Wat een drama joh.quote:Op maandag 24 januari 2022 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik sta bijna weer op de inleg sinds april
Je kunt de gok nemen om zelf cash vrij te maken en uit te stappen. Ik ben vanochtend uitgestapt en inmiddels staat de NASDAQ alweer dik 3 procent lager.quote:Op maandag 24 januari 2022 16:52 schreef bleiblei het volgende:
Mijn portefeuille huilt.
Ik heb in een paar dagen tijd, 3 maanden salaris zien verdampen. Ach ja... hoort erbij.
Meest ellendige is dat we geen cash vrij hebben om in te stappen.
Mijn ervaring is dat ik dan altijd low verkoop om weer high terug te kopen. Die lol gun ik jullie nietquote:Op maandag 24 januari 2022 17:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Je kunt de gok nemen om zelf cash vrij te maken en uit te stappen. Ik ben vanochtend uitgestapt en inmiddels staat de NASDAQ alweer dik 3 procent lager.
Maar goed, timen blijft lastig.
En dat percentage gaat omhoog als de koersen dalen. Dus hoe lager de koers hoe beter.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:10 schreef AQuila360 het volgende:
Ik sta weer op nul dit jaar.![]()
Gelukkig kijk ik alleen naar het dividend
Dat snap ik. Maar dit begint wel echt dramatische vormen aan te nemen, zie de boel nog weken zakken.quote:Op maandag 24 januari 2022 17:31 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat ik dan altijd low verkoop om weer high terug te kopen. Die lol gun ik jullie niet.
Sta je all-time in de min? Of pas recent begonnen met beleggen?quote:Op maandag 24 januari 2022 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:
Nou ja zeg, vandaag meer verloren dan wat ik vanmiddag aan salaris gestort heb gekregen.
En als het nou allemaal winst was vond ik het prima maar sta onder de streep wel dik in de min.
All time nog net een plus denk ik maar scheelt niet veel. Bij de covid crash alles verkocht op het dieptepunt en daarna pas weer halverwege vorig jaar ingestapt en steeds bijgekocht. Nu verkoop ik gewoon helemaal niks meer want dat brengt altijd ellende bij mij. Als ik verkoop dan stijgt het weer.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Sta je all-time in de min? Of pas recent begonnen met beleggen?
Ja dat is inderdaad een treurige zaak. Timen is echt een kwestie van mazzel hebben, komt weinig kunde bij kijken.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
All time nog net een plus denk ik maar scheelt niet veel. Bij de covid crash alles verkocht op het dieptepunt en daarna pas weer halverwege vorig jaar ingestapt en steeds bijgekocht. Nu verkoop ik gewoon helemaal niks meer want dat brengt altijd ellende bij mij. Als ik verkoop dan stijgt het weer.
Heb nog 50% achter de hand wat ik nog wel kan inzetten, maar durf nog even niet.
ik denkdat de automarkt knap verzadigd is , de komende jaren worden de bevolking steeds ouderquote:Op maandag 24 januari 2022 15:32 schreef Groepfunder het volgende:
Op dit draadje zitten volgens mij nogal wat mensen met interesse in groeiaandelen en in het bijzonder elektronische voortuigen. Ik vraag mij af hoe zij denken over Gores Guggenheim Inc. En dan bedoel ik de SPAC met symbool: GGPI:xnas. Polestar, fabrikant van elektronische auto’s, heeft Gores Group in de arm genomen om naar de beurs te worden gebracht. De geschatte waarde van Polestar is op dit moment 20 miljard USD.
Revenue Estimate :
• Polestar : 3.2 miljard
• Tesla : 48 miljard
• Lucid : 2 miljard
• Rivian : noppes
Equity Valuation as of Nov 30, 2021
• Polestar : 28
• Tesla : 1,145
• Lucid : 87.2
• Rivian : 120
Multiple
• Polestar : 8.9x
• Tesla : 23.9x
• Lucid : 43x
• Rivian : N/A
Polestar heeft zakelijke banden met Volvo en Geely. Dat heeft voordelen: Polestar maakt gebruik van de fabrieken van Volvo en Geely (kwaliteit!) en kan profiteren van het ecosysteem van deze twee bedrijven. Maar het bedrijf is daarmee ook afhankelijk van deze twee partijen voor: aankoop, fabricage, ontwerp en zelfs het ontwerp van nieuwe auto’s. Misschien is er mede daardoor in de markt minder interesse in dit bedrijf, ondanks de relatief gunstige waardering. Maar anders dan bijvoorbeeld en Lucid en Fisker is Polestar geen start up. Het bedrijf heeft al auto’s verkocht. Naar verwachting worden de aandelen GGPI in april van dit jaar omgezet in aandelen Polestar.
Huidige koers: $10,55
N.b.: alle informatie in deze post is afkomstig van SeekingAlpha.
Doe even een reminder in dit topic wanneer je verkoopt.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
All time nog net een plus denk ik maar scheelt niet veel. Bij de covid crash alles verkocht op het dieptepunt en daarna pas weer halverwege vorig jaar ingestapt en steeds bijgekocht. Nu verkoop ik gewoon helemaal niks meer want dat brengt altijd ellende bij mij. Als ik verkoop dan stijgt het weer.
Heb nog 50% achter de hand wat ik nog wel kan inzetten, maar durf nog even niet.
Zou als ik hem was eerder bijkopen dan verkopen met zoveel cash achter de hand.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Doe even een reminder in dit topic wanneer je verkoopt.
De automarkt verschuift naar elektrisch.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denkdat de automarkt knap verzadigd is , de komende jaren worden de bevolking steeds ouder
Iedereen dusquote:Op maandag 24 januari 2022 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De automarkt verschuift naar elektrisch.
De merken die dat bij kunnen benen zijn de "winnaars", verwacht ik.
De EV-automarkt is inderdaad behoorlijk verzadigd. Er zullen vermoedelijk in de toekomst wel spelers omvallen. De vraag is: welke zullen dat zijn? (naast Tesla) Op dit moment noteert GPPI overigens $10,21. Zelf zal ik mijn handen er niet aan branden. Maar aangezien het hier al zo vaak over die andere EV-autobouwer is gegaan leek het mij aardig hier ook even wat aandacht voor Polestar te vragen.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denkdat de automarkt knap verzadigd is , de komende jaren worden de bevolking steeds ouder
Ben je vader geworden?quote:Op maandag 24 januari 2022 18:54 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Maar goed dat ik Unilever vorige week niet in paniek verkocht heb. Verder heb ik niks positiefs te melden.
Uhh, niet dat ik weet?quote:
Waarom denk je dat de EV-automarkt verzadigd is? Vanaf ~ 2030 zal iedere nieuwe auto in Europa een EV zijn. Dat gaat alleen al in Europa om zo'n 11,5 miljoen auto's per jaar.quote:Op maandag 24 januari 2022 18:49 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
De EV-automarkt is inderdaad behoorlijk verzadigd. Er zullen vermoedelijk in de toekomst wel spelers omvallen. De vraag is: welke zullen dat zijn? (naast Tesla) Op dit moment noteert GPPI overigens $10,21. Zelf zal ik mijn handen er niet aan branden. Maar aangezien het hier al zo vaak over die andere EV-autobouwer is gegaan leek het mij aardig hier ook even wat aandacht voor Polestar te vragen.
GM leverde in Q4 maar iets van 26 EV's uitquote:
Das dan toch positief!quote:
Er zullen wel synergies zijn en die omscholing kan je enigszins variabel inplannen.... Jongere instructeuren / zij die willen zullen wel omscholen maar 60+ sowieso niet bijvoorbeeld, die taaien over 5 jaar wel middels natuurlijk verloop uit de firma.quote:Op maandag 24 januari 2022 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de EV-automarkt verzadigd is? Vanaf ~ 2030 zal iedere nieuwe auto in Europa een EV zijn. Dat gaat alleen al in Europa om zo'n 11,5 miljoen auto's per jaar.
De grootste fabrikant produceert er nu 930.000 wereldwijd (!)
[..]
GM leverde in Q4 maar iets van 26 EV's uitNu komt dat ook doordat ze honderdduizenden recalls hebben en die eerst moeten afhandelen maar je ziet wel dat niet ieder merk makkelijk meekomt.
Daarnaast zitten al die legacy automerken nog met productielijnen, afschrijvingen en personeel dat geheel is afgestemd op ICE's. De transitie zelf is duur maar het omscholen, verbouwen, vervroegd afschrijven en bestaande schulden maken het ook niet veel makkelijker.
Ik denk dat daar wel eens te makkelijk over gedacht wordt, terwijl bijvoorbeeld VW zelf juist zegt dat ze een forse achterstand hebben.
Verzadigd is misschien niet juist uitgedrukt. Laat ik het anders stellen: er zijn de laatste tijd wel erg veel EV-autofabrikanten bijgekomen. Ik verwacht dat die het niet allemaal gaan redden. Dat gezegd hebben: als ov-reiziger zou ik het wel leuk vinden om aandelen in Ebusco Holding te kopen. Maar dat is natuurlijk niet zo'n goede reden om een aandeel te kopen.quote:Op maandag 24 januari 2022 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom denk je dat de EV-automarkt verzadigd is?
ieder merk is volop bezig met electrisch, en electrisch gaat twee keer zo lang meequote:Op maandag 24 januari 2022 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De automarkt verschuift naar elektrisch.
De merken die dat bij kunnen benen zijn de "winnaars", verwacht ik.
Als het gaat om nieuwkomers dan ben ik dat met je eens.quote:Op maandag 24 januari 2022 19:05 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Verzadigd is misschien niet juist uitgedrukt. Laat ik het anders stellen: er zijn de laatste tijd wel erg veel EV-autofabrikanten bijgekomen. Ik verwacht dat die het niet allemaal gaan redden. Dat gezegd hebben: als ov-reiziger zou ik het wel leuk vinden om aandelen in Ebusco Holding te kopen. Maar dat is natuurlijk niet zo'n goede reden om een aandeel te kopen.
Das waar ja.quote:
Gemiddeld zijn auto's zo'n 11 jaar oud in Nederland en ze zijn zo'n 18 jaar oud voor ze op de sloop liggen.quote:Op maandag 24 januari 2022 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ieder merk is volop bezig met electrisch, en electrisch gaat twee keer zo lang mee
een gewone auto gaat ook met gemak 25 jaar mee
er worden veel en veel te veel autos gemaakt
De Mach-E staat tegenover de Model Yquote:Op maandag 24 januari 2022 19:17 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Das waar ja.
Ik vind zelf Ford wel een interessant aandeel. Ze timmeren hard aan de weg met EV's en hebben met de Mustang Mach-E nu al een product wat kan wedijveren met de Tesla Model 3. Hun electrische truck heeft dat hele Lordstown Motors in één klap overbodig gemaakt. Volgens mij liggen ze ook mijlenver voor op GM. Het aandeel crasht wel vrij hard de laatste week.
Misschien komt dat ook omdat GM niet meer in Europa actief is. Dat ze EV's daarom op een lager pitje hebben staan. Niet echt een partij die voor de muziek uitloopt iig.quote:Op maandag 24 januari 2022 19:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Mach-E staat tegenover de Model Y
Maar verder doet Ford dat best netjes volgens mij.
Bij Ford lijkt de urgentie wat meer aanwezig te zijn, bij GM is het vooral veel woorden en terugroepacties.
President Biden zei zelfs dat GM de EV revolutie geleid heeftquote:Op maandag 24 januari 2022 19:39 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Misschien komt dat ook omdat GM niet meer in Europa actief is. Dat ze EV's daarom op een lager pitje hebben staan. Niet echt een partij die voor de muziek uitloopt iig.
Momentopname.quote:Op maandag 24 januari 2022 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het trekt nog aardig bij zo, portfolio staat zelfs alweer in de plus
Ford is superinteressant inderdaad, maar had ik van mijn favolijst afgehaald toen-ie de 25 aantikte, rond de 12 erop gezet. Hun servicemodel in combinatie met het al aanwezige dealernetwerk is ook aardig qua recurring omzet. Van VW geloof ik ook nog wel dat die er op tijd bij zijn. Daar heb ik wel een klein plukje van.quote:Op maandag 24 januari 2022 19:17 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik vind zelf Ford wel een interessant aandeel. Ze timmeren hard aan de weg met EV's en hebben met de Mustang Mach-E nu al een product wat kan wedijveren met de Tesla Model 3. Hun electrische truck heeft dat hele Lordstown Motors in één klap overbodig gemaakt. Volgens mij liggen ze ook mijlenver voor op GM. Het aandeel crasht wel vrij hard de laatste week.
Hoezo gaat elektrisch 2x zo lang mee? Ja als je 3 aandrijflijnen en 3 batterijen vervangt ja...quote:Op maandag 24 januari 2022 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ieder merk is volop bezig met electrisch, en electrisch gaat twee keer zo lang mee
een gewone auto gaat ook met gemak 25 jaar mee
er worden veel en veel te veel autos gemaakt
Aandrijflijnen van een EV zijn vrijwel onderhoudsvrij en kunnen in principe gewoon een miljoen kilometer mee.quote:Op maandag 24 januari 2022 22:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Hoezo gaat elektrisch 2x zo lang mee? Ja als je 3 aandrijflijnen en 3 batterijen vervangt ja...
150k voor een Model Y? Was dat er 1 met bladgoud?quote:Offtopic: Gister nog toevallig een model Y afgesleept zien worden. Sta je dan met je autootje van 150k.
Tesla staat inderdaad nog onderaan qua betrouwbaarheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat komt door accu's of motoren, dat kan ook door andere domme dingen als bodemplaten die loswaaien, handvatten die stuk gaan of andere domme problemen.quote:Tesla staat helemaal onderaan qua betrouwbaarheid. Ben wel benieuwd naar de bron van jou uitspraak.
quote:Ongetwijfeld is Tesla minder gelukkig met de resultaten va het onderzoek van Test Aankoop, want dit merk staat onderaan de betrouwbaarheidslijst. Opvallend, Tesla scoort na Porsche namelijk wel het hoogste onder het kopje 'tevredenheid'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |