abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:19:08 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889222
Hier door.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:19:18 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889226
Dit jaar blijven steken op 40% van mijn inkomsten. Dat is iets meer dan ik de eerste helft van het jaar gedacht had maar minder dan ik de tweede helft van het jaar had gedacht.

Mijn spaargeld is inmiddels ongeveer iets meer dan 1,5 keer mijn netto jaarsalaris, helaas zet dat niet echt zoden aan de dijk als het op koophuizen aankomt.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:23:28 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202889346
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202889352
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
pi_202889468
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.

Ik spaar ook, maar minder dan voorheen, ik leef nu meer. Leuke dingen doen met de kinderen om herinneringen voor hun te maken. Kan zo afgelopen zijn, heb ik uit eigen ervaring meegemaakt.

Daarnaast spaar ik meer voor mijn kinderen dan voor mezelf. Geef liever uit een warme hand dan een koude.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:32:38 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889536
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:28 schreef Sfancta het volgende:
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.

:Y
pi_202889571
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @CoolGuy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.

Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 11:22:35 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_202890985
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @:coolguy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.

Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgeven :D Ja, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
pi_202891151
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgeven :D Ja, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 11:36:45 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_202891370
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.

Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter :P

Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.

Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.

Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
pi_202891499
Ik spaar niet meer sinds ik een grens bereikt heb. De rest gaat gewoon op.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202891500
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.

Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter :P

Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.

Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.

Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
Er zijn vrij weinig bochten om je in te wringen is mijn idee. Het moeilijkste is Nederland uit komen ;-)

Reserves zijn er hier overigens zeker hoor. Maar m'n vermogensgroei was er gewoon niet :)
pi_202891615
Ja, financiële doelen meer dan gehaald.
We sparen zo’n 1000 per maand en dat investeren we. Verder heb ik met aankoop en verkoop van een sloep zo’n 8000 verdiend. Komend jaar ga ik deze sloep af en toe verhuren, ben benieuwd of dat bevalt. Ik heb geen emotionele band met deze boot maar ben benieuwd hoeveel rompslomp er bij komt kijken.

Verder hebben we normale aflossingen op de hypotheek gedaan van zo’n 10k dit jaar.
  woensdag 29 december 2021 @ 11:52:15 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202891795
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?

Hier is trouwens niet veel gespaard. Maar goed, we zitten in de "nieuwe levensomstandigheden" dip :P . Dan duurt het bij ons altijd een jaar of 2-3 voordat we weer geld over houden dat we kunnen sparen. Daarentegen heeft de beurs het goed gedaan. Dus spaargeld dat we hadden is dit jaar verdubbeld :+ .
pi_202891830
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
  woensdag 29 december 2021 @ 11:55:31 #16
36431 bleiblei
pi_202891887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden :)
pi_202891902
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden :)
het een sluit het ander niet uit.
pi_202892000
Onze beleggingen zijn zeer goed gegaan dit jaar, weten niet waar we het aan uit moeten geven. Grootste klapper is het huis, als je dat als sparen beschout. Bij+20% is dat anderhalve ton in waarde toegenomen van 7,5 naar 9 ton.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:04:39 #19
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202892097
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
pi_202892105
We hebben geen spaardoel, we zien wel wat er overblijft. Afgelopen jaren hebben we extra afgelost, dit jaar is dat geld naar een verbouwing gegaan.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:05:21 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_202892108
quote:
11s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
Ja, hele excels heb ik :P
  woensdag 29 december 2021 @ 12:08:54 #22
36431 bleiblei
pi_202892197
quote:
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
pi_202892214
quote:
De belastingdienst doet mij wel herinneren bij de belastingaangifte
pi_202892227
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je in
pi_202892299
Ik spaar automatisch in de week nadat het salaris gestort is, dus ja, ik spaar wat beoogd was. Voor elk spaardoel heb ik doelstellingen. Ik lig op schema of er voorbij (en dan bepaal ik een nieuw target). Veel potjes zijn feitelijk wellicht reserveringen (studie, f*ck you-money, onderhoud huis, auto, vakantie). Om fiscale redenen heb ik wat geld verplaatst van het woning-potje naar aflossing van de hypotheek.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 29 december 2021 @ 12:17:20 #26
68638 Zwansen
pi_202892400
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, dan wordt het automatisch ingevuld. :P
  woensdag 29 december 2021 @ 12:17:50 #27
68638 Zwansen
pi_202892411
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, hele excels heb ik :P
Ook van eventuele beleggingen, aandelen enzo?
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:19:11 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892442
quote:
1 klik in de bankapp

Oh nee 3, spaarrekening -> grafiek -> 1jr
  woensdag 29 december 2021 @ 12:22:01 #29
36431 bleiblei
pi_202892510
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je in
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het is :') .
pi_202892533
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:22 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het is :') .
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktm
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:25:22 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892590
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:

Hier is trouwens niet veel gespaard. Maar goed, we zitten in de "nieuwe levensomstandigheden" dip :P . Dan duurt het bij ons altijd een jaar of 2-3 voordat we weer geld over houden dat we kunnen sparen. Daarentegen heeft de beurs het goed gedaan. Dus spaargeld dat we hadden is dit jaar verdubbeld :+ .
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.

Kortom leven wordt steeds duurder en geld steeds minder waard.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:27:10 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_202892633
Wel wat minder dan de bedoeling was.
Maar ik was ook niet van plan om een nieuwe auto te kopen dit jaar.
Tot nooit .......
pi_202892643
quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.

Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?
  woensdag 29 december 2021 @ 12:28:52 #34
36431 bleiblei
pi_202892679
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktm
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.

Ik weet de bedragen ook niet op de euro nauwkeurig. Maar genoeg om eventuele grote fouten eruit te halen die je later kunnen nekken.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:29:35 #35
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892693
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.
pi_202892721
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.

Ik weet de bedragen ook niet op de euro nauwkeurig. Maar genoeg om eventuele grote fouten eruit te halen die je later kunnen nekken.
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.

quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:30:56 #37
36431 bleiblei
pi_202892728
quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:33:38 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892791
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
Dat hangt van je definitie van beter af. Beter is in mijn geval dat ik er minder mee bezig ben, en in dat geval is verdampen op een spaarrekening wel beter. Ik ben niet op de wereld om mijn winst te maximaliseren.

Elke keer als ik mij verdiep in geld/economie kom ik er toch op uit dat ik zelfs de kern ervan al niet begrijp.
pi_202892805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Niet geprofiteerd van de corona crash, dacht het nog veel langer ging duren uiteindelijk steeg alles weer als een malle en ben ik niet meer ingestapt. Vervolgens steeg het nog veel harder door :')
Bj de volgende crash gooi ik er weer 25% in is mijn voornemen, in stapjes.
pindazakje
  woensdag 29 december 2021 @ 12:35:07 #40
36431 bleiblei
pi_202892822
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.
[..]
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.

Maar goed, als mensen het teveel werk vinden om in grote lijnen te weten hoe hun financiën er voor staan afgelopen jaar en even de cijfers willen checken die voor ingevuld is.. Tja, dat mag.
pi_202892864
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.
pi_202892889
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:36 schreef Drxx het volgende:

[..]
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.
Dat noem ik niet veilig.
pindazakje
pi_202892967
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.
Dat noem ik niet veilig.
Je moet zoiets dan ook op langere termijn bekijken. Die -30% dit jaar kan over een periode van x jaar op een gemiddelde van +80% eindigen. Maar ja, gratis geld bestaat niet dus risico's hou je altijd. Daarom diversify. :+
  woensdag 29 december 2021 @ 12:41:26 #44
68638 Zwansen
pi_202893006
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Niet geprofiteerd van de corona crash, dacht het nog veel langer ging duren uiteindelijk steeg alles weer als een malle en ben ik niet meer ingestapt. Vervolgens steeg het nog veel harder door :')
Bj de volgende crash gooi ik er weer 25% in is mijn voornemen, in stapjes.
Time in the market > timing the market
pi_202893087
quote:
4s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Time in the market > timing the market
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
pindazakje
pi_202893245
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
De coronadip deed pijn. Eind 2018 was ook de decemberdip, deed ook pijn. Telkens doet het pijn. Daarom moet je er niet naar kijken, komt vanzelf goed ;-)

Ik kijk overigens wel. Zelfkastijding.
pi_202893887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.

Maar goed, als mensen het teveel werk vinden om in grote lijnen te weten hoe hun financiën er voor staan afgelopen jaar en even de cijfers willen checken die voor ingevuld is.. Tja, dat mag.
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.

Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
  woensdag 29 december 2021 @ 13:28:04 #48
68638 Zwansen
pi_202894315
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Zeker, maar daarom ook gewoon maandelijks inleggen. Als het (hard) daalt voelt het alsnog niet heel erg omdat je weet dat je dan die maanden goedkoop bijkoopt.
pi_202894358
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
Voor zover ik weet wordt dat ook niet (allemaal) vooraf ingevuld :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 29 december 2021 @ 13:32:49 #50
68638 Zwansen
pi_202894443
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.

Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?
pi_202894552
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:32 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?
Maak je een grapje?
pi_202894557
quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:19 schreef Bosbeetle het volgende:

Mijn spaargeld is inmiddels ongeveer iets meer dan 1,5 keer mijn netto jaarsalaris, helaas zet dat niet echt zoden aan de dijk als het op koophuizen aankomt.
Heel herkenbaar. Ik heb best wel wat gespaard (weliswaar maar de helft van wat er begroot was) en met wisselend succes ook gespeculeerd met aandelen en crypto, maar het zet gewoon geen zoden aan de dijk.
  woensdag 29 december 2021 @ 13:40:26 #53
36431 bleiblei
pi_202894675
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:

[..]
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 13:41:44 #54
16180 crew  CoolGuy
pi_202894721
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:17 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ook van eventuele beleggingen, aandelen enzo?
Nee, want die heb ik niet. :)
  woensdag 29 december 2021 @ 13:42:31 #55
80382 manny
30 is best veel
pi_202894748
Denk dat ik / we iets van 10k gespaard hebben. Dat is zoals bedoeld. Beleggingen goed gegaan, crypto niet (we praten hele kleine bedragen als het om crypto gaat, was meer om te kijken hoe het werkt / gaat eigenlijk, maar als ík nu de app kijk sta ik min 44%, haha)

Maar meest belangrijk: een huis gekocht met een apart gastenhuis en dus verhuurmogelijkheden. Eindelijk een nieuwe inkomsten bron.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 29 december 2021 @ 13:49:21 #56
68638 Zwansen
pi_202894965
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:36 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Maak je een grapje?
Oh, nooit geweten dat mijn aandelen ook werden meegenomen in de aangifte. _O-
pi_202894991
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:49 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Oh, nooit geweten dat mijn aandelen ook werden meegenomen in de aangifte. _O-
Dat worden ze ook niet altijd automatisch, die moet je zelf opgeven.
pi_202895282
Een miezerige 3500,- kunnen sparen. Niet best voor een heel jaar. Tijd geen werk gehad na ontslag te hebben genomen bij een slechte werkgever. Daarna nieuw werk wat helaas door de lockdown ook weer stil staat.
pi_202895862
quote:

[..]
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.
  woensdag 29 december 2021 @ 14:20:29 #60
68638 Zwansen
pi_202895981
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.
pi_202896760

[ Bericht 100% gewijzigd door NightDancert op 29-12-2021 14:45:07 ]
pi_202896788
quote:

[..]
Bij welke brokers wordt het niet automatisch ingevuld? :9
pindazakje
pi_202896927
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vandaar dat 'allemaal' tussen haakjes stond. Van DeGiro wist ik het, van Robeco kan ik het me even niet meer herinneren.
pi_202896983
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:20 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldt :X Ik ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
pi_202896997
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:58 schreef tstile het volgende:
Een miezerige 3500,- kunnen sparen. Niet best voor een heel jaar. Tijd geen werk gehad na ontslag te hebben genomen bij een slechte werkgever. Daarna nieuw werk wat helaas door de lockdown ook weer stil staat.
Prima toch? Belangrijkste functie van spaargeld is imo dat je comfortabel door dat soort gebeurtenissen heen kan rollen.
pi_202899366
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldt :X Ik ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?

Ik vind belastingaangifte best complex inmiddels en op de Belastingdienst vind ik het ook niet altijd duidelijk uitgelegd trouwens.. Ik ga het vanaf nu gewoon een adviseur laten doen.
pi_202901830
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 16:18 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?
Nee. De eerste 3200 telt niet mee als schuld. Dus er is niet een maximum tot aan je het er af trekt, maar een minimum wat niet meetelt.

Voorbeeld van de belastingdienst zelf:
https://www.belastingdien(...)rekent_u_uw_vermogen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202902051
Overigens heb ik zelf dit jaar flinke investeringen gedaan aan verbouwingen in en rondom het huis (iets minder dan 50k). Dus zeg maar het spaargeld gebruiken waar het voor bedoeld was. Daardoor komt mijn vermogenspositie uiteindelijk 5k lager uit dan mijn vermogenspositie van vorig jaar.

Ik heb ook niet echt een spaardoel, wel een soort van minimum-reserve-buffer voor onverwachte uitgaven. Wat ik normaal spaar is gewoon geld wat er over blijft.
pi_202908592
Hier goede zaken gedaan. Inkomen was door omstandigheden hoger dan verwacht, waardoor ik dus ook veel meer over hield. Ik heb ook wat meer uit gegeven onder het mom van leef wat meer, morgen kan het over zijn, maar niets geks en alsnog hield ik veel over. Verder heb ik ook geen grote uitgaves gedaan dit jaar. Vermoedelijk ga ik extra aflossen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 21:48:02 #70
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202910007
We hebben 4000 euro ingeslonken op de spaarrekening. Maar ondertussen wel een nieuw huis met de bijbehorende uitgaven en dergelijke. Vind het nog alleszins redelijk.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202977591
Ondanks enkele incidentele uitgaven (nieuwe TV, nieuwe mobiel, wat nieuwe keukenapparatuur) toch 25% van mijn inkomen kunnen sparen in 2021. Niet op vakantie geweest, dat scheelt. Tevreden mee :)
pi_202981186
Eigenlijk wil ik meer ontsparen ……. zoek nog bestedingsdoelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 23:22:30 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202986957
Ik lurk even mee, omdat ik wat nieuwe ideeën wil opdoen qua 'wat te doen met je geld'.

Ik heb afgelopen jaar, na wat jaren beleggen, geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Een specifiek spaardoel heb ik niet, maar geld laten staan tegen 0% rente/rendement vind ik zonde…
pi_202987182
Dit jaar met gemak. Nu geen baan dus geen spaarruimte. 1 maart weer aan de slag (moet alleen nog wel kiezen), dan weer wat sparen. Alles in aandelen, klein stukje crowdfunding en spielerei als een film.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_202987299
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2021 21:48 schreef Rene het volgende:
We hebben 4000 euro ingeslonken op de spaarrekening. Maar ondertussen wel een nieuw huis met de bijbehorende uitgaven en dergelijke. Vind het nog alleszins redelijk.
Was geen duur huis!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202987311
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Welke waar hoe?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator zaterdag 1 januari 2022 @ 23:33:24 #77
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202987322
quote:
80s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Was geen duur huis!
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zo :7 !
  zaterdag 1 januari 2022 @ 23:35:30 #78
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202987376
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welke waar hoe?
Dat mag ik helaas niet vertellen, maar het is in Nederland…
pi_202987391
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Dat mag ik helaas niet vertellen, maar het is in Nederland…
Typen is ook goed.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:33 schreef Rene het volgende:

[..]
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zo :7 !
Lekker gewerkt.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 23:41:40 #80
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202987526
quote:
80s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Typen is ook goed.
:s)
Er zijn regels verbonden aan de deelname aan het investeerdersfonds en één daarvan is het niet noemen van de naam van het bedrijf in relatie daarmee.

Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met whisky, gewoon als drankje, toen het nog niet of nauwelijks investeringswaarde had en van het één is het andere gekomen.
pi_202987609
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:41 schreef MadMaster het volgende:

[..]
:s)
Er zijn regels verbonden aan de deelname aan het investeerdersfonds en één daarvan is het niet noemen van de naam van het bedrijf in relatie daarmee.

Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met whisky, gewoon als drankje, toen het nog niet of nauwelijks investeringswaarde had en van het één is het andere gekomen.
Kwil zelf nog een keer in zo een bedrijf rollen eigenlijk. Wie weet zelf wat voor de lulz opzetten. Maar komende 5 jaar zal ik wel nog druk zijn in mijn huidige sector. :')
  zondag 2 januari 2022 @ 06:01:42 #82
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202989704
Ik heb er een klein bruto maandsalaris bij gekregen qua vermogen terwijl ik een ruim half jaar in de ww zat. Niet ontevreden dus!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 2 januari 2022 @ 06:03:22 #83
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202989705
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
Ik lurk even mee, omdat ik wat nieuwe ideeën wil opdoen qua 'wat te doen met je geld'.

Ik heb afgelopen jaar, na wat jaren beleggen, geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Een specifiek spaardoel heb ik niet, maar geld laten staan tegen 0% rente/rendement vind ik zonde…
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijf
pi_202990798
Sparen: +10k

En nog 10k extra afgelost op hypotheek
pi_202990840
quote:
Ik hou wel een excel bij. Anders heb geen gevoel bij wat mijn gemiddelde uitgaves en inkomsten over de jaren heen doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 2 januari 2022 @ 10:22:03 #86
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202990865
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 06:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijf
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.
Ik ben geen agressieve belegger en dacht hier misschien wat ideeën op te doen, nadat ik het topic min of meer toevalling in de AT voorbij zag komen…
  zondag 2 januari 2022 @ 10:34:36 #87
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202990960
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2022 10:22 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.
Ik ben geen agressieve belegger en dacht hier misschien wat ideeën op te doen, nadat ik het topic min of meer toevalling in de AT voorbij zag komen…
Ah, zo. Ik heb via degiro een aantal ETF's die elke maand bijkoop of als ik een financiële meevaller heb. Weinig risico, normaal rendement.
pi_202997405
Ja, het is me net gelukt om te sparen wat ik wou sparen.
Bij mij gaat dat allemaal richting mijn beleggingen (ETFs) omdat ik al voldoende geld heb op mijn spaarrekening om normale tegenvallers op te vangen.

De beleggingen zelf zijn prima omhoog gegaan en de waarde van mijn huis ook.

Voor mij is de grotere vraag - wat moet ik met mijn spaargeld doen. Enerzijds zou een vakantiehuis interessant kunnen zijn, ook voor mijn ouders die binnen een paar jaar met pensioen gaan, anderzijds zouden we over een aantal jaar willen verhuizen naar een buitengemeente willen verhuizen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_202999326
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 19:02 schreef miro86 het volgende:
De beleggingen zelf zijn prima omhoog gegaan en de waarde van mijn huis ook.
Als ik die som ga optellen... Slaat het helemaal nergens op, tijd voor een beurscrash!
pi_203005274
Ja ruimschoots, daarnaast een flink bedrag in een aandelen participatie gestopt die direct het vijfvoudige waard was :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203008773
Ik heb zo'n 18k uitgegeven aan een carport (jahaa da's best veul, ik weet 't, maar het is best wel een oppervlakte en nog mooi geworden ook), en om een beetje quitte te spelen ten opzichte van vorig jaar heb ik ook nog maar 15k aan hypotheek afgelost. Want ik vind beleggen nog een beetje eng (maar over een paar jaar zie ik dat mezelf wel doen).

Ik heb gemerkt dat ik in zo'n coronajaar eigenlijk ook echt geen ene klap uitgeef. Ja, er is een extra krat bier en wat additioneel stroomverbruik doorheen gegaan, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door het feit dat dat thuis gebeurde.
pi_203028115
Wat is momenteel het meest verstandigst om te doen?

Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)

Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)

Of toch gaan beleggen in ETF’s bv?
Beleggen doen we eigenlijk nog niet.
pi_203028276
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:

Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)

Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)

Alles in dogecoin.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_203028320
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:27 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Alles in dogecoin.
Kijk, da's nog eens spreiden :')
  dinsdag 4 januari 2022 @ 13:30:46 #95
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203028321
quote:

Een paar mooie dividend aandelen kopen?

Daar ben ik rustig aan mee bezig om op die manier te proberen maandelijks steeds meer binnen te krijgen. Deels ook wel hobby.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203028545
quote:

Ligt er aan wat je wilt doen, als je groter wilt gaan wonen kan je vaak die hypotheken aflossen zonder te compenseren voor de misgelopen rente van de bank....

Doe je effectief ook niet natuurlijk als je daar aflost... Opzicht... Binnen het traject zonder boete rente.....

3.7% krijg je vast HRA op? Dus nou hou je 2-2.5% risico vrij rendement over door af te lossen... Afhankelijk van box 3 vermogen komt er nog wat bovenop, dus rond de 2-3% risico vrij rendement zit je wel met aflossen.

Ik vind dat zelf niet slecht in de huidige omstandigheden... Als de beurzen 50% zakken zou ik een andere afweging gaan maken....

Het enige nadeel met dat aflossen is dat ze je het geld niet meer teruggeven. :D

Oh je doet nog niet aan beleggen zeg je?
Dan zou ik lekker beginnen met een maandelijks klein bedrag dat je makkelijk opzij kan zetten, en het wat meer beschouwen als leergeld. Maar het is allemaal aan jezelf, geen advies. Je loopt kans dat je je inleg verliest etc etc.

[ Bericht 7% gewijzigd door ludovico op 04-01-2022 13:50:59 ]
pi_203033518
Ik was behoorlijk goed op weg, maar kreeg een onverwachte rekening van de BD van 1700 euro ;(
Somebody that I used to know
pi_203033701
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ik was behoorlijk goed op weg, maar kreeg een onverwachte rekening van de BD van 1700 euro ;(
Ja die doen pijn 😔
  dinsdag 4 januari 2022 @ 18:17:07 #99
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_203033719
Ja min of meer, grofweg 75% van mijn netto jaarinkomen gespaard.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_203033844
Spaarrekening dit jaar niet aangevuld, sterker nog, er staat 3800 euro minder op dan januari vorig jaar...

Auto moest dit jaar helaas vervangen (-¤4500), het doet nog steeds een beetje pijn als ik mijn spaarrekening zie, want ik zit nu onder de 10k en daar ben ik sinds mijn 18e nooit onder geweest. Verder dit jaar voornamelijk stages gelopen (á 100 euro per maand) of intensieve blokken op de uni gehad waardoor er geen tijd overbleef om meer uren te draaien op mijn bijbaan. Tis al een wonder dat ik 700 euro naar mijn spaarrekening heb weten over te maken over het gehele jaar... Hopelijk volgend jaar een beter jaar, of vlug aan mijn laatste jaar beginnen zodat ik daarna eindelijk wat kan gaan verdienen aan mijn studie :')
pi_203036419
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:

[..]
Je hebt me ff in de war gebracht (ik dacht weer iets nieuws ofzo), maar die drempel betekent dat schulden tot die drempel niet mogen worden afgetrokken , daarboven wel.
Dus bij een schuld van 3500 euro mag je 300 euro van je bezittingen aftrekken (3200 drempel).
Naast je heffingsvrije vermogen van 80k oid .
pi_203036539
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Een paar mooie dividend aandelen kopen?

Daar ben ik rustig aan mee bezig om op die manier te proberen maandelijks steeds meer binnen te krijgen. Deels ook wel hobby.
Ik zou het gewoon bij ETFs houden als ik jou was ;). Dan heb je goede spreiding in groei- en dividend aandelen, Europa en Amerika, van IT tot vastgoed, etc.
  dinsdag 4 januari 2022 @ 20:33:22 #103
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203036555
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 20:32 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik zou het gewoon bij ETFs houden als ik jou was ;).
Nee daar ben ik juist geen fan van.
pi_203036578
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 20:33 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Nee daar ben ik juist geen fan van.
Dat komt vanzelf :+
  dinsdag 4 januari 2022 @ 20:37:23 #105
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203036628
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 20:34 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat komt vanzelf :+
Nee!

Dat bevalt me gewoon niet omdat daar ook aandelen in zitten die ik niet wil en ik wil en ben er ook hobbymatig mee bezig en dan is het leuk om die bedrijven uit te zoeken en te volgen. En met een ETF zou ik dat niet hebben.

Misschien ooit nog als aanvulling ofzo maar het trekt me niet :P
pi_203037952
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 20:25 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Je hebt me ff in de war gebracht (ik dacht weer iets nieuws ofzo), maar die drempel betekent dat schulden tot die drempel niet mogen worden afgetrokken , daarboven wel.
Dus bij een schuld van 3500 euro mag je 300 euro van je bezittingen aftrekken (3200 drempel).
Naast je heffingsvrije vermogen van 80k oid .
Volgens mij klopt dit (maar 50 of 100k bij fiscaal partners).
  Moderator dinsdag 4 januari 2022 @ 21:44:06 #107
9859 crew  Karina
Woman
pi_203037969
Ja, wederom niet gespaard.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_203040206
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 20:37 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Nee!

Dat bevalt me gewoon niet omdat daar ook aandelen in zitten die ik niet wil en ik wil en ben er ook hobbymatig mee bezig en dan is het leuk om die bedrijven uit te zoeken en te volgen. En met een ETF zou ik dat niet hebben.

Misschien ooit nog als aanvulling ofzo maar het trekt me niet :P
Ik doe het juist andersom: ongeveer 80% van mijn aandelen beleggingen in erf's, en zo'n 20% die in dividend aandelen gaat, en waar een beetje mee gespeeld en gehandeld wordt. Unibail in 2020 ging goed, paar leuke haaltjes mee gemaakt, KLM afgelopen najaar ook, maar verder valt het handelen nog erg tegen, en heb ik nog wat posities die flink in de min staan.

Maar om on-topic te blijven: ja, gespaard wat beoogd was, en de uitgaven bleven in de lijn der verwachting.
En ter verduidelijking: met sparen bedoel ik hier het deel van mijn inkomen uit arbeid dat ik overhield na geleefd te hebben. Ik tel daar rendement uit de ETF's of andere beleggingen niet bij in dit geval.

[ Bericht 5% gewijzigd door ETphonehome op 05-01-2022 02:58:24 ]
pi_206661181
Kickje. Hoe staan jullie ervoor voor dit jaar, met nog zo'n 7 weken te gaan?

Ondanks een onvoorziene uitgave van 3K koers ik aan op een spaarquote van 24% dit jaar.

Mits er geen andere onvoorziene zaken bijkomen natuurlijk ;)

Daar ben ik best tevreden mee :)

Wel nog aan het twijfelen wat met het geld te doen, extra aflossen op de hypotheek of beleggen.
pi_206661381
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 15:25 schreef littlemindy het volgende:

Ondanks een onvoorziene uitgave van 3K koers ik aan op een spaarquote van 24% dit jaar.

Wel nog aan het twijfelen wat met het geld te doen, extra aflossen op de hypotheek of beleggen.
Gehaald, elke maand 1000 euro gespaard. Dat gaat in november en december ook nog lukken.

Begin volgend jaar lange vakantie want dat moet soms ook even.

Verder geen onvoorziene zaken gehad.
  zondag 13 november 2022 @ 15:57:52 #111
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_206661392
Jullie zijn te vroeg voor een update.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 13 november 2022 @ 21:19:46 #112
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206666617
Dit jaar had ik geen specifiek doel, wegens de Corona jaren wilde we vooral weer even lekker leven.
Ondanks de maandelijkse bedragen die we opzij hebben gezet, hebben we ze er bijna geheel weer doorheen gejast. Vakanties, zonnepanelen, huiskamer verbouwd, buiten alles laten schilderen, tuin opgeknapt, nieuwe elektrische fietsen, redelijk wat grote uitgaven. Desondanks is het resterende saldo onder de streep nagenoeg gelijk gebleven als het vorige jaar…
  Moderator zondag 13 november 2022 @ 21:23:07 #113
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206666675
Eind december komt de ikb. Dan trekken we lekker alles goed :7
  Moderator zondag 13 november 2022 @ 21:45:24 #114
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206667041
Nee alleen maar uitgegeven :N
pi_206667068
Ben juist helemaal door m'n spaargeld heen gegaan. Komend jaar moet dat weer worden opgebouwd
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_206667075
Geen specifiek doel, nog wel dit jaar 26000 aan een auto uitgegeven. Half jaar spaargeld en beleggingsopbrengst
pi_206667232
Dit jaar voldoende gespaard maar nog meer uitgegeven. De badkamer is verbouwd en compleet naar onze wensen O+ Dat is het (vele) geld meer dan waard.
2023 wordt weer een spaar-jaar 8-)
  zondag 13 november 2022 @ 22:05:35 #118
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_206667373
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 21:47 schreef blomke het volgende:
Geen specifiek doel, nog wel dit jaar 26000 aan een auto uitgegeven. Half jaar spaargeld en beleggingsopbrengst
Idem. Noodzakelijk "kwaad". Rolstoelbus voor zoonlief.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_206668501
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 15:25 schreef littlemindy het volgende:

Ik weet niet hoe hoog je hypotheekrente is, maar een deposito kan zomaar boeiender zijn
  maandag 14 november 2022 @ 09:22:51 #120
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_206669724
Spaargeld gestoken in het huis en allerlei nodige verbouwingen. En komend jaar gaat dat ook weer gebeuren, maar we proberen een buffer van 30-40.000 wel te houden.

Edit: Die buffer twijfel ik wel een beetje. Ik zie het komend jaar ook geen echte waarde terug in het aanhouden van spaargeld. Vriendin is nog wat huiferig voor beleggen.

[ Bericht 35% gewijzigd door Cinemaniak op 14-11-2022 09:28:52 ]
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  Moderator maandag 14 november 2022 @ 10:07:20 #121
16180 crew  CoolGuy
pi_206670130
Afgelopen jaar nieuwe keuken laten plaatsen incl bijkomende werkzaamheden en nieuwe kast want geen bovenkastjes meer, en we zijn op vakantie gegaan.

Daarmee kom ik dan misschien 2500 euro hoger uit dan ik op 1 januari van dit jaar stond, maar we hebben we er natuurlijk wel wat dingen voor terug gekregen. Vorige week heb ik een nieuwe warmtepomp besteld, ter preventieve vervanging van de huidige, oude pomp, maar dat geld heb ik al gereserveerd toen ik dit huis kocht dus dat was een verwachte uitgave. Daarnaast is die uitgave pas volgend jaar dus die tel ik dit jaar nog niet mee, maar qua spaargeld reken ik dat geld sowieso al niet mee, omdat het een specifieke bestemming heeft.

Komend jaar zie ik geen hele dure uitgaven op het programma dus het doel is om komend jaar geen grote uitgaven te hebben en dan netjes 1500 euro per maand te sparen met als doel om op 31.12.23 ¤ 18.000 euro meer spaargeld te hebben dan op 01.01.23.
pi_206686547
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 23:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe hoog je hypotheekrente is, maar een deposito kan zomaar boeiender zijn
Goede tip, dank je. Mijn hypotheek is 2,38%, voor zover ik kan nagaan moet ik dan een minimaal 3 jaar deposito openen om daarboven te zitten.
pi_206686836
We probeerden elke keer de winst van het zzp-schap te sparen van ca 3000 euro per maand. Dat is redelijk gelukt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206686940
Wij hebben gespaard voor huisinvesteringen: schilderwerk, nieuwe terrassen/paden, een warmtepomp en zonnepanelen. Dat is gelukt. Een nieuw spaardoel hebben we nog niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206686956
Ik ging lekker totdat ik op vakantie ging en toen ging het mis dus nee ik heb helaas niet mijn spaardoel gehaald.

Als ik nou uit mijn bedrijf word geknikkerd en een leuke ontslagvergoeding krijg komt dat overigens wel weer goed. Er komt een reorganisatie aan en de toekomst van mijn afdeling is onzeker.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206688199
Nee.. 1 nieuwe auto en een jonge occasion gekocht, tuin voor, achter en oprit opnieuw laten aanleggen.

Dus het ging niet zo hard als gehoopt.. maargoed daar kozen we zelf voor
I solemnly swear i'm up to no good
pi_206688965
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 16:38 schreef littlemindy het volgende:

[..]
Goede tip, dank je. Mijn hypotheek is 2,38%, voor zover ik kan nagaan moet ik dan een minimaal 3 jaar deposito openen om daarboven te zitten.
In je hypotheek storten is langer vastzetten
pi_206689044
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 16:38 schreef littlemindy het volgende:

[..]
2 jaar bij https://www.bigbank.nl/depositocontracten/ is 2,65%
pi_206689407
quote:
1 jaar is 2.3. is al hoger dan hypotheek als je hra krijgt bij 2.38%
pi_206689461
Hier gaat het nog steeds prima. Salaris en vooral netto inkomen blijft harder stijgen dan de uitgaves, dit jaar ook geen grote uitgaves gedaan. Maar goed, ik kom inmiddels wel op een punt dat het wegzetten als spaargeld niet meer zo aantrekkelijk is.

Wegens veel onzekerheid in inkomen doe ik niet zo snel grote uitgaves, maar tot nog toe valt mijn inkomen vaak een stuk hoger uit dan verwacht.
pi_206689712
Geen spaardoel. Wel iets in het huis geïnvesteerd dit jaar maar toch ongeveer hetzelfde over als vorig jaar. Sparen is geen doel voor me. Nog een keer een andere auto en de rest opmaken in de komende tien a vijftien jaar.
pi_206689764
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 20:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
1 jaar is 2.3. is al hoger dan hypotheek als je hra krijgt bij 2.38%
Ja, fair enough, ik had de HRA niet meegerekend.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 15-11-2022 21:55:19 ]
pi_206689881
hahaha, moet om mezelf lachen,
ik spaar al jaren, heb onder andere een maandelijkse overschrijving naar spaarrekening,
bedrag: 22 euro,
Ik was gewend 50 gulden apart te zetten, en toen de euro kwam heb ik het blijkbaar omgerekend,
Mij zouden ze niet hebben!
  dinsdag 15 november 2022 @ 20:42:25 #134
68638 Zwansen
pi_206689901
Niet echt. Vakantiehuisje gekocht. :')
pi_206689960
Nee nog nooit zoveel geld verloren (met aandelen/crypto) als dit jaar :'(
Eerste keer ook dat mijn totaal saldo flink negatief is tov januari.
Godverdomme 2 jaar voor niks gewerkt. :(
pi_206690625
- weg -

[ Bericht 99% gewijzigd door blomke op 15-11-2022 21:56:54 ]
pi_206693776
Geen spaardoel dus niet gehaald :)
pi_206694021
Ja, vaste maandelijks overboeking naar spaar- en beleggingsrekening en eindejaarsuitkering volgende week net zo. Per saldo wordt het meer dan vooraf bepaald door eenmalige meevaller uit cao.

Dan voor de VRH-peildatum even zien of het op de spaarrekening blijft of in de aflossing van de hypotheek gaat.
pi_206694100
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:32 schreef baskick het volgende:
Dan voor de VRH-peildatum even zien of het op de spaarrekening blijft of in de aflossing van de hypotheek gaat.
Maak jij je nog zorgen om de VRH-2022?
pi_206694259
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Maak jij je nog zorgen om de VRH-2022?
Peildatum 1-1-2023 komt eraan. Dat is VRH over 2023, is het niet?
pi_206694406
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:05 schreef baskick het volgende:

[..]
Peildatum 1-1-2023 komt eraan. Dat is VRH over 2023, is het niet?
Dat was m'n vraag niet.
pi_206694830
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat was m'n vraag niet.
Aha. Dan interpreteerde ik je verkeerd. Nee, over 2022 maak ik me geen zorgen.
pi_206701656
Geld weggezet met pensioenbeleggen, kan ik dus niet meer bij. Is dan sparen voor later. Spaargeld waar ik bij kan is dus stuk minder geworden, maar nog wel gegroeid.
pi_206702182
Nup, niks gespaard. Een huwelijk en een kind krijgen icm inflatie hebben erin gehakt
pi_206703230
Huis flink afgelost op 4,1% en hypotheek daarmee 10 jaar verkort (nog 5 jaar over). Ik vertrouw de huidige economie niet en veel depositobanken schijnen er niet zo goed voor te staan dus geen optie. Eerst maar eens dit afhandelen, en dan met het verruimd budget maar eens kijken hoe het ervoor staat. Als de inflatie zo door blijft gaan maakt het toch maar weinig uit.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206704795
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 22:42 schreef Akkerdjie het volgende:
Ik vertrouw de huidige economie niet en veel depositobanken schijnen er niet zo goed voor te staan dus geen optie. Eerst maar eens dit afhandelen, en dan met het verruimd budget maar eens kijken hoe het ervoor staat. Als de inflatie zo door blijft gaan maakt het toch maar weinig uit.
Duidelijk......
  donderdag 17 november 2022 @ 08:38:51 #147
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206704886
We hebben voldoende geld aan de kant staan maar of dat nou zo handig is momenteel weet ik eigenlijk niet. Huis is eigenlijk wel klaar en kinderen staan op de planning maar dat kan nog wel een paar jaar wachten wat mij betreft. Misschien maar eens een duchtige drugsverslaving oppikken in 2023 :')
pi_206705478
We hebben ons uitgave doel wel gehaald :)

Wij hebben 4 spaarrekeningen, 2 voor de kinderen (voor hun rijbewijs en studiekosten), 1 om geld opzij te zetten voor grotere uitgaven (vooral voor het huis momenteel) en 1 spaarrekening die er alleen maar is als noodplan. Stel dat de auto kapot gaat en niet meer te repareren is etc etc.

Voor de kinderen sparen we een vast bedrag en daar komen we niet aan. De spaarrekening voor de grote uitgaven stroomt leeg. En dat is meer dan prima, daar is ie voor.

We gaan wel kijken of we een spaarplan kunnen maken om de uitbouw te vervangen. Dat gaat tussen de 30k en 50k kosten.
Het idee is om deze over een jaar of 3 a 4 te vervangen, december altijd een mooie maand om de financien weer eens tegen het licht te houden. We gaan eens puzzelen of we dat zelf bij elkaar kunnen sparen zonder al te vel te moeten 'bezuinigen'.
  donderdag 17 november 2022 @ 15:46:13 #149
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_206709386
Had niet perse een doel, maar ik heb wel elke maand gespaard en dan is het goed.
Dit jaar ook besloten te gaan beleggen, dus daar gaat ook wat geld heen wat vroeger op de spaarrekening zou komen.
Heb een leaseauto sinds een 3 maanden waardoor het sparen iets langzamer zal gaan dan ervoor, maar dat is ook bewust en kan geen kwaad.

Volgend jaar even kijken hoe en wat, want mogelijk dan op zoek naar ander werk, wat minder verdienen betekend voor mij. Dus ben vooral daarnaar benieuwd.
Over afgelopen jaar ben ik tevreden in ieder geval :)
pi_206728699
Niet zoveel gespaard, kinderen (opvang), en nieuw huisje verbouwd. Dat moet ons droomhuis worden dus mag wat kosten.
pi_207409255
Ik heb uiteindelijk 19% gespaard van mijn netto inkomen in 2022. Tevreden mee! :)
pi_207409860
Enkele grote onverwachte uitgave gehad.
Niet veel kunnen sparen.
pi_207412909
Spouwmuurisolatie, vloerisolatie, 20 extra zonnepanelen, drie single split airco's, dakkapel (40m2) vernieuwd en een kleine gekregen. Nog ruim 8k kunnen sparen.

Niet ontevreden over, vrouw werkt 28 uur als administratief medewerker, ik heb een eigen bedrijf in speelgoed verhandelen.
pi_207413054
Nee. Geld vloog er met bakken uit. Warmtepomp, nieuwe ramen en kozijnen en zonnepanelen. Nog maar te laten dat er verder nog sport uitgaven waren.

Nja. Het is wat het is.
pi_207413067
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 22:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
Spouwmuurisolatie, vloerisolatie, 20 extra zonnepanelen, drie single split airco's, dakkapel (40m2) vernieuwd en een kleine gekregen. Nog ruim 8k kunnen sparen.

Niet ontevreden over, vrouw werkt 28 uur als administratief medewerker, ik heb een eigen bedrijf in speelgoed verhandelen.
In speelgoed verhandelen? Care to tell more?
pi_207413320
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 23:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In speelgoed verhandelen? Care to tell more?
Core business is LEGO (95% omzet). Daarnaast nog wat andere zaken.. beetje play mobil en wat random dingetjes dat veelal varieert. Net wat op m'n pad komt.
pi_207414055
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 23:11 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Core business is LEGO (95% omzet). Daarnaast nog wat andere zaken.. beetje play mobil en wat random dingetjes dat veelal varieert. Net wat op m'n pad komt.
Hele dozen of vooral losse blokjes?
pi_207419357
Best leuk gespaard, maar uitgegeven aan woningverbetering en afgelost op hypotheek. Per saldo minder spaargeld dan ervoor.
pi_207421189
Een eerste jaar in een nieuwe woning achter de rug (december 2021 verhuisd).

Na zo'n verhuizing zijn er nog zo veel kleine en grotere zaken die je voor/aan het huis wilt of moet uitgeven, dat we geen spaardoelen hadden. Het doel was vooral om niet de hele buffer op te maken, en dat is vooralsnog goed gelukt. Ook dit jaar staan er nog wel uitgaven aan de woning op het menu. Nieuwe kozijnen komen eind februari eindelijk. En daarna nog nieuwe raamdecoratie waar we dat bij verhuizing niet in orde hebben gemaakt (afdankertjes van de oude bewoners hangen er nu nog deels).

En nog een zithoekje creëren in de aanbouw. En nog wat klusjes op zolder afronden.

Goed, 2023 wordt er ook niet echt wat toegevoegd aan de spaarpot. Hoeft ook niet. Leven is belangrijker dan sparen.
pi_207421383
Veel uitgegeven aan verbetering woning en ook aan aflossing. Ook nog een andere auto gekocht.
Maar hier geen kinderen en 50+, dus ik zie ook niet in waarom we veel zouden moeten sparen. Ik zie allemaal ziek,dood en verderf om me heen, dus we proberen er van te genieten. Wel met een veilig buffertje op de spaarrekening.
pi_207421474
Doel van 4000 naar 6000 euro op de rekening

Resultaat 2100 euro. :'(

Veel pech gehad: opa gestorven (hele tijd reiskosten kosten begrafenis kleding etc.),wasmachine kapot fundering moeten bijwerken extra elektra in de tuin aanleggen. Disney vakantie verjaardag feest 30 dus even een duur jaar gehad.
pi_207421967
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 23:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hele dozen of vooral losse blokjes?
Vooral onderdelen voor MOCs :-)
pi_207423064
Redelijk kunnen beleggen, zonder dat ik het exact weet. Paar gunstige beleggingen (Olies) deden een duit in het zakje.

Andere auto (¤26000), isolatie en andere huisaanpassingen deden de wijzer richting ontsparen op wijzen. Geen probleem.

2023 wordt een beter jaar.
pi_207427397
Nee heb vooral veel geld mogen uitgeven aan een andere auto :') en heb een dure reis naar Nieuw Zeeland geboekt die ik grotendeels al in 2022 betaald heb ;) .
Ben denk ik ca 8k gedaald aan vermogen excl vastgoedwinsten en beursverliezen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207427757
ik heb mijn doelstellingen uiteindelijk toch wel gehaald, maar dan heb ik het over geld opzij zetten. Dit ondanks een nieuwe auto en dure reparaties aan ons huis.
Zoals bij Icecreamfarmer zijn er beursverliezen en vastgoedwinsten, maar daar heb ik weinig invloed op (etfs en vastgoed dat gebruikt wordt).
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_207431799
Yes..

Spaargeld +20k
hypotheek -16k (Waarvan 14k extra aflossing)

Spaargeld +/- 80k
Hypo 55k

Dit jaar hopelijk en waarschijnlijk de magische 100k en mijn hypo terugbrengen tot een fooitje :)
  donderdag 5 januari 2023 @ 16:35:26 #167
37248 BertV
Klei indiaan
pi_207431958
Bij mij gaat het allemaal in het klein(er) maar mijn doel is ook het wegwerken van de hypotheek.
5k extra aflossing per jaar, dit gaat dan de 3e keer worden.

Allemaal vast niet financieel verstandig, hoogste rendement etc, maar ik heb een hekel aan schulden.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_207433808
Ja en zelfs meer. Komend jaar wordt ook leuk met wat financiële meevallers in het vooruitzicht.
pi_211714759
Het jaar is nog niet helemaal om, maar hoe is 2023 jullie financieel vergaan?

Ik heb zo'n 5% kunnen sparen van mijn netto inkomen.
Dat is inclusief aanschaf van een auto.
Zonder die auto had ik op 35% gezeten, dus daar ben ik best tevreden mee ^O^
  zaterdag 23 december 2023 @ 10:59:55 #170
80382 manny
30 is best veel
pi_211714880
lekker naar Lowlands geweest. dus sparen is dan geen optie.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_211715041
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 10:52 schreef littlemindy het volgende:
Het jaar is nog niet helemaal om, maar hoe is 2023 jullie financieel vergaan?

Prima 2023.

Aandelen pakket heeft lekker rendement vertoond, bruto dividend genoeg om de netto hypotheekrente te betalen en de voorlopige aanslag box 3 was 0,00.
pi_211715145
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:41 schreef baskick het volgende:
Best leuk gespaard, maar uitgegeven aan woningverbetering en afgelost op hypotheek. Per saldo minder spaargeld dan ervoor.
In 2023 ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Spaargeld op gewenste niveau, voor de aanstaande peildatum een extra aflossing op de hypotheek gedaan om de maandlasten en VRH wat te verlagen.
pi_211715282
Nee, warmtepomp geplaatst, camper gekocht, partner is een bedrijf begonnen en daarvoor machines gekocht.

Volgend jaar beter. Heb nu wel een spaarplan, maar deposito rentes dalen helaas weer.
  zaterdag 23 december 2023 @ 11:49:28 #174
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211715334
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:42 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, warmtepomp geplaatst, camper gekocht, partner is een bedrijf begonnen en daarvoor machines gekocht.

Volgend jaar beter. Heb nu wel een spaarplan, maar deposito rentes dalen helaas weer.
Staalbouw?
pi_211715359
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:49 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Staalbouw?
Neen
  zaterdag 23 december 2023 @ 11:54:09 #176
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211715382
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Neen
Jammer, is een mooie branch.
pi_211715405
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:54 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Jammer, is een mooie branch.
Staalbouw? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
  zaterdag 23 december 2023 @ 11:58:22 #178
68638 Zwansen
pi_211715410
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Staalbouw? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Iets bouwen van staal?
pi_211715416
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:58 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Iets bouwen van staal?
Is dat lekker wonen qua isolatiewaarde??
pi_211715442
Ik heb juist veel meer uitgegeven dit jaar. Leuk ook om van mezelf een post van vorig jaar te zien dat ik niet wist wat ik moest met m´n geld, maar ik heb dus veel meer uitgegeven waardoor ik een paar duizend euro minder heb gespaard dan een jaar eerder. Heb wat meer geleefd volgens het motto doe eens wat leuks met je geld, maar ik heb ook geinvesteerd in mijn woning. Desalniettemin heb ik alsnog een kleine 1000,- per maand gespaard. Het geld blijft harder binnen komen dan verwacht, dit jaar hoge CAO verhoging gehad en er zit nog een stevige promotie in het vooruitzicht, dus wie weet.
pi_211715554
Bij lange na niet, want tja het leven laat zich niet plannen ;)

Volgende jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Ook met een duidelijk spaardoel: een grote verbouwing in het voorjaar van 2025. Dat komt deels uit verhoging hypotheek maar de ‘extras’ zoals airco boven en nieuwe bank gaan we toch zoveel mogelijk zelf betalen.
  zaterdag 23 december 2023 @ 12:19:10 #182
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_211715603
Ik heb geen specifieke spaardoelen, maar in het (bijna) afgelopen jaar rondom 35% van het netto inkomen gespaard. Ik heb niet echt gelet op veel voorkomende uitgaven zoals boodschappen en er zijn een paar abonnementen die niet noodzakelijk zijn. Daartegenover waren er ook geen grote extra uitgaven zoals vakanties, auto, etc. Komend jaar wil ik wat meer gebruik maken van mijn geld én staat er een banenwissel op het programma, dus dan zal het qua geldvoorraden wellicht een stuk minder hard stijgen ;)
pi_211720949
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:59 schreef blomke het volgende:
Onze beleggingen zijn zeer goed gegaan dit jaar, weten niet waar we het aan uit moeten geven. Grootste klapper is het huis, als je dat als sparen beschout. Bij+20% is dat anderhalve ton in waarde toegenomen van 7,5 naar 9 ton.
Je mag het geld naar mij overmaken hoor.
In 1 kalenderjaar hebben wij een auto gekocht, een renovatie binnenshuis gedaan en een kind gekregen.

Sparen, wat is dat?
  zaterdag 23 december 2023 @ 21:36:52 #184
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_211721308
40% van het netto maandsalaris kunnen inleggen op de beurs. Daarnaast nog flink wat kunnen inleggen aan jaarruimte.

Voor aankomend jaar wil ik dit ook weer halen. Kosten zijn gelukkig vrij stabiel gebleven afgelopen jaar, dus zal voor stijging inleg meer aan de inkomstenkant moeten doen.
  zaterdag 23 december 2023 @ 21:56:39 #185
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_211721604
Ik mag niet klagen.
Veel op vakantie geweest;
Weekje Azoren,Oostenrijk (f1),lang weekend Ardennen, weekendje luxenburg, 3 weken Schotland, weekendje pinkpop en weekendje Breda Live. Nijmeegse 4 daagse paar keer geweest om te feesten.
Ook nog een huis kunnen kopen zonder hypotheek. Dat ook nog verbouwd. Nieuwe kozijnen besteld en nog zonnepanelen. Ofwel een heel, heel, heel duur en druk 2023 gehad. Maarja ook een kut jaar gehad in 2022, uit elkaar gegaan met als enigste pluspunt dat we ons huis mega goed verkocht hadden. Daarom dit jaar extra veel plezier gemaakt.
pi_211722383
- Nee, dat stokpaardje kennen we nu wel, kap daar eens gewoon mee -

[ Bericht 89% gewijzigd door CoolGuy op 24-12-2023 16:44:07 ]
  zondag 24 december 2023 @ 08:18:45 #187
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211725321
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja,waarom niet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211725525
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 08:18 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja,waarom niet?
Staal is een goede warmtegeleider.
pi_211725595
Qua bedrag overmaken naar de spaarrekening ging het dit jaar aanzienlijk beter dan voorheen, echter ook behoorlijk veel uitgaven gehad. Verre vakantie met het hele gezin, zonnepanelen laten leggen, verlovingsring en nieuwe tv, dus totaal saldo valt weer tegen.
Too much is never enough!
pi_211725924
Had eigenlijk geen spaardoel voor dit jaar, maar het is goed gegaan. Ben eigenlijk nog niet zo lang bezig met een gezonde financiële huishouding, maar heb nu ongeveer een jaarsalaris bij elkaar gespaard. Geeft echt een gevoel van zekerheid en vrijheid.

Doel voor aankomend jaar per maand minimaal ¤1500 te sparen. Ik ben alleenstaand, geen koophuis, geen kinderen, geen auto. Ga er qua inkomen het komende jaar denk ik 7% op vooruit en heb de uitgavenkant in grote lijnen goed op orde. Zorgverzekering voor 2024 in 1 keer betaald. Wel heb ik aankomend jaar een paar flinke uitgaven, twee tandimplantaten en het betalen van een prijzige cursus voor persoonlijke ontwikkeling.

Doel is om eind '24 ongeveer te zitten op de limiet van het heffingsvrije vermogen, vanaf dat punt wil in ETF's stappen.
  zondag 24 december 2023 @ 10:12:02 #191
68638 Zwansen
pi_211726168
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 09:58 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Had eigenlijk geen spaardoel voor dit jaar, maar het is goed gegaan. Ben eigenlijk nog niet zo lang bezig met een gezonde financiële huishouding, maar heb nu ongeveer een jaarsalaris bij elkaar gespaard. Geeft echt een gevoel van zekerheid en vrijheid.

Doel voor aankomend jaar per maand minimaal ¤1500 te sparen. Ik ben alleenstaand, geen koophuis, geen kinderen, geen auto. Ga er qua inkomen het komende jaar denk ik 7% op vooruit en heb de uitgavenkant in grote lijnen goed op orde. Zorgverzekering voor 2024 in 1 keer betaald. Wel heb ik aankomend jaar een paar flinke uitgaven, twee tandimplantaten en het betalen van een prijzige cursus voor persoonlijke ontwikkeling.

Doel is om eind '24 ongeveer te zitten op de limiet van het heffingsvrije vermogen, vanaf dat punt wil in ETF's stappen.
Waarom ga je niet meteen al in ETFs? Hoe oud ben je? Met een jaarsalaris achter de hand kan je weinig gebeuren. :P
pi_211726216
Geen doel dus niks gehaald.
pi_211726271
Doelstelling was ¤20.000 sparen om weer in de hypotheek te stoppen, dat is uiteindelijk ¤17.500 geworden (maar ik ga in januari alsnog 20k aflossen, heb nog een reservepot). Er waren te veel dingen gebeurd die geld kostten. Aquarium, 3d printer, auto-onderhoud, redelijke 'verbouwing' van het balkon met meer plantenbakken en meubels...

Voor komend jaar is de doelstelling weer ¤20.000 sparen, met de stille hoop dat het ¤23.000 gaat worden. Er staan geen grote uitgaven gepland, behalve de hypotheek dan.
Januari 2024 ¤20.000 aflossen, januari 2025 de resterende ¤10.000, en dan nog 7 of 8 maanden 'normaal' aflossen en ik ben hypotheekvrij. In 2025 ga ik wel weer helemaal los met nieuw speelgoed, ondersteuning voor Windows 10 loopt dan af en 'moet' ik nieuwe computers kopen (zijn verouderd, ik koop kwaliteit wat lang meegaat)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_211726285
Mijn doel was 10.000 nog maar 15.000 te gaan ^O^
No bitch to me
pi_211726302
quote:
7s.gif Op zondag 24 december 2023 10:12 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Waarom ga je niet meteen al in ETFs? Hoe oud ben je? Met een jaarsalaris achter de hand kan je weinig gebeuren. :P
Ik ben 43. Je hebt een punt. Ik ben de stap naar "beleggen" / ETF's al een tijdje voor me uit aan het schuiven, er zit toch wat weerstand in mij, deels omdat ik het eigenlijk spannend vind. Misschien met de kerstdagen toch eens in verdiepen en de stap maken.
  zondag 24 december 2023 @ 10:39:23 #196
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211726550
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 09:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Staal is een goede warmtegeleider.
Ze maken bij staalbouw niet 100% van het gebouw van staal hè.

Enige nadeel van staalbouw tov bijv. betonbouw is dat je wat minder thermische massa hebt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211726764
Niet gespaard, hadden we ook niet verwacht.

Afgelopen jaar hebben we de grote klussen van onze verbouwing afgerond. Dat kostte toch nog best een hoop geld. Het doel voor komend jaar is om weer een buffer op te bouwen. Er komt per 1 januari een salarisverhoging en nog een nieuwe cao dus dat moet goed komen.
  zondag 24 december 2023 @ 11:14:37 #198
68638 Zwansen
pi_211727219
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 10:22 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]
Ik ben 43. Je hebt een punt. Ik ben de stap naar "beleggen" / ETF's al een tijdje voor me uit aan het schuiven, er zit toch wat weerstand in mij, deels omdat ik het eigenlijk spannend vind. Misschien met de kerstdagen toch eens in verdiepen en de stap maken.
Ik ben ook 43 en ik denk dat circa 90% van mijn geld in ETF’s en aandelen zit. Kleine spaarbuffer achter de hand dus, maar meer heb ik ook niet nodig. Moet wel zeggen dat ik een redelijk stabiel inkomen heb (overheid). Dus risico dat ik volgend jaar ineens geen baan heb is vrij klein.

En daarnaast zijn we jong genoeg om een paar beurscrashes te ‘overleven’.
  zondag 24 december 2023 @ 11:41:03 #199
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211727558
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:59 schreef blomke het volgende:

[..]
:')

Jij was processengineer toch? Ga je schamen
  zondag 24 december 2023 @ 11:45:06 #200
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211727625
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 10:15 schreef Questular het volgende:
Geen doel dus niks gehaald.
Pessimist.

Ik had ook geen doel, dus alles is gelukt ^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 24 december 2023 @ 11:55:44 #201
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211727773
Ik ben er iig niet op achteruit gegaan, en dat met een paar relatief dure vakanties en een nieuwe auto.

Samenwonen met een vriendin die huur wilt betalen helpt ook :P
  zondag 24 december 2023 @ 12:09:54 #202
40566 Ericr
Livewrong
pi_211727925
Dit jaar vooral pensioen gespaard nu ik zelfstandig ben. Volgend jaar gaat de max in die pot qua aftrekbaarheid. Voor de rest wat bufferen maar niet echt sparen. Ik leef nu, doe er liever wat mee dan oppotten. Ben nooit heel spaarzaam geweest en wat ik spaarde is al lang weer uitgegeven aan huis of andere doelen.

Ga nog wel wat monopoly geld gebruiken om te traden. Zie volgend jaar wel waarin.
pi_211728340
quote:
7s.gif Op zondag 24 december 2023 11:14 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik ben ook 43 en ik denk dat circa 90% van mijn geld in ETF’s en aandelen zit. Kleine spaarbuffer achter de hand dus, maar meer heb ik ook niet nodig. Moet wel zeggen dat ik een redelijk stabiel inkomen heb (overheid). Dus risico dat ik volgend jaar ineens geen baan heb is vrij klein.

En daarnaast zijn we jong genoeg om een paar beurscrashes te ‘overleven’.
Mijn inkomen is ook stabiel te noemen, ook pensioen ziet er tot op heden goed uit. Misschien kan ik voor een mix gaan: 50% naar spaarrekening, 50% ETF's per maand.
pi_211728658
Ik zou ook wel de financiële ruimte hebben om te beleggen in ETF's, maar ik weet niet waar ik zou moeten beginnen. Ik ben een redelijke dummy op dat gebied.
pi_211728724
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
Hoeveel geef je dan per maand uit?

Ik spaar ook alles wat ik einde maand overhoud en dit varieert.
pi_211728743
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:17 schreef Jesse_Jaymes het volgende:

[..]

Eerst jezelf betalen!!
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 13:22:16 #207
16180 crew  CoolGuy
pi_211728762
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:17 schreef Jesse_Jaymes het volgende:

[..]

Aan wat? Ik ga niet mijn volledige salarisinformatie online gooien. :) Ik spaar altijd aan het begin van mijn salaris, automatisch. Wat aan het eind van de maand overblijft maak ik elke 2 a 3 maanden ook over naar de spaarrekening.
pi_211728780
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:09 schreef littlemindy het volgende:
Ik zou ook wel de financiële ruimte hebben om te beleggen in ETF's, maar ik weet niet waar ik zou moeten beginnen. Ik ben een redelijke dummy op dat gebied.
Meesman site openen en bestuderen, account aanmaken, automatische inleg programmeren (daags nadat je inkomsten op je rekening verschijnen)en geen omkijken meer naar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 24-12-2023 13:48:57 ]
pi_211729708
Ik spaar niks geef alles uit van een kale kip kunnenze niet plukken
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 17:55:05 #210
16180 crew  CoolGuy
pi_211731415
Het is heel duidelijk waar dit topic over gaat. Dat is in ieder geval niet off-topic blabla over staal.
pi_211732866
Dit jaar hebben we ruim 150000 euro hypotheek afgelost. We hebben nu geen hypotheek meer. Daarnaast is het spaarsaldo een beetje gestegen
pi_211734769
Nee, minder gespaard, omdat we 2 keer een auto hebben moeten kopen. De eerste aankoop was wel ongeveer volgens verwachting (anders was dat komend jaar gebeurd), maar dat die auto van de 4 maanden die we hem hebben gehad er ongeveer 3 in de garage heeft gestaan, waaronder in Frankrijk waarna hij is gerepatrieerd, hadden we niet gepland. Na die 4 maanden waren we hem zo zat dat we hem weg hebben gedaan en een andere hebben gekocht. Dat hakte flink in op ons spaargeld, maar was wel beter voor onze gemoedstoestand.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211738257
Februari 26 zonnepanelen, juli een warmtepomp, 5x met vakantie geweest (3x met gezin , 1x met vrienden en 1x met vrouw) en ook minder gaan werken.
Dus per saldo is er meer uitgegaan dan er binnen kwam. (Even los van rendement uit aandelen).

Komend jaar minder met vakantie, nog wat dingen in huis doen (je blijft bezig..) en eindigen met positief saldo.

We gaan beide minder werken waardoor de kinderopvang van 3.500 naar 1100 gaat, dat scheelt wel lekker.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2023 02:39:13 ]
pi_211755618
Ons spaarsaldo is -100 euro gegaan dit jaar! Was eigenlijk niet zo ingecalculeerd, maar zelden beter besteed. Begin dit jaar een overkapping gebouwd in de tuin en aan het einde van het jaar allebei bewust een gat laten vallen tussen einde oude baan en start nieuwe baan. Resulteerde in 3 maanden verminderde inkomsten. Uitgaven bleven daarbij op het oude niveau, dus een stuk ingeteerd op het spaargeld.

Was de beste besteding van ons spaargeld die ik me kon bedenken, heerlijk om even niks te moeten en om ook niet in je vakantie gestoord te kunnen worden door werk. Dat gebeurde me anders iedere vakantie wel een paar keer, of dat je toch even de mail checkt ofzo.
pi_211755814
Eigenlijk is het vooral opsommen hoeveel extra je hebt uitgegeven en toch nog hebt kunnen sparen zodat iedereen ziet dat je veel verdiend. Het salaristopic in een ander jasje :)
pi_211756556
Nope.

Helaas werd het te kostbaar om de 19 jaar oude auto nog door de APK te krijgen en hebben we dus eerder dan gehoopt een andere auto gekocht. Dat hakt er natuurlijk behoorlijk in. We hadden gehoopt dat we dat nog een jaartje konden uitstellen.
pi_211756619
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 20:21 schreef Crf het volgende:
Dit jaar hebben we ruim 150000 euro hypotheek afgelost. We hebben nu geen hypotheek meer. Daarnaast is het spaarsaldo een beetje gestegen
Had je een hoge rente of wilde je gewoon heel graag van je hypotheek af?
  Moderator dinsdag 26 december 2023 @ 11:24:21 #218
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_211756639
Hadden niet beoogd te verhuizen. Wel naar een goedkopere woning waardoor het beoogde niet te voorzien was.

Oftewel, het leven is een verrassing en laat zich niet regisseren
pi_211757449
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 11:18 schreef Ivo1985 het volgende:
Helaas werd het te kostbaar om de 19 jaar oude auto nog door de APK te krijgen en hebben we dus eerder dan gehoopt een andere auto gekocht. Dat hakt er natuurlijk behoorlijk in. We hadden gehoopt dat we dat nog een jaartje konden uitstellen.
Herkenbaar. Overigens nu wel goedkoper tanken en lagere garagekosten met een Jap. hybride, t.o.v. diesel.
pi_211758269
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Herkenbaar. Overigens nu wel goedkoper tanken en lagere garagekosten met een Jap. hybride, t.o.v. diesel.
Hier van een benzine die een aardige slok lust en laatste jaren al niet heel goedkoop was in onderhoud naar (hopelijk in praktijk) een auto die 40% zuiniger is met brandstof en hopelijk de eerste jaren ook minder onderhoud nodig heeft.

Maar de auto is wel net iets zwaarder, dus een paar euro meer MRB en voorlopig all-risk verzekerd in plaats van uitsluitend WA voor het oude barrel. Onderaan de streep zullen de maandkosten dus niet heel veel verschillen.

Maar dat hoeft ook niet. We kunnen het prima betalen dus het is wel goed zo.
pi_211767350
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 11:23 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Allebeide. We hebben ons oude huis erg goed kunnen verkopen en de hypotheek op ons nieuwe huis versneld afgelost.
  dinsdag 26 december 2023 @ 23:26:30 #222
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_211768043
Ik heb dit jaar net als bijna elk jaar iets meer gespaard dan gepland, maar dat is prima. Nieuwe auto gekocht en wat dure verbouwingen in huis dus het valt me allemaal nog mee.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_211768234
Ik heb niet zoveel meer met sparen. Extra pensioenpotje staat en loopt, spaarrekening is zat, geef mijn geld nu liever uit aan reizen en andere ervaringen. Blijft er alsnog wat over, is het leuk. Kan morgen allemaal voorbij zijn hè. Huis ook in de verkoop, dus als dat weg is, is er helemaal geen incentive meer.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  woensdag 27 december 2023 @ 09:44:46 #224
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211771305
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 11:23 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Een schuld blijft een schuld.
Mijn spaardoel is ook gehaald, 5000,- per jaar extra aflossen.

quote:
I'm the kind of man likes to know who's buying their drinks
Jack Torrance
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  Moderator woensdag 27 december 2023 @ 10:08:04 #225
382129 crew  Donna
pi_211771634
Met de verhuizing vooral meer uitgegeven van de spaarrekening dan beoogd. Maarja relatiebreuk stond niet op de planning.
Sindsdien wel heel goed gespaard. :Y
  Moderator woensdag 27 december 2023 @ 10:13:16 #226
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211771698
Nope al 1,5 jaar een schuld want een huis gekocht dus netto geen spaargeld.
pi_211771737
Ik kan niet echt sparen, niet omdat ik niet genoeg inkomsten heb (kan altijd beter) maar echt sparen lukt gewoon niet al heb ik wel een paar truukjes waardoor ik toch spaar! *)

- Ik laat m'n loon uitbetalen zonder de loonheffingskorting
- Mijn energie heb ik 2x zo hoog ingeschat
- Ik ontvang geen maandelijkse voorschotten voor huur of zorg

Op deze manier krijg ik net voor de vakantie altijd een leuke som geld op mijn rekening waardoor vakanties door kunnen gaan! :Y en ik de afgelopen 3 jaar m'n zomerhuisje heb kunnen bouwen! *)

Nadeel is wel dat ik maandelijks iets meer te besteden heb dan minimale inkomen, het bedrag wat ik maandelijks op m'n rekening krijg wordt wat dat betreft ook altijd op gebruikt (85% vaste lasten, huis/energie/zorg/abo/auto/benzine) en dus plus minus 15% voor eten, drinken, leuke dingetjes

Dit jaar heb ik ik voor het eerst gespaard en heb dus nu ook een klein beetje geld op m'n spaarrekening staan, want stel de wasmachine/tv/auto gaat kapot en moet vervangen/gerepareerd worden.. dat kan nu!! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator donderdag 28 december 2023 @ 14:44:43 #228
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211796262
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 10:15 schreef Chandler het volgende:
Ik kan niet echt sparen, niet omdat ik niet genoeg inkomsten heb (kan altijd beter) maar echt sparen lukt gewoon niet al heb ik wel een paar truukjes waardoor ik toch spaar! *)

- Ik laat m'n loon uitbetalen zonder de loonheffingskorting
- Mijn energie heb ik 2x zo hoog ingeschat
- Ik ontvang geen maandelijkse voorschotten voor huur of zorg

Op deze manier krijg ik net voor de vakantie altijd een leuke som geld op mijn rekening waardoor vakanties door kunnen gaan! :Y en ik de afgelopen 3 jaar m'n zomerhuisje heb kunnen bouwen! *)

Nadeel is wel dat ik maandelijks iets meer te besteden heb dan minimale inkomen, het bedrag wat ik maandelijks op m'n rekening krijg wordt wat dat betreft ook altijd op gebruikt (85% vaste lasten, huis/energie/zorg/abo/auto/benzine) en dus plus minus 15% voor eten, drinken, leuke dingetjes

Dit jaar heb ik ik voor het eerst gespaard en heb dus nu ook een klein beetje geld op m'n spaarrekening staan, want stel de wasmachine/tv/auto gaat kapot en moet vervangen/gerepareerd worden.. dat kan nu!! :Y
Is dat echt handiger dan zelf gewoon dat geld achteruit zetten, nogal veel gedoe lijkt me ipv sparen het weggeven met zekerheid van terug krijgen. En als de rente wel wat meer omhoog gaat ook niet handig voor je rente.
pi_211797383
quote:
88s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Is dat echt handiger dan zelf gewoon dat geld achteruit zetten, nogal veel gedoe lijkt me ipv sparen het weggeven met zekerheid van terug krijgen. En als de rente wel wat meer omhoog gaat ook niet handig voor je rente.
Jazeker. Ik kan er niet bij.. plus rente.. die is toch lachwekkend dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator donderdag 28 december 2023 @ 15:39:33 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211797467
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:36 schreef Chandler het volgende:

[..]
Jazeker. Ik kan er niet bij.. plus rente.. die is toch lachwekkend dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
Het was een tijdlang niets maar ik kan er inmiddels weer een paar cdtjes van kopen :D
pi_211798487
quote:

[..]
En als de energieleverancier omvalt, kan je ernaar fluiten. Risicovrij 3% moet lukken (spaar/deposito). Of dat voor jou de moeite is kan ik niet beoordelen, maar kennelijk niet.
pi_211798831
quote:
88s.gif Op woensdag 27 december 2023 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
En je huis heeft geen waarde tegenover de schuld staan? Hmm raar.
  donderdag 28 december 2023 @ 17:11:51 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211799280
quote:
Maar netto wellicht wel vermogen, of is je huis minder waard dan de huidige hypotheekschuld?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 28 december 2023 @ 17:12:59 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211799290
Overigens hier ook amper spaargeld, en sinds vorige week een schuld aan mijn zusje, maar wel een godsvermogen aan overwaarde.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211799440
De doelstelling is gehaald nl. 4-5x nettoloon opzij zetten voor mezelf en daarnaast natuurlijk mijn huis blijven afbetalen (annuïtair) en samen met mijn partner kunnen sparen voor de kinderen (vast bedrag per kind per maand).
Wat we daarnaast samen 'sparen' naast de kinderen gaat er ook wel uit - dat zijn de vakanties en grotere aankopen.
Wat ik voor mezelf opzij zet gaat in ETFs, dat van de kinderen zit in investeringsfonds en bij een duurzaamheidspecialist.
  Moderator donderdag 28 december 2023 @ 17:34:54 #236
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211799635
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar netto wellicht wel vermogen, of is je huis minder waard dan de huidige hypotheekschuld?
Dat niet maar dat is niet een vast bedrag waar je makkelijk mee kunt rekenen, en ook geen bedrag waar je bij kunt, dus dat reken ik voor het gemak niet mee.
pi_211803945
Ja, maar vliegt er volgend jaar hard uit. Net samen ons droomhuis gekocht zonder ontbindende voorwaarden, dus wordt nog even spannend. Denk dat FIRE nu wel definitief van de baan is terwijl ik hier altijd liep te oreren dat op 75m2 wonen prima is :p
  donderdag 28 december 2023 @ 23:34:33 #238
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_211807688
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:12 schreef Leandra het volgende:
Overigens hier ook amper spaargeld, en sinds vorige week een schuld aan mijn zusje, maar wel een godsvermogen aan overwaarde.
Overwaarde in stenen heb je echt totaal geen klote aan. Pas als je het verkocht hebt.
  vrijdag 29 december 2023 @ 00:35:14 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211808988
quote:
88s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat niet maar dat is niet een vast bedrag waar je makkelijk mee kunt rekenen, en ook geen bedrag waar je bij kunt, dus dat reken ik voor het gemak niet mee.

Maar je hypotheekschuld reken je wel mee?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 29 december 2023 @ 00:36:15 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211809003
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 23:34 schreef egelhond het volgende:

[..]
Overwaarde in stenen heb je echt totaal geen klote aan. Pas als je het verkocht hebt.
Ja dat weet ik, neemt niet weg dat het vermogen er wel is.
Ik kan immers verkopen als ik dat wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211809006
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 23:34 schreef egelhond het volgende:

[..]
Geef maar aan mij dan jouw overwaarde :P
  vrijdag 29 december 2023 @ 00:39:05 #242
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211809050
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 21:19 schreef Laila1 het volgende:
Ja, maar vliegt er volgend jaar hard uit. Net samen ons droomhuis gekocht zonder ontbindende voorwaarden, dus wordt nog even spannend. Denk dat FIRE nu wel definitief van de baan is terwijl ik hier altijd liep te oreren dat op 75m2 wonen prima is :p
Dan heb je over FIRE ook niet goed nagedacht…
  vrijdag 29 december 2023 @ 00:43:41 #243
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211809135
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 00:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Relaties kunnen dat weleens verstoren/veranderen :T
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 29 december 2023 @ 05:45:15 #244
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211811033
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 00:43 schreef Molo het volgende:

[..]
Relaties kunnen dat weleens verstoren/veranderen :T
Ja, dus?
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 07:05:17 #245
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211811230
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 00:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar je hypotheekschuld reken je wel mee?
Natuurlijk want die moet ik terugbetalen.
pi_211811253
Ja, alleen nu weer een deel uitgegeven (vakantie) dus nu niet het getal wat ik wilde op 31 dec. Maar wel vakantie in april.
  vrijdag 29 december 2023 @ 07:15:00 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211811262
quote:
88s.gif Op vrijdag 29 december 2023 07:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Natuurlijk want die moet ik terugbetalen.
Dan moet je de waarde van het huis er ook tegenover zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211811628
quote:
88s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Het was een tijdlang niets maar ik kan er inmiddels weer een paar cdtjes van kopen :D
Zal in mijn geval een cdtje zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 16:30 schreef baskick het volgende:
En als de energieleverancier omvalt, kan je ernaar fluiten. Risicovrij 3% moet lukken (spaar/deposito). Of dat voor jou de moeite is kan ik niet beoordelen, maar kennelijk niet.
Als als als.. ik zit bij een grote energie maatschappij een ben dus niet bang voor omvallen. En 3 procent is niet heel veel, maar goed. Ik heb wwt gespaard.
Like trump...
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 08:20:23 #249
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211811646
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 07:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan moet je de waarde van het huis er ook tegenover zetten.
Waarom van een huis kun je niets kopen en als je een huis verkoopt heb je geen plek om te wonen en ben je dat geld gelijk weer kwijt aan een ander huis.
  vrijdag 29 december 2023 @ 08:22:44 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211811661
quote:
88s.gif Op vrijdag 29 december 2023 08:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Waarom van een huis kun je niets kopen en als je een huis verkoopt heb je geen plek om te wonen en ben je dat geld gelijk weer kwijt aan een ander huis.
Het is bij schulden en bezittingen simpelweg zo dat ze tegenover elkaar staan. Als de schuld meetelt dat telt het bezit ook mee.
Daarbij: als je overwaarde hebt en je gaat huren kan dat mogelijk een hele tijd van de overwaarde.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211811664
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 00:36 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Da's dus het punt: je kan er niet bij, tot het is verkocht. En dan?
  vrijdag 29 december 2023 @ 08:45:38 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211811855
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 08:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Da's dus het punt: je kan er niet bij, tot het is verkocht. En dan?
Dus als je een ton in een deposito voor 10 jaar vastgezet hebt tel je het ook niet mee omdat je er niet bij kunt?

En dan? Ik kan makkelijk 15 jaar huren van de overwaarde, niet zo riant als ik nu woon uiteraard, maar nog steeds bovengemiddeld leuk, zolang ik niet in Amsterdam wil huren.
Plus dat ik dan ook de hypotheekkosten niet meer heb.
Als ik de hypotheekkosten als huisvestingskosten blijf zien en de rest van de huur van de overwaarde betaal, dan kan ik tot mijn dood blijven huren, ook als ik 100 word.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 29 december 2023 @ 08:47:19 #253
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211811876
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 05:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ja, dus?
Dan gooien mensen starre principes weleens overboord ten gunste van leuk leven in het moment *O*
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 08:53:19 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211811959
Maar het gaat hier over of je gespaard hebt wat je beoogd had. :)
  vrijdag 29 december 2023 @ 08:55:04 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211811978
quote:
88s.gif Op vrijdag 29 december 2023 08:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar het gaat hier over of je gespaard hebt wat je beoogd had. :)
Dat is een ander verhaal, maar hoe kwamen we hier dan ook al weer op?
Oh ja, door iemand die over zijn hypotheekschuld begon :+
En op basis daarvan concludeerde niet het beoogde te kunnen hebben gespaard, want netto geen spaargeld.

quote:
Die koppeling heb je echt zelf in het topic gebracht ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 29 december 2023 @ 08:57:24 #256
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_211811995
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 00:36 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Uiteindelijk als je het verkoopt en 100.000 overwaarde hebt, koop je weer een ander huis dat ook weer 100.000 euro meer kost. Dusja je schiet er niet veel mee op. Of je verkoopt en gaat emigreren naar Thailand kan je jaren leven zonder te werken.
  vrijdag 29 december 2023 @ 09:00:02 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211812024
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 08:57 schreef egelhond het volgende:

[..]
Uiteindelijk als je het verkoopt en 100.000 overwaarde hebt, koop je weer een ander huis dat ook weer 100.000 euro meer kost. Dusja je schiet er niet veel mee op. Of je verkoopt en gaat emigreren naar Thailand kan je jaren leven zonder te werken.
Want je kunt in NL niet huren van de overwaarde?
Vanmiddag even aan mijn ex-zwager vragen dan, volgens mij betaalt hij de huur gewoon van zijn vermogen sinds de verkoop van zijn huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211812030
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 08:57 schreef egelhond het volgende:

[..]
Aantrekkelijk. Maar ik vind werken zo leuk (?)
  vrijdag 29 december 2023 @ 09:11:30 #259
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_211812121
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 09:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Vanmiddag even aan mijn ex-zwager vragen dan, volgens mij betaalt hij de huur gewoon van zijn vermogen sinds de verkoop van zijn huis.
Ja dat kan zeker. Maar waarom huren dat is elke maand weggegooid geld.Huis is niet van jezelf. Alles wat je eraan doet lacht de verhuurder mee. En huur betaal je tot je dood gaat. Al speelt leeftijd natuurlijk ook een rol. 35 of 65 is natuurlijk wel een verschil. En iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk. Bij huur is het onderhoud of defecten voor de verhuurder.
  vrijdag 29 december 2023 @ 09:12:41 #260
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_211812133
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 09:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Aantrekkelijk. Maar ik vind werken zo leuk (?)
Ook als je straks 70 bent?
pi_211812200
quote:

[..]
Met deze houding blijft het aanmodderen. Je kan gewoon de gelden die je nu overal neerzet tegen 0% rente op een spaarrekening zetten waar je niet makkelijk aan kan komen. Bv. Raisin/ckv tegen 3,5% rente. Dan bouw je ongemerkt toch wat extra's op.
pi_211812246
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 09:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Met deze houding blijft het aanmodderen. Je kan gewoon de gelden die je nu overal neerzet tegen 0% rente op een spaarrekening zetten waar je niet makkelijk aan kan komen. Bv. Raisin/ckv tegen 3,5% rente. Dan bouw je ongemerkt toch wat extra's op.
Wat is niet makkelijk aankomen? een dag wachten? en ik heb geleerd dat dit voor mij werkt, al moet ik zeggen naarmate ik ouder wordt ik minder behoefte heb aan allerlei spulletjes aangezien ik zo goed als alles heb wat m'n hartje nodig heeft! :Y

Dus is mijn methode eentje die werkt, voor jou misschien aanmodderen maar voor mij een werkbaar iets! beter dan ik ooit heb gedaan!

Heb dus nu een klein beetje zelf gespaard geld plus kan ik uitkijken naar uitbetaling van m'n belasting en energie! :Y dat is ook wel mooi.
Like trump...
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 10:03:31 #263
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211812861
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 08:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is een ander verhaal, maar hoe kwamen we hier dan ook al weer op?
Oh ja, door iemand die over zijn hypotheekschuld begon :+
En op basis daarvan concludeerde niet het beoogde te kunnen hebben gespaard, want netto geen spaargeld.
[..]
Die koppeling heb je echt zelf in het topic gebracht ;)
Guilty as charged
pi_211813522
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:22 schreef miro86 het volgende:
De doelstelling is gehaald nl. 4-5x nettoloon opzij zetten voor mezelf en daarnaast natuurlijk mijn huis blijven afbetalen (annuïtair) en samen met mijn partner kunnen sparen voor de kinderen (vast bedrag per kind per maand).
Wat we daarnaast samen 'sparen' naast de kinderen gaat er ook wel uit - dat zijn de vakanties en grotere aankopen.
Wat ik voor mezelf opzij zet gaat in ETFs, dat van de kinderen zit in investeringsfonds en bij een duurzaamheidspecialist.
Duurzaamheids specialist?
pi_211814822
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 09:11 schreef egelhond het volgende:

[..]
Ja dat kan zeker. Maar waarom huren dat is elke maand weggegooid geld. Huis is niet van jezelf. Alles wat je eraan doet lacht de verhuurder mee. En huur betaal je tot je dood gaat. Al speelt leeftijd natuurlijk ook een rol. 35 of 65 is natuurlijk wel een verschil. En iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk. Bij huur is het onderhoud of defecten voor de verhuurder.
Huren stijgen; vaak >> inflatie-%. Onze huidige hypotheekrente is 1/3 t.o.v. koopmoment.

Het idee dat ik in een huurhuis zou zitten, waarbij ik de stijgende huur zou moeten opbrengen vanuit 't kapitaal van de overwaarde uit een verkochte koopwoning, klinkt mij als een Tantaluskwelling, een Sisyphoswerk in de oren.
pi_211814853
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 09:12 schreef egelhond het volgende:

[..]
Ook als je straks 70 bent?
Weet ik niet, hangt van mijn werk-gever en -mogelijkheden af. Ik houd van afwisseling, verandering en vernieuwing.

Op het moment dat ik klussen routinematig moet doen, zoek ik wat anders
pi_211817497
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 10:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Duurzaamheids specialist?
Denk Triodos of ASN of iets vergelijkbaars.
pi_211818100
Meer dan gedacht, door komst van baby gingen we eigenlijk uit van een terugval in maandbedrag sparen door minder werken en kinderopvang (netto 600 euro in de maand en komend jaar 950 euro).
Maar door onverwachts structureel extra inkomsten van 850 euro per maand valt dat allemaal mee.

We hebben t.o.v. een jaar geleden:

- 9000 euro gespaard
- 6000 euro zonnepanelen laten leggen
- 25000 euro hypotheek afgelost

Dit jaar hadden we wel maar 4 maanden kinderopvang en het hele jaar extra inkomsten. Dus komend jaar zullen we er per maand gemiddeld 750 euro op achteruit gaan, vooral omdat we dit jaar dus 650 euro per maand vooruitgang hadden.

Vraag gaat wel zijn of we hypotheek nog meer moeten aflossen, onze rente is erg laag. Dus meer beleggen in etf of depositie lijkt logischer.
pi_211818789
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:49 schreef archito het volgende:
Vraag gaat wel zijn of we hypotheek nog meer moeten aflossen, onze rente is erg laag. Dus meer beleggen in etf of depositie lijkt logischer.
Simpele rekensom: op depositosparen (evt. EFT-beleggen) haal je makkelijk 4%. Bij je hypotheek moet je de HRA nog meerekenen: die loopt ook terug bij extra aflossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 29-12-2023 15:24:32 ]
pi_211819326
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Simpele rekensom: op depositosparen (evt. EFT-beleggen) haal je makkelijk 4%. Bij je hypotheek moet je de HRA nog meerekenen: die loopt ook terug bij extra aflossen.
Ja idd, dus deposito is eigenlijk een no brainer. Alleen Nederlandse banken bieden heel weinig, dus dat wordt dan toch via raisin ofzo een andere bank zoeken.
pi_211819918
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 00:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Gaat niet altijd over goed nadenken. Soms veranderen je levensbehoeftes nou eenmaal.
pi_211821388
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 09:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ken 2 mensen die hebben verkocht in 2022 en zijn gaan huren.

Beide hebben nu hartstikke spijt.
Want tienduizenden euro's huur weggegooid, jaarlijks huurverhoging 5%, huizen zijn bijna net zo duur inmiddels en de rente is nu veel hoger dan toen..

Een van hen is weer op zoek en moet nu een kleiner huis terugkopen tegen hogere rente... Als ie al het hoogste bod heeft..

Tenzij je binnen 10 jaar dood gaat en schijt hebt aan je kinderen.
pi_211821495
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 17:09 schreef Sport_Life het volgende:

..

Een van hen is weer op zoek en moet nu een kleiner huis terugkopen tegen hogere rente... Als ie al het hoogste bod heeft..

Komen je kosten koper en inrichting/inboedel nog bij.
  vrijdag 29 december 2023 @ 17:22:05 #274
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211821737
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 17:09 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ken 2 mensen die hebben verkocht in 2022 en zijn gaan huren.

Beide hebben nu hartstikke spijt.
Want tienduizenden euro's huur weggegooid, jaarlijks huurverhoging 5%, huizen zijn bijna net zo duur inmiddels en de rente is nu veel hoger dan toen..

Mijn moeder is halverwege de 70 en alleen, en niet in staat om zelf ingewikkelde zaken te regelen. Laat keer opgelicht door aannemers, gedoe altijd met de tuin en regelwerk als er iets stuk was.

Dat zij haar huis heeft verkocht en nu verzorgd huurt en lekker het geld opmaakt middels vakanties enzo gun ik haar met alle liefde.
En onszelf als kinderen ook, het is een hele zorg minder zo voor allemaal _O_
pi_211822656
Ruim onder modaal inkomen maar huis afbetaald en (al een paar jaar) gestopt met werken.

Zelfs post-covid blijk ik dus nog geld over te houden. Het gorte plan was om per jaar een paar duizend meer uit te geven dan er binnen komt. Dit jaar is dat dus niet echt/echt niet gelukt.

Deze week dus gaan kijken voor een andere auto, een waar ik in kan slapen. Maar uiteindelijk heb ik dan toch geen zin om ¤ 10.000+ uit te geven voor een auto die eigenlijk net zo oud is als die ik nu heb. Dat plan gaat in de koelkast.

Huis verkopen en dan huren lijkt me een slecht plan. Ik denk niet dat ik van de verkoopwaarde voldoende rendement kan trekken om huur te betalen en vermogen is dan op een goed moment op... Ik plan niet wanneer ik dood ga.

Het geld mag op maar als er overblijft dan hebben mijn zusters of hun kinderen mazzel, dat gun ik ze wel.
Maar goed, ik dus eigenlijk wel iets ruimer leven, mogelijk iets minder krepserig doen in de supermarkt.
pi_211822917
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 17:57 schreef qajariaq het volgende:
Het geld mag op maar als er overblijft dan hebben mijn zusters of hun kinderen mazzel, dat gun ik ze wel.
Maar goed, ik dus eigenlijk wel iets ruimer leven, mogelijk iets minder krepserig doen in de supermarkt.
Och, als je een beetje de dealtjes af gaat...

Kip kan je ook kopen bij de Turk op de hoek, krijgt je 80% meer kip voor je geld zo een beetje.
pi_211823365
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 18:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kip kan je ook kopen bij de Turk op de hoek, krijgt je 80% meer kip voor je geld zo een beetje.
Dus daar heb ik een 1800 gram kip voor 11.24?
pi_211824250
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 18:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Voor ik een hoek heb gevonden met een turk moet ik toch snel een km of twaalf reizen vrees ik. OK, op een km of vijf zit ergens een toko maar om eerlijk te zijn hou ik het meestal bij een supermarkt waar ik toch al langs kom en die in al mijn behoeften kan voldoen. Dat kan AH zijn maar ook Vomar of Netto. Ik ben niet zo merkvast en vindt een supermarkt per keer bezoeken wel voldoende eigenlijk. Koopjes uitzoeken vind ik gewoon te veel moeite.

De kern van mijn verhaal is dat ik rustig aan doe en op die manier voldoende geld heb om juist niet heel erg op koopjes hoef te jagen. Ik ben dan wel gevoelig voor korting stikkers maar dat kost geen tijd extra.
pi_211825025
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 18:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dus daar heb ik een 1800 gram kip voor 11.24?
Joah, misschien nu net iets meer. Maar in de buurt ja. 7 euro moet lukken per kilo geloof ik nog.
pi_211825043
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 19:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voor ik een hoek heb gevonden met een turk moet ik toch snel een km of twaalf reizen vrees ik. OK, op een km of vijf zit ergens een toko maar om eerlijk te zijn hou ik het meestal bij een supermarkt waar ik toch al langs kom en die in al mijn behoeften kan voldoen. Dat kan AH zijn maar ook Vomar of Netto. Ik ben niet zo merkvast en vindt een supermarkt per keer bezoeken wel voldoende eigenlijk. Koopjes uitzoeken vind ik gewoon te veel moeite.

De kern van mijn verhaal is dat ik rustig aan doe en op die manier voldoende geld heb om juist niet heel erg op koopjes hoef te jagen. Ik ben dan wel gevoelig voor korting stikkers maar dat kost geen tijd extra.
Ik vries het in. Haal 3 kilo en snij het aan brokken.
pi_211826206
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Joah, misschien nu net iets meer. Maar in de buurt ja. 7 euro moet lukken per kilo geloof ik nog.
Dan hoop ik dat onze Turk binnenkort overgenomen gaat worden. Dat halen we echt niet meer.
pi_211827958
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan hoop ik dat onze Turk binnenkort overgenomen gaat worden. Dat halen we echt niet meer.
Hier was het nog 4 euro voor met bot per kilo, en denk echt rond de 7 piek, niet meer dan 8 in ieder geval.

Groot verschil met die 12 euro van de appie.
  vrijdag 29 december 2023 @ 22:21:54 #283
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211828185
Ik had dit jaar een bepaalde mijlpaal (bedrag) en die is gehaald. Ik denk dat ik ongeveer 20% van mijn inkomen opzij zet per maand. Ik zou fors meer kunnen sparen ware het niet dat ik niet goed ben met zuinig eten en boodschappen doen. Ik heb niet één keer mijn lunch meegenomen naar het werk dit jaar bijvoorbeeld. En ik geef echt veel te veel geld uit tussen de middag aan matige salades / broodjes / magnetronmaaltijden bij de super om de hoek bij het kantoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 30-12-2023 00:03:38 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_211829355
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 22:21 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb niet één keer mijn lunch meegenomen naar het werk dit jaar bijvoorbeeld. En ik geef echt veel te veel geld uit tussen de middag aan matige salades / broodjes / magnetronmaaltijden bij de super om de hoek bij het kantoor.
Ja dat kost.
pi_211829521
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 17:55 schreef CoolGuy het volgende:
[modbreak] Het is heel duidelijk waar dit topic over gaat. Dat is in ieder geval niet off-topic blabla over staal. [/modbreak]
Maar over kip aan stukken zagen mag wel?
pi_211830122
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 17:22 schreef Molo het volgende:

[..]
Mijn moeder is halverwege de 70 en alleen, en niet in staat om zelf ingewikkelde zaken te regelen. Laat keer opgelicht door aannemers, gedoe altijd met de tuin en regelwerk als er iets stuk was.

Dat zij haar huis heeft verkocht en nu verzorgd huurt en lekker het geld opmaakt middels vakanties enzo gun ik haar met alle liefde.
En onszelf als kinderen ook, het is een hele zorg minder zo voor allemaal _O_
Klinkt herkenbaar, zo is mijn schoonmoeder ook.
Ze heeft 2 jaar geleden de rente nog 20 jaar vast gezet op 1% (aflossingsvrij) :D dus huren is niet heel handig in haar geval.

Laatst is er ingebroken dat is wel naar :( en een nadeel van een groot huis alleen.
pi_211830318
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Huren stijgen; vaak >> inflatie-%. Onze huidige hypotheekrente is 1/3 t.o.v. koopmoment.

Het idee dat ik in een huurhuis zou zitten, waarbij ik de stijgende huur zou moeten opbrengen vanuit 't kapitaal van de overwaarde uit een verkochte koopwoning, klinkt mij als een Tantaluskwelling, een Sisyphoswerk in de oren.
Dat gevoel zou ik ook hebben, en rationeel is dat ook zo. Alleen gaat in de praktijk het vermogen van een woning naar de kinderen dus heb je er zelf niet zoveel meer aan , waardoor huren weer gunstiger is - voor jezelf.

Ik denk dat als we onze huidige woning ooit verkopen en iets kleiner gaan wonen er ook wel wat leuks over blijft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2023 00:04:24 ]
pi_211847892
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 23:59 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat gevoel zou ik ook hebben, en rationeel is dat ook zo. Alleen gaat in de praktijk het vermogen van een woning naar de kinderen dus heb je er zelf niet zoveel meer aan , waardoor huren weer gunstiger is - voor jezelf.

Ik denk dat als we onze huidige woning ooit verkopen en iets kleiner gaan wonen er ook wel wat leuks over blijft.
Hangt wel van de huidige woning af. Zeg twee ton overwaarde is ook op na een aantal jaar huren voor 1200 per maand. (Na veertien jaar maar dan hou ik geen rekening met belastingen die je over verkoop en vermogen moet betalen, plus een paar duizend bedstro natuurlijk).

Er was ook ooit een optie dat jhe het huis kon verkopen voor een percentage van de waarde maar er dan wel in mocht blijven wonen tot overlijden, dat klinkt mij een betere optie eigenlijk.

Zolang ik geen gebrek heb mag mijn familie erven, waarschijnlijk moeten ze voor die tijd nog wel mantelzorgen dus is het gegund.
pi_211870710
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 23:59 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Als je (extra) aflost gaat je maandlast omlaag.. waardoor meer geld voor leuke dingen. Bij huren gaat de maandlast omhoog.
pi_211877149
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 19:13 schreef Ace1 het volgende:

[..]
Als je (extra) aflost gaat je maandlast omlaag.. waardoor meer geld voor leuke dingen. Bij huren gaat de maandlast omhoog.
Je (extra) aflossing is al een extra maandlast ;)

On topic: ik heb vorig jaar flink wat deposito's >4% afgesloten; verwacht daling van de spaarrente de komende 2 - 4 jaren.
pi_211877698
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:20 schreef blomke het volgende:

[..]

On topic: ik heb vorig jaar flink wat deposito's >4% afgesloten; verwacht daling van de spaarrente de komende 2 - 4 jaren.
Ten opzichte van huur hè.
pi_211877970
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 11:31 schreef Ace1 het volgende:

[..]
Ten opzichte van huur hè.
Zeker zeker
pi_211889212
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 09:11 schreef egelhond het volgende:

[..]
Ja dat kan zeker. Maar waarom huren dat is elke maand weggegooid geld.Huis is niet van jezelf. Alles wat je eraan doet lacht de verhuurder mee. En huur betaal je tot je dood gaat. Al speelt leeftijd natuurlijk ook een rol. 35 of 65 is natuurlijk wel een verschil. En iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk. Bij huur is het onderhoud of defecten voor de verhuurder.
Dat was haar punt niet, jij zei dat overwaarde niets op schiet maar dat doet het wel. Bovendien is huren niet weggegooid geld. Het is, net als lease bijv., gewoon een andere manier van financieren. Het heeft voordelen en nadelen.
Facts don't care about your feelings
pi_211890194
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Jep eerste mail van Argenta al binnen dat de depositos dalen.

Maar OT:L Erfenis meegenomen heb ik helemaal veel gespaard maar als ik die buiten beschouwing laat heb ik toch nog ¤5k weten te sparen. Dat kwam wel als een verrassing omdat ik veel geld aan vakanties (4x) heb uitgegeven afgelopen jaar waaronder een trip naar Nieuw Zeeland waar ik business class naar toe gevlogen ben.
Tevens zonnepanelen en andere dure zaken gekocht.

Dus zeer onverwacht geld gespaard en nu moet ik toch eens kijken hoe het kan dat ik zoveel kan sparen. Het viel mij de afgelopen maanden al op dat ik ruim 1,5k over hou per maand dit terwijl ik de jaren daarvoor niet krap zat maar toch ook geen 100den euro's overhield elke maand.

Wat mee zal helpen is de hogere rente op mijn vermogen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216028182
Kickje in het jaarlijkse spaartopic! *O*

Ik koers dit jaar af op een spaarquote van 46% :s)

Hoe is 2024 jullie vergaan?
pi_216029065
Voor het eerst heb ik meer geld op dr spaarrekening dan op m'n lopende. Heb dit jaar geen geld geïnvesteerd in m'n zomerhuis dus kon ik eindelijk eens sparen.

Maar we zijn er nog lange niet. Heb nu 1/10 van m'n jaarloon gespaard. Wil volgend jaar op 1/7 zitten.
Like trump...
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 17:19:51 #297
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216029115
Ik beoog geen spaargeld meer omdat ik inmiddels een flinke schuld heb. -O-

In die zin gespaard wat ik (niet) beoogd heb :Y
pi_216029160
Ongeveer 2.5k overgehouden van m'n salaris dit jaar. Niet ontevreden mee. Crypto en aandelen heeft een stuk meer opgeleverd :7
Jij bent het zonnetje!!!
pi_216029383
Ik heb 750 euro gespaard dit jaar en mijn doel behaald.

En heel trots op. Van een uitgavenpatroon dat niet goed was, meer eruit dan erin, zit ik nu op elke maand geld over. Hierdoor geen stress gehad met de feestdagen (cadeaus)

Ook een nieuw doel voor 2025 en denk dat het haalbaar is (nu heb ik 5000 op de spaarrekening. Dat wil ik zo houden. Doel is nu om aan het einde van de maand een bepaald bedrag op de betaalrekening te hebben. Zodat ik geen stress heb als er wat gekocht moet worden).

En ja... mijn bedragen zijn klein in vergelijking met wat ik hier voorbij zie komen.
  vrijdag 27 december 2024 @ 17:44:43 #300
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_216029568
Ruim 30k kunnen sparen, maar 50% gelukt en dat is naar aflossing hypotheek gegaan. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Je bent een waardeloze agent.
pi_216029598
X
Jij bent het zonnetje!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')