abonnement Unibet Coolblue
pi_108910285
Met stijgende zorgkosten is het de vraag of men niet meer zorgkosten moet doorberekenen aan mensen die een ongezonde levensstijl hebben, bijvoorbeeld rokers of comazuipers.
quote:
Jongeren die door excessief te drinken in het ziekenhuis belanden, hoeven de rekening daarvoor niet zelf te betalen. Dat stelt alcoholdeskundige Van der Lely. De KNMG en de RVZ delen zijn mening.

Herre Kingma, bestuursvoorzitter van het Medisch Spectrum Twente, stelt voor om deze jongeren zelf te laten opdraaien voor de financiële gevolgen van hun gedrag. ‘Afgelopen weekend waren van de vijftien mensen die ’s nachts op de Spoedeisende Hulp kwamen, er maar liefst veertien zwaar onder invloed van alcohol’, zegt Kingma in Tubantia. Het zelf laten betalen van de rekening zou landelijk 10 miljoen euro kunnen opbrengen, vermoedt hij.

Kinderarts Nico van der Lely, hoofd van de poli voor kinderen met alcoholproblemen in Delft, is ‘primair’ tegen de gedachte van Kingma. Kinderen in Nederland mogen vanaf hun 16de jaar drinken, terwijl de grens elders in Europa op 18 ligt, stelt hij vast: ‘Zij leven in wat ik de puberparadox noem: zij wéten dat het niet goed is en doen het toch. Bovendien zijn hun hersenen niet rijp, waardoor zij niet voelen aankomen dat de grens is bereikt. Ze vallen gewoon in één keer om.’

Volgens Van der Lely moet de leeftijdgrens omhoog naar 18 jaar en moet het voor kinderen minder makkelijk worden gemaakt om aan drank te komen. ‘Pas als dat niet helpt, kun je denken aan een ander pakket van maatregelen, waarvan de eigen betaling er mogelijk één is.’

Volgens Lode Wigersma, directeur beleid van de KNMG, is het ‘niet goed’ om onderscheid te gaan aanbrengen tussen gevaarlijk en minder gevaarlijk gedrag: ‘Waar trek je dan de scheidslijn? Ook mensen die voetballen of gaan skiën lopen meer risico dan anderen.’

Hij erkent de grootte van het probleem, maar wil dat op andere manieren aanpakken, bijvoorbeeld door voorlichting. Artsen die in aanraking komen met deze kinderen, zoals op de afdelingen SEH, zouden nadien de ouders op het gedrag van hun kinderen moeten aanspreken: ‘Artsen moeten voorlichting geven, zodra duidelijk is dat dit probleem bestaat.’

Flip van Sloten, senior medewerker van de RVZ, vindt het voorstel alleen juridisch al niet zo sterk: ‘Jongeren komen in coma het ziekenhuis in, en dan kun je ze moeilijk een verklaring laten tekenen dat ze de behandeling zelf zullen betalen.’ Het eigenschuldprincipe ontbreekt in de Zorgverzekeringswet, zegt hij: ‘En dat moet zo blijven, anders is het eind zoek.’ De RVZ pleit ervoor preventie op te nemen in het verzekerde pakket en wil zorgverzekeraars en gemeenten samen meer werk laten maken van preventie: ‘Dat zijn goede maatregelen die niet direct op de consument zijn gericht.’
Over wat rokers de samenleving opbrengen

Moeten mensen die 'ongezond' leven zelf voor de gevolgen opdraaien? En wat is ongezond dan precies? Hoe ga je dit controleren en tast dit de privacy niet aan?
Brand los :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Dutchnative op 09-03-2012 17:20:52 ]
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:09:55 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_108910393
1. Nee, het levert niets op behalve een enorme bureaucratie, veel rechtszaken en aantasting van de privacy.
2. Mensen gaan de zorg mijden want het is te duur.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:13:07 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_108910484
Ik dacht dat rokers al meer dan genoeg bijdragen aan de volksgezondheid. Weet je wel wat mijn peuken kosten tegenwoordig? Allemaal belasting.

Volgens deze beredenering kun je mensen die gaan skiën ook oplaten draaien voor de kosten van botbreuken etc.
pi_108910503
Nee natuurlijk niet. Sowieso als je daar aan begint wat is de volgende stap.
Dikke mensen? Rokers? Sporters? Mensen met erfelijke risico's?

Sowieso privacy en vrijheid aantasten onder het mom van veiligheid en nu dus ook ineens GELD is fucking belachelijk.
pi_108910527
Hoezo alleen comazuipers? Ook mensen die in het weekend op 1 avond 10 bier wegkletsen zijn ongezond bezig hoor :')

Ik ben het er absoluut niet mee eens, waar stopt het dan? Ik rij geen auto, en betaal wel mee aan de onkosten van een wegpiraat. Prima.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:14:52 #6
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_108910543
Als je er snel over nadenkt, dan zou je tot de conclusie komen dat dit een uitstekend plan is om het probleem comazuipers de nek om te draaien. Wanneer je verder gaat nadenken, dan kun je jezelf afvragen waar de grens ligt dat iemand gestraft moet worden vanwege zijn ongezonde gedrag. Ligt die grens bij ongezond eten, te veel drinken, drugsgebruik en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik denk dat er betere oplossingen zijn dan comazuipers hun eigen kosten te laten betalen.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:17:29 #7
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108910633
Privacy is niet zo'n groot probleem. Iedereen die wilt roken een pas laten aanvragen zodat je het kan kopen. Vraag je de pas niet aan rook je ook niet (ja zijn 1000 manieren om dat te omzeilen maar het is ook mijn eerste gedachte)

Dat rokers hun eigen kosten betalen is ook onzin, 1 long patiënt 5 jaar in leven houden kost meer dan wat 10 rokers aan accijns betalen in hun hele leven.

Wil je ongezond zijn? Prima maar dat hoeft niet te beteken dat de hele maatschappij er voor op hoeft te draaien. Niemand verplicht je om te roken, het is een vrijwillige keus!
Domo Arigato!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:17:34 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_108910635
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Als je er snel over nadenkt, dan zou je tot de conclusie komen dat dit een uitstekend plan is om het probleem comazuipers de nek om te draaien. Wanneer je verder gaat nadenken, dan kun je jezelf afvragen waar de grens ligt dat iemand gestraft moet worden vanwege zijn ongezonde gedrag. Ligt die grens bij ongezond eten, te veel drinken, drugsgebruik en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik denk dat er betere oplossingen zijn dan comazuipers hun eigen kosten te laten betalen.
Het is sowieso een belachelijk idee comazuipers zelf te laten betalen. Het gaat altijd om pubers of jongeren en die doen nou eenmaal gekke dingen, het zijn vervolgens de ouders die kunnen gaan betalen. En nog erger, de zorg wordt misschien wel niet eens ingeschakeld vanwege de kosten met alle gevolgen van dien. De afweging tussen geld en zorg is op zo'n moment verwerpelijk.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:18:13 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_108910658
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:17 schreef Black_Ninja het volgende:
Privacy is niet zo'n groot probleem. Iedereen die wilt roken een pas laten aanvragen zodat je het kan kopen. Vraag je de pas niet aan rook je ook niet (ja zijn 1000 manieren om dat te omzeilen maar het is ook mijn eerste gedachte)

Dat rokers hun eigen kosten betalen is ook onzin, 1 long patiënt 5 jaar in leven houden kost meer dan wat 10 rokers aan accijns betalen in hun hele leven.

Wil je ongezond zijn? Prima maar dat hoeft niet te beteken dat de hele maatschappij er voor op hoeft te draaien. Niemand verplicht je om te roken, het is een vrijwillige keus!
Rokers zijn bewezen goedkoper voor de samenleving dan niet-rokers.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:18:37 #10
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_108910671
Zelf werk ik in de zorg (ziekenhuis) en ik snap wel wat Kingma bedoeld.
Op een gemiddelde stapavond komen er meerdere jongeren tot 20 jaar binnen die zo zwaar bezopen zijn dat ze er flink van buiten kennis zijn.
Deze komen op plekken te liggen waar eigenlijk andere patienten zouden moeten liggen.
De bewustwording is er niet en straffen zijn er niet.

Sommige komen zelfs weer, omdat ze wederom "uit" zijn geweest.
Vervelende hierbij is ook dat verzekeraars de gemaakte kosten niet voor 100% dekken, waardoor ziekenhuizen uit eigen zak de coma zuipers moet verzorgen.

Eigenlijk zou de discussie moeten zijn wie dat verschil neerlegd.
Mijns inziens zou dat de verzekeraar moeten zijn en die mag het rustig verhalen bij de "patient".

Eigenlijk is het te idioot voor woorden dat men zich moedwillig binnen no-time onder zeil zuipt.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:20:29 #11
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_108910736
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:17 schreef Black_Ninja het volgende:
Privacy is niet zo'n groot probleem. Iedereen die wilt roken een pas laten aanvragen zodat je het kan kopen. Vraag je de pas niet aan rook je ook niet (ja zijn 1000 manieren om dat te omzeilen maar het is ook mijn eerste gedachte)

Dat rokers hun eigen kosten betalen is ook onzin, 1 long patiënt 5 jaar in leven houden kost meer dan wat 10 rokers aan accijns betalen in hun hele leven.

Wil je ongezond zijn? Prima maar dat hoeft niet te beteken dat de hele maatschappij er voor op hoeft te draaien. Niemand verplicht je om te roken, het is een vrijwillige keus!
Ik als roker ben het hier mee eens hoor. Maar dan wel graag alle accijnzen er vanaf. Roken levert de staat veel meer op dan dat het kost (anders was het allang veel duurder geweest, naief als je anders denkt).
Ik wil echter dan wel andere dingen erbij. Mensen die veel rijden graag meer laten betalen + een verplichte belasting op hun inkomen voor mensen zonder auto. Dit als schadevergoeding voor de fijnstof. Die schadevergoeding mag wmb 1x per jaar overgemaakt worden of toegekend worden in een belastingverlaging voor mensen zonder auto.
Sporters ook extreem meer laten betalen graag. Mensen die vet eten idemdito.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:20:40 #12
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108910743
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:18 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Rokers zijn bewezen goedkoper voor de samenleving dan niet-rokers.
Bron?
Domo Arigato!
pi_108910758
Doen rokers al lang.
quote:
Dat roken schadelijk is voor de gezondheid wordt door zowel voor- als tegenstanders beaamd. Wat de effecten zijn van roken op onze nationale economie heeft in de loop der jaren echter heel wat meer stof voor meningsverschillen opgeleverd. Uit een bijzonder uitgebreid onderzoek van het Nederlands Economisch Instituut (NEI) blijkt nu dat rokers de schatkist, na aftrek van alle denkbare kosten, elk jaar met per saldo 2,6 miljard verrijken.
http://www.forces-nl.org/artikelen/NEI.html
pi_108910766
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:22:28 #15
322645 Voorschrift
See if I care
pi_108910797
Ik betaal al genoeg aan accijns, laat de rest maar achterwege.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:22:58 #16
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_108910809
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:20 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Bron?
StiVoRo :D

Rokers worden minder oud maar betalen wel alle bestuursrechtelijke premies. Ze betalen daarnaast extreem veel accijns.

Dus in het kort: betalen stukken meer zonder aanspraak te maken op de uitkomst.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:23:26 #17
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108910820
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:20 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ik als roker ben het hier mee eens hoor. Maar dan wel graag alle accijnzen er vanaf. Roken levert de staat veel meer op dan dat het kost (anders was het allang veel duurder geweest, naief als je anders denkt).
Ik wil echter dan wel andere dingen erbij. Mensen die veel rijden graag meer laten betalen + een verplichte belasting op hun inkomen voor mensen zonder auto. Dit als schadevergoeding voor de fijnstof. Die schadevergoeding mag wmb 1x per jaar overgemaakt worden of toegekend worden in een belastingverlaging voor mensen zonder auto.
Sporters ook extreem meer laten betalen graag. Mensen die vet eten idemdito.
Automobilisten betalen al bijtelling en wegenbelasting en de accijnzen op de brandstof en dat is meer dan dat jullie per maand aan roken betalen ;) Maar fair is fair, gaan we dat ook doen.

Hoezo moeten sporters extreem veel meer betalen? Sporters moeten sport blessures zelf betalen maar waarom gelijk al meer betalen als je sport om gezond te blijven?
Domo Arigato!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:26:08 #18
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108910895
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:22 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

StiVoRo :D

Rokers worden minder oud maar betalen wel alle bestuursrechtelijke premies. Ze betalen daarnaast extreem veel accijns.

Dus in het kort: betalen stukken meer zonder aanspraak te maken op de uitkomst.
Toch ben ik nog steeds benieuwd wat een behandeling van een longpatient precies kost, kijken hoeveel jullie dan moeten/mogen op roken ;)

Ik ga eens even zoeken :)
Domo Arigato!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:27:46 #19
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_108910966
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:23 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Automobilisten betalen al bijtelling en wegenbelasting en de accijnzen op de brandstof en dat is meer dan dat jullie per maand aan roken betalen ;) Maar fair is fair, gaan we dat ook doen.

Hoezo moeten sporters extreem veel meer betalen? Sporters moeten sport blessures zelf betalen maar waarom gelijk al meer betalen als je sport om gezond te blijven?
Sporters komen veel sneller in aanmerking voor vervanging van de knieen, heupen en natuurlijk het hart. Beetje onredelijk om te verwachten dat een gewone burger hier aan mee betaald. En dan natuurlijk ook niet het extreme veelvuldige werkverzuim (werkgever moet dit kunnen verhalen op werknemer, eventueel door inbeslagname inboedel/roerend en onroerendgoed) door de vele gescheurde knie en enkelbanden en liesbreuken.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:27:52 #20
322645 Voorschrift
See if I care
pi_108910972
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:26 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Toch ben ik nog steeds benieuwd wat een behandeling van een longpatient precies kost, kijken hoeveel jullie dan moeten/mogen op roken ;)

Ik ga eens even zoeken :)
Alsof iedere roker longkanker krijgt.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_108910994
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:17 schreef Black_Ninja het volgende:
Privacy is niet zo'n groot probleem. Iedereen die wilt roken een pas laten aanvragen zodat je het kan kopen. Vraag je de pas niet aan rook je ook niet (ja zijn 1000 manieren om dat te omzeilen maar het is ook mijn eerste gedachte)

Dat rokers hun eigen kosten betalen is ook onzin, 1 long patiënt 5 jaar in leven houden kost meer dan wat 10 rokers aan accijns betalen in hun hele leven.

Wil je ongezond zijn? Prima maar dat hoeft niet te beteken dat de hele maatschappij er voor op hoeft te draaien. Niemand verplicht je om te roken, het is een vrijwillige keus!
En mensen die rood vlees eten?
Meer dan 2 glazen alcohol drinken?
Pizza's, chips, koekjes, patat eten?

Wat voor maatschappij wil jij heen jongen?
Dat je overal een pasje voor moet hebben en dat de overheid wel even bepaald hoe je moet leven?
En als je dat niet doet je meer moet betalen? (een boete als het ware)

Ik dacht dat wel al teveel in een gecontroleerde samenleving leven, op het moment dat je een voet buiten je (veel te kleine dure) huisje zet gelden er al tientallen regels. Zelfs op je eigen erf mag al veel niet meer.
Het halve land bestaat uit zombies die de hele dag achter de PC zitten en zo depresseief zijn dat ze medicijnen slikken (1 op 10 al) om zich een beetje normaal te voelen.

En jij wil NOG meer controle en regels?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:28:32 #22
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_108910999
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:27 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Alsof iedere roker longkanker krijgt.
En alsof longkanker altijd het gevolg is van roken.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:28:54 #23
322645 Voorschrift
See if I care
pi_108911015
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:28 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

En alsof longkanker altijd het gevolg is van roken.
Precies.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_108911019
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:26 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Toch ben ik nog steeds benieuwd wat een behandeling van een longpatient precies kost, kijken hoeveel jullie dan moeten/mogen op roken ;)

Ik ga eens even zoeken :)
Deze patiënten maken dit waarschijnlijk zelf al goed, door korter te leven en daardoor niet te snaaien uit pensioenpotten en andere welvaartsuitkeringen
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:29:48 #25
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108911043
quote:
Bij gelijkblijvende zorg en prijzen zullen de kosten voor COPD in 2025 gestegen zijn naar
ongeveer 440 tot 495 miljoen euro. Wanneer daarnaast rekening gehouden wordt met de
huidige trends in de kosten van zorg, stijgen de verwachte kosten in 2025 naar 1 tot 1,1 miljard
euro
Even van astmafonds.nl gehaald. Gaat over COPD en niet puur over rokers maar geeft wel een redelijk beeld van de kosten :)
Domo Arigato!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')