abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:19:08 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889222
Hier door.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:19:18 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889226
Dit jaar blijven steken op 40% van mijn inkomsten. Dat is iets meer dan ik de eerste helft van het jaar gedacht had maar minder dan ik de tweede helft van het jaar had gedacht.

Mijn spaargeld is inmiddels ongeveer iets meer dan 1,5 keer mijn netto jaarsalaris, helaas zet dat niet echt zoden aan de dijk als het op koophuizen aankomt.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:23:28 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202889346
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202889352
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
pi_202889468
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.

Ik spaar ook, maar minder dan voorheen, ik leef nu meer. Leuke dingen doen met de kinderen om herinneringen voor hun te maken. Kan zo afgelopen zijn, heb ik uit eigen ervaring meegemaakt.

Daarnaast spaar ik meer voor mijn kinderen dan voor mezelf. Geef liever uit een warme hand dan een koude.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 10:32:38 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202889536
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:28 schreef Sfancta het volgende:
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.

:Y
pi_202889571
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @CoolGuy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.

Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 11:22:35 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_202890985
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @:coolguy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.

Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgeven :D Ja, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
pi_202891151
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgeven :D Ja, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 11:36:45 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_202891370
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.

Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter :P

Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.

Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.

Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
pi_202891499
Ik spaar niet meer sinds ik een grens bereikt heb. De rest gaat gewoon op.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202891500
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.

Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter :P

Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.

Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.

Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
Er zijn vrij weinig bochten om je in te wringen is mijn idee. Het moeilijkste is Nederland uit komen ;-)

Reserves zijn er hier overigens zeker hoor. Maar m'n vermogensgroei was er gewoon niet :)
pi_202891615
Ja, financiële doelen meer dan gehaald.
We sparen zo’n 1000 per maand en dat investeren we. Verder heb ik met aankoop en verkoop van een sloep zo’n 8000 verdiend. Komend jaar ga ik deze sloep af en toe verhuren, ben benieuwd of dat bevalt. Ik heb geen emotionele band met deze boot maar ben benieuwd hoeveel rompslomp er bij komt kijken.

Verder hebben we normale aflossingen op de hypotheek gedaan van zo’n 10k dit jaar.
  woensdag 29 december 2021 @ 11:52:15 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202891795
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?

Hier is trouwens niet veel gespaard. Maar goed, we zitten in de "nieuwe levensomstandigheden" dip :P . Dan duurt het bij ons altijd een jaar of 2-3 voordat we weer geld over houden dat we kunnen sparen. Daarentegen heeft de beurs het goed gedaan. Dus spaargeld dat we hadden is dit jaar verdubbeld :+ .
pi_202891830
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
  woensdag 29 december 2021 @ 11:55:31 #16
36431 bleiblei
pi_202891887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden :)
pi_202891902
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden :)
het een sluit het ander niet uit.
pi_202892000
Onze beleggingen zijn zeer goed gegaan dit jaar, weten niet waar we het aan uit moeten geven. Grootste klapper is het huis, als je dat als sparen beschout. Bij+20% is dat anderhalve ton in waarde toegenomen van 7,5 naar 9 ton.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:04:39 #19
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202892097
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
pi_202892105
We hebben geen spaardoel, we zien wel wat er overblijft. Afgelopen jaren hebben we extra afgelost, dit jaar is dat geld naar een verbouwing gegaan.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:05:21 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_202892108
quote:
11s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
Ja, hele excels heb ik :P
  woensdag 29 december 2021 @ 12:08:54 #22
36431 bleiblei
pi_202892197
quote:
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
pi_202892214
quote:
De belastingdienst doet mij wel herinneren bij de belastingaangifte
pi_202892227
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je in
pi_202892299
Ik spaar automatisch in de week nadat het salaris gestort is, dus ja, ik spaar wat beoogd was. Voor elk spaardoel heb ik doelstellingen. Ik lig op schema of er voorbij (en dan bepaal ik een nieuw target). Veel potjes zijn feitelijk wellicht reserveringen (studie, f*ck you-money, onderhoud huis, auto, vakantie). Om fiscale redenen heb ik wat geld verplaatst van het woning-potje naar aflossing van de hypotheek.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 29 december 2021 @ 12:17:20 #26
68638 Zwansen
pi_202892400
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, dan wordt het automatisch ingevuld. :P
  woensdag 29 december 2021 @ 12:17:50 #27
68638 Zwansen
pi_202892411
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, hele excels heb ik :P
Ook van eventuele beleggingen, aandelen enzo?
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:19:11 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892442
quote:
1 klik in de bankapp

Oh nee 3, spaarrekening -> grafiek -> 1jr
  woensdag 29 december 2021 @ 12:22:01 #29
36431 bleiblei
pi_202892510
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je in
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het is :') .
pi_202892533
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:22 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het is :') .
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktm
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:25:22 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892590
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:

Hier is trouwens niet veel gespaard. Maar goed, we zitten in de "nieuwe levensomstandigheden" dip :P . Dan duurt het bij ons altijd een jaar of 2-3 voordat we weer geld over houden dat we kunnen sparen. Daarentegen heeft de beurs het goed gedaan. Dus spaargeld dat we hadden is dit jaar verdubbeld :+ .
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.

Kortom leven wordt steeds duurder en geld steeds minder waard.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:27:10 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_202892633
Wel wat minder dan de bedoeling was.
Maar ik was ook niet van plan om een nieuwe auto te kopen dit jaar.
Tot nooit .......
pi_202892643
quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.

Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?
  woensdag 29 december 2021 @ 12:28:52 #34
36431 bleiblei
pi_202892679
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktm
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.

Ik weet de bedragen ook niet op de euro nauwkeurig. Maar genoeg om eventuele grote fouten eruit te halen die je later kunnen nekken.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:29:35 #35
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892693
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.
pi_202892721
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.

Ik weet de bedragen ook niet op de euro nauwkeurig. Maar genoeg om eventuele grote fouten eruit te halen die je later kunnen nekken.
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.

quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:30:56 #37
36431 bleiblei
pi_202892728
quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 12:33:38 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202892791
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
Dat hangt van je definitie van beter af. Beter is in mijn geval dat ik er minder mee bezig ben, en in dat geval is verdampen op een spaarrekening wel beter. Ik ben niet op de wereld om mijn winst te maximaliseren.

Elke keer als ik mij verdiep in geld/economie kom ik er toch op uit dat ik zelfs de kern ervan al niet begrijp.
pi_202892805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Niet geprofiteerd van de corona crash, dacht het nog veel langer ging duren uiteindelijk steeg alles weer als een malle en ben ik niet meer ingestapt. Vervolgens steeg het nog veel harder door :')
Bj de volgende crash gooi ik er weer 25% in is mijn voornemen, in stapjes.
pindazakje
  woensdag 29 december 2021 @ 12:35:07 #40
36431 bleiblei
pi_202892822
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.
[..]
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.

Maar goed, als mensen het teveel werk vinden om in grote lijnen te weten hoe hun financiën er voor staan afgelopen jaar en even de cijfers willen checken die voor ingevuld is.. Tja, dat mag.
pi_202892864
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.
pi_202892889
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:36 schreef Drxx het volgende:

[..]
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.
Dat noem ik niet veilig.
pindazakje
pi_202892967
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.
Dat noem ik niet veilig.
Je moet zoiets dan ook op langere termijn bekijken. Die -30% dit jaar kan over een periode van x jaar op een gemiddelde van +80% eindigen. Maar ja, gratis geld bestaat niet dus risico's hou je altijd. Daarom diversify. :+
  woensdag 29 december 2021 @ 12:41:26 #44
68638 Zwansen
pi_202893006
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Niet geprofiteerd van de corona crash, dacht het nog veel langer ging duren uiteindelijk steeg alles weer als een malle en ben ik niet meer ingestapt. Vervolgens steeg het nog veel harder door :')
Bj de volgende crash gooi ik er weer 25% in is mijn voornemen, in stapjes.
Time in the market > timing the market
pi_202893087
quote:
4s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Time in the market > timing the market
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
pindazakje
pi_202893245
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
De coronadip deed pijn. Eind 2018 was ook de decemberdip, deed ook pijn. Telkens doet het pijn. Daarom moet je er niet naar kijken, komt vanzelf goed ;-)

Ik kijk overigens wel. Zelfkastijding.
pi_202893887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.

Maar goed, als mensen het teveel werk vinden om in grote lijnen te weten hoe hun financiën er voor staan afgelopen jaar en even de cijfers willen checken die voor ingevuld is.. Tja, dat mag.
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.

Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
  woensdag 29 december 2021 @ 13:28:04 #48
68638 Zwansen
pi_202894315
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Zeker, maar daarom ook gewoon maandelijks inleggen. Als het (hard) daalt voelt het alsnog niet heel erg omdat je weet dat je dan die maanden goedkoop bijkoopt.
pi_202894358
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
Voor zover ik weet wordt dat ook niet (allemaal) vooraf ingevuld :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 29 december 2021 @ 13:32:49 #50
68638 Zwansen
pi_202894443
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.

Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?
pi_202894552
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:32 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?
Maak je een grapje?
pi_202894557
quote:
88s.gif Op woensdag 29 december 2021 10:19 schreef Bosbeetle het volgende:

Mijn spaargeld is inmiddels ongeveer iets meer dan 1,5 keer mijn netto jaarsalaris, helaas zet dat niet echt zoden aan de dijk als het op koophuizen aankomt.
Heel herkenbaar. Ik heb best wel wat gespaard (weliswaar maar de helft van wat er begroot was) en met wisselend succes ook gespeculeerd met aandelen en crypto, maar het zet gewoon geen zoden aan de dijk.
  woensdag 29 december 2021 @ 13:40:26 #53
36431 bleiblei
pi_202894675
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:

[..]
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 13:41:44 #54
16180 crew  CoolGuy
pi_202894721
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:17 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ook van eventuele beleggingen, aandelen enzo?
Nee, want die heb ik niet. :)
  woensdag 29 december 2021 @ 13:42:31 #55
80382 manny
30 is best veel
pi_202894748
Denk dat ik / we iets van 10k gespaard hebben. Dat is zoals bedoeld. Beleggingen goed gegaan, crypto niet (we praten hele kleine bedragen als het om crypto gaat, was meer om te kijken hoe het werkt / gaat eigenlijk, maar als ík nu de app kijk sta ik min 44%, haha)

Maar meest belangrijk: een huis gekocht met een apart gastenhuis en dus verhuurmogelijkheden. Eindelijk een nieuwe inkomsten bron.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 29 december 2021 @ 13:49:21 #56
68638 Zwansen
pi_202894965
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:36 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Maak je een grapje?
Oh, nooit geweten dat mijn aandelen ook werden meegenomen in de aangifte. _O-
pi_202894991
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:49 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Oh, nooit geweten dat mijn aandelen ook werden meegenomen in de aangifte. _O-
Dat worden ze ook niet altijd automatisch, die moet je zelf opgeven.
pi_202895282
Een miezerige 3500,- kunnen sparen. Niet best voor een heel jaar. Tijd geen werk gehad na ontslag te hebben genomen bij een slechte werkgever. Daarna nieuw werk wat helaas door de lockdown ook weer stil staat.
pi_202895862
quote:

[..]
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.
  woensdag 29 december 2021 @ 14:20:29 #60
68638 Zwansen
pi_202895981
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.
pi_202896760

[ Bericht 100% gewijzigd door NightDancert op 29-12-2021 14:45:07 ]
pi_202896788
quote:

[..]
Bij welke brokers wordt het niet automatisch ingevuld? :9
pindazakje
pi_202896927
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vandaar dat 'allemaal' tussen haakjes stond. Van DeGiro wist ik het, van Robeco kan ik het me even niet meer herinneren.
pi_202896983
quote:
19s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:20 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldt :X Ik ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
pi_202896997
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:58 schreef tstile het volgende:
Een miezerige 3500,- kunnen sparen. Niet best voor een heel jaar. Tijd geen werk gehad na ontslag te hebben genomen bij een slechte werkgever. Daarna nieuw werk wat helaas door de lockdown ook weer stil staat.
Prima toch? Belangrijkste functie van spaargeld is imo dat je comfortabel door dat soort gebeurtenissen heen kan rollen.
pi_202899366
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldt :X Ik ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?

Ik vind belastingaangifte best complex inmiddels en op de Belastingdienst vind ik het ook niet altijd duidelijk uitgelegd trouwens.. Ik ga het vanaf nu gewoon een adviseur laten doen.
pi_202901830
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 16:18 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?
Nee. De eerste 3200 telt niet mee als schuld. Dus er is niet een maximum tot aan je het er af trekt, maar een minimum wat niet meetelt.

Voorbeeld van de belastingdienst zelf:
https://www.belastingdien(...)rekent_u_uw_vermogen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202902051
Overigens heb ik zelf dit jaar flinke investeringen gedaan aan verbouwingen in en rondom het huis (iets minder dan 50k). Dus zeg maar het spaargeld gebruiken waar het voor bedoeld was. Daardoor komt mijn vermogenspositie uiteindelijk 5k lager uit dan mijn vermogenspositie van vorig jaar.

Ik heb ook niet echt een spaardoel, wel een soort van minimum-reserve-buffer voor onverwachte uitgaven. Wat ik normaal spaar is gewoon geld wat er over blijft.
pi_202908592
Hier goede zaken gedaan. Inkomen was door omstandigheden hoger dan verwacht, waardoor ik dus ook veel meer over hield. Ik heb ook wat meer uit gegeven onder het mom van leef wat meer, morgen kan het over zijn, maar niets geks en alsnog hield ik veel over. Verder heb ik ook geen grote uitgaves gedaan dit jaar. Vermoedelijk ga ik extra aflossen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 21:48:02 #70
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202910007
We hebben 4000 euro ingeslonken op de spaarrekening. Maar ondertussen wel een nieuw huis met de bijbehorende uitgaven en dergelijke. Vind het nog alleszins redelijk.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202977591
Ondanks enkele incidentele uitgaven (nieuwe TV, nieuwe mobiel, wat nieuwe keukenapparatuur) toch 25% van mijn inkomen kunnen sparen in 2021. Niet op vakantie geweest, dat scheelt. Tevreden mee :)
pi_202981186
Eigenlijk wil ik meer ontsparen ……. zoek nog bestedingsdoelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 23:22:30 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202986957
Ik lurk even mee, omdat ik wat nieuwe ideeën wil opdoen qua 'wat te doen met je geld'.

Ik heb afgelopen jaar, na wat jaren beleggen, geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Een specifiek spaardoel heb ik niet, maar geld laten staan tegen 0% rente/rendement vind ik zonde…
pi_202987182
Dit jaar met gemak. Nu geen baan dus geen spaarruimte. 1 maart weer aan de slag (moet alleen nog wel kiezen), dan weer wat sparen. Alles in aandelen, klein stukje crowdfunding en spielerei als een film.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_202987299
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2021 21:48 schreef Rene het volgende:
We hebben 4000 euro ingeslonken op de spaarrekening. Maar ondertussen wel een nieuw huis met de bijbehorende uitgaven en dergelijke. Vind het nog alleszins redelijk.
Was geen duur huis!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202987311
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Welke waar hoe?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator zaterdag 1 januari 2022 @ 23:33:24 #77
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202987322
quote:
80s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Was geen duur huis!
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zo :7 !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 1 januari 2022 @ 23:35:30 #78
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202987376
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welke waar hoe?
Dat mag ik helaas niet vertellen, maar het is in Nederland…
pi_202987391
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Dat mag ik helaas niet vertellen, maar het is in Nederland…
Typen is ook goed.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:33 schreef Rene het volgende:

[..]
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zo :7 !
Lekker gewerkt.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 23:41:40 #80
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202987526
quote:
80s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Typen is ook goed.
:s)
Er zijn regels verbonden aan de deelname aan het investeerdersfonds en één daarvan is het niet noemen van de naam van het bedrijf in relatie daarmee.

Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met whisky, gewoon als drankje, toen het nog niet of nauwelijks investeringswaarde had en van het één is het andere gekomen.
pi_202987609
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:41 schreef MadMaster het volgende:

[..]
:s)
Er zijn regels verbonden aan de deelname aan het investeerdersfonds en één daarvan is het niet noemen van de naam van het bedrijf in relatie daarmee.

Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met whisky, gewoon als drankje, toen het nog niet of nauwelijks investeringswaarde had en van het één is het andere gekomen.
Kwil zelf nog een keer in zo een bedrijf rollen eigenlijk. Wie weet zelf wat voor de lulz opzetten. Maar komende 5 jaar zal ik wel nog druk zijn in mijn huidige sector. :')
  zondag 2 januari 2022 @ 06:01:42 #82
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202989704
Ik heb er een klein bruto maandsalaris bij gekregen qua vermogen terwijl ik een ruim half jaar in de ww zat. Niet ontevreden dus!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 2 januari 2022 @ 06:03:22 #83
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202989705
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
Ik lurk even mee, omdat ik wat nieuwe ideeën wil opdoen qua 'wat te doen met je geld'.

Ik heb afgelopen jaar, na wat jaren beleggen, geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Een specifiek spaardoel heb ik niet, maar geld laten staan tegen 0% rente/rendement vind ik zonde…
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijf
pi_202990798
Sparen: +10k

En nog 10k extra afgelost op hypotheek
pi_202990840
quote:
Ik hou wel een excel bij. Anders heb geen gevoel bij wat mijn gemiddelde uitgaves en inkomsten over de jaren heen doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 2 januari 2022 @ 10:22:03 #86
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_202990865
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 06:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijf
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.
Ik ben geen agressieve belegger en dacht hier misschien wat ideeën op te doen, nadat ik het topic min of meer toevalling in de AT voorbij zag komen…
  zondag 2 januari 2022 @ 10:34:36 #87
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202990960
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2022 10:22 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.
Ik ben geen agressieve belegger en dacht hier misschien wat ideeën op te doen, nadat ik het topic min of meer toevalling in de AT voorbij zag komen…
Ah, zo. Ik heb via degiro een aantal ETF's die elke maand bijkoop of als ik een financiële meevaller heb. Weinig risico, normaal rendement.
pi_202997405
Ja, het is me net gelukt om te sparen wat ik wou sparen.
Bij mij gaat dat allemaal richting mijn beleggingen (ETFs) omdat ik al voldoende geld heb op mijn spaarrekening om normale tegenvallers op te vangen.

De beleggingen zelf zijn prima omhoog gegaan en de waarde van mijn huis ook.

Voor mij is de grotere vraag - wat moet ik met mijn spaargeld doen. Enerzijds zou een vakantiehuis interessant kunnen zijn, ook voor mijn ouders die binnen een paar jaar met pensioen gaan, anderzijds zouden we over een aantal jaar willen verhuizen naar een buitengemeente willen verhuizen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_202999326
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 19:02 schreef miro86 het volgende:
De beleggingen zelf zijn prima omhoog gegaan en de waarde van mijn huis ook.
Als ik die som ga optellen... Slaat het helemaal nergens op, tijd voor een beurscrash!
pi_203005274
Ja ruimschoots, daarnaast een flink bedrag in een aandelen participatie gestopt die direct het vijfvoudige waard was :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203008773
Ik heb zo'n 18k uitgegeven aan een carport (jahaa da's best veul, ik weet 't, maar het is best wel een oppervlakte en nog mooi geworden ook), en om een beetje quitte te spelen ten opzichte van vorig jaar heb ik ook nog maar 15k aan hypotheek afgelost. Want ik vind beleggen nog een beetje eng (maar over een paar jaar zie ik dat mezelf wel doen).

Ik heb gemerkt dat ik in zo'n coronajaar eigenlijk ook echt geen ene klap uitgeef. Ja, er is een extra krat bier en wat additioneel stroomverbruik doorheen gegaan, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door het feit dat dat thuis gebeurde.
pi_203028115
Wat is momenteel het meest verstandigst om te doen?

Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)

Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)

Of toch gaan beleggen in ETF’s bv?
Beleggen doen we eigenlijk nog niet.
pi_203028276
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:

Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)

Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)

Alles in dogecoin.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_203028320
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:27 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Alles in dogecoin.
Kijk, da's nog eens spreiden :')
  dinsdag 4 januari 2022 @ 13:30:46 #95
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203028321
quote:

Een paar mooie dividend aandelen kopen?

Daar ben ik rustig aan mee bezig om op die manier te proberen maandelijks steeds meer binnen te krijgen. Deels ook wel hobby.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203028545
quote:

Ligt er aan wat je wilt doen, als je groter wilt gaan wonen kan je vaak die hypotheken aflossen zonder te compenseren voor de misgelopen rente van de bank....

Doe je effectief ook niet natuurlijk als je daar aflost... Opzicht... Binnen het traject zonder boete rente.....

3.7% krijg je vast HRA op? Dus nou hou je 2-2.5% risico vrij rendement over door af te lossen... Afhankelijk van box 3 vermogen komt er nog wat bovenop, dus rond de 2-3% risico vrij rendement zit je wel met aflossen.

Ik vind dat zelf niet slecht in de huidige omstandigheden... Als de beurzen 50% zakken zou ik een andere afweging gaan maken....

Het enige nadeel met dat aflossen is dat ze je het geld niet meer teruggeven. :D

Oh je doet nog niet aan beleggen zeg je?
Dan zou ik lekker beginnen met een maandelijks klein bedrag dat je makkelijk opzij kan zetten, en het wat meer beschouwen als leergeld. Maar het is allemaal aan jezelf, geen advies. Je loopt kans dat je je inleg verliest etc etc.

[ Bericht 7% gewijzigd door ludovico op 04-01-2022 13:50:59 ]
pi_203033518
Ik was behoorlijk goed op weg, maar kreeg een onverwachte rekening van de BD van 1700 euro ;(
Somebody that I used to know
pi_203033701
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ik was behoorlijk goed op weg, maar kreeg een onverwachte rekening van de BD van 1700 euro ;(
Ja die doen pijn 😔
  dinsdag 4 januari 2022 @ 18:17:07 #99
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_203033719
Ja min of meer, grofweg 75% van mijn netto jaarinkomen gespaard.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_203033844
Spaarrekening dit jaar niet aangevuld, sterker nog, er staat 3800 euro minder op dan januari vorig jaar...

Auto moest dit jaar helaas vervangen (-¤4500), het doet nog steeds een beetje pijn als ik mijn spaarrekening zie, want ik zit nu onder de 10k en daar ben ik sinds mijn 18e nooit onder geweest. Verder dit jaar voornamelijk stages gelopen (á 100 euro per maand) of intensieve blokken op de uni gehad waardoor er geen tijd overbleef om meer uren te draaien op mijn bijbaan. Tis al een wonder dat ik 700 euro naar mijn spaarrekening heb weten over te maken over het gehele jaar... Hopelijk volgend jaar een beter jaar, of vlug aan mijn laatste jaar beginnen zodat ik daarna eindelijk wat kan gaan verdienen aan mijn studie :')
pi_203036419
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:

[..]
Je hebt me ff in de war gebracht (ik dacht weer iets nieuws ofzo), maar die drempel betekent dat schulden tot die drempel niet mogen worden afgetrokken , daarboven wel.
Dus bij een schuld van 3500 euro mag je 300 euro van je bezittingen aftrekken (3200 drempel).
Naast je heffingsvrije vermogen van 80k oid .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')