quote:Op woensdag 29 december 2021 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, mijn doel is 1000 euro per maand te sparen, en dat is meer dan gelukt.
quote:Op woensdag 29 december 2021 10:28 schreef Sfancta het volgende:
Jullie laatste hemd heeft geen zakken he mensen.
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgevenquote:Op woensdag 29 december 2021 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
Nee, ik heb het voor elkaar gekregen om @:coolguy zijn planning andersom toe te passen. Ik heb bijna 2000¤ per maand te veel uitgegeven.
Mijn vermogen is geslonken. Aankomend jaar zal ik vermoedelijk meer schulden aan gaan. Dus mijn verwachting is dat het aankomend jaar ook af zal nemen.
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wow, ik zou niet eens weten waar ik 2000 euro per maand aan moest uitgevenJa, natuurlijk kan ik wel wat bedenken, maar stelselmatig 2000 euro per maand uitgeven, nee, dan moest ik toch wel even nadenken.
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Energielabel verbeterende maatregelen die op de lange termijn wel terug verdienen. Zeker op het moment dat je het deels kan financieren met overheidsleningen. Daarnaast ook een aantal vakanties gedaan.
Er zijn vrij weinig bochten om je in te wringen is mijn idee. Het moeilijkste is Nederland uit komen ;-)quote:Op woensdag 29 december 2021 11:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja, ja dat loopt hard op. In dit huis, waar we pas sinds deze zomer wonen, is dat niet nodig want A label. Hier zit wel een warmtepomp in en als die vervangen moet worden is dat vrij prijzig. Dus, van mijn spaargeld moet ik dat bedrag reserveren en 'dat bestaat niet meer'. Het is er wel, maar dient maar 1 doel en dat is als die pomp vervangen moet worden.
Onderhoud is in dit huis (nog) niet nodig, maar ja, dit jaar als het goed is ook een nieuwe keuken, dat is ook redelijk duur, en daarnaast heb ik altijd een minimum dat ik aan spaargeld op mijn rekening wil hebben, want dan slaap ik beter![]()
Maar goed, je koopt niet elk jaar een keuken of een warmtepomp, dus op zich gaat mn spaargeld al jaren omhoog. Vakantie hebben we sinds corona niet gedaan, dat wordt ook weer tijd maar ik ga me niet in bochten wringen om te kunnen gaan qua corona, dus ik wacht rustig af.
Maar sparen heeft wel altijd bovenaan m'n prioriteitenlijstje gestaan, omdat, of het nou leuk is of niet, de hele wereld om geld draait bij wijze van, dus dan kun je maar beter zorgen dat je er een beetje van hebt want dat maakt het een en ander net even wat makkelijker.
Of anders gezegd, geld of niet, verdriet en pijn heb je toch, maar ik huil liever in een BMW dan op een Batavus.
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)quote:Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd wordenquote:Op woensdag 29 december 2021 11:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Spaargeld is niet geinvesteerd. Dan is het geen sparen (ooeeh definitiekwesties kom er maar in!)
het een sluit het ander niet uit.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wel zonde met de bedragen die hierboven genoemd worden
Ja, hele excels heb ikquote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?quote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Geen flauw idee. Weet gewoon echt niet hoe ik er vorig jaar voorstond. Houden jullie dat allemaal bewust bij?
De belastingdienst doet mij wel herinneren bij de belastingaangiftequote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je inquote:Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
Ja, dan wordt het automatisch ingevuld.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan met je belasting aangifte?
1 klik in de bankappquote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het isquote:Op woensdag 29 december 2021 12:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat vult de belastingdienst keurig alvast voor je in
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktmquote:Op woensdag 29 december 2021 12:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Lijkt mij wel handig als je in ieder geval in staat bent om te controleren of het ongeveer klopt. Ik heb de belastingdienst vaker betrapt op een misinterpretatie van mijn financiële huishouding. En dan gaat het niet om 10tjes werk, maar dat ze mijn inkomen ineens 30% lager inschatten dan wat het is.
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.quote:Op woensdag 29 december 2021 11:52 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met al dat spaargeld? Weg laten rotten op een spaarrekening waar het dit jaar minimaal 3.5% minder waard is geworden? Of wordt het ook ergens in geïnvesteerd?
Hier is trouwens niet veel gespaard. Maar goed, we zitten in de "nieuwe levensomstandigheden" dip. Dan duurt het bij ons altijd een jaar of 2-3 voordat we weer geld over houden dat we kunnen sparen. Daarentegen heeft de beurs het goed gedaan. Dus spaargeld dat we hadden is dit jaar verdubbeld
.
Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?quote:Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.
Kortom leven wordt steeds duurder en geld steeds minder waard.
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan heeft je werkgever je inkomen niet correct doorgegeven of je bent ZZP-er. Maar dat is een andere orde dan een bankregeltje wat geautomatiseerd is en prima werktm
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Heb je eigenlijk al eens uitgeregekend wat de huurverhogingen doen met je maandlasten op de lange termijn dan het blindstaren op de koopprijs met de maandlastingen daar bij?
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:28 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Neuh, ging om een halfjaarlijkse schatting ivm. Kinderopvangtoeslag. Ze wisten zelf niet hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar punt is... ik heb lang genoeg rond gelopen in financiële bedrijfsadministratie systemen én met een schuin oog de toeslagenaffaire gevolgt om absoluut niet blind te vertrouwen op wat er automatisch ingevuld wordt. Het is niet voor niets dat je een vinkje aan moet tikken dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat er in de aangifte staat.
Ik weet de bedragen ook niet op de euro nauwkeurig. Maar genoeg om eventuele grote fouten eruit te halen die je later kunnen nekken.
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Voor mijn huidige huur kan ik geen huis meer kopen... Want er zijn geen huizen in die prijsklasse. Ook als ik elk jaar een huurverhoging krijg. Maar dit is geen huizen topic.
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niets want het is vrij onmogelijk om iets mee te doen, zou graag een huis kopen maar daar is niet tegen te sparen spaargeld gaat dan eerder in overbieden dan maandlasten verlaging zitten. Dus tja in het huidige financiële klimaat heb je niets aan spaargeld, dus dan gebruik ik het maar om belasting en rente te betalen. Een soort omgekeerd rentenieren, daardoor moet je ook elk jaar meer sparen om nog hetzelfde te sparen.
Kortom leven wordt steeds duurder en geld steeds minder waard.
Dat hangt van je definitie van beter af. Beter is in mijn geval dat ik er minder mee bezig ben, en in dat geval is verdampen op een spaarrekening wel beter. Ik ben niet op de wereld om mijn winst te maximaliseren.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?quote:Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen in welke vorm dan ook. Er zijn zo veel opties. Van erg veilig tot super risicovol en zo ongeveer alles is beter dan het op een spaarrekening laten verdampen.
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niets met de aangifte te maken dus waarbij het gaat om 1 doorgegeven bedragje. Dat gaat prima. De KOT-schatting werkt inderdaad compleet anders.
[..]
Nee, klopt. Maar was even benieuwd.
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:36 schreef Drxx het volgende:
[..]
Als de beurs crasht ga je dat overal wel voelen, ook in bijvoorbeeld iets 'veiligs' als een index fund.
Je moet zoiets dan ook op langere termijn bekijken. Die -30% dit jaar kan over een periode van x jaar op een gemiddelde van +80% eindigen. Maar ja, gratis geld bestaat niet dus risico's hou je altijd. Daarom diversify.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja idd, daarom vraag ik me af wat die erg veilige beleggingen zijn want een ETF kan ook zomaar 40% kelderen.
Dat noem ik niet veilig.
Time in the market > timing the marketquote:Op woensdag 29 december 2021 12:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb je tips voor erg veilige beleggingen?
Ik heb nog steeds 75% op spaarrekeningen staan, omdat ik als de dood ben voor beurscrashes.
Niet geprofiteerd van de corona crash, dacht het nog veel langer ging duren uiteindelijk steeg alles weer als een malle en ben ik niet meer ingestapt. Vervolgens steeg het nog veel harder door
Bj de volgende crash gooi ik er weer 25% in is mijn voornemen, in stapjes.
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:41 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Time in the market > timing the market
De coronadip deed pijn. Eind 2018 was ook de decemberdip, deed ook pijn. Telkens doet het pijn. Daarom moet je er niet naar kijken, komt vanzelf goed ;-)quote:Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mijn aangifte bevat meer dan 1 opgegeven bedragje. Van WOZ en hypotheek waarde tot beleggingen op verschillende plekken, spaarrekeningen, werkgevers, enz. Komt uit allerlei systemen van verschillende instanties die de inkopen bij verschillende leveranciers (waaronder clubs als Centric)... ja, 99,5% klopt. Maar er zal maar 1 keer 1tje tussen zitten die niet klopt en je zit decennia tussen de spaken van de belastingdienst zoals al velen is overkomen wat al velen overkomen is.
Maar goed, als mensen het teveel werk vinden om in grote lijnen te weten hoe hun financiën er voor staan afgelopen jaar en even de cijfers willen checken die voor ingevuld is.. Tja, dat mag.
Zeker, maar daarom ook gewoon maandelijks inleggen. Als het (hard) daalt voelt het alsnog niet heel erg omdat je weet dat je dan die maanden goedkoop bijkoopt.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Klopt, maar stort nog liever in stapjes bij dan dat ik nu bv ineens 100k erin pomp op deze all time high.
Zou buikpijn hebben als daar 60k van over is eind '22. Ook al zou het theoretisch weer ooit goed moeten komen.
Voor zover ik weet wordt dat ook niet (allemaal) vooraf ingevuldquote:Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?quote:Op woensdag 29 december 2021 13:12 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Ik hoop dat de Belastingdienst wat milder wordt na al deze nare affaires en als mensen foutjes maken, dat niet meteen hard wordt afgestraft. Maar dat is wellicht heel rooskleurig gedacht.
Ik wist trouwens niet dat beleggingen en crypto’s automatisch worden toegevoegd bij de aangifte. Ik beleg sinds dit jaar, dus ik dacht dat ik al die bedragen zelf moet invullen.
Maak je een grapje?quote:Op woensdag 29 december 2021 13:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Beleggingen hoef je niet in te vullen toch?
Heel herkenbaar. Ik heb best wel wat gespaard (weliswaar maar de helft van wat er begroot was) en met wisselend succes ook gespeculeerd met aandelen en crypto, maar het zet gewoon geen zoden aan de dijk.quote:Op woensdag 29 december 2021 10:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn spaargeld is inmiddels ongeveer iets meer dan 1,5 keer mijn netto jaarsalaris, helaas zet dat niet echt zoden aan de dijk als het op koophuizen aankomt.
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wordt dat ook niet (allemaal) vooraf ingevuld
Nee, want die heb ik niet.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ook van eventuele beleggingen, aandelen enzo?
Dat worden ze ook niet altijd automatisch, die moet je zelf opgeven.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:49 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Oh, nooit geweten dat mijn aandelen ook werden meegenomen in de aangifte.
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.quote:Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.
Bij welke brokers wordt het niet automatisch ingevuld?quote:Op woensdag 29 december 2021 13:29 schreef baskick het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 29 december 2021 13:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Crypto niet. Beleggingen via NL banken wel. DeGiro zat er vorig jaar bijv. ook al in.
Vandaar dat 'allemaal' tussen haakjes stond. Van DeGiro wist ik het, van Robeco kan ik het me even niet meer herinneren.quote:Op woensdag 29 december 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Beleggingen bij de Giro bijvoorbeeld wel.
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldtquote:Op woensdag 29 december 2021 14:20 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja daar zit ik ook bij, inclusief Meesman. Overigens heb ik nog een studieschuld dus nog weinig last van vrh.
Prima toch? Belangrijkste functie van spaargeld is imo dat je comfortabel door dat soort gebeurtenissen heen kan rollen.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:58 schreef tstile het volgende:
Een miezerige 3500,- kunnen sparen. Niet best voor een heel jaar. Tijd geen werk gehad na ontslag te hebben genomen bij een slechte werkgever. Daarna nieuw werk wat helaas door de lockdown ook weer stil staat.
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?quote:Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldtIk ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
Nee. De eerste 3200 telt niet mee als schuld. Dus er is niet een maximum tot aan je het er af trekt, maar een minimum wat niet meetelt.quote:Op woensdag 29 december 2021 16:18 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Haha dat wist ik niet eens! Dus een studieschuld kan je ook tot een max eraf trekken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was geen duur huis!quote:Op woensdag 29 december 2021 21:48 schreef Rene het volgende:
We hebben 4000 euro ingeslonken op de spaarrekening. Maar ondertussen wel een nieuw huis met de bijbehorende uitgaven en dergelijke. Vind het nog alleszins redelijk.
Welke waar hoe?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zoquote:
Typen is ook goed.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:35 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat mag ik helaas niet vertellen, maar het is in Nederland…
Lekker gewerkt.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Rest is gedaan van overwaarde en lopende rekening en zo!
quote:
Kwil zelf nog een keer in zo een bedrijf rollen eigenlijk. Wie weet zelf wat voor de lulz opzetten. Maar komende 5 jaar zal ik wel nog druk zijn in mijn huidige sector.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:41 schreef MadMaster het volgende:
[..]![]()
Er zijn regels verbonden aan de deelname aan het investeerdersfonds en één daarvan is het niet noemen van de naam van het bedrijf in relatie daarmee.
Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met whisky, gewoon als drankje, toen het nog niet of nauwelijks investeringswaarde had en van het één is het andere gekomen.
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijfquote:Op zaterdag 1 januari 2022 23:22 schreef MadMaster het volgende:
Ik lurk even mee, omdat ik wat nieuwe ideeën wil opdoen qua 'wat te doen met je geld'.
Ik heb afgelopen jaar, na wat jaren beleggen, geld geïnvesteerd in een whiskybedrijf.
Een specifiek spaardoel heb ik niet, maar geld laten staan tegen 0% rente/rendement vind ik zonde…
Ik hou wel een excel bij. Anders heb geen gevoel bij wat mijn gemiddelde uitgaves en inkomsten over de jaren heen doen.quote:Op woensdag 29 december 2021 12:04 schreef Zwansen het volgende:
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.quote:Op zondag 2 januari 2022 06:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar wat is de vraag? Je belegt dus al in dingen en nu ook in dat whiskybedrijf. Waarom steek je het overige spaargeld niet in die andere beleggingen of bij het whiskybedrijf
Ah, zo. Ik heb via degiro een aantal ETF's die elke maand bijkoop of als ik een financiële meevaller heb. Weinig risico, normaal rendement.quote:Op zondag 2 januari 2022 10:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Beleggingen zijn al een paar jaar geleden afgerond en op dit moment is verder investeren in het whiskybedrijf niet mogelijk/rendabel.
Ik ben geen agressieve belegger en dacht hier misschien wat ideeën op te doen, nadat ik het topic min of meer toevalling in de AT voorbij zag komen…
Als ik die som ga optellen... Slaat het helemaal nergens op, tijd voor een beurscrash!quote:Op zondag 2 januari 2022 19:02 schreef miro86 het volgende:
De beleggingen zelf zijn prima omhoog gegaan en de waarde van mijn huis ook.
Alles in dogecoin.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:
Wat is momenteel het meest verstandigst om te doen?
Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)
Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)
Of toch gaan beleggen in ETF’s bv?
Beleggen doen we eigenlijk nog niet.
Kijk, da's nog eens spreidenquote:
Een paar mooie dividend aandelen kopen?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:
Stel heb 20k¤ wat voorlopig geen bestemming heeft (los van de buffer die we hebben)
Nog meer aflossen op de hypotheek van 3,7% rente? (Nog 115k¤ open staan voor 22jaar, woningwaarde 400k¤ oorspronkelijke bedrag 230k)
Ligt er aan wat je wilt doen, als je groter wilt gaan wonen kan je vaak die hypotheken aflossen zonder te compenseren voor de misgelopen rente van de bank....quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:17 schreef Pap89 het volgende:
Ja die doen pijn 😔quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ik was behoorlijk goed op weg, maar kreeg een onverwachte rekening van de BD van 1700 euro
Je hebt me ff in de war gebracht (ik dacht weer iets nieuws ofzo), maar die drempel betekent dat schulden tot die drempel niet mogen worden afgetrokken , daarboven wel.quote:Op woensdag 29 december 2021 14:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik kwam er dit jaar achter dat voor het aftrekken van schulden van je bezittingen kennelijk een drempel geldtIk ging altijd uit van 'bezittingen minus schulden'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |