Het wordt tijd dat dat hele schimmige lobbycircuit daar eens wordt ontmanteldquote:Op dinsdag 4 april 2023 16:41 schreef Hanca het volgende:
Inval bij de EVP: https://nos.nl/artikel/24(...)tse-corruptieaffaire
Op deze manier wordt de EU niet populairder.
Het bestrijden wel, worden geassocieerd met corruptie niet.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bij mij anders wel, corruptie en fraude bestrijden lijkt mij een uitstekende zaak.
En dan nog andere dingen: vragen uit het vragenuur moesten tot vandaag 4 weken van te voren worden ingeleverd.quote:Negen uur ‘s morgens op een doordeweekse dag in Straatsburg. Charles Michel loopt namens de regeringsleiders naar het spreekgestoelte. Het debat in het Europees Parlement begint. Michel heeft tien minuten spreektijd, een grote klok op de achtergrond tikt de seconden weg. Hij wordt niet eenmaal onderbroken. Dan Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen. Ze wordt niet eenmaal onderbroken. Daarna de verschillende fracties. Ze worden... afijn, u raadt het al.
Dat is niet best idd. Overigens het van te voren inleveren van vragen ben ik nog niet zo op tegen.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:42 schreef Hanca het volgende:
Een keer een artikel over de politiek in de EU: https://www.ad.nl/politie(...)-niets-van~a0311533/
Dit is de Europese Politiek op dit moment:
[..]
En dan nog andere dingen: vragen uit het vragenuur moesten tot vandaag 4 weken van te voren worden ingeleverd.
Geen enkel debat, geen vragen aan elkaar. En als er dan dus een compromis uit komt rollen weet niemand waar dat vandaan komt. En het is dus totaal oncontroleerbaar. Het EU parlement is het gelukt om de democratie in die zaal volledig om zeep te helpen.
Gelukkig is er nu dus een klein succes: interrumperen wordt nu echt toegestaan, met vervolgvragen. En de vragen uit het vragenuur hoeven 'maar' 4 dagen van te voren worden ingeleverd, komt er ook nog eens iets actueels langs. Dat maakt het Europees Parlement weer iets opener, ook voor de media.
Dat is toch niet zo vreemd... dat hele pakket gaat om een shitload aan geld, vooral in de vorm van kredieten en er wordt een keihard gevecht gevoerd door allerhande belanghebbenden om invloed uit te oefenen op de vergeefwijzes, auditregels, reporting en toewijs-procedures..quote:Op woensdag 24 mei 2023 10:21 schreef Hanca het volgende:
Timmermans heeft een probleem:
https://www.ad.nl/buitenl(...)aan-regels~aa69a18c/
Na de commissie landbouw en de commissie visserij van het Europese Parlement, is nu ook de eerste regeringsleider tegen zijn Wet op natuurherstel.
Huh? Sinds wanneer is bewaking van de eigen grenzen EU-beleid?quote:Op zondag 18 juni 2023 21:41 schreef Hanca het volgende:
(...)
Dan hebben niet de verachtelijke mensenhandelaren dit bloed aan hun handen, maar een EU regering, EU beleid volgend.
Tja, als je het nieuws niet volgt...quote:Op maandag 19 juni 2023 07:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Huh? Sinds wanneer is bewaking van de eigen grenzen EU-beleid?
En waarom suggereer je alsof die kustwacht 'EU regels' gevolgd zou hebben?
Het was juist altijd een zéér expliciete keuze van de Lidstaten om géén overkoepelend grensbeleid aan te houden.
Voor de ene landen zou dat namelijk een behoorlijke ingreep op hun soereiniteit zijn als grensbewaking opeens een EU taak is en de EU lidstaten regels opleggen kan, voor de rijkere en noordelijke lidstaten zou dat vermoedelijk betekenen dat ze financieel stevig moesten bijdragen aan iets dat ver buiten hun landen uitgevoerd zou worden en dus initieel vooral een extra kostenpost is.
Dat is met het meest recente vluchtelingenmmigratieakkoord van 8 juni (https://www.parool.nl/ned(...)tengrenzen~b10ca283/) wel enigszins aangepast en de EU heeft daar eindelijk een centrale rol (vooral qua opvang aan de buitengrenzen en herverdeling van bepaalde vluchtelingen, maar niet de grensbwaking zelf) aangenomen, maar het is een beetje raar het (niet) optreden van de griekse kustwacht plots als 'uitvoeren van EU-regels' te presenteren.
Het is voooral ook een terrein waarin de EU vrijwel niks kan doen en de lidstaten hun eigen ding doen en weinig coordinatie of samenwerking is
wablief?quote:
ehm.... dat heeft dus helemaal niks met jouw letterlijk stelling te maken dat de ramp het gevolg was van "Een EU regering die EU beleid volgt"...quote:Griekenland is vooral met dat pushback begonnen omdat de andere EU lidstaten geen asielzoekers van ze over willen nemen, ondanks herhaaldelijk vragen. Dit weigeren de andere lidstaten, wijzend op EU beleid.
Omdat letterlijk elke kwaliteitskrant de afgelopen maand analyses heeft geplaatst over hoe het mis gaat in Griekenland, omdat de EU landen, de EU regels volgend, Griekenland niet willen helpen.quote:Op maandag 19 juni 2023 09:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wablief?
waarom begin je met dat soort opmerkingen?
Grensbewaking is geen EU beleid, dat zeg ik ook niet. Het laten verzuipen van een land waardoor die geen andere oplossing ziet dan pushbacks wel.quote:[..]
ehm.... dat heeft dus helemaal niks met jouw letterlijk stelling te maken dat de ramp het gevolg was van "Een EU regering die EU beleid volgt"...
Waarop ik je aansprak omdat dat feitelijk incorrect is.
natuurlijk kun je altijd wel bij lokale misstanden in europa de EU erbij aan de haren erbij slepen omdat alle regeringen doolgraag willen dat de EU hun lokale problemen oplost en andere lidstaten veelal helemaal geen zin hebben dat de EU zich snel gaat inmengen en ze daarvoor ook bepaalde soevereine rechten zouden afdragen (zoals het recht hun eigen grensbewaking zélf af te handelen) en dit mogelijk ook hoge kosten oplevert voor landen die zelf nu weinig kosten aan grensbewaking hebben.
maar nogmaals, lokale grensbewaking is nu helemaal geen "EU beleid" ... de EU _mag_ hier helemal zich niet inmengen (Frontex bv mag enkel óndersteuning' bieden en hooguit met toestemming van de lidstaat van wie een beaalde grens behoort).
Dat er een politieke roep is om bepaalde landen te ontlasten is zeker zo, maar eveneens is het een feit dat _nu_ grensbewaking zelf geen EU taak is, en daarover gewoon nog onderhandelingen bestaan... maar als de griekse kustwacht kennelijk enorm faald in het ingrijpen bij schepen die in hun kustwateren schijnbaar technische problemen hebben en uren daarna zinken zonder dat ze hulp kregen, is dit niks dat onder EU beleid tot nog toe valt
en waaruit haal je je beschuldiging die op mijn persoon gericht lijkt te zijn dat ik dat nieuws niet volgde?quote:Op maandag 19 juni 2023 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat letterlijk elke kwaliteitskrant de afgelopen maand analyses heeft geplaatst over hoe het mis gaat in Griekenland, omdat de EU landen, de EU regels volgend, Griekenland niet willen helpen.
je schreef letterlijk "Een EU regering die EU beleid volgt" ... dus ik neem je ontkenning nu met een snufje zout, dat staat er namelijk wel degelijk.quote:Grensbewaking is geen EU beleid, dat zeg ik ook niet. Het laten verzuipen van een land waardoor die geen andere oplossing ziet dan pushbacks wel.
Dus nog meer vluchtelingen/asielzoekers hier naartoe? Meer dan nu het geval is. Dat zeg je nu dus?quote:Op maandag 19 juni 2023 10:31 schreef Hanca het volgende:
Maar deEU landen moeten ook gewoon eens beginnen met het overnemen van de mensen die daar aankomen, dat roep ik al jaren.
Hij had het over EU landen, niet per se Nederland. Er zijn EU landen die vrijwel geen vluchtelingen opnemen, Nederland is er daar niet een van.quote:Op maandag 19 juni 2023 17:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dus nog meer vluchtelingen/asielzoekers hier naartoe? Meer dan nu het geval is. Dat zeg je nu dus?
Hoe wil je dat gaan verkopen aan de onderlaag van de bevolking? Oprechte vraag.
Mijn vraag blijft staan.quote:Op maandag 19 juni 2023 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij had het over EU landen, niet per se Nederland. Er zijn EU landen die vrijwel geen vluchtelingen opnemen, Nederland is er daar niet een van.
Notabene, die vluchtelingen zijn al in de EU maar de zwaarste lasten komen op conto van Griekenland, Italie en Spanje, niet Nederland, volgens mij.
En als het electoraat van die landen dat niet wil?quote:Op maandag 19 juni 2023 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij had het over EU landen, niet per se Nederland. Er zijn EU landen die vrijwel geen vluchtelingen opnemen, Nederland is er daar niet een van.
Notabene, die vluchtelingen zijn al in de EU maar de zwaarste lasten komen op conto van Griekenland, Italie en Spanje, niet Nederland, volgens mij.
Onder andere door veel minder arbeidsmigranten binnen te laten en te zorgen dat mensen die hierheen vluchten zo snel mogelijk kunnen werken. Er komen jaarlijks 400.000 arbeidsmigranten binnen en maar 40.000 vluchtelingen, dus per saldo komt er dan minder binnen.quote:Op maandag 19 juni 2023 17:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dus nog meer vluchtelingen/asielzoekers hier naartoe? Meer dan nu het geval is. Dat zeg je nu dus?
Hoe wil je dat gaan verkopen aan de onderlaag van de bevolking? Oprechte vraag.
Als ik het goed begrijp is de startpost vrij sarcastisch...quote:Op maandag 19 juni 2023 18:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit soort topics zou zoveel serieuzer te nemen zijn als types als TS zich serieus zouden verdiepen in de werking en organisatie van de EU in plaats van blind idioten als Baudet, Van Houwelingen, Brexiteers en dergelijke na te blaten.
Dit gaat weer helemaal ner-gens over en is gewoon het zoveel gaziljoenste EU bash topic, met wat persoonlijke aanvallen op functionarissen als kersje er bovenop.
Totaal zinloos topic dus.
Dan moeten ze zich maar eens beraden of ze in de EU willen blijven, denk ik.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
En als het electoraat van die landen dat niet wil?
Of er moeten andere afspraken op EU niveau gemaakt worden.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan moeten ze zich maar eens beraden of ze in de EU willen blijven, denk ik.
Misschien omdat hun de negatieve effecten door hun strot geduwt krijgen?quote:Op maandag 19 juni 2023 19:36 schreef Hanca het volgende:
Ik zou dus niet weten waarom je de Nederlandse onderlaag hier als slachtoffer zou moeten framen.
Afspraken waarbij 2 landen zo in de steek worden gelaten als Griekenland en Italië nu komen zeker niet ten goede van de EU.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Of er moeten andere afspraken op EU niveau gemaakt worden.
Dat klopt. Maar als een ander land een electoraat heeft wat erg tegen de komst van deze mensen is, heb je een probleem. En moet je op EU niveau zaken anders regelen.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Afspraken waarbij 2 landen zo in de steek worden gelaten als Griekenland en Italië nu komen zeker niet ten goede van de EU.
En de Griekse en Italiaanse onderklasse hebben daar niet veel meer last van?quote:Op maandag 19 juni 2023 20:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Misschien omdat hun de negatieve effecten door hun strot geduwt krijgen?
Dat hebben ze nu verzonnen idd. Als Griekenland en Italië zeggen dat ze het met enkele miljarden extra wel aan kunnen lijkt me dat inderdaad prima. Zolang die verschrikkelijke pushbacks maar stoppen, we zien nu waar dat toe leidt.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar als een ander land een electoraat heeft wat erg tegen de komst van deze mensen is, heb je een probleem. En moet je op EU niveau zaken anders regelen.
Bijv. Dat het ene land het andere land voor de opvang betaalt.
Ah oke, dus hun hebben er meer last van. Dus moeten ze er hier ook maar meer last van krijgen.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:09 schreef Hanca het volgende:
En de Griekse en Italiaanse onderklasse hebben daar niet veel meer last van?
We moeten de 'last' (als die er in NL al is, we hebben veel meer last van arbeidsmigranten en kennismigranten, nauwelijks van asielzoekers) eerlijk verdelen. Dat is het hele idee van de EU. Een inwoner van Griekenland is net zo belangrijk als een inwoner van Nederland, dat moet de kern zijn van iedere deal en iedere inzet. Naast het feit dat mensenrechtenschendingen gestopt moeten worden en we iedere asielzoeker als mens moeten bekijken, niet als een 'probleem' oid.quote:Op maandag 19 juni 2023 21:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ah oke, dus hun hebben er meer last van. Dus moeten ze er hier ook maar meer last van krijgen.
Dat is zojuist afgesproken.quote:Op maandag 19 juni 2023 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar als een ander land een electoraat heeft wat erg tegen de komst van deze mensen is, heb je een probleem. En moet je op EU niveau zaken anders regelen.
Bijv. Dat het ene land het andere land voor de opvang betaalt.
Lol.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:36 schreef Hanca het volgende:
Ik zou dus niet weten waarom je de Nederlandse onderlaag hier als slachtoffer zou moeten framen.
Ok, laten we dan eerst eens in eigen land beginnen met het eerlijk verdelen van die last. Opdat niet louter de mensen aan de onderkant van de woningmarkt en arbeidsmarkt te maken krijgen met verdringing en concurrentie.quote:Op maandag 19 juni 2023 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
We moeten de 'last' (als die er in NL al is, we hebben veel meer last van arbeidsmigranten en kennismigranten, nauwelijks van asielzoekers) eerlijk verdelen. Dat is het hele idee van de EU. Een inwoner van Griekenland is net zo belangrijk als een inwoner van Nederland, dat moet de kern zijn van iedere deal en iedere inzet. Naast het feit dat mensenrechtenschendingen gestopt moeten worden en we iedere asielzoeker als mens moeten bekijken, niet als een 'probleem' oid.
Ja, dit gaat hem wel wordenquote:Op dinsdag 20 juni 2023 00:53 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, laten we dan eens in eigen land beginnen met het eerlijk verdelen van die last. Opdat niet louter de mensen aan de onderkant van de woningmarkt en arbeidsmarkt te maken krijgen met verdringing en concurrentie.
60% van de statushouders in een koopwoning (onder dwang opgekocht door het COA, zonder benodigde instemming van de verkoper van de woning). Ipv 100% van de statushouders in 30% sociale huur steken.
Flinke verhoging van de arbeidskorting, die we bekostigen door een verhoging van de belasting in de hogere schijven. Om de nadelen van de concurrentie voor lage lonen arbeid te verzachten.
Nee, natuurlijk niet.quote:
Goed gezegd. Het is zo makkelijk roepen vanaf je bakfiets met je kinderen op een door en door witte school.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 00:53 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, laten we dan eerst eens in eigen land beginnen met het eerlijk verdelen van die last. Opdat niet louter de mensen aan de onderkant van de woningmarkt en arbeidsmarkt te maken krijgen met verdringing en concurrentie.
60% van de statushouders in een koopwoning (onder dwang opgekocht door het COA, zonder benodigde instemming van de verkoper van de woning). Ipv 100% van de statushouders in 30% sociale huur steken.
Flinke verhoging van de arbeidskorting, die we bekostigen door een verhoging van de belasting in de hogere schijven. Om de nadelen van de buitenlandse concurrentie om lage lonen arbeid te verzachten. Fuck, wellicht zelfs een extra verhoging van het minimumloon en de uitkeringen. Te betalen door iedereen die modaal of hoger binnen harkt.
Maar he, het zijn toch weer voornamelijk de mensen in een koopwoning in een goede en veilige wijk, met kinders op een witte school, niet afhankelijk van het OV, die vinden dat 'we' de lasten wel kunnen dragen.
Dat gedoe in Bloemendaal is er een mooi voorbeeld van. De mond vol over opvang, maar als puntje bij paaltje komt flink tegengas geven en dreigen met rechtszaken. Incluis kakmadam die wel even voor de camera met een enorme 'wij zijn goed volk en zij niet'-air komt vertellen dat 'die mensen hier niet passen'.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 01:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Goed gezegd. Het is zo makkelijk roepen vanaf je bakfiets met je kinderen op een door en door witte school.
Natuurlijk is dat enigszins gechargeerd, maar het is wel degelijk zo dat de problemen terechtkomen aan de randen van de samenleving. Zowel sociaal-economisch als geografisch overigens. Dat AZC zit niet voor niets in Ter Apel.
[ afbeelding ]https://nos.nl/artikel/20(...)zoekers-op-dan-rijke
Dat kan natuurlijk niet en is ook helemaal niet nodig. Alleen dit perspectief moet meer naar voren komen in het debat.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 01:20 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat gedoe in Bloemendaal is er een mooi voorbeeld van. De mond vol over opvang, maar als puntje bij paaltje komt flink tegengas geven en dreigen met rechtszaken. Incluis kakmadam die wel even voor de camera met een enorme 'wij zijn goed volk en zij niet'-air komt vertellen dat 'die mensen hier niet passen'.
Opkopen die huizen, en de asielzoekers die een status krijgen midden in de wijk plaatsen.
Waarom zou het niet kunnen dat het COA woningen op gaat kopen? Dat het vanuit de politiek en hun achterban gezien nooit gaat gebeuren is me duidelijk. Maar waarom zou het niet kunnen? COA lijkt naarstig op zoek naar huizen. Gooi er een miljard op stuk, heb je 2500-3000 woningen, kan elke AMV-er plus na geplaatste familie meteen wonen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 01:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk niet en is ook helemaal niet nodig. Alleen dit perspectief moet meer naar voren komen in het debat.
Natuurlijk kan het COA opkopen wat ze willen (maar niet zomaar met dwang, dat suggereerde je eerder). Maar je kunt niet zomaar even een AZC openen ergens, zowel praktisch als juridisch zitten daar de nodige haken en ogen aan. Van ruimtelijke ordening tot brandveiligheid tot voldoende schaalgrootte. Als je praat over huisvesting van statushouders is het eenvoudiger. (Maar dat is wel een andere doelgroep, valt ook niet onder de verantwoordelijkheid van het coa).quote:Op dinsdag 20 juni 2023 01:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom zou het niet kunnen dat het COA woningen op gaat kopen? Dat het vanuit de politiek en hun achterban gezien nooit gaat gebeuren is me duidelijk. Maar waarom zou het niet kunnen? COA lijkt naarstig op zoek naar huizen.
En dat perspectief komt volgens mij best aardig naar voren, maar wordt ofwel meteen geframed als vreemdelingenhaat* ofwel afgedaan als onzin en 'samen moeten we solidair zijn' door een groep mensen die niets of nauwelijks met de keerzijde te maken krijgt.
* toegegeven, regelmatig zit dat er wel degelijk achter. Maar vaak genoeg gaat het die mensen ook puur om de oneerlijke confrontatie met de lasten.
https://www.nporadio1.nl/(...)teresseerd-in-inhoudquote:Timmermans: 'Christendemocraten lijken niet geïnteresseerd in inhoud natuurherstelwet'
Gisteren 19:27
Eurocommissaris Frans Timmermans heeft nog 22 dagen om een meerderheid van het Europees Parlement achter zijn natuurherstelwet te krijgen. Hij ergert zich aan de opstelling van de Europese christendemocraten. "Ze zijn niet geïnteresseerd in de inhoud van de wet en dat is een politieke keuze", zegt hij in Dit is de Dag (EO).
De natuurherstelwet kan nog niet op een meerderheid rekenen. Tegenstanders vrezen een nieuwe stikstofcrisis. Voorstanders zien de wet als noodzakelijk voor het herstel van de natuur en biodiversiteit.
Verzet vanuit Europese Volkspartij
Timmermans hoopt dat de vergadering met de Europese vakministers in Luxemburg hem helpt de wet er doorheen te krijgen. "Mijn grote probleem in de afgelopen weken was dat ik met name met de conservatieven in het Europese parlement, de Europese Volkspartij, de christendemocraten, niet eens meer over de inhoud kon praten. Het moest weg. Dat wordt wel heel lastig."
Volgens Timmermans is dat geen inhoudelijke keuze. "Ik denk dat er een politieke keuze is gemaakt. Ze vinden dat ze veel te veel met het centrum en met centrumlinks hebben moeten samenwerken. In sommige landen zie je toch de christendemocraten flink naar rechts opschuiven en zeker meneer Weber in het Europees Parlement denkt dat daar de toekomst ligt voor zijn beweging. Hij lijkt niet heel erg in de inhoud geïnteresseerd."
Meer strikte regels
De onvrede over de wet is aangezwengeld vanuit Nederland en België. "Het verzet begon heftig te worden na de Provinciale Statenverkiezingen. En ik denk dat ook de Europese Volkspartij daar heel erg van geschrokken is", zegt Timmermans. "Er zit heel veel gebroken vertrouwen tussen de Nederlandse burger en de overheid."
Met de nieuwe natuurherstelwet komen er naast de Natura 2000-gebieden meer plaatsen aan waar strikte regels voor gaan gelden. Vooral boeren zijn kritisch.
"Ik snap het wel", zegt Timmermans. "Maar het is geen natuurbeschermingswet. Het is een wet die de natuur de mogelijkheid geeft om zich te herstellen. Dus dit is niet een wet die de economische wet verder gaat inperken", stelt hij.
Auw, auw, mijn ogen. Niet alleen vanwege de inhoud, maar ook vanwege de schrijfstijl van deze post.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 11:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ben voorstander van muur rond de eu tegen asielzoekers.
En nee ik geef er niks om dat mensen verzuipen.
Dat is namelijk de risico die je neemt.
Tenslotte kan je ook normaal asiel aanvragen.
Alleen dan moet je via de officiële weg gaan.
Veel Afrikaanse landen krijgen dan nee en gaan toch via een bootje komen.
Dus ik geef Griekenland gelijk om de zooi terug te duwen op zee.
En als ze moet willige hun boot kapot maken .
Dan verzuipen ze maar.
Voor je principes moet je wat over hebben... maar ik heb zo maar het gevoel dat we nog niet van haar af zijn, eerlijk gezegd.quote:
Europees Parlement heeft ingestemd met de natuurherstelwet:quote:Op woensdag 24 mei 2023 10:21 schreef Hanca het volgende:
Timmermans heeft een probleem:
https://www.ad.nl/buitenl(...)aan-regels~aa69a18c/
Na de commissie landbouw en de commissie visserij van het Europese Parlement, is nu ook de eerste regeringsleider tegen zijn Wet op natuurherstel.
Juist. Fijn dat het erdoor is!quote:Op woensdag 12 juli 2023 15:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Europees Parlement heeft ingestemd met de natuurherstelwet:
https://nos.nl/artikel/24(...)erstelwet-timmermans
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |