abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 24 september 2021 @ 11:41:59 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201495832
Wetenschapper: Roker minder duur voor de maatschappij dan een niet-roker

Wetenschapper Stefan Lipman onderzoekt hoe we voor gezond gedrag kiezen en welk prijskaartje daaraan hangt. ,,Er wordt algemeen aangenomen dat gezond gedrag de maatschappij minder kost dan ongezond gedrag. Dat klopt niet.’’

Uw vakgebied in maximaal honderd woorden?


,,Ik werk in twee vakgebieden: gezondheidseconomie en gedragseconomie. Ik onderzoek keuzes in gezondheid in twee contexten. De eerste is preventie van ongezond gedrag: hoe komt iemand tot de keuze om gezonder te gaan leven? De tweede is het bekostigen van de gezondheidszorg: wat mag een medicijn of behandeling kosten om iemand een gezonder leven te laten leiden? Ik hou me dan vooral bezig met de meetbaarheid van gezondheid.’’

Wat maakt het meten van gezondheid moeilijk?

,,Gezondheid kan gezien worden als een combinatie van levensverwachting en kwaliteit van leven. Een levensverwachting in jaren is wel te meten, maar wat zijn die jaren waard als je die in een rolstoel of met hevige pijn moet doorbrengen? Kwaliteit van leven is moeilijk te meten, omdat de ene situatie niet is te vergelijken met de andere. Is het missen van een been bijvoorbeeld erger dan een chronische ziekte?’’

Hoe lukt het u dan toch om kwaliteit van leven te meten?

,,We leggen verschillende scenario’s voor aan willekeurige proefpersonen. Bijvoorbeeld: als je nog tien jaar kunt leven, maar dan in een rolstoel. Hoeveel jaren van je leven wil je inleveren om zonder rolstoel te kunnen leven? Als dat twee jaar is, dan is de kwaliteit van leven 0.8 op een schaal van 0 tot 1. Door meer scenario’s voor te leggen en van verschillende mensen de keuzes samen te voegen, krijgen we een waarde die voor de kwaliteit van leven in een rolstoel staat. We leggen de scenario’s niet voor aan patiënten zelf, zodat we weten hoe de maatschappij in het algemeen erover denkt.’’

Mensen kunnen dus een afweging maken in wat hun kwaliteit van leven bepaalt. Waarom kunnen we dan niet de juiste keuzes maken voor gezond gedrag?

,,In de traditionele economische modellen wordt ervan uitgegaan dat we altijd rationele keuzes maken, maar dat is niet zo. Dat geldt ook voor de keuzes voor gezond gedrag. Voor gezond gedrag moet je iets inleveren, bijvoorbeeld het genot van een sigaret roken. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat we verliezen zwaarder wegen dan winnen en dat we kleine kansen overschatten. Bijvoorbeeld: bij het corona-vaccin overschatten we de veelal kleine risico’s op ernstige bijwerkingen en maken we de kans op een gezonder leven kleiner. We willen daardoor kleine verliezen voorkomen. Ik doe daar onderzoek naar met de bedoeling dat deze factoren de rekenmodellen kunnen corrigeren.’’

Zijn al die factoren al bekend?

,,Nee. Dat vind ik juist zo interessant. Ik wil weten of mensen de juiste keuze maken, maar we weten nog niet precies welke afwegingen allemaal meespelen in het maken van keuzes over gezondheid. Veel heeft ook te maken met een referentiepunt, dat bepaalt wat je als verlies ziet. Sporten is daarvan een goed voorbeeld. Ik sport zelf graag. Drie keer in de week volleybal en twee keer in de week krachttraining. Door corona kon ik minder sporten. Daardoor verloor ik de kracht en conditie waar ik zo hard aan heb gewerkt, mis ik mijn sociale contacten en dagelijkse patroon. Maar iemand die nooit van sport heeft gehouden en voor zijn gezondheid dat wel moet gaan doen, zal dat niet als een verlies zien.’’

Heeft u al een Eureka!-moment gehad?

,,Dat zijn er al enkele geweest. Er wordt algemeen aangenomen dat gezond gedrag de maatschappij minder kost dan ongezond gedrag. Dat klopt niet als je het over de levensloop bekijkt. Iemand die rookt gaat gemiddeld eerder dood dan iemand die niet rookt. Een niet-roker leeft langer en loopt daarmee meer kans om ziekten te krijgen of lang in een verpleeghuis te wonen. Juist ouderdomsziekten hebben een hoog prijskaartje. Daarmee is het hele argument weg dat we gezond moeten leven vanwege de kosten voor de maatschappij. Maar dat betekent nog niet dat we moeten stimuleren om ongezond te leven. Het gaat om voldoening, plezier in het leven.’’


https://www.tubantia.nl/g(...)niet-roker~a582f375/

Het gaat me dus vooral om het laatste stukje. Je wordt steeds meer een keurslijf in gedwongen om langer te leven, terwijl niet iedereen dit wil om persoonlijke keuzes in het leven, maar ook economisch is het totaal niet verantwoord. De corona 'crisis' is een mooi voorbeeld: juist de ouderen in de hoogste leeftijdscategorie vinden gezelschap belangrijker dan gezondheid omdat het laatste toch al tanende is en het bij wijze van spreken morgen al afgelopen kan zijn. Het zijn vooral de levensgenieters die de economie draaiende houden :7 B:)B
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201495890
Waar blijft het gehaktballen met satesaus en bitterballenverhaal.
pi_201495976
Roken = levensgenieten? Weird flex but ok.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201495999
Worden alle extra tijdrovende rookpauzes tijdens het werk ook meegenomen in de statistieken?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 september 2021 @ 11:55:40 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201496011
Allemaal rokken gaan dragen dus.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_201496016
Onderzoek open deur
pi_201496019
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Roken = levensgenieten? Weird flex but ok.
Het is inderdaad een genotsmiddel.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 24 september 2021 @ 11:57:31 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201496032
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Roken = levensgenieten? Weird flex but ok.
Apart hè als iets niet in je straatje past? Maar het hoeft ook niet, zolang degene het zelf maar begrijpt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Worden alle extra tijdrovende rookpauzes tijdens het werk ook meegenomen in de statistieken?
Dat is afhankelijk van beleidskeuzes. Je kan het ook op je werkplek doen :7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 24 september 2021 @ 11:57:45 #9
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201496034
Interessant en verhelderend stukje tekst mensen! :7~

:Y)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201496058
Vind het vooral raar dat ze al het geld dat wordt opgehaald door rokers niet meetellen. Dat lijkt me toch een belangrijke kern om te bepalen of het kosten/baten opweegt
pi_201496063
Dat is al 10 jaar bekend, dikkerds zijn ook goedkoper. Op een mensenleven was dat resp. 60.000 en 40.000 euro aan zorgkosten dat werd bespaard. Dat was onderzocht door het toen nog betrouwbare RIVM.

Maar zekere krachten zagen juist die omzetstijging door gezond leven naar hoogbejaardheid wel zitten en lieten een onderzoek naar de kosten door KPMG of Coopers of zo, ik weet niet meer welke, maar een zo'n kantoor waar mensen werken die boekhouden spannend willen maken door gegoochel met cijfers, bedrog en corruptie. Die hebben toen al die misgelopen zorgkosten en AOW en pensioen dat niet uitgekeerd en besteed werd als maatschappelijke kosten aangemerkt.

Maar onze media schrijven het natuurlijk braaf op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201496066
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:57 schreef Scjvb het volgende:
Interessant en verhelderend stukje tekst mensen! :7~

:Y)
Als het niet iets zou zijn wat gewoon al bekend was..
  vrijdag 24 september 2021 @ 11:59:31 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201496067
Tja, tien jaar minder levensverwachting. Da's minder pensioen genieten.

https://www.rokeninfo.nl/(...)-en-sterfte1/sterfte

En dan nog een flinke berg accijns betalen elke dag. Dat telt ook op.

Maar ja, de gezondheidslobby vindt dergelijke berichten natuurlijk niet zo leuk.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201496151
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:59 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Als het niet iets zou zijn wat gewoon al bekend was..
Ja, er wordt hier net gedaan alsof men dit krampachtig probeert te verbergen, door lobbies of 'krachten'. Terwijl ik dit feitje echt al ettelijke malen in de krant heb zien staan.

Voorkomen van economische schade is ook helemaal niet de drijfveer achter de gezondheidslobby.
  vrijdag 24 september 2021 @ 12:06:41 #15
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201496158
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:59 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Als het niet iets zou zijn wat gewoon al bekend was..
Hier in Haarlem wel uiteraard, maar kennelijk lang niet voor iedereen. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201496176
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is al 10 jaar bekend, dikkerds zijn ook goedkoper. Op een mensenleven was dat resp. 60.000 en 40.000 euro aan zorgkosten dat werd bespaard. Dat was onderzocht door het toen nog betrouwbare RIVM.

Zou het RIVM veranderd zijn of zou jij veranderd zijn?
pi_201496192
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zou het RIVM veranderd zijn of zou jij veranderd zijn?
10 jaar VVD heeft natuurlijk een spoor van politieke corruptie door alle eerzame overheidsinstituten getrokken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201496279
quote:
Ik wil weten of mensen de juiste keuze maken
Wat is dat eigenlijk, "de juiste keuze"? Zijn dat de keuzes waardoor je zo lang mogelijk leeft? Zijn dat de keuzes waardoor je zo rendabel mogelijk bent? Zijn dat de keuzes waardoor het collectief zich op z'n gelukkigst voelt? En is dat grote doel waaraan we "juiste" en "onjuiste" keuzes willen benoemen wel objectief vast te stellen?
pi_201496307

Jekkers was zijn tijd vooruit blijkbaar.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  vrijdag 24 september 2021 @ 13:23:33 #20
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201497135
quote:
,,Dat zijn er al enkele geweest. Er wordt algemeen aangenomen dat gezond gedrag de maatschappij minder kost dan ongezond gedrag. Dat klopt niet als je het over de levensloop bekijkt. Iemand die rookt gaat gemiddeld eerder dood dan iemand die niet rookt. Een niet-roker leeft langer en loopt daarmee meer kans om ziekten te krijgen of lang in een verpleeghuis te wonen. Juist ouderdomsziekten hebben een hoog prijskaartje. Daarmee is het hele argument weg dat we gezond moeten leven vanwege de kosten voor de maatschappij. Maar dat betekent nog niet dat we moeten stimuleren om ongezond te leven. Het gaat om voldoening, plezier in het leven.’’
Prima uiteengezet stukje maar uiteraard lang niet geldend voor iedereen. Zat mij bekende rokers in de wijde omgeving die toch flink oud worden of uiteindelijk werden. Zo ook binnen mij bekende religieuze en zakelijke contacten.

Maar het hoge kostenplaatje van uiteindelijk optredende ouderdomskwalen bij gezondheidsfreaks klopt anders best aardig, i.t.t. ongezonde gewoonten die bij deze of gene een kortere levensduur genereren welke erg kostenbesparend kunnen zijn en op afstand weer een financiële opsteker voor u en de maatschappij.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201497169
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 september 2021 13:23 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Prima uiteengezet stukje maar uiteraard lang niet geldend voor iedereen. Zat mij bekende rokers in de wijde omgeving die toch flink oud worden of uiteindelijk werden. Zo ook binnen mij bekende religieuze en zakelijke contacten.

Dat is een anekdotisch argument.
  vrijdag 24 september 2021 @ 13:28:19 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201497187
tja, ik roep al jaren dat mensen meer moeten roken en drinken. Goed voor de maatschappij, goed voor de pensioenen.
pi_201497227
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 13:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
tja, ik roep al jaren dat mensen meer moeten roken en drinken. Goed voor de maatschappij, goed voor de pensioenen.
Goed voor de maatschappij ja? Heb je het verloop van longkanker weleens van dichtbij meegemaakt?
  vrijdag 24 september 2021 @ 13:34:10 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201497240
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 13:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Goed voor de maatschappij ja? Heb je het verloop van longkanker weleens van dichtbij meegemaakt?
Cynisme is niet echt jouw dingetje, niet?
pi_201497268
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 13:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Cynisme is niet echt jouw dingetje, niet?
Poe's law :)
  vrijdag 24 september 2021 @ 13:43:14 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201497315
Maar het is natuurlijk wel cynisch dat als mensen steeds gezonder gaan leven de zorgkosten enorm stijgen.
  vrijdag 24 september 2021 @ 14:07:01 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201497610
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:06 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Hier in Haarlem wel uiteraard, maar kennelijk lang niet voor iedereen. ;)
Roken ze daar in hoge Haerlemsche kringen ook sigaretten? Of alleen Cubaanse sigaren?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201498227
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zou het RIVM veranderd zijn of zou jij veranderd zijn?
Nee het hangt ervanaf wat ze schrijven. Vind je niet leuk wat ze schrijven dan zijn ze onbetrouwbaar. Past het wel in je straatje dan zijn ze betrouwbaar. We leven niet meer in de 20e eeuw hoor!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201498231
Hier het RIVM rapport van 2004 waar Weltschmerz het over heeft:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdf
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_201498242
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 13:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar het is natuurlijk wel cynisch dat als mensen steeds gezonder gaan leven de zorgkosten enorm stijgen.
Kan je nagaan hoe hoog de kosten dan zouden zijn als we wel gezond waren blijven leven!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 24 september 2021 @ 15:00:25 #31
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201498318
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 14:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Kan je nagaan hoe hoog de kosten dan zouden zijn als we wel gezond waren blijven leven!
Wat maakt het uit hoe hoog de kosten zijn? We verhogen gewoon de belasting, want de burger betaalt toch. Sigaar uit eigen doos! :7 De bovenlaag van de zorgindustrie is natuurlijk wel gebaat bij een lang leven. Je leest het goed: lang leven, en niet gezond leven, want dat levert niks op.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 24 september 2021 @ 15:03:19 #32
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201498368
Fantastisch idee dat 'ongezond' leven tegelijk zo kostenbesparend kan zijn. Jammer wel dat er altijd ontevreden gezichten zullen blijven over financiële bijdrages aan het zorgstelsel middels weloverwogen en loepzuiver vastgestelde premies.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201499846
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is al 10 jaar bekend, dikkerds zijn ook goedkoper. Op een mensenleven was dat resp. 60.000 en 40.000 euro aan zorgkosten dat werd bespaard. Dat was onderzocht door het toen nog betrouwbare RIVM.
Dit, en er zijn ook meerdere topics over geweest hier op Fok! als ik me niet vergis, zal eens zoeken.

Maar goed, de usual afgunstige suspects blijven natuurlijk zaniken dat ze ze niet willen betalen voor die ongezonde shag rokende Tokkies natuurlijk.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 16:56:57 #34
414785 sirdanilot
pi_201499964
Roker goedkoper voor maatschappij want eerder dood

Dit zeggen ze al sinds ik een kind ben en ik ben van de jaren 90 hoor. Dit is toch niets nieuws?

Iedereen wist allang dat, na het ontdekken van de schadelijke effecten van roken, er een rem werd gezet op het verbieden van roken of het te veel verhogen van de accijnzen, omdat dit de samenleving op enorme kosten zou jagen. Ten eerste door de misgelopen accijns omdat er dan veel minder gerookt wordt, ten tweede door de stijgende kosten van mensen die steeds ouder worden ipv op hun 60e de pijp uit te gaan van de longkanker.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 16:58:01 #35
414785 sirdanilot
pi_201499975
Zelf ben ik helaas een verstokte roker. Iedere stoppoging faalt.

Ik ben voor een rookvrije generatie aanpak. Gewoon niet meer roken voor kinderen die vanaf een bepaalde datum 18 worden. Je hebt gewoon péch gehad, je haalt je peuken maar bij de dealer als je die dan zo graag wil.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201499997
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 16:58 schreef sirdanilot het volgende:
Zelf ben ik helaas een verstokte roker. Iedere stoppoging faalt.

Ik ben voor een rookvrije generatie aanpak. Gewoon niet meer roken voor kinderen die vanaf een bepaalde datum 18 worden. Je hebt gewoon péch gehad, je haalt je peuken maar bij de dealer als je die dan zo graag wil.
Hoe wil je dat praktisch regelen?

Sigaretten uit de winkel en enkel op voorschrift verkrijgbaar bij de apotheek voor mensen die op bv. 1-1-2022 minimaal 18 jaar oud waren.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 17:03:10 #37
414785 sirdanilot
pi_201500039
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Hoe wil je dat praktisch regelen?

Sigaretten uit de winkel en enkel op voorschrift verkrijgbaar bij de apotheek voor mensen die op bv. 1-1-2022 minimaal 18 jaar oud waren.
Andere oplossing: IEDEREEN die peuken gaat kopen moet voortaan zijn of haar ID bewijs laten zien. Jammerdebammer als je hem niet bij je hebt, geen peuken voor jou. En als de geboortedatum dus boven de cut-off datum zit (laten we zeggen we voeren dit in vanaf 1 januari 2023, dus iedereen van ná 1 januari 2005 mag géén peuken meer) heb je pech gehad.

Dus ook een stokoud vrouwtje met een rookvrouwstem moet gewoon haar ID laten zien. Geen uitzonderingen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201500054
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 september 2021 15:03 schreef Scjvb het volgende:
Fantastisch idee dat 'ongezond' leven tegelijk zo kostenbesparend kan zijn. Jammer wel dat er altijd ontevreden gezichten zullen blijven over financiële bijdrages aan het zorgstelsel middels weloverwogen en loepzuiver vastgestelde premies.
ja fantastisch voor de rest, kort door de bocht ben je natuurlijk dood als de kostenbesparing begint.
pi_201500072
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Andere oplossing: IEDEREEN die peuken gaat kopen moet voortaan zijn of haar ID bewijs laten zien. Jammerdebammer als je hem niet bij je hebt, geen peuken voor jou. En als de geboortedatum dus boven de cut-off datum zit (laten we zeggen we voeren dit in vanaf 1 januari 2023, dus iedereen van ná 1 januari 2005 mag géén peuken meer) heb je pech gehad.

Dus ook een stokoud vrouwtje met een rookvrouwstem moet gewoon haar ID laten zien. Geen uitzonderingen.
wellicht een oplossing om roken voor iedereen te verbieden? of raakt het dan ook jou, en is het dan geen goed idee
pi_201500115
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Andere oplossing: IEDEREEN die peuken gaat kopen moet voortaan zijn of haar ID bewijs laten zien. Jammerdebammer als je hem niet bij je hebt, geen peuken voor jou. En als de geboortedatum dus boven de cut-off datum zit (laten we zeggen we voeren dit in vanaf 1 januari 2023, dus iedereen van ná 1 januari 2005 mag géén peuken meer) heb je pech gehad.

Dus ook een stokoud vrouwtje met een rookvrouwstem moet gewoon haar ID laten zien. Geen uitzonderingen.
Dat dient toch geen enkel doel? Je ziet zo dat dat stokoude vrouwtje vast wel eerder dan 1 januari 2005 is geboren. Maar niet dat ze het haalt voor bv. haar kleindochter.

Op zich vind ik het overigens een sympathiek idee hoor.
pi_201500128
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:04 schreef koemleit het volgende:

[..]
wellicht een oplossing om roken voor iedereen te verbieden? of raakt het dan ook jou, en is het dan geen goed idee
Je hebt nog wel 'n behoorlijke groep mensen die rookt en niet gaat stoppen. Die gaan dan toch ergens hun sigaretten halen.

Goed, je kunt natuurlijk kijken hoe ver ze daarvoor gaan. Niet iedereen zal naar Duitsland of België rijden voor een slof sigaretten.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 17:11:07 #42
414785 sirdanilot
pi_201500165
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:04 schreef koemleit het volgende:

[..]
wellicht een oplossing om roken voor iedereen te verbieden? of raakt het dan ook jou, en is het dan geen goed idee
Dat heeft geen énkele zin als dat niet EU breed gedragen wordt of op zijn minst ook door België en Duitsland. Anders rijd je gewoon elke maand even naar turnhout/aken/oldenburg voor je peuken :') En moeten we miljarden uitgeven aan de bestrijding van die 'smokkel' :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201500189
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:11 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat heeft geen énkele zin als dat niet EU breed gedragen wordt of op zijn minst ook door België en Duitsland. Anders rijd je gewoon elke maand even naar turnhout/aken/oldenburg voor je peuken :') En moeten we miljarden uitgeven aan de bestrijding van die 'smokkel' :')
Dan moeten landen als Roemenië en Bulgarije volop aan de grens gaan controleren om te voorkomen dat daar sigaretten uit bv. Servië, Turkije en Moldavië binnen komen, die dan binnen de EU op worden gerookt?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 17:14:15 #44
414785 sirdanilot
pi_201500208
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan moeten landen als Roemenië en Bulgarije volop aan de grens gaan controleren om te voorkomen dat daar sigaretten uit bv. Servië, Turkije en Moldavië binnen komen, die dan binnen de EU op worden gerookt?
Dat doen ze nu ook al (en niet goed genoeg want er komt alsnog echt heel veel illegale tabak binnen uit die landen want vaak goedkoper).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201500234
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat doen ze nu ook al (en niet goed genoeg want er komt alsnog echt heel veel illegale tabak binnen uit die landen want vaak goedkoper).
Dat zal dan flink geïntensiveerd moeten worden. En betaald moeten worden.
pi_201500242
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:04 schreef koemleit het volgende:

[..]
wellicht een oplossing om roken voor iedereen te verbieden? of raakt het dan ook jou, en is het dan geen goed idee
Roken verbieden kost veel te veel geld aan misgelopen acijnzen en aan de zorgkosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201500270
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:18 schreef bedachtzaam het volgende:

Jekkers was zijn tijd vooruit blijkbaar.
Dacht ook aan hem ja
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_201500477
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Worden alle extra tijdrovende rookpauzes tijdens het werk ook meegenomen in de statistieken?
Of het slap lullen met een collega of internetten. Als je precies wil weten wat het kost moeten ze maar eens op de man gaan meten. Ik durf dit wel aan, dit terwijl ik geen voorstander ben van het meten op de persoon als het om effectiviteit gaat.
pi_201500496
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:30 schreef Cherni het volgende:

[..]
Of het slapen lullen met een collega of internetten. Als je precies wil weten wat het kost moeten ze maar eens op de man gaan meten.
Ja. Rokers gaan inderdaad - als bedrijven dat toestaan - geregeld naar buiten om 'n sigaretje te roken. Vaak ook in combinatie met het door werkgevers zo gestimuleerde "ga ff buiten lopen als je moet bellen". Maar het is niet alsof niet-rokende collega's wel 100% van hun tijd met het werk bezig zijn.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 17:33:25 #50
414785 sirdanilot
pi_201500533
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Rokers gaan inderdaad - als bedrijven dat toestaan - geregeld naar buiten om 'n sigaretje te roken. Vaak ook in combinatie met het door werkgevers zo gestimuleerde "ga ff buiten lopen als je moet bellen". Maar het is niet alsof niet-rokende collega's wel 100% van hun tijd met het werk bezig zijn.
Ik ben mijn carriere begonnen in zo een vreselijk callcenter. Nou zie maar eens de hele dag Gerda aan te horen die loopt te zeiken dat ze haar camera niet aan de praat krijgt zónder in de pauze lekker een sigaretje te roken :')

Helaas is ook na het callcenter die gewoonte blijven hangen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201500720
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Rokers gaan inderdaad - als bedrijven dat toestaan - geregeld naar buiten om 'n sigaretje te roken. Vaak ook in combinatie met het door werkgevers zo gestimuleerde "ga ff buiten lopen als je moet bellen". Maar het is niet alsof niet-rokende collega's wel 100% van hun tijd met het werk bezig zijn.
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van de werkplek. Op veel plaatsen bestaan niet eens rookpauzes. Bovendien is het nauwelijks te meten. Je hebt ook collega's die hun fruithapjes eten. Rustig een appeltje schillen, veel koffie halen en wat vaker naar het toilet lopen. Je moet dan op de man gaan meten en dan eens kijken hoe effectief iemand is of zijn output. Dan kun je nog wel eens tot hele vreemde conclusies komen.

In de engineering heb ik het meegemaakt dat iemand maar 4 uur effectief gemiddeld per dag bezig was voor de baas en de rest van de tijd voor zichzelf bezig was. De projectmanager vond het prima. Maar als hij achter de tekentafel los ging had hij een A0 vol staan incluis details, waar anderen 3 dagen mee bezig waren(ik was daar een van :) ). Die kerel was wel een uitzondering en een begrip in de regio. Een betere apparaten ontwerper heb ik nog nooit gezien. Veel van geleerd overigens.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 24-09-2021 17:53:54 ]
pi_201500816
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:04 schreef koemleit het volgende:

[..]
wellicht een oplossing om roken voor iedereen te verbieden? of raakt het dan ook jou, en is het dan geen goed idee
Als er voor de rokers een andere mogelijkheid zou zijn om veel genot te hebben, dan zouden de meeste rokers waarschijnlijk voor een rookverbod zijn.
pi_201500896
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Die hebben toen al die misgelopen zorgkosten en AOW en pensioen dat niet uitgekeerd en besteed werd als maatschappelijke kosten aangemerkt.
Een briljante frame wel. Zo kan je je eigen werkelijkheid creëren. Het was volgens mij zelfs zo dat de "gemiste" arbeidsuren als maatschappelijke / economische schade werden meegerekend... Het moet niet gekker worden. Zo van: piep jij er voor je 67e tussenuit dan is dat schadelijk voor de economie. :{w. Door op zulke creatieve manieren te "rekenen" kun je werkelijk alles naar de gewenste conclusie manipuleren. En daar worden ze nog zeer goed voor betaald ook. Wat op zich maatschappelijk en economisch weer zeer schadelijk is als je erover nadenkt. Tenslotte had dat geld veel beter besteed kunnen worden dan aan flut "onderzoek".

Verder in het kader van de OP: ik heb in andere topics ook al vaak gezegd dat het juist de ouderdomsziekten zijn die qua zorgkosten 10+ keer over de kop gaan t.o.v. 50érs en 60érs. Met overtuigende grafieken en al. Daar wil men gewoon niet aan. Men gelooft dat soort dingen niet omdat het "gevoel" het er niet mee eens is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 18:03:24 #54
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201500928
Als ex roker kan ik beamen dat roken een kansloze nutteloze en dure "hobby" is, maar prima. Eigen keus en dus ook de consequenties er van.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201500941
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:46 schreef Cherni het volgende:
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van de werkplek. Op veel plaatsen bestaan niet eens rookpauzes.
Dat is inderdaad iets van vroeger. Het bestaat nergens meer. Roken doe je in de gewone pauze. Hoe dat idee nog steeds bestaat dat rokers elk kwartier er even tussenuit kunnen piepen.. Het is een zeer zeldzaam verschijnsel. Terwijl het nog wel steeds als argument wordt gebruikt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201500968
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Een briljante frame wel. Zo kan je je eigen werkelijkheid creëren. Het was volgens mij zelfs zo dat de "gemiste" arbeidsuren als maatschappelijke / economische schade werden meegerekend... Het moet niet gekker worden. Zo van: piep jij er voor je 67e tussenuit dan is dat schadelijk voor de economie. :{w. Door op zulke creatieve manieren te "rekenen" kun je werkelijk alles naar de gewenste conclusie manipuleren. En daar worden ze nog zeer goed voor betaald ook. Wat op zich maatschappelijk en economisch weer zeer schadelijk is als je erover nadenkt. Tenslotte had dat geld veel beter besteed kunnen worden dan aan flut "onderzoek".

Verder in het kader van de OP: ik heb in andere topics ook al vaak gezegd dat het juist de ouderdomsziekten zijn die qua zorgkosten 10+ keer over de kop gaan t.o.v. 50érs en 60érs. Met overtuigende grafieken en al. Daar wil men gewoon niet aan. Men gelooft dat soort dingen niet omdat het "gevoel" het er niet mee eens is.
Al deze waanzin is ontstaan vanuit kosten en je moet rendabel zijn. Nergens voor nodig. Als je mensen op een werkvloer wat ruimte geeft kom je uiteindelijk tot een goed product. Het lijkt erop dat je nergens meer plezier in moet hebben. Ga je lachend naar het werk en vind het allemaal prima dan is er de zogenaamde uitdaging niet meer. Je moet je blijven pijnigen.

Ik doe dat nu al jaren niet meer. En als anderen vinden dat ik er veel meer uit kan halen of zelfs moet halen dan vangen ze bij mij bot.
pi_201500981
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Als ex roker kan ik beamen dat roken een kansloze nutteloze en dure "hobby" is, maar prima. Eigen keus en dus ook de consequenties er van.
Precies. En dat is dus goedkoper voor de maatschappij. Een win-win situatie omdat de accijns ook flink wat oplevert. Een pakje Pall Mall Red Jumbo kost these days 19 euro 80.. Dat is iets van 44 oude guldens. Dat is wel een flinke boost voor de economie. En dat is dus te danken aan de rokers. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 18:10:01 #58
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201501001
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Precies. En dat is dus goedkoper voor de maatschappij. Een win-win situatie omdat de accijns ook flink wat oplevert. Een pakje Pall Mall Red Jumbo kost these days 19 euro 80.. Dat is iets van 44 oude guldens. Dat is wel een flinke boost voor de economie. En dat is dus te danken aan de rokers. :)
Juist en dan nog dat treurige gelul over rookpauzes :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201501003
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:06 schreef Cherni het volgende:

[..]
Al deze waanzin is ontstaan vanuit kosten en je moet rendabel zijn. Nergens voor nodig. Als je mensen op een werkvloer wat ruimte geeft kom je uiteindelijk tot een goed product. Het lijkt erop dat je nergens meer plezier in moet hebben. Ga je lachend naar het werk en vind het allemaal prima dan is er de zogenaamde uitdaging niet meer. Je moet je blijven pijnigen.

Ik doe dat nu al jaren niet meer. En als anderen vinden dat ik er veel meer uit kan halen of zelfs moet halen dan vangen ze bij mij bot.
Dat is inderdaad in het kader van dat de mens ook gewoon een grondstof is in de huidige doctrine. Dat is niet leuk. Ik hoop dat er in deze nog eens een omslag komt want daardoor krijg je een scheithekel aan je werk. De menselijke maat is al zeer lang zoek.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201501021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad iets van vroeger. Het bestaat nergens meer. Roken doe je in de gewone pauze. Hoe dat idee nog steeds bestaat dat rokers elk kwartier er even tussenuit kunnen piepen.. Het is een zeer zeldzaam verschijnsel. Terwijl het nog wel steeds als argument wordt gebruikt.
Bij veel werkgevers zit de werkgever niet de hele dag in de nek van werknemers te hijgen. Rokers gaan dan even roken, anderen voeren een privé-gesprek via hun telefoon, anderen zitten op de computer van hun werkgever privé te mailen, een kwartier op de plee zitten stinken, etc.

Uiteindelijk gaat het vaak om de productie die iemand levert. Kwantitatief en kwalitatief. Ongeacht of diegene nu een paar keer per dag aan het roken is, soms eens privé internet, te lang op de wc zit, etc.

En zolang het maar niet te opzichtig gebeurt allemaal.
pi_201501033
Inderdaad. Iedereen doet het zijne. De boog kan niet de hele dag gespannen staan. Dat is ook niet gezond.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 18:14:45 #62
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201501051
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Precies. En dat is dus goedkoper voor de maatschappij. Een win-win situatie omdat de accijns ook flink wat oplevert. Een pakje Pall Mall Red Jumbo kost these days 19 euro 80.. Dat is iets van 44 oude guldens. Dat is wel een flinke boost voor de economie. En dat is dus te danken aan de rokers. :)
Juist en dan nog dat treurige gelul over rookpauzes :')
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bij veel werkgevers zit de werkgever niet de hele dag in de nek van werknemers te hijgen. Rokers gaan dan even roken, anderen voeren een privé-gesprek via hun telefoon, anderen zitten op de computer van hun werkgever privé te mailen, een kwartier op de plee zitten stinken, etc.

Uiteindelijk gaat het vaak om de productie die iemand levert. Kwantitatief en kwalitatief. Ongeacht of diegene nu een paar keer per dag aan het roken is, soms eens privé internet, te lang op de wc zit, etc.

En zolang het maar niet te opzichtig gebeurt allemaal.
Ik betaal jou van 8 tot 5 minus de pauze en daarin werk je gewoon ja?!
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201501106
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:06 schreef Cherni het volgende:
Al deze waanzin is ontstaan vanuit kosten en je moet rendabel zijn. Nergens voor nodig. Als je mensen op een werkvloer wat ruimte geeft kom je uiteindelijk tot een goed product. Het lijkt erop dat je nergens meer plezier in moet hebben. Ga je lachend naar het werk en vind het allemaal prima dan is er de zogenaamde uitdaging niet meer. Je moet je blijven pijnigen.

Ik doe dat nu al jaren niet meer. En als anderen vinden dat ik er veel meer uit kan halen of zelfs moet halen dan vangen ze bij mij bot.
Dit dus, al dat gezwam over een "leven lang leren", "doorlopende leerlijnen" en jezelf "verbeteren" met allerlei zweverige bullshit waar ik zeker niet beter van word... Sodeflikker toch op met al die onzin en laat me gewoon mijn werk doen waarvoor ik aangenomen ben. En daar horen geen toneelstukjes en andere verplichte nummertjes die weer eens in de mode zijn bij.
pi_201501124
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:14 schreef Straatcommando. het volgende:

Ik betaal jou van 8 tot 5 minus de pauze en daarin werk je gewoon ja?!
Uiteindelijk gaat het erom dat iemand z'n werk doet. Als iemand structureel teveel "vrije tijd" heeft onder werktijd, dan kan diegene misschien extra werk aan.

Zelf ook in loondienst gewerkt. De cultuur was daar vooral om niet te hard te werken, want dan zou de norm omhoog schieten voor iedereen.

En sowieso veel onzinnige activiteiten, zoals wollige en eindeloze beleidsnotities en rapporten lezen. Dat kan ook wel vanaf 'n tafeltje op het terras.
pi_201501153
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik betaal jou van 8 tot 5 minus de pauze en daarin werk je gewoon ja?!
Dan start je maar een bedrijf waar stukloon de norm is. Eens kijken hoeveel personeel je gaat krijgen.
pi_201501196
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:18 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dit dus, al dat gezwam over een "leven lang leren", "doorlopende leerlijnen" en jezelf "verbeteren" met allerlei zweverige bullshit waar ik zeker niet beter van word... Sodeflikker toch op met al die onzin en laat me gewoon mijn werk doen waarvoor ik aangenomen ben. En daar horen geen toneelstukjes en andere verplichte nummertjes die weer eens in de mode zijn bij.
Herkenbaar wel. Blij dat ik er van verlost ben.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 18:33:46 #67
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201501316
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Uiteindelijk gaat het erom dat iemand z'n werk doet. Als iemand structureel teveel "vrije tijd" heeft onder werktijd, dan kan diegene misschien extra werk aan.

Zelf ook in loondienst gewerkt. De cultuur was daar vooral om niet te hard te werken, want dan zou de norm omhoog schieten voor iedereen.

En sowieso veel onzinnige activiteiten, zoals wollige en eindeloze beleidsnotities en rapporten lezen. Dat kan ook wel vanaf 'n tafeltje op het terras.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan start je maar een bedrijf waar stukloon de norm is. Eens kijken hoeveel personeel je gaat krijgen.
Je personeel als mensen zien ipv fte's helpt een hoop. Niet voor een kolos waar je slechts een nummertje bent werken ook.

Ik heb geen personeel, maar jongens die ik ken wel en die hebben en een goede band met hun personeel en het werk is altijd af wanneer dat moet. Al zitten ze de halve dag de pot vol te baggeren.

Scheelt dat ze geen zure boomer in hun oor hebben schreeuwen dat ze "te lang inactief" zijn.

En dat stuksloon, daar is PostNL goed nat mee gegaan. Die hebben toen een hele sloot zzpers in loondienst moeten nemen omdat ze netto minder dan minimumloon verdienden. Sowieso, alles iedereen en z'n schoonmoeder moet flexibel zijn of worden maar de dwingelandjes uit het jaar kruik hebben nog een stok om controle uit te oefenen hoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door Straatcommando. op 24-09-2021 18:48:44 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201501396
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
Je personeel als mensen zien ipv ftu's helpt een hoop. Niet voor een kolos waar je slechts een nummertje bent werken ook.

Ik heb geen personeel, maar jongens die ik ken wel en die hebben en een goede band met hun personeel en het werk is altijd af wanneer dat moet. Al zitten ze de halve dag de pot vol te baggeren.

Scheelt dat ze geen zure boomer in hun oor hebben schreeuwen dat ze "te lang inactief" zijn.

En dat stuksloon, daar is PostNL goed nat mee gegaan. Die hebben toen een hele sloot zzpers in loondienst moeten nemen omdat ze netto minder dan minimumloon verdienden. Sowieso, alles iedereen en z'n schoonmoeder moet flexibel zijn of worden maar de dwingelandjes uit het jaar kruik hebben nog een stok om controle uit te oefenen hoor.
Een boomer die zeurt dat men niet effectief is? Dat is vreemd. Dat valt mij dan erg tegen. Juist van een boomer had ik toch wat meer verwacht. Die zijn namelijk opgegroeid met de menselijke maat. Die zouden beter moeten weten.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 18:43:01 #69
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201501413
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:41 schreef Cherni het volgende:

[..]
Een boomer die zeurt dat men niet effectief is? Dat is vreemd. Dat valt mij dan erg tegen. Juist van een boomer had ik toch wat meer verwacht. Die zijn namelijk opgegroeid met de menselijke maat. Die zouden beter moeten weten.
Ik heb een tijdje voor PostNL gewerkt en daar ging die vlieger niet op :X

Al moet ik zeggen dat ze daar doelbewust alle menselijke maat weg gesaneerd hebben.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201501441
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik heb een tijdje voor PostNL gewerkt en daar ging die vlieger niet op :X
Jammer. Gelukkig is dat bij ons niet het geval. Mijn teammanager is een ouwe lul die tegen zijn pensioen aanzit. Je hebt er weinig aan, maar hebt er ook geen last van. Die heb ik persoonlijk het liefste. :)
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 18:47:30 #72
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201501466
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:45 schreef Cherni het volgende:

[..]
Jammer. Gelukkig is dat bij ons niet het geval. Mijn teammanager is een ouwe lul die tegen zijn pensioen aanzit. Je hebt er weinig aan, maar hebt er ook geen last van. Die heb ik persoonlijk het liefste. :)
De tweedeling was wel komisch. Een paar oude rotten die ze er niet uit gewerkt kregen waren net als jouw teammanager, waren ook alle binding met het bedrijf kwijt.

Wat overbleef waren de diehards.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201501472
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:
De tweedeling was wel komisch. Een paar oude rotten die ze er niet uit gewerkt kregen waren net als jouw teammanager, waren ook alle binding met het bedrijf kwijt.

Wat overbleef waren de diehards.
Lui die totaal vergeten zijn waar ze zelf vandaan zijn gekomen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 18:50:55 #74
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201501501
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Lui die totaal vergeten zijn waar ze zelf vandaan zijn gekomen.
Juist. Zelf in een gespreid bedje terecht zijn gekomen met alle voordelen van dien om vervolgens de nieuwe aanwas die op gene enkele manier de kans maakt hetzelfde pad te bewandelen als zij zelf te zien als expendables.


Afijn, er is doelbewust doorgeselecteerd op zulke figuren natuurlijk.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201501519
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
De tweedeling was wel komisch. Een paar oude rotten die ze er niet uit gewerkt kregen waren net als jouw teammanager, waren ook alle binding met het bedrijf kwijt.

Wat overbleef waren de diehards.
Dat zal wel nooit veranderen. Als ik met de nu oudste collega's praat dan zitten die er wel doorheen. Je moet ook niet vergeten dat de nu oudste ook jong zijn geweest en het in hun jongste jaren niet gemakkelijk hadden. Tel daar bij op dat de ouderen destijds met 57 stopte en onze oudste collega nu 65 is en helaas door een scheiding nu 1 a 2 jaar mag doorgaan en dat met variabele diensten dit terwijl hij in zijn jongste jaren alle shit mocht draaien wat de ouderen destijds niet deden.
pi_201501646
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Lui die totaal vergeten zijn waar ze zelf vandaan zijn gekomen.
Precies. Gelukkig valt dat bij ons mee. En zo nu en dan heb ik wel te doen met de oudste collega's. Maar bij ons werkt het tussen jong en oud over het algemeen prima. Uiteraard heb je te maken met generatie verschillen. Waar ouderen over het algemeen nog slap lullen in de kantine zitten jongeren aan de mobiel gekluisterd. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
pi_201501673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Als ex roker kan ik beamen dat roken een kansloze nutteloze en dure "hobby" is, maar prima. Eigen keus en dus ook de consequenties er van.
Waaruit haal jij dan tegenwoordig veel genot en is dat goedkoper dan het genot dat de rokers hebben van tabaksproducten? Misschien dat dan meerdere rokers stoppen met het roken van tabaksproducten.
pi_201501694
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:04 schreef Cherni het volgende:

Precies. Gelukkig valt dat bij ons mee. En zo nu en dan heb ik wel te doen met de oudste collega's. Maar bij ons werkt het tussen jong en oud over het algemeen prima. Uiteraard heb je te maken met generatie verschillen. Waar ouderen over het algemeen nog slap lullen in de kantine zitten jongeren aan de mobiel gekluisterd. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Het voordeel bij defensie is dat iedereen begonnen is als soldaat, dus iedereen is onderaan de voedselketen begonnen en heeft goede en slechte ervaringen opgedaan en daarmee vooral geleerd wat ze later vooral niet gaan doen in de richting van hun personeel...

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
  vrijdag 24 september 2021 @ 19:09:24 #79
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201501704
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het voordeel bij defensie is dat iedereen begonnen is als soldaat, dus iedereen is onderaan de voedselketen begonnen en heeft goede en slechte ervaringen opgedaan en daarmee vooral geleerd wat ze later vooral niet gaan doen in de richting van hun personeel...
Dat maakt het extra zuur als je meerdere een lul met vingers is.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201501756
Al was roken het summum van gezondheid.
Rokers stinken nog steeds een uur tegen de wind in. :{w
pi_201501779
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bij veel werkgevers zit de werkgever niet de hele dag in de nek van werknemers te hijgen. Rokers gaan dan even roken, anderen voeren een privé-gesprek via hun telefoon, anderen zitten op de computer van hun werkgever privé te mailen, een kwartier op de plee zitten stinken, etc.

Uiteindelijk gaat het vaak om de productie die iemand levert. Kwantitatief en kwalitatief. Ongeacht of diegene nu een paar keer per dag aan het roken is, soms eens privé internet, te lang op de wc zit, etc.

En zolang het maar niet te opzichtig gebeurt allemaal.
Of je hebt een werkgever die zelf ook rookt, sta je geregeld samen met je werkgever een sigaretje te roken.
Maakt het allemaal zoveel plezieriger en doen we ook niet moeilijk als het weer nachtwerk word ofzo.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_201501783
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het voordeel bij defensie is dat iedereen begonnen is als soldaat, dus iedereen is onderaan de voedselketen begonnen en heeft goede en slechte ervaringen opgedaan en daarmee vooral geleerd wat ze later vooral niet gaan doen in de richting van hun personeel...

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Dat was bij mijn werkgever in het verleden ook het geval. Maar dat is sinds een jaar of 20-25 niet meer het geval. Sinds NSr niet meer door de staat gerund word is dat verleden tijd. Jongeren kunnen nu zelfs hun rooster uitkiezen. Toen ik begon had ik die keuze niet. Anciënniteit bestaat niet meer. Dat is wel een prima zaak. Ouderen boven de 55 hebben dan nog wel de ouderen regeling. Maar daar maakt niet iedereen gebruik van. Want zo gunstig is die niet. Je hebt dan namelijk minder verlof na keuze in te schrijven en bovendien lever je salaris in. Alle extra dagen zijn dan ingeroosterd. Ik doe daar wel aan mee omdat ik een voorstander ben van korte vakanties maar meer rust door de week. E.e.a heeft met privé drukte te maken.

Bovendien hoef ik geen nachtdiensten meer te draaien vanwege mijn leeftijd. Maar laat ik die nu het liefste draaien dus ik draai ze nog graag. Maar ik kan daar ook prima tegen.
pi_201501883
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:09 schreef Id_do_her het volgende:
Dat maakt het extra zuur als je meerdere een lul met vingers is.
Het is natuurlijk wel zo dat de zg. spijkerbroeken die meteen naar een KMA of KMS gaan relatief kort en in een beschermde omgeving soldaat zijn.
  vrijdag 24 september 2021 @ 19:31:53 #84
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201501974
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is natuurlijk wel zo dat de zg. spijkerbroeken die meteen naar een KMA of KMS gaan relatief kort en in een beschermde omgeving soldaat zijn.
Dus dat beeld dat iedereen onderaan de ladder begint gaat helaas niet op.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 24 september 2021 @ 19:33:34 #86
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201502004
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:16 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat was bij mijn werkgever in het verleden ook het geval. Maar dat is sinds een jaar of 20-25 niet meer het geval. Sinds NSr niet meer door de staat gerund word is dat verleden tijd. Jongeren kunnen nu zelfs hun rooster uitkiezen. Toen ik begon had ik die keuze niet. Anciënniteit bestaat niet meer. Dat is wel een prima zaak. Ouderen boven de 55 hebben dan nog wel de ouderen regeling. Maar daar maakt niet iedereen gebruik van. Want zo gunstig is die niet. Je hebt dan namelijk minder verlof na keuze in te schrijven en bovendien lever je salaris in. Alle extra dagen zijn dan ingeroosterd. Ik doe daar wel aan mee omdat ik een voorstander ben van korte vakanties maar meer rust door de week. E.e.a heeft met privé drukte te maken.

Bovendien hoef ik geen nachtdiensten meer te draaien vanwege mijn leeftijd. Maar laat ik die nu het liefste draaien dus ik draai ze nog graag. Maar ik kan daar ook prima tegen.
In mijn ervaring draaien mensen met een leeftijd ongeveer 1.5 uur voor ze in slaap vallen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201502015
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:18 schreef bedachtzaam het volgende:

Jekkers was zijn tijd vooruit blijkbaar.
Heerlijk. Die wilde ik ook gaan delen. Hij heeft het in de jaren negentig al voor ons uitgerekend.
Whatever...
  vrijdag 24 september 2021 @ 19:34:46 #88
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201502017
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Door de bank genomen wel. De spijkerbroeken zijn veruit in de minderheid.
Dat is wel een kanttekening bij welvaart, dat jongeren geen zin hebben om soldaat te worden.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 24 september 2021 @ 19:35:24 #89
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201502026
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Heerlijk. Die wilde ik ook gaan delen. Hij heeft het in de jaren negentig al voor ons uitgerekend.
Harrie is een held.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201502080
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:35 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Harrie is een held.
Veel van zijn conferences zijn nog steeds mooi en waar. Nauwelijks verouderd.
Whatever...
pi_201502195
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

En dat stuksloon, daar is PostNL goed nat mee gegaan. Die hebben toen een hele sloot zzpers in loondienst moeten nemen omdat ze netto minder dan minimumloon verdienden. Sowieso, alles iedereen en z'n schoonmoeder moet flexibel zijn of worden maar de dwingelandjes uit het jaar kruik hebben nog een stok om controle uit te oefenen hoor.
De inmiddels ter ziele zijnde concurrent Sandd toch ook? Die moesten na heel wat jaren dwarsliggen uiteindelijk ook personeel in dienst gaan nemen. Ik denk dat als je dit soort schrale trucs op het randje van de wet moet gaan uithalen, je bedrijf eigenlijk niet rendabel is.
pi_201502363
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:47 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
De inmiddels ter ziele zijnde concurrent Sandd toch ook? Die moesten na heel wat jaren dwarsliggen uiteindelijk ook personeel in dienst gaan nemen. Ik denk dat als je dit soort schrale trucs op het randje van de wet moet gaan uithalen, je bedrijf eigenlijk niet rendabel is.
Dit inderdaad. Ik ken(de) Sandd vrij goed vanuit mijn werksfeer. Alles was ondermaats. De nodige protocollen en systemen niet bestaand. Echt een kutbedrijf. De werknemer uitbuiten tot op het bot. De neoliberale doctrine schrijft dit voor want "concurrentie". De prijs die daarvoor betaald wordt door de gemeenschap wordt steevast genegeerd.

De prestaties van dit "postbedrijf" waren daardoor zeer ondermaats. Als je geen gemotiveerde werknemers hebt ben je sowieso ten dode opgeschreven. Wat die werknemers veel deden was de post die ver fietsen was "tijdelijk" in het schuurtje te bewaren tot ze meer post hadden die daar moest zijn. Het gevolg was dat het schuurtje automagisch vol raakte. Het was voor het grootste deel ook troeppost / junkmail wat zij deden dus de geadresseerde miste dat ook niet echt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 24 september 2021 @ 20:02:43 #93
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201502459
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:38 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Veel van zijn conferences zijn nog steeds mooi en waar. Nauwelijks verouderd.
Een kunstenaar inderdaad.

With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201502491
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Ik ken(de) Sandd vrij goed vanuit mijn werksfeer. Alles was ondermaats. De nodige protocollen en systemen niet bestaand. Echt een kutbedrijf. De werknemer uitbuiten tot op het bot. De neoliberale doctrine schrijft dit voor want "concurrentie". De prijs die daarvoor betaald wordt door de gemeenschap wordt steevast genegeerd.

De prestaties van dit "postbedrijf" waren daardoor zeer ondermaats. Als je geen gemotiveerde werknemers hebt ben je sowieso ten dode opgeschreven. Wat die werknemers veel deden was de post die ver fietsen was "tijdelijk" in het schuurtje te bewaren tot ze meer post hadden die daar moest zijn. Het gevolg was dat het schuurtje automagisch vol raakte. Het was voor het grootste deel ook troeppost / junkmail wat zij deden dus de geadresseerde miste dat ook niet echt.
Dit terwijl postbodes in het verleden beëdigde werknemers waren.
pi_201502997
Prima als iemand niet wil roken, maar dan vind ik dat je ook niet moet klagen als een hogere premie betaalt
pi_201503378
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Worden alle extra tijdrovende rookpauzes tijdens het werk ook meegenomen in de statistieken?
OK Max Havelaar
pi_201504012
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 20:04 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dit terwijl postbodes in het verleden beëdigde werknemers waren.
Mijn overgrootvader was vele decennia geleden een aantal jaren postbode. Rijk werd je er ook toen zeker niet van, maar je had prima (oudedags)voorzieningen en je kon er naar de normen van die tijd gewoon een fatsoenlijk bestaan van hebben. Gaat je nu met moeite of niet lukken. De postmarkt is een schoolvoorbeeld van mislukt marktdenken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het was voor het grootste deel ook troeppost / junkmail wat zij deden dus de geadresseerde miste dat ook niet echt.
Nou, dat viel wel tegen. Omdat ze net iets goedkoper waren dan PostNL heeft oa de belastingdienst ook gebruik van ze gemaakt. Zo nu en dan kwamen er wel eens berichten in de media van "werknemers" die dan onder meer jaren aan blauwe brieven hadden opgespaard. Persoonlijk vind ik de postbezorging net iets te essentieel voor burgers en bedrijven om over te laten aan zwaar onderbetaalde en ongemotiveerde mensen die vaak maar kort blijven hangen.
pi_201504472
Meneer is zelf roker?
  vrijdag 24 september 2021 @ 23:18:18 #99
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_201505622
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Worden alle extra tijdrovende rookpauzes tijdens het werk ook meegenomen in de statistieken?
Rokers zijn productiever. Niet-rokers hebben andere smoezen om even van hun werk weg te lopen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')