag 11 december 2022 14:20 schreef Athos3000 het volgende:
[..]
Is dit bedoeld om de verwarring nog groter te maken?Mijn spoiler ging in ieder geval over de kortere tekst, die ik zag als de extra laag die mogelijk nog gemist werd. Ik zelf had die kortere tekst in ieder geval pas na de langere gevonden
Edit: lange en korte versie hebben dezelfde (naar mijn mening niet-standaard) methode. Ik zat te slapen. En wil niet alles nóg verwarrender makenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door billiebob123 op 11-12-2022 21:52:12 ]
De lange tekst was bij mij geheel 'standaard' juist. De korte kan ik nog steeds niet beoordelenquote:Op zondag 11 december 2022 16:48 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Ha, ik heb dat net andersom. Ik vind de methode voor de lange tekst juist niet 'standaard'. Dus het is maar net wat je basisopvatting is
quote:Op zondag 11 december 2022 14:20 schreef Athos3000 het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die inzichten zou ik ook graag willen verwerven...quote:Op maandag 12 december 2022 09:12 schreef Cregan het volgende:
Heeft iemand nog een tip voor de tweede laag? Ik kan er nog niet veel mee, waarschijnlijk omdat mijn creativiteit mbt binaire codes beperkt is.
SPOILER: Tipje 1Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Tipje 2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Yepquote:Op dinsdag 13 december 2022 12:06 schreef Erbo79 het volgende:
Zien jullie ook het nieuwsbericht over de puzzels van 2022, maar vervolgens geen PDF's die we kunnen downloaden??
I feel your pain.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:53 schreef MScript het volgende:
Eindelijk! Ik kijk hier serieus al maanden naar uit!
Succes allemaal!
Ps. Bij 1a en 1b voel ik nu al dat ik niet alles zie wat ik zou moeten zien 😣
True. Ook last gehad met die laatste ?quote:Op dinsdag 13 december 2022 21:33 schreef FlipModeSquad het volgende:
vraag 8 is echt tof om te doen!
Het is eerder ook geen probleem geweest. Maar misschien is dat juist de hint, omdat de puzzel de laatste jaren zeer weinig repetitie laat zien...quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:53 schreef MScript het volgende:
Eindelijk! Ik kijk hier serieus al maanden naar uit!
Succes allemaal!
Ps. Bij 1a en 1b voel ik nu al dat ik niet alles zie wat ik zou moeten zien 😣
Ik ben bij Stap 2 al drie keer op een tegenspraak uitgekomen.quote:Op woensdag 14 december 2022 13:37 schreef timebug het volgende:
opgave 23, cool. heb 3 van de zetten bij stap 1... Vragen over linksboven tho
Linksboven had ik juist als eerste en heeft bij mij geen enkele vraag opgeroepen (maar dat kan ook betekenen dat ik iets mis natuurlijk :p). Ik zit juist te kloten met linksonder alleenquote:Op woensdag 14 december 2022 13:37 schreef timebug het volgende:
Strikt genomen klopt linksboven niet. Althans, je weet het niet zeker. Maar logischerwijs is de goede oplossing wel te achterhalen.quote:Op woensdag 14 december 2022 13:37 schreef timebug het volgende:
Die heeft toch een sluitende en enige mat-in-2?quote:Op woensdag 14 december 2022 16:04 schreef QIXL het volgende:
[..]
Strikt genomen klopt linksboven niet. Althans, je weet het niet zeker. Maar logischerwijs is de goede oplossing wel te achterhalen.
Dat idee heb ik ook ja...quote:Op woensdag 14 december 2022 16:58 schreef pzl het volgende:
[..]
Die heeft toch een sluitende en enige mat-in-2?
Als je aanneemt dat er een mat-in-2 in zit, is-ie uniek. Maar je kunt niet bewijzen dat het mat-in-2 daadwerkelijk bestaat.quote:Op woensdag 14 december 2022 16:58 schreef pzl het volgende:
[..]
Die heeft toch een sluitende en enige mat-in-2?
Nou, meer met de derde, zit daar niet een foutje in?quote:Op dinsdag 13 december 2022 21:50 schreef pzl het volgende:
[..]
True. Ook last gehad met die laatste ?
Je kunt de puzzelmakers mailen als je denkt dat er ergens een fout in zit. Ze reageren op elke mail.quote:Op woensdag 14 december 2022 17:25 schreef ryr het volgende:
[..]
Nou, meer met de derde, zit daar niet een foutje in?
SPOILER: 23 stap 1 linksbovenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit op hetzelfde punt vast…quote:Op woensdag 14 december 2022 12:59 schreef MScript het volgende:
Wederom verder met de eerste frustratie.
1a en b even laten liggen in de hoop dat ik met de oplossing van 1c en verband zie.
Maar dan 1c. Ik heb stap één en zie iets opvallend, maar dan...
Waarom vind ik dit ook weer leuk?
de donkere dagen zijn nog lang hè als je elke dag 5% doet ben je voor de deadline klaarquote:Op woensdag 14 december 2022 19:05 schreef billiebob123 het volgende:
Ik meld mij ook weer aan voor sparsessies en/of uitwisselen van intrigerende hints. Maar daar waar ik vorig jaar snel de indruk had dat ik wel eens meer dan 50% zou kunnen oplossen, zit ik nu ongeveer op 5%.
Ik ga maar voor 100% in de Junioreditie
Ja, denk aan:quote:Op woensdag 14 december 2022 17:08 schreef WitteIris het volgende:
Zullen we stoppen met opgaves in te veel detail bespreken?
quote:Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
Ik bedoel niet dat ik nu 'al' 5% heb. Het is mijn schatting van wat ik denk op te kunnen lossen in totaalquote:Op woensdag 14 december 2022 19:23 schreef Puzzlefreak het volgende:
De
[..]
de donkere dagen zijn nog lang hè als je elke dag 5% doet ben je voor de deadline klaar
Loop jij bij het invullen van de antwoorden ook tegen een probleem aan?quote:Op donderdag 15 december 2022 05:46 schreef Rearviewmirror het volgende:
Ik puzzel ook (weer) mee. Meestal lees ik alleen, wat jullie schrijven, maar wie weet heb ik jullie hulp nog nodig.
Vraag 19 was een leuke treinrit naar m'n werk en terug, nu istie af.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
quote:Op donderdag 15 december 2022 09:15 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Loop jij bij het invullen van de antwoorden ook tegen een probleem aan?Lijkt me geen spoiler maar een technisch probleem? Ik probeerde dit net om te kijken of ik het kon reproduceren met twee willekeurige antwoorden (heb nog niet naar deze opgave gekeken) en ik kon het niet reproduceren, maar ik gebruik ook niet hun voorgestelde pdf-editor. Gebruik je Adobe en heb je al andere programma's geprobeerd?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan bevestigen dat de pdf die ik hier heb in Acrobat Reader hetzelfde probleem heeft. Waarmee ik niet bevestig dat ik de oplossing heb.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:15 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Loop jij bij het invullen van de antwoorden ook tegen een probleem aan?
Het is wel een kleine spoilerquote:Op donderdag 15 december 2022 10:37 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Lijkt me geen spoiler maar een technisch probleem? Ik probeerde dit net om te kijken of ik het kon reproduceren met twee willekeurige antwoorden (heb nog niet naar deze opgave gekeken) en ik kon het niet reproduceren, maar ik gebruik ook niet hun voorgestelde pdf-editor. Gebruik je Adobe en heb je al andere programma's geprobeerd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
Ondertussen antwoord gekregen van de puzzelmakers:quote:Op donderdag 15 december 2022 10:39 schreef mbo_osese het volgende:
[..]
Ik kan bevestigen dat de pdf die ik hier heb in Acrobat Reader hetzelfde probleem heeft. Waarmee ik niet bevestig dat ik de oplossing heb.
Gedaan, en vraag 8c is gewoon goedquote:Op woensdag 14 december 2022 17:36 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Je kunt de puzzelmakers mailen als je denkt dat er ergens een fout in zit. Ze reageren op elke mail.
quote:Op donderdag 15 december 2022 09:15 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Loop jij bij het invullen van de antwoorden ook tegen een probleem aan?Ik ben nog niet zo ver, dat ik het antwoordenformulier al invul. Eerst maar eens kijken of ik überhaupt meer op kan lossen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klein tipje van de sluier?quote:Op woensdag 14 december 2022 18:34 schreef jurjen3000 het volgende:
Woehoe, wordle is opgelost hier, eerste volledige vraag afgestreept.
quote:
quote:Op donderdag 15 december 2022 15:39 schreef WitteIris het volgende:
[..]Ik weet wat Wordle isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.bedoelde meer over je werkwijze
Goed puzzelen.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:43 schreef t33g33 het volgende:
[..]
Ik weet wat Wordle isbedoelde meer over je werkwijze
Het heeft even geduurd maar ik heb in ieder geval nu de mat in 2 bij 23 gevonden. Morgen maar aan de echte hel van 23 beginnen.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:21 schreef Legoblokje het volgende:
Hier ook problemen bij 23. Vooral het bord linksonder werkt niet mee...
quote:Op donderdag 15 december 2022 20:53 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Het heeft even geduurd maar ik heb in ieder geval nu de mat in 2 bij 23 gevonden. Morgen maar aan de echte hel van 23 beginnen.
SPOILER: 23Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 14 december 2022 17:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je aanneemt dat er een mat-in-2 in zit, is-ie uniek. Maar je kunt niet bewijzen dat het mat-in-2 daadwerkelijk bestaat.
Werk je in Athene??quote:Op donderdag 15 december 2022 05:46 schreef Rearviewmirror het volgende:
Ik puzzel ook (weer) mee. Meestal lees ik alleen, wat jullie schrijven, maar wie weet heb ik jullie hulp nog nodig.
Vraag 19 was een leuke treinrit naar m'n werk en terug, nu istie af.
quote:Op vrijdag 16 december 2022 17:37 schreef jurjen3000 het volgende:
Een vraag voor de mensen die 19b hebben opgelost:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit vooralsnog vast bij pagina 3.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:29 schreef Erbo79 het volgende:
Ik ben even nieuwsgierig... zijn er ook al puzzelaars bezig met de paginaranden? Ik probeerde de hel van opgave 23 te ontlopen, maar ben hem bij de randen van pagina 10 tegengekomen!
quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:29 schreef Erbo79 het volgende:
Ik ben even nieuwsgierig... zijn er ook al puzzelaars bezig met de paginaranden? Ik probeerde de hel van opgave 23 te ontlopen, maar ben hem bij de randen van pagina 10 tegengekomen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD kerstpuzzel 2024: 1, 2, 3, 4abc, 6, 7ab, 11, 13, 14bc, 16, 18a, 25abc, 27
Je bent niet de enige.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:58 schreef QIXL het volgende:
Of ik ben nog helemaal niet in de puzzelmentaliteit, of hij is heel anders dan andere jaren. Normaal heb ik wel een idee over een paar puzzels, waar te beginnen, maar nu heb ik bij de meeste geen idee.
Hopelijk komt de mentaliteit snel terug
Dat kan je zeker wel bewijzen... Is 100% sluitendquote:Op woensdag 14 december 2022 17:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je aanneemt dat er een mat-in-2 in zit, is-ie uniek. Maar je kunt niet bewijzen dat het mat-in-2 daadwerkelijk bestaat.
quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:36 schreef FlipModeSquad het volgende:
Als je een avond lang zit te knippen en plakken met minuscule hokjes en lijntjes weet je dat de aivd kerstpuzzel weer begonnen is #opgave 20Haha, ik had ze zelf al wat groter geprint, zodat het niet zo minuscuul wasSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie het nu ook ja.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:48 schreef Mira- het volgende:
[..]
Dat kan je zeker wel bewijzen... Is 100% sluitend
quote:Op zaterdag 17 december 2022 16:07 schreef koningvandefakz het volgende:
[..]
Haha, ik had ze zelf al wat groter geprint, zodat het niet zo minuscuul was
Wat slim. Daar had ik ook aan moeten denken. Het is me inmiddels wel gelukt ‘m op te lossen!! Geinige opgave wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD kerstpuzzel 2024: 1, 2, 3, 4abc, 6, 7ab, 11, 13, 14bc, 16, 18a, 25abc, 27
Dat was het enige waar ik nog redelijk zeker van was. ik word echt slecht in de kerstpuzzelquote:
Ja of de kerstpuzzel wordt slecht in jouquote:Op zaterdag 17 december 2022 19:58 schreef QIXL het volgende:
[..]
Dat was het enige waar ik nog redelijk zeker van was. ik word echt slecht in de kerstpuzzel![]()
Tja, tradities moet je in ere houden. Klagen is daar eentje van.quote:Op zaterdag 17 december 2022 20:25 schreef Puzzlefreak het volgende:
Wat een geklaag, ik vind M best leuk 😇
Nou vooruit dan maar:quote:Op zaterdag 17 december 2022 23:25 schreef Puzzlefreak het volgende:
Dan zou 1 toch ook moeten lukken, wil je daar echt een hint voor?
SPOILER: 1aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja exact, ze hebben het meestal niet eens door als mensen ironisch reageren op een sarcastische hint vraagquote:Op zondag 18 december 2022 11:52 schreef billiebob123 het volgende:
Haha, er zit toch een kern van waarheid in The Big Bang Theory. Het type mens dat de AIVD-puzzel doet is niet goed in het herkennen van ironie/sarcasme
Die ballonnen heb ik inderdaad ook al een tijd uit de knoop, alleen die passende tekst maken is een veel grotere uitdaging inderdaad.quote:Op zondag 18 december 2022 18:27 schreef llamalama het volgende:
Inmiddels ballonnen uit de knoop gehaald maar nog geen oplossing gevonden, en de matjes van 23 gevonden. Terug van vakantie en weer aan het werk :/
Dat duurde bij mij 3 hele minutenquote:Op maandag 19 december 2022 08:00 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Die ballonnen heb ik inderdaad ook al een tijd uit de knoop, alleen die passende tekst maken is een veel grotere uitdaging inderdaad.
Da's mooi want ik heb weleens enthousiast een antwoord ingevuld met een strikje omdoen niets meer aan doen, zei de chippendale, om er na een half jaar achter te komen dat ik maar halve punten kreeg omdat ik de vraag gemist had ofzo.quote:Op maandag 19 december 2022 17:37 schreef banaanenappel het volgende:
Ik heb een vraag opgelost. Grote verrassing, want is niet zo vaak. En nu denk ik dat iets in de vraag over het hoofd heb gezien😂.....
Zo waren er vorig jaar meerdere mensen die bij de Lingo-vraag dachten dat het Twee Voor Twaalf was. Dat begreep ik ook niet, want uit alles bleek dat je dan pas halverwege was.quote:Op maandag 19 december 2022 18:58 schreef llamalama het volgende:
[..]
Da's mooi want ik heb weleens enthousiast een antwoord ingevuld met een strikje omdoen niets meer aan doen, zei de chippendale, om er na een half jaar achter te komen dat ik maar halve punten kreeg omdat ik de vraag gemist had ofzo.
Nee joh, niet Twee Voor Twaalf, maar Tien Voor Taal. Misschien begrijp je nu beter waarom sommige mensen dachten dat dat het antwoord wasquote:Op maandag 19 december 2022 20:34 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Zo waren er vorig jaar meerdere mensen die bij de Lingo-vraag dachten dat het Twee Voor Twaalf was. Dat begreep ik ook niet, want uit alles bleek dat je dan pas halverwege was.
Ik was overigens ook zeer verbaasd dat er uiteindelijk punten zijn toegekend voor dat antwoord..
Is ie te makkelijk dan dit jaar?quote:Op maandag 19 december 2022 22:11 schreef IshaD het volgende:
... Misschien vanwege de moeilijkheid, maar er is naar mijn idee minder leven op de fora dan vorig jaar
Hier precies hetzelfde doel inderdaad. Ik worstel me heel langzaam door de sudoku heen ondertussen. En nu maar hopen dat ik niet ergens onderweg een foutje heb gemaakt en weer opnieuw kan gaan beginnen :pquote:Op maandag 19 december 2022 22:36 schreef Puzzlefreak het volgende:
Iedereen is aan het ploeteren, ik heb mezelf als doel gesteld om 23 voor de kerst af te hebben, wil geen monster aan het kerstdiner
Of je komt er achter dat je matjes toch niet kloppen. Terug naar stap 1 maar weer!quote:Op dinsdag 20 december 2022 16:33 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Hier precies hetzelfde doel inderdaad. Ik worstel me heel langzaam door de sudoku heen ondertussen. En nu maar hopen dat ik niet ergens onderweg een foutje heb gemaakt en weer opnieuw kan gaan beginnen :p
Ik weet wel zeker dat mijn matjes kloppen. Ondertussen helaas wel ergens een redenatiefout gemaakt dus liep vast met de sudoku.quote:Op dinsdag 20 december 2022 19:37 schreef ryr het volgende:
[..]
Of je komt er achter dat je matjes toch niet kloppen. Terug naar stap 1 maar weer!
Ik ben er inmiddels al 5 keer vast mee gelopen. Ik snap nu wel waarom ze bij Cracking the Cryptic nooit 16x16 sudoku's doen.quote:Op dinsdag 20 december 2022 21:04 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat mijn matjes kloppen. Ondertussen helaas wel ergens een redenatiefout gemaakt dus liep vast met de sudoku.
Ik snap het ook volledig. Ik heb me zojuist maar voorgenomen hem morgen te gaan programmeren. Kan me niet meer schelen als mijn laptop er een week over doet om hem op te lossen, is nog altijd sneller dan ik zelf kan.quote:Op dinsdag 20 december 2022 21:40 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik ben er inmiddels al 5 keer vast mee gelopen. Ik snap nu wel waarom ze bij Cracking the Cryptic nooit 16x16 sudoku's doen.
Digitaal zijn de kleuren beter te zien dan in printquote:Op dinsdag 20 december 2022 22:50 schreef ErKu het volgende:
Ik ben begonnen met 15 maar heb het idee dat het niet mogelijk is om de tegels op de juiste afstand te krijgen. Het lijkt alsof één van de randen in de opgave een verkeerde kleur heeft. Heeft iemand de kleuren al in het raster gekregen?
Dank je! Dat maakt een wereld van verschil... nu kan ik weer verder.quote:Op dinsdag 20 december 2022 22:51 schreef IshaD het volgende:
[..]
Digitaal zijn de kleuren beter te zien dan in print
Misschien moeten we ze overhalen om voor één keer een uitzondering te maken. Wij hebben dan het antwoord en de puzzelmakers krijgen daar media-aandacht voor terug. Win win!quote:Op dinsdag 20 december 2022 21:40 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik ben er inmiddels al 5 keer vast mee gelopen. Ik snap nu wel waarom ze bij Cracking the Cryptic nooit 16x16 sudoku's doen.
Is die ergens online te vinden? Dan ben ik wel benieuwd. Vind de Dr. Denker ook altijd wel leukquote:Op woensdag 21 december 2022 00:50 schreef PotjeSambal het volgende:
Off topic: is hier ook iemand bezig met de Elsevier kerst rebuskraker? Zo ja, dm om samen wat opgaven te maken? Ik heb er een stuk of 5 waar ik niks mee verder kom. Met de rest kan ik jou helpen
https://www.jasperscryptogrammensite.nl/Puzzels/View/2083quote:Op woensdag 21 december 2022 14:14 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Is die ergens online te vinden? Dan ben ik wel benieuwd. Vind de Dr. Denker ook altijd wel leuk
Ik ben wel bezig met een andere rebus xDquote:Op woensdag 21 december 2022 00:50 schreef PotjeSambal het volgende:
Off topic: is hier ook iemand bezig met de Elsevier kerst rebuskraker? Zo ja, dm om samen wat opgaven te maken? Ik heb er een stuk of 5 waar ik niks mee verder kom. Met de rest kan ik jou helpen
Ja leuk, en dan laten ze vijf minuten na de deadline zien dat ze het eenvoudig in 12 minuten konden oplossen...quote:Op woensdag 21 december 2022 00:47 schreef CarloV het volgende:
[..]
Misschien moeten we ze overhalen om voor één keer een uitzondering te maken. Wij hebben dan het antwoord en de puzzelmakers krijgen daar media-aandacht voor terug. Win win!
Helemaal durf ik niet te zeggen, maar ik heb wel iets...quote:Op donderdag 22 december 2022 14:22 schreef Erbo79 het volgende:
Ik ben even nieuwsgierig naar of er al iemand de paginaranden helemaal heeft opgelost. Wie o wie?
Ze zijn iig door één [of meerderen] opgelost.quote:Op donderdag 22 december 2022 14:22 schreef Erbo79 het volgende:
Ik ben even nieuwsgierig naar of er al iemand de paginaranden helemaal heeft opgelost. Wie o wie?
Wat zijn we weer vaag allemaal, ik wil namen zien!quote:Op donderdag 22 december 2022 19:37 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ze zijn iig door één [of meerderen] opgelost.
SPOILER: PaginarandenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is al ruim een week voorbij sinds het verschijnen van de puzzel. Dus ik neem aan dat je al klaar bentquote:
Klinkt vrij plausibel ja. Ik ben in ieder geval lekker bezig, daar hou ik het voorlopig bijquote:Op donderdag 22 december 2022 21:01 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Er is al ruim een week voorbij sinds het verschijnen van de puzzel. Dus ik neem aan dat je al klaar bent
Ben er ook aan begonnen. Leukquote:Op woensdag 21 december 2022 14:56 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
https://www.jasperscryptogrammensite.nl/Puzzels/View/2083
Klik op 'print'
Nog 24 uur… ik denk dat ik het ga halen gezien de vorderingen die ik maakquote:Op maandag 19 december 2022 22:36 schreef Puzzlefreak het volgende:
Iedereen is aan het ploeteren, ik heb mezelf als doel gesteld om 23 voor de kerst af te hebben, wil geen monster aan het kerstdiner
Niet finishen op een dubbel, wat is dat voor een paupervariant van het edele dartsspel danquote:Op vrijdag 23 december 2022 20:20 schreef MScript het volgende:
Is er al een consensus over 8 en uitgaan met dubbel of gaan we voor trippel en/of enkel?
Ook daar heb ik het idee dat ik iets mis.. ik ben dan ook niet zo’n goede darter.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:20 schreef MScript het volgende:
Is er al een consensus over 8 en uitgaan met dubbel of gaan we voor trippel en/of enkel?
Al die varianten zijn pauper. Echte darters beginnen en eindigen met een dubbel!quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet finishen op een dubbel, wat is dat voor een paupervariant van het edele dartsspel dan
quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ook daar heb ik het idee dat ik iets mis.. ik ben dan ook niet zo’n goede darter.
SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:36 schreef CarloV het volgende:
[..]
Al die varianten zijn pauper. Echte darters beginnen en eindigen met een dubbel!
SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:53 schreef Puzzlefreak het volgende:
[..]Breng de puzzelmakers nou niet op ideeën...SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Okee vooruit dan maar. Onder één voorwaarde: Dat je met drie koningen op een stervormig dartbord gooit. En dat ze Triple Mirre + Triple Wierook + Bullsgoud moeten gooien om niet met lege handen bij de kribbe aan te komen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 21:07 schreef puzzelmaker het volgende:
Volgende keer gaan we darten met schaakstukken!!!!
Of schaken met dartpijlen! 😜quote:Op vrijdag 23 december 2022 21:07 schreef puzzelmaker het volgende:
Volgende keer gaan we darten met schaakstukken!!!!
Ik heb er nog even over nagedacht, maar dan schaken op een dartbord 🤔quote:
Mag je dan ook uit met dubbel-os of dubbel-ezel?quote:Op zaterdag 24 december 2022 03:22 schreef CarloV het volgende:
[..]
Okee vooruit dan maar. Onder één voorwaarde: Dat je met drie koningen op een stervormig dartbord gooit. En dat ze Triple Mirre + Triple Wierook + Bullsgoud moeten gooien om niet met lege handen bij de kribbe aan te komen.
Hier is het ook eindelijk raak met de sudoku (wel dankzij matlabquote:Op zaterdag 24 december 2022 14:02 schreef ryr het volgende:
Yes! Sudoko in the pocket. Mijn kerst kan niet meer stuk![]()
![]()
Geen licentie zo goed als een gratis licentie (hoop ik)quote:Op zaterdag 24 december 2022 17:41 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Hier is het ook eindelijk raak met de sudoku (wel dankzij matlab)
Yes, voordeel van aan een universiteit werkenquote:Op zaterdag 24 december 2022 19:31 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Geen licentie zo goed als een gratis licentie (hoop ik)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb zelf een tip nodig voor 19a want ik heb er al een week naar gestaard en echt geen flauw idee waar ik moet beginnen :-)
quote:Op zondag 25 december 2022 13:45 schreef JaccoPK het volgende:
Voor de wordle niet echt een tipStaren gaat je niet helpenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb zelf een tip nodig voor 19a want ik heb er al een week naar gestaard en echt geen flauw idee waar ik moet beginnen :-)
Nou, wel op google de vijfletter woordenlijsten bekeken. Maar zonder computer had ik heel de puzzel niet gehad!quote:Op zondag 25 december 2022 23:12 schreef IshaD het volgende:
Na veel gepruts eindelijk de Wordle woorden gevonden, maar ik ben nog niet helemaal tevreden met het eindantwoord...
Is er trouwens iemand die dit zonder enige hulp van computers heeft gedaan?
Echt he!quote:Op zondag 25 december 2022 22:32 schreef Legoblokje het volgende:
Hier maar even klagen. Hoe kan opgave 2 zo lastig zijn
quote:Op zondag 25 december 2022 23:12 schreef IshaD het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
Als je hem eenmaal ziet, sla je jezelf voor je kop dat je het niet eerder zag.quote:Op zondag 25 december 2022 22:32 schreef Legoblokje het volgende:
Hier maar even klagen. Hoe kan opgave 2 zo lastig zijn
Uiteraard.quote:Op maandag 26 december 2022 08:24 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je hem eenmaal ziet, sla je jezelf voor je kop dat je het niet eerder zag.
Jezelf voor je kop slaan om op ideeën te komen vind ik wel wat extreem :pquote:Op maandag 26 december 2022 09:21 schreef MScript het volgende:
[..]
Uiteraard.
Maar is dat niet met de meeste opgaven zo?
Ik denk dat dat in het geval van 13 wel eens kan werken...quote:Op maandag 26 december 2022 11:09 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Jezelf voor je kop slaan om op ideeën te komen vind ik wel wat extreem :p
Hier eindelijk ook. Gewoon met potlood en heeel veel gum.quote:Op zaterdag 24 december 2022 17:41 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Hier is het ook eindelijk raak met de sudoku (wel dankzij matlab)
Respect, dat heb ik na een paar pogingen op gegevenquote:Op maandag 26 december 2022 13:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Hier eindelijk ook. Gewoon met potlood en heeel veel gum.
Dat neem ik dan wel voor lief. Ik hoop hem alleen z.s.m. op te lossen.quote:Op maandag 26 december 2022 08:24 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je hem eenmaal ziet, sla je jezelf voor je kop dat je het niet eerder zag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dank!! Heeft me aangezet om er door te gaan met vrij snel suc6.
Zonder scripten/tools in ieder geval.quote:Op zondag 25 december 2022 23:12 schreef IshaD het volgende:
Na veel gepruts eindelijk de Wordle woorden gevonden, maar ik ben nog niet helemaal tevreden met het eindantwoord...
quote:Op maandag 26 december 2022 20:55 schreef MScript het volgende:
Is er iemand met wie ik zou kunnen en mogen sparren over opgave 12?
SPOILER: opgave 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 26 december 2022 22:32 schreef CarloV het volgende:
[..]Uiteraard...SPOILER: opgave 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27
quote:Op maandag 26 december 2022 22:32 schreef CarloV het volgende:
[..]Oh ik heb hem. "Sparren".SPOILER: opgave 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry, mijn verkouden kop is nog steeds niet wakker.AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27
Als ik jou dan op jouw kop mag slaan vind ik het goedquote:Op dinsdag 27 december 2022 15:03 schreef CathyCathy het volgende:
Mag ik iemand anders voor z’n kop slaan om op ideeën te komen voor opgave 2? Ik denk even OOTB.
Ok. Als dat niks oplevert…quote:Op dinsdag 27 december 2022 15:51 schreef Puzzlefreak het volgende:
[..]
Als ik jou dan op jouw kop mag slaan vind ik het goed
En toch is ie mogelijk...quote:Op dinsdag 27 december 2022 16:50 schreef IshaD het volgende:
In het thema "klagen helpt" wil ik even wat frustraties kwijt over 19a. Ik zie de structuur en heb een sterk vermoeden van wat het moet worden, maar die twee koppelen lijkt niet mogelijk...
Het heeft geholpen!quote:Op dinsdag 27 december 2022 16:41 schreef CathyCathy het volgende:
[..]
Ok. Als dat niks oplevert…
Heb dan echt alles geprobeerd.
Komt ‘ie: 🥴🥊
Hmmm, dan moet ik dat ook maar gaan doen want 2 is echt vreselijk frustrerendquote:Op dinsdag 27 december 2022 17:37 schreef CathyCathy het volgende:
Zie je: klagen helpt. (En douchen want dat heb ik ook net gedaan, en daar kwam de ingeving.)
Klopt inderdaadquote:Op dinsdag 27 december 2022 17:18 schreef CathyCathy het volgende:
19a is in elk geval makkelijker dan 19b 😁
quote:Op dinsdag 27 december 2022 17:52 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad2 daarentegen is kinderlijk eenvoudig, maar ook dat heeft me wel even gekost.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu eerst eten en dan op naar de volgende.
De antwoorden geven?quote:
quote:
SPOILER: Antwoorden op vraag 19Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En waar liggen jouw frustraties dan, PZZLD? #dtvquote:Op dinsdag 27 december 2022 17:00 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Wel grappig om te zien dat iedereen weer andere frustraties heeft...
SPOILER: Frustraties van PZZLDOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 27 december 2022 22:41 schreef CarloV het volgende:
SPOILER: Frustraties van PZZLDOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: hold your horsesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 27 december 2022 22:46 schreef Erbo79 het volgende:
[..]SPOILER: hold your horsesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: hold my skateboardOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 27 december 2022 22:53 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: hold my skateboardOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Skate or dieOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 27 december 2022 22:41 schreef CarloV het volgende:
Tsssss....SPOILER: Frustraties van PZZLDOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 27 december 2022 22:56 schreef Erbo79 het volgende:
[..]SPOILER: Skate or dieOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 6-sided dieOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zolang Carlo niks loslaat over hoe ver hij is, zeg ik ook niksquote:Op dinsdag 27 december 2022 21:34 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
En waar liggen jouw frustraties dan, PZZLD? #dtv
In dat geval behoud ik mijn Schrödingers voorsprong!quote:Op dinsdag 27 december 2022 23:27 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Zolang Carlo niks loslaat over hoe ver hij is, zeg ik ook niks![]()
Ik lig de hele dag op bed, telt dat als een dag?quote:Op woensdag 28 december 2022 00:56 schreef CathyCathy het volgende:
Mijn apple-watch waarschuwt voor een sterk dalende trend in mijn aantal stappen per dag.
Dat terzijde.
Misschien juist goed voor de geest om die trend te keren.quote:Op woensdag 28 december 2022 00:56 schreef CathyCathy het volgende:
Mijn apple-watch waarschuwt voor een sterk dalende trend in mijn aantal stappen per dag.
Dat terzijde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |