De botsing is waar Verstappen plots afwijkt van de trend. Vlak daarvoor gaat Hamilton iets harder, terwijl ie daarvoor precies op de lijn zat.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Alleen remt Hamilton een fractie later zelf ook, geeft daarna nog 2 keer gas.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Mwah, een reprimande zou 10 gridplekken zijn. Geeft toch wat meer ruimte om weg te rijden.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.
Maak je liever druk om gratis DRS na een VSC zou ik zeggen.
quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:41 schreef Netsplitter het volgende:
https://nl.motorsport.com(...)audi-arabie/6860356/
Die 10 s straf voor Hamilton gooit zijn reprimande telling toch op 10 wat hem 10 gridplaatsen voor de volgende race kost? Veel tienen zeg ..quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het maakt toch geen verschil. Geef die 10s aan Hamilton en hij wint nog steeds.
Maak je liever druk om gratis DRS na een VSC zou ik zeggen.
Je snapt niet helemaal hoe strafpunten werken volgens mijquote:Op dinsdag 7 december 2021 14:44 schreef nixxx het volgende:
[..]
Die 10 s straf voor Hamilton gooit zijn reprimande telling toch op 10 wat hem 10 gridplaatsen voor de volgende race kost? Veel tienen zeg ..
Ja, dat is nou eenmaal zo bij sport. Bij zo ongeveer elke sport heeft de scheidsrechter grote invloed op de uitslag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
En daarmee bepaalt de FIA, weer eens, een race uitslag.
Mooi moment om volgende week een reverse grid te testen. Met de uitslag van vorige week als basis.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:51 schreef bleiblei het volgende:
Mooiste zou zijn als ze volgende race allebei ergens in de achterhoede starten. Krijg je een mooi gevecht om zo snel mogelijk naar voren te komen en de ander voor te blijven.
Zal wel niet gebeuren helaas.
dat zegt Marko wel vaker maar dan moeten ze met nieuw bewijs komen, die kans is gewoon 0quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de data omdat de beschikbare gegevens die we nu hebben eigenlijk alleen het tegenovergestelde laten zien. Ben benieuwd hoe die andere data er uit ziet, om te begrijpen hoe we de data die wel beschikbaar hebben beter kunnen interpreteren.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.
Ik en @Drekkoning samen dan..quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je snapt niet helemaal hoe strafpunten werken volgens mij
Lastig punt hoor. Je ziet nu dat er zoveel mogelijk gewerkt wordt met standaard straffen, maar dat die in een specifieke situatie disproportioneel kunnen voelen. Dat geldt voor de motoren, maar ook voor de tijdsstraffen. Een straf van 10 seconden voelt anders wanneer je strijdt om plaats 14, dan wanneer je strijdt om het WDC. Een straf voor een extra motorwissel voelt anders wanneer die het gevolg is van een crash die niet jouw schuld was.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volgens mij moet je daar de uitzondering maken. Als je eraf gecrasht wordt buiten je schuld dan moet er natuurlijk een andere regel gelden. Vind ook dat er vaste vergoedingen opgenomen moeten worden per onderdeel tussen de teams als je elkaar materiaal verkloot. Zo'n budgetcap werkt natuurlijk ook niet als je teams hebt die steeds botsautotje spelen.
Je kunt uit die grafiek niet aflezen hoe hard er geremd wordt. Het is binair.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:34 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Alleen remt Hamilton een fractie later zelf ook, geeft daarna nog 2 keer gas.
In de data is te zien dat Max niet harder remde dan Hamilton, alleen Max gaf er ook geen gas bij, Hamilton wel.
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:49 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dat is nou eenmaal zo bij sport. Bij zo ongeveer elke sport heeft de scheidsrechter grote invloed op de uitslag.
Een penalty of rode kaart bij voetbal kunnen ook sterk bepalend voor de uitslag zijn.
Gewoon 100% mee eens. Maar dat is ook niet zo gek, want een man met verstand van zaken die neutraal is.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:41 schreef Netsplitter het volgende:
https://nl.motorsport.com(...)audi-arabie/6860356/
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit dus. Sommigen hier zijn zo overtuigd van een complot dat ze vermoeden dat de FIA liegt (terwijl alles natuurlijk te controleren is door RB, dus zelfs als waren ze volstrekt partijdig, dan nog is dat een onzinnige gedachte), maar onder de streep staat gewoon dat de FIA gewoon alle feiten heeft en op basis daarvan oordeelt.
Het was geen braketest. Zelfs de FIA zegt dat niet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.
Ik had ook niks anders verwacht van jou.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gewoon 100% mee eens. Maar dat is ook niet zo gek, want een man met verstand van zaken die neutraal is.
Ik snap dat je al die data wil, maar volgens mij is dat nog nooit geopenbaard.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:00 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de data omdat de beschikbare gegevens die we nu hebben eigenlijk alleen het tegenovergestelde laten zien. Ben benieuwd hoe die andere data er uit ziet, om te begrijpen hoe we de data die wel beschikbaar hebben beter kunnen interpreteren.
Misschien doen ze het wel, maar het lijkt me nutteloos.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:37 schreef nixxx het volgende:
Tot wanneer heeft Red Bull om bezwaar aan te tekenen en wordt dat dan volledig openbaar gemaakt? Marko had wel gezegd dat ze het zouden doen, maar heb er verder niets meer over gehoord?
Volgens mij is deze telemetrie beperkt. De brake trace wordt weergegeven als binair (of wel op de rem, of niet, hoe heftig op de rem wordt er niet vermeld). Daarnaast wordt er een hoop arm chair expertise toepast op de 2.4 G maar eigenlijk is dit voor leken een nummer waar ze in feiten niets mee kunnen. Max doet veel meer moeite om constant te vertragen (eerst van het gas en terugschakelen, en vervolgens ook de rem toepassen) dan Lulu doet om op een voorspelbare manier het gat te dichten (hij remt en geeft dotjes gas), waarbij het een absurde tactiek blijft om zo achter Max te gaan rijden. Maarja als de stewards het eenmaal in hun hoofd hebben dat Max schuldig moet zijn dan kom je dus hierop uit. Lulu roept brakecheck en de media en het twittervolk slikt het voor zoete koek.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Ik denk inderdaad dat we er genoegzaam vanuit mogen gaan dat de FIA hier over de juiste (telemetrie-)gegevens beschikt. En anders is het uitblijvende protest van RBR daar een impliciete bevestiging van.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap de hier geposte telemetriegegevens ook niet helemaal. Vraag me ook af waar het vandaan komt en in hoeverre het betrouwbaar is. Zelf heb ik het idee dat de ingetekende lijn (het punt waarop ze elkaar raken) verkeerd is ingetekend. Uit de discussie hier merk je dat het sowieso lastig is om zulke grafieken goed te 'lezen'.
Aan de andere kant ga ik ervan uit dat de FIA ook de beschikking heeft over alle telemetriegegevens en daar niet over liegt. Het gaat immers om harde, verifieerbare feiten. Het zou de betrokken teams direct opvallen als de FIA daarover zou liegen. Dus als de FIA uit de telemetrie concludeert dat Verstappen 'sudden and significantly' remde, dan ben ik geneigd dat te geloven. Zeker als ze daar zelfs waardes aan koppelen (65 bar, 2,4 G).
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.
De rol die de stewards in SA ook hadden kunnen kiezen was die op de achtergrond. Dus geen onderhandelingen over gridpositie of swaps, consequente toepassing van 'leaving the track' en al helemaal onthouden van een oordeel over dat incident in lap 37. Men koos helaas voor een heel bepalende rol en maakte daarmee duidelijk de orde niet te kunnen handhaven en niet in staat te zijn de regels te hoeden.
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?
quote:Update 13.55u (07/12) | Marko geeft foute inschatting toe bij remincident Verstappen en Hamilton
Helmut Marko heeft zich verontschuldigd voor de misinformatie die hij verspreidde vlak na het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië. Hij suggereerde op televisie dat de Nederlander in het incident niet fout zat en dat de remdruk gedurende het hele proces gelijk bleef. Inmiddels is duidelijk dat Verstappen wel degelijk schuld droeg. Marko excuseert zich voor de foute informatie die hij bood.
'Toen ik dat interview gaf op televisie heb ik de informatie doorgespeeld die ik destijds tot mijn beschikking had en de ingenieurs voor mij hadden', zo beargumenteert de Oostenrijker waarom hij gezegd heeft dat de Red Bull-coureur vrijuit zou moeten gaan. 'Ze hadden het duidelijk bij het verkeerde eind', voegt hij daaraan toe. 'Daar bied ik mijn excuses voor aan.' Inmiddels denkt ook Marko dat Verstappen fout zat, zoals eerder al bevestigd werd door de tijdstraf die de FIA uitdeelde.
Eens. Het commerciële aspect lijkt vaak te worden meegewogen en dat is niet ok.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
het maakt ook verder niet zoveel uit, ze hebben het nu zoals ze willen, ben er van overtuigd dat als Verstappen op 1 was geëindigd de tijdstraf dusdanig aangepast zou worden dat het P2 zou worden, een echte breaktest moet je natuurlijk veel zwaarder bestraffen dan dit.
Nou, hopelijk kunnen we deze discussie dan nu afsluitenquote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Als je beter detail had kon je de remvertraging aflezen door de helling van de snelheidsgrafiek te bepalen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:03 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je kunt uit die grafiek niet aflezen hoe hard er geremd wordt. Het is binair.
Fijn dat jij mij zo hoog hebt zitten. Doet mij deugd.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:06 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik had ook niks anders verwacht van jou.
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:04 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
De eerste taak van een scheidsrechter is om juist niet bepalend te zijn voor de uitslag. Slechts hoeder van de regels en handhaver van de orde, zo onzichtbaar mogelijk. Voetbalscheidsrechters bijvoorbeeld krijgen negatieve beoordelingen als ze de wedstrijd beinvloeden. Plus een kans dat de volgende ronde geen of slechts een marginale wedstrijd wordt.
De rol die de stewards in SA ook hadden kunnen kiezen was die op de achtergrond. Dus geen onderhandelingen over gridpositie of swaps, consequente toepassing van 'leaving the track' en al helemaal onthouden van een oordeel over dat incident in lap 37. Men koos helaas voor een heel bepalende rol en maakte daarmee duidelijk de orde niet te kunnen handhaven en niet in staat te zijn de regels te hoeden.
En dat is een gigantische aanname.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Fijn dat jij mij zo hoog hebt zitten. Doet mij deugd.
Afgesloten inderdaad , op naar Abu Dhabi!quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nou, hopelijk kunnen we deze discussie dan nu afsluiten
Context. In dit geval had de leiding beter niet over een swap kunnen beginnen. De uitkomst is namelijk dat de betrokkenen tot 3x toe een poging doen tot teruggeven, er een collision is veroorzaakt en vervolgens alsnog doodleuk een straf komt. Dat is een stempel drukken in optima forma en had simpel voorkomen kunnen worden door niet met die kletskoek van een swap te beginnen in eerste instantie.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het vragen om een positie teruggeven is doodnormaal en nu ineens heel bijzonder?
En er is nog genoeg controverse rondom de VAR in voetbal.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.
De stewards hebben overigens niet onderhandeld. Dat was Masi.
maar het blijft marchanderen wat ze in zo'n weekend doen, Hamilton op vrijdag en zaterdag in de fout, geen consequenties, zondag Verstappen in fout wel consequenties maar ook weer niet teveelquote:Op dinsdag 7 december 2021 15:05 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Het was geen braketest. Zelfs de FIA zegt dat niet.
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.
Tja als je werkelijk denkt dat een scheidsrechter 'er natuurlijk is om uitslag te beinvloeden' dan heb je denk ik een misvatting over de rol van die mensen te pakken.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:12 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Kletskoek natuurlijk. Scheidsrechters delen straffen uit. Straffen beïnvloeden de uitslag.
De stewards hebben overigens niet onderhandeld. Dat was Masi.
Duidelijk dus. FIA heeft goed gehandeld.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Het is bijzonder omdat de situatie bijzonder was.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Onderhandelen over plaats terug geven is bijzonder ja.
Omdat dat ook nooit gebeurd is. Tot afgelopen zondag.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?
Van het weekend was het voor het eerst en ik hoorde er genoeg klachten over.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik hoor daar nooit iemand over klagen. Waarom nu wel?
Helmut moet denk ik nog even wat stroop smeren voor de laatste race.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Duidelijk dus. FIA heeft goed gehandeld.
Dat de race stil gelegd was, is natuurlijk een onzin reden tot handjeklap.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:16 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het is bijzonder omdat de situatie bijzonder was.
In de normale situatie kun je als rijder twee dingen doen: óf zelf zo snel mogelijk de positie terug geven, óf het oordeel van de stewards afwachten - met mogelijk een straf tot gevolg.
Die eerste optie was nu niet mogelijk, omdat de race al was stil gelegd. Masi heeft dus een oplossing gezocht om RBR toch de optie te geven om de plaats vrijwillig terug te geven. RBR had dat ook kunnen weigeren en dan was het alsnog aan de stewards voorgelegd.
Nou, als zelfs Marko het toegeeft is de discussie echt wel klaar. Marko staat nou niet bepaald bekend om z'n genuanceerde uitspraken.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Mooi, kunnen we nu dan gewoon naar Abu Dhabi vooruit gaan kijken?quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:10 schreef BroesWillems het volgende:
https://www.f1maximaal.nl(...)rstappen-en-hamilton
Geen protest dus, en Helmut geeft aan dat Verstappen geremd heeft:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |