abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203232801
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:04 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat wordt dan wachten he. We hebben hier een kruispunt waarvan de gemeente, de provincie en het Rijk al 20+ jaar weten dat ze er iets voor moeten regelen.

Of je de energietransitie kan betalen of niet daar hebben lieden als Timmermans geen boodschap aan. Dan steek je je maar in de leningen.
De uitspraak van de gemeente over oa mijn wijk zijn van eind november/begin december, ik geef ze nog wel wat tijd om er naar te handelen. Er bleek in elk geval geen onwil uit, al stond er wel bij dat budget voor de extra kosten van de landelijke overheid moest komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203232811
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:07 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Hybride hoeft toch niet zo duur te zijn? Ik neem aan dat je huis duurder is dan 50.000 euro.
Hybride is nog steeds aan het gas en dus een korte tussenoplossing die je er over pakweg 20 jaar weer uit mag halen.

Ik denk dat veel mensen hier elke 15 jaar 5000 euro voor een hybride warmtepomp plus 1500 euro voor de dan nog steeds nodige cv ketel ook helemaal niet kunnen betalen. En dat gaat op voor een heel groot deel van Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 januari 2022 @ 10:13:54 #128
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203232856
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hybride is nog steeds aan het gas en dus een korte tussenoplossing die je er over pakweg 20 jaar weer uit mag halen.

Ik denk dat veel mensen hier elke 15 jaar 5000 euro voor een hybride warmtepomp plus 1500 euro voor de dan nog steeds nodige cv ketel ook helemaal niet kunnen betalen. En dat gaat op voor een heel groot deel van Nederland.
Maar gaan die mensen wel de huidige gastarieven kunnen betalen dan? Ik denk dat energie de komende jaren niet bepaald goedkoper gaat worden ben ik bang
pi_203232880
Hybride is idd een tussenoplossing. Wel een die je gasverbruik halveert en met met een gasprijs van ¤1 per kuub binnen 5 jaar terugverdient is. Althans, de Elga Ace die hier al had moeten hangen, ze zijn niet aan te slepen dus mijn exemplaar laat op zich wachten. Ik verwacht hem overigens een jaar of 15 te gebruiken waarna ik volledig van het gas af ga indien dat dan nog de politieke richting is. Prima tussenoplossing die mij veel gaat besparen qua kosten.
pi_203232889
Ehum ik zit niet veel thuis en mag komend jaar voor alleen mijn warmte voorziening (verwarming en watm water) 1200 euro aftikken. :{
  maandag 17 januari 2022 @ 10:29:16 #131
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203233049
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:31 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Een Tesla Powerwall kost circa 10k…maar daarmee red je het niet om je huis van december tot maart van voldoende elektra te voorzien. Daarvoor is de capaciteit te beperkt.
Dat moet ook niet je doel zijn. Met een kleine thuisaccu kan je een significante stap zetten om meer gebruik te maken van je eigen productie. In principe kan je met een 10kWh accu van 50% naar 70% eigen stroom gaan.

Als je hoger wil dan is het absoluut niet rendabel, dan moet je denken aan 3000kWh opslag. Bijvoorbeeld, ik heb met 28 panelen een productie van 3000+ kWh in mijn drie topmaanden. Ik zou gek zijn als ik dat allemaal ga opslaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:34 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik negeer je al een hele tijd vanwege dit soort antwoorden, maar nu ben ik wel nieuwsgierig. Toon me maar een batterij met meer dan genoeg capaciteit om de donkere maanden te overbruggen van een paar duizend euro. Aangezien ikzelf een Enphase systeem heeft heeft dat mijn voorkeur. Een 10kWh accu kost daar zo'n $9k en daarmee red je het bij lange na niet. Verbruik op jaarbasis is zo'n 5.000 kWh waarvan het grootste deel juist in de donkere maanden wordt verbruikt gezien de hybride warmtepomp die zo'n 2.000 kWh verbruikt enkel voor verwarming (als het echt koud wordt dan is het slechts ter ondersteuning van de gasgestookte CV ketel).

Ben reuze benieuwd naar de oplossing van slechts een paar duizend euro.
Inderdaad, oplossing om alles op te vangen is financieel kansloos.

[ Bericht 0% gewijzigd door Herkauwer op 17-01-2022 10:42:51 ]
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 17 januari 2022 @ 10:32:25 #132
47047 Herkauwer
pi_203233079
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het hoeft dan ook niet in 1 keer van december tot maart: zelfs op een dag als vandaag wekken zonnepanelen gewoon energie op. Men rekent dat je ongeveer een batterij nodig hebt voor ongeveer 3 dagen en dan kom je een heel eind van de winter door. In mijn geval is dat een batterij van ongeveer 11kwh (als ik mijn gemiddelde verbruik in december/januari reken).

Met deze ga ik daar dus ruim over heen: https://dvhn.nl/economie/(...)natuur-24142483.html
En dit is een voorbeeld, zo zijn er meer.

27kwh voor 2700 euro. Heb je een extreem verbruik, kun je er ook 2 plaatsen en heb je 54kwh voor 5400 euro.
27 kWh is al overkill voor een huis, ik zou zeker niet het dubbele doen. Zie deze link
pi_203233155
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:29 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dat moet ook niet je doel zijn. Met een kleine thuisaccu kan je een significante stap zetten om meer gebruik te maken van je eigen productie. In principe kan je met een 10kWh accu van 50% naar 70% eigen stroom gaan.

Als je hoger wil dan is het absoluut niet rendabel, dan moet je denken aan 3000kWh uur opslag. Bijvoorbeeld, ik heb met 28 panelen een productie van 3000+ kWh in mijn drie topmaanden. Ik zou gek zijn als ik dat allemaal ga opslaan.
[..]
Inderdaad, oplossing om alles op te vangen is financieel kansloos.
Als ik een accu zou men dan is dat in eerste instantie (onder de huidige regelingen) om een black-out uit te kunnen zitten. Daarna om eigen stroom beter te benutten (door minder teruglevering). Maar voorlopig heb ik nog geen business case voor een thuisaccu.
pi_203233456
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:39 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als ik een accu zou men dan is dat in eerste instantie (onder de huidige regelingen) om een black-out uit te kunnen zitten. Daarna om eigen stroom beter te benutten (door minder teruglevering). Maar voorlopig heb ik nog geen business case voor een thuisaccu.
En dat je geen businesscase hebt komt door de salderingsregeling, waarbij jij stroom af geeft op het moment dat stroom soms zelfs een negatieve prijs heeft en gratis stroom kunt afnemen op dure momenten. Een vrij rare regeling, dus. Als ze exact het bedrag van de salderingsregeling aan subsidie op batterijen zouden uitgeven, heb je die batterij wel zo terugverdiend.

Wellicht ga ik trouwens wel ooit aan de hybridepomp, daar kan ik het geld wat ik opzij kan leggen door de zonnepanelen best voor gebruiken.
pi_203233553
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:32 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
27 kWh is al overkill voor een huis, ik zou zeker niet het dubbele doen. Zie deze link
Dat dubbele is meer voor als je een (verbouwde) boerderij oid hebt, iig een enorm dak voor zonnepanelen en veel kosten van bijvoorbeeld een warmtepomp. Ik noemde het ook voor een extreem verbruik. Dan kan die 2700 euro extra best een goede investering zijn.
  maandag 17 januari 2022 @ 11:10:40 #136
47047 Herkauwer
pi_203233661
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat dubbele is meer voor als je een (verbouwde) boerderij oid hebt, iig een enorm dak voor zonnepanelen en veel kosten van bijvoorbeeld een warmtepomp. Ik noemde het ook voor een extreem verbruik. Dan kan die 2700 euro extra best een goede investering zijn.
Ik denk het logischer klinkt dat het in werkelijkheid is. Ik heb van mensen met een redelijk normaal huis, wellicht iets bovengemiddeld, al begrepen dat zij makkelijk 40kWh op een koude dag verbruiken voor de warmtepomp. Ik ben al blij met dit weer als ik meer dan 2kWh opwek met mijn zonnepanelen (28). Zeg 100 kWh in januari, dan valt die 57kwh echt in het niet. Die is binnen 1,5 dag leeg en wordt niet meer aangevuld. (jaaropbrengst is 6500 a 7000, dus de donkere maanden zijn echt minimaal)

Het ligt dus echt aan de situatie, er zullen vast situaties zijn waar het rendabel is, maar doe een goede berekening voordat je zoiets aanschaft.
pi_203233771
Cynische mode aan Stop mijn vingers in mijn oren, gewoon grotere accus nemen en niet naar de donkere maanden kijken. :D

Serieus

De dag nacht fluctuaties opvangen met accus is realistisch denken dat we hiermee genoeg opslag voor de winter mee kunnen realiseren is tot nu toe niets meer luchtfietserij.
pi_203233995
moeten zij weten.

ik ga mij niet drukmaken als 70 bedrijven verantwoordleijk zijn voor 99% van de uitstoot.

hang ze op ofzo
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203234339
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:18 schreef Basp1 het volgende:
Cynische mode aan Stop mijn vingers in mijn oren, gewoon grotere accus nemen en niet naar de donkere maanden kijken. :D

Serieus

De dag nacht fluctuaties opvangen met accus is realistisch denken dat we hiermee genoeg opslag voor de winter mee kunnen realiseren is tot nu toe niets meer luchtfietserij.
En dat laatste is dus ook wat helemaal niemand zegt.

Ik heb steeds gezegd dat je richting de 70% uit eigen stroom kunt, nooit dat het ooit 100% zal worden (want dan zou je inderdaad een extrem overproductie in de zomer hebben).

En ja, ik reken een normaal huishouden. En dat zal in de toekomst ook een huishouden zonder warmtepomp en niet met een EV aan eigen stopcontact zijn. Dat accu's in huizen in de toekomst essentieel zullen zijn voor de stroomvoorziening lijkt mij eigenlijk in elk scenario zo.
pi_203234497
Het kabinet zet in op 150.000 hybride warmtepompen per jaar. Van 2022 t/m 2030. Dat zijn 1,2 miljoen bestaande huizen die een hybride warmtepomp gaan hebben. Een flink aantal. Alle nieuwbouw wordt zonder CV ketel geleverd en vaak dus met full electric warmtepomp. Daarnaast worden er steeds meer brandstof auto's ingeruild voor EV's. Dus hoezo zal een normaal huishouden geen (hybride-)warmtepomp en EV van stroom moeten voorzien?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2022 12:02:32 ]
pi_203234771
Ik reed laatst mee met een kennis met een tesla even opladen fastcharge kost 20 minuten vs normaal tanken 1 minuut. Ga eens bij een tankstation naast de snelweg kijken hoe druk het is en vermenigvuldig dan het aantal pompen met een factor 20 om aan de oplaadvraag bij een snelweg te voldoen.

Er moeten nog flinke stappen genomen worden als heel nl electrisch gaat rijden. ;)
pi_203234881
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:14 schreef Basp1 het volgende:
Ik reed laatst mee met een kennis met een tesla even opladen fastcharge kost 20 minuten vs normaal tanken 1 minuut. Ga eens bij een tankstation naast de snelweg kijken hoe druk het is en vermenigvuldig dan het aantal pompen met een factor 20 om aan de oplaadvraag bij een snelweg te voldoen.

Er moeten nog flinke stappen genomen worden als heel nl electrisch gaat rijden. ;)
Buiten dat heb je weinig tot geen financieel voordeel meer als je bij fastnet je auto oplaad. Dat wil je thuis doen tegen een veel lager tarief. Ik zie een EV best zitten als tweede auto voor de korte ritjes en die gaat dan gewoon thuis op de oprit aan de stekker. Anders hoeft het van mij al helemaal niet.
pi_203234912
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
Het kabinet zet in op 150.000 hybride warmtepompen per jaar. Van 2022 t/m 2030. Dat zijn 1,2 miljoen bestaande huizen die een hybride warmtepomp gaan hebben. Een flink aantal. Alle nieuwbouw wordt zonder CV ketel geleverd en vaak dus met full electric warmtepomp. Daarnaast worden er steeds meer brandstof auto's ingeruild voor EV's. Dus hoezo zal een normaal huishouden geen (hybride-)warmtepomp en EV van stroom moeten voorzien?
Een EV op het erf (dus aan eigen stopcontact) is voor de meeste mensen gewoon onhaalbaar, net als een nieuwbouwhuis. Al die mensen die gewoon in een jaren 60/70/80 rijtjeshuis wonen met misschien een klein voortuintje maar geen ruimte voor een auto, hebben met beide niet te maken. De EV die er komt zal aan een paal hangen van de gemeente of een electriciteitsbedrijf en wellicht ook vooral langs de weg opladen, niet aan een eigen stopcontact. En al die mensen vallen ook onder de 50% van de wijken die aan een warmtenet moeten komen.
pi_203235355
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een EV op het erf (dus aan eigen stopcontact) is voor de meeste mensen gewoon onhaalbaar, net als een nieuwbouwhuis. Al die mensen die gewoon in een jaren 60/70/80 rijtjeshuis wonen met misschien een klein voortuintje maar geen ruimte voor een auto, hebben met beide niet te maken. De EV die er komt zal aan een paal hangen van de gemeente of een electriciteitsbedrijf en wellicht ook vooral langs de weg opladen, niet aan een eigen stopcontact. En al die mensen vallen ook onder de 50% van de wijken die aan een warmtenet moeten komen.
Huiseigenaren ga je niet dwingen om aan het warmtenet gekoppeld te worden. Leuk voor huurhuizen, maar eigenaren zullen dit niet willen doorgaans. Je wil niet gegijzeld worden door 1 aanbieder zonder mogelijkheid tot overstap.
pi_203235427
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:45 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Huiseigenaren ga je niet dwingen om aan het warmtenet gekoppeld te worden. Leuk voor huurhuizen, maar eigenaren zullen dit niet willen doorgaans. Je wil niet gegijzeld worden door 1 aanbieder zonder mogelijkheid tot overstap.
Als de andere optie een apparaat van 15.000 euro is dat 15 jaar mee gaat, dan is er voor de meeste mensen geen keus. Dit zijn ook allemaal mensen die in een auto van pakweg 3-6000 euro rijden omdat ze duurder gewoon niet kunnen betalen.

Al die huiseigenaren zullen dus gewoon over gaan op het warmtenet, is de verwachting.
pi_203235640
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als de andere optie een apparaat van 15.000 euro is dat 15 jaar mee gaat, dan is er voor de meeste mensen geen keus. Dit zijn ook allemaal mensen die in een auto van pakweg 3-6000 euro rijden omdat ze duurder gewoon niet kunnen betalen.

Al die huiseigenaren zullen dus gewoon over gaan op het warmtenet, is de verwachting.
waarmee de verplicht aangeslotene op het warmtenet dus ongeveer 15×1200= 18.000 in die 15 jaar mag aftikken.

Zolang bij de warmtenetten nog steeds de koppeling met de gasprijs zit is dit voor gebruikers ook een erg dure oplossing.
pi_203235740
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een full electric warmtepomp kost slechts de eerste keer ¤15k aangezien er allerlei bijkomende aanpassingen nodig zijn in het huis. Als je zelf handig bent heb je er voor ¤8k al 1 geīnstalleerd.
¤15k in 15 jaar is overigens een prima business case. ¤1000 per jaar voor warm tapwater en verwarming. Waarbij je geen gas meer verbruikt. Ik verbruikte afgelopen jaar 2000 kuub gas voor warm water en verwarming. Tegen mijn huidige prijs is dat ¤2000 euro. Plus dat de gasleiding afgesloten kan worden wat je ook weer zo'n ¤80 per jaar oplevert. Het kost je zo'n ¤1000 extra aan stroom, maar als je dat op kan vangen met eigen zonnepanelen ben je goedkoper uit.

Ik zal mijn huis nooit laten aansluiten op een warmtenet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2022 13:15:43 ]
pi_203235790
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]
waarmee de verplicht aangeslotene op het warmtenet dus ongeveer 15×1200= 18.000 in die 15 jaar mag aftikken.

Zolang bij de warmtenetten nog steeds de koppeling met de gasprijs zit is dit voor gebruikers ook een erg dure oplossing.
Als het blijft bij ¤100 in de maand. Hoe reëel schat je dat in? Al halen ze het los van de gasprijs. We hebben het over een monopolie positie die naar alle waarschijnlijkheid maximaal uitgebuit zal worden. Reken dus maar gewoon op jaarlijkse verhogingen.
pi_203235815
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:10 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Een full electric warmtepomp kost slechts de eerste keer ¤15k aangezien er allerlei bijkomende aanpassingen nodig zijn in het huis. Als je zelf handig bent heb je er voor ¤8k al 1 geīnstalleerd.
¤15k in 15 jaar is overigens een prima business case. ¤1000 per jaar voor warm tapwater en verwarming. Waarbij je geen gas meer verbruikt. Ik verbruikte afgelopen jaar 2000 kuub gas voor warm water en verwarming. Tegen mijn huidige prijs is dat ¤2000 euro. Dat zou me dus al ¤1000 per jaar aan kosten schelen Plus dat de gasleiding afgesloten kan worden wat je ook weer zo'n ¤80 per jaar oplevert. Het kost je zo'n ¤1000 extra aan stroom, maar als je dat op kan vangen met eigen zonnepanelen ben je goedkoper uit.

Ik zal mijn huis nooit laten aansluiten op een warmtenet.
Ik gebruik nog geen 800m3 gas, 15.000 euro kan dan nooit uit. Maar zelfs al kan het wel uit: al die mensen hebben die 15.000 euro gewoon niet liggen. De enige optie is dan een warmtepomp leasen.

Maar dat de prijs van warmtenetten (fors) lager moet liggen dan de gasprijs ben ik het met je eens, dat lijkt me ook een onvermijdelijke stap in de komende paar jaar.

Hier scandinavische voorbeelden hoe ze dat hebben gedaan: https://www.bjmgerard.nl/(...)-de-stadsverwarming/
pi_203235852
Sowieso de niet meer dan anders berekening waarop de huidige GJ prijzen voor warmtenetten gedefinieerd zijn gaan al nergens over. Waarbij men met heel onredabele en dure ketels gerekend heeft om zo de GJ voor warmteprijs maar flink hoog te maken. :'(
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')