Alpha0 | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:01 |
Er is hier maar 1 schuldige en dat is Marketing Rutte. Totaal niet nadenken waar je nu in godsnaam mee bezig bent. Alleen maar willen groeien in bevolking en bedrijvigheid, zonder de consequenties te overzien. Dom van het gas af gaan terwijl de rest van de wereld juist aan het gas gaat. Leven bij de dag, regeren bij de dag is het motto. En nu zitten we met de gebakken peren. | |
halfway | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:08 |
En weer lopen ze achter, ja waarmee niet eigenlijk? Regeren is vooruit zien. | |
BasEnAad | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:12 |
Ja en er is geen alternatief voor Rutte, want wie zou het anders moeten doen he, nou?? Wat een visieloze drol, hier plukken we nog 20 jaar de zure vruchten van. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:13 |
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak. Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt. Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:14 |
Het maakt niet zoveel uit wie er MP is (hoewel ik Rutte ook na 1 jaar al zat was). We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen. | |
Metalfrost | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:16 |
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven. Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin. Dat is destructief denken. Je kunt ook constructief gaan denken. Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken. Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten. | |
sjorsie1982 | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:16 |
Het ligt meer aan het gebrek aan kabels wereldwijd en het gebrek aan personeel wereldwijd. | |
BasEnAad | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:16 |
Dat is op papier. Hier in de buurt kunnen geen zonneparken geplaatst worden en er kan niet gebouwd worden omdat het stroomnet dat niet aankan. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17 |
Uiteraard is dat nu een probleem. Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan? | |
sjorsie1982 | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:18 |
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen. Ik kom deze nonsens bijna dagelijks tegen op mijn werk. [ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-01-2022 10:28:42 ] | |
sjorsie1982 | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:18 |
20 jaar geleden waren er ook tekort aan kabels en personeel. | |
Alpha0 | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:22 |
Zorg dat je niet in de problemen komt is mijn devies. | |
marc0871 | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:30 |
Het is ook niet dat het uit de lucht komt vallen. Het is al een jaar of 3 geleden, dat ik al van vertegenwoordigers hoorde dat nieuwbouwprojecten van bedrijven stil kwamen te liggen, omdat de capaciteit van het net niet toereikend was. Een tuinder op nog geen kilometer van het bedrijf waar ik werkte, had plannen voor een kas van 40 hectare. Na de eerste 11 volgebouwd te hebben, moest hij maar gauw stoppen, omdat zijn WKK's te veel electriciteit het net op joegen. | |
Hexagon | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:32 |
Ah TS heeft weer eens een onderwerp kunnen verdraaien om te kunnen schelden op "de buitenlanders" | |
Alpha0 | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:37 |
18 miljoen mensen consumeren nu eenmaal meer stroom dan 14 miljoen mensen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:38 |
Op zich is dat de indruk die je in eerste instantie krijgt. Kijk je naar Duitsland, België, Noord-Frankrijk, Ierland, etc dan zie je dat ze voornamelijk van stookolie / mazout naar aardgas gaan omdat dat zo'n 50% lagere CO2-uitstoot heeft. Nieuwe woningen worden in die landen echter ook al vaak voorzien van warmtepompen. In het dichtbevolkte Nederland kan je die winst van stookolie naar aardgas niet maken aangezien we al sinds de 60's op gas stoken. Daarnaast is het Gronings aardgas vrij uniek, aangezien het "laag calorisch" is, daar is alle apparatuur in huishoudens ook op afgestemd. Je kan "hoog calorisch" aardgas uit het buitenland "laag calorisch" maken in een fabriek door stikstof toe te voegen maar je bent dan wel hoofdzakelijk afhankelijk van buitenlands gas. De overheid zou meer moeten inzetten op isoleren: daar is het snelst winst te halen. Waar het net het aan kan, zou je dan met warmtepompen aan de slag kunnen (hier draai ik er al 3 jaar / 4 winters probleemloos mee). | |
Hexagon | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:39 |
Mooi, wanneer lazer je een keer op? | |
halfway | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:15 |
Economische impact ten gevolge van financiële investering in bouwsector Investering in Duiven EUR 69.760.000 Alliander Investering in Bellevue EUR 23.000.000 Alliander Ach het zijn maar getallen maar zeker geen kabels. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:18 |
Geen idee wat je hier zegt. Je plempt een stukje tekst neer met 2 getallen. Wat is er waarin geïnvesteerd en waarvoor en over welke periode? Wat zijn de baten? | |
halfway | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:28 |
Splits hem zelf maar uit. https://www.google.com/ur(...)ay7aPm2b1LSNBwhf2mNA | |
the-eye | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:35 |
Ik zeg een lockdown voor elektrische personenwagens totdat dit probleem opgelost is | |
Tocadisco | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:36 |
Geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Maar hoe veel ze dat kunnen doen en waaraan is aan behoorlijk wat eisen en grenzen van de overheid gebonden (als monopolisten worden ze zwaar gereguleerd). | |
Fer | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:45 |
Ik voel een run op houtkachels en dieselauto’s aankomen. | |
ACT-F | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:03 |
Logisch, want als de overheid geen bindende plannen maakt van toekomstige bouwlocaties dan kun je als netbeheerder ook niet weten waar de kabels moeten komen. Als gevolg van de privatisering kun je een netbeheerder niet opdragen iets aan te leggen waarvan onduidelijk is of het terugverdiend wordt. Toen netbeheerders in publieke handen waren speelde winstgevendheid geen rol en kon de overheid aanwijzen waar capaciteit nodig is voor (verre) toekomstplannen. | |
Alarmonoff | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:29 |
Een extra datacenter voor big data lost een hoop op. | |
appeleibanaan | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:35 |
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing? | |
marc0871 | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:50 |
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen. Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen. | |
Alarmonoff | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:51 |
De oplossing voor overbelaste leidingen is EMF-vrij transport van potentialen. Zoals https://patents.google.com/patent/US5845220A/en https://patents.google.com/patent/US5493691A/en | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 15:44 |
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing. - auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer - auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil - als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek) Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed. In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen. Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De één zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar. Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend. "Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren. "Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken. Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2022 15:49:29 ] | |
Metalfrost | vrijdag 14 januari 2022 @ 17:08 |
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden. Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging. Zodat innovatie om de hoek kan komen. Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiënt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'. Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiële middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator. Dan maar de versnelling op de productielijn een tandje lager zodat kosten gedekt kunnen worden. En mocht de klant een gereduceerd aanbod tegemoet zien, dán pas met een boos vingertje naar Rutte wijzen, zodat ook de klant voelt dat Rutte het niet bij het rechte eind heeft. [ Bericht 4% gewijzigd door Metalfrost op 14-01-2022 17:53:31 ] | |
qajariaq | vrijdag 14 januari 2022 @ 17:39 |
De echte vrekken laden de auto gratis op het werk en gebruiken die stroom in de avond thuis. Dat de accu dan wat harder slijt is niet erg want lease. Maar ff serieus: Je kan natuurlijk ook per huis een accu hebben van 1 of 2 KWh. Die kun je dan laden rond de middag als er overschot aan panelenstroom is in de wijk en weer gebruiken rond etenstijd als iedereen de inductie plaat en waterkoker aanzet. Die auto kan dan gewoon om 23.00 beginnen met laden op nacht tarief, als dat in een tempo gebeurd dat ie pas tegen zeven uur weer vol is dan slijt de accu nog minder en heeft het net in de wijk voldoende capaciteit tenzij een hoge dichtheid aan warmtepompen en zeer koude nacht. Knopje erbij met -direct snel opladen- voor de 'ja maar' mensen. | |
Den_Haag | vrijdag 14 januari 2022 @ 17:54 |
Sorry, dat het net te weinig capaciteit had voor al deze groene zooi wisten we 15 jaar geleden al. Dat weet ik nog van de windparken op zee projecten die ik toen deed. Maar ja, investeren doen we niet voordat het te laat if | |
Weltschmerz | vrijdag 14 januari 2022 @ 18:10 |
Donder toch op met je jaren 90 cursustaal, holle eufemismen. Daag me uit en een knal voor je kop kun je krijgen. Nee, dat geldt voor processen die de ondernemer in eigen hand heeft. Dit is het falen van een totaal incompetente regering volledig buiten de macht van de ondernemer. Eenieder die dat probleem als een uitdaging ziet pleegt een staatsgreep. | |
monkyyy | vrijdag 14 januari 2022 @ 18:58 |
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojecten Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel. | |
AchJa | vrijdag 14 januari 2022 @ 18:59 |
Oftewel, de alfahel die Den Haag heet. | |
Litpho | vrijdag 14 januari 2022 @ 19:24 |
Beginnen met op landelijk niveau dat datacentrum voor Meta/Facebook in Zeewolde verbieden is een druppel op een gloeiende plaat, maar desalniettemin geen slecht begin. | |
Cockwhale | vrijdag 14 januari 2022 @ 20:04 |
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land domme apen. | |
ArnoldG0342 | vrijdag 14 januari 2022 @ 20:12 |
Niks doms aan. Zeiden ze vroeger ook toen auto's net in kwamen. Paard zou het wel blijven. Kijk waar we nu staan. Aan verbruikskant is elektriciteit veel efficiener in te zetten. Wegverkeer verstookt ongeveer 112TWh aan brandstof, waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt. Elektrificatie laat de energiebehoefte met ongeveer de helft dalen. De energiebehoefte in de verwarming van bebouwde omgeving kan met 75% dalen door elektrificatie mbv warmtepompen. Zuiver kijken naar energieverbruik in Joules gaat er aan voorbij dat elektriciteit veel hoogwaardigere energie is dan de chemische energie van een brandstof. Het voordeel van elektrificatie is dat het veel efficiënter is, je primaire verbruik is veel lager bij hetzelfde resultaat. En veel industriële processen zullen op waterstof draaien. Prima. Maar ook in de industrie valt veel te winnen. Efficiëntere motoren, energiebesparend programmeren etc. Bij mij op het werk zijn we bezich met een nieuwe thermische olie ketel op elektriciteit. Deze komt naast de gas variant te staan. De energieleverancier bepaald (en dus niet het bedrijf waar die staat) of de olie met elektra of met gas wordt verwarmd naar 250 graden. | |
Jojoke | vrijdag 14 januari 2022 @ 20:15 |
Misschien was alles decentraliseren toch niet zo handig. | |
GereDathan | vrijdag 14 januari 2022 @ 20:15 |
Vooral al die elektro troep blijven promoten. Wat een land. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 20:35 |
Juist dan is het heel nuttig om te investeren in het stroomnet. | |
suijkerbuijk | vrijdag 14 januari 2022 @ 21:17 |
Dat is niet waar. Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan. Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid. Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven . En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn. En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten. Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen . Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 21:48 |
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar. | |
ACT-F | vrijdag 14 januari 2022 @ 23:00 |
Het gedoe met vergunningen is van alle tijden, maar het wordt alleen maar erger. Zoals ik eerder aangaf kan een netwerkbeheerder pas in actie komen als er een concrete vraag is. | |
SymbolicFrank | vrijdag 14 januari 2022 @ 23:11 |
Als je het over de klimaatwet hebt: ik geloof het geen seconde. Het is onmogelijk te realiseren, om een heleboel redenen. De tegenwerking van de bevolking en de natuurwetten gaan daar voor zorgen. Als je iets wilt doen, is het heel erg aan te raden om eerst een plan te maken dat ook gaat werken. Gewoon stellen en eisen dat iets gaat gebeuren omdat je dat graag wilt, heeft alleen een groot slagingspercentage als het puur sociaal of organisatorisch is en je anders de mensen die het niet doet hun hoofd afhakt. En zelfs als je de onbetwiste dictator bent, moet je heel erg oppassen wat je eist, als je nog een levende bevolking over wilt houden. Hoe graag ze je ook van dienst willen zijn, als je het onmogelijke eist, zal het niet gebeuren. | |
ACT-F | vrijdag 14 januari 2022 @ 23:35 |
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden. https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/ | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 januari 2022 @ 23:38 |
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan. Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China. Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk. Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen". | |
ACT-F | vrijdag 14 januari 2022 @ 23:50 |
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen. Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen. https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5 | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 00:08 |
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar). En dat zijn geen afstanden die zo'n een bus dagelijks rijdt. Verwarming is wel erg matig uitgevoerd in die BYD. Ze hebben een warmtepomp om te verwarmen en blijkbaar is daar een veel te licht model voor geplaatst. Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben. Metalen recyclen ze zo'n 95 tot 100% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is). | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 00:13 |
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's: https://www.cruxinvestor.com/articles/tesla-battery-recycling | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 00:17 |
Zoals ik zei, Redwood Materials. Die zetten momenteel een nieuwe, grotere fabriek neer in Texas, heeft Panasonic en Ford als klant. Geeft veel hogere waarden. Daarnaast kan Fortum zo'n 80% van de grondstoffen uit die cellen recyclen en zo'n 95% van de metalen. | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 01:10 |
Beide worden genoemd in mijn bron. Op dit moment is het nog 50%. 60 tot 80% is haalbaar. | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 09:17 |
Ik weet niet op welke bron je doelt maar in beide bronnen komt het woord "Redwood" en "Fortum" niet voor. Wel "CTO of Tesla JB Straubel" maar die is sinds 2019 geen CTO bij Tesla meer, die is namelijk sinds 2017 Co-founder en CEO van... Redwood Materials... Dus ook dit is in de basis een artikel uit 2019. [ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2022 09:23:43 ] | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 09:46 |
Er wordt in het artikel gesproken over een Fins bedrijf. Waar zijn jouw bronnen eigenlijk? Voorlopig zie ik het elektriciteitstekort niet gecompenseerd worden met accu's. Daarvoor is het verbruik te hoog tegenover de prijs van een accu. | |
Haags | zaterdag 15 januari 2022 @ 09:48 |
Heel goed, laten we allemaal massaal elektrisch gaan rijden! | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 10:14 |
Redwood zit in Texas, dus dat is sowieso niet fins. Fortum wel. Meer dan 80% bij Fortum inmiddels.
Ik stel ook nergens dat je het tekort kan compenseren met accu's, het is een deeloplossing. Je kan er wel pieken mee opvangen. Het is het businessmodel van de Tesla Megapacks. Dankzij hun deal met CATL (nieuwe fabriek staat op 3km van de Tesla fabriek in Shanghai) kan Tesla eindelijk flink wat LFP accu's gaan uitleveren. | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 11:32 |
Dat is een verwachting wat in mijn bron al uitgesproken is. Ik zie nog geen verwijzing naar jouw bronnen. Dat bedoel ik dus. Als je pieken opvangt, dan kun je ook tekorten opvangen. Vervolgens zie ik een stukje Tesla propaganda zonder een business case. Elektriciteit kunnen we al bijna 3 eeuwen opvangen wat overigens een Nederlandse uitvinding is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_fles Maar het gaat niet om het technische 'kunnen', maar de betaalbaarheid. En dat laatste komt steeds meer onder druk als gevolg van schaarste. Energie is op te wekken, maar grondstoffen niet. https://twnews.nl/nl-news(...)an-parijs-onhaalbaar https://www.nrc.nl/nieuws(...)aal-12033453-a376055 | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 11:40 |
Uiteraard kunnen we al heel lang stroom opvangen, de schaalgrootte waarmee dat nu kan is echter onovertroffen. Accu's worden ieder jaar goedkoper, productie verdubbelt ieder jaar ruim. Je kan de situatie niet meer vergelijken met >300 jaar geleden (maar leuk geprobeerd). Business case heb ik al een paar keer aangehaald in andere topics. Maar goed, voor jou: https://reneweconomy.com.au/tesla-big-battery-in-south-australia-delivers-stunning-windfall-profits-77644/ Megapacks zijn tot in 2023 uitverkocht dus de business case is er zeker. UK, US / Texas, US / Californië, Australië, etc. Ze plaatsen ze overal. Overigens heb ik aandelen Tesla, "so I put my money where my mouth is"
[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2022 11:46:12 ] | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 12:03 |
Dit is geen business case maar een verslag ervan wat opgesteld is naar aanleiding van een breuk in een hoogspanningslijn waardoor er een eilandbedrijf ontstaan is met een grotere netinstabiliteit tot gevolg. Voor een business case moet ik toch echt weten wat de aanschaf tot en met verwijdering kost en wat het oplevert op basis van kWh-prijs en netbalans. Als je op deze schaal grondstoffen gaat verbruiken dan is het een kwestie van tijd dat er een einde komt aan de li-ion-accudroom. Daar word je als Tesla aandeelhouder niet blij van, dus toch maar eens wat kritischer zijn en ook reageren op wat ik verder schreef:
| |
Lyrebird | zaterdag 15 januari 2022 @ 12:57 |
Dat klopt. Maar ik heb mijn twijfels over hoe veel flesjes Pepsi je in zo'n Tesla truck kunt vervoeren. Iets zegt me dat dit een marketingstunt van Pepsi... en Tesla is. [ Bericht 4% gewijzigd door Lyrebird op 15-01-2022 13:20:05 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 13:44 |
Je hebt door dat die "TankTwo" een commercieel bedrijf is dat onderaan het artikel z'n eigen oplossing aanprijst? En dat filmpje is uit 2017, toen waren er nog amper details bekend en was er nog geen rijdend exemplaar in het wild gezien. Tesla rijdt en test al volop met deze Semi's, met vracht erachter. Ze trekken iedere diesel eruit bij het verkeerslicht. Verder is het weer dezelfde discussie die in 2012/2013 gevoerd werd over EV's. Het zou nooit wat worden, de accu's waren niet geschikt, te zwaar, ze waren véél te duur, ze zouden geen 3 jaar meegaan want zie mobiele telefoon, etc. En kijk waar we in 2022 zijn: iedere autofabrikant kan niet snel genoeg modellen lanceren om de achterstand in te halen. Voor marketingstunts moet je bij Nikola zijn, die lieten een vrachtwagen van een lichte helling af rijden voor hun promotie video omdat ze nog geen werkende aandrijving hadden [ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2022 14:01:00 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 13:52 |
Tesla gebruikt sinds vorig jaar geen Li-Ion voor deze Megapacks. Ze gebruiken LFP (LiFePO4 -> lithium-ijzerfosfaat) accu's, grotendeels geproduceerd door CATL. Deze hebben een iets lagere energiedichtheid maar hebben na >2.500 volledige laadcycles nog zo'n 80% capaciteit over. Daarnaast kan je ze probleemloos tot 100% laden wat bij Li-Ion niet de voorkeur heeft. De lagere energiedichtheid is geen probleem voor stationaire energieopslag. Het is ook geen probleem voor de Model 3 SR+ waar deze accu's ook in te vinden zijn. Voor LR uitvoeringen is de energiedichtheid net te laag op het moment. Door het altijd 100% vol kunnen laden, kan je overigens wel het maximale uit de accu's halen. Geen van de grondstoffen voor LFP is schaars, hooguit kan men de grondstof lithium niet snel genoeg minen op het moment doordat de wereldwijde vraag gigantisch is. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 januari 2022 @ 13:57 |
. Netbeheerders zijn hier al decennia mee bezig, masrer is geen makkelijke oplossing. Dus dan kom je weer bij het altijd goed klinkende "regeren is vooruit zien". Dit probleem wordt veel groter want we willen allemaal steeds meer energie in korte tijd gebruiken en op een gegeven moment kom je bij het moment dat een netwerk zijn maximale limiet heeft bereikt. Daar zit geen wanbeleid achter, alles heeft een limiet. | |
Spanky78 | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:09 |
Dit: de decentralisatie is veel te ver gegaan. Er moeten landelijke masterplannen zijn waarin provincies en gemeenten beperkte ruimte hebben binnen kaders. Nu kanissen zijn gang maar gaan en externaliseren de smalle denkers problemen naar anderen. Dat we er daar dan samen last van hebben vergeten ze maar even. Hun probleem is opgelost. We hebben nog steeds en overal moeite met de balans tussen top down en bottom up. De vvd heeft alles te ver los gelaten, de losse entiteiten die meer verantwoordelijkheid en macht kregen hebben maar wat gedaan en geld en tijd verspild. Hoera. Ik zou ondernemers adviseren te verhuizen naar gebieden waar wel ruimte op het net is. Sowieso goed om de centralisatie naar de randstad en groot Amsterdam tegen te gaan. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:18 |
raptorix | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:20 |
Edison kon er ook wat van Iets met een olifant | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:31 |
Nieuwe ontdekkingen zijn er constant en dat is mooi De vraag is altijd: is het commercieel haalbaar en hoe lang duurt dat. Lithium batterijen hebben ook tijd nodig gehad. In 1991 kwam Sony met de eerste commercieel beschikbare accu, prototype was in 1995, onderzoek al jaren '70. Het kan lang duren. | |
quo_ | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:46 |
Niet onjuist maar wel wat kort door de bocht. De ouderwetse regionale nutbedrijven die we vroeger hadden gingen voor kwaliteit, degelijkheid en de lange termijn. Onze liberaal georienteerde regeringen van de afgelopen 25-30 jaar hebben volop ingezet op de EU proefballonnetjes inzake marktwerking. Na een geforceerde fusiegolf zijn de bedrijven verplicht geworden om zich op te splitsen in netwerk- en leveringsbedrijven. De leveringsbedrijven zijn vervolgens een gewillige prooi geworden voor bedrijven uit Duitsland, Zweden, Belgie en Frankrijk. Prima geslaagd deze uitverkoop en verkwanseling. De netwerkbedrijven zijn volledig gereguleerd. D.w.z. aan de ketting gelegd van een kortzichtige en besluiteloze overheid met een lamlendig en totaal incompetent ambtenarenkorps. Samen met de blinde ongefundeerde ambitie op het gebied van energie die we nu in een deel van de samenleving zien en die post gevat heeft in alle lagen van politiek en bestuur zijn de rapen inmiddels gaar. De astronomisch hoeveelheid euro's die met allerlei energieheffingen en belastingen is binnengehaald in de afgelopen decennia is volledig besteed aan andere c.q. onzinnige doelen met als als gevolg dat we op weg zijn naar een netkwaliteit van derde wereld niveau. Op termijn komt het allemaal goed want de torenhoge rekening komt gewoon bij alle huishoudens te liggen. Met een extra belasting van 100 euro per maand per aansluiting zijn we over een jaar of 10 weer helemaal bij. | |
Lyrebird | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:57 |
Dat heeft geen enkele waarde in de vervoersbranche. | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:57 |
Ze zijn beide Li-ion De eerste generatie is lithiumkobaltoxide en wat in jouw voorbeeld gebruikt wordt is lithiumijzerfosfaat wat zonder meer een grote verbetering is ondanks de lagere energiedichtheid wat voor stationaire doeleinden geen probleem is. Ook hier geldt dat bij grootschalig gebruik we dezelfde problemen gaan krijgen als met andere grondstoffen: het wordt schaars zolang de vraag ongebreideld blijft toenemen en het hergebruik nooit perfect zal zijn waardoor het aanbod afneemt. Om de problemen met een overvol stroomnet het hoofd te bieden zou ik als ondernemer in de OP inzetten op zonnepanelen die zowel oost, zuid en west zijn georiënteerd met gelloodaccu's. Lithiumijzerfosfaat is 4x zo duur voor vergelijkbare prestaties met beperkte voordelen die niet opwegen tegen de prijs. Brandveiligheid is een belangrijke reden om Li-ion buiten het pand te houden, ondanks dat lithiumijzerfosfaat veiliger is dan lithiumkobaltoxide. Met dit grijze windstille mistweer wil je in elk geval geen auto's opladen en heb je bij voorkeur een WKK achter de hand die op aardgas en LPG werkt. Of één die op afgewerkt frituurvet werkt waar je altijd nog diesel in kan doen. | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:59 |
Behalve bij Pepsi dan waar het niet uitmaakt dat de inhoud goed door elkaar geschud is. Het smaakt toch al niet. | |
AchJa | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:02 |
Hoe is dat een argument? | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:03 |
LiFePO4 is amper nog duurder dan Li-Ion. Ook wel logisch, anders zou Tesla het niet gebruiken in hun Megapacks of standard range (de goedkopere) Tesla's. Overigens ben ik hier aan het testen met 3 producten met LiFePO4 accu's. Zo'n 5,9kWh capaciteit opgeteld. [ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2022 15:08:37 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:04 |
M'n reactie was een stuk langer dan wat je nu selectief quote. | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:08 |
Lithiumijzerfosfaataccu is 4x duurder dan gelloodacccu... | |
AchJa | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:08 |
Ja en? Jij gebruikt het om je argument kracht bij te zetten dus ergens vind je het acceleratievermogen heel belangrijk ofzo. | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:09 |
Ik had het over LiFePO4 vs Li-Ion, geen idee waarom we het ineens over gelloodaccu's hebben, die zitten niet in EV's (tenminste, niet als accu's voor de aandrijfmotoren). | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:11 |
Ach, krijg toch een steenpuist. Ik heb meerdere uitgebreide reacties uitgetypt en jij valt me weer aan op 1 selectieve quote uit 1 reactie zonder zelf ook maar iets bij te dragen aan de discussie. Echt zo fucking kinderachtig. Ga een ander z'n tijd verdoen. | |
AchJa | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:12 |
Dan moet je maar niet van dat soort domme dingen opvoeren. Vaak zat geprobeerd met jou maar dat zijn paarl'n voor de zwijnen. Natuurkundige wetmatigheden bestaan in jouw wereld niet en het enige waar je over kan blaten zijn jouw stokpaardjes en eigen waarheden, te weten Tesla, Tesla accu's en gemiddelden... Nope. [ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 15-01-2022 15:17:22 ] | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:14 |
Dat komt omdat je selectief citeert: Lees de TT eens opnieuw en stel jezelf de vraag waar dit topic alweer over ging. Probeer niet elke gelegenheid aan te grijpen om Tesla te promoten. De ondernemer in de OP heeft geen belang bij een Tesla aandeelhouder die uitsluitend zijn eigen producten etaleert. | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:17 |
Gelloodaccu's hebben nogal een lage energiedichtheid. Die apparaten op m'n foto zouden dik 4x zo groot en zwaar zijn voor dezelfde capaciteit. Ik begrijp best waarom dat niet zo massaal ingezet wordt voor energy storage. Maar als je een ruime garage of loods hebt, zal die paar vierkante meter je niet de kop kosten. | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:20 |
Huh? Natuurkunde is heilig. Ik voorzie juist heel veel cijfers van berekeningen, van warmtepomptopic tot EV vs ICE efficiëntie. Als je het niet eens bent met de uitkomst dan mag je de formules uiteraard corrigeren. | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:20 |
Dat maakt voor grote stationaire doeleinden geen bal uit. Zo duur zijn die vierkante meters nu ook weer niet. In jouw voorbeeld zijn het mobiele apparaten die je zonder hernia wilt optillen. Dan betaal ik graag 4x meer voor mijn gezondheid. | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:21 |
Het scheelt wel dat die EcoFlow Delta Pro Max (links op foto) wielen en een uitschuifbaar handvat heeft, kreng weegt 45 kilo | |
AchJa | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:23 |
Ja, berekeningen die continu uitgaan van gemiddelden, dat is nou net het hele eiereneten met jou. Jij doet net alsof de hele wereld voldoet aan het gemiddelde. Je kunt daar simpelweg niet vanuit gaan. | |
Klepper272 | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:24 |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:25 |
Heel veel is berekend op gemiddelden, zo is het de aansluiting van een wijk op een wijktrafo ook berekend op gemiddelden, zijn de kabels berekend op gemiddelden en juist daardoor functioneert het. Het enige probleem is dat gemiddeld 1kW per huishouden voor de toekomst niet meer voldoende is. Dat betekent echter niet dat er 10kW nodig is omdat iedereen elektrisch gaat rijden, ook bij die groei mag je uitgaan van gemiddelden en met thuisaccu's en V2G is dat gemiddelde lager. | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:26 |
Dat was tijdens een testrun van een nieuwe uitbreiding van het park, achteraf bleek de koeling niet correct aangesloten en daardoor te lekken. Dat op zich is niet zo erg maar er was ook geen goede foutdetectie voor, dat is aangepast. bron: https://www.reuters.com/technology/tesla-megapack-fire-australia-blamed-undetected-coolant-leak-2021-09-28/ [ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2022 15:33:39 ] | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 15:52 |
Dat soort brandbare accu's wil je op voldoende afstand van elkaar hebben om overslag te voorkomen. Dan kun je qua oppervlakte net zo goed gelloodaccu's nemen Nog beter is om te proberen autonoom te zijn in je energievoorziening, want als we gaan vingerwijzen naar overheid/netbeheerders/milieubewegingen dan zijn we over 50 jaar nog bezig met vingerwijzen. Bij kaarslicht dan hè. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 15 januari 2022 @ 17:53 |
Het idee komt uit de jaren 60 geloof ik, het word nu commercieel interessant (gemaakt). | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 23:19 |
Wat betreft PepsiCo en Tesla Semi, er zullen zo'n 15 stuks worden afgeleverd om ervaring op te doen voor beide bedrijven. De Semi zou worden voorzien van de nieuwe 4680 cellen die een ~15% hogere energiedichtheid hebben door het formaat (46mm Ø bij 80mm lang). Locatie: PepsiCo's facility in Modesto, California. De 1500kW Megachargers zijn onlangs afgeleverd. Uitgaande van 500kWh accu's in de Semi zou je dan in de praktijk in ongeveer 20 minuten tot zo'n 80% kunnen laden, tijdens het laden en lossen. En de Megapacks zijn geplaatst (die worden met een constant vermogen opgeladen, als er een Semi komt laden is dan de volle 1500kW beschikbaar zonder dat het net overbelast wordt): [ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2022 23:26:03 ] | |
ACT-F | zaterdag 15 januari 2022 @ 23:35 |
En nu on topic graag. Het vraagstuk is een overvol stroomnet en geen propaganda voor veel te dure Tesla oplossingen. Kern van de oplossing zit in mitigatie van stroomafname en -levering. Als je dat puur met accu's gaat oplossen dan wordt het een peperdure oplossing waarmee de ondernemer in de OP de tent kan sluiten. | |
TheFreshPrince | zaterdag 15 januari 2022 @ 23:45 |
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is". Maar het is zeker wel on topic. Je ziet dat binnen deze samenwerking de laadstroom niet direct vanuit het netwerk komt maar eerst gebufferd wordt in accu's om piekvraag te voorkomen. Dat is welkom als oplossing bij netbeheerders en klanten. Lijkt me zeer relevant, ongeacht wie het levert, het is precies waar het topic om draait; overbelasting op het net voorkomen. Hetzelfde kan je doen met zonneparken: de stroom deels bufferen en 's nachts ter beschikking stellen. Daarnaast steek ik er ook moeite en tijd in om het te voorzien van informatie en foto's. Dat zou ik een stuk meer waarderen dan mensen (niet jij) die hier alleen maar wat persoonlijke aanvallen doen of je op een zinnetje proberen te vangen. Ik heb begrepen dat je professional bent (geweest) in deze sector? Weet jij zo wat een moderne wijktrafo (die real time spanning kan aanpassen) ongeveer kost? Ik kan er niet echt informatie over vinden. Wel over transformatorhuisjes die bij grote bedrijven (zoals een bakkerij) worden geplaatst maar dat is niet wat ik zoek. [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2022 23:51:13 ] | |
ACT-F | zondag 16 januari 2022 @ 00:10 |
Het begrip Tesla is alles behalve relevant. Het draait om kosten en baten. Als ondernemer moet je de investeringskosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren met de markt. Je staart je teveel blind op de leverancier waar jezelf aandelen van bezit. Dan kun je ook niet met een onafhankelijke bril naar een vraagstuk kijken. Een dergelijke wijktrafo is nog weinig toegepast maar zo uit mijn hoofd is dat 2x duurder dan een standaard wijktrafo. De trafo zelf valt qua kosten best mee. De meeste kosten zitten in arbeid. Om de spanning te variëren moet je het klokgetal aanpassen wat erop neerkomt dat je aan de primaire zijde van de trafo aftakkingen hebt waardoor je het aantal windingen kan kiezen. Omdat de primaire zijde 10 kV is heb je een uitdaging als je onder last wilt schakelen. Normaal gesproken wordt een aanpassing aan het klokgetal zelden gedaan omdat de spanning eraf moet. Ik weet niet precies welke oplossing ze gekozen hebben omdat het schakelen met last enorme vlambogen geeft. Vacuüm schakelaars zijn prijzig en hebben een beperkte levensduur. Voor dagelijks gebruik zou je moeten schakelen tussen nominaal, piekverbruik, nominaal, pieklevering, nominaal, piekverbruik, nominaal. Oftewel 6x op een dag. Ik ben zelf ook benieuwd naar de gekozen oplossing, want in het dagelijkse leven maak ik het minder spannend dan de afdeling energietechniek Ik zit meer in de elektronicahoek en beperk me hooguit tot laagspanning. | |
TheFreshPrince | zondag 16 januari 2022 @ 00:20 |
Ik ben ook nog niet verder gekomen dan een andere winding kiezen op een geïmporteerd apparaat uit Japan En er kwam geen magische rook uit daarna: | |
ACT-F | zondag 16 januari 2022 @ 00:29 |
Zo werkt dat dus, maar dan wat groter Even uitschakelen... | |
Metalfrost | zondag 16 januari 2022 @ 16:14 |
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen? | |
klipper | zondag 16 januari 2022 @ 16:43 |
Je bedoelt nu de energieleveranciers neem ik aan? De energietransitie is echt niet van de laatste jaren hoor. De energieleveranciers wisten dit allang, maarja die aandeelhouders hè, die maak je gelukkiger met winstdeling dan investeringen. Hooguit dat de privatisering hier sterk tegenwerkt, dat is dan ook het enige wat je het kabinet kwalijk kan nemen. Maar als rijksbedrijven waren ze ook al erg lui. | |
Papierversnipperaar | zondag 16 januari 2022 @ 19:16 |
Acceleratie krijg je vanwege koppel. En met veel koppel kan je zware lasten goed over de weg sleuren. | |
suijkerbuijk | zondag 16 januari 2022 @ 19:34 |
Bezit zelf ook van die accu's Ze worden gebruik om mijn boot van stroom te voorzien. De keuken tot aan de slaap kamer Bezit 2x 150Ah accu's en 1x30ah draagbare Alles via zonnepanelen geladen. Daarna naast nog twee loodaccu's voor het starten en noodverlichting ook gevoed via zonnepanelen. Verder een DC to DC lader . Zodat als de dynamo draait de lifepo4 accu ook geladen kan worden. Dan is de motor een generator geworden. Mog je een DC lader zoeker om dynamo naar lifepo4 Dan kan ik je deze aan laden. Tuurlijk heb je verschillende ampère versie er van. Zelf heb ik de 20a genomen op die manier word de dynamo niet overbelast . https://www.amazon.de/-/n(...)pop_mob_b_asin_image | |
suijkerbuijk | zondag 16 januari 2022 @ 19:39 |
Zijn ze eens een keer snel weg bij een stoplicht . Dan kan de rest ook eens door rijden in plaats dat de gewone automobilist weer voor rood staat net dat vrachtwagen voorbij de stoplicht is. | |
TheFreshPrince | maandag 17 januari 2022 @ 21:43 |
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt In other news: https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken. | |
machtpen | maandag 17 januari 2022 @ 22:27 |
Ze hebben dus ook alle technici wegbezuinigd. Niks schaarse technici, ze hebben die er gewoon uitgeschopt. Dat was 25 jaar geleden al bezig toen werkte ik bij 1 vd voorgangers. | |
Metalfrost | maandag 17 januari 2022 @ 22:42 |
Ik denk dan altijd: groot respect voor zo'n bestuurder om verantwoordelijkheid te willen dragen om zo'n enorm voertuig de weg op te kunnen houden. Niks niet snel naar huis, rambam, alles aan de kant. | |
TheFreshPrince | maandag 17 januari 2022 @ 22:43 |
Je kan er dan nog steeds respect voor hebben maar dan wel wat vlotter. | |
Metalfrost | maandag 17 januari 2022 @ 22:43 |
En de (breekbare) vracht? Of maakt dat jou ook niks uit? | |
TheFreshPrince | maandag 17 januari 2022 @ 22:57 |
Je denkt dat vracht ineens breekt als je in 20 seconden naar de 100 kan optrekken ipv 45 tot 60 seconden? | |
ACT-F | maandag 17 januari 2022 @ 23:08 |
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten. | |
TheFreshPrince | maandag 17 januari 2022 @ 23:10 |
Ja, lijkt me prima. EV-laders moeten dat in principe ook kunnen als je ze aan het internet koppelt. Seintje van de netbeheerder en ze laden met 11kW ipv 2kW ofzo. Zodra hier een EV komt, plaats ik wss een Zappi lader ofzo of in ieder geval 1 die m'n P1 van de slimme meter uitleest, zoals een Alfen. [ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-01-2022 23:16:36 ] | |
Metalfrost | maandag 17 januari 2022 @ 23:28 |
Breken? Nee. Beschadigen? Dat wel. | |
TheFreshPrince | maandag 17 januari 2022 @ 23:44 |
Doe niet zo mal. | |
Red_85 | dinsdag 18 januari 2022 @ 00:21 |
Zorg dan dat het net het aankan en dat je vaklui opleidt en aanneemt, netbeheerder. | |
monkyyy | dinsdag 18 januari 2022 @ 00:23 |
Ik zou beide doen. Particulieren thuis mogen gewoon zonnepanelen blijven plaatsen om de "gewone" burger te ontzien. Maar als je als boer/ondernemer een heel weiland vol wil zetten (of een systeem wil plaatsen boven een bepaald kWp) word je verplicht er voor 48 uur aan batterij opslag erbij te plaatsen, zoiets. | |
qajariaq | dinsdag 18 januari 2022 @ 08:58 |
Dit dus, de grote piek is altijd bij mooi weer tussen de middag. Door dan te stimuleren om ter gebruiken hoeft die stroom de wijk niet uit en is een heel deel van het laagspanningsnet ontzien. Aan de andere kant zou je in het weekend rond etenstijd juist weer hoog tarief kunnen doen. Bij elkaar heb je dan ook een stimulering voor oost-west opstellingen, krijg je een betere spreiding over de dag. | |
skrn | dinsdag 18 januari 2022 @ 09:19 |
Zoiets. Ik heb met mijn zonnepaneeltjes nooit last met problemen met terugleveren, de voltages die ik meet zijn altijd 230V, zelf bij heel mooi weer. Hier in mijn wijk (arme wijk) beginnen de panelen nu pas te verschijnen op huizen. | |
Alpha0 | dinsdag 18 januari 2022 @ 10:25 |
Je vraagt je af of ze voordat ze deze keuze voor zonnepanelen op daken maakten ze TNO of de TU Delft hebben geraadpleegd. Lijkt er niet op. | |
sjorsie1982 | dinsdag 18 januari 2022 @ 10:31 |
Bij mij schommelt het tussen 225v en 232v maar 225-226v komt bij mij het vaakst voor. In mij wijk ben ik de enige met panelen. | |
Makrelis | dinsdag 18 januari 2022 @ 11:28 |
Ik zie meer in accupakketten voor zonnepaneel-eigenaren en zo regelen dat deze mensen meer van hun eigen opgewekte energie gebruiken. Het slaat nergens op om overdags aan het net te leveren en 's-nachts af te nemen. | |
SymbolicFrank | dinsdag 18 januari 2022 @ 17:53 |
Zeker. Dus in plaats van gewoon de stekker in het stopcontact te steken, moet je eerst een paar grote accu's heel langzaam opladen voordat er stroom uit dat stopcontact komt. Zeg, een extra uitgave van minstens 10.000 Euro per gezin. Dat is voor de grote stroomleveranciers inderdaad een stuk voordeliger dan op eigen kosten (of met slechts gedeeltelijke subsidie) nieuwe kabels aanleggen. En heel individualistisch. Maar je ziet wel vaker over het hoofd, dat ruim de helft van de bevolking al die dingen niet kan betalen. Nou hebben die accu's niet het eeuwige leven en heb je bij een flatgebouw geen eigen dak om zonnepanelen op te leggen. Ook kun je de accu van je auto alleen opladen als de zon goed heeft geschenen. En natuurlijk gaat dat in de winter nog steeds niet helpen bij de elektrische verwarming van je huis. Kortom, ook als je het verbruik uitsmeert over de hele dag en je de helft op je energieverbruik kunt bezuinigen, zijn de koperdraden in het elektriciteitsnet nog steeds te dun om de 80% van de energie die nu door huishoudens gebruikt wordt in de vorm van aardgas te kunnen transporteren. En voor dat warme huis in de winter hebben we nog steeds die fossiele centrales of kerncentrales nodig, om de benodigde energie te produceren. Het is een kwestie van en/en: we hebben zowel dat zwaardere netwerk als die extra elektriciteitsproductie nodig als we de aardgaskraan dicht willen draaien. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te kunnen begrijpen. | |
SymbolicFrank | dinsdag 18 januari 2022 @ 18:19 |
Over wijktrafo's die zelf hun spanning kunnen regelen: eigenlijk zijn die het beste te vergelijken met een hele grote schakelende voeding met dito klasse-D versterker er achter. Nou gaan hoge spanningen en schakelende halfgeleiders slecht samen, dus moet je het in stappen doen. Eerst gebruik je een grote trafo om de spanning te verlagen naar een behapbare waarde. Dat komt niet zo nauw. Meestal wordt het ook gelijkgericht. En dan ga je gewoon 50.000+ keer per seconde kijken of de uitgangsspanning de juiste waarde heeft. Is hij te laag, dan pomp je er wat stroom bij. Het circuit voor de negatieve spanning is vergelijkbaar, maar dan natuurlijk omgepoold. Het is waarschijnlijk zelfs goedkoper om dat laatste deel per kabel / aansluiting te doen. Je hebt wel grote omvormers die het anders doen, maar die reageren traag en het idee is net, dat je heel snel moet kunnen schakelen tussen een kabel die het ene moment stroom vraagt en het volgende moment stroom levert. En alles daartussen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 18 januari 2022 @ 18:43 |
Ik had het over de samenwerking tussen een bedrijf als PepsiCo en Tesla, waarbij de stroom voor het laden van de vrachtwagens gebufferd wordt in accu's. En daar komt in principe geen zonnepaneel aan te pas, als is dat absoluut wel mogelijk als ondersteuning. Dat is de post waar je op reageert. [ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 18:53:01 ] | |
qajariaq | dinsdag 18 januari 2022 @ 19:07 |
Zonder extra incentive los je daar het capaciteitsprobleem niet mee op. Stel, ik heb een thuisaccu van meerdere KWh. Die zit op een woensdagavond in juni helemaal vol. Gedurende de nacht gebruik ik in de zomer iets van 1 of 2 Kwh. Donderdagmorgen om een uur of 5 komt de zon op en om 7 uur is die 2 KWH alweer aangevuld. Daarmee heb je dan precies niets opgelost. Je moet dus een incentive geven dat mensen juist op de piek van de opwek zelf minder leveren of dat buurtgenoten meer gebruiken op dat moment. Dat kan dus heel simpel door in de zomer rond de middag stroom goedkoper te maken. Als terug leveren ook nog eens meer oplevert tegen de avond gaan meer mensen panelen op het westen plaatsen. Ander geval, niet echt dit topic maar de case zit er dicht tegen aan. In januari hebben we een keer lekker weer, ik heb wel 1,5 KWh opgewekt, twee-derde daarvan komt 'mijn huis niet uit' maar gaat naar o.a. verwarming, vaatwas of wasmachine. Die halve KWH die wel even in de batterij komt is voor het eten al weer ruim op. Die halve KWh had ook in de wasmachine van iemand uit de straat kunnen komen. Dan had je geen omzetting verliezen gehad. Of te wel, je kan batterijen wel stimuleren maar dan moet je er wel extra maatregelen bij nemen zodat het beoogde doel ook bereikt wordt. edit: Zolang stroom overdag duur is en in de nacht weinig kost (daluren) dan hebben energieboeren er dus wel baat bij dat ik overdag hun iets lever en ze in de nacht een goedkopere versie terug mogen geven. Dit gaat dus voor dag/nacht wel op maar niet voor seizoenopslag. | |
SymbolicFrank | dinsdag 18 januari 2022 @ 22:17 |
Zolang iedereen in zijn of haar eigen energievoorziening moet voorzien, gooien we zowel een groot deel weg, als we het niet snel genoeg op kunnen maken, als dat we een groot deel tekort komen, omdat de individuele opwekmogelijkheden schaars zijn als we de meeste energie verbruiken. Dan komen we toch weer terug op die buffer. @TheFreshPrince: Je wimpelt dat nog steeds weg. Zoals jij het zegt: Ja, er is minder opwek in de winter, MAAR warmtepompen zijn veel efficiënter. En: Ja, elektrische auto's zijn een klein beetje zwaarder, MAAR accu's zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Of: Ja, opslag is NU een probleem, MAAR binnenkort gooit iedereen je dood met belachelijk goedkope Lithium* batterijen. Waarop mijn reactie iedere keer is: Je moet in de winter nog steeds die elektriciteit opwekken. En elektrische auto's zijn niet een beetje maar veel zwaarder en die slijtende accu's kosten minstens de helft van de nieuwprijs. Ook is al die opslag wel leuk, maar een gemiddelde gascentrale produceert per dag meer elektriciteit dan alle netbatterijen wereldwijd samen. Kortom, het klinkt allemaal leuk en belangrijk, de wereldwijde reclamecampagne en het beschikbare budget zijn ongeëvenaard, maar er is tot nu toe maar maar 1 werkend plan om die CO2-vrije maatschappij te verwezenlijken: BOUW VEEL KERNCENTRALES. En dat is nu net het enige wat al die activisten nog erger vinden dan het verbranden van fossiele brandstoffen. Ik begrijp, dat het je een goed gevoel geeft, dat je meer dan een halve ton uit hebt gegeven aan al die dingen en dat je denkt, dat als iedereen dat nou doet, alle problemen zijn opgelost. Maar helaas is dat niet waar. Het is net zoals die X-Box koper, die er van overtuigd is dat het verreweg de allerbeste spelcomputer is, op alle vlakken. Omdat hij hem gekocht heeft en hij maakt natuurlijk nooit fouten. En dus is het de beste. Je zult hem er nooit van kunnen overtuigen dat al die andere spelcomputers net zo goed zijn, op hun manier. Want, de reclamecampagne heeft hem dat verteld. Dat vraag ik me bij de ministers ook altijd af: hebben ze het nooit zelf uitgerekend of is het totaal onbelangrijk of het ook zou werken, zolang genoeg kiezers het leuk vinden klinken en daarom op hun stemmen? Die plannen verdwijnen ook altijd snel in de ijskast zodra ze verkozen worden. Hmmm... Een goed gevoel en een religieuze overtuiging doen het altijd beter dan koude, wetenschappelijke feiten. Dat zien we nu ook met de pandemie: veel mensen gaan liever dood dan de aanbevolen voorzorgsmaatregelen te nemen. Mensen zijn heel verwend en denken niet dat het hun zal overkomen. Of, in het kader van het klimaat: dat hun bijdrage een groot verschil maakt en mensen die het niet doen de zaak verzieken. Moet je wel het geld er voor hebben. De grootste en lawaaiigste activisten zijn naar mijn mening de mensen met de meeste tijd omhanden, of ze nu een uitkering krijgen en zwart bijklussen, of genoeg investeringen hebben om niet meer te hoeven werken. Want ja, je moet toch iets doen, en andere mensen vertellen wat ze moeten doen wordt al heel lang gezien als de leukste bezigheid na sex. | |
TheFreshPrince | dinsdag 18 januari 2022 @ 22:42 |
Nogmaals, kijk naar de post waar je op reageert. Dat ging puur en alleen over het bufferen van stroom om e-vrachtwagens snel te kunnen laden zonder het net te overbelasten. Ik weet niet hoe je er wederom zo'n stortvloed aan tekst uit krijgt die er niets mee te maken heeft, tenzij het je doel was op een andere post te reageren. En ja, EV's zijn efficiënter, warmtepompen zijn efficiënter, opslag wordt goedkoper, allemaal waar. [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 22:49:49 ] | |
ludovico | dinsdag 18 januari 2022 @ 22:56 |
Stel die fucking transitie maar 5 jaar uit, om het stroomnet tijd te geven zich aan te passen. | |
qajariaq | dinsdag 18 januari 2022 @ 23:03 |
Dat klopt. Je vergeet dat er ook nog windmolens bestaan. Daarnaast heeft een kerncentrale die om wat voor reden dan ook de mist in gaat het effect dat we bijna de helft van NL een jaar of dertig tot honderd niet meer kunnen betreden. Ik weet in NL geen plekje waar je dat risico wilt lopen. | |
ludovico | dinsdag 18 januari 2022 @ 23:48 |
Stroomtarieven moeten gedurende de dag gewoon variabel worden. | |
monkyyy | dinsdag 18 januari 2022 @ 23:53 |
Er zijn al aanbieders die dat doen. https://www.frankenergie.nl/goedkoop https://www.anwb.nl/huis/energie | |
ludovico | dinsdag 18 januari 2022 @ 23:55 |
| |
ludovico | dinsdag 18 januari 2022 @ 23:55 |
K, scheelt het? Ik kies gewoon de goedkoopste op 1 jaar contract en dat is nu coolblue energie geworden. Volgens mij mag ik weer in juni o.i.d. ben benieuwd. Ik waardeer het wel als zaken gewoon kosten wat ze kosten, dat risico afdekken heeft echt totaal geen nut. Maar sterker nog, het haalt alle incentives weg om "het daltarief" op te zoeken. Ok hij bestaat enigszins, en het werkt ook nu wel... Maar als je echt een huis met slimme apparaten krijgt die variabel gaan verbruiken valt daar nog veel te halen. [ Bericht 16% gewijzigd door ludovico op 19-01-2022 00:03:40 ] | |
ACT-F | woensdag 19 januari 2022 @ 00:23 |
Ben je een 0 vergeten? Dat is wel de ideale situatie, maar dan moet wel iedereen aan de slimme meter. | |
monkyyy | woensdag 19 januari 2022 @ 01:00 |
Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoeveel windenergie er te behalen valt op de Noordzee. Het Noordzee gebied wat aan Nederland toebehoort is 58.500 km2. Als je dat vol met 10MW windmolens zet, dan produceren ze circa 2.500 TWh per jaar, ruim 22x meer dan de huidige stroomvraag van Nederland van circa 110 TWh per jaar. En zo'n 3x het totale energieverbruik van Nederland van zo'n 840 TWh per jaar. (circa 3000 PJ, 1PJ = 0,28 TWh) Natuurlijk zijn windmolens niet overal op de Noordzee gewenst. Zonder kuststroken (<20 km uit de kust), vaarroutes, militaire oefengebieden, gebieden met kabels en leidingen en natuurgebieden blijft er iets van, ik gok, 40% over, zo'n 23.400 km². In het overgebleven gebied kun je ruim 900 TWh per jaar aan wind energie verkrijgen, dat is wel het energieverbruik waar we op termijn naar toe gaan vermoed ik. Dat is realiseerbaar als je iedere 1 km2 een 10MW toren neerzet die op 44% productiefactor draait, zo'n circa 3800 vollast uren per jaar. (365 dagen x 24 uur x 0,44 x 10MW x 23.400 km2 = 902 TWh) Dan kun je overigens in theorie alle energieproductie op land stopzetten, dus windmolens op land afbreken (of in ieder geval er niets bij bouwen, die dingen horen imo op zee), die ranzige biomassa afschaffen, alle zonnepanelen die we hebben aangeschaft de prullenbak in gooien en hebben we nergens meer last van draaiende dingen en ze staan lekker uit het zicht. Nogmaals, windmolens horen op zee, daar zijn ze veel productiever en je zit niet met omwonenden en het NIMBY probleem. Daarnaast zal er moeten worden nagedacht om voor circa enkele dagen energieopslag te realiseren. Kerncentrale Borssele produceert 4 TWh per jaar. Dus de keus is, of we gooien 225x Borsele in Nederland neer om aan onze energie behoefte te doen in de toekomst, of we zetten windmolens ergens midden in de Noordzee neer en hier en daar een industrie terrein met batterijen. Nou, het is niet echt een keus, dat windmolen park staat er al als de eerste tweede kerncentrale van Nederland in circa 2035-2040 gaat draaien, want daar gaan we natuurlijk eerst lekker een paar jaar over polderen voordat we überhaupt gaan nadenken over een locatie. En als die tweede een jaartje of 5 draait, dan gaan we nadenken over een derde, misschien. Mochten we echt vol gaan inzetten op kernenergie, dan zit je natuurlijk met hetzelfde probleem als gas en olie. De landen die op uranium voorraden zitten geef je wel weer heel veel macht over je energievoorziening. En het resultaat als het windmolen park er staat: Dan leven we in een prachtig energie onafhankelijk land waar we onze eigen stroom produceren en opslaan, waar we onze eigen biobrandstof en methaan synthetiseren, waar we niet gas van Putin voor ¤2,00 / kuub door onze ketels hoeven te jagen want we verwarmen elektrisch of gebruiken ons zelf geproduceerde gas en waar we niet investeren in de superjacht van een rijke oliesjeik, maar onze auto's en vrachtwagens gewoon rijden op biodiesel. Als je zo achterlijk veel energie produceert, zonder dat je continue brandstof moet kopen, dan zijn de opties eindeloos. Oh ja, en we zijn CO2 neutraal, maar dat is slechts bijzaak. | |
Makrelis | woensdag 19 januari 2022 @ 09:00 |
Of je verhouding hoeveelheid zonnepanelen - accucapaciteit beter regelen en beter powermanagement mbt vaatwasser en wasmachine (op welk moment je die aanzet) [ Bericht 2% gewijzigd door Makrelis op 19-01-2022 09:27:19 ] | |
qajariaq | woensdag 19 januari 2022 @ 15:00 |
Niet 'of', ik zeg exact dat maar dan een stapje verder. Mijn post is een suggestie hoe je door marktwerking dat doel voor elkaar kan krijgen. Je kan mensen slecht dwingen de was rond lunchtijd te draaien maar wel stimuleren. Stimuleren gaat nu eenmaal het makkelijkste door iets net even voordeliger te maken zonder dat je veel aan comfort moet inleveren of veel voor hoeft te doen. | |
Makrelis | woensdag 19 januari 2022 @ 15:12 |
Ik volg je hoor. Vond het ook een prima post van je, maar zelf regelen maakt minder afhankelijk. | |
ludovico | woensdag 19 januari 2022 @ 21:15 |
Als die kerncentrale er niet staat voor 20...33 ofzo, dan moet je er niet eens aan beginnen, importeer het maar uit Frankrijk ofzo. | |
raptorix | woensdag 19 januari 2022 @ 21:45 |
Google eens op wiebelstroom, het grootste probleem met stroom is niet de hoeveelheid op jaarbasis, maar met name voorzien op piekmomenten van verbruik en minimum van opwekking. Daarnaast is er nog een hele trits andere complexe zaken waar je over moet nadenken, wil je minder gas gebruiken, dan moet je dus heel veel huizen ombouwen met extreem hoge kosten, je zult enorme investeringen moeten doen in het stroomnet welke vele vel jaren kunnen duren. Feit is dat we te veel willen, maar te laat begonnen zijn met investeren. | |
raptorix | woensdag 19 januari 2022 @ 21:47 |
Ik heb bij een grote energieboer gewerkt, en men is wel degelijk aan het kijken naar dit soort oplossingen, ik zag dat er bijvoorbeeld in Australie een maatschappij was waar je kunt bieden op stroom, een soort van mini contractjes waar je op kunt inschrijven. | |
MisChrartin | woensdag 19 januari 2022 @ 21:47 |
Wat ook niet helpt zijn lokale overheden en Nimby. Niemand wil een groot transformatorstation in de buurt maar iedereen wil wel stroom. Ik ken verhalen van gemeenten die al sinds 2015 dwarsliggen dat de netbeheerder grond wil kopen maar dat de gemeente niet verkoopt omdat ze bang zijn wat de bewoners (en dus hun kiezers) er van vinden. Vervolgens kunnen bedrijven geen aansluiting meer krijgen omdat het net vol zit en heeft de netbeheerder lopen slapen zegt de media. Misschien moet het verstrekken van vergunningen en verkopen van gronden niet bij lokale politiek belegd worden. | |
qajariaq | woensdag 19 januari 2022 @ 22:16 |
Op YouTube technology Connections heeft een aantal video's over dat onderwerp. Wat ik er van begrijp heeft Texas iets van vier tarieven op een dag, plus zomer en winter een totaal verschillende tariefstructuur. Dat zou hier ook een hoop kunnen uitmaken. De eerste reactie is dan een tesla powerwall kopen en die in de nacht laden en overdag de energie terug verkopen. Maar je kan ook beginnen met je gebruik regelen zoals je huis opwarmen of koelen in de vroege ochtend. | |
PzKpfw | woensdag 19 januari 2022 @ 22:24 |
Misschien had men hier eerst eens over na moeten denken alvorens massaal allerlei energiebronnen te plaatsen. | |
Papierversnipperaar | donderdag 20 januari 2022 @ 11:11 |
Visie is voor linkse wappies. | |
freako | donderdag 20 januari 2022 @ 12:10 |
Mooi voorbeeld dat ik een tijdje geleden tegenkwam is de gemeente West Betuwe. Daar werd het bestemmingsplan voor uitbreiding van het bestaande station in Neerijnen weggestemd door de gemeenteraad 'want het paste niet in de omgeving'. Toen de netbeheerder waarschuwde dat dat betekende dat het net op slot ging tot 2026, en bewoners massaal protest aantekenden bij de gemeenteraad, kwam men snel op haar schreden terug. https://www.gelderlander.(...)ion-bouwen~a647dc34/ | |
sjorsie1982 | donderdag 20 januari 2022 @ 12:49 |
Als je nou in je tuin alleen de behoefte voor jezelf legt dan speelt nimby geen rol. Echter in jouw tuin moet een molen staan voor andere huishoudens... Dan geldt nimby 100% en terecht. In rijke gebieden speelt nimby ook niet omdat men daar niet durft. Nimby speelt altijd in achterstandsgebieden waar amper geld is. Daarom is het ook terecht! Dat is ook de reden dat facebook of google achterstandsgebieden kiezen voor hun kankergezwellen. Dit imponeert de kleine lokale bestuurder die hierdoor een stijve krijgt omdat zo'n bedrijf jouw locatie kiest, er amper geld is om te procederen. [ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 20-01-2022 13:06:39 ] | |
sjorsie1982 | donderdag 20 januari 2022 @ 12:52 |
Nee want dan kwamen die andere energiebronnen er niet en het nieuwe leidingwerk ook niet. Dit is de beste manier. Als ik een pan heb die elke keer aanbakt dan kan ik het beste deze pan direct weggooien. Dan word ik gedwongen om een nieuwe pan te kopen. Als ik deze niet weggooi dan modder ik nog weken aan met een pan die aanbakt. Dit geldt ook met lege pennen. Direct weggooien in de container anders blijf je weken lang elke keer deze pen pakken. Op mijn werk zorg ik ervoor dat als iets gedaan moet worden door iemand, deze persoon er last van hebt als het niet gedaan wordt. Alleen dan krijg je iets gedaan. | |
MisChrartin | donderdag 20 januari 2022 @ 13:18 |
Alleen het is jammer dan energienetten niet overeenkomen met gemeentegrenzen. Dus de ene gemeente moet een station laten bouwen voor zichzelf en ook voor een andere aangrenzende gemeenten. Daarom moet dit minimaal provinciaal of liever landelijk worden aangepakt, anders kunnen de ambities wat betreft energietransitie niet gerealiseerd worden lijkt me. Want nu worden plannen in Den Haag gemaakt en de gemeenten krijgen het op hun bord. [ Bericht 3% gewijzigd door MisChrartin op 20-01-2022 14:37:39 ] | |
ACT-F | donderdag 20 januari 2022 @ 20:12 |
En dan gaat je buurman ook nog eens bitcoins delven https://www.nu.nl/uit-and(...)-bitcoins-delft.html Maar wel helemaal voorbereid op de toekomst als de auto snel opgeladen moet worden |