abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 januari 2022 @ 17:19:54 #101
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_203223671
quote:
7s.gif Op zondag 16 januari 2022 17:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ben benieuwd: welke productieprocessen zijn volgens jou zo vervuilend wanneer we het over zonnepanelen hebben? Het zuiveren van het silicium kost vooral energie, en dan heb je nog een beetje zilver en koper nodig maar dat zijn maar heel kleine hoeveelheden. Blijft over het aluminium frame van het paneel.

Weet jij iets dat ik niet weet? Mis ik iets?
Je vraagt wel heel specifiek naar zonnepanelen, vast wetende dat batterijen eigenlijk de ondingen zijn waar ik vooral op doelde. En zoals je zelf al zegt: silicium is ook niet bepaald het makkelijkste spul om mee te werken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_203224440
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 16:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het is alleen altijd dat de felle voorstanders van batterijen en zonnepanelen, zoals de xpompompomx meneer op FOK
!, compleet voorbij gaan aan hoe de gebruiken grondstoffen als erts uit de grond gehaald worden, hoe de grondstoffen uit het erts worden gehaald en hoe het daarna verwerkt wordt tot een bruikbaar product. Want dat zijn juist nogal vervuilende processen.
:')
Ik kan me niet voorstellen dat ik dat ooit heb gedaan.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_203224614
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 17:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je vraagt wel heel specifiek naar zonnepanelen, vast wetende dat batterijen eigenlijk de ondingen zijn waar ik vooral op doelde. En zoals je zelf al zegt: silicium is ook niet bepaald het makkelijkste spul om mee te werken.
Zo vervuilend zijn moderne batterijoplossingen niet: https://www.voordewereldv(...)erij-van-de-toekomst
https://www.solarpremiump(...)n-opgewekte-energie/
https://tweakers.net/nieu(...)talen-of-kobalt.html
https://www.circulaironde(...)gieopslag-water-zout
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 16 januari 2022 @ 19:25:38 #104
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203225723
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 17:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je vraagt wel heel specifiek naar zonnepanelen,
Jij noemt ze heel specifiek.
quote:
vast wetende dat batterijen eigenlijk de ondingen zijn waar ik vooral op doelde.
De ontwikkelingen staan ook op dat gebied niet stil. En waarom zijn het ondingen?
quote:
En zoals je zelf al zegt: silicium is ook niet bepaald het makkelijkste spul om mee te werken.
Kost alleen maar wat energie, en zodra dat ding ligt te zonnebaden wordt dat vrij rap dubbel en dwars terugverdiend.
Huilen dan.
pi_203226474
Ik zal binnenkort even naar Sri Lanka vliegen om een veganistische maaltijd aldaar te instagrammen. Alle kleine beetjes helpen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 januari 2022 @ 20:05:42 #106
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_203226627
quote:
Voorlopig wordt nog niets van dat in de echte wereld gebruikt. Er zijn zo veel mooie uitvindingen die alle bestaande technieken dik overklassen, maar helaas is het vrij lastig om die ook grootschalig aan de man te krijgen.

En ik vind het echt ontzettend triest dat we na al die jaren nog steeds geen werkende fusiereactor hebben, terwijl we al weet ik veel hoe lang weten dat het heel goed mogelijk is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_203227324
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 20:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Voorlopig wordt nog niets van dat in de echte wereld gebruikt. Er zijn zo veel mooie uitvindingen die alle bestaande technieken dik overklassen, maar helaas is het vrij lastig om die ook grootschalig aan de man te krijgen.

En ik vind het echt ontzettend triest dat we na al die jaren nog steeds geen werkende fusiereactor hebben, terwijl we al weet ik veel hoe lang weten dat het heel goed mogelijk is.
In Frankrijk hadden ze toch een experimentele neergezet? Is daar enig nieuws over?
pi_203228935
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 20:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Voorlopig wordt nog niets van dat in de echte wereld gebruikt. Er zijn zo veel mooie uitvindingen die alle bestaande technieken dik overklassen, maar helaas is het vrij lastig om die ook grootschalig aan de man te krijgen.

En ik vind het echt ontzettend triest dat we na al die jaren nog steeds geen werkende fusiereactor hebben, terwijl we al weet ik veel hoe lang weten dat het heel goed mogelijk is.
Er worden echt al wel zoutwaterbatterijen gebruikt:
https://www.thuisbatterijen.com/greenrock/
https://bluesky-energy.be/greenrock-thuisbatterij-zonnepanelen

De greenrock batterij is 100% recyclebaar en gewoon milieuvriendelijk.

We moeten zo snel mogelijk stoppen met de zeer vreemde salderingsregelingen en gewoon een forse subsidie op zulke batterijen geven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203229217
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2022 22:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
We moeten zo snel mogelijk stoppen met de zeer vreemde salderingsregelingen en gewoon een forse subsidie op zulke batterijen geven.
Resultaat is dat minder mensen zonnepanelen gaan nemen, want tenzij je die batterijen gratis gaat weggeven wordt de investering te groot om een redelijke terugverdientijd te hebben van de completen installatie.
Als er een hele slechte maatregel is die de verduurzaming zwaar af remt, en daarmee de klimaatdoelen nog onrealistischer maakt, dan moet je de salderingsregeling lekker snel afbreken.

Bovendien is de oplossing die je voor ogen hebt nogal groot. Betwijfel of veel mensen dat überhaupt wel willen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2022 23:17:41 ]
pi_203231412
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 20:44 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
In Frankrijk hadden ze toch een experimentele neergezet? Is daar enig nieuws over?
Eerste testen rond 2025, 10 jaar later echt produceren. Maar dan ook nog steeds op test-niveau. Wordt nooit een echte productie reactor.
pi_203231466
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2022 22:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er worden echt al wel zoutwaterbatterijen gebruikt:
https://www.thuisbatterijen.com/greenrock/
https://bluesky-energy.be/greenrock-thuisbatterij-zonnepanelen

De greenrock batterij is 100% recyclebaar en gewoon milieuvriendelijk.

We moeten zo snel mogelijk stoppen met de zeer vreemde salderingsregelingen en gewoon een forse subsidie op zulke batterijen geven.
Onzin vanwege het grote verschil tussen winter en zomer. In de 4 zomermaanden wek je 4* zoveel op als de 4 wintermaanden. Zie onderstaande link met een mooi plaatje qua opbrengsten in de UK.

https://www.withouthotair.com/c6/page_38.shtml

Die grote schommeling opwekking in het jaar ga jij niet met je batterijtjes oplossen.
pi_203231788
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2022 22:20 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Resultaat is dat minder mensen zonnepanelen gaan nemen, want tenzij je die batterijen gratis gaat weggeven wordt de investering te groot om een redelijke terugverdientijd te hebben van de completen installatie.
Als er een hele slechte maatregel is die de verduurzaming zwaar af remt, en daarmee de klimaatdoelen nog onrealistischer maakt, dan moet je de salderingsregeling lekker snel afbreken.

Bovendien is de oplossing die je voor ogen hebt nogal groot. Betwijfel of veel mensen dat überhaupt wel willen.
Nederland is het enige land met een salderingsregeling. In België doen ze wat ik zeg (forse subsidie op batterijen, geen salderingsregeling) en daar zijn de batterijen nauwelijks aan te slepen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203231799
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 07:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Onzin vanwege het grote verschil tussen winter en zomer. In de 4 zomermaanden wek je 4* zoveel op als de 4 wintermaanden. Zie onderstaande link met een mooi plaatje qua opbrengsten in de UK.

https://www.withouthotair.com/c6/page_38.shtml

Die grote schommeling opwekking in het jaar ga jij niet met je batterijtjes oplossen.
Ik heb dan ook nooit gezegd dat je dan 100% met je stroom uit zonnepanelen toe kunt. Maar je komt met batterijen wel een heel eind.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203231963
Hanca je roept wel veel. Laat ons hier dan maar eens een berekening zien hoe ver je komt met die accus.

Waarbij we ervan uitgaan dat er ook met stroom verwarmt wordt. Dus minimaal 6000 kwh verbruik in die 4 wintermaanden.
pi_203232026
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 08:44 schreef Basp1 het volgende:
Hanca je roept wel veel. Laat ons hier dan maar eens een berekening zien hoe ver je komt met die accus.

Waarbij we ervan uitgaan dat er ook met stroom verwarmt wordt. Dus minimaal 6000 kwh verbruik in die 4 wintermaanden.
Ik heb een berekening laten zien hoe ver ik kom met mijn huidige situatie (volgens experts heb je 3 dagen opslagcapaciteit nodig, dat zou in mijn geval dus 11kwh zijn, maar ik heb batterijen laten zien die daar ver overheen gaan).
Dat jij dat niet accepteert is niet mijn probleem.

De aanname dat iedereen met zelf opgewekte stroom gaat verwarmen ga ik niet in mee. Warmtenetten zullen de belangrijkste bron van warmte worden en er wordt ook al geëxperimenteerd met groen gas of waterstof. Of met buurtwarmtepompen: https://www.renda.nl/buurtwarmtepomp

De politiek gaat ook helemaal niet voor 'iedereen aan de warmtepomp'.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 17-01-2022 08:56:39 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203232183
3 dagen opslag capaciteit van 11 kwh. Hoeveel vierkante meter zonnecellen heb je dan in de winter nodig en hoeveel surplus lever je daardoor in de zomer?

Groen gas net zoiets als safe sex zonder condoom?

Buurtwarmtepompen klinkt leuk om lagere temperaturen te verhogen maar waar de exajoules aan warmte vandaan gaan komen blijft weer in het ongewis in dat artikel.

De politiek schreeuwt wat en weten geen concrete oplossingen van problemen die men aan het creeren is.
pi_203232207
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:09 schreef Basp1 het volgende:
3 dagen opslag capaciteit van 11 kwh. Hoeveel vierkante meter zonnecellen heb je dan in de winter nodig en hoeveel surplus lever je daardoor in de zomer?

Groen gas net zoiets als safe sex zonder condoom?

Buurtwarmtepompen klinkt leuk om lagere temperaturen te verhogen maar waar de exajoules aan warmte vandaan gaan komen blijft weer in het ongewis in dat artikel.

De politiek schreeuwt wat en weten geen concrete oplossingen van problemen die men aan het creeren is.
Groen gas is vergisten van reststoffen uit de landbouw, bijvoorbeeld. Dat levert gas op. Die reststoffen hebben we toch, dan kunnen we daar het beste gewoon gebruik van maken.

Kortom: jij roept maar wat, maar alle al zeer lang bestaande oplossingen die ik in dit topic post lijken nieuw voor je. Echt verdiepen heb je dus nooit gedaan. Jij blijft maar halsstarrig aan 'warmtepomp gekoppeld aan zonnepanelen' denken, buurtwarmtepomp aan elektriciteit uit wind op zee is bijvoorbeeld al veel logischer. Vergeet de thuiswarmtepomp, die komt er alleen in dure nieuwbouw en voor afgelegen huizen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203232439
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Groen gas is vergisten van reststoffen uit de landbouw, bijvoorbeeld. Dat levert gas op. Die reststoffen hebben we toch, dan kunnen we daar het beste gewoon gebruik van maken.

Kortom: jij roept maar wat, maar alle al zeer lang bestaande oplossingen die ik in dit topic post lijken nieuw voor je. Echt verdiepen heb je dus nooit gedaan. Jij blijft maar halsstarrig aan 'warmtepomp gekoppeld aan zonnepanelen' denken, buurtwarmtepomp aan elektriciteit uit wind op zee is bijvoorbeeld al veel logischer. Vergeet de thuiswarmtepomp, die komt er alleen in dure nieuwbouw en voor afgelegen huizen.
En hoeveel groengas is er beschikbaar voor onze 17 miljoenen inwoners. Het klinkt altijd mooi maar zet vaak geen zoden aan de dijk als het weer eens 1% blijkt te zijn van het huidige standaard gas.

Hoeveel windmolens moeten er geplaatst worden en dan nog blijven we met de fluctuatie van de opbrengsten zitten die veel meer uitgemiddeld moeten worden.

Tot nu toe heb ik van de referenties die jij hier neerzet geen concrete cijfers gezien. De links die ik hier neer zet bevatten practische berekingen.

Ik zou het op prijs stellen als je dan ook eens met wat cijfers komt bij deze politiek wel gevallige uitspraken die hier herhaald worden.
pi_203232548
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoeveel groengas is er beschikbaar voor onze 17 miljoenen inwoners. Het klinkt altijd mooi maar zet vaak geen zoden aan de dijk als het weer eens 1% blijkt te zijn van het huidige standaard gas.

Hoeveel windmolens moeten er geplaatst worden en dan nog blijven we met de fluctuatie van de opbrengsten zitten die veel meer uitgemiddeld moeten worden.

Tot nu toe heb ik van de referenties die jij hier neerzet geen concrete cijfers gezien. De links die ik hier neer zet bevatten practische berekingen.

Ik zou het op prijs stellen als je dan ook eens met wat cijfers komt bij deze politiek wel gevallige uitspraken die hier herhaald worden.
De cijfers die ik geef (3 dagen volledige batterij of er wordt ook wel gerekend met 5 dagen 80% uit de batterij) komen gewoon uit de praktijk in België, waar batterijen inmiddels standaard zijn bij zonnepanelen.

Jij gaat dan weer allerlei onzin als 'iedereen aan de warmtepomp' er bij halen, alsof dat ooit ook maar het plan is geweest en alsof dat ooit gaat gebeuren.

Zit je buiten het huidige verbruik nog met EV's, maar ook daar zal het zijn dat het gewoon standaard wordt om die op te laden aan tankstations en paaltjes die gewoon van de gemeente of een elektriciteitsbedrijf zijn, aangezien de meerderheid van de mensen de auto niet eens op het erf of vlak voor de deur kan zetten. Dan komt de energie dus ook niet uit de eigen zonnepanelen.

En ja, wind op zee levert gigantisch veel energie. Eén niet eens al te groot park is al meer dan een kerncentrale als Borssele.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203232591
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
De cijfers die ik geef (3 dagen volledige batterij of er wordt ook wel gerekend met 5 dagen 80% uit de batterij) komen gewoon uit de praktijk in België, waar batterijen inmiddels standaard zijn bij zonnepanelen.
Dat laatste is onzin. Ze zijn er nog niet zo heel lang mee bezig en voor veel mensen is de investering te groot ondanks subsidies.

Ga het eerst zelf thuis maar eens op orde brengen en kom dan maar terug met verhalen hoe het zo goed en goedkoop mogelijk kan.
pi_203232661
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat laatste is onzin. Ze zijn er nog niet zo heel lang mee bezig en voor veel mensen is de investering te groot ondanks subsidies.

Ga het eerst zelf thuis maar eens op orde brengen en kom dan maar terug met verhalen hoe het zo goed en goedkoop mogelijk kan.
Ik heb mijn huis bijna volledig geïsoleerd, van de 10000 euro die ik hoop te krijgen uit het groningenbudget komen er zonnepanelen en misschien ook wel gelijk een batterij (ik wil in elk geval een omvormer waar een batterij aan kan). Dan is het thuis op orde. Volledig van het gas af kan namelijk pas als er ook iets anders (buurtwarmtepomp, warmtenet) ligt, niet eerder. Misschien dat er ooit nog wel een zonneboiler komt, maar de kans dat er ooit een persoonlijke warmtepomp komt lijkt me klein en is volgens de overheid ook helemaal niet direct de bedoeling.

En in België is het echt wel standaard geworden, niet voor niets dat de Ikea zelfs op de hype is gesprongen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203232699
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb mijn huis bijna volledig geïsoleerd, van de 10000 euro die ik hoop te krijgen uit het groningenbudget komen er zonnepanelen en misschien ook wel gelijk een batterij (ik wil in elk geval een omvormer waar een batterij aan kan). Dan is het thuis op orde. Volledig van het gas af kan namelijk pas als er ook iets anders (buurtwarmtepomp, warmtenet) ligt, niet eerder. Misschien dat er ooit nog wel een zonneboiler komt, maar de kans dat er ooit een persoonlijke warmtepomp komt lijkt me klein en is volgens de overheid ook helemaal niet direct de bedoeling.
Als je huis volledig geïsoleerd is kan je als je wil nu al van het gas af hoor, je hoeft echt niet te wachten op een warmtenet wat wellicht nooit komt, sowieso wil je daar niet afhankelijk van zijn. Tip: koop je full electric warmtepomp in Duitsland daar is het een stuk goedkoper.
pi_203232733
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als je huis volledig geïsoleerd is kan je als je wil nu al van het gas af hoor, je hoeft echt niet te wachten op een warmtenet wat wellicht nooit komt, sowieso wil je daar niet afhankelijk van zijn. Tip: koop je full electric warmtepomp in Duitsland daar is het een stuk goedkoper.
Een warmtepomp kan ik niet betalen en mijn buurtgenoten ook niet. Een warmtepomp heeft de waarde van bijna 10% van de aanschafwaarde van mijn huis en die moet dan elke 15 jaar worden vervangen, dat gaat hem niet worden. En dat weet de gemeente, deze wijk werd dan ook genoemd als wijk waar ze iets voor moeten regelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203232765
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een warmtepomp kan ik niet betalen en mijn buurtgenoten ook niet. Een warmtepomp heeft de waarde van bijna 10% van de aanschafwaarde van mijn huis en die moet dan elke 15 jaar worden vervangen, dat gaat hem niet worden. En dat weet de gemeente, deze wijk werd dan ook genoemd als wijk waar ze iets voor moeten regelen.
Dat wordt dan wachten he. We hebben hier een kruispunt waarvan de gemeente, de provincie en het Rijk al 20+ jaar weten dat ze er iets voor moeten regelen.

Of je de energietransitie kan betalen of niet daar hebben lieden als Timmermans geen boodschap aan. Dan steek je je maar in de leningen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2022 10:05:36 ]
  maandag 17 januari 2022 @ 10:07:51 #125
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203232799
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een warmtepomp kan ik niet betalen en mijn buurtgenoten ook niet. Een warmtepomp heeft de waarde van bijna 10% van de aanschafwaarde van mijn huis en die moet dan elke 15 jaar worden vervangen, dat gaat hem niet worden. En dat weet de gemeente, deze wijk werd dan ook genoemd als wijk waar ze iets voor moeten regelen.
Hybride hoeft toch niet zo duur te zijn? Ik neem aan dat je huis duurder is dan 50.000 euro.
pi_203232801
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:04 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat wordt dan wachten he. We hebben hier een kruispunt waarvan de gemeente, de provincie en het Rijk al 20+ jaar weten dat ze er iets voor moeten regelen.

Of je de energietransitie kan betalen of niet daar hebben lieden als Timmermans geen boodschap aan. Dan steek je je maar in de leningen.
De uitspraak van de gemeente over oa mijn wijk zijn van eind november/begin december, ik geef ze nog wel wat tijd om er naar te handelen. Er bleek in elk geval geen onwil uit, al stond er wel bij dat budget voor de extra kosten van de landelijke overheid moest komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203232811
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:07 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Hybride hoeft toch niet zo duur te zijn? Ik neem aan dat je huis duurder is dan 50.000 euro.
Hybride is nog steeds aan het gas en dus een korte tussenoplossing die je er over pakweg 20 jaar weer uit mag halen.

Ik denk dat veel mensen hier elke 15 jaar 5000 euro voor een hybride warmtepomp plus 1500 euro voor de dan nog steeds nodige cv ketel ook helemaal niet kunnen betalen. En dat gaat op voor een heel groot deel van Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 januari 2022 @ 10:13:54 #128
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203232856
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hybride is nog steeds aan het gas en dus een korte tussenoplossing die je er over pakweg 20 jaar weer uit mag halen.

Ik denk dat veel mensen hier elke 15 jaar 5000 euro voor een hybride warmtepomp plus 1500 euro voor de dan nog steeds nodige cv ketel ook helemaal niet kunnen betalen. En dat gaat op voor een heel groot deel van Nederland.
Maar gaan die mensen wel de huidige gastarieven kunnen betalen dan? Ik denk dat energie de komende jaren niet bepaald goedkoper gaat worden ben ik bang
pi_203232880
Hybride is idd een tussenoplossing. Wel een die je gasverbruik halveert en met met een gasprijs van ¤1 per kuub binnen 5 jaar terugverdient is. Althans, de Elga Ace die hier al had moeten hangen, ze zijn niet aan te slepen dus mijn exemplaar laat op zich wachten. Ik verwacht hem overigens een jaar of 15 te gebruiken waarna ik volledig van het gas af ga indien dat dan nog de politieke richting is. Prima tussenoplossing die mij veel gaat besparen qua kosten.
pi_203232889
Ehum ik zit niet veel thuis en mag komend jaar voor alleen mijn warmte voorziening (verwarming en watm water) 1200 euro aftikken. :{
  maandag 17 januari 2022 @ 10:29:16 #131
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203233049
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:31 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Een Tesla Powerwall kost circa 10k…maar daarmee red je het niet om je huis van december tot maart van voldoende elektra te voorzien. Daarvoor is de capaciteit te beperkt.
Dat moet ook niet je doel zijn. Met een kleine thuisaccu kan je een significante stap zetten om meer gebruik te maken van je eigen productie. In principe kan je met een 10kWh accu van 50% naar 70% eigen stroom gaan.

Als je hoger wil dan is het absoluut niet rendabel, dan moet je denken aan 3000kWh opslag. Bijvoorbeeld, ik heb met 28 panelen een productie van 3000+ kWh in mijn drie topmaanden. Ik zou gek zijn als ik dat allemaal ga opslaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:34 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik negeer je al een hele tijd vanwege dit soort antwoorden, maar nu ben ik wel nieuwsgierig. Toon me maar een batterij met meer dan genoeg capaciteit om de donkere maanden te overbruggen van een paar duizend euro. Aangezien ikzelf een Enphase systeem heeft heeft dat mijn voorkeur. Een 10kWh accu kost daar zo'n $9k en daarmee red je het bij lange na niet. Verbruik op jaarbasis is zo'n 5.000 kWh waarvan het grootste deel juist in de donkere maanden wordt verbruikt gezien de hybride warmtepomp die zo'n 2.000 kWh verbruikt enkel voor verwarming (als het echt koud wordt dan is het slechts ter ondersteuning van de gasgestookte CV ketel).

Ben reuze benieuwd naar de oplossing van slechts een paar duizend euro.
Inderdaad, oplossing om alles op te vangen is financieel kansloos.

[ Bericht 0% gewijzigd door Herkauwer op 17-01-2022 10:42:51 ]
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 17 januari 2022 @ 10:32:25 #132
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203233079
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het hoeft dan ook niet in 1 keer van december tot maart: zelfs op een dag als vandaag wekken zonnepanelen gewoon energie op. Men rekent dat je ongeveer een batterij nodig hebt voor ongeveer 3 dagen en dan kom je een heel eind van de winter door. In mijn geval is dat een batterij van ongeveer 11kwh (als ik mijn gemiddelde verbruik in december/januari reken).

Met deze ga ik daar dus ruim over heen: https://dvhn.nl/economie/(...)natuur-24142483.html
En dit is een voorbeeld, zo zijn er meer.

27kwh voor 2700 euro. Heb je een extreem verbruik, kun je er ook 2 plaatsen en heb je 54kwh voor 5400 euro.
27 kWh is al overkill voor een huis, ik zou zeker niet het dubbele doen. Zie deze link
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203233155
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:29 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dat moet ook niet je doel zijn. Met een kleine thuisaccu kan je een significante stap zetten om meer gebruik te maken van je eigen productie. In principe kan je met een 10kWh accu van 50% naar 70% eigen stroom gaan.

Als je hoger wil dan is het absoluut niet rendabel, dan moet je denken aan 3000kWh uur opslag. Bijvoorbeeld, ik heb met 28 panelen een productie van 3000+ kWh in mijn drie topmaanden. Ik zou gek zijn als ik dat allemaal ga opslaan.
[..]
Inderdaad, oplossing om alles op te vangen is financieel kansloos.
Als ik een accu zou men dan is dat in eerste instantie (onder de huidige regelingen) om een black-out uit te kunnen zitten. Daarna om eigen stroom beter te benutten (door minder teruglevering). Maar voorlopig heb ik nog geen business case voor een thuisaccu.
pi_203233456
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:39 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als ik een accu zou men dan is dat in eerste instantie (onder de huidige regelingen) om een black-out uit te kunnen zitten. Daarna om eigen stroom beter te benutten (door minder teruglevering). Maar voorlopig heb ik nog geen business case voor een thuisaccu.
En dat je geen businesscase hebt komt door de salderingsregeling, waarbij jij stroom af geeft op het moment dat stroom soms zelfs een negatieve prijs heeft en gratis stroom kunt afnemen op dure momenten. Een vrij rare regeling, dus. Als ze exact het bedrag van de salderingsregeling aan subsidie op batterijen zouden uitgeven, heb je die batterij wel zo terugverdiend.

Wellicht ga ik trouwens wel ooit aan de hybridepomp, daar kan ik het geld wat ik opzij kan leggen door de zonnepanelen best voor gebruiken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203233553
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:32 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
27 kWh is al overkill voor een huis, ik zou zeker niet het dubbele doen. Zie deze link
Dat dubbele is meer voor als je een (verbouwde) boerderij oid hebt, iig een enorm dak voor zonnepanelen en veel kosten van bijvoorbeeld een warmtepomp. Ik noemde het ook voor een extreem verbruik. Dan kan die 2700 euro extra best een goede investering zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 januari 2022 @ 11:10:40 #136
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203233661
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat dubbele is meer voor als je een (verbouwde) boerderij oid hebt, iig een enorm dak voor zonnepanelen en veel kosten van bijvoorbeeld een warmtepomp. Ik noemde het ook voor een extreem verbruik. Dan kan die 2700 euro extra best een goede investering zijn.
Ik denk het logischer klinkt dat het in werkelijkheid is. Ik heb van mensen met een redelijk normaal huis, wellicht iets bovengemiddeld, al begrepen dat zij makkelijk 40kWh op een koude dag verbruiken voor de warmtepomp. Ik ben al blij met dit weer als ik meer dan 2kWh opwek met mijn zonnepanelen (28). Zeg 100 kWh in januari, dan valt die 57kwh echt in het niet. Die is binnen 1,5 dag leeg en wordt niet meer aangevuld. (jaaropbrengst is 6500 a 7000, dus de donkere maanden zijn echt minimaal)

Het ligt dus echt aan de situatie, er zullen vast situaties zijn waar het rendabel is, maar doe een goede berekening voordat je zoiets aanschaft.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203233771
Cynische mode aan Stop mijn vingers in mijn oren, gewoon grotere accus nemen en niet naar de donkere maanden kijken. :D

Serieus

De dag nacht fluctuaties opvangen met accus is realistisch denken dat we hiermee genoeg opslag voor de winter mee kunnen realiseren is tot nu toe niets meer luchtfietserij.
pi_203233995
moeten zij weten.

ik ga mij niet drukmaken als 70 bedrijven verantwoordleijk zijn voor 99% van de uitstoot.

hang ze op ofzo
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203234339
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:18 schreef Basp1 het volgende:
Cynische mode aan Stop mijn vingers in mijn oren, gewoon grotere accus nemen en niet naar de donkere maanden kijken. :D

Serieus

De dag nacht fluctuaties opvangen met accus is realistisch denken dat we hiermee genoeg opslag voor de winter mee kunnen realiseren is tot nu toe niets meer luchtfietserij.
En dat laatste is dus ook wat helemaal niemand zegt.

Ik heb steeds gezegd dat je richting de 70% uit eigen stroom kunt, nooit dat het ooit 100% zal worden (want dan zou je inderdaad een extrem overproductie in de zomer hebben).

En ja, ik reken een normaal huishouden. En dat zal in de toekomst ook een huishouden zonder warmtepomp en niet met een EV aan eigen stopcontact zijn. Dat accu's in huizen in de toekomst essentieel zullen zijn voor de stroomvoorziening lijkt mij eigenlijk in elk scenario zo.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203234497
Het kabinet zet in op 150.000 hybride warmtepompen per jaar. Van 2022 t/m 2030. Dat zijn 1,2 miljoen bestaande huizen die een hybride warmtepomp gaan hebben. Een flink aantal. Alle nieuwbouw wordt zonder CV ketel geleverd en vaak dus met full electric warmtepomp. Daarnaast worden er steeds meer brandstof auto's ingeruild voor EV's. Dus hoezo zal een normaal huishouden geen (hybride-)warmtepomp en EV van stroom moeten voorzien?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2022 12:02:32 ]
pi_203234771
Ik reed laatst mee met een kennis met een tesla even opladen fastcharge kost 20 minuten vs normaal tanken 1 minuut. Ga eens bij een tankstation naast de snelweg kijken hoe druk het is en vermenigvuldig dan het aantal pompen met een factor 20 om aan de oplaadvraag bij een snelweg te voldoen.

Er moeten nog flinke stappen genomen worden als heel nl electrisch gaat rijden. ;)
pi_203234881
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:14 schreef Basp1 het volgende:
Ik reed laatst mee met een kennis met een tesla even opladen fastcharge kost 20 minuten vs normaal tanken 1 minuut. Ga eens bij een tankstation naast de snelweg kijken hoe druk het is en vermenigvuldig dan het aantal pompen met een factor 20 om aan de oplaadvraag bij een snelweg te voldoen.

Er moeten nog flinke stappen genomen worden als heel nl electrisch gaat rijden. ;)
Buiten dat heb je weinig tot geen financieel voordeel meer als je bij fastnet je auto oplaad. Dat wil je thuis doen tegen een veel lager tarief. Ik zie een EV best zitten als tweede auto voor de korte ritjes en die gaat dan gewoon thuis op de oprit aan de stekker. Anders hoeft het van mij al helemaal niet.
pi_203234912
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
Het kabinet zet in op 150.000 hybride warmtepompen per jaar. Van 2022 t/m 2030. Dat zijn 1,2 miljoen bestaande huizen die een hybride warmtepomp gaan hebben. Een flink aantal. Alle nieuwbouw wordt zonder CV ketel geleverd en vaak dus met full electric warmtepomp. Daarnaast worden er steeds meer brandstof auto's ingeruild voor EV's. Dus hoezo zal een normaal huishouden geen (hybride-)warmtepomp en EV van stroom moeten voorzien?
Een EV op het erf (dus aan eigen stopcontact) is voor de meeste mensen gewoon onhaalbaar, net als een nieuwbouwhuis. Al die mensen die gewoon in een jaren 60/70/80 rijtjeshuis wonen met misschien een klein voortuintje maar geen ruimte voor een auto, hebben met beide niet te maken. De EV die er komt zal aan een paal hangen van de gemeente of een electriciteitsbedrijf en wellicht ook vooral langs de weg opladen, niet aan een eigen stopcontact. En al die mensen vallen ook onder de 50% van de wijken die aan een warmtenet moeten komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203235355
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een EV op het erf (dus aan eigen stopcontact) is voor de meeste mensen gewoon onhaalbaar, net als een nieuwbouwhuis. Al die mensen die gewoon in een jaren 60/70/80 rijtjeshuis wonen met misschien een klein voortuintje maar geen ruimte voor een auto, hebben met beide niet te maken. De EV die er komt zal aan een paal hangen van de gemeente of een electriciteitsbedrijf en wellicht ook vooral langs de weg opladen, niet aan een eigen stopcontact. En al die mensen vallen ook onder de 50% van de wijken die aan een warmtenet moeten komen.
Huiseigenaren ga je niet dwingen om aan het warmtenet gekoppeld te worden. Leuk voor huurhuizen, maar eigenaren zullen dit niet willen doorgaans. Je wil niet gegijzeld worden door 1 aanbieder zonder mogelijkheid tot overstap.
pi_203235427
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:45 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Huiseigenaren ga je niet dwingen om aan het warmtenet gekoppeld te worden. Leuk voor huurhuizen, maar eigenaren zullen dit niet willen doorgaans. Je wil niet gegijzeld worden door 1 aanbieder zonder mogelijkheid tot overstap.
Als de andere optie een apparaat van 15.000 euro is dat 15 jaar mee gaat, dan is er voor de meeste mensen geen keus. Dit zijn ook allemaal mensen die in een auto van pakweg 3-6000 euro rijden omdat ze duurder gewoon niet kunnen betalen.

Al die huiseigenaren zullen dus gewoon over gaan op het warmtenet, is de verwachting.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203235640
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als de andere optie een apparaat van 15.000 euro is dat 15 jaar mee gaat, dan is er voor de meeste mensen geen keus. Dit zijn ook allemaal mensen die in een auto van pakweg 3-6000 euro rijden omdat ze duurder gewoon niet kunnen betalen.

Al die huiseigenaren zullen dus gewoon over gaan op het warmtenet, is de verwachting.
waarmee de verplicht aangeslotene op het warmtenet dus ongeveer 15×1200= 18.000 in die 15 jaar mag aftikken.

Zolang bij de warmtenetten nog steeds de koppeling met de gasprijs zit is dit voor gebruikers ook een erg dure oplossing.
pi_203235740
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als de andere optie een apparaat van 15.000 euro is dat 15 jaar mee gaat, dan is er voor de meeste mensen geen keus. Dit zijn ook allemaal mensen die in een auto van pakweg 3-6000 euro rijden omdat ze duurder gewoon niet kunnen betalen.

Al die huiseigenaren zullen dus gewoon over gaan op het warmtenet, is de verwachting.
Een full electric warmtepomp kost slechts de eerste keer ¤15k aangezien er allerlei bijkomende aanpassingen nodig zijn in het huis. Als je zelf handig bent heb je er voor ¤8k al 1 geïnstalleerd.
¤15k in 15 jaar is overigens een prima business case. ¤1000 per jaar voor warm tapwater en verwarming. Waarbij je geen gas meer verbruikt. Ik verbruikte afgelopen jaar 2000 kuub gas voor warm water en verwarming. Tegen mijn huidige prijs is dat ¤2000 euro. Plus dat de gasleiding afgesloten kan worden wat je ook weer zo'n ¤80 per jaar oplevert. Het kost je zo'n ¤1000 extra aan stroom, maar als je dat op kan vangen met eigen zonnepanelen ben je goedkoper uit.

Ik zal mijn huis nooit laten aansluiten op een warmtenet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2022 13:15:43 ]
pi_203235790
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]
waarmee de verplicht aangeslotene op het warmtenet dus ongeveer 15×1200= 18.000 in die 15 jaar mag aftikken.

Zolang bij de warmtenetten nog steeds de koppeling met de gasprijs zit is dit voor gebruikers ook een erg dure oplossing.
Als het blijft bij ¤100 in de maand. Hoe reëel schat je dat in? Al halen ze het los van de gasprijs. We hebben het over een monopolie positie die naar alle waarschijnlijkheid maximaal uitgebuit zal worden. Reken dus maar gewoon op jaarlijkse verhogingen.
pi_203235815
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:10 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Een full electric warmtepomp kost slechts de eerste keer ¤15k aangezien er allerlei bijkomende aanpassingen nodig zijn in het huis. Als je zelf handig bent heb je er voor ¤8k al 1 geïnstalleerd.
¤15k in 15 jaar is overigens een prima business case. ¤1000 per jaar voor warm tapwater en verwarming. Waarbij je geen gas meer verbruikt. Ik verbruikte afgelopen jaar 2000 kuub gas voor warm water en verwarming. Tegen mijn huidige prijs is dat ¤2000 euro. Dat zou me dus al ¤1000 per jaar aan kosten schelen Plus dat de gasleiding afgesloten kan worden wat je ook weer zo'n ¤80 per jaar oplevert. Het kost je zo'n ¤1000 extra aan stroom, maar als je dat op kan vangen met eigen zonnepanelen ben je goedkoper uit.

Ik zal mijn huis nooit laten aansluiten op een warmtenet.
Ik gebruik nog geen 800m3 gas, 15.000 euro kan dan nooit uit. Maar zelfs al kan het wel uit: al die mensen hebben die 15.000 euro gewoon niet liggen. De enige optie is dan een warmtepomp leasen.

Maar dat de prijs van warmtenetten (fors) lager moet liggen dan de gasprijs ben ik het met je eens, dat lijkt me ook een onvermijdelijke stap in de komende paar jaar.

Hier scandinavische voorbeelden hoe ze dat hebben gedaan: https://www.bjmgerard.nl/(...)-de-stadsverwarming/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203235852
Sowieso de niet meer dan anders berekening waarop de huidige GJ prijzen voor warmtenetten gedefinieerd zijn gaan al nergens over. Waarbij men met heel onredabele en dure ketels gerekend heeft om zo de GJ voor warmteprijs maar flink hoog te maken. :'(
pi_203236091
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:19 schreef Basp1 het volgende:
Sowieso de niet meer dan anders berekening waarop de huidige GJ prijzen voor warmtenetten gedefinieerd zijn gaan al nergens over. Waarbij men met heel onredabele en dure ketels gerekend heeft om zo de GJ voor warmteprijs maar flink hoog te maken. :'(
Wat is dan wel een goede manier?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203239531
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoeveel groengas is er beschikbaar voor onze 17 miljoenen inwoners. Het klinkt altijd mooi maar zet vaak geen zoden aan de dijk als het weer eens 1% blijkt te zijn van het huidige standaard gas.

Hoeveel windmolens moeten er geplaatst worden en dan nog blijven we met de fluctuatie van de opbrengsten zitten die veel meer uitgemiddeld moeten worden.

Tot nu toe heb ik van de referenties die jij hier neerzet geen concrete cijfers gezien. De links die ik hier neer zet bevatten practische berekingen.

Ik zou het op prijs stellen als je dan ook eens met wat cijfers komt bij deze politiek wel gevallige uitspraken die hier herhaald worden.
Scheelt wel, als we niet stoppen met fossiele brandstof, zitten we over 50 jaar ook niet met 17 miljoen mensen :)
pi_203247847
https://www.nu.nl/economi(...)ar-recordniveau.html


En nu ?
Gaan we alles hier stop zetten in het westen ?
Om ook deze afval te gaan compenseren.

Nutteloos .
Dus ook lekker een houtkachel en steek die lekke aan in de winter .
pi_203248171
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 00:57 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ar-recordniveau.html


En nu ?
Gaan we alles hier stop zetten in het westen ?
Om ook deze afval te gaan compenseren.

Nutteloos .
Dus ook lekker een houtkachel en steek die lekke aan in de winter .
Heerlijk fatalistisch.

Pak je ook het artikel dat China weer meer dan ooit PV's en windmolens bouwt?
  dinsdag 18 januari 2022 @ 06:25:08 #155
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_203248185
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 06:14 schreef babylon het volgende:

[..]
Heerlijk fatalistisch.

Pak je ook het artikel dat China weer meer dan ooit PV's en windmolens bouwt?
Maar wat heb je aan wat extra windmolens als er daarnaast meer kolen verbrand worden en de CO2 concentratie dus toeneemt?
pi_203248194
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 06:25 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Maar wat heb je aan wat extra windmolens als er daarnaast meer kolen verbrand worden en de CO2 concentratie dus toeneemt?
Dat artikel gaat in de eerste plaats over opgraven. Niet over verbranden. China is ook aan het speculeren op die markt.

Verder is het natuurlijk ook niet handig dat China fossiel blijft stoken. Dat moet overal stoppen.

Maar zeggen dat wij dan maar ook gewoon moeten stoken tot we kapot gaan, is wel erg fatalistisch.

Niemand gaat stoppen als niemand begint.

En in plaats van kijken naar landen die het nog slechter doen (terwijl China het netto niet eens slechter doet), kunnen we ook kijken naar de vele landen die meer doen dan wij.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 06:33:27 #157
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_203248199
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 06:30 schreef babylon het volgende:

[..]
Dat artikel gaat in de eerste plaats over opgraven. Niet over verbranden. China is ook aan het speculeren op die markt.

Verder is het natuurlijk ook niet handig dat China fossiel blijft stoken. Dat moet overal stoppen.

Maar zeggen dat wij dan maar ook gewoon moeten stoken tot we kapot gaan, is wel erg fatalistisch.

Niemand gaat stoppen als niemand begint.

En in plaats van kijken naar landen die het nog slechter doen (terwijl China het netto niet eens slechter doet), kunnen we ook kijken naar de vele landen die meer doen dan wij.
Om als Nederlander een land te vinden die het wat klimaatprestaties beter doet hoef je echt niet je best te doen.
pi_203248424
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 06:33 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Om als Nederlander een land te vinden die het wat klimaatprestaties beter doet hoef je echt niet je best te doen.
Nee klopt. Dus het moet makkelijk kunnen om naar een land te kijken die het beter doet, en ons daar aan te meten, ipv naar China kijken, en op basis van wat je wil zien zeggen dat het geen zin heeft om iets te doen.
pi_203249324
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 06:14 schreef babylon het volgende:

[..]
Heerlijk fatalistisch.

Pak je ook het artikel dat China weer meer dan ooit PV's en windmolens bouwt?
Die windmolen draaien de anderen kant op.
Om de smoke weg te blazen .
Niet om energie op te wekken.
pi_203249583
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 06:25 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Maar wat heb je aan wat extra windmolens als er daarnaast meer kolen verbrand worden en de CO2 concentratie dus toeneemt?
China is harder aan het afbouwen dan tijdens het parijsakkoord was gepland. Ja, omdat de groei aan vraag van elektriciteit in China enorm is (steeds meer huizen die het nog niet hadden worden op elektriciteit aangesloten) worden er ook meer kolen verbrand. Maar vanaf 2030 zal ook in China het kolenverbruik af gaan nemen. En in 2060 zijn ze co2 neutraal. Laat, inderdaad. Maar het is dan ook een ontwikkelingsland, dat die eerst moeten kiezen voor iedereen aansluiten op electriciteit is ook weer niet zo vreemd.

https://businessam.be/al-(...)sprekken-in-glasgow/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203249879
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:25 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Die windmolen draaien de anderen kant op.
Om de smoke weg te blazen .
Niet om energie op te wekken.
Ik kan jou niet serieus nemen.

Fijne dag.
pi_203250177
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
China is harder aan het afbouwen dan tijdens het parijsakkoord was gepland. Ja, omdat de groei aan vraag van elektriciteit in China enorm is (steeds meer huizen die het nog niet hadden worden op elektriciteit aangesloten) worden er ook meer kolen verbrand. Maar vanaf 2030 zal ook in China het kolenverbruik af gaan nemen. En in 2060 zijn ze co2 neutraal. Laat, inderdaad. Maar het is dan ook een ontwikkelingsland, dat die eerst moeten kiezen voor iedereen aansluiten op electriciteit is ook weer niet zo vreemd.

Waarom zou je china nog een ontwikkelingsland noemen terwijl het een gpd per capita heeft wat hoger is als enkele oost europese eu landen?
pi_203250191
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom zou je china nog een ontwikkelingsland noemen terwijl het een gpd per capita heeft wat hoger is als enkele oost europese eu landen?
Omdat een heel deel van de bevolking nog zo leeft als de Nederlanders eind 19e eeuw.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203250206
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom zou je china nog een ontwikkelingsland noemen terwijl het een gpd per capita heeft wat hoger is als enkele oost europese eu landen?
Omdat ze dan niet aan de strengere voorwaarden hoeven te voldoen en zo een betere concurrentiepositie krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2022 10:29:01 ]
pi_203250324
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:28 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Omdat ze dan niet aan de strengere voorwaarden hoeven te voldoen en zo een betere concurrentiepositie krijgen.
Waardoor we nog steeds alibaba rotzooi kunnen bestellen goedkoper als een postzegel om lokaal je briefkaart te versturen.
Wat dus overduidelijk bijdraagt aan weinig doen tegen het klimaat. 8-)
  Moderator dinsdag 18 januari 2022 @ 10:39:37 #166
54278 crew  Tijger_m
42
pi_203250368
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waardoor we nog steeds alibaba rotzooi kunnen bestellen goedkoper als een postzegel om lokaal je briefkaart te versturen.
Wat dus overduidelijk bijdraagt aan weinig doen tegen het klimaat. 8-)
Daar zijn we toch zelf bij? Waarom moet tegenwoordig alles door iemand geregeld worden, bij voorkeur de overheid met een verbod, en kunnen we niet gewoon zelf onze verantwoordelijkheid nemen, eigenlijk?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_203250378
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat een heel deel van de bevolking nog zo leeft als de Nederlanders eind 19e eeuw.
In nederland leven ook nog een deel van de mensen in van die verpauperde boederijen waar 100 jaar geen onderhoud aan gedaan is. Zijn wij ook nog een ontwikkelingsland? :P
pi_203250403
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In nederland leven ook nog een deel van de mensen in van die verpauperde boederijen waar 100 jaar geen onderhoud aan gedaan is. Zijn wij ook nog een ontwikkelingsland? :P
Yep, om over sommige plekken in Oost-Europa nog maar te zwijgen.
pi_203250465
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Daar zijn we toch zelf bij? Waarom moet tegenwoordig alles door iemand geregeld worden, bij voorkeur de overheid met een verbod, en kunnen we niet gewoon zelf onze verantwoordelijkheid nemen, eigenlijk?

Mensen zijn nogal gemakzuchtig en kijken per defenitie niet verder dan hun neus lang is. Bij schreeuwende politici die het altijd over de heilige marktwerking hebben worden steevast de externaliteiten vergeten. Hoe kan een europese leverancier tegen china concurreren als de chinese overheid alle verzendkosten voor hun rekening neemt.
pi_203250930
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 00:57 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ar-recordniveau.html

En nu ?
Gaan we alles hier stop zetten in het westen ?
Om ook deze afval te gaan compenseren.

Nutteloos .
Dus ook lekker een houtkachel en steek die lekke aan in de winter .
China heeft momenteel weinig keus omdat ze een miljard mensen nog steeds hard richting westerse levensstijl aan het pushen zijn. Dat recht hebben ze. We mogen blij zijn dat ze tevens extreem bezig zijn om de boel te vergroenen. In China vinden ze de smog en het afsluiten van hele steden omdat er weer eens wat geloosd is in de nabije rivier ook niet fijn.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_203251164
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In nederland leven ook nog een deel van de mensen in van die verpauperde boederijen waar 100 jaar geen onderhoud aan gedaan is. Zijn wij ook nog een ontwikkelingsland? :P
In Nederland heeft ieder gebied in elk geval gewoon elektriciteit.
Snap je dan werkelijk niet dat dit soort posts gewoon ontzettend dom klinken?

Dat Oost-Europese landen ook ontwikkelingslanden kunnen zijn klopt, ik verwacht van hen dan ook niet dat ze voorop lopen in het afstoten van kolen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203251198
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:19 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
China heeft momenteel weinig keus omdat ze een miljard mensen nog steeds hard richting westerse levensstijl aan het pushen zijn. Dat recht hebben ze. We mogen blij zijn dat ze tevens extreem bezig zijn om de boel te vergroenen. In China vinden ze de smog en het afsluiten van hele steden omdat er weer eens wat geloosd is in de nabije rivier ook niet fijn.
Nee, dat vergroenen is niet meer dan propaganda, want het is daar een enorme tyfusbende.

Het is wel aardig om wat filmpjes over China op Youtube te bekijken. Geloof niet alles wat je ziet, maar je kunt zien hoe mensen leven. Mijn indruk is dat mensen daar geen enkele rechtsbescherming hebben, en overgeleverd zijn aan de nukken van de overheid.

Vanwege de Olympische Spelen hebben ze de zware industrie (staalindustrie, alles wat veel electriciteit verbruikt) op non-actief gezet. Want daarmee willen ze voorkomen dat de Olympische spelen letterlijk in het water vallen. Geen regen dus maar witte sneeuw. Wat heeft dat voor de mensen die in die industrie werken te betekenen? Ondanks dat ze snappen dat ze er een enorme tyfusbende van aan het maken zijn, wordt dat dus eventjes onder het tapijt geveegd, om het imago van China wat op te poetsen.

Grondwater, ook zo iets. https://www.chinawaterris(...)ater-under-pressure/

Zet ergens Communisten aan het roer, en je weet dat ze er een potje van gaan maken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_203251592
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Daar zijn we toch zelf bij? Waarom moet tegenwoordig alles door iemand geregeld worden, bij voorkeur de overheid met een verbod, en kunnen we niet gewoon zelf onze verantwoordelijkheid nemen, eigenlijk?

Omdat als het goed is politici naar een breder plaatje kijken en dit ook maar 1 partij is ipv 8 miljard.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203251611
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Nederland heeft ieder gebied in elk geval gewoon elektriciteit.
Snap je dan werkelijk niet dat dit soort posts gewoon ontzettend dom klinken?

Dom?

Nou ben ik toevallig een paar keer in china geweest zelfs tijdens een trekking in aftandse dorpjes in tibet had men ook al stroom liggen 15 jaar geleden. Welke plaatsen in china heb je het nu over dat ze geen elctriciteit hebben?
pi_203251689
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:34 schreef Lyrebird het volgende:

Zet ergens Communisten aan het roer, en je weet dat ze er een potje van gaan maken.
Zet ergens rechtse marktfundamentalisten neer en het wordt ook een rotzooi. ;) Zolang wij bij de heilig verklaarde vrije markt geen externaliteiten als milieuvervuiling en arboregels gaan meerekenen is de markt geheel niet vrij.
pi_203252000
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dom?

Nou ben ik toevallig een paar keer in china geweest zelfs tijdens een trekking in aftandse dorpjes in tibet had men ook al stroom liggen 15 jaar geleden. Welke plaatsen in china heb je het nu over dat ze geen elctriciteit hebben?
Ik ben er ook geweest in 2007, zelfs op bezoek bij een dominee in een wijk in Beijing waar nog niet eens elektriciteit was. Elektriciteit was daar echt nog steeds niet standaard.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203252092
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zet ergens rechtse marktfundamentalisten neer en het wordt ook een rotzooi. ;) Zolang wij bij de heilig verklaarde vrije markt geen externaliteiten als milieuvervuiling en arboregels gaan meerekenen is de markt geheel niet vrij.
Voor een soepel lopende economie heb je het meeste aan een markt die zo vrij mogelijk wordt gehouden. Maar je moet idd wel regels stellen. Want voor je het weet is er een onbenul die cocaïne in de tandpasta stopt, of zo. Daarom is het ook belangrijk dat regels worden nageleefd, en dat je iemand die de regels overtreedt met pek en veren het dorp uitjaagt. Denk aan een Elon Musk, die met z'n geblaat de beurskoersen beïnvloedt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 18 januari 2022 @ 12:48:07 #178
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_203252519
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Voor een soepel lopende economie heb je het meeste aan een markt die zo vrij mogelijk wordt gehouden.
Maar voor een soepel lopend natuurbeheer en "klimaatbeheer" heb je niks aan een markt die zo vrij mogelijk wordt gehouden.
pi_203252586
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Nederland heeft ieder gebied in elk geval gewoon elektriciteit.
Snap je dan werkelijk niet dat dit soort posts gewoon ontzettend dom klinken?

Dat Oost-Europese landen ook ontwikkelingslanden kunnen zijn klopt, ik verwacht van hen dan ook niet dat ze voorop lopen in het afstoten van kolen.
Opkomende landen kunnen helemaal niet stoppen met fossiele brandstoffen, kolen of andere effectieve energiebronnen die ze kunnen gebruiken. Dat is nou eenmaal (tot nu toe) de beste manier om stappen te zetten als mens, energie beter en goedkoper inzetten dan voorheen.

Ga maar eens aan Afsluitdijk bouwen met 'groene energie'. Zonder al die 'viezigheid' was Nederland al ondergelopen.

Pleiten voor energie-armoede is pleiten voor genocide :)
pi_203252619
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Voor een soepel lopende economie heb je het meeste aan een markt die zo vrij mogelijk wordt gehouden. Maar je moet idd wel regels stellen. Want voor je het weet is er een onbenul die cocaïne in de tandpasta stopt, of zo. Daarom is het ook belangrijk dat regels worden nageleefd, en dat je iemand die de regels overtreedt met pek en veren het dorp uitjaagt. Denk aan een Elon Musk, die met z'n geblaat de beurskoersen beïnvloedt.
:') wat een onzin

In het eerste gedeelte van je posts pleit je voor zoveel mogelijk vrijhouden, aan het einde heb je het over Elon Musk weg jagen omdat hij wat heeft gezegd. _O-

Musk is trouwens een van de profiteurs van het hele KliMaAt gelul, de beste man heeft Tesla uit kunnen bouwen op 'renewable energy credits'. Een soort beloning voor 'groen' beleid die je dan door mag verkopen aan de vieze bedrijven. :)
pi_203252632
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:52 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Opkomende landen kunnen helemaal niet stoppen met fossiele brandstoffen, kolen of andere effectieve energiebronnen die ze kunnen gebruiken.
opkomende landen kunnen soms wel technologie sprongen meemaken. Bijvoorbeeld in veel opkomende landen heeft iedereen een mobiele telefoon terwijl er nooit landlijnen per huis aangelgd zijn.
pi_203252636
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben er ook geweest in 2007, zelfs op bezoek bij een dominee in een wijk in Beijing waar nog niet eens elektriciteit was. Elektriciteit was daar echt nog steeds niet standaard.
Daarom is het ook debiel om te verwachten dat de rest van de wereld zich de energie-armoede in wil storten.
pi_203252699
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
opkomende landen kunnen soms wel technologie sprongen meemaken. Bijvoorbeeld in veel opkomende landen heeft iedereen een mobiele telefoon terwijl er nooit landlijnen per huis aangelegd zijn.
Zeker! Maar dan heb je het over een bewezen oplossing die voor hen ook beter werkt in de praktijk dan het 'oude' alternatief. Een mobiele telefoon gebruiken is wel wat anders dan een land dat uit de armoede probeert te komen te laten draaien op 'schone' energie.

De stap naar mobieltjes laat een land een paar stappen vooruit zetten (met tussenliggende fases die worden overgeslagen). Je vraagt het tegenovergestelde aan een land wanneer je zegt dat ze effe geen kolen moeten gebruiken, zonder beter alternatief. Dat kóst ze vooruitgang.

Maar het is wel lekker Westers hoor om te roepen dat de rest van de wereld het maar moet doen en zien zoals wij hier.
pi_203253236
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:56 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Daarom is het ook debiel om te verwachten dat de rest van de wereld zich de energie-armoede in wil storten.
Onzin dat iemand dat verwacht. Sterker: voor ontwikkelingslanden is het ook veel goedkoper om zo snel mogelijk op hernieuwbare energie over te gaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203253361
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 13:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin dat iemand dat verwacht. Sterker: voor ontwikkelingslanden is het ook veel goedkoper om zo snel mogelijk op hernieuwbare energie over te gaan.
Raar dat de push dan vanuit landen komt die al flink geprofiteerd hebben dan van de huidige dominante energiebronnen :o
  Moderator dinsdag 18 januari 2022 @ 14:10:52 #186
54278 crew  Tijger_m
42
pi_203253786
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 12:52 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Opkomende landen kunnen helemaal niet stoppen met fossiele brandstoffen, kolen of andere effectieve energiebronnen die ze kunnen gebruiken. Dat is nou eenmaal (tot nu toe) de beste manier om stappen te zetten als mens, energie beter en goedkoper inzetten dan voorheen.

Ga maar eens aan Afsluitdijk bouwen met 'groene energie'. Zonder al die 'viezigheid' was Nederland al ondergelopen.

Pleiten voor energie-armoede is pleiten voor genocide :)
Wat een Afsluitdijk te maken met groene energie? Die logica mis ik even.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_203254063
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 14:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat een Afsluitdijk te maken met groene energie? Die logica mis ik even.
Ik vermoed de volgende logica.

Probeer eens Co2 neutrale betonnen blokken te maken, en deze blokken verplaatsen met zonnecel machines. Zelfs dat lukt ons als westerse wereld nog niet laat staan dat we deze eisen aan opkomende economieën opleggen. 8-)
pi_203254147
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 13:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin dat iemand dat verwacht. Sterker: voor ontwikkelingslanden is het ook veel goedkoper om zo snel mogelijk op hernieuwbare energie over te gaan.
Dat zou zo zijn als bij hun de subsidie aan de bomen groeit, net zoals bij ons.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_203254396
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:19 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
China heeft momenteel weinig keus omdat ze een miljard mensen nog steeds hard richting westerse levensstijl aan het pushen zijn. Dat recht hebben ze. We mogen blij zijn dat ze tevens extreem bezig zijn om de boel te vergroenen. In China vinden ze de smog en het afsluiten van hele steden omdat er weer eens wat geloosd is in de nabije rivier ook niet fijn.
Onzin.
China is de grootste zonnepanelen en windturbines fabrikant.
Ze kunnen zo op alle huizen monteren.
pi_203254774
Wat china wel heeft gedaan is natuurlijk in een superkorte tijd een goed dekkend HSL treinnetwerk uitgerold waardoor het vliegverkeer voor afstanden onder de 800 kilometer niet meer gedaan wordt._O_

Dat de financiering hiervan weer een probleem gaat worden is natuurlijk wel weer een ander probleem.
pi_203255496
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 14:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat een Afsluitdijk te maken met groene energie? Die logica mis ik even.
:)
pi_203265336
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 14:57 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Onzin.
China is de grootste zonnepanelen en windturbines fabrikant.
Ze kunnen zo op alle huizen monteren.
Dat zeg ik toch? Dat ze hard aan het vergroenen zijn, maar door de grote vraag ze ook nog hun fossiele verbruik moeten uitbreiden.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_203265359
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 14:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat een Afsluitdijk te maken met groene energie? Die logica mis ik even.
Volgens mij was er ooit een plan om het verschil in ziltheid te gebruiken om energie op te wekken bij de afsluitdijk? ;)
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_203265492
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 09:11 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Volgens mij was er ooit een plan om het verschil in ziltheid te gebruiken om energie op te wekken bij de afsluitdijk? ;)
Klopt .
En dan heb je deze nog.

https://www.zelfenergiepr(...)encentrale-op-texel/
pi_203267462
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 15:23 schreef Basp1 het volgende:
Wat china wel heeft gedaan is natuurlijk in een superkorte tijd een goed dekkend HSL treinnetwerk uitgerold waardoor het vliegverkeer voor afstanden onder de 800 kilometer niet meer gedaan wordt._O_

Dat de financiering hiervan weer een probleem gaat worden is natuurlijk wel weer een ander probleem.
China probeert de Economie te pimpen met werkgelegenheidsprojecten, dat hele land word vol gegooid met nutteloze infrastructuur.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203351229
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
Het kabinet zet in op 150.000 hybride warmtepompen per jaar. Van 2022 t/m 2030. Dat zijn 1,2 miljoen bestaande huizen die een hybride warmtepomp gaan hebben. Een flink aantal. Alle nieuwbouw wordt zonder CV ketel geleverd en vaak dus met full electric warmtepomp. Daarnaast worden er steeds meer brandstof auto's ingeruild voor EV's. Dus hoezo zal een normaal huishouden geen (hybride-)warmtepomp en EV van stroom moeten voorzien?
Nog een voorbeeld van huizen die geen warmtepomp hoeven (maar in dit geval ook geen eigen batterijen): https://eenvandaag.avrotr(...)te-slaan-als-warmte/

Denken dat iedereen aan de warmtepomp gaat is echt heel erg achterlopen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203351250
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nog een voorbeeld van huizen die geen warmtepomp hoeven (maar in dit geval ook geen eigen batterijen): https://eenvandaag.avrotr(...)te-slaan-als-warmte/
Dank je.
Gisteren nav deze tweet dacht ik nog aan dit topic. Leuk zo'n warmtenet. Weet waar je aan begint.

twitter
pi_203351342
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:13 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dank je.
Gisteren nav deze tweet dacht ik nog aan dit topic. Leuk zo'n warmtenet. Weet waar je aan begint.

[ twitter ]
Het is inderdaad waar dat er excessen zijn, ik zie een grote taak voor de overheid (en dan denk ik vooral plaatselijk, maar wellicht ook landelijk).

Zulke buurtwarmtenetten als uit dit voorbeeld kunnen trouwens ook gewoon gedeeld eigendom zijn met de buurt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203368259
China draagt in ieder geval heel flink bij:

twitter
pi_203368330
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:19 schreef Hanca het volgende:

Zulke buurtwarmtenetten als uit dit voorbeeld kunnen trouwens ook gewoon gedeeld eigendom zijn met de buurt.
Zullen we dan de straten in de buurt ook maar gedeelde eigendommen maken. Die vervelende klagende burgers naar gemeentes toe over losse stoeptegels zijn ze daar ook vanaf. :D

In de NRC een realistisch wel pessimistisch opinie stuk over die Netflix film, het opinie stuk is geschreven door een van de club van rome leden.

De komeet van Don’t Look Up zal in Nederland neerstorten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')