Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Nee natuurlijk niet.quote:Op zondag 20 februari 2022 22:57 schreef Jojoke het volgende:
Wil Poetin het breder trekken dan Rusland vs Oekraïne?
Ik hoop dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:03 schreef Lothiriel het volgende:
Nou ik ga toch lekker maffen
ik acht de kans 99 percent dat er morgen wederom niks is gebeurd
Heeft vast wel een betekenis in numerologiequote:
Klopt, we beginnen pas op dinsdagquote:Op zondag 20 februari 2022 23:03 schreef Lothiriel het volgende:
Quinoa is beter.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Pas als er een negatief pastaadvies ga ik mij zorgen maken.
Hij kan Moldavië ook nog gaan bedreigen maar verder zal het niet lukken. Van zodra hij een NAVO-land bedreigd komen beroepsmilitairen uit heel Europa en Amerika af. Dan is het einde verhaal voor Poetin.quote:Op zondag 20 februari 2022 22:57 schreef Jojoke het volgende:
Wil Poetin het breder trekken dan Rusland vs Oekraïne?
Nee, inderdaad.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:03 schreef Lothiriel het volgende:
Ja maar woensdag gehaktdagquote:Op zondag 20 februari 2022 23:18 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Nee, inderdaad.
Dinsdag is de kans groter omdat Poetin van symbolische data houdt (22-2-22)
Woensdag is de kans kleiner omdat er zelden een oorlog begint op woensdag(zei z'n minister)
Dus als het dinsdag niet is, is het donderdag, vrijdag of volgende weekend.
Denk eerder een stroom B-52’s met raketten eronder.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:16 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Hij kan Moldavië ook nog gaan bedreigen maar verder zal het niet lukken. Van zodra hij een NAVO-land bedreigd komen beroepsmilitairen uit heel Europa en Amerika af. Dan is het einde verhaal voor Poetin.
Dat denk ik.
Meesten denken er zo over. Maar je wil het niet meemaken dat het Russisch leger over 3 weken heel Oekraïne heeft veroverd en aan de deuren van Polen staat te wachten.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:27 schreef Discombobulate het volgende:
Eigenlijk wil je gewoon dat het gaat gebeuren voor de sensatie
Dinsdag is de 2e dag en staat in het teken van mars.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:18 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Nee, inderdaad.
Woensdag is de kans kleiner omdat er zelden een oorlog begint op woensdag(zei z'n minister)
https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine/512629quote:Daily Report 39/2022 issued on 19 February 2022
In Donetsk region, the SMM recorded 591 ceasefire violations, including 553 explosions. In the previous reporting period, it recorded 222 ceasefire violations in the region.
In Luhansk region, the Mission recorded 975 ceasefire violations, including 860 explosions. In the previous reporting period, it recorded 648 ceasefire violations in the region.
Polen vluchten dan naar Nederland, en wij hebben juist een te kort aan arbeidskrachten.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:28 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Meesten denken er zo over. Maar je wil het niet meemaken dat het Russisch leger over 3 weken heel Oekraïne heeft veroverd en aan de deuren van Polen staat te wachten.
Leuke sensatie, de ene na de andere dode die valt.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:27 schreef Discombobulate het volgende:
Eigenlijk wil je gewoon dat het gaat gebeuren voor de sensatie
Aan de andere kant maak je de drempel voor Rusland denk ik lager om binnen te vallen omdat ze dan tóch al met zware sancties te maken hebben.quote:Op maandag 21 februari 2022 05:38 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ga mijn standpunt nuanceren.
De EU doet er goed aan Rusland nu al uit te sluiten van SWIFT betalingen. En stuur de dochter van Putin ook maar al vast naar huis. Een bully als Putin moet je kneiterhard aanpakken, want op deze manier blijft het natuurlijk niet bij Oekraine. We leven ondertussen in 2022. Een beetje oorlog gaan voeren over wat land, wie denkt hij dat hij is, Karel de Grote? Waarom pas sancties als hij Oekraine binnenvalt? Er zijn toch al Russische troepen in Oekraine?
Lolquote:Op maandag 21 februari 2022 05:40 schreef Lyrebird het volgende:
Sancties die geen enkele indruk maken. Raak ze waar ze het voelen. Stuur al die dochters en zonen van KGB/FSB bestuurders in het Kremlin, die in het buitenland studeren, resoluut naar huis. Zet hun huizen in Londen in de verkoop.
Die sancties voelen ze echt niet. Dt is echt de arrogantie van de westerse wereld.quote:Op maandag 21 februari 2022 05:43 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Aan de andere kant maak je de drempel voor Rusland denk ik lager om binnen te vallen omdat ze dan tóch al met zware sancties te maken hebben.
Gisteren las ik dat de VS voor slechts $6 miljard exporteren naar Rusland, maar dat daar best wel wat zaken tussen zitten, die de Russen gaan missen. En ze kunnen uitgesloten worden van Facebook, Google, etc.quote:Op maandag 21 februari 2022 06:16 schreef quirina het volgende:
[..]
Die sancties voelen ze echt niet. Dt is echt de arrogantie van de westerse wereld.
Putin heeft een goede bondgenoot aan China en handelt ook met landen die Rusland steunen.
Russen hebben Yandex en hun eigen soorten niet westerse social media.quote:Op maandag 21 februari 2022 06:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Gisteren las ik dat de VS voor slechts $6 miljard exporteren naar Rusland, maar dat daar best wel wat zaken tussen zitten, die de Russen gaan missen. En ze kunnen uitgesloten worden van Facebook, Google, etc.
uitgesloten worden van Facebook, Google, etc.quote:Op maandag 21 februari 2022 06:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Gisteren las ik dat de VS voor slechts $6 miljard exporteren naar Rusland, maar dat daar best wel wat zaken tussen zitten, die de Russen gaan missen. En ze kunnen
En zijn dochter is allang uit Nederland vertrokken. Een dubbele Lyrebird natte scheet.quote:Op maandag 21 februari 2022 05:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Lol
Dat deden we bij Bin Laden niet eens
Nou inderdaad. Dat is eerder een gunst aan de Russen dan een sanctie. En mocht Rusland genoeg zelfkastijdend willen zijn kunnen ze die diensten ook nog makkelijk zelf opzetten.quote:Op maandag 21 februari 2022 06:46 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
uitgesloten worden van Facebook, Google, etc.
Oh mijn god DAT is vreeeeeselijk...nu heb je ze echt te pkken hoor...
30% van hun export is met de Eu (12% met China), en China's gas import van uit Rusland is 1/5 van wat de eu doet (en het is pas 1/5 in 2025 als de pijp volledig werkt).quote:Op maandag 21 februari 2022 06:29 schreef quirina het volgende:
[ afbeelding ]
Rood zijn vrienden
Grijs is vijand
Wit is neutraal of niet betrouwbaar. China staat wit op die kaart, maar kan inmiddels ook rood gekleurd worden aangezien Rusland met ze handelt,
Hoe bedoel je dit, komen het web door? Waar merk jij dat aan dan?quote:Op maandag 21 februari 2022 06:51 schreef quirina het volgende:
Zelfs Chinezen waar het internet onder hevige censuur zit komen overal op het web hoor.
VPN gebruiken.
Zie die rode landen nog niet zo gauw meedoen met Rusland! India is plausibel om samen met de Russen een digitale oorlog te voeren.quote:Op maandag 21 februari 2022 06:29 schreef quirina het volgende:
[ afbeelding ]
Rood zijn vrienden
Grijs is vijand
Wit is neutraal of niet betrouwbaar. China staat wit op die kaart, maar kan inmiddels ook rood gekleurd worden aangezien Rusland met ze handelt,
Toch wel bijzonder hoe hier NATO op zichzelf staat en in een andere discussie de EU er met de haren bij wordt gesleept om ook Finland te betichten van het insluiten van Rusland.quote:Op maandag 21 februari 2022 07:09 schreef Schaamlap het volgende:
Interessant stukje want het kan dus ook ZONDER de NAVO en gewoon een buurman zijn van Rusland.
In 1955 profiteerden de Finnen van de afnemende spanningen tussen Oost en West, Moskou sloot nu een eigen basis op Fins grondgebied. In de jaren zestig verdween de kramp uit de Finse neutraliteitspolitiek en het land kon wat het zelf noemde een ‘actieve en vreedzame neutraliteitspolitiek’ gaan voeren. Zo streefde Finland naar een kernwapenvrije zone in Noord-Europa. De premier Urho Kekkonen zou de Finse neutraliteit belichamen. Hoogtepunt van de actieve neutraliteitspolitiek was de ondertekening van de Helsinki-akkoorden van 1975 in deze stad.
In de jaren tachtig liepen de spanningen tussen Oost en West weer op als gevolg van de invasie van Rusland in Afghanistan en een nieuwe bewapeningsronde in Europa. In Duitsland dook het begrip ‘finlandisering’ op dat uitdrukte dat Finland vriendelijk gezegd maar een ‘beperkte bewegingsvrijheid’ had in zijn buitenlandse politiek, ofwel bijna te vergelijken was met een satellietstaat. Duitsland zou dus raketten moeten plaatsen om niet in zo’n positie te komen. De Finnen wezen echter op de voordelen van hun neutraliteit. Het land voorkwam zo zijn machtige buur voor het hoofd te stoten. Na 1990 nam de bewegingsvrijheid verder toe. Finland werd in 1995 lid van de EU en in nam al in 1993 deel aan het NAVO ‘Partnerschap voor vrede’ en in 1997 aan de ‘Euro-Atlantische partnerschapsraad’. Finse soldaten participeerden in NAVO-operaties in Kosovo en Afghanistan en zoals aangegeven, in gezamenlijke veiligheids- en militaire samenwerking in de EU.
Een NAVO-lidmaatschap vonden verreweg de meeste Finnen ongewenst. Toch kwam de discussie op gang na het Russische optreden eerst in Georgië in 2008 en daarna in Oekraïne toen Rusland in 2014 de Krim annexeerde en in Oost-Oekraïne opstanden aanwakkerde. Diverse Finse partijen wilden een NAVO-lidmaatschap niet langer uitsluiten. In december 2017 zou de Finse premier tijdens de viering van het honderdjarige bestaan van het land echter opnieuw benadrukken dat het neutraal wilde blijven, dit ‘in lijn met zijn traditie om een confrontatie met Rusland te vermijden’.
Peilingen lieten zien dat maar 22 procent van de Finnen lid wilde worden van de NAVO, 62 procent was ertegen. Voor zo’n lidmaatschap zou een referendum nodig zijn, aldus de premier in 2017.
Nee hoor, heb je Biden niet gehoord wat hij gezegd heeft? Putin is wel behoorlijk gewaarschuwd. Daarbij zijn er nu ook al sancties aangekondigd. Dus dat ‘erbij staan kijken’ valt ook wel mee.quote:Op maandag 21 februari 2022 05:44 schreef Lyrebird het volgende:
Interessante discussie. Alhoewel Nigel best wel een punt heeft, en met real politik bezig is, moet je bij jezelf afvragen waar we nu helemaal mee bezig zijn. We maken ons druk om wat een talk show host (Joe Rogan) een aantal jaar geleden gezegd heeft, maar we staan er bij en kijken er naar als een bully als Putin een ander land binnen wil vallen.
En dan heb ik het nog niet eens over de fascisten in China gehad, die minderheden in concentratiekampen opsluiten, martelen en vermoorden.
We hebben als samenleving te maken met een auto-immuunziekte. We zijn constant aan het navelstaren, en zien achter elke boom een racist staan, maar ondertussen hebben we geen flauw benul wat er in het buitenland gebeurt.
Zou die Z op die tanks niet gewoon een 2 zijn?quote:Op zondag 20 februari 2022 23:18 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Nee, inderdaad.
We zullen het morgen weten.quote:Op maandag 21 februari 2022 07:38 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Zou die Z op die tanks niet gewoon een 2 zijn?
Omdat iedereen maar wat brult en het liefst in eigen straatje.quote:Op maandag 21 februari 2022 07:29 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Toch wel bijzonder hoe hier NATO op zichzelf staat en in een andere discussie de EU er met de haren bij wordt gesleept om ook Finland te betichten van het insluiten van Rusland.
Geloof je dat zelf. Ukraine is geen Finland voor Putin en daarnaast zijn er ook bedreigingen t.a.v. Finland en Zweden geuit t.a.v. hun souvereiniteit en die hebben daar beiden fel op gereageerd. Ik ben benieuwd wat een opiniepeiling in Finland nu zou laten zien. Vermoedelijk een stijgende lijn richting aansluiting bij de NAVO.quote:Op maandag 21 februari 2022 07:48 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Omdat iedereen maar wat brult en het liefst in eigen straatje.
Dus: Finland heeft GEEN probleem met Rusland en is gewoon EU lid. Dat kan de Oekraine dus OOK.
Akkoord. Hoe wel ik liever of Oekraine en Rusland samen in de EU heb, of geen van beidequote:Op maandag 21 februari 2022 07:48 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Dus: Finland heeft GEEN probleem met Rusland en is gewoon EU lid. Dat kan de Oekraine dus OOK.
Lijkt me wat te kort door de bocht, het westen handelt ook met Brazilië bv en Chinese handel met Rusland is bepaald niet iets van de laatste tijdquote:Op maandag 21 februari 2022 06:29 schreef quirina het volgende:
[ afbeelding ]
Rood zijn vrienden
Grijs is vijand
Ik zie Oekraïne voorlopig niets toevoegen aan de EU dus doe maar nietquote:Op maandag 21 februari 2022 08:11 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Akkoord. Hoe wel ik liever of Oekraine en Rusland samen in de EU heb, of geen van beide
Klopt,quote:Op maandag 21 februari 2022 07:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Geloof je dat zelf. Ukraine is geen Finland voor Putin en daarnaast zijn er ook bedreigingen t.a.v. Finland en Zweden geuit t.a.v. hun souvereiniteit en die hebben daar beiden fel op gereageerd. Ik ben benieuwd wat een opiniepeiling in Finland nu zou laten zien. Vermoedelijk een stijgende lijn richting aansluiting bij de NAVO.
....quote:Op maandag 21 februari 2022 07:11 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Zie die rode landen nog niet zo gauw meedoen met Rusland! India is plausibel om samen met de Russen een digitale oorlog te voeren.
Ondertussen bereiden de vrouwen in Oekraïne zich ook al voor.
[ afbeelding ]
Finland heeft júist een probleem met Rusland en zit daarom niet bij de NAVOquote:Op maandag 21 februari 2022 07:48 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Aan de andere kant is Finland nog negen dagen dronkenquote:Op maandag 21 februari 2022 08:18 schreef Hathor het volgende:
De Russen hebben geen zin om te vechten, ze zijn nog veel te ziek van de Nederlaag tegen Finland voor olympisch goud.
Gisteren toevallig nog met een Fin zitten praten in mijn gilde in WoW, en hij was de enige die zo'n beetje thuis was en zat te gamen, de rest van zijn familie en vrienden zaten allemaal in de kroeg.quote:Op maandag 21 februari 2022 08:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
Aan de andere kant is Finland nog negen dagen dronken
Ripe for the takin!
Lol @ winlandquote:Op maandag 21 februari 2022 08:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Gisteren toevallig nog met een Fin zitten praten in mijn gilde in WoW, en hij was de enige die zo'n beetje thuis was en zat te gamen, de rest van zijn familie en vrienden zaten allemaal in de kroeg.
Niet enkel Oekraine maar icm Rusland kan het zorgen voor langdurige vrede en uitstekende handelsmogelijkheden.quote:Op maandag 21 februari 2022 08:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zie Oekraïne voorlopig niets toevoegen aan de EU dus doe maar niet
Tja wanneer je buurman een bruut is die van vermoorden, verkrachten en uitbuiten houdt, een buurman die stukken van je land steelt, dan is het niet zo vreemd dat je je aansluit bij een clubje wat je misschien een beetje kan helpen om niet beroofd, verkracht of uitgebuit te worden?quote:Op maandag 21 februari 2022 08:34 schreef Mondkapje het volgende:
En toen zei Oekraïne: oké, wij zullen niet bij de Navo gaan. Alles opgelost.
Waarom moet zo'n land, van oorsprong Russisch, ook per se bij de Navo? Wat voor motieven zitten dáárachter? En dan huist er ook nog allerlei rechtsextremistisch gajes, zelfs uit buitenlanden, en Turkije zit er met wapens, ik zou het ook niet willen hebben in mijn achtertuin als ik Rusland was.
Nee, zo werkt de NAVO niet. Lidstaten kunnen niet zelf een oorlog beginnen en vervolgens een beroep doen op Artikel 5. Dat kan pas als ze zelf worden aangevallen.quote:Op maandag 21 februari 2022 08:41 schreef Mondkapje het volgende:
Als Oekraine bij de Navo zit, en het wil oorlog met Rusland, dan moet Europa meehelpen, heeft iedereen daar wel eens aan gedacht?
Joh? Wie heeft daar niet over nagedacht? Moeten ze wel aangevallen worden..quote:Op maandag 21 februari 2022 08:41 schreef Mondkapje het volgende:
Als Oekraine bij de Navo zit, en het wil oorlog met Rusland, dan moet Europa meehelpen, heeft iedereen daar wel eens aan gedacht?
Eh nee, we hebben onze voorraden al op peil gebracht d.m.v. LNG, volg het nieuws eens zou ik zeggen.quote:Op maandag 21 februari 2022 08:44 schreef Mondkapje het volgende:
En dan zitten wij zonder gas straks. Lekker.
Meisje toch, het is vreselijk! Ik denk dat het voor jou erger is dan voor al die mensen in Oekraïne! Respect!quote:Op maandag 21 februari 2022 08:44 schreef Mondkapje het volgende:
Klopt, daarom is de NAVO ook nooit met de schermutselingen van Turkije mee gegaanquote:Op maandag 21 februari 2022 08:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, zo werkt de NAVO niet. Lidstaten kunnen niet zelf een oorlog beginnen en vervolgens een beroep doen op Artikel 5. Dat kan pas als ze zelf worden aangevallen.
https://www.theguardian.c(...)ter-western-pull-outquote:The mission’s 680 monitors come from more than 40 countries, and the withdrawn American, British, Canadian and Dutch delegations represent 57, 40, 28 and seven people respectively, according to a January OSCE report.
Al eens van de Winteroorlog gehoord? Misschien moet je je eens inlezen, dan kom je er al snel achter dat dat voor Oekraïne geen optie is.quote:Op maandag 21 februari 2022 07:48 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Oh ja joh, kunnen ze dat? Voor zover ik het me kan herinneren is de hele ellende juist begonnen met een associatieakkoord met de EU waar ome Vlad een woede-uitbarsting over kreeg.quote:Op maandag 21 februari 2022 07:48 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Dat heet verkiezingenquote:Op maandag 21 februari 2022 08:57 schreef Mondkapje het volgende:
Als ik Oekrainer was zou ik liever bij Rusland willen horen dan overgeleverd zijn aan het stel bandieten dat er nu zit. Is er wel eens een enquete gehouden?
Je kan gewoon de auto pakken hoorquote:Op maandag 21 februari 2022 08:57 schreef Mondkapje het volgende:
Als ik Oekrainer was zou ik liever bij Rusland willen horen dan overgeleverd zijn aan het stel bandieten dat er nu zit. Is er wel eens een enquete gehouden?
Gas, gas??? Man, in de tweede wereld oorlog, TOEN was er pas gas!quote:Op maandag 21 februari 2022 08:44 schreef Mondkapje het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben inmiddels overleden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |