Ik vind het in zoverre met Groningen te vergelijken dat de overheid hier ook weer veel te laat of meermaals veel te zwak heeft ingegrepen en het belang van de gezondheid van de burgers dus jarenlang niet bovenaan heeft gestaan. De overheid hoort dergelijke metingen gewoon zelf te doen, ze is namelijk verplicht de gezondheid van haar burgers te beschermen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:05 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het niet echt met Groningen vergelijkbaar aangezien dit vooral een bedrijf is dat schijnbaar liegt over uitstoot en meer een verantwoordelijkheid is van de provincie.
Maar ik denk dat Tata weinig toekomst meer heeft. Ergens jammer want ik vind het een geweldig gebied om doorheen te fietsen. Maar dat hoeft natuurlijk niet ten koste van de gezondheid van de inwoners in stand te blijven natuurlijk.
quote:Bewoners van de regio IJmond hebben al jaren te maken met zware vervuiling van het in IJmuiden gelegen bedrijf Tata Steel.
Na een onlangs gepubliceerd rapport van het RIVM blijkt dat er terecht grote zorgen zijn.
Wij spraken met omwonenden en Tata zelf in dit tweede deel van een tweeluik. Bekijk hier het eerste deel.
Het is de allerduurste locatie van Nederlandquote:Op zondag 5 juni 2022 16:29 schreef trein2000 het volgende:
Kunnen we die fabrieken niet gewoon ombouwen tot woningen? Klaar dr mee.
En dan nog de saneringskosten er bovenop. Villa's hoef het sowieso niet te bouwen en met sociale woningbouw kom je op kosten rond de 4 ton per woning (even grofweg geschat op basis van gedegen kennis van de huidige woningbouwmarkt).quote:Op zondag 5 juni 2022 16:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is de allerduurste locatie van Nederland
villas sowieso niet ?quote:Op zondag 5 juni 2022 18:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En dan nog de saneringskosten er bovenop. Villa's hoef het sowieso niet te bouwen en met sociale woningbouw kom je op kosten rond de 4 ton per woning (even grofweg geschat op basis van gedegen kennis van de huidige woningbouwmarkt).
Totaal belachelijk plan. Komt nog bij dat met een stijgende zeespiegel je sit soort gebied juist niet moet gaan bebouwen.
quote:Staalconcern Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland, gevolgd door luchthaven Schiphol.
Dat meldt minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof), die een lijst van de honderd grootste vervuilers naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De toppositie van Tata Steel komt niet als een verrassing. Het bedrijf in IJmuiden staat ook al bovenaan de lijst van grootste uitstoters van broeikasgassen. Daarnaast toonde recent onderzoek aan dat omwonenden worden blootgesteld aan te hoge concentraties giftige stoffen.
De top van de lijst bestaat verder vooral uit bedrijven in de aardolie- en chemische industrie en energiecentrales. Zo staan er onder meer raffinaderijen van BP, Shell en Esso in. Ook de Groningse vestiging van energieproducent RWE staat in de top tien, evenals Dow in Zeeland.
Van der Wal heeft daarnaast een lijst met de honderd grootste uitstoters van ammoniak opgesteld.
Daarop staan vooral veel veehouderijen.
quote:GroenLinks verbaasd over gebrek aan inzicht
"Dit zijn de vervuilers die we al heel lang in beeld hebben", laat GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet weten.
De partij is er verbaasd over dat uit antwoorden op Kamervragen blijkt dat de minister niet weet hoeveel extra stikstof de bedrijven mogen uitstoten op basis van hun vergunning.
"Ik vind het verontrustend dat de minister geen inzicht heeft in de ruimte die de bedrijven in hun vergunning hebben om nog meer stikstof uit te stoten of emissierechten te verhandelen.
De stikstofuitstoot moet omlaag.
Dit betekent dat de bedrijven minder moeten uitstoten in plaats van meer."
Weer feitenvrije onzin. Je weet hoe groot de randstad is? Voor stikstof geldt een grens van 25 kilometer, zelfs Amsterdam (de bovenkant van de Randstad) is al verder.quote:Op zondag 26 juni 2022 13:50 schreef michaelmoore het volgende:
https://omgeving.tatastee(...)/Factsheet%20NOx.pdf
TATA is de reden dat er geen woningen in de randstad worden gebouwd
quote:Op zondag 26 juni 2022 14:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Weer feitenvrije onzin. Je weet hoe groot de randstad is? Voor stikstof geldt een grens van 25 kilometer, zelfs Amsterdam (de bovenkant van de Randstad) is al verder.
En volgens je eigen bron draag Tata voor 0,1% bij aan de stikstofuitstoot. Nu is dat volgens mij wel meer (je bron is oud), maar het heeft dus niks met huizenbouw in de vierhoek Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht te maken.
quote:NOx - uitstoot in Nederland
Diverse sectoren dragen bij aan de emissie van NOx in Nederland. Onderstaande
afbeelding toont de bijdrage van de verschillende doelgroepen aan de totale NOxemissie in Nederland. Tata Steel valt onder de groep Overige industrie, die in 2017
verantwoordelijk was 4,7% van de totale NOx-uitstoot in Nederland. Van deze 4,7%
was Tata Steel verantwoordelijk voor 1,7 % van de totale NOx-uitstoot in Nederland.
Uit je eigen bron:quote:
Maar goed, maakt niet uit. Die 25 km is een harde grens en dus heeft stikstof in IJmuiden niks met huizen bouwen in de vierhoek Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht te maken.quote:De categorie Industrie is verantwoordelijk voor minder dan één procent (0,86%) van de totale NOx-depositie in Nederland. Van deze één procent beslaat ongeveer één tiende deel de NOx-uitstoot door Tata Steel, m.a.w. Tata Steel draagt voor <0,1% bij aan de totale NOx-depositie in Nederland.
https://www.ad.nl/klimaat(...)it-serieus~a544e3cc/quote:
quote:Bijvangst
Maar er was dus ook een belangrijke 'bijvangst', zoals Elberse het noemde. 'De gemeten hoeveelheden metalen en PAK zijn (veel) hoger dan was verwacht op basis van berekeningen met data van de milieujaarverslagen, respectievelijk de Emissieregistratie.
Deze gegevens over de uitstoot lijken niet volledig te zijn aangeleverd', zo staat in het rapport. Voor lood: zes keer hoger.
Voor het metaal vanadium tot dertig keer hoger.
En voor sommige PAK's zelfs tot 1000 keer hoger. PAK's, de afkorting voor Polycyclische aromatische koolwaterstoffen, zijn schadelijke stoffen die kankerverwekkend zijn.
Ja, natuurlijk is Tata momenteel veel te vervuilend, het lijkt me ook duidelijk dat de rechter dat gaat zeggen en zowel Kamer als kabinet hebben dat ook aangegeven. Maar de oplossing op 'te vervuilend' moet niet altijd 'sluit de boel' zijn. Hoe belangrijk ik klimaat en natuur ook vind. We willen niet meer als jagers/verzamelaars gaan leven, neem ik aan. Dus producten als staal en ook banen blijven belangrijk. Als het dus mogelijk is om volledig te vergroenen, wat met staalproductie echt relatief goedkoop kan, dan lijkt dat me de beste oplossing. Want 30.000 man (bron) zonder inkomen in een relatief klein gebied, is ook geen oplossing voor te verzinnen, die hebben niet zo maar een andere baan. Tata zo maar sluiten is echt minstens zo groot als de sluiting van de Limburgse mijnen.quote:Op zondag 26 juni 2022 19:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/klimaat(...)it-serieus~a544e3cc/
Hoeveel energie verbruikt hoogovens?
De andere grootverbruiker van steenkool is Tata Steel, die in zijn hoogovens jaarlijks zo'n 4,5 miljard kilo steenkool verstookt.
[..]
in limburg was geen ander werk dan DSM en de Duitse mijnen, in de Randstad en is werk zatquote:Op zondag 26 juni 2022 19:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is Tata momenteel veel te vervuilend, het lijkt me ook duidelijk dat de rechter dat gaat zeggen en zowel Kamer als kabinet hebben dat ook aangegeven. Maar de oplossing op 'te vervuilend' moet niet altijd 'sluit de boel' zijn. Hoe belangrijk ik klimaat en natuur ook vind. We willen niet meer als jagers/verzamelaars gaan leven, neem ik aan. Dus producten als staal en ook banen blijven belangrijk. Als het dus mogelijk is om volledig te vergroenen, wat met staalproductie echt relatief goedkoop kan, dan lijkt dat me de beste oplossing. Want 30.000 man (bron) zonder inkomen in een relatief klein gebied, is ook geen oplossing voor te verzinnen, die hebben niet zo maar een andere baan. Tata zo maar sluiten is echt minstens zo groot als de sluiting van de Limburgse mijnen.
Dat gaat nog vies tegenvallen voor het type werknemer en de ondernemers rondom Tata. Op zich is de locatie van een staalfabriek daar ook prima, dat hoeft daar niet weg. Als die fabriek maar niet meer vervuilend is. Zodra de uitstoot van schadelijke stoffen naar 0 is, is het een prima werkgever.quote:Op zondag 26 juni 2022 19:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in limburg was geen ander werk dan DSM en de Duitse mijnen, in de Randstad en is werk zat
In de randstad is zoveelwerk dat is geen reden om tata te saneren en elders nieuw te laten bouwenquote:Op zondag 26 juni 2022 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat nog vies tegenvallen voor het type werknemer en de ondernemers rondom Tata. Op zich is de locatie van een staalfabriek daar ook prima, dat hoeft daar niet weg. Als die fabriek maar niet meer vervuilend is. Zodra de uitstoot van schadelijke stoffen naar 0 is, is het een prima werkgever.
Ik snap dat je sinds je een jaar of 50 met pensioen bent en zeeën van tijd hebt graag een balletje op het strand opwerpt, of je e-bike ter hand neemt. Het gros van Nederland moet gewoon nog een paar jaar werken.quote:Op zondag 26 juni 2022 19:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In de randstad is zoveelwerk dat is geen reden om tata te saneren en elders nieuw te laten bouwen
mits ze daar wel een vergunnng krijgen
heel veel mensen zullen erg blij zijn dan, ook de strandgasten
Maar er komen steeds meer ouderen die alleen wonen en erop uit gaanquote:Op zondag 26 juni 2022 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap dat je sinds je een jaar of 50 met pensioen bent en zeeën van tijd hebt graag een balletje op het strand opwerpt, of je e-bike ter hand neemt. Het gros van Nederland moet gewoon nog een paar jaar werken.
Dat deze industrie NOx uitstoot is geen geheim, en dat zal niet meteen veranderen.quote:Op zondag 12 juni 2022 13:51 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)en-in-nederland.html
Mischien moeten we die TATA nu eens de vergunning intrekken , afbreken en ophoepelen uit Nederland
TATA vergunning afpakken op basis van gedrag, TATA is illegaal
[..]
[..]
Hat is voor de gezondheid van Nederland beter als deze smeerlap gaat verhuizen van de mooie Nederlandse kust naar een andere plek ver van hierquote:Op vrijdag 1 juli 2022 21:30 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat deze industrie NOx uitstoot is geen geheim, en dat zal niet meteen veranderen.
NOx vorming bij verbrandingsprocessen is onvermijdelijk (of je zou pure zuurstof ipv lucht moeten gebruiken). En het uit de verbrandingsgassen verwijderen is lastig: katalytische omzetting is geen optie omdat de verbrandingsgassen een hoop onzuiverheden bevatten die de katalyst zouden vergiftigen (lood bvb), en omdat het verbrandingsgassen betreft is gebruik van natte scrubbers inefficient (de CO2 concurreert met de NOx voor de NaOH, waardoor veel meer NaOH dan nodig verbruikt wordt). De meeste NOx scrubbers zijn trouwens enkel voor NO2, terwijl de uitstoot van Tata vooral NO is.
Maar aan de uitstoot van de andere schadelijke stoffen (lood, chroom, PAKs etc.) zouden ze wel iets moeten doen.
TATA is de grootste NO2 stikstof uitstoter van Nederland en fijnstof en andere kankerverwekkende stoffen aan de Nederlandse Noordzee kustquote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iedereen is voor Tata, omdat dat nou eenmaal een heel gebied aan het werk houdt. CU is voor een zo snel mogelijk uitstootvrij Tata: https://lc.nl/binnenland/(...)-Steel-27408745.html
En wat jij toch tegen dat ene bedrijf hebt...
quote:De cijfers van het RIVM liegen niet: Tata Steel met o.a. vestigingen in IJmuiden en Beverwijk is met een uitstoot van 6 miljoen kg NO2 per jaar verreweg de grootste vervuiler van Nederland.
Veel van die vervuiling daalt neer in het duingebied en zorgt daar voor een verarming en verruiging van de natuur. Natuurbeheer is dweilen met de kraan open, zolang de uitstoot niet wordt teruggedrongen.
Kwetsbare natuur
Duinbehoud doet er alles aan om vervuilers langs de kust aan te pakken. Er wordt o.a. gestreden tegen de uitstoot van Tata Steel.
Ook worden de provincies geadviseerd bij het beleid voor aanpak van de stikstof. In het belang van de kwetsbare natuur in de duinen, en mensen die daarvan willen genieten.
quote:De milieuvergunning van Tata Steel wordt dus niet ingetrokken, zoals de milieuclub heeft geëist.
Wel vormt de eis van MOB aanleiding voor de provincie om Tata te verplichten om per direct de stikstofuitstoot met 8% terug te dringen.
Dit komt neer op zo'n 600.000 kilo stikstof per jaar.
Het gaat niet om heel ingrijpende maatregelen; zo wordt er niet getornd aan de emissies van zeer grote stikstofuitstoters zoals de kooksfabrieken of de pelletfabriek.
Die mega-emissies komen volgens de provinciebestuurders vanzelf aan de beurt, als na 2030 de groen staal plannen van Tata worden uitgevoerd en er fabrieken worden vervangen door schonere exemplaren.
CV-ketels en wagenpark
In plaats daarvan willen gedeputeerden Esther Rommel (stikstof) en Jeroen Olthof (Tata Steel) dat Tata stikstof bespaart op zaken als het wagenpark, werktuigen en op cv-ketels in gebouwen.
De relatief schoon producerende Warmbandwalserij 2 wordt genoemd als een van de installaties waar stikstofuitstoot kan worden verminderd. De verplichting om dat te doen, gaat onmiddellijk in.
Bij het schrappen van 600.000 ton stikstof uit de milieuvergunning van Tata Steel hoort ook de verplichting om de omringende natuur te verbeteren.
Aan de natuurbeheerder - in dit geval PWN - moet Tata Steel geld betalen om de met stikstofneerslag vervuilde plaggen te verwijderen.
Dat geldt ook voor ongewenst struikgewas. Bedragen zijn niet genoemd.
quote:Probleem twee wat het provinciebestuur voor Tata heeft opgelost, is een kritisch RIVM-rapport over grote afwijkingen bij de uitstoot van gevaarlijke stoffen. Het RIVM trof bij metingen bijvoorbeeld duizend keer meer kankerverwekkende pak's aan in de omgeving van de fabriek dan op grond van rapportages van Tata Steel mag worden verwacht. Ook werden er veel hogere concentraties zware metalen aangetroffen.
Dit RIVM-rapport is nu door 'experts' - dertien ambtenaren in samenspraak met vier vertegenwoordigers van Tata Steel - van een alternatieve uitleg voorzien, zodat de emissieregistratie op papier weer klopt.
Er waren twee grote bijeenkomsten voor nodig om deze nieuwe uitleg in een gespreksverslag samen te vatten.
Milieujaarverslagen
De metingen van het RIVM staan niet ter discussie, zegt gedeputeerde Olthof.
Ook de eerdere mogelijke verklaring van RIVM dat misschien andere bedrijven op het terrein verantwoordelijk zijn voor het verschil is door de zeventien experts verworpen. Verschillende rekenmodellen doen er ook weinig toe.
quote:Tata Steel dreigt met sluiten staalfabriek in Verenigd Koninkrijk
31 min geleden in FINANCIEEL
LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Indiase staalconcern Tata Steel sluit mogelijk zijn fabriek in Port Talbot, de grootste staalfabriek van het Verenigd Koninkrijk. Tata heeft al langer gezegd dat overheidssteun nodig is om het hoogovencomplex open te houden en wil 1,5 miljard pond aan steun om te vergroenen.
.quote:Inspectie en milieudiensten doen onderzoek bij Tata Steel
3 min geleden in BINNENLAND
IJMUIDEN - De inspectie en milieudiensten hebben dinsdag onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM) het terrein van staalfabrikant Tata Steel in IJmuiden onderzocht, meldt het OM
quote:OM eist boete voor Tata Steel om overtreding milieuregels
2 uur geleden
in BINNENLAN
AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie eist een boete van Tata Steel vanwege de verspreiding van gevaarlijke stofwolken en andere overtredingen van milieuregels door de staalfabrikant in IJmuiden.
De eis is een boete van 100.000 euro. Als binnen drie jaar de milieuregels weer worden geschonden moet daar 50.000 euro bovenop komen. Volgens het OM doet de rechtbank Amsterdam op 8 februari uitspraak.
Stikstof uitstoten is momenteel niet wettelijk verboden, hoor? Tata heeft gewoon een vergunning voor het uitstoten van stikstof:quote:Op donderdag 22 december 2022 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)treding-milieuregels
en de stikstogf dan??
[..]
Die engnekken van de vvd zitten deels nog steeds in de politiek maar hebben inmiddels al corruptie onderzoeken lopen geloof ik.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:26 schreef Tomatenboer het volgende:
Niks nieuws onder de zon. Hier een documentaire uit 2017;
Over hoe bedrijven al decennialang wegkomen met vervuiling buiten hun vergunning en wetgeving om, mede omdat de Nederlandse politiek economische belangen nu eenmaal veel belangrijker vindt dan milieu en volksgezondheid.
100.000 euro ja das nie niks hequote:
quote:'Ongekend hoge bonus' voor Tata Steel-medewerkers door enorme jaarwinst
20 mei 2022, 13.22 uur · Aangepast 20 mei 2022, 16.41 uur · Door Thomas Jak
Medewerkers van Tata-Steel krijgen in juli een bonus van ruim 25 procent van hun jaarsalaris uitgekeerd vanwege de jaarwinst van bijna 970 miljoen euro.
Het is een logisch gevolg van de CAO-afspraak dat een vast percentage van de winst aan het personeel moet worden uitgekeerd.
Maar het voelt ook onlogisch, omdat het bedrijf de komende jaren miljardeninvesteringen moet doen en daarvoor de hand ophoudt bij de overheid.
quote:De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) adviseert tegen de vergunningaanvraag van Tata Steel voor ruimere normen voor de cokesfabrieken. Deze maand neemt Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied hierover een besluit.
Nadat ILT in 2020 twee rechtszaken tegen ’te ruime’ beslissingen van de Omgevingsdienst aanspande, overleggen beide inspecties nauw met elkaar over nieuwe vergunningen voor Tata Steel. ILT heeft ODNZKG nu geadviseerd om de aanvraag voor een nieuwe vergunning niet in behandeling te nemen. De aanvraag zou niet voldoen aan Europese normen voor cokesfabrieken.
Zo wil Tata Steel ruimte krijgen om af en toe een ’rauwe oven’ te kunnen uitstoten. Deze doen zich voor als het steenkool, dat in de fabrieken tot cokes wordt verwerkt, onvoldoende ’gegaard’ is en bij het uitstoten een enorme zwarte stofwolk veroorzaakt. Die stofwolken zitten vol met kankerverwekkende paks, zware metalen en andere gifstoffen die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid. Tot ver in 2019 kwamen dergelijke ’rauwe ovens’ honderden keren per jaar voor. In 2020 en 2021 heeft de Omgevingsdienst ze verboden en zijn er tientallen dwangsommen opgelegd.
Momenteel is de situatie kritisch voor Tata Steel, omdat er al twee zogeheten ’Lasten onder Dwangsom’ zijn volgelopen. Een derde Last is inmiddels opgelegd, op elke rauwe oven staat nu een boete van 100.000 euro. Na vijftien boetes kan de provincie, het bevoegd gezag over de fabriek, eventueel de vergunning voor de fabrieken intrekken. Tata Steel vreest dat in dat geval het hele fabriekscomplex dicht zal moeten en dat er vele duizenden werknemers op straat staan.
Centenkwestie
Omwonenden wijzen erop dat Tata Steel alleen maar de gaartijden van de cokes hoeft te verlengen en de temperatuur in de ovens hoeft te verhogen. Ook ILT wijst hierop; de temperatuur in de cokesovens zou zo’n 850 graden Celsius zijn, volgens ILT ’een relatief lage temperatuur’ die het risico opp rauwe ovens verhoogt. In een intern document van Tata Steel uit 2012 staat becijferd dat zo’n ingreep de fabriek tientallen miljoenen euro’s kost omdat het productieverlies betekent. Omwonenden leiden hieruit af dat het kennelijk om een centenkwestie gaat en menen dat de vergunning strak moet worden gehanteerd om de gezondheid van Tata-personeel en omwonenden niet te beschadigen.
Rauwe ovens ’vermijden’
Tata Steel zegt de vergunningaanvraag te hebben ingediend omdat de Omgevingsdienst voortdurend handhaaft op een Europese norm die BBT46 wordt genoemd. In die norm staat dat rauwe ovens ’vermeden’ moeten worden. Over deze term worden ILT, de Omgevingsdienst en Tata Steel het niet eens. Tata meent dat de term inhoudt dat er af en toe toch een rauwe oven mag ontsnappen. „. Het incidenteel ontstaan van ongare kooks is niet volledig te voorkomen en hoort tot op zekere hoogte bij de normale bedrijfsvoering”, zegt Tata-woordvoerster Ariane Volz hierover.
ILT is het hier hartgrondig mee oneens. „Op basis van het begrip ’vermijden’ in Europese regelgeving staat BBT46 geen emissies ten gevolge van ongare cokes toe.” De conclusie is hard: „De ILT is op basis van de huidige aanvraag niet overtuigd dat door de aanvrager (Tata) alles gedaan is om het ontstaan van ongare cokes te vermijden.”
ILT adviseert de vergunningaanvraag daarom niet in behandeling te nemen. Mocht dat gebeuren, dan vormt dat voor Tata geen acuut probleem. Er is nog altijd een revisievergunning uit 2007, waar volgens Tata aan wordt voldaan. Maar op grond van diezelfde vergunning heeft de Omgevingsdienst wel tientallen dwangsommen opgelegd, en wordt nu onderzocht of de fabrieken gesloten kunnen worden als ook de derde en laatste dwangsomlast volloopt.
quote:22 februari 2023, 16.00 uur · Door Thomas Jak
Tata Steel maakt zich zorgen om zijn werknemers nu de Omgevingsdienst vanaf vanmiddag een paar camera's op de kooksgasfabriek 2 richt om vervuiling sneller op te kunnen sporen. "Onze mensen moeten kunnen werken zonder zorgen te maken over privacy", zegt een woordvoerder. Tata wil meer duidelijkheid over hoe de toezichthouder die gaat waarborgen.Kooksfabriek 2 - NH Nieuws / Jasper Leegwater
De woordvoerder: "Het moet niet zo zijn dat je met die camera's makkelijk kan inzoomen op de linkerwenkbrauw van een werknemer. Of dat de beelden vrij toegankelijk zijn voor iedereen. We verwachten zorgvuldigheid van de Omgevingsdienst, maar het is ons niet duidelijk hoe het precies zit."
Vanaf vanmiddag richt de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) bij wijze van proef een paar camera's op de kooksfabriek. Dat doen zij bij het luchtmeetstation Wijk aan Zee aan de Reijndersweg.
De verhitte discussie rondom Tata Steel draait de laatste tijd vaak specifiek om de kooksfabriek: onlangs was in de naastgelegen Zee van Staal nog een actie onder leiding van de Partij voor de Dieren. De actievoerders eisten daar sluiting van de kooksfabriek.
Tekst loopt door
-----
Wat gebeurt er in de Kooksgasfabriek 2?
In de kooksfabriek worden kolen onder grote hitte tot kooks gemaakt. Dat is brandstof voor de hoogovens. Elke keer als dat niet goed gaat en er vervuilende rauwe kooks uit de oven van die fabriek komen, moet Tata Steel een boete betalen.
Die is al twee keer opgehoogd, omdat dat te vaak is gebeurd. Als het nog twaalf keer gebeurd (á 100.000 euro boete per keer) komt zelfs sluiting van de kooksfabriek op tafel, heeft de provincie gezegd. Volgens Tata Steel zou dat het einde van het bedrijf betekenen.
-----
De OD zegt zelf aan alle voorwaarden te voldoen om de camera's te mogen gebruiken om toezicht te houden. Ook zegt de dienst dat het weet dat 'cameratoezicht kan niet zonder meer overal worden ingezet'.
Voor Tata Steel is die belofte niet genoeg: "We hebben afgelopen weken regelmatig aan de Omgevingsdienst gevraagd of hierover opheldering kan komen, tot op heden is naar het inzicht van Tata Steel niet voldoende aan dit verzoek voldaan. Wij hopen ten zeerste dat de Omgevingsdienst hierover opheldering kan geven op korte termijn, en vinden het opmerkelijk en jammer dat de Omgevingsdienst niet eerst de gevraagde duidelijkheid kan bieden voordat zij overgaan tot dit cameratoezicht", zegt het bedrijf in een bericht.
Helemaal nieuw zijn de camera's trouwens niet: sinds vorig jaar houdt actiegroep FrisseWind het bedrijf ook al 24/7 in de gaten.
© https://www.nhnieuws.nl/n(...)icht-op-kooksfabriek
Klopt, TATA moet sluitenquote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:38 schreef Dr.Aart2 het volgende:
De positie van Tata op die plek is niet lang meer de verdedigen. Productie afbouwen en de locatie gebruiken voor een kerncentrale, qua locatie een hele goede plek aangezien de productie van Tata ongeveer dezelfde eisen qua koeling heeft als een kerncentrale en dus zo kan worden hergebruikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |