Het was geen brakecheck, dus die vlieger gaat niet op. Dat Lewis ook niet handig speelt door er achter te blijven klopt, maar als je daarvoor rijdt en nog op de rem trapt is dat ook niet een heel doordachte actie ALS er een auto achter je zit.quote:Op dinsdag 7 december 2021 07:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat doe ik.
Ze remmen beide, en vervolgens geeft Hamilton vlak voor impact weer gas. Bij een brakecheck zit je kort op je voorganger die dusdanig hard remt dat jij als achteroprijdende niks kan doen. Hamilton remde vrolijk mee en pas nadat Hamilton gas gaf was er contact.
Dat is gewoon dom.
Het is ook aan de leiding van RBR om dingen niet zo te formuleren. "Give the position back strategically", terwijl de gemoederen al verhit waren, dat is ook niet bijster slim.quote:Op dinsdag 7 december 2021 07:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Volgens mij zien we dat Verstappen al 200 tot 400 meter "op 100% remt" (ik geloof dat remmen gekijk staat aan vertragen) tot moment van impact. Dus in dit geval hebben we er niks aan.
Blijkbaar heeft Verstappen op een onverwacht moment echt geremd met iirc 69 bar, alleen wij kunnen dat volgens mij niet zien. En dat remmen is natuurlijk fout.
Ik snap alleen niet wat als Verstappens plannetje was gelukt. Hamilton haalt hem in en Verstappen krijgt DRS. Dan leert de ervaring toch dat dit bestraft gaat worden? (Zoals Hamilton op massa in X in 2010?)
Hij wist het gewoon nog niet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:08 schreef PrideoftheSouth het volgende:
Als achtergrond: had HAM er nog een motief bij om tijd te rekken voor te passeren? Zo konden Ocon en Bottas dichterbij komen, en zou het Max niet gegeven zijn om een poging te doen tot de snelste raceronde op nieuwe banden?
Sorry, maar dat is voor mij echt geen sluitende verklaring om 6(!!) seconden lang achter iemand te blijven dralen… en dat voor een racer “pur sang”.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:09 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Hij wist het gewoon nog niet.
op het moment dat Hamilton ziet dat Verstappen niet versnelt weet hij al wat Verstappen aan het doen is. Heeft hij ook gewoon toegegeven. Zijn motief is gewoon duidelijk, Verstappen geen DRS geven. Niets meer of minder.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:09 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Hij wist het gewoon nog niet.
Hij heeft bij de stewards gewoon gezegd dat hij het deed om pas na de drs detectie er voor bij te gaan.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:09 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Hij wist het gewoon nog niet.
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
op het moment dat Hamilton ziet dat Verstappen niet versnelt weet hij al wat Verstappen aan het doen is. Heeft hij ook gewoon toegegeven. Zijn motief is gewoon duidelijk, Verstappen geen DRS geven. Niets meer of minder.
Lewis remt mee, niks aan de hand dus. Natuurlijk is het niet slim van Verdtappen om te remmen maar Hamilton weigerde er voorbij te gaan. De enige reden dat er contact was, is omdat Hamilton weer op het gas ging. Dus feitelijk gezien is hij daarin gewoon fout. Gas geven en de coureur voor je raken is gewoon een fout. Het contact kwam dus niet door het remmen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:02 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Het was geen brakecheck, dus die vlieger gaat niet op. Dat Lewis ook niet handig speelt door er achter te blijven klopt, maar als je daarvoor rijdt en nog op de rem trapt is dat ook niet een heel doordachte actie ALS er een auto achter je zit.
Dat haal je uit die rechte lijn met "both on brakes" om vervolgens geen dip in Verstappens snelheid in de grafiek te zien? Want ik zie hem niet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 07:47 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Verstappen stapt dus inderdaad gewoon op de rem kort voor het contact. Dat deed hij allemaal niet handig.
Ik lees hier alleen maar dat de communicatie van de FIA naar Hamilton via veel te veel micromanagers omwegen gaat. Daar kun je Verstappen niet de schuld van geven.quote:Op maandag 6 december 2021 23:20 schreef Sodemieters het volgende:
Ik heb trouwens nog eens alles teruggekeken in de aanloop naar Het Incident. De 'main feed', maar ook de kanalen van 33 en 44 - dus inclusief boordradio. Om even op een rijtje te kunnen zetten wat er nou feitelijk gebeurd is.
Voorbehoud 1: ik weet dat de radio-messages in de main feed met een vertraging zijn, ik weet niet helemaal zeker of de boordradioberichten wel helemaal in sync zijn met de beelden vanaf de auto. Het lijkt in ieder geval aardig goed te kloppen.
Voorbehoud 2: in ieder geval bij Verstappen ontbreekt een deel van de radiocommunicatie. Ik weet dat vrij zeker, omdat je zijn engineer antwoord hoort geven op vragen, terwijl je die vragen niet hoort. En rondom de aanrijding is het ook volledig stil op zijn radio, wat me heel onwaarschijnlijk lijkt. Bij Verstappen weet ik dus zeker dat er dingen ontbreken - mogelijk is dat bij Hamilton dus ook zo.
Goed, wat gebeurt er, gezien in de tijd:
- Hamilton haalt Verstappen in, Verstappen probeert terug te komen, haalt de bocht niet en dwingt daarmee ook Hamilton buiten de baan. Als Verstappen de baan weer op komt is de voorsprong op Hamilton duidelijk groter dan voor de bocht: gaining an advantage.
- Verstappen vraagt waarschijnlijk (zie voorbehoud 2) aan z'n engineer of-ie de plek terug moet geven. Het antwoord: nee, hoeft niet.
- Hamilton zegt tegen z'n engineer: this guy is fucking crazy man. De engineer: we're on it Lewis. Daarna blijft het stil op de radio.
- Masi vertelt RBR kort daarna dat Verstappen de plek wel terug moet geven.
- Vervolgens vertelt Masi ook aan Ron Meadows (Mercedes) dat Verstappen de plek terug moet geven. Ongeveer op datzelfde moment vertelt RBR Verstappen dat hij de plek terug moet geven.
- Meadows vertelt aan Bono dat Hamilton de plek terug gaat krijgen.
- Bono vertelt Hamilton dat hij de plek terug gaat geven, maar het moment dat Bono dit vertelt, is precies (zie voorbehoud 1) het moment dat Hamilton achterop Verstappen rijdt. Bono vertelt dus dat hij de plaats terug gaat krijgen, Hamilton antwoordt: I just hit him man!
- Later zal blijken dat Verstappen op dat moment vrij stevig remde: 2,4 G / 65 bar.
- Verstappen gaat er als een haas vandoor. Z'n engineer vraagt 'm om nu echt te pushen. Dat duurt een tijdje, tot-ie opnieuw hoort dat-ie de plaats terug moet geven.
- Redelijk snel daarna geeft Verstappen inderdaad de plaats terug, maar doet dat net voor de DRS-lijn. Hij pakt direct de plek weer terug van Lewis.
- Ook deze keer is zo dat Bono pas aan Hamilton meldt dat-ie de plaats terug gaat krijgen, precies op het moment (zie voorbehoud 1) dat dat al gebeurt. Eigenlijk te laat dus.
- Iets later laat Verstappen Hamilton opnieuw voorbij (niet duidelijk waarom, er is geen radiocommunicatie te horen - niet bij Verstappen en ook niet bij Hamilton). Precies op het moment (zie voorbehoud 1) dat Verstappen Hamilton voorbij laat meldt de engineer van Verstappen dat hij een 5 sec. penalty heeft.
- Iets later meldt de engineer aan Verstappen: dat was niet nodig geweest. Oftewel: de tweede keer er voorbij laten was Verstappens eigen initiatief?
Dus... Hamilton wist inderdaad niet dat Verstappen hem er voorbij zou laten. Doordat Masi eerst met RBR sprak, was Verstappen al bezig met het voorbij laten, terwijl Bono nog niet aan Hamilton had kunnen vertellen dat dat zou gaan gebeuren.
Dit dus, zoveelste rookie mistake van een "wereldkampioen".quote:Op maandag 6 december 2021 23:37 schreef Ferdii het volgende:
[..]
En nu de praktijk: Hamilton had wel degelijk door dat Verstappen hem er lang wilde laten en afremde (hij schakelde immer ook terug achter Max), echter wilde hij er niet op dit punt voorbij, want DrS zone. Toen Max nog verder remde om een inhaal actie van Hamilton te forceren schatte Hamilton dit verkeerd in en knalde hij erop
quote:Op dinsdag 7 december 2021 00:14 schreef V-for-Vendetta het volgende:
[..]
Blm clown, even normaal doen hoor. Verstappen moet gewoon wat minder als een agressieve debiel rijden. Kan enorm van zn inhaalacties genieten (zeker aan het begin van zn carriere), maar nu drijft ie het te vaak door en rijdt ie te agressief. Goed dat FIA een lijn trekt. Nu consequent blijven handhaven.
quote:Op dinsdag 7 december 2021 01:25 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Zoals VER al direct aanvoelt, voelt ook HAM direct aan dat de positie wel eens gewisseld zou moeten worden. Volgens mij inmiddels ook erkend. Dat MERC ervoor kiest die boodschap niet over te brengen is controverse nr 1.
Dat HAM vervolgens een halve meter achter VER kruipt heeft niks met racen te maken. Controverse nr 2. Racen zou nl zijn dat HAM de eerste gelegenheid kiest om er voorbij te knallen en niet allerlei vage spelletjes opzet. Hij heeft niks te zoeken op de staart van een afremmende RB. Dat stewards dit ook nog goedpraten omdat het moment ongunstig zou zijn voor HAM maakt de verwarring helemaal compleet. Er mag dus voortaan zelf gekozen worden wanneer je de positie terug gaat krijgen. Controverse 3. En al die tijd daarvoor geeft dan schijnbaar een vrijbrief om zeer merkwaardige trackposities uit te kiezen tijdens afremmen, met hoge collision risico's. Controverse 4.
Verstappen remt op zijn beurt flink en op het eind kennelijk te fors. Controverse 5. Met daarna een heen en weer van teruggeven van positie omdat dit immers de fia opdracht was. Controverse 6. Terwijl VER die opdracht uitvoert voor liefst de 3e keer krijgt hij alsnog een 5 sec penalty. Controverse 7.
De enige juiste call hier was geweest 'no further action'. Op beide straffen. Zo'n bizar incident met zo veel controversiële acties van alle kanten kan alleen die conclusie krijgen, omdat elke andere conclusie waarbij een schuldige wordt aangewezen een precedent schept voor allerlei controversieel gedrag van de andere partijen in kwestie.
Met deze beslissing kan voortaan
- de fia dubbel straffen,
- met opdrachten strooien die na meermaals uitvoeren alsnog bestraft worden.
- het team orders achterhouden van de fia en geen verantwoordelijkheid hoeven nemen over de gevolgen daarvan.
- kan iemand die een trackpositie terugkrijgt zelf kiezen waar en wanneer dit geschiedt
- en mag dit worden omgeven met merkwaardige en risicovolle trackposities.
Hadden ze HAM als schuldige aangewezen zouden de toegestane controverses weer de andere kant op vallen.
Dat is waarom ze hier geen uitspraak over hadden moeten doen.
Maar je zegt zelf dat je niet weet of de tijden van de communicaties kloppen. Als ze niet kloppen, zijn ze dus altijd latern, nooit vroeger.quote:Op dinsdag 7 december 2021 01:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, dat is niet op die manier gebeurd. Serieus, lees post #33 door. Ik heb het vanmiddag allemaal nageluisterd en op een rijtje gezet.
Dat denk je alleen als je zelf ook alleen maar vuile spelletjes speelt idd. Ieder ander duikt in een gat dat zijn voorganger open laat. Behalve Bottas dan.quote:Op dinsdag 7 december 2021 01:45 schreef Sodemieters het volgende:
Daarnaast kan ik me best voorstellen dat Hamilton er niet meteen voorbij ging. Hij had op dat moment nog niet gehoord dat de plek zou worden teruggegeven. Als je voorganger dan opeens afremt, kun je er inderdaad meteen voorbij proberen te stormen. Je kunt ook wat risicomijdender denken en je eerst afvragen: wat gebeurt hier, wat voor spelletje wordt hier gespeeld, waarom doet-ie dit en wat is-ie van plan als ik er nu naast kom?
Waarom zou hij niet mogen inhalen...quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.
Beide wouden de DRS. Dat is inderdaad een feit, Max speelde dat spelletje net zo en draafde daar dua in door.
Ja ben je nu aan het trollen of wat? Als hij er geen weet van had, had hij er voorbij moeten razen en was hij binnen no-time buiten die 1sec. Hij wist dondersgoed wat Verstappen aan het doen was. Dat geeft hij bij de stewards in ieder geval gewoon toe. Begrijp niet welke kant je nu op wil behalve dwars doen om het maar niet van je standpunt af te hoeven wijken.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.
Beide wouden de DRS. Dat is inderdaad een feit, Max speelde dat spelletje net zo en draafde daar dua in door.
Werd bij Silverstone heel erg duidelijk gemaakt dat het gevolg geen invloed heeft.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
Hoezo draafde Verstappen erin door hij MOEST de plek teruggeven? Hamilton draafde erin door, door het te vertikken. Daar kan Verstappen niks aan doen. Zoals sl eerder gezegd, Hamilton wist het, en deed het bewust niet. De wereld (race) draait niet alleen om Hamilton er zijn meer coureurs op de baan die willen winnen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.
Beide wouden de DRS. Dat is inderdaad een feit, Max speelde dat spelletje net zo en draafde daar dua in door.
officieel mogen ze er niet naar kijken maar het doet me vermoeden dat ze het wel degelijk meenemen. Anders kan ik de inconsequent straffen niet plaatsen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja ben je nu aan het trollen of wat? Als hij er geen weet van had, had hij er voorbij moeten razen en was hij binnen no-time buiten die 1sec. Hij wist dondersgoed wat Verstappen aan het doen was. Dat geeft hij bij de stewards in ieder geval gewoon toe. Begrijp niet welke kant je nu op wil behalve dwars doen om het maar niet van je standpunt af te hoeven wijken.
Nog geen enkele F1 race gezien waar het verboden is om in te halen...quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.
Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
Het spelletje heet racen, en dan wil je winnen lijkt me.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.
Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.
Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
Hij wíst het natuurlijk wel, hij had het alleen nog niet van zijn team gehoord.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.
Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.
Hou op met deze act.
Wel genoeg momenten gezien waarin bewust inhield om er niet voorbij te gaan uit tactisch oogpunt. Neem Bottas en Ricciardo.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nog geen enkele F1 race gezien waar het verboden is om in te halen...
Silverstone gezien?quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
Kulargumentquote:Op dinsdag 7 december 2021 08:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.
Hou op met deze act.
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Kulargument
Wat is het doel van een race?
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Kulargument
Wat is het doel van een race?
Zou verstandig zijn.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).
Precies.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.
Dus afremmen tot 100km/u waar je 250+ kan omdat je je voorganger niet in "wil" halen is geen racen.
Lewis probeerde gewoon weer z'n oude vertrouwde pit manoeuvrequote:Op dinsdag 7 december 2021 01:23 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, de 5 sec straf kwam pas veel later. Niet op het moment van de crash, maar op het moment dat hij net Hamilton voor de tweede keer voorbij liet. Zie #33.
Protest van RBR lijkt me kansloos. Je moet dan met nieuwe informatie komen. De stewards hebben al de beschikking over alle telemetrie, camerabeelden en radiocommunicatie. Dit is dus geen nieuwe info.
Het lijkt me ook heel sterk dat Hamilton zelf bewust een crash zou willen veroorzaken. Dat is volstrekt onlogisch. Het liep nu nog betrekkelijk goed af, maar wat als-ie een nieuwe voorvleugel had moeten halen? Of zelfs uitgevallen was? Lewis had er juist alle belang bij om geen crash te hebben.
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:50 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Precies.
Mss dat Bottas daarom Ocon niet voor de DRS lijn inhaalde in de laatste ronde.
Max had er ook helemaal niks mee te winnen omdat ie toch wel een penalty voor had gehad met zn DRS truc.
quote:
Allow me...quote:
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:08 schreef TagForce het volgende:
[..]
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?
Het enige wat ie moet doen is Hamilton voor laten gaan. Om hem direct in de eerste bocht weer in te halen is discutabel, maar na die bocht met de DRS Hamilton weer voorbij gaan is helemaal niets mis mee.
En natuurlijk wist Hamilton precies wat Max wilde. Dat hij daar niet in wil trappen is zijn eigen keuze. Hij wist wat er aan de hand was, want hij pastte dezelfde taktiek toe op Alonso in Canada 2013. Wat Alonso daar alleen beter deed was NAAST Hamilton gaan rijden, ipv vlak ACHTER hem.
Dat is dan ook niet de discussie. De discussie is 'trapte Max harder op de rem vlak voor het elkaar raken', en de telemetrie die we tot nu toe gezien hebben zeggen van niet. Kanttekening van die telemetrie is wel dat de remstand binair is... Aan of uit. Je ziet niet hoe hard er geremd wordt, alleen dat (in een normale auto) de remlichten aan gaan. Je kan wel wat zien aan de snelheidstrace, en daar zie je geen significante snelheidsafname.
Het probleem van de FIA is simpel... Dit is het droomscenario. 2 coureurs, gelijke stand. Als ze Hamilton ook maar iets aanrekenen, en Max vrijuit gaat, dan heeft Hamilton 10 plekken gridstraf in Abu... Dat willen ze niet, dus moeten ze Max hier wel straffen. Dat doen ze dan met een straf die verder geen gevolgen heeft. En daarmee denken ze dat de kous af is.
Het is allemaal complete bullshit, maar ondertussen smult de F1 van de controverse en de aandacht. Ze maken de sport kapot omwille van de kijkcijfers, al sinds Netflix een succes bleek, met dit seizoen als gewillig dieptepunt.
Net als onbeperkt motoren wisselen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Net als onbeperkt motoren wisselen.
Maar dan geld ineens "het staat niet in de reglementen".
Er staat nog meer in de reglementen...quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:24 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.
Dat die nu niet in verhouding staat klopt en mag wel weer naar gekeken worden.
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:26 schreef TagForce het volgende:
[..]
Er staat nog meer in de reglementen...
De standaard motoren overeenkomst gaat niet van je budgetcap af, maar extra motoren wel. Je kunt dus niet onbeperkt motoren wisselen. Daarom moet Hamilton het nu doen met de motor die hij heeft.
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.
Dat was veel closer inderdaad. Die had ff een hartverzakking vrees ik.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:01 schreef heywoodu het volgende:
Zag net de originele start langskomen en het viel me net pas op dat Bottas in start twee weliswaar dicht bij Verstappen zat, maar dat was niks vergeleken bij hoe dicht we bij een situatie zaten waarin Perez Verstappen van de baan had geramd
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.
Of beter nog, 10 punten aftrek van je raceresultaat.
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:23 schreef TagForce het volgende:
[..]
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:27 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.
Daarom moest Verstappen die plek ook nog een keer teruggeven, toen hij Hamilton weer voorbijging toen Hamilton zich verremde in de laatste bocht. Maar toen had hij die 5s al gekregen.
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 07:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat doe ik.
Ze remmen beide, en vervolgens geeft Hamilton vlak voor impact weer gas. Bij een brakecheck zit je kort op je voorganger die dusdanig hard remt dat jij als achteroprijdende niks kan doen. Hamilton remde vrolijk mee en pas nadat Hamilton gas gaf was er contact.
Dat is gewoon dom.
Eigenlijk komt de crash dus gewoon omdat Lewis op zijn gas gaat staan, terwijl die een meter achter een vertragende Max rijdt (en hij wist heel goed dat hij aan het vertragen was). Het is echt een domme actie van de zogenaamde GOAT. Als Mazepin dit had gedaan hadden wij ons kapot gelachen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:
[..]
[..]
Allow me...
Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.
In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:
[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Welk VSC?quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Dit argument zie ik vaker voorbij komen en dat slaat natuurlijk nergens op, dat ziet ie direct op zn dashboard. Kan me voorstellen dat je 1 seconde twijfelt, maar een blik op je stuur en naar de borden had dat direct teniet gedaan en had hij er langs kunnen rijden.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Ik realiseer me nu net dat het kampioenschap zelfs door die pitregel beslist kan wordenquote:Op dinsdag 7 december 2021 10:35 schreef Ondeugend_is_woedend het volgende:
Misschien al voorbij gekomen?
[ afbeelding ]
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:
[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
10s voor Hamilton was ook voor de buhne, maar door dit gezeik heeft hij er 0 punten aan over gehouden en Verstappen 5.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:
[..]
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".
Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door!
Welke data? Want de grafieken die ik zie wijzen uit dat Hamilton vlak voor de botsing met Verstappen op het gas ging. Hoe kom je dan bij een brakecheck?quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:
[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
De DRS is NA bocht 27, dus dat is gewoon toegestaan. In bocht 27 niet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.
Thanks!!quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:
[..]
[..]
Allow me...
Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.
In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:39 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:40 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.
Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:20 schreef TagForce het volgende:
[..]
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.
Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.
Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.
Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
Je mag inhalen binnen de witte lijnen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:59 schreef daNpy het volgende:
Wat mag je eigenlijk nog wel doen zonder een penalty te krijgen?
Je mag niet inhalen,
Nu de fans nogquote:Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:
Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door!
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:43 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
Racing spirit, ofzoiets.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt.
Ja, het gaat nergens over. Ik denk dat beide rijders snode plannetjes hadden om als de gelegenheid er zou zijn de ander uit te schakelen. Wat dat betreft vinden ze het beide wel prima.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt.
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck
Ik snap het nog steeds niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |