abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212096300
Azmani, de VVD lijsttrekker bij de Europese Verkiezingen, wilde fractievoorzitter worden van Renew. Hij is nu vice-fractievoorzitter en de fractievoorzitter is vertrokken, maar Azmani lijkt het nu niet te worden omdat ze geen 'PVV-vriend' willen: https://www.trouw.nl/buit(...)droombaan~b23ad3430/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212105035
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 21:22 schreef Hanca het volgende:
Azmani, de VVD lijsttrekker bij de Europese Verkiezingen, wilde fractievoorzitter worden van Renew. Hij is nu vice-fractievoorzitter en de fractievoorzitter is vertrokken, maar Azmani lijkt het nu niet te worden omdat ze geen 'PVV-vriend' willen: https://www.trouw.nl/buit(...)droombaan~b23ad3430/
Slap verhaal van D66.
Als je ook gematigd rechtse partijen als de VVD al als ‘fout’ gaat bestempelen, puur omdat ze de coalitie-onderhandelingen voeren die logischerwijs uit de verkiezingsuitslag volgen, moet je niet raar opkijken als radicaler-rechtse partijen volgende keer nóg groter worden.
pi_212105111
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:11 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Slap verhaal van D66.
Als je ook gematigd rechtse partijen als de VVD al als ‘fout’ gaat bestempelen, puur omdat ze de coalitie-onderhandelingen voeren die logischerwijs uit de verkiezingsuitslag volgen, moet je niet raar opkijken als radicaler-rechtse partijen volgende keer nóg groter worden.
D66 wordt in het hele artikel niet genoemd. En de bezwaren schijnen vooral uit het buitenland te komen, van partijen die niet willen dat de extreme partijen in hun land ook sterker worden doordat de PVV hier kan regeren. Met name de Fransen, die niet Le Pen nog sterker willen maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 20-01-2024 17:24:46 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212105213
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 wordt in het hele artikel niet genoemd. En de bezwaren schijnen vooral uit het buitenland te komen, van partijen die niet willen dat de extreme partijen in hun land ook sterker worden doordat de PVV hier kan regeren. Met name de Fransen, die niet Le Pen nog sterker willen maken.
Het artikel zit achter een betaalmuur, maar omdat Jetten publiekelijk heeft gemeld dat de VVD misschien maar uit ALDE moet worden gezet, nam ik aan dat dat in dit artikel ook wel ter sprake zou komen.

Maar goed: wat had de VVD dan moeten doen? De verkiezingsuitslag negeren? We hebben nu eenmaal een coalitiemodel in Nederland.
pi_212105298
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:30 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Het artikel zit achter een betaalmuur, maar omdat Jetten publiekelijk heeft gemeld dat de VVD misschien maar uit ALDE moet worden gezet, nam ik aan dat dat in dit artikel ook wel ter sprake zou komen.

Maar goed: wat had de VVD dan moeten doen? De verkiezingsuitslag negeren? We hebben nu eenmaal een coalitiemodel in Nederland.
De NOS heeft er ook een artikel over: https://nos.nl/artikel/25(...)en-tussen-vvd-en-pvv
In het buitenland snappen ze onze coalities misschien niet altijd, maar dat de VVD in Brussel deed alsof ze helemaal niet met de PVV aan tafel zaten lijkt me al reden genoeg om hem niet als fractievoorzitter te willen. Blijkbaar onbetrouwbaar richting eigen fractiegenoten.

Zie dit stukje bij de NOS:
quote:
"In eerste instantie heeft de VVD in Brussel de samenwerking met de PVV in Nederland nog gedownplayed en gezegd dat de VVD niet betrokken was", zegt In 't Veld. "Maar veel mensen zijn aan het denken gezet toen ze foto's zagen van Dilan Yesilgöz en Geert Wilders samen aan tafel. Ze realiseerden zich toen dat het blijkbaar inniger was dan werd aangegeven."
Dat de Franse partij van Macrom liever niet gelinkt worden aan een partij die praat met een partij die stevig verbonden is met de partij van Le Pen lijkt me eerlijk gezegd alleen maar logisch. Als Nederland hier de PVV neer zet als een redelijke partij waar je best mee kunt praten, is dat voor veel Fransen misschien wel een teken dat ze ook best op Le Pen kunnen stemmen. Als de brave Nederlanders dat niet erg vinden, waarom zouden zij dan wel?
pi_212105922
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
De NOS heeft er ook een artikel over: https://nos.nl/artikel/25(...)en-tussen-vvd-en-pvv
In het buitenland snappen ze onze coalities misschien niet altijd, maar dat de VVD in Brussel deed alsof ze helemaal niet met de PVV aan tafel zaten lijkt me al reden genoeg om hem niet als fractievoorzitter te willen. Blijkbaar onbetrouwbaar richting eigen fractiegenoten.

Zie dit stukje bij de NOS:
[..]
Dat de Franse partij van Macrom liever niet gelinkt worden aan een partij die praat met een partij die stevig verbonden is met de partij van Le Pen lijkt me eerlijk gezegd alleen maar logisch. Als Nederland hier de PVV neer zet als een redelijke partij waar je best mee kunt praten, is dat voor veel Fransen misschien wel een teken dat ze ook best op Le Pen kunnen stemmen. Als de brave Nederlanders dat niet erg vinden, waarom zouden zij dan wel?
Tja, op een bepaald moment hebben de gevestigde partijen in de ogen van veel kiezers kansen genoeg gehad om de immigratiestroom aan te pakken. Dat men dan uitwijkt naar radicale alternatieven is zorgwekkend, maar ergens ook wel te begrijpen.
pi_212105979
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Tja, op een bepaald moment hebben de gevestigde partijen in de ogen van veel kiezers kansen genoeg gehad om de immigratiestroom aan te pakken. Dat men dan uitwijkt naar radicale alternatieven is zorgwekkend, maar ergens ook wel te begrijpen.
Het is vooral zorgwekkend dat zo veel mensen in Europa zich voor het karretje laten spannen van de volksmenners die uit eigen gewin doen alsof die 'immigratiestroom' zo erg is, alsof dat ook maar een probleem is wat in de buurt van onze grootste problemen komt in Europa.
pi_212106208
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is vooral zorgwekkend dat zo veel mensen in Europa zich voor het karretje laten spannen van de volksmenners die uit eigen gewin doen alsof die 'immigratiestroom' zo erg is, alsof dat ook maar een probleem is wat in de buurt van onze grootste problemen komt in Europa.
Tja, dat deze partijen er iets aan kunnen doen geloof ik niet, ik denk dat het daarvoor te laat is.
Dat het een serieus probleem is geloof ik absoluut. Ik woon al jaren in Rotterdam en zie die stad steeds sneller veranderen als gevolg van migratie. En niet de goede kant op helaas.
pi_212111554
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 19:13 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Tja, dat deze partijen er iets aan kunnen doen geloof ik niet, ik denk dat het daarvoor te laat is.
Dat het een serieus probleem is geloof ik absoluut. Ik woon al jaren in Rotterdam en zie die stad steeds sneller veranderen als gevolg van migratie. En niet de goede kant op helaas.
Zijn rotterdammers dan zo’n zwak volk dat ze dat laten gebeuren?
Zoals je het nu zegt is het iets wat je overkomt of van bovenaf bestuurt wordt.
Terwijl de autochtone bewoners alle touwtjes in handen hadden maar het lieten gaan.
Vakman pur sang
pi_212113048
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Vast heel begrijpelijk maar fatsoenlijke partijen faciliteren extreem of radicaal rechts gewoon niet. Doe je dat wel, dan heb je in een Europese liberale fractie niet bijster veel te zoeken…
pi_212113553
Zijdelings gerelateerd maar diverse Europese landen, zoals Hongarije, Tsjechië, Italië en Groot-Brittanië werven actief arbeidsmigranten in centraal Azië

Ondanks een vaak kritische houding tegenover migranten in die landen zijn ze blijkbaar wel hard nodig…

https://www.volkskrant.nl(...)ten-redden~v1001212/
pi_212114673
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zijn rotterdammers dan zo’n zwak volk dat ze dat laten gebeuren?
Zoals je het nu zegt is het iets wat je overkomt of van bovenaf bestuurt wordt.
Terwijl de autochtone bewoners alle touwtjes in handen hadden maar het lieten gaan.
Hoe zie je dit precies voor je? Een initiatief om geen ((sociale)huur)woningen aan potentieel allochtone huurders toe te staan? Oh dit gebeurd al met de Rotterdamwet.

Ik vraag mij echt af hoe je je eigen krachtig handelen precies voor elkaar ziet om dit tegen te gaan? Hoe wil jij voorkomen dat de man/vrouw twee straten verderop zijn huis niet verkoopt/verhuurd aan allochtonen, hoe wil jij voorkomen dat werkgevers hun heil niet zoeken in gastarbeiders, hoe sterk ben jij Lospedrosa?
pi_212114955
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 11:10 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hoe zie je dit precies voor je? Een initiatief om geen ((sociale)huur)woningen aan potentieel allochtone huurders toe te staan? Oh dit gebeurd al met de Rotterdamwet.

Ik vraag mij echt af hoe je je eigen krachtig handelen precies voor elkaar ziet om dit tegen te gaan? Hoe wil jij voorkomen dat de man/vrouw twee straten verderop zijn huis niet verkoopt/verhuurd aan allochtonen, hoe wil jij voorkomen dat werkgevers hun heil niet zoeken in gastarbeiders, hoe sterk ben jij Lospedrosa?
De Rotterdam wet is gemaakt door rotterdammers. Dus eigen schuld.
Na de oorlog was 90% autochtoon nu niet meer 50% dan heb je het zelf laten gaan.
Vakman pur sang
pi_212114982
Stel Rotterdam was 90% islamitisch, denk je dat zij het zouden toestaan dat jaar in jaar uit, christenen de boel zouden overnemen?
Ja maar die zijn niet liberaal en nogal eigengerechtig.

Ja precies!
Vakman pur sang
pi_212115495
Nu
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 11:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Stel Rotterdam was 90% islamitisch, denk je dat zij het zouden toestaan dat jaar in jaar uit, christenen de boel zouden overnemen?
Ja maar die zijn niet liberaal en nogal eigengerechtig.

Ja precies!
Naast dat Dubai gewoon bestaat heb ik nog geen concrete oplossing gelezen en zeker geen waar ook nog gekeken wordt naar de vraag naar arbeiders (zowel nu als vroeger).
pi_212115562
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 12:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Nu
[..]
Naast dat Dubai gewoon bestaat heb ik nog geen concrete oplossing gelezen en zeker geen waar ook nog gekeken wordt naar de vraag naar arbeiders (zowel nu als vroeger).
Deze is in dit licht wel aardig https://historiek.net/mig(...)ar-rotterdam/161415/
Eind negentiende eeuw was de migratie van het gereformeerde Zeeuwse platteland naar Rotterdam ook wel een boeiende menging van culturen :P.
pi_212123780
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 12:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Nu
[..]
Uiteraard bestaan die nog en deze UAE minister legt uit waarom:

Vakman pur sang
pi_212148971
De denktank European Council on Foreign Relations (ECFR) heeft een voorspelling gedaan wat betreft de Europese Verkiezingen: https://www.volkskrant.nl(...)kiezingen~b071b844c/
https://www.theguardian.c(...)lections-says-report

Ze verwachten dat in Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië, België, Tsjechië, Hongarije, Polen en Slowakije radicaal rechts de grootste wordt. De EVP blijft de grootste, maar ECR+ID (beide rechts, eurokritisch en klimaatsceptici) wordt gezamelijk wel groter.

Zaken als natuurherstel en klimaatmaatregelen zullen stil komen te liggen, omdat de EVP bij die zaken de neiging heeft om naar rechts te kijken. Daar had een coalitie van sociaal-democraten, liberalen, groenen en links de meerderheid, maar die raken ze waarschijnlijk kwijt.
pi_212150493
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 07:05 schreef Hanca het volgende:

Zaken als natuurherstel en klimaatmaatregelen zullen stil komen te liggen, omdat de EVP bij die zaken de neiging heeft om naar rechts te kijken. Daar had een coalitie van sociaal-democraten, liberalen, groenen en links de meerderheid, maar die raken ze waarschijnlijk kwijt.
Kun je dat onderbouwen?
Daar klopt helemaal niks van, en volgens mij is het ook een teken van het niet begrijpen hoe weinig invloed het EP kan hebben op lopend beleid binnen de 2021-2027 programming period.

Een verschuiving van de meerderheid kan bv beschikbare gelden en ook regels voor de vergave beinvloeden voor de programming period na 2028 (meerjarig financieel kader 2028-2034), maar zelfs dan is de politiek-ideologische sturing gering en zeker geringer dan de uitwerking op nationale en regionale verdeling van gelden.

Het is een veelgemaakte fout te denken dat europese politiek erg interessant is vanuit ideologisch zicht, maar het is eerder bestuurspolitiek.

Zeker bv de regels en voorziene financiele middelen voor natuurherstel zijn op dit moment vooral bedoel agrarische toepassingen en gebieden extra te steunen.
Het is juist een terrein waarop veel rechtse nationalistische partijen, zeker ook in oost- en zuid-europa dol zijn omdat het erg makkelijk vergeven kan worden en grotendeels uit grants en niet financiele instrumenten bestaat (ook zaken waar veel meer ruimte voor fraude en corruptie bestaat).

Herziening van de natuurherstel regelgeving staat pas voor 2033 weer aan. En ook rechts-nationale partijen in oost- en zuideuropa zullen dan vermoedelijk dat verder willen uitbouwen.

Het zou me idd niet verbazen als dominee-achtige nederlanders gaan roepen dat nederlandse boeren er geen gebruik van willen maken, wat andere EU-lidstaten dan grinnikend accepteren om zichzelf een groter deel van de koek toe te eigenen...

Nationaal denkende politici die afzien van EU-gelden maken nooit het EU-budget kleiner, maar verzwakken vooral hun eigen positie in de EU en moeten dan steeds meer betalen krijgen er minder voor terug (voor nederland een denkfout die al in 1993 gemaakt werd, en kennelijk nog steeds verdere schade doet)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_212150542
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:02 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Kun je dat onderbouwen?
Daar klopt helemaal niks van, en volgens mij is het ook een teken van het niet begrijpen hoe weinig invloed het EP kan hebben op lopend beleid binnen de 2021-2027 programming period.

Een verschuiving van de meerderheid kan bv beschikbare gelden en ook regels voor de vergave beinvloeden voor de programming period na 2028 (meerjarig financieel kader 2028-2034), maar zelfs dan is de politiek-ideologische sturing gering en zeker geringer dan de uitwerking op nationale en regionale verdeling van gelden.

Het is een veelgemaakte fout te denken dat europese politiek erg interessant is vanuit ideologisch zicht, maar het is eerder bestuurspolitiek.

Zeker bv de regels en voorziene financiele middelen voor natuurherstel zijn op dit moment vooral bedoel agrarische toepassingen en gebieden extra te steunen.
Het is juist een terrein waarop veel rechtse nationalistische partijen, zeker ook in oost- en zuid-europa dol zijn omdat het erg makkelijk vergeven kan worden en grotendeels uit grants en niet financiele instrumenten bestaat (ook zaken waar veel meer ruimte voor fraude en corruptie bestaat).

Herziening van de natuurherstel regelgeving staat pas voor 2033 weer aan. En ook rechts-nationale partijen in oost- en zuideuropa zullen dan vermoedelijk dat verder willen uitbouwen.

Het zou me idd niet verbazen als dominee-achtige nederlanders gaan roepen dat nederlandse boeren er geen gebruik van willen maken, wat andere EU-lidstaten dan grinnikend accepteren om zichzelf een groter deel van de koek toe te eigenen...

Nationaal denkende politici die afzien van EU-gelden maken nooit het EU-budget kleiner, maar verzwakken vooral hun eigen positie in de EU en moeten dan steeds meer betalen krijgen er minder voor terug (voor nederland een denkfout die al in 1993 gemaakt werd, en kennelijk nog steeds verdere schade doet)
Lees anders allereerst het artikel maar. Een wet als de natuurherstelwet haalde het net, in de nieuwe samenstelling hebben zulke wetten dus geen enkele kans. En zulke wetten komen meerdere keren per jaar langs, waarom jij dan doet dat dat pas in 2034 weer relevant is, is me een raadsel. Dat geeft aan dat je de zaken niet echt volgt, volgens mij.

Dan doe je alsof de europese commissie op het gebied van natuur en klimaat de komende 10 jaar helemaal niks te doen heeft. Dat is natuurlijk totale nonsens.

Je kent Timmermans en Hoekstra, neem ik aan? Je snapt dat zij ook opvolgers krijgen?
pi_212151090
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lees anders allereerst het artikel maar. Een wet als de natuurherstelwet haalde het net, in de nieuwe samenstelling hebben zulke wetten dus geen enkele kans. En zulke wetten komen meerdere keren per jaar langs, waarom jij dan doet dat dat pas in 2034 weer relevant is, is me een raadsel. Dat geeft aan dat je de zaken niet echt volgt, volgens mij.

Dan doe je alsof de europese commissie op het gebied van natuur en klimaat de komende 10 jaar helemaal niks te doen heeft. Dat is natuurlijk totale nonsens.

Je kent Timmermans en Hoekstra, neem ik aan? Je snapt dat zij ook opvolgers krijgen?
Je stelde dat de natuurherstelwet gestopt zou worden?

Begrijp je mn uitleg dat daar geen sprake van is omdat die gewoon tot 2034 vastligt en pas in 2033 opnieuw beleidsmatig vormgeven gaat worden?

Verder poog ik uit te leggen dat over EU politiek een ideoligisch licht te werpen wel leuk klinkt en voor oppervlakkige volgers erg overtuigend lijkt.

Maar de realiteit is eerder dat als de naampjes en politieke kleur misschien wel verandert, maar dat veelal hooguit een ander inpak-papiertje is...

Andere politici zullen doodleuk dezelfde plannen doorvoeren, maar dan met een ander naampje...
Zelfs bv de al doorgevoerde natuurherstel en biodiversiteits-regelingen zijn stiekem ook vooral een ander naampje voor de al veel langer bestaande landbouwsubsidies (maar dan iets minder op productiviteit en voedselproductie gericht en wat meer op grondbeheer... Overigens een ontwikkeling die ook al 30 jaar aan de gang is, uit de tijd komt van de boterbergen en melkplassen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_212151175
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:58 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Je stelde dat de natuurherstelwet gestopt zou worden?

Begrijp je mn uitleg dat daar geen sprake van is omdat die gewoon tot 2034 vastligt en pas in 2033 opnieuw beleidsmatig vormgeven gaat worden?

Verder poog ik uit te leggen dat over EU politiek een ideoligisch licht te werpen wel leuk klinkt en voor oppervlakkige volgers erg overtuigend lijkt.

Maar de realiteit is eerder dat als de naampjes en politieke kleur misschien wel verandert, maar dat veelal hooguit een ander inpak-papiertje is...

Andere politici zullen doodleuk dezelfde plannen doorvoeren, maar dan met een ander naampje...
Zelfs bv de al doorgevoerde natuurherstel en biodiversiteits-regelingen zijn stiekem ook vooral een ander naampje voor de al veel langer bestaande landbouwsubsidies (maar dan iets minder op productiviteit en voedselproductie gericht en wat meer op grondbeheer... Overigens een ontwikkeling die ook al 30 jaar aan de gang is, uit de tijd komt van de boterbergen en melkplassen)
Ik geloof dat jij de huidige sentimenten in het Europees parlement niet helemaal kunt volgen.

De wetgeving gaat wel anders worden als er een grote groep klimaatontkenners, eurosceptici e.d. in het parlement zit, zeker omdat de christendemocraten helaas de neiging hebben met hen mee te stemmen.
pi_212151365
Ach... Sentimenten en 'geloven' erin zijn erg grappig en lief.

Misschien is het mijn fout als ik je probeer reaalpolitiek uit te leggen vanuit een positie die misschien wat dichter bij de bron ligt.

De EVP gaat echt nooit en te nimmer toestaan dat er minder geld naar landbouwpolitiek gaat... En uiteindelijk is een deel van de labeling voor die 'green deal' (naast energie-politiek) ook een vorm van subsidiegelden steken in grondbeheer en landbouw vernieuwing...
Dat heeft niet zo heel veel met rechts of links te maken, hooguit is er wat ideologische mooimakerij door er een bepaalde naam aan te geven, die vast en zeker in 2033 wel anders zal zijn, maar evengoed consistent blijft omdat er teveel van profiteren.

[ Bericht 56% gewijzigd door RM-rf op 24-01-2024 11:24:53 ]
pi_212151430
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:13 schreef RM-rf het volgende:
Ach... Sentimenten en 'geloven' erin zijn erg grappig en lief.

Misschien is het mijn fout als ik je probeer reaalpolitiek uit te leggen vanuit een positie die misschien wat dichter bij de bron ligt
Jij ontkent gewoon dat iemand als Timmermans keihard heeft moeten vechten voor meerderheden, 3 jaar lang. En dat zijn opvolger als eurocommissaris van klimaat die meerderheden gewoon niet meer gaat vinden. Dat lukte Timmermans al niet op het gebied van landbouw, maar op andere gebieden nog wel.

Doen alsof er tot 2034 geen nieuwe klimaatmaatregelen nodig zijn in de EU, dat is pas echt een enorme afstand hebben van de realiteit.
pi_212151506
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij ontkent gewoon dat iemand als Timmermans keihard heeft moeten vechten voor meerderheden, 3 jaar lang. En dat zijn opvolger als eurocommissaris van klimaat die meerderheden gewoon niet meer gaat vinden. Dat lukte Timmermans al niet op het gebied van landbouw, maar op andere gebieden nog wel.

Doen alsof er tot 2034 geen nieuwe klimaatmaatregelen nodig zijn in de EU, dat is pas echt een enorme afstand hebben van de realiteit.
:? Ik heb geen idee waarover je het heb.

Politiek is altojd het bouwen van meerderheden om de basis voor beleidsmaatregen te leggen.

Maar daaraan verandert an sich niks als de zetelverdeling wat veschuift.

Evenmin kan het EP veel doen aan allang vastgelde gelden, zoals binnen de 2021-2027 beleidsperiode.
Zelfs voor 2028-2034 ligt het grootste delen van de gelden allang vast, maar kan er aan de invulling geschoven worden kwat europese politiek inhoudelijk ook nogal saai en weinig ideologisch interessant maakt.
pi_212151599
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]
:? Ik heb geen idee waarover je het heb.

Politiek is altojd het bouwen van meerderheden om de basis voor beleidsmaatregen te leggen.

Maar daaraan verandert an sich niks als de zetelverdeling wat veschuift.

Evenmin kan het EP veel doen aan allang vastgelde gelden, zoals binnen de 2021-2027 beleidsperiode.
Zelfs voor 2028-2034 ligt het grootste delen van de gelden allang vast, maar kan er aan de invulling geschoven worden kwat europese politiek inhoudelijk ook nogal saai en weinig ideologisch interessant maakt.
Maar die gelden zijn helemaal niet het interessantst binnen de Europese politiek. Als je alleen daar naar kijkt, mis je echt het grotere plaatje. Veel interessanter zijn nieuwe milieuregelgeving of bijvoorbeeld verboden van bepaalde soorten gifstoffen. Of bijvoorbeeld de nieuwe vorm van kunstmest, die veel milieubesparender is en die nog moet worden goedgekeurd. Wetgeving rondom gerecycled plastic is ook zoiets. Je beperken tot geld, dat is wel een heel bekrompen kijk naar de politiek. Meestal is alles rondom geld helemaal niet zo interessant, want eigenlijk altijd ligt 90% wel vast.
  dinsdag 27 februari 2024 @ 06:43:08 #252
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_212604172
quote:
Lot natuurherstelwet aan zijden draadje: vandaag stemming in Europees Parlement

Komt er nog een Europese natuurherstelwet? Dat zal afhangen van hoeveel christendemocratische Europarlementariërs vandaag de partijlijn volgen en tegen stemmen. Het voorstel dat voorligt, is al fel afgezwakt, maar niet genoeg om het ongenoegen onder de boeren te sussen. Uit een nieuwe impactstudie blijkt dat alvast voor Vlaamse boeren nog steeds niet duidelijk is welke gevolgen de natuurherstelwet zal hebben.

Vincent Merckx
05:29

Nog twee hordes. Daar moet de zo felbevochten natuurherstelwet in principe nog over voor hij een feit is. Vandaag is er de stemming in het Europees Parlement. Daarna volgt in principe in maart de finale handtekening door de Europese ministers van Milieu.

Beide instellingen zullen daarbij een laatste keer hun goedkeuring moeten geven over het akkoord dat de Europese Commissie, het Parlement en de Raad van de EU in november bereikten.

Waarover gaat de natuurherstelwet?
De Europese natuur is er slecht aan toe. Amper 15 procent van het Europees beschermd natuurgebied, de Natura 2000-gebieden, is bijvoorbeeld in goede staat. Daarom moeten de lidstaten tegen 2030 maatregelen doorgevoerd hebben om 20 procent van alle land- en zeebiotopen te herstellen, en tegen 2050 in alle Europese ecosystemen waar herstel nodig is.
De populaties van planten en dieren moeten zo versterkt worden dat hun duurzaam voortbestaan verzekerd is.

Maar sinds gisterenavond bestaat de kans dat de natuurherstelwet struikelt over de voorlaatste horde. Gisteren riep de Europese Volkspartij (EVP), de grootste fractie in het Europees Parlement, zijn parlementariërs op om tegen te stemmen.

"We verwelkomen het feit dat de herwerkte tekst nog weinig lijkt op het originele voorstel (van de Europese Commissie, red.)", klonk het. "Maar het lijkt ons nog altijd beter om helemaal opnieuw te beginnen en de belangen van de boeren voorop te stellen."

De vraag is nu hoeveel van hun parlementariërs dat marsorder zullen volgen. De EVP is de grootste fractie in het Europees Parlement, en heeft dus het lot in handen van de natuurherstelwet. Alvast Tom Vandenkendelaere, die voor CD&V in de EVP-fractie zetelt, zal tegen stemmen.

Meer vrijheid voor lidstaten
De tekst waarover de parlementariërs zich vandaag uitspreken, is inderdaad al stevig afgezwakt in vergelijking met het allereerste voorstel van de Europese Commissie. Dat gebeurde onder andere onder druk van de EVP. Die verzette zich stevig, aangevuurd door het ongenoegen van de Europese boeren.

Maar op welke punten zijn er dan precies toegevingen gebeurd in vergelijking met de originele tekst?

Precies dat staat te lezen in 3 nieuwe impactscans die de Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) begin deze maand vrijgaf. Het consultancybureau Deloitte, Verhelst Advocaten en het milieuadviesbureau Corridor bekeken in detail de gevolgen van de natuurherstelwet voor Vlaanderen.

Heel wat struikelblokken die Vlaanderen zag in het oorspronkelijke voorstel, blijken weggewerkt. Zo worden lidstaten niet langer afgerekend op hoeveel natuur ze daadwerkelijk herstellen, maar op de maatregelen die ze ingevoerd hebben.

Bovendien krijgen lidstaten meer vrijheid om zelf in te vullen hoe en in welk natuurgebied ze de doelstellingen waarmaken.

En de Commissie zal rekening houden met de specifieke socio-economische situatie in elke lidstaat bij het beoordelen van de natuurherstelplannen. Reken maar dat (het dichtbebouwde en -bevolkte) Vlaanderen daarvan gebruik zal maken. Het zal argumenteren dat het minder herstel kan realiseren dan pakweg Oost-Europese landen.

Niet zeker dat Vlaamse boeren winnen aan natuurherstelwet
Maar voor de Vlaamse boeren blijft onduidelijkheid troef, ook na de impactanalyse.

Op zich wint de landbouw altijd wat bij natuurherstel, klinkt het in de studie van Deloitte. Uit eerder onderzoek blijkt dat "het verlies in landbouwproductie bijna nooit opweegt tegen de baten door toename van ecosysteemdiensten". Het gaat dan bijvoorbeeld om verbeterde bodemkwaliteit, meer bestuivers, minder plagen of minder erosiegevaar.

Bovendien ligt de lat voor Vlaamse boeren al lager dan voor de gemiddelde Europese boer. "Vlaanderen is deel van de categorie lidstaten die beperktere doelstellingen moeten realiseren."

Maar "het is niet mogelijk om een uitspraak te doen over de netto kosten-batenbalans", besluit Deloitte, zolang er geen extra onderzoek gebeurt voor de Vlaamse landbouw specifiek.

Risico op vergunningenstop blijft
Nog uit de impactanalyses blijkt dat ook de herziene natuurherstelwet wel degelijk tot een (gedeeltelijke) vergunningenstop zou kunnen leiden. Dat is niet alleen een reden tot bezorgdheid voor de landbouw, maar ook voor de Vlaamse regering.

Stikstof heeft er nu al toe geleid dat zo'n vergunningenstop boven het hoofd van deze en de volgende regering hangt. Maar de natuurherstelwet zou de rechter in principe een nieuwe reden kunnen geven om vergunningen te weigeren voor projecten die de kwaliteit van nabij gelegen natuurgebied achteruit doen gaan.

Bovendien loopt de overheid nog steeds een risico op rechtszaken door ontevreden burgers of actiegroepen die meer natuurherstel eisen. Al verschillen de impactstudies van mening over hoe groot de kans is dat dat ook gebeurt. Het zal alleszins afhangen van de interpretatie van individuele rechters.

Geen Belgische stem
Minister Demir had deze zomer haar mening over de natuurherstelwet enigszins gemilderd. Maar nu klinkt het opnieuw dat natuurherstel goed is, zolang er maar geen Europese natuurherstelwet is die daartoe verplicht. Ze vroeg de Vlaamse regering zich bij haar verzet aan te sluiten. In november blokkeerde ze al een Belgische stem.

Maar het zou dus wel eens kunnen dat het niet de lidstaten zijn die finaal beslissen over het lot van de natuurherstelwet, maar het Europees Parlement. Of om precies te zijn: de Europese Volkspartij en zijn achterban van woedende landbouwers.

Maar het dubbeltje kan ook de andere kant op vallen, als voldoende EVP-parlementsleden toch voor de natuurherstelwet stemmen of zich onthouden. Dan kan de natuurherstelwet toch goedgekeurd worden.

Gebeurt dat, dan volgt in maart nog de handtekening door de Europese milieuministers. Een formaliteit, normaal gezien. Maar niemand die dat nu, één dag na een nieuwe doortocht van boeren door Brussel, nog luidop durft zeggen.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)te-natuurherstelwet/
pi_212607537
Dat wat er over is van de natuurherstelwet is aangenomen door het europese parlement: https://nos.nl/artikel/25(...)ropese-unie-stemt-in
pi_212690183
Duitsland begint wel heel vervelend te worden in de EU, ze blokkeren momenteel bijna alles. Nu ook de wet die een inspanningsverplichting bij bedrijven legt om zaken als uitbuiting, slavernij, milieuvervuiling, mensenrechtenschendingen en klimaatschade in de keten te voorkomen. Begonnen na het instorten van de fabriek in Bangladesh.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-bezig-was~a8ac8203/
  maandag 11 maart 2024 @ 16:48:38 #256
33189 RM-rf
1/998001
pi_212787267
quote:
wat zou er dan veranderen?

juist die euro-skeptici partijen doen het minste qua beleidvorming... des te meer zetels die krijgen, des te minder politieke sturing er is (wat an sich ook wel een voordeel kan hebben).

Verder is natuurlijk de kans groot dat met een nieuwe commissie er vooral labeltjes en naampjes veranderd worden, maar structureel er weinig anders gaat worden.
Kans is verder groot dat de Green Deal gewoon vooral hernieuwd wordt naar een Innovation and Energy Reform traject met investeringen in de europese industrie, werkgelegenheid, energievoorziening en zelfvoorzienendheid en onafhankelijk van externe logistiek van buiten europa (en het grappige is dat heel veel programma's van de Green Deal niet eens zozeer veranderd hoeven te worden, dat zijn altijd al vooral investeringes-programma's geweest in het europese bedrijfsleven)

Uiteindelijk ligt ook de programma-periode tot en met 2027 gewoon vast en dus is er qua budgets weinig anders te doen... De politiek kan hooguit zaken werkelijk veranderen in de nieuwe programma-periode en die zal van 2028-2034 zijn... maar zeker populistische politici hebben weinig interesse om zolang te wachten tot hun veranderingen misschien werkelijk doorgevoerd worden
pi_212842636
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:09 schreef Hanca het volgende:
Duitsland begint wel heel vervelend te worden in de EU, ze blokkeren momenteel bijna alles. Nu ook de wet die een inspanningsverplichting bij bedrijven legt om zaken als uitbuiting, slavernij, milieuvervuiling, mensenrechtenschendingen en klimaatschade in de keten te voorkomen. Begonnen na het instorten van de fabriek in Bangladesh.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-bezig-was~a8ac8203/
Nou, er is toch nog iets door: https://nos.nl/artikel/25(...)akte-anti-wegkijkwet
Voor de grootste bedrijven is er nu in elk geval een wet. En als dit echt blijkt te werken zal het vanzelf ook wel ingevoerd worden voor de net wat kleinere (maar nog steeds grote) bedrijven die nu net niet onder de wet vallen.
pi_212842777
Eigenlijk is het allemaal wanbeleid. Als je echt iets wil bereiken, dan moet je bij de klant beginnen. Je moet de koper ervan overtuigen dat ze andere producten moeten kopen. Momenteel is het juist andersom. Verkopers moeten door de Unie geforceerd bepaalde producten aanbieden, waar de kopers vaak helemaal niet op zitten te wachten. Verduurzaming begint vaak bij de klant.
pi_212842885
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 23:01 schreef Jojoke het volgende:
Eigenlijk is het allemaal wanbeleid. Als je echt iets wil bereiken, dan moet je bij de klant beginnen. Je moet de koper ervan overtuigen dat ze andere producten moeten kopen. Momenteel is het juist andersom. Verkopers moeten door de Unie geforceerd bepaalde producten aanbieden, waar de kopers vaak helemaal niet op zitten te wachten. Verduurzaming begint vaak bij de klant.
Nee, verduurzaming begint helemaal niet bij de klant. Zeker dit type niet, waar het gaat om voor de klant onmogelijk te achterhalen gegevens als kinderarbeid of uitbuiting in het proces. Maar ook andere verduurzaming niet. Verduurzaming begint bij aanbod. Zie de halvarine. Die is niet volledig overgegaan omdat de klanten alleen nog maar plantaardig kochten, nee iedereen koopt nu plantaardige halvarine omdat dat aangeboden wordt. Zo kan het ook gaan met melk, bijvoorbeeld.

Zolang de vervuilende producten goedkoper zijn en meer worden aangeboden, zal de klant dat kopen. Je moet dus het aanbod aanpassen om de klant te laten verduurzamen.

Dit werkt niet alleen in de supermarkt, neem bijvoorbeeld auto's. De meeste kopers kopen een tweedehands/derdehands auto tussen de 10 en de 17.000 euro. Daar is momenteel geen elektrisch aanbod, dus worden er nauwelijks elektrische auto's gekocht. Als dat aanbod er wel is, zul je zien dat er veel meer mensen elektrisch gaan rijden.

En zo werkt het werkelijk met alles. Er moet eerst een goed aanbod zijn, voor de massa over gaat.

En deze wet gaat dan dus ook nog eens over zaken die een klant niet kan weten. Als jij een trui, broek, auto of bankstel koopt, dan ken je de winkel waar je het koopt, je kunt het merk ook nog op zoeken en kijken of dat een goed bedrijf is. Maar er achter komen met welke leveranciers e.d. er in de keten wordt gewerkt en of daar geen kinderarbeid, uitbuiting of enorme milieuschade door bijvoorbeeld het kappen van het regenwoud plaats vindt, dat kan een klant niet. Die informatie is namelijk niet beschikbaar.
pi_212897887
En nu gaat, mede dankzij Nederland, de hele natuurherstelwet niet door: https://www.ad.nl/politie(...)herstelwet~a7c86562/
pi_212899257
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 20:45 schreef Hanca het volgende:
En nu gaat, mede dankzij Nederland, de hele natuurherstelwet niet door: https://www.ad.nl/politie(...)herstelwet~a7c86562/
Word je er ook niet wat somber van?
pi_212899966
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:09 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Word je er ook niet wat somber van?
Ik iig wel.
pi_212915418
CETA weggestemd in Frankrijk: https://nos.nl/artikel/25(...)koord-ceta-weg-stemt

Zou wel eens het einde van dat akkoord kunnen zijn. En ik snap de kritiek ook: als je strengere regels wil voor de Europese veehouderij, moet je geen akkoord maken waar dat niet in geregeld is voor de andere landen uit dat akkoord. Wat mij betreft dus prima als dit wordt weggestemd, al is het wel vreemd dat ze nu nog stemmen over een akkoord wat al sinds 2017 in werking is.
pi_212915944
En helaas maar waar, de zeer broodnodige natuurherstelwet gaat de la in: https://www.ad.nl/politie(...)og-uitkomt~a861b69c/
  Moderator vrijdag 22 maart 2024 @ 18:48:23 #265
375570 crew  Cyan9
pi_212917239
Treurig ;(
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  dinsdag 26 maart 2024 @ 13:30:27 #266
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212965291
Kan gebeuren.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_212965393
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 13:30 schreef Perrin het volgende:
Kan gebeuren.

[ x ]
Met serieuze bron: https://nos.nl/artikel/25(...)-werkzaam-voor-china

Ik wil eigenlijk zeggen: hoe haal je het in je hoofd... maar in de hoek waar Dewinter rondloopt is dit natuurlijk niks geks. Ook het praten met Die Heimat (voorheen NPD) niet.

Edit: dit hoort trouwens meer in dit topic, toch?
pi_213218836
https://www.ad.nl/buitenl(...)landgenoot~a4f7000b/

Von der Leyen geeft baantje (18k per maand) aan partijgenoot die niet als beste uit de sollicitatie kwam. Hoe dom kun je wezen, zeker zo vlak voor de verkiezingen. Als ik de christendemocraten was zou ik nu vast hard gaan nadenken over een plan B als Von der Leyen weg valt, want dit zijn typisch van die zaken waardoor politici verdwijnen.
pi_213223151
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:22 schreef Hanca het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)landgenoot~a4f7000b/

Von der Leyen geeft baantje (18k per maand) aan partijgenoot die niet als beste uit de sollicitatie kwam. Hoe dom kun je wezen, zeker zo vlak voor de verkiezingen. Als ik de christendemocraten was zou ik nu vast hard gaan nadenken over een plan B als Von der Leyen weg valt, want dit zijn typisch van die zaken waardoor politici verdwijnen.
Ken je die man die dankzij vriendjespolitiek 18k per maand zou gaan verdienen? Nou, het gebeurde niet: https://www.ad.nl/buitenl(...)procedure~a506d670e/
  dinsdag 16 april 2024 @ 18:39:16 #270
38496 Perrin
pi_213229957
Don't let the door hit you in the ass.
twitter
  dinsdag 16 april 2024 @ 19:14:04 #271
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_213230243
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 18:39 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Was het in een bierhal?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_213230475
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 18:39 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Lekker gezelschap wel. :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213230486
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 19:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Was het in een bierhal?
I see what you did there. 8-)
  dinsdag 16 april 2024 @ 19:41:13 #274
66444 Lord_Vetinari
pi_213230534
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2024 19:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
I see what you did there. 8-)
What do you want? A medal? :lijstje:
pi_213230560
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 19:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
What do you want? A medal? :lijstje:
o|O
  dinsdag 16 april 2024 @ 19:43:47 #276
66444 Lord_Vetinari
pi_213230572
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 april 2024 19:43 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
o|O
:S___D
  woensdag 17 april 2024 @ 13:05:31 #277
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213236587
https://www.theguardian.c(...)aphone-for-far-right

The European Commission has been urged to investigate alleged attempts by Italy’s far-right government to turn the public broadcaster, Rai, into a “megaphone” for the ruling parties before the European elections.

The appeal from the European Green party came after the Italian parliament’s supervisory committee for Rai approved a measure allowing the broadcaster’s news channel to televise political rallies in full and without any journalistic mediation in the run-up to the vote in early June.

Marks Italiaanse vriendinnetje onder een vergrootglas wegens een opzichtige poging om de publieke omroep in een propagandakanaal om te toveren. Dat verwacht je toch ook niet.
Antifa
  donderdag 18 april 2024 @ 16:55:43 #278
38496 Perrin
pi_213249932
Belangrijk rapport van Draghi.
twitter
  zaterdag 27 april 2024 @ 09:10:00 #279
38496 Perrin
pi_213339413
Ondertussen in Boedapest:
twitter
pi_213342942
twitter

Gelukkig staat NSC op voor onze cultuur en tradities!
pi_213343525
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 13:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[ x ]
Gelukkig staat NSC op voor onze cultuur en tradities!
Hashtag: #kingsday :D
pi_213421819
Duitse Europarlementair van de sociaal demoncraten zwaargewond en ook een campagnemedewerker van de Groenen aangevallen in Dresden.

Wat vreselijk…
  zaterdag 4 mei 2024 @ 23:29:40 #283
66444 Lord_Vetinari
pi_213423562
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:00 schreef KaheemSaid het volgende:
Duitse Europarlementair van de sociaal demoncraten zwaargewond en ook een campagnemedewerker van de Groenen aangevallen in Dresden.

Wat vreselijk…
Verrassend dat het nu pas gebeurt en maar op 1 plaats. Met al dat rechtse gedemoniseer van de afgelopen jaren had ik dit al veel erder verwacht.
  zondag 5 mei 2024 @ 00:52:55 #284
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213424439
quote:
18s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 23:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Verrassend dat het nu pas gebeurt en maar op 1 plaats. Met al dat rechtse gedemoniseer van de afgelopen jaren had ik dit al veel erder verwacht.
Jo Cox, Henriette Reker... het gebeurt vaker.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 5 mei 2024 @ 11:53:29 #285
66444 Lord_Vetinari
pi_213427042
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Jo Cox, Henriette Reker... het gebeurt vaker.
Ja, maar nog niet structureel zoals die engnekken wel zouden willen.
  woensdag 8 mei 2024 @ 16:12:12 #286
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213466578
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:00 schreef KaheemSaid het volgende:

Wat vreselijk…
En dus afgelopen dagen nog 2 aanvallen op linkse politici in Duitsland...

Tegelijkertijd bij de partij van het CDA (en straks ook BBB, NSC):
European People’s Party declines to sign letter condemning far right political violence

The open letter calls on Von der Leyen to “reject any normalisation, cooperation or alliance with the far right and radical parties” and denounces a physical assault on German centre-left politician Matthias Ecke. Ecke was “seriously injured” after allegedly being attacked by four young men while putting up campaign posters.

The letter has been signed by five of the main political parties in the European parliament including the Socialists & Democrats, Renew representing the liberals, the Greens and The Left.

But the European People’s Party (EPP), the largest group in the parliament, representing conservative-leaning parties throughout Europe, declined.

French MEP Valérie Hayer, head of Renew, said her group, which is backed by Emmanuel Macron, regretted that the EPP had not signed. “This puts their commitment to the common fight against destructive, far right forces into question. We urge the EPP to reconsider and to join this pro-European commitment,” she said.

We kunnen natuurlijk niet de boosrechtse kiezer op de kast jagen als 'conservatieven'. De EVP radicaliseert steeds sneller naar rechts lijkt het wel.
Antifa
pi_213470311
Is dit de CDA koers alleen dan Europa breed?
  zaterdag 18 mei 2024 @ 11:53:45 #288
38496 Perrin
pi_213603887
De democratie brokkelt op steeds meer plekken in Europa af.
twitter
pi_213626619
twitter

Erg misplaatst deze condoleance voor de slager van Teheran.
  maandag 20 mei 2024 @ 12:29:00 #290
38496 Perrin
pi_213626691
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2024 12:20 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]

Erg misplaatst deze condoleance voor de slager van Teheran.
Hoe halen ze het in hun hoofd ja.
  maandag 20 mei 2024 @ 12:43:49 #291
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_213626793
quote:
18s.gif Op maandag 20 mei 2024 12:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hoe halen ze het in hun hoofd ja.
waarschijnlijk kan Michel zijn pistachenootjes niet missen
pi_213626959
twitter

Borrell ook al. Wat een huichelaars.
pi_213626995
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:03 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]

Borrell ook al. Wat een huichelaars.
Dat is diplomatiek doodnormaal. Zo werkt de echte wereld nu eenmaal.
  maandag 20 mei 2024 @ 13:09:03 #294
38496 Perrin
pi_213627011
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoog tijd om daar eens wat aan te veranderen.
pi_213627023
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
In jouw wereld is het ook normaal als er condoleances voor Adolf Hitler worden uitgedeeld?
pi_213627049
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:11 schreef Cilantro het volgende:

[..]
In jouw wereld is het ook normaal als er condoleances voor Adolf Hitler worden uitgedeeld?
Doe eens even normaal, joh.
pi_213627061
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik doe normaal. Weet je überhaupt wel wat Raisi allemaal op zijn geweten heeft?

twitter
pi_213631581
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als iemand dit op zijn geweten heeft, vind ik de vergelijking met Hitler bij uitzondering wel een keer terecht:

quote:
Als adjunct-procureur in de hoofdstad was hij een van de vier leden van een zogeheten ‘doodscommissie’, die in 1988 opdracht gaf voor een groot aantal executies van Iraanse politieke gevangenen. Amnesty International schat dat er destijds zeker 4500 mensen zijn gedood, vooral onder aanhangers van linkse groepen, waaronder de van oorsprong linkse Mujahedin-e Khalq.

Sommige ‘rechtszaken’ duurden slechts minuten, en volgens ooggetuigen lag het executietempo zo hoog dat gevangenen – onder wie zwangere vrouwen en kinderen – in een vorkheftruck geladen werden om in groepjes van vijf opgehangen te worden aan een hijskraan; na een halfuur kwam de volgende groep. Dit ging de hele dag door, wekenlang. Anderen werden geëxecuteerd per vuurpeloton. De slachtoffers werden begraven in massagraven ten zuiden van Teheran.
https://www.trouw.nl/buit(...)ecutiegolf~b264e8fc/

Je condoleert niet als zo iemand overlijdt, wat mij betreft. Hooguit geef je aan dat het jammer is dat hij niet meer voor het Internationaal Strafhof kan verschijnen.
pi_213631738
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2024 20:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als iemand dit op zijn geweten heeft, vind ik de vergelijking met Hitler bij uitzondering wel een keer terecht:
[..]
https://www.trouw.nl/buit(...)ecutiegolf~b264e8fc/

Je condoleert niet als zo iemand overlijdt, wat mij betreft. Hooguit geef je aan dat het jammer is dat hij niet meer voor het Internationaal Strafhof kan verschijnen.
In het ideale geval niet. Maar internationale politiek is geen ideaal geval. Wat dat betreft ben ik het wel eens met wat tijger zegt. Binnen de wereld van de diplomatieke wereld doet men nou eenmaal niet aan moraliteit en lijkt meer op een pokertafel waar iedereen vals speelt.
  maandag 20 mei 2024 @ 21:11:19 #300
38496 Perrin
pi_213631752
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2024 21:10 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
In het ideale geval niet. Maar internationale politiek is geen ideaal geval. Wat dat betreft ben ik het wel eens met wat tijger zegt. Binnen de wereld van de diplomatieke wereld doet men nou eenmaal niet aan moraliteit.
Ik vind dat niet acceptabel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')