SPOILER: Errata 2021Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities
Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.
Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
Hier is de Kerstpuzzel 2021 te vinden!
Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:
W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
Ahh, wat balen van dat ene puntje. Maar winnen is mooier dan club100 toch? Van harte proficiat!!!quote:Op maandag 21 februari 2022 16:03 schreef TeamTHT het volgende:
[..]
[..]
[..]
Heel leuk dat de uitslag er zo snel is!
Wij zijn TeamTHT en hebben dit jaar 99 punten gehaald. Normaal zitten wij niet op FOK! (maar lezen stiekem wel met jullie mee).
In het laatste weekend voor de inleverdatum is het alsnog gelukt om opgave 3 op te lossen waardoor we hoopten eindelijk bij de club van 100 te behoren. Helaas zijn we 1 punt misgelopen op opgave 13a waar een ander antwoord werd gezocht dan dat wij gaven.
We willen de puzzelmakers en puzzelaars bedanken voor een onwijze editie van de AIVD kerstpuzzel en we zien jullie volgend jaar weer
Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat 4 bonuspunten gaf.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:26 schreef thabit het volgende:
Wel grappig om te zien dat een Caesarversleuteling tot een bonuspunt leidt.
Ja, zo lust ik er nog één. Als wij dat halve puntje erbij hadden gehad, waren wij 2e hoor en jij gewoon 3equote:Op maandag 21 februari 2022 18:40 schreef CarloV het volgende:
@:PZZLD ja ik ben ook 2e met 96 punten ik heb me vergist in de jaartallen van de F1 circuits dus het halve puntje wat ik op je voor was met thema is daarom teniet gedaan![]()
Maar goed met dat halve puntje erbij was ik alsnog 2e dus dat halve puntje kan me wat dat betreft gestolen worden.
Ik heb dat met 21d die had ik echt binnen no time, maar goed zo zie je maar weer niets is wat het lijkt!quote:Op maandag 21 februari 2022 18:43 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat 4 bonuspunten gaf.
Kunnen we niet ergens een top 2 party organiseren, dat wordt vast een gezellige boel zo!quote:Op maandag 21 februari 2022 18:52 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ja, zo lust ik er nog één. Als wij dat halve puntje erbij hadden gehad, waren wij 2e hoor en jij gewoon 3e![]()
, haha...
En er is nog een groep 2e geworden, toch? Iemand van Fok ook? Wie, wat, waar...?
Ik had 4 dan weer wel bij de bonus verwacht. Ik ben meer verbaasd dat 13b de bonus niet heeft gehaald, die had ik zelfs op het randje van 2 bonuspunten verwacht.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:43 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat 4 bonuspunten gaf.
Haha inderdaad zeg, dat is wel discutabel want 13e was al vier punten kun je beter een 1- of 2punter belonen, die werden immers makkelijker ingeschat dan in eerste instantie gedacht.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:56 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
Ik had 4 dan weer wel bij de bonus verwacht. Ik ben meer verbaasd dat 13b de bonus niet heeft gehaald, die had ik zelfs op het randje van 2 bonuspunten verwacht.
Verder opvallend dat 10b, 13e en 22a alle drie 55 keer volledig zijn opgelost, maar dat ze het bonuspunt alleen aan 13e hebben gegeven...
Ja, dat was echt supertof van de puzzelmakers. Complimenten voor hen!!quote:Op maandag 21 februari 2022 18:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
Het meest verrassend vind ik de snelheid waarmee het dit keer is nagekeken.
Nog even nagezocht vanaf 2014:quote:Op maandag 21 februari 2022 18:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
Het meest verrassend vind ik de snelheid waarmee het dit keer is nagekeken.
De zonnebloemen zijn op zich wel gemeen, aangezien het 7 coderingen tegelijkertijd zijn, dus zelfs als je voor een van de coderingen het juiste idee hebt weet je nog niet dat dat ook daadwerkelijk juist is (dat had ik met de ternaire code in de groene blaadjes, die had ik meteen goed maar ik kwam niet verder). Maar daar staat tegenover dat je de opgave echt niet helemaal hoeft te begrijpen om hem toch op te kunnen lossen, zelfs met alleen het aantal blaadjes kan je al een heel eind komen als je bedenkt dat met een H het eerste woord 'HOE' zou kunnen zijn (al is achteraf bedenken altijd makkelijk).quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:54 schreef llamalama het volgende:
Ik vond er heel wat gemene puzzels tussen zitten dit jaar: het toetsenbord, de zonnebloemen, de "poëtische" vraag... denk niet dat ik veel hoger had kunnen komen dan wat ik had. Misschien dat er daardoor ook zo weinig inzendingen waren, nog geen 400. Helpt natuurlijk ook bij het snelle nakijken.
Ik snap bar weinig van de uitwerking daar, maar volgens mij hebben ze de breuken die je moet optellen gewoon zo gekozen dat je steeds de kleinst mogelijke breuk krijgt met bijhorende noemer.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:31 schreef bilopi het volgende:
Ook met de uitwerkingen erbij, snap ik nog steeds niet hoe ze bij opgave 11 aan de teller-getallen zijn gekomen.
Kan iemand het me uitleggen?
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:31 schreef bilopi het volgende:
Ook met de uitwerkingen erbij, snap ik nog steeds niet hoe ze bij opgave 11 aan de teller-getallen zijn gekomen.
Kan iemand het me uitleggen?
Dat klopt, in de spoiler heb ik een uitwerking gezet.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 17:43 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
[knip]
[..]
Ik snap bar weinig van de uitwerking daar, maar volgens mij hebben ze de breuken die je moet optellen gewoon zo gekozen dat je steeds de kleinst mogelijke breuk krijgt met bijhorende noemer.
SPOILER: schrijfmachine tandwielenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door CarloV op 22-02-2022 20:38:28 ]
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:30 schreef CarloV het volgende:
[..]
[..]
Dat klopt, in de spoiler heb ik een uitwerking gezet.Bedankt voor deze uitleg!SPOILER: schrijfmachine tandwielenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap nu wat beter wat de bedoeling was (maar het was me, denk ik, nog steeds niet gelukt om deze opgave op te lossen)
SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. uberhaupt betekenis heeft?
[ Bericht 29% gewijzigd door SnertMetChoco op 23-02-2022 09:49:15 ]“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Hoe bedenk je dat als jeSPOILER: 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. uberhaupt betekenis heeft?SPOILER: 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Hoe bedenk je dat als jeHet is een korte tekst, dus het moet een eenvoudige versleuteling hebben. Dat is een belangrijk aanknopingspunt. Er zijn ook nog wel wat kanon-op-mug methoden die je kunt toepassen, maar daarover later meer.SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. uberhaupt betekenis heeft?
Omdat het een korte tekst betrof moest ik daarom ook wel denken aan de betreffende versleuteling. Daar kwam echter voor mijn gevoel gibberish uit. Het duurde overigens ook even voordat ik door had datquote:Op woensdag 23 februari 2022 10:58 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is een korte tekst, dus het moet een eenvoudige versleuteling hebben. Dat is een belangrijk aanknopingspunt. Er zijn ook nog wel wat kanon-op-mug methoden die je kunt toepassen, maar daarover later meer.
SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., anders had ik meer tijd gehad om dat laatste stukje even op te lossen.
Ik ben benieuwd wat voor kanon-op-mug methoden je evt had toegepast.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Omdat het een korte tekst betrof moest ik daarom ook wel denken aan de betreffende versleuteling. Daar kwam echter voor mijn gevoel gibberish uit. Het duurde overigens ook even voordat ik door had datAutokey/One time pad leek mij in eerste instantie de bedoeling te zijn, omdat de cijfertekst precies even lang was als het stukje ''ontcijfer en vul aan''SPOILER: opgave 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., anders had ik meer tijd gehad om dat laatste stukje even op te lossen.
Ik ben benieuwd wat voor kanon-op-mug methoden je evt had toegepast.
Even de teaser quoten, hebben we weer wat te doen:quote:Op donderdag 24 november 2022 21:24 schreef QIXL het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lossen-zijn-a4149202
Ik krijg er weer zin in.
En het volgende artikel pas op 10 december, dus zoals gebruikelijk rond 13 december de puzzel, hopelijk.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | DE REKENING Bij de AIVD op kantoor Het bonnetje is deze week een puzzel. Wie goed kijkt, vindt nog een zevende ding dat bij de lunch geserveerd werd. glas aardbeiensap 1, 25 pistolet pesto/tomaat 3, 32 sinaasappel 3, 45 pistolet kaas 3, 01 appel 2, 45 glas appel-ananassap 4, 37 |
Dat je zoiets onthoudt vind ik best knap. Mijn ogen zijn bij dat soort dingen vooral op het bier gefocust.quote:Op vrijdag 25 november 2022 00:25 schreef MarianneS het volgende:
Leuk interview, zie zo dat kamertje weer voor me. En het 7e product hadden ze daar toen ook..
Hoi Marianne, ik zoek ook al jaren een puzzelmaatje, maar merk vaak dat het communiceren toch wel lastig is. Toch weerhoudt mij dat er niet van nog een poging te wagenquote:Op vrijdag 25 november 2022 10:24 schreef MarianneS het volgende:
Ik zoek voor dit jaar nog een puzzelmaatje. Jarenlang alleen gepuzzeld, maar had vorig jaar een maatje en dat was erg leuk. Alleen maatje kan dit jaar niet helaas. Dus ...
Die kan ik niet helemaal thuisbrengen..quote:Op vrijdag 25 november 2022 23:49 schreef mister_xxx het volgende:
Voor 0,28 had ik er best een bordje groenvoer bij gelust! En na deze lunch alweer veel zin in het diner
Super leuk artikel, ik wilde 'm ook net posten!quote:Op donderdag 24 november 2022 21:24 schreef QIXL het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lossen-zijn-a4149202
Ahh vandaar dat je zo vroeg weg wasquote:Op vrijdag 25 november 2022 10:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat je zoiets onthoudt vind ik best knap. Mijn ogen zijn bij dat soort dingen vooral op het bier gefocust.
Nee.quote:Op zondag 4 december 2022 20:40 schreef CathyCathy het volgende:
Ik bedoel had die pistolet kaas niet 4,01 moeten zijn?
Ben benieuwd wat voor gedachtegang je hierbij hebt. Er zit geen fout in de opgave.quote:Op zondag 4 december 2022 20:40 schreef CathyCathy het volgende:
Ik bedoel had die pistolet kaas niet 4,01 moeten zijn?
De kleur: de beschrijving in het artikel komt inderdaad niet 100% overeen met de gegevens + oplossing. Dus negeer het artikel maarquote:Op zondag 4 december 2022 21:29 schreef CathyCathy het volgende:
Ehm, zonder onbedoeld te hinten. Je moet toch verder tellen dan 9… en waar laat je die 1 van de 10 dan?
Daarbij, de kleur klopt niet. Of denk ik weer te moeilijk…
Omdat 3,01 al duur genoeg is.quote:Op zondag 4 december 2022 21:53 schreef CathyCathy het volgende:
Waarom hebben ze niet gewoon gekozen voor de pistolet appelstroop van 3,91?
Ik vind het allemaal maar verdacht
quote:Op zondag 4 december 2022 22:00 schreef thabit het volgende:
[..]
Omdat 3,01 al duur genoeg is.. Maar ik mis de link met kleuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |