abonnement Unibet Coolblue
pi_203269029


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.



Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_203269046
Ik zit nog naar Roche te kijken, die stond al onder m'n favorieten in DeGiro.
Lijkt er allemaal wel prima uit te zien en is ook een sector waar ik nog weinig in geïnvesteerd heb.

Dividend zo'n 3,xx% gemiddeld, historisch gezien.

Ik hou hem nog even in de favorieten, misschien als de koers nog wat zakt...
pi_203269523
W
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zit nog naar Roche te kijken, die stond al onder m'n favorieten in DeGiro.
Lijkt er allemaal wel prima uit te zien en is ook een sector waar ik nog weinig in geïnvesteerd heb.

Dividend zo'n 3,xx% gemiddeld, historisch gezien.

Ik hou hem nog even in de favorieten, misschien als de koers nog wat zakt...
Whatsdat
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 januari 2022 @ 14:31:16 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203269577
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 14:26 schreef ludovico het volgende:
W
[..]
Whatsdat
Nooit een zelftest gedaan? Die waren ook vaak van Roche.
  woensdag 19 januari 2022 @ 14:32:52 #5
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203269606
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 14:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nooit een zelftest gedaan? Die waren ook vaak van Roche.
Dacht eerst heel even dat je de bonbons bedoelde maar dat is Rocher :D
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 19 januari 2022 @ 14:42:49 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203269748
Naar Roche heb ik ook eens gekeken, doen veel met kankermedicatie. Keert maar 1 keer per jaar dividend uit, dus viel af voor mij.

[ Bericht 13% gewijzigd door BasEnAad op 19-01-2022 14:52:56 ]
  woensdag 19 januari 2022 @ 15:02:25 #7
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203270059
Onlangs hadden we het even over BeyondMeat:

https://fd.nl/financiele-(...)ganuary-osa2cajSg7aT

Men schijnt een vrij hoge shortpositie in BeyondMeat te hebben. Misschien nog maar even afblijven dus.
pi_203270125
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 15:02 schreef Zwansen het volgende:
Onlangs hadden we het even over BeyondMeat:

https://fd.nl/financiele-(...)ganuary-osa2cajSg7aT

Men schijnt een vrij hoge shortpositie in BeyondMeat te hebben. Misschien nog maar even afblijven dus.
Dat verklaart de neerwaartse richting van de huidige koers wel een beetje.

Heb ze al, kan op een later punt nog wel een plukje erbij pakken natuurlijk om de GAK omlaag te krijgen :P
pi_203270571
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 15:02 schreef Zwansen het volgende:
Onlangs hadden we het even over BeyondMeat:

https://fd.nl/financiele-(...)ganuary-osa2cajSg7aT

Men schijnt een vrij hoge shortpositie in BeyondMeat te hebben. Misschien nog maar even afblijven dus.
Shortposities zijn gunstig als het bedrijf fundamenteel sterk is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203271038
Er is zeker een markt voor Beyond Meat maar de vraag is dan altijd of zij het bedrijf zijn dat die markt gaat leiden of niet en of dat winstgevend kan. Dat is "de gok", denk ik....
pi_203271230
PostNL aangekocht op ¤3.45

Als de daling doorzet, koop ik er tzt nog wat van bij en anders blijft het bij deze "pluk".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-01-2022 16:21:25 ]
pi_203271319
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
PostNL aangekocht op ¤3.45

Als de daling doorzet, koop ik er tzt nog wat van bij en anders blijft het bij deze "pluk".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zozo. Postnl joh?

Koersdoel? =p
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203271352
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 16:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zozo. Postnl joh?

Koersdoel? =p
Geen koersdoel :P
pi_203271376
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen koersdoel :P
Hodl.

Nee en met jouw portefeuille beweegt het ook niet uit balans ofzo. Met 2% van het totaal heeft het potentie 4% te worden...

Dat is bij mij anders met 20% postnl. Als het verdubbeld begint het wat excessief te worden.

Van 1 euro naar 4.5 was wel leuk. Tussendoor al een hoop verpatst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203271408
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 16:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hodl.

Nee en met jouw portefeuille beweegt het ook niet uit balans ofzo. Met 2% van het totaal heeft het potentie 4% te worden...

Dat is bij mij anders met 20% postnl. Als het verdubbeld begint het wat excessief te worden.

Van 1 euro naar 4.5 was wel leuk. Tussendoor al een hoop verpatst.
1,11% van m'n portfolio, eventueel kan ik het nog uitbreiden naar ~2% als de koers door het ijs zakt.
¤2,65 als volgend aankooppunt mocht het zover zakken.

Walt Disney ook aangekocht (wel direct ~2% van portfolio), als de corona crisis over is kan dat wel eens een leuk aandeel zijn om te bezitten. Stond ook al sinds de zomer in m'n favorieten. Roche heb ik eerst laten varen.

Bijna al het geld dat vrij kwam uit BND en ASN is nu wel belegd, heb nog wat staan voor "koopjes".

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-01-2022 16:46:30 ]
pi_203271706
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
1,11% van m'n portfolio, eventueel kan ik het nog uitbreiden naar ~2% als de koers door het ijs zakt.
¤2,65 als volgend aankooppunt mocht het zover zakken.
In all fairness.

Naja de voorspellingen van PostNL zelf zullen wel kloppen denk ik....
Maar gezien de integratiekosten van Sandd aardig wegvallen dit jaar en vorig jaar 40 cent dividend al mogelijk was... En de pakketsector nog wat groter geworden is over het hele jaar....

Verwacht ik eigenlijk betere resultaten nu.
Veel negatief nieuws "doen we niks mee" over de Pakket sector met ZZP'ers en bijstandmensen die werken en dat soort ongein... Die hebben we gehad.. Als ze daar succesvol wat aan gaan doen kunnen de loonkosten / bezorgkosten wel wat stijgen, maar dat geldt net zo zeer voor concurrent DHL, dat is tijdelijk geneuzel op marges, dan verlagen ze de tarieven toch een jaartje niet.

Ik denk dat je gewoon steady 30 + 10 cent dividend kan verwachten ieder jaar. En dat maakt het mogelijk dat de koers naar 8 euro springt.

Maar tis een aandeel met relatief hoge beta voor zover ik weet, dus bij een algehele beurscrash hoef je niet gek op te kijken als het weer zakt naar 2 euro ofzo.

Vind de 2 euro het wel weer waard om een hoger gok bedrag in te zetten, dan gaat mijn Gazprom geld weer in Postnl _O-

Ik koop bij op 3.3, zit dan weer op 4k aandelen... Koop wel weer bij op 2.5 mocht dat gebeuren... En op 2.0, daarna blijf ik er weer af, iets met teveel eieren onder 1 kip.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203271943
De dag begon nog zo goed, maar porto wordt inmiddels in elkaar getrapt. :+

Klein in STEM gestapt als energy storage play. Opboksen tegen Musk lukt vooralsnog goed, zie het ook nog wel eens opgeslokt worden.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 19 januari 2022 @ 17:58:16 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203272430
twitter
pi_203272729
Einde Jope, neem ik aan? Ram er maar eens een Amerikaantje neer, beetje opschudden.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203272778
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 17:17 schreef nostra het volgende:
De dag begon nog zo goed, maar porto wordt inmiddels in elkaar getrapt. :+

Klein in STEM gestapt als energy storage play. Opboksen tegen Musk lukt vooralsnog goed, zie het ook nog wel eens opgeslokt worden.
-0,12% tot nu toe, het kon minder.

STEM klink wel interessant, weet niet of het nog verder zakt (shorters ook?)
  woensdag 19 januari 2022 @ 19:08:29 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203273454
quote:
14s.gif Op woensdag 19 januari 2022 17:58 schreef BasEnAad het volgende:
[ twitter ]
“New York-listed shares in Unilever climbed nearly 10% after the announcement.” :o
pi_203273568
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
-0,12% tot nu toe, het kon minder.

STEM klink wel interessant, weet niet of het nog verder zakt (shorters ook?)
Dát weet ik ook niet. :+
Shorters geen idee, zal wel, via spac gelist. Zo te zien 6 pct van de float.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203273734
Is het feit dat Corona een grote kans heeft om binnen een paar weken totaal uit de westerse wereld te verdwijnen al ingeprijsd op de beurzen denken jullie? Of kan dat nog een grote reden voor stijging zijn?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203274692
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 19:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Is het feit dat Corona een grote kans heeft om binnen een paar weken totaal uit de westerse wereld te verdwijnen al ingeprijsd op de beurzen denken jullie? Of kan dat nog een grote reden voor stijging zijn?
Oorlog met Oekraïne en Rusland kan nog wel een leuk effect hebben op de beurzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203274824
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1,11% van m'n portfolio, eventueel kan ik het nog uitbreiden naar ~2% als de koers door het ijs zakt.
¤2,65 als volgend aankooppunt mocht het zover zakken.

Walt Disney ook aangekocht (wel direct ~2% van portfolio), als de corona crisis over is kan dat wel eens een leuk aandeel zijn om te bezitten. Stond ook al sinds de zomer in m'n favorieten. Roche heb ik eerst laten varen.

Bijna al het geld dat vrij kwam uit BND en ASN is nu wel belegd, heb nog wat staan voor "koopjes".
https://www.postnl.nl/en/about-postnl/investors/analysts/

Issued and outstanding shares
On 31 August 2021 PostNL issued 4,804,237 shares related to dividend. Since then the total number of issued and outstanding shares equals 513,252,013.

500 miljoen aandelen staan er uit. Pakjes bezorgen de toko al 250 miljoen EBIT. Alles incl 300 EBIT.

40 cent dividend lijkt me wat veel, maar 30 zou behoorlijk structureel moeten kunnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203275036
quote:
14s.gif Op woensdag 19 januari 2022 17:58 schreef BasEnAad het volgende:
[ twitter ]
Verstandig! Nu maar even kijken wat er nu gaat gebeuren.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203275048
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 16:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hodl.

Nee en met jouw portefeuille beweegt het ook niet uit balans ofzo. Met 2% van het totaal heeft het potentie 4% te worden...

Dat is bij mij anders met 20% postnl. Als het verdubbeld begint het wat excessief te worden.

Van 1 euro naar 4.5 was wel leuk. Tussendoor al een hoop verpatst.
Op 1 euro gekocht _O_
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203275066
Momenteel ben ik bezig aan het boek "The Intelligent Investor" van Benjamin Graham, wat natuurlijk een enigszins gedateerd boek is. Maar wat ik wel interessant vond om te lezen, in het commentaar van Jason Zweig, is dat de meeste beleggingsfondsen er op de lange termijn niet in slagen om "de markt" te outperformen. Ik citeer:

"The Friend-Blume-Crockett research covered January 1960, through June 1968, and compared the performance of more than 100 major mutual funds against the returns on portfolios constructed randomly from more than 500 of the largest stocks listed on the NYSE. The funds in the Friend-Blume-Crocket study did better from 1965 to 1968 than they had in the first half of the measurement period, much as Graham found in his own research. But that improvement did not last. And the thrust of these studies- that mutual funds, on average, underperform the market by a margin roughly equal to their operating expenses and trading costs- has been confirmed so many times that anyone who doubts them should found a financial chapter of The Flat Earth Society."

Als de meeste beleggingsfondsen met al hun wijsneuzen en knowhow er niet in slagen om de markt te verslaan, wie zijn wij dan helemaal om op onze zolderkamertjes zelf portefeuilles in elkaar te knutselen op basis van wat onderbuikgevoelens en adviezen van de buurman? En vervolgens te verwachten dat je bovengemiddelde resultaten gaat boeken? Uiteindelijk zouden de meeste van ons waarschijnlijk beter af zijn door simpelweg de S&P500 te dollar cost averagen en onze tijd aan andere dingen te besteden.

Idk, het geeft wel stof tot nadenken. Maar waarschijnlijk is dit ook een soort hobby voor de meesten. Iedere maand een S&P500 tracker kopen is dan een beetje saai vermoedelijk. Weet iemand nog andere interessante boeken wat betreft aandelenhandel? Ik heb The Intelligent Investor bijna uit namelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lokale_Notabele op 19-01-2022 21:02:19 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203275171
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:39 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Op 1 euro gekocht _O_
Nee dat was een maat van me _O-
1.4 heb ik wel gekocht
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203275294
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee dat was een maat van me _O-
1.4 heb ik wel gekocht
Ook nice! Wel lef hebben als je toen gekocht hebt.

Ik heb toen echt een maand of 2 helemaal niet meer naar mn aandelen gekeken want anders had ik ze misschien nog wel verkocht :@ oO<
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203275326
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:52 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Ook nice! Wel lef hebben als je toen gekocht hebt.

Ik heb toen echt een maand of 2 helemaal niet meer naar mn aandelen gekeken want anders had ik ze misschien nog wel verkocht :@ oO<
Achteraf gezien gewoon all in moeten gaan rond die koersen joh. Waanzin allemaal in de wereld :P Nog geen jaar later 40 cent dividend uitgekeerd die toko.

Maareh, Keynes, market can stay irrational longer than you can stay solvent.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203275438
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:40 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Momenteel ben ik bezig aan het boek "The Intelligent Investor" van Benjamin Graham, wat natuurlijk een enigszins gedateerd boek is. Maar wat ik wel interessant vond om te lezen, in het commentaar van Jason Zweig, is dat de meeste beleggingsfondsen er op de lange termijn niet in slagen om "de markt" te outperformen. Ik citeer:

"The Friend-Blume-Crockett research covered January 1960, through June 1968, and compared the performance of more than 100 major mutual funds against the returns on portfolios constructed randomly from more than 500 of the largest stocks listed on the NYSE. The funds in the Friend-Blume-Crocket study did better from 1965 to 1968 than they had in the first half of the measurement period, much as Graham found in his own research. But that improvement did not last. And the thrust of these studies- that mutual funds, on average, underperform the market by a margin roughly equal to their operating expenses and trading costs- has been confirmed so many times that anyone who doubts them should found a financial chapter of The Flat Earth Society."

Als de meeste beleggingsfondsen met al hun wijsneuzen en knowhow er niet in slagen om de markt te verslaan, wie zijn wij dan helemaal om op onze zolderkamertjes zelf portefeuilles in elkaar te knutselen op basis van wat onderbuikgevoelens en adviezen van de buurman? En vervolgens te verwachten dat je bovengemiddelde resultaten gaat boeken? Uiteindelijk zouden de meeste van ons waarschijnlijk beter af zijn door simpelweg de S&P500 te dollar cost averagen en onze tijd aan andere dingen te besteden.

Idk, het geeft wel stof tot nadenken. Maar waarschijnlijk is dit ook een soort hobby voor de meesten. Weet iemand nog andere interessante boeken wat betreft aandelenhandel? Ik heb The Intelligent Investor bijna uit namelijk.
Dit is gewoon feitelijk natuurlijk, maareh, there is no free lunch.

Daarom blijf ik zeggen, ook tegen mezelf, leer op je handen zitten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203275551
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:40 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Momenteel ben ik bezig aan het boek "The Intelligent Investor" van Benjamin Graham, wat natuurlijk een enigszins gedateerd boek is. Maar wat ik wel interessant vond om te lezen, in het commentaar van Jason Zweig, is dat de meeste beleggingsfondsen er op de lange termijn niet in slagen om "de markt" te outperformen. Ik citeer:

"The Friend-Blume-Crockett research covered January 1960, through June 1968, and compared the performance of more than 100 major mutual funds against the returns on portfolios constructed randomly from more than 500 of the largest stocks listed on the NYSE. The funds in the Friend-Blume-Crocket study did better from 1965 to 1968 than they had in the first half of the measurement period, much as Graham found in his own research. But that improvement did not last. And the thrust of these studies- that mutual funds, on average, underperform the market by a margin roughly equal to their operating expenses and trading costs- has been confirmed so many times that anyone who doubts them should found a financial chapter of The Flat Earth Society."

Als de meeste beleggingsfondsen met al hun wijsneuzen en knowhow er niet in slagen om de markt te verslaan, wie zijn wij dan helemaal om op onze zolderkamertjes zelf portefeuilles in elkaar te knutselen op basis van wat onderbuikgevoelens en adviezen van de buurman? En vervolgens te verwachten dat je bovengemiddelde resultaten gaat boeken? Uiteindelijk zouden de meeste van ons waarschijnlijk beter af zijn door simpelweg de S&P500 te dollar cost averagen en onze tijd aan andere dingen te besteden.

Idk, het geeft wel stof tot nadenken. Maar waarschijnlijk is dit ook een soort hobby voor de meesten. Iedere maand een S&P500 tracker kopen is dan een beetje saai vermoedelijk. Weet iemand nog andere interessante boeken wat betreft aandelenhandel? Ik heb The Intelligent Investor bijna uit namelijk.
Ook wel een reden dat veruit m'n grootste hodl nog steeds een S&P500 ETF is ;)

De aandelen zijn hobby :P
pi_203275832
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook wel een reden dat veruit m'n grootste hodl nog steeds een S&P500 ETF is ;)

De aandelen zijn hobby :P
Ja zo sta ik er zelf inmiddels ook in. Ik dollar cost average drie trackers. Helemaal na het Unilever debacle van deze week. Dat is dan een saai aandeel in een solide bedrijf. Ik open mijn app, -7%. Dan ben je dus al te laat met reageren, als je dat überhaupt zou willen. Aan de andere kant sta ik op +28% in fossiele brandstof handelaar Shell. Het is een casino.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lokale_Notabele op 19-01-2022 21:35:21 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203275848
M'n aandelenportfolio is inmiddels een ETF op zichzelf :+

Het zijn iig bedrijven waar ik niet echt bang voor ben dat ze vandaag of morgen omvallen, op die paar startups na.
Dus op zich zal het risico wel meevallen.
Of het de S&P gaat outperformen? Weet het niet, met Tesla en Nvidia natuurlijk geluk gehad.
pi_203275890
Ik zou denk ik niet meer dan tien verschillende aandelen willen hebben. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. En Vijf trackers max. Lijkt me wel voldoende.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203275937
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:28 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik zou denk ik niet meer dan tien verschillende aandelen willen hebben. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. En Vijf trackers max. Lijkt me wel voldoende.
Dat zei ik een paar weken geleden ook nog :+

Naja, het advies van hier meegenomen om ook wat in andere sectoren dan "tech" te investeren dus ietwat opgeschaald.

Trackers zit ik op 3 en daar hoeft idd echt niets bij.

Belangrijkste is dat ik me (ondanks de nerveuze markt) best weer rustig voel dus dan is het goed.
  woensdag 19 januari 2022 @ 21:47:25 #38
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203276215
Ik ben jaloers op mensen die een week niet naar hun aandelen kunnen kijken. Eigenlijk zou ik maximaal eens per maand moeten kijken als het weer tijd is om bij te kopen / verkopen.
pi_203276226
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Heb zelf ook nog even gekeken en toch maar besloten geen philips te halen, maar Ebusco + wat Nationale Nederlanden
Ebusco is wel een mooi bedrijf. Heb wat filmpjes gezien, maar heb mij niet echt verdiept in de financiële huishouding. Hoe dan ook, toch meer een aandeel van hoop. Philips is toch een aandeel van angst. Je weet nooit welke lijken er de volgende keer weer uit de kast komen vallen.
pi_203276382
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:48 schreef maan_man het volgende:
Philips is toch een aandeel van angst. Je weet nooit welke lijken er de volgende keer weer uit de kast komen vallen.
Dat is Philips natuurlijk ten voeten uit; niet alleen met die apneubende, maar consequent door de jaren heen. En altijd in de VS. Ik weet niet hoe ze hun QC op afstand managen, maar het proces was en is ruk. En het managen van die fouten al helemaal. Fenomenale spin-offs met NXP, ASML, TSMC en Signify, maar Philips zelf... tja.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203276420
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:48 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ebusco is wel een mooi bedrijf. Heb wat filmpjes gezien, maar heb mij niet echt verdiept in de financiële huishouding. Hoe dan ook, toch meer een aandeel van hoop. Philips is toch een aandeel van angst. Je weet nooit welke lijken er de volgende keer weer uit de kast komen vallen.
Dat denk ik ook, ik zat verder (op wartsila na) ook nog niet echt in tech bedrijven, dus dit was een leuk bedrijfje. Maar omdat het nog redelijk nieuw is het nog erg afwachten. Financieel was er van wat ik zag nog niet zo heel veel bekend.
  woensdag 19 januari 2022 @ 22:10:21 #42
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203276629
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is Philips natuurlijk ten voeten uit; niet alleen met die apneubende, maar consequent door de jaren heen. En altijd in de VS. Ik weet niet hoe ze hun QC op afstand managen, maar het proces was en is ruk. En het managen van die fouten al helemaal. Fenomenale spin-offs met NXP, ASML, TSMC en Signify, maar Philips zelf... tja.
TSMC is geen spin-off van Philips dacht ik. Maar goed, de rest van dat rijtje is al aardig genoeg. _O-
pi_203276839
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 22:10 schreef Zwansen het volgende:

[..]
TSMC is geen spin-off van Philips dacht ik. Maar goed, de rest van dat rijtje is al aardig genoeg. _O-
Niet echt een spin-off, maar ze hebben wel de technologie ingebracht (geen centen). In ruil daarvoor hebben ze altijd ongeveer een derde van de aandelen gehad en ergens begin jaren '00 dat afgebouwd. Voor een miljard of acht, wat nu ~200 waard zou zijn, bijna tien keer de marketcap van Philips zelf. ASML zal nog wel heftiger zijn geweest. :+
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203278645
quote:
81s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Achteraf gezien gewoon all in moeten gaan rond die koersen joh. Waanzin allemaal in de wereld :P Nog geen jaar later 40 cent dividend uitgekeerd die toko.

Maareh, Keynes, market can stay irrational longer than you can stay solvent.
Achteraf gezien wel ja :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203279632
Corona-nieuws is het beste in 2 jaar en toch stort de boel in.

Erg jammer dit. :{
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203280157
Altijd als ik aandelen koop dan zakt de markt de dagen erna wat in _O-


Ik kocht op de 18e :9
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:20:12 #47
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203280256
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Corona-nieuws is het beste in 2 jaar en toch stort de boel in.

Erg jammer dit. :{
Tja, rentes gaan omhoog in de US. Zo werkt het nu eenmaal.

Resultaten van ASML zijn bijv. Extreem goed, forecast is erg zonnig. Toch 5% verdampt in een paar dagen tijd. Ach... hoort erbij :P .
pi_203280601
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:20 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tja, rentes gaan omhoog in de US. Zo werkt het nu eenmaal.

Resultaten van ASML zijn bijv. Extreem goed, forecast is erg zonnig. Toch 5% verdampt in een paar dagen tijd. Ach... hoort erbij :P .
Wat kan het tij doen keren?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203280622
4D chess

Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203280647
quote:
89s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:47 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben jaloers op mensen die een week niet naar hun aandelen kunnen kijken. Eigenlijk zou ik maximaal eens per maand moeten kijken als het weer tijd is om bij te kopen / verkopen.
Ach ik heb alleen maar ETF's en toch kijk ik elke dag meerdere keren. Als het goed gaat geeft het een boost, als het slecht gaat is het minder.

Maar ik handel nooit impulsief en leg nog steeds maar 1 keer in de maand bij.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203280812
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wat kan het tij doen keren?
Er is nu onrust dus... rust?
pi_203280824
quote:
11s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:48 schreef nostra het volgende:
4D chess

[ afbeelding ]
Gaat hetzelfde verhaal worden als Coolblue? De positie van Coolblue is sterker dan die van WeTransfer. Wetransfer is zeer afhankelijk van de reclame inkomsten, dus kwetsbaarder.
pi_203281062
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:59 schreef floris_b het volgende:

[..]
Gaat hetzelfde verhaal worden als Coolblue? De positie van Coolblue is sterker dan die van WeTransfer. Wetransfer is zeer afhankelijk van de reclame inkomsten, dus kwetsbaarder.
Ze willen switchen naar een betaald model, maar of dat gaat werken... het is ook een vrij simpel te commoditizen dienst lijkt me.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203281099
Ik sta Ytd negatief sinds vanochtend
pi_203281101
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Corona-nieuws is het beste in 2 jaar en toch stort de boel in.

Erg jammer dit. :{
Dat je dit al instorten vindt geeft wel aan hoe lang we al in een bullmarkt zitten.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 20 januari 2022 @ 12:40:16 #56
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203282381
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wat kan het tij doen keren?
We zitten met een enorm grote opgeblazen ballon. Waar nu net ff een beetje lucht uit is gelopen. Ik denk dat je eerder blij mag zijn dat ie nog niet geknapt is :P .

En ik vind een beurs die beetje zakt (en wel echt een beetje. De vorige echte crash; 31-12-2007 stond AEX op 515.77, 1 jaar later 52% lager op 245.94. En dat waren dus geen hoogte en dieptepunt metingen maar gewoon einde jaar metingen :P ) niet zo spannend. Ik vind dat alles onbetaalbaar duur wordt veel spannender.
  donderdag 20 januari 2022 @ 12:43:35 #57
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203282438
Was overigens wel een interessante periode waar vele beleggers echt geld kwijt hebben zien raken met de faillissementen van vele banken waaronder Fortis, maar waar ook een bedrijf als Imtech verdwenen is.

Ik heb altijd gezegd, voordeel van beleggen is dat je je inleg nooit helemaal kwijt raakt. Nou... dat ging daar niet op (wel veel geld verdiend met daghandel op Imtech en ING. Maar dat was meer geluk dan wijsheid :X ).
pi_203282524
M'n eerste (kwartaal)dividend in het nieuwe jaar komt van Procter & Gamble.

$0,8698 per aandeel.
  donderdag 20 januari 2022 @ 13:55:37 #59
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203283544
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 15:02 schreef Zwansen het volgende:
Onlangs hadden we het even over BeyondMeat:

https://fd.nl/financiele-(...)ganuary-osa2cajSg7aT

Men schijnt een vrij hoge shortpositie in BeyondMeat te hebben. Misschien nog maar even afblijven dus.
Die hele hype van smerig nepvlees dat ook nog eens duurder is dan echt vlees :')

Zilver en grondstoffenaandelen doen het uitstekend nu. Kan het niet echt rijmen met macro en financieel nieuws (stijgende rentes lijkt mij niet positief voor edelmetalen)? Stijgen die omdat China dit jaar lekkerder gaat?

Prosus gaat ook langzaam de goeie kant weer op. Eens even kijken of ze boven de 80 euros willen komen en daar blijven.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203284168
quote:

Die twee staan trots te poseren met een papier waar duidelijk confidential op staat _O- _O-
pi_203284509
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 14:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Die twee staan trots te poseren met een papier waar duidelijk confidential op staat _O- _O-
Dat is het ook totdat de inkt erop staat…
  donderdag 20 januari 2022 @ 15:43:09 #63
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203285245
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:55 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Die hele hype van smerig nepvlees dat ook nog eens duurder is dan echt vlees :')

Zilver en grondstoffenaandelen doen het uitstekend nu. Kan het niet echt rijmen met macro en financieel nieuws (stijgende rentes lijkt mij niet positief voor edelmetalen)? Stijgen die omdat China dit jaar lekkerder gaat?

Prosus gaat ook langzaam de goeie kant weer op. Eens even kijken of ze boven de 80 euros willen komen en daar blijven.
Prosus lift mee op Tencent die lekker gaat omdat de Chinezen een renteverlaging hebben aangekondigd.
pi_203286831
Reden voor de forse stijgingen van vandaag?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203287360
09/01/2022
quote:
UBS Group heeft een kleiner belang in Wereldhave gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 5 januari 2022.

UBS meldde een kapitaalbelang van 2,34 procent met een stemrecht van eveneens 2,34 procent. Dit belang wordt vooral middellijk potentieel gehouden.

Op 4 januari dit jaar meldde UBS nog een kapitaalbelang van 3,15 procent met een dito stemrecht stemrecht.
14/01/2022
quote:
UBS heeft een groter belang in Wereldhave gemeld. Dat bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 11 januari 2022.

UBS meldde een kapitaalbelang van 3,32 procent met een dito stemrecht. Het belang wordt middellijk reëel gehouden. Op 5 januari dit jaar meldde UBS nog een kapitaalbelang van 2,34 procent met eenzelfde stemrecht.14/01/2022
??
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203287557
Is er een platform waar je met een langlopende put optie uitoefenprijs 400 ofzo op Tesla kan gokken voor een beetje ok prijzen? En wat zou dat kosten?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 januari 2022 @ 18:09:54 #67
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203287952
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2022 15:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Prosus lift mee op Tencent die lekker gaat omdat de Chinezen een renteverlaging hebben aangekondigd.
China tech, snap ik.

Grondstoffen en zilver is minder logisch.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 17:43 schreef ludovico het volgende:
Is er een platform waar je met een langlopende put optie uitoefenprijs 400 ofzo op Tesla kan gokken voor een beetje ok prijzen? En wat zou dat kosten?
Euh dat zou bij elke fatsoenlijke broker moeten kunnen? Kost je slechts $40 per aandeel als je de langslopende serie neemt :D Behalve bij een totale instorting van de koers is dat niet echt makkelijk geld verdienen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203288655
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 18:09 schreef JimmyJames het volgende:
Euh dat zou bij elke fatsoenlijke broker moeten kunnen? Kost je slechts $40 per aandeel als je de langslopende serie neemt Behalve bij een totale instorting van de koers is dat niet echt makkelijk geld verdienen.
Degiro is niet zo fatsoenlijk, maareh, waar zou ik bijv een account moeten aanmaken? Heb je een screenshot of iets met prijzen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 januari 2022 @ 18:55:34 #69
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203288713
Ik zou IB doen. Maar je kunt ook Binck of Lynx overwegen als je meer transactiekosten wilt betalen.

Prijzen kun je (niet real time) gewoon zien op yahoo finance. Dit zijn de series met expi in Jan 2024: https://finance.yahoo.com(...)TSLA&date=1705622400
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203288797
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 18:55 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zou IB doen. Maar je kunt ook Binck of Lynx overwegen als je meer transactiekosten wilt betalen.

Prijzen kun je (niet real time) gewoon zien op yahoo finance. Dit zijn de series met expi in Jan 2024: https://finance.yahoo.com(...)TSLA&date=1705622400
Deze gaan ook per 100? Of 10 net als bij Adyen, tikje afwijkend?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 januari 2022 @ 19:00:10 #71
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203288821
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 18:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Deze gaan ook per 100? Of 10 net als bij Adyen, tikje afwijkend?
Geen idee of ze op Tesla ook mini opties aanbieden. Dan spoel je 400$ door de plee ipv 4000$ :P

Ik zou er niet aan beginnen.. volgens mij zijn op fok mensen aardig nat gegaan met het proberen te voorspellen van de top in Tesla aandelen. Het beste wat je kunt doen als je denkt dat het een belachelijk overgewaardeerde tent is, is er van afblijven IMHO.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203288839
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 19:00 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Geen idee of ze op Tesla ook mini opties aanbieden. Dan spoel je 400$ door de plee ipv 4000$ :P
Moet mijn risico afdekken voor een markt-crash. :7
Gaan ze naar de 100 heb je wel 300 per optie te pakken. c_/
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 januari 2022 @ 19:02:32 #73
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203288869
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 19:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Moet mijn risico afdekken voor een markt-crash. :7
Gaan ze naar de 100 heb je wel 300 per optie te pakken. c_/
En als ze langzaam crashen naar 500 (-50%) dan verdien je helemaal niks.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203288873
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 19:00 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Geen idee of ze op Tesla ook mini opties aanbieden. Dan spoel je 400$ door de plee ipv 4000$ :P

Ik zou er niet aan beginnen.. volgens mij zijn op fok mensen aardig nat gegaan met het proberen te voorspellen van de top in Tesla aandelen. Het beste wat je kunt doen als je denkt dat het een belachelijk overgewaardeerde tent is, is er van afblijven IMHO.
Als je een long-term winstgevende strategie wilt hebben kan je praktisch niks met short gaan idd.
Maar keb andere ambities over x jaar dus lijkt me ongunstig met 50% te sellen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203288895
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 19:02 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
En als ze langzaam crashen naar 500 (-50%) dan verdien je helemaal niks.
Zo is Tesla niet, als de markt 50% crashed dan Tesla 80-90%.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203290108
Kwartaalcijfers komen nog, productiecijfers waren al boven verwachting, 2 fabrieken extra erbij dit jaar dus ook dit jaar weer een recordproductie, groei van de energy storage, CATL fabriek die opschaalt, etc.

Het lijkt me nogal een gok om Tesla nu te gaan shorten ;)
pi_203290302
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:55 schreef JimmyJames het volgende:
Zilver en grondstoffenaandelen doen het uitstekend nu. Kan het niet echt rijmen met macro en financieel nieuws (stijgende rentes lijkt mij niet positief voor edelmetalen)? Stijgen die omdat China dit jaar lekkerder gaat?
Hard asset, inflatie, mega-laag gewaardeerd tov equities.

Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203290741
Vind dat Seedrs ook wel een grappig concept. Echt alleen met een paar honderd per keer, puur voor de lol. In het VK kan je op je investeringen ook een tax credit claimen, zouden ze hier ook moeten doen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203290764
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:28 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik zou denk ik niet meer dan tien verschillende aandelen willen hebben. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. En Vijf trackers max. Lijkt me wel voldoende.
Ik heb er nu 13, en er komen er vast nog wel wat bij. Maar hebben is houden dus dan hoef je er niet heel veel naar te kijken. Volg het wel allemaal op de voet maar dat is ook meer hobby.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203290881
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:12 schreef Anton91 het volgende:
Altijd als ik aandelen koop dan zakt de markt de dagen erna wat in _O-

[ afbeelding ]
Ik kocht op de 18e :9
Dat blijft pijnlijk ja.. ik had dat laatst met Aegon… gekocht en dag er na -9% dat was wel ff kut. Als het na een week of 2 gebeurd dan maakt het me niet veel uit maar de eerste paar dagen doet het wel pijn :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203291999
En richting het sluiten van de beurs verdampt alle winst van de dag weer...



[ Bericht 20% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-01-2022 21:24:13 ]
pi_203292540
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
En richting het sluiten van de beurs verdampt alle winst van de dag weer...

[ afbeelding ]
Wederom inderdaad, heb December 2020 Amazon gekocht en sta nu nog maar 2% in de plus.
pi_203292822
Au, de Nasdaq dondert lekker in elkaar vandaag.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 20 januari 2022 @ 22:00:27 #84
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203292927
Ik blijf voorlopig even ver weg van aandelen met enorme koerswinstverhoudingen. Daar gaan de hardste klappen vallen met de inflatie en renteverhogingen die in de lucht hangen. Er zitten er een aantal aandelen tussen waarbij je 50% van de koers af kunt trekken en dan nog te veel betaalt.
pi_203293806
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
Er zitten er een aantal aandelen tussen waarbij je 50% van de koers af kunt trekken en dan nog te veel betaalt.
Netflix er een van? After market ff 20% eraf.
pi_203294336
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 22:49 schreef DIJK het volgende:

[..]
Netflix er een van? After market ff 20% eraf.
Zeker!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203294373
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
Ik blijf voorlopig even ver weg van aandelen met enorme koerswinstverhoudingen. Daar gaan de hardste klappen vallen met de inflatie en renteverhogingen die in de lucht hangen. Er zitten er een aantal aandelen tussen waarbij je 50% van de koers af kunt trekken en dan nog te veel betaalt.
Aan welke aandelen denk je dan?
Cindy De Vuyst
  donderdag 20 januari 2022 @ 23:44:17 #88
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203294467
Křetínský heeft zijn belang in PostNL vergroot van 20 naar 25%.
https://www.afm.nl/en/pro(...)en/details?id=119029
pi_203294587
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 23:44 schreef BasEnAad het volgende:
Křetínský heeft zijn belang in PostNL vergroot van 20 naar 25%.
https://www.afm.nl/en/pro(...)en/details?id=119029
Groot gelijk, ben benieuwd welke neerwaartse koersdruk er wel niet is van welke partij dat dit aandeel zo naar beneden klapt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203294836
Wat vinden jullie van investeren in Blackrock? Prijs per aandeel is redelijk hoog, dus niet direct geschikt om maandelijks in te leggen. Dividendrendement is matig/redelijk stijgt wel al jaren. Koers is stevig opgelopen sinds 2020.

Mijn inschatting: stabiel bedrijf, populaire producten (iShares). De focus die meer op ESG komt te liggen begrijp ik. Al zou ik zelf een ETF met lage kosten die lijkt op het Vice fund ook tof vinden.
pi_203294847
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 01:03 schreef Bucketlist het volgende:
Wat vinden jullie van investeren in Blackrock? Prijs per aandeel is redelijk hoog, dus niet direct geschikt om maandelijks in te leggen. Dividendrendement is matig/redelijk stijgt wel al jaren. Koers is stevig opgelopen sinds 2020.

Mijn inschatting: stabiel bedrijf, populaire producten (iShares). De focus die meer op ESG komt te liggen begrijp ik. Al zou ik zelf een ETF met lage kosten die lijkt op het Vice fund ook tof vinden.
Haha. Great reset investment company.

Zal wel goed zijn, ze dicteren wat de wereld gaat doen in de toekomst immers.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203296144
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 01:03 schreef Bucketlist het volgende:
Wat vinden jullie van investeren in Blackrock? Prijs per aandeel is redelijk hoog, dus niet direct geschikt om maandelijks in te leggen. Dividendrendement is matig/redelijk stijgt wel al jaren. Koers is stevig opgelopen sinds 2020.

Mijn inschatting: stabiel bedrijf, populaire producten (iShares). De focus die meer op ESG komt te liggen begrijp ik. Al zou ik zelf een ETF met lage kosten die lijkt op het Vice fund ook tof vinden.
Vraag me af wat een normalisatie of correctie van de markten gaat doen met de populariteit van etf's.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203296631
Wanneer gaat de NASDAQ weer omhoog? ;( Zie al mijn cash verdampen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203296704
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 12:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n eerste (kwartaal)dividend in het nieuwe jaar komt van Procter & Gamble.

$0,8698 per aandeel.
Heb het dividend nog niet binnen, maar de eerste die dividend declared binnen mijn portfolio is McDonald's, $1.38 per aandeel.
pi_203296886
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wanneer gaat de NASDAQ weer omhoog? ;( Zie al mijn cash verdampen.
Ergens tussen 1 week en 5 jaar.
pi_203297101
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ergens tussen 1 week en 5 jaar.
;(
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203297119
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
;(
Het is niet te voorspellen.

Het enige wat je kan stellen: er is vrijwel niets dat rendement oplevert, dus kan je net zo goed in aandelen blijven zitten. En dat zal ook gelden voor de beleggers die nu in paniek uitstappen.
pi_203297161
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is niet te voorspellen.

Het enige wat je kan stellen: er is vrijwel niets dat rendement oplevert, dus kan je net zo goed in aandelen blijven zitten. En dat zal ook gelden voor de beleggers die nu in paniek uitstappen.
Ik blijf lekker zitten, voor ik weer helemaal op 0 zit aan rendement over de laatste 5 jaar kan ik nog enorm ver zakken.

Maar toch is het zonde als je elke dag grote bedragen ziet verdampen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203297169
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is niet te voorspellen.

Het enige wat je kan stellen: er is vrijwel niets dat rendement oplevert, dus kan je net zo goed in aandelen blijven zitten. En dat zal ook gelden voor de beleggers die nu in paniek uitstappen.
Als niks rendeert kan je toch beter ff wachten op de klap 20% naar beneden ofzo. Dan is het verwachte rendement ook weer 25% hoger.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203297399
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als niks rendeert kan je toch beter ff wachten op de klap 20% naar beneden ofzo. Dan is het verwachte rendement ook weer 25% hoger.
Mijn gedachte is: de uiteindelijke som geld die er in aandelen zit (of beschikbaar is om te beleggen) verandert niet echt snel.

Met kan wel massaal aandelen verkopen met de gedachte "we kopen straks lager terug" maar dan ben je mede oorzaak van de daling, een soort "self fulfilling prophecy".
En de stijging is dan niet veel anders dan het terug instappen van die som geld.

Het wordt anders als men denkt "ik ga uit voorzichtigheid het geld maar een jaartje op m'n rekening zetten" maar met inflatie is dat momenteel ook geen lolletje.
pi_203297450
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn gedachte is: de uiteindelijke som geld die er in aandelen zit (of beschikbaar is om te beleggen) verandert niet echt snel.

Ik dacht dat er door de enorme toename aan particuliere beleggers de laatste paar jaar inmiddels een wat grotere som geld in aandelen zit dan vroeger?

Of stelt dat procentueel weinig voor?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203297520
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik dacht dat er door de enorme toename aan particuliere beleggers de laatste paar jaar inmiddels een wat grotere som geld in aandelen zit dan vroeger?

Of stelt dat procentueel weinig voor?
Weet niet of dat veel uitmaakt.
Maar ook voor hen geldt nog steeds dat er weinig andere opties zijn om rendement te halen.
pi_203297556
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet of dat veel uitmaakt.
Maar ook voor hen geldt nog steeds dat er weinig andere opties zijn om rendement te halen.
Ik had wat hoop dat de vele nieuwe beleggers (met dus ook meer inleggeld) voor jarenlange hogere koersen zouden zorgen. Maar valt tegen dus.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203297586
Persoonlijk heb ik een beleggingshorizon van 30+ jaar waarin ik van plan ben om voornamelijk drie ETF's te 'dollar cost avaragen', dus een dip van een paar jaar is in dat kader alleen maar positief denk ik. Als ik in 2021 een lump sum geïnvesteerd had zou het zweet me misschien wel uitbreken.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203297592
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik had wat hoop dat de vele nieuwe beleggers (met dus ook meer inleggeld) voor jarenlange hogere koersen zouden zorgen. Maar valt tegen dus.
"When in doubt, zoom out" lees je vaak ;)

pi_203297600
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Persoonlijk heb ik een beleggingshorizon van 30+ jaar waarin ik van plan ben om voornamelijk drie ETF's te 'dollar cost avaragen', dus een dip van een paar jaar is in dat kader alleen maar positief denk ik. Als ik in 2021 een lump sum geïnvesteerd had zou het zweet me misschien wel uitbreken.
Meldt zich.
pi_203297619
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Persoonlijk heb ik een beleggingshorizon van 30+ jaar waarin ik van plan ben om voornamelijk drie ETF's te 'dollar cost avaragen', dus een dip van een paar jaar is in dat kader alleen maar positief denk ik. Als ik in 2021 een lump sum geïnvesteerd had zou het zweet me misschien wel uitbreken.
Denk je dat we gaan zakken dit jaar ja?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203297648
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn gedachte is: de uiteindelijke som geld die er in aandelen zit (of beschikbaar is om te beleggen) verandert niet echt snel.

Met kan wel massaal aandelen verkopen met de gedachte "we kopen straks lager terug" maar dan ben je mede oorzaak van de daling, een soort "self fulfilling prophecy".
En de stijging is dan niet veel anders dan het terug instappen van die som geld.

Het wordt anders als men denkt "ik ga uit voorzichtigheid het geld maar een jaartje op m'n rekening zetten" maar met inflatie is dat momenteel ook geen lolletje.
Tjah dat is het nou net, men is angstig... Dat geeft groter risico voor volatiliteit. Anderzijds bij inflatie wilt men ook geen cash bezitten... Dus ik zie gewoon risico beide kanten op wat hoger.

Stabiele koersen... Het kan, maar de kans daarop is lager dan die was.
Tegen inflatie kan je ook anders hedgen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 januari 2022 @ 10:57:24 #109
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203297692
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Persoonlijk heb ik een beleggingshorizon van 30+ jaar waarin ik van plan ben om voornamelijk drie ETF's te 'dollar cost avaragen', dus een dip van een paar jaar is in dat kader alleen maar positief denk ik. Als ik in 2021 een lump sum geïnvesteerd had zou het zweet me misschien wel uitbreken.
Jaloers. 30+ jaar is voor mij te lang. :P

Als ik (significant) eerder met pensioen wil gaan, zal het toch echt maximaal 20 jaar zijn. Dan ben ik namelijk 61. En inderdaad, eigenlijk is een forse dip met zo'n lange beleggingshorizon helemaal niet erg. Sterker, alleen maar goed natuurlijk (ervan uitgaande dat je dan dit jaar goedkoper inkoopt en het uiteindelijk weer een keer gaat stijgen).
pi_203297709
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Meldt zich.
Zweet staat nu ook wel in mijn bilnaad. :') Zeker na het zien van jouw grafiek.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203297805
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Zweet staat nu ook wel in mijn bilnaad. :') Zeker na het zien van jouw grafiek.
Puur de historische lijn volgend zouden we nu op die 250 tot 300% lijn zitten en niet op die 350% lijn.
Gezien de inflatie (geldontwaarding) dan eerder de 300% lijn.

Als het zover zakt kan het zomaar tot 2027 duren voor je weer op het oude niveau zit.

Maar aan de andere kant, het kan ook een tijdelijke dip zijn en dat we over 6 weken weer nieuwe records aantikken.

Voor mij is er weinig andere keuze dan in aandelen blijven, op m'n spaarrekening kost het sowieso teveel geld.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 11:06:27 #112
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203297814
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Puur de historische lijn volgend zouden we nu op die 250 tot 300% lijn zitten en niet op die 350% lijn.
Gezien de inflatie (geldontwaarding) dan eerder de 300% lijn.

Als het zover zakt kan het zomaar tot 2027 duren voor je weer op het oude niveau zit.

Maar aan de andere kant, het kan ook een tijdelijke dip zijn en dat we over 6 weken weer nieuwe records aantikken.

Voor mij is er weinig andere keuze dan in aandelen blijven, op m'n spaarrekening kost het sowieso teveel geld.
Hoeveel jaar is jouw beleggingshorizon nog?
pi_203297839
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Puur de historische lijn volgend zouden we nu op die 250 tot 300% lijn zitten en niet op die 350% lijn.
Gezien de inflatie (geldontwaarding) dan eerder de 300% lijn.

Als het zover zakt kan het zomaar tot 2027 duren voor je weer op het oude niveau zit.

Maar aan de andere kant, het kan ook een tijdelijke dip zijn en dat we over 6 weken weer nieuwe records aantikken.

Voor mij is er weinig andere keuze dan in aandelen blijven, op m'n spaarrekening kost het sowieso teveel geld.
Ik heb een grote lump sum in de Nasdaq gestopt dit jaar. Nou begin ik toch te twijfelen of ik niet een deel van dat geld opzij moet zetten om een crash af te wachten en het er later weer in te kunnen stoppen. :{

Zeker als jij zegt dat we pas in 2027 weer op niveau zitten.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  vrijdag 21 januari 2022 @ 11:08:45 #114
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203297846
Hodl ook gewoon, straks 2k Tell bij kopen om op een rond aantal uit te komen, geen idee waar ik het beter in zou kunnen stoppen…
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203297867
quote:
89s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:06 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Hoeveel jaar is jouw beleggingshorizon nog?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203297903
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:57 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Jaloers. 30+ jaar is voor mij te lang. :P

Als ik (significant) eerder met pensioen wil gaan, zal het toch echt maximaal 20 jaar zijn. Dan ben ik namelijk 61. En inderdaad, eigenlijk is een forse dip met zo'n lange beleggingshorizon helemaal niet erg. Sterker, alleen maar goed natuurlijk (ervan uitgaande dat je dan dit jaar goedkoper inkoopt en het uiteindelijk weer een keer gaat stijgen).
Als je met pensioen gaat dan verkoop je de boel niet allemaal op dag 1 neem ik aan. Dus waarschijnlijk is je beleggingshorizon dan ook wel een stuk langer neem ik aan.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203298058
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik heb een grote lump sum in de Nasdaq gestopt dit jaar. Nou begin ik toch te twijfelen of ik niet een deel van dat geld opzij moet zetten om een crash af te wachten en het er later weer in te kunnen stoppen. :{

Zeker als jij zegt dat we pas in 2027 weer op niveau zitten.
Geld opzij zetten heeft weer als nadeel dat je de markt niet kan voorspellen en dat je met dat deel van je vermogen misschien jaren geen rendement maakt (en uiteindelijk zelfs geld verliest door inflatie).

Wat doen / deden "de grote jongens" als Lynch, Buffett, Bogle en Munger? Gewoon wachten.

pi_203298082
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:12 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Als je met pensioen gaat dan verkoop je de boel niet allemaal op dag 1 neem ik aan. Dus waarschijnlijk is je beleggingshorizon dan ook wel een stuk langer neem ik aan.
Lijkt me ook.

Hooguit kijk je wat meer naar aandelen met een lager risico of kijk je meer naar dividend.
Obligaties waren vroeger de manier om je portfolio naar te verschuiven als je richting je pensioen kwam maar dat is op het moment ook geld verbranden.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 11:51:22 #119
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203298481
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:12 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Als je met pensioen gaat dan verkoop je de boel niet allemaal op dag 1 neem ik aan. Dus waarschijnlijk is je beleggingshorizon dan ook wel een stuk langer neem ik aan.
Ja, goed punt. Vooral als je tegen die tijd vooral in dividend-aandelen zit, hoef je eigenlijk helemaal niet verkopen.
pi_203298552
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geld opzij zetten heeft weer als nadeel dat je de markt niet kan voorspellen en dat je met dat deel van je vermogen misschien jaren geen rendement maakt (en uiteindelijk zelfs geld verliest door inflatie).

Wat doen / deden "de grote jongens" als Lynch, Buffett, Bogle en Munger? Gewoon wachten.

Ik wacht wel dan.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203298837
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geld opzij zetten heeft weer als nadeel dat je de markt niet kan voorspellen en dat je met dat deel van je vermogen misschien jaren geen rendement maakt (en uiteindelijk zelfs geld verliest door inflatie).

Wat doen / deden "de grote jongens" als Lynch, Buffett, Bogle en Munger? Gewoon wachten.

Zal wel een stuk genuanceerder verhaal achter zitten, Lynch die zegt ook: overdreven overgewaardeerd.
Die grote jongens zitten er minder diep in dan ze zouden gaan met lage koersen. BirkShire heeft ook een dikke cash pile schijnt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203299301
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Persoonlijk heb ik een beleggingshorizon van 30+ jaar waarin ik van plan ben om voornamelijk drie ETF's te 'dollar cost avaragen', dus een dip van een paar jaar is in dat kader alleen maar positief denk ik. Als ik in 2021 een lump sum geïnvesteerd had zou het zweet me misschien wel uitbreken.
Ik ben in 2021 begonnen en sinds vandaag staat m'n portefeuille weer negatief... Zo'n 1.25% maar hiervoor zat ik in crypto dus vind het allemaal wel meevallen. Het scheelt ook wel dat mijn vaste lasten wel vrij laag zijn.
pi_203299368
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 23:44 schreef BasEnAad het volgende:
Křetínský heeft zijn belang in PostNL vergroot van 20 naar 25%.
https://www.afm.nl/en/pro(...)en/details?id=119029
Is hier niet wat aan de hand joh? Ik denk dat ik wat meer dan zuinig moet uitbreiden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 januari 2022 @ 12:59:42 #124
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203299460
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is hier niet wat aan de hand joh? Ik denk dat ik wat meer dan zuinig moet uitbreiden.
Bij RTL Z werd verteld dat als ie van 25 naar 30% wil, hij een openbaar bod moet doen. En dat is doorgaans zo duur, dat de kans klein is dat hij dat gaat doen. Die kerel heeft ook 1/3de van royal mail in handen trouwens.
pi_203299529
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:49 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik ben in 2021 begonnen en sinds vandaag staat m'n portefeuille weer negatief... Zo'n 1.25% maar hiervoor zat ik in crypto dus vind het allemaal wel meevallen. Het scheelt ook wel dat mijn vaste lasten wel vrij laag zijn.
Ik ben ook vorig jaar begonnen. Momenteel sta ik nog wel in de plus maar dat komt vooral door Shell. Meer geluk dan wijsheid. Ik ben wel van plan om de strategieën uit "The Intelligent Investor" op te volgen en niet als een kip zonder kop achter iedere hype aan te hollen. Dan moet het uiteindelijk toch goedkomen met mijn lange beleggingshorizon. Hoop ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lokale_Notabele op 21-01-2022 13:10:35 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  vrijdag 21 januari 2022 @ 13:07:33 #126
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203299555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is hier niet wat aan de hand joh? Ik denk dat ik wat meer dan zuinig moet uitbreiden.
Ik durf er niks over te zeggen. Koers kan net zo goed nog wat verder in elkaar getrapt worden voordat het weer stijgt.

Wel een kans op een business update begin volgende week vanuit PostNL, vooruitlopend op de cijfers, net als vorig jaar. Dat zou dat goed moeten uitvallen met de voorzichtige verwachtingen van PNL altijd.

[ Bericht 1% gewijzigd door BasEnAad op 21-01-2022 13:17:49 ]
pi_203299675
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:05 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Ik ben ook vorig jaar begonnen. Momenteel sta ik nog wel in de plus maar dat komt vooral door Shell. Meer geluk dan wijsheid.
Shell doet het bij mij ook aardig! :7 Maar ook dat aandeel heeft wel in de min gestaan bij mij.
pi_203299738
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:07 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik durf er niks over te zeggen. Koers kan net zo goed nog wat verder in elkaar getrapt worden voordat het weer stijgt.

Wel een kans op een business update begin volgende week vanuit PostNL, vooruitlopend op de cijfers, net als vorig jaar. Dat zou dat goed moeten uitvallen met de voorzichtige verwachtingen van PNL altijd.
All in dus. Huis verkopen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203299746
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Bij RTL Z werd verteld dat als ie van 25 naar 30% wil, hij een openbaar bod moet doen. En dat is doorgaans zo duur, dat de kans klein is dat hij dat gaat doen. Die kerel heeft ook 1/3de van royal mail in handen trouwens.
Een bod doen kan toch altijd, weet niet wat de eisen daaromheen zijn maar als je die laag genoeg insteekt is dat toch praktisch ook gewoon geen bod.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 januari 2022 @ 13:27:38 #130
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203299777
Ik denk niet dat Kretinsky de boel wil overnemen. Ik denk dat hij er in zit voor de waarde en bescherming tegen inflatie. Als een ander PNL wil overnemen dan moeten ze sowieso eerst langs hem, ook geen slechte uitgangspositie.
pi_203299800
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:27 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk niet dat Kretinsky de boel wil overnemen. Ik denk dat hij er in zit voor de waarde en bescherming tegen inflatie. Als een ander PNL wil overnemen dan moeten ze sowieso eerst langs hem, ook geen slechte uitgangspositie.
Dat hij Royal Mail ook fors heeft zegt overigens meer dan slechts inflatie bestrijding, ik denk dat hij het minimaal ook een ondergewaardeerde sector heeft en ik sta op dezelfde lijn als hem wat dat betreft.

Bij een overname is het ook dat je 100% moet hebben of is 51% ook genoeg? Je hebt ook nog het begrip vijandige overname...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 januari 2022 @ 13:32:02 #132
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203299837
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat hij Royal Mail ook fors heeft zegt overigens meer dan slechts inflatie bestrijding, ik denk dat hij het minimaal ook een ondergewaardeerde sector heeft en ik sta op dezelfde lijn als hem wat dat betreft.
Ben ik met je eens. Maar een sector kan heel lang ondergewaardeerd blijven, ik verwacht geen wonderen eerlijk gezegd.
pi_203299848
Ik bezit ook 0,0011% van PostNL :D
pi_203299855
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:32 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ben ik met je eens. Maar een sector kan heel lang ondergewaardeerd blijven, ik verwacht geen wonderen eerlijk gezegd.
Neuh, de reeele vola van deze sector is /2 of *2.

Alles daar buiten lijkt me enigszins overdreven. Neemt niet weg dat ik best vind dat PostNL 7 euro kan noteren zonder overgewaardeerd te zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203299874
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik bezit ook 0,0011% van PostNL :D
Dat is meer dan mijn 0.0005%.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203299926
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik bezit ook 0,0011% van PostNL :D
Dus jij hebt 16.500 aandelen PostNL in je portfefeuille? Woh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203299958
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:38 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dus jij hebt 16.500 aandelen PostNL in je portfefeuille? Woh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kijk puur naar de waarde van mijn stake vs de totale beurswaarde (¤1,77 miljard).
Maar mijn aandelen zijn geen ¤0,08 en met die 8 cent x 1,5 miljard kom je ook niet in de buurt van de beurswaarde :P
pi_203300117
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kijk puur naar de waarde van mijn stake vs de totale beurswaarde (¤1,77 miljard).
Dan klopt jouw berekening volgens mij niet, omdat je geen rekening houdt met die andere 50% van de aandelen.

Dat klopt niet. Ik heb gerekend met het geauthoriseerd aantal aandelen. Er staan 513,252,013.aandelen uit. Met 0,0011% zou je 5,645+ aandelen moeten bezitten. Dan klopt het.
pi_203300137
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:52 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dan klopt jouw berekening volgens mij niet, omdat je geen rekening houdt met die andere 50% van de aandelen.
Als je puur kijkt naar mijn stake t.o.v. de beurswaarde, dan klopt het volgens mij:

( 20.000 / 1.770.000.000 ) x 100 = 0,001129%

Het aantal aandelen is een dwaalspoor, niet relevant.

quote:
Dat klopt niet. Ik heb gerekend met het geauthoriseerd aantal aandelen. Er staan 513,252,013.aandelen uit. Met 0,0011% zou je 5,645+ aandelen moeten bezitten. Dan klopt het.
5.855 stuks idd.
pi_203300219
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het aantal aandelen is een dwaalspoor, niet relevant.
Ik heb een rekenfout gemaakt, maar deze redenering kan ik niet volgen. Wie 100% van de aandelen in een bedrijf bezit, bezit 100% van het bedrijf. Ongeacht de beurswaarde van dat bedrijf. Dus als er x aandelen zijn uitgegeven en jij % van die aandelen bezit, bezit jij % in dat bedrijf. Ongeacht de beurswaarde.
pi_203300233
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:59 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ik heb een rekenfout gemaakt, maar deze redenering kan ik niet volgen. Wie 100% van de aandelen in een bedrijf bezit, bezit 100% van het bedrijf. Ongeacht de beurswaarde van dat bedrijf. Dus als er x aandelen zijn uitgegeven en jij % van die aandelen bezit, bezit jij % in dat bedrijf. Ongeacht de beurswaarde.
Ik bedoel meer dat het aantal aandelen niet relevant is voor de rekensom ;)

Als je je jouw aandeel weet en de beurswaarde dan is je percentage al uit te rekenen.
pi_203300287
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik bedoel meer dat het aantal aandelen niet relevant is voor de rekensom ;)

Als je je jouw aandeel weet en de beurswaarde dan is je percentage al uit te rekenen.
Om de beurswaarde te kunnen weten moet jij toch eerst het aantal uitstaande aandelen vermenigvuldigen met de beurskoers? Jij berekent het percentage van de waarde van jouw positie t.o.v. de beurswaarde van het bedrijf. Ik bereken het aantal aandelen als percentage van het aantal uitstaande aandelen. Dat levert (als het goed is) hetzelfde resultaat op, maar is een simpelere berekening om te maken.
pi_203300332
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 14:05 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Om de beurswaarde te kunnen weten moet jij toch eerst het aantal uitstaande aandelen vermenigvuldigen met de beurskoers? Jij berekent het percentage van de waarde van jouw positie t.o.v. de beurswaarde van het bedrijf. Ik bereken het aantal aandelen als percentage van het aantal uitstaande aandelen. Dat levert (als het goed is) hetzelfde resultaat op, maar is een simpelere berekening om te maken.
De beurswaarde had ik al opgezocht ;)

Maar het klopt, ook die kan je natuurlijk zelf uitrekenen aan de hand van die getallen.
pi_203300614
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:38 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dus jij hebt 16.500 aandelen PostNL in je portfefeuille? Woh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor zover ik weet heeft postnl 500 miljoen shares uitstaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203300633
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het aantal aandelen is een dwaalspoor, niet relevant.
Werkt prima via aantal uitstaande aandelen. 500.000.000 * 0.0011% = 5500 aandelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203301444
Tesla heeft "Tesla Insurance" uitgebreid met 2 staten naar 5 staten in totaal.

https://electrek.co/2022/01/20/tesla-insurance-expands-arizona-ohio-available-5-states/

Premie wordt berekend op basis van de "Safety Score (Beta)" die wordt berekend aan de hand van je rijgedrag.

De score hangt af van:

quote:
Forward Collision Warnings per 1,000 Miles
Forward Collision Warnings are audible and visual alerts provided to you, the driver, in events where a possible collision due to an object in front of the vehicle is considered likely without your intervention. Events are captured based on the 'medium' Forward Collision Warning sensitivity setting regardless of your user's setting in the vehicle. Forward Collision Warnings are incorporated into the Safety Score formula at a rate per 1,000 miles. The value is capped at 101.9 per 1,000 miles in the Safety Score formula.

Hard Braking
Hard braking is defined as backward acceleration, measured by your Tesla vehicle, in excess of 0.3g. This is the same as a decrease in the vehicle’s speed larger than 6.7 mph, in one second. Hard braking is introduced into the Safety Score formula as the proportion of time (expressed as a percentage) where the vehicle experiences backward acceleration greater than 0.3g relative to the proportion of time where the vehicle experiences backward acceleration greater than 0.1g (2.2 mph in one second). Hard braking while on Autopilot is not factored into the Safety Score formula. The percentage shown in the app is the percentage of manual braking that is done with excessive force when driving and Autopilot is not engaged. The value is capped at 7.4% in the Safety Score formula.

Aggressive Turning
Aggressive turning is defined as left/right acceleration, measured by your Tesla vehicle, in excess of 0.4g. This is the same as an increase in the vehicle’s speed to the left/right larger than 8.9 mph, in one second. Aggressive turning is introduced into the Safety Score formula as the proportion of time (expressed as a percentage) where the vehicle experiences lateral acceleration greater than 0.4g, in either the left or right direction, relative to the proportion of time where the vehicle experiences acceleration greater than 0.2g (4.5 mph in one second), in either the left or right direction. Aggressive turning while on Autopilot is not factored into the Safety Score formula. The percentage shown in the app is the percentage of turning that is done with excessive force when driving and Autopilot is not engaged. The value is capped at 17.1% in the Safety Score formula.

Unsafe Following
Your Tesla vehicle measures its own speed, the speed of the vehicle in front and the distance between the two vehicles. Based on these measurements, your vehicle calculates the number of seconds you would have to react and stop if the vehicle in front of you came to a sudden stop. This measurement is called “headway.” Unsafe following is the proportion of time where your vehicle’s headway is less than 1.0 seconds relative to the time that your vehicle’s headway is less than 3.0 seconds. Unsafe following is only measured when your vehicle is traveling at least 50 mph and is incorporated into the Safety Score formula as a percentage. Unsafe following while on Autopilot is not factored into the Safety Score formula. The percentage shown in the app is the percentage of unsafe following when driving and Autopilot is not engaged. The value is capped at 60.0% in the Safety Score formula.

Forced Autopilot Disengagement
The Autopilot system disengages for the remainder of a trip after you, the driver, have received three audio and visual warnings. These warnings occur when your Tesla vehicle has determined that you have removed your hands from the steering wheel and have become inattentive. Forced Autopilot Disengagement is introduced into the Safety Score formula as a 1 or 0 indicator. The value is 1 if the Autopilot system is forcibly disengaged during a trip, and 0 otherwise.
bron: https://www.tesla.com/support/safety-score



Voorbeeldberekening:


[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2022 15:43:42 ]
  vrijdag 21 januari 2022 @ 15:35:08 #147
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203301677
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla heeft "Tesla Insurance" uitgebreid met 2 staten naar 5 staten in totaal.

https://electrek.co/2022/01/20/tesla-insurance-expands-arizona-ohio-available-5-states/

Premie wordt berekend op basis van de "Safety Score (Beta)" die wordt berekend aan de hand van je rijgedrag.

De score hangt af van:
[..]
[ afbeelding ]

Voorbeeldberekening:
[ afbeelding ]
Had geen idee dat dit kon. Best bizar... en ook wel een beetje eng dat formules en dergelijke bepalen hoe veilig je leeft :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203301737
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 15:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Had geen idee dat dit kon. Best bizar... en ook wel een beetje eng dat formules en dergelijke bepalen hoe je leeft :P
Het is wel een typische "Elon Musk" oplossing, hij wil de energiemarkt, de automarkt, de transport markt, de ruimtevaart en de verzekeringswereld "disrupten".

En stapje voor stapje lijkt hij daar iig vorderingen te maken.

Ik weet nog niet wat ik over die verzekering en dat monitoren moet denken, aan de andere kant heb je wel direct invloed op je verzekeringspremie en dat kan positief werken om de veiligheid op de weg te verhogen, denk ik.

Wat wel interessant is: Tesla kan dit doen omdat hun verzekering perfect integreert met de techniek in de auto, een andere partij heeft geen toegang tot die data dus voor andere verzekeringsmaatschappijen is dit niet zo makkelijk te implementeren.

Verder is Tesla natuurlijk bezig met autonoom rijden (FSD) en zullen ze sowieso aansprakelijk zijn bij schade als het door hun software wordt veroorzaakt. Dus voor Tesla is het een logische combinatie om ook de verzekeraar te zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2022 15:45:10 ]
  vrijdag 21 januari 2022 @ 15:46:02 #149
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203301814
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
aan de andere kant heb je wel direct invloed op je verzekeringspremie

Denk dat het naïef is om te denken dat je hierdoor ooit minder zal betalen. Alleen maar meer (als je onveilig rijdt). Als je ziet hoe verzekeringsmaatschappijen opereren over 't algemeen...

Probleem wat ik ermee heb is dat iemand moet bepalen wat onveilig is. Afijn, met rijden kan dat nog wel redelijk objectief, maar met voedsel bijvoorbeeld veel minder.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 21 januari 2022 @ 15:58:36 #150
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203302007
ANWB heeft ook zo'n systeem, dat je een peilzender in je auto installeert en die koppelt met je telefoon. Aan de hand van hoe "veilig" je rijdt krijg je dan korting op je autoverzekering.

Ik hou daar niet van. Als ik stoplichtsprintjes wil doen in m'n Tesla, dan doe ik dat lekker. Dan wil ik niet nadenken over m'n verzekeringspremie.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 16:02:18 #151
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203302068
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 15:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Had geen idee dat dit kon. Best bizar... en ook wel een beetje eng dat formules en dergelijke bepalen hoe veilig je leeft :P
Dat doen alle verzekeraars. Met algoritmes risico bepalen. Alleen mag je heel wat factoren in NL niet gebruiken in premiebepaling. En deze data is nu niet beschikbaar voor Jan en alleman. Maar met die black-out eis die vanaf komende zomer in gaat, gaat dat niet lang meer duren :P .

Overigens is het ook al 10 jaar bekend dat er een moment komt dat een autoverzekering onverkoopbaar is omdat dat gewoon bij de aankoop van de auto inbegrepen zit. Dus verder weinig disruptive (vanuit verzekeraars gezien). Gaat anders worden als Musk totaal verzekeringen aan gaat bieden op deze manier.

Heb zelf jaren geleden met een projectgroepen een disruptive verzekering geplugd bij de raad van bestuur van een grote verzekeraar als onderdeel van een trainingsprogramma. Durfde ze niet aan -O- . Maar goed, is niet gek dat verzekeraars aardig risicomijdend zijn ;) .
  vrijdag 21 januari 2022 @ 16:04:55 #152
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203302108
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Een bod doen kan toch altijd, weet niet wat de eisen daaromheen zijn maar als je die laag genoeg insteekt is dat toch praktisch ook gewoon geen bod.
Het kan ja. Daarom zei ik "ik acht de kans klein". ;)
Wordt of duur of hij biedt te laag en het haalt niets uit. Maar overall, dit bericht zou voor mijn geen reden zijn om mijn positie in PostNL te vergroten.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 16:06:31 #153
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203302132
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:02 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat doen alle verzekeraars. Met algoritmes risico bepalen. Alleen mag je heel wat factoren in NL niet gebruiken in premiebepaling. En deze data is nu niet beschikbaar voor Jan en alleman. Maar met die black-out eis die vanaf komende zomer in gaat, gaat dat niet lang meer duren :P .

Overigens is het ook al 10 jaar bekend dat er een moment komt dat een autoverzekering onverkoopbaar is omdat dat gewoon bij de aankoop van de auto inbegrepen zit. Dus verder weinig disruptive (vanuit verzekeraars gezien). Gaat anders worden als Musk totaal verzekeringen aan gaat bieden op deze manier.

Heb zelf jaren geleden met een projectgroepen een disruptive verzekering geplugd bij de raad van bestuur van een grote verzekeraar als onderdeel van een trainingsprogramma. Durfde ze niet aan -O- . Maar goed, is niet gek dat verzekeraars aardig risicomijdend zijn ;) .
Weet dat het kan, maar dacht dat veel niet mocht idd. Ik weet nog dat er ooit een ideetje werd opgegooid om pin data te delen met derde partijen (was dat niet ing?) heel eng...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203302149
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Het kan ja. Daarom zei ik "ik acht de kans klein". ;)
Wordt of duur of hij biedt te laag en het haalt niets uit. Maar overall, dit bericht zou voor mijn geen reden zijn om mijn positie in PostNL te vergroten.
Oh, mij wel, ik vind het wel gunstig zo een overname spectakel. Van een bod wordt niemand armer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 januari 2022 @ 16:09:48 #155
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203302178
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Weet dat het kan, maar dacht dat veel niet mocht idd. Ik weet nog dat er ooit een ideetje werd opgegooid om pin data te delen met derde partijen (was dat niet ing?) heel eng...

Dat is toch data die Tesla al heeft? Ja, er is data die niet uitgewisseld mag worden. Zorg gerelateerde data mag niet buiten zorgdivisies gebruikt worden. En natuurlijk mag er niet etnisch geprofileerd worden. Maar als je bij de Hema een fiets verzekerd scheelt het nogal of je in centrum Amsterdam woont, een bepaalde claim historie hebt en student bent... of niet :P .
  vrijdag 21 januari 2022 @ 16:10:36 #156
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203302187
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:07 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oh, mij wel, ik vind het wel gunstig zo een overname spectakel. Van een bod wordt niemand armer.
Nouja, klinkt verstandig. Gokken op een bod dat er überhaupt waarschijnlijk niet gaat komen :P . Misschien pak je wat rendement door alle mensen die op hetzelfde hopen en nu ff PostNL inslaan. Maar verder denk ik dat het je weinig brengt.
pi_203302382
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:10 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nouja, klinkt verstandig. Gokken op een bod dat er überhaupt waarschijnlijk niet gaat komen :P . Misschien pak je wat rendement door alle mensen die op hetzelfde hopen en nu ff PostNL inslaan. Maar verder denk ik dat het je weinig brengt.
Mjoah als je een beetje meeleest zou je ook wel weten dat ik het aandeel ondergewaardeerd vind. :7 Koop op 3.3 een zooi bij en wss ergens op 2.5 ofzo weer als die door blijft zakken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203302487
S en p nu minus 7.7procent eraf vanaf intraday high :o

Sta nu in de min sinds mijn instapmoment op black friday.

Etfs ongeveer 3 procent in de min (vooral door biotech etf). Aandelen plus 0.x procent.

-O-

Als k aegon en shell niet had was het janken geblazen :D
  vrijdag 21 januari 2022 @ 16:55:26 #159
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203302865
Iemand Netflix? -24%. :D

Overigens ook geen aanrader lijkt me. Er komen zoveel andere, goedkopere en (soms) betere alternatieven. De meerwaarde van Netflix neemt elk jaar wel iets af. Ik zie dat ook niet meer veranderen eigenlijk.
pi_203303095
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:55 schreef Zwansen het volgende:
Iemand Netflix? -24%. :D

Overigens ook geen aanrader lijkt me. Er komen zoveel andere, goedkopere en (soms) betere alternatieven. De meerwaarde van Netflix neemt elk jaar wel iets af. Ik zie dat ook niet meer veranderen eigenlijk.
Is ook al een factor 10 overgewaardeerd, put opties kopen of met je klauwen vanaf blijven dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203303102
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik weet nog dat er ooit een ideetje werd opgegooid om pin data te delen met derde partijen (was dat niet ing?
Dat bestaat al (met opt-in).
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203303111
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 17:13 schreef ludovico het volgende:
Is ook al een factor 10 overgewaardeerd,
Netflix valt toch wel mee? PE van rond de 30. Alleen die eigen producties...
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203303123
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:31 schreef SOG het volgende:
S en p nu minus 7.7procent eraf vanaf intraday high :o

Sta nu in de min sinds mijn instapmoment op black friday.

Etfs ongeveer 3 procent in de min (vooral door biotech etf). Aandelen plus 0.x procent.

-O-

Als k aegon en shell niet had was het janken geblazen :D
Aegon, Shell, Heijmans en BAM zijn mijn redding.

Nu hopen dat het de komende 1.5maand niet weer stijgt. Volgende maand komt als het goed is bovenop mijn salaris extra uitbetaalde vakantiedagen binnen (in totaal zo'n 3-4 maand salarissen) dus dan wil ik bijkopen :9
pi_203303247
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 17:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Netflix valt toch wel mee? PE van rond de 30. Alleen die eigen producties...
Ik dacht dat het wat dramatischer gesteld was dan dat, maar de berekening 15 dollar pm met 0.5 miljard abonnees...
Maakt een revenue van 15*12*0.5miljard = 90 miljard.

Dan zou in het meest gunstige geval de schaalbaarheid nog x4 kunnen.
Het probleem bij Netflix met die earnings is vooral dat ze hun content maar langzaam afschrijven, mocht je interesse hebben in jaarrekeningen uitpluizen zou ik vooral daar naar kijken.

Je kan de kosten wel vooruit schuiven maar na 10 jaar accumuleert dat allemaal jaarlijks naar hetzelfde bedrag als je jaarlijkse capex.

Onder een paar aannames zoals stabiel bedrijf....
In 10 jaar afschrijven... etc.

De keer dat ik er een beetje naar keek kwam het allemaal onhaalbaar op me over.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203303288
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 17:26 schreef ludovico het volgende:
Je kan de kosten wel vooruit schuiven maar na 10 jaar accumuleert dat allemaal jaarlijks naar hetzelfde bedrag als je jaarlijkse capex.
Probleem bij Netflix lijkt me vooral dat dat juist niet gebeurt en de capex ten opzichte van je ideaalcomplex alleen maar blijven toenemen: meer concurrentie, meer eigen producties, meer grote namen, meer landen(producties). Dat geeft een enorme druk op hun forward fcf. Maar goed, ik ben er niet ingedoken verder, heb ook geen interesse om te kopen. Dat had ik moeten doen toen ik nog de dvd'tjes van ze kreeg per post. :)
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203303458
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 17:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Probleem bij Netflix lijkt me vooral dat dat juist niet gebeurt en de capex ten opzichte van je ideaalcomplex alleen maar blijven toenemen: meer concurrentie, meer eigen producties, meer grote namen, meer landen(producties). Dat geeft een enorme druk op hun forward fcf. Maar goed, ik ben er niet ingedoken verder, heb ook geen interesse om te kopen. Dat had ik moeten doen toen ik nog de dvd'tjes van ze kreeg per post. :)
Sowieso is zo een Netflix qua future best wel redelijk in te schatten, naar mijn idee. Dat maakt het wel interessant.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203303701
Ik heb nu toch maar wat Netflix opgepikt op $402,312 per stuk.
Is wel een risico dat het nog verder zakt, aan de andere kant ook wel een forse korting.

Volgende maand is iedereen welkom in mijn KLB topic.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2022 18:13:06 ]
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:39:17 #168
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203304121
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

Volgende maand is iedereen welkom in mijn KLB topic.
Gezellig!
Misschien wordt het wel een topic in JUI, je weet nooit.
pi_203304151
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb nu toch maar wat Netflix opgepikt op $402,312 per stuk.
Is wel een risico dat het nog verder zakt, aan de andere kant ook wel een forse korting.

Volgende maand is iedereen welkom in mijn KLB topic.
RIP money.

Maar het zal wel weer 0.03% van je portefeuille ofzo zijn, ouwe boef.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203308748
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geld opzij zetten heeft weer als nadeel dat je de markt niet kan voorspellen en dat je met dat deel van je vermogen misschien jaren geen rendement maakt (en uiteindelijk zelfs geld verliest door inflatie).

Wat doen / deden "de grote jongens" als Lynch, Buffett, Bogle en Munger? Gewoon wachten.

"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 22 januari 2022 @ 14:33:54 #171
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203315494
Ik zat even naar netflix financials te kijken: https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2021/q4/Q4'21-Website-Financials.xlsx

Flinke cash burn over de laatste 12 maanden. Vorig jaar wisten ze nog $1.9B aan FCF te generen (zit je nog steeds op bijna 100x fcf..).

Ik blijf er persoonlijk van af voorlopig. Mocht het verder dalen misschien wel een interessant instapmoment. Het is natuurlijk wel een leuk snoepje voor Apple/Meta/Amazon.

[edit] Bij nader inzien toch op de watchlist gezet om te volgen.

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 22-01-2022 18:40:51 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203315704
quote:
Jeremy Grantham wist dat ook al zeker in 2020:

https://www.businessinsider.nl/legendary-investor-jeremy-grantham-says-hes-certain-the-stock-market-is-in-a-bubble-after-its-truly-crazy-rally-this-year/

En in 2015:

https://www.investmentnews.com/gmos-grantham-stocks-near-bubble-but-theres-nothing-to-pop-it-63051

Stel, de S&P 500 zakt echt 50% zoals hij voorspelt, waar investeert men dat geld dan in? Wat is het alternatief?

Als je ieder jaar wat roept krijg je vroeg of laat een keer gelijk.
Of dat dit jaar het geval is en of het zo erg wordt als dat hij verwacht?

* haalt glazen bol tevoorschijn *

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-01-2022 15:01:34 ]
pi_203315774
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Jeremy Grantham wist dat ook al zeker in 2020:

https://www.businessinsid(...)azy-rally-this-year/
Als het nu 50% te hoog staat stond het ook te hoog toen in 2020.
En laat ik het zo zeggen: Als dit type figuren zeggen dat de markt duur is, of zelfs bubbel achtige karakters laat zien - en ik ben het er gewoon mee eens - betekent niet dat ze vinden dat je geen geld in de markt moet hebben zitten. Zij zijn ook gewoon nuchter in wanneer een bubbel zou barsten etc. Je moet de wijsheid in het verhaal zien, niet de domheid, dit type investeerders weet het namelijk veel beter dan jij, grote kans dat je hen verkeerd interpreteert.

Een crash voorspellen gaat je niet lukken, zeggen ze allemaal, stuk voor stuk. Maar ze zullen je tegelijkertijd niet aanraden om teveel geld te betalen voor een aandeel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203315804
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stel, de S&P 500 zakt echt 50% zoals hij voorspelt, waar investeert men dat geld dan in? Wat is het alternatief?
Serverpark van Fok! Je moet iets.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203315812
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.investmentnew(...)hing-to-pop-it-63051

Stel, de S&P 500 zakt echt 50% zoals hij voorspelt, waar investeert men dat geld dan in? Wat is het alternatief?

Als je ieder jaar wat roept krijg je vroeg of laat een keer gelijk.
Of dat dit jaar het geval is en of het zo erg wordt als dat hij verwacht?

* haalt glazen bol tevoorschijn *
Als de SP500 50% zakt? Dan zou ik aandelen kopen want dan zijn die goedkoper dan nu, met hogere te verwachten rendementen en minder risico.

Nouja je roept wat over roepen, maar een Michael Burry of een Grantham bijv zijn geen slechte stock pickers en hebben hun hele leven de markt flink outperformed.

Waar bij hun de nuchterheid erin zit dat je praat over probabilities en je de markt niet kan timen, lijken sommigen te denken "de markt kan 50% zakken" dat dat gelijk vandaag of morgen moet gebeuren. Of dat het sowieso moet plaatsvinden.

Neem ook mee het onconventionele beleid van de centrale banken met de immens lage interest en je ziet één van de parameters waarom de stocks nóg hoger kunnen noteren.
Je zegt het note bene zelf:
waar investeert men dat geld dan in? Wat is het alternatief?

TINA.

Ik heb wel een mening over dat nerveuze investeren en dat is simpel, A het is niet houdbaar B het geeft hogere kans op volatiele gebeurtenissen. CQ out of money opties, als dat niet ingeprijsd is, waren zelden zo goedkoop.

Maar dat is mijn mening.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203315878
:P

twitter
pi_203315950
quote:
Waar doet die een voorspelling over de timing?
Waar praat hij in absolute termen dat de markt (veel) lager zal noteren in de toekomst?

Wat je volgens mij vooral doet is misinterpreteren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203315971
quote:
On the Nasdaq exchange, 42% of stocks have now been cut in half from their 52-week highs.

Since the 2008 financial crisis, only Mar 12 - Apr 8, 2020, saw more stocks down 50% or more.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 22 januari 2022 @ 15:24:20 #179
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203315993
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ah dus de markt is al gecrashed eigk :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203315999
twitter
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203316082
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:24 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ah dus de markt is al gecrashed eigk :P
Er zijn letterlijk een paar firma's meer dan een factor 10 overgewaardeerd.

Maar de echt grote jongens bepalen de stand van de index... Ik zou als ik zou stock picken gewoon wel eerst uitzoeken wat ik een redelijke waardering vind voor het aandeel.

Ik vind veel growth stock "verschrikkelijk" overgewaardeerd.
Ik ben benieuwd wat de inflatie gaat doen straks... Goed voor energiebedrijven slecht voor al het overige.... Met hogere rentes (eindelijk) slecht voor growth.. En de earnings zullen teruglopen en dat effect wat je dan in P/E ziet wordt bij die bedrijven dan nog wat uitvergroot.

Naar mijn mening is het gewoon een nuchtere observatie om te hebben dat de aandelen over de markt breed gemiddeld 50% kunnen zakken nu.

in 2000-2001 ging de AEX van 700 punten naar 280.

Mja ik ben wel blij met mijn AEX put opties 550 en 500 uitoefenprijs... En value stock Gazprom ondanks dat politieke risico wat nu wel écht enorm is mbt Ukraine en oostwaartse gasstromen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203316399
quote:
Grantham also said that the stock market has its own “psychological node” and behaves independently from economic realities.

“The market can go up on bad news and go up on good news,” Grantham said. “It can interpret a Trump victory as bullish and then seamlessly interpret a Biden victory as bullish. There are all the characteristics of a bubble. There’s nothing much you can throw at when it gets going.”

A successful vaccine or a second fiscal stimulus in the US won’t change the fact that the stock market is in a bubble, he added.
quote:
On Thursday, he said 12 months would be a "stretch" for the bubble to continue inflating, while 24 more months of rising prices would be "extremely unlikely."

"I've never had any allusions about my ability to time the bubble breaking, I have a very low definition of success," said Grantham. "It's just sooner or later, the market will be lower than the point at which I suggested you should get out."
quote:
He added that low risk-free rates from the Federal Reserve have pushed up the prices of assets.

"The one reality you can never change is that a higher-priced asset will always produce a lower return than a lower-priced asset. You can't have your cake and eat it. You can enjoy it now, or you can enjoy it steadily in the distant future, but not both. And the price we will pay for having this market go higher and higher is a lower and lower 10-year return from the peak," the investor said.
https://www.businessinsid(...)azy-rally-this-year/

Komen toch wel een paar zaken naar voren die ik al benoemd had.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203318009
https://www.businessinsid(...)am-prognose-zeepbel/

Hier ook al. Feb 2021. Je zal maar naar hem geluisterd hebben..

edit: okt 2020, juni 2020

edit Febr 2018
https://www.institutional(...)g-to-jeremy-grantham

januari 2018
https://www.cityam.com/je(...)bubbles-warns-stock/

augustus 2015
https://www.ft.com/content/82737cca-39f2-11e5-bbd1-b37bc06f590c

juli 2016

https://archive.canadianb(...)nother-market-crash/

o nou zie ik dat de freshprince dit al had uitgezocht

[ Bericht 10% gewijzigd door SOG op 22-01-2022 18:05:11 ]
pi_203327677
Mensen, een dilemma: Ik heb dit jaar een vrij grote som (we hebben het over tienduizenden euro's) in Nasdaq ETF's gezet. Ik ben dus hoog ingestapt.

Ik proef aan alles dat we de komende weken nog wel even gaan zakken. Nou dacht ik er toch aan om 30-40 procent eruit te halen en een paar weken later er weer in te stoppen. Verstandige keus?

Anders zou ik het er gewoon in laten zitten maar dan blijft de aankoopwaarde dus enorm hoog terwijl ik nu in ieder geval de aankoopwaarde van mijn etf's wat kan drukken. (Tegelijkertijd besef ik mij dat ik hiermee meewerk aan de beurscrash.)
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  zondag 23 januari 2022 @ 09:03:50 #185
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203327717
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 08:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mensen, een dilemma: Ik heb dit jaar een vrij grote som (we hebben het over tienduizenden euro's) in Nasdaq ETF's gezet. Ik ben dus hoog ingestapt.

Ik proef aan alles dat we de komende weken nog wel even gaan zakken. Nou dacht ik er toch aan om 30-40 procent eruit te halen en een paar weken later er weer in te stoppen. Verstandige keus?

Anders zou ik het er gewoon in laten zitten maar dan blijft de aankoopwaarde dus enorm hoog terwijl ik nu in ieder geval de aankoopwaarde van mijn etf's wat kan drukken. (Tegelijkertijd besef ik mij dat ik hiermee meewerk aan de beurscrash.)
Time in the market > timing the market

Conclusie; je kunt zeker gelijk krijgen, maar het verleden heeft al vaak genoeg laten zien dat blijven zitten het meeste rendement oplevert.

Aan de andere kant, als het jou meer rust geeft is dat ook iets waard. Maar kom dan over een maand niet klagen dat je hoger moet instappen. :P
pi_203327857
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stel, de S&P 500 zakt echt 50% zoals hij voorspelt, waar investeert men dat geld dan in?
Als je bijvoorbeeld 10.000 in een S&P 500 etf hebt geinvesteerd en er is een 50% crash, dan heb je nog 5.000 over en die is nog steeds geinvesteerd in de S&P 500 etf. Er is geen cashflow in of uit voor de gemiddelde aandeelhouder.

Je vraag lijkt te suggereren dat er een bedrag vrijvalt om te investeren... hoe bedoel je dit precies?
pi_203327938
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:21 schreef jaco het volgende:

[..]
Als je bijvoorbeeld 10.000 in een S&P 500 etf hebt geinvesteerd en er is een 50% crash, dan heb je nog 5.000 over en die is nog steeds geinvesteerd in de S&P 500 etf. Er is geen cashflow in of uit voor de gemiddelde aandeelhouder.

Je vraag lijkt te suggereren dat er een bedrag vrijvalt om te investeren... hoe bedoel je dit precies?
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen. De vraag is waar zij (diegene die het geld eruit halen) het dan in investeren.
pi_203328090
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:30 schreef Anton91 het volgende:

[..]
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen. De vraag is waar zij (diegene die het geld eruit halen) het dan in investeren.
Klopt, dat bedoel ik idd.

Mijn vermoeden is toch dat zodra de koersen weer wat bijtrekken na een correctie of crash, men weer instapt wegens fomo.

In 2008 was de spaarrente bijvoorbeeld nog ruim 2,5% en op sommige deposito's zelfs 4,5% maar dat heb je nu ook niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2022 09:52:15 ]
pi_203328669
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:30 schreef Anton91 het volgende:

[..]
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen. De vraag is waar zij (diegene die het geld eruit halen) het dan in investeren.
Bij een normaal rentebeleid vlucht je dan in obligaties
pi_203328894
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:30 schreef Anton91 het volgende:

[..]
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen. De vraag is waar zij (diegene die het geld eruit halen) het dan in investeren.
Feitelijk hoeven niet zoveel mensen hun geld eruit te halen. Ik weet niet wat de volumes nu zijn, maar als een fractie van de mensen hun aandelen verkoopt in een markt waar amper vraag is, dan gaat het hard dalen. Ook al blijft 99% van de mensen zitten waar ze zitten.

Daarnaast kun jij natuurlijk ook van aandelen naar derivaten waarmee je speculeert op een daling van de markt.
pi_203328990
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:05 schreef maan_man het volgende:

[..]
Feitelijk hoeven niet zoveel mensen hun geld eruit te halen. Ik weet niet wat de volumes nu zijn, maar als een fractie van de mensen hun aandelen verkoopt in een markt waar amper vraag is, dan gaat het hard dalen. Ook al blijft 99% van de mensen zitten waar ze zitten.

Daarnaast kun jij natuurlijk ook van aandelen naar derivaten waarmee je speculeert op een daling van de markt.
De stap van belegger naar speculant is nogal fors. Dan heb je een andere horizon.
pi_203330076
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:30 schreef Anton91 het volgende:

[..]
De beurs zakt toch alleen als mensen het geld eruit halen.
Nee, dat is niet het bepalende kenmerk. Diegene die het geld uit een aandeel haalt, verkoopt dat aandeel immers aan een ander. Dat is iemand die er in stapt. Er kan geen netto uitstroom zijn.

Een aandeel koers zakt omdat de gemiddelde schatting van de toekomstige kasstromen van het achterliggende bedrijf daalt. Bijvoorbeeld Peloton is in problemen. De koers is nu 27.06. De meest positieve potentiele koper denkt maandag: ik heb toch nog 9.90 over voor Peloton. De meest negatieve houder van het aandeel denkt: ik vind het ondanks alle problemen toch minimaal 10.10 waard. Het marktsysteem zet dan een koers van 10.00 neer, zonder dat er een aandeel van eigenaar is gewisseld. In de praktijk koopt de marketmaker waarschijnlijk een paar aandelen voor 10.10 maar mijn punt is dat de koers niet wordt gedreven door het volume van de handel.
pi_203331380
quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:03 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Time in the market > timing the market

Conclusie; je kunt zeker gelijk krijgen, maar het verleden heeft al vaak genoeg laten zien dat blijven zitten het meeste rendement oplevert.

Aan de andere kant, als het jou meer rust geeft is dat ook iets waard. Maar kom dan over een maand niet klagen dat je hoger moet instappen. :P
Een mooi cliché maar als de markt nog weken bearish is (en daar hebben we toch wel aanwijzingen voor) zou het wellicht toch vrij slim zijn om er wat uit te halen.

Ik houd morgen de boel in de gaten en dan maak ik een beslissing.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203331498
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 17:53 schreef SOG het volgende:
https://www.businessinsid(...)am-prognose-zeepbel/

Hier ook al. Feb 2021. Je zal maar naar hem geluisterd hebben..

edit: okt 2020, juni 2020

edit Febr 2018
https://www.institutional(...)g-to-jeremy-grantham

januari 2018
https://www.cityam.com/je(...)bubbles-warns-stock/

augustus 2015
https://www.ft.com/content/82737cca-39f2-11e5-bbd1-b37bc06f590c

juli 2016

https://archive.canadianb(...)nother-market-crash/

o nou zie ik dat de freshprince dit al had uitgezocht
De grote vraag is alleen of jullie hem goed interpreteren. The market can stay irrational longer than you can remain solvent.

Gedurende deze jaren heeft deze man wel wat factoren meer geld in aandelen gehad dan wij bij elkaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203331696
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Een mooi cliché maar als de markt nog weken bearish is (en daar hebben we toch wel aanwijzingen voor) zou het wellicht toch vrij slim zijn om er wat uit te halen.

Ik houd morgen de boel in de gaten en dan maak ik een beslissing.
Hmm...

Kzie zelf niet zo de ratio in. Behalve dan "riding the wave as long as it goes up" en er dan bij - 10% uitstappen.. Soort van momentum theorie...

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 23-01-2022 14:31:40 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203332152
Is lastig. Je kan ook een middenweg pakken. Je verkoopt de nasdaq etf en pleurt het in de top 10-20 stocks van de nasdaq100. Beperk je het risico naar beneden. Of je verkoopt de nasdaq en pleurt het in de sp500.

Nasdaq100 staat nu minus 13.9 procent vanaf de top.
Nasdaq composit minus 15
Sp500 minus 8.6 procent
pi_203332575
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:35 schreef jaco het volgende:

[..]
Nee, dat is niet het bepalende kenmerk. Diegene die het geld uit een aandeel haalt, verkoopt dat aandeel immers aan een ander. Dat is iemand die er in stapt. Er kan geen netto uitstroom zijn.

Een aandeel koers zakt omdat de gemiddelde schatting van de toekomstige kasstromen van het achterliggende bedrijf daalt. Bijvoorbeeld Peloton is in problemen. De koers is nu 27.06. De meest positieve potentiele koper denkt maandag: ik heb toch nog 9.90 over voor Peloton. De meest negatieve houder van het aandeel denkt: ik vind het ondanks alle problemen toch minimaal 10.10 waard. Het marktsysteem zet dan een koers van 10.00 neer, zonder dat er een aandeel van eigenaar is gewisseld. In de praktijk koopt de marketmaker waarschijnlijk een paar aandelen voor 10.10 maar mijn punt is dat de koers niet wordt gedreven door het volume van de handel.
Dit wel ja. Behalve dan dat ik het vind impliceren dat men rationeel hier naar kijkt.

Inzichten zijn ook dat men met andere verdisconteringsvoeten werkt met stijgende beurskoersen... Markt is grillig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203332866
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De stap van belegger naar speculant is nogal fors. Dan heb je een andere horizon.
Ik heb het niet perse over particulieren het kunnen ook grote fondsen zijn die de accenten net wat anders leggen.
pi_203333373
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 15:25 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ik heb het niet perse over particulieren het kunnen ook grote fondsen zijn die de accenten net wat anders leggen.
Goed punt.
Soms kijk ik teveel als particulier naar dit soort zaken maar wij zijn natuurlijk maar een klein onderdeel van het geheel.

De berenmarkt die zich nu wat lijkt te vormen biedt wel mooi de kans om te zien welke aandelen zich goed houden onder dit soort omstandigheden. En dan terugkijkend naar eerdere crisis zie je daar soms toch iets van een patroon in.

De Nasdaq aandelen die ik heb houden zich nog wel redelijk op het moment, dus daar blijf ik wel in. Zijn stuk voor stuk ook wel sterke bedrijven. Misschien dat ik inderdaad nog wel wat van m'n Nasdaq ETF verkoop (staat nog op winst overigens) en dat in CocaCola, P&C, Mondelez, Costco, Heineken, Ahold en dat soort "consumer staples" aandelen stop.

Maar even kijken hoe de markt zich ontwikkelt.
pi_203334415
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Een mooi cliché maar als de markt nog weken bearish is (en daar hebben we toch wel aanwijzingen voor) zou het wellicht toch vrij slim zijn om er wat uit te halen.

Ik houd morgen de boel in de gaten en dan maak ik een beslissing.
De markt proberen te voorspellen op een termijn van dagen/weken is echt waanzin (op wat professionals na misschien).

De meeste verliezen die particulieren lijden komen door dit soort acties. Instappen op een bepaald punt en als het dan eenmaal naar beneden is gegaan weer impulsief uitstappen. En dan even later op een willekeurig punt weer instappen. Maar ja, dan heb je nét weer die ene correctie naar boven gemist, etcetera.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat de Nasdaq omhoog gaat. Wel dat ik geen flauw idee heb wat de Nasdaq gaat doen. Net zoals jij geen idee hebt, of een of andere blogger op IEX, of een commentator van RTL-Z. Bij een goede beleggingsstrategie kan je al die jan-doedels ook gewoon lekker negeren.
  zondag 23 januari 2022 @ 17:55:52 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203335367
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Zweet staat nu ook wel in mijn bilnaad. :') Zeker na het zien van jouw grafiek.
zolang rusland blijft dreigen blijven beleggers zich afmelden, dat de USA zich er mee gaat bemoeien zeker
\Kans opp oorlog is 75%

Als dar gebeurt dan zal China ook de kans schoon zien met Taiwan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203336573
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 17:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zolang rusland blijft dreigen blijven beleggers zich afmelden, dat de USA zich er mee gaat bemoeien zeker
\Kans opp oorlog is 75%

Als dar gebeurt dan zal China ook de kans schoon zien met Taiwan
Meer mensen die dit denken?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203336634
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 08:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mensen, een dilemma: Ik heb dit jaar een vrij grote som (we hebben het over tienduizenden euro's) in Nasdaq ETF's gezet.
Als tienduizenden euro's zodanig veel geld voor je zijn dat je je niet senang voelt als daar 30% vanaf gaat, kan je het sowieso maar beter niet in etf's stoppen, laat staan in q's. Wat we nu aan "correctie" zien is kinderspel bij wat er kán gebeuren - zie 2000. Heen en weer inspelen op (gepercipieerd) marktsentiment kost je in ieder geval geld.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203336954
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Als tienduizenden euro's zodanig veel geld voor je zijn dat je je niet senang voelt als daar 30% vanaf gaat, kan je het sowieso maar beter niet in etf's stoppen, laat staan in q's. Wat we nu aan "correctie" zien is kinderspel bij wat er kán gebeuren - zie 2000. Heen en weer inspelen op (gepercipieerd) marktsentiment kost je in ieder geval geld.
30 procent kan er prima vanaf. Meer niet.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203337737
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
30 procent kan er prima vanaf. Meer niet.
Meer ook makkelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203339318
Breaking news uit de iex podcast. Koreaanse jeugd koopt onroerend goed in manhattan in de metaverse.
  zondag 23 januari 2022 @ 22:30:59 #207
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203339350
Hmmm even een domme vraag: als je nu Unilever PLC koopt op de AEX vanuit het buitenland (niet NL of UK). Betaal je dan Britse of Nederlandse dividendbelasting?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203339417
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 22:30 schreef JimmyJames het volgende:
Hmmm even een domme vraag: als je nu Unilever PLC koopt op de AEX vanuit het buitenland (niet NL of UK). Betaal je dan Britse of Nederlandse dividendbelasting?
Het valt onder Brits recht en die kennen geen dividendbelasting. Koop je bijvoorbeeld URW betaal je wel Franse.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203341085
Jammer, weer een pareltje opgekocht door een schobbejak als KKR.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203342096
Unilever staat iig in de plus in m'n portfolio *O*

"Never catch a falling knife" is dus niet altijd waarheid ;)

Aan de andere kant lag het misschien al op de vloer en viel het niet meer.
pi_203342268
Ja de koers van Unilever wordt tot op zekere hoogte altijd overeind gehouden door het dividendrendement. Alle aandelen die ik zelf uitgekozen heb staan nu weer allemaal in de plus en al mijn ETF's staan in de min. Dat is ook wel een rare gewaarwording.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203342469
Mensen, ik ben zo eigenwijs geweest om vandaag toch een aanzienlijk deel van mijn ETF's te verkopen. Nu maar hopen dat de daling nog even flink gaat doorzetten de komende weken. Dan koop ik wel weer een keer bij. :)
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  maandag 24 januari 2022 @ 11:21:45 #213
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203342826
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mensen, ik ben zo eigenwijs geweest om vandaag toch een aanzienlijk deel van mijn ETF's te verkopen. Nu maar hopen dat de daling nog even flink gaat doorzetten de komende weken. Dan koop ik wel weer een keer bij. :)
Hoezo eigenwijs? Het is jouw geld hè.

Als je einde dag trouwens terugkoopt heb je al meteen een paar procent winst volgens mij. :+
pi_203342869
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 11:21 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Hoezo eigenwijs? Het is jouw geld hè.

Als je einde dag trouwens terugkoopt heb je al meteen een paar procent winst volgens mij. :+
Inmiddels is de NASDAQ alweer enorm aan het dalen. :) Ik houd het gewoon in de gaten, heb het idee dat mijn keuze weleens goed kan uitpakken.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203343180
Deze kan je nu iedere dag wel posten :P

pi_203343277
Ik blijf altijd rustig als de beurs aan het dalen is, totdat ik hier kom..dan wordt ik altijd onrustig van bepaalde mensen die mensen snel uit te moeten stappen. Wij zitten vol in ETF's . Blijf maar gewoon zitten. Wil voorkomen dat ik straks met mijn zak geld aan de zijkant sta. Uiteindelijk gaat het erom waar het staat als ik het geld na 25 jaar eraf wil halen. Als het echt diep gaat koop ik extra bij.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_203343432
Lijkt me het verstandigst, het is niet de eerste correctie en het zal ook niet de laatste zijn in de komende 25 jaar.
pi_203343457
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 11:54 schreef Patroon het volgende:
Ik blijf altijd rustig als de beurs aan het dalen is, totdat ik hier kom..dan wordt ik altijd onrustig van bepaalde mensen die mensen snel uit te moeten stappen. Wij zitten vol in ETF's . Blijf maar gewoon zitten. Wil voorkomen dat ik straks met mijn zak geld aan de zijkant sta. Uiteindelijk gaat het erom waar het staat als ik het geld na 25 jaar eraf wil halen. Als het echt diep gaat koop ik extra bij.
Het is altijd lastig om de algehele lijn in de gaten te houden, en ik snap dat mijn actie (die ik natuurlijk puur voor mijzelf doe) misschien ook wel wat vervelend kan zijn voor het sentiment.

Maar in mijn persoonlijke situatie had ik simpelweg te weinig cash aan de zijlijn staan om bij te kunnen kopen. En ik heb ook niet in 1 keer alles verkocht, ik wil gewoon wat kapitaal hebben als we echt heel diep gaan.

Zou niet snel volledig eruit stappen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203343621
Gaat goed in Ukraïne?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203343641
quote:
De zorgen over de Russische troepenopbouw aan de Oekraïense grens lopen op, ondanks een Russisch voorstel voor vredesbesprekingen later deze maand en
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203343649
Ach, als Poetin iets niet is, is het wel dom. Hij zal Donetsk wel gaan erkennen, kan je ook bar weinig aan doen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203343653
quote:
Navo-bondgenoten zoals Polen, Groot-Brittannië en voormalige Oostbloklanden als Tsjechië willen wapens leveren aan Kiev, Duitsland houdt vast aan zijn principe geen dodelijke wapens naar conflictgebieden te exporteren. De Duitse regering verhindert zelfs een voorgenomen wapenleverantie aan Oekraïne door Estland door geen exportvergunning af te geven voor wapens afkomstig uit Duitsland.
Ja Rusland jullie kunnen wel lief zijn voor ons nog en gas verkopen aan ons want wij hebben geen wapens geleverd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203343674
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:22 schreef nostra het volgende:
Ach, als Poetin iets niet is, is het wel dom. Hij zal Donetsk wel gaan erkennen, kan je ook bar weinig aan doen.
Hoe bedoel je deze?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203343677
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:22 schreef nostra het volgende:
Ach, als Poetin iets niet is, is het wel dom. Hij zal Donetsk wel gaan erkennen, kan je ook bar weinig aan doen.
Hoe werkt dit dan, soort van enclave geworden door wat rebellen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203343736
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Hoe bedoel je deze?
Donetsk en Luhansk hebben hun eigen onafhankelijkheid uitgeroepen. Als Poetin die republieken erkent, ondermijnt hij zowel de positie van de Oekraïense president als die van de eensgezindheid van de EU, terwijl het een unilaterale beslissing is waar geen hond wat tegen kan doen.

Dat zie ik eerder gebeuren dan invasieplannetjes.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203343756
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Donetsk en Luhansk hebben hun eigen onafhankelijkheid uitgeroepen. Als Poetin die republieken erkent, ondermijnt hij zowel de positie van de Oekraïense president als die van de eensgezindheid van de EU, terwijl het een unilaterale beslissing is waar geen hond wat tegen kan doen.

Dat zie ik eerder gebeuren dan invasieplannetjes.
Dat zijn toch gewoon Russen die aansluiting bij Rusland willen?

En als Poetin dat erkent dan gooit hij toch alleen maar meer olie op het vuur?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203343775
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoe werkt dit dan, soort van enclave geworden door wat rebellen?
Beetje het scenario als in Zuid-Osetië. Rusland-gezinden roepen uit dat ze zich afscheiden, Rusland erkent dat. Vervolgens verzin je een aanleiding waaruit blijkt dat die Russische burgers aangevallen worden en dan heb je de (grondwettelijke) plicht om die enclaves te 'beschermen'.
pi_203343837
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Beetje het scenario als in Zuid-Osetië. Rusland-gezinden roepen uit dat ze zich afscheiden, Rusland erkent dat. Vervolgens verzin je een aanleiding waaruit blijkt dat die Russische burgers aangevallen worden en dan heb je de (grondwettelijke) plicht om die enclaves te 'beschermen'.
Hoeveel Russen wonen er dan in die enclaves? Valt qua meerderheid nog tegen als ik het zo zie.

quote:
According to the 2001 census, ethnic Ukrainians form 58% of the population of Luhansk Oblast and 56.9% of Donetsk Oblast. Ethnic Russians form the largest minority, accounting for 39% and 38.2% of the two oblasts respectively.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203343883
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Hoeveel Russen wonen er dan in die enclaves? Valt qua meerderheid nog tegen als ik het zo zie.
[..]
[ afbeelding ]
Ik weet niet wat de recente cijfers zijn. Maar de afgelopen twee jaar hebben de Russen 650.000 Russische paspoorten uitgedeeld in Oekraine.
https://www.atlanticcounc(...)war-against-ukraine/

Geeft te denken waarom ze die zo ijverig aan het uitdelen zijn geweest

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2022 12:46:27 ]
pi_203343915
Balen, balen van die put opties die ik verkocht heb. Godver.
En nu Gazprom ook maar 11% down ofzo _O- want oorlogje spelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203343922
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik weet niet wat de recente cijfers zijn. Maar de afgelopen twee jaar hebben de Russen 650.000 Russische paspoorten uitgedeeld in Oekraine.
https://www.atlanticcounc(...)war-against-ukraine/

Geeft te denken waarom men die zo ijverig aan het uitdelen zijn geweest
Wat een zooitje. Gebieden met 50/50 verhoudingen in etnische populaties zijn de grootste brandhaarden op aarde. Zoals ik hierboven al zei: Je kunt bijna nog beter de bevolking van zo'n land uitkopen ("Als we jullie een half miljoen geven, willen jullie dan alsjeblieft weer gaan emigreren naar Rusland? Danku.") zodat de grenzen weer wat meer langs etnische lijnen komen te liggen.

Want overal ter wereld waar landsgrenzen door etnische lijnen lopen ontstaat conflict.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203344566
"De Belastingdienst legt voorlopig geen aanslagen op in box 3, waar inkomsten uit sparen en beleggen onder vallen. Staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst)"

Dit in verband met de uitspraak van de Hoge Raad. Met het rendement van jaar zal dit redelijk wat schelen😊


https://www.nu.nl/economi(...)k-van-hoge-raad.html
pi_203344573
Nog 1 puntje en er is een correctie in de AEX!!!!

FISSA!

edit: Correctie is aan!

Eindelijk een correctie en dan zit permabear ludovico ineens zonder puts?

[ Bericht 14% gewijzigd door SOG op 24-01-2022 14:08:34 ]
pi_203345114
Beurzen gaan heel lekker vandaag. :') Ook de positieve berichten over Corona lijken geen effect te hebben.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203345177
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:45 schreef SOG het volgende:
Nog 1 puntje en er is een correctie in de AEX!!!!

FISSA!

edit: Correctie is aan!

Eindelijk een correctie en dan zit permabear ludovico ineens zonder puts?

Always PUT your money where your mouth is :P
pi_203345180
Porto toch 10 procent eraf in een week en dat incl geschreven calls, turbo shorts Meta en 10yr T's, en Virtu. Er blijft ook niet iets echt uitgezonderd. Spann0nd.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203345213
Heb nog wat geld om de dip te kopen maar uit eerdere ervaringen is gebleken dat ik altijd te vroeg ben.
Kijk donderdag nog wel eens.
pi_203345286
pi_203345304
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Beurzen gaan heel lekker vandaag. :') Ook de positieve berichten over Corona lijken geen effect te hebben.
Behalve aan het begin van de pandemie heeft corona ook niet echt een negatief effect gehad op de beurs. Dus dat dit nu ook niet de andere kant opwerkt, verwonderd mij dan ook niet zo. Zelfs de reis- en vrijetijdsaandelen hebben vaak alweer een tikje naar boven gehad, omdat mensen er bij wilde zijn met het oog op een eventuele heropening.
pi_203345401
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:46 schreef maan_man het volgende:

[..]
Behalve aan het begin van de pandemie heeft corona ook niet echt een negatief effect gehad op de beurs. Dus dat dit nu ook niet de andere kant opwerkt, verwonderd mij dan ook niet zo. Zelfs de reis- en vrijetijdsaandelen hebben vaak alweer een tikje naar boven gehad, omdat mensen er bij wilde zijn met het oog op een eventuele heropening.
Eens. Dus jij verwacht ook een bearmarket de komende weken?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203345458
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eens. Dus jij verwacht ook een bearmarket de komende weken?
Jaren! 2 jaar down down down.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203345538
Unilever +7,5%

Mooie beursdag _O_
pi_203345568
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eens. Dus jij verwacht ook een bearmarket de komende weken?
Heb mijn glazen bol even niet bij de hand. Alleen mij call optie heb ik eruit gegooid, want die daalde wel erg snel. Voor de rest even afwachten en ik zie het wel. Nieuwe inleg houd ik even aan de zijlijn. Voor de rest ben ik geen grote voorspeller, maar ik vind het niet meer dan logisch dat iets dat geen negatief effect heeft, vervolgens ook geen positief effect heeft.

Daarnaast zijn er best wat grooiaandelen, waar nog wel wat lucht uit kan. Maar ik sta even aan de zijlijn en aanschouw.
pi_203345657
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:59 schreef maan_man het volgende:

[..]
Heb mijn glazen bol even niet bij de hand. Alleen mij call optie heb ik eruit gegooid, want die daalde wel erg snel. Voor de rest even afwachten en ik zie het wel. Nieuwe inleg houd ik even aan de zijlijn. Voor de rest ben ik geen grote voorspeller, maar ik vind het niet meer dan logisch dat iets dat geen negatief effect heeft, vervolgens ook geen positief effect heeft.

Daarnaast zijn er best wat grooiaandelen, waar nog wel wat lucht uit kan. Maar ik sta even aan de zijlijn en aanschouw.
Ik verbaas mezelf toch iedere keer weer wat, deze daling is eigenlijk niks maar mijn portefeuille heeft ook wel weer 15% lucht verloren. En de AEX noteert nog Gigantisch hoog op 750.
En ik heb nog put opties in mijn portefeuille zitten ook die het enigszins hedgen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203345730
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik verbaas mezelf toch iedere keer weer wat, deze daling is eigenlijk niks maar mijn portefeuille heeft ook wel weer 15% lucht verloren. En de AEX noteert nog Gigantisch hoog op 750.
En ik heb nog put opties in mijn portefeuille zitten ook die het enigszins hedgen.
Jij zit in de AEX, ik in de NASDAQ. Dat is wel even andere koek.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203345804
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik verbaas mezelf toch iedere keer weer wat, deze daling is eigenlijk niks maar mijn portefeuille heeft ook wel weer 15% lucht verloren. En de AEX noteert nog Gigantisch hoog op 750.
En ik heb nog put opties in mijn portefeuille zitten ook die het enigszins hedgen.
Klopt, dat komt ook door de weging van de indexen, waardoor bepaalde aandelen het beeld van de indexen vertekenen.
pi_203346139
Op dit draadje zitten volgens mij nogal wat mensen met interesse in groeiaandelen en in het bijzonder elektronische voortuigen. Ik vraag mij af hoe zij denken over Gores Guggenheim Inc. En dan bedoel ik de SPAC met symbool: GGPI:xnas. Polestar, fabrikant van elektronische auto’s, heeft Gores Group in de arm genomen om naar de beurs te worden gebracht. De geschatte waarde van Polestar is op dit moment 20 miljard USD.

Revenue Estimate :
• Polestar : 3.2 miljard
• Tesla : 48 miljard
• Lucid : 2 miljard
• Rivian : noppes

Equity Valuation as of Nov 30, 2021
• Polestar : 28
• Tesla : 1,145
• Lucid : 87.2
• Rivian : 120

Multiple
• Polestar : 8.9x
• Tesla : 23.9x
• Lucid : 43x
• Rivian : N/A

Polestar heeft zakelijke banden met Volvo en Geely. Dat heeft voordelen: Polestar maakt gebruik van de fabrieken van Volvo en Geely (kwaliteit!) en kan profiteren van het ecosysteem van deze twee bedrijven. Maar het bedrijf is daarmee ook afhankelijk van deze twee partijen voor: aankoop, fabricage, ontwerp en zelfs het ontwerp van nieuwe auto’s. Misschien is er mede daardoor in de markt minder interesse in dit bedrijf, ondanks de relatief gunstige waardering. Maar anders dan bijvoorbeeld en Lucid en Fisker is Polestar geen start up. Het bedrijf heeft al auto’s verkocht. Naar verwachting worden de aandelen GGPI in april van dit jaar omgezet in aandelen Polestar.

Huidige koers: $10,55
N.b.: alle informatie in deze post is afkomstig van SeekingAlpha.
pi_203346415
twitter


VIX boven de 35
pi_203347142
AEX was op weg richting de -4%, maar herstelt nu toch wat naar -2,5%
  maandag 24 januari 2022 @ 16:41:47 #250
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203347144
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:58 schreef Houtenbeen het volgende:
Unilever +7,5%

Mooie beursdag _O_
Ja, die houdt m’n portefeuille nog een beetje overeind. _O-
pi_203347248
NASDAQ heeft weer een extreem slechte dag, ben benieuwd hoeveel lucht hier de komende tijd nog uit gaat lopen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203347254
Ik sta bijna weer op de inleg sinds april :')
pi_203347257
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik sta bijna weer op de inleg sinds april :')
Wat een drama joh.

Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  maandag 24 januari 2022 @ 16:52:23 #254
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203347268
Mijn portefeuille huilt.
Ik heb in een paar dagen tijd, 3 maanden salaris zien verdampen :') . Ach ja... hoort erbij.

Meest ellendige is dat we geen cash vrij hebben om in te stappen.
pi_203347421
Zonder de forse stijging van Tesla vorig seizoen, stond ik al dik in de min :')
pi_203347470
Ik duik vandaag voor het eerst YTD in de rode cijfers. Maar mijn portefeuille doet het dit jaar beter dan de EU Stocks 50. Vandaag gaat er helaas 2,30% vanaf.

Wel opvallend:
iShares MSCI World ESG Screened UCITS ETF USD Dist gaat harder omlaag (-3,59%) dan het nog iets duurzamere iShares MSCI World SRI UCITS ETF (-2,04%).
pi_203347538
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 16:52 schreef bleiblei het volgende:
Mijn portefeuille huilt.
Ik heb in een paar dagen tijd, 3 maanden salaris zien verdampen :') . Ach ja... hoort erbij.

Meest ellendige is dat we geen cash vrij hebben om in te stappen.
Je kunt de gok nemen om zelf cash vrij te maken en uit te stappen. Ik ben vanochtend uitgestapt en inmiddels staat de NASDAQ alweer dik 3 procent lager. :')

Maar goed, timen blijft lastig.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203347598
Lekker man, iets meer realiteit in de koersen, nog 30-40% te gaan.

PostNL teruggekocht voor 3.3 (verkocht op 4.22 (ex dividend verkocht).

[ Bericht 20% gewijzigd door ludovico op 24-01-2022 17:22:45 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 24 januari 2022 @ 17:31:35 #259
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203347809
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 17:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Je kunt de gok nemen om zelf cash vrij te maken en uit te stappen. Ik ben vanochtend uitgestapt en inmiddels staat de NASDAQ alweer dik 3 procent lager. :')

Maar goed, timen blijft lastig.
Mijn ervaring is dat ik dan altijd low verkoop om weer high terug te kopen. Die lol gun ik jullie niet :D .
  maandag 24 januari 2022 @ 17:43:52 #260
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203347951
Netflix weer -11%... zo dan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 24 januari 2022 @ 18:10:08 #261
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203348223
Ik sta weer op nul dit jaar. :{

Gelukkig kijk ik alleen naar het dividend B:)B
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203348233
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:10 schreef AQuila360 het volgende:
Ik sta weer op nul dit jaar. :{

Gelukkig kijk ik alleen naar het dividend B:)B
En dat percentage gaat omhoog als de koersen dalen. Dus hoe lager de koers hoe beter.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203348342
Holy shit, NASDAQ zakt nu wel echt helemaal door het ijs.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203348367
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 17:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat ik dan altijd low verkoop om weer high terug te kopen. Die lol gun ik jullie niet :D .
Dat snap ik. Maar dit begint wel echt dramatische vormen aan te nemen, zie de boel nog weken zakken.

Ik heb gisteren de afweging gemaakt om toch uit te stappen, lijkt een goede keus.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203348405
Nou ja zeg, vandaag meer verloren dan wat ik vanmiddag aan salaris gestort heb gekregen.
En als het nou allemaal winst was vond ik het prima maar sta onder de streep wel dik in de min.
pindazakje
pi_203348416
quote:
81s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:
Nou ja zeg, vandaag meer verloren dan wat ik vanmiddag aan salaris gestort heb gekregen.
En als het nou allemaal winst was vond ik het prima maar sta onder de streep wel dik in de min.
Sta je all-time in de min? Of pas recent begonnen met beleggen?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203348484
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Sta je all-time in de min? Of pas recent begonnen met beleggen?
All time nog net een plus denk ik maar scheelt niet veel. Bij de covid crash alles verkocht op het dieptepunt en daarna pas weer halverwege vorig jaar ingestapt en steeds bijgekocht. Nu verkoop ik gewoon helemaal niks meer want dat brengt altijd ellende bij mij. Als ik verkoop dan stijgt het weer.

Heb nog 50% achter de hand wat ik nog wel kan inzetten, maar durf nog even niet.
pindazakje
pi_203348541
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
All time nog net een plus denk ik maar scheelt niet veel. Bij de covid crash alles verkocht op het dieptepunt en daarna pas weer halverwege vorig jaar ingestapt en steeds bijgekocht. Nu verkoop ik gewoon helemaal niks meer want dat brengt altijd ellende bij mij. Als ik verkoop dan stijgt het weer.

Heb nog 50% achter de hand wat ik nog wel kan inzetten, maar durf nog even niet.
Ja dat is inderdaad een treurige zaak. Timen is echt een kwestie van mazzel hebben, komt weinig kunde bij kijken.

Bij mij hebben goede en slechte timing voor ongeveer dezelfde positie gezorgd als wanneer ik gewoon was blijven zitten. :')

Maar nu toch de gok genomen dat we nog wel even zakken. Maar heb enorm aantal techaandelen en daar moet nog veel meer lucht uit.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  maandag 24 januari 2022 @ 18:32:38 #269
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203348573
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:32 schreef Groepfunder het volgende:
Op dit draadje zitten volgens mij nogal wat mensen met interesse in groeiaandelen en in het bijzonder elektronische voortuigen. Ik vraag mij af hoe zij denken over Gores Guggenheim Inc. En dan bedoel ik de SPAC met symbool: GGPI:xnas. Polestar, fabrikant van elektronische auto’s, heeft Gores Group in de arm genomen om naar de beurs te worden gebracht. De geschatte waarde van Polestar is op dit moment 20 miljard USD.

Revenue Estimate :
• Polestar : 3.2 miljard
• Tesla : 48 miljard
• Lucid : 2 miljard
• Rivian : noppes

Equity Valuation as of Nov 30, 2021
• Polestar : 28
• Tesla : 1,145
• Lucid : 87.2
• Rivian : 120

Multiple
• Polestar : 8.9x
• Tesla : 23.9x
• Lucid : 43x
• Rivian : N/A

Polestar heeft zakelijke banden met Volvo en Geely. Dat heeft voordelen: Polestar maakt gebruik van de fabrieken van Volvo en Geely (kwaliteit!) en kan profiteren van het ecosysteem van deze twee bedrijven. Maar het bedrijf is daarmee ook afhankelijk van deze twee partijen voor: aankoop, fabricage, ontwerp en zelfs het ontwerp van nieuwe auto’s. Misschien is er mede daardoor in de markt minder interesse in dit bedrijf, ondanks de relatief gunstige waardering. Maar anders dan bijvoorbeeld en Lucid en Fisker is Polestar geen start up. Het bedrijf heeft al auto’s verkocht. Naar verwachting worden de aandelen GGPI in april van dit jaar omgezet in aandelen Polestar.

Huidige koers: $10,55
N.b.: alle informatie in deze post is afkomstig van SeekingAlpha.
ik denkdat de automarkt knap verzadigd is , de komende jaren worden de bevolking steeds ouder
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203348691
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
All time nog net een plus denk ik maar scheelt niet veel. Bij de covid crash alles verkocht op het dieptepunt en daarna pas weer halverwege vorig jaar ingestapt en steeds bijgekocht. Nu verkoop ik gewoon helemaal niks meer want dat brengt altijd ellende bij mij. Als ik verkoop dan stijgt het weer.

Heb nog 50% achter de hand wat ik nog wel kan inzetten, maar durf nog even niet.
Doe even een reminder in dit topic wanneer je verkoopt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203348716
quote:
81s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Doe even een reminder in dit topic wanneer je verkoopt.
Zou als ik hem was eerder bijkopen dan verkopen met zoveel cash achter de hand.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203348733
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik denkdat de automarkt knap verzadigd is , de komende jaren worden de bevolking steeds ouder
De automarkt verschuift naar elektrisch.
De merken die dat bij kunnen benen zijn de "winnaars", verwacht ik.
pi_203348790
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De automarkt verschuift naar elektrisch.
De merken die dat bij kunnen benen zijn de "winnaars", verwacht ik.
Iedereen dus
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203348815
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denkdat de automarkt knap verzadigd is , de komende jaren worden de bevolking steeds ouder
De EV-automarkt is inderdaad behoorlijk verzadigd. Er zullen vermoedelijk in de toekomst wel spelers omvallen. De vraag is: welke zullen dat zijn? (naast Tesla) Op dit moment noteert GPPI overigens $10,21. Zelf zal ik mijn handen er niet aan branden. Maar aangezien het hier al zo vaak over die andere EV-autobouwer is gegaan leek het mij aardig hier ook even wat aandacht voor Polestar te vragen.
pi_203348895
Maar goed dat ik Unilever vorige week niet in paniek verkocht heb. Verder heb ik niks positiefs te melden.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203348907
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:54 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Maar goed dat ik Unilever vorige week niet in paniek verkocht heb. Verder heb ik niks positiefs te melden.
Ben je vader geworden?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203348962
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ben je vader geworden?
Uhh, niet dat ik weet?
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203348977
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:49 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
De EV-automarkt is inderdaad behoorlijk verzadigd. Er zullen vermoedelijk in de toekomst wel spelers omvallen. De vraag is: welke zullen dat zijn? (naast Tesla) Op dit moment noteert GPPI overigens $10,21. Zelf zal ik mijn handen er niet aan branden. Maar aangezien het hier al zo vaak over die andere EV-autobouwer is gegaan leek het mij aardig hier ook even wat aandacht voor Polestar te vragen.
Waarom denk je dat de EV-automarkt verzadigd is? Vanaf ~ 2030 zal iedere nieuwe auto in Europa een EV zijn. Dat gaat alleen al in Europa om zo'n 11,5 miljoen auto's per jaar.

De grootste fabrikant produceert er nu 930.000 wereldwijd (!) en waarschijnlijk alle merken bij elkaar zo'n 4 miljoen EV's in heel 2021.

En begrijp ik nu goed dat je denkt dat Tesla zal omvallen? Of formuleerde je die zin wat ongelukkig?


quote:
80s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:47 schreef ludovico het volgende:

[..]
Iedereen dus
GM leverde in Q4 maar iets van 26 EV's uit ;) Nu komt dat ook doordat ze honderdduizenden recalls hebben en die eerst moeten afhandelen maar je ziet wel dat niet ieder merk makkelijk meekomt.

Daarnaast zitten al die legacy automerken nog met productielijnen, afschrijvingen en personeel dat geheel is afgestemd op ICE's. De transitie zelf is duur maar het omscholen, verbouwen, vervroegd afschrijven en bestaande schulden maken het ook niet veel makkelijker.

Ik denk dat daar wel eens te makkelijk over gedacht wordt, terwijl bijvoorbeeld VW zelf juist zegt dat ze een forse achterstand hebben.
pi_203348988
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:59 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Uhh, niet dat ik weet?
Das dan toch positief!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203349009
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom denk je dat de EV-automarkt verzadigd is? Vanaf ~ 2030 zal iedere nieuwe auto in Europa een EV zijn. Dat gaat alleen al in Europa om zo'n 11,5 miljoen auto's per jaar.

De grootste fabrikant produceert er nu 930.000 wereldwijd (!)
[..]
GM leverde in Q4 maar iets van 26 EV's uit ;) Nu komt dat ook doordat ze honderdduizenden recalls hebben en die eerst moeten afhandelen maar je ziet wel dat niet ieder merk makkelijk meekomt.

Daarnaast zitten al die legacy automerken nog met productielijnen, afschrijvingen en personeel dat geheel is afgestemd op ICE's. De transitie zelf is duur maar het omscholen, verbouwen, vervroegd afschrijven en bestaande schulden maken het ook niet veel makkelijker.

Ik denk dat daar wel eens te makkelijk over gedacht wordt, terwijl bijvoorbeeld VW zelf juist zegt dat ze een forse achterstand hebben.
Er zullen wel synergies zijn en die omscholing kan je enigszins variabel inplannen.... Jongere instructeuren / zij die willen zullen wel omscholen maar 60+ sowieso niet bijvoorbeeld, die taaien over 5 jaar wel middels natuurlijk verloop uit de firma.

Achja.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203349034
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom denk je dat de EV-automarkt verzadigd is?
Verzadigd is misschien niet juist uitgedrukt. Laat ik het anders stellen: er zijn de laatste tijd wel erg veel EV-autofabrikanten bijgekomen. Ik verwacht dat die het niet allemaal gaan redden. Dat gezegd hebben: als ov-reiziger zou ik het wel leuk vinden om aandelen in Ebusco Holding te kopen. Maar dat is natuurlijk niet zo'n goede reden om een aandeel te kopen.
  maandag 24 januari 2022 @ 19:11:41 #282
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203349129
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De automarkt verschuift naar elektrisch.
De merken die dat bij kunnen benen zijn de "winnaars", verwacht ik.
ieder merk is volop bezig met electrisch, en electrisch gaat twee keer zo lang mee
een gewone auto gaat ook met gemak 25 jaar mee
er worden veel en veel te veel autos gemaakt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203349146
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:05 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Verzadigd is misschien niet juist uitgedrukt. Laat ik het anders stellen: er zijn de laatste tijd wel erg veel EV-autofabrikanten bijgekomen. Ik verwacht dat die het niet allemaal gaan redden. Dat gezegd hebben: als ov-reiziger zou ik het wel leuk vinden om aandelen in Ebusco Holding te kopen. Maar dat is natuurlijk niet zo'n goede reden om een aandeel te kopen.
Als het gaat om nieuwkomers dan ben ik dat met je eens.
Dat zal net als met de opkomst van nieuwe automerken in het begin van de 20e eeuw een hoop fusies en faillissementen opleveren.
pi_203349199
quote:
80s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Das dan toch positief!
Das waar ja.

Ik vind zelf Ford wel een interessant aandeel. Ze timmeren hard aan de weg met EV's en hebben met de Mustang Mach-E nu al een product wat kan wedijveren met de Tesla Model 3. Hun electrische truck heeft dat hele Lordstown Motors in één klap overbodig gemaakt. Volgens mij liggen ze ook mijlenver voor op GM. Het aandeel crasht wel vrij hard de laatste week.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203349213
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ieder merk is volop bezig met electrisch, en electrisch gaat twee keer zo lang mee
een gewone auto gaat ook met gemak 25 jaar mee
er worden veel en veel te veel autos gemaakt
Gemiddeld zijn auto's zo'n 11 jaar oud in Nederland en ze zijn zo'n 18 jaar oud voor ze op de sloop liggen.

Merken die nu de transitie naar de EV goed oppakken, interessante modellen maken die klanten aantrekken die zitten de komende 15 jaar gebeiteld, aangezien het ongeveer 18 jaar duurt om 95% van het autopark te vervangen.

Daarna zal de slop er wat meer inkomen voor de EV.

Voorlopig zitten we nog onderaan in de S-curve, ongeveer halverwege in de eerste knik.
  maandag 24 januari 2022 @ 19:18:06 #286
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_203349217
twitter
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_203349249
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:17 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Das waar ja.

Ik vind zelf Ford wel een interessant aandeel. Ze timmeren hard aan de weg met EV's en hebben met de Mustang Mach-E nu al een product wat kan wedijveren met de Tesla Model 3. Hun electrische truck heeft dat hele Lordstown Motors in één klap overbodig gemaakt. Volgens mij liggen ze ook mijlenver voor op GM. Het aandeel crasht wel vrij hard de laatste week.
De Mach-E staat tegenover de Model Y ;)
Maar verder doet Ford dat best netjes volgens mij.

Bij Ford lijkt de urgentie wat meer aanwezig te zijn, bij GM is het vooral veel woorden en terugroepacties.
  maandag 24 januari 2022 @ 19:27:18 #288
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203349333
Als het morgen weer zo hard daalt koop ik bij. *O*

En de dag erna weer. *O*

Vast contract gekregen (overheid) dus mij kan niks meer gebeuren. :P
pi_203349558
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De Mach-E staat tegenover de Model Y ;)
Maar verder doet Ford dat best netjes volgens mij.

Bij Ford lijkt de urgentie wat meer aanwezig te zijn, bij GM is het vooral veel woorden en terugroepacties.
Misschien komt dat ook omdat GM niet meer in Europa actief is. Dat ze EV's daarom op een lager pitje hebben staan. Niet echt een partij die voor de muziek uitloopt iig.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203349821
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:39 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Misschien komt dat ook omdat GM niet meer in Europa actief is. Dat ze EV's daarom op een lager pitje hebben staan. Niet echt een partij die voor de muziek uitloopt iig.
President Biden zei zelfs dat GM de EV revolutie geleid heeft :D

Mary Barra is er zelf van overtuigd dat ze Tesla in 2025 inhalen maar momenteel is er nog niets dat daar op wijst.

Als je een uurtje tijd steekt in alle deals die Tesla gesloten heeft met toeleveranciers (waaronder CATL en Panasonic) en welke fabrieken er online komen (het heten niet voor niets "Gigafactories"), dan is er voor 2030 geen partij in Japan, USA, Zuid Korea of Europa die de productie van Tesla passeert. Alleen China ben ik niet zeker over, die gaan zo rap met opschalen...



[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2022 19:57:09 ]
pi_203351298
Het trekt nog aardig bij zo, portfolio staat zelfs alweer in de plus :P
pi_203351345
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het trekt nog aardig bij zo, portfolio staat zelfs alweer in de plus :P
Momentopname.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203351348
Ja de Chinezen zijn op dat gebied echt wel de partijen om in de gaten te houden. Die hebben niet dat gedoe met vergunningen zoals tesla in Berlijn als ze moeten opschalen. Daarnaast hebben ze ook nog diverse grondstoffenmarkten gecornerd.
pi_203351374
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Momentopname.
Het daalt nu iig omhoog.
pi_203351607
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het daalt nu iig omhoog.
Gloeiende gloeiende.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203351666
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:17 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik vind zelf Ford wel een interessant aandeel. Ze timmeren hard aan de weg met EV's en hebben met de Mustang Mach-E nu al een product wat kan wedijveren met de Tesla Model 3. Hun electrische truck heeft dat hele Lordstown Motors in één klap overbodig gemaakt. Volgens mij liggen ze ook mijlenver voor op GM. Het aandeel crasht wel vrij hard de laatste week.
Ford is superinteressant inderdaad, maar had ik van mijn favolijst afgehaald toen-ie de 25 aantikte, rond de 12 erop gezet. Hun servicemodel in combinatie met het al aanwezige dealernetwerk is ook aardig qua recurring omzet. Van VW geloof ik ook nog wel dat die er op tijd bij zijn. Daar heb ik wel een klein plukje van.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203352020
Alles weer groen

#buythedip
pi_203352091
Ja zo zie je maar weer. :D Blijf toch even wachten tot vrijdag.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203352191
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ieder merk is volop bezig met electrisch, en electrisch gaat twee keer zo lang mee
een gewone auto gaat ook met gemak 25 jaar mee
er worden veel en veel te veel autos gemaakt
Hoezo gaat elektrisch 2x zo lang mee? Ja als je 3 aandrijflijnen en 3 batterijen vervangt ja...

Offtopic: Gister nog toevallig een model Y afgesleept zien worden. Sta je dan met je autootje van 150k.

Tesla staat helemaal onderaan qua betrouwbaarheid. Ben wel benieuwd naar de bron van jou uitspraak.
pi_203352394
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:07 schreef SOG het volgende:

[..]
Hoezo gaat elektrisch 2x zo lang mee? Ja als je 3 aandrijflijnen en 3 batterijen vervangt ja...
Aandrijflijnen van een EV zijn vrijwel onderhoudsvrij en kunnen in principe gewoon een miljoen kilometer mee.

Kijk je naar de LFP accu's, die kunnen ook al 2.500 ladingen mee tot ze op 80% restcapaciteit zitten, dan heb je het ook al over 900.000 gereden kilometers. Is dat nodig? Nee, de meeste auto's liggen met 3 ton al op de sloop.

Nu zitten die LiFePO4 accu's momenteel alleen in de SR+ uitvoeringen maar het is wel een teken van wat accu's aan kunnen. Lithium haalt zo'n 1000x laden (volledige laadcycli) tot 80% resterend en dat is ook al goed voor zo'n 350.000 kilometer of meer.

Het valt of staat natuurlijk met de kwaliteit waarmee iets geproduceerd wordt maar in principe kan dit al.
Er is al een Tesla met 1,5 miljoen kilometer op de teller waarvan bijna 1 miljoen (!) met de laatste accu.

https://insideevs.com/news/559261/tesla-models-p85-1500000-kilometers/

En niet iedere EV is een Tesla, mocht je toch specifiek dat merk willen aanvallen ;)

quote:
Offtopic: Gister nog toevallig een model Y afgesleept zien worden. Sta je dan met je autootje van 150k.
150k voor een Model Y? Was dat er 1 met bladgoud? :D

Maar goed, ook als je auto afgesleept wordt kan dat natuurlijk zijn vanwege een aanrijding met een stoeprand of vergeten te laden. Het hoeft niet direct een defect te zijn.

Mijn vorige Volvo V50 is meer dan eens afgesleept (maar die scoren niet voor niets een 4,6 in de betrouwbaarheidsindex :') ) M'n huidige Toyota laat zich gelukkig van een betere kant zien ;)

quote:
Tesla staat helemaal onderaan qua betrouwbaarheid. Ben wel benieuwd naar de bron van jou uitspraak.
Tesla staat inderdaad nog onderaan qua betrouwbaarheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat komt door accu's of motoren, dat kan ook door andere domme dingen als bodemplaten die loswaaien, handvatten die stuk gaan of andere domme problemen.

Het gekke is dat ondanks die lage score, de tevredenheidsscore voor Tesla wel erg hoog is.

Maar goed, zoals gezegd: er is meer dan Tesla als je het over EV's hebt.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lexus-betrouwbaarste-automerk-tesla-het-minst/

quote:
Ongetwijfeld is Tesla minder gelukkig met de resultaten va het onderzoek van Test Aankoop, want dit merk staat onderaan de betrouwbaarheidslijst. Opvallend, Tesla scoort na Porsche namelijk wel het hoogste onder het kopje 'tevredenheid'.


[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2022 22:30:39 ]
pi_203352573
Oh bedoelde model x
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')