https://www.ad.nl/binnenl(...)angehouden~a0140ac7/quote:Twee kinderen zijn vrijdag aan het eind van de ochtend gewond geraakt bij een vuurwerkincident in Haaksbergen. Een jongetje van twaalf jaar oud is hierbij om het leven gekomen. Dit gebeurde in een voortuin van een woning aan de Albert Cuyplaan
Drie jongetjes liepen langs de desbetreffende woning in Haaksbergen toen het gruwelijk misging. Een man sloeg daar met een klaphamer op magnesiumpoeder. Door de klap kwam een jongen van twaalf om het leven. Een andere jongen raakte ernstig gewond. De bewoner van het huis is door de politie aangehouden.
Eén van de kinderen zou ter plaatse door de ouders zijn gereanimeerd. Later hebben de hulpdiensten dit overgenomen. Zij kwamen massaal ter plaatse. Naast vier ambulances landde er ook een traumahelikopter uit Duitsland bij Grolsch. Een trauma-arts is hier ingestapt bij een ambulance.
De politie heeft een gebied van enkele honderden meters afgezet zodat de technische recherche onderzoek kan doen. Er is flink opgeschaald om de toedracht van het incident te onderzoeken. De politie wil nog niets zeggen over de identiteit van de twee slachtoffers. ,,Eerst willen we de familie informeren.”
Harde knal
Een bediende van een tankstation hoorde iets voor het middaguur een keiharde knal. ,,Maar ik keek er niet van op. Die hoor je hier wel vaker. Maar niet veel later zag ik dat er veel paniek was in de straat.”
Nou ik kan me ook wel inbeelden hoe iemand met 5 liter bier in zijn mik teveel van dat poeder erin doet. Of een gammele klaphamer die iemand zelf in elkaar gelanst heeft waar de stukken van af vliegen.quote:
Mah, zie jij enige vorm van beveiliging?quote:
https://www.ad.nl/binnenl(...)t-nog-vast~ab0d8b30/quote:Vaststaat dat er iets vreselijk is misgegaan met een zogenaamde klaphamer, waarbij meestal een mengsel van zwavel en natriumchloraat wordt gebruikt. Dat wordt op een metalen schaal gelegd en wordt er met de hamer op geslagen zodat er een explosie volgt. De metalen schaal is vrijwel zeker uiteengereten, waarbij de metaaldelen als granaatscherven rond vlogen en de beide tieners geraakt werden. Het mag een klein wonder heten dat er niet meer gewonden zijn gevallen.
quote:Op zaterdag 1 januari 2022 17:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou ik kan me ook wel inbeelden hoe iemand met 5 liter bier in zijn mik teveel van dat poeder erin doet. Of een gammele klaphamer die iemand zelf in elkaar gelanst heeft waar de stukken van af vliegen.
Ik zei ook nergens dat het ongevaarlijk zou zijn, of zo.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 18:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Mah, zie jij enige vorm van beveiliging?
Die man is rustig de magnesium aan het neerleggen terwijl die hamer verder domweg omhoog hangt zonder enige vorm van een splitpen of touwtje of iets dergelijks. Als er iemand tegen aan loopt of als hij zelf struikelt dan klapt het in zijn gezicht.
Ook die tweede hangt alleen aan het trigger mechanisme, direct na het hijsen wordt de hijskabel al verwijderd. Kennelijk wordt daarna nog de magnesium er tussen gestopt.
Ja tuurlijk, door het gekutkloot van 1 imbeciel, duizenden mensen die er al jaren op een verantwoorde manier mee omgaan straffen.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:11 schreef Duiveltja het volgende:
Mooi moment om een klaphamer en carbid schieten verboden te maken. Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat dat gewoon mag.
Veel succes!:quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:11 schreef Duiveltja het volgende:
Mooi moment om een klaphamer en carbid schieten verboden te maken. Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat dat gewoon mag.
quote:Carbidschieten behoort sinds 2014 tot immaterieel erfgoed
Carbidschieten maakt sinds 2014 deel uit van de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland. De traditie, die vooral in het noorden en oosten van het land in ere wordt gehouden, groeit sinds de Tweede Wereldoorlog in populariteit maar stamt waarschijnlijk al af van de Germanen. Carbidschieten geeft een enorme knal, maar is veel goedkoper dan vuurwerk, dat dit jaar vanwege de coronacrisis verboden is.
Wat?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:20 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
tja77 doet zijn uiterste best om deze geslaagde moordaanslag te bagatelliseren. Waarschijnlijk zo lokale vuurwerkboer.
Maar de meeste mensen gaan er niet verantwoordelijk mee om. En ook zij die er wel verantwoordelijk mee omgaan, lopen gevaar.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:15 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, door het gekutkloot van 1 imbeciel, duizenden mensen die er al jaren op een verantwoorde manier mee omgaan straffen.
Zullen we ook meteen keukenmessen, drugs, alcohol verbieden? Scheelt een hoop doden per jaar.
Doe eens even normaal zeg.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:20 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
tja77 doet zijn uiterste best om deze geslaagde moordaanslag te bagatelliseren. Waarschijnlijk zo lokale vuurwerkboer.
Moordaanslagquote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:20 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
De meeste mensen gaan niet verantwoord met klaphamers en carbid om? Heb je daar cijfers van?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar de meeste mensen gaan er niet verantwoordelijk mee om. En ook zij die er wel verantwoordelijk mee omgaan, lopen gevaar.
Ja vooral drugs en alcohol hebben enorm veel nut ja.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Keukenmessen, alcohol en zelfs drugs hebben een bepaald nut, mits juist toegepast.
Het nut van de knalhamer ontgaat mij. Het gaat uitsluitend om vandalisme, vernieling, het veroorzaken van overlast, en in dit geval dus moord op een onschuldig kind.
Oh? Ik heb even gemist dat drugs en alcohol (buiten medische doeleinden om) een bepaald nut hebben?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Keukenmessen, alcohol en zelfs drugs hebben een bepaald nut, mits juist toegepast.
Het nut van heel veel dingen ontgaat mij... Het nut van carnaval, voetbalwedstrijden, Formule-1/ autoracen etc. ontgaat mij ook volkomen en levert ook alleen maar overlast, vandalisme en vernielingen op...quote:Het nut van de knalhamer ontgaat mij. Het gaat uitsluitend om vandalisme, vernieling, het veroorzaken van overlast, en in dit geval dus moord op een onschuldig kind.
Je kunt bijna niet verantwoordelijk omgaan met dingen als klaphamers en carbid, en daarnaast ook nog lol hebben. De meeste mensen die hiermee aan de slag gaan zijn maar wat aan het prutsen en weten helemaal niets over de gevaren.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:30 schreef tja77 het volgende:
[..]
De meeste mensen gaan niet verantwoord met klaphamers en carbid om? Heb je daar cijfers van?
Volgens mij is het hoofdzakelijk illegaal vuurwerk waarmee onverantwoordelijk omgesprongen wordt.
Wat voor autoriteit ben jij eigenlijk op dit gebied?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:41 schreef Seven. het volgende:
Je kunt bijna niet verantwoordelijk omgaan met dingen als klaphamers en carbid, en daarnaast ook nog lol hebben. De meeste mensen die hiermee aan de slag gaan zijn maar wat aan het prutsen en weten helemaal niets over de gevaren.
Het materiaal wordt na aanschaf niet getest. Er wordt niet nagedacht over mogelijkheden als ontploffende melkbussen en veilige afstand voor het publiek bij een bepaalde hoeveelheid magnesium of calciumcarbide. Er wordt niet gedaan aan persoonlijke beschermingsmiddelen zoals gehoorbescherming, brillen, brandwerende kleding in geval van vuurwerk. En daarnaast staan een hoop mensen ook gewoon met een paar kratten bier naast de melkbus.
Die onwetendheid is onverantwoordelijk en het leidt tot ongelukken.
Wat vind je zelf van de veiligheid als je mijn verhaal leest? Je lijkt er zelf nog nooit op die manier over nagedacht te hebben?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor autoriteit ben jij eigenlijk op dit gebied?
Heb jij een speciale opleiding "klaphamers" en "carbidbussen" gevolgd ofzo?
Ik vind er niet zoveel van eerlijk gezegd... Het is vooral gebaseerd op onwetendheid van jouw zijde.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:48 schreef Seven. het volgende:
Wat vind je zelf van de veiligheid als je mijn verhaal l
Waarop baseer je dat? En denk je dat dot soort maatregelen wel genomen worden?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vind er niet zoveel van eerlijk gezegd... Het is vooral gebaseerd op onwetendheid van jouw zijde.
Potverdorie wat een hoop aannames doe jij hier.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je kunt bijna niet verantwoordelijk omgaan met dingen als klaphamers en carbid, en daarnaast ook nog lol hebben. De meeste mensen die hiermee aan de slag gaan zijn maar wat aan het prutsen en weten helemaal niets over de gevaren.
Het materiaal wordt na aanschaf niet getest. Er wordt niet nagedacht over mogelijkheden als ontploffende melkbussen en veilige afstand voor het publiek bij een bepaalde hoeveelheid magnesium of calciumcarbide. Er wordt niet gedaan aan persoonlijke beschermingsmiddelen zoals gehoorbescherming, brillen, brandwerende kleding in geval van vuurwerk. En daarnaast staan een hoop mensen ook gewoon met een paar kratten bier naast de melkbus.
Welke maatregelen? Denk je dat ze bv. carbid knallen met doorgeroeste melkbussen ofzo? Ben je uberhaupt ooit bij zoiets aanwezig geweest? Heb je ooit gezien hoe men de bussen van tevoren controleert? Als mensen het niet vertrouwen verstevigen ze de bus vaak nog met extra stalen strippen.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:50 schreef Seven. het volgende:
Waarop baseer je dat? En denk je dat dot soort maatregelen wel genomen worden?
Waarom wordt carbidschieten er nou iedere keer bij gehaald? Dat heeft hier niets mee te maken.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:11 schreef Duiveltja het volgende:
Grote biem is gevaarlijk... Randstedelijke figuren willen wel vaker allerlei zaken verbieden waar ze geen kaas van gegeten hebben...quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:55 schreef Leandra het volgende:
Waarom wordt carbidschieten er nou iedere keer bij gehaald? Dat heeft hier niets mee te maken.
Even los van het gegeven dat carbidschieten bij uitstek iets is voor het buitengebied.
Vijvers ook maar verbieden dan. Of asielzoekers. hebben ook geen praktisch nut en leveren enkele doden per jaar op. Er zijn net nog een aantal doden gevallen in belgie door een gasexplosie.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja hallo, tis een feesie geen werkdagquote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik wil niet alle randstedelingen over een kam scheren, maar Amsterdammers zijn het meest bekrompen volk van Nederland. Hun voor tolerantie versleten onverschilligheid kunnen ze alleen opbrengen bij dingen die ze kennen. Ik had een keertje een feestje op een woonboot in de Keizersgracht, leuk, ik neem wat carbid mee. Man wat een boel zeikerds in een keer, terwijl de vuurpijlen iedereen om de oren vlogen, maar carbid kenden ze niet dus was het gevaarlijk.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grote biem is gevaarlijk... Randstedelijke figuren willen wel vaker allerlei zaken verbieden waar ze geen kaas van gegeten hebben...
Klopt, want als je iets verboden maakt gebeurt het niet. Vuurwerk is ook verboden en hoorde gisteren helemaal niks.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:11 schreef Duiveltja het volgende:
Ik ben opgegroeid op een boerderij in de Achterhoek. Zo één met echte melkkoeien enzo. Het carbid schieten gebeurde gewoon bij ons thuis.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Welke maatregelen? Denk je dat ze bv. carbid knallen met doorgeroeste melkbussen ofzo? Ben je uberhaupt ooit bij zoiets aanwezig geweest? Heb je ooit gezien hoe men de bussen van tevoren controleert? Als mensen het niet vertrouwen verstevigen ze de bus vaak nog met extra stalen strippen.
quote:Alles wat jij hier opnoemt heb jij ook uit de losse pols weten te verzinnen maar je denkt dat ze dat "in de provincie" niet kunnen en niet snappen ofzo?
Boeren hebben vaak hele schuren vol met allerlei mechanische, elektrische en gas- en luchtdruksystemen. En een betjen pruts'n in de schure doen ze vrijwel allemaal. En ze zijn er doorgaans vrij handig in want iets zelf fixen is veel goedkoper, en het is leuk. Maar de theoretische kennis om veilig om te kunnen gaan met explosieve stoffen, heeft geen enkele relatie met een betjen pruts'n in de schure. Met carbid moet je niet 'een betjen pruts'n'. En met zwaar materieel als trekkers en grösmaaiers eigenlijk ook niet.quote:Ik durf zelfs wel te beweren dat men in "de provincie" technisch wel een stukje beter onderlegd is vwb veiligheid mbt tot allerlei mechanische, elektrische en gas/-luchtdruksystemen aangezien dat dat soort zaken veel vaker onderdeel uitmaken van de dagelijkse bezigheden...
Klinkt als dood door schuld.quote:
quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grote biem is gevaarlijk... Randstedelijke figuren willen wel vaker allerlei zaken verbieden waar ze geen kaas van gegeten hebben...
Dat is dus wat ik zeg. Op de veilige manier, is er gewoon geen flikker aan.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:23 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja hallo, tis een feesie geen werkdag![]()
Verwacht je soms dat ze de boel ook nog afzetten met lint en een verpleegster standby houden voor het geval dat?
quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is dus wat ik zeg. Op de veilige manier, is er gewoon geen flikker aan.
Binnenkort verplicht een aantal BHV'ers op de kringverjaardag...quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:23 schreef the-eye het volgende:
Ja hallo, tis een feesie geen werkdag![]()
Verwacht je soms dat ze de boel ook nog afzetten met lint en een verpleegster standby houden voor het geval dat?
Uiteraard heb ik die voor je.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:51 schreef tja77 het volgende:
[..]
Potverdorie wat een hoop aannames doe jij hier.
Juist in de filmpjes die ik zie met carbidschieten werd er wel gehoorbescherming gedragen en netjes afstand gehouden.
Een ontploffende melkbus? Really? Je duwt er een rubberbal in maar die duw je er zo ontzettend stevig dat de melkbus uit elkaar klapt? Really?
Maar je hebt vast wel cijfers van de vele doden en zwaar gewonden door het carbidschieten?
Nou dan.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:43 schreef Seven. het volgende:
Ik ben opgegroeid op een boerderij in de Achterhoek. Zo één met echte melkkoeien enzo. Het carbid schieten gebeurde gewoon bij ons thuis.
Als je het allemaal zo goed weet met je carbid wat is precies de reden om afstand te houden dan? Dat je niet voor de bussen moet gaan staan lijkt me evident (even los van feit dat men tegenwoordig vooral met voetballen schiet, wij deden het nog met deksels) maar voor de rest? Of stond het publiek vroeger bij jou zo dichtbij dat je niet eens kans zag om de fakkel bij de bus te houden ofzo?quote:lul alsjeblieft niet zo verschrikkelijk dom met je 'in de provincie kunnen ze dat niet snappen'. Dat kunnen ze best, maar de bereidheid om het écht veilig te doen is er niet. En dat snap ik wel want écht veilig kan alleen als het publiek voldoende afstand houdt, dan is de lol er al wel af.
Dus eigenlijk zeg je dat ze het niet snappen...quote:Boeren hebben vaak hele schuren vol met allerlei mechanische, elektrische en gas- en luchtdruksystemen. En een betjen pruts'n in de schure doen ze vrijwel allemaal. En ze zijn er doorgaans vrij handig in want iets zelf fixen is veel goedkoper, en het is leuk. Maar de theoretische kennis om veilig om te kunnen gaan met explosieve stoffen, heeft geen enkele relatie met een betjen pruts'n in de schure. Met carbid moet je niet 'een betjen pruts'n'. En met zwaar materieel als trekkers en grösmaaiers eigenlijk ook niet.
Dus hij is helemaal niet handig...quote:Mijn man is zelf ook heel handig. Niet omdat hij de vakkennis heeft, maar omdat hij van alles probeert en ervaart. Maar ik laat hem niet zonder eerst op z'n minst deskundig advies in te winnen in de meterkast prutsen. Of zelf lekker aankutten met de gasleiding. Niet omdat hij het zelf niet kan, maar omdat hij niet de kennis heeft om de gevaren voldoende in te kunnen schatten.
Het komt nogal simplistisch over, die aannames van je.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het komt allemaal nogal stads over die verhalen van je.
Jij bent degene die begint met de aannames... Die boertjes van buut'n snappen het niet...quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:56 schreef Seven. het volgende:
Het komt nogal simplistisch over, die aannames van je.
quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:52 schreef Seven. het volgende:
Gaa
[..]
Uiteraard heb ik die voor je.
17% van alle 'vuurwerkslachtoffers' rond jaarwisseling 2020/2021, waren gerelateerd aan carbidschieten. Een stijging, omdat carbidschieten in populariteit toeneemt.
https://www.veiligheid.nl(...)vuurwerkslachtoffers
quote:Minder slachtoffers door zwaar illegaal vuurwerk en carbid
De daling van het aantal vuurwerkslachtoffers gold voor alle typen vuurwerk, ook voor zwaar illegaal vuurwerk (waaronder nitraten en cobra’s) en carbid schieten.
CRTL-F Carbid:quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:52 schreef Seven. het volgende:
Gaa
[..]
17% van alle 'vuurwerkslachtoffers' rond jaarwisseling 2020/2021, waren gerelateerd aan carbidschieten. Een stijging, omdat carbidschieten in populariteit toeneemt.
Waar haal jij die 17% vandaan?quote:Minder slachtoffers door zwaar illegaal vuurwerk en carbid
De daling van het aantal vuurwerkslachtoffers gold voor alle typen vuurwerk, ook voor zwaar illegaal vuurwerk (waaronder nitraten en cobra’s) en carbid schieten. Van de verwondingen die we zagen ontstond de meerderheid door knalvuurwerk. Het aandeel gewonde omstanders (44%) was lager dan vorig jaar (51%).
of een straat verder in een vijver gereden en verdronken.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:00 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Eén ding is zeker: zonder dat kinderachtige gedoe met die klaphamers had het kind nog geleefd.
17% Omdat er een pak minder slachtoffers zijn door vuurwerk (vanwege het verbod) waardoor het deelpercentage dat carbid voor z’n rekening neemt enorm stijgt maar het absolute aantal slachtoffers juist afnam.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:52 schreef Seven. het volgende:
Gaa
[..]
20 Stuks.quote:Voor carbid schieten is een zelfde tendens te zien: naar schatting is in absolute zin het aantal SEH-bezoeken wegens carbid schieten gehalveerd, van ruim 40 vorig jaar naar ruim 20 tijdens de afgelopen jaarwisseling. Het lijkt er dus op dat het verbod op consumentenvuurwerk (cat. 2 en hoger) niet heeft geleid tot meer slachtoffers door zwaar illegaal vuurwerk of door carbid schieten
Als je meer wil weten over de inzichten van mijn man, dan moet je in ons 11-delige klustopic kijken. Hij heeft 2/3 van ons huis gestript en verbouwd zonder hulp.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou dan.
[..]
Als je het allemaal zo goed weet met je carbid wat is precies de reden om afstand te houden dan? Dat je niet voor de bussen moet gaan staan lijkt me evident (even los van feit dat men tegenwoordig vooral met voetballen schiet, wij deden het nog met deksels) maar voor de rest? Of stond het publiek vroeger bij jou zo dichtbij dat je niet eens kans zag om de fakkel bij de bus te houden ofzo?
En gewoon op de bus zitten met je Zippo was nog veel leuker.
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat ze het niet snappen...
[..]
Dus hij is helemaal niet handig...![]()
Het ontbreekt hem iig aan inzicht als ik dit zo lees.
Goed om te weten in dit topic.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik wil niet alle randstedelingen over een kam scheren, maar Amsterdammers zijn het meest bekrompen volk van Nederland. Hun voor tolerantie versleten onverschilligheid kunnen ze alleen opbrengen bij dingen die ze kennen. Ik had een keertje een feestje op een woonboot in de Keizersgracht, leuk, ik neem wat carbid mee. Man wat een boel zeikerds in een keer, terwijl de vuurpijlen iedereen om de oren vlogen, maar carbid kenden ze niet dus was het gevaarlijk.
Maar dat is dus niet zo. Sterker, het tegendeel is het geval.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je meer wil weten over de inzichten van mijn man, dan moet je in ons 11-delige klustopic kijken. Hij heeft 2/3 van ons huis gestript en verbouwd zonder hulp.
En ja, carbid schieten is superleuk, maar feit is dat er dus wel degelijk ongelukken gebeuren. Dus ik ageer tegen het idee dat hier gepropageerd wordt, namelijk dat het onschuldig en veilig vermaak is, want dat is niet zo. En ik zie een relatie tussen vuurwerkverbod dus dan maar carbidschieten. Als het vuurwerkverbod zorgt voor meer slachtoffers bij het carbidschieten, dan zou je aan beide tradities iets moeten doen.
Zonder vuurwerkverbod 1300 slachtoffers per jaar, vaak omstanders. Net als dit jochie, omdat iemand zo nodig een hoop herrie moet maken op oudejaarsdag. Het zal godverdomme je zoontje maar zijn.
Hey, iemand neemt de moeite om het te lezen, top!quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:04 schreef tja77 het volgende:
[..]
17% Omdat er een pak minder slachtoffers zijn door vuurwerk (vanwege het verbod) waardoor het deelpercentage dat carbid voor z’n rekening neemt enorm stijgt maar het absolute aantal slachtoffers juist afnam.
Uit jouw rapport
[..]
20 Stuks.
Enig idee hoeveel 1000en kilo’s carbid er doorheen gaan per jaarwisseling?
Dan is 20 stuks gewoon erg weinig.
Vandaar dat ik denk dat er een relatie zit tussen het vuurwerkverbod en stijging van ongevallen met carbid.quote:In relatieve zin is het aantal ongevallen door zwaar illegaal vuurwerk en carbid schieten uiteraard wel hoger dan vorig jaar,
quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet zo. Sterker, het tegendeel is het geval.
Lees het rapport, in plaats van alles wat je aanspreekt op fok als zoete koek te slikken.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hey, iemand neemt de moeite om het te lezen, top!
De volgende alinea:
[..]
Vandaar dat ik denk dat er een relatie zit tussen het vuurwerkverbod en stijging van ongevallen met carbid.
Maar dat is dus niet zo. Sterker, het tegendeel is het geval.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
De volgende alinea:
[..]
Vandaar dat ik denk dat er een relatie zit tussen het vuurwerkverbod en stijging van ongevallen met carbid.
Alinea 3.2 uit het onderzoeksrapport.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
CRTL-F Carbid:
[..]
Waar haal jij die 17% vandaan?
quote:Zwaar illegaal vuurwerk (39%), carbid schieten (17%) en voorheen legaal consumentenvuurwerk (17%) zorgden voor het merendeel van de letsels.
quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Lees het rapport, in plaats van alles wat je aanspreekt op fok als zoete koek te slikken.
Worden die dingen professorisch in elkaar gezet oidquote:Op zaterdag 1 januari 2022 18:03 schreef Zipportal het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)t-nog-vast~ab0d8b30/
Ik denk eigenlijk dat jij niet snapt wat er in het rapport staat.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet zoveel denken, beter lezen.
Ik denk dat jij je eigen bron selectief leest.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat jij niet snapt wat er in het rapport staat.
Absolute aantallen liggen lager. Procentueel is t aandeel in t aantal slachtoffers hoger.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet zoveel denken, beter lezen.
Dat zal allemaal best maar als er eerst deskundig advies wordt ingewonnen zoals je zelf zegt is het gewoon een "doe mij na" verhaal... Dat is nmm van een totaal ander niveau dan het weten waarom je iets wel of niet moet doen. Als ik een band moet plakken en ik win deskundig advies in zeggen ze ook dat ik de plakker rond moet knippen. Dan doe ik dat maar dan weet ik nog steeds niet waarom ik dat gedaan heb. (voorbeeldje he).quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:04 schreef Seven. het volgende:
Als je meer wil weten over de inzichten van mijn man, dan moet je in ons 11-delige klustopic kijken. Hij heeft 2/3 van ons huis gestript en verbouwd zonder hulp.
Het is veilig.quote:En ja, carbid schieten is superleuk, maar feit is dat er dus wel degelijk ongelukken gebeuren. Dus ik ageer tegen het idee dat hier gepropageerd wordt, namelijk dat het onschuldig en veilig vermaak is, want dat is niet zo.
Eigenlijk schoffel je hiermee je eigen stelling al onderuit. Als de randstad zich met carbid gaat bemoeien, want geen vuurwerk, krijg je ongelukken... Ergo, aan de boertjes van buut'n kan het niet liggen want die deden dat altijd al.quote:En ik zie een relatie tussen vuurwerkverbod dus dan maar carbidschieten. Als het vuurwerkverbod zorgt voor meer slachtoffers bij het carbidschieten, dan zou je aan beide tradities iets moeten doen.
Nog maar een keer, dat heeft geen reet met carbid te maken.quote:Zonder vuurwerkverbod 1300 slachtoffers per jaar, vaak omstanders. Net als dit jochie, omdat iemand zo nodig een hoop herrie moet maken op oudejaarsdag. Het zal godverdomme je zoontje maar zijn.
Heb je een quote, ik ben nogal lui.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat jij je eigen bron selectief leest.
Dus ondanks vuurwerkverbod, ondanks switch van vuurwerk naar carbid, dalen (!) de absolute aantallen slachtoffers.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:17 schreef Elbosia het volgende:
[..]
Absolute aantallen liggen lager. Procentueel is t aandeel in t aantal slachtoffers hoger.
Je hebt gelijk, I stand corrected. Er is (tot zover) geen stijging die toe te schrijven is aan het vuurwerkverbod.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat jij je eigen bron selectief leest.
Zie post #51.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:20 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Heb je een quote, ik ben nogal lui.
Seven onderbouwd haar stelling wel.
Ah, vandaar dat volgens het rapport het aantal carbid ongevallen is gedaald van 40 naar 20.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
De volgende alinea:
[..]
Ja. Maar procentueel dus een groter aandeel.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Dus ondanks vuurwerkverbod, ondanks switch van vuurwerk naar carbid, dalen (!) de absolute aantallen slachtoffers.
Uh nee want het aantal absolute slachtoffers is juist dalende (van 40 naar 20) en dat tijdens een jaarwisseling waarin er een vuurwerkverbod was en er dus nog meer mensen hun toevlucht zochten naar carbid.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
De volgende alinea:
[..]
Klopt als een (melk)bus.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Dus ondanks vuurwerkverbod, ondanks switch van vuurwerk naar carbid, dalen (!) de absolute aantallen slachtoffers.
Veiliger.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:22 schreef Elbosia het volgende:
[..]
Ja. Maar procentueel dus een groter aandeel.
Is dat dan veilig omdat er minder
ongelukken gebeuren?
Er was een afsteekverbod van vuurwerk, dus al die slachtoffers van consumentenvuurwerk waren er niet. Logisch dat het aandeel in percentage dan groter wordt.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:22 schreef Elbosia het volgende:
[..]
ongelukken gebeuren?
Eens. Dat er geen stijging is door het vuurwerkverbod, maakt het niet veilig. Het gebruik van klaphamers evenmin.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:22 schreef Elbosia het volgende:
[..]
ongelukken gebeuren?
Maar niet door carbid... En "slachtoffers"... Even hoor...quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:22 schreef Seven. het volgende:
Klopt als een (melk)bus.
Aantal dingen blijven wel overeind. Er vallen namelijk nog steeds tientallen slachtoffers elk jaar.
Ik heb 'm zeker 5 keer gedeeld in dit topic.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien had je het onderzoeksrapport moeten linken dan...
Nou nee... Of had ik door moeten klikken ergens?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:25 schreef Seven. het volgende:
Ik heb 'm zeker 5 keer gedeeld in dit topic.
Twintig. Dat zijn tientallen, toch?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar niet door carbid... En "slachtoffers"... Even hoor..._!
Als je écht weet wat je doet, dan houdt dat eigenlijk in dat je het materiaal niet op veiligheid zou kunnen testen... Immers, het risico bleek achteraf toch hoog (?) Of zeg ik nu wat geks?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:25 schreef Isabeau het volgende:
En diegene die het een moordpoging noemde. Ik weet niet zo goed waarom je er van dat soort extreme ridicule gedachten op nahoudt. Zo'n mening is totaal niet nuttig, draagt niets bij en zorgt voor verdriet bij alle betrokkenen.
Grootste gros zal wat gekneusde vingers zijn door de terugslag van de bus of wat lichte brandwonden door een steekvlammetje.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een twintigtal...
Maar goed, wat was het letsel?
100% veiligheid bestaat niet in het leven, shit happens.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Klopt als een (melk)bus.
Aantal dingen blijven wel overeind. Er vallen namelijk nog steeds tientallen slachtoffers elk jaar.
Niet alleen “geen stijging” maar zelfs “wel daling”.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Eens. Dat er geen stijging is door het vuurwerkverbod, maakt het niet veilig. Het gebruik van klaphamers evenmin.
Wenkbrauwen kwijt schijnt nogal eens voor te komen.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:33 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Grootste gros zal wat gekneusde vingers zijn door de terugslag van de bus of wat lichte brandwonden door een steekvlammetje.
Naar mijn weten is er nog nooit iemand overleden door klaphamers, maar ja, ik had er ook nog nooit van gehoord dus correct me if I'm wrong. Ik denk dat zo'n uitkomst door niemands hoofd is gegaan en dus is dat risico ook nooit geaccepteerd omdat niemand wist dat zoiets zou kunnen.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:31 schreef ludovico het volgende:
Als je écht weet wat je doet, dan houdt dat eigenlijk in dat je het materiaal niet op veiligheid zou kunnen testen... Immers, het risico bleek achteraf toch hoog (?) Of zeg ik nu wat geks?
Hadden we dit makkelijk kunnen voorkomen? Of is er altijd een klein risico dat we accepteren?
Als dit lomp gedoe was, en men had het beter moeten weten... Ja, kom je nog steeds niet op moord eigenlijk, maar zeker wel dood door schuld.
Als je met ondeugdelijk materiaal aan het klootviolen bent... En je had dat moeten weten... Neem je gewoon risico op gewonden.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Naar mijn weten is er nog nooit iemand overleden door klaphamers, maar ja, ik had er ook nog nooit van gehoord dus correct me if I'm wrong. Ik denk dat zo'n uitkomst door niemands hoofd is gegaan en dus is dat risico ook nooit geaccepteerd omdat niemand wist dat zoiets zou kunnen.
En voor dood door schuld zit de betrokken persoon nog steeds vast.
Nou ja, ik had ook nog nooit van die dingen gehoord....quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:43 schreef Isabeau het volgende:
Naar mijn weten is er nog nooit iemand overleden door klaphamers, maar ja, ik had er ook nog nooit van gehoord dus correct me if I'm wrong. Ik denk dat zo'n uitkomst door niemands hoofd is gegaan en dus is dat risico ook nooit geaccepteerd omdat niemand wist dat zoiets zou kunnen.
Nou... er mag dan geen sprake zijn van opzet, maar als je dit in een woonwijk doet dan neem je wel een dusdanig risico dat de gevolgen minstens verwijtbaar zijn.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:02 schreef Bensel het volgende:
[..]
Vijvers ook maar verbieden dan. Of asielzoekers. hebben ook geen praktisch nut en leveren enkele doden per jaar op. Er zijn net nog een aantal doden gevallen in belgie door een gasexplosie.
Ongelukken gebeuren, bij alles en iedereen. niet alles is te voorzien, hier is geen sprake van opzet
Meeste ongelukken schijnen te gebeuren tijdens het mengen van het "kruit". Dat heeft meestal alleen impact voor degene die het ontsteekt. Gaat meestal om vingers/ogen etcquote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En voor dood door schuld zit de betrokken persoon nog steeds vast.
Dit.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 21:25 schreef Isabeau het volgende:
@:Seven je relaas over carbidschieten herken ik niet zoals het er nu meestal aan toe gaat. Het klinkt alsof je met je oordeel bent blijven hangen in de jaren '80 toen iedereen maar wat deed. Tegenwoordig zijn er oorbeschermers, lijnen waar mensen achter moeten blijven, toezicht dat mensen niet voorbij die lijnen komen, controle van materiaal en vast heel veel andere veiligheidsmaatregelen. Vast ook door nare ervaringen uit het verleden wijzer geworden. Het is maar al te vaak een hele organisatie en niet maar wat boerenkinkels die toevallig nog wat roestende melkbussen in de schuur vonden en lazerus samen komen om herrie te maken. Nou ja, toegegeven, die zijn er misschien ook wel her en der, maar de algemene tendens is dat er een veilig feestje wordt georganiseerd.
En eens dat dit een bizar noodlottig ongeval was met alleen maar verliezers. Zulke ongevallen komen echt heel veel voor en dan gaan we ook niet in een keer alles wat er mee te maken had verbieden.
En diegene die het een moordpoging noemde. Ik weet niet zo goed waarom je er van dat soort extreme ridicule gedachten op nahoudt. Zo'n mening is totaal niet nuttig, draagt niets bij en zorgt voor verdriet bij alle betrokkenen.
Je kan van te voren niet weten dat je materiaal mogelijkerwijs te zwak is voor de explosie?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 22:08 schreef descon het volgende:
Dit me allemaal een gevalletje domme pech.
Daar kunnen jij en ik niet over oordelen. Misschien was het pannetje/bordje al heel vaak gebruikt en was het nu net een keer te veel van het goede. Maar het is inderdaad ook mogelijk dat het een gietijzer pannetje was waarbij je eigenlijk wel kon verwachten wat er gebeurde. We weten die details gewoon niet en het lijkt mij handiger daar op te wachten.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 22:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je kan van te voren niet weten dat je materiaal mogelijkerwijs te zwak is voor de explosie?
Dat is welgeteld 1 Fok!ker hier die dat beweert en die is moeilijk serieus te nemen.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 22:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Daar kunnen jij en ik niet over oordelen. Misschien was het pannetje/bordje al heel vaak gebruikt en was het nu net een keer te veel van het goede. Maar het is inderdaad ook mogelijk dat het een gietijzer pannetje was waarbij je eigenlijk wel kon verwachten wat er gebeurde. We weten die details gewoon niet en het lijkt mij handiger daar op te wachten.
Hoe dan ook is dit absoluut geen moord of doodslag. Het is een ongeluk waar iemand wel of geen schuld aan heeft.
Dat is duidelijk, de man kan mogelijk wel worden vervolgt voor dood door schuld als blijkt dat hij gevaar (voor anderen) heeft veroorzaakt met zijn gedrag. Dan zit er in dat ongeluk zeker een verwijtbaar aspect. Dat een klaphamer legaal is -of niet - doet er verder weinig aan toe.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 22:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoe dan ook is dit absoluut geen moord of doodslag. Het is een ongeluk waar iemand wel of geen schuld aan heeft.
Zou de overheid een arbowetgeving voor huishoudens moeten gaan invoeren?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:41 schreef Seven. het volgende:
Het maakt het een stuk makkelijker om te bepalen welke posts wel en welke posts niet serieus zijn.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik word ontzettend moe van mensen die een noodlottig ongeval tot moord proberen te framen.
Mensen die bij het eerste dodelijke incident ooit met een klaphamer direct aan het krijsen zijn om een verbod zijn nog vermoeiender.
Ik word ontzettend moe van mensen die een stupide actie tot noodlottige ongeval proberen te framen.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik word ontzettend moe van mensen die een noodlottig ongeval tot moord proberen te framen.
Mensen die bij het eerste dodelijke incident ooit met een klaphamer direct aan het krijsen zijn om een verbod zijn nog vermoeiender.
Ah, omdat jij er geen zak aan vindt, mag een ander het ook niet leuk vinden?quote:Op zondag 2 januari 2022 09:24 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Ik word ontzettend moe van mensen die een stupide actie tot noodlottige ongeval proberen te framen.
Was die aap niet bezig geweest met een klaphamer, was er niets gebeurd. Wat is het nut met het spelen met dat ding? Een volwassen manspersoon die perse een knal moet veroorzaken, get a life.
Wat is het nut van dit forum? Ga je als een elektriciën om het leven komt in een datacenter je ook afvragen of we niet beter niks kunnen doen omdat iets niet strikt noodzakelijk is om adem te kunnen halen?quote:Op zondag 2 januari 2022 09:24 schreef Yon_Wip het volgende:
Ik word ontzettend moe van mensen die een stupide actie tot noodlottige ongeval proberen te framen.
Was die aap niet bezig geweest met een klaphamer, was er niets gebeurd. Wat is het nut met het spelen met dat ding? Een volwassen manspersoon die perse een knal moet veroorzaken, get a life.
Misschien was zijn vriendje dan wel uit een boom gevallen.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:24 schreef Yon_Wip het volgende:
Was die aap niet bezig geweest met een klaphamer, was er niets gebeurd.
Dat jij een klaphamer niet leuk vindt en er geen plezier aan beleeft dat mag, maar dat is natuurlijk geen argument.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:24 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Je vergelijkt het ongereguleerd gebruik van een klaphamer met iemand die zijn werk doet onder vastgelegde arbeidsomstandigheden? Oke. Kom voortaan terug met een steekhoudend argument.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat is het nut van dit forum? Ga je als een elektriciën om het leven komt in een datacenter je ook afvragen of we niet beter niks kunnen doen omdat iets niet strikt noodzakelijk is om adem te kunnen halen?
Laten we het ongereguleerd gebruik van een klaphamer eens vergelijken met het ongereguleerd gebruik van een keukentrap. Gebeuren daar nooit (dodelijke) ongelukken mee?quote:Op zondag 2 januari 2022 09:33 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Je vergelijkt het ongereguleerd gebruik van een klaphamer met iemand die zijn werk doet onder vastgelegde arbeidsomstandigheden? Oke. Kom voortaan terug met een steekhoudend argument.
quote:Op zondag 2 januari 2022 09:24 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Maar voor moord moet er sprake zijn van voorbedachte rade.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:33 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Je vergelijkt het ongereguleerd gebruik van een klaphamer met iemand die zijn werk doet onder vastgelegde arbeidsomstandigheden? Oke. Kom voortaan terug met een steekhoudend argument.
Ik heb niet gezegd dat ik het moord vind. Maar het is wel degelijk dood door schuld.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:38 schreef snabbi het volgende:
[..]
[..]
Maar voor moord moet er sprake zijn van voorbedachte rade.
Dat deze 'aap' een onzinnige actie doet, is niet hetzelfde als dat hij van plan was de betreffende voorbij lopende personen (of kijkende personen) te vermoorden.
Niet verboden nee, maar het lijkt me niet totaal een normaal ding om te gebuiken. Zeker als daar chemische reacties en knallen bij komt kijken. Intentie om te doden of niet maakt niet uit. Die dingen zijn zelf gefabriceerd (en dus geen kwaliteitseisen) en waarschijnlijk ook nog verkeerd gebruikt. Ga maar uitleggen aan de rechterquote:Op zondag 2 januari 2022 09:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat jij een klaphamer niet leuk vindt en er geen plezier aan beleeft dat mag, maar dat is natuurlijk geen argument.
Het is geen verboden apparaat en je mag het ook gewoon gebruiken. In dat opzicht deed de man dus niks raars en hij had ook niet de intentie iemand te doden. Een ongeluk dus.
Jij stond erbij? Ik heb nergens details vernomen.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:40 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat ik het moord vind. Maar het is wel degelijk dood door schuld.
Ongereguleerdquote:Op zondag 2 januari 2022 09:33 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Wat maakt jullie dat jullie deze man met hand en tand verdedigen?quote:Op zondag 2 januari 2022 09:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is het enige zinnige wat er uit je toetsenbord komt tot nog toe.
Omdat IK het niet leuk vind heeft het DUS geen nut en moeten we het maar snel VERBIEDEN.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:44 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Wat maakt jullie dat jullie deze man met hand en tand verdedigen?![]()
Net een 12-jarige doodgegaan door iets wat hij doet (ongeluk of niet) en jullie staan doodleuk die gast te verdedigen
Het zou zeker dood door schuld kunnen zijn en het is prima om te bekijken of de persoon daarvoor aangeklaagd kan worden. In hoeverre de actie van de persoon daadwerkelijk voldoet aan de definitie van roekeloosheid weet ik niet. Dat zou afhangen van de staat van die klaphamer, de hoeveelheid gebruikte poeder etc etc. Of het daadwerkelijk dood door schuld is of niet, dat kunnen wij op dit moment niet bepalen. Wel prima om de discussie daar over te hebben van wat we wel en niet weten.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:40 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat ik het moord vind. Maar het is wel degelijk dood door schuld.
Jij bent degene die hem aan het veroordelen is terwijl je geen benul hebt wat er gebeurde.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:44 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Net een 12-jarige doodgegaan door iets wat hij doet (ongeluk of niet) en jullie staan doodleuk die gast te verdedigen
Ja precies. Als je alles gaat verbieden waar ooit eens iemand gewond of door door is gegaan blijft er erg weinig over.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat IK het niet leuk vind heeft het DUS geen nut en moeten we het maar snel VERBIEDEN.
Ik vind het ook maar een puberale vorm van vermaak, maar als mensen er plezier aan beleven en er zijn weinig noemenswaardige incidenten waarom dan direct in die verbied-reflex schieten.
Ongeacht de slechte verwoording van die persoon, het enige waar het om draait is of deze man met de klaphamer roekeloos heeft gehandeld. Als dat wel zo is, dan is vervolging op dood door schuld aan de orde,quote:Op zondag 2 januari 2022 09:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
OngereguleerdJij gaat nu heel veel data verstoken en daarmee mensen onnodig aan het werk zetten om regulatie te duiden. Ongelukken gebeuren juist als iets verboden wordt waar wel behoefte aan is.
Ik verdedig de man niet maar ga hem ook niet op basis van een enkel kranten berichtje veroordelen.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:44 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Achter een betaalmuur helaas.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik verdedig de man niet maar ga hem ook niet op basis van een enkel kranten berichtje veroordelen.
Het vervolg artikel is al wat expliciter. https://www.ad.nl/binnenl(...)t-nog-vast~ab0d8b30/
De man speelde dus vaker met vuurwerk wat zijn positie dus slechter maakt. Alleen had jij die conclussie al getrokken voordeat er ook maar iets bekend was gemaakt.
Daarnaast denk ik dat een klaphamer intrinsiek geen slecht idee is. Je moet alleen wel de zaak op een veilige manier gebruiken. Het grootste gevaar is natuurlijk de door alcohol en adrenaline gevoede overmoed van de gebruikers. Maar als dergelijke jonge mannen in die staat op een e-bike stappen zijn ze ook een gevaar voor de samenleving.
Mischien krijgen we dit jaar wel klaphamerkeuringsdiensten. De eerste persoon die een officiële goedgekeurde klaphamer bij de boerenbond in de schappen krijgt is de spekkoper.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:59 schreef RamboDirk het volgende:
Leuk, de rest van je leven geconfronteerd moeten worden met de moordenaar van je zoon. Haaksbergen is niet zo groot.
De moordenaar staat waarschijnlijk volgend jaar alweer vrolijk onder zijn partytent met klaphamer en al.
Of een idiote hoeveelheid springstof. De klap schijnt toch wel bovengemiddeld te zijn geweest hoewel je getuigen ook niet altijd kan vertrouwen, die horen eerst wat er gebeurd is en vertellen daarna dat de klap wel heel erg groot was.quote:Op zondag 2 januari 2022 10:02 schreef tja77 het volgende:
[..]
Achter een betaalmuur helaas.
Maar kon wel lezen dat vrijwel zeker het schaaltje uiteengereten is. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Of het mengsel wat te explosief, dat zou kunnen betekenen dat deze man er geen kaas van gegeten heeft of dat hij het bewust heeft gedaan.
Of het schaaltje was niet stevig genoeg (meer).
Dat schaaltje kon al gescheurd zijn, optisch waar te nemen, of er zouden haarscheurtjes in hebben kunnen zitten, die je niet kunt waarnemen.
In al deze gevallen zijn die kinderen slachtoffer van een incident, kwestie verkeerde moment, verkeerde plaats.
Weer zo'n overbodige reactie met onnodig energiegebruik waardoor mensen onnodig aan het werk gezet worden met bijbehorende risico's. Jaarlijks is er wel een dode te betreurenquote:Op zondag 2 januari 2022 09:59 schreef RamboDirk het volgende:
Leuk, de rest van je leven geconfronteerd moeten worden met de moordenaar van je zoon. Haaksbergen is niet zo groot.
De moordenaar staat waarschijnlijk volgend jaar alweer vrolijk onder zijn partytent met klaphamer en al.
Ik vind zelf het argument over andere keren waar met vuurwerk is gespeeld eigenlijk geen element wat positief of negatief voor deze persoon zou moeten uitpakken. Je kan namelijk ook zeggen dat als hij het 10.000x heeft gedaan en er niets gebeurd was, dat daardoor de verwachting van het uiteenspatten van het schaaltje veel kleiner is.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik verdedig de man niet maar ga hem ook niet op basis van een enkel kranten berichtje veroordelen.
Het vervolg artikel is al wat expliciter. https://www.ad.nl/binnenl(...)t-nog-vast~ab0d8b30/
De man speelde dus vaker met vuurwerk wat zijn positie dus slechter maakt. Alleen had jij die conclussie al getrokken voordeat er ook maar iets bekend was gemaakt.
Daarnaast denk ik dat een klaphamer intrinsiek geen slecht idee is. Je moet alleen wel de zaak op een veilige manier gebruiken. Het grootste gevaar is natuurlijk de door alcohol en adrenaline gevoede overmoed van de gebruikers. Maar als dergelijke jonge mannen in die staat op een e-bike stappen zijn ze ook een gevaar voor de samenleving.
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Voor dood door schuld hoef je niet iets bewust fout te doen. Dus als de persoon gewoon geen kaas van de zaak heeft gegeten en maar wat doet, is dood door schuld zeker wel een optie.quote:Op zondag 2 januari 2022 10:02 schreef tja77 het volgende:
[..]
Achter een betaalmuur helaas.
Maar kon wel lezen dat vrijwel zeker het schaaltje uiteengereten is. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Of het mengsel wat te explosief, dat zou kunnen betekenen dat deze man er geen kaas van gegeten heeft of dat hij het bewust heeft gedaan.
Of het schaaltje was niet stevig genoeg (meer).
Dat schaaltje kon al gescheurd zijn, optisch waar te nemen, of er zouden haarscheurtjes in hebben kunnen zitten, die je niet kunt waarnemen.
In al deze gevallen zijn die kinderen slachtoffer van een incident, kwestie verkeerde moment, verkeerde plaats.
Ik denk dat er uiteindelijk alleen maar verliezers zullen zijn in deze zaak. Kan met niet voorstellen dat de man die de klaphamer bediende er op uit was kinderen te doden. En zal dat eerder de rest van zijn leven betreuren. Maar gelukkig is dit verder een zaak voor het OM en wellicht later de rechter.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:59 schreef RamboDirk het volgende:
Ik gok dat evt alcoholgebruik ook een rol gaat spelen. Er was blijkbaar een feest aan de gang in de voortuin. Als blijkt dat hij een bakkie (of meer) op had, gaat dat ook niet voor hem pleiten.quote:Op zondag 2 januari 2022 10:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Of een idiote hoeveelheid springstof. De klap schijnt toch wel bovengemiddeld te zijn geweest hoewel je getuigen ook niet altijd kan vertrouwen, die horen eerst wat er gebeurd is en vertellen daarna dat de klap wel heel erg groot was.
Bij het gebruik van idioot veel of een experimentele springstof is het natuurlijk wel verwijtbaar. Bij een versleten 'aambeeld' is dat al moeilijker. Als er in de woning veel vuurwerk is gevonden (waar het wel op lijkt maar nog niet bewezen) dan verslechterd het voor de man.
Haaksbergen is niet zo groot en het is wel een community. Ga er maar rustig van uit dat de dader een ander dorp gaat zoeken om te wonen.
Ik denk niet dat die ooit weer zo’n ding of vuurwerk gaat afsteken. Met een beetje moraalbesef ben je getekend voor het leven.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:59 schreef RamboDirk het volgende:
Er was geen feest aan de gang in de voortuin. Geen idee hoe je hierbij komt?quote:Op zondag 2 januari 2022 11:09 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Ik gok dat evt alcoholgebruik ook een rol gaat spelen. Er was blijkbaar een feest aan de gang in de voortuin. Als blijkt dat hij een bakkie (of meer) op had, gaat dat ook niet voor hem pleiten.
Volgens omwonenden was er een klein, traditioneel buurtfeest aan de gang. ,,Met vier gezinnen”, vertelt een van hen aan RTV Oost. ,,Volgens traditie zetten ze een tentje op met daarbij een vuurkorf, waarin ze na afloop het overgebleven afval verbranden.”quote:Op zondag 2 januari 2022 11:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er was geen feest aan de gang in de voortuin. Geen idee hoe je hierbij komt?
quote:Op zondag 2 januari 2022 11:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er was geen feest aan de gang in de voortuin. Geen idee hoe je hierbij komt?
Het ongeluk gebeurde aan het einde van de ochtend. Dus alcohol? Ik betwijfel het.
https://www.nu.nl/binnenland/6175966/jongen-12-overleden-bij-ongeluk-met-klaphamer-in-haaksbergen.htmlquote:Volgens omwonenden was er een klein, traditioneel buurtfeest aan de gang. "Met vier gezinnen", vertelt een van hen aan RTV Oost. "Volgens traditie zetten ze een tentje op met daarbij een vuurkorf, waarin ze na afloop het overgebleven afval verbranden."
In zijn voortuin ja?quote:Op zondag 2 januari 2022 11:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens omwonenden was er een klein, traditioneel buurtfeest aan de gang. ,,Met vier gezinnen”, vertelt een van hen aan RTV Oost. ,,Volgens traditie zetten ze een tentje op met daarbij een vuurkorf, waarin ze na afloop het overgebleven afval verbranden.”
Dat is wellicht voor sporenonderzoek?quote:Op zondag 2 januari 2022 11:28 schreef Caland het volgende:
Of in Haaksbergen heeft iedereen een partytent in de voortuin.
Je was net nog stellig dat er absoluut geen feest aan de gang was. Ik ga dan toch liever uit van verklaringen van buurtbewoners inclusief zichtbare partytent op de plek des onheils dan de deskundige mening van user @tja77 op het FOK!forum eerlijk gezegd.quote:Op zondag 2 januari 2022 11:33 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat is wellicht voor sporenonderzoek?
Of een partytent om z’n materiaal droog te houden?
Er was geen feest in zijn voortuin aan de gang, dat stelde ik.quote:Op zondag 2 januari 2022 11:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Je was net nog stellig dat er absoluut geen feest aan de gang was. Ik ga dan toch liever uit van verklaringen van buurtbewoners inclusief zichtbare partytent op de plek des onheils dan de deskundige mening van user @:tja77 op het FOK!forum eerlijk gezegd.
Ze kunnen er een mooi verhaal omheen breien maar er staat gewoon iemand op vrijdagmorgen in z'n voortuin ontploffingen te veroorzaken waarbij een slachtoffer valtquote:Op zondag 2 januari 2022 11:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens omwonenden was er een klein, traditioneel buurtfeest aan de gang. ,,Met vier gezinnen”, vertelt een van hen aan RTV Oost. ,,Volgens traditie zetten ze een tentje op met daarbij een vuurkorf, waarin ze na afloop het overgebleven afval verbranden.”
Ik vind het ook niet oké, maar blijkbaar is dit dus traditie in bepaalde delen v/h land. Dat het mogelijk gekoppeld was aan een klein feestje kan wel degelijk relevant zijn, omdat dit aangeeft dat dit mogelijk iets is wat door iedereen of velen in die omgeving geaccepteerd is. Aannames van mijn kant, maar mijn punt is dat deze details en verdere details over wat er precies eromheen plaatsvond, wel degelijk relevant kunnen zijn.quote:Op zondag 2 januari 2022 11:47 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ze kunnen er een mooi verhaal omheen breien maar er staat gewoon iemand op vrijdagmorgen in z'n voortuin ontploffingen te veroorzaken waarbij een slachtoffer valt
Echt pienter ben je niet hè?quote:Op zondag 2 januari 2022 12:18 schreef Yon_Wip het volgende:
Ik heb het opgelost, tsja77 is die man zelf!
Echt grappig ben je niet hè?quote:
Was zeker ook ‘grapje’?!quote:Op zondag 2 januari 2022 09:44 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Hier zijn dus alleen maar verliezers. Trieste zaak.quote:„Het is een keurige huisvader, een veertiger. Ze waren altijd heel enthousiaste feestvierders met oud en nieuw.”
ooit wel eens gelezen bij dit soort gevallen dat het een klootzak was?quote:Op maandag 3 januari 2022 18:03 schreef trotse_wappie het volgende:
[..]
Hier zijn dus alleen maar verliezers. Trieste zaak.
quote:Op maandag 3 januari 2022 18:07 schreef RedFever007 het volgende:
Achja
[..]
ooit wel eens gelezen bij dit soort gevallen dat het een klootzak was?
Kijk even op dumpert en je ziet dat je onzin verkondigd. Zelfs gehoorbescherming is vaak in orde. Daarnaast het feit dat 95% van Nederland nog nooit van een klaphamer had gehoord zegt ook wel wat.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nouja ik denk eigenlijk wel dat de klaphamer flink aan populariteit heeft gewonnen in het landquote:Op maandag 3 januari 2022 18:03 schreef trotse_wappie het volgende:
[..]
Hier zijn dus alleen maar verliezers. Trieste zaak.
Tragisch ongeval, geen opzet en die man moet er de rest van z’n leven mee leven dat door zijn toedoen een kind dood is. Hem neerzetten als moordenaar slaat helemaal nergens op.quote:Op maandag 3 januari 2022 17:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)blijft-wel-verdachte
De Moordenaar van Haaksbergen is weer losgelaten.
Ik houd mijn kinderen voorlopig binnen.
Beter juist zachter metaal dat misschien eens scheurt maar waar geen kleine stukjes van af kunnen komen na een klap, al die kleine fragmenten zijn als kogeltjes en heb er een in mijn hand gehad.quote:Op zondag 2 januari 2022 12:35 schreef ACT-F het volgende:
Of er wel of geen buurtfeest is, wel of geen voortuin is weinig relevant. Het gaat om de hoeveelheid explosieve stof en constructie van de klaphamer. Meestal wordt er een mengsel van kaliumchloraat en zwavel gebruikt. Als dit met 2 vlakke delen hard gekneld wordt dan ontploft het. Als je teveel gebruikt dan kan het heel lang goed gaan, totdat er een onderdeel het begeeft.... Wat ik afraad is om een schaaltje te fabriceren wat gelast is waarin de hamer terecht moet komen. Uiteraard is het makkelijk om op die manier grote hoeveelheden explosieve stof vast te houden en zal het harder detoneren omdat de kracht van de explosie moeilijker weg kan, maar dat betekent ook dat het schaaltje door metaalmoeheid kapot kan gaan. Dan heb je dus een granaat zoals bij dit ongeluk waarschijnlijk het geval is.
Opslag van de basisstoffen moet in een droge luchtdichte plaats en strikt gescheiden gebeuren en met kleine hoeveelheden gemengd worden zodra je wil knallen. Gebruik daarvoor een kunststof maatbeker voor 5 delen kaliumchloraat en 2 delen zwavel. Kaliumchloraat mag nooit met zuren in aanraking komen en zwavel mag nooit te lang aan de open lucht blootgesteld worden omdat het gaat oxideren en daarmee verzuren. Om die reden kan het al bij het mengen fout gaan omdat je zwavel verzuurd is door slechte afsluiting bij opslag. Het mengsel mag je om die reden niet te lang bewaren. Als alternatief voor zwavel wordt magnesiumpoeder gebruikt wat niet verzuurt, maar wel explosiever is.
Het mengen van beide stoffen doe je voorzichtig en in kleine hoeveelheden met een kunststof lepel. In elk geval nooit met een metalen lepel i.v.m kans op vonkoverslag als je statisch geladen bent. Als je klaphamer aan beide kanten gladde hardmetalen vlakken heeft dan heb je meer dan genoeg aan een theelepel. Ik zie mensen helaas te vaak met een metalen eetlepel uit een grote emmer scheppen wat in 99,99% van de keren goed gaat. Omdat een klaphamer na verloop van tijd vervormt zal de klap minder nauwkeurig worden waardoor er wisselvallig resultaat is. Vaak dan zie je dat na een aantal teleurstellende klappen er meer dan een eetlepel gebruikt wordt. Je zult net zien dat de hamer dan ineens wel perfect doel treft met een iets te grote biem tot gevolg. Hartstikke lachen natuurlijk als er geen gewonden vallen, totdat...
Zo moet het in elk geval niet:
In het bovenstaande zie je een schaaltje wat een stuk buis is wat erop gelast is. Je ziet de poeder aan de onderzijde wegvloeien waaruit blijkt dat de buis maar op enkele punten gelast is. Zo kun je dus ongelukken krijgen als de laspunten het begeven en de buis versplintert. Gebruik geen schaaltje want een theelepel is genoeg en blijft er wel op zitten. Maak liever de klapplaten wat groter, maar wel van de hardste metaalsoorten. Blijf bij voorkeur uit de vuurlinie van de klaphamer, want je weet maar nooit hoe sterk de terugslag is. Met een paar simpele basisregels is dit een relatief veilige traditie. Een onbenul is zelfs met kindervuurwerk niet veilig, maar dat ligt meer aan de onbenul zelf.
Doe even normaal. Jij bent zeker zo'n wijf dat onder berichten van verdronken kinderen dat de moeder jaren de cel in moet..quote:Op maandag 3 januari 2022 17:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Een ongeval dat eenvoudig te voorkomen was geweest als hij zich als een volwassene met enige verantwoordelijkheid had gedragen.quote:Op maandag 3 januari 2022 18:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Tragisch ongeval, geen opzet en die man moet er de rest van z’n leven mee leven dat door zijn toedoen een kind dood is. Hem neerzetten als moordenaar slaat helemaal nergens op.
Die zin loopt niet. Wat bedoel je?quote:Op maandag 3 januari 2022 19:02 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Doe even normaal. Jij bent zeker zo'n wijf dat onder berichten van verdronken kinderen dat de moeder jaren de cel in moet..
Dat je wss zo'n figuur bent die reageerd met "slechte moeder, telefoon was wss belangrijker" op berichten van verdronken kids.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:05 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Die zin loopt niet. Wat bedoel je?
Nee, geen domme pech.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:10 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat je wss zo'n figuur bent die reageerd met "slechte moeder, telefoon was wss belangrijker" op berichten van verdronken kids.
Dit is gewoon echt domme pech... zeer treurig maar dat maakt iemand geen moordenaar.
Dat maakt hem nog steeds geen moordenaar.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:04 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Een ongeval dat eenvoudig te voorkomen was geweest als hij zich als een volwassene met enige verantwoordelijkheid had gedragen.
Dit zouden de roddelbejaarden in ons dorp ook rondbazuinen. Och ja ook heksen vervullen een maatschappelijk nut.quote:Op maandag 3 januari 2022 17:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
quote:Op maandag 3 januari 2022 17:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Een onschuldig kind is gestorven door zijn toedoen.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat maakt hem nog steeds geen moordenaar.
Waarom denk je anders dat hij vrij gelaten is?
Ja dus?quote:Op maandag 3 januari 2022 19:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Een onschuldig kind is gestorven door zijn toedoen.
quote:Dat maakt hem nog steeds geen moordenaar.
Dat had niet gehoeven als ze door jou binnengehouden werden. Jouw schuld!quote:Op maandag 3 januari 2022 19:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dat had jij negen maand voor de bevalling al moeten doen.quote:Op maandag 3 januari 2022 17:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Was ook een beetje wat ik dacht, 12 jarigen zonder toezicht van de ouders op straat, een schande!quote:Op maandag 3 januari 2022 19:30 schreef ACT-F het volgende:
Dat had niet gehoeven als ze door jou binnengehouden werden. Jouw schuld!
Waarschijnlijk omdat hij nog niet door de rechter tot een gevangenisstraf veroordeeld is en er geen onderzoeksbelang is bij het langer in voorlopige hechtenis houden. Hij zal dus gewoon verklaard hebben wat hij heeft waargenomen.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat maakt hem nog steeds geen moordenaar.
Volstrekt onvolwassen. Dat ze überhaupt kinderen hebbenquote:Op maandag 3 januari 2022 19:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was ook een beetje wat ik dacht, 12 jarigen zonder toezicht van de ouders op straat, een schande!
Wat moet je in zo iemand breken? Dat hij bekent? Misschien heeft hij gewoon zijn verhaal al gedaan.quote:Op maandag 3 januari 2022 22:46 schreef Confetti het volgende:
Hij is alweer vrijgelaten maar nog wel verdachte.
Jammer, want zo iemand moet je breken.
Houd dan ook je kinderen van de straat. Er rijden behoorlijk wat wegpiraten rond die volkomen roekeloos te hard rijden, mobiel bellen achter het stuur of zich indrinken voor de rit. Allemaal potentiële moordenaars, gewoon in je eigen straatje en nog niet eens op bestelling.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Is door het willen controleren van de oerkrachten (donder en bliksem) nou niet net elektriciteit ontstaan?quote:Op maandag 3 januari 2022 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nooit begrepen, die obsessie van voornamelijk mannen (eckte ALFA'S jwz) voor grote boems.
Denk niet dat Leclerc erg bezig was met grote boems.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 00:33 schreef the-eye het volgende:
[..]
Is door het willen controleren van de oerkrachten (donder en bliksem) nou niet net elektriciteit ontstaan?
(George Louis Leclerc)
Gelukkig!quote:Op maandag 3 januari 2022 17:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
De oude perzen maakte al gebruik van galvanisatie techniek.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 00:33 schreef the-eye het volgende:
[..]
Is door het willen controleren van de oerkrachten (donder en bliksem) nou niet net elektriciteit ontstaan?
(George Louis Leclerc)
Euh dit is een hele slechte zinskeuze.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:40 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Dat had jij negen maand voor de bevalling al moeten doen.
Een vijver met jonge kinderen is inderdaad ontzettend dom.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:02 schreef Bensel het volgende:
[..]
Vijvers ook maar verbieden dan. Of asielzoekers. hebben ook geen praktisch nut en leveren enkele doden per jaar op. Er zijn net nog een aantal doden gevallen in belgie door een gasexplosie.
Ongelukken gebeuren, bij alles en iedereen. niet alles is te voorzien, hier is geen sprake van opzet
Er is geen sprake van opzet.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:02 schreef Bensel het volgende:
[..]
Ik kan ook wel wat intelligentere manieren bedenken om een beetje plezier te maken ja.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:48 schreef skrn het volgende:
[..]
Er is geen sprake van opzet.
Maar er is wel een kind gestorven omdat er iemand enkel vertier wilde door te spelen met explosieve stoffen. Totaal onnodig lijkt me.
https://amp.nos.nl/artike(...)-met-klaphamers.htmlquote:De man uit Haaksbergen, die door justitie verantwoordelijk wordt gehouden voor het ongeval op oudejaarsdag waarbij een 12-jarige jongen om het leven kwam, had een jarenlange ervaring met het gebruik van een klaphamer.
Dat verklaart zijn advocaat Janbart Kalk tegenover RTV Oost. De man zou hetzelfde veiligheidsprotocol hebben gehanteerd als voorgaande jaren. "Iedereen stond, zoals gebruikelijk, op veilige afstand en er werd vooraf gewaarschuwd voor de knal. De enige die dicht bij de klaphamer stond, was mijn cliënt zelf, om 'm te bedienen."
Het enige verschil met eerdere jaren is volgens de advocaat dat zijn cliënt voor deze jaarwisseling een nieuwe, kleinere klaphamer had gekocht. Dat gebeurde volgens advocaat Kalk bij een betrouwbare verkoper, waardoor er voor zijn cliënt "geen enkele aanleiding" was om te veronderstellen dat er iets mis zou zijn.
Metaaldeeltjes als granaatscherven
"Als hij had gedacht dat de klaphamer onveilig was, had hij 'm uiteraard nooit gebruikt", stelt Kalk. "Het lijkt erop dat bij de knal iets is losgeschoten van de klaphamer. De cliënt had dat zelf niet in de gaten. Er lagen ineens verderop twee jongens gewond op de stoep."
Nou. Een ongeval. Heel treurig, met name voor de ouders van die kinderen. Maar dit klinkt in de verste verte niet naar moord.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://amp.nos.nl/artike(...)-met-klaphamers.html
dood door schuld, dat klopt toch?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou. Een ongeval. Heel treurig, met name voor de ouders van die kinderen. Maar dit klinkt in de verste verte niet naar moord.
Daar wordt hij van verdacht. Maar zo'n klaphamer laten afgaan is niet per definitie schuld. Daar heb je ook een bepaalde mate van nalatigheid/verwijtbaarheid voor nodig. Kort gezegd moet je minder voorzichtig gehandeld hebben dan een gemiddelde mens zou doen. We gaan zien waar dit uitkomt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 23:24 schreef Lospedrosa het volgende:
D
[..]
dood door schuld, dat klopt toch?
Als in .. dat ding gebruiken in de nabijheid van de openbare weg?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 23:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar wordt hij van verdacht. Maar zo'n klaphamer laten afgaan is niet per definitie schuld. Daar heb je ook een bepaalde mate van nalatigheid/verwijtbaarheid voor nodig. Kort gezegd moet je minder voorzichtig gehandeld hebben dan een gemiddelde mens zou doen. We gaan zien waar dit uitkomt.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 23:24 schreef Lospedrosa het volgende:
D
[..]
dood door schuld, dat klopt toch?
Zou wel een mooi precedent zijn om dit soort dingen te verbieden in woonwijkenquote:Op dinsdag 4 januari 2022 23:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar wordt hij van verdacht. Maar zo'n klaphamer laten afgaan is niet per definitie schuld. Daar heb je ook een bepaalde mate van nalatigheid/verwijtbaarheid voor nodig. Kort gezegd moet je minder voorzichtig gehandeld hebben dan een gemiddelde mens zou doen. We gaan zien waar dit uitkomt.
Tsja maar wie help je ermee door de man de gevangenis in te sturen ?quote:Op woensdag 5 januari 2022 07:48 schreef RamboDirk het volgende:
Zo'n apparaat gebruiken in een drukke woonwijk met kinderen en waarschijnlijk onder invloed ook nog. Kan er weinig medelijden mee hebben.
Misschien de ouders, als die er iets aan hebben in het rouwproces.quote:Op woensdag 5 januari 2022 07:53 schreef TLC het volgende:
[..]
Tsja maar wie help je ermee door de man de gevangenis in te sturen ?
Zijn straf is al dat hij iedere dag van de rest van zijn leven moet leven met de gedachte dat er door zijn actie een kind dood is.
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Door de domheid van deze man (waarschijnlijk zo'n onnozel boeren type die al 10 beugels achter de kiezen heeft voor 12 uur s'ochtends) moet een familie hun zoontje missen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 07:53 schreef TLC het volgende:
[..]
Tsja maar wie help je ermee door de man de gevangenis in te sturen ?
Zijn straf is al dat hij iedere dag van de rest van zijn leven moet leven met de gedachte dat er door zijn actie een kind dood is.
En omdat die als regel wel pittig gestraft worden rijd er nooit meer iemand met drank op.quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:04 schreef Drekkoning het volgende:
Iemand die met drank op een kind doodrijdt heeft dat waarschijnlijk ook niet gewild en is er ook de rest van zijn leven kapot van.
Over dooddoeners gesproken.quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:19 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het gaat om genoegdoening voor de nabestaanden. Geef hen een half uurtje in een ruimte waarbij zij de klaphamer als martelwerktuig mogen gebruiken.
Dooddoener op dooddoener.quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:23 schreef TLC het volgende:
[..]
Over dooddoeners gesproken.
Wat maakt persoonlijke lichamelijke wraak je dan beter dan de dader ?
quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:31 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dooddoener op dooddoener.
Punt is, 6 maanden gevangenisstraf waarvan 3 maanden voorwaardelijk gaat gewoon een flopstraf worden. Hoogstens dat hij zijn baan erdoor verliest. Na 2 jaar heeft hij de boel weer op de rit en zal het ongeluk beredeneren als domme pech. "Ik had het toch ook niet zo gewild?"
Ik zou meer pleiten voor een verplichte verhuizing uit de gemeente Haaksbergen + enkelbandje voor 15 jaar. Zodra hij toch in Haaksbergen komt alsnog langere tijd de bak in. De familie van het zoontje zal nooit meer geconfronteerd te hoeven worden met zijn hoofd.
Bij Tja77 in de straat kunnen we het jaar erop weer een tent opzetten en klaphamers gebruiken en volop feesten als we het jaar ervoor zijn zoontje de dood in hebben geholpenquote:
Ben jij nou echt zo debiel of ben je gewoon verdomd goed in het doen alsof?quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:39 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Bij Tja77 in de straat kunnen we het jaar erop weer een tent opzetten en klaphamers gebruiken en volop feesten als we het jaar ervoor zijn zoontje de dood in hebben geholpen
Hap nou niet zoquote:Op woensdag 5 januari 2022 08:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ben jij nou echt zo debiel of ben je gewoon verdomd goed in het doen alsof?
Echt inhoudelijk reageren lukt je nog niet. Misschien kun je het eens proberen op het online forum van de jostiband.quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Hij is dronkenquote:Op woensdag 5 januari 2022 08:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Als je hebt opgelet met scheikunde is het relatief eenvoudig allerlei zeer gevaarlijke zaken te maken van de meest basale ingrediënten. Dat ga je niet tegenhouden door allerlei ingredienten te verbieden.quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:53 schreef raptorix het volgende:
Wat ik zo lees is het schaaltje met poeder ontploft, snap ook niet dat toegestaan is om magnesiumpoeder in bezit te hebben, ontzettend link spul en zelfs al gevaarlijk bij statische elektriciteit, in tegenstelling tot gewoon kruit knalt dit ook echt uit elkaar, ook zonder tegendruk.
Ik heb een tijdje Laboratorium opleiding gedaan en dat valt nog best tegen, de meeste gevaarlijke en zeker explosieve stoffen kun je niet zomaar kopen, zeker niet als particulier.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je hebt opgelet met scheikunde is het relatief eenvoudig allerlei zeer gevaarlijke zaken te maken van de meest basale ingrediënten. Dat ga je niet tegenhouden door allerlei ingredienten te verbieden.
Kan 'ie die van jou toch even lenen nu?quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:20 schreef Scrummie het volgende:
@:RamboDirk heeft geen onderbuik meer over zo te zien.
Je kan tamelijk eenvoudig ze zelf maken, en nee, ik ga hier geen voorbeelden geven en mensen op ideeën brengen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje Laboratorium opleiding gedaan en dat valt nog best tegen, de meeste gevaarlijke en zeker explosieve stoffen kun je niet zomaar kopen, zeker niet als particulier.
Ware het niet dat je met Magnesium helemaal geen kennis nodig hebt.quote:Op woensdag 5 januari 2022 10:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je kan tamelijk eenvoudig ze zelf maken, en nee, ik ga hier geen voorbeelden geven en mensen op ideeën brengen.
Nee, ook daar moet je tenminste weten wat het is en wat je er mee moet/kan doenquote:Op woensdag 5 januari 2022 11:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ware het niet dat je met Magnesium helemaal geen kennis nodig hebt.
Straatje schoonvegen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://amp.nos.nl/artike(...)-met-klaphamers.html
quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:58 schreef Zipportal het volgende:
Verdachte in zaak klaphamer (waarbij 12-jarige Bram overleed) stak ontvlambaar poeder zelf aan
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-zelf-aan~a242fa8e/
@:de_kraam
Dit had dus niet hoeven gebeurenquote:Explosievenexpert Ad van Riel zegt dat de kans op een hardere knal groter is als het mengsel eerst wordt aangestoken. ,,Dat noemen we sensibiliseren. Het spul wordt gevoeliger. Daarmee krijg je inderdaad gegarandeerd een knal maar ook dus de kans op een hárdere knal. Maar of het dan misgaat hangt ook af van de hoeveelheid van het mengsel dat is gebruikt en van de installatie zelf. Dat kunnen politie en NFI gelukkig wel onderzoeken allemaal. Maar duidelijk is: het blijft explosief spul. Als je de kans op ongelukken wil vergroten, moet je met een aansteker aan de slag.”
Nope, dat kun je niet met zekerheid stellen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:24 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Dit had dus niet hoeven gebeuren
quote:Het spul wordt gevoeliger. Daarmee krijg je inderdaad gegarandeerd een knal maar ook dus de kans op een hárdere knal. Maar of het dan misgaat hangt ook af van de hoeveelheid van het mengsel dat is gebruikt en van de installatie zelf.
'De meeste' is ook niet relevant. Feit blijft dat er nogal wat explosieve stoffen wel gewoon te koop zijn en het bovendien kinderlijk eenvoudig is om zelf explosieve stoffen te maken.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje Laboratorium opleiding gedaan en dat valt nog best tegen, de meeste gevaarlijke en zeker explosieve stoffen kun je niet zomaar kopen, zeker niet als particulier.
Maggewoonniegebeureklaar.quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:58 schreef Zipportal het volgende:
Verdachte in zaak klaphamer (waarbij 12-jarige Bram overleed) stak ontvlambaar poeder zelf aan
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-zelf-aan~a242fa8e/
@:de_kraam
Maar wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:28 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nope, dat kun je niet met zekerheid stellen.
[..]
Nee, dat kun je niet.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:32 schreef the-eye het volgende:
[..]
Maar wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Enorme medelijden met deze pauper inderdaad. Laten we hem niet veroordelen voor zijn hobby met dodelijke afloop.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet.
De veroorzaker geeft aan dat hij deze manier altijd gebruikte om blindgangers tegen te gaan. Altijd, je weet wat altijd betekent? Dat de afsteker dus ervaring heeft hierin en weet hoe de mengverhouding moet zijn.
Nu geeft een explosievenexpert aan dat er een kans is dat het harder knalt. Een kans, niet eens een zekerheid. Er is dus ten eerste geen zekerheid DAT het harder knalde, en ten tweede STEL dat het wel harder knalde, dan heb je ook niet de zekerheid dat het schaaltje is gesneuvelt door die hardere knal, of door slijtage/haarscheurtjes o.i.d.
Juist door het sensibiliseren heeft de afsteker juist z’n best gedaan om blindgangers en mogelijke slachtoffers te voorkomen.
Maar ja, heksenjacht, koppen moeten rollen, op de brandstapel met die gozer, alsof z’n leven al niet verziekt genoeg is.
Laten we hierin afgaan wat de expert zegt en niet wat de dader die dit één maal per jaar deed zegt. Maar denk je dat de dader zal ontkennen dat het mis kan gaan?quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet.
De veroorzaker geeft aan dat hij deze manier altijd gebruikte om blindgangers tegen te gaan. Altijd, je weet wat altijd betekent? Dat de afsteker dus ervaring heeft hierin en weet hoe de mengverhouding moet zijn.
Nu geeft een explosievenexpert aan dat er een kans is dat het harder knalt. Een kans, niet eens een zekerheid. Er is dus ten eerste geen zekerheid DAT het harder knalde, en ten tweede STEL dat het wel harder knalde, dan heb je ook niet de zekerheid dat het schaaltje is gesneuvelt door die hardere knal, of door slijtage/haarscheurtjes o.i.d.
Juist door het sensibiliseren heeft de afsteker juist z’n best gedaan om blindgangers en mogelijke slachtoffers te voorkomen.
Maar ja, heksenjacht, koppen moeten rollen, op de brandstapel met die gozer, alsof z’n leven al niet verziekt genoeg is.
Waar zeg ik medelijden?quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Enorme medelijden met deze pauper inderdaad. Laten we hem niet veroordelen voor zijn hobby met dodelijke afloop.
Precies, de kenner zegt een kans op een hardere knal. Geen zekerheid dus.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:51 schreef the-eye het volgende:
[..]
Laten we hierin afgaan wat de expert zegt en niet wat de dader die dit één maal per jaar deed zegt. Maar denk je dat de dader zal ontkennen dat het mis kan gaan?
Zoals je zelf al zegt was de kans er altijd al en dat heeft hem nooit tegengehoudenquote:Op woensdag 9 februari 2022 15:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Precies, de kenner zegt een kans op een hardere knal. Geen zekerheid dus.
Er is altijd een kans dat het mis kan gaan, maar de dader gaf aan dat tot een minimum te willen beperken door het mengsel te sensisibilseren.
Denk jij dat als hij wist dat het schaaltje kon exploderen, hij nog steeds het risico genomen had met die kinderen in de buurt?
Ah ja, er is altijd een kans…quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:59 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zoals je zelf al zegt was de kans er altijd al en dat heeft hem nooit tegengehouden
Verder dan de tuin ga ik vandaag sowieso niet meerquote:Op woensdag 9 februari 2022 16:04 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah ja, er is altijd een kans…
Er is ook een kans dat als je straks de voordeur uitloopt, je van de sokken wordt gereden door een oud vrouwtje.
Ik zou lekker binnenblijven als ik jou was.
quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:07 schreef the-eye het volgende:
[..]
Verder dan de tuin ga ik de rest van het jaar sowieso niet meer
Als jij niet begrijpt dat een explosie dingen doet klappen, dan mag je sowieso preventief geruimd worden, of minstens gecastreerd, zodat je die genen uit de poel kaalt.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:57 schreef tja77 het volgende:
Denk jij dat als hij wist dat het schaaltje kon exploderen, hij nog steeds het risico genomen had met die kinderen in de buurt?
Een explosie doet dingen klappen?quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als jij niet begrijpt dat een explosie dingen doet klappen, dan mag je sowieso preventief geruimd worden, of minstens gecastreerd, zodat je die genen uit de poel kaalt.
Daarom kijk ik altijd even of ik niet van de sokken gereden wordt. Als dat vrouwtje dan zoveel sneller rijd dat ik er geen rekening mee kan houden is zij fout bezig.quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:04 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah ja, er is altijd een kans…
Er is ook een kans dat als je straks de voordeur uitloopt, je van de sokken wordt gereden door een oud vrouwtje.
Ik zou lekker binnenblijven als ik jou was.
Ik weet meer van explosieven en explosies dan de meeste mensen, ja.quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een explosie doet dingen klappen?
![]()
Je weet hoe een klaphamer werkt? En je weet dat het apparaat ervoor gemaakt is om knallen te veroorzaken? Dan mag je er dus in jouw optiek niet vanuit gaan dat als je het apparaat al jaren op dezelfde manier gebruikt, dat hij deze keer ook gewoon heel blijft zoals het hoort?
Dat apparaat is niet gemaakt om ervoor te zorgen dat er dodelijke slachtoffers vallen of dat het schaaltje plotsklap verbrijzelt.
Al die “specialisten” hier die 1,5 maand geleden nog nooit van een klaphamer gehoord hadden en nu ineens alle wijsheid in pacht hebben.
Je doet een heleboel aannames, daarnaast blijft het een KANS op een hardere knal.quote:Op woensdag 9 februari 2022 17:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Daarom kijk ik altijd even of ik niet van de sokken gereden wordt. Als dat vrouwtje dan zoveel sneller rijd dat ik er geen rekening mee kan houden is zij fout bezig.
Betrokkene heeft meer risico genomen door tevoren de zaak aan te steken. Dat is dus verwijtbaar.
Dat blindganger verhaal is natuurlijk onzin. Een blindganger is een weigering die mogelijk later alsnog gaat. In dat geval kan je natuurlijk ook een kwartiertje wachten of van mijn part -als het helpt- de zaak van een afstandje nat spuiten. Maatregelen om een weigeraar cq blindganger te vermijden zijn dus veel gevaarlijker dan de blindganger zelf. Extra risico dus om niet de kans te lopen een kwartiertje niet te kunnen spelen.
Fijn maar “explosies doet dingen klappen” klinkt nou niet echt als parate kennis, sorry.quote:Op woensdag 9 februari 2022 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik weet meer van explosieven en explosies dan de meeste mensen, ja.
Ach...quote:Op woensdag 5 januari 2022 10:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je kan tamelijk eenvoudig ze zelf maken, en nee, ik ga hier geen voorbeelden geven en mensen op ideeën brengen.
Wekelijk de enige aanname die ik doe is dat je dat poeder met water kunt blussen en daar zet ik dan ook nog een voorbehoud bij. Dus jij loopt uit je nek te zwetsen met je aannames.quote:Op woensdag 9 februari 2022 17:37 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je doet een heleboel aannames, daarnaast blijft het een KANS op een hardere knal.
Jij weet niet wat er in het hoofd omgaat van de afsteker en dus kun jij ook niet zeggen dat iets onzin is.
Blindganger wil je niet, jij kunt een kwartiertje wachten, maar wat als de postbode z’n pakketje komt afgeven? Ga je bij elke blindganger de inrit/straat afzetten voor een kwartier? En dat heeft niks met “spelen” te maken maar met veiligheid.
Ook de afweging wat gevaarlijker was kun jij niet maken, of ben jij specialist in klaphamers, explosieven e.d?
Wel iets meer dan een gewoon ongeluk omdat verdachte meer risico nam door van de gebruikelijke procedure af te wijken.quote:Op woensdag 9 februari 2022 17:49 schreef Makrelis het volgende:
Vuurwerkongeluk, niks meer, niks minder.
Hoogstens dood door schuld. Mensen hier die het over moord of doodslag hebben zijn niet goed bij hun hoofd.quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wel iets meer dan een gewoon ongeluk omdat verdachte meer risico nam door van de gebruikelijke procedure af te wijken.
Geheel mee eens. Het blijft wel een ongeluk maar wel een die enigszins verwijtbaar is.quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:15 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Hoogstens dood door schuld. Mensen hier die het over moord of doodslag hebben zijn niet goed bij hun hoofd.
quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wekelijk de enige aanname die ik doe is dat je dat poeder met water kunt blussen en daar zet ik dan ook nog een voorbehoud bij. Dus jij loopt uit je nek te zwetsen met je aannames.
Een blindganger is inderdaad lastig en dan zal je een kwartier moeten wachten. Dat je dan niet gaat koffie drinken maar er bij in de buurt blijft staan om 'de postbode' maar vooral buurtkinderen weg te houden is in mijn wereld zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens opnoem.
Het hele knallen is spelen, een spel waarbij de veiligheid heel hoog in het vaandel hoort te staan. Als je dat onderscheid al niet kan maken?
Aanname nummer 1, door deze manier nam de kans op een blindganger af, wat dus veiliger is. Er bestond een kans (geen zekerheid) op een hardere knal meer lawaai dus. Dat zou met een goed functionerende klaphamer geen probleem moeten opleveren.quote:Betrokkene heeft meer risico genomen door tevoren de zaak aan te steken. Dat is dus verwijtbaar.
Aanname nummer 2.quote:Dat blindganger verhaal is natuurlijk onzin.
Een kwartiertje wachten kan, maar toevallige passanten lopen dan gevaar. Lekker veilig wachten op een dreun die wel of niet komt. Over 1 minuut of over 20 minuten. Niet bewegen mensen!!!!!quote:Een blindganger is een weigering die mogelijk later alsnog gaat. In dat geval kan je natuurlijk ook een kwartiertje wachten of van mijn part -als het helpt- de zaak van een afstandje nat spuiten.
Wederom een aanname, met je wachten en natspuiten geef je eens te meer aan dat je niet weet waar je het over hebt.quote:Maatregelen om een weigeraar cq blindganger te vermijden zijn dus veel gevaarlijker dan de blindganger zelf. Extra risico dus om niet de kans te lopen een kwartiertje niet te kunnen spelen.
Joh, ga anders zaken die vanuit de wet verboden zijn vergelijken met zaken die vanuit de wet gewoon mogen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik ken ook iemand die er van overtuigd is dat hij met 10 bier op nog veilig kan autorijden. Naar eer en geweten is hij daar van overtuigd.
Dan is het dus prima.
Sorry, ik wist niet dat mensen dood maken met explosieven gewoon mocht.quote:Op woensdag 9 februari 2022 19:11 schreef tja77 het volgende:
[..]
Joh, ga anders zaken die vanuit de wet verboden zijn vergelijken met zaken die vanuit de wet gewoon mogen.
Wat een debiele vergelijking.
Potverdoriequote:Op woensdag 9 februari 2022 19:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Sorry, ik wist niet dat mensen dood maken met explosieven gewoon mocht.
Excuses.
Nee, grove nalatigheid bij sowieso al zeer dubieus gedrag.quote:Op woensdag 9 februari 2022 19:50 schreef tja77 het volgende:
[..]
Potverdorie![]()
Je weet de betekenis van het woord “ongeluk”?
Of denk je echt dat dit bewust was?
Als je nou even het artikeltje leest en gaat begrijpen wat die expert zegt...quote:Op woensdag 9 februari 2022 18:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
[..]
Aanname nummer 1, door deze manier nam de kans op een blindganger af, wat dus veiliger is. Er bestond een kans (geen zekerheid) op een hardere knal meer lawaai dus. Dat zou met een goed functionerende klaphamer geen probleem moeten opleveren.
[..]
Aanname nummer 2.
Jij kent de persoon niet, dus jij kunt onmogelijk zijn manier van redeneren weten. Als hij overtuigd was dat dit het veiligste was, dan heeft hij toch naar eer en geweten gehandelt? Wie ben jij om zijn verklaring onzin te noemen?
[..]
Een kwartiertje wachten kan, maar toevallige passanten lopen dan gevaar. Lekker veilig wachten op een dreun die wel of niet komt. Over 1 minuut of over 20 minuten. Niet bewegen mensen!!!!!![]()
Nat spuiten?
De hamer valt in het schaaltje en dekt daarmee de materie af. Hoe wil je dat natspuiten? Daarnaast als het lukt om water onder de hamerkop te krijgen, hoe weet je dan dat alles nat genoeg is om explosie te voorkomen? Ga je dat van dichtbij bekijken? Lekker veilig…
Als je dat wel gelukt is, hoe praktisch is dat nu? Want vervolgens kun je allee afdrogen.
[..]
Wederom een aanname, met je wachten en natspuiten geef je eens te meer aan dat je niet weet waar je het over hebt.
Vuurwerk dat niet is afgegaan kun je prima overgieten met water want karton, klei, kruit kunnen niet zo goed tegen vocht. Bij een klaphamer werkt dat niet zo eenvoudig. Ook het feit dat je het gooit op “een kwartiertje niet te kunnen spelen” denk jij WEER te kunnen bepalen waarom de afsteker voor deze manier koos. Dat terwijl de afsteker heeft verklaard waarom hij de materie aanstak.
Maar hey, jij doet geen aannames en ik zwets uit mijn nek.
Is niet aan jou om te bepalen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 19:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, grove nalatigheid bij sowieso al zeer dubieus gedrag.
Nee zwetsnek, ik veroordeel helemaal niemand.quote:
Klopt. Dat gaat de rechter doen. Maar los van strafbaarheid is er ook in deze casus zoiets als 'gezond verstand' en dat had deze knalgod in elk geval te weinig.quote:
Nee, maar je noemt het wel een ongeluk en het is zo erg voor die man die het heeft veroorzaakt.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee zwetsnek, ik veroordeel helemaal niemand.
Zouden meer mensen hier moeten doen omdat ze niet alle feiten kennen.
quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Klopt. Dat gaat de rechter doen. Maar los van strafbaarheid is er ook in deze casus zoiets als 'gezond verstand' en dat had deze knalgod in elk geval te weinig.
Waaruit blijktquote:De man uit Haaksbergen, die door justitie verantwoordelijk wordt gehouden voor het ongeval op oudejaarsdag waarbij een 12-jarige jongen om het leven kwam, had een jarenlange ervaring met het gebruik van een klaphamer.
Dat verklaart zijn advocaat Janbart Kalk tegenover RTV Oost. De man zou hetzelfde veiligheidsprotocol hebben gehanteerd als voorgaande jaren. "Iedereen stond, zoals gebruikelijk, op veilige afstand en er werd vooraf gewaarschuwd voor de knal. De enige die dicht bij de klaphamer stond, was mijn cliënt zelf, om 'm te bedienen."
Het enige verschil met eerdere jaren is volgens de advocaat dat zijn cliënt voor deze jaarwisseling een nieuwe, kleinere klaphamer had gekocht. Dat gebeurde volgens advocaat Kalk bij een betrouwbare verkoper, waardoor er voor zijn cliënt "geen enkele aanleiding" was om te veronderstellen dat er iets mis zou zijn.
Metaaldeeltjes als granaatscherven
"Als hij had gedacht dat de klaphamer onveilig was, had hij 'm uiteraard nooit gebruikt", stelt Kalk. "Het lijkt erop dat bij de knal iets is losgeschoten van de klaphamer. De cliënt had dat zelf niet in de gaten. Er lagen ineens verderop twee jongens gewond op de stoep."
dat dan?quote:'gezond verstand' en dat had deze knalgod in elk geval te weinig
Het is dan ook een ongeluk.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, maar je noemt het wel een ongeluk en het is zo erg voor die man die het heeft veroorzaakt.
Ach, we moesten een beetje rustig met hem doen omdat zijn leven al verziekt was.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:22 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het is dan ook een ongeluk.
Waar zeg ik “zo erg voor die man”?
quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ach, we moesten een beetje rustig met hem doen omdat zijn leven al verziekt was.
Is het bewezen dan dat hij nalatig was dan?quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ach, we moesten een beetje rustig met hem doen omdat zijn leven al verziekt was.
Nee, het is geen ongeluk. Niet alles wat niet je intentie is is direct een ongeluk. Als de rechter bepaalt dat het dood door schuld is, dan is het geen ongeluk maar grove nalatigheid.
Sorry dat je zoon dood is, maar het was een ongelukje hoor.
Vooralsnog is het net zo min een ongeluk dan iets anders. Op dit moment is het gewoon een door deze meneer veroorzaakte explosie die iemand het leven heeft gekost.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:28 schreef tja77 het volgende:
[..]
Is het bewezen dan dat hij nalatig was dan?
Heb ik iets gemist?
Kortom, vooralsnog is het gewoon een ongeluk.
Dan hou je ook bij de feiten, knuppelquote:Op woensdag 9 februari 2022 20:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Vooralsnog is het net zo min een ongeluk dan iets anders. Op dit moment is het gewoon een door deze meneer veroorzaakte explosie die iemand het leven heeft gekost.
Dat is het feit. Of dat wordt beoordeeld als ongelukje of als dood door schuld of wat dan ook zullen we wel zien.
Meneer-explosie-dood kind. Dat zijn de feiten.
quote:medelijden met deze pauper
quote:gezond verstand' en dat had deze knalgod in elk geval te weinig
quote:Sorry, ik wist niet dat mensen dood maken met explosieven gewoon mocht.
In plaats van een hoop aannames te doen en je oordeel al klaar te hebben.quote:grove nalatigheid bij sowieso al zeer dubieus gedrag
Ik snap dat het moeilijk is als mensen kritisch zijn op mensen die ook van knalletjes houden.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dan hou je ook bij de feiten, knuppel
[..]
[..]
[..]
[..]
In plaats van een hoop aannames te doen en je oordeel al klaar te hebben.
Ik weet dat het voor jou moeilijk te bevatten is dat er mensen zijn met een andere hobby of liefhebberij dan jij. Lichtelijk autistisch probeer jij die te ridiculiseren, maar ach zo ben je. Je trekt een ander z’n hobby in het belachelijke en denkt op basis van een hobby/liefhebberij een oordeel te kunnen vellen over iemand z’n persoonlijkheid. Want ja, hij houdt van knalletjes, dus het moet wel een pauper zijn. Het feit dat je zelf niet inziet hoe sneu deze redenering is, is veelzeggend. Maar ach, zo ben je hè?quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik snap dat het moeilijk is als mensen kritisch zijn op mensen die ook van knalletjes houden.
Het is triest hoe jij je in allerlei bochten wringt om deze man vrij te pleiten. Logisch dat je dan wat tegengas krijgt, maar ja, daar ga jij niet zo lekker op.
En een pauper met dubieus gedrag is een mening waar ik volledig achter sta. Als je met dit soort zelfbouwkneuzerij aan de gang gaat en er gaat iemand aan dood, dan is het per definitie jouw schuld. Zo denk ik er over.
Exact! Zeer nauwkeurig en feitelijk omschreven.quote:Op woensdag 9 februari 2022 21:32 schreef tja77 het volgende:
Een kind is dood, en dus is de dader die van knalletjes houdt, een nalatige pauper.
Je vergeet een stukje. Misschien heb je over het hoofd gezien waarom dit topic weer actueel is gewordenquote:Op woensdag 9 februari 2022 20:28 schreef tja77 het volgende:
[..]
Is het bewezen dan dat hij nalatig was dan?
Heb ik iets gemist?
Kortom, vooralsnog is het gewoon een ongeluk.
Dus het ongeluk heeft opeens een veel grotere kans als verwijtbaar gezien te worden door de rechter.quote:Explosievenexpert Ad van Riel zegt dat de kans op een hardere knal groter is als het mengsel eerst wordt aangestoken. ,,Dat noemen we sensibiliseren. Het spul wordt gevoeliger. Daarmee krijg je inderdaad gegarandeerd een knal maar ook dus de kans op een hárdere knal. Maar of het dan misgaat hangt ook af van de hoeveelheid van het mengsel dat is gebruikt en van de installatie zelf. Dat kunnen politie en NFI gelukkig wel onderzoeken allemaal. Maar duidelijk is: het blijft explosief spul. Als je de kans op ongelukken wil vergroten, moet je met een aansteker aan de slag.”
Eis van zeven maanden. Fors maar wel terecht denk ik. Het ding was niet deugdelijk en ws veel maar dan ook veel te veel poeder gebruikt. Het ding kwam met een salto los van de grond, dat is niet nix.quote:Op vrijdag 25 november 2022 15:24 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)laphamer-haaksbergen
hameren.nl
Ik hoop dan toch dat het in elk geval een straf is waarbij hij extra wordt geconfronteerd met het leed van vuurwerk.quote:
Het zal je kind maar zijn.quote:
Dit.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:57 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het zal je kind maar zijn.
240 uur schoffelen.
Schandalig.
Ja want met een zwaardere straf krijg je je kind immers terug.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:57 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het zal je kind maar zijn.
240 uur schoffelen.
Schandalig.
Nee, dat is onmogelijk en dat weet jij ook. Wat je echter wel mag verwachten is dat het leven van een jonge jongen ontnemen meer waard is dan 240 uur taakstraf. Dat is gewoon niet in proportie.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ja want met een zwaardere straf krijg je je kind immers terug.
Die straf is toch niet voldoende, die man heeft een leven genomen.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
En dat is aan jou om te bepalen, of laat je dat beter aan een rechter? Of wil je iedereen die een ander het leven ontneemt (ongeacht op wat voor manier dan ook) achter slot en grendel hebben?quote:Op donderdag 15 december 2022 15:52 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Nee, dat is onmogelijk en dat weet jij ook. Wat je echter wel mag verwachten is dat het leven van een jonge jongen ontnemen meer waard is dan 240 uur taakstraf. Dat is gewoon niet in proportie.
Dat is aan jou om te bepalen wat wel en wat niet voldoende is? Enig idee wat het met een mens kan doen als je een kind zijn/haar leven ontneemt? Persoonlijk ga ik liever een weekje de bak in dan dat ik de rest van m’n leven zou moeten leven met het feit dat ik een kind zijn/haar leven zou hebben ontnomen. De man zat fout maar heeft niks illegaals gedaan. Dronken achter het stuur, of doorrijden na een ongeval (zoals in de voorbeelden die ik plaats) is gewoon een misdrijf/strafbaar feit.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:54 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die straf is toch niet voldoende, die man heeft een leven genomen.
Dat is toch ook verschrikkelijk voor de ouders zo een lage straf, alsof je kind niks waard is.
@:tja77quote:Op donderdag 15 december 2022 16:31 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat is aan jou om te bepalen wat wel en wat niet voldoende is? Enig idee wat het met een mens kan doen als je een kind zijn/haar leven ontneemt? Persoonlijk ga ik liever een weekje de bak in dan dat ik de rest van m’n leven zou moeten leven met het feit dat ik een kind zijn/haar leven zou hebben ontnomen. De man zat fout maar heeft niks illegaals gedaan. Dronken achter het stuur, of doorrijden na een ongeval (zoals in de voorbeelden die ik plaats) is gewoon een misdrijf/strafbaar feit.
Maar in jouw optiek MOET deze man persé de bak in?
Volgens mij (maar ik kan me vergissen) stond hij op z’n eigen oprit en kwamen die kinderen kijken. Het gebruik van een klaphamer is legaal en deze man deed dus niets wat verboden is. Daarnaast kon hij ook niet voorzien dat door een mechanisch defect dit zou gebeuren.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
@:tja77
Het is mijn mening.
Je gaat toch niet met dit ding op straat staan met een stel kinderen eromheen?
Nee.![]()
Je kan ook denken "nou laat ik dat maar niet doen"
Hij stond in zijn voortuin en die kinderen liepen langs.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Volgens mij (maar ik kan me vergissen) stond hij op z’n eigen oprit en kwamen die kinderen kijken. Het gebruik van een klaphamer is legaal en deze man deed dus niets wat verboden is. Daarnaast kon hij ook niet voorzien dat door een mechanisch defect dit zou gebeuren.
Het is een tragisch ongeval, geen misdrijf.
Ja want straffen bestaan om strafbare feiten ongedaan te makenquote:Op donderdag 15 december 2022 15:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Precies, dus zoals ik al eerder aangaf, is de straf om te leven met het feit dat je een kind zijn leven hebt ontnomen, zwaarder dan een weekje brommen.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja want straffen bestaan om strafbare feiten ongedaan te maken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |