abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202506502
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 07:54 schreef tja77 het volgende:

[..]
Dat doe ik.
Ze remmen beide, en vervolgens geeft Hamilton vlak voor impact weer gas. Bij een brakecheck zit je kort op je voorganger die dusdanig hard remt dat jij als achteroprijdende niks kan doen. Hamilton remde vrolijk mee en pas nadat Hamilton gas gaf was er contact.

Dat is gewoon dom.
Het was geen brakecheck, dus die vlieger gaat niet op. Dat Lewis ook niet handig speelt door er achter te blijven klopt, maar als je daarvoor rijdt en nog op de rem trapt is dat ook niet een heel doordachte actie ALS er een auto achter je zit.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:05:40 #77
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202506511
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 07:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Volgens mij zien we dat Verstappen al 200 tot 400 meter "op 100% remt" (ik geloof dat remmen gekijk staat aan vertragen) tot moment van impact. Dus in dit geval hebben we er niks aan.

Blijkbaar heeft Verstappen op een onverwacht moment echt geremd met iirc 69 bar, alleen wij kunnen dat volgens mij niet zien. En dat remmen is natuurlijk fout.

Ik snap alleen niet wat als Verstappens plannetje was gelukt. Hamilton haalt hem in en Verstappen krijgt DRS. Dan leert de ervaring toch dat dit bestraft gaat worden? (Zoals Hamilton op massa in X in 2010?)
Het is ook aan de leiding van RBR om dingen niet zo te formuleren. "Give the position back strategically", terwijl de gemoederen al verhit waren, dat is ook niet bijster slim.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:08:56 #78
356424 PrideoftheSouth
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_202506529
Als aanvulling op de achtergrond van het incident: had HAM er nog een motief bij om tijd te rekken voor te passeren? Zo konden Ocon en Bottas dichterbij komen, en zou het Max niet gegeven zijn om een poging te doen tot de snelste raceronde op nieuwe banden?
NAC Breda
Rèsbaarge
pi_202506534
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:08 schreef PrideoftheSouth het volgende:
Als achtergrond: had HAM er nog een motief bij om tijd te rekken voor te passeren? Zo konden Ocon en Bottas dichterbij komen, en zou het Max niet gegeven zijn om een poging te doen tot de snelste raceronde op nieuwe banden?
Hij wist het gewoon nog niet.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:10:58 #80
356424 PrideoftheSouth
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_202506543
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:09 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Hij wist het gewoon nog niet.
Sorry, maar dat is voor mij echt geen sluitende verklaring om 6(!!) seconden lang achter iemand te blijven dralen… en dat voor een racer “pur sang”.
NAC Breda
Rèsbaarge
pi_202506567
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:09 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Hij wist het gewoon nog niet.
op het moment dat Hamilton ziet dat Verstappen niet versnelt weet hij al wat Verstappen aan het doen is. Heeft hij ook gewoon toegegeven. Zijn motief is gewoon duidelijk, Verstappen geen DRS geven. Niets meer of minder.
pi_202506582
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:09 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Hij wist het gewoon nog niet.
Hij heeft bij de stewards gewoon gezegd dat hij het deed om pas na de drs detectie er voor bij te gaan.
pi_202506584
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:15 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
op het moment dat Hamilton ziet dat Verstappen niet versnelt weet hij al wat Verstappen aan het doen is. Heeft hij ook gewoon toegegeven. Zijn motief is gewoon duidelijk, Verstappen geen DRS geven. Niets meer of minder.
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.

Beide wouden de DRS. Dat is inderdaad een feit, Max speelde dat spelletje net zo en draafde daar dua in door.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:18:52 #84
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202506595
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:02 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Het was geen brakecheck, dus die vlieger gaat niet op. Dat Lewis ook niet handig speelt door er achter te blijven klopt, maar als je daarvoor rijdt en nog op de rem trapt is dat ook niet een heel doordachte actie ALS er een auto achter je zit.
Lewis remt mee, niks aan de hand dus. Natuurlijk is het niet slim van Verdtappen om te remmen maar Hamilton weigerde er voorbij te gaan. De enige reden dat er contact was, is omdat Hamilton weer op het gas ging. Dus feitelijk gezien is hij daarin gewoon fout. Gas geven en de coureur voor je raken is gewoon een fout. Het contact kwam dus niet door het remmen.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:19:26 #85
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202506601
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 07:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Verstappen stapt dus inderdaad gewoon op de rem kort voor het contact. Dat deed hij allemaal niet handig.
Dat haal je uit die rechte lijn met "both on brakes" om vervolgens geen dip in Verstappens snelheid in de grafiek te zien? Want ik zie hem niet.

quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 23:20 schreef Sodemieters het volgende:
Ik heb trouwens nog eens alles teruggekeken in de aanloop naar Het Incident. De 'main feed', maar ook de kanalen van 33 en 44 - dus inclusief boordradio. Om even op een rijtje te kunnen zetten wat er nou feitelijk gebeurd is.

Voorbehoud 1: ik weet dat de radio-messages in de main feed met een vertraging zijn, ik weet niet helemaal zeker of de boordradioberichten wel helemaal in sync zijn met de beelden vanaf de auto. Het lijkt in ieder geval aardig goed te kloppen.

Voorbehoud 2: in ieder geval bij Verstappen ontbreekt een deel van de radiocommunicatie. Ik weet dat vrij zeker, omdat je zijn engineer antwoord hoort geven op vragen, terwijl je die vragen niet hoort. En rondom de aanrijding is het ook volledig stil op zijn radio, wat me heel onwaarschijnlijk lijkt. Bij Verstappen weet ik dus zeker dat er dingen ontbreken - mogelijk is dat bij Hamilton dus ook zo.

Goed, wat gebeurt er, gezien in de tijd:

- Hamilton haalt Verstappen in, Verstappen probeert terug te komen, haalt de bocht niet en dwingt daarmee ook Hamilton buiten de baan. Als Verstappen de baan weer op komt is de voorsprong op Hamilton duidelijk groter dan voor de bocht: gaining an advantage.

- Verstappen vraagt waarschijnlijk (zie voorbehoud 2) aan z'n engineer of-ie de plek terug moet geven. Het antwoord: nee, hoeft niet.

- Hamilton zegt tegen z'n engineer: this guy is fucking crazy man. De engineer: we're on it Lewis. Daarna blijft het stil op de radio.

- Masi vertelt RBR kort daarna dat Verstappen de plek wel terug moet geven.

- Vervolgens vertelt Masi ook aan Ron Meadows (Mercedes) dat Verstappen de plek terug moet geven. Ongeveer op datzelfde moment vertelt RBR Verstappen dat hij de plek terug moet geven.

- Meadows vertelt aan Bono dat Hamilton de plek terug gaat krijgen.

- Bono vertelt Hamilton dat hij de plek terug gaat geven, maar het moment dat Bono dit vertelt, is precies (zie voorbehoud 1) het moment dat Hamilton achterop Verstappen rijdt. Bono vertelt dus dat hij de plaats terug gaat krijgen, Hamilton antwoordt: I just hit him man!

- Later zal blijken dat Verstappen op dat moment vrij stevig remde: 2,4 G / 65 bar.

- Verstappen gaat er als een haas vandoor. Z'n engineer vraagt 'm om nu echt te pushen. Dat duurt een tijdje, tot-ie opnieuw hoort dat-ie de plaats terug moet geven.

- Redelijk snel daarna geeft Verstappen inderdaad de plaats terug, maar doet dat net voor de DRS-lijn. Hij pakt direct de plek weer terug van Lewis.

- Ook deze keer is zo dat Bono pas aan Hamilton meldt dat-ie de plaats terug gaat krijgen, precies op het moment (zie voorbehoud 1) dat dat al gebeurt. Eigenlijk te laat dus.

- Iets later laat Verstappen Hamilton opnieuw voorbij (niet duidelijk waarom, er is geen radiocommunicatie te horen - niet bij Verstappen en ook niet bij Hamilton). Precies op het moment (zie voorbehoud 1) dat Verstappen Hamilton voorbij laat meldt de engineer van Verstappen dat hij een 5 sec. penalty heeft.

- Iets later meldt de engineer aan Verstappen: dat was niet nodig geweest. Oftewel: de tweede keer er voorbij laten was Verstappens eigen initiatief?

Dus... Hamilton wist inderdaad niet dat Verstappen hem er voorbij zou laten. Doordat Masi eerst met RBR sprak, was Verstappen al bezig met het voorbij laten, terwijl Bono nog niet aan Hamilton had kunnen vertellen dat dat zou gaan gebeuren.
Ik lees hier alleen maar dat de communicatie van de FIA naar Hamilton via veel te veel micromanagers omwegen gaat. Daar kun je Verstappen niet de schuld van geven.

quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 23:37 schreef Ferdii het volgende:

[..]
En nu de praktijk: Hamilton had wel degelijk door dat Verstappen hem er lang wilde laten en afremde (hij schakelde immer ook terug achter Max), echter wilde hij er niet op dit punt voorbij, want DrS zone. Toen Max nog verder remde om een inhaal actie van Hamilton te forceren schatte Hamilton dit verkeerd in en knalde hij erop
Dit dus, zoveelste rookie mistake van een "wereldkampioen".

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 00:14 schreef V-for-Vendetta het volgende:

[..]
Blm clown, even normaal doen hoor. Verstappen moet gewoon wat minder als een agressieve debiel rijden. Kan enorm van zn inhaalacties genieten (zeker aan het begin van zn carriere), maar nu drijft ie het te vaak door en rijdt ie te agressief. Goed dat FIA een lijn trekt. Nu consequent blijven handhaven.


Consequent zegt ie. Wat was de straf hiervoor?
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 01:25 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Zoals VER al direct aanvoelt, voelt ook HAM direct aan dat de positie wel eens gewisseld zou moeten worden. Volgens mij inmiddels ook erkend. Dat MERC ervoor kiest die boodschap niet over te brengen is controverse nr 1.

Dat HAM vervolgens een halve meter achter VER kruipt heeft niks met racen te maken. Controverse nr 2. Racen zou nl zijn dat HAM de eerste gelegenheid kiest om er voorbij te knallen en niet allerlei vage spelletjes opzet. Hij heeft niks te zoeken op de staart van een afremmende RB. Dat stewards dit ook nog goedpraten omdat het moment ongunstig zou zijn voor HAM maakt de verwarring helemaal compleet. Er mag dus voortaan zelf gekozen worden wanneer je de positie terug gaat krijgen. Controverse 3. En al die tijd daarvoor geeft dan schijnbaar een vrijbrief om zeer merkwaardige trackposities uit te kiezen tijdens afremmen, met hoge collision risico's. Controverse 4.

Verstappen remt op zijn beurt flink en op het eind kennelijk te fors. Controverse 5. Met daarna een heen en weer van teruggeven van positie omdat dit immers de fia opdracht was. Controverse 6. Terwijl VER die opdracht uitvoert voor liefst de 3e keer krijgt hij alsnog een 5 sec penalty. Controverse 7.

De enige juiste call hier was geweest 'no further action'. Op beide straffen. Zo'n bizar incident met zo veel controversiële acties van alle kanten kan alleen die conclusie krijgen, omdat elke andere conclusie waarbij een schuldige wordt aangewezen een precedent schept voor allerlei controversieel gedrag van de andere partijen in kwestie.

Met deze beslissing kan voortaan
- de fia dubbel straffen,
- met opdrachten strooien die na meermaals uitvoeren alsnog bestraft worden.
- het team orders achterhouden van de fia en geen verantwoordelijkheid hoeven nemen over de gevolgen daarvan.
- kan iemand die een trackpositie terugkrijgt zelf kiezen waar en wanneer dit geschiedt
- en mag dit worden omgeven met merkwaardige en risicovolle trackposities.

Hadden ze HAM als schuldige aangewezen zouden de toegestane controverses weer de andere kant op vallen.

Dat is waarom ze hier geen uitspraak over hadden moeten doen.
_O_
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 01:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, dat is niet op die manier gebeurd. Serieus, lees post #33 door. Ik heb het vanmiddag allemaal nageluisterd en op een rijtje gezet.
Maar je zegt zelf dat je niet weet of de tijden van de communicaties kloppen. Als ze niet kloppen, zijn ze dus altijd latern, nooit vroeger.
Op TV hoor je dat Ham info krijgt terwijl hij erop klapt. Dat is dus minstens 1 á 2 seconden eerder in zijn oren gekomen.
Maargoed, sportiviteit staat niet in zijn boekje en liegen kun je ze al een paar seizoen op betrappen dus ik geloof helemaal niks van wat dat team met clowns zegt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 01:45 schreef Sodemieters het volgende:

Daarnaast kan ik me best voorstellen dat Hamilton er niet meteen voorbij ging. Hij had op dat moment nog niet gehoord dat de plek zou worden teruggegeven. Als je voorganger dan opeens afremt, kun je er inderdaad meteen voorbij proberen te stormen. Je kunt ook wat risicomijdender denken en je eerst afvragen: wat gebeurt hier, wat voor spelletje wordt hier gespeeld, waarom doet-ie dit en wat is-ie van plan als ik er nu naast kom?
Dat denk je alleen als je zelf ook alleen maar vuile spelletjes speelt idd. Ieder ander duikt in een gat dat zijn voorganger open laat. Behalve Bottas dan.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202506603
"Ja maar er zijn al zoveel regels"

En toch moet er één bij komen:
Als je de opdracht krijgt van je team om de positie terug te geven, moet je binnen x bochten dat doen.
De andere moet vanaf het moment dat je afremt binnen x seconden er voor bij, anders verliest diegene het recht.

Terug geven wordt nadeliger en nadeliger naarmate het langer duurt. Nu duurde het nog wel even voor Ocon er was, maar die drie keer terug geven heeft uiteindelijk wel de gratis pit voor FL gekost.
pi_202506608
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.

Beide wouden de DRS. Dat is inderdaad een feit, Max speelde dat spelletje net zo en draafde daar dua in door.
Waarom zou hij niet mogen inhalen...
pi_202506610
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
pi_202506612
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.

Beide wouden de DRS. Dat is inderdaad een feit, Max speelde dat spelletje net zo en draafde daar dua in door.
Ja ben je nu aan het trollen of wat? Als hij er geen weet van had, had hij er voorbij moeten razen en was hij binnen no-time buiten die 1sec. Hij wist dondersgoed wat Verstappen aan het doen was. Dat geeft hij bij de stewards in ieder geval gewoon toe. Begrijp niet welke kant je nu op wil behalve dwars doen om het maar niet van je standpunt af te hoeven wijken.
pi_202506621
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
Werd bij Silverstone heel erg duidelijk gemaakt dat het gevolg geen invloed heeft.

Het was toen wel Max die naar het ziekenhuis moest, misschien is het anders als Lewis er heen moet...
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:23:47 #91
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202506636
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Klopt, zonder de weet te hebben dat hij er voorbij mocht.

Beide wouden de DRS. Dat is inderdaad een feit, Max speelde dat spelletje net zo en draafde daar dua in door.
Hoezo draafde Verstappen erin door hij MOEST de plek teruggeven? Hamilton draafde erin door, door het te vertikken. Daar kan Verstappen niks aan doen. Zoals sl eerder gezegd, Hamilton wist het, en deed het bewust niet. De wereld (race) draait niet alleen om Hamilton er zijn meer coureurs op de baan die willen winnen.
pi_202506643
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
officieel mogen ze er niet naar kijken maar het doet me vermoeden dat ze het wel degelijk meenemen. Anders kan ik de inconsequent straffen niet plaatsen.
pi_202506688
Zou dan eventueel als Hamilton voor hem ligt, net buiten bereik van de DRS en je komt er net niet aan, dan bij een goede bocht bewust vol binnendoor gaan. Dan daardoor voor Hamilton komen. Dan weet je wederom dat je die plek moet terug geven. Maar wederom kan je dan soort van beslissen waar je dat doet, maar je zit er voor, dan doe je het weer vlak voor een DRS punt waardoor je opeens, itt eerder, wel dichtbij genoeg zit en hem dan regulier kan inhalen ^O^
pi_202506709
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ja ben je nu aan het trollen of wat? Als hij er geen weet van had, had hij er voorbij moeten razen en was hij binnen no-time buiten die 1sec. Hij wist dondersgoed wat Verstappen aan het doen was. Dat geeft hij bij de stewards in ieder geval gewoon toe. Begrijp niet welke kant je nu op wil behalve dwars doen om het maar niet van je standpunt af te hoeven wijken.
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.

Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
pi_202506736
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.

Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
Nog geen enkele F1 race gezien waar het verboden is om in te halen...

edit: om Verstappen DRS te geven moet Hamilton er voorbij, je weet wel, inhalen heet dat geloof ik. En Hamilton wou Verstappen geen DRS geven. Waarmee hij dus aangeeft dat hij er voorbij zou moeten gaan maar pas na het meetpunt.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:32:29 #96
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202506745
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.

Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
Het spelletje heet racen, en dan wil je winnen lijkt me.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:34:10 #97
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202506757
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.

Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.
Hou op met deze act.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:35:06 #98
356424 PrideoftheSouth
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_202506767
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Nee. Lewis wist het nog niet en natuurlijk ging het om de DRS. Dat was overduidelijk voor iedereen.

Alleen dat hij er voorbij mocht wist hij niet en heeft hij nergens toegegeven, toen hij het wel hoorde wou hij er inderdaad voorbij EN gaf die gas bij inderdaad. Tot dat moment wist hij niet wat voor een spelletje er gespeeld werd.
Hij wíst het natuurlijk wel, hij had het alleen nog niet van zijn team gehoord.
NAC Breda
Rèsbaarge
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:35:40 #99
356424 PrideoftheSouth
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_202506773
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:34 schreef tja77 het volgende:

[..]
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.
Hou op met deze act.
:D
Dit ja.
NAC Breda
Rèsbaarge
pi_202506807
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:31 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Nog geen enkele F1 race gezien waar het verboden is om in te halen...
Wel genoeg momenten gezien waarin bewust inhield om er niet voorbij te gaan uit tactisch oogpunt. Neem Bottas en Ricciardo.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:40:04 #101
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202506822
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
Silverstone gezien?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202506827
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:34 schreef tja77 het volgende:

[..]
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.
Hou op met deze act.
Kulargument

Wat is het doel van een race?
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:42:46 #103
356424 PrideoftheSouth
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_202506850
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Kulargument
:')
NAC Breda
Rèsbaarge
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:42:52 #104
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202506853
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Kulargument

Wat is het doel van een race?
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.

Dus afremmen tot 100km/u waar je 250+ kan omdat je je voorganger niet in "wil" halen is geen racen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:42:56 #105
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202506854
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Kulargument

Wat is het doel van een race?
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).
pi_202506893
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef tja77 het volgende:

[..]
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).
Zou verstandig zijn.
pi_202506923
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.

Dus afremmen tot 100km/u waar je 250+ kan omdat je je voorganger niet in "wil" halen is geen racen.
Precies.

Mss dat Bottas daarom Ocon niet voor de DRS lijn inhaalde in de laatste ronde.

Max had er ook helemaal niks mee te winnen omdat ie toch wel een penalty voor had gehad met zn DRS truc.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:59:07 #108
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202506989
Wat mag je eigenlijk nog wel doen zonder een penalty te krijgen?
Je mag niet inhalen, je mag mensen niet voor laten, je mag andermans illegale auto niet inspecteren. Mag je nog wel gas geven?

Alleen als je bij Mercedes rijdt, dan mag je snelle rondes verpesten door in de weg te rijden, buiten de baan komen waar anderen dat niet mogen, mensen buiten de baan duwen, van de baan rammen, achterop rijden, vlaggen negeren, gesloten pitstraten inrijden, onbeperkt motoren wisselen, naar de stewards om uit te leggen wie er fout is etc.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507009
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 01:23 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, de 5 sec straf kwam pas veel later. Niet op het moment van de crash, maar op het moment dat hij net Hamilton voor de tweede keer voorbij liet. Zie #33.

Protest van RBR lijkt me kansloos. Je moet dan met nieuwe informatie komen. De stewards hebben al de beschikking over alle telemetrie, camerabeelden en radiocommunicatie. Dit is dus geen nieuwe info.

Het lijkt me ook heel sterk dat Hamilton zelf bewust een crash zou willen veroorzaken. Dat is volstrekt onlogisch. Het liep nu nog betrekkelijk goed af, maar wat als-ie een nieuwe voorvleugel had moeten halen? Of zelfs uitgevallen was? Lewis had er juist alle belang bij om geen crash te hebben.
Lewis probeerde gewoon weer z'n oude vertrouwde pit manoeuvre
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
pi_202507057
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:50 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Precies.

Mss dat Bottas daarom Ocon niet voor de DRS lijn inhaalde in de laatste ronde.

Max had er ook helemaal niks mee te winnen omdat ie toch wel een penalty voor had gehad met zn DRS truc.
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?
Het enige wat ie moet doen is Hamilton voor laten gaan. Om hem direct in de eerste bocht weer in te halen is discutabel, maar na die bocht met de DRS Hamilton weer voorbij gaan is helemaal niets mis mee.

En natuurlijk wist Hamilton precies wat Max wilde. Dat hij daar niet in wil trappen is zijn eigen keuze. Hij wist wat er aan de hand was, want hij pastte dezelfde taktiek toe op Alonso in Canada 2013. Wat Alonso daar alleen beter deed was NAAST Hamilton gaan rijden, ipv vlak ACHTER hem.

Dat is dan ook niet de discussie. De discussie is 'trapte Max harder op de rem vlak voor het elkaar raken', en de telemetrie die we tot nu toe gezien hebben zeggen van niet. Kanttekening van die telemetrie is wel dat de remstand binair is... Aan of uit. Je ziet niet hoe hard er geremd wordt, alleen dat (in een normale auto) de remlichten aan gaan. Je kan wel wat zien aan de snelheidstrace, en daar zie je geen significante snelheidsafname.

Het probleem van de FIA is simpel... Dit is het droomscenario. 2 coureurs, gelijke stand. Als ze Hamilton ook maar iets aanrekenen, en Max vrijuit gaat, dan heeft Hamilton 10 plekken gridstraf in Abu... Dat willen ze niet, dus moeten ze Max hier wel straffen. Dat doen ze dan met een straf die verder geen gevolgen heeft. En daarmee denken ze dat de kous af is.

Het is allemaal complete bullshit, maar ondertussen smult de F1 van de controverse en de aandacht. Ze maken de sport kapot omwille van de kijkcijfers, al sinds Netflix een succes bleek, met dit seizoen als gewillig dieptepunt.
pi_202507111
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 02:18 schreef SiGNe het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 06:58 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Dit snapt niemand
Allow me...

Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.

In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
pi_202507131
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:08 schreef TagForce het volgende:

[..]
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?
Het enige wat ie moet doen is Hamilton voor laten gaan. Om hem direct in de eerste bocht weer in te halen is discutabel, maar na die bocht met de DRS Hamilton weer voorbij gaan is helemaal niets mis mee.

En natuurlijk wist Hamilton precies wat Max wilde. Dat hij daar niet in wil trappen is zijn eigen keuze. Hij wist wat er aan de hand was, want hij pastte dezelfde taktiek toe op Alonso in Canada 2013. Wat Alonso daar alleen beter deed was NAAST Hamilton gaan rijden, ipv vlak ACHTER hem.

Dat is dan ook niet de discussie. De discussie is 'trapte Max harder op de rem vlak voor het elkaar raken', en de telemetrie die we tot nu toe gezien hebben zeggen van niet. Kanttekening van die telemetrie is wel dat de remstand binair is... Aan of uit. Je ziet niet hoe hard er geremd wordt, alleen dat (in een normale auto) de remlichten aan gaan. Je kan wel wat zien aan de snelheidstrace, en daar zie je geen significante snelheidsafname.

Het probleem van de FIA is simpel... Dit is het droomscenario. 2 coureurs, gelijke stand. Als ze Hamilton ook maar iets aanrekenen, en Max vrijuit gaat, dan heeft Hamilton 10 plekken gridstraf in Abu... Dat willen ze niet, dus moeten ze Max hier wel straffen. Dat doen ze dan met een straf die verder geen gevolgen heeft. En daarmee denken ze dat de kous af is.

Het is allemaal complete bullshit, maar ondertussen smult de F1 van de controverse en de aandacht. Ze maken de sport kapot omwille van de kijkcijfers, al sinds Netflix een succes bleek, met dit seizoen als gewillig dieptepunt.
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
  dinsdag 7 december 2021 @ 09:21:41 #113
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507175
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Net als onbeperkt motoren wisselen.

Maar dan geld ineens "het staat niet in de reglementen".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507182
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.
pi_202507194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:21 schreef daNpy het volgende:

[..]
Net als onbeperkt motoren wisselen.

Maar dan geld ineens "het staat niet in de reglementen".
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.

Dat die nu niet in verhouding staat klopt en mag wel weer naar gekeken worden.
pi_202507215
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:24 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.

Dat die nu niet in verhouding staat klopt en mag wel weer naar gekeken worden.
Er staat nog meer in de reglementen...
De standaard motoren overeenkomst gaat niet van je budgetcap af, maar extra motoren wel. Je kunt dus niet onbeperkt motoren wisselen. Daarom moet Hamilton het nu doen met de motor die hij heeft.
pi_202507239
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:26 schreef TagForce het volgende:

[..]
Er staat nog meer in de reglementen...
De standaard motoren overeenkomst gaat niet van je budgetcap af, maar extra motoren wel. Je kunt dus niet onbeperkt motoren wisselen. Daarom moet Hamilton het nu doen met de motor die hij heeft.
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.
pi_202507270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.

Of beter nog, 10 punten aftrek van je raceresultaat.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 7 december 2021 @ 10:01:06 #119
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_202507584
Zag net de originele start langskomen en het viel me net pas op dat Bottas in start twee weliswaar dicht bij Verstappen zat, maar dat was niks vergeleken bij hoe dicht we bij een situatie zaten waarin Perez Verstappen van de baan had geramd :o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_202507654
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:01 schreef heywoodu het volgende:
Zag net de originele start langskomen en het viel me net pas op dat Bottas in start twee weliswaar dicht bij Verstappen zat, maar dat was niks vergeleken bij hoe dicht we bij een situatie zaten waarin Perez Verstappen van de baan had geramd :o
Dat was veel closer inderdaad. Die had ff een hartverzakking vrees ik.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:16:37 #121
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507709
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.

Of beter nog, 10 punten aftrek van je raceresultaat.
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:27:32 #122
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202507787
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:23 schreef TagForce het volgende:

[..]
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.

Daarom moest Verstappen die plek ook nog een keer teruggeven, toen hij Hamilton weer voorbijging toen Hamilton zich verremde in de laatste bocht. Maar toen had hij die 5s al gekregen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:29:55 #123
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507811
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:27 schreef Starflyer het volgende:

[..]
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.

Daarom moest Verstappen die plek ook nog een keer teruggeven, toen hij Hamilton weer voorbijging toen Hamilton zich verremde in de laatste bocht. Maar toen had hij die 5s al gekregen.
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507832
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 07:54 schreef tja77 het volgende:

[..]
Dat doe ik.
Ze remmen beide, en vervolgens geeft Hamilton vlak voor impact weer gas. Bij een brakecheck zit je kort op je voorganger die dusdanig hard remt dat jij als achteroprijdende niks kan doen. Hamilton remde vrolijk mee en pas nadat Hamilton gas gaf was er contact.

Dat is gewoon dom.
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:32:46 #125
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_202507833
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:

[..]
[..]
Allow me...

Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.

In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
Eigenlijk komt de crash dus gewoon omdat Lewis op zijn gas gaat staan, terwijl die een meter achter een vertragende Max rijdt (en hij wist heel goed dat hij aan het vertragen was). Het is echt een domme actie van de zogenaamde GOAT. Als Mazepin dit had gedaan hadden wij ons kapot gelachen.
pi_202507855
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:35:54 #127
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_202507875
Misschien al voorbij gekomen?

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_202507922
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:42:57 #129
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507935
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Welk VSC?
Die van de niet-knipperende gele lampen? |:(

Lewis wist heel goed wat er aan de hand was. Lees zijn eigen verklaring bij de FIA maar eens.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507974
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Dit argument zie ik vaker voorbij komen en dat slaat natuurlijk nergens op, dat ziet ie direct op zn dashboard. Kan me voorstellen dat je 1 seconde twijfelt, maar een blik op je stuur en naar de borden had dat direct teniet gedaan en had hij er langs kunnen rijden.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:48:41 #131
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508005
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:35 schreef Ondeugend_is_woedend het volgende:
Misschien al voorbij gekomen?

[ afbeelding ]
Ik realiseer me nu net dat het kampioenschap zelfs door die pitregel beslist kan worden :')

Verstappen was in Monza uitgelopen anders. Waarschijnlijk niet veel, maar het zou weer net het verschil maken :X

Niet dat het waarschijnlijk is dat iemand niet Hamilton of Verstappen de race wint voor die twee verder.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:49:43 #132
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508019
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck

Ik snap het nog steeds niet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:56:20 #133
307622 Perox
(niet de echte)
pi_202508081
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".

Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:57:52 #134
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508105
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:

[..]
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".

Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
10s voor Hamilton was ook voor de buhne, maar door dit gezeik heeft hij er 0 punten aan over gehouden en Verstappen 5.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:02:50 #135
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202508157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Welke data? Want de grafieken die ik zie wijzen uit dat Hamilton vlak voor de botsing met Verstappen op het gas ging. Hoe kom je dan bij een brakecheck?
pi_202508330
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.

Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.

Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.

Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:35:19 #137
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508532
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.
De DRS is NA bocht 27, dus dat is gewoon toegestaan. In bocht 27 niet.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_202508545
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:

[..]
[..]
Allow me...

Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.

In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
Thanks!!
U MAD?
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:39:50 #139
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508594
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_202508612
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:39 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.

Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2021 11:41:21 ]
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:43:43 #141
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508652
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:40 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.

Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:45:49 #142
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202508680
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:20 schreef TagForce het volgende:

[..]
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.

Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.

Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.

Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:55:14 #143
498100 Sureahcamidd
graag verwijderen
pi_202508792
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:59 schreef daNpy het volgende:
Wat mag je eigenlijk nog wel doen zonder een penalty te krijgen?
Je mag niet inhalen,
Je mag inhalen binnen de witte lijnen.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:57:30 #144
498100 Sureahcamidd
graag verwijderen
pi_202508814
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:
Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
Nu de fans nog :D :X
pi_202508827
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:16 schreef daNpy het volgende:

[..]
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.
pi_202508839
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:43 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
  dinsdag 7 december 2021 @ 12:00:18 #147
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202508852
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
Racing spirit, ofzoiets.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202508904
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
Ja, het gaat nergens over. Ik denk dat beide rijders snode plannetjes hadden om als de gelegenheid er zou zijn de ander uit te schakelen. Wat dat betreft vinden ze het beide wel prima.

Ik denk dat in VT en Q ook alles uit de kast gehaald gaat worden om pogingen te doen om elkaar te naaien met straffen. Handschoenen uit en straatgevecht, hoe jammer dat ook is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 12:16:13 #149
307622 Perox
(niet de echte)
pi_202509061
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:57 schreef Sureahcamidd het volgende:

[..]
Nu de fans nog :D :X
Dat was wel de hint ja :D :+
Misschien ook wel een beetje naar mezelf toe.

Want.... het is raceweek! *O* *O* *O*
pi_202510077
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck

Ik snap het nog steeds niet.
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')