abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 14 januari 2022 @ 21:15:56 #1
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_203193474

TS heeft nu net 1/2 maand een nieuwbouw woning. ( rechter hoekwoning van grijs )
TS heeft huis gekocht met de wetenschap dat alle andere grijze huizen recht van overpad hebben.
TS heeft ongeveer X duizend betaald voor "dit stuk grond" ( het betreft voor TS 22m2 )

Vandaag opgebeld door de project ontwikkelaar of ik akkoord ga dat de nieuwe huizen ( de groene in de tekening OOK gebruik mogen maken van ons recht van overpad. )
mijn antwoord was dat ik het niet heel netjes vond dat "ik" 22 m2 grond inlever en dat de nieuwe woningen 0 meter in moeten leveren. Vandaag contact gehad met mijn buren uit het rijtje en die delen dezelfde mening. ( bij hun gaat het om 12m2, we gaan komende week een aangetekende brief sturen dat wij hier niet mee akkoord gaan.

Is dit ook rechtmatig? of? in mijn koop contract staat enkel de grijze huizen als recht van overpad omschreven,
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  vrijdag 14 januari 2022 @ 21:17:25 #2
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_203193517
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_203194010
Als ze de helft meebetalen!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 14 januari 2022 @ 21:45:45 #4
408813 crew  trein2000
pi_203194104
Wat biedt de makelaar?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_203194112
Als de inschrijving bij kadaster al erdoorheen is, kan niemand je zomaar dwingen een recht op overpad te geven.

Anderszijds zal het lastig zijn dit te blijven handhaven en denk ik dat je ook verder niks wint met een weigering.
Ik vermoed dat de aannemer, als het overpad geweigerd wordt gewoon initieel geen poorten bouwt, maar de kopers aanraad dat later te zelf wel te doen aan de kopers en dat 'geen haan ernaar kraait' en dat ze na verloop van tijd vanzelf een overpad zouden verwerven...

Kun je wel blijven vechten tegen een overpadrecht, maar verliezen doe je dat sowieso als dat pad zelf er an sich blijft liggen (wegens de andere zijde die je dat niet kunt weigeren).

[ Bericht 49% gewijzigd door RM-rf op 14-01-2022 21:53:42 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 14 januari 2022 @ 21:46:43 #6
408813 crew  trein2000
pi_203194129
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:46 schreef RM-rf het volgende:
Als de inschrijving bij kadaster al erdoorheen is, kan niemand je zomaar dwingen een recht op overpad te geven.

Anderszijds zal het lastig zijn dit te blijven handhaven en denk ik dat je ook verder niks wint met een weigering.
Een hek is zo geplaatst hoor. (Ja dat mag, mits je de buren maar sleutel/code geeft)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_203194316
Wat wil je dan? Dat er voor de 'groene huizen' een tweede steeg gemaakt wordt, naast die van jullie?

Het is op zich wel gunstig als de groene huizen er ook gebruik van maken; dan kun je de onderhoudskosten uitsmeren over meer partijen.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 21:53:50 #8
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_203194319
makelaar bood niks, was meer als we er niet mee akkoord gaan krijgen hun een eigen recht van overpad en gaan ze een hek in het midden van de 2 paden zetten ( zoiets zei ze :D )
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_203194364
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een hek is zo geplaatst hoor. (Ja dat mag, mits je de buren maar sleutel/code geeft)
Wie wil dat betalen?

Dat werkt enkel als ook iedereen aan je zijde meewerkt en dat hek ook trouw afgesloten wordt...


Ik zou dat twee jaar geven, en dan vergeet iedereen dat verder.
Lijkt me verder zonde van je geld, leuk wegens het principe, maar verder enkel ergernis.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 14 januari 2022 @ 21:57:35 #10
408813 crew  trein2000
pi_203194425
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:53 schreef revpolen het volgende:
makelaar bood niks, was meer als we er niet mee akkoord gaan krijgen hun een eigen recht van overpad en gaan ze een hek in het midden van de 2 paden zetten ( zoiets zei ze :D )
Ik zou hem lekker succes wensen daar mee.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_203194744
Dom geregeld door die projectontwikkelaar.. had ie er meteen rekening mee gehouden dan had grijs minder ingeleverd tbv pad. Nu uiteraard gehoopt om 'groen' voor volle mep te kunnen verkopen want houden meer grond over als ze van bestaande pad gebruik mogen maken. Ik zou ook zeggen bekijk het maar of er wordt eenmalig betaald door groen aan grijs = projectontwikkelaar levert in wat ie teveel krijgt van die kant.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 22:29:08 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203195211
Het meest logische lijkt me dat de steeg een halve breedte omhoog schuift zoals elke andere steeg in Nederland.

En anders zoeken ze het maar mooi uit, grond is even te duur op dit moment voor dit soort fratsen.

Edit: Ik begrijp nu dat je net 2 weken de sleutel hebt en dat de erfafscheidingen en schuurtjes er al staan? In dat geval mag een er wel een vergoeding tegenover staan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:53 schreef Sodemieters het volgende:
Wat wil je dan? Dat er voor de 'groene huizen' een tweede steeg gemaakt wordt, naast die van jullie?

Het is op zich wel gunstig als de groene huizen er ook gebruik van maken; dan kun je de onderhoudskosten uitsmeren over meer partijen.
Nee hoor, want het is het pad van TS dus hij moet het onderhoud betalen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203195461
Alle groene huizen X/2 laten betalen aan de grijze huizen, maw. je verkoopt 11 m2 aan je achterbuurman.

Voor niets gaat de zon op. Straks willen ze je auto ook gratis gebruiken.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 22:44:22 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203195571
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:39 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Alle groene huizen X/2 laten betalen aan de grijze huizen, maw. je verkoopt 11 m2 aan je achterbuurman.

Voor niets gaat de zon op. Straks willen ze je auto ook gratis gebruiken.
En toch is dat ook niet helemaal fair want, uitgaande van prijsverhogingen, ben je dan over x jaar bij verkoop minder goed uit.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203195736
Mijn moeder heeft ook zoiets. Gaat om 5 huizen en in de koopakte is ook opgenomen dat iedereen voor 1/zoveelste eigenaar daarvan is en iedereen heeft dus ook 1/zoveelste voor die grond moeten betalen.

Het lijkt mij dan wel zo fair dat 50% van dat pad verkocht wordt aan die groene huizen en dat jullie dus 50% van jullie stukje pad terug krijgen in geld.

Het is naar mijn idee jullie eigen grond, en het recht van overpad geld enkel voor het blokje huizen wat mede-eigenaar is van dat pad. Dus enkel de grijze huizen.

Ik denk dat je hier best iets aan kunt doen bij een rechter. Verder is het wellicht ook nog zo dat het pad een bepaalde breedte moet hebben gebaseerd op het aantal mensen wat er doorheen moet, en dat aantal mensen wordt nu ineens verdubbeld zonder de breedte van het pad aan te passen?
pi_203196171
Als je nu eigenaar bent van dat pad dan zou groen een recht van overpad kunnen kopen. De grond zelf zou ik persoonlijk niet verkopen. Misschien is er ook een constructie te bedenken dat men jaarlijks een bedrag/huur afdraagt voor het overpad?
pi_203196203
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:46 schreef RM-rf het volgende:
Als de inschrijving bij kadaster al erdoorheen is, kan niemand je zomaar dwingen een recht op overpad te geven.

Anderszijds zal het lastig zijn dit te blijven handhaven en denk ik dat je ook verder niks wint met een weigering.
Ik vermoed dat de aannemer, als het overpad geweigerd wordt gewoon initieel geen poorten bouwt, maar de kopers aanraad dat later te zelf wel te doen aan de kopers en dat 'geen haan ernaar kraait' en dat ze na verloop van tijd vanzelf een overpad zouden verwerven...

Kun je wel blijven vechten tegen een overpadrecht, maar verliezen doe je dat sowieso als dat pad zelf er an sich blijft liggen (wegens de andere zijde die je dat niet kunt weigeren).
Maar dan zou je dus een huis verkopen zonder toegang tot de achtertuin. Niet handig voor je fiets, rolcontainer en als nooduitgang bij brand/calimiteit.

Lijkt mij niet dat je dit op die manier mag verkopen met enkel een soort mondelinge toezegging er zelf maar een poortdeur in te maken als je er eenmaal woont.

Ik denk dat TS heel sterk staat omdat het nu eenmaal hun eigen grond is en geen gemeente grond. En hij hoeft enkel overpad te verlenen op de mede eigenaren van dat pad.

TS heeft 22 meter moeten betalen voor iets wat niet zijn eigen tuin is. Je kunt er toch niet ineens 6 huizen bij bouwen en zeggen dat al die mensen maar door jouw tuin moeten mogen.

Dat je bij de rechter bot zal vangen als je het in zijn geheel weigert kan ik mij voorstellen. Maar op zijn minst 50% van het totale pad verkopen aan die projectontwikkelaar, eventueel zelfs tegen de huidige grondprijzen moet denk ik wel lukken.

En anders mag je best een schutting plaatsen tegen die groenen huizen aan. Dat is dan jouw schutting, op jouw grond en heeft het groene huis er maar vanaf te blijven.
pi_203196278
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:15 schreef revpolen het volgende:
[ afbeelding ]
TS heeft huis gekocht met de wetenschap dat alle andere grijze huizen recht van overpad hebben.
Wat staat er in je koop overeenkomst? Bij ons stond alles mbt tot recht van overpad gewoon opgeschreven. Kreeg alleen wel van het kadaster te horen om dit ook daadwerkelijk bij de notaris vast te laten leggen tzt.
pi_203196896
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:11 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Maar dan zou je dus een huis verkopen zonder toegang tot de achtertuin. Niet handig voor je fiets, rolcontainer en als nooduitgang bij brand/calimiteit.

Lijkt mij niet dat je dit op die manier mag verkopen met enkel een soort mondelinge toezegging er zelf maar een poortdeur in te maken als je er eenmaal woont.

Ik denk dat TS heel sterk staat omdat het nu eenmaal hun eigen grond is en geen gemeente grond. En hij hoeft enkel overpad te verlenen op de mede eigenaren van dat pad.

TS heeft 22 meter moeten betalen voor iets wat niet zijn eigen tuin is. Je kunt er toch niet ineens 6 huizen bij bouwen en zeggen dat al die mensen maar door jouw tuin moeten mogen.

Dat je bij de rechter bot zal vangen als je het in zijn geheel weigert kan ik mij voorstellen. Maar op zijn minst 50% van het totale pad verkopen aan die projectontwikkelaar, eventueel zelfs tegen de huidige grondprijzen moet denk ik wel lukken.

En anders mag je best een schutting plaatsen tegen die groenen huizen aan. Dat is dan jouw schutting, op jouw grond en heeft het groene huis er maar vanaf te blijven.
Iets ermee winnen doe je niet,
Het pad ligt er toch en de verkoper kan probleemloos een tuin zonder toegang van achteruit verkopen.

Het is vooral dat de andere kant iets niet gunnen (die meter eigen tuin meer), niet zelf iets winnen


De enige middenweg die ik zie zou zijn om het tussenpad net een stukje te verleggen zodat het voor de helft op het grondstuk van de andere zijde valt, maar mogelijk moet dan de kadasterinschrijving van alle percelen aangepast worden, en daaraan zij misschien hogere kosten verbonden.
De vraag is of alle percelen dat (mee)betalen willen.

Punt is wel dat je volgens mij helemaal niks te winnen hebt.
Betalen voor dat recht op overpad zal niet gebeuren:
Ik zou er ook geen enkele winst in zien als daar uiteindelijk twee achterpaden naast elkaar komen te liggen, vind dat zelfs eigenlijk een voirbeeld van kleinburgelijke afgunst
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203196910
Bij mijn moeder was het een soort net andersom. De groene huizen waren bestaande woningen, vrijstaand met garage en oprit aan de voorkant.

Toen werd er een blokje nieuwbouw tegen hun tuinen aangebouwd. Met pad wat bij de nieuwbouw woningen hoort. Maar toen dat pad er was, ging de eigenaar van het meest linkse groene huis, via de tuin van zijn buurman over "ons" pad naar de voetbal vereniging, wat dat was de kortste weg.

En natuurlijk met zijn kinderen erbij, fietsjes enz.

Dus nadat ik dat een keer of 3 had gadegeslagen ging ik de honden uitlaten. Via de tuin van zijn buurman, dwars door de tuin van die man op de hoek naar hun straat. Uiteraard toen die net buiten zat met wat kennissen.

Uiteraard kwam die met een kwaaie kop vragen wat mij wel bezielde. Ik hield mij gewoon van de domme en dacht dit zijn tuin een pad was om op zijn straat uit te komen, net zoals hij ons pad gebruikte.

Daarmee was de zaak gelijk opgelost. En toevallig ging 2 weken later zijn buurman een schutting bouwen waardoor zijn olifantenpaadje was afgesloten en was er voor hem geen mogelijkheid meer om op ons pad te komen.
pi_203197637
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:29 schreef kanovinnie het volgende:
Nee hoor, want het is het pad van TS dus hij moet het onderhoud betalen.
Nee, dat ligt iets anders.

quote:
Hoe zit het met onderhoud?
Als je recht van overpad hebt, heb je recht het pad zelf te onderhouden. Je mag het bijvoorbeeld bestraten, zodat je er makkelijker overheen kan lopen. Dit doe je dan wel op je eigen kosten. Omgekeerd kan de eigenaar van de grond verlangen dat je het pad, voor zover nodig, goed onderhoudt. Ook mag hij een periodieke vergoeding vragen voor gebruik van het pad, mits dit in de vestigingsakte is vastgelegd.
https://www.flexxvandas.n(...)en/recht-van-overpad
pi_203197662
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:51 schreef Glider76 het volgende:
Mijn moeder heeft ook zoiets. Gaat om 5 huizen en in de koopakte is ook opgenomen dat iedereen voor 1/zoveelste eigenaar daarvan is en iedereen heeft dus ook 1/zoveelste voor die grond moeten betalen.

Het lijkt mij dan wel zo fair dat 50% van dat pad verkocht wordt aan die groene huizen en dat jullie dus 50% van jullie stukje pad terug krijgen in geld.
Wat denk je dat dat oplevert? Wat zou een marktconforme prijs zijn voor 11 m2 steeg? Dat lijkt me geen heel interessante deal.

quote:
Ik denk dat je hier best iets aan kunt doen bij een rechter. Verder is het wellicht ook nog zo dat het pad een bepaalde breedte moet hebben gebaseerd op het aantal mensen wat er doorheen moet, en dat aantal mensen wordt nu ineens verdubbeld zonder de breedte van het pad aan te passen?
Een rechter? Wat moet die er opeens mee dan?
En het pad zal sowieso al een bepaalde breedte hebben, zodat je er bijv. met een scootmobiel doorheen kunt.
pi_203197692
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 01:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat denk je dat dat oplevert? Wat zou een marktconforme prijs zijn voor 11 m2 steeg? Dat lijkt me geen heel interessante deal.
[..]
Een rechter? Wat moet die er opeens mee dan?
En het pad zal sowieso al een bepaalde breedte hebben, zodat je er bijv. met een scootmobiel doorheen kunt.
Wat die 11 m2 oplevert gaat het toch niet perse om? Of bedoel je dat je beter die 11 m2 dan kunt behouden omdat het over 10 jaar meer waard is?

Een brandgang achter huizen lijkt mij aan bepaalde eisen te moeten voldoen. Ik kan mij zo voorstellen dat bij meer huizen de brandgang ook breder moet zijn zodat er meer mensen tegelijk bij nood er doorheen kunnen. Ik verzin maar wat.

Dat recht van overpad komt regelmatig voor mij die Mr. Visser. Ik kan mij niet voorstellen dat er zomaar huizen bij mogen worden gebouwd en de gemeente dan zegt dat er zonder afspraken of vergoedingen de nieuwe huizen zomaar recht hebben op dat overpad.
pi_203197723
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 01:12 schreef Glider76 het volgende:
Een brandgang achter huizen lijkt mij aan bepaalde eisen te moeten voldoen. Ik kan mij zo voorstellen dat bij meer huizen de brandgang ook breder moet zijn zodat er meer mensen tegelijk bij nood er doorheen kunnen. Ik verzin maar wat.
Dat is een beetje het probleem ja: je verzint maar wat.
pi_203198055
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wie wil dat betalen?

Dat werkt enkel als ook iedereen aan je zijde meewerkt en dat hek ook trouw afgesloten wordt...
De buren wellicht, aangezien ze niet staan te springen om recht van overpad te verlenen aan het nieuwe blok. Hek met dranger dat automatisch in dagslot valt. Weinig moeite. Eentje met sluitvertraging is wellicht makkelijk voor passeren met afvalcontainer of fiets.

TS mag het hek gewoon volledig op eigen initiatief (en kosten) plaatsen mits hij de 'grijze buren' een sleutel geeft. Het is zijn grond, de bestaande buren hebben slechts recht van overpad. Hij heeft zelf niet eens last van het hek als hij het links zet (aan zijn kant van de erfgrens). Dan heeft hij mogelijk wél last van de ene direct-achterbuur zodra die een deur zou plaatsen.

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 15-01-2022 06:18:56 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 15 januari 2022 @ 06:36:55 #26
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_203198089
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 01:27 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is een beetje het probleem ja: je verzint maar wat.
Ik vind jouw stelling van “laat maar gaan” anders ook behoorlijk dubieus. TS heeft hier gewoon een terecht punt te pakken.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 06:48:08 #27
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203198094
Dat is toch gewoon de achterom/brandgang?

Wat zou er anders daar (in plaats van groene huizen) komen?

Je hoeft recht van overpad niet toe te staan, maar succes met handhaven.

Hoe zou dat pad ingericht worden, iedereen een hek op de onderste rand van bruin en open pad of ?

Zou denk ik overpad niet toestaan, en idd voor de, we betalen er nu 3x22m2 voor, regel maar dat het 6x 11m2 wordt, in een apart kadastraal object! en jullie de kosten dragen. Dat is ook hoe dit gebruikelijk wordt gedaan.
Dum de dum
pi_203198296
quote:
Ook mag hij een periodieke vergoeding vragen voor gebruik van het pad, mits dit in de vestigingsakte is vastgelegd.
Het bestaat dus kennelijk. Dit zou ik de beste optie vinden TS.
pi_203199360
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 01:27 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is een beetje het probleem ja: je verzint maar wat.
Valt mee dat ik zomaar iets verzin. Onderstaand haal ik van internet.

Breedte
De breedte van het achterpad, minimaal 1,5
meter, is afhankelijk van het aantal aanlig-
gende woningen. Deze breedte zorgt ervoor
dat mensen elkaar redelijk kunnen passeren.
Het pad biedt overzicht. Bij grotere aantallen
woningen wordt het overzicht verbeterd door
het pad breder te maken. Uitgangspunt van
eis K4 is dat, als een achterpad niet recht is
(bijvoorbeeld een pad in een L- of T- variant)
beide delen minimaal de voorgeschreven
breedte hebben van het achterpad. Dit bete-
kent bij een ontsluiting van maximaal tien
woningen per zijde dat beide delen minimaal
1,5 meter breed zijn. Bij een ontsluiting van
elf tot maximaal twintig woningen zijn beide
delen minimaal 1,8 meter breed.
pi_203199669
Als er toch al een pad ligt, komt het nogal kinderachtig over nee te zeggen, je bent die grond immers toch al 'kwijt'. Daarnaast het vraagstuk, hoe ga je handhaven, gaat je geld kosten (poort of iets dergelijks plaatsen), waarbij je een grote kans dat na een tijdje niemand de moeite meer neemt het op slot te doen.

Voordeel van wel toestaan is dat je kan afspreken dat eventuele onderhoudskosten over meer huishoudens verdeel worden.

Als er nog geen pad ligt zou ik het anders proberen af te spreken, jullie de helft minder ruimte inleveren, terwijl 'groen' ook een strook gelijk aan die van jullie inlevert, heb jij 11m2 meer ruimte, en beide alsnog een even breed pad.
pi_203199880
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:56 schreef Dennism het volgende:
Als er toch al een pad ligt, komt het nogal kinderachtig over nee te zeggen, je bent die grond immers toch al 'kwijt'. Daarnaast het vraagstuk, hoe ga je handhaven, gaat je geld kosten (poort of iets dergelijks plaatsen), waarbij je een grote kans dat na een tijdje niemand de moeite meer neemt het op slot te doen.

Voordeel van wel toestaan is dat je kan afspreken dat eventuele onderhoudskosten over meer huishoudens verdeel worden.

Als er nog geen pad ligt zou ik het anders proberen af te spreken, jullie de helft minder ruimte inleveren, terwijl 'groen' ook een strook gelijk aan die van jullie inlevert, heb jij 11m2 meer ruimte, en beide alsnog een even breed pad.
Geef je grond maar gratis in gebruik van een ander want het is kinderachtig dat niet te doen.

Nederland in 2022
pi_203200060
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:09 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Geef je grond maar gratis in gebruik van een ander want het is kinderachtig dat niet te doen.

Nederland in 2022
Misschien even lezer, hij is hoe dan ook verplicht die ruimte in bruikleen te geven. de vraag is alleen of je een paar man meer er over heen laat lopen of niet.
pi_203200113
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:19 schreef Dennism het volgende:

[..]
Misschien even lezer, hij is hoe dan ook verplicht die ruimte in bruikleen te geven. de vraag is alleen of je een paar man meer er over heen laat lopen of niet.
Dat heb ik gelezen en vind ik een redenering van niks. Grijs heeft een stuk tuin opgegeven en TS nota bene een onzinnig stuk grond moeten kopen om vervolgens het recht van overpad aan dubbel zoveel mensen te moeten verlenen dan afgesproken? Nee daar mag moet wat tegenover staan. Is gewoon een zakelijke afweging.
pi_203200176
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:22 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dat heb ik gelezen en vind ik een redenering van niks. Grijs heeft een stuk tuin opgegeven en TS nota bene een onzinnig stuk grond moeten kopen om vervolgens het recht van overpad aan dubbel zoveel mensen te moeten verlenen dan afgesproken? Nee daar mag moet wat tegenover staan. Is gewoon een zakelijke afweging.
Dat laatste ben ik ook niet met je oneens, maar regel dat gewoon met de project ontwikkelaar, en ga niet direct 'nee' roepen. Ik vind het 'nee' roepen kinderachtig, niet het vragen om een vergoeding, zoals ik al aangaf lijkt dat me dat juist vrij logisch om af te spreken (met al dan niet nog een extra vergoeding vanuit de project ontwikkelaar, naast een vergoeding voor het onderhoud).
pi_203200231
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:25 schreef Dennism het volgende:

[..]
Dat laatste ben ik ook niet met je oneens, maar regel dat gewoon met de project ontwikkelaar, en ga niet direct 'nee' roepen. Ik vind het 'nee' roepen kinderachtig, niet het vragen om een vergoeding.
Dan heb ik je idd verkeerd begrepen. Een absoluut 'nee' geven zou ook niet slim zijn in mijn ogen.
pi_203200346
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:32 schreef Glider76 het volgende:
Valt mee dat ik zomaar iets verzin. Onderstaand haal ik van internet.
Dat is geen wetgeving.
pi_203200572
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 06:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik vind jouw stelling van “laat maar gaan” anders ook behoorlijk dubieus. TS heeft hier gewoon een terecht punt te pakken.
Mijn stelling was niet om het te laten gaan. Mijn stelling was dat het je ook iets op kan leveren, doordat meer mensen kunnen bijdragen aan het onderhoud: je kunt de groene huizen om een vergoeding vragen.

En ik ontken niet dat TS een punt heeft. TS heeft wel degelijk een punt, maar mijn idee is dat hij vooral vanuit emotie reageert. Dat het oneerlijk voelt, dat-ie genaaid wordt. Dat zal allemaal best, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op. Ik pleit er dus voor om er rationeler naar te kijken en te bezien wat je te winnen hebt bij de verschillende opties.

Daarbij niet alleen kijken naar de financiële aspecten. De vraag is ook of je bij al je toekomstige buren bekend wilt komen te staan als die lul die ervoor gezorgd heeft dat hun tuinen geen achteruitgang hebben. Dan kun je denken dat ze daar de projectontwikkelaar op aan moeten kijken i.p.v. TS, maar zo werkt dat in de praktijk niet. Je kunt er donder op zeggen dat toekomstige buren naar TS toe gaan komen met de vraag of ze een poort in de schutting mogen maken. En dan is TS dus de lul die zegt: nee, is mijn grond en jij mag er niet op.

Ik vraag me overigens ook af wat voor type de groene huizen zijn. Als het vrijstaande huizen zijn, is het natuurlijk veel minder een probleem om geen achteruitgang te hebben dan wanneer het rijtjeshuizen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2022 11:44:24 ]
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:00:44 #38
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203201996
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:43 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Daarbij niet alleen kijken naar de financiële aspecten. De vraag is ook of je bij al je toekomstige buren bekend wilt komen te staan als die lul die ervoor gezorgd heeft dat hun tuinen geen achteruitgang hebben. Dan kun je denken dat ze daar de projectontwikkelaar op aan moeten kijken i.p.v. TS, maar zo werkt dat in de praktijk niet. Je kunt er donder op zeggen dat toekomstige buren naar TS toe gaan komen met de vraag of ze een poort in de schutting mogen maken. En dan is TS dus de lul die zegt: nee, is mijn grond en jij mag er niet op.
Hé vervelend. Dan vinden ze je een lul. En dan? Ik hoef niet met de hele wereld vrienden te zijn hoor. TS wellicht ook niet. Jij wel?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203202088
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:43 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Mijn stelling was niet om het te laten gaan. Mijn stelling was dat het je ook iets op kan leveren, doordat meer mensen kunnen bijdragen aan het onderhoud: je kunt de groene huizen om een vergoeding vragen.

En ik ontken niet dat TS een punt heeft. TS heeft wel degelijk een punt, maar mijn idee is dat hij vooral vanuit emotie reageert. Dat het oneerlijk voelt, dat-ie genaaid wordt. Dat zal allemaal best, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op. Ik pleit er dus voor om er rationeler naar te kijken en te bezien wat je te winnen hebt bij de verschillende opties.

Daarbij niet alleen kijken naar de financiële aspecten. De vraag is ook of je bij al je toekomstige buren bekend wilt komen te staan als die lul die ervoor gezorgd heeft dat hun tuinen geen achteruitgang hebben. Dan kun je denken dat ze daar de projectontwikkelaar op aan moeten kijken i.p.v. TS, maar zo werkt dat in de praktijk niet. Je kunt er donder op zeggen dat toekomstige buren naar TS toe gaan komen met de vraag of ze een poort in de schutting mogen maken. En dan is TS dus de lul die zegt: nee, is mijn grond en jij mag er niet op.

Ik vraag me overigens ook af wat voor type de groene huizen zijn. Als het vrijstaande huizen zijn, is het natuurlijk veel minder een probleem om geen achteruitgang te hebben dan wanneer het rijtjeshuizen worden.
Die tuinen kunnen prima een achteruitgang krijgen door bij dat blokje hetzelfde toe te passen als bij het blokje waar TS woont, daar hebben ze TS (of z’n grond) niet voor nodig natuurlijk
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:12:28 #40
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203202191
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:46 schreef RM-rf het volgende:
wieso als dat pad zelf er an sich blijft liggen (wegens de andere zijde die je dat niet kunt weigeren).
De eigenaren van de grijze huizen kunnen hun eigen grond toch afsluiten middels een gezamelijk aangekochte deur aan het begin van het pas. Dan kunnen de groene eigenaren er fysiek niet langs en er niets tegen doen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:17:28 #41
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203202255
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:12 schreef sanger het volgende:

[..]
De eigenaren van de grijze huizen kunnen hun eigen grond toch afsluiten middels een gezamelijk aangekochte deur aan het begin van het pas. Dan kunnen de groene eigenaren er fysiek niet langs en er niets tegen doen.
Dat is natuurlijk gigantisch kut. Sta je elke keer weer te kutten met een extra sleutel of code.

Maargoed, een extra steeg aan de andere kant ziet er ook niet uit.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:18:37 #42
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203202267
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:39 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Alle groene huizen X/2 laten betalen aan de grijze huizen, maw. je verkoopt 11 m2 aan je achterbuurman.

Voor niets gaat de zon op. Straks willen ze je auto ook gratis gebruiken.
Maar met de almaar stijgende grondprijzen is dat eigenlijk ook niet gunstig...

Misschien is een pachtconstructie wel beter waarbij er een pacht afgekocht wordt voor eeuwig, maar de grond wel van TS blijft.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_203202269
12m2 is toch een leuke 10k euro per huis ik zou dat hoe dan ook uitvechten bij een rechter.
Een rechter zal in algemeen bepalen als er nog geen overpad is op de nieuwe huizen dat er wel een overpad komt voor alle huizen maar dat het inleveren wordt van grond voor de nieuwe huizen of betalen voor de bestaande grond.

Kan het zeker niet aanraden om het dicht te gooien voor de andere huizen.
Ga nu al naar de rechter.
Arrr!
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:21:44 #44
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203202302
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk gigantisch kut. Sta je elke keer weer te kutten met een extra sleutel of code.

Maargoed, een extra steeg aan de andere kant ziet er ook niet uit.
Mee eens hoor, en ik zou er persoonlijk ook niet zo een issue van maken het het recht ovan overpad verlenen aan de groene huizen, het gaat maar om 4 gezinnen extra (linksboven kan er geen gebruik vn mkaen zo te zien op de tekening). Maar TS zo te zien wel :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:32:42 #45
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203202486
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:21 schreef sanger het volgende:

[..]
Mee eens hoor, en ik zou er persoonlijk ook niet zo een issue van maken het het recht ovan overpad verlenen aan de groene huizen, het gaat maar om 4 gezinnen extra
Tis meer een principe kwestie. Het gaat om serieus veel geld. Of 11m2 aan achtertuin.
quote:
(linksboven kan er geen gebruik vn mkaen zo te zien op de tekening). Maar TS zo te zien wel :)

Misschien hakken ze wel een stukje van de tuin ernaast af voor toegang
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203202627
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:05 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Die tuinen kunnen prima een achteruitgang krijgen door bij dat blokje hetzelfde toe te passen als bij het blokje waar TS woont, daar hebben ze TS (of z’n grond) niet voor nodig natuurlijk
Dat zal optie 2 zijn waarschijnlijk, maar of het daar fraaier van wordt is een 2e.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:49:46 #47
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203202751
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Tis meer een principe kwestie. Het gaat om serieus veel geld. Of 11m2 aan achtertuin.
[..]
Misschien hakken ze wel een stukje van de tuin ernaast af voor toegang
Maar als er al een schutting staat dan ga je die heus niet verplaatsen...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 14:17:45 #48
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203203194
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:49 schreef sanger het volgende:

[..]
Maar als er al een schutting staat dan ga je die heus niet verplaatsen...
Dat kan de projectontwikkelaar mooi regelen. ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203203349
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Hé vervelend. Dan vinden ze je een lul. En dan? Ik hoef niet met de hele wereld vrienden te zijn hoor. TS wellicht ook niet. Jij wel?
Ik vind een goede verstandhouding met m'n buren wel belangrijk ja. :)
pi_203203405
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:05 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Die tuinen kunnen prima een achteruitgang krijgen door bij dat blokje hetzelfde toe te passen als bij het blokje waar TS woont, daar hebben ze TS (of z’n grond) niet voor nodig natuurlijk
Ja, dan heb je straks een dubbel zo brede steeg daar. Dat slaat ook nergens op. Dan lopen de mensen van de groene huizen alsnog door die steeg, alleen is-ie dan breder. Of je krijgt twee stegen direct aan elkaar grenzend, met een hek/schutting ertussen. Dan is dat hek dus mandelig en gedeeld eigendom van 20 huishoudens - dat wordt ook totale ellende.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 14:35:36 #51
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203203433
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik vind een goede verstandhouding met m'n buren wel belangrijk ja. :)
Werkt twee kanten op toch? Als ze jou meteen een lul vinden omdat ze niet over jouw grond mogen zegt dat ook wat over hun.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203203457
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:18 schreef sanger het volgende:

[..]
Maar met de almaar stijgende grondprijzen is dat eigenlijk ook niet gunstig...

Misschien is een pachtconstructie wel beter waarbij er een pacht afgekocht wordt voor eeuwig, maar de grond wel van TS blijft.
Laten we wel wezen, ook al waren die groene huizen er nooit gekomen, dan had TS alsnog nooit iets aan dat strookje grond gehad. Al zijn buren moeten er immers sowieso langs kunnen. Het zal hoe dan ook tot het einde der tijden een steeg blijven en TS wist dat toen-ie het huis kocht. Het enige verschil is dat er nu wat extra buren gebruik van zouden gaan maken.

Het strookje zal dus vrij weinig waarde vertegenwoordigen, omdat het een steegje is en nergens anders voor te gebruiken valt.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 14:39:21 #53
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203203490
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:37 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Laten we wel wezen, ook al waren die groene huizen er nooit gekomen, dan had TS alsnog nooit iets aan dat strookje grond gehad. Al zijn buren moeten er immers sowieso langs kunnen. Het zal hoe dan ook tot het einde der tijden een steeg blijven en TS wist dat toen-ie het huis kocht. Het enige verschil is dat er nu wat extra buren gebruik van zouden gaan maken.

Het strookje zal dus vrij weinig waarde vertegenwoordigen, omdat het een steegje is en nergens anders voor te gebruiken valt.
Mee eens, maar kadastraal is het in zijn perceel opgenomen. Bij een evt verkoop drukt dat de verkoopprijs per m2 perceel. Of TS kan een stukje bij de bestaande tuin betrekken, dat levert wel degelijk direct wat op.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_203203514
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:18 schreef longasleep het volgende:
12m2 is toch een leuke 10k euro per huis
Ja hoor, een steeg van duizend euro per m2? :D

Dit is geen bouwgrond, dit is grond die altijd als steeg in gebruik zal moeten blijven. Dan heb je het over hele andere bedragen.
pi_203203558
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:39 schreef sanger het volgende:

[..]
Mee eens, maar kadastraal is het in zijn perceel opgenomen. Bij een evt verkoop drukt dat de verkoopprijs per m2 perceel. Of TS kan een stukje bij de bestaande tuin betrekken, dat levert wel degelijk direct wat op.
Ik denk dat het bij de verkoopprijs geen enkel verschil maakt of er nou 5 of 10 huishoudens van de steeg gebruik maken. TS kan z'n tuin ook niet uitbreiden ten koste van de steeg, want daarmee wordt de doorgang voor zijn buren belemmerd en kunnen zij niet / minder goed gebruik maken van hun recht van overpad.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2022 14:45:41 ]
  zaterdag 15 januari 2022 @ 14:54:29 #56
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203203700
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:41 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja hoor, een steeg van duizend euro per m2? :D

Dit is geen bouwgrond, dit is grond die altijd als steeg in gebruik zal moeten blijven. Dan heb je het over hele andere bedragen.
Het zal in het kadaster niet als steeggrond aangeduid zijn. Dus als TS zijn schutting 11m2 kan opschuiven is het dus wel echt een paar k waard
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_203203731
W
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:15 schreef revpolen het volgende:
[ afbeelding ]
TS heeft nu net 1/2 maand een nieuwbouw woning. ( rechter hoekwoning van grijs )
TS heeft huis gekocht met de wetenschap dat alle andere grijze huizen recht van overpad hebben.
TS heeft ongeveer X duizend betaald voor "dit stuk grond" ( het betreft voor TS 22m2 )

Vandaag opgebeld door de project ontwikkelaar of ik akkoord ga dat de nieuwe huizen ( de groene in de tekening OOK gebruik mogen maken van ons recht van overpad. )
mijn antwoord was dat ik het niet heel netjes vond dat "ik" 22 m2 grond inlever en dat de nieuwe woningen 0 meter in moeten leveren. Vandaag contact gehad met mijn buren uit het rijtje en die delen dezelfde mening. ( bij hun gaat het om 12m2, we gaan komende week een aangetekende brief sturen dat wij hier niet mee akkoord gaan.

Is dit ook rechtmatig? of? in mijn koop contract staat enkel de grijze huizen als recht van overpad omschreven,
Wat vreemd is TS? Jij hebt dat pad helemaal niet nodig om in je tuin te komen, je hebt het dus moeten betalen voor je 3 linkse buren zodat die in hun tuin kunnen komen. Dat wordt dus de komende 40 jaar een jaarlijkse BBQ op hun kosten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203203814
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik denk dat het bij de verkoopprijs geen enkel verschil maakt of er nou 5 of 10 huishoudens van de steeg gebruik maken. TS kan z'n tuin ook niet uitbreiden ten koste van de steeg, want daarmee wordt de doorgang voor zijn buren belemmerd en kunnen zij niet / minder goed gebruik maken van hun recht van overpad.
Ik heb ooit eens gelezen over een doodlopendeweg in Ede in het bos met vroeger maar 4 huizen aan een kant van de weg en de weg is eigenaar van de 4 huizen ieder zijn eigen stuk grond met recht op overpad. Op moment dat er een huis aan de andere kant in de planning stond was er net zon soort conflict. Ze hebben de eigen weg (zandpad) aan die kant dicht gegooid de tuin verlengd met elkaar nieuw hek geplaatst op de erfgrens en hebben aan de andere kant van de percelen een nieuwe weg gemaakt. Gemeente heeft er niet over nagedacht en heeft voor de nieuwe weg goedkeuring gegeven terwijl ze ook op de hoogte waren van de nieuwbouw van een villa aan de overkant. Het nieuwe huis werd geforceerd om aan de andere kant van zijn perceel op een anere weg nu zijn oprit te hebben wat zorgde voor een goede 2-3 minuten extra reistijd naar het dorp/snelweg. Onderschat mensen niet in hun recht te beschermen en onkunde van gemeente al helemaal niet kan het nieuws artikel niet meer vinden was rond het jaar 2000 ergens.

Denk overigens dat ik het zelf zou laten zitten.
Arrr!
pi_203203839
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:39 schreef sanger het volgende:

[..]
Mee eens, maar kadastraal is het in zijn perceel opgenomen. Bij een evt verkoop drukt dat de verkoopprijs per m2 perceel. Of TS kan een stukje bij de bestaande tuin betrekken, dat levert wel degelijk direct wat op.
Een beetje normale koper ziet toch gewoon dat dat een steeg is waar buren overheen mogen lopen :? en niet een extra metertje voor z'n zwembad.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 15:06:06 #60
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203203860
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:02 schreef longasleep het volgende:

[..]
Ik heb ooit eens gelezen over een doodlopendeweg in Ede in het bos met vroeger maar 4 huizen aan een kant van de weg en de weg is eigenaar van de 4 huizen ieder zijn eigen stuk grond met recht op overpad. Op moment dat er een huis aan de andere kant in de planning stond was er net zon soort conflict. Ze hebben de eigen weg (zandpad) aan die kant dicht gegooid de tuin verlengd met elkaar nieuw hek geplaatst op de erfgrens en hebben aan de andere kant van de percelen een nieuwe weg gemaakt. Gemeente heeft er niet over nagedacht en heeft voor de nieuwe weg goedkeuring gegeven terwijl ze ook op de hoogte waren van de nieuwbouw van een villa aan de overkant. Het nieuwe huis werd geforceerd om aan de andere kant van zijn perceel op een anere weg nu zijn oprit te hebben wat zorgde voor een goede 2-3 minuten extra reistijd naar het dorp/snelweg. Onderschat mensen niet in hun recht te beschermen en onkunde van gemeente al helemaal niet kan het nieuws artikel niet meer vinden was rond het jaar 2000 ergens.
Dit is echt onleesbaar en onnavolgbaar.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203203889
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dit is echt onleesbaar en onnavolgbaar.
Moraal van verhaal mensen kunnen ver gaan om niets.
Arrr!
  zaterdag 15 januari 2022 @ 16:28:23 #62
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_203204833
grond valt onder bouwgrond en we weten allemaal wat dat kost..
TS wilt gewoon 11m2 grond bij ze tuin hebben.
schuttingen staan nog niet
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_203205329
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:54 schreef sanger het volgende:

[..]
Het zal in het kadaster niet als steeggrond aangeduid zijn. Dus als TS zijn schutting 11m2 kan opschuiven is het dus wel echt een paar k waard
Dat kan TS dus niet, want de buren hebben recht van overpad. Het zal altijd een steeg blijven.
pi_203205355
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 16:28 schreef revpolen het volgende:
grond valt onder bouwgrond en we weten allemaal wat dat kost..
TS wilt gewoon 11m2 grond bij ze tuin hebben.
schuttingen staan nog niet
Nee natuurlijk is het geen bouwgrond.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 17:31:40 #65
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203205613
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Een beetje normale koper ziet toch gewoon dat dat een steeg is waar buren overheen mogen lopen :? en niet een extra metertje voor z'n zwembad.
Klopt, en dat is in de papieren opgenomen welke buren. En dat zijn momenteel niet die van groen.

TS vind het oneerlijk dat de nieuwe groene buren ook over zijn pad moeten. Je kunt ook stellen dat ook de groene buren een half pad aanleveren, waardoor TS de helft van het huidige pad bij zijn tuin kan betrekken. En dan heeft TS wel degelijk een extra meterje :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 17:33:21 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203205633
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:09 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat kan TS dus niet, want de buren hebben recht van overpad. Het zal altijd een steeg blijven.
Alleen de grijze, die allemaal met elkaar eens zijn dat de groene buren niet zonder meer ook recht van overpad moeten krijgen.... Ik denk dat iedere buur wel wilt afzien van dat recht van overpad (voor de helft van het pad) als dat betekent dat ze extra meters tuin krijgen.,
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 17:33:40 #67
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203205636
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:10 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee natuurlijk is het geen bouwgrond.
Wat dan wel volgens jou?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_203206056
Vraag aan de project ontwikkelaar wat zijn winst is als de nieuwe buren ook van jullie brandgang mogen gebruiken. En laat hem de helft van dit verschil met jullie delen. Doet hij dat niet, dan mag hij zelf een brandgang aanleggen voor de groene huizen.

Verkoopt hij de groene huizen zonder achterom, dan niet lullig doen naar je nieuwe buren. Laat ze voor een flesje wijn gebruik maken van jullie brandgang. Wel even checken of de projectontwikkelaar dat niet stiekem heeft beloofd.
Zo ja, projectontwikkelaar aanklagen.
pi_203206154
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:10 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee natuurlijk is het geen bouwgrond.
Het valt wellicht niet onder het bouwblok maar de kans is erg groot dat de bestemming van de 'steeg' net als de rest van het perceel, 'wonen' is
pi_203206657
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:33 schreef sanger het volgende:

[..]
Alleen de grijze, die allemaal met elkaar eens zijn dat de groene buren niet zonder meer ook recht van overpad moeten krijgen.... Ik denk dat iedere buur wel wilt afzien van dat recht van overpad (voor de helft van het pad) als dat betekent dat ze extra meters tuin krijgen.,
Als het pad nu 1,5 m. breed is (vrij normale maat), dan zou je je tuin dus 75 cm kunnen verlengen. Als de groene huizen ook voor 75 cm bijdragen aan het pad, heb je immers weer een pad van 1,5 m.

Dat betekent schuttingen verplaatsen en verlengen (je mist ook 75 cm aan schutting), notaris, kadaster, etc. Ik denk dat het niet aantrekkelijk is. Tenzij de projectontwikkelaar al die kosten wil dragen.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 20:34:54 #71
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_203208826
pad is 2m van mijn grond. dus gaat om 1 meter X 11 meter lang. er is nog geen schutting dus dat is het probleem niet. wij willen gewoon metertje meer tuin! en het eerlijkste is beide meter ipv ik 2 en hun 0.

ow en het is toch echt als bouwgrond gekocht :) dus behoorlijk hoger dan ander soort grond
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_203209177
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 20:34 schreef revpolen het volgende:
pad is 2m van mijn grond. dus gaat om 1 meter X 11 meter lang. er is nog geen schutting dus dat is het probleem niet. wij willen gewoon metertje meer tuin! en het eerlijkste is beide meter ipv ik 2 en hun 0.

ow en het is toch echt als bouwgrond gekocht :) dus behoorlijk hoger dan ander soort grond
Dat lijkt me een zeer redelijke oplossing voor zowel jou als de projectontwikkelaar. Laatstgenoemde zal hier echter vast niet zonder slag of stoot akkoord mee gaan (die verkoopt natuurlijk het liefst zo veel mogelijk effectieve tuin aan groen en is vast niet vies van een portie blufpoker).

Hoe is het huidige recht van overpad van grijs op grijs vastgelegd? Naast de vestiging van recht van overpad voor grijs over de groene meter zal dan immers ook nog het huidige recht van overpad van grijs op grijs aangepast moeten worden van 2 naar 1 meter en van enkel grijs op grijs naar grijs/groen op grijs.

Ik heb geen idee wat daarvoor nodig is en wat het kost, maar het lijkt me redelijk wisselgeld als grijs die kosten gezamenlijk voor hun rekening neemt.

By the way: mocht het toch uitlopen op 2x2meter poort dan biedt dat, na verwijdering van het bluf-hek, wel weer de mogelijkheid om met een auto of aanhanger tot de achtertuin te komen. Of dat gewenst danwel nuttig is is een tweede natuurlijk ;)
  zaterdag 15 januari 2022 @ 21:41:58 #73
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_203210868
Er zijn natuurlijk een paar leuke oplossingen te bedenken.
1. Plaats een hek op je erfafscheiding en maak doorgangen links en rechts.
De huisen die recht op overpad hebben kunnen dan letterlijk via jouw tuin hun recht op overpad behouden.

2. Praat met de gemeente of zij het stuk grond willen overkopen. Er zijn gemeenten die de steegjes in eigen beheer hebben. Dit heeft soms ook voordelen voor hen.
pi_203213503
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:29 schreef kanovinnie het volgende:
Het meest logische lijkt me dat de steeg een halve breedte omhoog schuift zoals elke andere steeg in Nederland.
Dit lijkt mij toch ook de meest billijke oplossing, laat groen zelf recht van overpad onder elkaar regelen met als uitgangspunt dezelfde breedte van het pad wat er al ligt, en regel onderling als grijs samen met groen dat het pad in het midden komt te liggen.

Goed voor de saamhorigheid in het blokje wanneer iedereen evenveel investeert en samen de handen uit de mouwen steekt om het netjes te krijgen, een ouder echtpaar kan je eventueel matsen door bij dat stukje ook even de bestrating te verleggen, en dan zorgen zij voor de koffie.

Een hekje/afscheiding wat er al staat bij grijs hoeft ook niet echt een probleem te zijn, daar regel je een stukje geveltuin, of als het lukt en je hebt er zin in dan verplaats je het.

Ik snap dat moeten gedogen zonder afspraken niet echt, zijn de centen van grijs minder waard dan die van groen?

O, en als kers op de taart koop met zijn allen een mooi en afsluitbaar hekje om dat complete pad voor vreemden af te sluiten zodat alleen groen en grijs toegang hebben tot de achtertuin. :)
  zondag 16 januari 2022 @ 08:45:56 #75
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203215680
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 23:37 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Dit lijkt mij toch ook de meest billijke oplossing, laat groen zelf recht van overpad onder elkaar regelen met als uitgangspunt dezelfde breedte van het pad wat er al ligt, en regel onderling als grijs samen met groen dat het pad in het midden komt te liggen.

Goed voor de saamhorigheid in het blokje wanneer iedereen evenveel investeert en samen de handen uit de mouwen steekt om het netjes te krijgen, een ouder echtpaar kan je eventueel matsen door bij dat stukje ook even de bestrating te verleggen, en dan zorgen zij voor de koffie.

Een hekje/afscheiding wat er al staat bij grijs hoeft ook niet echt een probleem te zijn, daar regel je een stukje geveltuin, of als het lukt en je hebt er zin in dan verplaats je het.

Ik snap dat moeten gedogen zonder afspraken niet echt, zijn de centen van grijs minder waard dan die van groen?

O, en als kers op de taart koop met zijn allen een mooi en afsluitbaar hekje om dat complete pad voor vreemden af te sluiten zodat alleen groen en grijs toegang hebben tot de achtertuin. :)
Waarom zou je dat zelf doen? Het is de fuck up van de projectontwikkelaars.

Plus dat dat samen doen heel leuk klinkt, maar niet gaat werken. De mensen die straks een nieuwe woning opgeleverd krijgen zijn daar druk mee. En iedereen moet er maar zin in hebben/dat kunnen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203216991
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 20:34 schreef revpolen het volgende:
pad is 2m van mijn grond. dus gaat om 1 meter X 11 meter lang. er is nog geen schutting dus dat is het probleem niet. wij willen gewoon metertje meer tuin! en het eerlijkste is beide meter ipv ik 2 en hun 0.

ow en het is toch echt als bouwgrond gekocht :) dus behoorlijk hoger dan ander soort grond
Lijkt me niet meer dan logisch. Net als jij moeten de achterburen dan een meter inleveren. Natuurlijk moet de kadastrale inschrijving voor iedereen worden aangepast, maar dat zijn kosten voor de projectontwikkelaar. En een pad van vier meter is altijd beter dan een pad van twee. Als het voor 4 meter is ingeschreven kun je altijd nog in overleg er 2 van maken zodat iedereen meer tuin heeft of daar de vuilnis of gftbakken plaatsen zodat je tuin netjes blijft.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 16 januari 2022 @ 13:40:16 #77
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_203219710
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:51 schreef Glider76 het volgende:
Mijn moeder heeft ook zoiets. Gaat om 5 huizen en in de koopakte is ook opgenomen dat iedereen voor 1/zoveelste eigenaar daarvan is en iedereen heeft dus ook 1/zoveelste voor die grond moeten betalen.

Het lijkt mij dan wel zo fair dat 50% van dat pad verkocht wordt aan die groene huizen en dat jullie dus 50% van jullie stukje pad terug krijgen in geld.

Het is naar mijn idee jullie eigen grond, en het recht van overpad geld enkel voor het blokje huizen wat mede-eigenaar is van dat pad. Dus enkel de grijze huizen.

Ik denk dat je hier best iets aan kunt doen bij een rechter. Verder is het wellicht ook nog zo dat het pad een bepaalde breedte moet hebben gebaseerd op het aantal mensen wat er doorheen moet, en dat aantal mensen wordt nu ineens verdubbeld zonder de breedte van het pad aan te passen?
Dat perceel in het geval van je moeder is een mandelig perceel. Geen recht van overpad.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_203220049
Ik vind de optie van ieder aan beide kanten een stukje inleveren wel een goed compromis.
Begrijp ook niet waarom dat niet van begin af aan is gedaan, het zal toch niet uit de lucht zijn komen vallen dat er aan beide kanten woningen kwamen?

TS hoeft natuurlijk geen wijzigingen aan het overpad in zijn nadeel te accepteren, dus op dat vlak heeft hij hier de meeste "macht".
pi_203220354
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2022 13:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat perceel in het geval van je moeder is een mandelig perceel. Geen recht van overpad.
Dat weet ik niet precies. Maar ze mag er geen tuin van maken en de buurman moet ook over dat pad.

Zo op het plaatje van TS is een identieke situatie.

Maar we hadden dus wel gelijk dat die achterbuurmaan er geen gebruik van mag maken om een stukje wandelen af te snijden?
  zondag 16 januari 2022 @ 14:19:38 #80
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_203220421
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 14:15 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Dat weet ik niet precies. Maar ze mag er geen tuin van maken en de buurman moet ook over dat pad.

Zo op het plaatje van TS is een identieke situatie.

Maar we hadden dus wel gelijk dat die achterbuurmaan er geen gebruik van mag maken om een stukje wandelen af te snijden?
Mandelig = gezamenlijk eigendom van een kadstraal perceel dat ook gebruikt wordt door alle eigenaren (& dus ook gezamenlijke onderhoudsplicht). Vaak een zijpad of achterpad of toegangsweg naar een blokje garages oid.
Recht van overpad = moeten faciliteren dat iemand of iemanden over jouw eigendom (kadastraal perceel) mogen lopen/rijden. Er is dus géén sprake van gezamenlijk eigendom ve kadastraal perceel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 16 januari 2022 @ 14:40:43 #81
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_203220793
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:47 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Als het pad nu 1,5 m. breed is (vrij normale maat), dan zou je je tuin dus 75 cm kunnen verlengen. Als de groene huizen ook voor 75 cm bijdragen aan het pad, heb je immers weer een pad van 1,5 m.
TS heeft het over 11m2 dus hoe breed het is maakt niet uit. 11m2 blijft 11m2.

quote:
Dat betekent schuttingen verplaatsen en verlengen (je mist ook 75 cm aan schutting), notaris, kadaster, etc. Ik denk dat het niet aantrekkelijk is. Tenzij de projectontwikkelaar al die kosten wil dragen.
Schutting staat nog niet volgens TS. En waarom naar het kadaster? De grens van het eigendom van TS veranderd niet. Alleen komt er een uitbreiding op het recht van overpad. Aangezien de ontwikkelaar dit wilt lijkt het me dat die deze kosten op zich zal moeten nemen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 16 januari 2022 @ 14:53:58 #82
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203221065
Juist voor de toekomst naar het kadaster. Allemaal gedeeld eigenfom plus bepaling in koopcontract dat pad pad moet blijven maakt het duidelijk voor alle partijen.

En die kosten dragen groen en/of ontwikkelaar maar. Het is 'hun probleem'.
Dum de dum
pi_203223597
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 14:53 schreef Fe2O3 het volgende:

En die kosten dragen groen en/of ontwikkelaar maar. Het is 'hun probleem'.
De ontwikkelaar zal het verder aan zijn reet roesten dat grijs een meter tuin wil winnen.

Net zoals de kopers van grijs probleemloos voor hun grond betaald hebben mét dat overpad, zullen de kopers van groen dat doen..

Dus als er straks tweemaal een 2 meter breed pad naast elkaar ligt heeft de ontwikkelaar daar geen enkel probleem mee en nee, hij zal er ook geen cent minder verdienen op de verkoop van die grondstukken;
Domweg omdat de kopers bij aankoop nauwelijks op zo'n overpadrecht letten en enkel kijken naar het aantal kwadraatmeters grondstuk dat ze kopen: TS zélf is daarvan eigenlijk ook een prima voorbeeld.

Prima idee verder om met zn alken te kijken of dat overpadrecht 'verschoven' kan worden, maar de kosten ervan moeten de grondstukeigenaren dragen die dan een meter tuin 'winnen'....
Weiger eentje dat, loopt het vermoedelijk al mis.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203223900
Laat ze maar lekker hun eigen steeg maken. De ontwikkelaar heeft al verdiend aan de verkoop aan ts en zal nu iets minder verdienen als ze nog een steeg moeten maken. Het gaat er dus om of het uit de zak van de ontwikkelaar komt, of uit die van ts.
Ze hebben ts al een steeg in de maag gesplitst, dus dat doen ze nu nog maar een keer bij nieuwe kopers.
pi_203225988
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:25 schreef Dennism het volgende:

[..]
Dat laatste ben ik ook niet met je oneens, maar regel dat gewoon met de project ontwikkelaar, en ga niet direct 'nee' roepen. Ik vind het 'nee' roepen kinderachtig, niet het vragen om een vergoeding, zoals ik al aangaf lijkt dat me dat juist vrij logisch om af te spreken (met al dan niet nog een extra vergoeding vanuit de project ontwikkelaar, naast een vergoeding voor het onderhoud).
Mee eens maar ik zou een win win voor stellen en het pad wel te delen maar op te schuiven zodat beide partijen meer tuin hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203233371
TS, staan er geen schuurtjes achterin de tuinen, op 2 meter van de feitelijke erfgrens? Zo wel, dan is dat een logisch 'einde tuin' en schiet je niet zoveel op met een meter minder diep overpad.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 17 januari 2022 @ 11:07:52 #87
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203233610
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:54 schreef baskick het volgende:
TS, staan er geen schuurtjes achterin de tuinen, op 2 meter van de feitelijke erfgrens? Zo wel, dan is dat een logisch 'einde tuin' en schiet je niet zoveel op met een meter minder diep overpad.
Mwoah, hadden wij ook bij onze oude woning en het is een perfect stukje grond om die stinkende containers te zetten met wat tuinmeubels die je te weinig gebruikt om altijd in het zicht te hebben staan en te vaak om elke keer de schuur in en uit te slepen. Of wat speelgoed oid.

Maar er mist wel wat aan info van TS ja ... wat zit ernaast, hoe is de inrichting nu gedefineerd. Sowieso is met de huidige inrichting de groene links op de hoek het bokje want die heeft dan geen pad? Of gaat de groene ernaast een extra breed stuk daar maken/krijgen?
Dum de dum
  User die het meest klaagt 2022 maandag 17 januari 2022 @ 11:32:21 #88
414785 sirdanilot
pi_203233999
Recht van overpad ga je toch niet zomaar gratis geven nádat je het al hebt gekocht :')

TVP, leuke voor de rijdende rechter.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203240019
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:32 schreef sirdanilot het volgende:
Recht van overpad ga je toch niet zomaar gratis geven nádat je het al hebt gekocht :')

TVP, leuke voor de rijdende rechter.
Kan nog een aflevering herinneren van rijdende rechter. ging over verbouwing van een huis en ze hadden huis rechtgezet en toen muur op gemesteld, kwam 3 cm over erfgrens van buurman. Die was niet blij mee want dat was de grens. En de mensen van verbouwing zeiden dat hij niet moest aanstellen. De rechter gaf die twee gelijk en de buurman had pech... een voor mij uiterst vreemde zaak en zo te lezen aan de reacties op internet een heleboel anderen ook.
pi_203245022


[ Bericht 100% gewijzigd door Aloria op 17-01-2022 21:58:53 ]
pi_203245723
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:47 schreef Attitude het volgende:

[..]
Kan nog een aflevering herinneren van rijdende rechter. ging over verbouwing van een huis en ze hadden huis rechtgezet en toen muur op gemesteld, kwam 3 cm over erfgrens van buurman. Die was niet blij mee want dat was de grens. En de mensen van verbouwing zeiden dat hij niet moest aanstellen. De rechter gaf die twee gelijk en de buurman had pech... een voor mij uiterst vreemde zaak en zo te lezen aan de reacties op internet een heleboel anderen ook.
Recht van overpad is iets anders dan een vaste overschrijding van 3cm bij een onbekend aantal meters.
  Vis een optie? maandag 17 januari 2022 @ 22:30:38 #92
70532 loveli
N
pi_203245854
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:53 schreef revpolen het volgende:
makelaar bood niks, was meer als we er niet mee akkoord gaan krijgen hun een eigen recht van overpad en gaan ze een hek in het midden van de 2 paden zetten ( zoiets zei ze :D )
Als ze kunnen kiezen tussen 2m kwijtraken of 1m en een financiële compensatie, dan ben ik benieuwd hoe heet ze de soep willen eten.
crap in = crap out
pi_203248627
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:30 schreef loveli het volgende:

[..]
Als ze kunnen kiezen tussen 2m kwijtraken of 1m en een financiële compensatie, dan ben ik benieuwd hoe heet ze de soep willen eten.
De kopers kiezen niet.

Die ondertekenen gewoon een vastgelegd contract.
Net zoals TS gewoon zijn huis zo gekocht heeft van de ontwikkelaar, zoals die dat toen heeft vastgelegd, mét dat overpad waar hij nu spijt van heeft, maar toen geen 'keuze' was.

Het is de ontwikkelaar die uiteindelijk vastlegd hoe het ingedeeld is
Die ontwikkelaar heeft vermoedelijk ook helemaal geen zin daar verder over te gaan 'onderhandelen' omdat dat hem enkel tijd kost en hem geen cent oplevert.

Qua prijs betalen kopers gewoon voor een bepaald oppervlakte van hun grondstuk, en dat verandert niet met dat overpad (op papier, in de realiteit wel, maar dat merken de kopers pas later)
De ontsluitkosten worden ook op de kopers afgewenteld, dus daaraan valt niks te verdienen.


Dat hele pad zal hem verder aan zijn reet roesten.
Als je bv die 'middenpad' oplossing wil bereiken zou je zelf al alle eigenaars aan de grijze kant moeten overtuigen, dat die daarmee instemmen en hun eigen kosten dragen... Als daar al ééntje dwars gaat liggen of denkt geld te kunnen eisen, loopt dat al gelijk mis, de ontwikkelaar zal er namelijk niks aan doen, die heeft de oplossing van twee paden vermoedelijk al uitgewerkt als de voor hem eenvoudigste (nl. zonder enige tijdverspilling of risico)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203249143
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]
De kopers kiezen niet.

Die ondertekenen gewoon een vastgelegd contract.
Net zoals TS gewoon zijn huis zo gekocht heeft van de ontwikkelaar, zoals die dat toen heeft vastgelegd, mét dat overpad waar hij nu spijt van heeft, maar toen geen 'keuze' was.

Het is de ontwikkelaar die uiteindelijk vastlegd hoe het ingedeeld is
Die ontwikkelaar heeft vermoedelijk ook helemaal geen zin daar verder over te gaan 'onderhandelen' omdat dat hem enkel tijd kost en hem geen cent oplevert.

Qua prijs betalen kopers gewoon voor een bepaald oppervlakte van hun grondstuk, en dat verandert niet met dat overpad (op papier, in de realiteit wel, maar dat merken de kopers pas later)
De ontsluitkosten worden ook op de kopers afgewenteld, dus daaraan valt niks te verdienen.

Dat hele pad zal hem verder aan zijn reet roesten.
Als je bv die 'middenpad' oplossing wil bereiken zou je zelf al alle eigenaars aan de grijze kant moeten overtuigen, dat die daarmee instemmen en hun eigen kosten dragen... Als daar al ééntje dwars gaat liggen of denkt geld te kunnen eisen, loopt dat al gelijk mis, de ontwikkelaar zal er namelijk niks aan doen, die heeft de oplossing van twee paden vermoedelijk al uitgewerkt als de voor hem eenvoudigste (nl. zonder enige tijdverspilling of risico)
Zou het een optie zijn om die ontwikkelaar die twee paden te laten aanleggen, vervolgens samen met de groene eigenaren het hek eruit te trekken en het pad aan beide kanten te versmallen (dat je dus alsnog aan beide kanten 1 meter weer terugwint) en dan de boel te laten verjaren?

(Geen verstand van juridische zaken hier, dus het is een oprechte vraag :D )
  dinsdag 18 januari 2022 @ 09:44:00 #95
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_203249593
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:53 schreef revpolen het volgende:
makelaar bood niks, was meer als we er niet mee akkoord gaan krijgen hun een eigen recht van overpad en gaan ze een hek in het midden van de 2 paden zetten ( zoiets zei ze :D )
Das toch prima? Heb je een dubbel zo breed pad. Dat hek sloop je er na een tijdje tussenuit natuurlijk.
pi_203250104
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:44 schreef borbit het volgende:

[..]
Das toch prima? Heb je een dubbel zo breed pad. Dat hek sloop je er na een tijdje tussenuit natuurlijk.
Dat kan niet als het op de grond van de groene huizen komt. Het hek is dan niet (mede) van TS en zijn buren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Vis een optie? dinsdag 18 januari 2022 @ 11:06:45 #97
70532 loveli
N
pi_203250733
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:44 schreef borbit het volgende:

[..]
Das toch prima? Heb je een dubbel zo breed pad. Dat hek sloop je er na een tijdje tussenuit natuurlijk.
Ik reserveer een plekje in de rijdende rechter "buurman parkeert auto op ingewikkelde overpadsituatie".
crap in = crap out
  dinsdag 18 januari 2022 @ 12:07:27 #98
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_203251798
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:06 schreef loveli het volgende:

[..]
Ik reserveer een plekje in de rijdende rechter "buurman parkeert auto op ingewikkelde overpadsituatie".
Das juist handig als je brandgang breed genoeg voor je auto. Dan kun je je auto in de achtertuin parkeren. Ook handig als je wat oude auto's hebt die je nog een keer gaat opknappen. Of bijvoorbeeld een handeltje in oud ijzer hebt dan kun je met je aanhangwagentje bij je achtertuin komen e.d.
pi_203258420
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:07 schreef borbit het volgende:

[..]
Das juist handig als je brandgang breed genoeg voor je auto. Dan kun je je auto in de achtertuin parkeren. Ook handig als je wat oude auto's hebt die je nog een keer gaat opknappen. Of bijvoorbeeld een handeltje in oud ijzer hebt dan kun je met je aanhangwagentje bij je achtertuin komen e.d.
Als je in een achterbuurt woont zijn dat vast voordelen...
  dinsdag 18 januari 2022 @ 21:43:18 #100
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_203261123
komt deze week een brief van de projectontwikkelaar dus word vervolgd
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_203265159
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:07 schreef borbit het volgende:

[..]
Das juist handig als je brandgang breed genoeg voor je auto. Dan kun je je auto in de achtertuin parkeren. Ook handig als je wat oude auto's hebt die je nog een keer gaat opknappen. Of bijvoorbeeld een handeltje in oud ijzer hebt dan kun je met je aanhangwagentje bij je achtertuin komen e.d.
Vaak staat in de aktes van levering beschereven wat er wel en niet over een pad mag gaan. In mijn geval dus wel een brommer/fiets/wandelaar, maar geen motor/auto. Juist vanwege de veiligheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 januari 2022 @ 09:35:04 #102
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203265554
Ik neem aan dat de projectontwikkelaar het pad gaat opschuiven, of als alles al getekend is, een aanbod gaat doen? Ben benieuwd.
Dum de dum
  woensdag 26 januari 2022 @ 13:11:09 #103
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_203372442
helaas, ontwikkelaar heeft besloten pad er gewoon naast aan te leggen, word dus een dubbel pad..
wel moeten ze nu terug komen aangezien de tegels al aan het verzakken zijn :D
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  woensdag 26 januari 2022 @ 13:14:48 #104
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203372511
Dubbel pad, met elke kant hun eigen recht van overpad? :')

Naja, een buurt BBQ en 6 buren en je pakt allemaal 1 meter en maakt het pad dunner oid.
Dum de dum
pi_203373210
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:11 schreef revpolen het volgende:
helaas, ontwikkelaar heeft besloten pad er gewoon naast aan te leggen, word dus een dubbel pad..
wel moeten ze nu terug komen aangezien de tegels al aan het verzakken zijn :D
Niet erg verrassend, dit kost ze zeer waarschijnlijk het minst; er hoeft niets kadastraal/notarieel aangepast te worden aan de bestaande percelen/aktes. En ja, de tuinen van je buren worden netto iets kleiner, omdat er een paar strekkende meters 'af gaan' voor hun pad, maar de percelen blijven even groot.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_203379460
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:11 schreef revpolen het volgende:
helaas, ontwikkelaar heeft besloten pad er gewoon naast aan te leggen, word dus een dubbel pad..
wel moeten ze nu terug komen aangezien de tegels al aan het verzakken zijn :D
Mooi, laten neerleggen dat pad en wanneer de nieuwe bewoners er ingetrokken zijn: Ze hartelijk welkom heten en proberen om onder elkaar er nog wat beters van proberen te maken, zodat beiden rijtjes een wat diepere tuin hebben. 8-)

[ Bericht 0% gewijzigd door PieterCornelis op 26-01-2022 20:57:27 (.) ]
pi_203379499


[ Bericht 100% gewijzigd door PieterCornelis op 26-01-2022 20:57:44 ]
pi_203385251
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 20:54 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Mooi, laten neerleggen dat pad en wanneer de nieuwe bewoners er ingetrokken zijn: Ze hartelijk welkom heten en proberen om onder elkaar er nog wat beters van proberen te maken, zodat beiden rijtjes een wat diepere tuin hebben. 8-)
Je kan je tuin wel dieper maken, maar dat doet niets af aan recht van overpad dat er dan onveranderd op rust. Geeft wel kans op gedoe als 1 van de bewoners vertrekt en de nieuwe het niet tof vinden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_203386802
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 10:33 schreef baskick het volgende:

[..]
Je kan je tuin wel dieper maken, maar dat doet niets af aan recht van overpad dat er dan onveranderd op rust. Geeft wel kans op gedoe als 1 van de bewoners vertrekt en de nieuwe het niet tof vinden.
Het zou kunnen, maar onwaarschijnlijk.

Eerst maar eens zien of zo'n nieuwe bewoner een paar strekkende meter van zijn tuin kwijt wil aan een bredere steeg achter het huis.

En je kan het tegen die tijd van doorverkopen ook nog op laten nemen als aanvullende voorwaarde in het koopcontract.

Maar goed, het TS zijn zaak en die zal het moeten afhandelen, wat mij betreft is het allemaal wel prima.
  Vis een optie? donderdag 27 januari 2022 @ 13:23:16 #110
70532 loveli
N
pi_203387632
Wat kost het om het aan te laten passen als iedereen op de buurt-BBQ instemt?
crap in = crap out
pi_203387671
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 12:21 schreef PieterCornelis het volgende:
Eerst maar eens zien of zo'n nieuwe bewoner een paar strekkende meter van zijn tuin kwijt wil aan een bredere steeg achter het huis.

Die hebben daarin geen keuze; zo wordt het verkocht.

quote:
En je kan het tegen die tijd van doorverkopen ook nog op laten nemen als aanvullende voorwaarde in het koopcontract.
Zeg je nou dat je bij verkoop onderhands kunt afzien van een dergelijke notariële vastgelegde erfdienstbaarheid? Vaak staat er in de akte dat de bepaling m.b.t. de erfdienstbaarheden woordelijk moet worden overgenomen bij gehele of gedeeltelijke overdracht.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_203387785
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 08:45 schreef kanovinnie het volgende:
Het is de fuck up van de projectontwikkelaars.
typisch... ik vermoed dat het voor de projectontwikkelaar verder helemaal geen probleem is en die gewoon aan kosten-opbrengst-optimalisatie doet.
Wat levert hem de meeste winst op voor de minste moeite.

Eerst is er de eerste huizenrij gebouwd en prima verkocht... mét het overpad waar alle bewoners kennelijk mee instemden en geen probleem hadden toen.

Vervolgens wordt er een tweede huizenrij gebouwd erachter en heeft de ontwikkelaar gevraagd of het bestaande pad gebruikt kon worden, maar kennelijk kon dat niet, nou dat is dan ook geen probleem, dan bouwen ze een tweede pad. klaar

De projektontwikkelaar verdient gewoon zijn geld nu ... hij zal ook geen cent vermoedelijk meer verdienen als hij gaat 'onderhandelen' met alle verschillende partijen, maar dat kost hem wel heel veel tijd en moeite en kan goed begrijpen dat hij daar de ballen zin in heeft.
De koopprijs zal vermoedelijk al vaststaan en gebaseerd zijn op oppervlakte en hoe groot dat overpad is verandert niks aan die oppervlakte die de nieuwe kopers kopen

Als de andere huizen nu een voordeeltje willen behalen en bv de bestaande huizenrij een meter tuin willen winnen is dat verder hun zaak en moet je dat niet op de projectontwikkelaar gaan afwentelen alsof die alles voor TS en zijn buren moet gaan regelen en uitpluizen.
Ik dit topic stonden zelfs opmerkingen dat TS geld kon eisen van de projectontwikkelaar, om zelf meer bruikbare tuinoppervlakte te winnen, en nu doet men boos als blijkt dat die vlieger niet opgaat?

Helemaal niks _moet_ : TS en zijn buren _kunnen_ en meter tuin winnen... maar dan moeten ze er wel iets voor doen (en vermoedelijk uiteindelijk wat kosten dragen)

quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:23 schreef loveli het volgende:
Wat kost het om het aan te laten passen als iedereen op de buurt-BBQ instemt?
misschien een paar honderd euro per perceel... (uitschrijven oude erfdienstbaarheden en inschrijven nieuwe, alswel mogelijk aanpassing van de inrichting)
lastig kan wel zijn om alle partijen overeenstemmend te krijgen over de exacte uitvoering en verdeling van de kosten...

dat kan best wat onderhandeling vergen.
iig de project-ontwikkelaar gaat daar echt verder geen tijd of moeite in steken..
dat is ook verder niet zijn taak en hij verdient daar ook geen cent mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 27-01-2022 13:40:53 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203388231
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:26 schreef baskick het volgende:

[..]
Die hebben daarin geen keuze; zo wordt het verkocht.
[..]
Zeg je nou dat je bij verkoop onderhands kunt afzien van een dergelijke notariële vastgelegde erfdienstbaarheid? Vaak staat er in de akte dat de bepaling m.b.t. de erfdienstbaarheden woordelijk moet worden overgenomen bij gehele of gedeeltelijke overdracht.
Joh Bas, wat maakt mij het eigenlijk uit wat er allemaal vastgelegd kan zijn? Ik ga daar niet wonen en ik heb geen steeg achter mijn huis liggen, en gelukkig hoef ik daar ook niet die tuin om te spitten.

Het enige wat ik in het begin wilde zeggen is wat er waarschijnlijk wel gaat gebeuren:

Projectontwikkelaar maakt er twee paden van en de bewoners regelen onder elkaar dat het er één gaat worden om zelf een diepere tuin te krijgen, want één pad is wel genoeg.

Wanneer de verkoopmakelaar in het koopcontract een aanvullende voorwaarde opneemt wat de situatie daar beschrijft en wat aangeeft dat de situatie zo moet blijven, de koper tekent voor die voorwaarden, dan is het zo geregeld?

En dan alles bij elkaar: Ik denk dat er ondertussen wel genoeg over de eventuele moeilijke dingen in de toekomst hier geschreven is, dat we in dezelfde tijd die hele steeg en de tuinen met zijn allen hadden kunnen neerleggen zoals de TS en zijn buren het zouden willen hebben.

Ik ga zo even koffie drinken bij de buurman en over ons tuinhekje praten, in goed overleg gezamenlijk geplaatst, samen doen we het onderhoud, vanzelfsprekend doe ik iets meer dan hem vanwege het leeftijdsverschil, dus onze gezamenlijke zinkput schoonmaken is voor mij, hij is wel weer beter met poetsen en waxen van de auto's en dat doet hij weer voor mij.

Leuk topic! Maar ik knijp er tussenuit, ik geef me over en jij hebt gelijk.
pi_203417973
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:11 schreef revpolen het volgende:
helaas, ontwikkelaar heeft besloten pad er gewoon naast aan te leggen, word dus een dubbel pad..
wel moeten ze nu terug komen aangezien de tegels al aan het verzakken zijn :D


😀 wij hebben deze constructie ook. 1,50 m recht van overpad, hek, 1,5 m recht van overpad. Tussen de schuttingen zit 3 meter ruimte. Te bizar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')