abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:40:04 #101
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202506822
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
Silverstone gezien?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202506827
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:34 schreef tja77 het volgende:

[..]
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.
Hou op met deze act.
Kulargument

Wat is het doel van een race?
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:42:46 #103
356424 PrideoftheSouth
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_202506850
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Kulargument
:')
NAC Breda
Rèsbaarge
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:42:52 #104
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202506853
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Kulargument

Wat is het doel van een race?
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.

Dus afremmen tot 100km/u waar je 250+ kan omdat je je voorganger niet in "wil" halen is geen racen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:42:56 #105
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202506854
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Kulargument

Wat is het doel van een race?
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).
pi_202506893
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef tja77 het volgende:

[..]
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).
Zou verstandig zijn.
pi_202506923
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.

Dus afremmen tot 100km/u waar je 250+ kan omdat je je voorganger niet in "wil" halen is geen racen.
Precies.

Mss dat Bottas daarom Ocon niet voor de DRS lijn inhaalde in de laatste ronde.

Max had er ook helemaal niks mee te winnen omdat ie toch wel een penalty voor had gehad met zn DRS truc.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:59:07 #108
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202506989
Wat mag je eigenlijk nog wel doen zonder een penalty te krijgen?
Je mag niet inhalen, je mag mensen niet voor laten, je mag andermans illegale auto niet inspecteren. Mag je nog wel gas geven?

Alleen als je bij Mercedes rijdt, dan mag je snelle rondes verpesten door in de weg te rijden, buiten de baan komen waar anderen dat niet mogen, mensen buiten de baan duwen, van de baan rammen, achterop rijden, vlaggen negeren, gesloten pitstraten inrijden, onbeperkt motoren wisselen, naar de stewards om uit te leggen wie er fout is etc.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507009
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 01:23 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, de 5 sec straf kwam pas veel later. Niet op het moment van de crash, maar op het moment dat hij net Hamilton voor de tweede keer voorbij liet. Zie #33.

Protest van RBR lijkt me kansloos. Je moet dan met nieuwe informatie komen. De stewards hebben al de beschikking over alle telemetrie, camerabeelden en radiocommunicatie. Dit is dus geen nieuwe info.

Het lijkt me ook heel sterk dat Hamilton zelf bewust een crash zou willen veroorzaken. Dat is volstrekt onlogisch. Het liep nu nog betrekkelijk goed af, maar wat als-ie een nieuwe voorvleugel had moeten halen? Of zelfs uitgevallen was? Lewis had er juist alle belang bij om geen crash te hebben.
Lewis probeerde gewoon weer z'n oude vertrouwde pit manoeuvre
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
pi_202507057
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:50 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Precies.

Mss dat Bottas daarom Ocon niet voor de DRS lijn inhaalde in de laatste ronde.

Max had er ook helemaal niks mee te winnen omdat ie toch wel een penalty voor had gehad met zn DRS truc.
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?
Het enige wat ie moet doen is Hamilton voor laten gaan. Om hem direct in de eerste bocht weer in te halen is discutabel, maar na die bocht met de DRS Hamilton weer voorbij gaan is helemaal niets mis mee.

En natuurlijk wist Hamilton precies wat Max wilde. Dat hij daar niet in wil trappen is zijn eigen keuze. Hij wist wat er aan de hand was, want hij pastte dezelfde taktiek toe op Alonso in Canada 2013. Wat Alonso daar alleen beter deed was NAAST Hamilton gaan rijden, ipv vlak ACHTER hem.

Dat is dan ook niet de discussie. De discussie is 'trapte Max harder op de rem vlak voor het elkaar raken', en de telemetrie die we tot nu toe gezien hebben zeggen van niet. Kanttekening van die telemetrie is wel dat de remstand binair is... Aan of uit. Je ziet niet hoe hard er geremd wordt, alleen dat (in een normale auto) de remlichten aan gaan. Je kan wel wat zien aan de snelheidstrace, en daar zie je geen significante snelheidsafname.

Het probleem van de FIA is simpel... Dit is het droomscenario. 2 coureurs, gelijke stand. Als ze Hamilton ook maar iets aanrekenen, en Max vrijuit gaat, dan heeft Hamilton 10 plekken gridstraf in Abu... Dat willen ze niet, dus moeten ze Max hier wel straffen. Dat doen ze dan met een straf die verder geen gevolgen heeft. En daarmee denken ze dat de kous af is.

Het is allemaal complete bullshit, maar ondertussen smult de F1 van de controverse en de aandacht. Ze maken de sport kapot omwille van de kijkcijfers, al sinds Netflix een succes bleek, met dit seizoen als gewillig dieptepunt.
pi_202507111
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 02:18 schreef SiGNe het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 06:58 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Dit snapt niemand
Allow me...

Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.

In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
pi_202507131
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:08 schreef TagForce het volgende:

[..]
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?
Het enige wat ie moet doen is Hamilton voor laten gaan. Om hem direct in de eerste bocht weer in te halen is discutabel, maar na die bocht met de DRS Hamilton weer voorbij gaan is helemaal niets mis mee.

En natuurlijk wist Hamilton precies wat Max wilde. Dat hij daar niet in wil trappen is zijn eigen keuze. Hij wist wat er aan de hand was, want hij pastte dezelfde taktiek toe op Alonso in Canada 2013. Wat Alonso daar alleen beter deed was NAAST Hamilton gaan rijden, ipv vlak ACHTER hem.

Dat is dan ook niet de discussie. De discussie is 'trapte Max harder op de rem vlak voor het elkaar raken', en de telemetrie die we tot nu toe gezien hebben zeggen van niet. Kanttekening van die telemetrie is wel dat de remstand binair is... Aan of uit. Je ziet niet hoe hard er geremd wordt, alleen dat (in een normale auto) de remlichten aan gaan. Je kan wel wat zien aan de snelheidstrace, en daar zie je geen significante snelheidsafname.

Het probleem van de FIA is simpel... Dit is het droomscenario. 2 coureurs, gelijke stand. Als ze Hamilton ook maar iets aanrekenen, en Max vrijuit gaat, dan heeft Hamilton 10 plekken gridstraf in Abu... Dat willen ze niet, dus moeten ze Max hier wel straffen. Dat doen ze dan met een straf die verder geen gevolgen heeft. En daarmee denken ze dat de kous af is.

Het is allemaal complete bullshit, maar ondertussen smult de F1 van de controverse en de aandacht. Ze maken de sport kapot omwille van de kijkcijfers, al sinds Netflix een succes bleek, met dit seizoen als gewillig dieptepunt.
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
  dinsdag 7 december 2021 @ 09:21:41 #113
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507175
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Net als onbeperkt motoren wisselen.

Maar dan geld ineens "het staat niet in de reglementen".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507182
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.
pi_202507194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:21 schreef daNpy het volgende:

[..]
Net als onbeperkt motoren wisselen.

Maar dan geld ineens "het staat niet in de reglementen".
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.

Dat die nu niet in verhouding staat klopt en mag wel weer naar gekeken worden.
pi_202507215
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:24 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.

Dat die nu niet in verhouding staat klopt en mag wel weer naar gekeken worden.
Er staat nog meer in de reglementen...
De standaard motoren overeenkomst gaat niet van je budgetcap af, maar extra motoren wel. Je kunt dus niet onbeperkt motoren wisselen. Daarom moet Hamilton het nu doen met de motor die hij heeft.
pi_202507239
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:26 schreef TagForce het volgende:

[..]
Er staat nog meer in de reglementen...
De standaard motoren overeenkomst gaat niet van je budgetcap af, maar extra motoren wel. Je kunt dus niet onbeperkt motoren wisselen. Daarom moet Hamilton het nu doen met de motor die hij heeft.
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.
pi_202507270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.

Of beter nog, 10 punten aftrek van je raceresultaat.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 7 december 2021 @ 10:01:06 #119
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_202507584
Zag net de originele start langskomen en het viel me net pas op dat Bottas in start twee weliswaar dicht bij Verstappen zat, maar dat was niks vergeleken bij hoe dicht we bij een situatie zaten waarin Perez Verstappen van de baan had geramd :o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_202507654
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:01 schreef heywoodu het volgende:
Zag net de originele start langskomen en het viel me net pas op dat Bottas in start twee weliswaar dicht bij Verstappen zat, maar dat was niks vergeleken bij hoe dicht we bij een situatie zaten waarin Perez Verstappen van de baan had geramd :o
Dat was veel closer inderdaad. Die had ff een hartverzakking vrees ik.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:16:37 #121
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507709
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.

Of beter nog, 10 punten aftrek van je raceresultaat.
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:27:32 #122
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202507787
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:23 schreef TagForce het volgende:

[..]
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.

Daarom moest Verstappen die plek ook nog een keer teruggeven, toen hij Hamilton weer voorbijging toen Hamilton zich verremde in de laatste bocht. Maar toen had hij die 5s al gekregen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:29:55 #123
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507811
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:27 schreef Starflyer het volgende:

[..]
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.

Daarom moest Verstappen die plek ook nog een keer teruggeven, toen hij Hamilton weer voorbijging toen Hamilton zich verremde in de laatste bocht. Maar toen had hij die 5s al gekregen.
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507832
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 07:54 schreef tja77 het volgende:

[..]
Dat doe ik.
Ze remmen beide, en vervolgens geeft Hamilton vlak voor impact weer gas. Bij een brakecheck zit je kort op je voorganger die dusdanig hard remt dat jij als achteroprijdende niks kan doen. Hamilton remde vrolijk mee en pas nadat Hamilton gas gaf was er contact.

Dat is gewoon dom.
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:32:46 #125
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_202507833
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:

[..]
[..]
Allow me...

Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.

In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
Eigenlijk komt de crash dus gewoon omdat Lewis op zijn gas gaat staan, terwijl die een meter achter een vertragende Max rijdt (en hij wist heel goed dat hij aan het vertragen was). Het is echt een domme actie van de zogenaamde GOAT. Als Mazepin dit had gedaan hadden wij ons kapot gelachen.
pi_202507855
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:35:54 #127
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_202507875
Misschien al voorbij gekomen?

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_202507922
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:42:57 #129
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202507935
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Welk VSC?
Die van de niet-knipperende gele lampen? |:(

Lewis wist heel goed wat er aan de hand was. Lees zijn eigen verklaring bij de FIA maar eens.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202507974
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Dit argument zie ik vaker voorbij komen en dat slaat natuurlijk nergens op, dat ziet ie direct op zn dashboard. Kan me voorstellen dat je 1 seconde twijfelt, maar een blik op je stuur en naar de borden had dat direct teniet gedaan en had hij er langs kunnen rijden.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:48:41 #131
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508005
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:35 schreef Ondeugend_is_woedend het volgende:
Misschien al voorbij gekomen?

[ afbeelding ]
Ik realiseer me nu net dat het kampioenschap zelfs door die pitregel beslist kan worden :')

Verstappen was in Monza uitgelopen anders. Waarschijnlijk niet veel, maar het zou weer net het verschil maken :X

Niet dat het waarschijnlijk is dat iemand niet Hamilton of Verstappen de race wint voor die twee verder.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:49:43 #132
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508019
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck

Ik snap het nog steeds niet.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:56:20 #133
307622 Perox
(niet de echte)
pi_202508081
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".

Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 10:57:52 #134
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202508105
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:

[..]
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".

Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
10s voor Hamilton was ook voor de buhne, maar door dit gezeik heeft hij er 0 punten aan over gehouden en Verstappen 5.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:02:50 #135
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_202508157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:

[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Welke data? Want de grafieken die ik zie wijzen uit dat Hamilton vlak voor de botsing met Verstappen op het gas ging. Hoe kom je dan bij een brakecheck?
pi_202508330
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:

[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.

Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.

Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.

Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:35:19 #137
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508532
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.
De DRS is NA bocht 27, dus dat is gewoon toegestaan. In bocht 27 niet.
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_202508545
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:

[..]
[..]
Allow me...

Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.

In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
Thanks!!
U MAD?
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:39:50 #139
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508594
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_202508612
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:39 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.

Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2021 11:41:21 ]
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:43:43 #141
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_202508652
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:40 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.

Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:45:49 #142
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202508680
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:20 schreef TagForce het volgende:

[..]
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.

Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.

Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.

Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:55:14 #143
498100 Sureahcamidd
graag verwijderen
pi_202508792
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:59 schreef daNpy het volgende:
Wat mag je eigenlijk nog wel doen zonder een penalty te krijgen?
Je mag niet inhalen,
Je mag inhalen binnen de witte lijnen.
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:57:30 #144
498100 Sureahcamidd
graag verwijderen
pi_202508814
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:
Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door! :Y
Nu de fans nog :D :X
pi_202508827
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:16 schreef daNpy het volgende:

[..]
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.
pi_202508839
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:43 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
  dinsdag 7 december 2021 @ 12:00:18 #147
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202508852
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
Racing spirit, ofzoiets.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202508904
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt. 8)7
Ja, het gaat nergens over. Ik denk dat beide rijders snode plannetjes hadden om als de gelegenheid er zou zijn de ander uit te schakelen. Wat dat betreft vinden ze het beide wel prima.

Ik denk dat in VT en Q ook alles uit de kast gehaald gaat worden om pogingen te doen om elkaar te naaien met straffen. Handschoenen uit en straatgevecht, hoe jammer dat ook is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 12:16:13 #149
307622 Perox
(niet de echte)
pi_202509061
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:57 schreef Sureahcamidd het volgende:

[..]
Nu de fans nog :D :X
Dat was wel de hint ja :D :+
Misschien ook wel een beetje naar mezelf toe.

Want.... het is raceweek! *O* *O* *O*
pi_202510077
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck

Ik snap het nog steeds niet.
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 13:35:56 #151
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202510099
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
De botsing is waar Verstappen plots afwijkt van de trend. Vlak daarvoor gaat Hamilton iets harder, terwijl ie daarvoor precies op de lijn zat.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:34:25 #152
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_202510803
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Alleen remt Hamilton een fractie later zelf ook, geeft daarna nog 2 keer gas.
In de data is te zien dat Max niet harder remde dan Hamilton, alleen Max gaf er ook geen gas bij, Hamilton wel.
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:37:06 #153
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202510850
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 14:37:46 #154
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202510858
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.

Maak je liever druk om gratis DRS na een VSC zou ik zeggen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 december 2021 @ 14:41:48 #155
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202510896
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:42:38 #156
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202510908
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.

Maak je liever druk om gratis DRS na een VSC zou ik zeggen.
Mwah, een reprimande zou 10 gridplekken zijn. Geeft toch wat meer ruimte om weg te rijden.

Maar dat gaat niet gebeuren natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 14:43:05 #157
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:44:04 #158
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202510925
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.

Maak je liever druk om gratis DRS na een VSC zou ik zeggen.
Die 10 s straf voor Hamilton gooit zijn reprimande telling toch op 10 wat hem 10 gridplaatsen voor de volgende race kost? Veel tienen zeg ..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 december 2021 @ 14:47:52 #159
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202510965
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:44 schreef nixxx het volgende:

[..]
Die 10 s straf voor Hamilton gooit zijn reprimande telling toch op 10 wat hem 10 gridplaatsen voor de volgende race kost? Veel tienen zeg ..
Je snapt niet helemaal hoe strafpunten werken volgens mij :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_202510986
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:45 schreef daNpy het volgende:

[..]
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.
Ja, dat is nou eenmaal zo bij sport. Bij zo ongeveer elke sport heeft de scheidsrechter grote invloed op de uitslag.

Een penalty of rode kaart bij voetbal kunnen ook sterk bepalend voor de uitslag zijn.
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:51:04 #161
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202510998
Mooiste zou zijn als ze volgende race allebei ergens in de achterhoede starten. Krijg je een mooi gevecht om zo snel mogelijk naar voren te komen en de ander voor te blijven O+ .
Zal wel niet gebeuren helaas -O- .
pi_202511017
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:51 schreef bleiblei het volgende:
Mooiste zou zijn als ze volgende race allebei ergens in de achterhoede starten. Krijg je een mooi gevecht om zo snel mogelijk naar voren te komen en de ander voor te blijven O+ .
Zal wel niet gebeuren helaas -O- .
Mooi moment om volgende week een reverse grid te testen. Met de uitslag van vorige week als basis.
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:54:57 #163
131800 Tarado
capô de fusca
pi_202511030
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
dat zegt Marko wel vaker maar dan moeten ze met nieuw bewijs komen, die kans is gewoon 0
pi_202511042
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.
pi_202511092
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de data omdat de beschikbare gegevens die we nu hebben eigenlijk alleen het tegenovergestelde laten zien. Ben benieuwd hoe die andere data er uit ziet, om te begrijpen hoe we de data die wel beschikbaar hebben beter kunnen interpreteren.
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:00:05 #166
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202511094
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je snapt niet helemaal hoe strafpunten werken volgens mij :P
Ik en @Drekkoning samen dan..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_202511099
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.
Lastig punt hoor. Je ziet nu dat er zoveel mogelijk gewerkt wordt met standaard straffen, maar dat die in een specifieke situatie disproportioneel kunnen voelen. Dat geldt voor de motoren, maar ook voor de tijdsstraffen. Een straf van 10 seconden voelt anders wanneer je strijdt om plaats 14, dan wanneer je strijdt om het WDC. Een straf voor een extra motorwissel voelt anders wanneer die het gevolg is van een crash die niet jouw schuld was.

Er valt wel iets voor te zeggen om de straf dan toch maar te baseren op de actie en niet op het gevolg. Anders krijg je nog veel meer differentiatie in straffen en bijgevolg navenant meer discussie over de vraag welke situatie van toepassing is. Het zou dan bijv. verleidelijk kunnen worden voor 'het slachtoffer' om de schade te overdrijven en zodoende bijv. 'gratis' een nieuwe motor te kunnen nemen. Dan zou de FIA wellicht eerst een contra-inspectie uit moeten voeren, maar hoeveel tijd kost dat? En red je het dan nog om die motor er bij de volgende sessie in te hebben liggen? Zo niet, dan schiet je er als slachtoffer nog steeds bij in.
pi_202511128
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:34 schreef SiGNe het volgende:

[..]
Alleen remt Hamilton een fractie later zelf ook, geeft daarna nog 2 keer gas.
In de data is te zien dat Max niet harder remde dan Hamilton, alleen Max gaf er ook geen gas bij, Hamilton wel.
Je kunt uit die grafiek niet aflezen hoe hard er geremd wordt. Het is binair.
pi_202511131
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:49 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, dat is nou eenmaal zo bij sport. Bij zo ongeveer elke sport heeft de scheidsrechter grote invloed op de uitslag.

Een penalty of rode kaart bij voetbal kunnen ook sterk bepalend voor de uitslag zijn.
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.

De rol die de stewards in SA ook hadden kunnen kiezen was die op de achtergrond. Dus geen onderhandelingen over gridpositie of swaps, consequente toepassing van 'leaving the track' en al helemaal onthouden van een oordeel over dat incident in lap 37. Men koos helaas voor een heel bepalende rol en maakte daarmee duidelijk de orde niet te kunnen handhaven en niet in staat te zijn de regels te hoeden. oO<
pi_202511133
quote:
Gewoon 100% mee eens. Maar dat is ook niet zo gek, want een man met verstand van zaken die neutraal is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:04:47 #171
131800 Tarado
capô de fusca
pi_202511140
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.
pi_202511151
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Tarado het volgende:

[..]
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.
Het was geen braketest. Zelfs de FIA zegt dat niet.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 december 2021 @ 15:06:13 #173
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202511158
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gewoon 100% mee eens. Maar dat is ook niet zo gek, want een man met verstand van zaken die neutraal is.
Ik had ook niks anders verwacht van jou. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_202511161
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:00 schreef BroesWillems het volgende:

[..]
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de data omdat de beschikbare gegevens die we nu hebben eigenlijk alleen het tegenovergestelde laten zien. Ben benieuwd hoe die andere data er uit ziet, om te begrijpen hoe we de data die wel beschikbaar hebben beter kunnen interpreteren.
Ik snap dat je al die data wil, maar volgens mij is dat nog nooit geopenbaard.

Je kan het aan RB vragen. ;)
pi_202511168
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Misschien doen ze het wel, maar het lijkt me nutteloos.

Ten eerste verandert het niks aan de uitslag. Ten tweede zul je met nieuw bewijs moeten komen, anders wordt je bezwaar niet in behandeling genomen. Wat zou dat nieuwe bewijs kunnen zijn? De stewards hebben immers al de beschikking over alle telemetrie, camerabeelden en radiocommunicatie.
pi_202511170
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Volgens mij is deze telemetrie beperkt. De brake trace wordt weergegeven als binair (of wel op de rem, of niet, hoe heftig op de rem wordt er niet vermeld). Daarnaast wordt er een hoop arm chair expertise toepast op de 2.4 G maar eigenlijk is dit voor leken een nummer waar ze in feiten niets mee kunnen. Max doet veel meer moeite om constant te vertragen (eerst van het gas en terugschakelen, en vervolgens ook de rem toepassen) dan Lulu doet om op een voorspelbare manier het gat te dichten (hij remt en geeft dotjes gas), waarbij het een absurde tactiek blijft om zo achter Max te gaan rijden. Maarja als de stewards het eenmaal in hun hoofd hebben dat Max schuldig moet zijn dan kom je dus hierop uit. Lulu roept brakecheck en de media en het twittervolk slikt het voor zoete koek.
Waar eerst er nogal consensus was dat de stewards er vaak naast zaten zijn ze nu plosteling een autoriteit waar niet meer over te twisten valt wanneer het in het nadeel van Max is (die heel gevaarlijk rijdt!)
pi_202511180
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.

Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Ik denk inderdaad dat we er genoegzaam vanuit mogen gaan dat de FIA hier over de juiste (telemetrie-)gegevens beschikt. En anders is het uitblijvende protest van RBR daar een impliciete bevestiging van.
pi_202511186
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.

De rol die de stewards in SA ook hadden kunnen kiezen was die op de achtergrond. Dus geen onderhandelingen over gridpositie of swaps, consequente toepassing van 'leaving the track' en al helemaal onthouden van een oordeel over dat incident in lap 37. Men koos helaas voor een heel bepalende rol en maakte daarmee duidelijk de orde niet te kunnen handhaven en niet in staat te zijn de regels te hoeden. oO<
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 december 2021 @ 15:09:36 #179
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202511197
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_202511204
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton

Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
quote:
Update 13.55u (07/12) | Marko geeft foute inschatting toe bij remincident Verstappen en Hamilton
Helmut Marko heeft zich verontschuldigd voor de misinformatie die hij verspreidde vlak na het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië. Hij suggereerde op televisie dat de Nederlander in het incident niet fout zat en dat de remdruk gedurende het hele proces gelijk bleef. Inmiddels is duidelijk dat Verstappen wel degelijk schuld droeg. Marko excuseert zich voor de foute informatie die hij bood.

'Toen ik dat interview gaf op televisie heb ik de informatie doorgespeeld die ik destijds tot mijn beschikking had en de ingenieurs voor mij hadden', zo beargumenteert de Oostenrijker waarom hij gezegd heeft dat de Red Bull-coureur vrijuit zou moeten gaan. 'Ze hadden het duidelijk bij het verkeerde eind', voegt hij daaraan toe. 'Daar bied ik mijn excuses voor aan.' Inmiddels denkt ook Marko dat Verstappen fout zat, zoals eerder al bevestigd werd door de tijdstraf die de FIA uitdeelde.
pi_202511208
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Tarado het volgende:

[..]
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.
Eens. Het commerciële aspect lijkt vaak te worden meegewogen en dat is niet ok.
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:11:08 #182
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202511215
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton

Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]

Nou, hopelijk kunnen we deze discussie dan nu afsluiten :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:11:36 #183
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202511223
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:03 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je kunt uit die grafiek niet aflezen hoe hard er geremd wordt. Het is binair.
Als je beter detail had kon je de remvertraging aflezen door de helling van de snelheidsgrafiek te bepalen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_202511229
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:06 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik had ook niks anders verwacht van jou. :)
Fijn dat jij mij zo hoog hebt zitten. Doet mij deugd.
pi_202511236
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.

De rol die de stewards in SA ook hadden kunnen kiezen was die op de achtergrond. Dus geen onderhandelingen over gridpositie of swaps, consequente toepassing van 'leaving the track' en al helemaal onthouden van een oordeel over dat incident in lap 37. Men koos helaas voor een heel bepalende rol en maakte daarmee duidelijk de orde niet te kunnen handhaven en niet in staat te zijn de regels te hoeden. oO<
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.

De stewards hebben overigens niet onderhandeld. Dat was Masi.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 december 2021 @ 15:12:46 #186
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202511237
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Fijn dat jij mij zo hoog hebt zitten. Doet mij deugd.
En dat is een gigantische aanname. :7
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:13:24 #187
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202511252
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:11 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Nou, hopelijk kunnen we deze discussie dan nu afsluiten :)
Afgesloten inderdaad , op naar Abu Dhabi!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_202511255
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?
Context. In dit geval had de leiding beter niet over een swap kunnen beginnen. De uitkomst is namelijk dat de betrokkenen tot 3x toe een poging doen tot teruggeven, er een collision is veroorzaakt en vervolgens alsnog doodleuk een straf komt. Dat is een stempel drukken in optima forma en had simpel voorkomen kunnen worden door niet met die kletskoek van een swap te beginnen in eerste instantie.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 december 2021 @ 15:13:49 #189
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202511258
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.

De stewards hebben overigens niet onderhandeld. Dat was Masi.
En er is nog genoeg controverse rondom de VAR in voetbal.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:14:19 #190
131800 Tarado
capô de fusca
pi_202511267
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:05 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Het was geen braketest. Zelfs de FIA zegt dat niet.
maar het blijft marchanderen wat ze in zo'n weekend doen, Hamilton op vrijdag en zaterdag in de fout, geen consequenties, zondag Verstappen in fout wel consequenties maar ook weer niet teveel
pi_202511275
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:09 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?
pi_202511283
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.

De stewards hebben overigens niet onderhandeld. Dat was Masi.
Tja als je werkelijk denkt dat een scheidsrechter 'er natuurlijk is om uitslag te beinvloeden' dan heb je denk ik een misvatting over de rol van die mensen te pakken.
pi_202511288
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton

Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]

Duidelijk dus. FIA heeft goed gehandeld.
pi_202511296
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:09 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.
Het is bijzonder omdat de situatie bijzonder was.

In de normale situatie kun je als rijder twee dingen doen: óf zelf zo snel mogelijk de positie terug geven, óf het oordeel van de stewards afwachten - met mogelijk een straf tot gevolg.

Die eerste optie was nu niet mogelijk, omdat de race al was stil gelegd. Masi heeft dus een oplossing gezocht om RBR toch de optie te geven om de plaats vrijwillig terug te geven. RBR had dat ook kunnen weigeren en dan was het alsnog aan de stewards voorgelegd.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 december 2021 @ 15:16:08 #195
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202511297
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?
Omdat dat ook nooit gebeurd is. Tot afgelopen zondag.
Lijkt mij dat jij dat wel moet snappen. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_202511332
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?
Van het weekend was het voor het eerst en ik hoorde er genoeg klachten over.

Koehandel lijkt me niet wenselijk.
pi_202511356
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Duidelijk dus. FIA heeft goed gehandeld.
Helmut moet denk ik nog even wat stroop smeren voor de laatste race.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 december 2021 @ 15:19:09 #198
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202511363
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is bijzonder omdat de situatie bijzonder was.

In de normale situatie kun je als rijder twee dingen doen: óf zelf zo snel mogelijk de positie terug geven, óf het oordeel van de stewards afwachten - met mogelijk een straf tot gevolg.

Die eerste optie was nu niet mogelijk, omdat de race al was stil gelegd. Masi heeft dus een oplossing gezocht om RBR toch de optie te geven om de plaats vrijwillig terug te geven. RBR had dat ook kunnen weigeren en dan was het alsnog aan de stewards voorgelegd.
Dat de race stil gelegd was, is natuurlijk een onzin reden tot handjeklap.
De stewards/Masi geeft altijd gewoon aan wat de penalty is. En dat is standaard plaats terug geven.
Er was geen enkele reden om te gaan onderhandelen. Als Masi gewoon had gezegd dat ze die plaats terug moesten geven aan ham, was ook gewoon gebeurd zonder protest.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_202511402
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton

Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]

Nou, als zelfs Marko het toegeeft is de discussie echt wel klaar. Marko staat nou niet bepaald bekend om z'n genuanceerde uitspraken.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 7 december 2021 @ 15:22:16 #200
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_202511424
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton

Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]

Mooi, kunnen we nu dan gewoon naar Abu Dhabi vooruit gaan kijken?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')