quote:Op woensdag 29 december 2021 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
quote:Op woensdag 29 december 2021 10:28 schreef Sfancta het volgende:
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgevenquote:Op woensdag 29 december 2021 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @:coolguy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.
Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgevenJa, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
Er zijn vrij weinig bochten om je in te wringen is mijn idee. Het moeilijkste is Nederland uit komen ;-)quote:Op woensdag 29 december 2021 11:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.
Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter![]()
Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.
Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.
Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)quote:Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd wordenquote:Op woensdag 29 december 2021 11:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
het een sluit het ander niet uit.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden
Ja, hele excels heb ikquote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?quote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
De belastingdienst doet mij wel herinneren bij de belastingaangiftequote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je inquote:Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
Ja, dan wordt het automatisch ingevuld.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
1 klik in de bankappquote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het isquote:Op woensdag 29 december 2021 12:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je in
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktmquote:Op woensdag 29 december 2021 12:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het is.
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?
Hier is trouwens niet veel gespaard. Maar goed, we zitten in de "nieuwe levensomstandigheden" dip. Dan duurt het bij ons altijd een jaar of 2-3 voordat we weer geld over houden dat we kunnen sparen. Daarentegen heeft de beurs het goed gedaan. Dus spaargeld dat we hadden is dit jaar verdubbeld
.
Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?quote:Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.
Kortom leven wordt steeds duurder en geld steeds minder waard.
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktm
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:28 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.
Ik weet de bedragen ook niet op de euro nauwkeurig. Maar genoeg om eventuele grote fouten eruit te halen die je later kunnen nekken.
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.
Kortom leven wordt steeds duurder en geld steeds minder waard.
Dat hangt van je definitie van beter af. Beter is in mijn geval dat ik er minder mee bezig ben, en in dat geval is verdampen op een spaarrekening wel beter. Ik ben niet op de wereld om mijn winst te maximaliseren.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?quote:Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.
[..]
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:36 schreef Drxx het volgende:
[..]
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.
Je moet zoiets dan ook op langere termijn bekijken. Die -30% dit jaar kan over een periode van x jaar op een gemiddelde van +80% eindigen. Maar ja, gratis geld bestaat niet dus risico's hou je altijd. Daarom diversify.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.
Dat noem ik niet veilig.
Time in the market > timing the marketquote:Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Niet geprofiteerd van de corona crash, dacht het nog veel langer ging duren uiteindelijk steeg alles weer als een malle en ben ik niet meer ingestapt. Vervolgens steeg het nog veel harder door
Bj de volgende crash gooi ik er weer 25% in is mijn voornemen, in stapjes.
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:41 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Time in the market > timing the market
De coronadip deed pijn. Eind 2018 was ook de decemberdip, deed ook pijn. Telkens doet het pijn. Daarom moet je er niet naar kijken, komt vanzelf goed ;-)quote:Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.
Maar goed, als mensen het teveel werk vinden om in grote lijnen te weten hoe hun financiën er voor staan afgelopen jaar en even de cijfers willen checken die voor ingevuld is.. Tja, dat mag.
Zeker, maar daarom ook gewoon maandelijks inleggen. Als het (hard) daalt voelt het alsnog niet heel erg omdat je weet dat je dan die maanden goedkoop bijkoopt.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
Voor zover ik weet wordt dat ook niet (allemaal) vooraf ingevuldquote:Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?quote:Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.
Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
Maak je een grapje?quote:Op woensdag 29 december 2021 13:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?
Heel herkenbaar. Ik heb best wel wat gespaard (weliswaar maar de helft van wat er begroot was) en met wisselend succes ook gespeculeerd met aandelen en crypto, maar het zet gewoon geen zoden aan de dijk.quote:Op woensdag 29 december 2021 10:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn spaargeld is inmiddels ongeveer iets meer dan 1,5 keer mijn netto jaarsalaris, helaas zet dat niet echt zoden aan de dijk als het op koophuizen aankomt.
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wordt dat ook niet (allemaal) vooraf ingevuld
Nee, want die heb ik niet.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ook van eventuele beleggingen, aandelen enzo?
Dat worden ze ook niet altijd automatisch, die moet je zelf opgeven.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:49 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Oh, nooit geweten dat mijn aandelen ook werden meegenomen in de aangifte.
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.quote:Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.
Bij welke brokers wordt het niet automatisch ingevuld?quote:Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 29 december 2021 13:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.
Vandaar dat 'allemaal' tussen haakjes stond. Van DeGiro wist ik het, van Robeco kan ik het me even niet meer herinneren.quote:Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldtquote:Op woensdag 29 december 2021 14:20 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.
Prima toch? Belangrijkste functie van spaargeld is imo dat je comfortabel door dat soort gebeurtenissen heen kan rollen.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:58 schreef tstile het volgende:
Een miezerige 3500,- kunnen sparen. Niet best voor een heel jaar. Tijd geen werk gehad na ontslag te hebben genomen bij een slechte werkgever. Daarna nieuw werk wat helaas door de lockdown ook weer stil staat.
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?quote:Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldtIk ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
Nee. De eerste 3200 telt niet mee als schuld. Dus er is niet een maximum tot aan je het er af trekt, maar een minimum wat niet meetelt.quote:Op woensdag 29 december 2021 16:18 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was geen duur huis!quote:Op woensdag 29 december 2021 21:48 schreef Rene het volgende:
We hebben 4000 euro ingeslonken op de spaarrekening. Maar ondertussen wel een nieuw huis met de bijbehorende uitgaven en dergelijke. Vind het nog alleszins redelijk.
Welke waar hoe?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zoquote:
Typen is ook goed.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:35 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat mag ik helaas niet vertellen, maar het is in Nederland…
Lekker gewerkt.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zo!
quote:
Kwil zelf nog een keer in zo een bedrijf rollen eigenlijk. Wie weet zelf wat voor de lulz opzetten. Maar komende 5 jaar zal ik wel nog druk zijn in mijn huidige sector.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:41 schreef MadMaster het volgende:
[..]![]()
Er zijn regels verbonden aan de deelname aan het investeerdersfonds en één daarvan is het niet noemen van de naam van het bedrijf in relatie daarmee.
Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met whisky, gewoon als drankje, toen het nog niet of nauwelijks investeringswaarde had en van het één is het andere gekomen.
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijfquote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
Ik lurk even mee, omdat ik wat nieuwe ideeën wil opdoen qua 'wat te doen met je geld'.
Ik heb afgelopen jaar, na wat jaren beleggen, geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Een specifiek spaardoel heb ik niet, maar geld laten staan tegen 0% rente/rendement vind ik zonde…
Ik hou wel een excel bij. Anders heb geen gevoel bij wat mijn gemiddelde uitgaves en inkomsten over de jaren heen doen.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.quote:Op zondag 2 januari 2022 06:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijf
Ah, zo. Ik heb via degiro een aantal ETF's die elke maand bijkoop of als ik een financiële meevaller heb. Weinig risico, normaal rendement.quote:Op zondag 2 januari 2022 10:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.
Ik ben geen agressieve belegger en dacht hier misschien wat ideeën op te doen, nadat ik het topic min of meer toevalling in de AT voorbij zag komen…
Als ik die som ga optellen... Slaat het helemaal nergens op, tijd voor een beurscrash!quote:Op zondag 2 januari 2022 19:02 schreef miro86 het volgende:
De beleggingen zelf zijn prima omhoog gegaan en de waarde van mijn huis ook.
Alles in dogecoin.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:
Wat is momenteel het meest verstandigst om te doen?
Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)
Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)
Of toch gaan beleggen in ETF’s bv?
Beleggen doen we eigenlijk nog niet.
Kijk, da's nog eens spreidenquote:
Een paar mooie dividend aandelen kopen?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:
Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)
Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)
Ligt er aan wat je wilt doen, als je groter wilt gaan wonen kan je vaak die hypotheken aflossen zonder te compenseren voor de misgelopen rente van de bank....quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:
Ja die doen pijn 😔quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ik was behoorlijk goed op weg, maar kreeg een onverwachte rekening van de BD van 1700 euro
Je hebt me ff in de war gebracht (ik dacht weer iets nieuws ofzo), maar die drempel betekent dat schulden tot die drempel niet mogen worden afgetrokken , daarboven wel.quote:Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldtIk ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
Ik zou het gewoon bij ETFs houden als ik jou wasquote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Een paar mooie dividend aandelen kopen?
Daar ben ik rustig aan mee bezig om op die manier te proberen maandelijks steeds meer binnen te krijgen. Deels ook wel hobby.
Nee daar ben ik juist geen fan van.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 20:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik zou het gewoon bij ETFs houden als ik jou was.
Dat komt vanzelfquote:Op dinsdag 4 januari 2022 20:33 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nee daar ben ik juist geen fan van.
Nee!quote:
Volgens mij klopt dit (maar 50 of 100k bij fiscaal partners).quote:Op dinsdag 4 januari 2022 20:25 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je hebt me ff in de war gebracht (ik dacht weer iets nieuws ofzo), maar die drempel betekent dat schulden tot die drempel niet mogen worden afgetrokken , daarboven wel.
Dus bij een schuld van 3500 euro mag je 300 euro van je bezittingen aftrekken (3200 drempel).
Naast je heffingsvrije vermogen van 80k oid .
Ik doe het juist andersom: ongeveer 80% van mijn aandelen beleggingen in erf's, en zo'n 20% die in dividend aandelen gaat, en waar een beetje mee gespeeld en gehandeld wordt. Unibail in 2020 ging goed, paar leuke haaltjes mee gemaakt, KLM afgelopen najaar ook, maar verder valt het handelen nog erg tegen, en heb ik nog wat posities die flink in de min staan.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 20:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nee!
Dat bevalt me gewoon niet omdat daar ook aandelen in zitten die ik niet wil en ik wil en ben er ook hobbymatig mee bezig en dan is het leuk om die bedrijven uit te zoeken en te volgen. En met een ETF zou ik dat niet hebben.
Misschien ooit nog als aanvulling ofzo maar het trekt me niet
Gehaald, elke maand 1000 euro gespaard. Dat gaat in november en december ook nog lukken.quote:Op zondag 13 november 2022 15:25 schreef littlemindy het volgende:
Kickje. Hoe staan jullie ervoor voor dit jaar, met nog zo'n 7 weken te gaan?
Ondanks een onvoorziene uitgave van 3K koers ik aan op een spaarquote van 24% dit jaar.
Mits er geen andere onvoorziene zaken bijkomen natuurlijk![]()
Daar ben ik best tevreden mee
Wel nog aan het twijfelen wat met het geld te doen, extra aflossen op de hypotheek of beleggen.
Idem. Noodzakelijk "kwaad". Rolstoelbus voor zoonlief.quote:Op zondag 13 november 2022 21:47 schreef blomke het volgende:
Geen specifiek doel, nog wel dit jaar 26000 aan een auto uitgegeven. Half jaar spaargeld en beleggingsopbrengst
Ik weet niet hoe hoog je hypotheekrente is, maar een deposito kan zomaar boeiender zijnquote:Op zondag 13 november 2022 15:25 schreef littlemindy het volgende:
Kickje. Hoe staan jullie ervoor voor dit jaar, met nog zo'n 7 weken te gaan?
Ondanks een onvoorziene uitgave van 3K koers ik aan op een spaarquote van 24% dit jaar.
Mits er geen andere onvoorziene zaken bijkomen natuurlijk![]()
Daar ben ik best tevreden mee
Wel nog aan het twijfelen wat met het geld te doen, extra aflossen op de hypotheek of beleggen.
Goede tip, dank je. Mijn hypotheek is 2,38%, voor zover ik kan nagaan moet ik dan een minimaal 3 jaar deposito openen om daarboven te zitten.quote:Op zondag 13 november 2022 23:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe hoog je hypotheekrente is, maar een deposito kan zomaar boeiender zijn
In je hypotheek storten is langer vastzettenquote:Op dinsdag 15 november 2022 16:38 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Goede tip, dank je. Mijn hypotheek is 2,38%, voor zover ik kan nagaan moet ik dan een minimaal 3 jaar deposito openen om daarboven te zitten.
2 jaar bij https://www.bigbank.nl/depositocontracten/ is 2,65%quote:Op dinsdag 15 november 2022 16:38 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Goede tip, dank je. Mijn hypotheek is 2,38%, voor zover ik kan nagaan moet ik dan een minimaal 3 jaar deposito openen om daarboven te zitten.
1 jaar is 2.3. is al hoger dan hypotheek als je hra krijgt bij 2.38%quote:Op dinsdag 15 november 2022 20:00 schreef baskick het volgende:
[..]
2 jaar bij https://www.bigbank.nl/depositocontracten/ is 2,65%
Ja, fair enough, ik had de HRA niet meegerekend.quote:Op dinsdag 15 november 2022 20:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
1 jaar is 2.3. is al hoger dan hypotheek als je hra krijgt bij 2.38%
Maak jij je nog zorgen om de VRH-2022?quote:Op woensdag 16 november 2022 08:32 schreef baskick het volgende:
Dan voor de VRH-peildatum even zien of het op de spaarrekening blijft of in de aflossing van de hypotheek gaat.
Peildatum 1-1-2023 komt eraan. Dat is VRH over 2023, is het niet?quote:Op woensdag 16 november 2022 08:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Maak jij je nog zorgen om de VRH-2022?
Dat was m'n vraag niet.quote:Op woensdag 16 november 2022 09:05 schreef baskick het volgende:
[..]
Peildatum 1-1-2023 komt eraan. Dat is VRH over 2023, is het niet?
Aha. Dan interpreteerde ik je verkeerd. Nee, over 2022 maak ik me geen zorgen.quote:
Duidelijk......quote:Op woensdag 16 november 2022 22:42 schreef Akkerdjie het volgende:
Ik vertrouw de huidige economie niet en veel depositobanken schijnen er niet zo goed voor te staan dus geen optie. Eerst maar eens dit afhandelen, en dan met het verruimd budget maar eens kijken hoe het ervoor staat. Als de inflatie zo door blijft gaan maakt het toch maar weinig uit.
In speelgoed verhandelen? Care to tell more?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
Spouwmuurisolatie, vloerisolatie, 20 extra zonnepanelen, drie single split airco's, dakkapel (40m2) vernieuwd en een kleine gekregen. Nog ruim 8k kunnen sparen.
Niet ontevreden over, vrouw werkt 28 uur als administratief medewerker, ik heb een eigen bedrijf in speelgoed verhandelen.
Core business is LEGO (95% omzet). Daarnaast nog wat andere zaken.. beetje play mobil en wat random dingetjes dat veelal varieert. Net wat op m'n pad komt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In speelgoed verhandelen? Care to tell more?
Hele dozen of vooral losse blokjes?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Core business is LEGO (95% omzet). Daarnaast nog wat andere zaken.. beetje play mobil en wat random dingetjes dat veelal varieert. Net wat op m'n pad komt.
Vooral onderdelen voor MOCs :-)quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hele dozen of vooral losse blokjes?
Prima 2023.quote:Op zaterdag 23 december 2023 10:52 schreef littlemindy het volgende:
Het jaar is nog niet helemaal om, maar hoe is 2023 jullie financieel vergaan?
In 2023 ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Spaargeld op gewenste niveau, voor de aanstaande peildatum een extra aflossing op de hypotheek gedaan om de maandlasten en VRH wat te verlagen.quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:41 schreef baskick het volgende:
Best leuk gespaard, maar uitgegeven aan woningverbetering en afgelost op hypotheek. Per saldo minder spaargeld dan ervoor.
Staalbouw?quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:42 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, warmtepomp geplaatst, camper gekocht, partner is een bedrijf begonnen en daarvoor machines gekocht.
Volgend jaar beter. Heb nu wel een spaarplan, maar deposito rentes dalen helaas weer.
Staalbouw? Wat moet ik me daarbij voorstellen?quote:
Iets bouwen van staal?quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Staalbouw? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Is dat lekker wonen qua isolatiewaarde??quote:
Je mag het geld naar mij overmaken hoor.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:59 schreef blomke het volgende:
Onze beleggingen zijn zeer goed gegaan dit jaar, weten niet waar we het aan uit moeten geven. Grootste klapper is het huis, als je dat als sparen beschout. Bij+20% is dat anderhalve ton in waarde toegenomen van 7,5 naar 9 ton.
Ja,waarom niet?quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat lekker wonen qua isolatiewaarde??
Staal is een goede warmtegeleider.quote:
Waarom ga je niet meteen al in ETFs? Hoe oud ben je? Met een jaarsalaris achter de hand kan je weinig gebeuren.quote:Op zondag 24 december 2023 09:58 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Had eigenlijk geen spaardoel voor dit jaar, maar het is goed gegaan. Ben eigenlijk nog niet zo lang bezig met een gezonde financiële huishouding, maar heb nu ongeveer een jaarsalaris bij elkaar gespaard. Geeft echt een gevoel van zekerheid en vrijheid.
Doel voor aankomend jaar per maand minimaal ¤1500 te sparen. Ik ben alleenstaand, geen koophuis, geen kinderen, geen auto. Ga er qua inkomen het komende jaar denk ik 7% op vooruit en heb de uitgavenkant in grote lijnen goed op orde. Zorgverzekering voor 2024 in 1 keer betaald. Wel heb ik aankomend jaar een paar flinke uitgaven, twee tandimplantaten en het betalen van een prijzige cursus voor persoonlijke ontwikkeling.
Doel is om eind '24 ongeveer te zitten op de limiet van het heffingsvrije vermogen, vanaf dat punt wil in ETF's stappen.
Ik ben 43. Je hebt een punt. Ik ben de stap naar "beleggen" / ETF's al een tijdje voor me uit aan het schuiven, er zit toch wat weerstand in mij, deels omdat ik het eigenlijk spannend vind. Misschien met de kerstdagen toch eens in verdiepen en de stap maken.quote:Op zondag 24 december 2023 10:12 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom ga je niet meteen al in ETFs? Hoe oud ben je? Met een jaarsalaris achter de hand kan je weinig gebeuren.
Ze maken bij staalbouw niet 100% van het gebouw van staal hè.quote:
Ik ben ook 43 en ik denk dat circa 90% van mijn geld in ETF’s en aandelen zit. Kleine spaarbuffer achter de hand dus, maar meer heb ik ook niet nodig. Moet wel zeggen dat ik een redelijk stabiel inkomen heb (overheid). Dus risico dat ik volgend jaar ineens geen baan heb is vrij klein.quote:Op zondag 24 december 2023 10:22 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Ik ben 43. Je hebt een punt. Ik ben de stap naar "beleggen" / ETF's al een tijdje voor me uit aan het schuiven, er zit toch wat weerstand in mij, deels omdat ik het eigenlijk spannend vind. Misschien met de kerstdagen toch eens in verdiepen en de stap maken.
quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat lekker wonen qua isolatiewaarde??
Pessimist.quote:
Mijn inkomen is ook stabiel te noemen, ook pensioen ziet er tot op heden goed uit. Misschien kan ik voor een mix gaan: 50% naar spaarrekening, 50% ETF's per maand.quote:Op zondag 24 december 2023 11:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ben ook 43 en ik denk dat circa 90% van mijn geld in ETF’s en aandelen zit. Kleine spaarbuffer achter de hand dus, maar meer heb ik ook niet nodig. Moet wel zeggen dat ik een redelijk stabiel inkomen heb (overheid). Dus risico dat ik volgend jaar ineens geen baan heb is vrij klein.
En daarnaast zijn we jong genoeg om een paar beurscrashes te ‘overleven’.
Hoeveel geef je dan per maand uit?quote:Op woensdag 29 december 2021 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
Eerst jezelf betalen!!quote:Op zondag 24 december 2023 13:17 schreef Jesse_Jaymes het volgende:
[..]
Hoeveel geef je dan per maand uit?
Ik spaar ook alles wat ik einde maand overhoud en dit varieert.
Aan wat? Ik ga niet mijn volledige salarisinformatie online gooien.quote:Op zondag 24 december 2023 13:17 schreef Jesse_Jaymes het volgende:
[..]
Hoeveel geef je dan per maand uit?
Ik spaar ook alles wat ik einde maand overhoud en dit varieert.
Meesman site openen en bestuderen, account aanmaken, automatische inleg programmeren (daags nadat je inkomsten op je rekening verschijnen)en geen omkijken meer naar.quote:Op zondag 24 december 2023 13:09 schreef littlemindy het volgende:
Ik zou ook wel de financiële ruimte hebben om te beleggen in ETF's, maar ik weet niet waar ik zou moeten beginnen. Ik ben een redelijke dummy op dat gebied.
Had je een hoge rente of wilde je gewoon heel graag van je hypotheek af?quote:Op zondag 24 december 2023 20:21 schreef Crf het volgende:
Dit jaar hebben we ruim 150000 euro hypotheek afgelost. We hebben nu geen hypotheek meer. Daarnaast is het spaarsaldo een beetje gestegen
Herkenbaar. Overigens nu wel goedkoper tanken en lagere garagekosten met een Jap. hybride, t.o.v. diesel.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:18 schreef Ivo1985 het volgende:
Helaas werd het te kostbaar om de 19 jaar oude auto nog door de APK te krijgen en hebben we dus eerder dan gehoopt een andere auto gekocht. Dat hakt er natuurlijk behoorlijk in. We hadden gehoopt dat we dat nog een jaartje konden uitstellen.
Hier van een benzine die een aardige slok lust en laatste jaren al niet heel goedkoop was in onderhoud naar (hopelijk in praktijk) een auto die 40% zuiniger is met brandstof en hopelijk de eerste jaren ook minder onderhoud nodig heeft.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Herkenbaar. Overigens nu wel goedkoper tanken en lagere garagekosten met een Jap. hybride, t.o.v. diesel.
Allebeide. We hebben ons oude huis erg goed kunnen verkopen en de hypotheek op ons nieuwe huis versneld afgelost.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:23 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Had je een hoge rente of wilde je gewoon heel graag van je hypotheek af?
Een schuld blijft een schuld.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:23 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Had je een hoge rente of wilde je gewoon heel graag van je hypotheek af?
quote:I'm the kind of man likes to know who's buying their drinks
Jack Torrance
Is dat echt handiger dan zelf gewoon dat geld achteruit zetten, nogal veel gedoe lijkt me ipv sparen het weggeven met zekerheid van terug krijgen. En als de rente wel wat meer omhoog gaat ook niet handig voor je rente.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:15 schreef Chandler het volgende:
Ik kan niet echt sparen, niet omdat ik niet genoeg inkomsten heb (kan altijd beter) maar echt sparen lukt gewoon niet al heb ik wel een paar truukjes waardoor ik toch spaar!
- Ik laat m'n loon uitbetalen zonder de loonheffingskorting
- Mijn energie heb ik 2x zo hoog ingeschat
- Ik ontvang geen maandelijkse voorschotten voor huur of zorg
Op deze manier krijg ik net voor de vakantie altijd een leuke som geld op mijn rekening waardoor vakanties door kunnen gaan!en ik de afgelopen 3 jaar m'n zomerhuisje heb kunnen bouwen!
Nadeel is wel dat ik maandelijks iets meer te besteden heb dan minimale inkomen, het bedrag wat ik maandelijks op m'n rekening krijg wordt wat dat betreft ook altijd op gebruikt (85% vaste lasten, huis/energie/zorg/abo/auto/benzine) en dus plus minus 15% voor eten, drinken, leuke dingetjes
Dit jaar heb ik ik voor het eerst gespaard en heb dus nu ook een klein beetje geld op m'n spaarrekening staan, want stel de wasmachine/tv/auto gaat kapot en moet vervangen/gerepareerd worden.. dat kan nu!!
Jazeker. Ik kan er niet bij.. plus rente.. die is toch lachwekkend dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is dat echt handiger dan zelf gewoon dat geld achteruit zetten, nogal veel gedoe lijkt me ipv sparen het weggeven met zekerheid van terug krijgen. En als de rente wel wat meer omhoog gaat ook niet handig voor je rente.
Het was een tijdlang niets maar ik kan er inmiddels weer een paar cdtjes van kopenquote:Op donderdag 28 december 2023 15:36 schreef Chandler het volgende:
[..]
Jazeker. Ik kan er niet bij.. plus rente.. die is toch lachwekkend dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
En als de energieleverancier omvalt, kan je ernaar fluiten. Risicovrij 3% moet lukken (spaar/deposito). Of dat voor jou de moeite is kan ik niet beoordelen, maar kennelijk niet.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:36 schreef Chandler het volgende:
[..]
Jazeker. Ik kan er niet bij.. plus rente.. die is toch lachwekkend dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
En je huis heeft geen waarde tegenover de schuld staan? Hmm raar.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Nope al 1,5 jaar een schuld want een huis gekocht dus netto geen spaargeld.
Maar netto wellicht wel vermogen, of is je huis minder waard dan de huidige hypotheekschuld?quote:Op woensdag 27 december 2023 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat niet maar dat is niet een vast bedrag waar je makkelijk mee kunt rekenen, en ook geen bedrag waar je bij kunt, dus dat reken ik voor het gemak niet mee.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar netto wellicht wel vermogen, of is je huis minder waard dan de huidige hypotheekschuld?
Overwaarde in stenen heb je echt totaal geen klote aan. Pas als je het verkocht hebt.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:12 schreef Leandra het volgende:
Overigens hier ook amper spaargeld, en sinds vorige week een schuld aan mijn zusje, maar wel een godsvermogen aan overwaarde.
Maar je hypotheekschuld reken je wel mee?quote:Op donderdag 28 december 2023 17:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat niet maar dat is niet een vast bedrag waar je makkelijk mee kunt rekenen, en ook geen bedrag waar je bij kunt, dus dat reken ik voor het gemak niet mee.
Ja dat weet ik, neemt niet weg dat het vermogen er wel is.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:34 schreef egelhond het volgende:
[..]
Overwaarde in stenen heb je echt totaal geen klote aan. Pas als je het verkocht hebt.
Geef maar aan mij dan jouw overwaardequote:Op donderdag 28 december 2023 23:34 schreef egelhond het volgende:
[..]
Overwaarde in stenen heb je echt totaal geen klote aan. Pas als je het verkocht hebt.
Dan heb je over FIRE ook niet goed nagedacht…quote:Op donderdag 28 december 2023 21:19 schreef Laila1 het volgende:
Ja, maar vliegt er volgend jaar hard uit. Net samen ons droomhuis gekocht zonder ontbindende voorwaarden, dus wordt nog even spannend. Denk dat FIRE nu wel definitief van de baan is terwijl ik hier altijd liep te oreren dat op 75m2 wonen prima is :p
Relaties kunnen dat weleens verstoren/veranderenquote:Op vrijdag 29 december 2023 00:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan heb je over FIRE ook niet goed nagedacht…
Ja, dus?quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:43 schreef Molo het volgende:
[..]
Relaties kunnen dat weleens verstoren/veranderen
Natuurlijk want die moet ik terugbetalen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar je hypotheekschuld reken je wel mee?
Zal in mijn geval een cdtje zijn.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Het was een tijdlang niets maar ik kan er inmiddels weer een paar cdtjes van kopen
Als als als.. ik zit bij een grote energie maatschappij een ben dus niet bang voor omvallen. En 3 procent is niet heel veel, maar goed. Ik heb wwt gespaard.quote:Op donderdag 28 december 2023 16:30 schreef baskick het volgende:
En als de energieleverancier omvalt, kan je ernaar fluiten. Risicovrij 3% moet lukken (spaar/deposito). Of dat voor jou de moeite is kan ik niet beoordelen, maar kennelijk niet.
Waarom van een huis kun je niets kopen en als je een huis verkoopt heb je geen plek om te wonen en ben je dat geld gelijk weer kwijt aan een ander huis.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan moet je de waarde van het huis er ook tegenover zetten.
Het is bij schulden en bezittingen simpelweg zo dat ze tegenover elkaar staan. Als de schuld meetelt dat telt het bezit ook mee.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waarom van een huis kun je niets kopen en als je een huis verkoopt heb je geen plek om te wonen en ben je dat geld gelijk weer kwijt aan een ander huis.
Da's dus het punt: je kan er niet bij, tot het is verkocht. En dan?quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:36 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Geef maar aan mij dan jouw overwaarde
Dus als je een ton in een deposito voor 10 jaar vastgezet hebt tel je het ook niet mee omdat je er niet bij kunt?quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's dus het punt: je kan er niet bij, tot het is verkocht. En dan?
Dan gooien mensen starre principes weleens overboord ten gunste van leuk leven in het momentquote:
Dat is een ander verhaal, maar hoe kwamen we hier dan ook al weer op?quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar het gaat hier over of je gespaard hebt wat je beoogd had.
Die koppeling heb je echt zelf in het topic gebrachtquote:Op woensdag 27 december 2023 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Uiteindelijk als je het verkoopt en 100.000 overwaarde hebt, koop je weer een ander huis dat ook weer 100.000 euro meer kost. Dusja je schiet er niet veel mee op. Of je verkoopt en gaat emigreren naar Thailand kan je jaren leven zonder te werken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:36 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Geef maar aan mij dan jouw overwaarde
Want je kunt in NL niet huren van de overwaarde?quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:57 schreef egelhond het volgende:
[..]
Uiteindelijk als je het verkoopt en 100.000 overwaarde hebt, koop je weer een ander huis dat ook weer 100.000 euro meer kost. Dusja je schiet er niet veel mee op. Of je verkoopt en gaat emigreren naar Thailand kan je jaren leven zonder te werken.
Aantrekkelijk. Maar ik vind werken zo leuk (?)quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:57 schreef egelhond het volgende:
[..]
Uiteindelijk als je het verkoopt en 100.000 overwaarde hebt, koop je weer een ander huis dat ook weer 100.000 euro meer kost. Dusja je schiet er niet veel mee op. Of je verkoopt en gaat emigreren naar Thailand kan je jaren leven zonder te werken.
Ja dat kan zeker. Maar waarom huren dat is elke maand weggegooid geld.Huis is niet van jezelf. Alles wat je eraan doet lacht de verhuurder mee. En huur betaal je tot je dood gaat. Al speelt leeftijd natuurlijk ook een rol. 35 of 65 is natuurlijk wel een verschil. En iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk. Bij huur is het onderhoud of defecten voor de verhuurder.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want je kunt in NL niet huren van de overwaarde?
Vanmiddag even aan mijn ex-zwager vragen dan, volgens mij betaalt hij de huur gewoon van zijn vermogen sinds de verkoop van zijn huis.
Ook als je straks 70 bent?quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Aantrekkelijk. Maar ik vind werken zo leuk (?)
Met deze houding blijft het aanmodderen. Je kan gewoon de gelden die je nu overal neerzet tegen 0% rente op een spaarrekening zetten waar je niet makkelijk aan kan komen. Bv. Raisin/ckv tegen 3,5% rente. Dan bouw je ongemerkt toch wat extra's op.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:36 schreef Chandler het volgende:
[..]
Wat is niet makkelijk aankomen? een dag wachten? en ik heb geleerd dat dit voor mij werkt, al moet ik zeggen naarmate ik ouder wordt ik minder behoefte heb aan allerlei spulletjes aangezien ik zo goed als alles heb wat m'n hartje nodig heeft!quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Met deze houding blijft het aanmodderen. Je kan gewoon de gelden die je nu overal neerzet tegen 0% rente op een spaarrekening zetten waar je niet makkelijk aan kan komen. Bv. Raisin/ckv tegen 3,5% rente. Dan bouw je ongemerkt toch wat extra's op.
Guilty as chargedquote:Op vrijdag 29 december 2023 08:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal, maar hoe kwamen we hier dan ook al weer op?
Oh ja, door iemand die over zijn hypotheekschuld begon
En op basis daarvan concludeerde niet het beoogde te kunnen hebben gespaard, want netto geen spaargeld.
[..]
Die koppeling heb je echt zelf in het topic gebracht
Duurzaamheids specialist?quote:Op donderdag 28 december 2023 17:22 schreef miro86 het volgende:
De doelstelling is gehaald nl. 4-5x nettoloon opzij zetten voor mezelf en daarnaast natuurlijk mijn huis blijven afbetalen (annuïtair) en samen met mijn partner kunnen sparen voor de kinderen (vast bedrag per kind per maand).
Wat we daarnaast samen 'sparen' naast de kinderen gaat er ook wel uit - dat zijn de vakanties en grotere aankopen.
Wat ik voor mezelf opzij zet gaat in ETFs, dat van de kinderen zit in investeringsfonds en bij een duurzaamheidspecialist.
Huren stijgen; vaak >> inflatie-%. Onze huidige hypotheekrente is 1/3 t.o.v. koopmoment.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:11 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ja dat kan zeker. Maar waarom huren dat is elke maand weggegooid geld. Huis is niet van jezelf. Alles wat je eraan doet lacht de verhuurder mee. En huur betaal je tot je dood gaat. Al speelt leeftijd natuurlijk ook een rol. 35 of 65 is natuurlijk wel een verschil. En iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk. Bij huur is het onderhoud of defecten voor de verhuurder.
Weet ik niet, hangt van mijn werk-gever en -mogelijkheden af. Ik houd van afwisseling, verandering en vernieuwing.quote:
Denk Triodos of ASN of iets vergelijkbaars.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Duurzaamheids specialist?
Simpele rekensom: op depositosparen (evt. EFT-beleggen) haal je makkelijk 4%. Bij je hypotheek moet je de HRA nog meerekenen: die loopt ook terug bij extra aflossen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:49 schreef archito het volgende:
Vraag gaat wel zijn of we hypotheek nog meer moeten aflossen, onze rente is erg laag. Dus meer beleggen in etf of depositie lijkt logischer.
Ja idd, dus deposito is eigenlijk een no brainer. Alleen Nederlandse banken bieden heel weinig, dus dat wordt dan toch via raisin ofzo een andere bank zoeken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 15:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Simpele rekensom: op depositosparen (evt. EFT-beleggen) haal je makkelijk 4%. Bij je hypotheek moet je de HRA nog meerekenen: die loopt ook terug bij extra aflossen.
Gaat niet altijd over goed nadenken. Soms veranderen je levensbehoeftes nou eenmaal.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan heb je over FIRE ook niet goed nagedacht…
Ken 2 mensen die hebben verkocht in 2022 en zijn gaan huren.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want je kunt in NL niet huren van de overwaarde?
Vanmiddag even aan mijn ex-zwager vragen dan, volgens mij betaalt hij de huur gewoon van zijn vermogen sinds de verkoop van zijn huis.
Komen je kosten koper en inrichting/inboedel nog bij.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:09 schreef Sport_Life het volgende:
..
Een van hen is weer op zoek en moet nu een kleiner huis terugkopen tegen hogere rente... Als ie al het hoogste bod heeft..
Tenzij je binnen 10 jaar dood gaat en schijt hebt aan je kinderen.
Mijn moeder is halverwege de 70 en alleen, en niet in staat om zelf ingewikkelde zaken te regelen. Laat keer opgelicht door aannemers, gedoe altijd met de tuin en regelwerk als er iets stuk was.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:09 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ken 2 mensen die hebben verkocht in 2022 en zijn gaan huren.
Beide hebben nu hartstikke spijt.
Want tienduizenden euro's huur weggegooid, jaarlijks huurverhoging 5%, huizen zijn bijna net zo duur inmiddels en de rente is nu veel hoger dan toen..
Een van hen is weer op zoek en moet nu een kleiner huis terugkopen tegen hogere rente... Als ie al het hoogste bod heeft..
Tenzij je binnen 10 jaar dood gaat en schijt hebt aan je kinderen.
Och, als je een beetje de dealtjes af gaat...quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:57 schreef qajariaq het volgende:
Het geld mag op maar als er overblijft dan hebben mijn zusters of hun kinderen mazzel, dat gun ik ze wel.
Maar goed, ik dus eigenlijk wel iets ruimer leven, mogelijk iets minder krepserig doen in de supermarkt.
Dus daar heb ik een 1800 gram kip voor 11.24?quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och, als je een beetje de dealtjes af gaat...
Kip kan je ook kopen bij de Turk op de hoek, krijgt je 80% meer kip voor je geld zo een beetje.
Voor ik een hoek heb gevonden met een turk moet ik toch snel een km of twaalf reizen vrees ik. OK, op een km of vijf zit ergens een toko maar om eerlijk te zijn hou ik het meestal bij een supermarkt waar ik toch al langs kom en die in al mijn behoeften kan voldoen. Dat kan AH zijn maar ook Vomar of Netto. Ik ben niet zo merkvast en vindt een supermarkt per keer bezoeken wel voldoende eigenlijk. Koopjes uitzoeken vind ik gewoon te veel moeite.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och, als je een beetje de dealtjes af gaat...
Kip kan je ook kopen bij de Turk op de hoek, krijgt je 80% meer kip voor je geld zo een beetje.
Joah, misschien nu net iets meer. Maar in de buurt ja. 7 euro moet lukken per kilo geloof ik nog.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus daar heb ik een 1800 gram kip voor 11.24?
Ik vries het in. Haal 3 kilo en snij het aan brokken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 19:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor ik een hoek heb gevonden met een turk moet ik toch snel een km of twaalf reizen vrees ik. OK, op een km of vijf zit ergens een toko maar om eerlijk te zijn hou ik het meestal bij een supermarkt waar ik toch al langs kom en die in al mijn behoeften kan voldoen. Dat kan AH zijn maar ook Vomar of Netto. Ik ben niet zo merkvast en vindt een supermarkt per keer bezoeken wel voldoende eigenlijk. Koopjes uitzoeken vind ik gewoon te veel moeite.
De kern van mijn verhaal is dat ik rustig aan doe en op die manier voldoende geld heb om juist niet heel erg op koopjes hoef te jagen. Ik ben dan wel gevoelig voor korting stikkers maar dat kost geen tijd extra.
Dan hoop ik dat onze Turk binnenkort overgenomen gaat worden. Dat halen we echt niet meer.quote:Op vrijdag 29 december 2023 20:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Joah, misschien nu net iets meer. Maar in de buurt ja. 7 euro moet lukken per kilo geloof ik nog.
Hier was het nog 4 euro voor met bot per kilo, en denk echt rond de 7 piek, niet meer dan 8 in ieder geval.quote:Op vrijdag 29 december 2023 21:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat onze Turk binnenkort overgenomen gaat worden. Dat halen we echt niet meer.
Ja dat kost.quote:Op vrijdag 29 december 2023 22:21 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb niet één keer mijn lunch meegenomen naar het werk dit jaar bijvoorbeeld. En ik geef echt veel te veel geld uit tussen de middag aan matige salades / broodjes / magnetronmaaltijden bij de super om de hoek bij het kantoor.
Maar over kip aan stukken zagen mag wel?quote:Op zondag 24 december 2023 17:55 schreef CoolGuy het volgende:
[modbreak] Het is heel duidelijk waar dit topic over gaat. Dat is in ieder geval niet off-topic blabla over staal. [/modbreak]
Klinkt herkenbaar, zo is mijn schoonmoeder ook.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:22 schreef Molo het volgende:
[..]
Mijn moeder is halverwege de 70 en alleen, en niet in staat om zelf ingewikkelde zaken te regelen. Laat keer opgelicht door aannemers, gedoe altijd met de tuin en regelwerk als er iets stuk was.
Dat zij haar huis heeft verkocht en nu verzorgd huurt en lekker het geld opmaakt middels vakanties enzo gun ik haar met alle liefde.
En onszelf als kinderen ook, het is een hele zorg minder zo voor allemaal
Dat gevoel zou ik ook hebben, en rationeel is dat ook zo. Alleen gaat in de praktijk het vermogen van een woning naar de kinderen dus heb je er zelf niet zoveel meer aan , waardoor huren weer gunstiger is - voor jezelf.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Huren stijgen; vaak >> inflatie-%. Onze huidige hypotheekrente is 1/3 t.o.v. koopmoment.
Het idee dat ik in een huurhuis zou zitten, waarbij ik de stijgende huur zou moeten opbrengen vanuit 't kapitaal van de overwaarde uit een verkochte koopwoning, klinkt mij als een Tantaluskwelling, een Sisyphoswerk in de oren.
Hangt wel van de huidige woning af. Zeg twee ton overwaarde is ook op na een aantal jaar huren voor 1200 per maand. (Na veertien jaar maar dan hou ik geen rekening met belastingen die je over verkoop en vermogen moet betalen, plus een paar duizend bedstro natuurlijk).quote:Op vrijdag 29 december 2023 23:59 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat gevoel zou ik ook hebben, en rationeel is dat ook zo. Alleen gaat in de praktijk het vermogen van een woning naar de kinderen dus heb je er zelf niet zoveel meer aan , waardoor huren weer gunstiger is - voor jezelf.
Ik denk dat als we onze huidige woning ooit verkopen en iets kleiner gaan wonen er ook wel wat leuks over blijft.
Als je (extra) aflost gaat je maandlast omlaag.. waardoor meer geld voor leuke dingen. Bij huren gaat de maandlast omhoog.quote:Op vrijdag 29 december 2023 23:59 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat gevoel zou ik ook hebben, en rationeel is dat ook zo. Alleen gaat in de praktijk het vermogen van een woning naar de kinderen dus heb je er zelf niet zoveel meer aan , waardoor huren weer gunstiger is - voor jezelf.
Ik denk dat als we onze huidige woning ooit verkopen en iets kleiner gaan wonen er ook wel wat leuks over blijft.
Je (extra) aflossing is al een extra maandlastquote:Op zondag 31 december 2023 19:13 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Als je (extra) aflost gaat je maandlast omlaag.. waardoor meer geld voor leuke dingen. Bij huren gaat de maandlast omhoog.
Ten opzichte van huur hè.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Je (extra) aflossing is al een extra maandlast![]()
On topic: ik heb vorig jaar flink wat deposito's >4% afgesloten; verwacht daling van de spaarrente de komende 2 - 4 jaren.
Zeker zekerquote:
Dat was haar punt niet, jij zei dat overwaarde niets op schiet maar dat doet het wel. Bovendien is huren niet weggegooid geld. Het is, net als lease bijv., gewoon een andere manier van financieren. Het heeft voordelen en nadelen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:11 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ja dat kan zeker. Maar waarom huren dat is elke maand weggegooid geld.Huis is niet van jezelf. Alles wat je eraan doet lacht de verhuurder mee. En huur betaal je tot je dood gaat. Al speelt leeftijd natuurlijk ook een rol. 35 of 65 is natuurlijk wel een verschil. En iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk. Bij huur is het onderhoud of defecten voor de verhuurder.
Jep eerste mail van Argenta al binnen dat de depositos dalen.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Je (extra) aflossing is al een extra maandlast![]()
On topic: ik heb vorig jaar flink wat deposito's >4% afgesloten; verwacht daling van de spaarrente de komende 2 - 4 jaren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |