abonnement Unibet Coolblue
pi_202507855
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:35:54 #127
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_202507875
Misschien al voorbij gekomen?

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_202507922
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:42:57 #129
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507935
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Welk VSC?
Die van de niet-knipperende gele lampen? |:(

Lewis wist heel goed wat er aan de hand was. Lees zijn eigen verklaring bij de FIA maar eens.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507974
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Dit argument zie ik vaker voorbij komen en dat slaat natuurlijk nergens op, dat ziet ie direct op zn dashboard. Kan me voorstellen dat je 1 seconde twijfelt, maar een blik op je stuur en naar de borden had dat direct teniet gedaan en had hij er langs kunnen rijden.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:48:41 #131
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508005
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:35 schreef Ondeugend_is_woedend het volgende:
Misschien al voorbij gekomen?

[ afbeelding ]
Ik realiseer me nu net dat het kampioenschap zelfs door die pitregel beslist kan worden :')

Verstappen was in Monza uitgelopen anders. Waarschijnlijk niet veel, maar het zou weer net het verschil maken :X

Niet dat het waarschijnlijk is dat iemand niet Hamilton of Verstappen de race wint voor die twee verder.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:49:43 #132
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508019
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck

Ik snap het nog steeds niet.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:56:20 #133
307622 Perox
(niet de echte)
pi_202508081
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".

Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:57:52 #134
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508105
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:

[..]
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".

Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
10s voor Hamilton was ook voor de buhne, maar door dit gezeik heeft hij er 0 punten aan over gehouden en Verstappen 5.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:02:50 #135
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202508157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Welke data? Want de grafieken die ik zie wijzen uit dat Hamilton vlak voor de botsing met Verstappen op het gas ging. Hoe kom je dan bij een brakecheck?
pi_202508330
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.

Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.

Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.

Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:35:19 #137
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508532
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.
De DRS is NA bocht 27, dus dat is gewoon toegestaan. In bocht 27 niet.
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_202508545
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:

[..]
[..]
Allow me...

Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.

In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
Thanks!!
U MAD?
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:39:50 #139
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508594
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_202508612
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:39 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.

Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2021 11:41:21 ]
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:43:43 #141
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508652
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:40 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.

Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:45:49 #142
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202508680
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:20 schreef TagForce het volgende:

[..]
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.

Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.

Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.

Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:55:14 #143
498100 Sureahcamidd
graag verwijderen
pi_202508792
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:59 schreef daNpy het volgende:
Wat mag je eigenlijk nog wel doen zonder een penalty te krijgen?
Je mag niet inhalen,
Je mag inhalen binnen de witte lijnen.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:57:30 #144
498100 Sureahcamidd
graag verwijderen
pi_202508814
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:
Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
Nu de fans nog :D :X
pi_202508827
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:16 schreef daNpy het volgende:

[..]
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.
pi_202508839
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:43 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
  dinsdag 7 december 2021 @ 12:00:18 #147
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202508852
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
Racing spirit, ofzoiets.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202508904
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
Ja, het gaat nergens over. Ik denk dat beide rijders snode plannetjes hadden om als de gelegenheid er zou zijn de ander uit te schakelen. Wat dat betreft vinden ze het beide wel prima.

Ik denk dat in VT en Q ook alles uit de kast gehaald gaat worden om pogingen te doen om elkaar te naaien met straffen. Handschoenen uit en straatgevecht, hoe jammer dat ook is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 12:16:13 #149
307622 Perox
(niet de echte)
pi_202509061
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:57 schreef Sureahcamidd het volgende:

[..]
Nu de fans nog :D :X
Dat was wel de hint ja :D :+
Misschien ook wel een beetje naar mezelf toe.

Want.... het is raceweek! *O* *O* *O*
pi_202510077
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck

Ik snap het nog steeds niet.
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')