Silverstone gezien?quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:20 schreef xFriendx het volgende:
Stel dat Hamilton bij die actie zou zijn uitgevallen....had dat dan nog invloed gehad op de straf voor Verstappen? Het vergrijp blijft immers hetzelfde, maar kijken ze ook nog naar welk gevolg het zou hebben? Valt Hamilton uit dan zou het zo goed als einde kans op de titel zijn geweest, dan is 10 seconden straf daar voor krijgen de deal van de dag.
Kulargumentquote:Op dinsdag 7 december 2021 08:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Anderen verwijten een oranje bril op te hebben maar zelf voor het gemak vergeten dat het een race is.
Hou op met deze act.
quote:
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Kulargument
Wat is het doel van een race?
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:40 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Kulargument
Wat is het doel van een race?
Zou verstandig zijn.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat moet je aan Hamilton vragen (of kan ik dat beter aan jou vragen, want jij begrijpt waarom hij er niet voorbij gaat).
Precies.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk naar de finish en dan daar als eerst zijn.
Dus afremmen tot 100km/u waar je 250+ kan omdat je je voorganger niet in "wil" halen is geen racen.
Lewis probeerde gewoon weer z'n oude vertrouwde pit manoeuvrequote:Op dinsdag 7 december 2021 01:23 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, de 5 sec straf kwam pas veel later. Niet op het moment van de crash, maar op het moment dat hij net Hamilton voor de tweede keer voorbij liet. Zie #33.
Protest van RBR lijkt me kansloos. Je moet dan met nieuwe informatie komen. De stewards hebben al de beschikking over alle telemetrie, camerabeelden en radiocommunicatie. Dit is dus geen nieuwe info.
Het lijkt me ook heel sterk dat Hamilton zelf bewust een crash zou willen veroorzaken. Dat is volstrekt onlogisch. Het liep nu nog betrekkelijk goed af, maar wat als-ie een nieuwe voorvleugel had moeten halen? Of zelfs uitgevallen was? Lewis had er juist alle belang bij om geen crash te hebben.
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:50 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Precies.
Mss dat Bottas daarom Ocon niet voor de DRS lijn inhaalde in de laatste ronde.
Max had er ook helemaal niks mee te winnen omdat ie toch wel een penalty voor had gehad met zn DRS truc.
quote:
Allow me...quote:
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:08 schreef TagForce het volgende:
[..]
Ok, waarom zou Max een penalty krijgen vanwege het pakken van een DRS?
Het enige wat ie moet doen is Hamilton voor laten gaan. Om hem direct in de eerste bocht weer in te halen is discutabel, maar na die bocht met de DRS Hamilton weer voorbij gaan is helemaal niets mis mee.
En natuurlijk wist Hamilton precies wat Max wilde. Dat hij daar niet in wil trappen is zijn eigen keuze. Hij wist wat er aan de hand was, want hij pastte dezelfde taktiek toe op Alonso in Canada 2013. Wat Alonso daar alleen beter deed was NAAST Hamilton gaan rijden, ipv vlak ACHTER hem.
Dat is dan ook niet de discussie. De discussie is 'trapte Max harder op de rem vlak voor het elkaar raken', en de telemetrie die we tot nu toe gezien hebben zeggen van niet. Kanttekening van die telemetrie is wel dat de remstand binair is... Aan of uit. Je ziet niet hoe hard er geremd wordt, alleen dat (in een normale auto) de remlichten aan gaan. Je kan wel wat zien aan de snelheidstrace, en daar zie je geen significante snelheidsafname.
Het probleem van de FIA is simpel... Dit is het droomscenario. 2 coureurs, gelijke stand. Als ze Hamilton ook maar iets aanrekenen, en Max vrijuit gaat, dan heeft Hamilton 10 plekken gridstraf in Abu... Dat willen ze niet, dus moeten ze Max hier wel straffen. Dat doen ze dan met een straf die verder geen gevolgen heeft. En daarmee denken ze dat de kous af is.
Het is allemaal complete bullshit, maar ondertussen smult de F1 van de controverse en de aandacht. Ze maken de sport kapot omwille van de kijkcijfers, al sinds Netflix een succes bleek, met dit seizoen als gewillig dieptepunt.
Net als onbeperkt motoren wisselen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Is in het verleden eerder gebeurd wanneer Massa ditzelfde deed geloof ik. Is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je eerlijk bent.
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Net als onbeperkt motoren wisselen.
Maar dan geld ineens "het staat niet in de reglementen".
Er staat nog meer in de reglementen...quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:24 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Staat er wel, je krijgt er telkens een strafje voor.
Dat die nu niet in verhouding staat klopt en mag wel weer naar gekeken worden.
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:26 schreef TagForce het volgende:
[..]
Er staat nog meer in de reglementen...
De standaard motoren overeenkomst gaat niet van je budgetcap af, maar extra motoren wel. Je kunt dus niet onbeperkt motoren wisselen. Daarom moet Hamilton het nu doen met de motor die hij heeft.
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het niet in verhouding staat.
Dat was veel closer inderdaad. Die had ff een hartverzakking vrees ik.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:01 schreef heywoodu het volgende:
Zag net de originele start langskomen en het viel me net pas op dat Bottas in start twee weliswaar dicht bij Verstappen zat, maar dat was niks vergeleken bij hoe dicht we bij een situatie zaten waarin Perez Verstappen van de baan had geramd
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Eens. Wat mij betreft is motor 4 en verder elke keer achteraan starten. Dan kun je nog zoveel power winnen, maar dan moet je wel echt iets bijzonders kunnen.
Of beter nog, 10 punten aftrek van je raceresultaat.
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:23 schreef TagForce het volgende:
[..]
Massa liet hem voorbij en ging op hetzelfde rechte stuk weer voorbij... DAT is niet de bedoeling. Maar na de bocht is het geen probleem.
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:27 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De Hamilton-regel inderdaad. Daar refereerde hij nog aan in de interviews na de race. Die werd na Spa 2008 ingevoerd toen Hamilton zijn plek moest teruggeven aan Räikkönen, die hem in de Busstop buiten de baan duwde. Dat deed hij op het rechte stuk om vervolgens er in de eerste bocht weer voorbij te gaan. Daarvoor kreeg hij achteraf nog straf en werd het meteen in de regels opgenomen.
Daarom moest Verstappen die plek ook nog een keer teruggeven, toen hij Hamilton weer voorbijging toen Hamilton zich verremde in de laatste bocht. Maar toen had hij die 5s al gekregen.
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 07:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat doe ik.
Ze remmen beide, en vervolgens geeft Hamilton vlak voor impact weer gas. Bij een brakecheck zit je kort op je voorganger die dusdanig hard remt dat jij als achteroprijdende niks kan doen. Hamilton remde vrolijk mee en pas nadat Hamilton gas gaf was er contact.
Dat is gewoon dom.
Eigenlijk komt de crash dus gewoon omdat Lewis op zijn gas gaat staan, terwijl die een meter achter een vertragende Max rijdt (en hij wist heel goed dat hij aan het vertragen was). Het is echt een domme actie van de zogenaamde GOAT. Als Mazepin dit had gedaan hadden wij ons kapot gelachen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:
[..]
[..]
Allow me...
Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.
In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:
[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Welk VSC?quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Dit argument zie ik vaker voorbij komen en dat slaat natuurlijk nergens op, dat ziet ie direct op zn dashboard. Kan me voorstellen dat je 1 seconde twijfelt, maar een blik op je stuur en naar de borden had dat direct teniet gedaan en had hij er langs kunnen rijden.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
Ik realiseer me nu net dat het kampioenschap zelfs door die pitregel beslist kan wordenquote:Op dinsdag 7 december 2021 10:35 schreef Ondeugend_is_woedend het volgende:
Misschien al voorbij gekomen?
[ afbeelding ]
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:
[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
10s voor Hamilton was ook voor de buhne, maar door dit gezeik heeft hij er 0 punten aan over gehouden en Verstappen 5.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:
[..]
Geen brake check maar "erratic braking", en daardoor "predominantly at fault." - en niet "wholly to blame".
Eigenlijk is de FIA dus mild. Verder geven ze een straf van nul impact dus vooral voor de bühne. Maar zelfs dat stoort me, gek genoeg. Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door!
Welke data? Want de grafieken die ik zie wijzen uit dat Hamilton vlak voor de botsing met Verstappen op het gas ging. Hoe kom je dan bij een brakecheck?quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:32 schreef Mansjester het volgende:
[..]
De FIA heeft toch gewoon naar de data gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat Max een brake check deed? Dat zegt veel meer dan wat jij door je oranje gekleurde ogen ziet.
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:40 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dat is toch wel redelijk duidelijk? Die had geen idee dat Max hem voorbij wilde laten gaan, Lewis wilde hem niet inhalen omdat hij er rekening mee hield dat er VSC was. Feit blijft dat je nooit achterop iemand moet rijden, dus dat is een fout van Lewis.
De DRS is NA bocht 27, dus dat is gewoon toegestaan. In bocht 27 niet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus hij had er gewoon volle polle langs kunnen rijden, Max had DRS kunnen pakken, en door de Hamilton regel moest Max dan wéér die plek afgeven. Dus Hamilton had altijd P1 gepakt, daarvoor hoefde hij helemaal niet tegen Max aan te rijden.
Thanks!!quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:14 schreef TagForce het volgende:
[..]
[..]
Allow me...
Je ziet hier 4 grafieken...
De bovenste is snelheid, daaronder % gaspedaal, daaronder rem aan/uit, en onderop de versnelling.
Hamilton is cyaan, Verstappen is blauw.
In die witte vlakjes staan de bochtnummers. De laatste is T27, en het eind van de grafiek is start/finish.
Je ziet helaas niet hoe hard ze remmen... Maar dat kun je redelijk afleiden uit de snelheidslijn.
Het is hier dus niet helemaal duidelijk hoe hard Max remde, maar je ziet de snelheid iets steiler afnemen. Is dat remmen? Het gaat niet heel hard, dus geen idee. Max heeft al die tijd op het rempedaal gedrukt.
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
En toch heeft niemand mij een goed argument kunnen geven van wat Hamilton daar eigenlijk deed.
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:39 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Wachten tot na de DRS detectie lijn om in te halen.
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:40 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Maar dat heb je zelf ook al ontkracht met de Hamilton-regel.
Daarnaast was het snelheidsverschil zo groot, dat die DRS Verstappen echt niet ging helpen.
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:20 schreef TagForce het volgende:
[..]
Je weet wat er gebeurd als er een SC of VSC uit komt, toch?
Zijn hele scherm op het stuur verschiet van kleur. De 3 linker rode ledjes van zijn toerenteller gaan branden, en het gele ledje links naast het scherm gaat knipperen. Dat gaat pas uit als hij op de SC knop op zijn stuur drukt.
Daarbij remt Lewis 100 meter voordat Max remt al af, dus hij wist dondersgoed wat Max deed, al voor dat Max het deed. Hij hield bewust meer afstand om niet op hem te rijden. Waarom hij vervolgens besluit in zijn versnellingsbak te gaan zitten is mij een raadsel.
Maar dat alles neemt niet weg dat Max vlak voor de impact inderdaad vrij snel van 150 naar 125 km/h afzakt (sneller dan daarvoor), maar dat hij daarna weer zijn normale vertraging aanneemt. Of hij daar op de rem heeft gedrukt is niet te zeggen, daarvoor moeten we echt de volledige remlijn kunnen zien, en niet die aan/uit versie.
Feit is wel dat ALS Max inderdaad harder heeft geremd, de straf volledig terecht is. Ook al ging Hamilton op het gas. Maar als het iets anders is waardoor hij plots harder vertraagd, dan is dit volledig Hamilton's schuld, en zou hij op zijn minst een reprimande moeten krijgen. Dat wil de FIA niet, want dan krijgt ie 10 plekken straf (3e reprimande dit jaar), dus wat RBR ook doet, ze gaan nooit toegeven dat het 'significant nieuw bewijs' is.
Je mag inhalen binnen de witte lijnen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:59 schreef daNpy het volgende:
Wat mag je eigenlijk nog wel doen zonder een penalty te krijgen?
Je mag niet inhalen,
Nu de fans nogquote:Op dinsdag 7 december 2021 10:56 schreef Perox het volgende:
Gelukkig heeft Max allang zijn schouders opgehaald en weer door!
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wat als bottas dan weer max eraf ramt? Max de race erna weer extra straf ivm vervangen van de motor?
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:43 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, dat ging over inhalen IN bocht 27, niet na bocht 27.
Racing spirit, ofzoiets.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt.
Ja, het gaat nergens over. Ik denk dat beide rijders snode plannetjes hadden om als de gelegenheid er zou zijn de ander uit te schakelen. Wat dat betreft vinden ze het beide wel prima.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:59 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dan nog, je gaat iemand maar niet inhalen omdat je bang bent dat hij jou weer in haalt.
Dat was wel de hint jaquote:
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Data: lineaire lijn omlaag met een constante vertraging
FIA: breakcheck
Ik snap het nog steeds niet.
De botsing is waar Verstappen plots afwijkt van de trend. Vlak daarvoor gaat Hamilton iets harder, terwijl ie daarvoor precies op de lijn zat.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Alleen remt Hamilton een fractie later zelf ook, geeft daarna nog 2 keer gas.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Mwah, een reprimande zou 10 gridplekken zijn. Geeft toch wat meer ruimte om weg te rijden.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.
Maak je liever druk om gratis DRS na een VSC zou ik zeggen.
quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:41 schreef Netsplitter het volgende:
https://nl.motorsport.com(...)audi-arabie/6860356/
Die 10 s straf voor Hamilton gooit zijn reprimande telling toch op 10 wat hem 10 gridplaatsen voor de volgende race kost? Veel tienen zeg ..quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.
Maak je liever druk om gratis DRS na een VSC zou ik zeggen.
Je snapt niet helemaal hoe strafpunten werken volgens mijquote:Op dinsdag 7 december 2021 14:44 schreef nixxx het volgende:
[..]
Die 10 s straf voor Hamilton gooit zijn reprimande telling toch op 10 wat hem 10 gridplaatsen voor de volgende race kost? Veel tienen zeg ..
Ja, dat is nou eenmaal zo bij sport. Bij zo ongeveer elke sport heeft de scheidsrechter grote invloed op de uitslag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.
Mooi moment om volgende week een reverse grid te testen. Met de uitslag van vorige week als basis.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:51 schreef bleiblei het volgende:
Mooiste zou zijn als ze volgende race allebei ergens in de achterhoede starten. Krijg je een mooi gevecht om zo snel mogelijk naar voren te komen en de ander voor te blijven .
Zal wel niet gebeuren helaas .
dat zegt Marko wel vaker maar dan moeten ze met nieuw bewijs komen, die kans is gewoon 0quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de data omdat de beschikbare gegevens die we nu hebben eigenlijk alleen het tegenovergestelde laten zien. Ben benieuwd hoe die andere data er uit ziet, om te begrijpen hoe we de data die wel beschikbaar hebben beter kunnen interpreteren.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.
Ik en @Drekkoning samen dan..quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je snapt niet helemaal hoe strafpunten werken volgens mij
Lastig punt hoor. Je ziet nu dat er zoveel mogelijk gewerkt wordt met standaard straffen, maar dat die in een specifieke situatie disproportioneel kunnen voelen. Dat geldt voor de motoren, maar ook voor de tijdsstraffen. Een straf van 10 seconden voelt anders wanneer je strijdt om plaats 14, dan wanneer je strijdt om het WDC. Een straf voor een extra motorwissel voelt anders wanneer die het gevolg is van een crash die niet jouw schuld was.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.
Je kunt uit die grafiek niet aflezen hoe hard er geremd wordt. Het is binair.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:34 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Alleen remt Hamilton een fractie later zelf ook, geeft daarna nog 2 keer gas.
In de data is te zien dat Max niet harder remde dan Hamilton, alleen Max gaf er ook geen gas bij, Hamilton wel.
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:49 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dat is nou eenmaal zo bij sport. Bij zo ongeveer elke sport heeft de scheidsrechter grote invloed op de uitslag.
Een penalty of rode kaart bij voetbal kunnen ook sterk bepalend voor de uitslag zijn.
Gewoon 100% mee eens. Maar dat is ook niet zo gek, want een man met verstand van zaken die neutraal is.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:41 schreef Netsplitter het volgende:
https://nl.motorsport.com(...)audi-arabie/6860356/
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.
Het was geen braketest. Zelfs de FIA zegt dat niet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.
Ik had ook niks anders verwacht van jou.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gewoon 100% mee eens. Maar dat is ook niet zo gek, want een man met verstand van zaken die neutraal is.
Ik snap dat je al die data wil, maar volgens mij is dat nog nooit geopenbaard.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:00 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de data omdat de beschikbare gegevens die we nu hebben eigenlijk alleen het tegenovergestelde laten zien. Ben benieuwd hoe die andere data er uit ziet, om te begrijpen hoe we de data die wel beschikbaar hebben beter kunnen interpreteren.
Misschien doen ze het wel, maar het lijkt me nutteloos.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Volgens mij is deze telemetrie beperkt. De brake trace wordt weergegeven als binair (of wel op de rem, of niet, hoe heftig op de rem wordt er niet vermeld). Daarnaast wordt er een hoop arm chair expertise toepast op de 2.4 G maar eigenlijk is dit voor leken een nummer waar ze in feiten niets mee kunnen. Max doet veel meer moeite om constant te vertragen (eerst van het gas en terugschakelen, en vervolgens ook de rem toepassen) dan Lulu doet om op een voorspelbare manier het gat te dichten (hij remt en geeft dotjes gas), waarbij het een absurde tactiek blijft om zo achter Max te gaan rijden. Maarja als de stewards het eenmaal in hun hoofd hebben dat Max schuldig moet zijn dan kom je dus hierop uit. Lulu roept brakecheck en de media en het twittervolk slikt het voor zoete koek.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Ik denk inderdaad dat we er genoegzaam vanuit mogen gaan dat de FIA hier over de juiste (telemetrie-)gegevens beschikt. En anders is het uitblijvende protest van RBR daar een impliciete bevestiging van.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.
De rol die de stewards in SA ook hadden kunnen kiezen was die op de achtergrond. Dus geen onderhandelingen over gridpositie of swaps, consequente toepassing van 'leaving the track' en al helemaal onthouden van een oordeel over dat incident in lap 37. Men koos helaas voor een heel bepalende rol en maakte daarmee duidelijk de orde niet te kunnen handhaven en niet in staat te zijn de regels te hoeden.
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?
quote:Update 13.55u (07/12) | Marko geeft foute inschatting toe bij remincident Verstappen en Hamilton
Helmut Marko heeft zich verontschuldigd voor de misinformatie die hij verspreidde vlak na het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië. Hij suggereerde op televisie dat de Nederlander in het incident niet fout zat en dat de remdruk gedurende het hele proces gelijk bleef. Inmiddels is duidelijk dat Verstappen wel degelijk schuld droeg. Marko excuseert zich voor de foute informatie die hij bood.
'Toen ik dat interview gaf op televisie heb ik de informatie doorgespeeld die ik destijds tot mijn beschikking had en de ingenieurs voor mij hadden', zo beargumenteert de Oostenrijker waarom hij gezegd heeft dat de Red Bull-coureur vrijuit zou moeten gaan. 'Ze hadden het duidelijk bij het verkeerde eind', voegt hij daaraan toe. 'Daar bied ik mijn excuses voor aan.' Inmiddels denkt ook Marko dat Verstappen fout zat, zoals eerder al bevestigd werd door de tijdstraf die de FIA uitdeelde.
Eens. Het commerciële aspect lijkt vaak te worden meegewogen en dat is niet ok.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.
Nou, hopelijk kunnen we deze discussie dan nu afsluitenquote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Als je beter detail had kon je de remvertraging aflezen door de helling van de snelheidsgrafiek te bepalen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:03 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je kunt uit die grafiek niet aflezen hoe hard er geremd wordt. Het is binair.
Fijn dat jij mij zo hoog hebt zitten. Doet mij deugd.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:06 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik had ook niks anders verwacht van jou.
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.
De rol die de stewards in SA ook hadden kunnen kiezen was die op de achtergrond. Dus geen onderhandelingen over gridpositie of swaps, consequente toepassing van 'leaving the track' en al helemaal onthouden van een oordeel over dat incident in lap 37. Men koos helaas voor een heel bepalende rol en maakte daarmee duidelijk de orde niet te kunnen handhaven en niet in staat te zijn de regels te hoeden.
En dat is een gigantische aanname.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Fijn dat jij mij zo hoog hebt zitten. Doet mij deugd.
Afgesloten inderdaad , op naar Abu Dhabi!quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nou, hopelijk kunnen we deze discussie dan nu afsluiten
Context. In dit geval had de leiding beter niet over een swap kunnen beginnen. De uitkomst is namelijk dat de betrokkenen tot 3x toe een poging doen tot teruggeven, er een collision is veroorzaakt en vervolgens alsnog doodleuk een straf komt. Dat is een stempel drukken in optima forma en had simpel voorkomen kunnen worden door niet met die kletskoek van een swap te beginnen in eerste instantie.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?
En er is nog genoeg controverse rondom de VAR in voetbal.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.
De stewards hebben overigens niet onderhandeld. Dat was Masi.
maar het blijft marchanderen wat ze in zo'n weekend doen, Hamilton op vrijdag en zaterdag in de fout, geen consequenties, zondag Verstappen in fout wel consequenties maar ook weer niet teveelquote:Op dinsdag 7 december 2021 15:05 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Het was geen braketest. Zelfs de FIA zegt dat niet.
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.
Tja als je werkelijk denkt dat een scheidsrechter 'er natuurlijk is om uitslag te beinvloeden' dan heb je denk ik een misvatting over de rol van die mensen te pakken.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.
De stewards hebben overigens niet onderhandeld. Dat was Masi.
Duidelijk dus. FIA heeft goed gehandeld.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Het is bijzonder omdat de situatie bijzonder was.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.
Omdat dat ook nooit gebeurd is. Tot afgelopen zondag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?
Van het weekend was het voor het eerst en ik hoorde er genoeg klachten over.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?
Helmut moet denk ik nog even wat stroop smeren voor de laatste race.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Duidelijk dus. FIA heeft goed gehandeld.
Dat de race stil gelegd was, is natuurlijk een onzin reden tot handjeklap.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:16 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het is bijzonder omdat de situatie bijzonder was.
In de normale situatie kun je als rijder twee dingen doen: óf zelf zo snel mogelijk de positie terug geven, óf het oordeel van de stewards afwachten - met mogelijk een straf tot gevolg.
Die eerste optie was nu niet mogelijk, omdat de race al was stil gelegd. Masi heeft dus een oplossing gezocht om RBR toch de optie te geven om de plaats vrijwillig terug te geven. RBR had dat ook kunnen weigeren en dan was het alsnog aan de stewards voorgelegd.
Nou, als zelfs Marko het toegeeft is de discussie echt wel klaar. Marko staat nou niet bepaald bekend om z'n genuanceerde uitspraken.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Mooi, kunnen we nu dan gewoon naar Abu Dhabi vooruit gaan kijken?quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |